Рішення
від 13.02.2022 по справі 520/9717/21
ХАРКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Харківський окружний адміністративний суд 61022, м. Харків, майдан Свободи, 6, inbox@adm.hr.court.gov.ua, ЄДРПОУ: 34390710

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

м. Харків

14 лютого 2022 року № 520/9717/21

Харківський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді - Мельникова Р.В.,

за участю секретаря судового засідання - Волкової Д.С.,

представника позивача - Костіна К.В.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Харківській області до Обласного комунального закладу "Харківський театр для дітей та юнацтва" про застосування заходів реагування щодо державного нагляду (контрою),

В С Т А Н О В И В :

Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Харківській області звернулось до Харківського окружного адміністративного суду з позовом, в якому просить суд застосувати заходи реагування у вигляді повного зупинення (заборони) експлуатації будівлі Обласним комунальним закладом "Харківський театр для дітей та юнацтва", за адресою: м. Харків, вул. Полтавський шлях, 18, шляхом її знеструмлення, опечатування пристроїв, відключення джерел електропостачання та зобов`язання припинити використання цієї будівлі до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створюють загрозу житло та здоров`ю людей.

В обґрунтування позову позивач зазначив, що під час проведення перевірки додержання (виконання) вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки на території та у будівлі Обласного комунального закладу "Харківський театр для дітей та юнацтва", за адресою: м. Харків, вул. Полтавський шлях, 18, було встановлено, що вони експлуатуються з порушенням вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створюють загрозу життю та здоров`ю людей.

Ухвалою суду від 08.06.2021 року відкрито спрощене провадження в адміністративній справі та призначено розгляд справи по суті.

Представником відповідача через канцелярію суду подано відзив на позовну заяву, в якому вказано, що відповідач проти заявленого позову заперечує з підстав його необґрунтованості та недоведеності. Також, представником відповідача вказано, що частково висновки позивача є помилковими та такими, що не відповідають дійсним обставинам. Водночас, відповідачем здійснюються дії, направлені на усунення виявлених порушень. Відтак, на переконання представникам відповідача, відсутні підстави для задоволення позову.

Представник позивача в судове засідання прибув, позовні вимоги підтримав та просив суд задовольнити позов.

Представник відповідача в судове засідання не прибув, про дату, час та місце слухання справи повідомлений належним чином.

Заслухавши пояснення представника позивача, дослідивши наявні в матеріалах справи докази, проаналізувавши доводи позову і заперечень проти нього, суд встановив наступне.

З матеріалів справи вбачається, що з 01.03.2021 року по 05.03.2021 року Холодногірським районним відділом у м. Харкові Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Харківській області проведена планова перевірка додержання (виконання) вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки у будівлі Обласного комунального закладу "Харківський театр для дітей та юнацтва", за адресою: м. Харків, вул. Полтавський шлях, 18.

Зазначена перевірка проводилась у відповідності до вимог Кодексу цивільного захисту України, Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, наказу від 19.02.2021 року №96 Про проведення планових перевірок об`єктів, посвідчення на проведення перевірки від 01.03.2021 року №75 Холодногірського районного відділу у м. Харкові Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Харківській області.

За результатами проведеної перевірки позивачем складено акт перевірки додержання (виконання) вимог законодавства у сферах пожежної і техногенної безпеки від 05.03.2021 року №38.

Відповідно до акту, складеного за результатами перевірки будівлі Обласного комунального закладу "Харківський театр для дітей та юнацтва", за адресою: м. Харків, вул. Полтавський шлях, 18, було встановлено, що останні експлуатуються з порушенням вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, які створюють загрозу життю та здоров`ю людей, а саме:

- розміщення газових опалювальних котлів, опалювальних апаратів, ємнісних газових водонагрівників, газобалонних установок має відповідати Правилам безпеки систем газопостачання України, затвердженимнаказом Мінпаливенерго України від 15 травня 2015 року № 285, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 08 червня 2015 року за № 674/27119 (далі - НПАОП 0.00-1.20). Наказ МВС №1417 від 30.12.14 р. «Про затвердження Правил пожежної безпеки в Україні», далі по тексту п. 4.1, глава 4, розділ IV ППБУ - влаштована газова котельня на першому поверсі біля приміщень де перебувають люди;

- забороняється зменшувати кількість та розміри евакуаційних виходів з будівель і приміщень, класи вогнестійкості несучих та огороджувальних конструкцій, застосовувати будівельні матеріали з вищими показниками пожежної небезпеки, змінювати інженерні та планувальні рішення й умови освітлення згідно з нормованою вимогою. Кількість та ширина виходів, шляхи евакуації мають відповідати розрахунку, виходячи з необхідного безпечного часу евакуації. У залі для глядачів ширина дверних отворів незалежно від результатів розрахунку повинна бути не менше 1,2 м і не більше 2,4 м, а ширина проходів, розташованих навпроти виходів, - не менше ширини самих дверей, пункт 2.23, глава 2, розділ III та пункт 2.10, глава 2, розділ VІ ППБУ - висота та ширина евакуаційних шляхів та виходів не відповідає нормам;

- усі системи протипожежного захисту (далі - СПЗ) мають бути справними і утримуватися в постійній готовності до виконання роботи. Несправності, які впливають на їх працездатність, повинні усуватися негайно, інші несправності усуваються в передбачені регламентом терміни, при цьому необхідно робити записи у відповідних журналах. Підтримання експлуатаційної придатності СПЗ повинно проводитися відповідно до вимог ДБН В.2.5-56:2014 «Системи протипожежного захисту», п. 1.1., 1.4., глава 1, розділ V ППБУ - в приміщеннях театру не проведено ремонт системами протипожежного захисту (автоматичної системи пожежної сигналізації) (відсутні підтверджуючі документи);

- під час експлуатації об`єкта не допускається знижувати клас вогнестійкості елементів заповнення прорізів у протипожежних перешкодах; протипожежні двері, ворота, вікна, люки, клапани, завіси (екрани) у протипожежних перешкодах повинні утримуватися у справному стані; не допускається встановлювати будь-які пристрої, предмети тощо, що перешкоджають їх зачиненню, п. 2.3, п. 2.23, глава 2, розділ III ППБУ - приміщення архіву, електрощитової не забезпечені сертифікованими протипожежними дверима, (відсутні підтверджуючі документи);

- пожежні кран-комплекти повинні розміщуватись у вбудованих або навісних шафках, які мають отвори для провітрювання і пристосовані для опломбування та візуального огляду їх без розкривання; при виготовленні шаф рекомендується передбачати в них місце для зберігання двох вогнегасників; на дверцята шаф, в яких знаходяться вогнегасники, мають бути нанесені відповідні покажчики за ДСТУ ISO 6309:2007 «Протипожежний захист. Знаки безпеки. Форма та колір» (ISO 6309:1987, IDT) та ГОСТ 12.4.026-76 «ССБТ. Цвета сигнальные и знаки безопасности»; підпункт 6, пункт 2.2, глава 2, розділ V ППБУ - пожежні кран-комплекти не розмішені у вбудованих або навісних шафах виготовлених з негорючих матеріалів, які мають отвори для провітрювання і пристосовані для опломбування та візуального огляду їх без розкривання, позначені відповідними покажчиками;

- замір опору ізоляції і перевірка спрацювання приладів захисту електричних мереж та електроустановок від короткого замикання мають проводитись 1 раз на 2 роки, якщо інші терміни не обумовлені ПТЕ, п. 1.20, глава 1, розділ ІІІ ППБУ - не проведено замір опору ізоляції і перевірку спрацювання приладів захисту електричних мереж та електроустановок від короткого замикання (відсутні підтверджуючі документи);

- забороняється; підвішування світильників безпосередньо на струмопровідні проводи п. 1.18, глава 1, розділ III ППБУ - у коридорі другого поверху театру допускається підвішування світильників безпосередньо на струмопровідні проводі

- не допускається: користуватися електронагрівальними приладами у приміщеннях, за винятком місць, що спеціально відведені та обладнані для цієї мети; пункт 2.28 глава 2, розділ VI ППБУ допускається користуватися електрочайниками в приміщеннях гардеробних;

- між дерев`яною рампою помосту (естради, сцени) та кожухами електросвітильників повинен бути прокладенийнегорючий теплоізолюючий матеріал завтовшки 8-10 мм. У разі встановлення підсвітів безпосередньо на планшеті помосту (естради, сцени) під них повинні підкладатися негорючі теплоізоляційні килимки. Софіти, які не мають світлофільтрів і використовуються для робочого освітлення естради, помосту, сцени, повинні бути закриті склом, пункт 2.14 глава 2, розділ VI ППБУ - допускається встановлення підсвітів безпосередньо на планшеті помосту (естради, сцени) без підкладання під них негорючих теплоізоляційні килимків;

- усі горючі декорації, сценічне оформлення, драпірування в запах для глядачів та експозиційних залах, фойє мають бути важкозаймистими або обробленими вогнегасними засобами; дерев`яні конструкції сценічної коробки повинні бути обробленівогнезахисними засобами, що забезпечують І групу вогнезахисної ефективності; пункт 2.3 глава 2, розділ VI ППБУ - дерев`яні конструкції сценічної коробки не оброблені вогнезахисними засобами, що забезпечують І групу вогнезахисної ефективності;

- розміщення та експлуатація вогнегасників повинні здійснюватись згідно з вимогами Типових належності вогнегасників, Правил експлуатації вогнегасників, п.3.10 глави 3 розділу V ППБУ - приміщення не забезпечені в повному обсязі вогнегасниками;

- експлуатація електроустановок повинна відповідати вимогам ПУЕ, Правил технічної експлуатації електроустановок споживачів; пункт 1.1 розділу IV ППБУ; з`єднання, відгалуження та окінцювання жил проводів і кабелів мають здійснюватися за допомогою опресування, зварювання, паяння або затискачів; пункт 1.6 розділу IV ППБУ забороняється експлуатація кабелів і проводів з пошкодженою або такою, що в процесі експлуатації втратила захисні властивості, ізоляцією, пункт 1.18 розділу ІV ППБУ - електроустановки, електрообладнання експлуатуються з порушенням вимог ПУЕ (допускається використання проводів з пошкодженою ізоляцією, з`єднання методом скрутки;

- у будинках, крім будинків V ступеня вогнестійкості, дерев`яні елементи горищних покриттів повинні бути обробленні засобами вогнезахисту, які забезпечують І групу вогнезахисної ефективності п. 2.5., глава 2, розділ ІІІ, ППБУ - у будинках, крім будинків V ступеня вогнестійкості, дерев`яні елементи горищних покриттів не оброблені засобами вогнезахисту, які забезпечують І групу вогнезахисної ефективності (відсутні підтверджуючі документи);

- технічне обслуговування вогнегасниківповинно здійснюватися відповідно до Правил експлуатації вогнегасників, затверджених наказом Міністерства України з питань надзвичайних ситуацій та у справах захисту населення від наслідківЧорнобильської катастрофи від 02 квітня 2004 року № 152, зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 29 квітня 2004 року за № 555/9154, а також ДСТУ 4297-2004 «Технічне обслуговування вогнегасників. Загальні технічні вимоги», п. 3.17 глава 3, розділ V, ППБУ - не проведено перевірку та технічне обслуговування наявних первинних засобів пожежогасіння (відсутні підтверджуючі матеріали);

- очищення димоходів та печей від сажі потрібно проводити перед початком, а також протягом усього опалювального сезону, а саме: кухонних плит та кип`ятильників - один раз на місяць; на підприємствах результати очищення димоходів та печей повинні фіксуватися у відповідному журналі; пункт 2.5 глави 2 розділу IV ППБУ - не проведено очищення вентиляційних каналів театру;

- приміщення (відсіки), розташовані в підвальних або цокольних поверхах, повинні мати люки чи вікна розміром 0,9 х 1,2 м з приямками (для випускання диму в разі пожежі), п. 9.1, пп 8, розділ VI, ППБУ у підвальному приміщенні відсутні вікна для димовидалення розміром 0,75 х 1,2 м з приямками (для випускання диму в разі пожежі) та не обладнані ці приміщення спеціальною системою димовидалення;

- забороняється використання в пожежонебезпечних зонах світильників з лампами розжарювання без захисного суцільного скла (ковпаків), а також з відбивачами і розсіювачами, виготовленими з горючих матеріалів, п. 1 18. глава 1, розділ IV, ППБУ - Допускається використання в пожежонебезпечних зонах (підвал, насосна станція) світильників з лампами розжарювання без захисного суцільного скла (ковпаків);

- в електропроводках вибухонебезпечних і пожежонебезпечних зон відгалужувальні та з`єднувальні коробки повинні бути закриті кришками з негорючих або важкогорючих матеріалів; п. 1.7, глава 1, розділ IV, ППБУ - в приміщенні підвалу театру з`єднувальна коробка не закрита кришкою з негорючого або важкогорючого матеріалу;

- забороняється зменшувати кількість та розміри евакуаційних виходів з будівель і приміщень, класи вогнестійкості несучих та огороджувальних конструкцій, застосовувати будівельні матеріали з вищими показниками пожежної небезпеки, змінювати інженерні та планувальні рішення й умови освітлення згідно з нормованою вимогою п. 2.23, глава 2, розділ ІІІ, ППБУ - на шляхах евакуації з підвалу влаштовано решітки, які зменшують нормативну ширину;

- пожежні кран-комплекти не рідше одного разу на рік підлягають технічному обслуговуванню і перевірці на працездатність шляхом пуску води з реєстрацією результатів перевірки у спеціальному журналі обліку технічногообслуговування; пожежні кран-комплекти повинні постійно бути справними і доступними для використання, Розділ V, глава 2, пункт 2.2, підпункт 9 ППБУ - не проведено іспит на працездатність пожежних кран-комплектів та пожежних рукавів;

- під час експлуатації об`єкта не допускається знижувати клас вогнестійкості елементів заповнення прорізів у протипожежних перешкодах; протипожежні двері, ворота, вікна, люки, клапани, завіси (екрани) у протипожежних перешкодах повинні утримуватися у справному стані; не допускається встановлювати будь-які пристрої, предмети, тощо, що перешкоджають їх зачиненню п. 2.3, глава 2, розділ III, ППБУ - вихід на покрівлю (лівого та правого крила) здійснюється не крізь протипожежну перешкоду (сертифіковані протипожежні двері (люк);

- не допускається: улаштовувати на шляхах евакуації пороги, виступи, турнікети, двері розсувні, підйомні, такі, що обертаються, та інші пристрої, які перешкоджають вільній евакуації людей; п. 2.37, глава 2, розділ ІІІ, ППБУ - на шляхах евакуації насосної станції влаштовано поріг більше 5 см;

- не допускається улаштовувати у сходових клітках приміщення будь-якого призначення (кіоски), обладнання, п. 2.37, глава 2. розділ ІІІ, ППБУ - на лівому крилі під сходовою кліткою знаходиться комора;

- електрифіковані засувки повинні перевірятися не рідше двох разів на рік, а пожежні насоси - щомісяця й утримуватись у постійнійексплуатаційній готовності; не рідше одного разу на місяць повинна перевірятися надійність переведення пожежних насосів з основного на резервне електропостачання (у тому числі від дизельних агрегатів) з реєстрацією результатів у журналі; пп.4, пункт 2.3 глава 2, розділ V, ППБУ - електрифіковані засувки повинні перевірятися не рідше двох разів на рік, а пожежні насоси - щомісяця й утримуватись у постійній експлуатаційній готовності (не надано підтверджуючі матеріали);

- біля входу в приміщення насосної станції слід розмішувати напис (табло) «Пожежна насосна станція» з освітленням уночі; пп.6, пункт 2.3 глава 2, розділ V, ППБУ - відсутнє нічне освітлення напису (табла) «Пожежна насосна станція»;

- не допускається захаращувати шляхи евакуації меблями, обладнанням, різними матеріалами, п. 2.37, глава 2, розділ ІІІ, ППБУ - допускається захаращення шляхів евакуації декораціями та меблями;

- забороняється зменшувати кількість та розміри евакуаційних виходів з будівель і приміщень, класи вогнестійкості несучих та огороджувальних конструкцій, застосовувати будівельні матеріали з витими показниками пожежної небезпеки, змінювати інженерні та планувальні рішення й умови освітлення згідно з нормованою вимогою; кількість та ширина виходів, шляхи евакуації мають відповідати розрахунку, виходячи з необхідного безпечного часу евакуації, пункт 2.23, глава 2, розділ ІІІ, ППБУ - малий зал театру не забезпечений другим евакуаційним виходом на випадок пожежі;

- не допускається зберігання горючого інвентарю, бутафорії та декорації у трюмах, на колосниках, робочих майданчиках, заекранному просторі, у підвалах, розташованих під залою для глядачів, пункт 2.28, глави 2. розділу VI, ППБУ - в підвальних та допоміжних приміщеннях зберігаються декорації театру виготовлених з горючих матеріалів

- усі горючі декорації, сценічне оформлення, драпірування в залах для глядачів та експозиційних залах, фойє мають бути важко займистими або обробленими вогнезахисними засобами, пункт 2.3, глави 2, розділу VI, ППБУ - декорації, сценічне оформлення, драпірування в залах не оброблені вогнезахисним засобом.

Статтею 1 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" передбачено, що державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб`єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, прийнятного рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.

Посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, у разі порушення вимог законодавства з питань техногенної та пожежної безпеки, у тому числі невиконання їх законних вимог, зобов`язані застосовувати санкції, визначені законом.

Підставою для звернення центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів є: 1) недотримання вимог пожежної безпеки, визначених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами, стандартами, нормами і правилами; 2) порушення вимог пожежної безпеки, передбачених стандартами, нормами і правилами, під час будівництва приміщень, будівель та споруд виробничого призначення; 3) випуск і реалізація вибухопожежонебезпечної продукції та продукції протипожежного призначення з відхиленням від стандартів чи технічних умов або без даних щодо відповідності такої продукції вимогам пожежної безпеки; 4) нездійснення заходів щодо захисту персоналу від шкідливого впливу ймовірних надзвичайних ситуацій; 5) відсутність на виробництвах, на яких застосовуються небезпечні речовини, паспортів (формулярів) на обладнання та апаратуру або систем із забезпечення їх безперебійної (безаварійної) роботи; 6) невідповідність кількості засобів індивідуального захисту органів дихання від небезпечних хімічних речовин нормам забезпечення ними працівників суб`єкта господарювання, їх непридатність або відсутність; 7) порушення правил поводження з небезпечними речовинами; 8) відсутність або непридатність до використання засобів індивідуального захисту в осіб, які здійснюють обслуговування потенційно небезпечних об`єктів або об`єктів підвищеної небезпеки, а також в осіб, участь яких у ліквідації наслідків надзвичайної ситуації передбачена планом локалізації і ліквідації наслідків аварій; 9) відсутність на об`єкті підвищеної небезпеки диспетчерської служби або її неготовність до виконання покладених на неї завдань, у тому числі через відсутність відповідних документів, приладів, обладнання або засобів індивідуального захисту; 10) неготовність до використання за призначенням аварійно-рятувальної техніки, засобів цивільного захисту, а також обладнання, призначеного для забезпечення безпеки суб`єктів господарювання; 11) проведення робіт з будівництва будинків та споруд, розміщення інших небезпечних об`єктів, інженерних і транспортних комунікацій, які порушують встановлений законодавством з питань техногенної безпеки порядок їх проведення або проведення яких створює загрозу безпеці населення, суб`єктам господарювання, обладнанню та майну, що в них перебувають.

Повне або часткове зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, виконання робіт, надання послуг здійснюється виключно за рішенням адміністративного суду.

Відповідно до частини 5 статті 4 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності", повне або часткове зупинення виробництва (виготовлення) або реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг допускається за постановою адміністративного суду, ухваленою за результатами розгляду позову органу державного нагляду (контролю) щодо застосування заходів реагування. Вжиття інших заходів реагування, передбачених законом, допускається за вмотивованим письмовим рішенням керівника органу державного нагляду (контролю) чи його заступника, а у випадках, передбачених законом, - із наступним підтвердженням обґрунтованості вжиття таких заходів адміністративним судом.

Чинним Кодексом цивільного захисту України регулюються відносини, пов`язані з захистом населення, територій, навколишнього природного середовища та майна від надзвичайних ситуацій, реагуванням на них, функціонуванням єдиної державної системи цивільного захисту, та визначає повноваження органів державної влади, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування, права та обов`язки громадян України, іноземців та осіб без громадянства, підприємств, установ та організацій незалежно від форми власності.

Статтею 70 Кодексу цивільного захисту України визначено підстави для зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, а саме: підставою для звернення центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, до адміністративного суду - щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів є: недотримання вимог пожежної безпеки, визначених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами, стандартами, нормами і правилами; порушення вимог пожежної безпеки, передбачених стандартами, нормами і правилами, під час будівництва приміщень, будівель та споруд виробничого призначення; нездійснення заходів щодо захисту персоналу від шкідливого впливу ймовірних надзвичайних ситуацій.

Крім того, згідно з частиною другою статті 70 Кодексу цивільного захисту України, повне або часткове зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, виконання робіт, надання послуг здійснюється виключно за рішенням адміністративного суду.

Відповідно до частини третьої статті 55 Кодексу цивільного захисту України, забезпечення пожежної безпеки суб`єкта господарювання покладається на власників та керівників таких суб`єктів господарювання.

Згідно з пунктом 12 частини першої статті 67 Кодексу цивільного захисту України, до повноважень центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, належить звернення до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, експлуатації будівель, об`єктів, споруд, цехів, дільниць, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, зупинення проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску і реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту, надання послуг, якщо ці порушення створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей.

Відповідно до частини другої статті 68 Кодексу цивільного захисту України, у разі встановлення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров`ю людей, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, звертаються до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту у порядку, встановленому законом.

З Кодексом цивільного захисту України також узгоджуються положення Порядку проведення планових (позапланових) перевірок щодо додержання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки, затвердженого наказом Міністерства внутрішніх справ України 02 листопада 2015 року №1337, згідно п.18 якого на підставі акта перевірки, у разі виявлення порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки, які створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей, ДСНС України або її територіальний орган звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, об`єктів, споруд, цехів, дільниць, окремих приміщень, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, зупинення проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску і реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту, надання послуг. У разі наявності на об`єкті перевірки інших порушень посадовою особою ДСНС України або її територіального органу на підставі акта перевірки складається припис про усунення порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки згідно з додатком 6 до цього Порядку.

Частиною 5 ст.4 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності від 05.04.2007 року №877-V (із змінами, внесеними Законом України від 20.06.2013 р. №353-VII) передбачено, що повне або часткове зупинення виробництва (виготовлення) або реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг допускається за постановою адміністративного суду, ухваленою за результатами розгляду позову органу державного нагляду (контролю) щодо застосування заходів реагування.

Частина 7 ст.7 зазначеного Закону України №877-V визначає, що на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду.

Таким чином, суд приходить до висновку, що спеціальним законом щодо правових та організаційних засад, основних принципів і порядку здійснення державного контролю у сфері господарської діяльності є Закон України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності від 05.04.2007 року №877-V (із змінами, внесеними Законом України від 20.06.2013р. №353-VII), який передбачає порядок звернення до суду органу державного нагляду з позовом щодо застосування заходів реагування.

Відповідно до вимог пункту 33 частини 1 статті 2 Кодексу цивільного захисту України пожежна безпека відсутність неприпустимого ризику виникнення і розвитку пожеж та пов`язаної з ними можливості завдання шкоди живим істотам, матеріальним цінностям і довкіллю.

Під час розгляду справи судом зі змісту наданих до суду доказів встановлено, що Відділом запобігання надзвичайним ситуаціям по Холодногірському району Харківської міської територіальної громади Харківського районного управління Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Харківській області було проведено позаплановий захід державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, за результатами чого було складено акт від 17.11.2021 року №127, відповідно до висновків якого перевіркою встановлено наступні неусунуті порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, які створюють загрозу життю та здоров`ю людей, а саме:

- забороняється зменшувати кількість та розміри евакуаційних виходів з будівель і приміщень, класи вогнестійкості несучих та огороджувальних конструкцій, застосовувати будівельні матеріали з вищими показниками пожежної небезпеки, змінювати інженерні та планувальні рішення й умови освітлення згідно з нормованою вимогою. Кількість та ширина виходів, шляхи евакуації мають відповідати розрахунку, виходячи з необхідного безпечного часу евакуації. У залі для глядачів ширина дверних отворів незалежно від результатів розрахунку повинна бути не менше 1,2 м і не більше 2,4 м, а ширина проходів, розташованих навпроти виходів, - не менше ширини самих дверей, пункт 2.23, глава 2, розділ III та пункт 2.10, глава 2, розділ VІ ППБУ - висота та ширина евакуаційних шляхів та виходів не відповідає нормам;

- усі системи протипожежного захисту (далі - СПЗ) мають бути справними і утримуватися в постійній готовності до виконання роботи. Несправності, які впливають на їх працездатність, повинні усуватися негайно, інші несправності усуваються в передбачені регламентом терміни, при цьому необхідно робити записи у відповідних журналах. Підтримання експлуатаційної придатності СПЗ повинно проводитися відповідно до вимог ДБН В.2.5-56:2014 «Системи протипожежного захисту», п. 1.1., 1.4., глава 1, розділ V ППБУ - в приміщеннях театру не проведено ремонт системами протипожежного захисту (автоматичної системи пожежної сигналізації) (відсутні підтверджуючі документи);

- під час експлуатації об`єкта не допускається знижувати клас вогнестійкості елементів заповнення прорізів у протипожежних перешкодах; протипожежні двері, ворота, вікна, люки, клапани, завіси (екрани) у протипожежних перешкодах повинні утримуватися у справному стані; не допускається встановлювати будь-які пристрої, предмети тощо, що перешкоджають їх зачиненню, п. 2.3, п. 2.23, глава 2, розділ III ППБУ - приміщення архіву, електрощитової не забезпечені сертифікованими протипожежними дверима, (відсутні підтверджуючі документи);

- пожежні кран-комплекти повинні розміщуватись у вбудованих або навісних шафках, які мають отвори для провітрювання і пристосовані для опломбування та візуального огляду їх без розкривання; при виготовленні шаф рекомендується передбачати в них місце для зберігання двох вогнегасників; на дверцята шаф, в яких знаходяться вогнегасники, мають бути нанесені відповідні покажчики за ДСТУ ISO 6309:2007 «Протипожежний захист. Знаки безпеки. Форма та колір» (ISO 6309:1987, IDT) та ГОСТ 12.4.026-76 «ССБТ. Цвета сигнальные и знаки безопасности»; підпункт 6, пункт 2.2, глава 2, розділ V ППБУ - пожежні кран-комплекти не розмішені у вбудованих або навісних шафах виготовлених з негорючих матеріалів, які мають отвори для провітрювання і пристосовані для опломбування та візуального огляду їх без розкривання, позначені відповідними покажчиками;

- усі горючі декорації, сценічне оформлення, драпірування в запах для глядачів та експозиційних залах, фойє мають бути важкозаймистими або обробленими вогнегасними засобами; дерев`яні конструкції сценічної коробки повинні бути обробленівогнезахисними засобами, що забезпечують І групу вогнезахисної ефективності; пункт 2.3 глава 2, розділ VI ППБУ - дерев`яні конструкції сценічної коробки не оброблені вогнезахисними засобами, що забезпечують І групу вогнезахисної ефективності;

- розміщення та експлуатація вогнегасників повинні здійснюватись згідно з вимогами Типових належності вогнегасників, Правил експлуатації вогнегасників, п.3.10 глави 3 розділу V ППБУ - приміщення не забезпечені в повному обсязі вогнегасниками;

- експлуатація електроустановок повинна відповідати вимогам ПУЕ, Правил технічної експлуатації електроустановок споживачів; пункт 1.1 розділу IV ППБУ; з`єднання, відгалуження та окінцювання жил проводів і кабелів мають здійснюватися за допомогою опресування, зварювання, паяння або затискачів; пункт 1.6 розділу IV ППБУ забороняється експлуатація кабелів і проводів з пошкодженою або такою, що в процесі експлуатації втратила захисні властивості, ізоляцією, пункт 1.18 розділу ІV ППБУ - електроустановки, електрообладнання експлуатуються з порушенням вимог ПУЕ (допускається використання проводів з пошкодженою ізоляцією, з`єднання методом скрутки;

- у будинках, крім будинків V ступеня вогнестійкості, дерев`яні елементи горищних покриттів повинні бути обробленні засобами вогнезахисту, які забезпечують І групу вогнезахисної ефективності п. 2.5., глава 2, розділ ІІІ, ППБУ - у будинках, крім будинків V ступеня вогнестійкості, дерев`яні елементи горищних покриттів не оброблені засобами вогнезахисту, які забезпечують І групу вогнезахисної ефективності (відсутні підтверджуючі документи);

- очищення димоходів та печей від сажі потрібно проводити перед початком, а також протягом усього опалювального сезону, а саме: кухонних плит та кип`ятильників - один раз на місяць; на підприємствах результати очищення димоходів та печей повинні фіксуватися у відповідному журналі; пункт 2.5 глави 2 розділу IV ППБУ - не проведено очищення вентиляційних каналів театру;

- приміщення (відсіки), розташовані в підвальних або цокольних поверхах, повинні мати люки чи вікна розміром 0,9 х 1,2 м з приямками (для випускання диму в разі пожежі), п. 9.1, пп 8, розділ VI, ППБУ у підвальному приміщенні відсутні вікна для димовидалення розміром 0,75 х 1,2 м з приямками (для випускання диму в разі пожежі) та не обладнані ці приміщення спеціальною системою димовидалення;

- під час експлуатації об`єкта не допускається знижувати клас вогнестійкості елементів заповнення прорізів у протипожежних перешкодах; протипожежні двері, ворота, вікна, люки, клапани, завіси (екрани) у протипожежних перешкодах повинні утримуватися у справному стані; не допускається встановлювати будь-які пристрої, предмети, тощо, що перешкоджають їх зачиненню п. 2.3, глава 2, розділ III, ППБУ - вихід на покрівлю (лівого та правого крила) здійснюється не крізь протипожежну перешкоду (сертифіковані протипожежні двері (люк);

- не допускається: улаштовувати на шляхах евакуації пороги, виступи, турнікети, двері розсувні, підйомні, такі, що обертаються, та інші пристрої, які перешкоджають вільній евакуації людей; п. 2.37, глава 2, розділ ІІІ, ППБУ - на шляхах евакуації насосної станції влаштовано поріг більше 5 см;

- електрифіковані засувки повинні перевірятися не рідше двох разів на рік, а пожежні насоси - щомісяця й утримуватись у постійнійексплуатаційній готовності; не рідше одного разу на місяць повинна перевірятися надійність переведення пожежних насосів з основного на резервне електропостачання (у тому числі від дизельних агрегатів) з реєстрацією результатів у журналі; пп.4, пункт 2.3 глава 2, розділ V, ППБУ - електрифіковані засувки повинні перевірятися не рідше двох разів на рік, а пожежні насоси - щомісяця й утримуватись у постійній експлуатаційній готовності (не надано підтверджуючі матеріали);

- забороняється зменшувати кількість та розміри евакуаційних виходів з будівель і приміщень, класи вогнестійкості несучих та огороджувальних конструкцій, застосовувати будівельні матеріали з витими показниками пожежної небезпеки, змінювати інженерні та планувальні рішення й умови освітлення згідно з нормованою вимогою; кількість та ширина виходів, шляхи евакуації мають відповідати розрахунку, виходячи з необхідного безпечного часу евакуації, пункт 2.23, глава 2, розділ ІІІ, ППБУ - малий зал театру не забезпечений другим евакуаційним виходом на випадок пожежі;

- усі горючі декорації, сценічне оформлення, драпірування в залах для глядачів та експозиційних залах, фойє мають бути важко займистими або обробленими вогнезахисними засобами, пункт 2.3, глави 2, розділу VI, ППБУ - декорації, сценічне оформлення, драпірування в залах не оброблені вогнезахисним засобом.

З наявної в матеріалах справи копії акту від 17.11.2021 року №127 вбачається, що із останнім представник відповідача був ознайомлений та у відповідній графі вказав про відсутність зауважень.

Водночас, представником відповідача у наданих до суду поясненнях вказано, що виконання деяких вимог законодавства потребує виділення додатковий коштів і залучення спеціалістів відповідної кваліфікації, виконання роботи якими можливо лише через тривалий проміжок часу, на що у повній мірі вплинути відповідач не в змозі. Так, представником відповідача наголошено на обставинах того, що, зокрема, пожежні кран-комплекти не розміщені у вбудованих або навісних шафах виготовлених з негорючих матеріалів, які мають отвори для провітрювання і пристосовані для опломбування та візуального огляду їх без розкривання через своє нестандартне розміщення. Забезпечення ж підвальних приміщень вікнами для димовидалення розміром 0,75 х 1,2 м з приямками (для випускання диму в разі пожежі) та обладнання приміщень спеціальною системою димовидалення, відповідно пункту 9.1, підпункту 8., розділу VI ППБУ також являє собою деякі труднощі через необхідність виділення додаткових коштів та залучення спеціалістів для якісної установки вікон. При цьому, представником відповідача наголошено на обставинах того, що зважаючи на нестандартне розміщення, тривалий процес виготовлення та установки шаф та вікон для димовидалення розміром 0,75 х 1,2 м з приямками, які відповідатимуть вказаним вимогам законодавство, виконання вимог потребує часу й коштів.

Стосовно обробки дерев`яних конструкцій сценічної коробки, дерев`яних елементів горищних покриттів, декорацій, сценічного оформлення, драпірування вогнезахисними засобами, що забезпечують 1 групу вогнезахисної ефективності відповідно до пункту 2.3, глави 2, розділу VI ППБУ представником відповідача зазначено, що між Обласним комунальним закладом "Харківський театр для дітей та юнацтва" та КП «ХарківСпецПром» було досягнуто попередньої домовленості щодо надання останнім послуг з обробки вогнезахисними засобами дерев`яних конструкцій сценічної коробки та чердачного приміщення, декорацій, сценічного оформлення, драпірування.

Також, у зв`язку з потребою у значному об`ємі вогнезахисних засобів й часу на обробку великої кількості конструкцій, Обласним комунальним закладом "Харківський театр для дітей та юнацтва" здійснюється поступове постачання й обробка вогнезахисними засобами дерев`яних конструкції сценічної коробки, дерев`яних елементів горищних покриттів, декорацій, сценічного оформлення, драпірування вогнезахисними засобами.

Крім того, представником відповідача наголошено на обставинах того, що значна кількість виявлених порушень вже була усунута відповідачем.

Надаючи оцінку наведеним вище поясненням представника відповідача на встановленим під час розгляду справи обставинам суд зазначає, що відповідачем не надано до суду доказів повного усунення виявлених під час проведення перевірки порушень, як не надано і доказів на підтвердження здійснення дій задля повного усунення таких порушень.

Крім того, суд зазначає, що посилання представника відповідача на обставини досягнення з КП «ХарківСпецПром» попередньої домовленості щодо надання останнім послуг з обробки вогнезахисними засобами дерев`яних конструкцій сценічної коробки та чердачного приміщення, декорацій, сценічного оформлення, драпірування не можуть вважатися судом належними та достатніми, оскільки не підтверджуються доказами. Тим більше, що досягнення такої згоди не свідчить про усунення виявлених порушень.

Враховуючи вищевикладене та з урахуванням встановлених під час розгляду справи обставин, суд зазначає, що відповідачем до суду не надано доказів повного усунення порушень, виявлених під час проведення перевірки, які було зафіксовано перевіряючими у акті перевірки додержання (виконання) вимог законодавства у сферах пожежної і техногенної безпеки №38.

Отже, надаючи правову оцінку доводам позивача в обґрунтування позовних вимог та доводам відповідача в обґрунтування заперечень проти позову, суд приходить до висновку про наявність підстав для зупинення експлуатації будівлі відповідача.

Згідно положень ст.19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до частин 1 та 3 статті 6 Кодексу адміністративного судочинства України, суд при вирішенні справи керується принципом верховенства права, відповідно до якого, зокрема, людина, її права та свободи визнаються найвищими цінностями та визначають зміст і спрямованість діяльності держави. Звернення до адміністративного суду для захисту прав і свобод людини і громадянина безпосередньо на підставі Конституції України гарантується.

Згідно положень статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Таким чином, з врахуванням вищевикладеного, повно і всебічно з`ясувавши обставини, які мають значення для правильного вирішення справи, суд приходить до висновку про задоволення позовних вимог Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Харківській області.

Розподіл судових витрат здійснити в порядку ст.139 КАС України.

Керуючись ст.ст. 243-246, 250, 255, 257-262, 295, 297 КАС України, суд

В И Р І Ш И В:

Адміністративний позов Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Харківській області (вул. Шевченка, 8, м. Харків, 61013) до Обласного комунального закладу "Харківський театр для дітей та юнацтва" (вул. Полтавський шлях, буд. 18, м. Харків, 61057) про застосування заходів реагування щодо державного нагляду (контрою) - задовольнити.

Застосувати заходи реагування у вигляді повного зупинення (заборони) експлуатації будівлі Обласним комунальним закладом "Харківський театр для дітей та юнацтва", за адресою: м. Харків, вул. Полтавський шлях, 18, шляхом її знеструмлення, опечатування пристроїв, відключення джерел електропостачання та зобов`язання припинити використання цієї будівлі до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створюють загрозу життю та здоров`ю людей.

Рішення може бути оскаржено в апеляційному порядку до Другого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, або спрощеного позовного провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження чи закриття апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.

Повний текст рішення виготовлено 21 лютого 2022 року.

Суддя Мельников Р.В.

СудХарківський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення13.02.2022
Оприлюднено25.02.2022
Номер документу103534907
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи щодо забезпечення громадського порядку та безпеки, національної безпеки та оборони України, зокрема щодо цивільного захисту

Судовий реєстр по справі —520/9717/21

Ухвала від 04.04.2024

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Мельников Р.В.

Ухвала від 04.04.2024

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Мельников Р.В.

Ухвала від 20.07.2023

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Мельников Р.В.

Ухвала від 20.07.2023

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Мельников Р.В.

Ухвала від 02.06.2023

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Мельников Р.В.

Рішення від 13.02.2022

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Мельников Р.В.

Рішення від 14.02.2022

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Мельников Р.В.

Ухвала від 08.06.2021

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Мельников Р.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні