Справа № 420/20281/21
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
01 лютого 2022 року м. Одеса
Одеський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Катаєвої Е.В., розглянувши у письмовому провадженні справу за адміністративним позовом Державної екологічної інспекції Південно-Західного округу (вул.12Лінія, 6ст. Люстдорфської дороги,22 , м. Одеса, 65114) до Лиманської селищної ради Роздільнянського району Одеської області (вул. Центральна,79, смт. Лиманське, Роздільнянський район, Одеська область, 67452), за участю Роздільнянської окружної прокуратури (вул. Ярослава Мудрого,8, м. Роздільна, Одеська область, 67400) про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити певні дії,
В С Т А Н О В И В:
До Одеського окружного адміністративного суду надійшов адміністративний позов Виконувача обов`язків Керівника Роздільнянської окружної прокуратури Котелевського О. в інтересах держави в особі Державної екологічної інспекції Південно-Західного округу до Лиманської селищної ради Роздільнянського району Одеської області про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити певні дії.
Ухвалою суду від 27.10.2021 року позов залишений без руху, наданий строк на усунення недоліків позову.
До суду надійшла заява на виконання ухвали суду та позов Виконувача обов`язків Керівника Роздільнянської окружної прокуратури Котелевського О. в інтересах держави в особі Державної екологічної інспекції Південно-Західного округу до Лиманської селищної ради Роздільнянського району Одеської області, в якому позивач просить суд:
визнати протиправною бездіяльність відповідача, яка полягає у невжитті заходів в частині виконання вимог законодавства про відходи на території Лиманської селищної ради Роздільнянського району Одеської області;
зобов`язати відповідача:
- організувати систематичне збирання і видалення побутових відходів (у тому числі відходів дрібних виробників) у всіх населених пунктах Лиманської селищної ради Роздільнянського району крім смт Лиманське та с. Кучурган;
- розробити та погодити санітарні схеми та графіки вивезення побутових відходів населених пунктів Лиманської селищної ради Роздільнянського району (окрім смт Лиманське) та забезпечити збирання побутових відходів за окремими компонентами, включаючи сортування побутових відходів, з метою подальшого їх перероблення та утилізації. Схема санітарної очистки смт Лиманське погодити відповідно до Порядку розроблення, погодження та затвердження схем санітарного очищення населених пунктів ;
- скласти Технологічні схеми роздільного збирання побутових відходів на території Лиманської селищної ради Роздільнянського району;
- скласти та затвердити місцеву програму поводження з відходами з урахуванням Технологічних схем роздільного збирання побутових відходів та здійснювати відповідний контроль за їх виконанням;
- здійснити перегляд і оновлення даних наявних паспортів MBB на території Лиманської селищної ради Роздільнянського району з погодженням в Департаменті екології та природних ресурсів Одеської ОДА;
- здійснити спостереження (моніторинг) за якістю ґрунтів MBB, дослідження проб повітря на межі санітарно-захисних зон (СЗЗ) MBB;
- організувати видалення, захоронення відходів на MBB відповідно до технологій, визначених в паспортах MBB. Встановити інформаційні знаки місця розташування MBB із зазначенням порядку видалення відходів;
- здійснити заходи по роз`ясненню законодавства про відходи серед населення, довести належним чином до мешканців сіл про наявність MBB, його місця розташування, про порядок видалення відходів. Створити необхідні умови для стимулювання залучення населення до збирання і заготівлі окремих видів відходів як вторинної сировини (папір, полімери, скло), до передачі таких небезпечних відходів, як люмінесцентні лампи різних видів, пошкоджені медичні термометри;
- вжити заходи по складенню паспортів MBB с. Кучурган, смт Лиманське. У разі встановлення відсутності у необхідності використання MBB здійснити ліквідацію MBB з рекультивацією земельних ділянок;
- вжити вичерпні заходи по ліквідації несанкціонованих сміттєзвалищ, рекультивацій засмічених територій, а саме: сміттєзвалище, розташоване на території Кучурганського старостинського округу у колишньому кар`єрі за координатами - 46°43'23.2"N 29°59'37.4"Е; сміттєзвалище розташованого на територі Кучурганського старостинського округу біля кладовища с. Кучурган за координатами - 46°42'34.6"N 29°59'14.3"Е; сміттєзвалище розташованого на територі Кучурганського старостинського округу (біля виїзду з вул. Гагаріна с. Кучурган) за координатами - 46°43'27.5"N 29°59'01.2"Е.
- створити постійно діючу комісію по поводженню з безхазяйними відходами; здійснити обстеження території селищної ради та додатково провести інвентаризацію засмічених земель; визначити засмічені площі, види та об`єми відходів; скласти реєстр засмічених земель з визначенням власників (користувачів), категорій та цільового використання земельних ділянок, находження відносно меж населених пунктів; скласти детальні картографічні матеріали з метричними параметрами смітників з координатами та прив`язкою їх до місцевості.
Ухвалою суду від 03.12.2021 року прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі за позовом Виконувача обов`язків Керівника Роздільнянської окружної прокуратури Котелевського О. в інтересах держави в особі Державної екологічної інспекції Південно-Західного округу ( далі ДЕІ Південно-Західного округу) до Лиманської селищної ради Роздільнянського району Одеської області (далі Лиманська селищна рада) про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити певні дії. Роз`яснено учасникам справи, що відповідно до приписів ч.5 ст.53 КАС України ДЕІ Південно-Західного округу набуває статусу позивача. Вирішено розгляд справи здійснити за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами.
Виконувач обов`язків Керівника Роздільнянської окружної прокуратури Котелевський О., звертаючись до суду в інтересах держави в особі ДЕІ Південно-Західного округу до Лиманської селищної ради про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити певні дії зазначив, що ДЕІ Південно-Західного округу проведено позапланову перевірку дотримання вимог природоохоронного законодавства здійснення делегованих повноважень у сфері охорони навколишнього природного середовища (у частині поводження з відходами) Лиманською селищною радою у період з 06.05.2021 по 20.05.2021, за результатами якої складений акт №21 від 20.05.2021 року, згідно з яким виявлені стихійні, не контрольовані місця розташування відходів побутового характеру, що є порушенням пунктів и , м ч.1 ст.21 Закону України Про відходи , мають місце непаспортизовані місця видалення відходів (МВВ).
За наслідками проведеної перевірки ДЕІ винесено припис від 25.05.2021 з кінцевим терміном виконання у строк до 01.08.2021 року, а також а також притягнутий до адміністративної відповідальності сільський голова Лиманської селищної ради ОСОБА_1 .
У період з 06.09.2021 по 10.09.2021 Інспекція здійснила позапланову перевірку у частині виконання Лиманською селищною радою припису від 25.05.2021 № 209, за результатами якої встановлено, що загалом пункти припису не виконанні. За результатом перевірки складено акт звірки, керівника Лиманської селищної ради притягнуто до адміністративної відповідальності за ст. 188-5 КУпАП.
У висновках Акту перевірки зазначено, що Лиманською селищною радою не забезпечено в повному обсязі виконання останньою передбачених повноважень у сфері охорони навколишнього природного середовища.
Таким чином, Лиманською селищною радою не вживаються заходи щодо виконання вимог чинного законодавства у сфері поводження з відходами, не виконуються вимоги законодавства щодо забезпечення вжиття заходів для ліквідації несанкціонованих і неконтрольованих звалищ відходів, систематично ігноруються вимоги, звернення органів державного нагляду (контролю).
Обґрунтовуючи наявність підстав для звернення до суду з даним позовом виконувач обов`язків керівника Роздільнянської окружної прокуратури Котелевський О. зазначив з посиланням на правові висновки Верховного суду у постанові від 17.10.2018 року у справі № 910/11919/17, що аналіз положень ст.53 КАС України, у взаємозв`язку зі змістом ч.3 ст.23 Закону України Про прокуратуру дає підстави вважати, що прокурор може представляти інтереси держави в суді лише у двох випадках: - якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесено відповідні повноваження; - у разі відсутності такого органу.
Перший виключний випадок передбачає наявність органу, який може здійснювати захист інтересів держави самостійно, а другий - відсутність такого органу.
Нездійснення захисту має прояв в усвідомленій пасивній поведінці уповноваженого суб`єкта владних повноважень - він усвідомлює порушення інтересів держави, має відповідні повноваження для їх захисту, але всупереч цим інтересам за захистом до суду не звертається.
У позові виконувач обов`язків керівника Роздільнянської окружної прокуратури Котелевський О. зазначив, що згідно із статтею 20-2 Закону України Про охорону навколишнього природного середовища та пунктами 1 та 7 Положення про Державну екологічну інспекцію України, затвердженого постановою КМУ від 19.04.2017 №275, Держекоінспекція є центральним органом виконавчої влади, який реалізує державну політику із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів та здійснює свої повноваження безпосередньо та через утворені в установленому порядку територіальні органи.
Статтею 20-2 Закону України Про охорону навколишнього природного середовища встановлено, що до компетенції центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику із здійснення державного нагляду контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів, у сфері охорони навколишнього природного середовища належить організація і здійснення у межах компетенції державного нагляду (контролю) за додержанням центральними органами виконавчої влади та їх територіальними органами, місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування в частині здійснення делегованих їм повноважень органів виконавчої влади, підприємствами, установами та організаціями незалежно від форми власності та господарювання, громадянами України, іноземцями та особами без громадянства, а також юридичними особами - нерезидентами вимог законодавства, зокрема, про поводження з відходами.
Відповідно до Положення про територіальні та міжрегіональні територіальні органи Держекоінспекції, затвердженого наказом Міністерства енергетики та захисту довкілля України від 07.04. 2020 року №230 ( далі - Положення №230), Державна екологічна інспекція Південно-Західного округу (Миколаївська та Одеська області) є міжрегіональним територіальним органом Держекоінспекції та їй підпорядковується.
У свою чергу ст.21 Закону України Про відходи визначені повноваження органів місцевого самоврядування у сфері поводження з відходами.
Пунктом 2 розділу II Положення №230 встановлено, що Інспекція здійснює державний нагляд (контроль) за додержанням територіальними органами центральних органів виконавчої влади, місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування в частині здійснення делегованих їм повноважень органів виконавчої влади, підприємствами, установами та оргаганізаціями незалежно від форми власності і господарювання, громадянами країни, іноземцями та особами без громадянства, а також юридичними особами - нерезидентами вимог природоохоронного законодавства.
Згідно пункту 6 Положення Інспекція звертається до суду із позовом про визнання протиправними дій чи бездіяльності фізичних і юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців, органів державної влади та місцевого самоврядування, їх посадових осіб, про визнання недійсними індивідуальних актів або їх окремих частин, правочинів, що порушують вимоги законодавства про охорону навколишнього природного середовища.
Всупереч приписів законів ДЕІ Південно- західного округу як органом контролю не вжито дієвих заходів щодо захисту інтересів держави в частині звернення до суду із позовом про визнання протиправною бездіяльність Лиманської селищної ради щодо поводження з відходами та зобов`язання вчинити певні дії.
Підставою реалізації прокурором представницьких функцій у даному випадку стала усвідомлена пасивна поведінка ДЕІ Південно-Західного округу, її бездіяльність.
Орган контролю усвідомлює порушення інтересів держави, має відповідні повноваження для їх захисту, але всупереч цим інтересам за захистом до суду не звертається, не вживає активних дій (підготовка проекту позову, сплата судового збору тощо), спрямованих на звернення з відповідним позовом до суду. Наведене є підставою застосування відповідно до ч. 3 ст. 23 Закону України Про прокуратуру заходів представницького реагування.
Відповідач надав до суду відзив на позов, в якому просив відмовити у задоволенні позовної заяви, вважаючи позовні вимоги необґрунтованими.
У відзиві відповідач зазначив, що дійсно у період з 06.09.2021 по 10.09.2021 Інспекція здійснила позапланову перевірку у частині виконання Лиманською селищною радою припису від 25.05.2021 № 209, наданого Інспекцією за результатом проведення заходу державного нагляду (контролю) за дотриманням вимог законодавства у сфері поводження з відходами Лиманською селищною радою в частині здійснення нею повноважень органу виконавчої влади.
Лиманська селищна рада категорично не погоджується з даним позовом.
Відповідно до ст. 21 Закону України Про відходи органи місцевого самоврядування у сфері поводження з відходами забезпечують: а) виконання вимог законодавства про відходи; б) розроблення та затвердження схем санітарного очищення населених пунктів; в) організацію збирання і видалення побутових відходів, у тому числі відходів дрібних виробників, створення полігонів для іх захоронення, а також організацію роздільного збирання корисних компонентів цих відходів; г) затвердження місцевих і регіональних програм поводження з відходами та контроль за іх виконанням; д) вжиття заходів для стимулювання суб`єктів господарювання, які здійснюють діяльність у сфері поводження з відходами; е) вирішення питань щодо розміщення на своїй території об`єктів поводження з відходами; е) координацію діяльності суб`єктів підприємницької діяльності, що знаходяться на їх території, в межах компетенції тощо. Органи місцевого самоврядування приймають рішення про відвід земельних ділянок для розміщення відходів і будівництва об`єктів поводження з відходами.
Згідно з п.4 ч.2 ст.10 Закону України Про благоустрій населених пунктів до повноважень сільських, селищних і міських рад у сфері благоустрою населених пунктів належить затвердження схем санітарного очищення населених пунктів та впровадження систем роздільного збирання побутових відходів.
Відповідно до ст. 30 вказаного Закону формування системи поводження з відходами здійснюється шляхом використання найбільш ефективних і безпечних технологій за мінімальних економічних витрат, найбільш вигідних для того чи іншого населеного пункту схем і методів збирання, перевезення та знешкодження цих відходів з урахуванням щільності забудови, типів та наявного парку сміттєвозів, сміттєзбірників у порядку, визначеному законом.
Відповідно до п. 3 розділу 1 та п. 1 розділу 2 Порядку розроблення, погодження та затвердження схем санітарного очищення населених пунктів, затвердженого Наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва за №57 та житлово-комунального господарства України 23.03.2017 зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 14 квітня 2017 р. за№505/30373 (далі - Порядок) розроблення, погодження та затвердження Схеми здійснюють виконавчі органи сільських, селищних та міських рад, Київська та Севастопольська міські державні адміністрації - для одного або кількох населених пунктів, що входять до складу відповідної ради; Рада міністрів Автономної Республіки 'Крим, обласні та районні державні адміністрації - для населених пунктів, які входять до складу двох і більше сільських, селищних та міських рад (далі - Розробник).
Розпорядженням Кабінету Міністрів України від 27 травня 2020 року №623-р Про затвердження перспективного плану формування територій громад Одеської області було затверджено перспективний план формування територій громад Одеської області. Відповідно до даного розпорядження Лиманську територіальну громаду з адміністративним центром в селищі Лиманське включено до переліку спроможних громад Одеської області у складі: Лиманської, Кучурганської. Степової, Щербанської територіальних громад Роздільнянського району.
Розпорядженням Кабінету Міністрів України від 12 червня 2020 року №720-р Про визначення адміністративних центрів та затвердження територій територіальних громад Одеської області" затверджено Перелік територіальних громад Одеської області, до якого увійшла Лиманська територіальна громада у складі наступних територіальних громад:
Лиманської, Кучурганської. Степової, Щербанської територіальних громад Роздільнянського району.
25 жовтня 2020 року відбулись перші вибори депутатів Лиманської селищної ради Роздільнянського району Одеської області восьмого скликання та перші вибори Лиманського селищного голови Роздільнянського району Одеської області.
Вибори до Кучурганської, Степової, Щербанської сільських рад Роздільнянського району Одеської області не проводились.
09.12.2020 року відбулось перше пленарне засідання депутатів Лиманської селищної ради восьмого скликання, після якого 26 депутатів Лиманської селищної ради восьмого скликання та Лиманський селищний голова Бакланов В.В. набули повноважень та було припинено повноваження депутатів Кучурганської, Степової, Щербанської сільських рад та відповідно Кучурганського, Степового, Щербанського сільських голів.
11 грудня 2020 року відбулось друге пленарне засідання депутатів Лиманської селищної ради, на якому були прийняті зокрема наступні рішення: - про утворення Виконавчого комітету Лиманської селищної ради Роздільнянського району Одеської області восьмого скликання; - про утворення постійних комісій Лиманської селищної ради Роздільнянського району Одеської області восьмого скликання; - про початок процедури реорганізації Кучурганської, Степової, Щербанської сільських рад Роздільнянського району Одеської області шляхом приєднання до Лиманської селищної ради Роздільнянського району Одеської області з подальшим припиненням останніх.
З цього моменту було розпочато процедуру реорганізації Кучурганської, Степової, Щербанської сільських рад, яку було завершено 25 березня 2021 року прийняттям рішення Про завершення процедури реорганізації Кучурганської, Степової, Щербанської сільських рад Роздільнянського району Одеської області шляхом приєднання до Лиманської селищної ради Роздільнянського району Одеської області з подальшим припиненням останніх.
Одночасно з реорганізацією Кучурганської, Степової, Щербанської сільських рад проводилась робота по створенню управлінь, відділів виконавчого апарату та виконавчих органів Лиманської селищної ради. Наразі процес реформування структури виконавчого апарату та виконавчих органів Лиманської селищної ради ще триває.
Збільшилася не тільки кількість населення, територія управління та обслуговування, а й повноваження та зона відповідальності: в галузі освіти, культури, соціального захисту, охорони здоров`я, надання адміністративних послуг та прямі міжбюджетні відносини з держбюджетом та інше.
Адміністративним центром громади є селище Лиманське. Загальна площа територіальної громади дорівнює 253,4км2, чисельність населення - 14306 мешканців.
Громада утворена в результаті об`єднання наступних рад: Лиманської селищної ради, а також 3-х сільських рад Кучурганської, Щербанської та Степової. В результаті до складу громади входять 7 населених пунктів: селище міського типу Лиманське, село Кучургани, село Степове, село ГЦербанка, село Виноградівка, село Нове, село Новосільці.
Станом на 11 грудня 2020 року, на момент об`єднання, в жодній з реорганізованих територіальних одиниць не велась належним чином робота з поводженням з відходами, сміттям тощо, новостворена громада не тільки не мала розроблених та затверджених нормативних актів у сфері поводження з відходами, але й не була забезпечена навіть елементарними речами таким як баки для збору сміття, не кажучи вже про спеціальну техніку.
Станом на 23 грудня 2021 року Лиманською селищною радою на виконання припису від 25.05.2021 №209, наданого Інспекцією за результатом проведення заходу державного нагляду (контролю) за дотриманням вимог законодавства у сфері поводження з відходами зроблено наступне.
Відповідно до розпорядження Лиманського селищного голови від 03 грудня 2021 року №17/ВО-21-СР створено постійно діючу комісію по поводженню з безхозяйними відходами на території Лиманської селищної територіальної громади, якій визначено термін до 01 квітня 2022 року для здійснення обстеження території селищної ради та проведення інвентаризацію засмічених земель; визначення засмічених площ, видів та об`ємів відходів; складення реєстру засмічених земель з визначенням власників (користувачів), категорій та цільового використання земельних ділянок, находження відносно меж населених пунктів; складення детальних картографічних матеріалів з метричними параметрами смітників з координатами та прив`язкою їх до місцевості.
02 листопада 2021 року Лиманською селищною радою з метою виділення території для розміщення полігону твердих побутових відходів прийнято рішення №392-VIII Про надання дозволу на розробку технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земель.
23 грудня 2021 року Лиманською селищною радою прийнято рішення №452-VIII Про затвердження Програми поводження з твердими побутовими відходами Лиманської селищної територіальної громади на 2022-2025 роки , якою передбачено виділення коштів на наступні заходи: розробка схеми санітарного очищення населених пунктів Лиманської селищної ради; ліквідація несанкціонованих сміттєзвалищ та санація території; облаштування діючого сміттєзвалища; спорудження контрольних свердловин з метою контролю забруднення підземних вод; забезпечення контейнерами комунальних господарств; облаштування санітарних зон сміттєзвалища; виділення земельних ділянок для сортування сміття; виготовлення проектно-кошторисної документації на облаштування сміттєзвалища с. Кучурган; впровадження новітніх технологій щодо переробки ТПВ; перегляд і оновлення даних наявних паспортів MBB; організація видалення, захоронения відходів на MBB, відповідно до технологій, визначених в паспортах MBB; придбання спецтехніки для комунальних підприємств; впровадження роздільного збирання ТПВ; облаштування контейнерних майданчиків, встановлення урн, оновлення контейнерного господарства; розробка та затвердження типового договору на вивіз ТГІВ для споживачів послуги в територіальній громаді з урахуванням роздільного збору ТПВ.
Враховуючи вищевикладене, вважаю, що звинувачення Лиманської селищної ради в бездіяльності є безпідставними та такими, що не підлягають задоволенню.
Позивач ДЕІ Південно-Західного округу відповіді на відзив не надав. Прокуратура пояснень до суду не надала.
Справа розглянута у порядку письмового провадження.
Судом встановлено, що ДЕІ Південно-Західного округу на підставі наказу №513 від 30.04.2021 року та направлення від 30.04.2021 року проведено позапланову перевірку дотримання вимог природоохоронного законодавства здійснення делегованих повноважень у сфері охорони навколишнього природного середовища (у частині поводження з відходами) Лиманською селищною радою у період з 06.05.2021 по 20.05.2021, за результатами якої складений акт №21 від 20.05.2021 року. В направленні на перевірку як підстава здійснення перевірки зазначений лист Роздільнянської окружної прокуратури від 12.04.2021 року №62-390ВИХ-21 (а.с.26-35).
В акті перевірки зазначено, що установа починаючи з 10.12.2020 року фактично є територіальною громадою у складі 4-х старостинських округів. Під час перевірки встановлено, що Лиманська селищна рада як орна місцевого самоврядування у сфері поводження з відходами відповідно до вимог в розрізі ст.21 Закону України Про відходи лише частково забезпечено виконання вимог законодавства про відходи
Зокрема, відсутні рішення по затвердженню Програми поводження з ТПВ, частково вирішено питання про розміщення на території об`єктів поводження з відходами. Відповідно до представлених паспортів МВВ та території Установи мають місце 6 МВВ, з яких складені та погоджені 4 паспорти МВВ, перегляд та оновлення яких не здійснювався; недостатньо здійснюються заходи по вирішенню питання ліквідації несанкціонованих і непідконтрольних звалищ відходів, зокрема, не створено постійно діючу комісію по поводженню з безхазяйними відходами, адміністративну комісію стосовно розгляду порушень, пов`язаних з несанкціонованими розміщеннями відходів в населених пунктах.
Голові Лиманської селищної ради виданий Припис №209 від 25.05.2021 року (а.с.32-35).
Також складений протокол про адміністративне правопорушення та голова Лиманської селищної ради Бакланов В.В. притягнутий до адміністративної відповідальності за ст.82КУпАП (а.с.36-38).
Листом від 14.06.2021 року прокуратуру повідомлено про здійснення перевірки та видання припису (а.с.39).
Виконувач обов`язків керівника Роздільнянської окружної прокуратури Котелевський О. 31.08.2021 року направив Голові Лиманської селищної ради Бакланову В.В. запит щодо надання в прокуратуру інформації про ліквідацію несанкціонованих сміттєзвалищ зазначених в Акті перевірки ДЕІ №21 від 20.05.2021 року (а.с.41), на якій отримано відповідь про опрацювання даного питання з керівниками комунальних підприємств та старостів (а.с.42).
ДЕІ здійснило позаплановий захід державного контролю щодо виконання вимог Припису, за результатами якого складений акт№59 від 10.09.2021 року. Згідно з актом перевірки вимоги припису виконані частково. За не виконання вимог припису Голова Лиманської селищної ради Бакланов В.В. притягнутий до адміністративної відповідальності за ст.188-5 КУпАП (а.с.44-48).
Про проведення вказаної перевірки повідомлена Роздільнянська окружна прокуратура листом від 15.09.2021 року (а.с.43).
Роздільнянська окружна прокуратура 21.09.2021 року направила запит на адресу ДЕІ на отримання копій документів та надання інформації щодо звернення ДЕІ з відповідним позовом про усунення порушень до суду (а.с.49-52).
ДЕІ повідомила прокуратуру, що звернення до суду про усунення порушень не здійснювалось. Фінансування на сплату судового збору є обмеженим (а.с.53).
Виконувач обов`язків керівника Роздільнянської окружної прокуратури Котелевський О. звернувся до суду з даним позовом в інтересах ДЕІ Південно-Західного округу.
Дослідивши заяви по суті та надані учасниками справи докази суд дійшов висновку про відсутність підстав для задоволення позовних вимог ДЕІ Південно-Західного округу, викладений у позові Виконувача обов`язків керівника Роздільнянської окружної прокуратури Котелевського О. в інтересах ДЕІ Південно-Західного округу.
Відповідач є органом місцевого самоврядування, повноваження якого у сфері поводження з відходами визначені ст.21 Закону України Про відходи . Органи місцевого самоврядування у сфері поводження з відходами забезпечують: а) виконання вимог законодавства про відходи; б) розроблення та затвердження схем санітарного очищення населених пунктів; в) організацію збирання і видалення побутових відходів, у тому числі відходів дрібних виробників, створення полігонів для їх захоронення, а також організацію роздільного збирання корисних компонентів цих відходів; г) затвердження місцевих і регіональних програм поводження з відходами та контроль за їх виконанням; д) вжиття заходів для стимулювання суб`єктів господарювання, які здійснюють діяльність у сфері поводження з відходами; е) вирішення питань щодо розміщення на своїй території об`єктів поводження з відходами; є) координацію діяльності суб`єктів підприємницької діяльності, що знаходяться на їх території, в межах компетенції; з) здійснення контролю за раціональним використанням та безпечним поводженням з відходами на своїй території; и) ліквідацію несанкціонованих і неконтрольованих звалищ відходів; і) сприяння роз`ясненню законодавства про відходи серед населення, створення необхідних умов для стимулювання залучення населення до збирання і заготівлі окремих видів відходів як вторинної сировини; ї) здійснення інших повноважень відповідно до законів України; й) надання згоди на розміщення на території села, селища, міста місць чи об`єктів для зберігання та захоронення відходів, сфера екологічного впливу функціонування яких згідно з діючими нормативами включає відповідну адміністративно-територіальну одиницю; м) здійснення контролю за додержанням юридичними та фізичними особами вимог у сфері поводження з виробничими та побутовими відходами відповідно до закону та розгляд справ про адміністративні правопорушення або передача їх матеріалів на розгляд інших державних органів у разі порушення законодавства про відходи.
Органи місцевого самоврядування приймають рішення про відвід земельних ділянок для розміщення відходів і будівництва об`єктів поводження з відходами.
Згідно зі ст.37 Закону Про відходи контроль у сфері поводження з відходами здійснюють центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів, центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері санітарного та епідемічного благополуччя населення, місцеві державні адміністрації, виконавчі органи сільських, селищних, міських рад, громадські інспектори з благоустрою населених пунктів.
Державна екологічна інспекція України (Держекоінспекція) відповідно до Положення, затвердженого постанови КМУ від 19.04.2017 року №275 є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра екології та природних ресурсів і який реалізує державну політику із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів.
Згідно з п.2 Положення Держекоінспекція у своїй діяльності керується Конституцією і законами України, указами Президента України та постановами Верховної Ради України, прийнятими відповідно до Конституції та законів України, актами Кабінету Міністрів України, іншими актами законодавства.
Положенням визначені основні завдання Держекоінспекції, права, повноваження, у тому числі визначені сфери щодо здійснення державного нагляду (контролю).
Відповідно до п.7 Положення Держекоінспекція здійснює свої повноваження безпосередньо і через утворені в установленому порядку територіальні органи, якім є, зокрема, ДЕІ Південно-Західного округу.
Відповідно до п.1 розділу 1 Положення про територіальні та міжрегіональні територіальні органи Держекоінспекції, затвердженого наказом Міністерства енергетики та захисту довкілля України 07.04.2020 № 230, ДЕІ відповідного округу є міжрегіональним територіальним органом Держекоінспекції та їй підпорядковується.
Згідно з пунктами 2,2 Інспекція у своїй діяльності керується Конституцією та законами України, указами Президента України, постановами Верховної Ради України, прийнятими відповідно до Конституції та законів України, актами Кабінету Міністрів України, дорученнями Прем`єр-міністра України, наказами Міндовкілля, дорученнями Міністра захисту довкілля та природних ресурсів, його заступників, наказами Держекоінспекції, дорученнями Голови Держекоінспекції, актами Ради міністрів Автономної Республіки Крим, обласних та Київської міської державних адміністрацій, обласних та Київської міської рад, іншими актами законодавства України, а також цим Положенням.
Основними завданнями Інспекції є реалізація повноважень Держекоінспекції у межах відповідної території. Інспекція має право здійснювати перевірки.
Підпунктом 16 пп.1 п.2 розділу ІІ Положення №230 встановлені повноваження Інспекції щодо здійснення державний нагляд (контроль) за додержанням територіальними органами центральних органів виконавчої влади, місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування в частині здійснення делегованих їм повноважень органів виконавчої влади, підприємствами, установами та організаціями незалежно від форми власності і господарювання, громадянами України, іноземцями та особами без громадянства, а також юридичними особами - нерезидентами вимог законодавства з питань поводження з відходами.
Щодо заходів реагування згідно з п.5 Інспекція надає територіальним органам центральних органів виконавчої влади, місцевим органам виконавчої влади, органам місцевого самоврядування приписи щодо зупинення дії чи анулювання в установленому законодавством порядку дозволів, ліцензій, сертифікатів, висновків, рішень, лімітів, квот, погоджень, свідоцтв на спеціальне використання природних ресурсів, викиди і скиди забруднюючих речовин у навколишнє природне середовище, поводження з небезпечними хімічними речовинами, транскордонне переміщення об`єктів рослинного і тваринного світу (у тому числі водних живих ресурсів), а також щодо встановлення нормативів допустимих рівнів шкідливого впливу на стан навколишнього природного середовища; вносить до відповідного органу ліцензування подання про позбавлення ліцензіата права на провадження виду господарської діяльності.
Згідно з п.6 Положення Інспекція звертається до суду із позовом щодо:обмеження чи зупинення діяльності суб`єктів господарювання і об`єктів незалежно від їх підпорядкування та форми власності, якщо їх експлуатація здійснюється з порушенням законодавства про охорону навколишнього природного середовища, вимог дозволів на використання природних ресурсів, з перевищенням нормативів гранично допустимих викидів в атмосферне повітря забруднюючих речовин, впливу фізичних та біологічних факторів, лімітів скидів забруднюючих речовин;визнання протиправними дій чи бездіяльності фізичних і юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців, органів державної влади та місцевого самоврядування, їх посадових осіб, про визнання недійсними індивідуальних актів або їх окремих частин, правочинів, що порушують вимоги законодавства про охорону навколишнього природного середовища.
Закон України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності (далі Закон України №877-V) відповідно до його преамбули визначає правові та організаційні засади, основні принципи і порядок здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, повноваження органів державного нагляду (контролю), їх посадових осіб і права, обов`язки та відповідальність суб`єктів господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю).
Статтею 1 Закону встановлено, що державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб`єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.
Враховуючи положення ст.2 Закону щодо сфери його дії - норми цього Закону розповсюджуються на здійснення контролю ДЕІ.
Стаття 6 Закону України №877-V визначає підстави для проведення позапланового заходу (контролю), якою є, зокрема, звернення фізичної особи (фізичних осіб) про порушення, що спричинило шкоду її (їхнім) правам, законним інтересам, життю чи здоров`ю, навколишньому природному середовищу чи безпеці держави, з додаванням документів чи їх копій, що підтверджують такі порушення (за наявності) є підставою для проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю).
Під час проведення позапланового заходу з`ясовуються лише ті питання, необхідність перевірки яких стала підставою для здійснення цього заходу, з обов`язковим зазначенням цих питань у посвідченні (направленні) на проведення заходу державного нагляду (контролю).
Частини 6-9 ст.7 Закону №877-V визначають, що за результатами здійснення планового або позапланового заходу посадова особа органу державного нагляду (контролю) складає акт.
Посадова особа органу державного нагляду (контролю) зазначає в акті стан виконання вимог законодавства суб`єктом господарювання, а в разі невиконання - детальний опис виявленого порушення з посиланням на відповідну вимогу законодавства.
На підставі акту, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п`яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу.
Припис - обов`язкова для виконання у визначені строки письмова вимога посадової особи органу державного нагляду (контролю) суб`єкту господарювання щодо усунення порушень вимог законодавства. Припис не передбачає застосування санкцій щодо суб`єкта господарювання. Припис видається та підписується посадовою особою органу державного нагляду (контролю), яка здійснювала перевірку.
Відповідно до ст.6 Закону України №877-V підставою для проведення позапланового заходу (контролю) є, зокрема, перевірка виконання суб`єктом господарювання приписів, розпоряджень або інших розпорядчих документів щодо усунення порушень вимог законодавства, виданих за результатами проведення попереднього заходу органом державного нагляду (контролю).
Судом встановлено, що за результатами перевірки на адресу відповідача ДЕІ направила припис, в якому фактично вказано на здійснення повноважень відповідачем, визначених законодавством щодо походження у сфері відходів.
Відповідач не заперечував, що він в силу приписів закону повинен здійснити повноваження у сфері відходів, однак зазначив, що в силу об`єктивних причин вимоги припису не виконані у повному обсязі у встановлений строк, зокрема це пов`язано з утворення територіальної громади.
Голова селищної ради також не оскаржував притягнення його до адміністративної відповідальності.
Після направлення до суду позову звернення Виконувачим обов`язків керівника Роздільнянської окружної прокуратури Котелевським О. відповідач продовжував роботу по здійсненню заходів, які покладені на нього в силу Закону, виклав обставини щодо прийняття Лиманською селищною радою рішень, зокрема з метою з метою виділення території для розміщення полігону твердих побутових відходів прийнято рішення №392-VIII від 02.11.2021 року Про надання дозволу на розробку технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земель .
23.12.2021 року Лиманською селищною радою прийнято рішення №452-VIII Про затвердження Програми поводження з твердими побутовими відходами Лиманської селищної територіальної громади на 2022-2025 роки , якою передбачено виділення коштів на ряд заходів.
Суд вважає, що відповідач не допускав протиправною бездіяльності.
Позивач ДЕІ Південно-Західного округу відповіді на відзив не надав, доводів відповідача викладених у відзиві не спростував, позовні вимоги не уточняв. Також прокуратура пояснень до суду не надала.
Крім того, суд вважає, що контролюючий орган відповідно до Закону №877-V має здійснювати позапланові перевірки щодо стану його виконання до досягнення мети - виконання вимог припису. Вказаний висновок ґрунтується також на тому, що Закон №877-V фактично надає право контролюючому органу або звернутися до суду з позовом, якщо встановлені порушення, які загрожують життю та здоров`ю громадян, з метою невідкладних заходів реагування, або видати припис, за невиконання якого встановлена адміністративна відповідальність.
Вирішуючи спірні правовідносини, суд також враховує, що під змістом позовних вимог розуміється визначення способу захисту прав, свобод чи інтересу згідно ч. 1 ст.5 КАС України, який має формулюватися максимально чітко і зрозуміло. Предмет позову полягає у визначенні конкретних чітких вимог позивача до відповідача.
Чіткість та зрозумілість позовних вимог є передумовою належного виконання рішення суду, оскільки судове рішення, яке набрало законної сили, є обов`язковим для учасників справи, для їхніх правонаступників, а також для всіх органів, підприємств, установ та організацій, посадових чи службових осіб, інших фізичних осіб і підлягає виконанню на всій території України.
Таким чином, вимоги повинні містить чітко визначені конкретні дії, які повинен здійснити відповідач, що є умовою виконання рішення суду та здійснення діючого судового контролю за його виконанням.
Не відповідають чіткості та зрозумілості вимоги, викладені у позові щодо зобов`язання відповідача, зокрема, організувати систематичне збирання і видалення побутових відходів (у тому числі відходів дрібних виробників) у всіх населених пунктах Лиманської селищної ради Роздільнянського району крім смт Лиманське та с. Кучурган; здійснити заходи по роз`ясненню законодавства про відходи серед населення, довести належним чином до мешканців сіл про наявність MBB, його місця розташування, про порядок видалення відходів. Створити необхідні умови для стимулювання залучення населення до збирання і заготівлі окремих видів відходів як вторинної сировини (папір, полімери, скло), до передачі таких небезпечних відходів, як люмінесцентні лампи різних видів, пошкоджені медичні термометри; вжити вичерпні заходи по ліквідації несанкціонованих сміттєзвалищ.
Згідно ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення.
Статтею 76 КАС України визначено, що достатніми є докази, які у своїй сукупності дають змогу дійти висновку про наявність або відсутність обставин справи, які входять до предмета доказування. Питання про достатність доказів для встановлення обставин, що мають значення для справи, суд вирішує відповідно до свого внутрішнього переконання.
З урахуванням встановлених фактів, суд дійшов висновку про відсутність підстав для задоволення позовних вимог.
На підставі викладеного, керуючись статтями 2,3,6,7,9,12,13,139,241-246 КАС України, суд, -
ВИРІШИВ:
Відмовити у задоволенні адміністративного позову Державної екологічної інспекції Південно-Західного округу (вул.12Лінія, 6ст. Люстдорфської дороги,22 , м. Одеса, 65114, код ЄДРПОУ 38017120) до Лиманської селищної ради Роздільнянського району Одеської області (вул. Центральна,79, смт. Лиманське, Роздільнянський район, Одеська область, 67452, код ЄДРПОУ 05384548), за участю Роздільнянської окружної прокуратури (вул. Ярослава Мудрого,8, м. Роздільна, Одеська область, 67400) про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити певні дії.
Рішення суду набирає законної сили у порядку ст.255 КАС України.
Рішення може бути оскаржене у порядку та строки встановлені ст.295-297 КАС України.
Суддя Е.В. Катаєва
.
Суд | Одеський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 01.02.2022 |
Оприлюднено | 21.02.2022 |
Номер документу | 103393440 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Одеський окружний адміністративний суд
Катаєва Е.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні