ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
11 квітня 2024 року
м. Київ
справа № 140/7558/21
адміністративне провадження № К/990/16223/22
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача Стрелець Т.Г.,
суддів: Стеценка С.Г., Тацій Л.В.,
розглянувши у порядку письмового провадження у касаційній інстанції адміністративну справу № 140/7558/21
за позовом ОСОБА_1 до Берестечківської міської ради третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, Товариство з обмеженою відповідальністю «Патріот Агро» про визнання протиправними та скасування рішень, провадження у якій відкрито
за касаційною скаргою ОСОБА_1 на постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 15 лютого 2022 року (прийняту у складі колегії суддів: судді-доповідача - Гінди О.М., суддів: Качмара В.Я., Пліша М.А.)
ІСТОРІЯ СПРАВИ
Короткий зміст позовних вимог
1. У січні 2021 року ОСОБА_1 (далі - ОСОБА_1 , позивач) звернувся до Волинського окружного адміністративного суду з позовом до Берестечківської міської ради (далі - Берестечківська МР, відповідач), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, Товариство з обмеженою відповідальністю «Патріот Агро», в якому просив визнати протиправним та скасувати:
- рішення від 05 лютого 2021 року № 5-29/2021 «Про надання дозволу на розробку технічної документації із землеустрою щодо об`єднання земельних ділянок комунальної власності за межами населеного пункту с. Мерва (Берестечківської міської ради)»
- рішення від 17 березня 2021 року № 7-17/2021 «Про затвердження технічної документації із землеустрою щодо об`єднання земельної ділянки для продажу права оренди на земельних торгах (аукціоні)».
2. Позовні вимоги обґрунтовані тим, що оскаржувані рішення грубо порушують права, свободи та законні інтереси ОСОБА_1 , оскільки їх ухвалення прямо націлене на порушення закону, в тому числі на невиконання рішення суду, яке набрало законної сили і діяло на момент їх винесення. Тому вони мають бути визнані протиправними та скасовані.
Короткий зміст рішення суду першої інстанції
3. Рішенням Волинського окружного адміністративного суду від 01 жовтня 2021 року, адміністративний позов задоволено частково.
Визнано протиправними та скасовано рішення Берестечківської міської ради від 05 лютого 2021 року № 5-29/2021 «Про надання дозволу на розробку технічної документації із землеустрою щодо об`єднання земельних ділянок комунальної власності за межами населеного пункту с. Мерва (Берестечківської міської ради)» у частині включення до об`єднаної земельної ділянки земельної ділянки з кадастровим номером 0720883800:00:001:1039 та рішення від 17 березня 2021 року №7-17/2021 «Про затвердження технічної документації із землеустрою щодо об`єднання земельної ділянки для продажу права оренди на земельних торгах (аукціоні)» у частині земельної ділянки з кадастровим номером 0720883800:00:001:1039.
У задоволенні решти позовних вимог відмовлено.
Стягнуто за рахунок бюджетних асигнувань Берестечківської міської ради на користь ОСОБА_1 судовий збір у розмірі 1 816,00 грн.
4. Рішення суду першої інстанції мотивоване тим, що на момент прийняття оскаржуваних рішень Берестечківської міської ради ОСОБА_1 наказом Головного управління Держгеокадастру у Волинській області від 22 жовтня 2020 року №3-6991/15-20-СГ вже було надано дозвіл на розроблення документації із землеустрою щодо відведення у власність для ведення особистого селянського господарства земельної ділянки орієнтовною площею 2,0 га у межах норм безоплатної приватизації із земель державної власності, яка знаходиться на території Мервинської сільської ради Горохівського району Волинської області. При цьому, рішенням Волинського окружного адміністративного суду від 25 березня 2021 року у справі № 140/39/21, яке набрало законної сили 27 квітня 2021 року, зобов`язано Головне управління Держгеокадастру у Волинській області затвердити ОСОБА_1 проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки з кадастровим номером 0720883800:00:001:1039, розташованої за межами населених пунктів Мервинської сільської ради.
Також, суд зазначив, що в межах розгляду справи № 140/ 207/21 визнано протиправним та скасовано наказ Головного управління Держгеокадастру у Волинській області №58-ОТГ від 31 грудня 2020 року «Про передачу земельних ділянок державної власності у комунальну власність» у частині передачі у комунальну власність ІНФОРМАЦІЯ_1 в особі Берестечківської міської ради Горохівського району земельних ділянок, в тому числі з кадастровим номером 0720883800:00:001:1039.
Отже законність позовних вимог підтверджується судовими рішеннями у справах № 140/207/21 та № 140/39/21.
Короткий зміст рішення суду апеляційної інстанції
5. Постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 15 лютого 2022 року апеляційну скаргу Берестечківської міської ради задоволено.
Рішення Волинського окружного адміністративного суду від 01 жовтня 2021 року у справі № 140/7558/21 скасовано та прийнято нову постанову, якою в задоволенні позову відмовлено.
6. Суд апеляційної інстанції обґрунтував своє рішення тим, що на момент прийняття оскаржуваних рішень ОСОБА_1 не було затверджено проєкт землеустрою щодо відведення спірної земельної ділянки (кадастровий номер 0720883800:00:001:1039). Спірна земельна ділянка з 01 лютого 2021 року належала Берестечківській міській раді на праві комунальної власності, реєстрація якої ніким не скасована і є чинною.
Посилання представника позивача на те, що ОСОБА_1 розпочав процедуру реалізації його права на отримання безоплатно у власність земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства в межах норм безоплатної приватизації, а тому його право на отримання цієї земельної ділянки вважає порушеним з боку Берестечківської міської ради, не заслуговує на увагу.
Оскільки позивач на момент прийняття відповідачем оскаржуваних рішень не реалізував права на отримання безоплатно у власність земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства в межах норм безоплатної приватизації, у нього не виникло права на зазначену земельну ділянку. Певна заінтересованість позивача саме в цій ділянці не може бути підставою для обмеження законних повноважень органу місцевого самоврядування, тим більше, для визнання його рішень протиправними саме з цієї підстави.
Тому, оскаржуваними рішеннями Берестечківської міської ради жодним чином не порушено права позивача в отриманні безоплатно у власність земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства, та жодним чином не обмежено вказане право у протиправний, незаконний спосіб.
Короткий зміст вимог касаційної скарги
7. 28 червня 2022 року до Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду надійшла касаційна скарга ОСОБА_1 .
У касаційній скарзі скаржник просить скасувати постанову Сьомого апеляційного адміністративного суду від 15 лютого 2022 року та залишити в силі рішення Волинського окружного адміністративного суду від 01 жовтня 2021 року.
Касаційна скарга обґрунтована неправильним застосуванням судом апеляційної інстанції норм матеріального права та порушенням норм процесуального права з посиланням на неврахування висновків Верховного Суду щодо застосування норми права у подібних правовідносинах, викладених у постановах від 26 березня 2020 року у справі № 815/3054/17 та від 20 лютого 2019 року у справі № 522/3665/17. Під час розгляду вказаних справ, Верховний Суд дійшов висновку, що законний інтерес особи полягає не в отриманні дозволу, а в отриманні земельної ділянки у власність. Тому в судовому порядку підлягає захисту саме право на отримання земельної ділянки у власність.
Також позивач зазначив, що в період грудень 2021 - лютий 2022 в провадженні Восьмого апеляційного адміністративного суду перебували аналогічні за змістом адміністративні справи (№140/7552/21, №140/8041/21, №140/7551/21, №140/7554/21), за результатами розгляду яких колегії суддів Восьмого апеляційного адміністративного суду дійшли протилежного висновку, ніж зробила колегія суддів щодо розгляду цієї справи.
ОСОБА_1 зауважив, що наказ Головного управління Держгеокадастру у Волинській області від 31 грудня 2020 року № 58-ОТГ, яким передано земельні ділянки у комунальну власність ІНФОРМАЦІЯ_1 в особі Берестечківської міської ради визнано протиправним та скасовано в межах розгляду адміністративної справи № 140/207/21, що ставить під сумнів законність оскаржуваних рішень.
Також позивач зазначив, що в межах розгляду справи № 140/39/21 Волинський окружний адміністративний суд зобов`язав Головне управління Держгеокадастру у Волинській області затвердити ОСОБА_1 проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки, яка протиправно була передана у комунальну власність Берестечківської міської ради.
На підставі вказаного рішення, на думку позивача, у нього виникли правомірні очікування, щодо оформлення права власності на земельну ділянку з кадастровий номер 0720883800:00:001:1039, а тому суд апеляційної інстанції дійшов помилкового висновку про відсутність порушеного права.
Скаржник наполягає на тому, що оскаржуваними у цій справі рішеннями відповідач порушив його право на безоплатне отримання у власність земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства, площею 2,0 га.
8. За результатом автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 28 червня 2022 року визначено склад колегії суддів: головуючого судді Стрелець Т.Г., суддів Стеценко С.Г., Тацій Л.В.
Ухвалою Верховного Суду від 29 серпня 2022 року відкрито касаційне провадження за вказаною скаргою.
9. Відзив на касаційну скаргу до Верховного Суду не надходив, що не перешкоджає касаційному перегляду вказаного судового рішення.
10. Верховний Суд ухвалою від 09 квітня 2024 року призначив справу до розгляду в порядку письмового провадження з 10 квітня 2024 року.
II. ФАКТИЧНІ ОБСТАВИНИ СПРАВИ
11. Судами попередніх інстанцій встановлено, що Наказом Головного управління Держгеокадастру у Волинській області від 22 жовтня 2020 року №3-6991/15-20-СГ ОСОБА_1 за його заявою надано дозвіл на розроблення документації із землеустрою щодо відведення у власність для ведення особистого селянського господарства земельної ділянки орієнтовною площею 2,0 га у межах норм безоплатної приватизації із земель державної власності, яка знаходиться на території Мервинської сільської ради Горохівського району Волинської області.
27 листопада 2020 року до Головного управління Держгеокадастру у Волинській області надійшла заява ОСОБА_1 про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність, до якої додав копію документації із землеустрою та витяг з Держаного земельного кадастру про земельну ділянку з кадастровим номером 0720883800:00:001:1039.
За результатами розгляду заяви наказом Головного управління Держгеокадастру у Волинській області від 24 грудня 2020 року №3-8339/15-20-СГ «Про відмову у затвердженні документації із землеустрою» ОСОБА_1 відмовлено у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення зазначеної земельної ділянки.
Рішенням Волинського окружного адміністративного суду від 25 березня 2021 року у справі №140/39/21, яке набрало законної сили 27 квітня 2021 року, задоволено позов ОСОБА_1 частково, визнано протиправним та скасовано наказ Головного управління Держгеокадастру у Волинській області від 24 грудня 2020 року №3-8339/15-20-СГ «Про відмову у затвердженні документації із землеустрою», зобов`язано Головне управління Держгеокадастру у Волинській області затвердити ОСОБА_1 проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки з кадастровим номером 0720883800:00:001:1039, розташованої за межами населених пунктів Мервинської сільської ради, у задоволенні решти позовних вимог відмовлено.
Наказом Головного управлінням Держгеокадастру у Волинській області від 31 грудня 2020 року №58-ОТГ «Про передачу земельних ділянок державної власності у комунальну власність», передано Берестечківській територіальній громаді, в особі Берестечківської міської ради Горохівського району у комунальну власність земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності загальною площею 646,8497 га, згідно акту приймання-передачі земельних ділянок сільськогосподарського призначення із державної у комунальну власність. У додатку до даного наказу зазначений перелік земельних ділянок, які передаються у комунальну власність, зокрема серед яких є земельна ділянка з кадастровим номером 0720883800:00:001:1039, по якій позивачу ОСОБА_1 відмовлено у затвердженні документації із землеустрою щодо відведення даної земельної ділянки.
05 лютого 2021 року Берестечківською МР прийнято рішення № 5-29/2021 «Про надання дозволу на розробку технічної документації із землеустрою щодо об`єднання земельних ділянок комунальної власності за межами населеного пункту с. Мерва (Берестечківської міської ради)», яким надано дозвіл на розробку технічної документації щодо об`єднання земельних ділянок комунальної власності згідно додатку №1 за межами населеного пункту с. Мерва (Берестечківської міської ради) в одну земельну ділянку площею 45,8890 га у Берестечківській міській раді. У додатку до даного наказу зазначений перелік земельних ділянок, які об`єднуються у комунальну власність, зокрема серед яких є земельна ділянка з кадастровим номером 0720883800:00:001:1039.
17 березня 2021 року Берестечківською МР прийнято рішення № 7-17/2021 «Про затвердження технічної документації із землеустрою щодо об`єднання земельної ділянки для продажу права оренди на земельних торгах (аукціоні)», відповідно до якого затверджено технічну документацію із землеустрою щодо об`єднання земельної ділянки для ведення товарного сільськогосподарського виробництва (код КВЦПЗ- 01.01), загальною площею 45,8890 га, що пропонується для продажу права оренди на земельних торгах, яка розташована за межами населеного пункту с. Мерва, кадастровий номер 0720883800:00:001:1169 та включено в перелік ділянок, які виставляються на торги.
Не погоджуючись з оскаржуваним рішенням відповідача, ОСОБА_1 звернувся з цим позовом до суду.
ІІІ. ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ
12. Суд касаційної інстанції наголошує на тому, що перевірка законності судових рішень судів першої та апеляційної інстанції згідно зі статтею 341 КАС України здійснюється виключно у частині застосування норм матеріального та процесуального права.
Суд касаційної інстанції не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або постанові суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати чи приймати до розгляду нові докази або додатково перевіряти докази.
ОСОБА_1 в касаційній скарзі зауважує на тому, що звернення з цим позовом до суду зумовили дії відповідача, щодо об`єднання земельних ділянок в одну з кадастровим номером 0720883800:00:001:1169 та з подальшим наміром продажу на торгах права її оренди. До складу об`єднаної земельної ділянки увійшла ділянка площею 2,0 га. для ведення особистого селянського господарства, з кадастровим номером 0720883800:00:001:1039. Проте, рішенням Волинського окружного адміністративного суду від 25 березня 2021 року по справі № 140/39/21 зобов`язано ГУ Держгеокадастру затвердити ОСОБА_1 проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки з кадастровим номером 0720883800:00:001:1039, розташованої за межами населених пунктів Мервинської сільської ради.
Позивач вважає, що оскаржувані рішення Берестечківської міської ради порушують його право на безоплатне отримання у власність земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства, з кадастровим номером 0720883800:00:001:1039.
Вирішуючи питання про обґрунтованість поданої касаційної скарги, Верховний Суд виходить з такого.
Судами попередніх інстанцій встановлено, що земельні ділянки, які об`єднані Берестечківською МР в одну з кадастровий номер 0720883800:00:001:1169, передані у комунальну власність відповідача наказом ГУ Держгеокадастру у Волинській області від 31 грудня 2020 року №58-ОТГ «Про передачу земельних ділянок державної власності у комунальну власність».
Законність вказаного наказу від 31 грудня 2020 року №58-ОТГ була предметом розгляду у справі №140/207/21 за позовом ОСОБА_2 до ГУ Держгеокадастру у Волинській області за участі третіх осіб з самостійними вимогами на стороні позивача, в числі яких був і ОСОБА_1 .
В межах розгляду справи №140/207/21 судами встановлено, що земельна ділянка з кадастровим номером 0720883800:00:001:1039, на яку претендує ОСОБА_1 також передана відповідачу наказом ГУ Держгеокадастру у Волинській області від 31 грудня 2020 року №58-ОТГ.
В подальшому земельна ділянка з кадастровим номером 0720883800:00:001:1039, увійшла у склад об`єднаної земельної ділянки з кадастровим номером 0720883800:00:001:1169.
Враховуючи те, що в межах розгляду справи №140/207/21 судами вирішувалось питання передачі відповідачу, зокрема і земельної ділянки з кадастровим номером 0720883800:00:001:1039, що увійшла у склад об`єднаної ділянки, колегія суддів КАС ВС вважає за необхідне врахувати висновки зроблені судами при вирішенні справи №140/207/21 під час розгляду цієї справи.
Так, ухвалою Волинського окружного адміністративного суду від 25 січня 2021 року у справі №140/207/21 заяву представника третіх осіб, які заявляють самостійні вимоги щодо предмета спору - адвоката ОСОБА_3 про забезпечення позову задоволено частково. Зупинено дію наказу ГУ Держгеокадастру у Волинській області від 31 грудня 2020 року № 58-ОТГ «Про передачу земельних ділянок державної власності у комунальну власність» в частині передачі в комунальну власність земельних ділянок, в тому числі з кадастровим номером 0720883800:00:001:1039 до набрання рішенням у цій справі законної сили. Заборонено ГУ Держгеокадастру у Волинській області вчиняти дії щодо передачі (відчуження) земельних ділянок, в тому числі з кадастровим номером 0720883800:00:001:1039, Берестечківській територіальній громаді до набрання рішенням у цій справі законної сили.
Вказана ухвала суду набрала законної сили 25 січня 2021 року.
Рішенням Волинського окружного адміністративного суду від 09 березня 2021 року по справі № 140/207/21 визнано протиправним та скасовано наказ ГУ Держгеокадастру у Волинській області від 31грудня 2020 року № 58-ОТГ «Про передачу земельних ділянок державної власності у комунальну власність» у частині передачі у комунальну власність ІНФОРМАЦІЯ_1 в особі Берестечківської міської ради Горохівського району земельних ділянок позивача та третіх осіб.
Постановою Восьмого апеляційного адміністративного осуду від 20 липня 2021 року у справі № 140/207/21 рішення Волинського окружного адміністративного суду від 09 березня 2021 року в частині позовних вимог щодо земельних ділянок з кадастровими номерами 0720883800:00:001:1074 та 0720883800:00:001:1069 скасовано та в цій частині провадження закрито, в іншій частині рішення суду першої інстанції залишено без змін.
Постановою Верховного Суду від 29 червня 2022 року у справі № 140/207/21 касаційну скаргу Берестечківської міської ради залишено без задоволення, а рішення Волинського окружного адміністративного суду від 09 березня 2021 року та постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 20 липня 2021 року без змін.
13. Верховний суд залишаючи без змін судові рішення у справі № 140/207/21, зокрема, зробив такі висновки:
«…з передачею земель сільськогосподарського призначення з державної власності в комунальну не відбулася зміна цільового призначення вказаних земель, а також на момент передачі спірних земельних ділянок у розпорядження органів місцевого самоврядування не змінився порядок розробки та погодження проектів землеустрою.
З огляду на те, що на земельну ділянку з кадастровим номером 0720883800:00:001:1095 надано дозвіл позивачу на розроблення документації із землеустрою, і до 15.12.2020 відповідну документацію із землеустрою подано на затвердження до відповідача, правильними є висновки судів попередніх інстанцій про те, що відповідач мав би розглянути питання про затвердження такого проекту землеустрою та передачі земельної ділянки у власність позивачу, а не включати до переліку земельних ділянок, які передаються у комунальну власність.
Натомість ГУ Держгеокадастру 31.12.2020 передало спірну земельну ділянку у комунальну власність.
Враховуючи викладене, оскільки відповідачем надано позивачу дозвіл на розроблення проекту землеустрою, розроблено проект землеустрою, а позивачем також подано на затвердження документацію із землеустрою до 15.12.2020, до цієї земельної ділянки не підлягали застосуванню положення Постанови Кабінету Міністрів України № 1113 про «Деякі заходи щодо прискорення реформ у сфері земельних відносин» від 16.11.2020 щодо передачі її у комунальну власність.
Колегія суддів вважає правильними висновки судів попередніх інстанцій про те, що наказ від 31.12.2020 №58-ОТГ «Про передачу земельних ділянок державної власності у комунальну власність» в частині передачі у комунальну власність ІНФОРМАЦІЯ_1 в особі Берестечківської міської ради Горохівського району земельної ділянки з кадастровим номером 0720883800:00:001:1095 є протиправним та підлягає скасуванню.
Правильними є й висновки судів про те, що з аналогічних підстав задоволенню підлягають заявлені вимоги третіх осіб, які заявляють самостійні вимоги щодо предмета спору.
…
Судами у цій справі встановлено, що позивач і треті особи, які заявляють самостійні вимоги щодо предмета спору звернулись до відповідача із клопотаннями у строк до 15.12.2020, та їм було відмовлено у затверджені документації із землеустрою в період з 23.12.2020 по 29.12.2020, а отже станом на дату підписання акту приймання-передачі від 31.12.2020, не завершилися строки оскарження таких рішень. А відтак тривала процедура ініційована позивачем та третіми особами, які заявляють самостійні вимоги щодо предмета спору, що у подальшому і знайшло своє відображення у цій справі, шляхом заявлення позовних вимог.
Більше того, ухвалами суду першої інстанції від 25.01.2021, 28.01.2021 задоволено частково заяву представника третіх осіб, які заявляють самостійні вимоги щодо предмет спору про забезпечення позову, а саме заборонено ГУ Держгеокадастру вчиняти дії щодо передачі (відчуження) земельних ділянок та зупинено дію наказу ГУ Держгеокадастру від 31.12.2020 № 58-ОТГ «Про передачу земельних ділянок державної власності у комунальну власність» в частині передачі в комунальну власність земельних ділянок».
14. Колегія суддів КАС ВС вважає, що у справі за позовом ОСОБА_1 , суд першої інстанції вірно відзначив, що ухвалою суду про забезпечення позову від 25 січня 2021 року по справі №140/207/21, яка підлягала до негайного виконання, заборонено ГУ Держгеокадастру у Волинській області вчиняти дії щодо передачі (відчуження) земельних ділянок Берестечківській територіальній громаді до набрання рішенням у цій справі законної сили, зокрема, з кадастровим номером 0720883800:00:001:1039, а тому подальше вчинення дій щодо передачі (відчуження) земельної ділянки з кадастровим номером 0720883800:00:001:1039 було протиправним.
Аналогічного висновку дійшов Верховний Суд у постанові від 30 травня 2023 року по справі № 140/7555/21. У цій справі правовідносини також виникли стосовно оскарження подібних рішень місцевої ради, щодо об`єднання земельних ділянок, які передані їй у комунальну власність ГУ Держгеокадастру у Волинській області.
15. Крім того, колегія суддів Верховного Суду зауважує на тому, що позивач не погодився з наказом ГУ Держгеокадастру у Волинській області про відмову у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки з кадастровим номером 0720883800:00:001:1039 йому у власність та оскаржив його до суду.
В межах розгляду справи №140/39/21, Волинський окружний адміністративний суд 25 березня 2021 року ухвалив рішення, яким визнав протиправним та скасував наказ ГУ Держгеокадастру у Волинській області від 24 грудня 2020 року №3-8339/15-20-СГ «Про відмову у затвердженні документації із землеустрою», зобов`язав ГУ Держгеокадастру у Волинській області затвердити ОСОБА_1 проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки з кадастровим номером 0720883800:00:001:1039, розташованої за межами населених пунктів Мервинської сільської ради, у задоволенні решти позовних вимог відмовлено.
Згідно із статтею 14 Конституції України право власності на землю гарантується. Це право набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону.
Відповідно до норм частин першої - третьої та п`ятої статті 116 ЗК України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону.
Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування.
Безоплатна передача земельних ділянок у власність громадян провадиться у разі, зокрема, одержання земельних ділянок із земель державної і комунальної власності в межах норм безоплатної приватизації, визначених цим Кодексом.
Земельні ділянки, які перебувають у власності чи користуванні громадян або юридичних осіб, передаються у власність чи користування за рішенням органів виконавчої влади чи органів місцевого самоврядування лише після припинення права власності чи користування ними в порядку, визначеному законом.
За змістом пункту «б» частини першої статті 121 ЗК України громадяни України мають право на безоплатну передачу їм земельних ділянок із земель державної або комунальної власності для ведення особистого селянського господарства - не більше 2,0 гектара.
Враховуючи викладене колегія суддів КАС ВС погоджується з посиланнями ОСОБА_1 та висновками суду першої інстанції, щодо існування у позивача порушеного права на отримання земельної ділянки у власність. Водночас, висновок суду апеляційної інстанції щодо відсутності, такого порушеного права є помилковим.
За таких обставин, враховуючи висновки Верховного Суду у справах № 140/207/21, № 140/7555/21 та Волинського окружного адміністративного суду у справі № 140/39/21, колегія суддів КАС ВС вважає, що суд першої інстанції обґрунтовано дійшов висновку щодо протиправності та скасування оскаржуваних рішень Берестечківської міської ради в частині земельної ділянки з кадастровим номером 0720883800:00:001:1039.
16. За правилами частини першої статті 352 Кодексу адміністративного судочинства України суд касаційної інстанції скасовує постанову суду апеляційної інстанції повністю або частково і залишає в силі судове рішення суду першої інстанції у відповідній частині, якщо встановить, що судом апеляційної інстанції скасовано судове рішення, яке відповідає закону.
З огляду на викладене Верховний Суд, дійшов висновку про наявність підстав для задоволення касаційної скарги позивача, скасування постанови апеляційного суду та залишення в силі рішення суду першої інстанції.
Колегією суддів установлено, що при зверненні до суду із касаційною скаргою, ОСОБА_1 сплатив судовий збір у розмірі 3632 грн (квитанція № 0.0.2630601105.1 від 04 серпня 2022 року).
Оскільки Суд скасовує постанову суду апеляційної інстанції, то відповідно до статті 139 КАС України судовий збір, сплачений позивачем за подання касаційної скарги в розмірі 3632,00 грн підлягає стягненню за рахунок бюджетних асигнувань відповідача.
Керуючись статтями 341, 345, 349, 352, 356, 359 Кодексу адміністративного судочинства України, Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду
П О С Т А Н О В И В:
Касаційну скаргу ОСОБА_1 - задовольнити.
Постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 15 лютого 2022 року скасувати.
Рішення Волинського окружного адміністративного суду від 01 жовтня 2021 року у справі № 140/7558/21 - залишити в силі.
Стягнути на користь ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ) за рахунок бюджетних асигнувань Берестечківської міської ради (45765, Волинська область, місто Берестечко, вулиця Шевченка, 2, код ЄДРПОУ 04051262) судові витрати, що складаються із судового збору у розмірі 3632,00 грн., сплаченого за подання касаційної скарги.
Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та оскарженню не підлягає.
Головуючий Стрелець Т.Г.
Судді Стеценко С.Г.
Тацій Л.В.
Суд | Касаційний адміністративний суд Верховного Суду |
Дата ухвалення рішення | 11.04.2024 |
Оприлюднено | 12.04.2024 |
Номер документу | 118305599 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері землеустрою; державної експертизи землевпорядної документації; регулювання земельних відносин, з них з питань здійснення публічно-владних управлінських функцій з розпорядження земельними ділянками |
Адміністративне
Волинський окружний адміністративний суд
Андрусенко Оксана Орестівна
Адміністративне
Касаційний адміністративний суд Верховного Суду
Стрелець Т.Г.
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Гінда Оксана Миколаївна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні