Ухвала
від 09.02.2022 по справі 907/1079/21
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЗАКАРПАТСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЗАКАРПАТСЬКОЇ ОБЛАСТІ

вул. Коцюбинського, 2А, м. Ужгород, 88000, e-mail: inbox@zk.arbitr.gov.ua, вебадреса: http://zk.arbitr.gov.ua


УХВАЛА

"09" лютого 2022 р. м. Ужгород Справа № 907/1079/21

Суддя Господарського суду Закарпатської області Лучко Р.М. ,

за участю секретаря судового засідання (помічник судді, який за дорученням судді здійснює повноваження секретаря судового засідання) Штундер Д.Л.

Розглянув матеріали справи

за позовом Державної екологічної інспекції у Закарпатській області, м. Ужгород

до відповідача Худлівської сільської ради Ужгородського району Закарпатської області, с. Худльово Ужгородського району Закарпатської області

про відшкодування шкоди в розмірі 128506,00 грн

За участю представників:

від позивача - не з`явився;

від відповідача - не з`явився;

ВСТАНОВИВ:

Державна екологічна інспекція у Закарпатській області звернулася до Господарського суду Закарпатської області з вимогою про стягнення з Худлівської сільської ради 128506,00 грн шкоди, заподіяної порушенням природоохоронного законодавства.

Ухвалою суду від 19.01.2022 відкрито провадження у справі, постановлено розглянути спір за правилами спрощеного позовного провадження з повідомленням учасників справи, встановлено сторонам процесуальні строки для подання заяв по суті спору, заяв із обґрунтуванням заперечень проти розгляду справи в порядку спрощеного позовного провадження та призначено судове засідання на 09.02.2022 на 11:00 год.

Уповноважені представники сторін в судове засідання 09.02.2022 року не з`явилися. При цьому, на час проведення судового засідання, в суду відсутні докази повідомлення відповідача - Худлівської сільської ради Ужгородського району Закарпатської області про призначене на 09.02.2022 судове засідання у даній справі.

08 лютого 2022 року на електронну адресу суду від Середнянської селищної ради Ужгородського району Закарпатської області надійшло клопотання № 76/01-26 від 08.02.2022, яким заявник просить суд залучити до справи Середнянську селищну раду Ужгородського району Закарпатської області як правонаступника Худлівської сільської ради Ужгородського району Закарпатської області, відкласти розгляд справи, надати відповідачу в особі Середнянської селищної ради Ужгородського району додатковий час на подачу відзиву. До клопотання додано копію рішення першої сесії восьмого скликання Середнянської селищної ради Ужгородського району Закарпатської області від 01.12.2020.

Розглядаючи зазначене клопотання суд бере до уваги, що відповідно до ч. 3 ст. 169 Господарського процесуального кодексу України заяви, клопотання і заперечення подаються та розглядаються в порядку, встановленому цим Кодексом, коли цим Кодексом такий порядок не встановлений, він встановлюється судом.

Приписами ч. 2 ст. 170 ГПК України унормовано, що письмова заява, клопотання чи заперечення підписуюся заявником чи його представником.

Юридична особа незалежно від порядку її створення бере участь у справі через свого керівника, члена виконавчого органу, іншу особу, уповноважену діяти від її імені відповідно до закону, статуту, положення, трудового договору (контракту) (самопредставництво юридичної особи), або через представника (ч. 3 ст. 56 Господарського процесуального кодексу України).

Відповідно до ч. 4 ст. 56 ГПК України держава, Автономна Республіка Крим, територіальна громада беруть участь у справі через відповідний орган державної влади, орган влади Автономної Республіки Крим, орган місцевого самоврядування відповідно до його компетенції, від імені якого діє його керівник, інша уповноважена особа відповідно до закону, статуту, положення, трудового договору (контракту) (самопредставництво органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим, органу місцевого самоврядування), або через представника.

Частиною 1 статті 58 Господарського процесуального кодексу України передбачено, що представником у суді може бути адвокат або законний представник.

Згідно з ч. 9 ст. 60 ГПК України у разі подання представником до суду заяви, скарги, клопотання він додає довіреність або інший документ, що посвідчує його повноваження, якщо в справі немає підтвердження такого повноваження на момент подання відповідної заяви, скарги, клопотання.

Так, відповідно до ч. 4. ст. 170 ГПК України суд, встановивши, що письмову заяву (клопотання, заперечення) подано без додержання вимог частини першої або другої цієї статті, повертає її заявнику без розгляду.

Клопотання № 76/01-26 від 08.02.2022від імені від Середнянської селищної ради Ужгородського району Закарпатської області підписане Романом Василиндра посадове становище якого вказано як заступник селищного голови, проте до клопотання не надано доказів наявності повноважень такої особи бути представником відповідної ради в суді. При цьому, відповідно до інформації з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, яка міститься на офіційному вебсайті Міністерства юстиції України, керівником юридичної особи Середнянської селищної ради є Чорнак Руслан Васильович. Відомості про будь-яких інших осіб представників даного органу місцевого самоврядування в Єдиному державному реєстрі відсутні.

З огляду на наведене, надіслане на електронну адресу суду клопотання № 76/01-26 від 08.02.2022 Середнянської селищної ради Ужгородського району Закарпатської області не може бути прийняте судом до розгляду та підлягає поверненню заявнику без розгляду на підставі ч. 4. ст. 170 ГПК України, оскільки до нього не додано доказів нявності повноважень особи, що його підписала.

Крім того, 09.02.2022 на електронну адресу суду від представника позивача надійшла копія клопотання від 09.02.2022, у якому просить суд розгляд клопотання Середнянської селищної ради провести без участі позивача. Разом з тим, просить суд розгляд даної справи за відсутності позивача не проводити.

Відповідно до ч. 2 ст. 170 ГПК України письмові заява, клопотання чи заперечення підписуються заявником чи його представником.

Згідно з ч. 8 ст. 42 ГПК України якщо документи подаються учасниками справи до суду або надсилаються іншим учасникам справи в електронній формі, такі документи скріплюються електронним цифровим підписом учасника справи (його представника).

Отже, Господарським процесуальним кодексом України передбачена можливість подання процесуальних, інших документів у електронному вигляді виключно з використанням власного електронного цифрового підпису, прирівняного до власноручного підпису.

Положеннями пункту 12 частини першої статті 1 Закону України "Про електронні довірчі послуги" визначено, що електронний підпис - електронні дані, які додаються підписувачем до інших електронних даних або логічно з ними пов`язуються і використовуються ним як підпис.

Відповідно до статті 7 Закону України "Про електронні документи та електронний документообіг" оригіналом електронного документа вважається електронний примірник документа з обов`язковими реквізитами, у тому числі з електронним підписом автора або підписом, прирівняним до власноручного підпису відповідно до Закону України "Про електронні довірчі послуги".

За змістом частини четвертої статті 18 Закону України "Про електронні довірчі послуги" саме кваліфікований електронний підпис має таку саму юридичну силу, як і власноручний підпис, та має презумпцію його відповідності власноручному підпису.

Вказаний Закон визначає кваліфікований електронний підпис як удосконалений електронний підпис, який створюється з використанням засобу кваліфікованого електронного підпису і базується на кваліфікованому сертифікаті відкритого ключа, який видається кваліфікованим надавачем електронних довірчих послуг, засвідчувальним центром або центральним засвідчувальним органом і відповідає вимогам цього Закону (підпункти 23 - 24 частини першої статті 1 Закону України "Про електронні довірчі послуги").

Отже, процесуальні та інші документи, які подаються до господарського суду шляхом їх направлення на електронну адресу суду, долучаються до матеріалів справи та розглядаються судом, у разі їх підписання уповноваженою особою з використанням власного електронного цифрового підпису, прирівняного до власноручного підпису.

Однак, клопотання представника позивача від 09.02.2022 (його копія), яке надійшло на адресу суду засобами електронного зв`язку 09.02.2022 не містить електронного цифрового підпису особи, яка підписала зазначене клопотання - Наталії Данч, про що заступником начальника відділу діловодства та забезпечення судового процесу Господарського суду Закарпатської області складено Акт за № 27/22 від 09.02.2022.

Таким чином, суд встановивши, що клопотання представника позивача подане без додержання вимог ч. 8 ст. 42 ГПК України, ч. 2 ст. 170 ГПК України, повертає його заявнику без розгляду відповідно до ч. 4 ст. 170 ГПК України.

При цьому, згідно з ч. ч. 1, 2 ст. 2 ГПК України завданням господарського судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів, пов`язаних із здійсненням господарської діяльності, та розгляд інших справ, віднесених до юрисдикції господарського суду, з метою ефективного захисту порушених, невизнаних або оспорюваних прав і законних інтересів фізичних та юридичних осіб, держави. Суд та учасники судового процесу зобов`язані керуватися завданням господарського судочинства, яке превалює над будь-якими іншими міркуваннями в судовому процесі.

Згідно ч.ч.1, 3 ст. 45 ГПК України, сторонами в судовому процесі - позивачами і відповідачами - можуть бути особи, зазначені у статті 4 цього Кодексу. Відповідачами є особи, яким пред`явлено позовну вимогу.

При зверненні з даним позовом до суду Державною екологічною інспекцією у Закарпатській області визначено в якості відповідача в справі Худлівську сільську раду, оскільки, саме діями останньої, на думку позивача, заподіяна шкода природним ресурсам на суму 128506,00 грн.

При цьому, як свідчать матеріали справи та це зазначено в позовній заяві, відповідно до Розпорядження Кабінету Міністрів України від 12 червня 2020 року №712-р «Про визначення адміністративних центрів та затвердження території територіальних громад Закарпатської області» визначено адміністративні центри та затверджено території територіальних громад Закарпатської області, зокрема, Середнянську об`єднану територіальну громаду, до складу якої, серед інших, включено Худлівську територіальну громаду.

Згідно з п.п. 1 п. 6-1 Прикінцевих та перехідних положень Закону України Про місцеве самоврядування в Україні у день набуття повноважень сільською, селищною, міською радою, обраною територіальною громадою, територія якої затверджена Кабінетом Міністрів України (далі - сформована територіальна громада), припиняються повноваження сільських, селищних, міських рад, сільських, селищних, міських голів, обраних територіальними громадами, територія яких включена до території сформованої територіальної громади (далі - розформовані територіальні громади).

Сформована територіальна громада є правонаступником усього майна, прав та обов`язків розформованої територіальної громади з урахуванням особливостей, визначених підпунктами 5 і 6 цього пункту (п.п. 4 п. 6-1 Прикінцевих та перехідних положень Закону України Про місцеве самоврядування в Україні ).

Підпунктом 9 пункту 6-1 Прикінцевих та перехідних положень Закону України Про місцеве самоврядування в Україні визначено, що юридична особа - сільська, селищна, міська рада, розміщена в адміністративному центрі сформованої територіальної громади, є правонаступником прав та обов`язків усіх юридичних осіб - сільських, селищних, міських рад, обраних розформованими територіальними громадами, з дня набуття повноважень

Аналогічне правове регулювання правовідносин, пов`язаних з утворенням об`єднаних територіальних громад міститься й в ст. 8 Закону України Про добровільне об`єднання територіальних громад .

Згідно з рішенням першої сесії восьмого скликання Середнянської селищної ради Ужгородського району Закарпатської області від 01.12.2020 «Про початок реорганізації Худлівської сільської ради шляхом приєднання до Середнянської селищної ради» розпочато процедуру реорганізації відповідача. Відповідно до п. 2 рішення Середнянська селищна рада Ужгородського району Закарпатської області є правонаступником всього майна прав та обов`язків Худлівської сільської ради Ужгородського району Закарпатської області.

Як вбачається з інформації, яка міститься в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, станом на 09.02.2022 року відповідач в справі - Худлівська сільська рада (код ЄДРПОУ 04349892) перебуває в стані припинення з 28.01.2021 - внесення рішення засновників (учасників) юридичної особи або уповноваженого ним органу щодо припинення юридичної особи в результаті її реорганізації.

Враховуючи фактичні обставини та зазначені норми законодавства, Худлівська сільська рада (код ЄДРПОУ 04349892) як юридична особа не припинена, проте, з огляду на набуття з 01.12.2020 повноважень Середнянською селищною радою Ужгородського району Закарпатської області згідно з рішенням від 01.12.2020 Про початок повноважень депутатів Середнянської селищної ради повноваження з управління справами в результаті реорганізації Худлівської сільської ради, перейшли до Середнянської селищної ради Ужгородського району Закарпатської області, яка в силу прямої вказівки закону є правонаступником усього майна, прав та обов`язків розформованої територіальної громади.

Судом засвідчується, що публічне правонаступництво органів місцевого самоврядування є окремим, особливим видом правонаступництва, під яким розуміється перехід в установлених законом випадках прав та обов`язків одного суб`єкта права до іншого. При цьому обов`язок щодо відновлення порушених прав особи покладаються на орган, компетентний відновити такі права. Такий підхід щодо переходу до правонаступника обов`язку відновити порушене право відповідає принципу верховенства права, оскільки метою правосуддя є ефективне поновлення порушених прав, свобод і законних інтересів.

Верховний Суд у постанові від 11.10.2019 у справі №812/1408/16 виділяє два види правонаступництва: фактичне (або компетенційне адміністративне правонаступництво), тобто таке, де вирішуються питання передачі фактичних повноважень від одного до іншого органу, посадової особи (або повноважень за компетенцією), та процесуальне адміністративне (публічне) правонаступництво.

При визначенні процесуального адміністративного (публічного) правонаступництва суд повинен виходити з того, хто є правонаступником у спірних правовідносинах, і враховувати таке: якщо під час розгляду адміністративної справи буде встановлено, що орган державної влади, орган місцевого самоврядування, рішення, дії чи бездіяльність яких оскаржуються, припинили свою діяльність, то суд повинен залучити до участі у справі їхніх правонаступників.

Згідно з частинами 1, 2 ст. 52 Господарського процесуального кодексу України у разі смерті або оголошення фізичної особи померлою, припинення юридичної особи шляхом реорганізації (злиття, приєднання, поділу, перетворення), заміни кредитора чи боржника в зобов`язанні, а також в інших випадках заміни особи у відносинах, щодо яких виник спір, суд залучає до участі у справі правонаступника відповідного учасника справи на будь-якій стадії судового процесу. Усі дії, вчинені в судовому процесі до вступу у справу правонаступника, обов`язкові для нього так само, як вони були обов`язкові для особи, яку правонаступник замінив.

З огляду на наведене, беручи до уваги нормативно встановлене припинення повноважень відповідача та перехід усіх його прав та обов`язків до об`єднаної територіальної громади, суд дійшов висновку про необхідність залучення до участі в справі в порядку ст. 52 ГПК України правонаступника відповідача Худлівської сільської ради Ужгородського району Закарпатської області - Середнянську селищну раду Ужгородського району Закарпатської області.

З огляду на наведене, враховуючи необхідність залучення до участі в справі правонаступника відповідача, дотримуючись принципів рівності сторін перед законом та судом, змагальності сторін та диспозитивності господарського судочинства, задля надання можливості відповідачу в справі скористатися правом на подання заперечень проти позову, а також беручи до уваги неявку в судове засідання 09.02.2022 представників сторін, суд вважає за необхідне відкласти розгляд справи.

Керуючись ст. ст. 42, 202, 216, 234 Господарського процесуального кодексу України, суд

ПОСТАНОВИВ:

1. Клопотання Середнянської селищної ради Ужгородського району Закарпатської області № 76/01-26 від 08.02.2022 - повернути заявнику без розгляду.

2. Клопотання представника позивача від 09.02.2022 - повернути заявнику без розгляду.

3. Залучити Середнянську селищну раду Ужгородського району Закарпатської області (89452, с. Середнє Ужгородського району Закарпатської області, вул. Закарпатська, 63, код ЄДРПОУ 04349923) в якості правонаступника відповідача у справі № 907/1079/21 - Худлівської сільської ради.

4. Відкласти розгляд справи на 23 лютого 2022 р. на 11:30 год. Засідання відбудеться у приміщенні Господарського суду Закарпатської області за адресою: м. Ужгород, вул. Коцюбинського, 2а, зал судових засідань №4.

5. Зобов`язати позивача - Державну екологічну інспекцію у Закарпатській області надіслати Середнянській селищній раді Ужгородського району Закарпатської області копію позовної заяви та копії доданих до неї документів листом з описом вкладення. Докази надіслання надати суду не пізніше 18 лютого 2022 року.

Рекомендувати представникам учасників справи подавати до суду клопотання про отримання процесуальних документів в електронному вигляді та повідомити суду офіційні електронні адреси з метою здійснення судових викликів та повідомлень відповідно до ст.ст. 120, 242 ГПК України шляхом надсилання судових рішень в електронній формі.

Ухвала набирає законної сили з моменту її підписання та може бути оскаржена в порядку та строк, встановлені ст.ст.254-256 Господарського процесуального кодексу України.

Ухвалу складено та підписано 14 лютого 2022 року.

Веб-адреса сторінки на офіційному веб-порталі судової влади України в мережі Інтернет, за якою учасники справи можуть отримати інформацію по справі, що розглядається - http://court.gov.ua/fair/sud5008/ або http://www.reyestr.court.gov.ua.

Суддя Р.М. Лучко

СудГосподарський суд Закарпатської області
Дата ухвалення рішення09.02.2022
Оприлюднено18.02.2022
Номер документу103324250
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —907/1079/21

Судовий наказ від 16.01.2023

Господарське

Господарський суд Закарпатської області

Лучко Р.М.

Судовий наказ від 16.01.2023

Господарське

Господарський суд Закарпатської області

Лучко Р.М.

Постанова від 06.12.2022

Господарське

Західний апеляційний господарський суд

Кравчук Наталія Миронівна

Ухвала від 18.09.2022

Господарське

Західний апеляційний господарський суд

Кравчук Наталія Миронівна

Ухвала від 01.08.2022

Господарське

Західний апеляційний господарський суд

Кравчук Наталія Миронівна

Ухвала від 07.07.2022

Господарське

Господарський суд Закарпатської області

Лучко Р.М.

Рішення від 03.07.2022

Господарське

Господарський суд Закарпатської області

Лучко Р.М.

Рішення від 03.07.2022

Господарське

Господарський суд Закарпатської області

Лучко Р.М.

Ухвала від 14.06.2022

Господарське

Господарський суд Закарпатської області

Лучко Р.М.

Ухвала від 26.05.2022

Господарське

Господарський суд Закарпатської області

Лучко Р.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні