Рішення
від 31.01.2022 по справі 160/22769/21
ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

31 січня 2022 рокуСправа № 160/22769/21

Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Верба І.О., розглянувши у письмовому провадженні у місті Дніпрі адміністративну справу за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю Пласт Пак Рециклінг до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області, Державної податкової служби України про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії, -

ВСТАНОВИВ:

І. ПРОЦЕДУРА

1. 18.11.2021 Товариство з обмеженою відповідальністю Пласт Пак Рециклінг звернулось до Дніпропетровського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області, Державної податкової служби України про:

- визнання протиправним та скасування рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 28.10.2021 № 3294147/44265558, прийняте комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних про відмову у реєстрації податкової накладної від 06.10.2021 № 3, складеної ТОВ Пласт Пак Рециклінг ;

- зобов`язання Державної податкової служби України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну від 06.10.2021 № 3, складену ТОВ Пласт Пак Рециклінг .

2. Ухвалою суду від 06.12.2021 прийнято позов до розгляду, відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін, учасникам справи надано строк для подання заяв по суті спору, витребувано докази у позивача.

3. 20.12.2021 позивачем надані рішення про врахування/неврахування таблиці даних платника податку на додану вартість від 14.12.2021 № 3518466/44265558, від 14.12.2021 № 3518462/44265558. Щодо надання засвідчених копій доданих до Повідомлень та скарги документів довільного формату (код форми J/F13601), до яких були завантажені (вкладені) у форматі PDF, PNG або JPG копії підтверджуючих документів позивач зазначив, що такі документи були подані разом із позовною заявою.

4. 30.12.2021 засобами поштового зв`язку від ГУ ДПС у Дніпропетровській області та ДПС України надійшли відзиви на позовну заяву.

5. ГУ ДПС у Дніпропетровській області до відзиву на позовну заяву долучено, зокрема, оскаржуване у цій справі рішення про відмову у реєстрації податкової накладної; податкову накладну від 06.10.2021 № 3; рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку від 19.10.2021 № 31432, від 16.11.2021 № 33432, від 08.12.2021 № 35052.

6. Ухвалою суду від 26.01.2022 від позивача повторно витребувано докази та встановлено строк для їх надання.

7. 28.01.2022 від позивача надійшли витребувані судом докази.

ІІ. ДОВОДИ ПОЗИВАЧА

8. Позивачем було складено податкову накладну № 3 на загальну суму 278798,40 грн та направлено її для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.

9. У квитанції відсутній конкретний перелік копій документів, необхідних для прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної в ЄРПН, що призводить до необґрунтованого обмеження права платника податків бути повідомленим про необхідність надання документів за вичерпним переліком, а не будь-яких на власний розсуд.

10. Позивачем направлені пояснення із підтверджуючими документами, однак відповідачем прийнято рішення про відмову у реєстрації податкової накладної, яке позивач вважає необґрунтованим та таким, що підлягає визнанню протиправним та скасуванню.

11. Надані контролюючому органу документи повністю підтверджували реальність здійснення господарської операції.

ІІІ. ДОВОДИ ВІДПОВІДАЧІВ

ГУ ДПС у Дніпропетровській області

12. Відповідач проти позову заперечив повністю, із посиланням на норми Порядку № 1165 та Порядку № 520 зазначив про правомірність прийнятих рішень про відмову у реєстрації податкової накладної у зв`язку з ненаданням повного пакету первинних документів, а саме: без підтвердження обґрунтованості оформлення ПН даними бухгалтерського обліку. Відсутні первинні документи щодо трудових ресурсів та якості товару, калькуляція, ТУ, тощо.

13. ТОВ Пласт Пак Рециклінг віднесено до переліку ризикових платників податків.

ДПС України

14. Відповідач проти позову заперечив повністю та зазначив, що для ухвалення рішення про зобов`язання зареєструвати податкову накладну, суд повинен перевірити той факт, що податкова накладна яка була подана позивачем відповідає всім критеріям відповідно до пункту 12 Порядку № 1246 і її можливо зареєструвати у ЄРПН.

15. Реєстрація податкових накладних/розрахунків коригування в ЄРПН є дискреційними повноваженнями та виключною компетенцією уповноваженого органу.

ІV. ОБСТАВИНИ СПРАВИ

16. ТОВ Пласт Пак Рециклінг (код 44265558) зареєстроване 14.04.2021, основним видом діяльності є виробництво тари з пластмас (22.22).

17. 04.08.2021 між ТОВ Пласт Пак Рециклінг (постачальник) та ТОВ ФН Персонал (покупець) укладено договір поставки № 040821, відповідно до якого Постачальник зобов`язується передавати належний йому товар (вироби з поліетилену в асортименті та ін.) у власність покупцеві, а Покупець зобов`язується приймати та сплачувати за ці товари у асортименті у кількості, передбаченому накладними, які є невід`ємною частиною цього договору.

18. 22.10.2021 ТОВ Пласт Пак Рециклінг подано на реєстрацію податкову накладну від 06.10.2021 № 3, складену покупцю ТОВ ФН Персонал за номенклатурою товарів/послуг продавця: плівка пакувальна 0,023х500 (код згідно з УКТ ЗЕД 3920), кількість 2850,00 кг, обсяги постачання без урахування ПДВ 234332 грн, сума ПДВ 46466,40 грн.

19. Згідно із квитанцією податкова накладна від 06.10.2021 № 3 надійшла 22.10.2021 та зареєстрована за № 9314438125, результат обробки: Документ прийнято. Реєстрація зупинена. Відповідно до пункту 201.16 статті 201 ПК України, реєстрація ПН/РК від 06.10.2021 № 3 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Платник податку, яким подано для реєстрації ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних, відповідає пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку. Пропонуємо надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. Додатково повідомляємо: показник D = .3949%, Р = 0.

20. Платником податків направлено Повідомлення від 25.10.2021 № 1 про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено, по податковій накладній від 06.10.2021 № 3 на обсяг постачання без урахування ПДВ 232332 грн, ПДВ 46466,40 грн, отримувач (покупець) ТОВ ФН Персонал із поясненнями: всі підтверджувальні документи до податкової накладної додаються.

21. До повідомлення від 25.10.2021 № 1 додано 28 документів: податкову накладну від 06.10.2021 № 3; банківську виписку від 06.10.2021 б/н; договір поставки від 04.08.2021 № 040821; договір оренди офісу від 15.04.2021 № 10008; акт приймання-передачі приміщення від 15.04.2021 № 1; акт приймання-передачі від 01.06.2021 б/н; договір оренди нежитлового приміщення від 01.06.2021 № 01/06/21; договір оренди нежитлового приміщення від 01.06.2021 № 01/06/21; видаткову накладну від 22.09.2021 № Ю21-0383; ТТН від 22.09.2021 № 383; ТТН від 22.09.2021 № 384; договір поставки від 02.08.2021 № Ю21-057; специфікацію від 21.09.2021 № 383; видаткову накладну від 07.10.2021 № Е21-0447; ТТН від 07.10.2021 № 447; договір поставки від 02.08.2021 № Ю21-057; договір поставки від 02.08.2021 № Е21-054; договір поставки від 02.08.2021 № Е21-054; специфікацію від 06.10.2021 № 447; банківську виписку від 06.10.2021 б/н; банківську виписку від 22.09.2021 б/н; ОСВ104 від 25.10.2021 б/н; ОСВ361 від 08.10.2021 б/н; ОСВ361 від 25.10.2021 б/н; ОСВ361 від 25.10.2021 б/н; пояснення від 25.10.2021 № 1; видаткову накладну від 08.10.2021 № 43; ТТН від 08.10.2021 № 305.

22. Згідно квитанції № 2 документи доставлено до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області, Кам`янська ДПІ (м. Кам`янське) 26.10.2021 о 15:38:08, реєстраційний № 9318023829, Повідомлення від 25.10.2021 № 1 прийнято до розгляду.

23. 28.10.2021 комісією регіонального рівня прийнято рішення № 3294147/44265558 про відмову у реєстрації податкової накладної від 06.10.2021 № 3 у зв`язку з ненаданням платником податку копій документів, а саме:

- первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних (документи, які не надано, підкреслити);

- розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків;

- документів щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством (документи, які не надано, підкреслити);

- додаткова інформація: без підтвердження обґрунтованості оформлення ПН даними бухгалтерського обліку. Відсутні первинні документи щодо трудових ресурсів та якості товару, калькуляція, ТУ, тощо.

24. ТОВ Пласт Пак Рециклінг подано скаргу на спірне рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

25. До скарги додано наступні документи: пояснення від 05.11.2021 № 2; наказ про призначення від 16.04.2021 № 1-к; штатний розпис від 17.09.2021 № 7; договір ЦПХ від 01.09.2021 № 1; договір ЦПХ від 09.09.2021 № 2; договір ЦПХ від 01.09.2021 № 3; договір ЦПХ від 20.09.2021 № 4; договір оренди офісу від 15.04.2021 № 10008; акт приймання-передачі від 15.04.2021 б/н; договір оренди нежитлового приміщення від 01.06.2021 № 01/06/21; договір оренди нежитлового приміщення від 01.06.2021 № 01/06/21; акт приймання-передачі від 01.06.2021 б/н; договір поставки від 04.08.2021 № 040821; видаткову накладну від 08.10.2021 № 43; ТТН від 08.10.2021 № 43; протокол від 20.08.2021 № 256; банківську виписку від 06.10.2021 б/н; договір поставки від 02.08.2021 № Ю21-057; договір поставки від 02.08.2021 № Ю21-057; видаткову накладну від 22.09.2021 № Ю21-0383; ТТН від 22.09.2021 № 383; ТТН від 22.09.2021 № 384; паспорт від 22.06.2021 № 394UK; паспорт від 22.07.2021 № НОМЕР_1 ; договір поставки від 02.08.2021 № Е21-054; договір поставки від 02.08.2021 № Е21-054; видаткову накладну від 09.09.2021 № Е21-0397; ТТН від 09.09.2021 № 397; паспорт від 22.09.2020 № 220920/1; видаткову накладну від 07.10.2021 № Е21-0447; ТТН від 07.10.2021 № 447; паспорт від 30.09.2021 № спк-38753360нп; договір поставки від 30.07.2021 № 30/07/2021-1; договір поставки від 30.07.2021 № 30/07/2021-1; видаткову накладну від 17.08.2021 № 86; ТТН від 17.08.2021 № 170821/1; паспорт від 21.06.2021 № 1/4; видаткову накладну від 04.10.2021 № РН-1004005; ТТН від 04.10.2021 № 1004005; ТТН від 04.10.2021 № 1004005; сертифікат від 18.09.2021 № 109410938; акт виконаних робіт від 05.10.2021 № ВВ10-000005; договір-заявку від 04.10.2021 б/н; акт надання послуг від 22.09.2021 № 22/09; договір-заявку від 22.09.2021 № 22-09; акт надання послуг від 09.09.2021 № 09/09; договір-заявку від 09.09.2021 № 09-09; акт надання послуг від 07.10.2021 № 07/10; договір-заявку від 07.10.2021 № 07/10; акт надання послуг від 08.10.2021 № 08/10; договір-заявку від 08.10.2021 № 08-10; наказ про списання від 01.09.2021 № 5; банківську виписку від 09.09.2021 б/н; банківську виписку від 20.09.2021 б/н; банківську виписку від 23.09.2021 б/н; банківську виписку від 29.09.2021 б/н; банківську виписку від 07.10.2021 б/н; ОСВ361 від 31.10.2021 б/н; ОСВ361 від 31.10.2021 б/н; ОСВ2021 від 31.10.2021 б/н; ОСВ104 від 31.10.2021 б/н; технічні умови від 21.11.2016 № 05.03.02-07/681; технічні умови від 21.11.2016 № 05.03.02-07/681.

26. У поясненнях від 05.11.2021 вих. № 2, наданих до скарги, зокрема, зазначено:

- на підприємстві працює 3 особи згідно штатного розкладу, а заплановано при виході підприємства на повну потужність працевлаштування 10 осіб. Цього складу достатньо для здійснення діяльності підприємства;

- згідно договорів ЦПХ надаються наступні послуги: послуги по виготовленню поліетиленової упаковки, послуги управління автопогрузчиком, послуги введення складського обліку;

- технічні умови на виробництв продукції в наявності. Висновок Державної санітарно-епідеміологічної експертизи від 21.11.2016 № 05.03.02-07/681 та протокол випробувань від 20.08.2021 № 256 додаються;

- технологічна схема виробництва поліетиленових плівок представляє автоматизацію процесів, починаючи від одержання сировини і закінчуючи пакуванням та зберіганням готової продукції;

- ТОВ ФН Персонал (43388403) договір поставки від 04.08.2021 № 040821. Для даного покупця виготовлювали плівку пакувальну 0,023х500. Транспортування продукції здійснюється за наш рахунок. Послуги по доставці надає перевізник ФОП ОСОБА_1 (код НОМЕР_2 ). Для транспортування продукції додаткових матеріалів не потребується. Усі підтверджувальні документи та сертифікати якості додаються;

- основні постачальники:

-- ТОВ Ельбор-М (код 38753360), транспортування сировини здійснюємо за власний рахунок. Послуги по доставці надає перевізник ФОП ОСОБА_1 (код НОМЕР_2 ). Усі підтверджувальні документи та сертифікати якості додаються;

-- ПП Олдіс (код 31678874), транспортування сировини здійснюється за рахунок постачальника. Усі підтверджувальні документи та сертифікати якості додаються;

-- ТОВ ЮВК Груп (код 3359208), транспортування сировини здійснюємо за власний рахунок. Послуги по доставці надає перевізник ФОП ОСОБА_1 (код НОМЕР_2 ). Усі підтверджувальні документи та сертифікати якості додаються;

-- ТОВ Хімвектор (код 41556090), транспортування сировини здійснюємо за власний рахунок. Послуги по доставці надає перевізник ФОП ОСОБА_2 (код НОМЕР_3 ). Усі підтверджувальні документи та сертифікати якості додаються;

- також додаються банківські виписки, наказ на списання та ОСВ по рахункам 104, 361, 631, 201.

27. Рішенням комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 11.11.2021 № 52337/44265558/2 скаргу залишено без задоволення, рішення комісії від 28.10.2021 № 3294147/44265558 залишено без змін.

V. ПРАВОВЕ РЕГУЛЮВАННЯ СПІРНИХ ПРАВОВІДНОСИН

28. На дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін (пункт 201.1 статті 201 ПК України).

29. Податкова накладна складається на кожне повне або часткове постачання товарів/послуг, а також на суму коштів, що надійшли на поточний рахунок як попередня оплата (аванс) (пункт 201.7 статті 201 ПК України).

30. При здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою (пункт 201.10 статті 201 ПК України).

31. Відповідно до пункту 201.16 статті 201 ПК України реєстрація податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

32. Постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 № 1165, яка набрала чинності 01.02.2020 затверджено Порядок зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок № 1165) яким визначено механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі (далі - комісії контролюючих органів), права та обов`язки їх членів.

33. Порядком № 1165 передбачено здійснення автоматизованого моніторингу відповідності податкових накладних / розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків.

34. Пунктом 3 Порядку № 1165 (у редакції чинній на момент спірних правовідносин) визначені ознаки безумовної реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування (далі - ознаки безумовної реєстрації) на які перевіряються податкові накладні / розрахунки коригування (крім розрахунків коригування, складених у разі зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику, та розрахунків коригування, складених на неплатника податку), що подаються для реєстрації в Реєстрі.

35. Пунктом 4 Порядку № 1165 визначено, що у разі коли за результатами перевірки податкової накладної / розрахунку коригування визначено, що податкова накладна / розрахунок коригування відповідають одній з ознак безумовної реєстрації, визначених у пункті 3 цього Порядку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування не зупиняється в Реєстрі.

36. Платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну / розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2) (абзац перший пункту 5 Порядку № 1165).

37. Згідно із пунктом 6 Порядку № 1165 у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну / розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація такої податкової накладної / розрахунку коригування зупиняється.

38. У разі, коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної / розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється (пункт 7 Порядку № 1165).

39. Пунктом 10 Порядку № 1165 встановлено, що у разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.

40. Згідно з пунктом 11 Порядку № 1165 у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування зазначаються:

1) номер та дата складення податкової накладної / розрахунку коригування;

2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку;

3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.

41. Комісії регіонального рівня приймають рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації, врахування або неврахування таблиці даних платника податку, відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку (абзац другий пункту 25 Порядку № 1165).

42. Комісія регіонального рівня діє в межах повноважень, визначених цим Порядком та Порядком прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженим Мінфіном (пункт 26 Порядку № 1165).

43. Комісія контролюючого органу перевіряє подані платником податку копії документів щодо їх достовірності шляхом звірки даних, які містяться в таких копіях документів, з даними, що надходять або можуть бути отримані з інших джерел інформації (реєстри, що ведуться державними органами, документи, зокрема електронні) (пункт 44 Порядку № 1165).

44. Згідно із пунктом 8 Критеріїв ризиковості платника податку на додану вартість (додаток 1 до Порядку № 1165) платник податків відповідає критеріям ризиковості, якщо у контролюючих органах наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній/розрахунку коригування.

45. Порядком прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних затвердженим наказом Міністерства фінансів України від 12.12.2019 № 520 та зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 13.12.2019 за № 1245/342216 (далі - Порядок № 520) визначено механізм прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), реєстрацію яких відповідно до пункту 201.16 статті 201 ПК України зупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

46. Прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС (далі - комісія регіонального рівня) (пункт 2 Порядку № 520).

47. Комісія регіонального рівня протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку, приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 Кодексу (пункт 3 Порядку № 520).

48. У разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі (пункт 4 Порядку № 520).

49. Згідно з пунктом 5 Порядку № 520 перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати:

- договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;

- договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;

- первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні;

- розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;

- документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.

50. Відповідно до пункту 6 Порядку № 520 письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній / розрахунку коригування.

51. Письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня (пункт 9 Порядку № 520).

52. Комісія регіонального рівня приймає рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі за формою згідно з додатком до цього Порядку (пункт 10 Порядку № 520).

53. Згідно із пунктом 11 Порядку № 520 комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі:

- ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі;

- та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку;

- та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.

54. Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 № 1246 (далі - Порядок № 1246), згідно пункту 17 якого у разі зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування формується квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування. Така квитанція одночасно надсилається постачальнику (продавцю) та отримувачу (покупцю) - платнику податку.

55. Згідно із пунктом 18 Порядку № 1246 на момент прийняття у встановленому порядку рішення про реєстрацію або відмову у реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування щодо таких податкової накладної та/або розрахунку коригування проводяться перевірки, визначені пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого).

56. За результатами таких перевірок формується квитанція про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування, яка надсилається платнику податку разом з відповідним рішенням.

57. Квитанція про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування, щодо яких прийнято рішення про їх реєстрацію, одночасно надсилається постачальнику (продавцю) та отримувачу (покупцю) - платнику податку.

58. Пунктом 19 Порядку № 1246 визначено, що податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій:

- прийняття в установленому порядку та набрання чинності рішенням про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування;

- набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДПС відповідного рішення);

- неприйняття та/або відсутність реєстрації в установленому порядку рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.

59. Внесення відомостей до Реєстру на підставі рішення суду, яке набрало законної сили, здійснюється з дотриманням вимог цього Порядку. При цьому вимоги абзацу десятого пункту 12 цього Порядку не застосовуються до податкової накладної та/або розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в установленому порядку. Датою внесення відомостей до Реєстру вважається день, зазначений в рішенні суду, або день набрання законної сили таким рішенням (пункт 20 Порядку № 1246).

VІ. ОЦІНКА СУДУ

60. Враховуючи обов`язок платника податків відповідно до пунктів 201.1, 201.7, 201.10 статті 201 ПК України скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо її реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних, позивач склав податкові накладні та направив їх для реєстрації.

61. Судом встановлено, що в розглянутому спорі контролюючий орган:

1) зупинив реєстрацію податкової накладної згідно із пунктом 8 Критеріїв ризиковості платника податків та

2) оскаржуваним рішенням відмовив у реєстрації податкової накладної з підстав ненадання платником податку копій документів, а саме:

- первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних (документи, які не надано, підкреслити);

- розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків;

- документів щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством (документи, які не надано, підкреслити);

- додаткова інформація: без підтвердження обґрунтованості оформлення ПН даними бухгалтерського обліку. Відсутні первинні документи щодо трудових ресурсів та якості товару, калькуляція, ТУ, тощо.

62. Вирішуючи спір по суті, надаючи оцінку доводам сторін, суд виходить із того, що одним із способів здійснення податкового контролю є ведення обліку платників податків та інформаційно-аналітичне забезпечення діяльності контролюючих органів, яке є комплексом заходів, що координується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику, щодо збору, опрацювання та використання інформації, необхідної для виконання покладених на контролюючі органи функцій (статті 62, 71 ПК України).

63. Зібрана податкова інформація та результати її опрацювання використовуються для виконання покладених на контролюючі органи функцій та завдань, а також центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику, для формування та реалізації єдиної державної податкової та митної політики.

64. Ризик, відповідно до підпункту 14.1.221 пункту 14.1 статті 14 ПК України це ймовірність недекларування (неповного декларування) платником податків податкових зобов`язань, невиконання платником податків іншого законодавства, контроль за яким покладено на контролюючі органи.

65. Процедура зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування впроваджена з метою виконання функції податкового контролю, який здійснюється за діяльністю платників податку в цілому, та з метою перевірки додержання податкового законодавства при реєстрації в ЄРПН певно визначеної податкової накладної / розрахунку коригування.

66. При цьому, згідно із пунктом 2 Порядку № 1165 ризик порушення норм податкового законодавства це ймовірність складення та надання податкової накладної/розрахунку коригування для реєстрації в Реєстрі з порушенням норм підпункту а або б пункту 185.1 статті 185, підпункту а або б пункту 187.1 статті 187, абзацу першого пунктів 201.1, 201.7, 201.10 статті 201 ПК України за наявності об`єктивних ознак неможливості здійснення операції з постачання товарів/послуг, дані про яку зазначено в такій податковій накладній/розрахунку коригування, та/або ймовірності уникнення платником ПДВ виконання свого податкового обов`язку.

67. Відповідач, на виконання контрольних функцій, за наявності рішення про відповідність платника податків критеріям ризиковості, зупинивши реєстрацію податкової накладної, запропонував платнику податків надати документи, необхідні для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної у Реєстрі, без визначення переліку документів.

68. При цьому, як підтверджується змістом пункту 5 Порядку № 520, передбачений цим пунктом перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, не є вичерпним.

69. В залежності від виду господарської операції, за наслідками якої подається податкова накладна для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних, а також відповідних договірних зобов`язань між суб`єктами господарювання, обсяг документів може бути відмінним, залежати, зокрема від змісту операції з постачання, суб`єктного складу її учасників, їх податкової поведінки.

70. Наведена позиція відповідає висновкам Верховного Суду, викладеним у постановах Верховного Суду від 18.12.2019 у справі № 560/435/19 (ЄДРСР 86504198), від 01.12.2021 у справі № 600/1878/20-а (ЄДРСР 101568674).

71. У постанові від 03.11.2021 у справі № 360/2460/20 (ЄДРСР 100789179) Верховний Суд за наслідками аналізу положень Порядку № 520 зазначив, що можливість надання платником податків вичерпного переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної до реєстрації в ЄРПН прямо залежить від чіткого визначення податковим органом конкретного виду критерію оцінки ступеня ризиків з зазначенням необхідності надання документів за вичерпним переліком, відповідно до критерію зупинення реєстрації податкової накладної, а не довільно, на власний розсуд.

72. Суд зазначає, що в надісланій позивачу квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної не було зазначено вичерпного переліку документів, необхідних для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної в ЄРПН.

73. У разі спору щодо правомірності рішення суб`єкт владних повноважень може посилатися тільки на ті обставини, що зазначені у рішенні як підставу його прийняття. Не зазначення в рішенні цих обставин тлумачиться на користь висновку про його неправомірність. З огляду на неконкретність вимоги контролюючого органу про надання документів рішення про відмову в реєстрації ПН не відповідає критерію обґрунтованості.

74. У постанові Верховного Суду від 20.11.2019 у справі № 826/9457/18 (ЄДРСР 85803891) зазначено, що надаючи правову оцінку прийнятим податковим органом рішенням, суди також повинні з`ясувати, чи містять вони конкретну інформацію щодо причин та підстав для їх прийняття, із зазначенням того, яких саме документів не надано та яких саме документів не вистачає для прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних, як того вимагає форма рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації ПН/РК в ЄРПН визначена Порядком.

75. Аналогічна правова позиція викладена в постановах Верховного Суду від 21.05.2019 у справах № 620/3556/18 (ЄДРСР 81857391), № 815/2791/18 (ЄДРСР 81858145), від 14.05.2019 у справі № 817/1356/18 (ЄДРСР 81727808), від 22.04.2019 у справі № 2040/5445/18 (ЄДРСР 81366622), від 03.06.2021 у справі № 2040/7098/18 (ЄДРСР 97461230).

76. При реєстрації податкової накладної фактично проводиться моніторинг операції чи платника податків лише за зовнішніми (формальними) критеріями.

77. Тому під час розгляду справи суд не робить висновків щодо реальності операцій за участю позивача, а лише оцінює наявність чи відсутність підстав для реєстрації податкової накладної.

78. Здійснення моніторингу відповідності ПН / РК критеріям оцінки ступеня ризиків є превентивним заходом, спрямованим на убезпечення від безпідставного формування податкового кредиту за операціями, що не підтверджені первинними документами або підтверджені платником податку копіями документів, що складені з порушенням законодавства.

79. Здійснення моніторингу не повинне підміняти за своїм змістом проведення податкових перевірок як способу реалізації владних управлінських функцій податкового органу.

80. Аналогічний висновок викладено у постановах Верховного Суду від 18.07.2019 у справі № 1740/2004/18 (ЄДРСР 83105330), від 21.05.2020 у справі № 0940/1240/18 (ЄДРСР 81858144), від 25.10.2019 у справі № 0340/1834/18 (ЄДРСР 85207548), від 12.11.2019 у справі № 816/2183/18 (ЄДРСР 85574619).

81. Верховний Суд за результатами аналізу пунктів 9 та 11 Порядку № 520 у постанові від 18.11.2021 у справі № 380/3498/20 (ЄДРСР 101191343) дійшов висновку, що чинними нормативно-правовими актами визначено вичерпний перелік обставин, які можуть слугувати підставою для прийняття рішення про відмову у реєстрації податкових накладних.

82. Відмовляючи у реєстрації податкової накладної від 06.10.2021 № 3 відповідач зазначив про ненадання платником податку копій документів, а саме: первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних (документи, які не надано, підкреслити); розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків; документів щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством (документи, які не надано, підкреслити). Додаткова інформація: без підтвердження обґрунтованості оформлення ПН даними бухгалтерського обліку. Відсутні первинні документи щодо трудових ресурсів та якості товару, калькуляція, ТУ, тощо.

83. Однак, такі документи не було запропоновано подати позивачу при зупиненні реєстрації податкових накладних.

84. З метою реєстрації податкової накладної позивачем було виконано вимоги контролюючого органу та надано відповідні пояснення до яких долучено копії наявних документів, що підтверджують проведення господарських операцій.

85. Крім того, до матеріалів справи позивачем надані документи на підтвердження господарської діяльності платника податків, у тому числі документи на підтвердження зазначеної у податковій накладній господарської операції. Зазначені документи були надані до Повідомлення від 25.10.2021 № 1 та до скарги, поданої 06.11.2021.

86. Отже, в даному випадку суд зазначає, що використання податковим органом загального пункту щодо різновидів оцінки за критеріями ризику є неконкретизованим та призводить до необґрунтованого обмеження права платника податків бути обізнаним у моделюванні поведінки та таким, що не повідомлений про необхідність надання документів за вичерпним і зрозумілим переліком.

87. Невиконання податковим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості акта індивідуальної дії має наслідком визнання його протиправним.

88. Рішення суб`єкта владних повноважень повинно ґрунтуватися на оцінці усіх фактів та обставин, що мають значення. Мають значення, як правило, ті обставини, які передбачені нормою права, що застосовується. Суб`єкт владних повноважень повинен врахувати усі ці обставини, тобто надати їм правову оцінку: прийняти до уваги або відхилити. У разі відхилення певних обставин висновки повинні бути мотивованими, особливо, коли має місце несприятливе для особи рішення.

89. Принцип обґрунтованості рішення вимагає від суб`єкта владних повноважень враховувати як обставини, на обов`язковість урахування яких прямо вказує закон, так і інші обставини, що мають значення у конкретній ситуації. Для цього він має ретельно зібрати і дослідити матеріали, що мають доказове значення. При цьому, суб`єкт владних повноважень повинен уникати прийняття невмотивованих висновків, обґрунтованих припущеннями та неперевіреними фактами, а не конкретними обставинами. Несприятливе для особи рішення повинно бути вмотивованим.

90. Отже, суд доходить висновку про протиправність оскаржуваного рішення про відмову у реєстрації податкової накладної.

щодо зобов`язання вчинити певні дії

91. Виходячи з аналізу пунктів 19, 20 Порядку № 1246, суд зазначає, що законодавством не передбачений інший ефективний спосіб захисту порушеного права у спірних правовідносинах, відмінний від зобов`язання ДПС України зареєструвати податкову накладну в ЄРПН, у зв`язку із чим суд дійшов висновку про обґрунтованість заявленого позивачем способу захисту права, порушеного оскаржуваним рішенням.

VІІ. ВИСНОВКИ СУДУ

92. З системного аналізу матеріалів справи суд дійшов висновку про наявність підстав для задоволення позовних вимог.

щодо розподілу судових витрат

93. З урахуванням викладеного, відповідно до частини першої статті 139 КАС України, суд присуджує на користь позивача за рахунок бюджетних асигнувань ГУ ДПС у Дніпропетровській області понесені судові витрати на сплату судового збору у розмірі 2270 грн.

94. Керуючись статтями 241-246 КАС України, суд, -

ВИРІШИВ:

95. Адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю Пласт Пак Рециклінг (ЄДРПОУ 44265558; вул. Широка, буд. 43А, м. Кам`янське, Дніпропетровська область, 51931) до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області (ЄДРПОУ ВП 44118658; вул. Сімферопольська, буд. 17-А, м. Дніпро, 49005), Державної податкової служби України (код ЄДРПОУ 43005393; Львівська площа, буд. 8, м. Київ, 04053) про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії - задовольнити повністю.

96. Визнати протиправним та скасувати рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 28.10.2021 № 3294147/44265558, прийняте Комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

97. Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну від 06.10.2021 № 3, подану Товариством з обмеженою відповідальністю Пласт Пак Рециклінг , датою її фактичного отримання для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.

98. Стягнути на користь Товариства з обмеженою відповідальністю Пласт Пак Рециклінг за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Дніпропетровській області судові витрати на сплату судового збору у розмірі 2270 грн.

99. Рішення суду набирає законної сили відповідно до статті 255 КАС України та може бути оскаржено в порядку та у строки, встановлені статтями 295, 297 КАС України.

Суддя І.О. Верба

СудДніпропетровський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення31.01.2022
Оприлюднено17.02.2022
Номер документу103287227
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —160/22769/21

Ухвала від 31.03.2023

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Верба Ірина Олександрівна

Ухвала від 13.02.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Хохуляк В.В.

Ухвала від 27.12.2022

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Шальєва В.А.

Ухвала від 08.12.2022

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Шальєва В.А.

Ухвала від 23.05.2022

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Коршун А.О.

Ухвала від 12.04.2022

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Коршун А.О.

Рішення від 31.01.2022

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Верба Ірина Олександрівна

Ухвала від 26.01.2022

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Верба Ірина Олександрівна

Ухвала від 06.12.2021

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Верба Ірина Олександрівна

Ухвала від 22.11.2021

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Верба Ірина Олександрівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні