Рішення
від 20.02.2022 по справі 160/25925/21
ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

21 лютого 2022 року Справа № 160/25925/21

Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Рянської В.В., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження в місті Дніпрі адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області про визнання протиправним та скасування припису, -

ВСТАНОВИВ:

16 грудня 2021 року до Дніпропетровського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява ОСОБА_1 до Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області, в якій позивач просила:

- визнати протиправним та скасувати припис №1163-ДК/0133Пр/03/01/-21 стосовно ОСОБА_1 , складений державним інспектором у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель Держгеокадастру у Дніпропетровській області заступником начальника відділу державного контролю за використанням та охороною земель № 3 управління з контролю за використанням та охороною земель Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області Дем`янцем Вадимом Юрійовичем;

- визнати протиправним та скасувати розрахунок розміру шкоди на суму 7138,00 грн стосовно ОСОБА_1 , складений державним інспектором у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель Держгеокадастру у Дніпропетровській області заступником начальника відділу державного контролю за використанням та охороною земель № 3 управління з контролю за використанням та охороною земель Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області Дем`янцем Вадимом Юрійовичем.

Обґрунтовуючи позовні вимоги, позивач зазначила, що 27.10.2021 державним інспектором у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель Держгеокадастру у Дніпропетровській області заступником начальника відділу державного контролю за використанням та охороною земель № 3 управління з контролю за використанням та охороною земель Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області Дем`янцем В.Ю. було складено оскаржуваний припис №1163-ДК/0133Пр/03/01/-21, у якому зазначено, що при перевірці додержання вимог земельного законодавства щодо використання земельної ділянки із кадастровим номером 1225081500:02:002:0029 встановлено, що ОСОБА_1 самовільно займає та використовує частину земельної ділянки державної власності сільськогосподарського призначення площею 2,000 га кадастровий номер 1225081500:02:002:0029 за відсутності відповідного рішення органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування про її передачу у власність або надання у користування (оренду). У приписі вказано, що виявлене правопорушення необхідно усунути у 30-денний термін відповідно до чинного законодавства України. Згідно з розрахунком розміру шкоди, заподіяної внаслідок самовільного зайняття земельної ділянки, розмір заподіяної шкоди становить 7138,00 грн. Позивач вважає, що оскаржуваний припис складено з порушенням законодавства, а саме ст. 10 Закону України «Про державний контроль за використанням та охороною земель», оскільки припис не містить обов`язкової для виконання вказівки з питань використання та охорони земель чи дотримання вимог законодавства України про охорону земель. Акт обстеження земельної ділянки № 1163-ДК/122/АО/10/01/-21 не містить доказів на підтвердження тієї обставини, що земельна ділянка з кадастровим номером 1225081500:02:002:0029 використовується ОСОБА_1 для ведення товарного сільськогосподарського виробництва. На думку позивача, Головним управлінням Держгеокадастру у Дніпропетровській області не було враховано всі обставини, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії), а саме, що земельна ділянка використовується Селянським (фермерським) господарством «Азербайджан» після смерті його засновника ОСОБА_2 для ведення фермерського господарства, відсутні передбачені законодавством України підстави припинення права користування земельною ділянкою. Державний акт на право постійного користування земельною ділянкою площею 4,0000 га, розташованою на території Василівської сільської ради, виданий 23.05.2001 ОСОБА_2 , не було оскаржено та не скасовано органом, який його видав. З 05.06.2006 засновником і головою Селянського (фермерського) господарства «Азербайджан» стала позивач, яка була дружиною ОСОБА_2 . Фермерське господарство не перебуває в стані припинення, сплачує всі податки, зокрема земельний податок, та подає звіти про посіви на спірній земельній ділянці. 15.05.2017 на зазначену земельну ділянку за заявою ОСОБА_3 було розроблено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність, серія та номер б/н, виданий 15.05.2017, видавник: ТОВ «Експерт-Груп», в результаті чого земельній ділянці площею 4 га було присвоєно кадастровий номер 1225081500:02:002:0029, змінено цільове призначення на « 01.01 для ведення товарного сільськогосподарського виробництва». 03.11.2017 було здійснено незаконну реєстрацію права власності на спірну земельну ділянку за ОСОБА_3 , у зв`язку із чим СФГ «Азербайджан» звернулось з позовною заявою до Господарського суду Дніпропетровської області про визнання недійсним рішення про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання земельної ділянки кадастровий номер 1225081500:02:002:0029, площею 4 га, розташованої на території Василівської сільської ради Солонянського району Дніпропетровської області, у власність. Під час судового розгляду справи з`ясувалось, що Солонянською селищною радою таке рішення не приймалось. 03.11.2020 господарським судом Дніпропетровської області у справі №904/5889/20 було постановлено ухвалу про витребування матеріалів реєстраційної справи. Після чого, згідно з інформацією з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна від 07.12.2020 реєстраційною службою Виконавчого комітету Солонянської селищної ради Солонянського району Дніпропетровської області було внесено зміни до Державного реєстру речових прав та змінено форму власності з приватної на державну, в тому числі, змінено власника з ОСОБА_3 на Головне управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області. Проте, ОСОБА_3 фактично і надалі продовжує незаконно використовувати цю земельну ділянку за відсутності відповідного рішення органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування про її передачу у власність або надання у користування (оренду) або за відсутності вчиненого правочину щодо такої земельної ділянки. На сьогоднішній день акт на право постійного користування СФГ «Азербайджан» вищевказаною земельною ділянкою площею 4,000 га є дійсним, законність надання якого ніхто не оскаржив, а орган, який його видав - не скасовував. Відсутні будь-які підстави, які б свідчили про припинення права постійного користування земельною ділянкою Селянським (фермерським) господарством «Азербайджан». Крім цього, за фактом використання та підроблення документів, на підставі яких земельна ділянка кадастровий номер 1225081500:02:002:0029 була зареєстрована на праві приватної власності за ОСОБА_3 , було відкрито кримінальне провадження №12021046570000026 за ч. ч.ч. 3, 4 ст.358 Кримінального кодексу України (підроблення документів, печаток, штампів та бланків, збут чи використання підроблених документів, печаток, штампів та бланків, збут чи використання підроблених документів, печаток, штампів), в якому СФГ «Азербайджан» визнано потерпілим. Під час досудового розслідування реєстрацію права власності за ОСОБА_3 було скасовано Солонянською селищною радою. Вказане кримінальне провадження залишається відкритим. Вищевказаним підтверджується, що ОСОБА_3 самовільно зайняв та незаконно використовував земельну ділянку з кадастровим номером 1225081500:02:002:0029. 22.04.2021 державним інспектором Дем`янцем В.Ю. стосовно ОСОБА_3 було складено припис, у якому вказано, що останній самовільно займає та використовує земельну ділянку державної власності сільськогосподарського призначення площею 4,000 га кадастровий номер 1225081500:02:002:0029 для ведення фермерського господарства за відсутності відповідного рішення органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування про її передачу у власність або надання у користування (оренду). З огляду на вищенаведене позивач вважає, що у її діях відсутній факт самовільного зайняття земельної ділянки з кадастровим номером 1225081500:02:002:0029.

Одночасно з пред`явленням позову ОСОБА_1 подала заяву про забезпечення позову, у задоволенні якої ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 17 грудня 2021 року було відмовлено у повному обсязі.

Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 21 грудня 2021 року відмовлено у відкритті провадження у справі №160/25925/21 за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області в частині позовних вимог про визнання протиправним та скасування розрахунку розміру шкоди на суму 7138,00 грн стосовно ОСОБА_1 , складеного державним інспектором у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель Держгеокадастру у Дніпропетровській області заступником начальника відділу державного контролю за використанням та охороною земель № 3 управління з контролю за використанням та охороною земель Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області Дем`янцем В.Ю.

Ухвалою суду від 21.12.2021 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження в адміністративній справі №160/25925/21 за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області в частині позовних вимог про визнання протиправним та скасування припису №1163-ДК/0133Пр/03/01/-21 від 27.10.2021 стосовно ОСОБА_1 , складеного державним інспектором у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель Держгеокадастру у Дніпропетровській області заступником начальника відділу державного контролю за використанням та охороною земель № 3 управління з контролю за використанням та охороною земель Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області Дем`янцем В.Ю. Постановлено розглядати справу за правилами спрощеного позовного провадження без виклику (повідомлення) учасників справи (у письмовому провадженні) за наявними у справі матеріалами, встановлено сторонам строки для подачі заяв по суті спору та витребувано у відповідача докази.

Копію ухвали суду від 21.12.2021 з копією позовної заяви та доданими до неї документами вручено відповідачу 13.01.2022, що підтверджується рекомендованим повідомленням про вручення поштового відправлення, яке міститься у матеріалах справи. Таким чином 15-денний строк для подання відзиву тривав до 28.01.2022, однак станом на 21.02.2022 відзиву, витребувавних документів, заяв або клопотань від відповідача до суду не надходило.

Відповідно до частини 6 статті 162 Кодексу адміністративного судочинства України (далі також КАС України) у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин суд вирішує справу за наявними матеріалами.

Зважаючи на те, що відповідача було належним чином повідомлено про відкриття првадження у справі, своїм правом на подання відзиву відповідач не скористався, суд вважає за можливе розглянути справу за наявними у ній матеріалами.

Відповідно до ч. 1 ст. 9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Згідно з ч.ч. 1, 2 ст. 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Положеннями статті 90 КАС України визначено, що суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.

Дослідивши матеріали справи та надані докази, проаналізувавши зміст норм матеріального права, що регулюють спірні правовідносини, з`ясувавши всі обставини справи, оцінивши докази у справі за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні, суд дійшов таких висновків.

Судом встановлено, що державним інспектором у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель Держгеокадастру у Дніпропетровській області - заступником начальника відділу контролю за використанням та охороною земель № 3 управління з контролю за використанням та охороною земель Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області Дем`янцем В.Ю. (далі - державний інспектор) було проведено обстеження земельної ділянки, розташованої за межами населеного пункту на території Солонянської ОТГ Василівського старостинського округу Дніпропетровської області, у зв`язку з необхідністю проведення державного контролю за дотриманням вимог земельного законодавства, використання та охороною земель усіх категорій та форм власності, родючості ґрунтів шляхом проведення перевірки стосовно земельної ділянки з кадастровим номером 1225081500:02:002:0029, загальною площею 4,0000 га. За наслідками проведення обстеження земельної ділянки було складено акт № 1163-ДК/122/АО/10/01/-21 від 27.10.2021. В акті зазначено, що площа, на якій вчинено правопорушення (чи яку необхідно обстежити) становить 2,0000 га, форма власності державна, категорія земель землі сільськогосподарського призначення, цільове призначення земель (01.02) для ведення фермерського господарства, документи, що підтверджують державну реєстрацію права власності чи права постійного користування або права оренди земельної ділянки відсутні. Результати обстеження земельної ділянки: з виїздом на місце було оглянуто земельну ділянку площею 4,0000 га на території Солонянської ОТГ Василівського старостинського округу Дніпропетровської області та встановлено, що на частині земельної ділянки площею 1,5000 га розташовані складські, сільськогосподарські будівлі та споруди, сільськогосподарська техніка, частина земельної ділянки площею 2,0000 га засіяна сільськогосподарською культурою (соняшник). Згідно з наявною інформацією частина земельної ділянки площею 2,0000 га кадастровий номер 1225081500:02:002:0029 використовується ОСОБА_1 для ведення сільськогосподарського виробництва за відсутності відповідного рішення органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядуванн про її передачу у власність або надання у користування (оренду). Копію цього акту вручено позивачу 27.10.2021 під підпис.

27.10.2021 державним інспектором складено припис №1163-ДК/0133Пр/03/01/-21, відповідно до якого, у зв`язку із тим, що при перевірці додержання вимог земельного законодавства щодо використання земельної ділянки з кадастровим номером 1225081500:02:002:0029 за межами населеного пункту на території Василівської сільської ради Солонянського району Дніпропетровської області встановлено, що ОСОБА_1 самовільно займає та використовує частину земельної ділянки державної власності сільськогосподарського призначення площею 2,0000 га кадастровий номер 1225081500:02:002:0029 для ведення товарного сільськогосподарського виробництва за відсутності відповідного рішення органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування про її передачу у власність або надання у користування (оренду), керуючись ч.1 ст.5, ст. ст. 6, 10 Закону України «Про державний контроль за використанням та охороною земель», ч.1 ст.19 Закону України «Про охорону земель», Положенням про Державну службу України з питань геодезії, картографії та кадастру, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 14.01.2015 №15, Положенням про Головне управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області, затвердженим наказом Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру від 17.11.2016 №308, приписано у 30-денний термін усунути виявлене порушення згідно з чинним законодавством України та повідомити про виконання цього припису до 26.11.2021.

Вказаний припис вручено позивачеві 27.10.2021 що підтверджується власним підписом ОСОБА_1 .

Не погодившись з означеним приписом, позивач звернулася з даною позовною заявою до суду.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд враховує таке.

Відповідно до ст.1 Земельного кодексу України (далі також ЗК України, тут і далі в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави. Право власності на землю гарантується. Використання власності на землю не може завдавати шкоди правам і свободам громадян, інтересам суспільства, погіршувати екологічну ситуацію і природні якості землі.

За приписами ст.78 ЗК України право власності на землю - це право володіти, користуватися і розпоряджатися земельними ділянками. Право власності на землю набувається та реалізується на підставі Конституції України, цього Кодексу, а також інших законів, що видаються відповідно до них. Земля в Україні може перебувати у приватній, комунальній та державній власності.

Частиною першою статті 791 ЗК України передбачено, що формування земельної ділянки полягає у визначенні земельної ділянки як об`єкта цивільних прав. Формування земельної ділянки передбачає визначення її площі, меж та внесення інформації про неї до Державного земельного кадастру.

Частинами 3-7 ст. 791 ЗК України визначено, що сформовані земельні ділянки підлягають державній реєстрації у Державному земельному кадастрі. Земельна ділянка вважається сформованою з моменту присвоєння їй кадастрового номера. Формування земельних ділянок (крім випадків, визначених у частинах шостій - сьомій цієї статті) здійснюється за проектами землеустрою щодо відведення земельних ділянок. Формування земельних ділянок шляхом поділу та об`єднання раніше сформованих земельних ділянок, які перебувають у власності або користуванні, без зміни їх цільового призначення здійснюються за технічною документацією із землеустрою щодо поділу та об`єднання земельних ділянок. Винесення в натуру (на місцевість) меж сформованої земельної ділянки до її державної реєстрації здійснюється за документацією із землеустрою, яка стала підставою для її формування.

Відповідно до ч.ч.9-10 ст. 791 ЗК України земельна ділянка може бути об`єктом цивільних прав виключно з моменту її формування (крім випадків суборенди, сервітуту щодо частин земельних ділянок) та державної реєстрації права власності на неї. Державна реєстрація речових прав на земельні ділянки здійснюється після державної реєстрації земельних ділянок у Державному земельному кадастрі.

За приписами ч.1 ст.81 ЗК України громадяни України набувають права власності на земельні ділянки на підставі:

а) придбання за договором купівлі-продажу, ренти, дарування, міни, іншими цивільно-правовими угодами;

б) безоплатної передачі із земель державної і комунальної власності;

в) приватизації земельних ділянок, що були раніше надані їм у користування;

г) прийняття спадщини;

ґ) виділення в натурі (на місцевості) належної їм земельної частки (паю).

Частинами 1 та 2 статті 116 ЗК України передбачено, що громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону. Набуття права власності громадянами та юридичними особами на земельні ділянки, на яких розташовані об`єкти, які підлягають приватизації, відбувається в порядку, визначеному частиною першою статті 128 цього Кодексу. Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування.

Згідно зі ст.125 ЗК України право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.

Водночас, ст.126 ЗК України встановлено, що право власності, користування земельною ділянкою оформлюється відповідно до Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень".

Правові, економічні та соціальні основи організації здійснення державного контролю за використанням та охороною земель визначено Законом України «Про державний контроль за використанням та охороною земель» від 19.06.2003р. №963-ІV (далі - Закон №963-ІV), який спрямований на забезпечення раціонального використання і відтворення природних ресурсів та охорону довкілля.

Відповідно до ст.4 Закону №963-ІV об`єктом державного контролю за використанням та охороною земель є всі землі в межах території України.

За приписами ч.1 ст.5 Закону №963-ІV державний контроль за використанням та охороною земель усіх категорій та форм власності здійснює центральний орган виконавчої влади, який забезпечує реалізацію державної політики у сфері нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі.

При цьому, постановою Кабінету Міністрів України від 14.01.2015 №15 визначено, що Державна служба України з питань геодезії, картографії та кадастру (Держгеокадастр) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства і який реалізує державну політику у сфері топографо-геодезичної і картографічної діяльності, земельних відносин, землеустрою, у сфері Державного земельного кадастру, державного нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі в частині дотримання земельного законодавства, використання та охорони земель усіх категорій і форм власності, родючості ґрунтів.

Приписами ч.1 ст.15-2 Земельного кодексу України і п. «а» ч.1 ст.6 Закону №963-ІV визначено, що до повноважень центрального органу виконавчої влади, який забезпечує реалізацію державної політики у сфері нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі, належать здійснення державного контролю за використанням та охороною земель у частині додержання органами державної влади, органами місцевого самоврядування, юридичними та фізичними особами вимог земельного законодавства України і встановленого порядку набуття і реалізації права на землю.

Відповідно до ст.9 Закону №963-ІV державний контроль за використанням та охороною земель, дотриманням вимог законодавства України про охорону земель і моніторинг ґрунтів здійснюються, зокрема, шляхом: проведення перевірок; розгляду звернень юридичних і фізичних осіб.

Статтею 10 Закону №963-ІV визначено повноваження державних інспекторів у сфері державного контролю за використанням та охороною земель та дотриманням вимог законодавства України про охорону земель та встановлено, що державні інспектори у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель мають право:

- безперешкодно обстежувати в установленому законодавством порядку земельні ділянки, що перебувають у власності та користуванні юридичних і фізичних осіб, перевіряти документи щодо використання та охорони земель;

- давати обов`язкові для виконання вказівки (приписи) з питань використання та охорони земель і дотримання вимог законодавства України про охорону земель відповідно до їх повноважень, а також про зобов`язання приведення земельної ділянки у попередній стан у випадках, установлених законом, за рахунок особи, яка вчинила відповідне правопорушення, з відшкодуванням завданих власнику земельної ділянки збитків;

- складати акти перевірок чи протоколи про адміністративні правопорушення у сфері використання та охорони земель і дотримання вимог законодавства про охорону земель та розглядати відповідно до законодавства справи про адміністративні правопорушення, а також подавати в установленому законодавством України порядку до відповідних органів матеріали перевірок щодо притягнення винних осіб до відповідальності;

- у разі неможливості встановлення особи правопорушника земельного законодавства на місці вчинення правопорушення доставляти його до органів Національної поліції чи до приміщення виконавчого органу сільської, селищної, міської ради для встановлення особи порушника та складення протоколу про адміністративне правопорушення;

- викликати громадян, у тому числі посадових осіб, для одержання від них усних або письмових пояснень з питань, пов`язаних з порушенням земельного законодавства України;

- передавати до органів прокуратури, органів досудового розслідування акти перевірок та інші матеріали про діяння, в яких вбачаються ознаки кримінального правопорушення;

- проводити у випадках, встановлених законом, фотографування, звукозапис, кіно- і відеозйомку як допоміжний засіб для запобігання порушенням земельного законодавства України;

- звертатися до суду з позовом щодо відшкодування втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, а також повернення самовільно чи тимчасово зайнятих земельних ділянок, строк користування якими закінчився. Державні інспектори у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства про охорону земель можуть мати й інші повноваження відповідно до закону.

Пунктом 6 Положення про Головне управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області, затвердженого наказом Державної служби з питань геодезії, картографії та кадастру №308 від 17.11.2016 року (зі змінами від 20 лютого 2020 №53), передбачено, що посадові особи Головного управління в межах своїх повноважень мають право складати акти перевірок чи протоколи про адміністративні правопорушення у сфері використання та охорони земель і дотримання вимог законодавства про охорону земель та розглядати відповідно до законодавства справи про адміністративні правопорушення, а також подавати в установленому законодавством порядку до відповідних органів матеріали перевірок щодо притягнення винних осіб до відповідальності; давати обов`язкові для виконання вказівки (приписи) з питань використання та охорони земель і дотримання вимог законодавства про охорону земель відповідно до їх повноважень, а також про зобов`язання приведення земельної ділянки у попередній стан у випадках, установлених законом, за рахунок особи, яка вчинила відповідне правопорушення, з відшкодуванням завданих власнику земельної ділянки збитків; безперешкодно обстежувати в установленому законодавством порядку земельні ділянки, що перебувають у власності та користуванні юридичних і фізичних осіб, перевіряти документи щодо використання та охорони земель.

Приписами частини 1 статті 1 Закону №963-ІV визначено, що самовільне зайняття земельної ділянки - це будь-які дії, які свідчать про фактичне використання земельної ділянки за відсутності відповідного рішення органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування про її передачу у власність або надання у користування (оренду) або за відсутності вчиненого правочину щодо такої земельної ділянки, за винятком дій, які відповідно до закону є правомірними.

При цьому, п.б ч.1 ст.211 ЗК України встановлено, що громадяни та юридичні особи несуть цивільну, адміністративну або кримінальну відповідальність відповідно до законодавства за такі порушення, як самовільне зайняття земельних ділянок.

Згідно з ч.1 ст.212 ЗК України самовільно зайняті земельні ділянки підлягають поверненню власникам землі або землекористувачам без відшкодування затрат, понесених за час незаконного користування ними.

Відповідно до ч.2 ст.212 ЗК України приведення земельних ділянок у придатний для використання стан, включаючи знесення будинків, будівель і споруд, здійснюється за рахунок громадян або юридичних осіб, які самовільно зайняли земельні ділянки.

Як слідує з матеріалів справи, державним інспектором за наслідками перевірки додержання вимог земельного законодавства щодо земельної ділянки з кадастровим номером 1225081500:02:002:0029 встановлено факт використання ОСОБА_1 2,0000 га вищевказаної земельної ділянки для ведення товарного сільськогосподарського виробництва за відсутності відповідного рішення органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування про її передачу у власність або надання у користування (оренду), що зафіксовано актом обстеження земельної ділянки № 1163-ДК/122/АО/10/01/-21 від 27.10.2021.

Заперечуючи проти таких висновків, позивач посилається на те, що 23.05.2001 її чоловіку ОСОБА_2 було видано Державний акт на право постійного користування земельною ділянкою площею 4,0000 га, розташованою на території Василівської сільської ради. ОСОБА_2 помер ІНФОРМАЦІЯ_1 . З 05.06.2006 засновником і головою Селянського (фермерського) господарства «Азербайджан» стала позивач. Посилаючись на постанову Великої Палати Верховного Суду від 23.06.2020 у справі № 179/1043/16-ц, позивач зазначає, що право постійного користування земельною ділянкою, наданою для ведення селянського (фермерського) господарства, після його створення належить господарству. Після смерті його засновника СФГ «Азербайджан» ОСОБА_2 відповідні права та обов`язки щодо використання вказаної земельної ділянки зберігаються за СФГ «Азербайджан».

Дослідивши надану позивачем на підтвердження зазначених обставин копію державного акту на право постійного користування земельною ділянкою сері ДП № 000154, виданого 23.05.2001, встановлено, що вказаний акт було видано громадянину України ОСОБА_2 в тому, що на підставі рішення 13 сесії 23 скликання Солонянської районної Ради народних депутатів Солонянського району Дніпропетровської області від 27.09.2000 № 11-13/ХХІІІ йому надається у постійне користування земельна ділянка площею 4,000 га, розташована на території Василівської сільської ради для ведення фермерського господарства.

Відповідно до відомостей з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань засновником селянського (фермерського) господарства «Азербайджан» (код ЄДРПОУ 21924582, дата державної реєстрації 14.08.1995) зазначено ОСОБА_2 , керівником ОСОБА_1 .

Дослідивши надану позивачем копію Витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності №229260943 від 22.10.2020, суд встановив, що у вказаному Витязі зазначено, що нерухоме майно з реєстраційним номером 1397565112250, а саме: земельна ділянка з кадастровим номером 1225081500:02:002:0029, площею 4 га, з цільовим призначенням для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, 01.01, перебуває у приватній власності; власник ОСОБА_3 , номер запису про право власності: 23174967, дата державної реєстрації 03.11.2017, державна реєстрація здійснена державним реєстратором Виконавчого комітету Солонянської селищної ради Солонянського району Дніпропетровської області Андрейченко Ольгою Павлівною, рішення про державну реєстрацію, індексний номер 37929052 від 03.11.2017, підстава виникнення права власності: проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність, серія та номер: б/н, виданий 15.05.2017, видавник: ТОВ «Експерт-Груп»; витяг з Державного земельного кадастру, серія та номер: НВ-1205412302017, виданий 31.10.2017, видавник: Відділ у Солонянському районі Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області.

Водночас, судом встановлено, що в провадженні Господарського суду Дніпропетровської області перебувала справа №904/5889/20 за позовом Фермерського господарства селянського (фермерського) господарства «Азербайджан» до Солонянської селищної ради, третя особа-1, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача ОСОБА_3 , третя особа-2, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача - Державний реєстратор Виконавчого комітету Солонянської селищної ради Солонянського району Дніпропетровської області Андрейченко Ольга Павлівна про визнання недійсним, скасування рішення Солонянської селищної ради «Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки б/н від 15.05.2017 та надання земельної ділянки для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, кадастровий номер № 1225081500:02:002:0029, площею 4 га, розташованої за адресою: Дніпропетровська область, Солонянський район, сщ/рада Солонянська, у власність ОСОБА_3 ; скасування державної реєстрації в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна: рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень 37929052 від 03.11.2017 12:23:05, здійснене державним реєстратором виконавчого комітету Солонянської селищної ради Солонянського району Дніпропетровської області Андрейченко Ольгою Павлівною.

Ухвалою Господарського суду Дніпропетровської області від 03.11.2020 було відкрито провадження у вищевказаній господарській справі №904/5889/20.

Ухвалою Господарського суду Дніпропетровської області від 03.11.2020 у справі №904/5889/20 було витребувано у Солонянської селищної ради рішення Солонянської селищної ради «Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки б/н від 15.05.2017 та надання земельної ділянки, кадастровий номер №1225081500:02:002:0029, площею 4 га, яка розташована за адресою: Дніпропетровська область, Солонянський район, сщ/рада Солонянська, у власність ОСОБА_3 .

На виконання вищевказаної ухвали суду листом Виконавчого комітету Солонянської селищної ради Солонянського району Дніпропетровської області №1660/04-16 від 25.11.2020 надано інформацію, згідно з якою рішення «Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки б/н від 15.05.2017 на надання земельної для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, кадастровий номер №1225081500:02:002:0029 площею 4га, розташованої за адресою: Дніпропетровська область, Солонянський район, сщ-рада Солонянська, у власність ОСОБА_3 » Солонянською селищною радою не приймалося. За період 2017 року сесія Солонянської селищної ради 15.05.2017 не відбувалась. Станом на 2017 рік розпорядження землями сільськогосподарського призначення за межами населених пунктів не відносилося до компетенції органів місцевого самоврядування, таким чином, Солонянська селищна рада станом на 2017 рік не мала повноважень щодо передачі земельної ділянки №1225081500:02:002:0029 для ведення товарного сільськогосподарського виробництва у власність громадянину.

Крім цього, згідно з Інформацією з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна, номер інформаційної довідки: 235764175, дата формування 07.12.2020, станом на 07.12.2020 в Державному реєстру речових прав на нерухоме майно наявний запис про право власності 23174967 про те, що нерухоме майно з реєстраційним номером 1397565112250, а саме: земельна ділянка з кадастровим номером 1225081500:02:002:0029, площею 4 га, з цільовим призначенням для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, 01.01, перебуває у державній власності; власник Головне управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області (код ЄДРПОУ 39835428), номер запису про право власності: 23174967, дата державної реєстрації 03.11.2017, державна реєстрація здійснена державним реєстратором Виконавчого комітету Солонянської селищної ради Солонянського району Дніпропетровської області Андрейченко Ольгою Павлівною, рішення про державну реєстрацію, індексний номер 37929052 від 03.11.2017, підстава виникнення права власності: проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність, серія та номер: б/н, виданий 15.05.2017, видавник: ТОВ «Експерт-Груп»; витяг з Державного земельного кадастру, серія та номер: НВ-1205412302017, виданий 31.10.2017, видавник: Відділ у Солонянському районі Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області.

Також відповідно до Інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна, інформаційні довідки №272763830 від 01.09.2021 станом на означену дату в Державному реєстру речових прав на нерухоме майно наявний вищенаведений запис про право власності 23174967 про те, що нерухоме майно з реєстраційним номером 1397565112250, а саме: земельна ділянка з кадастровим номером 1225081500:02:002:0029, площею 4 га, з цільовим призначенням для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, 01.01, перебуває саме у державній власності; власник Головне управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області (код ЄДРПОУ 39835428), номер запису про право власності: 23174967, дата державної реєстрації 03.11.2017.

Судом встановлено, що ухвалою Господарського суду Дніпропетровської області від 03.11.2020 у справі №904/5889/20, зважаючи на клопотання представника позивача про закриття провадження у справі у зв`язку з відсутністю предмету спору, виходячи з того, що відповідно до листа Виконавчого комітету Солонянської селищної ради Солонянського району Дніпропетровської області №1660/04-16 від 25.11.2020 рішення «Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки б/н від 15.05.2017 на надання земельної для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, кадастровий номер №1225081500:02:002:0029 площею 4га, розташованої за адресою: Дніпропетровська область, Солонянський район, сщ-рада Солонянська, у власність ОСОБА_3 » Солонянською селищною радою не приймалося, а згідно з Державним реєстром речових прав на нерухоме майно та Реєстром прав власності на нерухоме майно земельна ділянка за кадастровим номером №1225081500:02:002:0029 перебуває у державній власності, що, в свою чергу, свідчить про те, що у даній справі відсутній предмет спору, оскільки скасувати рішення від 15.05.2017 Солонянської селищної ради, яке останньою не приймалось, щодо передачі земельної ділянки №1225081500:02:002:0029 площею 4 га у власність, а також скасувати рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень 37929052 від 03.11.2017, державний запис в якому було змінено на законного власника - державу - не вбачається можливим, було закрито провадження у справі № 904/5889/20.

Судом також встановлено, що згідно з витягом з Єдиного державного реєстру досудових розслідувань у кримінальному провадженні № 12021046570000026, 19.03.2021 до Єдиного реєстру досудових розслідувань внесено відомості про вчинення кримінального правопорушення за заявою посадових осіб СФГ «Азербайджан» про те, що невідома особа здійснила підробку документів, на підставі яких отримала право власності на земельну ділянку за кадастровим номером №1225081500:02:002:0029. Правова кваліфікація ч.1 ст.358 Кримінального кодексу України.

Згідно з інформацією відділу дізнання Головного управління Національної поліції в Дніпропетровській області від 26.07.2021 №5/Я-327аз на адвокатський запит, на стадії досудового розслідування у вказаному кримінальному провадженні голову СФГ «Азербайджан» ОСОБА_1 визнано потерпілою.

Зважаючи на наведені обставин, судом встановлено, що як станом на час проведення державним інспектором Дем`янцем В.Ю. перевірки з питання дотримання вимог земельного законодавства стосовно земельної ділянки з кадастровим номером 1225081500:02:002:0029, так і станом на час винесення спірного припису і на час розгляду справи судом, згідно з відомостями Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно земельна ділянка за кадастровим номером №1225081500:02:002:0029 перебуває саме у державній власності, оскільки вже станом на 07.12.2020 саме таку інформацію містив Державний реєстр, що підтверджено відповідними Витягами та інформаційними довідками.

Твердження позивача про те, що станом на час видання спірного припису зазначена земельна ділянка перебувала у користуванні СФГ «Азербайджан» не підтверджено належними і допустими доказами.

Державний акт на право постійного користування земельною ділянкою сері ДП № 000154, виданий 23.05.2001 ОСОБА_2 не містить відомостей про каастровий номер земельної ділянки.

Інших доказів на підтвердження перебування земельної ділянки з кадастровим номером №1225081500:02:002:0029 у користуванні СФГ «Азербайджан», зокрема відповідного рішення органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування про надання її у користування (оренду), суду не надано.

Водночас, позивачем фактично визнається, що станом на час проведення перевірки СФГ «Азербайджан», головою якого вона є, користувалося зазначеною земельною ділянкою.

Факт користування позивачем цією земельною ділянкою станом на час проведення перевірки встановлено та зафіксовано актом обстеження земельної ділянки № 1163-ДК/122/АО/10/01/-21 від 27.10.2021.

Зважаючи на те, що, як станом на час проведення перевірки, такі станом на час видання спірного припису, у позивача було відсутнє відповідне рішення органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування про її передачу у власність або надання у користування (оренду), державний інспектор дійшов правильного висновку про те, що ОСОБА_1 самовільно займає земельну ділянку площею 2,0000 га з кадастровим номером 1225081500:02:002:0029 для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, що є порушенням ст.ст. 125, 126 ЗК України.

Враховуючи встановлення державним інспектором за наслідками проведеної перевірки факту порушення позивачем земельного законодавства у вигляді самовільного зайняття нею земельної ділянки, державний інспектор обґрунтовано та на законних підставах видав оскаржуваний припис про усунення цього порушення.

При цьому, посилання позивача на те, що зі змісту оскаржуваного припису неможливо встановити які саме норми було порушено позивачем та які саме дії необхідно вчинити для усунення такого порушення, що свідчить про юридичний дефект припису та є підставою для скасування, є безпідставними, оскільки у приписі чітко вказано, що порушення полягає у самовільному зайнятті земельної ділянки з кадастровим номером 1225081500:02:002:0029, а єдиним способом усунення такого порушення у розумінні вищенаведених норм ч.1 ст.212 ЗК України є звільнення самовільно зайнятої земельної ділянки, що не викликає будь-якого подвійного тлумачення чи нерозуміння норми закону.

За наведених обставин, суд дійшов висновку, що оскаржуваний припис №1163-ДК/0133Пр/03/01/-21 від 27.10.2021 стосовно ОСОБА_1 , складений державним інспектором у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель Держгеокадастру у Дніпропетровській області заступником начальника відділу державного контролю за використанням та охороною земель № 3 управління з контролю за використанням та охороною земель Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області Дем`янцем В.Ю., є законним, обґрунтованим та скасуванню не підлягає, а відтак, у задоволенні позовних вимог ОСОБА_1 слід відмовити у повному обсязі.

Зважаючи на те, що у задоволенні позовних вимог ОСОБА_1 відмовлено у повному обсязі, розподіл судових витрат, понесених позивачем, відповідно до ст.139 КАС України не здійснюється.

Керуючись ст. ст. 242-246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд -

ВИРІШИВ:

У задоволенні позовної заяви ОСОБА_1 до Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області про визнання протиправним та скасування припису - відмовити у повному обсязі.

Рішення суду набирає законної сили відповідно до вимог статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене до Третього апеляційного адміністративного суду в порядку та у строки, передбачені ст.ст. 295-297 Кодексу адміністративного судочинства України.

Позивач: ОСОБА_1 , зареєстроване місце проживання: 52461, Дніпропетровська область, Дніпровський район, с. Кам`яне, РНОКПП НОМЕР_1 .

Відповідач: Головне управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області, місцезнаходження: 49006, м. Дніпро, вул. Філософська, 39-А, код ЄДРПОУ 39835428.

Повний текст рішення складено 21.02.2022.

Суддя В.В. Рянська

СудДніпропетровський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення20.02.2022
Оприлюднено25.02.2022
Номер документу103531131
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері

Судовий реєстр по справі —160/25925/21

Постанова від 19.06.2022

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Шальєва В.А.

Ухвала від 17.05.2022

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Шальєва В.А.

Ухвала від 25.04.2022

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Шальєва В.А.

Ухвала від 11.04.2022

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Шальєва В.А.

Рішення від 20.02.2022

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Рянська Вікторія В'ячеславівна

Ухвала від 21.12.2021

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Рянська Вікторія В'ячеславівна

Ухвала від 21.12.2021

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Рянська Вікторія В'ячеславівна

Ухвала від 17.12.2021

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Рянська Вікторія В'ячеславівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні