П`ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
26 липня 2022 р.м.ОдесаСправа № 420/20281/21Головуючий в 1 інстанції: Катаєва Е.В.
П`ятий апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:
судді-доповідача Шляхтицького О.І.,
суддів: Семенюка Г.В., Домусчі С.Д.,
секретар - Насарая А.В.,
за участю :представника апелянта Шептіліс О.І.
представника позивача Польшіної Т.Л.,
представника відповідача Мурзіної Т.А.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в місті Одесі апеляційну скаргу заступника керівника Одеської обласної прокуратури на рішення Одеського окружного адміністративного суду від 01.02.2022 по справі № 420/20281/21 за позовом Державної екологічної інспекції Південно-Західного округу до Лиманської селищної ради Розділянського району Одеської області, за участю Роздільнянської окружної прокуратури про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити певні дії,-
ВСТАНОВИВ:
Короткий зміст позовних вимог.
У жовтні 2021 року виконувач обов`язків керівника Роздільнянської окружної прокуратури в інтересах Державної екологічної інспекції Південно-Західного округу звернувся з вищевказаним адміністративним позовом, у якому просив:
- визнати протиправною бездіяльність відповідача, яка полягає у невжитті заходів в частині виконання вимог законодавства про відходи на території Лиманської селищної ради Роздільнянського району Одеської області;
Зобов`язати відповідача:
- організувати систематичне збирання і видалення побутових відходів (у тому числі відходів дрібних виробників) у всіх населених пунктах Лиманської селищної ради Роздільнянського району крім смт Лиманське та с. Кучурган;
- розробити та погодити санітарні схеми та графіки вивезення побутових відходів населених пунктів Лиманської селищної ради Роздільнянського району (окрім смт Лиманське) та забезпечити збирання побутових відходів за окремими компонентами, включаючи сортування побутових відходів, з метою подальшого їх перероблення та утилізації. Схема санітарної очистки смт Лиманське погодити відповідно до Порядку розроблення, погодження та затвердження схем санітарного очищення населених пунктів;
- скласти Технологічні схеми роздільного збирання побутових відходів на території Лиманської селищної ради Роздільнянського району;
- скласти та затвердити місцеву програму поводження з відходами з урахуванням Технологічних схем роздільного збирання побутових відходів та здійснювати відповідний контроль за їх виконанням;
- здійснити перегляд і оновлення даних наявних паспортів MBB на території Лиманської селищної ради Роздільнянського району з погодженням в Департаменті екології та природних ресурсів Одеської ОДА;
- здійснити спостереження (моніторинг) за якістю ґрунтів MBB, дослідження проб повітря на межі санітарно-захисних зон (СЗЗ) MBB;
- організувати видалення, захоронення відходів на MBB відповідно до технологій, визначених в паспортах MBB. Встановити інформаційні знаки місця розташування MBB із зазначенням порядку видалення відходів;
- здійснити заходи по роз`ясненню законодавства про відходи серед населення, довести належним чином до мешканців сіл про наявність MBB, його місця розташування, про порядок видалення відходів. Створити необхідні умови для стимулювання залучення населення до збирання і заготівлі окремих видів відходів як вторинної сировини (папір, полімери, скло), до передачі таких небезпечних відходів, як люмінесцентні лампи різних видів, пошкоджені медичні термометри;
- вжити заходи по складенню паспортів MBB с. Кучурган, смт Лиманське. У разі встановлення відсутності у необхідності використання MBB здійснити ліквідацію MBB з рекультивацією земельних ділянок;
- вжити вичерпні заходи по ліквідації несанкціонованих сміттєзвалищ, рекультивацій засмічених територій, а саме: сміттєзвалище,розташованена території Кучурганського старостинського округу у колишньому кар`єрі за координатами - 46°43'23.2"N 29°59'37.4"Е; сміттєзвалище розташованого натериторії Кучурганського старостинського округу біля кладовища с. Кучурган за координатами - 46°42'34.6"N 29°59'14.3"Е; сміттєзвалище розташованого на території Кучурганського старостинського округу (біля виїзду з вул. Гагаріна с. Кучурган) за координатами - 46°43'27.5"N 29°59'01.2"Е.
- створити постійно діючу комісію по поводженню з безхазяйними відходами; здійснити обстеження території селищної ради та додатково провести інвентаризацію засмічених земель; визначити засмічені площі, види та об`єми відходів; скласти реєстр засмічених земель з визначенням власників (користувачів), категорій та цільового використання земельних ділянок, находження відносно меж населених пунктів; скласти детальні картографічні матеріали з метричними параметрами смітників з координатами та прив`язкою їх до місцевості.
Одеський окружний адміністративний суд ухвалою від 03.12.2021 роз`яснив учасникам справи, що відповідно до приписів ч.5 ст.53 КАС України ДЕІ Південно-Західного округу набуває статусу позивача.
В обґрунтування позовних вимог зазначалось, що ДЕІ Південно-Західного округу проведено позапланову перевірку дотримання вимог природоохоронного законодавства здійснення делегованих повноважень у сфері охорони навколишнього природного середовища (у частині поводження з відходами) Лиманською селищною радою у період з 06.05.2021 по 20.05.2021, за результатами якої складений акт №21 від 20.05.2021, згідно з яким виявлені стихійні, не контрольовані місця розташування відходів побутового характеру, що є порушенням пунктів и, м ч.1 ст.21 Закону України Про відходи, мають місце непаспортизовані місця видалення відходів (МВВ).
За наслідками проведеної перевірки ДЕІ винесено припис від 25.05.2021 з кінцевим терміном виконання у строк до 01.08.2021, а також притягнутий до адміністративної відповідальності сільський голова Лиманської селищної ради ОСОБА_1 .
У період з 06.09.2021 по 10.09.2021 Інспекція здійснила позапланову перевірку у частині виконання Лиманською селищною радою припису від 25.05.2021 № 209, за результатами якої встановлено, що загалом пункти припису не виконанні. За результатом перевірки складено акт звірки, керівника Лиманської селищної ради притягнуто до адміністративної відповідальності за ст. 188-5 КУпАП.
У висновках Акту перевірки зазначено, що Лиманською селищною радою не забезпечено в повному обсязі виконання останньою передбачених повноважень у сфері охорони навколишнього природного середовища.
Таким чином, Лиманською селищною радою не вживаються заходи щодо виконання вимог чинного законодавства у сфері поводження з відходами, не виконуються вимоги законодавства щодо забезпечення вжиття заходів для ліквідації несанкціонованих і неконтрольованих звалищ відходів, систематично ігноруються вимоги, звернення органів державного нагляду (контролю).
Обґрунтовуючи наявність підстав для звернення до суду з даним позовом виконувач обов`язків керівника Роздільнянської окружної прокуратури Котелевський О. зазначив з посиланням на правові висновки Верховного суду у постанові від 17.10.2018 року у справі № 910/11919/17, що аналіз положень ст.53 КАС України, у взаємозв`язку зі змістом ч.3 ст.23 Закону України Про прокуратуру дає підстави вважати, що прокурор може представляти інтереси держави в суді лише у двох випадках: - якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесено відповідні повноваження; - у разі відсутності такого органу.
Перший виключний випадок передбачає наявність органу, який може здійснювати захист інтересів держави самостійно, а другий - відсутність такого органу.
Нездійснення захисту має прояв в усвідомленій пасивній поведінці уповноваженого суб`єкта владних повноважень - він усвідомлює порушення інтересів держави, має відповідні повноваження для їх захисту, але всупереч цим інтересам за захистом до суду не звертається.
У позові виконувач обов`язків керівника Роздільнянської окружної прокуратури Котелевський О. зазначив, що згідно із статтею 20-2 Закону України Про охорону навколишнього природного середовища та пунктами 1 та 7 Положення про Державну екологічну інспекцію України, затвердженого постановою Кабінета Міністрів України від 19.04.2017 № 275, Держекоінспекція є центральним органом виконавчої влади, який реалізує державну політику із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів та здійснює свої повноваження безпосередньо та через утворені в установленому порядку територіальні органи.
Всупереч приписів законів ДЕІ Південно- західного округу як органом контролю не вжито дієвих заходів щодо захисту інтересів держави в частині звернення до суду із позовом про визнання протиправною бездіяльність Лиманської селищної ради щодо поводження з відходами та зобов`язання вчинити певні дії.
Підставою реалізації прокурором представницьких функцій у даному випадку стала усвідомлена пасивна поведінка ДЕІ Південно-Західного округу, її бездіяльність.
Відповідач проти задоволення позову заперечував, надав до суду першої інстанції відзив на позовну заяву, у якому зазначив, що дійсно у період з 06.09.2021 по 10.09.2021 Інспекція здійснила позапланову перевірку у частині виконання Лиманською селищною радою припису від 25.05.2021 № 209, наданого Інспекцією за результатом проведення заходу державного нагляду (контролю) за дотриманням вимог законодавства у сфері поводження з відходами Лиманською селищною радою в частині здійснення нею повноважень органу виконавчої влади.
Розпорядженням Кабінету Міністрів України від 27 травня 2020 року №623-р Про затвердження перспективного плану формування територій громад Одеської області було затверджено перспективний план формування територій громад Одеської області. Відповідно до даного розпорядження Лиманську територіальну громаду з адміністративним центром в селищі Лиманське включено до переліку спроможних громад Одеської області у складі: Лиманської, Кучурганської. Степової, Щербанської територіальних громад Роздільнянського району.
Розпорядженням Кабінету Міністрів України від 12 червня 2020 року №720-р Про визначення адміністративних центрів та затвердження територій територіальних громад Одеської області" затверджено Перелік територіальних громад Одеської області, до якого увійшла Лиманська територіальна громада у складі наступних територіальних громад:
Лиманської, Кучурганської. Степової, Щербанської територіальних громад Роздільнянського району.
25.10.2020 відбулись перші вибори депутатів Лиманської селищної ради Роздільнянського району Одеської області восьмого скликання та перші вибори Лиманського селищного голови Роздільнянського району Одеської області.
Вибори до Кучурганської, Степової, Щербанської сільських рад Роздільнянського району Одеської області не проводились.
09.12.2020 відбулось перше пленарне засідання депутатів Лиманської селищної ради восьмого скликання, після якого 26 депутатів Лиманської селищної ради восьмого скликання та Лиманський селищний голова Бакланов В.В. набули повноважень та було припинено повноваження депутатів Кучурганської, Степової, Щербанської сільських рад та відповідно Кучурганського, Степового, Щербанського сільських голів.
11.12.2020 відбулось друге пленарне засідання депутатів Лиманської селищної ради, на якому були прийняті зокрема наступні рішення: - про утворення Виконавчого комітету Лиманської селищної ради Роздільнянського району Одеської області восьмого скликання; - про утворення постійних комісій Лиманської селищної ради Роздільнянського району Одеської області восьмого скликання; - про початок процедури реорганізації Кучурганської, Степової, Щербанської сільських рад Роздільнянського району Одеської області шляхом приєднання до Лиманської селищної ради Роздільнянського району Одеської області з подальшим припиненням останніх.
З цього моменту було розпочато процедуру реорганізації Кучурганської, Степової, Щербанської сільських рад, яку було завершено 25 березня 2021 року прийняттям рішення «Про завершення процедури реорганізації Кучурганської, Степової, Щербанської сільських рад Роздільнянського району Одеської області» шляхом приєднання до Лиманської селищної ради Роздільнянського району Одеської області з подальшим припиненням останніх.
Одночасно з реорганізацією Кучурганської, Степової, Щербанської сільських рад проводилась робота по створенню управлінь, відділів виконавчого апарату та виконавчих органів Лиманської селищної ради. Наразі процес реформування структури виконавчого апарату та виконавчих органів Лиманської селищної ради ще триває.
Збільшилася не тільки кількість населення, територія управління та обслуговування, а й повноваження та зона відповідальності: в галузі освіти, культури, соціального захисту, охорони здоров`я, надання адміністративних послуг та прямі міжбюджетні відносини з держбюджетом та інше.
Адміністративним центром громади є селище Лиманське. Загальна площа територіальної громади дорівнює 253,4км2, чисельність населення 14306 мешканців.
Громада утворена в результаті об`єднання наступних рад: Лиманської селищної ради, а також 3-х сільських рад Кучурганської, Щербанської та Степової. В результаті до складу громади входять 7 населених пунктів: селище міського типу Лиманське, село Кучургани, село Степове, село ГЦербанка, село Виноградівка, село Нове, село Новосільці.
Станом на 11.12.2020, на момент об`єднання, в жодній з реорганізованих територіальних одиниць не велась належним чином робота з поводженням з відходами, сміттям тощо, новостворена громада не тільки не мала розроблених та затверджених нормативних актів у сфері поводження з відходами, але й не була забезпечена навіть елементарними речами таким як баки для збору сміття, не кажучи вже про спеціальну техніку.
Станом на 23.12.2021 Лиманською селищною радою на виконання припису від 25.05.2021 №209, наданого Інспекцією за результатом проведення заходу державного нагляду (контролю) за дотриманням вимог законодавства у сфері поводження з відходами зроблено наступне.
Відповідно до розпорядження Лиманського селищного голови від 03.12.2021 №17/ВО-21-СР створено постійно діючу комісію по поводженню з безхозяйними відходами на території Лиманської селищної територіальної громади, якій визначено термін до 01 квітня 2022 року для здійснення обстеження території селищної ради та проведення інвентаризацію засмічених земель; визначення засмічених площ, видів та об`ємів відходів; складення реєстру засмічених земель з визначенням власників (користувачів), категорій та цільового використання земельних ділянок, находження відносно меж населених пунктів; складення детальних картографічних матеріалів з метричними параметрами смітників з координатами та прив`язкою їх до місцевості.
02.11.2021 Лиманською селищною радою з метою виділення території для розміщення полігону твердих побутових відходів прийнято рішення № 392-VIII «Про надання дозволу на розробку технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земель».
23 грудня 2021 року Лиманською селищною радою прийнято рішення №452-VIII Про затвердження Програми поводження з твердими побутовими відходами Лиманської селищної територіальної громади на 2022-2025 роки, якою передбачено виділення коштів на наступні заходи: розробка схеми санітарного очищення населених пунктів Лиманської селищної ради; ліквідація несанкціонованих сміттєзвалищ та санація території; облаштування діючого сміттєзвалища; спорудження контрольних свердловин з метою контролю забруднення підземних вод; забезпечення контейнерами комунальних господарств; облаштування санітарних зон сміттєзвалища; виділення земельних ділянок для сортування сміття; виготовлення проектно-кошторисної документації на облаштування сміттєзвалища с. Кучурган; впровадження новітніх технологій щодо переробки ТПВ; перегляд і оновлення даних наявних паспортів MBB; організація видалення, захоронения відходів на MBB, відповідно до технологій, визначених в паспортах MBB; придбання спецтехніки для комунальних підприємств; впровадження роздільного збирання ТПВ; облаштування контейнерних майданчиків, встановлення урн, оновлення контейнерного господарства; розробка та затвердження типового договору на вивіз ТГІВ для споживачів послуги в територіальній громаді з урахуванням роздільного збору ТПВ.
Враховуючи вищевикладене, вважаю, що звинувачення Лиманської селищної ради в бездіяльності є безпідставними та такими, що не підлягають задоволенню.
Короткий зміст рішення суду першої інстанції.
Одеський окружний адміністративний суд рішенням від 01.02.2022 у задоволенні адміністративного позову відмовив.
Короткий зміст вимог апеляційної скарги.
Не погоджуючись з даним рішенням суду, заступник керівника Одеської обласної прокуратури подав апеляційну скаргу.
В апеляційній скарзі зазначено, що рішення судом першої інстанції ухвалене з порушенням норм процесуального та неправильним застосуванням норм матеріального права, неповним з`ясуванням судом обставин, що мають значення для справи, невідповідністю висновків суду обставинам справи, недоведеністю обставин, що мають значення для справи, які суд першої інстанції вважав встановленими, у зв`язку з чим просить його скасувати та ухвалити нове рішення, яким адміністративний позов задовольнити.
Апелянт, мотивуючи власну правову позицію, акцентує на таких обставинах і причинах незаконності і необґрунтованості оскаржуваного судового рішення:
-суд першої інстанції безпідставно дійшов висновку, що відповідач не допускав протиправної бездіяльності, оскільки починаючи з 25.03.2021 Лиманська селищна рада стала правонаступником усього майна, прав та обов`язків реформованої територіальної громади та до неї перейшли всі права та обов`язки, у тому числі в сфері поводження з відходами;
-відмовляючи у задоволенні позову, суд першої інстанції безпідставно виходив з того, що контролюючий орган відповідно до Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» (Далі Закон № 877-V) має здійснювати позапланові перевірки щодо стану його виконання до досягнення мети - виконання вимог припису, а відтак по Закону мав повноваження або звернутися з позовом або видати припис;
-суд першої інстанції дійшов помилкового висновку, що позовні вимоги не відповідають чіткості та зрозумілості щодо зобов`язання відповідача.
Обставини справи.
Суд першої інстанції встановив, що ДЕІ Південно-Західного округу на підставі наказу № 513 від 30.04.2021 та направлення від 30.04.2021 проведено позапланову перевірку дотримання вимог природоохоронного законодавства здійснення делегованих повноважень у сфері охорони навколишнього природного середовища (у частині поводження з відходами) Лиманською селищною радою у період з 06.05.2021 по 20.05.2021, за результатами якої складений акт № 21 від 20.05.2021. В направленні на перевірку як підстава здійснення перевірки зазначений лист Роздільнянської окружної прокуратури від 12.04.2021 №62-390ВИХ-21 (а.с.26-35).
В акті перевірки зазначено, що установа починаючи з 10.12.2020 року фактично є територіальною громадою у складі 4-х старостинських округів. Під час перевірки встановлено, що Лиманська селищна рада як орган місцевого самоврядування у сфері поводження з відходами відповідно до вимог в розрізі ст.21 Закону України Про відходи лише частково забезпечено виконання вимог законодавства про відходи.
Зокрема, відсутні рішення по затвердженню Програми поводження з ТПВ, частково вирішено питання про розміщення на території об`єктів поводження з відходами. Відповідно до представлених паспортів МВВ та території Установи мають місце 6 МВВ, з яких складені та погоджені 4 паспорти МВВ, перегляд та оновлення яких не здійснювався; недостатньо здійснюються заходи по вирішенню питання ліквідації несанкціонованих і непідконтрольних звалищ відходів, зокрема, не створено постійно діючу комісію по поводженню з безхазяйними відходами, адміністративну комісію стосовно розгляду порушень, пов`язаних з несанкціонованими розміщеннями відходів в населених пунктах.
Голові Лиманської селищної ради виданий Припис № 209 від 25.05.2021 (а.с.32-35).
Також складений протокол про адміністративне правопорушення та голова Лиманської селищної ради Бакланов В.В. притягнутий до адміністративної відповідальності за ст.82КУпАП (а.с.36-38).
Листом від 14.06.2021 прокуратуру повідомлено про здійснення перевірки та видання припису (а.с.39).
Виконувач обов`язків керівника Роздільнянської окружної прокуратури Котелевський О. 31.08.2021 направив Голові Лиманської селищної ради Бакланову В.В. запит щодо надання в прокуратуру інформації про ліквідацію несанкціонованих сміттєзвалищ зазначених в Акті перевірки ДЕІ №21 від 20.05.2021 року (а.с.41), на якій отримано відповідь про опрацювання даного питання з керівниками комунальних підприємств та старостів (а.с.42).
ДЕІ здійснило позаплановий захід державного контролю щодо виконання вимог Припису, за результатами якого складений акт №59 від 10.09.2021. Згідно з актом перевірки вимоги припису виконані частково. За не виконання вимог припису Голова Лиманської селищної ради Бакланов В.В. притягнутий до адміністративної відповідальності за ст.188-5 КУпАП (а.с.44-48).
Про проведення вказаної перевірки повідомлена Роздільнянська окружна прокуратура листом від 15.09.2021 (а.с.43).
Роздільнянська окружна прокуратура 21.09.2021 направила запит на адресу ДЕІ на отримання копій документів та надання інформації щодо звернення ДЕІ з відповідним позовом про усунення порушень до суду (а.с.49-52).
ДЕІ повідомила прокуратуру, що звернення до суду про усунення порушень не здійснювалось. Фінансування на сплату судового збору є обмеженим (а.с.53).
Виконувач обов`язків керівника Роздільнянської окружної прокуратури Котелевський О. звернувся до суду з даним позовом в інтересах ДЕІ Південно-Західного округу.
Вказані обставини сторонами не заперечуються, а отже є встановленими.
Висновок суду першої інстанції.
Відмовляючи у задоволенні позовних вимог, суд першої інстанції виходив з того, що після направлення до суду позову відповідач продовжував роботу по здійсненню заходів, які покладені на нього в силу Закону, виклав обставини щодо прийняття Лиманською селищною радою рішень, зокрема з метою виділення території для розміщення полігону твердих побутових відходів прийнято рішення № 392-VIII від 02.11.2021 Про надання дозволу на розробку технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земель.
23.12.2021 Лиманською селищною радою прийнято рішення № 452-VIII Про затвердження Програми поводження з твердими побутовими відходами Лиманської селищної територіальної громади на 2022-2025 роки, якою передбачено виділення коштів на ряд заходів.
Отже, відповідач не допускав протиправною бездіяльності.
Також суд першої інстанції зазначив, що контролюючий орган відповідно до Закону №877-V має здійснювати позапланові перевірки щодо стану його виконання до досягнення мети - виконання вимог припису.
Ще однією підставою для відмови у задоволенні позовних вимог стала не відповідність чіткості та зрозумілості вимог, викладених у позові щодо зобов`язання відповідача, зокрема, організувати систематичне збирання і видалення побутових відходів (у тому числі відходів дрібних виробників) у всіх населених пунктах Лиманської селищної ради Роздільнянського району крім смт Лиманське та с. Кучурган; здійснити заходи по роз`ясненню законодавства про відходи серед населення, довести належним чином до мешканців сіл про наявність MBB, його місця розташування, про порядок видалення відходів. Створити необхідні умови для стимулювання залучення населення до збирання і заготівлі окремих видів відходів як вторинної сировини (папір, полімери, скло), до передачі таких небезпечних відходів, як люмінесцентні лампи різних видів, пошкоджені медичні термометри; вжити вичерпні заходи по ліквідації несанкціонованих сміттєзвалищ.
Колегія суддів вважає ці висновки суду першої інстанції правильними і такими, що відповідають вимогам статей 2, 6, 8, 9, 73, 74, 75, 76, 77, 78 КАС України, Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності (далі Закон України №877-V), Положенню про територіальні та міжрегіональні територіальні органи Держекоінспекції, затвердженого наказом Міністерства енергетики та захисту довкілля України 07.04.2020 № 230.
Джерела права й акти їх застосування та оцінка суду.
За змістом частини 2 статті 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Надаючи оцінку правомірності дій та рішень органів владних повноважень, суд керується критеріями, закріпленими у статті 2 КАС України, які певною мірою відображають принципи адміністративної процедури, встановлюючи при цьому чи прийняті (вчинені) ним рішення (дії): на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Так, Лиманська селищна рада Розділянського району Одеської області є органом місцевого самоврядування, повноваження якого у сфері поводження з відходами визначені ст.21 Закону України Про відходи. Органи місцевого самоврядування у сфері поводження з відходами забезпечують: а) виконання вимог законодавства про відходи; б) розроблення та затвердження схем санітарного очищення населених пунктів; в) організацію збирання і видалення побутових відходів, у тому числі відходів дрібних виробників, створення полігонів для їх захоронення, а також організацію роздільного збирання корисних компонентів цих відходів; г) затвердження місцевих і регіональних програм поводження з відходами та контроль за їх виконанням; д) вжиття заходів для стимулювання суб`єктів господарювання, які здійснюють діяльність у сфері поводження з відходами; е) вирішення питань щодо розміщення на своїй території об`єктів поводження з відходами; є) координацію діяльності суб`єктів підприємницької діяльності, що знаходяться на їх території, в межах компетенції; з) здійснення контролю за раціональним використанням та безпечним поводженням з відходами на своїй території; и) ліквідацію несанкціонованих і неконтрольованих звалищ відходів; і) сприяння роз`ясненню законодавства про відходи серед населення, створення необхідних умов для стимулювання залучення населення до збирання і заготівлі окремих видів відходів як вторинної сировини; ї) здійснення інших повноважень відповідно до законів України; й) надання згоди на розміщення на території села, селища, міста місць чи об`єктів для зберігання та захоронення відходів, сфера екологічного впливу функціонування яких згідно з діючими нормативами включає відповідну адміністративно-територіальну одиницю; м) здійснення контролю за додержанням юридичними та фізичними особами вимог у сфері поводження з виробничими та побутовими відходами відповідно до закону та розгляд справ про адміністративні правопорушення або передача їх матеріалів на розгляд інших державних органів у разі порушення законодавства про відходи.
Органи місцевого самоврядування приймають рішення про відвід земельних ділянок для розміщення відходів і будівництва об`єктів поводження з відходами.
Відповідно статті 37 Закону Про відходи контроль у сфері поводження з відходами здійснюють центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів, центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері санітарного та епідемічного благополуччя населення, місцеві державні адміністрації, виконавчі органи сільських, селищних, міських рад, громадські інспектори з благоустрою населених пунктів.
Державна екологічна інспекція України (Держекоінспекція) відповідно до Положення, затвердженого постанови Кабінета Міністрів України від 19.04.2017 № 275 є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра екології та природних ресурсів і який реалізує державну політику із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів.
Пунктом 2 Положення унормовано, що Держекоінспекція у своїй діяльності керується Конституцією і законами України, указами Президента України та постановами Верховної Ради України, прийнятими відповідно до Конституції та законів України, актами Кабінету Міністрів України, іншими актами законодавства.
Положенням визначені основні завдання Держекоінспекції, права, повноваження, у тому числі визначені сфери щодо здійснення державного нагляду (контролю).
Відповідно пункту 7 Положення Держекоінспекція здійснює свої повноваження безпосередньо і через утворені в установленому порядку територіальні органи, яким є, зокрема, ДЕІ Південно-Західного округу.
Відповідно пункту 1 розділу 1 Положення про територіальні та міжрегіональні територіальні органи Держекоінспекції, затвердженого наказом Міністерства енергетики та захисту довкілля України 07.04.2020 № 230, ДЕІ відповідного округу є міжрегіональним територіальним органом Держекоінспекції та їй підпорядковується.
Згідно пункту 3 розділу 1 Положення - основними завданнями Інспекції є реалізація повноважень Держекоінспекції у межах відповідної території.
Підпунктом 16 пункту 2 розділу ІІ Положення №230 встановлені повноваження Інспекції щодо здійснення державного нагляду (контролю) за додержанням територіальними органами центральних органів виконавчої влади, місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування в частині здійснення делегованих їм повноважень органів виконавчої влади, підприємствами, установами та організаціями незалежно від форми власності і господарювання, громадянами України, іноземцями та особами без громадянства, а також юридичними особами - нерезидентами вимог законодавства з питань поводження з відходами, зокрема щодо:
дотримання вимог документів дозвільного характеру на здійснення операцій у сфері поводження з відходами;
складення і ведення реєстру об`єктів утворення, оброблення та утилізації відходів, реєстру місць видалення відходів;
перевезення небезпечних відходів територією України та транскордонних перевезень відходів;
збирання, перевезення, зберігання, оброблення, утилізації, знешкодження, видалення, захоронення відходів (у тому числі недопущення змішування та захоронення відходів, які можуть бути утилізовані);
ведення первинного обліку кількості, типу і складу відходів, що утворюються, збираються, перевозяться, зберігаються, обробляються, утилізуються, знешкоджуються та видаляються, подання відповідної статистичної звітності в установленому порядку та паспортизації таких відходів;
дотримання вимог нормативно-технічної та технологічної документації, погодженої в установленому порядку, під час виробництва продукції (крім дослідних зразків) з відходів чи з їх використанням;
дотримання правил і режиму експлуатації установок, виробництв з оброблення та утилізації відходів;
дотримання вимог екологічної безпеки під час транспортування, зберігання, використання, знешкодження та захоронення хімічних засобів захисту рослин, мінеральних добрив, токсичних речовин і відходів;
своєчасного та повного здійснення заходів із захисту земель від засмічення та забруднення відходами;
погодження схем санітарного очищення населених пунктів;
Щодо заходів реагування згідно пункту 5 Положення № 230 Інспекція надає територіальним органам центральних органів виконавчої влади, місцевим органам виконавчої влади, органам місцевого самоврядування приписи щодо зупинення дії чи анулювання в установленому законодавством порядку дозволів, ліцензій, сертифікатів, висновків, рішень, лімітів, квот, погоджень, свідоцтв на спеціальне використання природних ресурсів, викиди і скиди забруднюючих речовин у навколишнє природне середовище, поводження з небезпечними хімічними речовинами, транскордонне переміщення об`єктів рослинного і тваринного світу (у тому числі водних живих ресурсів), а також щодо встановлення нормативів допустимих рівнів шкідливого впливу на стан навколишнього природного середовища; вносить до відповідного органу ліцензування подання про позбавлення ліцензіата права на провадження виду господарської діяльності.
Колегія суддів зазначає, що визначальним у даному випадку слід вважати наявність або відсутність бездіяльності органу місцевого самоврядування та можливість звернення ДЕІ до суду із відповідним позовом.
Так колегія суддів зазначає, що протиправну бездіяльність суб`єкта слід розуміти як зовнішню форму поведінки (діяння) цього органу, що полягає (проявляється) у неприйнятті рішення чи у нездійсненні юридично значимих й обов`язкових дій на користь заінтересованих осіб, які на підставі закону та/або іншого нормативно-правового регулювання віднесені до компетенції суб`єкта владних повноважень, були об`єктивно необхідними і реально можливими для реалізації, але фактично не були здійснені.
Як встановлено під час розгляду справи та підтверджено матеріалами справи - за результатами перевірки на адресу відповідача ДЕІ направила припис № 209 від 25.05.2021, в якому фактично вказано на здійснення повноважень відповідачем, визначених законодавством щодо походження у сфері відходів (а.с.32- 35.т.1).
Відповідач не заперечував, що він в силу приписів закону повинен здійснити повноваження у сфері відходів, однак зазначив, що в силу об`єктивних причин вимоги припису не виконані у повному обсязі у встановлений строк, зокрема це пов`язано з утворенням територіальної громади.
За невиконання припису статтею 188-5 КУпАП встановлена також адміністративна відповідальність, за якою відповідач притягувався Інспекцією.
Голова селищної ради також не оскаржував притягнення його до адміністративної відповідальності.
Після направлення до суду позову відповідач продовжував роботу по здійсненню заходів, які покладені на нього в силу Закону, у відзиві на позовну заяву виклав обставини щодо прийняття Лиманською селищною радою рішень, зокрема з метою з метою виділення території для розміщення полігону твердих побутових відходів прийнято рішення №392-VIII від 02.11.2021 року Про надання дозволу на розробку технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земель (а.с.194,т.1).
23.12.2021 Лиманською селищною радою також прийнято рішення № 452-VIII Про затвердження Програми поводження з твердими побутовими відходами Лиманської селищної територіальної громади на 2022-2025 роки, якою передбачено виділення коштів на ряд заходів (а.с.195,т.1).
Отже, колегія суддів констатує, що з обсягу встановлених судом першої інстанції обставин випливає, що відповідач не допускав саме протиправної бездіяльності.
Не наведено жодних важливих аргументів з цього приводу і в апеляційній скарзі.
Щодо обставин, які можуть слугувати підставами для звернення ДЕІ із позовом до суду слід зазначити про таке.
Так, згідно пункту 6 Положення Інспекція звертається до суду із позовом щодо:
- обмеження чи зупинення діяльності суб`єктів господарювання і об`єктів незалежно від їх підпорядкування та форми власності, якщо їх експлуатація здійснюється з порушенням законодавства про охорону навколишнього природного середовища, вимог дозволів на використання природних ресурсів, з перевищенням нормативів гранично допустимих викидів в атмосферне повітря забруднюючих речовин, впливу фізичних та біологічних факторів, лімітів скидів забруднюючих речовин;
- визнання протиправними дій чи бездіяльності фізичних і юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців, органів державної влади та місцевого самоврядування, їх посадових осіб, про визнання недійсними індивідуальних актів або їх окремих частин, правочинів, що порушують вимоги законодавства про охорону навколишнього природного середовища.
Закон України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності (далі Закон України №877-V) відповідно до його преамбули визначає правові та організаційні засади, основні принципи і порядок здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, повноваження органів державного нагляду (контролю), їх посадових осіб і права, обов`язки та відповідальність суб`єктів господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю).
Статтею 1 Закону встановлено, що державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб`єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.
Враховуючи положення ст.2 Закону щодо сфери його дії - норми цього Закону розповсюджуються на здійснення контролю ДЕІ.
Стаття 6 Закону України № 877-V визначає підстави для проведення позапланового заходу (контролю), якою є, зокрема, звернення фізичної особи (фізичних осіб) про порушення, що спричинило шкоду її (їхнім) правам, законним інтересам, життю чи здоров`ю, навколишньому природному середовищу чи безпеці держави, з додаванням документів чи їх копій, що підтверджують такі порушення (за наявності) є підставою для проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю).
Під час проведення позапланового заходу з`ясовуються лише ті питання, необхідність перевірки яких стала підставою для здійснення цього заходу, з обов`язковим зазначенням цих питань у посвідченні (направленні) на проведення заходу державного нагляду (контролю).
Частини 6-9 статті 7 Закону №877-V визначають, що за результатами здійснення планового або позапланового заходу посадова особа органу державного нагляду (контролю) складає акт.
Посадова особа органу державного нагляду (контролю) зазначає в акті стан виконання вимог законодавства суб`єктом господарювання, а в разі невиконання - детальний опис виявленого порушення з посиланням на відповідну вимогу законодавства.
На підставі акту, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п`яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу.
Припис обов`язкова для виконання у визначені строки письмова вимога посадової особи органу державного нагляду (контролю) суб`єкту господарювання щодо усунення порушень вимог законодавства. Припис не передбачає застосування санкцій щодо суб`єкта господарювання. Припис видається та підписується посадовою особою органу державного нагляду (контролю), яка здійснювала перевірку.
Відповідно статті 6 Закону України №877-V підставою для проведення позапланового заходу (контролю) є, зокрема, перевірка виконання суб`єктом господарювання приписів, розпоряджень або інших розпорядчих документів щодо усунення порушень вимог законодавства, виданих за результатами проведення попереднього заходу органом державного нагляду (контролю).
Також слід зазначити, що відповідно пункту в) статті 20-2 Закона України«Про охорону навколишнього природного середовища» від 25 червня 1991 року№ 1264-XII обмеження чи зупинення (тимчасове) діяльності підприємств і об`єктів незалежно від їх підпорядкування та форми власності, якщо їх експлуатація здійснюється з порушенням законодавства про охорону навколишнього природного середовища, законодавства про оцінку впливу на довкілля, вимог дозволів на використання природних ресурсів, з перевищенням нормативів гранично допустимих викидів впливу фізичних та біологічних факторів і лімітів скидів забруднюючих речовин.
Отже, апеляційний суд, як і суд першої інстанції вважає, що контролюючий орган відповідно до Закону № 877-V має здійснювати позапланові перевірки щодо стану його виконання до досягнення мети - виконання вимог припису. Вказаний висновок ґрунтується також на тому, що Закон № 877-V фактично надає право контролюючому органу або звернутися до суду з позовом, якщо встановлені порушення, які загрожують життю та здоров`ю громадян, з метою невідкладних заходів реагування, або видати припис, за невиконання якого встановлена адміністративна відповідальність.
Відповідно до статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
В ході розгляду справи позивач не довів суду ті обставини, на які він посилався в обґрунтування заявлених вимог, а відповідач надав суду належні докази на підтвердження своїх заперечень проти позову.
Доводи апеляційної скарги.
На спростування доводів апелянта, що відповідач почав здійснювати відповідні заходи на виконання припису лише після подання позову до суду, колегія суддів зауважує, що такі не можуть вплинути на правильність рішення суду першої інстанції, адже заходи, які почав вживати відповідач, а саме: створення постійно діючої комісії по поводженню з безхазяйними відходами на території Лиманської селищної територіальної громади, прийняття рішень «Про надання дозволу на розробку технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земель», «Про затвердження Програми поводження з твердими побутовими відходами Лиманської селищної територіальної громади на 2022-2025 роки» , як результат проведення відповідних підготовчих дій ради були зумовлені реорганізацією Кучурганської, Степової, Щербанської сільських рад та проводилась робота по створенню управлінь, відділів виконавчого апарату та виконавчих органів Лиманської селищної ради, як наслідок відбулось об`єднання як територіальних одиниць так і об`єднання відповідних бюджетів, що зумовило здійснення вищеозначених заходів саме після завершення процедури реорганізації сільських рад шляхом приєднання до Лиманської селищної ради Роздільнянського району Одеської області з подальшим припиненням останніх.
Апеляційна скарга не містить належних та обґрунтованих доводів, які б спростовували наведений висновок суду. У ній також не зазначено інших міркувань, які б не були предметом перевірки апеляційного суду та щодо яких не наведено мотивів відхилення такого аргументу.
Колегія суддів зазначає, що прокурором не доведено необхідності захисту інтересів держави саме способом звернення до суду із таким позовом, оскільки до компетенції позивача не входить звернення до суду із позовом щодо зобов`язання органів державної влади та місцевого самоврядування, їх посадових осіб виконати вимоги припису.
Пунктом 41 Висновку №11 (2008) Консультативної ради європейських суддів зазначено, що обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент захисту на підтримку кожної підстави захисту. Обсяг цього обов`язку може змінюватися залежно від характеру рішення. Згідно з практикою Європейського суду з прав людини очікуваний обсяг обґрунтування залежить від різних доводів, що їх може наводити кожна зі сторін, а також від різних правових положень, звичаїв та доктринальних принципів, а крім того, ще й від різних практик підготовки та представлення рішень у різних країнах. З тим, щоб дотриматися принципу справедливого суду, обґрунтування рішення повинно засвідчити, що суддя справді дослідив усі основні питання, винесені на його розгляд.
Ураховуючи вищезазначені положення, дослідивши фактичні обставини справи, колегія суддів дійшла до висновку, що необхідності надання відповіді на інші аргументи сторін не має, оскільки апеляційним судом були досліджені усі основні питання, які є важливими для прийняття даного судового рішення.
Отже, на підставі встановлених в ході судового розгляду обставин, суд першої інстанції правильно дійшов висновку, що позовні вимоги Державної екологічної інспекції Південно-Західного округу є необґрунтованими та не підлягають задоволенню.
Враховуючи все вищевикладене, колегія суддів вважає, що суд першої інстанції порушень матеріального і процесуального права при вирішенні справи не допустив, а наведені в скарзі доводи правильність висновків суду не спростовують. За таких обставин, апеляційна скарга задоволенню не підлягає.
З огляду на залишення рішення суду першої інстанції без змін відповідно до приписів статті 139 КАС України підстави для розподілу судових витрат відсутні.
Керуючись статтями 308, 309, 315, 321, 322, 325 КАС України,
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу заступника керівника Одеської обласної прокуратури залишити без задоволення, рішення Одеського окружного адміністративного суду від 01.02.2022 по справі № 420/20281/21 залишити без змін.
Постанова апеляційного суду набирає законної сили з дати її прийняття та оскарженню не підлягає, за виключенням випадків, передбачених підпунктами а), б), в), г) пункту 2 частини 5 статті 328 КАС України.
Дата складення та підписання повного тексту судового рішення 29 липня 2022 року.
Головуючий суддя Шляхтицький О.І.Судді Домусчі С.Д. Семенюк Г.В.
Суд | П'ятий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 26.07.2022 |
Оприлюднено | 01.08.2022 |
Номер документу | 105492014 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу охорони навколишнього природного середовища, зокрема щодо |
Адміністративне
П'ятий апеляційний адміністративний суд
Шляхтицький О.І.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні