Рішення
від 17.01.2022 по справі 208/3558/21
ЗАВОДСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД М.ДНІПРОДЗЕРЖИНСЬКА 

справа № 208/3558/21

№ провадження 2/208/1010/22

РІШЕННЯ

Іменем України

17 січня 2022 р. м. Кам`янське

Заводський районний суд м. Дніпродзержинська Дніпропетровської області, у складі:

Головуючого, судді - Івченко Т.П.,

секретаря судового засідання - Задьори В.І.,

представників позивача Кам`янської міської ради - Жежеля С.С., Московської О.Г.,

представника відповідача № 1 - Литвиненко С.І. та відповідача № 2 - ОСОБА_1 , - адвоката Сологуб Д.О.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні у м. Кам`янське Дніпропетровської області цивільну справу за позовом Кам`янської міської ради до ОСОБА_2 , ОСОБА_1 про визнання укладеним договору оренди земельної ділянки , суд -

встановив:

1.Позиція позивача.

Позивач звернувшись із даним позовом, заявив вимоги про визнання укладеним договору оренди земельної ділянки, розташованої за адресою: АДРЕСА_1 , загальною площею 1,3154 га, для розміщення виробничої бази, в редакції Кам`янської міської ради Дніпропетровської області, між Кам`янською міською радою і ОСОБА_2 та ОСОБА_1 , за редакції викладеної у позовній заяві.

Так, згідно до предмету договору визначено у п. 1.1. - Орендодавець надає, а Орендарі приймають у строкове, платне користування земельну ділянку несільськогосподарського призначення, що знаходиться за адресою: АДРЕСА_1 , кадастровий номер 1210400000:02:004:0220, згідно з планом земельної ділянки, що додається. П. 1.2. - Підставою для надання земельної ділянки в оренду є рішення Кам`янської міської ради від 28.08.2015 №1362-65/VІ. П. 2.1. - в оренду передається земельна ділянка загальною площею 1,3154 га для розміщення виробничої бази. П. 2.2. - нормативна грошова оцінка земельної ділянки на 03.02.2021 становить 6158045,10 грн.

Підставою для звернення із позовом зазначено, що відповідно до ст. 13 Конституції України земля, і її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України, природні ресурси її континентального шельфу, виключної (морської) економічної зони є об`єктами права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією.

Порушення інтересів міської ради полягає в тому, шо Відповідачі використовують земельну ділянку без договору оренди земельної ділянки та не сплачують орендну плату, що є порушенням норм Земельного та Податкового кодексів України.

Відповідно до ст.ст. 142, 145 Конституції України до матеріальної основи органів місцевого самоврядування, крім інших об`єктів, належить земля, управління якою здійснюють територіальні громади через органи самоврядування в межах їх повноважень шляхом прийняття рішень. Права місцевого самоврядування захищаються в судовому порядку.

Статтею 12 Земельного кодексу України передбачено, що до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин на території сіл, селищ, міст належить розпорядження землями територіальних громад, в тому числі і надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності відповідно до цього Кодексу.

Відповідно до ч. 1 ст. 116 Земельного кодексу України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону.

Відповідно до ч. 1 ст. 124 Земельного кодексу України передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу, чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки (у разі продажу права оренди) шляхом укладення договору оренди земельної ділянки чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки.

Частиною 1 ст. 73 Закону України Про місцеве самоврядування України визначено, що акти ради, сільського, селищного, міського голови, голови районної в місті ради, виконавчого комітету сільської, селищної, міської, районної у місті (у разі її створення) ради, прийняті в межах наданих їм повноважень, є обов`язковими для виконання всіма розташованими на відповідній території органами виконавчої влади, об`єднаннями громадян, підприємствами, установами та організаціями, посадовими особами, а також громадянами, які постійно або тимчасово проживають на відповідній території.

Відповідно до п. 2.16 Постанови Пленуму ВГСУ Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин від 17.05.2011 року № 6, необхідною умовою укладення договору оренди земельної ділянки, яка перебуває у державній або в комунальній власності, є наявність рішення відповідного органу про надання земельної ділянки.

Частиною першою статті 648 Цивільного кодексу України передбачено, що зміст договору, укладеного на підставі правового акта органу місцевого самоврядування, обов`язкового для сторони договору, має відповідати цьому акту.

Відповідно до частини другої статті 648 Цивільного кодексу України вбачається, що особливості укладення договору на підставі правового акту органу місцевого самоврядування встановлюються актами цивільного законодавства.

Згідно до ч. 3 ст. 6 Цивільного кодексу України, сторони у договорі не можуть відступити від положень актів цивільного законодавства, якщо в цих актах прямо вказано про це, а також у разі, якщо обов`язковість для сторін положень актів цивільного законодавства випливає з їх

змісту або по суті відносин між сторонами.

Згідно з частиною 1 статті 628 Цивільного кодексу України зміст договору становлять умови (пункти), визначені на розсуд сторін і погоджені ними, та умови, які є обов`язковими відповідно до актів цивільного законодавства.

З аналізу наведених норм матеріального права, які регулюють земельні правовідносини, вбачається, що надання земельної ділянки із земель державної або комунальної власності в оренду шляхом укладення відповідного договору здійснюється на підставі рішення ради, прийнятого за результатами розгляду заяв (клопотання) особи, яка бажає отримати земельну ділянку в оренду, поданої відповідно до ст. 16 Закону України Про оренду землі .

Кам`янська міська рада, розглянувши заяви (клопотання) про користування земельною ділянкою ОСОБА_2 та ОСОБА_1 , прийняла Рішення від 28.08.2015 №1362-65/VI Про набуття (припинення) прав на землю . У відповідності до п. 14.12 та п.14.12.1 до Рішення № 1362-65/VІ надано громадянину ОСОБА_2 та громадянину ОСОБА_1 на умовах оренди строком на 10 років земельну ділянку з кадастровим номером 1210400000:02:004:0220 за адресою: АДРЕСА_1 , загальною площею 1,3154 га, для розміщення виробничої бази.

Відповідно до підпункту 6.1. пункту 6 Рішення № 1362-65/VI міська рада зобов`язала землекористувачів, зокрема Відповідача укласти протягом шістдесяти днів після прийняттям цього рішення в департаменті комунальної власності, земельних відносин та реєстрації речових прав на нерухоме майно міської ради у встановленому порядку договори оренди земельних ділянок, угоди.

Таким чином рішенням міської ради визначено, строки та місце укладання договору оренди землі.

Згідно ст. 638 Цивільного кодексу України, договір є укладеним, якщо сторони в належній формі досягли згоди з усіх істотних умов договору. Істотними умовами договору є умови про предмет договору, умови, що визначені законом як істотні або є необхідними для договорів даного виду, а також усі ті умови, щодо яких за заявою хоча б однієї із сторін має бути досягнуто згоди. Договір укладається шляхом пропозиції однієї сторони укласти договір (оферти) і прийняття пропозиції (акцепту) другою стороною.

22.06.2018 року рішенням Кам`янської міської ради №1105-25/VII Про ставки земельного податку, розмір орендної плати за землю, пільги зі сплати земельного податку на території міста установлена на території міста ставки земельного податку та розмір орендної плати за землю, відповідно до якого річний розмір орендної плати за користування юридичними особами земельними ділянками для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості (11.02) становить 4% від нормативної грошової оцінки.

Таким чином, ставка орендної плати за земельні ділянки, які використовують відповідачі для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості становлять 4 % від нормативної грошової оцінки землі.

09.07.2020р. рішенням Кам`янської міської ради №1975-44/VІІ " Про затвердження Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Кам`янське станом на 01.01.2020" було затверджено Технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель міста Кам`янське станом на 01.01.2020 та установлено, що це рішення набирає чинності з моменту оприлюднення в установленому порядку, а нормативна грошова оцінка земель міста Кам`янське станом на 01.01.2020 застосовується з 01.01.2021.

18.12.2020р. Кам`янською міською радою прийнято рішення №41-03/VІІІ, відповідно до якого з 01.01.2021р. на території земель міста Кам`янське вводиться в дію нова нормативна грошову оцінку земель із застосуванням базової вартості 1м 2 в розмірі 461,69 грн.

Відповідачі не уклали з міською радою договір оренди земельної ділянки, не вчинили дії щодо реєстрації права користування та фактично користуються земельною ділянкою без правових підстав.

Крім того. Відповідачами не сплачується відповідна орендна плата, оскільки договір оренди землі з Позивачем не укладено, хоча земельна ділянка використовується для розміщення побутового комплексу. Такі дії відповідачів є порушенням ст. 206 Земельного кодексу України, якою передбачено, що використання землі в Україні є платним.

Кам`янська міська рада листами від 24.02.2021р. № 04-11/418 та від 24.02.2021 року № 04-11/417 направила на адреси громадян ОСОБА_2 та ОСОБА_1 для узгодження та підписання проект договору оренди земельної ділянки, кадастровий номер № 1210400000:02:004:0220 за адресою: АДРЕСА_1 , загальною площею 1,3154 га, для розміщення виробничої бази.

Зазначений проект договору оренди був складений з урахуванням Постанови Кабінету Міністрів України від 03.03.2004 року №220 Про затвердження Типового договору оренди землі .

Пропозиції разом з проектами договорів, актами приймання - передачі земельної ділянки, розрахунками розміру орендної плати, копіями витягу із технічної документації про НГО від 03.02.2021 Позивачем були надіслані Відповідачам з описом про вкладення (копії фіскальних чеків та описів про вкладення додаються).

Листи від 24.02.2021 року №04-11/418 та №04-11/417, надіслані Позивачем разом із переліченим переліком документів, були проігноровані Відповідачами - ОСОБА_3 та ОСОБА_1 та не вчинені ніякі дії щодо узгодження та укладання договору оренди земельної ділянки.

Як вбачається з вищевикладеного, на теперішній час позивачем виконано всі обов`язки, покладені на нього чинним законодавством України щодо передачі в оренду відповідачам земельної ділянки, проте відповідачі ухиляються від належного оформлення користування земельною ділянкою та укладання договору оренди земельної ділянки та продовжують використовувати земельну ділянку без правовстановлюючих документів.

Відповідачами не було повернуто Позивачу підписані проекти договору оренди земельної ділянки та не направили Позивачу протокол розбіжностей до договору оренди земельної ділянки.

Таким чином, з огляду на факт порушення Відповідачами передбаченого законодавством 20-денного строку на вчинення дій з укладення договору та/або надсилання протоколу розбіжностей до договору, договір оренди земельної ділянки, кадастровий номер № 1210400000:02:004:0220, яка знаходиться за адресою: 24.02.2021р. АДРЕСА_1 , загальною площею 1,3154 га, для розміщення виробничої бази, набув чинності в редакції, запропонованої Кам`янською міською радою у проекті вказаного договору.

Цивільний кодекс України у ст. ст. 3, 6, 203, 626, 627 визначає загальні засади цивільного законодавства, зокрема поняття договору і свободи договору та формулює загальні вимоги до договорів як різновиду правочинів (вільне волевиявлення учасника правочину).

Форма та зміст (умови) типового договору затверджені постановою Кабінету Міністрів України від 03.03.2004 року №220 Про затвердження Типового договору оренди землі (далі постанова № 220).

З аналізу змісту ч. 3 ст. 6, ч. 1 ст. 630 ЦК України, постанови № 220 убачається, що умови типового договору, що набули юридично обов`язкового значення в силу актів цивільного законодавства, є обов`язковими для сторін договору, які не мають права відступити від їх положень і врегулювати свої відносини на власний розсуд.

Отже, станом на дату звернення до суду, пропозиція Позивача укласти договір (листи № 04-11/418 та № 04-11/417 від 24.02.2021р.) Відповідачами проігнорована, відповідний договір не підписано зі сторони Відповідачів, жодних зауважень щодо змісту договору оренди земельної ділянки з боку ОСОБА_2 та ОСОБА_1 не надходило, що дає підставу вважати, що договір є укладеним на умовах запропонованих Кам`янською міською радою.

Про те, що саме Відповідачі є користувачами земельної ділянки по АДРЕСА_1 , свідчить інформаційна довідка з реєстру прав власності на нерухоме майно, з якої вбачається, що громадяни ОСОБА_1 та ОСОБА_2 є власниками виробничої бази по АДРЕСА_1 з 04.08.2008, а отже з цього моменту та по теперішній час користуються земельною ділянкою за адресою АДРЕСА_1 . Тож оскільки власниками нерухомого майна, яке знаходиться на земельній ділянці по АДРЕСА_1 , є громадяни ОСОБА_1 та ОСОБА_2 , то вони в силу приписів закону і є фактичними користувачами даної земельної ділянки.

У відповідності до п. 2 ст. 120 ЗК України встановлено, що якщо жилий будинок, будівля або споруда розміщені на земельній ділянці, що перебуває у користуванні, то в разі набуття права власності на ці об`єкти до набувача переходить право користування земельною ділянкою, на якій вони розміщені, на тих самих умовах і в тому ж обсязі, були у попереднього землекористувача.

2.Позиція відповідачів: ОСОБА_2 , ОСОБА_1 ..

Відповідачі не скористалися на подання відзиву в передбачений строк і порядок визначений ч.7 ст. 178 ЦПК України, особисту участь під час розгляду справи не брали.

Будучи представлені адвокатом Сологуб Д.О., позовні вимоги визнані частково.

Факт знаходження заявленої земельної ділянки за адресою АДРЕСА_1 у користуванні ОСОБА_2 і ОСОБА_1 , як фізичних осіб, які звернулися до міської ради з питань отримання права оренди на зазначену земельну ділянку, не оспорюється відповідачами. Договір оренди земельної ділянки не укладений з позивачем, так проектів договору оренди земельної ділянки від позивача не отримувалося. А посилання сторони позивача на те, що відповідачі отримували від позивача проект договору оренди земельної ділянки, не підтверджено належними і допустимими доказами.

Твердження позивача про не сплату орендної плати за користування землею розташованою за адресою АДРЕСА_1 , не відповідає дійсності, та спростовується наданими суду копіями платіжних доручень та податкових повідомлень-рішень з квитанціями, що на думку відповідачів спростовує наявність у відповідачів жодної заборгованості з орендної плати перед позивачем.

Також відповідачами не визнається, що запропонований позивачем Договір оренди земельної ділянки, кадастровий номер 1210400000:02:004:0220, яка розташована за адресою: АДРЕСА_1 , загальною площею 1,3154 га, набув чинності в редакції, запропонованої Кам`янською міською радою.

Крім того, згідно до підпункту 6.1 пункту 6 Рішення Кам`янської міської ради від 28.08.2015р. №1362-65/ VІ Про набуття (припинення) прав на землю , зазначає, що міська рада зобов`язала відповідачів укласти протягом шістдесяти днів після прийняття цього рішення в департаменті комунальної власності, земельних відносин та реєстрації речових прав на нерухоме майно міської ради у встановленому порядку договори оренди земельних ділянок, угоди.

А тому на думку відповідачів, зазначений строк у кількості 60-ти днів сплинув 26 жовтня 2015 року, а тому виникнення права на захист своїх прав у позивача виникло 27 жовтня 2015 року та сплинуло 27 жовтня 2018 року, а тому враховуючи що позивач із позовом звернувся лише 07 травня 2021 року до суду, тому відсутні підстави для застосування Рішення Кам`янської міської ради від 28.08.2015р. №1362-65/ VІ, та на думку відповідачів, міська рада пропустила строк позовної давності, який сплинув 27.10.2015 року, у виді 3 років а тому наявні підстави для відмови у задоволенні позовної заяви.

Крім того, позивачем не надано доказів фактичного користування зазначеною земельною ділянкою лише зазначеними у позові відповідачами, адже за вказаною адресою: АДРЕСА_1 також зареєстровано Товариство з обмеженою відповідальністю ДНІПРО-ХІМАЛЬЯНС ЄДРПОУ 33855130.

3.Заяви, клопотання, процесуальні питання.

07 травня 2021 року позивачем подано позовну заяву до провадження суду.

07 травня 2021 року ухвалою судді позовна заява залишена без руху, з підстав невідповідності позовної заяви вимогам ст. 175 ЦПК України.

21 травня 2021 року позивачем подано заяву про усунення недоліків.

26 травня 2021 року судом отримано довідки про реєстрацію місця проживання відповідачів.

03 червня 2021 року ухвалою судді відкрито провадження по справі, в порядку загального позовного провадження, та призначено підготовче провадження.

20 серпня 2021 року підготовче провадження закрито, справа призначена до судового розгляду.

15 вересня 2021 року відповідачем ОСОБА_2 подано письмове пояснення.

16 листопада 2021 року адвокатом Сологуб Д.О. було подано клопотання про зупинення провадження у справі.

16 листопада 2021 року ухвалою Заводського районного суду м. Дніпродзержинська Дніпропетровської області відмовлено у задоволенні клопотання адвоката Сологуб Д.О. про зупинення провадження у справі.

4.Фактичні обставини встановлені судом.

Земельна ділянка несільськогосподарського призначення, знаходиться за адресою: АДРЕСА_1 , кадастровий номер 1210400000:02:004:0220, загальною площею 1,3154 га для розміщення виробничої бази.

Розробка проекту даної земельної ділянки, здійснювалася за заявою ОСОБА_2 від 29.10.2014 року (а.с. 58) та ОСОБА_1 від 29.10.2014 року (а..с 59).

Рішенням Дніпродзержинської міської ради 65 сесії VI скликання від 28.08.2015 №1362-65/VI Про набуття (припинення) прав на землю , вирішено:

- п. 14.12 та п.14.12.1 надати громадянину ОСОБА_2 та громадянину ОСОБА_1 на умовах оренди строком на 10 років земельну ділянку з кадастровим номером 1210400000:02:004:0220 за адресою: АДРЕСА_1 , загальною площею 1,3154 га, для розміщення виробничої бази.

Відповідно до підпункту 6.1. пункту 6 Рішення № 1362-65/VI міська рада зобов`язала землекористувачів, зокрема Відповідача укласти протягом шістдесяти днів після прийняттям цього рішення в департаменті комунальної власності, земельних відносин та реєстрації речових прав на нерухоме майно міської ради у встановленому порядку договори оренди земельних ділянок, угоди. (а.с. 17).

24 лютого 2021 року на адресу ОСОБА_2 і ОСОБА_1 . Департаментом комунальної власності, земельних відносин та реєстрації речових прав на нерухоме майно міської ради направлено пропозиція щодо підписання проектів договору оренди земельної ділянки з кадастровим номером 1210400000:02:004:0220 за адресою: АДРЕСА_1 , загальною площею 1,3154 га, для розміщення виробничої бази, із додатками (а.с. 18-19), в тому числі проекту договору оренди земельної ділянки (а.с. 25-26),що підтверджено квитанціями та накладної Укрпошти (а.с. 20-23).

Щодо визначення розміру ставки земельного податку, розміру орендної плати за землю, то зазначена позиція сторони позивача обґрунтовується:

-Витягом з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, як середньої базової вартості земель у розмірі 461,69 грн./кв.м; з коефіцієнтом 1,69; сукупним коефіцієнтом 0,50 км 3 (а.с. 24);

-Розрахунком розміру орендної плати за земельну ділянку (а.с.28), яка визначено у розмірі орендної плати 246321,80 гривень, на підставі рішень Кам`янської міської ради від 09.07.2020 № 1975-44/VII, від 18.12.2020 року № 41-03/VIII, від 22.06.2018 року № 1105-25/VII;

-Рішенням Кам`янської міської ради від 22.06.2018 року № 1105-25/ VII (а.с. 31);

-Додатком № 1 до рішення від 22.06.2018 року № 1105-25/ VII Ставки земельного податку та розмір орендної плати за землю (а.с. 32-37);

-Додатком № 2 до рішення від 22.06.2018 року № 1105-25/ VII перелік пільг для фізичних і юридичних осіб, наданих відповідно до ст. 281, 282, 284 ПК України, із сплати земельного податку (а.с. 38-39);

-Рішенням Кам`янської міської ради від 09.07.2020 року № 1975-44/ VII (а.с. 40);

-Рішенням Кам`янської міської ради від 18.12.2020 року № 41-03/ VIIІ (а.с. 41-43).

Факт розташування на земельній ділянці за адресою АДРЕСА_1 , нерухомості право власності на яке зареєстровано за відповідачами, підтверджено інформацією з Державного реєстру речових прав на нерузоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкту нерухомого майна за № 256262407 від 13 травня 2021 року, яким підтверджено що реєстраційний номер об`єкту 11659282 - ВИРОБНИЧА БАЗА, за адресою Дніпропетровська область, місто Кам`янське (м. Дніпродзержинськ) вулиця Майкопська, будинок № 15 - зареєстровано 04 серпня 2008 року за ОСОБА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 , у виді права спільної часткової власності частка якого відповідає 1/2 частці від спільного часткового майна, та за ОСОБА_2 , РНОКПП НОМЕР_2 , у виді права спільної часткової власності частка якого відповідає 1/2 частці від спільного часткового майна, на підставі рішення Заводського районного суду м. Дніпродзержинська Дніпропетровської області від 27 грудня 2007 року (а.с. 55-57).

Факт користування та здійснення дії на підтвердження оренди земельної ділянки за кадастровим номером 1210400000:02:004:0220 за адресою: АДРЕСА_1 , загальною площею 1,3154 га, для розміщення виробничої бази, з боку відповідачів ОСОБА_2 і ОСОБА_1 підтверджено платіжними дорученнями та квитанціями за 2019-2021 роки (а.с. 108-129).

5.Норми права застосовані судом.

Ст. 13 Конституції України земля, і її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України, природні ресурси її континентального шельфу, виключної (морської) економічної зони є об`єктами права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією.

Ст.ст. 142, 145 Конституції України до матеріальної основи органів місцевого самоврядування, крім інших об`єктів, належить земля, управління якою здійснюють територіальні громади через органи самоврядування в межах їх повноважень шляхом прийняття рішень. Права місцевого самоврядування захищаються в судовому порядку.

Статтею 12 Земельного кодексу України передбачено, що до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин на території сіл, селищ, міст належить розпорядження землями територіальних громад, в тому числі і надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності відповідно до цього Кодексу.

Відповідно до ч. 1 ст. 116 Земельного кодексу України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону.

Відповідно до ч. 1 ст. 124 Земельного кодексу України передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу, чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки (у разі продажу права оренди) шляхом укладення договору оренди земельної ділянки чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки.

Частиною 1 ст. 73 Закону України Про місцеве самоврядування України визначено, що акти ради, сільського, селищного, міського голови, голови районної в місті ради, виконавчого комітету сільської, селищної, міської, районної у місті (у разі її створення) ради, прийняті в межах наданих їм повноважень, є обов`язковими для виконання всіма розташованими на відповідній території органами виконавчої влади, об`єднаннями громадян, підприємствами, установами та організаціями, посадовими особами, а також громадянами, які постійно або тимчасово проживають на відповідній території.

Відповідно до частини другої статті 648 Цивільного кодексу України вбачається, що особливості укладення договору на підставі правового акту органу місцевого самоврядування встановлюються актами цивільного законодавства.

Згідно до ч. 3 ст. 6 Цивільного кодексу України, сторони у договорі не можуть відступити від положень актів цивільного законодавства, якщо в цих актах прямо вказано про це, а також у разі, якщо обов`язковість для сторін положень актів цивільного законодавства випливає з їх змісту або по суті відносин між сторонами.

Згідно з частиною 1 статті 628 Цивільного кодексу України зміст договору становлять умови (пункти), визначені на розсуд сторін і погоджені ними, та умови, які є обов`язковими відповідно до актів цивільного законодавства.

ст. 638 Цивільного кодексу України, договір є укладеним, якщо сторони в належній формі досягли згоди з усіх істотних умов договору. Істотними умовами договору є умови про предмет договору, умови, що визначені законом як істотні або є необхідними для договорів даного виду, а також усі ті умови, щодо яких за заявою хоча б однієї із сторін має бути досягнуто згоди. Договір укладається шляхом пропозиції однієї сторони укласти договір (оферти) і прийняття пропозиції (акцепту) другою стороною.

п. 2 ст. 120 ЗК України встановлено, що якщо жилий будинок, будівля або споруда розміщені на земельній ділянці, що перебуває у користуванні, то в разі набуття права власності на ці об`єкти до набувача переходить право користування земельною ділянкою, на якій вони розміщені, на тих самих умовах і в тому ж обсязі, були у попереднього землекористувача.

6.Висновки та мотиви прийнятого рішення.

Щодо позиція сторони відповідачів, висловлену адвокатом Сологуб Д.О. щодо підсудності спору господарському суду, то суд вважає таку позицію неприйнятною з врахуванням правової позиції Великої Палати Верховного Суду викладену у Постанові від 10 грудня 2019 року у справі № 906/961/17 провадження N 12-121гс19, згідно до якої статтею 124 Конституції України закріплено, що правосуддя в Україні здійснюють виключно суди. Юрисдикція судів поширюється на будь-який юридичний спір та будь-яке кримінальне обвинувачення. У передбачених законом випадках суди розглядають також інші справи.

Відповідно до статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод від 4 листопада 1950 року (далі - Конвенція) кожен має право на справедливий і публічний розгляд його справи упродовж розумного строку незалежним і безстороннім судом, встановленим законом.

Поняття "суд, встановлений законом" містить, зокрема, таку складову, як дотримання усіх правил юрисдикції та підсудності.

Критеріями розмежування судової юрисдикції є суб`єктний склад правовідносин, предмет спору та характер спірних матеріальних правовідносин. Крім того, таким критерієм може бути пряма вказівка в законі на вид судочинства, в якому розглядається визначена категорія справ.

Відповідно до частини першої статті 1 ГПК України громадяни, які здійснюють підприємницьку діяльність без створення юридичної особи і в установленому порядку набули статусу суб`єкта підприємницької діяльності, мають право звертатися до господарського суду згідно з встановленою підвідомчістю господарських справ за захистом своїх порушених або оспорюваних прав і охоронюваних законом інтересів, а також для вжиття передбачених цим Кодексом заходів, спрямованих на запобігання правопорушенням.

Господарський суд порушує справи за позовними заявами підприємств та організацій, які звертаються до господарського суду за захистом своїх прав та охоронюваних законом інтересів. (абзац другий частини першої статті 2 ГПК України у згаданій редакції).

Відповідно до частини першої статті 12 ГПК України (у редакції, чинній до 15 грудня 2017 року) господарським судам підвідомчі справи у спорах, що виникають при укладанні, зміні, розірванні і виконанні господарських договорів, у тому числі щодо приватизації майна, та з інших підстав, крім спорів, що виникають із публічно-правових відносин та віднесені до компетенції Конституційного Суду України та адміністративних судів. Тобто критеріями належності справи до господарського судочинства за загальними правилами є одночасно суб`єктний склад учасників спору та характер спірних правовідносин.

15 грудня 2017 року набрав чинності Закон України від 3 жовтня 2017 року N 2147-VIII "Про внесення змін до Господарського процесуального кодексу України, Цивільного процесуального кодексу України, Кодексу адміністративного судочинства України та інших законодавчих актів" , яким ГПК України викладено в новій редакції.

ГПК України в редакції, чинній на час розгляду справи Великою Палатою Верховного Суду, також установлює, що господарські суди розглядають справи у спорах, що виникають у зв`язку зі здійсненням господарської діяльності, та інші справи у визначених законом випадках, зокрема у спорах, що виникають при укладанні, зміні, розірванні і виконанні правочинів у господарській діяльності, крім правочинів, стороною яких є фізична особа, яка не є підприємцем, а також у спорах щодо правочинів, укладених для забезпечення виконання зобов`язання, сторонами якого є юридичні особи та (або) фізичні особи - підприємці.

Натомість відповідно до частини першої статті 15 Цивільного процесуального кодексу України (далі - ЦПК України ; у редакції, чинній на час звернення позивача до суду з позовом), положення якої узгоджуються із частиною першою статті 19 цього Кодексу в редакції, чинній на час розгляду справи Великою Палатою Верховного Суду, суди розглядають у порядку цивільного судочинства справи щодо захисту порушених, невизнаних або оспорюваних прав, свобод чи інтересів, що виникають із цивільних, житлових, земельних, сімейних, трудових відносин та інших правовідносин, крім випадків, коли розгляд таких справ проводиться за правилами іншого судочинства.

Критеріями розмежування судової юрисдикції, тобто передбаченими законом умовами, за яких певна справа підлягає розгляду за правилами того чи іншого виду судочинства, є суб`єктний склад правовідносин, предмет спору та характер спірних матеріальних правовідносин у їх сукупності. Крім того, таким критерієм може бути пряма вказівка в законі на вид судочинства, у якому розглядається визначена категорія справ.

Критеріями розмежування між справами цивільного та господарського судочинства є одночасно суб`єктний склад учасників процесу та характер спірних правовідносин.

Відповідно до частини другої статті 792 ЦК України відносини щодо найму (оренди) земельної ділянки регулюються законом. За статтею 1 Закону України від 06 жовтня 1998 року N 161-XIV "Про оренду землі" (далі - Закон N 161-XIV ) оренда землі - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності.

Орендодавцями земельних ділянок, що перебувають у комунальній власності, є сільські, селищні, міські ради в межах повноважень, визначених законом (стаття 4 Закону N 161-XIV ).

Орендарями земельних ділянок, відповідно до частини першої статті 5 цього Закону , є юридичні або фізичні особи, яким на підставі договору оренди належить право володіння і користування земельною ділянкою.

Орендарі набувають права оренди земельної ділянки на підставах і в порядку, передбачених Земельним кодексом України , Цивільним кодексом України , цим та іншими законами України і договором оренди землі. Право оренди земельної ділянки підлягає державній реєстрації відповідно до закону (стаття 6 Закону N 161-XIV ). Наведене узгоджується з положеннями статей 125 та 126 ЗК України , якими унормовано, що право оренди земельної ділянки виникає з моменту державної реєстрації цього права та оформлюється відповідно до Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" .

За статтею 14 Закону N 161-XIV договір оренди землі укладається у письмовій формі та за бажанням сторін може бути посвідченим нотаріально.

Велика Палата Верховного Суду враховує, що оформлення прав на земельну ділянку, на якій розташована будівля, яка перебуває у спільній власності декількох суб`єктів, можливе шляхом надання у користування та укладення договору оренди земельної ділянки з усіма власниками будівлі, в якому сторонами (орендарями) виступатимуть кілька осіб (множинність сторін).

У такому випадку при оформленні співвласниками будівлі права користування земельною ділянкою договір оренди укладається між органом місцевого самоврядування (щодо земель комунальної власності) або органом державної виконавчої влади (щодо земель державної власності) (орендодавці) та всіма співвласниками будівлі (співорендарі).

До договорів, що укладаються більш як двома сторонами (багатосторонні договори), застосовуються загальні положення про договір, якщо це не суперечить багатосторонньому характеру цих договорів.

У справі, що розглядається, Міськрада звернулася до суду з позовом про визнання укладеним договору оренди земельної ділянки, сторонами якого (співорендарями) є чотири особи, у тому числі фізичні особи, які не є підприємцями.

Ураховуючи порядок укладення багатосторонніх договорів, приписи частини п`ятої статті 11 ЦК України , підстави, з яких виникають права та обов`язки за договором оренди земельної ділянки у сторін договору, Велика Палата Верховного Суду зазначає, що за наслідками вирішення спору у цій справі визначаються також цивільні права і обов`язки фізичної особи, яка є учасником цього договору і повинна виступати відповідачем у позові про його укладення.

Отже, зважаючи на зміст та суб`єктний склад правовідносин у цій справі, Велика Палата Верховного Суду вважає, що суди першої та апеляційної інстанцій дійшли помилкових висновків про можливість розгляду цієї справи в порядку господарського судочинства.

На підставі наведено ураховуючи що звернення на розробка проекту даної земельної ділянки, здійснювалася за заявою фізичної особи ОСОБА_2 від 29.10.2014 року (а.с. 58) та фізичної особи ОСОБА_1 від 29.10.2014 року (а..с 59), а Рішенням Дніпродзержинської міської ради 65 сесії VI скликання від 28.08.2015 №1362-65/VI Про набуття (припинення) прав на землю , вирішено:

- п. 14.12 та п.14.12.1 надати громадянину ОСОБА_2 та громадянину ОСОБА_1 на умовах оренди строком на 10 років земельну ділянку з кадастровим номером 1210400000:02:004:0220 за адресою: АДРЕСА_1 , загальною площею 1,3154 га, для розміщення виробничої бази; та що ОСОБА_1 не має статусу фізичної особи підприємця, а є фізичною особою, то з врахуванням наведеної вище правової позиції, суд вважає доведеним, що спір підлягає розгляду в порядку цивільного судочинства.

Зазначене також узгоджується із правовою позицією викладеною у Постанові Великої Палати Верховного Суду від 17 жовтня 2018 року у справі № 922/2972/17 (провадження № 12-194гс18).

Відповідно до ст. 73 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні рішення міської ради є обов`язковими для виконання.

В ході розгляду справи, судом встановлено що до прийняття Рішення Дніпродзержинською міською радою від 29.10.2014 року, відповідачі ОСОБА_2 і ОСОБА_1 мали укладений договір оренди зазначеної земельної ділянки, яка оформлювалася двома частинами, а зверненням на розробку проекту тієї ж земельної ділянки як одної цілої за заявою 29.10.2014 року, лише підтвердило намір сторін продовжити орендні правовідносини щодо земельної ділянки вже за кадастровим номером 1210400000:02:004:0220 за адресою: АДРЕСА_1 , загальною площею 1,3154 га, для розміщення виробничої бази, яка на праві спільної часткової власності у рівних частках, тобто по 1/2 частці зареєстрована як право власності за ОСОБА_2 і ОСОБА_1 , як фізичними особами.

Враховуючи, що відповідачі ОСОБА_2 і ОСОБА_1 будучи обізнані з Рішенням від 28.08.2015 №1362-65/VI Про набуття (припинення) прав на землю , і в тому числі з п. 14.12 та п.14.12.1 яке відображає, що громадянину ОСОБА_2 та громадянину ОСОБА_1 на умовах оренди строком на 10 років надано земельну ділянку з кадастровим номером 1210400000:02:004:0220 за адресою: АДРЕСА_1 , загальною площею 1,3154 га, для розміщення виробничої бази, та про свій обов`язок щодо підпункту 6.1. пункту 6 Рішення № 1362-65/VI як землекористувачів, укласти протягом шістдесяти днів після прийняттям цього рішення в департаменті комунальної власності, земельних відносин та реєстрації речових прав на нерухоме майно міської ради у встановленому порядку договори оренди земельних ділянок, угоди, фактично відповідачі в порушення вимог законодавства ухиляються від укладення заснованого на рішенні Міськради договору оренди земельної ділянки, на якій розташоване належне їм нерухоме майно, протоколи розбіжностей також не надсилають.

А тому, позов про спонукання до укладення договору узгоджується з положеннями статей 123 , 124 Земельного кодексу України , якими встановлено, що підставою користування земельною ділянкою із земель комунальної власності є договір оренди, який укладається з орендарем власником нежитлових приміщень, які розташовані на ній; проект договору оренди земельної ділянки відповідає умовам надання земельної ділянки, визначеним рішенням Міськради, та Типовому договору оренди землі, затвердженому постановою Кабінету Міністрів України від 3 березня 2004 року N 220 .

Крім того, нерухоме майно - ВИРОБНИЧА БАЗА, за адресою Дніпропетровська область, місто Кам`янське (м. Дніпродзержинськ) вулиця Майкопська, будинок № 15 - зареєстровано 04 серпня 2008 року за ОСОБА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 , у виді права спільної часткової власності частка якого відповідає 1/2 частці від спільного часткового майна, та за ОСОБА_2 , РНОКПП НОМЕР_2 , у виді права спільної часткової власності частка якого відповідає 1/2 частці від спільного часткового майна, на підставі рішення Заводського районного суду м. Дніпродзержинська Дніпропетровської області від 27 грудня 2007 року (а.с. 55-57).

При цьому ОСОБА_2 і ОСОБА_1 , як власники розміщеного на зазначеній земельній ділянці об`єкту нерухомості, використовують земельну ділянку, на якій розташоване це майно, без набуття права власності, користування та державної реєстрації прав на земельні ділянки відповідно до вимог статей 125, 126 Земельного кодексу України. З огляду на відсутність зареєстрованих за будь-якими юридичними або фізичними особами прав на ці земельні ділянки та з урахуванням статей 12, 80, 83 ЗК України - вони перебувають у власності територіальної громади м. Кам`янське Дніпропетровської області.

Відповідно до частини першої статті 317 та частини першої статті 319 ЦК України власнику належить, зокрема, право на власний розсуд розпоряджатися своїм майном. Органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України (частина друга статті 19 Конституції України). Органи місцевого самоврядування від імені та в інтересах територіальних громад відповідно до закону здійснюють правомочності щодо володіння, користування та розпорядження об`єктами права комунальної власності (частина п`ята статті 60 вказаного Закону). Від імені та в інтересах територіальних громад права суб`єкта комунальної власності здійснюють відповідні ради(частина п`ята статті 16 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні ).

Виключно на пленарних засіданнях сільської ради відповідно до закону приймаються рішення щодо відчуження комунального майна та вирішуються питання регулювання земельних відносин (пункти 30 і 34 статті 26 вказаного Закону). Отже, у спірних правовідносинах повноваження щодо розпорядження спірними земельними ділянками як об`єктами права комунальної власності належали Дніпродзержинській міській раді станом на час ухвалення Рішення Дніпродзержинської міської ради 65 сесії VI скликання від 28.08.2015 №1362-65/VI Про набуття (припинення) прав на землю , а тому зазначене рішення прийнято у відповідності до повноважень та в передбачений чинним на час його прийняття законодавством.

Частиною першою статті 15 ЦК України передбачено, що кожна особа має право на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання. Усі три вказаних категорії є складовими більш широкого поняття підстав захисту суб`єктивного цивільного права .

Порушенням суб`єктивного цивільного права є протиправна дія (бездіяльність) особи, яка має наслідком припинення належного іншій особі суб`єктивного цивільного права або обмеження свободи його реалізації як повністю, так і частково. Невизнанням суб`єктивного цивільного права є дія чи бездіяльність особи, яка являє собою заперечення існування суб`єктивного цивільного права іншої особи, але не має ознак порушення права. Оспорюванням суб`єктивного цивільного права є дія чи бездіяльність особи, яка полягає у запереченні належності або обсягу відповідного суб`єктивного цивільного права без ознак його порушення.

Таким чином, припинення до 28.08.2015 року орендних правовідносин між сторонами щодо земельної ділянки розміщеної за місцерозташуванням виробничої бази за адресою АДРЕСА_1 , і не укладання передбачених чинним законодавством у спосіб і порядок договору оренди на підставі Рішенням Дніпродзержинської міської ради 65 сесії VI скликання від 28.08.2015 №1362-65/VI Про набуття (припинення) прав на землю , наділяє право позивача на заявлення вимог щодо захисту порушеного з боку відповідачів права.

Враховуючи що фактичне користування земельною ділянкою вже за кадастровим номером 1210400000:02:004:0220 за адресою: АДРЕСА_1 , загальною площею 1,3154 га, для розміщення виробничої бази, яка на праві спільної часткової власності у рівних частках, тобто по 1/2 частці зареєстрована як право власності за ОСОБА_2 і ОСОБА_1 , як фізичними особами, здійснюється відповідачами за період з дати прийняття позивачем Рішення Дніпродзержинської міської ради 65 сесії VI скликання від 28.08.2015 №1362-65/VI Про набуття (припинення) прав на землю , і по час звернення позивача з даним позовом, так і по час розгляду справи по суті, а тому таке порушення прав позивача з боку відповідачів є триваючим. Так, відповідно до статті 256 ЦК України позовна давність - це строк, у межах якого особа може звернутися до суду з вимогою про захист свого цивільного права або інтересу. Для обчислення позовної давності застосовують загальні положення про обчислення строків, що містяться в статтях 252-255 ЦК України.

На підставі чого, суд вважає доведеним обґрунтованість позовних вимог в межах заявлених позивачем, які гуртуються на об`єктивних та достовірних доказах, які знайшли своє підтвердження в межах даної цивільної справи, на підставі наданих сторонами доказах, в тому числі підтвердження стороною відповідача факту розуміння свого обов`язку плати за користуванні земельною ділянкою, за кадастровим номером 1210400000:02:004:0220 за адресою: АДРЕСА_1 , загальною площею 1,3154 га, для розміщення виробничої бази, яка на праві спільної часткової власності у рівних частках, тобто по 1/2 частці зареєстрована як право власності за ОСОБА_2 і ОСОБА_1 , як фізичними особами, що підтверджено платіжними документами від імені відповідачів за період з 2019-2021 рік, долучених саме відповідачами.

Таким чином, надання земельної ділянки із земель державної або комунальної власності в оренду шляхом укладення відповідного договору здійснюється на підставі рішення ради, прийнятого за результатами розгляду заяви (клопотання) особи, яка бажає отримати земельну ділянку в оренду, поданої відповідно до ст. 16 Закону України Про оренду землі та укладення договору оренду є обов`язком користувача земельної ділянки, якщо запропонований договір відповідає типовому договору. Відмова від укладення договору в такому разі суперечить вимогам ч. 3 ст. 6 , ст. ст. 627 , 630 ЦК України .

Однією із загальних засад цивільного законодавства пункт 6 статті 3 ЦК України визначає добросовісність - певний стандарт поведінки, що характеризується чесністю, відкритістю і повагою інтересів іншої сторони договору або відповідного правовідношення.

Велика Палата Верховного Суду в постанові від 05 червня 2018 року у справі № 338/180/17 застосувала доктрину venire contra factum proprium (заборони суперечливої поведінки), яка ґрунтується ще на римській максимі - non concedit venire contra factum proprium (ніхто не може діяти всупереч своїй попередній поведінці).

Основу доктрини venire contra factum proprium становить принцип добросовісності. Так, у статті I.-1:103 Принципів, визначень і модельних правил європейського приватного права вказано, що поведінкою, яка суперечить добросовісності та чесній діловій практиці, є, зокрема, поведінка, що не відповідає попереднім заявам або поведінці сторони, за умови, що інша сторона, яка діє собі на шкоду, розумно покладається на них.

Як встановлено судом, проект договору оренди земельної ділянки, який був надісланий позивачем відповідачу, відповідає вимогам ст. 15 Закону України Про оренду землі та типовій формі договору оренди землі, затвердженій постановою Кабінету Міністрів України від 03.03.04 №220 .

Направлений Відповідачам проект договору оренди земельної ділянки за кадастровим номером 1210400000:02:004:0220 за адресою: АДРЕСА_1 , загальною площею 1,3154 га, для розміщення виробничої бази, яка на праві спільної часткової власності у рівних частках, тобто по 1/2 частці зареєстрована як право власності за ОСОБА_2 і ОСОБА_1 , як фізичними особами, повністю відповідає всім нормам законодавства та умовам типового договору і не суперечить законодавству. Відтак відповідачі, продовжуючи користування земельною ділянкою і відмовляючись укладати договір з Кам`янською міською радою Дніпропетровської області, порушують норми законодавства і право позивача, яке підлягає захисту шляхом визнання договору оренди земельної ділянки укладеним.

7.Судовий збір.

Так, при зверненні із позовом, позивачем понесені судові витрати з оплати судового збору у розмірі 2270,00 гривень, що підтверджено платіжним дорученням № 124 від 22 лютого 2021 року (а.с 1).

А тому, враховуючи приписи ст. 141 ЦПК України, понесені витрати позивачем підлягають відшкодуванню, шляхом стягнення таких витрат з відповідачів на користь позивача.

Керуючись вимогами ст.ст. 10, 76, 141, 260, 263-265 ЦПК України, суд -

ухвалив:

Кам`янської міської ради до ОСОБА_2 , ОСОБА_1 про визнання укладеним договору оренди земельної ділянки , - задовольнити у повному обсязі.

Визнати укладеним договір оренди земельної ділянки, розташованої за адресою: АДРЕСА_1 , загальною площею 1,3154 га, для розміщення виробничої бази, в редакції Кам`янської міської ради Дніпропетровської області, за наступним змістом, а саме:

… Д О Г О В І Р № __

оренди земельної ділянки

м. Кам`янське « ____»


20__ року

Кам`янська міська рада (код ЄДРПОУ 24604168), місцезнаходження: майдан Петра Калнишевського, 2, м. Кам`янське, надалі Орендодавець , в особі директора департаменту комунальної власності, земельних відносин та реєстрації речових прав на нерухоме майно міської ради Калмикова М.Ю., який уповноважений діяти на підставі рішення міської ради від 24.12.2019 №1617-39/VІІ, з однієї сторони, та

Громадянин України ОСОБА_2 (ідентифікаційний номер НОМЕР_2 ), який мешкає за адресою: АДРЕСА_2 , та

Громадянин України ОСОБА_1 (ідентифікаційний номер НОМЕР_1 ), який мешкає за адресою: АДРЕСА_3 , надалі Орендарі , з другої сторони, уклали договір про нижчевикладене:

1. ПРЕДМЕТ ДОГОВОРУ

1.1. Орендодавець надає, а Орендарі приймають у строкове, платне користування земельну ділянку несільськогосподарського призначення, що знаходиться за адресою: АДРЕСА_1 , кадастровий номер 1210400000:02:004:0220, згідно з планом земельної ділянки, що додається.

1.2.Підставою для надання земельної ділянки в оренду є рішення Кам`янської міської ради від 28.08.2015 №1362-65/VІ.

2. ОБ`ЄКТ ОРЕНДИ

2.1.В оренду передається земельна ділянка загальною площею 1,3154 га для розміщення виробничої бази.

2.2.Нормативна грошова оцінка земельної ділянки на 03.02.2021 становить 6158045,10 грн.

2.3.Земельна ділянка, яка передається в оренду, має такі недоліки, що можуть перешкоджати її ефективному використанню: не має.

2.4.Інші особливості об`єкта оренди, які можуть вплинути на орендні відносини: не має.

З. СТРОК ДІЇ ДОГОВОРУ

3.1.Договір укладається строком до 28.08.2025.

3.2.Після закінчення строку дії договору Орендарі , які належно виконували обов`язки відповідно до умов цього договору та законодавства України, мають переважне право на укладення договору оренди землі на новий строк. Орендарі зобов`язані письмово повідомити Орендодавця про це не пізніше, ніж за місяць до закінчення строку дії договору оренди землі. Укладення договору здійснюється на підставі ухваленого Орендодавцем відповідного рішення міської ради.

3.3.Умови цього договору зберігають свою чинність на строк його дії, крім випадків, коли після набуття чинності договором законодавством встановлені інші правила, ніж передбачені договором, та випадків, передбачених п.4.4. цього договору.

3.4.Умова щодо поновлення договору оренди земельної ділянки: не встановлюється.

4. ОРЕНДНА ПЛАТА

4.1.Орендна плата вноситься Орендарями виключно у грошовій формі на рахунок місцевого бюджету у розмірі 246321,80 грн./рік без ПДВ, яка визначається відповідно до рішень міської ради від 22.06.2018 №1105-25/VII Про ставки земельного податку, розмір орендної плати за землю, пільги зі сплати земельного податку на території міста , від 09.07.2020 №1975-44/VII Про затвердження Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Кам`янське станом на 01.01.2020 , від 18.12.2020 №41-03/VІІІ Про впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Кам`янське станом на 01.01.2020 .

4.2.Обчислення розміру орендної плати за земельну ділянку здійснюється з урахуванням її цільового призначення та коефіцієнтів індексації, визначених законодавством, за затвердженими Кабінетом Міністрів України формами, що заповнюються під час укладення або зміни умов договору оренди чи продовження його дії.

4.3.Орендна плата сплачується за фактичне користування земельною ділянкою у строки, визначені Податковим кодексом України.

Розмір орендної плати підлягає перерахуванню при зміні функціонального або цільового використання земельної ділянки.

4.4.Розмір орендної плати переглядається у разі:

4.4.1.Зміни умов господарювання, передбачених договором.

4.4.2.Зміни розмірів орендної плати, визначених Податковим кодексом України.

4.4.3.Підвищення цін, тарифів, у тому числі внаслідок інфляції; зміни коефіцієнтів індексації, визначених законодавством. Орендарі щорічно самостійно індексують розмір орендної плати, визначеної в договорі, та декларують її в органах державної фіскальної служби відповідно до прийнятого коефіцієнту індексації нормативної грошової оцінки земель.

4.4. Розмір орендної плати переглядається у разі:

4.4.1. Зміни умов господарювання, передбачених договором.

4.4.2. Зміни розмірів орендної плати, визначених Податковим кодексом України.

4.4.3. Підвищення цін, тарифів, у тому числі внаслідок інфляції; зміни коефіцієнтів індексації, визначених законодавством. Орендарі щорічно самостійно індексують розмір орендної плати, визначеної в договорі, та декларують її в органах державної фіскальної служби відповідно до прийнятого коефіцієнту індексації нормативної грошової оцінки земель.

4.4.4. Погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини Орендарів , що підтверджено документами.

4.4.5.Прийняття Орендодавцем рішення про збільшення або зменшення орендної плати у відповідності до чинного законодавства.

4.4.6. Затвердження нової нормативної грошової оцінки землі.

4.4.7. В інших випадках, передбачених законом.

4.5. У випадку визнання договору оренди земельної ділянки недійсним, одержана Орендодавцем плата за фактичний термін користування Орендарями земельною ділянкою не повертається.

4.6. За порушення строків оплати орендної плати Орендарі сплачують штрафні санкції в порядку та розмірі, передбаченому Податковим кодексом України.

5. УМОВИ ВИКОРИСТАННЯ ЗЕМЕЛЬНОЇ ДІЛЯНКИ

5.1. В оренду передається земельна ділянка загальною площею 1,3154 га для розміщення виробничої бази.

5.2. Цільове призначення земельної ділянки: для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості.

5.3. Умови збереження стану об`єкта оренди: використання ділянки відповідно до вимог чинного законодавства, державних будівельних та інших норм і правил.

6. УМОВИ І СТРОКИ ПЕРЕДАЧІ ЗЕМЕЛЬНОЇ ДІЛЯНКИ В ОРЕНДУ

6.1. Передача земельної ділянки в оренду здійснюється із розробленням проекту її відведення.

6.2. Передача земельної ділянки Орендарям здійснюється у 3-х денний строк після державної реєстрації права оренди земельної ділянки відповідно до Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень за актом її приймання-передачі, який укладається у трьох примірниках, один з яких зберігається у Орендодавця , другий та третій - у Орендарів .

7. УМОВИ ПОВЕРНЕННЯ ЗЕМЕЛЬНОЇ ДІЛЯНКИ

7.1. Після закінчення строку дії договору Орендарі зобов`язані поновити його дію або повернути Орендодавцю земельну ділянку у стані, не гіршому порівняно з тим, у якому вони одержали її в оренду.

7.2. Після припинення дії договору Орендарі повертають Орендодавцеві земельну ділянку у стані, не гіршому порівняно з тим, у якому він одержав її в оренду.

Орендодавець у разі погіршення корисних властивостей орендованої земельної ділянки, пов`язаних із зміною її стану, має право на відшкодування збитків у розмірі, визначеному сторонами. Якщо сторонами не досягнуто згоди про розмір відшкодування збитків, спір розв`язується у судовому порядку.

7.3. Здійснені Орендарями без згоди Орендодавця витрати на поліпшення орендованої земельної ділянки не підлягають відшкодуванню.

Поліпшення стану земельної ділянки, проведені Орендарями за письмової згоди Орендодавця , не підлягають відшкодуванню.

7.4. Орендарі мають право на відшкодування збитків, заподіяних унаслідок невиконання Орендодавцем зобов`язань, передбачених цим договором.

Збитками вважаються:

-фактичні втрати, яких Орендарі зазнали у зв`язку з невиконанням або неналежним виконанням умов договору Орендодавцем , а також витрати, які Орендарі здійснили або повинні здійснити для відновлення свого порушеного права;

- доходи, які Орендарі мали би реально отримати в разі належного виконання Орендодавцем умов договору.

7.5. Розмір фактичних витрат Орендарів визначається на підставі документально підтверджених даних.

7.6. Орендарі не мають права утримувати земельну ділянку для забезпечення своїх вимог до Орендодавця .

8. ОБМЕЖЕННЯ (ОБТЯЖЕННЯ) ЩОДО ВИКОРИСТАННЯ ЗЕМЕЛЬНОЇ ДІЛЯНКИ

8.1. Будівництво (реконструкція) будівель і споруд на орендованій земельній ділянці здійснюється Орендарями відповідно до проектів, затверджених та погоджених ними у встановленому чинним законодавством порядку.

8.2. Орендарі зобов`язані утримуватися від дій, направлених на пошкодження чи руйнування ними розташованих на орендованій земельній ділянці мереж і споруд міських комунікацій, та мають забезпечувати вільний доступ до мереж і споруд міських комунікацій, які проходять по території орендованої земельної ділянки, зацікавлених осіб за вимогою Орендодавця для проведення ремонтних та профілактичних робіт щодо цих мереж і споруд. По узгодженню з Орендарями на орендованій земельній ділянці можуть прокладатись нові інженерні комунікації. При цьому роботи з прокладання нових інженерних комунікацій виконуються у найкоротший термін, але не більше 3 (трьох) календарних місяців з дня підписання сторонами двохстороннього акту обстеження земельної ділянки перед початком виконання робіт, за умови збереження виробничого або іншого циклу Орендарів та з обов`язковим поверненням земельної ділянки в первинний стан (як це було станом на початок виконання робіт) силами Орендодавця чи осіб, що проводили відповідні роботи. Стан земельної ділянки на початок та на кінець виконання робіт фіксується двохсторонніми актами обстеження земельної ділянки.

8.3. Передача в оренду земельної ділянки не є підставою для припинення або зміни обмежень (обтяжень) та інших прав третіх осіб на цю ділянку.

8.4. Право оренди земельної ділянки не може відчужуватися, у тому числі продаватися на земельних торгах, а також передаватися у заставу, спадщину, до статутного капіталу.

8.5. Обмеження (обтяження): охоронні зони навколо інженерних комунікацій, санітарно-захисна зона навколо об`єкта.

9. ПРАВА ТА ОБОВ`ЯЗКИ СТОРІН

9.1 Орендодавець має законні повноваження передавати земельну ділянку у тимчасове користування на умовах оренди, надавати інші права, визначені у цьому договорі, та гарантує, що жодна із умов та жодне із положень цього договору не порушує чинного законодавства України, що особа, яка підписує цей договір, належним чином уповноважена на те, щоб діяти від імені Орендодавця для цілей укладення цього договору і на умовах, визначених в ньому.

9.2. Орендодавець має право:

9.2.1. Вимагати від Орендарів використання земельної ділянки за цільовим призначенням згідно з договором оренди; забезпечення екологічної безпеки землекористування шляхом додержання вимог земельного і природоохоронного законодавства України, державних та місцевих стандартів, норм і правил щодо режиму використання землі; своєчасного внесення орендної плати.

9.2.2. Вільного доступу до переданої в оренду земельної ділянки для контролю за додержанням Орендарями умов договору.

9.2.3. Вимагати від Орендарів збільшення розмірів орендної плати у випадках, визначених діючим законодавством та цим договором.

9.3. Орендодавець зобов`язаний:

9.3.1. Забезпечувати відповідно до закону права третіх осіб щодо орендованої земельної ділянки.

9.3.2. Передати Орендарям по акту в належному стані та у визначених межах земельну ділянку згідно з договором оренди.

9.3.3. Не втручатись у господарську діяльність Орендарів і не створювати їм будь-яких перешкод при виконанні умов договору оренди.

9.4. Орендарі гарантують, що державні органи управління та органи місцевого самоврядування, включаючи санітарні, протипожежні, землевпорядні органи, а також органи охорони природи та архітектури не будуть обмежуватись стосовно доступу до орендованої земельної ділянки для виконання їх обов`язків в межах їх повноважень та в порядку, передбаченому чинним законодавством України.

9.5. Орендарі мають право:

9.5.1. Вимагати надання Орендодавцем для використання земельну ділянку за актом приймання-передачі земельної ділянки у строк, передбачений п.6.2. цього договору.

9.5.2. Використовувати орендовану земельну ділянку на власний розсуд відповідно до мети, що обумовлена договором; одержувати продукцію і доходи.

9.5.3. Переважного придбання у власність орендованої земельної ділянки відповідно до закону.

9.5.4. За згодою Орендодавця , визначеною окремою угодою сторін, проводити поліпшення земельної ділянки та благоустрій прилеглої території, зводити у встановленому законом порядку будівлі і споруди, закладати насадження без зміни цільового призначення земельної ділянки.

9.5.5. За згодою Орендодавця передавати у володіння і користування орендовану земельну ділянку або її частину іншій особі (суборенда) у випадках та на умовах, передбачених законом.

9.5.6. Користуватись на умовах платності та відповідно з діючим порядком інженерними комунікаціями Орендодавця з метою забезпечення належної господарської діяльності на орендованій земельній ділянці.

9.5.7. На забезпечення захисту його права на орендовану земельну ділянку нарівні із захистом права власності на земельну ділянку відповідно до закону.

9.6. Орендарі зобов`язані:

9.6.1. Прийняти об`єкт оренди за актом приймання-передачі у строк, передбачений п.6.2. цього договору.

9.6.2. Приступити до використання орендованої земельної ділянки після державної реєстрації права оренди земельної ділянки.

9.6.3 У п`ятиденний строк після державної реєстрації права оренди земельної ділянки надати копію договору відповідному органу державної фіскальної служби.

9.6.4. Виконувати встановлені щодо об`єкта оренди обмеження (обтяження) в обсязі, передбаченому законом або договором оренди землі.

9.6.5. Використовувати орендовану земельну ділянку за її цільовим призначенням, яке визначене у п.5.2. договору, дотримуватися режиму використання земель природно-заповідного та іншого природоохоронного призначення, оздоровчого, рекреаційного та історико-культурного призначення; державних та місцевих стандартів, норм і правил щодо використання землі.

9.6.6. Здійснювати заходи щодо поліпшення стану земельної ділянки у обсягах і в строки, визначені окремою угодою сторін.

9.6.7. При зміні функціонального (цільового) призначення земельної ділянки переоформити документи на землекористування та здійснити оплату відповідно до умов цього договору.

9.6.8.Відповідно до договору оренди своєчасно вносити орендну плату.

9.6.9.Враховувати при використанні земельної ділянки права третіх осіб, набуті відповідно до закону і договору оренди.

9.6.10. Відшкодувати Орендодавцеві заподіяну з вини Орендарів шкоду стану земельної ділянки.

9.6.11. Не утримувати земельну ділянку для забезпечення своїх вимог до Орендодавця .

9.6.12. На Орендарів покладається обов`язок збереження зелених насаджень, які розташовані на орендованій земельній ділянці. Знесення зелених насаджень здійснюється в порядку і за умов, визначених чинним законодавством.

9.6.13. У разі зміни банківських реквізитів, юридичної адреси, місця проживання, назви, організаційно - правової форми, тощо, переходу права власності на будівлі та споруди, що розташовані на земельній ділянці, у 10-денний строк письмово повідомити про це Орендодавця .

9.6.14. У випадку зміни нормативної грошової оцінки землі, розміру ставок (ставки) земельного податку, орендної плати, після офіційного оприлюднення такого рішення Орендодавцем або вступу в дію відповідного нормативно-правового акту, Орендарі повинні отримати витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки та надати його Орендодавцю для внесення змін щодо розміру орендної плати шляхом укладення додаткової угоди до договору оренди земельної ділянки, та подати цю угоду до органу державної фіскальної служби.

9.6.15. Відповідно до Закону України Про захист персональних даних Орендарі надають згоду на обробку їх персональних даних з метою виконання прав та обов`язків, що виникають в рамках укладеного договору, діючого законодавства та з метою систематизації даних про розташовані на території міста Кам`янське земельні ділянки та їх власників (користувачів), а також забезпечення контролю за дотриманням земельного законодавства.

9.6.16 Сплачувати орендну плату з моменту впровадження нормативної грошової оцінки земель м.Кам`янське з 01.01.2021, згідно з відповідним рішенням міської ради.

10. РИЗИК ВИПАДКОВОГО ЗНИЩЕННЯ АБО ПОШКОДЖЕННЯ ОБ`ЄКТА ОРЕНДИ ЧИ ЙОГО ЧАСТИНИ

10.1. Ризик випадкового пошкодження або знищення об`єкта оренди чи його частини несуть Орендарі .

11. СТРАХУВАННЯ ОБ`ЄКТА ОРЕНДИ

11.1. Згідно з цим договором об`єкт оренди не підлягає страхуванню.

12. ЗМІНА УМОВ, ПРИПИНЕННЯ І РОЗІРВАННЯ ДОГОВОРУ

12.1. Зміна умов договору оренди здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору спір вирішується у судовому порядку.

12.2. Договір втрачає чинність у разі його припинення або розірвання.

12.3. Дія договору припиняється у разі:

12.3.1. Закінчення строку, на який його було укладено;

12.3.2. Придбання Орендарями земельної ділянки у власність;

12.3.3. Викупу земельної ділянки для суспільних потреб або примусового відчуження земельної ділянки з мотивів суспільної необхідності в порядку, встановленому законом;

12.3.4. Ліквідації юридичної особи- Орендаря (смерті фізичної особи- Орендаря , засудження або обмеження її дієздатності за рішенням суду);

12.3.5. Продажу будівель або споруд, що розташовані на орендованій земельній ділянці.

Договір припиняється також в інших випадках, передбачених законом.

12.4. Дія договору припиняється шляхом його розірвання за:

- взаємною згодою сторін;

- рішенням суду на вимогу однієї із сторін внаслідок невиконання другою стороною обов`язків, передбачених договором, та внаслідок випадкового знищення, пошкодження орендованої земельної ділянки, яке істотно перешкоджає її використанню, а також з інших підстав, визначених законом.

12.5. Перехід права власності на земельну ділянку до Орендарів або його реорганізація є підставою для зміни умов або розірвання договору.

12.6. Розірвання договору оренди землі в односторонньому порядку не допускається.

12.7. Дострокове розірвання договору оренди здійснюється за умови письмового попередження зацікавленої сторони за один місяць і взаємної згоди сторін.

12.8. У разі недосягнення згоди щодо умов договору оренди, його дострокового розірвання на вимогу зацікавленої сторони, а також інші спори, вирішуються у судовому порядку.

12.9. У разі припинення або розірвання договору, Орендарі мають забезпечити виконання умов повернення земельної ділянки відповідно до цього договору.

12.10. Розірвання та припинення договору оренди земельної ділянки з підстав, зазначених у пунктах 12.3.2., 12.3.3., 12.3.5., оформлюється відповідною угодою.

13. ВІДПОВІДАЛЬНІСТЬ СТОРІН ЗА НЕВИКОНАННЯ АБО НЕНАЛЕЖНЕ ВИКОНАННЯ ДОГОВОРУ

13.1. Кожна із сторін за невиконання або неналежне виконання договору оренди несе відповідальність відповідно до цього договору та передбачену чинним законодавством України.

13.2. Орендарі несуть відповідальність за заростання даної земельної ділянки та прилеглої до неї території бур`янами, відповідно до діючого законодавства.

13.3. Сторони звільняються від відповідальності за часткове або повне невиконання обов`язків за договором, якщо це невиконання відбулося за обставин, що виникли після укладення договору внаслідок невідворотних дій надзвичайного характеру, які сторона не змогла ні передбачити, ні попередити вжитими заходами (повінь, пожежа, осідання ґрунту та інші явища природи, а також війна або військові дії), які призвели до неможливості виконання договору.

14. ПРИКІНЦЕВІ ПОЛОЖЕННЯ

14.1. Цей договір набирає чинності з дня підписання сторонами.

14.2. Право оренди земельної ділянки виникає з моменту державної реєстрації цього права.

14.3. З дати підписання цього договору регулювання правовідносин між сторонами за договорами оренди від 24.12.2004 №01928 та від 11.04.2007 №05085 припиняється.

14.4. Всі витрати з оформлення цього договору несуть Орендарі .

14.4. Передача об`єкта оренди Орендарям здійснюється Орендодавцем у строки та на умовах, що визначені у п.6.2. договору за актом приймання - передачі.

14.5. Цей договір укладений в трьох примірниках, що мають однакову юридичну силу. Один примірник зберігається у Орендодавця , другий та третій - у Орендарів .

14.6. За згодою сторін у договорі оренди землі можуть зазначатися інші умови.

15. ЮРИДИЧНІ АДРЕСИ, РЕКВІЗИТИ ТА ПІДПИСИ СТОРІН

Орендодавець Кам`янська міська рада майдан Петра Калнишевського, 2, м. Кам`янське 51931


Максим Калмиков М.П. Орендарі Громадянин України ОСОБА_2 , АДРЕСА_2 , паспорт серії НОМЕР_3 ,виданий Дніпровським РВ ДМУ УМВС України у Дніпропетровській обл. 16.09.1997
Сергій Литвиненко Громадянин України ОСОБА_1 , АДРЕСА_3 , паспорт серії НОМЕР_4 , виданий Верхньодніпровським РВ УМВС України в Дніпропетровській обл. 13.05.1996
Олег Безус

… .

Стягнути з ОСОБА_2 , РНОКПП НОМЕР_2 , місце реєстрації АДРЕСА_4 , на користь Кам`янської міської ради, ЄДРПОУ 24604168, юридична адреса реєстрації: область Дніпропетровська, місто Кам`янське, майдан Петра Калнишевського, будівля № 2, - 1135 (одну тисячу сто тридцять п`ять) гривень 00 копійок, у відшкодування понесених позивачем витрат з оплати судового збору.

Стягнути з ОСОБА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 , місце реєстрації АДРЕСА_5 , на користь Кам`янської міської ради, ЄДРПОУ 24604168, юридична адреса реєстрації: область Дніпропетровська, місто Кам`янське, майдан Петра Калнишевського, будівля № 2, - 1135 (одну тисячу сто тридцять п`ять) гривень 00 копійок, у відшкодування понесених позивачем витрат з оплати судового збору.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом 30 днів з дня його проголошення.

Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини судового рішення або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Апеляційна скарга подається безпосередньо до суду апеляційної інстанції - Дніпровського апеляційного суду.

Учасники справи можуть отримати інформацію щодо даної справи в мережі Інтернет за веб-адресою сторінки на офіційному веб-порталі судової влади України - http://zv.dp.court.gov.ua .

Сторони:

позивач - Кам`янська міська рада, ЄДРПОУ 24604168, юридична адреса реєстрації: область Дніпропетровська, місто Кам`янське, майдан Петра Калнишевського, будівля № 2;

відповідач № 1 - ОСОБА_2 , РНОКПП НОМЕР_2 , місце реєстрації АДРЕСА_4 ;

відповідача № 2 - ОСОБА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 , місце реєстрації АДРЕСА_5 .

Повний текст судового рішення складений 27 січня 2022 року.

Суддя Івченко Т. П.

СудЗаводський районний суд м.Дніпродзержинська 
Дата ухвалення рішення17.01.2022
Оприлюднено21.02.2022
Номер документу103372360
СудочинствоЦивільне

Судовий реєстр по справі —208/3558/21

Постанова від 05.04.2023

Цивільне

Дніпровський апеляційний суд

Петешенкова М. Ю.

Ухвала від 28.06.2022

Цивільне

Дніпровський апеляційний суд

Петешенкова М. Ю.

Ухвала від 23.06.2022

Цивільне

Дніпровський апеляційний суд

Петешенкова М. Ю.

Ухвала від 09.06.2022

Цивільне

Дніпровський апеляційний суд

Петешенкова М. Ю.

Рішення від 17.01.2022

Цивільне

Заводський районний суд м.Дніпродзержинська

Івченко Т. П.

Рішення від 17.01.2022

Цивільне

Заводський районний суд м.Дніпродзержинська

Івченко Т. П.

Ухвала від 16.11.2021

Цивільне

Заводський районний суд м.Дніпродзержинська

Івченко Т. П.

Ухвала від 16.11.2021

Цивільне

Заводський районний суд м.Дніпродзержинська

Івченко Т. П.

Ухвала від 20.08.2021

Цивільне

Заводський районний суд м.Дніпродзержинська

Івченко Т. П.

Ухвала від 03.06.2021

Цивільне

Заводський районний суд м.Дніпродзержинська

Івченко Т. П.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні