Рішення
від 14.02.2022 по справі 540/7983/21
ХЕРСОНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ХЕРСОНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД


РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

14 лютого 2022 р.м. ХерсонСправа № 540/7983/21 Херсонський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Василяки Д.К., розглянувши в порядку спрощеного письмового провадження адміністративну справу за позовом Державної екологічної інспекції Південного округу до Приватного підприємства "Іванівське" про вжиття заходів реагування під час здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності,

встановив:

Державна екологічна інспекція Південного округу (Запорізька та Херсонська області) (далі - позивач) звернулася з позовною заявою до Приватного Підприємства Іванівське (далі - відповідач), в якій просить застосувати до відповідача заходи реагування у сфері державного нагляду (контролю) у вигляді зупинення господарської діяльності до отримання дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами.

В обґрунтування позовних вимог зазначає, що за результатами проведеної планової перевірки дотримання вимог природоохоронного законодавства ПП Іванівське встановлено ряд порушень природоохоронного законодавства, одним з яких є здійснення господарської діяльності без отримання дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами та без оцінки впливу на довкілля, що створює загрозу життю та здоров`ю людей. Звіт про проведення інвентаризації джерел викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами та документи, в яких обґрунтовуються обсяги викидів, для отримання дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами не розроблено. Очистка насіння зернових та олійних культур підприємством не здійснюється, збірна продукція відразу продається спеціалізованим організаціям, або тимчасово зберігається в наявних складських приміщеннях. На балансі підприємства з 15.02.2016 знаходиться територія зернотоку. Перевіркою встановлено, що на території зернотоку знаходиться зерноочисна споруда ЗАВ-40. На момент перевірки ЗАВ-40 - не працювала. Відповідно до наданої довідки б/н від 26.01.2021, вказана зерноочисна споруда з літа 2018 року і по теперішній час не використовується у зв`язку з економічною невигідністю та високою ефективністю зернозбиральних комбайнів. Вся вирощена продукція насіння зернових та олійних вивозиться на складські приміщення ТОВ Каргіл або тимчасово зберігається в наявних складських приміщеннях. На момент проведення перевірки оглянути територію току не представлялося можливим у зв`язку з погодними умовами. Дозвіл на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря підприємством не отримано, що є порушенням ч. ч. 5, 6 ст. 11 Закону України Про охорону атмосферного повітря . Враховуючи викладене, просить застосувати до ПП Іванівське заходи реагування у вигляді зупинення господарської діяльності до отримання дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами.

Ухвалою від 13.12.2021 р. у справі відкрито спрощене провадження без повідомлення сторін (у письмовому провадження).

Відповідач правом на подачу відзиву не скористався.

Дослідивши наявні у справі докази, судом встановлено, що на підставі пункту 4652 Плану здійснення заходів державного нагляду (контролю) Державної екологічної інспекції України на 2021 рік., наказу Державної екологічної інспекції Південного округу від 20.01.2021 № 21-06/2-22 та направлення від 22.01.2021 № 13-06/1-15 проведено планову перевірку дотримання вимог природоохоронного законодавства Приватним підприємством Іванівське (далі - Відповідач), який здійснює свою господарську діяльність за адресою: будинок 26, вул. Молодіжна, село Іванівка, Високопільський р-н Херсонська обл., 74020, за результатами планової перевірки складено акт від 26-29.01.2021 № 06/1-14/12/21.

Відповідач здійснює свою діяльність на підставі Витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань від 03.06.2020 № 1006717169.

Відповідно до Витягу основним видом діяльності є: 01.11 вирощування зернових культур (крім рису), бобових культур і насіння олійних культур.

Відповідно до Акту від 26-29.01.2021 № 06/1-14/12/21 перевіркою встановлено ряд порушень природоохоронного законодавства, а саме:

- ст.11 ЗУ Про пестициди і агрохімікати - договір обов`язкового страхування цивільної відповідальності суб`єктів господарювання за шкоду, яку може бути заподіяно довкіллю або здоров`ю людей під час зберігання та застосування пестицидів агрохімікатів не укладено;

- постанова КМУ від 17.12.2012 року № 1221 Деякі питання збирання, перевезення, зберігання, оброблення (перероблення), утилізації та/або знешкодження відпрацьованих мастил (олив) в редакції постанови КМУ від 25.11.2015 р № 1198 Порядок збирання, перевезення, зберігання, оброблення (перероблення) утилізації та/або знешкодження відпрацьованих мастил (олив) - первинний облік щодо придбаних мастил (олив), їх використання, подальшого поводження з відпрацьованими мастилами (оливами) не здійснюється, та до Держекоінспекції інформація про стан поводження з відпрацьованими мастилами (оливами) не подавались;

- пункт є ст. 17, ст. 35-1 ЗУ Про відходи - тверді побутові відходи, збираються в металеві контейнери. Вивозяться на місцеве сміттєзвалище самостійно при відсутності договору зі спеціалізованою організацією;

- пункт г ст.. 17 ЗУ Про відходи - первинний облік відходів за встановленою формою 1-ВТ Облік відходів та пакувальних матеріалів не впроваджено;

- пункт є ст. 17 ЗУ Про відходи - договори зі спеціалізованими організаціями на передачу відходів, які утворюються в процесі діяльності: лампи люмінесцентні та відходи, які містять ртуть, інші зіпсовані або відпрацьовані, відпрацьовані акумуляторні батареї, промаслене ганчір`я, шини зіпсовані, відпрацьовані або пошкоджені, фільтри автомобільні відпрацьовані, промаслений пісок, використанні (відпрацьовані) масла та мастила, тара пластмасова з-під пестицидів та агрохімікатів, тверді побутові відходи, рідкі побутові відходи,

- пункт г ст. 17 ЗУ Про відходи - державна статистична звітність 1- відходи не складалась та не подавалась,

- ч.2 ст. 17 ЗУ Про відходи , постанова КМУ Про затвердження Порядку подання декларації про відходи та її форми від 18.02.2016 р № 118 - декларація про кількість утворених відходів підприємством не складалась та не подавалась,

- ч.ч. 5, 6 ст. 11 ЗУ Про охорони атмосферного повітря - дозвіл на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами не отримано,

- ст. 27 ЗУ Про відходи - реєстрова карта об`єктів утворення, оброблення та утилізації відходів не оформлено,

- ч.3 ст. 105 Водного кодексу України - не придатні для експлуатації свердловини на воду не затамповані та не ліквідовані.

Позивачем з метою усунення виявлених підчас перевірки порушень було виписано припис від 04.02.2021 року № 06-14/12/21 керуючись пунктом е статті 20-2 Закону України Про охорону навколишнього природного середовища , статті 7 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, яким приписано відповідачу:

1. укласти договір обов`язкового страхування цивільної відповідальності суб`єктів господарювання за шкоду, яку може бути заподіяно довкіллю або здоров`ю людей під час зберігання та застосування пестицидів і агрохімікатів, термін виконання - 05.04.2021 року,

2. здійснювати первинний облік щодо придбаних мастил (олив), їх використання, подальшого поводження з відпрацьованими мастилами (оливами), та подавати до Держекоінспекції інформації про стан поводження з відпрацьованими мастилами (оливами), термін виконання - щокварталу до 10 числа наступного місяця,

3. укласти договори зі спеціалізованими організаціями на вивіз для подальшої утилізації наступних відходів: лампи люмінесцентні та відходи, які містять ртуть, інші зіпсовані або відпрацьовані, відпрацьовані акумуляторні батареї, промаслене ганчір`я, шини зіпсовані, відпрацьовані або пошкоджені, фільтри автомобільні відпрацьовані, промаслений пісок, використані (відпрацьовані) масла та мастила, тара пластмасова з-під пестицидів та агрохімікатів, тверді побутові відходи, рідкі побутові відходи, термін виконання - 05.04.2021 р.

4. впровадити ведення журналу первинного обліку утворених відходів за встановленою формою І-ВТ, термін виконання - з моменту отримання припису, постійно,

5. складати та подавати державну статистичну звітність 1 - відходи, термін виконання - щорічно до 28 лютого,

6. складати та подавати декларацію про кількість утворених відходів, термін виконання - щорічно до 20 лютого,

7. розробити реєстрові карти об`єктів утворення, оброблення та утилізації відходів, термін виконання - 14.06.2021 року,

8. отримати дозвіл на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами, термін виконання - 02.08.2021 р.,

9. не придатні для експлуатації артезіанські свердловини затампувати або ліквідувати, термін виконання - 02.08.2021 р.

Враховуючи необхідність забезпечення екологічних прав громадян на безпечне довкілля, позивач звернувся до суду із даним позовом з метою застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю) щодо ПП Іванівське .

Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд виходить з наступних приписів законодавства: правові, економічні та соціальні основи організації охорони навколишнього природного середовища в інтересах нинішнього і майбутніх поколінь, визначає Закон України "Про охорону навколишнього природного середовища" від 25.06.1991 р. № 1264-XII (далі - Закон № 1264-XII).

Відповідно до ч.1 ст.5 Закону № 1264-XII державній охороні і регулюванню використання на території України підлягають: навколишнє середовище, як сукупність природних і природно-соціальних умов та процесів, природні ресурси, як залучені в господарський обіг, так і не використовувані в народному господарстві в даний період (земля, надра, води, атмосферне повітря, ліс та інша рослинність, тваринний світ), ландшафти та інші природні комплекси.

Приписами ч.1 ст.20-2 Закону № 1264-XII передбачено, що до компетенції центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів, у сфері охорони навколишнього природного середовища належить, зокрема, організація і здійснення у межах компетенції державного нагляду (контролю) за додержанням центральними органами виконавчої влади та їх територіальними органами, місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування в частині здійснення делегованих їм повноважень органів виконавчої влади, підприємствами, установами та організаціями незалежно від форми власності та господарювання, громадянами України, іноземцями та особами без громадянства, а також юридичними особами - нерезидентами вимог законодавства, в тому числі про екологічну та радіаційну безпеку, про оцінку впливу на довкілля, про моніторинг, звітність та верифікацію викидів парникових газів; про використання та охорону земель; про охорону і раціональне використання вод та відтворення водних ресурсів; про охорону атмосферного повітря; про поводження з відходами; щодо наявності дозволів, лімітів та квот на спеціальне використання природних ресурсів, дотримання їх умов.

Центральним органом виконавчої влади, який реалізує державну політику із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів є Державна екологічна інспекція України, правовий статус якої визначено у Положенні, затвердженому постановою Кабінету Міністрів України від 19.04.2017 р. № 275 (далі - Положення № 275).

Згідно пп."г" пп.2, пп.3, пп.5 п.4, Положення № 275 Держекоінспекція відповідно до покладених на неї завдань:

- здійснює державний нагляд (контроль) за додержанням центральними органами виконавчої влади та їх територіальними органами, місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування в частині здійснення делегованих їм повноважень органів виконавчої влади, підприємствами, установами та організаціями незалежно від форми власності і господарювання, громадянами України, іноземцями та особами без громадянства, а також юридичними особами - нерезидентами вимог законодавства про охорону атмосферного повітря, зокрема щодо: наявності та додержання умов дозволів на викиди забруднюючих речовин; додержання нормативів у галузі охорони атмосферного повітря; надання своєчасної, повної та достовірної інформації про стан атмосферного повітря, визначення видів і обсягів забруднюючих речовин, що викидаються в атмосферне повітря;

- проводить перевірки (у тому числі документальні) із застосуванням інструментально-лабораторного контролю, складає відповідно до законодавства акти за результатами здійснення державного нагляду (контролю) за додержанням вимог законодавства з питань, що належать до її компетенції, надає обов`язкові до виконання приписи щодо усунення виявлених порушень вимог законодавства та здійснює контроль за їх виконанням і здійснює лабораторні вимірювання (випробування);

- звертається до суду із позовом щодо обмеження чи зупинення діяльності суб`єктів господарювання і об`єктів незалежно від їх підпорядкування та форми власності, якщо їх експлуатація здійснюється з порушенням законодавства про охорону навколишнього природного середовища, вимог дозволів на використання природних ресурсів, з перевищенням нормативів гранично допустимих викидів в атмосферне повітря забруднюючих речовин, впливу фізичних та біологічних факторів, лімітів скидів забруднюючих речовин.

Відповідно до п.7 Положення № 275 Держекоінспекція здійснює свої повноваження безпосередньо і через утворені в установленому порядку територіальні органи.

Державна екологічна інспекція Південного округу (Запорізька та Херсонська області) є міжрегіональним територіальним органом Держекоінспекції та їй підпорядковується, про що зазначено у Положенні про Державну екологічну інспекцію Південного округу (Запорізька та Херсонська області), затвердженому наказом Державної екологічної інспекції від 01.06.2021 р. № 256.

Пунктом 6 розділу ІІ Положення № 256 передбачено, що Державна екологічна інспекція Південного округу звертається до суду із позовом щодо обмеження чи зупинення діяльності підприємств і об`єктів незалежно від їх підпорядкування та форми власності, якщо їх експлуатація здійснюється з порушенням законодавства про охорону навколишнього природного середовища, вимог дозволів на використання природних ресурсів, з перевищенням нормативів гранично допустимих викидів впливу фізичних та біологічних факторів і лімітів скидів забруднюючих речовин.

З огляду на викладене, повноваження Державної екологічної інспекції Південного округу щодо проведення перевірок суб`єктів господарювання на предмет дотримання вимог природоохоронного законодавства та право звернення до суду з позовом щодо обмеження чи зупинення діяльності підприємств у разі порушення ними норм природоохоронного законодавства прямо передбачена нормами законодавства.

Закон України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" від 05.04.2007 р. № 877-V (далі - Закон № 877-V) визначає правові та організаційні засади, основні принципи і порядок здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, повноваження органів державного нагляду (контролю), їх посадових осіб і права, обов`язки та відповідальність суб`єктів господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю).

За змістом ч.ч.6-8 ст.7 Закону № 877-V за результатами здійснення планового або позапланового заходу посадова особа органу державного нагляду (контролю) складає акт, який повинен містити такі відомості: дату складення акта; тип заходу (плановий або позаплановий); форма заходу (перевірка, ревізія, обстеження, огляд тощо); предмет державного нагляду (контролю); найменування органу державного нагляду (контролю), а також посаду, прізвище, ім`я та по батькові посадової особи, яка здійснила захід; найменування юридичної особи або прізвище, ім`я та по батькові фізичної особи-підприємця, щодо діяльності яких здійснювався захід.

На підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п`яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу, а у випадках, передбачених законом, також звертається у порядку та строки, встановлені законом, до адміністративного суду з позовом щодо підтвердження обґрунтованості вжиття до суб`єкта господарювання заходів реагування, передбачених відповідним розпорядчим документом.

Припис - це обов`язкова для виконання у визначені строки письмова вимога посадової особи органу державного нагляду (контролю) суб`єкту господарювання щодо усунення порушень вимог законодавства. Припис не передбачає застосування санкцій щодо суб`єкта господарювання. Припис видається та підписується посадовою особою органу державного нагляду (контролю), яка здійснювала перевірку.

Згідно ч.5 ст.4 Закону № 877-V виробництво (виготовлення) або реалізація продукції, виконання робіт, надання послуг суб`єктами господарювання можуть бути зупинені повністю або частково виключно за рішенням суду.

Отже, застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю) є необхідним оперативним та превентивним способом впливу на порушника з метою усунення існування загрози життю та здоров`ю людей. Застосування таких заходів обумовлюється виключно наявністю підстав, які свідчать про наявність для життя і здоров`я людей загрози внаслідок забруднення довкілля.

Застосування заходів реагування є тимчасовим заходом, який направлений на попередження настання негативних наслідків, викликаних наявністю на об`єкті порушень вимог у сфері природоохоронного законодавства, які створюють загрозу життю та здоров`ю людей.

Правові і організаційні основи та екологічні вимоги в галузі охорони атмосферного повітря врегульовано Законом України "Про охорону атмосферного повітря" від 16.10.1992 р. № 2707-XII (далі - Закон № 2707-ХІІ).

У преамбулі до Закону № 2707-ХІІ зазначено, що атмосферне повітря є одним з основних життєво важливих елементів навколишнього природного середовища.

Згідно ст.5 Закону № 2707-XIІ у галузі охорони атмосферного повітря встановлюються такі нормативи: нормативи екологічної безпеки атмосферного повітря; нормативи гранично допустимих викидів забруднюючих речовин стаціонарних джерел; нормативи гранично допустимого впливу фізичних та біологічних факторів стаціонарних джерел; нормативи вмісту забруднюючих речовин у відпрацьованих газах та впливу фізичних факторів пересувних джерел; технологічні нормативи допустимого викиду забруднюючих речовин. Законодавством можуть встановлюватися й інші нормативи в галузі охорони атмосферного повітря.

Порядок розроблення та затвердження нормативів у галузі охорони атмосферного повітря встановлюється Кабінетом Міністрів України відповідно до закону.

Зокрема, для оцінки стану забруднення атмосферного повітря встановлюються нормативи екологічної безпеки атмосферного повітря та нормативи гранично допустимих викидів в атмосферне повітря забруднюючих речовин, рівні шкідливого впливу фізичних та біологічних факторів у межах населених пунктів, у рекреаційних зонах, в інших місцях проживання, постійного чи тимчасового перебування людей, об`єктах навколишнього природного середовища з метою забезпечення екологічної безпеки громадян і навколишнього природного середовища: нормативи якості атмосферного повітря; гранично допустимі рівні впливу акустичного, електромагнітного, іонізуючого та інших фізичних факторів і біологічного впливу на стан атмосферного повітря населених пунктів (ч.1 ст.6 Закону № 2707-XIІ).

Також, ч.1 ст.7 Закону № 2707-XI визначено, що нормативи гранично допустимих викидів забруднюючих речовин та їх сукупності, які містяться у складі пилогазоповітряних сумішей, що відводяться від окремих типів обладнання, споруд і надходять в атмосферне повітря від стаціонарних джерел, встановлюються з метою забезпечення дотримання нормативів екологічної безпеки атмосферного повітря з урахуванням економічної доцільності, рівня технологічних процесів, технічного стану обладнання, газоочисних установок.

Обов`язки підприємств, установ, організацій та громадян - суб`єктів підприємницької діяльності щодо охорони атмосферного повітря визначені у ст.10 Закону № 2707-XIІ, відповідно до якої вказані суб`єкти, що здійснюють викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря та діяльність яких пов`язана з впливом фізичних та біологічних факторів на його стан, зобов`язані, зокрема здійснювати організаційно-господарські, технічні та інші заходи щодо забезпечення виконання вимог, передбачених стандартами та нормативами екологічної безпеки у галузі охорони атмосферного повітря, дозволами на викиди забруднюючих речовин тощо.

За приписами ст.11 Закону № 2707-XIІ для забезпечення екологічної безпеки, створення сприятливого середовища життєдіяльності, запобігання шкідливому впливу атмосферного повітря на здоров`я людей та навколишнє природне середовище здійснюється регулювання викидів найбільш поширених і небезпечних забруднюючих речовин, перелік яких встановлюється Кабінетом Міністрів України.

Перелік забруднюючих речовин переглядається Кабінетом Міністрів України не менше одного разу на п`ять років за пропозицією центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері охорони навколишнього природного середовища, і центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері охорони здоров`я.

За поданням обласних, Київської, Севастопольської міських державних адміністрацій, органу виконавчої влади Автономної Республіки Крим з питань охорони навколишнього природного середовища і центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері санітарного та епідемічного благополуччя населення, органи місцевого самоврядування з урахуванням особливостей екологічної ситуації регіону, населеного пункту можуть додатково встановлювати перелік забруднюючих речовин, за якими здійснюється регулювання їх викидів на відповідній території.

За поданням обласних, Київської, Севастопольської міських державних адміністрацій, органу виконавчої влади Автономної Республіки Крим з питань охорони навколишнього природного середовища і центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері санітарного та епідемічного благополуччя населення, органи місцевого самоврядування, у разі перевищення нормативів екологічної безпеки, на відповідній території затверджують відповідно до закону програми оздоровлення атмосферного повітря, здійснюють заходи щодо зменшення забруднення атмосферного повітря.

Викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами можуть здійснюватися після отримання дозволу, виданого суб`єкту господарювання, об`єкт якого належить до другої або третьої групи, обласними, Київською, Севастопольською міськими державними адміністраціями, органом виконавчої влади Автономної Республіки Крим з питань охорони навколишнього природного середовища за погодженням з центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері санітарного та епідемічного благополуччя населення.

Викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами можуть здійснюватися на підставі дозволу, виданого суб`єкту господарювання, об`єкт якого належить до першої групи, суб`єкту господарювання, об`єкт якого знаходиться на території зони відчуження, зони безумовного (обов`язкового) відселення території, що зазнала радіоактивного забруднення внаслідок Чорнобильської катастрофи, центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони навколишнього природного середовища, за погодженням з центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері санітарного та епідемічного благополуччя населення.

При цьому ст.12 Закону № 2707-XI передбачено, що господарська чи інші види діяльності, пов`язані з порушенням умов і вимог до викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря і рівнів впливу фізичних та біологічних факторів на його стан, передбачених дозволами, може бути обмежена, тимчасово заборонена (зупинена) або припинена відповідно до законодавства.

Аналіз наведених норм права свідчить про те, що викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами можуть здійснюватися на підставі відповідного дозволу.

З матеріалів справи слідує, що під час перевірки позивачем, серед іншого, встановлено здійснення ПП Іванівське викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря.

Також зазначено, що очистка насіння зернових та олійних культур підприємством не здійснюється, збірна продукція відразу продається спеціалізованим організаціям, або тимчасово зберігається в наявних складських приміщеннях.

На балансі підприємства з 15.02.2016 знаходиться територія зернотоку. Перевіркою встановлено, що на території зернотоку знаходиться зерноочисна споруда ЗАВ-40. На момент перевірки ЗАВ-40 - не працювала. Відповідно до наданої довідки б/н від 26.01.2021, вказана зерноочисна споруда з літа 2018 року і по теперішній час не використовується у зв`язку з економічною невигідністю та високою ефективністю зернозбиральних комбайнів. Вся вирощена продукція насіння зернових та олійних вивозиться на складські приміщення ТОВ Каргіл або тимчасово зберігається в наявних складських приміщеннях. На момент проведення перевірки оглянути територію току не представлялося можливим у зв`язку з погодними умовами.

Для проведення ремонтних робіт на території ПП Іванівське використовується переносний електрозварювальний апарат. На момент проведення перевірки не працював.

На балансі відповідача станом на 26.01.2021 налічується дванадцять пересувних транспортних засобів: 3 легкових автомобіля, 5 тракторів та З комбайни. Решта техніки орендується в разі необхідності. Останній технічний огляд колісних транспортних засобів проводився в квітні 2020 року.

Опалення адміністративного приміщення здійснюється електричним котлом.

Дозвіл на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря товариством не отримано, що є порушенням ч.5 ст.11 Закону України "Про охорону атмосферного повітря". Саме вказані порушення визначені Державною екологічної інспекцією Південного округу у позовній заяві в якості підстав для вжиття до ПП Іванівське заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю) у вигляді зупинення господарської діяльності до отримання дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами та отримання висновку оцінки впливу на довкілля.

Порядок погодження і видачі дозволів встановлюється постановою Кабінету Міністрів України від 13.03.2002 р. № 302 "Про затвердження Порядку проведення та оплати робіт, пов`язаних з видачею дозволів на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами, обліку підприємств, установ, організацій та громадян - підприємців, які отримали такі дозволи".

Перелік типів устаткування, для яких розробляються нормативи граничнодопустимих викидів забруднюючих речовин із стаціонарних джерел, затверджено наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища України від 16.08.2004 р. № 317, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 06.09.2004 р. за № 1102/9701.

Згідно п.13 ст.11 Закону № 2707-ХІІ порядок проведення та оплати робіт, пов`язаних з видачею дозволів на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами, обліку підприємств, установ, організацій та громадян - суб`єктів підприємницької діяльності, які отримали такі дозволи, встановлюється Кабінетом Міністрів України.

На виконання вимог ч.13 ст.11 Закону № 2707-ХІІ Кабінетом Міністрів України затверджено Порядок № 302, який встановлює єдиний механізм проведення та оплати робіт, пов`язаних з видачею дозволів на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами (п.1 Порядку № 302).

Згідно п.2 Порядку № 302 дозвіл на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами (далі - дозвіл) - це офіційний документ, який дає право підприємствам, установам, організаціям (а громадянам - підприємцям (далі - суб`єкт господарювання) експлуатувати об`єкти, з яких надходять в атмосферне повітря забруднюючі речовини або їх суміші, за умови дотримання встановлених відповідних нормативів граничнодопустимих викидів та вимог до технологічних процесів у частині обмеження викидів забруднюючих речовин протягом визначеного в дозволі терміну. Дозвіл видається суб`єкту господарювання за формою, встановленою Мінприроди.

Відповідно до п.4 Порядку № 302 для отримання дозволу суб`єкт господарювання, зокрема, проводить інвентаризацію стаціонарних джерел викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря, видів та обсягів викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами, пилогазоочисного обладнання.

Методичні вказівки по змісту та оформленню необхідних документів для створення звіту по інвентаризації викидів забруднюючих речовин, які утворюються на підприємстві з урахуванням технологічного процесу та його особливостей визначені Інструкцією про зміст та порядок складання звіту проведення інвентаризації викидів забруднюючих речовин на підприємстві, затвердженою наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища та ядерної безпеки України від 10.02.1995 р. № 7, зареєстрованою в Міністерстві юстиції України 15.03.1995 р. за № 61/597 (далі - Інструкція № 7).

Згідно пп.1.14.5 п.1.14 Інструкції № 7 стаціонарне джерело забруднення атмосфери - це підприємство, цех, агрегат, установка або інший нерухомий об`єкт, що зберігає свої просторові координати протягом певного часу і здійснює викиди забруднюючих речовин в атмосферу.

Так, суд зауважує, що необхідність отримання суб`єктом господарювання відповідного дозволу виникає за наявності певних умов: по-перше - це вставання факту, того, що певний об`єкт є джерелом викиду, тобто є об`єктом (підприємством, цехом, агрегатом, установкою, транспортним засобом тощо), з якого надходить в атмосферне повітря забруднююча речовина або суміш таких речовин, а норматив якості атмосферного повітря не відповідає критеріям якості атмосферного повітря, який відображає гранично допустимий максимальний вміст забруднюючих речовин в атмосферному повітрі і при якому відсутній негативний вплив на здоров`я людини та стан навколишнього природного середовища; по друге - такий об`єкт має експлуатуватись.

З огляду на вищевстанволене, та те, що відповідачем не спростовано доводи позивача, суд приходить до висновку про наявність підстав для вжиття до ПП Іванівське заходу реагування у вигляді призупинення господарської діяльності до отримання дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами.

Відповідно до ч.1 ст.77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Згідно ч.1 ст.90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.

Підсумовуючи викладене, позовні вимоги Державної екологічної інспекції Південного округу підлягають задоволенню в повному обсязі.

Керуючись статтями 9, 14, 73, 74, 75, 76, 77, 78, 90, 143, 242- 246, 250, 255 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

вирішив:

Позовну заяву Державної екологічної інспекції Південного округу (73003, м.Херсон, пров.Козацький, буд.10, код ЄДРПОУ 43877338) до Приватного підприємства Іванівське (код ЄДРПОУ 32907710, 74020, Херсонська область, с.Іванівка, вул. Молодіжна, 26) про вжиття заходів реагування під час здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності - задовольнити в повному обсязі.

Застосувати до Приватного підприємства Іванівське (код ЄДРПОУ 32907710, 74020, Херсонська область, с.Іванівка, вул. Молодіжна, 26) заходи реагування у сфері державного нагляду (контролю) у вигляді призупинення господарської діяльності до отримання дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку безпосередньо до П`ятого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги в 30-денний строк з дня складання повного судового рішення.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо вона не була подана у встановлений строк. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після закінчення апеляційного розгляду справи.

Суддя Д.К. Василяка

кат. 108010200

СудХерсонський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення14.02.2022
Оприлюднено17.02.2022
Номер документу103300575
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —540/7983/21

Постанова від 16.11.2023

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Скрипченко В.О.

Ухвала від 05.07.2023

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Скрипченко В.О.

Ухвала від 05.07.2023

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Скрипченко В.О.

Ухвала від 07.06.2023

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Скрипченко В.О.

Рішення від 14.02.2022

Адміністративне

Херсонський окружний адміністративний суд

Василяка Д.К.

Ухвала від 13.12.2021

Адміністративне

Херсонський окружний адміністративний суд

Василяка Д.К.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні