Рішення
від 20.02.2022 по справі 280/12517/21
ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

21 лютого 2022 року Справа № 280/12517/21 м.ЗапоріжжяЗапорізький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Новікової І.В., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Смарт Граніт» до Степненської сільської ради Запорізького району Запорізької області, третя особа - Головне управління ДПС у Запорізькій області, про скасування рішення,

ВСТАНОВИВ:

15.12.2021 до Запорізького окружного адміністративного суду надійшла позовна заява Товариства з обмеженою відповідальністю «Смарт Граніт» (далі - позивач) до Степненської сільської ради Запорізького району Запорізької області (далі - відповідач), третя особа - Головне управління ДПС у Запорізькій області (далі - третя особа), в якій позивач просить визнати протиправним та нечинним рішення відповідача «Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки несільськогосподарського призначення» від 24.12.2020 №17.

Ухвалою суду від 17.12.2021 відкрито спрощене позовне провадження у справі.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначає, що він є користувачем земельної ділянки з кадастровим номером 2322188600:01:001:0922, яка розташована на землях Степненської сільської ради. Зазначає, що після спілкування з працівниками податкового органу позивачу стало відомо, що Степненською сільською радою прийнято рішення «Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки несільськогосподарського призначення» від 24.12.2020 №17, яким змінено нормативно грошову оцінку земельної ділянки, що перебуває у користуванні позивача. Разом з тим, позивач вказує на те, що спірне рішення відповідача є протиправним, оскільки відповідач у порушення вимог статті 9 Закону України «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності» перед прийняттям оскаржуваного рішення не оприлюднив його проект. Також, відповідач у порушення вимог статті 36 Закону України «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності» прийняв оскаржуване рішення без попереднього оприлюднення його проекту. Крім того, позивач посилався на те, що відповідач у порушення вимог статей 14, 15 Закону України «Про доступ до публічної інформації» не оприлюднив оскаржуване рішення на своєму офіційному веб-сайті. Також, позивач зазначає, що відповідач в порушення положень чинного законодавства України у десятиденний строк з дня прийняття спірного рішення не направив його до контролюючого органу. Також, відповідач вказував на те, що рішення відповідача не набрало законної сили через відсутність оприлюднення, передбаченого частиною п`ятою статті 59 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні». З урахування викладеного позивач просив задовольнити позовні вимоги.

Відповідач проти задоволення позовних вимог заперечив. В обґрунтування заперечень зазначає, що рішення Степненської сільської ради від 24.12.2020 №17, яке у встановленому порядку 29.12.2020 опубліковано на офіційному веб-сайті Степненської сільської ради - stepnerada.gov.ua. А відтак позивач зазначає, що спірне рішення набуло чинності 29.12.2020. Відповідач зазначає, що спірне рішення Степненської сільської ради від 24.12.2020 №17 не є нормативно-правовим актом та регуляторним актом, а є індивідуальним актом. З урахуванням чого відповідач вважає, що посилання позивача на порушення вимог Закону України «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності» при ухваленні спірного рішення є безпідставними. Зазначає, що рішення Степненської сільської ради від 24.12.2020 №17 ухвалено на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України, виконує функцію наповнення місцевого бюджету та не має регуляторного впливу, опубліковано на офіційному веб-сайті Степненської сільської ради та набуло чинності 29.12.2020. Відповідач вважає, що оскільки ним дотримано порядок прийняття рішення, то підстави для його скасування відсутні.

Представник третьої особи у наданих письмових поясненнях вказав на правомірність прийняття Степненською сільською радою оскаржуваного рішення, а також вказав на те, що допущення недоліків щодо строку прийняття рішень, його опублікування, тощо, не можуть бути підставою для скасування такого рішення, а лише впливають на дату початку застосування такого рішення.

Суд, повно та всебічно встановивши обставини справи, дослідивши матеріали справи, оцінивши надані докази, їх достатність і взаємний зв`язок у сукупності, вважає за необхідне зазначити наступне.

З матеріалів справи судом встановлено, що ТОВ «Смарт Граніт», як правонаступник АТ «Запоріжнерудпром», на підставі державного акту на право постійного користування ІІ-ЗП №002115 є користувачем земельної ділянки кадастровий номер №2322188600:01:001:0922 (цільове призначення - 11.01 для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємствами, що пов`язані з користуванням надрам; категорія земель - землі промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення) площею 33,7500 га.

24.12.2020 рішенням третьої чергової сесії дев`ятого скликання Степненської сільської ради Запорізького району Запорізької області №17 «Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки несільськогосподарського призначення» вирішено:

Затвердити технічну документацію з нормативної грошової оцінки земельної ділянки несільськогосподарського призначення, що надана для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємствами, що пов`язані з користуванням надрами (вид використання: для видобування гранітів придатних для будівельних матеріалів), яка розташована на території Степненської сільської ради Запорізького району Запорізької області (за межами населеного пункту), кадастровий номер 2322188600:01:001:0922;

Затвердити нормативну грошову оцінку земельної ділянки загальною площею 23,7500 га, що надана для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємствами, що пов`язані з користуванням надрами (вид використання: для видобування гранітів придатних для будівельних матеріалів), яка розташована на території Степненської сільської ради Запорізького району Запорізької області (за межами населеного пункту), кадастровий номер 2322188600:01:001:0922, станом на 2020 рік в розмірі 109 901 702 (сто дев`ять мільйонів дев`ятсот одна тисяча сімсот дві) гривні 31 копійка, 1 кв.м. - 235,63 грн.;

Нормативна грошова оцінка земельної ділянки підлягає щорічній індексації згідно п.2 ст.289 Податкового кодексу України;

Термін дії нормативної грошової оцінки земельної ділянки, кадастровий номер 2322188600:01:001:0922, складає 7 (сім) років з моменту її виготовлення.

Позивач, не погодившись правомірністю прийняття зазначеного рішення, звернувся з даним позовом до суду.

Статтею 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд виходить з приписів ч.1 ст.2 Кодексу адміністративного судочинства України, які визначають, що завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

Відповідно до ч.2 ст.2 Кодексу адміністративного судочинства України, у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень, адміністративні суди перевіряють: чи прийняті (вчинені) вони на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; з використанням повноважень з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії): безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Судом встановлено, що в обґрунтування протиправності спірного рішення позивач посилається на те, що відповідачем під час його прийняття порушено порядок опублікування нормативно-правового акту, а також порушено норми чинного законодавства України, що регулюють прийняття регуляторних актів.

Відповідно до статті 12 Земельного кодексу України, до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин на території сіл, селищ, міст належить розпорядження землями територіальних громад, передача земельних ділянок комунальної власності у власність громадян та юридичних осіб відповідно до цього Кодексу.

Згідно положень статті 23 Закону України «Про оцінку землі», технічна документація з бонітування ґрунтів та нормативної грошової оцінки земельних ділянок затверджується відповідною сільською, селищною, міською радою. Протягом місяця з дня надходження технічної документації з бонітування ґрунтів, нормативної грошової оцінки відповідна сільська, селищна, міська рада розглядає та приймає рішення про затвердження або відмову в затвердженні такої технічної документації.

Відповідно до ч.3 ст.201 Земельного кодексу України, нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується для визначення розміру земельного податку, втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, економічного стимулювання раціонального використання та охорони земель тощо.

Згідно статті 144 Конституції України органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов`язковими до виконання на відповідній території.

Діяльність органів місцевого самоврядування регулюється Законом України «Про місцеве самоврядування в Україні» від 21 травня 1997 року №280/97-ВР (далі - № 280/97-ВР), який відповідно до Конституції України визначає систему та гарантії місцевого самоврядування в Україні, засади організації та діяльності, правового статусу і відповідальності органів та посадових осіб місцевого самоврядування.

Статтею 26 Закону №280/97-ВР визначений перелік питань, які відносяться до виключної компетенції сільських, селищних та міських рад, до яких, зокрема, належить вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин та затвердження ставок земельного податку відповідно до Податкового кодексу України.

Відповідно до частин першої і другої статті 59 Закону №280/97-ВР рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень. Рішення ради приймається на її пленарному засіданні після обговорення більшістю депутатів від загального складу ради, крім випадків, передбачених цим Законом.

Згідно статті 1 Закону № 1160-IV регуляторний акт - це:

прийнятий уповноваженим регуляторним органом нормативно-правовий акт, який або окремі положення якого спрямовані на правове регулювання господарських відносин, а також адміністративних відносин між регуляторними органами або іншими органами державної влади та суб`єктами господарювання;

прийнятий уповноваженим регуляторним органом інший офіційний письмовий документ, який встановлює, змінює чи скасовує норми права, застосовується неодноразово та щодо невизначеного кола осіб і який або окремі положення якого спрямовані на правове регулювання господарських відносин, а також адміністративних відносин між регуляторними органами або іншими органами державної влади та суб`єктами господарювання, незалежно від того, чи вважається цей документ відповідно до закону, що регулює відносини у певній сфері, нормативно-правовим актом.

Таким чином, вказаним вище Законом визначено, що регуляторним актом може визнаватись як нормативно-правовий акт, так й інший офіційний письмовий документ, який відповідає сукупності певних ознак, зокрема таких як: 1) прийняття уповноваженим на це регуляторним органом; 2) встановлення, зміна чи скасування норм права; застосування неодноразово та щодо невизначеного кола осіб.

Отже, на переконання суду, що спірне рішення Степненської сільської ради не підпадає під ознаки регуляторного акту, оскільки таке рішення регулює лише одні конкретні правовідносини та стосується чітко визначеного кола осіб, а саме позивача, як особи яка має право постійного користування земельною ділянкою.

За таких обставин, суд дійшов висновку, що посилання позивача на Закон України «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності», є безпідставними та такими, що не свідчать про протиправність прийнятого рішення.

Стосовно посилання позивача на те, що спірне рішення Степненської сільської ради не було у встановленому порядку опубліковано та відповідно не набуло чинності, суд зазначає наступне.

По-перше, суд звертає увагу на те, що не набуття чинності рішення через його не опублікування та/або з інших підстав не є підставою для його скасування, а є обставиною яка зумовлює неможливість його застосування до правовідносин, яке таке рішення регулює.

По-друге, суд зазначає, що відповідно до ч.11 ст.59 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування підлягають обов`язковому оприлюдненню та наданню за запитом відповідно до Закону України «Про доступ до публічної інформації».

Згідно п.1 ч.1 ст.5 Закону України «Про доступ до публічної інформації», доступ до інформації забезпечується шляхом систематичного та оперативного оприлюднення інформації: в офіційних друкованих виданнях; на офіційних веб-сайтах в мережі Інтернет; на єдиному державному веб-порталі відкритих даних; на інформаційних стендах; будь-яким іншим способом.

Відповідно до п.271.2 ст.271 Податкового кодексу України, рішення рад щодо нормативної грошової оцінки земельних ділянок офіційно оприлюднюється відповідним органом місцевого самоврядування до 15 липня року, що передує бюджетному періоду, в якому планується застосування нормативної грошової оцінки земель або змін (плановий період). В іншому разі норми відповідних рішень застосовуються не раніше початку бюджетного періоду, що настає за плановим періодом.

Як встановлено під час розгляду адміністративної справи рішення Степненської сільської ради від 24.12.2020 №17 опубліковано 29.12.2020 на офіційному веб-сайті Степненської сільської ради в мережі Інтернет: https://stepnerada.gov.ua/wp-content/uploads/2020/12/rishennia-17.pdf.

Щодо доводів позивача на те, що рішення опубліковано на неналежному офіційному сайті суд відхиляє, оскільки за посиланням https://stepnerada.gov.ua міститься сторінка Степненської сільської ради Запорізького району Запорізької області, яка і є представницьким органом Степненської сільської громади.

Відповідно до ч.1 ст.9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Згідно ч.1 ст.77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Частиною 2 статті 77 КАС України визначено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача. У таких справах суб`єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних від нього причин.

За таких обставин, суд дійшов висновку необґрунтованість заявлених позовних вимог ТОВ «Смарт Граніт» та про відсутність підстав для їх задоволення.

Керуючись ст.ст. 2, 5, 72, 77, 139, 241, 243-246, 255 КАС України, суд

ВИРІШИВ:

У задоволенні позовних вимог Товариства з обмеженою відповідальністю «Смарт Граніт» (69014, м.Запоріжжя, вул.Миколи Краснова, буд.12а, код ЄДРПОУ 00292333) до Степненської сільської ради Запорізького району Запорізької області (70432, Запорізька область, Запорізький район, с.Степне, вул.Першотравнева, буд.50, код ЄДРПОУ 05383342), третя особа - Головне управління ДПС у Запорізькій області (69107, м.Запоріжжя, пр.Соборний, 166, код ЄДРПОУ 44118663), про скасування рішення - відмовити.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржено в апеляційному порядку до Третього апеляційного адміністративного суду шляхом подачі в 30-денний строк з дня його проголошення, а якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення (ухвали) суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Апеляційна скарга подається безпосередньо до суду апеляційної інстанції.

Суддя І.В. Новікова

СудЗапорізький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення20.02.2022
Оприлюднено21.06.2022
Номер документу103684383
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері землеустрою; державної експертизи землевпорядної документації; регулювання земельних відносин, з них з питань здійснення публічно-владних управлінських функцій з розпорядження земельними ділянками

Судовий реєстр по справі —280/12517/21

Рішення від 20.02.2022

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Новікова Інна Вячеславівна

Ухвала від 20.02.2022

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Новікова Інна Вячеславівна

Ухвала від 14.02.2022

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Новікова Інна Вячеславівна

Ухвала від 14.02.2022

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Новікова Інна Вячеславівна

Ухвала від 14.02.2022

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Новікова Інна Вячеславівна

Ухвала від 17.12.2021

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Новікова Інна Вячеславівна

Ухвала від 17.12.2021

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Новікова Інна Вячеславівна

Ухвала від 17.12.2021

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Новікова Інна Вячеславівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні