Справа № 216/8263/21
Провадження № 2/216/1607/22
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
25 лютого 2022 року місто Кривий Ріг
Дніпропетровської області
Центрально-Міський районний суд м. Кривого Рогу Дніпропетровської області у складі головуючого судді Онопченка Ю.В.,
за участю:
секретаря судового засідання Авшаряна С.О.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду № 8 цивільну справу за позовом первинної профспілки працівників товариства з обмеженою відповідальністю «Рудомайн» до товариства з обмеженою відповідальністю «Рудомайн», виконавчого комітету Криворізької міської ради про зобов`язання вчинити певні дії, визнання протиправними і скасування рішення, -
в с т а н о в и в:
24 грудня 2021 року представник первинної профспілки працівників товариства з обмеженою відповідальністю «Рудомайн» (далі - ППП ТОВ «Рудомайн») звернувся до Центрально-Міського районного суду м. Кривого Рогу Дніпропетровської області з позовом до товариства з обмеженою відповідальністю «Рудомайн» (далі - ТОВ «Рудомайн»), виконавчого комітету Криворізької міської ради про зобов`язання вчинити певні дії, визнання протиправним і скасування рішення.
Позовна заява мотивована тим, що ППП ТОВ «Рудомайн» представляє інтереси працівників ТОВ «Рудомайн» на виконання умов Колективного договору від 22.12.2021 (далі - Колективний договір), а саме п.п. 4.4., 1.15, та 22.12.2021 звернулася до директора ТОВ «Рудомайн» Колоса Володимира Вікторовича з проханням виконати умови Колективного договору, а саме: провести підвищення заробітної плати працівникам ТОВ «Рудомайн»не менше ніж на 3%, відрахувати кошти первинній профспілки працівниківТОВ «Українська гірничодобувна компанія» на культурно-масову, фізкультурну й оздоровчу роботу в розмірах, передбачених колективним договором, але не менше 0,3% фонду оплати праці.
23.12.2021 ППП ТОВ «Рудомайн» отримала відповідь за підписом директора ТОВ «Рудомайн» Колоса В.В. № 23/12-21, де було зазначено, що на даний час ТОВ «Рудомайн» немає змоги виконати вимоги профспілки у зв`язку з тяжким економічним становищем на підприємстві. Більш того, директор зазначив, що у зв`язку з тяжким економічним становищем на підприємстві планується скорочення працівників, про що профспілку буде повідомлено пізніше відповідно до умов чинного законодавства України.
В обґрунтування своєї позиції ТОВ «Рудомайн» зазначило, що підприємство є власником спеціального дозволу на користування надрами № 6511, а саме: на видобування залізних руд техногенного родовища ділянки № 2 кар`єру «Південний» з врахуванням західного фланку «Ділянка № 3», що знаходиться в Дніпропетровській області, Сакганському районі м. Кривого Розу, площею 35,2 га.
08.12.2021 виконавчим комітетом Криворізької міської ради прийнято рішення № 653 «Про погодження підприємствам міста проведення у І кварталі 2022 року масових вибухів у кар`єрах», в якому ТОВ «Рудомайн», на відміну від п`яти інших підприємств міста було погоджено проведення масових вибухів на території кар`єру «Південний» на перший квартал 2022 році у розмірі лише один раз у січні на весь квартал. (далі - Рішення). Слід зазначити, що з метою здійснення господарської діяльності з видобування залізних руд, 29 травня 2018 року ТОВ «Рудомайн» було отримано акт про надання гірничого відводу № 3342 з метою розробки родовища залізних руд, ділянки № 2 кар`єру «Південний» (західні руди повторної розробки п`ятого залізистого горизонту), площею проекції гірничого відводу 87,82 га.
06.05.2019 між ТОВ «Рудомайн» та Криворізькою міською радою було укладено договір оренди земельної ділянки № 2019180, згідно якого ТОВ «Рудомайн» отримало в користування земельну ділянку для розміщення кар`єру «Південний» з кадастровим номером 1211000000:06:065:0114, загальною площею 73,4525 га.
25.06.2021 між ТОВ «Рудомайн» та Криворізькою міською радою було укладено договір оренди земельної ділянки № 2021379, згідно якого ТОВ «Рудомайн» отримало в користування земельну ділянку для розміщення кар`єру «Південний» з кадастровим номером 1211000000:08:032:0002, загальною площею 4,0405 га.
01.11.2019 ТОВ «Рудомайн» отримано дозвіл № 1211037000-735 Дніпропетровської обласної державної адміністрації на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами, терміном дії на 10 років до 11.11.2029, яким передбачена періодичність проведення масових вибухів в кар`єрі (стаціонарне джерело № 3) і складає 12 різ на рік.
В 2021 році при здійсненні своєї господарської діяльності ТОВ «Рудомайн» керується рішенням виконавчого комітету Криворізької міської ради № 704 від 16.12.2020 «Про погодження підприємствам міста проведення у 2021 році масових вибухів у кар`єрах», яким ТОВ «Рудомайн» було погоджено максимально допустиму масу вибухової речовини про проведенні масового вибуху (тонн) - 30 тон і не було встановлено обмежень щодо періодичності вибухів.
Як відомо позивачу, ТОВ «Рудомайн» для погодження проведення масових вибухів на 2022 рік було отримано всі необхідні погодження та висновки, а саме: погодження розроблених заходів по зниженню викидів Головним управлінням Держпродспоживслужби в Дніпропетровській області, обґрунтування НДГРІ КНУ застосування загальної маси зарядів вибухових речовин на масовий вибух у кар`єрі «Південний», висновком експертизи з питань охорони праці ДП «Кіровоградський ЕТЦ», висновок державної санітарно-епідеміологічної експертизи Держпродспоживслужби».
Згідно Додатку 1 до Рішення Криворізької міської ради № 380 від 31.03.2016 «Про розмежування повноважень між виконавчим комітетом, відділами, управліннями, іншими виконавчими органами міської ради та міським головою», одним із повноважень виконавчого комітету міської ради у сфері регулювання земельних відносин та охорони навколишнього природного середовища є: погодження проведення вибухових робіт з дотриманням вимог до охорони атмосферного повітря.
Незважаючи на наявність всіх необхідних документів для погодження ТОВ «Рудомайн» вибухів рішенням виконавчого комітету Криворізької міської ради 08.12.2021 № 653 «Про погодження підприємствам міста проведення у І кварталі 2022 року масових вибухів у кар`єрах» без законних підстав було порушено умови Дозволу № 1211037000-735 Дніпропетровської обласної державної адміністрації на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами від 01.11.2019, і замість 12 разів на рік, було погоджено масовий вибух лише 1 раз у січні на перший квартал 2022 з невизначеною перспективою на подальший період 2022 року.
Прийняття виконавчим комітетом Криворізької міської ради рішення від 08.12.2021 № 653 «Про погодження підприємствам міста проведення у І кварталі 2022 року масових вибухів у кар`єрах» щодо ТОВ «Рудомайн», яким встановлено заборону на проведення масових вибухів, за виключенням одного разу у січні місяці, фактично означає, що, починаючи з лютого 2022 року проведення гірничих робіт на кар`єрі ТОВ «Рудомайн» буде зупинене на невизначений термін, а також заморожено на невизначений час всі існуючі на підприємстві соціальні програми.
Позивач вважає що такі дії виконавчого комітету Криворізької міської ради призведуть до порушення законних прав та інтересів працівників ТОВ «Рудомайн» на працю.
Крім того, внаслідок зупинки проведення вибухових робіт в кар`єрі «Південний» основним ризиком є небезпека тривалої або короткочасної консервації вибухових блоків, заряджених вибухівкою. У разі зупинки кар`єру в момент, коли ні на одному з блоків не буде вибухівки, що очевидно буде мати місце внаслідок часової невизначеності заборони проведення вибухових робіт, встановленої виконавчим комітетом Криворізької міської ради щодо ТОВ «Рудомайн» зберігається небезпека масових відмов вибухових свердловин при їх заряджанні і підриванні після відновлення робіт, що може становити небезпеку для життя та здоров`я працівників ТОВ «Рудомайн», задіяних у роботах на кар`єрі. Також, фактичне зупинення гірничих робіт у кар`єрі «Південний» у зимовий період внаслідок встановленої заборони на проведення масових вибухів призведе до утворення деформації на бортах кар`єру, внутрішнього і зовнішнього відвалів в результаті накопичення опадів, обледеніння та скупчення снігу. Більш того, непогодження виконавчим комітетом Криворізької міської ради ТОВ «Рудомайн» проведення масових вибухів на території кар`єру «Південний» у 2022 році фактично є перешкодою у здійсненні господарської діяльності товариством.
До листа вих. № 700/11-21 від 11.11.2021 ТОВ «Рудомайн» адресованого виконуючому обов`язки Криворізького міського голови Вілкулу Юрію Григоровичу щодо погодження проведення масових вибухів на території кар`єру «Південний» у 2022 році було додано графік проведення масових вибухів в кар`єрі «Південний» на 2022 рік погоджений ТОВ «Бластко Майнинг Сервіс», лист Головного управління Держпродспоживслужби в Дніпропетровській області щодо погодження розроблених заходів по зниженню викидів, обґрунтування НДГРІ КНУ застосування загальної маси зарядів вибухових речовин на масовий вибух у кар`єрі «Південний», висновок експертизи з питань охорони праці ДП «Кіровоградський ЕТЦ», висновок державної санітарно-епідеміологічної експертизи Держпродспоживслужби (тобто ТОВ «Рудомайн» були надані всі необхідні документи для погодження графіку проведення масових вибухів в кар`єрі «Південний» на 2022 рік). Враховуючи вищевикладені обставини позивач вважає спірне рішення виконкому Криворізької міської ради протиправним, та просив суд задовольнити позов у повному обсязі.
Ухвалою суду від 24 грудня 2021 року справу прийнято до провадження та призначено до розгляду у підготовчому судовому засіданні.
Ухвалою суду від 11 лютого 2022 року закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду по суті.
Представник позивача Кравцов Г.Є. у судове засідання не з`явився, надав суду заяву про розгляд справи без його участі, позов підтримує в повному обсязі.
Представник відповідача ТОВ «Рудомайн» Паливода О.С. надала суду заяву про визнання позову.
Представник відповідача виконавчого комітету Криворізької міської ради у судове засідання не з`явився, про час, день та місце слухання справи повідомлявся належним чином.
Вислухавши учасників процесу, дослідивши матеріали справи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини справи, на яких ґрунтуються позовні вимоги, об`єктивно оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд дійшов висновку, що позов підлягає задоволенню з таких підстав.
Відповідно до ч. 1 ст. 3 ЦПК України кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до суду за захистом своїх порушених, невизнаних або оспорюваних прав, свобод чи інтересів.
Відповідно до ст. 4 ЦПК України, до суду може звернутись кожна особа за захистом своїх порушених, невизнаних або оспорюваних прав, свобод чи законних інтересів.
Стаття 15 ЦК України передбачає право кожної особи на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання.
Згідно з п. 1 ч. 2 ст. 16 ЦК України одним із способів захисту цивільних прав та інтересів є визнання права, що в рівній мірі означає як наявність права, так і його відсутність або й відсутність обов`язків.
Зі змісту ч. 3 ст. 16 ЦК України вбачається, що суд може захистити цивільне право або інтерес іншим способом, що встановлений договором або законом.
Письмовими матеріалами справи встановлено, що ППП ТОВ «Рудомайн» діє на підставі статуту, затвердженого установчими зборами ППП ТОВ «Рудомайн» від 18.12.2021, протокол № 1, яким визначено мету, завдання, умови та порядок прийняття в члени профспілки та вибуття з неї, організаційна структура тощо. Основною метою діяльності профспілки є здійснення представництва і захисту трудових, соціально-економічних прав та інтересів членів профспілки (а.с19-29).
22 грудня 2021 року між ТОВ «Рудомайн» та адміністрацією ППП ТОВ «Рудомайн» було укладено колективний договір на 2021-2023 роки, за умовами якого директор зобов`язався перераховувати кошти профспілці на культурно-масову, фізкультурну та оздоровчу роботу в розмірі не менше ніж 0,3 % від фонду оплати праці товариства щомісячно згідно узгодженого кошторису; виплачувати заробітну плату працівникам товариства регулярно відповідно чинного законодавства. Щорічно проводити підвищення заробітної плати працівникам товариства у розмір не менше ніж на 3 % (п.п. 1.15, 4.4 Колективного договору) (а.с.36-52).
Листом від 22.12.2021 № 1 голова ППП ТОВ «Рудомайн» Дубінін В.В. звертався до директора ТОВ «Рудомайн» Колоса В.В. з проханням, на виконання п.п. 4.4, 1.15 умов Колективного договору від 22.12.2021, у 2022 році провести підвищення заробітної плати працівникам ТОВ «Рудомайн» не менше ніж на 3 % та відрахувати кошти ППП ТОВ «Рудомайн» на культурно-масову, фізкультурну й оздоровчу роботу в розмірах не менше 0,3% форду оплати праці (а.с.75).
На вищевказане звернення листом від 23.12.2021 № 23/12-21 ППП ТОВ «Рудомайн» було повідомлено, що на даний час товариство немає змоги виконати вимоги даного листа, так як на підприємстві склалася тяжка економічна ситуація, тому змушені не тільки призупинити виконання взятих на себе соціальних обов`язків, але і провести реорганізацію підприємства шляхом скорочення на 30 % найманих працівників, про що ППП ТОВ «Рудомайн» буде повідомлено додатково.
Звернено увагу ППП ТОВ «Рудомайн» на те, що тяжка економічна ситуація на підприємстві сталася не з вини підприємства, а у зв`язку з протиправними діями виконавчого комітету Криворізької міської ради (ТОВ «Рудомайн» є власником спеціального дозволу на користування надрами № 6511, а саме: на видобування залізних руд техногенного родовища ділянки № 2 кар`єру «Південний» з врахуванням західного флангу «Ділянка № 3», що знаходиться в Дніпропетровській області, Саксаганському районі м. Кривого Рогу, площею 35,2 га та була укладена угода про умови користування ділянкою надр від 25.05.2021 № 6511 (відповідно до Дозволу № 1211037000-735 на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами періодичність проведення масових вибухів в кар`єрі складає 12 раз на рік) (а.с.76).
Відповідно до статті 5-1 КЗпП України, держава гарантує працездатним громадянам, які постійно проживають на території України: вільний вибір виду діяльності; правовий захист від необгрунтованої відмови у прийнятті на роботу і незаконного звільнення, а також сприяння у збереженні роботи.
Якщо власник або уповноважений ним орган (особа) порушив умови колективного договору, профспілки, що його уклали, мають право надсилати власнику або уповноваженому ним органу (особі) подання про усунення цих порушень, яке розглядається у тижневий строк. У разі відмови усунути порушення або недосягнення згоди у зазначений строк профспілки мають право оскаржити неправомірні дії або бездіяльність посадових осіб до суду (ч. 2 ст. 19 КЗпП України).
06.05.2019 між ТОВ «Рудомайн» та Криворізькою міською радою було укладено договір оренди земельної ділянки № 2019180, згідно якого ТОВ «Рудомайн» отримало в користування земельну ділянку для розміщення кар`єру «Південний» з кадастровим номером 1211000000:06:065:0114, загальною площею 73,4525 га (83-95).
25.06.2021 між ТОВ «Рудомайн» та Криворізькою міською радою було укладено договір оренди земельної ділянки № 2021379, згідно якого ТОВ «Рудомайн» отримало в користування земельну ділянку для розміщення кар`єру «Південний» з кадастровим номером 1211000000:08:032:0002, загальною площею 4,0405 га (а.с.99-106).
11 листопада 2021 року ТОВ «Рудомайн» зверталася до виконуючому обов`язки Криворізького міського голови Вілкула Ю.Г. з листом щодо погодження проведення масових вибухів на території кар`єру «Південний» у 2022 році, до якого було додано графік проведення масових вибухів в кар`єрі «Північний» на 2022 рік погоджений ТОВ «Бластко Майнинг Сервіс», лист Головного управління Держпродспоживслужби в Дніпропетровській області щодо погодження розроблених заходів по зниженню викидів, обґрунтування НДГРІ КНУ застосування загальної маси зарядів вибухових речовин на масовий вибух у кар`єрі «Південний», висновок експертизи з питань охорони праці ДП «Кіровоградський ЕТЦ», висновок державної санітарно-епідеміологічної експертизи Держпродспоживслужби (а.с.115-132).
На виконання вимог ст. 19 Закону України «Про охорону атмосферного повітря», п.п. 1 п «б» ч. 1 ст. 33 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» ТОВ «Рудомайн» 11.11.2021 зверталось з листом вих. № 700/11-20 до виконуючого обов`язки Криворізького міського голови Вілкула Ю.Г. щодо погодження проведення масових вибухів на території кар`єру «Південний» у 2022 році. Після цього, виконавчим комітетом Криворізької міської ради 08.12.2021 прийнято рішення № 653 про погодження ТОВ «Рудомайн» проведення масових вибухів на території кар`єру «Південний» лише на січень 2022 року у розмірі одного разу протягом місяця, у зв`язку з чим «Рудомайн» не зможе виконувати умови передбачені спеціальним дозволом на користування надрами, показники виробництва відповідно до затвердженого проекту розробки родовища та погодженого плату розвитку гірничих робіт на 2022 рік (а.с. 115-116).
Рішенням виконавчого комітету Криворізької міської ради від 08.12.2021 № 653 «Про погодження підприємствам міста проведення у І кварталі 2022 року масових вибухів у кар`єрах», та додатком до нього, визначено ТОВ «Рудомайн» право на проведення масових вибухів у І кварталі 2022 року в кількості 1 раз у січні (а.с.142-145).
Згідно ст. 19 Закону України «Про охорону атмосферного повітря» видобування надр та вибухові роботи повинні проводитися з дотриманням вимог щодо охорони атмосферного повітря способами, погодженими із центральним органом виконавчої влади, що забезпечує реалізацію державної політики у сфері охорони навколишнього природного середовища, центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері санітарного та епідемічного благополуччя населення, іншими органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування відповідно до закону.
Відповідно до п.п. 1 п. «б» ч. 1 ст. 33 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать: б) делеговані повноваження: 1) здійснення контролю за додержанням земельного та природоохоронного законодавства, використанням і охороною земель, природних ресурсів загальнодержавного та місцевого значення, відтворенням лісів.
Відповідно до Рішення Конституційного Суду України № 7-рп/2009 від 16 квітня 2009 року гарантоване державою місцеве самоврядування здійснюється територіальною громадою через сільські, селищні, міські ради та їх виконавчі органи і передбачає правову, організаційну та матеріально-фінансову самостійність, яка має певні конституційно-правові межі, встановлені, зокрема, приписами статей 19, 140, 143, 144, 146 Основного Закону України. З аналізу вказаних конституційних положень вбачається, що ці органи місцевого самоврядування, здійснюючи владу і самостійно вирішуючи питання місцевого значення, віднесені законом до їх компетенції, та приймаючи рішення, які є обов`язковими до виконання на відповідній території, зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України. Такі ж положення закріплені також у статті 4 Європейської хартії місцевого самоврядування, яка встановлює, що головні повноваження і функції органів місцевого самоврядування визначаються конституцією або законом; органи місцевого самоврядування в межах закону мають повне право вільно вирішувати будь-яке питання, яке не вилучене із сфери їхньої компетенції і вирішення якого не доручене жодному іншому органу; повноваження, якими наділяються органи місцевого самоврядування, як правило, мають бути повними і виключними.
Відповідно до висновку експертизи з питань охорони праці державного підприємства «Кіровоградський експертно-технічний центр Держпраці» від 23.07.2020 представлений на експертизу «типовий проект виробництва буро підривних робіт на родовищі залізних руд - ділянці № 2 кар`єра «Південний» (залізні руди повторної розробки п`ятого залізного горизонту), що розробляє ТОВ «Рудомайн», розроблений ТОВ «Бласко Майнінг Сервіс», ДП «Кіровоградський ЕТЦ» вважає, що проект відповідає вимогам нормативно-правових актів з хорони праці та промислової безпеки (а.с.123-132).
За результатами державної санітарно-епідеміологічної експертизи матеріали «Обґрунтування розміру санітарно-захисної зони для ділянки № 2 кар`єру «Південний» (залізні руди повторної розробки п`ятого залізистого горизонту) ТОВ «Рудомайн», розташованого за адресою: Дніпропетровська область, м. Кривий Ріг, Саксаганський район», із підтвердженням та встановленням санітарно-захисної зони від борту кар`єру розміром 500 м у східному напрямку, 900 м у західному напрямку та дотриманням нормативних розмірів 1500 м в усіх інших напрямках, відповідають вимогам чинного санітарного законодавства України і можуть бути погоджені, що підтверджується висновком державної санітарно-епідеміологічної експертизи Державної служби України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів від 05.10.2020 № 12.2-18-4/22833 (а.с.134-140).
Департаментом екології та природних ресурсів обласної державної адміністрації 01.11.2019 надано ТОВ «Рудомайн» дозвіл № 1211037000-735 на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами, на підставі висновку Головного управління Держпродспоживслужби в Дніпропетровській області. Термін дії дозволу 10 років, з 01.11.2019 по 01.11.2029, та яким передбачено, що максимальна кількість вибухових речовин, що висаджуються за один вибух в кар`єрі (стаціонарне джерело № 3) не повинна перевищувати 30 т, з періодичністю проведення масових вибухів в кар`єрах (стаціонарне джерело № 3) 12 разів на рік (а.с.146-147).
Відповідно до статті 51 Кодексу України про надра, розробка родовищ твердих, рідких і газоподібних корисних копалин та переробка мінеральної сировини провадяться згідно з затвердженими проектами та планами робіт, правилами технічної експлуатації та охорони надр.
Таким чином, незважаючи на наявність всіх необхідних документів для погодження ТОВ «Рудомайн» вибухів рішенням виконавчого комітетом Криворізької міської ради 08.12.2021 № 653 «Про погодження підприємствам міста проведення у І кварталі 2022 року масових вибухів у кар`єрах» було порушено умови дозволу № 1211037000-735 на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами, на підставі висновку Головного управління Держпродспоживслужби в Дніпропетровській області і, замість 12 разів на рік, було погоджено масовий вибух лише 1 раз у січні на перший квартал 2022 року з невизначеною перспективою на подальший період 2022 року, в результаті чого порушено законні права та інтереси працівників ТОВ «Рудомайн» на працю.
Зокрема, 22 грудня 2021 року між ТОВ «Рудомайн» та ППП ТОВ «Рудомайн» було укладено колективний договір на 2021-2023 роки, та відповідно до пунктів 2.4., 2.5., 4.6., 4.13. встановлено, що для забезпечення продуктивної зайнятості сторона власників зобов`язалася: «2.4. Не допускати необґрунтованого скорочення робочих місць. Рішення, наслідком якого може бути звільнення працівників, зменшення чисельності персоналу, приймати тільки після попереднього інформування та обговорення з первинними профспілковими організаціями підприємств у терміни, передбачені законодавством або колективним договором; 2.5. У разі виникнення об`єктивних причин, через які неминучі звільнення працівників з ініціативи власника, проводити їх лише за умови попереднього (не пізніше ніж за 3 місяці до намічуваних звільнень) письмового повідомлення відповідного профоргану про причини і обсяги цих звільнень, терміни вивільнення, спеціальності, категорії та кваліфікації працівників, що підлягають такому звільненню, а також про заплановані і здійснені заходи, які спрямовані на працевлаштування працівників, що підлягають вивільненню; 4.6. При тимчасовому переведенні працівників за їх згодою на іншу роботу з метою запобігання простою здійснювати оплату праці за виконану роботу, але не нижче ніж 100 % встановленої їм тарифної ставки (окладу), або, при виконанні норм виробітку на умовах відрядної системи оплати, зберігати їм середню заробітну плату за час роботи» (а.с.36-52).
Статтею 43 Конституції України визначено, що кожен має право на належні, безпечні і здорові умови праці, на заробітну плату, не нижчу від визначеної законом.
Конституційний Суд України у рішеннях від 07 липня 2004 року № 14-рп/2004, від 16 жовтня 2007 року № 8-рп/2007 та від 29 січня 2008 року № 2-рп/2008 зазначав, що визначене статтею 43 Конституції України право на працю розглядає як природну потребу людини своїми фізичними і розумовими здібностями забезпечувати своє життя. Це право передбачає як можливість самостійно займатися трудовою діяльністю, так і можливість працювати за трудовим договором чи контрактом.
Свобода праці передбачає можливість особи займатися чи не займатися працею, а якщо займатися, то вільно її обирати, забезпечення кожному без дискримінації вступати у трудові відносини для реалізації своїх здібностей. За своєю природою право на працю є невідчужуваним і по суті означає забезпечення саме рівних можливостей для його реалізації.
Скорочення масових вибухів у 2022 році ТОВ «Рудомайн» призведе до скорочення робочих місць працівників товариства та обмежить права останніх на працю.
Крім того, у разі зупинки кар`єру в момент, коли ні на одному з блоків не буде вибухівки, що очевидно буде мати місце внаслідок часової невизначеності заборони проведення вибухових робіт, встановленої рішенням виконавчого комітету Криворізької міської ради щодо ТОВ «Рудомайн», зберігається небезпека масових відмов вибухових свердловин при їх заряджанні і підриванні після відновлення робіт, що може становити небезпеку для життя та здоров`я працівників, задіяних у роботах на кар`єрі.
Вимога щодо обґрунтованості рішення суб?єкта владних повноважень означає, що таке рішення повинно прийматися з урахуванням усіх обставин, що мають значення для його прийняття. Цей критерій відображає принцип обґрунтованості рішення або дії. Він вимагає від суб?єкта владних повноважень враховувати як обставини, на обов?язковість урахування яких прямо вказує закон, так і інші обставини, що мають значення у конкретній ситуації. Для цього суб?єкт владних повноважень має ретельно зібрати і дослідити матеріали, що мають доказове значення у справі, наприклад, документи, пояснення осіб, висновки експертів тощо. Суб?єкт владних повноважень повинен уникати прийняття невмотивованих висновків. Несприятливе для особи рішення повинно бути вмотивованим.
Вказане кореспондується з правовим висновком Верховного Суду, викладеним у постанові № 127/10136/17 від 12 лютого 2020 року.
Принцип обґрунтованості відображений також у практиці ЄСПЛ.
Так, у рішенні від 10 лютого 2010 року у справі «Серявін та інші проти України» (від 10 лютого 2010 року, заява N4909/04, пункт 58) ЄСПЛ зазначив, що у рішеннях суддів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються.
Статтею 13 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод передбачено, що кожен, чиї права та свободи, визнані в цій Конвенції, було порушено, має право на ефективний засіб юридичного захисту в національному органі, навіть якщо таке порушення було вчинене особами, які здійснювали свої офіційні повноваження.
При цьому під ефективним засобом (способом) слід розуміти такий, що призводить до потрібних результатів, наслідків, дає найбільший ефект.
Таким чином, ефективний спосіб захисту повинен забезпечити поновлення порушеного права, бути адекватним наявним обставинам та виключати подальше звернення особи до суду за захистом порушених прав.
У рішенні від 31.07.2003 у справі «Дорани проти Ірландії» Європейський суд з прав людини зазначив, що поняття «ефективний засіб» передбачає запобігання порушенню або припиненню порушення, а так само встановлення механізму відновлення, поновлення порушеного права. Причому, як наголошується у рішенні Європейського суду з прав людини у справі «Салах Шейх проти Нідерландів», ефективний засіб - це запобігання тому, щоб відбулося виконання заходів, які суперечать Конвенції, або настала подія, наслідки якої будуть незворотними. При вирішенні справи «Каіч та інші проти Хорватії» (рішення від 17.07.2008), Європейський Суд з прав людини вказав, що для Конвенції було б неприйнятно, якби стаття 13 декларувала право на ефективний засіб захисту але без його практичного застосування. Таким чином, обов`язковим є практичне застосування ефективного механізму захисту. Протилежний підхід суперечитиме принципу верховенства права.
Велика Палата Верховного Суду неодноразово звертала увагу на те, що застосування конкретного способу захисту цивільного права залежить як від змісту права чи інтересу, за захистом якого звернулася особа, так і від характеру його порушення, невизнання або оспорення. Такі право чи інтерес мають бути захищені судом у спосіб, який є ефективним, тобто таким, що відповідає змісту відповідного права чи інтересу, характеру його порушення, невизнання або оспорення та спричиненим цими діяннями наслідкам. Подібні висновки сформульовані у постановах Великої Палати Верховного Суду від 30 січня 2019 року у справі № 569/17272/15-ц (провадження № 14-338цс18), від 01 жовтня 2019 року у справі № 910/3907/18 (провадження № 12-46гс19). Відтак, застосування судом того чи іншого способу захисту має приводити до відновлення порушеного права позивача.
У судовій практиці сформовано позицію щодо поняття дискреційних повноважень, під якими необхідно розуміти такі повноваження, коли у межах, які визначені законом, адміністративний орган має можливість самостійно (на власний розсуд) вибирати один з кількох варіантів конкретного правомірного рішення. Водночас, повноваження державних органів не є дискреційними, коли є лише один правомірний та законно обґрунтований варіант поведінки суб`єкта владних повноважень. Тобто у разі настання визначених законодавством умов відповідач зобов`язаний вчинити конкретні дії і якщо він їх не вчиняє, його можна зобов`язати до цього в судовому порядку.
З огляду на наведене, дискреційне повноваження може полягати у виборі діяти чи не діяти, а якщо діяти, то у виборі варіанту рішення чи дії серед варіантів, що прямо або опосередковано закріплені у законі. Важливою ознакою такого вибору є те, що він здійснюється без необхідності узгодження варіанту вибору будь-ким.
Підстави, за яких орган відмовляє у наданні дозволу, визначені законом. Якщо такі підстави відсутні, орган повинен його надати. Ці повноваження та порядок їх реалізації передбачають лише один вид правомірної поведінки відповідного органу - надати дозвіл або не надати (відмовити). Згідно з законом у цього органу немає вибору між декількома можливими правомірними рішеннями, тому зазначені повноваження не є дискреційними.
Вказаний висновок узгоджується з постановою Верховного Суду від 03 квітня 2020 року у справі № 640/18866/18.
Отже, судом встановлено, що рішення виконавчого комітету Криворізької міської ради № 653 від 08.12.2021 «Про погодження ТОВ «Рудомайн» проведення масових вибухів на території кар`єру «Південний» 1 раз у січні 2022 року» прийнято без достатніх на те правових підстав та порушує права ТОВ «Рудомайн» як суб`єкта господарювання, створюючи перешкоди у здійсненні його господарської діяльності, та як наслідок порушення прав та інтересів працівників товариства, обмежуючи останніх у праві на працю та її належну оплату.
При прийнятті вищевказаного рішення виконавчим комітетом Криворізької міської ради не було враховано умови дозволу № 1211037000-735 на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами, на підставі висновку Головного управління Держпродспоживслужби в Дніпропетровській області, і замість 12 разів на рік, було погоджено масовий вибух лише 1 раз у січні на перший квартал 2022 року.
Верховний Суд у своїй практиці, зокрема, у постанові від 25 липня 2019 року у справі № 826/13000/18, звертав увагу, що встановлена правова процедура як складова принципу законності та принципу верховенства права, є важливою гарантією недопущення зловживання з боку органів публічної влади під час прийняття рішень та вчинення дій, які повинні забезпечувати справедливе ставлення до особи.
За встановлених обставин доводи представника відповідача - виконавчого комітету Криворізької міської ради про законність прийняття оспорюваного рішення в межах визначених законодавством, повноваженнями які вони розуміють як дискреційні, є неспроможними та не можуть бути втяті до уваги. Криворізька міська рада та її посадові особи як суб`єкти владних повноважень зобов`язані діяти лише на підставі та в межах повноважень та у спосіб, що передбачений Конституцією та законами України (частина друга статті 19 Конституції України), а також з урахуванням прав та інтересів громадян, зокрема в даному випадку працівників ТОВ «Рудомайн».
З огляду на наведене, суд дійшов висновку, що спірне рішення виконавчого комітету Криворізької міської ради слід визнати протиправним і скасувати, вважати затвердженою та погодженою ТОВ «Рудомайн» кількість проведення масових вибухів в кар`єрі «Південний» на 2022 рік у розмірі 12 разів на рік відповідно до статті 19 Закону України «Про охорону атмосферного повітря», у зв`язку з чим ТОВ «Рудомайн» здійснити підвищення заробітної плати працівникам товариства не менше ніж на 3 % на виконання п. 4.4. умов Колективного договору.
Відповідно до ст. 133 ЦПК України судові витрати складаються з судового збору та витрат, пов`язаних з розглядом справи.
Згідно ч. 1 ст. 141 ЦПК України, судовий збір покладається на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог.
При зверненні до суду з цим позовом профспілкою було сплачено судовий збір за подання позовної заяви в розмірі 6810 грн, що відповідає приписам Закону України «Про судовий збір», тому він підлягає стягненню з відповідачів на користь позивача.
На підставі вищевикладеного, керуючись ст.ст. 12, 13, 76-81, 89, 258, 259, 263-265, 268, 273, 352, 354 ЦПК України, ст. 43 Конституції України, ст. 16 ЦК України, ст.ст. 5-1, 19 КЗпП України, ст. 19 Закону України «Про охорону атмосферного повітря», ст. 33 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», суд -
у х в а л и в:
Позовну заяву первинної профспілки працівників товариства з обмеженою відповідальністю «Рудомайн» до товариства з обмеженою відповідальністю «Рудомайн», виконавчого комітету Криворізької міської ради про зобов`язання вчинити певні дії, визнання протиправним і скасування рішення - задовольнити.
Зобов`язати товариство з обмеженою відповідальністю «Рудомайн» здійснити підвищення заробітної плати працівникам товариства з обмеженою відповідальністю «Рудомайн» не менше ніж на 3%.
Визнати протиправним та скасувати рішення виконавчого комітету Криворізької міської ради № 653 від 08 грудня 2021 року про погодження товариству з обмеженою відповідальністю «Рудомайн» проведення масових вибухів на території кар`єру «Південний» 1 раз у січні 2022 року.
Вважати затвердженою та погодженою товариству з обмеженою відповідальністю «Рудомайн» кількість проведених масових вибухів у кар`єрі «Південний» на 2022 рік у розмірі 12 разів на рік відповідно до статті 19 Закону України «Про охорону атмосферного повітря».
Стягнути з товариства з обмеженою відповідальністю «Рудомайн», виконавчого комітету Криворізької міської ради на користь первинної профспілки працівників товариства з обмеженою відповідальністю «Рудомайн» судові витрати у вигляді судового збору в розмірі 3405 грн (три тисячі чотириста п`ять гривень) з кожного.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасникам справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закритті апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Учасники справи, а також особи, які не брали участі у справі, якщо суд вирішив питання про їхні права, свободи, інтереси та (або) обов`язки, мають право оскаржити в апеляційному порядку рішення суду першої інстанції повністю або частково.
Апеляційна скарга на рішення суду подається до Дніпровського апеляційного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.
Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частину судового рішення або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Учасник справи, якому повне рішення не було вручено у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.
Відомості про учасників справи згідно п. 4 ч. 5 ст. 265 ЦПК України:
- позивач: первинна профспілка працівників товариства з обмеженою відповідальністю «Рудомайн», код ЄДРПОУ: 44611557, місцезнаходження: 50000, Дніпропетровська область, м. Кривий Ріг, пр. Поштовий, буд. 1, каб. 430;
- відповідач: товариство з обмеженою відповідальністю «Рудомайн», код ЄДРПОУ: 37064892, місцезнаходження: 50000, Дніпропетровська область, м. Кривий Ріг, пр. Поштовий, буд. 1, каб. 430;
- відповідач: виконавчий комітет Криворізької міської ради, код ЄДРПОУ: 04052169, місцезнаходження: 50000, Дніпропетровська область, м. Кривий Ріг, площа Молодіжна, буд. 1.
Суддя Ю.В.Онопченко
Суд | Центрально-Міський районний суд м.Кривого Рогу |
Дата ухвалення рішення | 24.02.2022 |
Оприлюднено | 24.06.2022 |
Номер документу | 103595675 |
Судочинство | Цивільне |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема договорів (крім категорій 301000000-303000000), з них |
Цивільне
Центрально-Міський районний суд м.Кривого Рогу
ОНОПЧЕНКО Ю. В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні