Україна
Донецький окружний адміністративний суд
У Х В А Л А
26 січня 2022 року Справа №200/2249/21-а
приміщення суду за адресою: 84122, м.Слов`янськ, вул. Добровольського, 1
Донецький окружний адміністративний суд в складі головуючого судді Кониченка Олега Миколайовича розглянувши в письмовому провадженні заяву Волноваської міської військово-цивільної Волноваського району Донецької області про визнання виконавчого документа таким, що не підлягає виконанню в адміністративній справі за позовом
ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 )
до Головного управління Держгеокадастру у Донецькій області (84313, Донецька обл., м. Краматорськ, бульв. Машинобудівників, буд. 16)
про визнання протиправними дій, зобов`язання вчинити певні дії,
ВСТАНОВИВ:
Позивачі, ОСОБА_1 та ОСОБА_2 , звернулись до Донецького окружного адміністративного суду з позовом до Головного управління Держгеокадастру у Донецькій області, відповідно до якого просили суд: визнати протиправними дії, а саме листи від 09.07.2020 № Б- 3310/0-190/0/37-20 та від 13.10.2020 № Б-547/0-489/6-20; визнати протиправним та скасувати наказ Головного управління Держгеокадастру у Донецькій області «Про відмову у наданні дозволу на розроблення документації із землеустрою» від 01.12.2020 № 6249; зобов`язати розглянути повторно клопотання ОСОБА_1 від 20.05.2020, що надійшло на розгляд 27.05.2020 (реєстраційний номер: Б-3310/0/36-20) відповідно до вимог ч. 7 ст. 118 ЗКУ та прийняти рішення або про надання дозволу на розроблення проєкту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, або надати мотивовану відмову у його наданні, з мотивів не пов`язаних з несільськогосподарським призначенням земель; зобов`язати Головне управління Держгеокадастру у Донецької області повторно розглянути клопотання ОСОБА_3 , що надійшло на розгляд 21.10.2020 (реєстраційний номер 4-7692/0/36-20) відповідно до вимог ч. 7, ст. 118 ЗКУ та прийняти рішення або про надання дозволу про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, або надати мотивовану відмову у його наданні, з мотивів не пов`язаних з несільськогосподарським призначенням земель.
23 березня 2021 року ухвалою суду роз`єднано у самостійні провадження вимоги, заявлені по справі № 200/2249/21-а, у межах справи № 200/2249/21-а залишено позовні вимоги ОСОБА_1 до Головного управління Держгеокадастру у Донецькій області про визнання протиправними дій, а саме листів від 09.07.2020 № Б- 3310/0-190/0/37-20 та від 13.10.2020 № Б-547/0-489/6-20 та зобов`язання Головного управління Держгеокадастру у Донецькій області розглянути повторно клопотання ОСОБА_1 від 20.05.2020, що надійшло на розгляд 27.05.2020 (реєстраційний номер: Б-3310/0/36-20) відповідно до вимог ч. 7, ст. 118 ЗКУ та прийняти рішення або про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, або надати мотивовану відмову у його наданні, з мотивів не пов`язаних з несільськогосподарським призначенням земель.
Рішенням Донецького окружного адміністративного суду від 19 липня 2021 року вищевказаний адміністративний позов було задоволено:
- визнати протиправною відмову Головного управління Держгеокадастру у Донецькій області, викладену у листах від 09.07.2020 № Б- 3310/0-190/0/37-20 та від 13.10.2020 № Б-547/0-489/6-20 у наданні ОСОБА_1 дозволу на розроблення проєкту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність;
- зобов`язати Головне управління Держгеокадастру у Донецькій області повторно розглянути клопотання ОСОБА_1 від 20.05.2020, що надійшло на розгляд 27.05.2020 (реєстраційний номер: Б-3310/0/36-20) відповідно до вимог частини 7 статті 118 ЗК України та прийняти рішення про надання дозволу на розроблення проєкту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надати мотивовану відмову у його наданні, з мотивів не пов`язаних з несільськогосподарським призначенням земель.
Рішення суду набрало законної сили 30.09.2021 року, виконавчий лист на виконання рішення суду видано 28 жовтня 2021 року.
24 листопада 2021 року ухвалою суду клопотання відповідача про заміну сторони виконавчого провадження задоволено та замінено сторону виконавчого провадження (боржника) у виконавчому провадженні ВП № 67498649 з виконання виконавчого листа Донецького окружного адміністративного суду по справі № 200/2249/21-а від 28.10.2021 року з Головного управління Держгеокадастру у Донецькій області на Волноваську міську військово-цивільну адміністрацію Волноваського району Донецької області (ЄДРПОУ 44048570, зареєстроване місцезнаходження: Донецька область, Волноваський район, м. Волноваха, вул. Центральна, буд. 88).
Ухвала суду набрала законної сили 24 листопада 2021 року до суду апеляційної інстанції сторонами або зацікавленими особами не оскаржувалась.
19 січня 2022 року від Волноваської міської військово-цивільної адміністрації Волноваського району Донецької області до суду надійшла заява про визнання виконавчого документа таким, що не підлягає виконанню, яка вмотивована тим, що ухвалюючи рішення про заміну боржника у виконавчому провадженні, суд помилково дійшов висновку про наявність фактичного (компетенційного) правонаступництва у Волноваської міської ВЦА не врахувавши особливий статус останньої, як тимчасового органу місцевого самоврядування, що визначений Законом України Про військово-цивільні адміністрації .
Так, заявник зазначає, що частиною четвертою статті 1 Закону України Про військово-цивільні адміністрації визначено, що військово-цивільні адміністрації населених пунктів здійснюють на територіях відповідних територіальних громад, повноваження сільських, селищних, міських, рад, виконавчих органів сільських, селищних, міських, сільських, селищних, міських голів та інші повноваження, визначені цим Законом.
Пунктом 27 частини першої статті 4 цього закону з компетенції військово-цивільних адміністрацій виключено повноваження з вирішення питань відчуження з комунальної власності земельних ділянок та надання таких земельних ділянок в оренду на строк понад п`ять років). Обмеження щодо відчуження земельних ділянок комунальної власності, встановлені цим пунктом, не поширюються на випадки надання земельної ділянки комунальної власності у приватну власність замість викупленої для суспільних потреб чи примусово відчуженої з мотивів суспільної необхідності та повернення такої земельної ділянки колишньому власнику чи його спадкоємцю (правонаступнику), у разі якщо така потреба відпала.
Таким чином, на території Волноваської територіальної громади, яка знаходиться в зоні проведення антитерористичної операції, склалася така ситуація, коли жодний орган державної влади не вправі здійснювати розпорядження землями комунальної власності, а відповідний орган місцевого самоврядування не створений, тобто на території Волноваської міської територіальної громади, як і деяких інших територіальних громад Донецької та Луганської областей, де створено військово-цивільні адміністрації, у зв`язку з проведенням АТО обмежено права громадян, зокрема на приватизацію комунального майна, але ці обмеження не протирічать за змістом статті 64 Конституції України, оскільки право громадян на безоплатне отримання у власність земельних ділянок із земель комунальної власності не е відноситься до переліку прав, зазначених у цій же статті.
Враховуючи викладене, Волноваська міська військово-цивільна адміністрація Волноваського району Донецької області зазначає, що не може розглянути клопотання стягувача без грубого порушення конституційного принципу, що закріплений у статті 19 Конституції України: органи державної влади та органи місцевого самоврядування. їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України .
Також боржник зазначає, що до правовідносин відносно розгляду клопотання стягувача, відповідно до статей 3, 7 КАС України, необхідно застосовувати норми права чинні на момент подання клопотання (20.05.2020), оскільки Закон України Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення системи управління та дерегуляції у сфері земельних відносин №1423-ІХ від 28.04.2021 року набрав чинності 27.05.2021 року, тобто розгляд клопотання стягувача необхідно здійснювати з застосуванням чинних на час подання клопотання нормативно-правових актів, тож боржник, не може розглянути вказане клопотання без порушення цього основоположного конституційного принципу, адже у цей час, повноваження з розгляду таких клопотань належало органам Держгеокадастру, земельна ділянка, щодо якої виник спір, відносилася до земель державної власності, і боржника як юридичної особи - суб`єкта правовідносин взагалі не існувало, а Новоандірївська сільська рада, правонаступником якої є боржник, не була наділена на той час повноваженнями з розпорядження землями державної власності.
Розгляд заяви призначено на 26 січня 2022 року.
25 січня 2022 року від позивача до суду надійшли заперечення на заяву про визнання виконавчого документа таким, що не підлягає виконанню, які обґрунтовані тим, що рішення про надання дозволів на розроблення землевпорядної документації не є розпорядженням земельними ділянками, так, у справі №200/1783/21-а суд дійшов висновку Таким чином, рішення про надання дозволу на розробку проекту землеустрою є початковою стадією процесу отримання права власності чи користування на земельну ділянку. Однак, отримання такого дозволу не гарантує особі набуття такого права, оскільки сам по собі дозвіл не є правовстановлюючим актом, що кореспондує правовим позиціям викладеним в постановах Великої Палати Верховного Суду від 17.10.2018 р. у справі №380/624/16-ц (провадження №14-301цс18), від 29.09.2020 р. у справі №688/2908/16-ц (провадження №14-28цс20), Верховного Суду від 27 лютого 2018 року у справі № 545/808/17, від 11 червня 2019 року у справі № 826/841/17.
Позивач вказує на те, що пунктом 12 частини першої статті 4 Закону України Про військово-цивільні адміністрації до повноважень військово-цивільних адміністрацій віднесено управління майном, яке перебуває у комунальній власності відповідної територіальної громади (крім вирішення питань відчуження, у тому числі шляхом приватизації комунального майна та надання комунального майна в оренду на строк понад п`ять років), тобто на Військово-цивільні адміністрації покладено обов`язки у земельних відносинах, які у свою чергу передбачені Земельним кодексом України до власників земель.
Сторони, повідомлені належним чином в судове засідання не з`явились, про причини неявки не повідомили.
Дослідивши надані сторонами документи та проаналізувавши доводи сторін, суд зазначає наступне.
Відповідно до ч. 5 ст. 15 Закону України «Про виконавче провадження» , у разі вибуття однієї із сторін виконавець за заявою сторони, а також заінтересована особа мають право звернутися до суду із заявою про заміну сторони її правонаступником. Для правонаступника усі дії, вчинені до його вступу у виконавче провадження, є обов`язковими тією мірою, якою вони були б обов`язковими для сторони, яку правонаступник замінив.
Законом України Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення системи управління та дерегуляції у сфері земельних відносин № 1423-1X від 28 квітня 2021 року, який набрав чинності 27 травня 2021 року, розділ X Перехідні положення Земельного кодексу України доповнено пунктом 24, відповідно до якого з дня набрання чинності цим пунктом до державної реєстрації права комунальної власності на земельні ділянки державної власності, що передаються у комунальну власність територіальних громад, органи виконавчої влади, що здійснювали розпорядження такими земельними ділянками, не мають права здійснювати розпорядження ними. Надані до дня набрання чинності цим пунктом рішеннями Ради міністрів Автономної Республіки Крим, органів виконавчої влади дозволи на розроблення документації із землеустрою щодо земельних ділянок державної власності, які відповідно до цього пункту переходять у комунальну власність, є чинними. Особи, які отримали такі дозволи, а також органи, що їх надали, зобов`язані повідомити про це протягом місяця відповідні сільські, селищні, міські ради з дня набрання чинності цим пунктом. Рішення про затвердження такої документації, що не була затверджена на день набрання чинності цим пунктом, приймають сільські, селищні, міські ради.
Таким чином, 27 травня 2021 року Головне управління Держгеокадастру у Донецькій області втратило право розпоряджатися земельними ділянками державної власності, що передаються у комунальну власність, у тому числі вирішувати питання про надання дозволу на розробку проекту землеустрою та про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність, однак, у такому випадку обов`язок по відновленню порушених прав особи покладається на орган, компетентний відновити такі права.
Згідно пункту 24 Закону № 1423-ІХ, надані до дня набрання чинності цим пунктом рішеннями Ради міністрів Автономної Республіки Крим, органів виконавчої влади дозволи на розроблення документації із землеустрою щодо земельних ділянок державної власності, які відповідно до цього пункту переходять у комунальну власність, є чинними. Особи, які отримали такі дозволи, а також органи, що їх надали, зобов`язані повідомити про це протягом місяця відповідні сільські, селищні, міські ради з дня набрання чинності цим пунктом. Рішення про затвердження такої документації, що не була затверджена на день набрання чинності цим пунктом, приймають сільські, селищні, міські ради.
Розпорядженням керівника Волноваської міської військово-цивільної адміністрації Волноваського району Донецької області від 19.03.2021 року № 02 «Про реорганізацію міської, селищної та сільських рад шляхом приєднання до Волноваської міської військово-цивільної адміністрації Волноваського району Донецької області» , відповідно до статей 104, 105, 107 Цивільного кодексу України, Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань» , Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» , частини 4 статті 31 Закону України «Про Національний архівний фонд та архівні установи» , пункту 7 Розділу І Положення про інвентаризацію активів та зобов`язань, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 02 вересня 2014 року № 879, на підставі Указу Президента України від 19 лютого 2021 року №61/2021 «Про утворення та реорганізацію військово-цивільних адміністрацій у Донецькій області» , керуючись пунктами 9, 11, 12 частини 2 статті 7 Закону України «Про військово-цивільні адміністрації» реорганізовано Новоандріївську сільську раду (ЄДРПОУ 04340879) шляхом приєднання до Волноваської міської військово-цивільної адміністрації Волноваського району Донецької області (ЄДРПОУ 44048570).
Пунктом 2 вказаного Розпорядження, визначено, що Волноваська міська військово-цивільна адміністрація Волноваського району Донецької області тимчасово здійснює повноваження правонаступника прав та обов`язків міської, селищної та сільських рад, що приєднуються згідно цього Розпорядження.
Враховуючи викладене, на теперішній час в силу приписів закону та в контексті приписів ч. 5 ст. 15 Закону України «Про виконавче провадження» Головне управління Держгеокадастру у Донецької області вибуло зі спірних правовідносин та позбавлено владних повноважень щодо відновлення прав позивача на виконання рішення суду.
Таким чином на сьогодні в спірних правовідносинах має місце фактичне (компетенційне) адміністративне (публічне) правонаступництво яке відбулось шляхом передання адміністративної компетенції від одного суб`єкта владних повноважень до іншого, який набуває певні владні повноваження внаслідок ліквідації органу чи посади суб`єкта владних повноважень, припинення первісного суб`єкта, або внаслідок повного чи часткового припинення компетенції органу публічної адміністрації чи припинення повноважень посадової особи.
Відповідно до ч.ч. 1, 2 ст. 1 Закону України Про військово-цивільні адміністрації від 03 лютого 2015 року № 141-VIII, військово-цивільні адміністрації населених пунктів - це тимчасові державні органи, що здійснюють на територіях відповідних територіальних громад, затверджених Кабінетом Міністрів України, повноваження сільських, селищних, міських, районних у містах (у разі їх створення) рад, виконавчих органів сільських, селищних, міських, районних у містах (у разі їх створення) рад, сільських, селищних, міських голів та інші повноваження, визначені цим Законом.
Військово-цивільні адміністрації є юридичними особами публічного права і наділяються цим та іншими законами повноваженнями, у межах яких діють самостійно і несуть відповідальність за свою діяльність відповідно до закону. Військово-цивільні адміністрації населених пунктів набувають прав та обов`язків з дня внесення запису про їх державну реєстрацію як юридичних осіб до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань.
Відповідно до п. 27 ч. 1 ст. 4 Закону України Про військово-цивільні адміністрації від 03 лютого 2015 року № 141-VIII, вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин (крім вирішення питань відчуження з комунальної власності земельних ділянок та надання таких земельних ділянок в оренду на строк понад п`ять років). Обмеження щодо відчуження земельних ділянок комунальної власності, встановлені цим пунктом, не поширюються на випадки надання земельної ділянки комунальної власності у приватну власність замість викупленої для суспільних потреб чи примусово відчуженої з мотивів суспільної необхідності та повернення такої земельної ділянки колишньому власнику чи його спадкоємцю (правонаступнику), у разі якщо така потреба відпала.
Згідно ч. 2, п. 6 ч. 3 ст. 4 Закону України Про військово-цивільні адміністрації від 03 лютого 2015 року № 141-VIII, військово-цивільні адміністрації населених пунктів здійснюють делеговані повноваження органів виконавчої влади, надані органам місцевого самоврядування законами України.
Районні, обласні військово-цивільні адміністрації поряд із здійсненням повноважень місцевих державних адміністрацій на відповідній території також здійснюють повноваження із вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин (крім вирішення питань відчуження з комунальної власності земельних ділянок).
Рішенням суду відповідача зобов`язано розглянуто клопотання позивача та надати дозвіл на розроблення проекту землеустрою, при цьому суд зазначив, що рішення про надання дозволу на розробку проєкту землеустрою є початковою стадією процесу отримання права власності чи користування на земельну ділянку. Однак, отримання такого дозволу не гарантує особі набуття такого права, оскільки сам по собі дозвіл не є правовстановлюючим актом.
Аналогічна правова позиція викладена в постановах Великої Палати Верховного Суду від 17.10.2018 р. у справі № 380/624/16-ц (провадження №14-301цс18), від 29.09.2020 р. у справі № 688/2908/16-ц (провадження №14-28цс20), Верховного Суду від 27 лютого 2018 року у справі № 545/808/17, від 11 червня 2019 року у справі № 826/841/17 .
Враховуючи викладене, позиція боржника відносно того, в спірних правовідносинах мова йде про відчуження комунальної власності та виходить за межі його повноважень є помилковою.
Проаналізувавши доводи боржника, суд дійшов висновку, що фактично вони полягають в незгоді Волноваської міської військово-цивільної адміністрації Волноваського району Донецької області з ухвалою суду про заміну сторони виконавчого провадження.
Проте, така позиція боржника щодо відсутності повноважень щодо виконання рішення суду, нерозуміння порядку його виконання не є підставою для визнання виконавчого документа таким, що не підлягає виконанню.
Перехід обов`язку щодо виконання рішення суду від Головного управління Держгеокадастру у Донецькій області до Волноваської міської військово-цивільної адміністрації Волноваського району Донецької області судом було досліджено та встановлено на підставі відповідних доказів підчас вирішення питання про заміну сторони виконавчого провадження.
Щодо доводів боржника відносно незворотності дії нормативно-правових актів в часі суд зазначає, що правовідносини пов`язані з примусовим виконанням рішення суду не є сталими, у тому числі їх суб`єктний склад.
Держава в особі відповідних органів державної влади може реорганізовувати, ліквідовувати суб`єктів владних повноважень, здійснювати перерозподіл їх повноважень відповідно до суспільних потреб або оптимізації їх функціонування тощо, попри це, особа права якої відновлено судовим рішенням не може бути поставлена в залежність від таких дій Держави.
Таким чином, в наслідок зміни законодавчого регулювання, повноваження первісного відповідача по справі перейшли до заявника внаслідок приєднання до останнього особи, на яку в наслідок зміни правового регулювання перейшов обов`язок щодо виконання рішення суду - Новоандірївської сільської ради, правонаступником якої є боржник.
Відповідно до приписів ст. 129-1 КАС України, судове рішення є обов`язковим до виконання. Держава забезпечує виконання судового рішення у визначеному законом порядку.
Відповідно до ч. 2 ст. 374 КАС України, суд визнає виконавчий документ таким, що не підлягає виконанню повністю або частково, якщо його було видано помилково або якщо обов`язок боржника відсутній повністю чи частково у зв`язку з його припиненням, добровільним виконанням боржником чи іншою особою або з інших причин.
Ґрунтовно дослідивши доводи заявника та позивача суд дійшов висновку, що підстав для визнання виконавчого документа таким, що не підлягає виконанню судом не встановлено, оскільки наведені заявником аргументи не є тими іншими причинами, які є підставою для визнання виконавчого документа таким, що не підлягає виконанню.
Враховуючи викладене, підстави для задоволення заяви відсутні.
Керуючись статями 374 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,
УХВАЛИВ:
В задоволенні заяви Волноваської міської військово-цивільної Волноваського району Донецької області про визнання виконавчого документа таким, що не підлягає виконанню - відмовити.
Ухвала набирає законної сили з моменту її підписання.
Ухвала може бути оскаржена.
Апеляційна скарга на ухвалу суду подається протягом п`ятнадцяти днів з дня її проголошення безпосередньо до суду апеляційної інстанції. Якщо справу було розглянуто в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Учасники справи можуть отримати інформацію по справі, що розглядається, за сторінкою на офіційному веб-порталі судової влади України в мережі Інтернет (веб-адреса сторінки http://court.gov.ua/).
Текст ухвали розміщений в Єдиному державному реєстрі судових рішень (веб-адреса сторінки: http://www.reyestr.court.gov.ua/).
Суддя О.М. Кониченко
Суд | Донецький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 26.01.2022 |
Оприлюднено | 17.02.2022 |
Номер документу | 103288417 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Донецький окружний адміністративний суд
Кониченко О.М.
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Казначеєв Едуард Геннадійович
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Казначеєв Едуард Геннадійович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні