Рішення
від 31.03.2022 по справі 420/10169/21
ОДЕСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 420/10169/21

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

01 квітня 2022 рокум. Одеса

Одеський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого суддіПотоцької Н.В.

розглянувши в порядку загального позовного провадження (у письмовому провадженні) справу за адміністративним позовом Головного управління ДСНС України в Одеській області до Благодійної установи «Ренійський районний центр соціальної допомоги дітям «Радуга» та Помісної Церкви Християн віри євангелійської «Світло Світові» м. Рені, третя особа: Акціонерне товариство «ДТЕК Одеські електромережі» про застосування заходів реагування,

ВСТАНОВИВ:

В провадженні Одеського окружного адміністративного суду знаходиться справа за позовом Головного управління ДСНС України в Одеській області до Благодійної установи «Ренійський районний центр соціальної допомоги дітям «Радуга» та Помісної Церкви Християн віри євангелійської «Світло Світові», третя особа: Акціонерне товариство «ДТЕК Одеські електромережі» в якому позивач просить:

застосувати заходи реагування у сфері державного нагляду (контролю) до Благодійної установи «Ренійський районний центр соціальної допомоги дітям «Радуга» (ЄДРПОУ: 33650798, юридична адреса: 68803, Одеська область, м. Рені, вул. Пушкіна, 31 А) та Помісної Церкви Християн віри євангелійської «Світло Світові» м. Рені (ЄДРПОУ: 25024779, юридична адреса: 68803, Одеська область, м. Рені, вул. Пушкіна, 31 А),

у спосіб: у вигляді повного зупинення експлуатації будівель, які орендує Благодійна установа «Ренійський районний центр соціальної допомоги дітям «Радуга» та власником яких є Помісна Церква Християн віри євангелійської «Світло Світові» м. Рені, за адресою: 68803, Одеська область, м. Рені, вул. Пушкіна, 31 А,

у порядок: шляхом відключення за допомогою фахівців електропостачальної організації Акціонерного товариства «ДТЕК Одеські електромережі» вищевказаних приміщень від джерел електропостачання (або інших електромереж, електроприладів, пристроїв, обладнання, установок), обмеження до них доступу, за винятком проведення робіт з усунення недоліків зазначених в акті перевірки №31 від 13.05.2021, до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки зазначених в акті перевірки №31 від 13.05.2021.

В обґрунтування позовних вимог зазначено, що актом перевірки встановлені порушення приписів Кодексу цивільного захисту України №5403-??І (далі - КЦЗУ), Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України № 1417 від 30.12.2014, зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 05.03.2015 за №252/26697 та інших чинних нормативно-правових актів, стандартів, нормам і правил у сфері пожежної, техногенної безпеки.

Порушення за номерами 1-8 є такими, що впливають на ризик виникнення надзвичайної ситуації, аварії чи пожежі, що можуть спричинити загрозу життю та здоров`ю людей, а також неможливістю її ефективної ліквідації та рятуванню людей.

Подальша експлуатація приміщень Благодійною установою «Ренійський районний центр соціальної допомоги дітям «Радуга»», за адресою: 68803, Одеська область, м. Рені, вул. Пушкіна, 31 А, з виявленими порушеннями створює реальну та невідворотну загрозу життю та здоров`ю людей.

Не усунення виявлених перевіркою порушень прямою дією впливає на ризик виникнення надзвичайної ситуації, аварії чи пожежі, що спричинить загрозу життю та здоров`ю людей, оскільки впливає:

на забезпечення безпеки експлуатації об`єкту, безпеки людей у відповідності з вимогами протипожежних норм, техногенної безпеки та цивільного захисту;

на своєчасність виявлення надзвичайної ситуації, пожежі;

на ліквідацію пожежі, надзвичайної ситуації та ліквідації її наслідків;

на евакуацію людей та їх захисту від наслідків пожежі, надзвичайної ситуації, тощо.

При такому становищі діти та присутні постійно перебувають в умовах, коли існує реальна загроза втрати життя, отримання травм, шкоди своєму здоров`ю через невиконання та ігнорування керівництвом та посадовими особами Відповідача вимог законодавства з питань техногенної та пожежної безпеки.

При такому стані цілковитого недотримання вимог законодавства з питань техногенної та пожежної безпеки Благодійною установою «Ренійський районний центр соціальної допомоги дітям «Радуга» гостро постає питання вірогідного виникнення пожежі чи надзвичайної ситуації, а у випадку їх фактичного настання - неминучі заподіяння шкоди здоров`ю або життю людей.

При обранні виключного заходу реагування у вигляді зупинення експлуатації будівель та споруд судом має ураховуватися принцип співмірності обраного заходу реагування обсягу та ступеню тяжкості допущених порушень, а також дотримання справедливого балансу між інтересами відповідача і публічними інтересами.

Застосування заходу реагування у вигляді повного зупинення експлуатації будівель та споруд відбувається до часу усунення відповідачем виявлених порушень та існування реальної загрози життю та/або здоров`ю людей. Таким чином, його застосування після усунення виявлених порушень втрачає ту регулятивну функцію, яку покладену законодавцем в основу і правову підставу застосування такого заходу впливу.

Процесуальні дії

Ухвалою суду від 22.06.2021 року позовну заяву залишено без руху.

24.06.2021 року за вхід.№33188/21 надійшла заява про усунення недоліків.

Ухвалою суду від 01.07.2021 року відкрито провадження у справі в порядку спрощеного позовного провадження, без повідомлення сторін.

15.07.2021 р. за вхід.№ЕП/19172/21 надійшли пояснення третьої особи (Акціонерне товариство «ДТЕК Одеські електромережі») в яких наголошено на тому, що останній не є постачальником електричної енергії та не є органом виконавчої влади, який реалізує державну політику у сфері нагляду (контролю) в галузі електроенергетики.

12.08.2021 року за вхід.№44323/21 від Благодійної установи «Ренійський районний центр соціальної допомоги дітям «Радуга» надійшло клопотання про розгляд справи за правилами загального позовного провадження.

12.08.2021 року за вхід.№44324/21 від Благодійної установи «Ренійський районний центр соціальної допомоги дітям «Радуга» надійшов відзив на позовну заяву (з додатками документів, які підтверджують усунення порушень), який, зокрема, зазначено про те, що орган державного нагляду повинен обґрунтувати наявність підстав для застосування виключного заходу реагування та довести, що виявлені порушення у сфері пожежної безпеки створюють загрозу життю та здоров`ю людей.

Разом з цим також необхідно врахувати усунення Благодійною установою «Ренійський районний центр соціальної допомоги дітям «Радуга» встановлених порушень.

Ухвалою суду від 13.08.2021 року продовжено розгляд справи в порядку загального позовного провадження. Підготовче засідання призначено на 05.10.2021 року.

05.10.2021 року за вхід.№54469/21 надійшло клопотання ГУ ДСНС України в Одеській області про зупинення провадження по справі до проведення позапланової перевірки.

Ухвалою суду від 05.10.2021 року провадження по справі зупинено.

Ухвалою суду від 01.11.2021 року провадження по справі поновлено, витребувано з Благодійної установи «Ренійський районний центр соціальної допомоги дітям «Радуга» додаткові докази та зупинено провадження по справі до отримання останніх.

Ухвалою суду від 19.11.2021 року заяву представника Позивача про проведення засідання в режимі відеоконференції за вхід. №ЕП/32325/21 від 18.11.21 задоволено.

Призначено розгляд справи №420/10169/21 в режимі відеоконференції поза межами приміщення суду з використанням власних технічних засобів в онлайн системі відеоконференцзв`язку «EASYCON» на 29.11.2021 року.

29.11.2021 за вхід.№ЕП/33644/21 надійшло клопотання від Благодійної установи «Ренійський районний центр соціальної допомоги дітям «Радуга» про відкладення розгляду справи.

29.11.2021 за вхід.№ЕП/33643/21 надійшло клопотання від Благодійної установи «Ренійський районний центр соціальної допомоги дітям «Радуга» про долучення додаткових доказів на усунення порушень.

29.11.2021 за вхід.№ЕП/33677/21 від ГУ ДСНС України в Одеській області надійшла копія Акту позапланової перевірки відповідача №204 від 24.11.2021 року, в якому відображена наявність 4 не усунених порушень.

29.11.2021 року, ухвалою суду занесеною до протоколу судового засідання, провадження по справі поновлено.

Ухвалою суду від 29.11.2021 року закрито підготовче засідання по справі та призначено розгляд справи по суті на 13.12.2021 року.

13.12.2021 року за вхід.№70270/21 від Благодійної установи «Ренійський районний центр соціальної допомоги дітям «Радуга» надійшло клопотання про долучення додаткових доказів на підтвердження усунення порушень за актом позапланової перевірки.

Ухвалою суду від 13.12.2021 року провадження по справі зупинено до проведення позапланової перевірки, з урахуванням наданих документів.

15.02.2022 року за вхід.№ЕП/5905/22 від ГУ ДСНС України в Одеській області надійшла копія акту позапланової перевірки №20 від 11.02.2022 року.

Ухвалою суду від 17.02.2022 року провадження по справі поновлено, розгляд справи продовжено в письмовому провадженні.

ОБСТАВИНИ СПРАВИ

У період з 12-13 травня 2021 року, відповідно до вимог Кодексу цивільного захисту України, наказу ГУ ДСНС України в Одеській області №140 від 27.04.2021 «Про проведення позапланових перевірок» на підставі посвідчення на проведення позапланової перевірки №32 від 12.05.2021, провідним інспектором Ренійського МРС ГУ ДСНС України в Одеській області підполковником служби цивільного захисту Комісаренко Андрієм Олександровичем у присутності в.о. директора Благодійної установи «Ренійський районний центр соціальної допомоги дітям «Радуга» Сарканіч Інни Михайлівни здійснено позапланову перевірку під час якої перевірено: будівлі, споруди, приміщення, територію з метою перевірки додержання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, за результатами якої складено Акт №31 від 13.05.2021 року.

Актом №31 встановлені порушення приписів Кодексу цивільного захисту України №5403-?І, Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України №1417, зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 05.03.2015 за №252/26697 та інших чинних нормативно-правових актів, стандартів, нормам і правил у сфері пожежної, техногенної безпеки, а саме:

1. Будівля та приміщення центра не обладнані системами протипожежного захисту (системою оповіщення про пожежу та управління евакуацією людей) (КЦЗУ стаття 20; Розділ V глава 1; п. 1.2 ППБУ; ДБН В.2.5-56-2014 «Системи протипожежного захисту» Додаток Б, таблиця Б.1, пункт 18).

2. Сигнал від тривожного оповіщення системи пожежної сигналізації не виведений на пульт цілодобового пожежного спостереження (стаття 20 КЦЗУ; ППБУ п. 1.4 глави 1 розділу V; ДБН В.2.5-56-2014 «Системи протипожежного захисту» Розділ 5, п.5.8).

3. Територія центра не забезпечена необхідною кількістю води для здійснення пожежогасіння (виходячи з вимог будівельних норм та інших нормативних документів) (стаття 20 КЦЗУ; пункт 2.1 глави 2 розділу V ППБУ).

4. Дерев`яні елементи горищних покриттів (крокви, лати) не оброблені засобами вогнезахисту, які забезпечують І групу вогнезахисної ефективності (стаття 20 КЦЗУ; ППБУ Розділ ІІІ, глава 2, пункт 2.5.).

5. Будівлі центра не захищені блискавко захистом згідно вимог ДСТУ Б В.2.5-38:2008 «Інженерне обладнання будинків і споруд. Улаштування блискавко захисту будівель і споруд» - (стаття 20 КЦЗУ; ППБУ Розділ IV. глава 1. пункт 1.21).

6. Не виконано замір опору ізоляції і перевірки спрацювання приладів захисту електричних мереж та електроустановок від короткого, замикання терміном 1 раз на 2 роки (стаття 20 КЦЗУ; ППБУ Розділ IV, глава 1, пункт 1.20).

7. Приміщення кухні центру не обладнане системою вентиляції і кондиціонування повітря, згідно вимог ДБН В.2.5-67:2013 «Опалення, вентиляція і кондиціонування» - (стаття 20 КЦЗУ; Пункт 2.18, глави 2 розділу IV ППБУ ДБН В.2.5-67:2013 «Опалення, вентиляція і кондиціонування» Розділ 7, пункт 7.2.2.).

8. Не проводяться тренування щодо безпечної та швидкої евакуації працівників та вихованців з приміщень центра (стаття 20 КЦЗУ; пункт 5, розділу II ППБУ).

У період з 23-24 листопада 2021 року, відповідно до вимог Кодексу цивільного захисту України, наказу ГУ ДСНС України в Одеській області №476 від 22.11.2021 «Про проведення позапланових перевірок» на підставі посвідчення на проведення позапланової перевірки №200 від 22.11.2021, головним інспектором відділу запобігання надзвичайним ситуаціям Ізмаїльського районного управління ГУ ДСНС України в Одеській області ст. лейтенантом служби цивільного захисту Манчук Федором Миколайовичем у присутності в.о. директора Благодійної установи «Ренійський районний центр соціальної допомоги дітям «Радуга» Сарканіч Інни Михайлівни здійснено позапланову перевірку під час якої перевірено: будівлі, споруди, приміщення, територію з метою перевірки додержання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, за результатами якої складено Акт №204 від 24.11.2021 року.

Актом №204 встановлені порушення приписів Кодексу цивільного захисту України №5403-?І, Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України №1417, зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 05.03.2015 за №252/26697 та інших чинних нормативно-правових актів, стандартів, нормам і правил у сфері пожежної, техногенної безпеки, а саме:

1. Територія центра не забезпечена необхідною кількістю води для здійснення пожежогасіння (виходячи з вимог будівельних норм та інших нормативних документів) (стаття 20 КЦЗУ; пункт 2.1 глави 2 розділу V ППБУ).

2. Дерев`яні елементи горищних покриттів (крокви, лати) не оброблені засобами вогнезахисту, які забезпечують І групу вогнезахисної ефективності (стаття 20 КЦЗУ; ППБУ Розділ ІІІ, глава 2, пункт 2.5.).

3. Будівлі центра не захищені блискавко захистом згідно вимог ДСТУ Б В.2.5-38:2008 «Інженерне обладнання будинків і споруд. Улаштування блискавко захисту будівель і споруд» - (стаття 20 КЦЗУ; ППБУ Розділ IV. глава 1. пункт 1.21).

4. Приміщення кухні центру не обладнане системою вентиляції і кондиціонування повітря, згідно вимог ДБН В.2.5-67:2013 «Опалення, вентиляція і кондиціонування» - (стаття 20 КЦЗУ; Пункт 2.18, глави 2 розділу IV ППБУ ДБН В.2.5-67:2013 «Опалення, вентиляція і кондиціонування» Розділ 7, пункт 7.2.2.).

У період 11 лютого 2022 року, відповідно до вимог Кодексу цивільного захисту України, наказу ГУ ДСНС України в Одеській області №64 від 08.02.2022 «Про проведення позапланових перевірок» на підставі посвідчення на проведення позапланової перевірки №471 від 09.02.2022, головним інспектором відділу запобігання надзвичайним ситуаціям Ізмаїльського районного управління ГУ ДСНС України в Одеській області ст. лейтенантом служби цивільного захисту Манчук Федором Миколайовичем у присутності в.о. директора Благодійної установи «Ренійський районний центр соціальної допомоги дітям «Радуга» Сарканіч Інни Михайлівни здійснено позапланову перевірку під час якої перевірено: будівлі, споруди, приміщення, територію з метою перевірки додержання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, за результатами якої складено Акт №20 від 11.02.2022 року.

Актом №20 встановлено порушення приписів Кодексу цивільного захисту України №5403-?І, Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України №1417, зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 05.03.2015 за №252/26697 та інших чинних нормативно-правових актів, стандартів, нормам і правил у сфері пожежної, техногенної безпеки, а саме:

Територія центра не забезпечена необхідною кількістю води для здійснення пожежогасіння (виходячи з вимог будівельних норм та інших нормативних документів) (стаття 20 КЦЗУ; пункт 2.1 глави 2 розділу V ППБУ).

РЕЛЕВАНТНІ ДЖЕРЕЛА ПРАВА ТА ВИСНОВКИ СУДУ

Статтями 1 і 8 Конституції України проголошено, що Україна є правовою державою, де діє верховенство права.

Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відносини, пов`язані із захистом населення, територій, навколишнього природного середовища та майна від надзвичайних ситуацій, реагуванням на них, функціонуванням єдиної державної системи цивільного захисту, повноваження органів державної влади, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування, права та обов`язки громадян України, іноземців та осіб без громадянства, підприємств, установ та організацій незалежно від форми власності регулює та визначає Кодекс цивільного захисту України від 02.10.2012 № 5403.

Отже, дія Кодексу цивільного захисту України поширюється та визначає права та обов`язки, зокрема підприємств, установ та організацій незалежно від форми власності.

Згідно зі ст. 64 Кодексу цивільного захисту України від 02.10.12 р. № 5403-VI (надалі - КЦЗ) центральний орган виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, уповноважений організовувати та здійснювати державний нагляд (контроль) щодо виконання вимог законів та інших нормативно-правових актів з питань техногенної та пожежної безпеки, цивільного захисту і діяльності аварійно-рятувальних служб.

Центральний орган виконавчої влади, який здійснює нагляд (контроль) у сфері техногенної та пожежної безпеки, реалізує повноваження безпосередньо і через свої територіальні органи в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, районах, районах у містах, містах обласного, республіканського (Автономної Республіки Крим) значення.

До складу центрального органу виконавчої влади, який здійснює нагляд (контроль) у сфері техногенної та пожежної безпеки, і його територіальних органів входять: 1) органи державного нагляду у сфері пожежного нагляду; 2) органи державного нагляду у сфері цивільного захисту і техногенної безпеки; 3) підрозділи забезпечення та інші структурні підрозділи.

Згідно ст. 65 КЦЗ центральний орган виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, здійснює державний нагляд (контроль) з питань, які визначені частиною першою статті 64 цього Кодексу щодо: 1) центральних органів виконавчої влади, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, інших державних органів та органів місцевого самоврядування.

Згідно ст. 66 КЦЗ центральний орган виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, здійснює державний нагляд (контроль) шляхом проведення планових та позапланових перевірок відповідно до закону.

Згідно ч. 1 ст. 67 КЦЗ до повноважень центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, належить: 1) здійснення державного нагляду (контролю) у сфері техногенної та пожежної безпеки, цивільного захисту щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства органами та суб`єктами господарювання, аварійно-рятувальними службами, зазначеними у статті 65 цього Кодексу; 11) складення актів перевірок, приписів про усунення порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки у разі виявлення таких порушень; 12) звернення до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, експлуатації будівель, об`єктів, споруд, цехів, дільниць, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, зупинення проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску і реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту, надання послуг, якщо ці порушення створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей.

Згідно ч. 2 ст. 68 КЦЗ у разі встановлення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров`ю людей, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, звертаються до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту у порядку, встановленому законом.

Згідно ч. 7 ст. 7 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п`яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу.

З аналізу вищевказаних правових норм вбачається, що на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства у сфері цивільного захисту, пожежної і техногенної безпеки, орган державного нагляду (контролю): складає або припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу, або звертається до адміністративного суду з відповідним позовом щодо повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, експлуатації будівель, об`єктів, споруд, цехів, дільниць.

Статтею 70 Кодексу цивільного захисту України встановлено, що підставою для звернення центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів є, зокрема, недотримання вимог пожежної безпеки, визначених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами, стандартами, нормами і правилами; нездійснення заходів щодо захисту персоналу від шкідливого впливу ймовірних надзвичайних ситуацій.

Повне або часткове зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, виконання робіт, надання послуг здійснюється виключно за рішенням адміністративного суду. (ч. 2 ст. 70 КЦЗ України).

Крім того, слід зазначити, що застосування заходів реагування у вигляді зупинення експлуатації приміщень, є тимчасовим заходом, який направлений на попередження настання негативних наслідків, викликаних наявністю на об`єкті порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, які створюють загрозу життю та здоров`ю людей. Водночас поняття «загроза життю та/або здоров`ю людини» є оціночним поняттям, яке лежить у сфері захисту населення, територій, навколишнього природного середовища та майна, функція контролю (нагляду) за чим, зокрема, покладена на позивача, посадові особи якого володіють спеціальними знаннями у цій сфері.

Як вбачається з матеріалів справи, звертаючись з позовом до суду першої інстанції, позивач посилався на те, що виявлені в ході проведення перевірки порушення, зазначені в акті перевірки, створюють реальну загрозу життю та/або здоров`ю людей, а їх не усунення несе ризик виникнення надзвичайної ситуації або пожежі, у зв`язку з чим зазначав про необхідність вжиття відповідних заходів реагування.

Досліджуючи наведені Головним управлінням ДСНС України в Одеській області підстави для звернення з позовом про застосування заходів реагування, суд враховує, що таке звернення обумовлено, перш за все, наявністю загрози життю та здоров`ю людей до усунення відповідачем порушень пожежної безпеки.

Як вже зазначалось вище, в ході проведення посадовими особами ГУ ДСНС України в Одеській області позапланової перевірки Благодійної установи «Ренійський районний центр соціальної допомоги дітям «Радуга» щодо дотримання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, було встановлено 8 (вісім) порушень пожежної та техногенної безпеки.

При цьому, зазначені в акті перевірки порушення за номерами 1-8 визначені позивачем як такі, що впливають на ризик виникнення надзвичайної ситуації, аварії чи пожежі та можуть спричинити загрозу життю та здоров`ю людей.

Водночас, суд звертає увагу, що вказані порушення не є формальними, а стосуються наявності у відповідача порушень, які можуть призвести до займання і відсутності необхідної системи заходів для уникнення пожежі, забезпечення своєчасного її виявлення та гасіння, попередження людей про небезпеку та є недотриманням позивачем вимог законодавства пожежної та техногенної безпеки.

Разом з цим, Благодійною установою «Ренійський районний центр соціальної допомоги дітям «Радуга» вживались заходи щодо усунення виявлених порушень та надавались відповідні документи.

Так, з метою перевірки усунення порушень, позивачем 24.11.2021 року проведена позапланова перевірка, якою встановлено усунення 4 порушень.

В подальшому відповідачем продовжувалась робота по усуненню порушень.

Позивачем 11.02.2022 року проведена ще одна позапланова перевірка, якою встановлено усунення ще трьох порушень.

У підсумку, із встановлених позивачем 8 порушень, залишилось неусуненим одне порушення: територія центра не забезпечена необхідною кількістю води для здійснення пожежогасіння (виходячи з вимог будівельних норм та інших нормативних документів).

Аналізуючи викладене суд дійшов висновку, що правовою підставою для застосування адміністративним судом заходів реагування є одночасна наявність таких умов: 1) факт порушення правил та норм пожежної і техногенної безпеки, що створюють загрозу життю та здоров`ю людей; 2) звернення компетентного органу, який здійснює державний нагляд у сфері пожежної і техногенної безпеки, із відповідним адміністративним позовом до суду; 3) наявність обов`язку у підконтрольного суб`єкта, зупинення експлуатації приміщень якого вимагає відповідний орган Державної служби України з надзвичайних ситуацій, забезпечувати дотримання вимог пожежної безпеки у відповідному приміщенні.

При обранні заходу реагування у виді повного або часткового зупинення роботи підприємств, позивачем як суб`єктом владних повноважень, і судом, відповідно, мають враховуватися принцип співмірності обраного заходу реагування тим порушенням, які виникли та тим, які залишилися не усунутими на час розгляду справи, а також дотримання справедливого балансу між інтересами відповідача і публічними інтересами.

В даній справі, з урахуванням встановлених обставин, суд критично ставиться до доводів позивача щодо створення загрози життю та здоров`ю людей, оскільки судом встановлено усунення встановлених порушень, за виключенням одного.

Поняття «загроза життю та/або здоров`ю людини» є оціночним поняттям, яке лежить у сфері захисту населення, територій, навколишнього природного середовища та майна, функція контролю (нагляду) за чим, зокрема, покладена на позивача, посадові особи якого володіють спеціальними знаннями у цій сфері.

Заявлені позивачем позовні вимоги не відповідають основним засадам дотримання необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав та інтересів особи і цілям, на досягнення яких вони спрямовані.

Слід зазначити, що Кодекс цивільного захисту України пов`язує застосування заходів реагування з виявленням порушень, які створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей.

При цьому, захід реагування у вигляді повного зупинення експлуатації приміщень об`єкту перевірки є виключним заходом, обрання якого є можливим у разі, якщо виявлені порушення реально створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей.

Аналогічна правова позиція міститься у постанові Верховного Суду від 21 жовтня 2019 року у справі № 810/4274/17.

Так, поняття "загрози життю та здоров`ю" є оціночним. Однак це не спростовує необхідність дослідження судом доказів, якими обґрунтовується їх наявність та зважаючи, що такі спори розглядаються за позовними заявами суб`єктів владних повноважень, суди не повинні обмежуватися тільки даними актів перевірок. Достовірність інформації про зафіксовані в них порушення має бути перевірена судами шляхом зібрання відповідних доказів, а застосування судом обраного заходу реагування обґрунтовуватися з дотриманням всіх принципів адміністративного судочинства.

При обранні заходу реагування у вигляді повного зупинення експлуатації приміщень Благодійної установи «Ренійський районний центр соціальної допомоги дітям «Радуга», позивачем як суб`єктом владних повноважень, і судом, відповідно, мають враховуватися принцип співмірності обраного заходу реагування тим порушенням, які виникли та тим, які залишилися не усунутими на час розгляду справи, а також дотримання справедливого балансу між інтересами відповідача і публічними інтересами.

При цьому, під час прийняття судового рішення мають бути враховані не лише обставини і підстави, які спонукали позивача як суб`єкта владних повноважень звернутися до суду з позовом про застосування заходів реагування, але і ті, які існують на час ухвалення судового рішення.

В протилежному випадку застосування заходів реагування, як виключного заходу, в судовому порядку поширюватиметься на всіх суб`єктів господарювання, відносно яких проведено перевірку і встановлено порушення, які за оцінкою спеціально уповноваженого органу, створюють реальну загрозу життю та/або здоров`ю людей. Втім, за своїм змістом і суттю застосування такого заходу, він застосовується до усунення виявлених порушень та існування реальної загрози життю та/або здоров`ю людей (частина п`ята статті 4 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності"), у зв`язку з чим його застосування після усунення виявлених порушень втрачає той сенс, який законодавством покладений як основа і правова підстава його застосування.

Аналогічна правова позиція міститься в постанові Верховного Суду від 21 лютого 2020 року у справі №815/6365/17.

Такої є правової позиції дотримано і у постанові Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду від 16.02.2022 року по справі №640/10135/20.

Критерії законності управлінського волевиявлення (як у формі рішення, так і у формі діяння) владного суб`єкта викладені законодавцем у приписах ч.2 ст.2 КАС України, а у силу ч.2 ст.77 КАС України обов`язок доведення факту дотримання цих критеріїв покладений на владного суб`єкта шляхом подання до суду доказів та наведення у процесуальних документах доводів як відповідності закону вчиненого волевиявлення, так і помилковості аргументів іншого учасника справи.

З положень частин 1 і 2 ст.77 КАС України у поєднанні з приписами ч.4 ст.9, абз.2 ч.2 ст.77, частин 3 і 4 ст.242 КАС України слідує, що владний суб`єкт повинен доводити обставини фактичної дійсності за стандартом доказування - «поза будь-яким розумним сумнівом», у той час як до приватної особи підлягає застосуванню стандарт доказування - «баланс вірогідностей».

Разом із тим, суд вважає, що саме лише неспростування владним суб`єктом задекларованого, але не підтвердженого документально твердження приватної особи про конкретну обставину фактичної дійсності, не означає реального існування такої обставини.

І хоча спір безумовно підлягає вирішенню у порядку ч.2 ст.77 КАС України, однак суд повторює, що реальність (справжність та правдивість) конкретної обставини фактичної дійсності не може бути сприйнята доведеною виключно через неспростування одним із учасників справи (навіть суб`єктом владних повноважень) декларативно проголошеного, але не доказаного твердження іншого учасника справи, позаяк протилежне явно та очевидно прямо суперечить меті правосуддя - з`ясування об`єктивної істини у справі.

Згідно зі ст. 242 Кодексу адміністративного судочинства України рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами. Судове рішення має відповідати завданню адміністративного судочинства, визначеному цим Кодексом.

Керуючись ст. ст. 139, 241,242-246, 250, 255, 295, 297 КАС України, суд,

ВИРІШИВ:

В задоволенні адміністративного позову Головного управління ДСНС України в Одеській області до Благодійної установи «Ренійський районний центр соціальної допомоги дітям «Радуга» та Помісної Церкви Християн віри євангелійської «Світло Світові» м. Рені, третя особа: Акціонерне товариство «ДТЕК Одеські електромережі» про застосування заходів реагування відмовити повністю.

Рішення суду набирає законної сили відповідно до ст. 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене в порядку та у строки, встановлені ст. ст. 295, 297 Кодексу адміністративного судочинства України.

Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Одеській області (адреса: 65091, м. Одеса, вул. Прохорівська, 6, код ЄДРПОУ 38643633, телефон: (048) 779 31 11, електронна пошта: upr@od.pfu.gov.ua)

Благодійна установа «Ренійський районний центр соціальної допомоги дітям «Радуга» (адреса: 68803, Одеська область, м. Рені, вул. Пушкіна, 31-А, код ЄДРПОУ 33650798)

Помісна Церква Християн віри євангелійської «Світло Світові» (адреса: 68803, Одеська область, м. Рені, вул. Пушкіна, 31-А, код ЄДРПОУ 25024779)

Акціонерне товариство «ДТЕК Одеські електромережі» (адреса: 65031, м. Одеса, вул. Миколи Боровського, 28Б, код ЄДРПОУ 00131713, телефон: (048) 705 20 59)

Головуючий суддяПотоцька Н.В.

.

СудОдеський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення31.03.2022
Оприлюднено22.06.2022
Номер документу103829763
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо організації господарської діяльності, з них дозвільної системи, нагляду (контролю), реалізації держ-ї регуляторної політики у сфері госп-ї д-ті; ліцензування видів господарської д-ті; розроблення і застосування національних стандар., технічних регламентів та процедур оцінки відповідності

Судовий реєстр по справі —420/10169/21

Постанова від 13.09.2022

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Градовський Ю.М.

Ухвала від 18.07.2022

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Градовський Ю.М.

Ухвала від 05.07.2022

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Градовський Ю.М.

Ухвала від 03.07.2022

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Градовський Ю.М.

Ухвала від 26.06.2022

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Градовський Ю.М.

Рішення від 31.03.2022

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Потоцька Н.В.

Ухвала від 17.02.2022

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Потоцька Н.В.

Ухвала від 24.01.2022

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Потоцька Н.В.

Ухвала від 15.12.2021

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Потоцька Н.В.

Ухвала від 30.11.2021

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Потоцька Н.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні