Рішення
від 20.02.2022 по справі 280/12310/21
ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

21 лютого 2022 року Справа № 280/12310/21 м.ЗапоріжжяЗапорізький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Семененко М.О., за участю секретаря судового засідання Прус Я.І., розглянувши в порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом

Товариства з обмеженою відповідальністю Газсервіс (70600, Запорізька область, м.Пологи, вул.Східна, буд.15; код ЄДРПОУ 31329486)

до Головного управління ДПС у Запорізькій області (69107, м.Запоріжжя, пр.Соборний, 166; код ЄДРПОУ ВП 44118663)

про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень- рішень,

ВСТАНОВИВ:

До Запорізького окружного адміністративного суду надійшла позовна заява Товариства з обмеженою відповідальністю Газсервіс (далі позивач, ТОВ «Газсервіс») до Головного управління ДПС у Запорізькій області (далі відповідач, ГУ ДПС у Запорізькій області), у якій позивач просить суд:

1) визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення - рішення форми ПС від 08.10.2020 №0000770901 про застосування штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) в розмірі 163 000,00 грн., прийняте Головним управлінням ДПС у Запорізькій області на підставі акту перевірки щодо дотримання норм законодавства в частині виробництва і обігу пального, установлених правил торгівлі підакцизними товарами, порядку приймання, транспортування, зберігання, відпуску та обліку нафти і нафтопродуктів, наявності супровідних документів (прибуткових, видаткових, податкових та акцизних накладних), а також інших питань, що регулюють обіг пального в Україні, від 14.09.2020 №0645/08/01/32/31329486;

2) визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення - рішення форми ПС від 08.10.2020 №0000790901 про застосування штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) в розмірі 60 000,00 грн., прийняте Головним управлінням ДПС у Запорізькій області на підставі акту перевірки щодо дотримання норм законодавства в частині виробництва і обігу пального; установлених правил торгівлі підакцизними товарами, порядку приймання, транспортування, зберігання, відпуску та обліку нафти і нафтопродуктів; наявності супровідних документів (прибуткових, видаткових, податкових та акцизних накладних), а також інших питань, що регулюють обіг пального в Україні від 14.09.2020 №0645/08/01/32/31329486.

Позовна заява подана представником позивача адвокатом Гришком І.І., який діє на підставі ордеру на надання правової допомоги від 12.05.2021 серія ЗП №115668.

В обґрунтування позовних вимог зазначено, що за результатами проведеної фактичної перевірки складено акти, в яких зафіксовано порушення пп.230.1.2 п.230.1 ст.230, пп.230.1.3 п.230.1 ст.230 Податкового кодексу України (далі - ПК України) в частині не обладнання акцизного складу витратомірами-лічильниками та рівнемірами-лічильниками рівня пального у резервуарі та відсутності реєстрації в Єдиному державному реєстрі вказаних лічильників. Позивач вважає, що такі висновки контролюючого органу не ґрунтуються на жодних доказах та документально підтверджених обставинах, встановлених при проведенні перевірки. Просить позов задовольнити.

Ухвалою суду від 15.12.2021 відкрито провадження у справі, призначено справу до судового розгляду по суті за правилами спрощеного позовного провадження без виклику учасників справи.

11.01.2022 відповідач подав відзив на позовну заяву, в якому проти задоволення позову заперечив та зазначив, що, враховуючи встановлення перевіркою порушення позивачем вимог пп. 230.1.2 п. 230.1 ст. 230, пп.230.1.3 п. 230.1 ст. 230 ПК України, відповідальність за які передбачена п.128-1.1 ст.128-1 ПК України, на позивача правомірно накладені штрафні санкції. Позивачем до перевірки не надано документів на повірку та установку витратомірів-лічильників та рівномірів-лічильників. Просить у задоволенні позову відмовити.

07.02.2022 представник позивача подав відповідь на відзив, в якій зазначає, що проведення контролюючим органом фактичної перевірки позивача здійснювалось без належних на це правових підстав. Також відповідно до витягу з формуляру «Колонки для відпуску скрапленого газу», виданого ТОВ «НВК «Шельф», 10.10.2008 на території АГЗС за адресою: Запорізька область, м. Пологи, вул. Східна 13А було встановлено паливнороздавальну колонку «шельф 100-1LPG» за № 4657, яка пройшла повірку при випуску з виробництва, відповідає вимогам державних стандартів та визнана придатною до експлуатації. За таких обставин позивач вважає, що вищезазначена колонка виконує функцію витратомірів-лічильників, що в свою чергу, спростовує висновок ГУ ДПС у Запорізькій області про відсутність витратомірів-лічильників на акцизному складі позивача.

17.02.2022 відповідач подав заперечення, у яких зазначив, що у відзиві на позовну заяву позивач фактично змінив підстави позову в порушення порядку, передбаченого статтею 47 Кодексу адміністративного судочинства України (далі КАС України). Крім того, зазначає, що підставою для проведення перевірки стало те, що за інформацією з Єдиного державного реєстру витратомірів-лічильників та рівнемірів-лічильників на акцизному складі позивача не зареєстровано витратоміри-лічильники та рівнеміри-лічильники, що свідчить про можливе порушення позивачем норм діючого законодавства, пов`язаного з правилами обліку, виробництва та обігу пального.

Ухвалою суду від 21.02.2022 відмовлено в задоволенні заяви відповідача про залишення позовної заяви без розгляду.

Дослідивши наявні в матеріалах справи письмові докази, суд встановив такі обставини.

За даними Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань ТОВ «Газсервіс» зареєстроване як юридична особа, дата запису: 21.12.2004, номер запису: 10921200000000032, видами діяльності є за КВЕД: 46.71 Оптова торгівля твердим, рідким, газоподібним паливом і подібними продуктами (основний); 31.09 Виробництво інших меблів; 47.30 Роздрібна торгівля пальним; 49.41 Вантажний автомобільний транспорт; 38.11 Збирання безпечних відходів.

З матеріалів справи судом встановлено, що позивачем за адресою: Запорізька область, м.Пологи, вул. Східна, буд. 13/А зареєстровано акцизний склад - АГЗП, номер запису в реєстрі -9835, ідентифікатор об`єкта оподаткування - 700004, уніфікований номер акцизного складу - 1009623.

На зазначеній територій знаходиться 2 Резервуари акцизного складу, які працюють під тиском та 1 заправна колонка, через яку реалізується газ скраплений.

Відповідно до наказу ГУ ДПС у Запорізькій області № 2110 від 03.09.2020 та направлень від 03.09.2020 №№ 2271, 2272 на підставі пп. 20.1.4 п.20.1 ст.20, пп.75.1.3 п. 75.1 ст.75, пп.80.2.5 п.80.2 ст.80 ПК України фахівцями ГУ ДПС у Запорізькій області проведена перевірка позивача за місцем провадження діяльності зі зберігання та реалізації пального (АЗС) за адресою: Запорізька область, м. Пологи, вул. Східна, буд. 13/А, за результатами якої складено Акт від 14.09.2020 за № 0645/08/01/32/31329486 (далі Акт фактичної перевірки).

До матеріалів справи надано лист ТОВ «Газсервіс» № 364 від 10.09.2020, у якому позивач зазначив, що не заперечує проти проведення фактичної перевірки згідно наказу ГУ ДПС у Запорізькій області № 2110 від 03.09.2020.

Згідно з висновками Акту фактичної перевірки порушення позивачем податкової дисципліни, а саме:

-пп.230.1.2 п.230.1 ст.230, пункту 12 підрозділу 5 розділу XX ПК України в частині не обладнання витратомірами- лічильниками та рівнемірами-лічильниками та їх не реєстрації в Єдиному державному реєстрі;

-пп.230.1.3 п.230.1 ст.230 ПК України в частині не надання щоденно Довідок про зведені за добу підсумкові облікові дані щодо обсягів обігу (отримання/відпуски) та залишків пального на акцизному складі АГЗП, номер запису в реєстрі 9835, ідентифікатор об`єкта оподаткування 700004, уніфікований номер акцизного складу 1009623 не надавались щоденно Довідки про зведені за добу підсумкові облікові данні щодо обсягу (отримання/відпуски) та залишків пального на акцизному складі пального в період з 01.01.2020 року по 10.09.2020 року(включно);

- п.85.2 ст.85 ПК України.

Листом від 15.09.2020 № 52394/10/08-01-32-01-15 Акт фактичної перевірки направлений на фактичну адресу позивача та отриманий ним 17.09.2020.

На підставі висновків Акту фактичної перевірки Головним управлінням ДПС у Запорізькій області прийняті податкові повідомлення-рішення від 08.10.2020 за №0000770901 на суму 163 000,00 грн. та № 0000790901 на суму 60 000,00 грн., які

Листом від 08.10.2020 № 56719/10/08-01-09-01-15 ГУ ДПС у Запорізькій області направило на фактичну адресу позивача податкові повідомлення - рішення від 08.10.2020 року за №0000770901 та № 0000790901, та отримані ним 16.10.2020.

Вважаючи прийняті відповідачем податкові повідомлення - рішення №0000770901 та № 0000790901 від 08.10.2020 протиправним, позивач звернувся до суду із позовом про їх скасування.

Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд виходить з такого.

Щодо аргументів позивача про порушення порядку проведення перевірки, наведених у відзиві на позовну заяву, необхідно зазначити, що відповідно до частини 1 статті 163 КАС України у відповіді на відзив позивач викладає свої пояснення, міркування та аргументи щодо наведених відповідачем у відзиві заперечень та мотиви їх визнання або відхилення.

Отже, норми чинного законодавства не передбачають право позивача змінювати підстави позову шляхом подання відповіді на відзив, адже пояснення, міркування та аргументи, які викладаються у відповіді на відзив, обмежені запереченнями, наведеними відповідачем у відзиві.

Суд звертає увагу, що у позові не було наведено жодних аргументів щодо незгоди з порядком призначення та проведення перевірки, отже такі підстави позову не були заявлені при зверненні до суду.

Положення КАС України врегульовують порядок та строки зміни підстав позову, визначаючи його в частині 1 статті 47 КАС України у спосіб подання письмової заяви про зміну підстав позову до закінчення підготовчого засідання або не пізніше ніж за п`ять днів до першого судового засідання, якщо справа розглядається в порядку спрощеного позовного провадження.

У зазначені строки відповідна заява позивачем не подавалась.

Згідно усталеної практики Європейського суду з прав людини (зокрема, рішення у справі "Пелевін проти України" від 20.05.2010, у справі "Наталія Михайленко проти України" від 30.05.2013) суд зауважив, що кожна держава встановлює правила судової процедури, зокрема й процесуальної заборони та обмеження, зміст яких - не допустити судовий процес у безладний рух. Доступ до правосуддя здійснюється шляхом точного, послідовного і неухильного дотримання процесуального алгоритму.

Необхідність дотримання процесуальних норм також обумовлена тим, що визначені процесуальним законом правила судової процедури є однаковими для всіх учасників справи, які мають правомірні очікування у застосуванні судом відповідних положень та формують свою правомірну процесуальну поведінку з їх урахуванням.

Не дотримання встановленої процедури, у тому числі щодо порядку зміни підстав позову, ставить у не рівне становище інших учасників справи, які у такому випадку позбавляються можливості належним чином реалізувати свої процесуальні права, зокрема, висловити свою позицію щодо змінених підстав позову та надати відповідні докази на її обґрунтування.

Враховуючи, що при зверненні до суду позивач не заявляв підставами позову порушення відповідачем порядку призначення фактичної перевірки, а також не заявив про зміну підстав позову у спосіб, встановлений процесуальним законодавством, суд не розглядає такі аргументи та не надає їм оцінку.

Вирішуючи спір на підставі аргументів позову та заперечень, викладених відповідачем, суд виходить з того, що відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема, визначають вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства регулюються положеннями ПК України.

Так, пп.14.1.6. п.14.1 ст.14 ПК України визначено, що акцизний склад це спеціально обладнані приміщення на обмеженій території (далі - приміщення), розташовані на митній території України, де під контролем постійних представників контролюючого органу розпорядник акцизного складу провадить свою господарську діяльність шляхом вироблення, оброблення (перероблення), змішування, розливу, пакування, фасування, зберігання, одержання чи видачі спирту етилового, горілки та лікеро-горілчаних виробів, а також приміщення, розташовані на митній території України, де розпорядник акцизного складу провадить свою господарську діяльність шляхом вироблення, оброблення (перероблення), змішування, навантаження-розвантаження, зберігання пального (крім скрапленого газу природного, бензолу, метанолу), за винятком приміщень для навантаження-розвантаження, зберігання пального виключно для потреб власного споживання пального розпорядником акцизного складу.

В свою чергу, пп.14.1.224 п.14.1 ст.14 ПК України встановлено, що розпорядник акцизного складу це суб`єкт господарювання, який одержав ліцензію на право виробництва спирту етилового, алкогольних напоїв, зареєстрований платником акцизного податку, або який здійснює виробництво, оброблення (перероблення), змішування, навантаження-розвантаження, зберігання пального (крім скрапленого газу природного, бензолу, метанолу), крім суб`єктів господарювання, які використовують приміщення, розташовані на митній території України, для навантаження-розвантаження, зберігання пального виключно для потреб власного споживання пального.

Відповідно до представленої для перевірки позивачем ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним №08150314201900272 з терміном дії з 03.07.2019 року по 03.07.2024 року, останній здійснює роздрібну торгівлю пальним за адресою: Запорізька область, м. Пологи, вул. Східна, б. 13/А.

Наявність вказаної ліцензії відповідачем не заперечується та не спростовується.

Пунктом 230.1. ст.230 ПК України визначено, що акцизні склади утворюються з метою підвищення ефективності роботи із запобігання та боротьби з незаконним виробництвом і обігом спирту етилового, горілки та лікеро-горілчаних виробів, пального, посилення контролю за повнотою та своєчасністю надходжень до бюджету акцизного податку.

Акцизні склади, на території яких здійснюється виробництво, оброблення (перероблення), змішування, навантаження-розвантаження, зберігання пального, повинні бути обладнані витратомірами-лічильниками та рівнемірами-лічильниками рівня таких товарів (продукції) у резервуарі (далі - рівнемір-лічильник), які зареєстровані в Єдиному державному реєстрі витратомірів-лічильників та рівнемірів-лічильників рівня пального у резервуарі.

Відпуск пального без наявності витратомірів-лічильників та рівнемірів-лічильників забороняється.

За змістом п.12 підрозділу 5 розділу XX ПК України, норми п.230.1 ст.230 цього Кодексу щодо обладнання акцизних складів, на території яких здійснюється виробництво, оброблення (перероблення), змішування, навантаження-розвантаження, зберігання пального, витратомірами-лічильниками та рівнемірами-лічильниками застосовуються з 1 січня 2017 року.

Відповідно до вимог ст.230 ПК України постановою Кабінету Міністрів України від 22.11.2017 року №891 затверджено Порядок ведення Єдиного державного реєстру витратомірів-лічильників і рівнемірів-лічильників рівня пального у резервуарі, передачі облікових даних з них електронними засобами зв`язку (далі по тексту - Порядок №891).

Згідно пунктів 2, 3, 5 Порядку ведення Єдиного державного реєстру витратомірів-лічильників і рівнемірів - лічильників рівня пального у резервуарі, передачі облікових даних з них електронними засобами зв`язку до контролюючих органів, затверджено постановою Кабінету Міністрів У країни від 22.11.2017 року № 891, витратомір-лічильник, це законодавчо регульований засіб вимірювальної техніки, призначений для безперервного вимірювання, запам`ятовування та відображення у фактичних умовах вимірювання кількості пального, що проходить через вимірювальний перетворювач у закритих, повністю заповнених трубопроводах. Рівнемір - лічильник рівня пального у резервуарі (далі - рівнемір) - законодавчо регульований засіб вимірювальної техніки, призначений для вимірювання рівня пального, за яким обчислюється об`єм пального, що перебуває у резервуарі, за градуювальною таблицею резервуара. Адміністратором та держателем Реєстру є контролюючий орган, який забезпечує створення програмного продукту, що забезпечує функціонування Реєстру, приймання від розпорядників акцизних складів електронних документів для наповнення Реєстру, обробку електронних документів для наповнення Реєстру та перенесення з них даних до Реєстру, збереження даних, що містяться в Реєстрі. Електронні документи для наповнення Реєстру, які формуються розпорядниками акцизних складів та надсилаються до Реєстру за кожним місцем розташування акцизного складу, містять: зокрема, дату встановлення, заміни, опломбування, технічного обслуговування, ремонту, повірки, калібрування витратоміра, рівнеміра, резервуара, відомості щодо організацій та осіб, які проводили такі роботи; інформацію про такі ознаки акцизного складу: акцизний склад, на якому провадиться діяльність з переробки нафти, газового конденсату, природного газу та їх суміші з метою вилучення цільових компонентів (сировини), що передбачає повний технологічний цикл їх переробки в готову підакцизну продукцію (пальне), обладнаний лише витратомірами в кожному місці відпуску готової підакцизної продукції (пального) шляхом наливу з такого акцизного складу; акцизний склад, на якому здійснюється виключно зберігання та реалізація пального, що отримується та реалізується виключно у тарі виробника без зміни розфасовки, а також скрапленого газу природного, бензолу, метанолу, не обладнаний витратомірами та рівнемірами.

Згідно п. 6 Порядку ведення Єдиного державного реєстру витратомірів-лічильників і рівнемірів - лічильників рівня пального у резервуарі, передачі облікових даних з них електронними засобами зв`язку до контролюючих органів, затвердженопостановою Кабінету Міністрів України від 22.11.2017 року № 891, на кожному акцизному складі за кожним кодом товарної підкатегорії згідно зУКТЗЕДформуються показники про: обсяги залишків пального на початок та кінець звітної доби, що визначаються шляхом підсумовування обсягів залишків пального в кожному резервуарі на підставі показань рівнемірів, установлених на таких резервуарах; добовий обсяг реалізованого пального, що визначається шляхом підсумовування обсягів реалізованого за звітну добу пального через кожне місце відпуску пального шляхом наливу з акцизного складу на підставі показань витратомірів, установлених у кожному місці відпуску пального шляхом наливу з акцизного складу; добовий обсяг отриманого пального, що визначається шляхом віднімання від обсягу залишків пального на кінець звітної доби обсягу залишків пального на початок звітної доби та додавання добового обсягу реалізованого пального з такого акцизного складу з додаванням обсягу втраченого пального, зазначеного в акцизних накладних, зареєстрованих в Єдиному реєстрі акцизних накладних, та з відніманням додаткового обсягу пального, зазначеного в заявках на поповнення обсягу залишку пального, зареєстрованих у системі електронного адміністрування реалізації пального та спирту етилового. Фактичні показання витратомірів та рівнемірів щодо обсягів залишків пального та добового обсягу реалізованого пального перераховуються у літри, приведені до температури 15 °С, крім показань паливороздавальних та/або оливороздавальних колонок, які виконують функції витратомірів. У разі виходу з ладу, проведення повірки або калібрування рівнеміра або витратоміра визначення даних про обсяги залишків пального та обсяги обігу пального здійснюється у мірах повної місткості, які мають позитивний результат повірки, проведеної відповідно до законодавства, та/або за допомогою рулетки та метроштока або переносного (портативного) рівнеміра-аналізатора, які мають позитивний результат повірки, проведеної відповідно до законодавства. Застосування такого способу вимірювання може здійснюватися не більше ніж 20 календарних днів підряд (для акцизних складів, що є місцями роздрібної торгівлі пальним, на які отримано ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним, - не більше ніж 15 календарних днів підряд) та не більше чотирьох разів протягом календарного року. Розпорядники акцизних складів, на яких провадиться діяльність з переробки нафти, газового конденсату, природного газу та їх суміші, з метою вилучення цільових компонентів (сировини), що передбачає повний технологічний цикл їх переробки в готову підакцизну продукцію (пальне), не подають відомості про рівнеміри, обсяг залишку пального та обсяг отриманого пального. У разі реалізації пального кінцевому споживачеві за готівку, розрахунки за яке проводяться через реєстратори розрахункових операцій або через банківську установу чи платіжний пристрій (безпосередньо на поточний рахунок розпорядника акцизного складу), за талонами або відомостями зведені облікові дані для формування електронного документа, зазначеного у підпункті 5пункту 5 цього Порядку, в частині обсягу відпуску (відвантаження) пального за добу можуть складатися на підставі показників фіскальних звітів, що формуються реєстраторами розрахункових операцій та передаються до контролюючого органу дротовими або бездротовими каналами зв`язку, у разі, коли в таких фіскальних звітах міститься інформація про відпуск пального за кожним кодом товарної підкатегорії згідно зУКТЗЕД.

Згідно п. 8 вищевказаного Порядку, до електронних документів для наповнення Реєстру вноситься інформація про: витратоміри та резервуари, які відповідають вимогам законодавства та мають позитивний результат повірки або оцінку відповідності, проведені відповідно до законодавства; рівнеміри, які відповідають вимогам законодавства та мають позитивний результат повірки або оцінку відповідності, або калібрування, що проведені відповідно до законодавства. Метрологічні характеристики рівнемірів і витратомірів під час визначення обсягу обігу та залишку пального повинні відповідати вимогам законодавства. У разі встановлення, заміни, ремонту, технічного обслуговування витратомірів, рівнемірів та резервуарів інформація про такі події до електронних документів для наповнення Реєстру вноситься та надсилається розпорядником акцизного складу до Реєстру протягом 24 годин з моменту закінчення таких робіт.

Згідно п.230.1.2, п.230.1.4 п. 230.1 ст. 230 ПК Україниакцизні склади, на території яких здійснюється виробництво, оброблення (перероблення), змішування, розлив, навантаження-розвантаження, зберігання, реалізація пального, повинні бути обладнані витратомірами-лічильниками на кожному місці відпуску пального наливом з акцизного складу, розташованому на акцизному складі, та рівнемірами-лічильниками рівня таких товарів (продукції) у резервуарі, а для скрапленого газу (пропану або суміші пропану з бутаном), інших газів, бутану, ізобутану за кодами згідно зУКТ ЗЕД2711 12 11 00, 2711 12 19 00, 2711 12 91 00, 2711 12 93 00, 2711 12 94 00, 2711 12 97 00, 2711 13 10 00, 2711 13 30 00, 2711 13 91 00, 2711 13 97 00, 2711 14 00 00, 2711 19 00 00, 2901 10 00 10 - також можуть бути обладнані пристроями для вимірювання рівня або відсотка пального у резервуарі (далі - рівнемір-лічильник) на кожному введеному в експлуатацію стаціонарному резервуарі, розташованому на акцизному складі. Акцизні склади, на яких здійснюється діяльність з переробки нафти, газового конденсату, природного газу та їх суміші, з очищення коксового газу, з метою вилучення цільових компонентів (сировини), що передбачає повний технологічний цикл їх переробки в готову продукцію (пальне), повинні бути обладнані лише витратомірами-лічильниками на кожному місці відпуску готової підакцизної продукції (пального) наливом з такого акцизного складу. Акцизні склади, на яких здійснюються виключно зберігання та реалізація пального, що отримується та реалізується виключно у споживчій тарі без зміни розфасовки, а також скрапленого газу природного, бензолу, метанолу, не обладнуються витратомірами-лічильниками та рівнемірами-лічильниками. Витратоміри-лічильники та резервуари повинні відповідати вимогам законодавства та мати позитивний результат повірки або оцінку відповідності, проведені відповідно до законодавства, а рівнеміри-лічильники повинні відповідати вимогам законодавства та мати позитивний результат повірки або оцінку відповідності, або калібрування, проведені відповідно до законодавства. У разі відсутності позитивного результату повірки або оцінки відповідності, або калібрування витратомірів-лічильників та рівнемірів-лічильників для цілей цьогоКодексуакцизні склади, на яких вони розташовані, вважаються необладнаними витратомірами-лічильниками та рівнемірами-лічильниками.

Враховуючи норми п.22 підрозд.5 розд. XX ПК України, відповідно до п.12 підрозділ 5 розд.XX ПК України, розпорядники акцизних складів, відповідно до вимог цього Кодексу зобов`язані обладнати акцизні склади витратомірами-лічильниками та/або рівнемірами-лічильниками та зареєструвати їх в Єдиному державному реєстрі витратомірів-лічильників та рівнемірів-лічильників рівня пального у резервуарі в такі строки:

1) акцизний склад, де розташовано резервуари, загальна місткість яка перевищує 20000 куб. метрів, - не пізніше 01.07.2019 року;

2) акцизний склад, де розташовано резервуари, загальна місткість яких перевищує 1000 куб. метрів, але не перевищує 20000 куб. метрів, - не пізніше 01.10.2019 року;

3) акцизний склад, де розташовано резервуари, загальна місткість яких не перевищує 1000 куб. метрів, - не пізніше 01.01.2020 року.

Тобто при визначенні загальної місткості розташованих на акцизному складі резервуарів беруться до уваги стаціонарні споруди або ємності, які призначені для здійснення операцій, що передбачають фізичне отримання розпорядником акцизного складу пального чи/або фізичний відпуск (відвантаження) розпорядником акцизного складу пального з переходом права власності чи без переходу права власності на пальне та його зберігання, при цьому акцизні склади, на території яких здійснюється виробництво, оброблення (перероблення), змішування, розлив, навантаження-розвантаження, зберігання, реалізація пального, повинні бути обладнані витратомірами-лічильниками на кожному місці відпуску пального наливом з акцизного складу, розташованому на акцизному складі, та рівнемірами-лічильниками на кожному введеному в експлуатацію стаціонарному резервуарі, розташованому на акцизному складі.

Як вбачається з акту перевірки, відповідно Реєстру платників акцизного податку з реалізації пального та спирту етилового ТОВ «Газсервіс» (Код ЄДРПОУ 31329486) зареєстрований платником в зазначеному реєстрі за: № 2467, дата внесення запису до реєстру 02.07.2019 р. (дата модифікації 02.07.2019).

Згідно даних ІС Податковий блок ТОВ «Газсервіс» (Код ЄДРПОУ 31329486) за адресою: Запорізька область, м. Пологи, вул. Східна, 13/А, зареєстровано:

акцизний склад - АГЗП, номер запису в реєстрі - 9835, ідентифікатор об`єкта оподаткування - 700004, Уніфікований номер акцизного складу - 1009623.

В ході перевірки встановлено, що на зазначеній території знаходиться 2 резервуари, які працюють під тиском, та 1 заправна колонка, через яку реалізується газ скраплений.

Під час проведення фактичної перевірки службовими особами ТОВ «Газсервіс» не були надані документи на повірку та установку рівнемірами-лічильниками та витратомірами-лічильниками.

Також згідно даних ІС «Податковий блок» та Єдиного державного реєстру витратомірів-лічильників та рівнемірів-лічильників рівня пального ТОВ «Газсервіс» по акцизному складу АГЗП не надавались щоденно Довідки про зведені за добу підсумкові дані щодо обсягів обігу та залишків пального на акцизному складі пального в період з 01.01.2020 по 10.09.2020.

Пунктом 128 прим.1.1 ст.128 прим.1 ПК України передбачено, зокрема, що необладнання та/або відсутність реєстрації в Єдиному державному реєстрі витратомірів-лічильників та рівнемірів-лічильників рівня пального у резервуарі рівнеміра-лічильника на введеному в експлуатацію резервуарі, розташованому на акцизному складі, та/або витратоміра-лічильника на місці відпуску пального наливом з акцизного складу, розташованого на акцизному складі, - тягнуть за собою накладення штрафу в розмірі 20000 грн. за кожний необладнаний резервуар та/або незареєстрований рівнемір-лічильник, а також за кожне необладнане місце відпуску пального наливом з акцизного складу, та/або незареєстрований витратомір-лічильник.

Відповідно до пункту 18 Підрозділу 5 Особливості справляння акцизного податку та екологічного податку ПК України норми пункту 128-1.1 статті 128-1 цього Кодексу застосовуються з 01 квітня 2020 року - до розпорядників акцизних складів, на яких розташовано резервуари, загальна місткість яких не перевищує 1000 куб. метрів (крім розпорядника акцизного складу, який до 1 липня 2019 року не підпадав під визначення платника податку відповідно до пункту 212.1 статті 212 цього Кодексу).

З аналізу наведених вище норм вбачається, що резервуари, які використовуються для здійснення операцій з обігу пального та його зберігання, загальна місткість яких не перевищує 1000 куб. метрів, з 01.01.2020 року повинні бути обладнані витратомірами-лічильниками та рівнемірами-лічильниками, які зареєстровані в Єдиному державному реєстрі витратомірів-лічильників та рівнемірів-лічильників рівня пального у резервуарі, проте відповідальність у вигляді штрафу за не обладнання та/або відсутність реєстрації в Єдиному державному реєстрі витратомірів-лічильників та рівнемірів-лічильників рівня пального у резервуарі рівнеміра-лічильника на введеному в експлуатацію резервуарі, розташованому на акцизному складі, та/або витратоміра-лічильника на місці відпуску пального наливом з акцизного складу, розташованого на акцизному складі, настає з 01.04.2020. Законодавець передбачив обов`язок по встановленню на акцизних складах витратомірів-лічильників та рівнемірів-лічильників, їх реєстрації та повірки вже з 01.01.2020. Тобто у учасників ринку пального, у даному випадку держателів акцизних складів виник обов`язок обладнання витратомірами-лічильниками та рівнемірами-лічильниками резервуарів, заправних колонок, обладнання пального з 01.01.2020.

Позивачем до відповіді на відзив надано витяг з формуляру «Колонки для відпуску скрапленого газу», виданого ТОВ «НВК «Шельф», 10.10.2008, відповідно до якого на території АГЗС за адресою: Запорізька область, м. Пологи, вул. Східна 13А було встановлено паливнороздавальну колонку «Шельф 100-1LPG» за № 4657, яка пройшла повірку при випуску з виробництва, відповідає вимогам державних стандартів та визнана придатною до експлуатації. За наведеного позивач вважає, що вищезазначена колонка виконує функцію витратоміру-лічильника, що в свою чергу, спростовує висновок ГУ ДПС у Запорізькій області про відсутність витратомірів-лічильників на акцизному складі позивача.

Крім того позивач не заперечує сам факт наявності пального на АЗС без встановлення витратомірів-лічильників та рівнемірів-лічильників, однак зазначає, що за приписами п.п.230.1.2 п.230.1 ст. 230 ПК України, якою обумовлено, що паливороздавальні колонки, встановлені на акцизних складах, на які є позитивні результати повірки або оцінка відповідності, проведені відповідно до законодавства, виконують функції витратомірів-лічильників.

З даного приводу суд зазначає, що позивачем було надано до суду формуляр колонки для відпуску скрапленого газу, паливнороздавальну типу «Шельф … LPG», однак зі змісту останнього не можливо встановити, чи було проведено позитивні результати повірки або оцінку відповідності, проведені відповідно до законодавства станом на час проведення перевірки. При цьому, до суду не надано доказів того, що такий формуляр надавався позивачем посадовим особам контролюючого органу під час здійснення перевірки.

Крім того, судзазначає, що згідно відомостей вказаного формуляру не можливо ідентифікувати, якої саме паливороздавальної колонки він стосуються, та на якому акцизному складі вона розташована.

Також, позивачем не надано доказів надання вказаних доказівпосадовим особам, які здійснювали перевірку, при цьому акт перевірки не містить задокументованих відомостей щодо вказаних фактів.

Суд зазначає, що відповідно до чинного нормативно-правового регулювання, після 01.04.2020 розпорядник акцизного складу, де розташовані резервуари, в яких зберігається пальне, і які не обладнані рівнемірами-лічильниками та не зареєстровані в Єдиному державному реєстрі витратомірів-лічильників та рівнемірів-лічильників рівня пального у резервуарі, несуть встановлену ПК України відповідальність.

Крім того, в межах даної справи позивачем оскаржується податкове повідомлення-рішення ГУ ДПС у Запорізькій області від 08.10.2020 року №0000770901, яким до позивача застосовано штрафні (фінансові) санкції (штраф) в сумі 163 000 грн. за порушення вимог пп.230.1.3 п. 230.1 ст. 230 ПК України.

Так, щодо не надання щоденно Довідки про зведені за добу підсумкові облікові данні щодо обсягів обігу(отримання/відпуски) та залишків пального на акцизному складі пального, то суд зазначає таке.

Відповідно до п.п.230.1.3 п. 230.1 ст. 230 ПК Українирозпорядники акцизних складів зобов`язані на кожному акцизному складі щоденно (крім днів, в які акцизний склад не працює) формувати дані про фактичні залишки пального на початок та кінець звітної доби та про добові фактичні обсяги отриманого та реалізованого пального (далі у цьому розділі - обсяг обігу пального) у розрізі кодів товарних підкатегорій згідно з УКТ ЗЕД у літрах, приведених до температури 15° С.

Дані про фактичні залишки пального та про обсяг обігу пального формуються після проведення останньої операції з обігу пального у звітній добі, але не пізніше 23 години 59 хвилин цієї доби, до початку здійснення операцій з обігу пального у добу, що настає за звітною добою, та подаються до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, не пізніше 23 години 59 хвилин доби, що настає за звітною добою.

На кожному акцизному складі за кожним кодом товарної підкатегорії згідно з УКТ ЗЕД формуються показники про:

- обсяги залишків пального на початок та кінець звітної доби, що визначаються шляхом підсумовування обсягів залишків пального в кожному резервуарі на підставі показників рівнемірів-лічильників, встановлених на таких резервуарах, розташованих на такому акцизному складі;

- добовий обсяг реалізованого пального, що визначається шляхом підсумовування обсягів реалізованого за звітну добу пального через кожне місце відпуску пального наливом з акцизного складу на підставі показників витратомірів-лічильників, встановлених на кожному місці відпуску пального наливом з акцизного складу, розташованому на такому акцизному складі;

- добовий обсяг отриманого пального, що визначається шляхом віднімання від обсягу залишків пального на кінець звітної доби обсягу залишків пального на початок звітної доби та додавання добового обсягу реалізованого пального з такого акцизного складу з додаванням обсягу втраченого пального, зазначеного в акцизних накладних, зареєстрованих в Єдиному реєстрі акцизних накладних, та з відніманням додаткового обсягу пального, зазначеного в заявках на поповнення обсягу залишку пального або спирту етилового, зареєстрованих у системі електронного адміністрування реалізації пального та спирту етилового.

Відповідно до абзацу тридцятого п.п.230.1.3 п. 230.1 ст. 230 ПК Українидані про залишки пального та про обсяг обігу пального подаються електронними засобами зв`язку у формі електронних документів, яка затверджується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.

Формат даних та структура Єдиного державного реєстру витратомірів-лічильників і рівнемірів-лічильників рівня пального у резервуарі затвердженонаказом Міністерства фінансів України від 27.11.2018 року №944.

Водночас, відповідальність за порушення правил обліку, виробництва та обігу пального або спирту етилового на акцизних складах визначенастаттею 128-1 ПК України.

Пунктом 128-1.3 ст. 128-1 ПК України передбачено, що незабезпечення з вини розпорядника акцизного складу своєчасного подання до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику та митну політику, електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального - тягне за собою накладення штрафу в розмірі 1000 грн. за кожний не поданий електронний документ.

Згідно з абзацом третім п. 25 підрозділу 5розділу XX "Перехідні положення" ПК Українинорми п.128-1.3 ст. 128-.1 ПК Україниза неподання електронних документів з акцизних складів, на яких розташовані резервуари, загальна місткість яких не перевищує 1000 м3, починають застосовуватися з 1 квітня 2020 року.

З аналізу вищезазначених приписів законодавства суд доходить висновку, що в разі не подання до відповідного державного органу інформації, визначеної абзацами 7-10 пп.230.1.3 п. 230.1 ст. 230 ПК Українидо 23 години 59 хвилин доби, що настає за звітною добою, до субєкта підприємницької діяльності підлягають застосуванню санкції, визначені п.128-1.3 ст. 128-1 ПК України.

Щодо посилання представника позивача як на підставу для звільнення від відповідальності на те, що матеріали перевірки не містять документального підтвердження того, що позивачем під час зазначеного періоду до податкового органу не подавались відповідні довідки та зі змісту акту перевірки неможливо встановити за які конкретні дати позивачем не були подані довідки, суд зазначає, що зазначені обставини не звільняють платників податків від обов`язку дотримуватися вимог податкового законодавства щодо подання даних про фактичні залишки пального на початок та кінець звітної доби та про добові фактичні обсяги отриманого та реалізованого пального та зазначає, що позивачем не надано до суду документів які б спростовували доводи відповідача наведені в акті перевірки.

Беручи до уваги відсутність доказів виконання позивачем обов`язку щодо обладнання резервуарів, які використовуються для здійснення операцій з обігу пального та його зберігання, витратомірами-лічильниками та рівнемірами-лічильниками, які зареєстровані в Єдиному державному реєстрі витратомірів-лічильників та рівнемірів-лічильників рівня пального у резервуарі станом на 01.01.2020, а також доказів своєчасного подання позивачем інформації, визначеної абзацами 7-10 пп.230.1.3 п. 230.1 ст. 230 ПК України, суд дійшов висновку, що відповідачем правомірно застосовано до позивача штрафні (фінансові) санкції за відповідне порушення податкового законодавства.

Згідно ч.1 ст.77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Частиною 2 статті 77 КАС України визначено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Судом встановлено, що відповідач під час прийняття оскаржуваних рішеннь діяв обґрунтовано та з урахуванням всіх обставин, які мають значення при прийнятті рішення, що зумовлює висновок суду про наявність підстав для відмови у задоволенні позовних вимог.

Враховуючи висновки суду про відсутність підстав для задоволення позовних вимог, розподіл судових витрат не здійснюється.

Керуючись ст.ст.2, 5, 9, 77, 132, 139, 143, 243-246, 255, 295, 297 КАС України, суд

ВИРІШИВ:

У задоволенні позову Товариства з обмеженою відповідальністю «Газсервіс» (70600, Запорізька область, м.Пологи, вул.Східна, буд.15; код ЄДРПОУ 31329486) до Головного управління ДПС у Запорізькій області (69107, м.Запоріжжя, пр.Соборний, 166; код ЄДРПОУ ВП 44118663) про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень - рішень відмовити.

Розподіл судових витрат не здійснюється.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення безпосередньо до Третього апеляційного адміністративного суду.

Повне судове рішення складено 21.02.2022.

Суддя М.О. Семененко

СудЗапорізький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення20.02.2022
Оприлюднено28.02.2022
Номер документу103554709
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них акцизного податку, крім акцизного податку із ввезених на митну територію України підакцизних товарів (продукції)

Судовий реєстр по справі —280/12310/21

Ухвала від 21.08.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Ханова Р.Ф.

Ухвала від 27.12.2022

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Ханова Р.Ф.

Постанова від 25.11.2022

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Юрко І.В.

Ухвала від 05.10.2022

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Юрко І.В.

Ухвала від 05.10.2022

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Юрко І.В.

Ухвала від 05.09.2022

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Юрко І.В.

Ухвала від 17.07.2022

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Юрко І.В.

Рішення від 20.02.2022

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Семененко Марина Олександрівна

Ухвала від 20.02.2022

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Семененко Марина Олександрівна

Ухвала від 15.12.2021

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Семененко Марина Олександрівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні