ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
15 лютого 2022 рокуЛьвівСправа № 140/7558/21 пров. № А/857/19032/21
Восьмий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:
судді-доповідача:Гінди О.М.,
суддів:Качмара В.Я., Пліша М.А.,
за участю секретаря судових засідань Юник А.А.,
розглянувши у судовому засіданні апеляційну скаргу Берестечківської міської ради на рішення Волинського окружного адміністративного суду від 01 жовтня 2021 року (головуючий суддя: Андрусенко О.О., місце ухвалення - м. Луцьк) у справі за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Берестечківської міської ради третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, Товариство з обмеженою відповідальністю «Патріот Агро» про визнання протиправними та скасування рішень, -
встановив:
ОСОБА_1 , 27.01.2021 звернувся до суду з позовом, в якому просив визнати протиправним та скасувати рішення від 05.02.2021 № 5-29/2021 «Про надання дозволу на розробку технічної документації із землеустрою щодо об`єднання земельних ділянок комунальної власності за межами населеного пункту с. Мерва (Берестечківської міської ради)» та рішення від 17.03.2021 № 7-17/2021 «Про затвердження технічної документації із землеустрою щодо об`єднання земельної ділянки для продажу права оренди на земельних торгах (аукціоні)».
Обґрунтовує позов тим, що рішення Берестечківської міської ради від 05.02.2021 № 5-29/2021 «Про надання дозволу на розробку технічної документації із землеустрою щодо об`єднання земельних ділянок комунальної власності за межами населеного пункту с. Мерва (Берестечківської міської ради)» та рішення від 17.03.2021 № 7-17/2021 «Про затвердження технічної документації із землеустрою щодо об`єднання земельної ділянки для продажу права оренди на земельних торгах (аукціоні)» грубо порушують його права, свободи та законні інтереси, оскільки ухвалення таких рішень було прямо націлене на порушення закону, в тому числі на невиконання рішення суду, яке набрало законної сили і діяло на момент винесення оспорюваного рішення, тому таке рішення мають бути визнані протиправними та скасовані.
Рішення Волинського окружного адміністративного суду від 01 жовтня 2021 року позов задоволено частково. Визнано протиправними та скасовано рішення Берестечківської міської ради від 05 лютого 2021 року № 5-29/2021 «Про надання дозволу на розробку технічної документації із землеустрою щодо об`єднання земельних ділянок комунальної власності за межами населеного пункту с. Мерва (Берестечківської міської ради)» у частині включення до об`єднаної земельної ділянки земельної ділянки з кадастровим номером 0720883800:00:001:1039 та рішення від 17 березня 2021 року № 7-17/2021 «Про затвердження технічної документації із землеустрою щодо об`єднання земельної ділянки для продажу права оренди на земельних торгах (аукціоні)» у частині земельної ділянки з кадастровим номером 0720883800:00:001:1039. У задоволенні решти позовних вимог відмовити.
Із цим рішенням суду першої інстанції не погодився відповідач та оскаржив його в апеляційному порядку. Вважає таке необґрунтованим, таким, що прийняте з порушенням норм матеріального права, а тому просить скасувати рішення та прийняти нове рішення, яким в задоволенні позову відмовити повністю.
Обґрунтовуючи апеляційні вимоги покликається на те, що суд помилково скасував рішення від 05 лютого 2021 року № 5-29/2021 та рішення від 17.03.2021 № 7-17/2021, яке прийнято в межах повноважень Берестечківської міської ради, оскільки на час звернення до суду, на земельну ділянку з кадастровим номером 0720883800:00:001:1039 було зареєстровано право комунальної власності за Берестечківською міською радою.
Вважає, що суд першої інстанції дійшов хибного висновку, що оскаржуваними рішеннями відповідач порушив право позивача на отримання у власність земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства площею 2,0 га з кадастровим номером 0720883800:00:001:1039, оскільки позивач ніяких звернень щодо виділення її з комунальної власності не здійснював.
Позивач, 11.01.2021 подав відзив на апеляційну скаргу, в якому просив апеляційну скаргу залишити без задоволення, а рішення суду першої інстанції без змін.
Особи, які беруть участь у справі, в судове засідання не прибули, хоча належним чином були повідомлені про його дату, час та місце.
У відповідності до ч. 4 ст. 229 і ч. 2 ст. 313 КАС України неявка сторін належним чином повідомлених про дату, час, місце розгляду справи не перешкоджає апеляційному розгляду справи і такий проведено у їх відсутності без фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу.
Заслухавши суддю-доповідача, перевіривши законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги, суд апеляційної інстанції вважає, що апеляційна скарга підлягає задоволенню з таких мотивів.
Задовольняючи частково позовні вимоги, суд першої інстанції виходив з того, що оскаржуваним рішенням відповідач порушив право позивача на отримання у власність земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства площею 2,0 га з кадастровим номером 0720883800:00:001:1039 та обмежив вказане право у протиправний, незаконний спосіб.
Судом апеляційної інстанції встановлено, що 05.02.2021 Берестечківською міською радою прийнято рішення № 5-29/2021 «Про надання дозволу на розробку технічної документації із землеустрою щодо об`єднання земельних ділянок комунальної власності за межами населеного пункту с. Мерва (Берестечківської міської ради)», яким надано дозвіл на розробку технічної документації щодо об`єднання земельних ділянок комунальної власності згідно додатку № 1 за межами населеного пункту с. Мерва (Берестечківської міської ради) в одну земельну ділянку площею 45,8890 га у Берестечківській міській раді. У додатку до даного наказу зазначений перелік земельних ділянок, які об`єднуються у комунальну власність, зокрема серед яких є земельна ділянка з кадастровим номером 0720883800:00:001:1039.
Берестечківською міською радою, 17.03.2021 прийнято рішення № 7-17/2021 «Про затвердження технічної документації із землеустрою щодо об`єднання земельної ділянки для продажу права оренди на земельних торгах (аукціоні)», відповідно до якого затверджено технічну документацію із землеустрою щодо об`єднання земельної ділянки для ведення товарного сільськогосподарського виробництва (код КВЦПЗ- 01.01), загальною площею 45,8890 га, що пропонується для продажу права оренди на земельних торгах, яка розташована за межами населеного пункту с. Мерва, кадастровий номер 0720883800:00:001:1169 та включено в перелік ділянок, які виставляються на торги.
З огляду на викладене, суд апеляційної інстанції вважає за необхідне зазначити наступне.
У спірних правовідносинах позивачем оскаржується рішення органу місцевого самоврядування, щодо надання дозволу на розробку технічної документації щодо об`єднання земельних ділянок комунальної власності за межами населеного пункту с. Мерва (Берестечківської міської ради) в одну земельну ділянку площею 45,8890 га, а також затвердження технічної документації із землеустрою щодо об`єднання земельної ділянки для ведення товарного сільськогосподарського виробництва (код КВЦПЗ-01.01), загальною площею 45,8890 га, що пропонується для продажу права оренди на земельних торгах, яка розташована за межами населеного пункту с. Мерва, кадастровий номер 0720883800:00:001:1169 та включено в перелік ділянок, які виставляються на торги.
До складу об`єднаної земельної ділянки включена спірна ділянка з кадастровим номером 0720883800:00:001:1039, на яку претендує позивач на підставі судового рішення.
Правовідносини у сфері забезпечення права на землю громадян, юридичних осіб, територіальних громад та держави, раціонального використання та охорони земель регулюються, зокрема, Земельним кодексом України (далі - ЗК України, в редакції чинній на момент виникнення спірних правовідносин).
Продаж земельних ділянок або прав на них на конкурентних засадах регулюється главою 21 ЗК України (далі в редакції чинній на момент виникнення спірних правовідносин).
Відповідно до частини першої статті 134 ЗК України земельні ділянки державної чи комунальної власності або права на них (оренда, суперфіцій, емфітевзис), у тому числі з розташованими на них об`єктами нерухомого майна державної або комунальної власності, підлягають продажу окремими лотами на конкурентних засадах (земельних торгах), крім випадків, встановлених частиною другою цієї статті.
Частиною другою 134 ЗК України визначено випадки, коли земельні ділянки державної або комунальної власності не підлягають продажу на конкурентних засадах (земельних торгах).
Відповідно до частини третьої статті 134 ЗК України земельні торги не проводяться при наданні (передачі) земельних ділянок громадянам у випадках, передбачених статтями 34,36 та 121 цього Кодексу, а також передачі земель загального користування садівницькому товариству та дачному кооперативу. Земельні торги не проводяться при безоплатній передачі земельних ділянок особам, статус учасника бойових дій яким надано відповідно до пунктів 19-21 частини першої статті 6 Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту».
Згідно з частинами першою, третьою статті 135 ЗК України земельні торги проводяться у формі аукціону, за результатами проведення якого укладається договір купівлі-продажу, оренди, суперфіцію, емфітевзису земельної ділянки з учасником (переможцем) земельних торгів, який запропонував найвищу ціну за земельну ділянку, що продається, або найвищу плату за користування нею, зафіксовану в ході проведення земельних торгів.
Організатором земельних торгів є фізична або юридична особа - власник земельної ділянки, Верховна Рада Автономної Республіки Крим, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, орган виконавчої влади, орган місцевого самоврядування, що здійснює реалізацію права державної чи комунальної власності на земельні ділянки, які уклали з виконавцем земельних торгів договір про проведення земельних торгів.
Відповідно до частини першої-третьої статті 136 ЗК України передбачено, що організатор земельних торгів визначає перелік земельних ділянок державної чи комунальної власності та/або прав на них, які виставляються на земельні торги окремими лотами. Забороняється вносити до зазначеного переліку призначені під забудову земельні ділянки без урахування у випадках, передбачених законом, результатів громадського обговорення.
У переліку зазначаються місце розташування (адреса) земельної ділянки, її цільове призначення (функціональне використання), площа, кадастровий номер, умови продажу.
Добір земельних ділянок державної чи комунальної власності, у тому числі разом з розташованими на них об`єктами нерухомого майна (будівлями, спорудами) державної чи комунальної власності, які або права на які виставляються на земельні торги, здійснюється з урахуванням затверджених містобудівної документації та документації із землеустрою, а також маркетингових досліджень, інвестиційної привабливості, звернень громадян та юридичних осіб щодо намірів забудови.
Земельні ділянки, включені до переліку земельних ділянок державної чи комунальної власності або прав на них, які виставлені на земельні торги, не можуть відчужуватися, передаватися в заставу, надаватися у користування до завершення торгів.
Судом апеляційної інстанції встановлено, що згідно витягу з державного реєстру речових прав на нерухоме майно від 01.02.2021, за Берестечківською міською радою зареєстровано право комунальної власності на земельну ділянку з кадастровим номером 0720883800:00:001:1039 (а.с. 85 т. 1).
Також, Берестечківською міською радою прийнято рішення від 05.02.2021 № 5-29/2021 «Про надання дозволу на розробку технічної документації із землеустрою щодо об`єднання земельних ділянок комунальної власності за межами населеного пункту с. Мерва (Берестечківської міської ради)», яким надано дозвіл на розробку технічної документації щодо об`єднання земельних ділянок комунальної власності згідно додатку № 1 за межами населеного пункту с. Мерва (Берестечківської міської ради) в одну земельну ділянку площею 45,8890 га у Берестечківській міській раді. У додатку до цього наказу зазначений перелік земельних ділянок, які об`єднуються у комунальну власність, серед яких земельна ділянка з кадастровим номером 0720883800:00:001:1039.
Крім того, Берестечківською міською радою прийнято рішення від 17.03.2021 № 7-17/2021 «Про затвердження технічної документації із землеустрою щодо об`єднання земельної ділянки для продажу права оренди на земельних торгах (аукціоні)», відповідно до якого затверджено технічну документацію із землеустрою щодо об`єднання земельної ділянки для ведення товарного сільськогосподарського виробництва (код КВЦПЗ- 01.01), загальною площею 45,8890 га, що пропонується для продажу права оренди на земельних торгах, яка розташована за межами населеного пункту с. Мерва, кадастровий номер 0720883800:00:001:1169 та включено в перелік ділянок, які виставляються на торги.
Також, судом апеляційної інстанції встановлено, що позивачем до Головного управління Держгеокадастру у Волинській області подано позов та тривав судовий спір щодо протиправності відмови у затвердженні документації із землеустрою щодо відведення спірної земельної ділянки (кадастровий номер 0720883800:00:001:1169).
Однак, суд апеляційної інстанції вважає, що оскарження цих відмов у судовому порядку не є правовою перешкодою для реалізації Берестечківською міською радою повноважень щодо організації земельних торгів, оскільки на час прийняття відповідачем оскаржуваних рішень, суд першої інстанції не залучав до участі у справі відповідачем Берестечківську міську раду, не застосовував щодо неї заходів забезпечення позову та не забороняв раді приймати рішення щодо розпорядження спірною земельною ділянкою.
За наслідками розгляду судової справи № 140/39/21, рішенням Волинського окружного адміністративного суду від 25.03.2021, яке набрало законної сили 27.04.2021 встановлено протиправність та скасовано наказ ГУ Держгеокадастру у Волинській області від 24.12.2020 № 3-8339/15-20-СГ «Про відмову у затвердженні документації із землеустрою» та зобов`язано затвердити ОСОБА_1 проєкт землеустрою щодо відведення земельної ділянки з кадастровим номером 0720883800:00:001:1039, розташованої за межами населених пунктів Мервинської сільської ради.
Суд апеляційної інстанції зауважує, що задовольняючи частково позов, шляхом скасування оскаржуваних рішень, суд першої інстанції не врахував того, що на момент їх прийняття ОСОБА_1 не було затверджено проєкту землеустрою щодо відведення спірної земельної ділянки (кадастровий номер 0720883800:00:001:1039).
Крім того, спірна земельна ділянка з 01.02.2021 належала Берестечківській міській раді на праві комунальної власності, реєстрація якої ніким не скасована і є чинною.
Посилання представника позивача на те, що ОСОБА_1 розпочав процедуру реалізації його права на отримання безоплатно у власність земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства в межах норм безоплатної приватизації, а тому його право на отримання цієї земельної ділянки вважає порушеним з боку Берестечківської міської ради, не заслуговує на увагу.
Оскільки, позивач, на момент прийняття відповідачем оскаржуваних рішень не реалізував вказаного права, у нього не виникло права на зазначену земельну ділянку, а його певна заінтересованість саме в цій ділянці не може бути підставою для обмеження законних повноважень органу місцевого самоврядування, тим більше, для визнання його рішень протиправними саме з цієї підстави.
Отже, оскаржуваними рішеннями Берестечківської міської ради жодним чином не порушено права позивача в отриманні безоплатно у власність земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства, та жодним чином не обмежено вказане право у протиправний, незаконний спосіб.
З огляду на викладене, суд апеляційної інстанції дійшов висновку, що суд першої інстанції, задовольняючи позов, допустив невідповідність своїх висновків обставинам справи та неправильно застосував норми матеріального права, що відповідно до приписів ст. 317 КАС України є підставою для скасування судового рішення та прийняття постанови про відмову у задоволенні позову.
Згідно приписів ст. 139 КАС України підстав для стягнення судових витрат не має.
Керуючись ст. ст. 313, 317, 321, 322, 325, 328 КАС України, суд
постановив:
апеляційну скаргу Берестечківської міської ради задовольнити.
Рішення Волинського окружного адміністративного суду від 01 жовтня 2021 року у справі № 140/7558/21 скасувати та прийняти нову постанову, якою в задоволенні позову відмовити.
Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена у касаційному порядку, шляхом подання касаційної скарги безпосередньо до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Головуючий суддя О. М. Гінда судді В. Я. Качмар М. А. Пліш Повне судове рішення складено 25.02.2022.
Суд | Восьмий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 14.02.2022 |
Оприлюднено | 01.03.2022 |
Номер документу | 103574601 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері землеустрою; державної експертизи землевпорядної документації; регулювання земельних відносин, з них з питань здійснення публічно-владних управлінських функцій з розпорядження земельними ділянками |
Адміністративне
Волинський окружний адміністративний суд
Андрусенко Оксана Орестівна
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Гінда Оксана Миколаївна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні