Рішення
від 03.04.2022 по справі 420/998/21
ОДЕСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 420/998/21

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

04 квітня 2022 року м. Одеса

Одеський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Скупінської О.В., розглянувши в порядку письмового провадження справу за позовною заявою Управління державного архітектурно-будівельного контролю Одеської міської ради до Департаменту архітектури та містобудування Одеської міської ради, товариства з обмеженою відповідальністю «Сланцеве», товариства з обмеженою відповідальністю «УКРСМАРТ» про припинення права на виконання будівельних робіт, скасування реєстрації декларації, скасування містобудівних умов та обмежень

В С Т А Н О В И В:

До Одеського окружного адміністративного суду надійшов адміністративний позов Управління державного архітектурно-будівельного контролю Одеської міської ради до Департаменту архітектури та містобудування Одеської міської ради, товариства з обмеженою відповідальністю «Сланцеве», товариства з обмеженою відповідальністю «УКРСМАРТ», в якому просить:

скасувати містобудівні умови та обмеження для проектування об`єкта будівництва, затверджені наказом Управління архітектури та містобудування Одеської міської ради від 02.11.2018 року № 01-06/226 «Реконструкція нежитлової будівлі гаражу літ. «Б» під індивідуальний житловий будинок, з надбудовою другого поверху над одноповерховою частиною будівлі, без зміни зовнішніх геометричних розмірів фундаментів в плані, за адресою: м. Одеса, Фонтанська дорога, 46/1», видані замовнику будівництва - Товариству з обмеженою відповідальністю «УКРСМАРТ».

скасувати містобудівні умови та обмеження для проектування об`єкта будівництва, затверджені наказом Управління архітектури та містобудування Одеської міської ради від 14.08.2019 року № 01-06/203 «Реконструкція нежитлової будівлі гаражу літ. «В» під індивідуальний житловий будинок, з надбудовою другого поверху над одноповерховою частиною будівлі, без зміни зовнішніх геометричних розмірів фундаментів в плані, за адресою: м. Одеса, Фонтанська дорога, 46/1», видані замовнику будівництва - Товариству з обмеженою відповідальністю «УКРСМАРТ»;

припинити право на виконання будівельних робіт, набутого на підставі повідомлення про початок виконання будівельних робіт № ОД 061191160576 від 26.04.2019 року «Реконструкцію нежитлової будівлі літ. «Б» під індивідуальний житловий будинок з надбудовою двох поверхів та мансарди, без зміни геометричних розмірів фундаментів в плані», за адресою: м. Одеса, Фонтанська дорога, 64/1, яке подане Товариством з обмеженою відповідальністю «УКРСМАРТ»;

припинити право на початок виконання будівельних робіт, набутого на підставі повідомлення про початок виконання будівельних робіт № ОД 061192632074 від 19.09.2019 року на «Реконструкцію нежитлової будівлі літ. «В» під індивідуальний житловий будинок з надбудовою двох поверхів та мансарди, без зміни геометричних розмірів фундаментів в плані», за адресою: м. Одеса, Фонтанська дорога, 64/1, яке подано Товариством з обмеженою відповідальністю «СЛАНЦЕВЕ»;

скасувати реєстрацію декларації про готовність до експлуатації об`єкта, що за класом наслідків (відповідальності) належить до об`єктів з незначними наслідками (CCI) № ОД14120Ю70871 від 16.04.2020 року «Реконструкцію нежитлової будівлі літ. «В» під індивідуальний житловий будинок з надбудовою двох поверхів та мансарди, без зміни геометричних розмірів фундаментів в плані», за адресою: м. Одеса, Фонтанська дорога 64/1, яка подана ТОВ «СЛАНЦЕВЕ».

Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 27.04.2021 відмовлено у задоволенні адміністративного позову Управління державного архітектурно-будівельного контролю Одеської міської ради до Департаменту архітектури та містобудування Одеської міської ради, товариства з обмеженою відповідальністю «Сланцеве», товариства з обмеженою відповідальністю «УКРСМАРТ» про припинення права на виконання будівельних робіт, скасування реєстрації декларації, скасування містобудівних умов та обмежень.

Постановою П`ятого апеляційного адміністративного суду від 15.07.2021 задоволено апеляційну скаргу Управління державного архітектурно-будівельного контролю Одеської міської ради, скасовано рішення Одеського окружного адміністративного суду від 27.04.2021 у справі № 420/998/21, прийнято нове рішення, яким адміністративний позов Управління державного архітектурно-будівельного контролю Одеської міської ради до Департаменту архітектури та містобудування Одеської міської ради, Товариства з обмеженою відповідальністю «Сланцеве», Товариства з обмеженою відповідальністю «УКРСМАРТ» про припинення права на виконання будівельних робіт, скасування реєстрації декларації, скасування містобудівних умов та обмежень задоволено повністю та:

- скасовано містобудівні умови та обмеження для проектування об`єкта будівництва, затверджені наказом Управління архітектури та містобудування Одеської міської ради від 02.11.2018 року № 01-06/226 «Реконструкція нежитлової будівлі гаражу літ. «Б» під індивідуальний житловий будинок, з надбудовою другого поверху над одноповерховою частиною будівлі, без зміни зовнішніх геометричних розмірів фундаментів в плані, за адресою: м. Одеса, Фонтанська дорога, 46/1», видані замовнику будівництва - товариству з обмеженою відповідальністю «УКРСМАРТ»;

- скасовано містобудівні умови та обмеження для проектування об`єкта будівництва, затверджені наказом Департаменту архітектури та містобудування Одеської міської ради від 14.08.2019 року № 01-06/203 «Реконструкція нежитлової будівлі гаражу літ. «В» під індивідуальний житловий будинок з надбудовою двох поверхів та мансарди, без зміни геометричних розмірів фундаментів в плані, за адресою: м. Одеса, Фонтанська дорога, 46/1», видані замовнику будівництва - товариству з обмеженою відповідальністю «УКРСМАРТ»;

- припинено право на виконання будівельних робіт, набуте на підставі повідомлення про початок виконання будівельних робіт № ОД 061191160576 від 26.04.2019 року «Реконструкцію нежитлової будівлі гаражу літ. «Б» під індивідуальний житловий будинок з надбудовою другого поверху над одноповерховою частиною будівлі, без зміни зовнішніх геометричних розмірів фундаментів в плані», за адресою: м. Одеса, Фонтанська дорога, 64/1, яке подане товариством з обмеженою відповідальністю «УКРСМАРТ»;

- припинено право на початок виконання будівельних робіт, набуте на підставі повідомлення про початок виконання будівельних робіт № ОД 061192622074 від 19.09.2019 року на «Реконструкцію нежитлової будівлі літ. «В» під індивідуальний житловий будинок з надбудовою двох поверхів та мансарди, без зміни геометричних розмірів фундаментів в плані», за адресою: м. Одеса, Фонтанська дорога, 64/1, яке подано товариством з обмеженою відповідальністю «СЛАНЦЕВЕ»;

- скасовано реєстрацію декларації про готовність до експлуатації об`єкта, що за класом наслідків (відповідальності) належить до об`єктів з незначними наслідками (CCI) № ОД141201070871 від 16.04.2020 року «Реконструкцію нежитлової будівлі літ. «В» під індивідуальний житловий будинок з надбудовою двох поверхів та мансарди, без зміни геометричних розмірів фундаментів в плані», за адресою: м. Одеса, Фонтанська дорога 64/1, яка подана ТОВ «СЛАНЦЕВЕ».

Постановою Верховного Суду від 24.11.2021 касаційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю «УКРСМАРТ» задоволено частково, постанову П`ятого апеляційного адміністративного суду від 15 липня 2021 року скасовано, рішення Одеського окружного адміністративного суду від 27 квітня 2021 року у частині відмови у задоволені позову про скасування містобудівних умов та обмежень для проєктування об`єкта будівництва, затверджених наказом Управління архітектури та містобудування Одеської міської ради від 2 листопада 2018 року № 01-06/226 «Реконструкція нежитлової будівлі гаражу літ. «Б» під індивідуальний житловий будинок з надбудовою другого поверху над одноповерховою частиною будівлі без зміни зовнішніх геометричних розмірів фундаментів в плані» за адресою: м. Одеса, Фонтанська дорога, 64/1, виданих замовнику будівництва - ТОВ «УКРСМАРТ», та скасування містобудівних умов та обмежень для проєктування об`єкта будівництва, затверджених наказом Департаменту Одеської міської ради від 14 серпня 2019 року № 01-06/203 «Реконструкція нежитлової будівлі гаражу літ. «В» під індивідуальний житловий будинок з надбудовою двох поверхів та мансарди без зміни геометричних розмірів фундаментів в плані» за адресою: м. Одеса, Фонтанська дорога, 64/1, виданих замовнику будівництва - ТОВ «УКРСМАРТ» залишено у силі, в іншій частині справу за позовом Управління державного архітектурно-будівельного контролю Одеської міської ради до Департаменту архітектури та містобудування Одеської міської ради, Товариства з обмеженою відповідальністю «Сланцеве», Товариства з обмеженою відповідальністю «УКРСМАРТ» про припинення права на виконання будівельних робіт, скасування реєстрації декларації, скасування містобудівних умов та обмежень направити на новий розгляд до Одеського окружного адміністративного суду.

У постанові від 24.11.2021 Верховним Судом вказано, що суди не встановили та не перевірили: 1) чи здійснюється реконструкція з виходом за межі фундаментів нежитлових будівель та, якщо має місце вихід за межі фундаменту, чи здійснюється будівництво на земельній ділянці, невідведеній у власність чи користування; 2) чи здійснюється будівництво за відсутності затвердженого проєкту або будівельного паспорту.

Відповідно до протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 17.12.2021 року, адміністративну справу №420/998/21 передано на розгляд судді Скупінській О.В.

Ухвалою суду від 22.12.2021 року прийнято до провадження адміністративну справу №420/998/21 за позовом Управління державного архітектурно-будівельного контролю Одеської міської ради до Департаменту архітектури та містобудування Одеської міської ради, Товариства з обмеженою відповідальністю «Сланцеве», Товариства з обмеженою відповідальністю «УКРСМАРТ» про припинення права на виконання будівельних робіт, скасування реєстрації декларації, скасування містобудівних умов та обмежень.

З метою повного та об`єктивного розгляду справи, враховуючи висновки Верховного суду, які викладені у постанові від 24.11.2021 року, ухвалою суду від 22.12.2021 року судом витребувано в:

1) Управління державного архітектурно-будівельного контролю Одеської міської ради:

- документів, поданих товариством з обмеженою відповідальністю «УКРСМАРТ» разом із повідомленням про початок виконання підготовчих робіт № ОД 061191160576 від 26 квітня 2019 року «Реконструкцію нежитлової будівлі гаражу літ. «Б» під індивідуальний житловий будинок з надбудовою другого поверху над одноповерховою частиною будівлі без зміни зовнішніх геометричних розмірів фундаментів в плані» за адресою: м. Одеса, Фонтанська дорога, 64/1;

- документів, поданих товариством з обмеженою відповідальністю «Сланцеве» із повідомленням про початок виконання підготовчих робіт № ОД 061192622074 від 19 вересня 2019 року на «Реконструкцію нежитлової будівлі літ. «В» під індивідуальний житловий будинок з надбудовою двох поверхів та мансарди без зміни геометричних розмірів фундаментів в плані», за адресою: м. Одеса, Фонтанська дорога, 64/1.

2) Департаменту архітектури та містобудування Одеської міської ради:

- документів, які були підставою для видачі (на підставі яких видано) містобудівні умови та обмеження для проєктування об`єкта будівництва, затверджені наказом Управління архітектури та містобудування Одеської МР від 2 листопада 2018 року № 01-06/226 «Реконструкція нежитлової будівлі гаражу літ. «Б» під індивідуальний житловий будинок з надбудовою другого поверху над одноповерховою частиною будівлі без зміни зовнішніх геометричних розмірів фундаментів в плані» за адресою: м. Одеса, Фонтанська дорога, 64/1, видані замовнику будівництва - ТОВ «УКРСМАРТ» (в тому числі, проєктну документацію);

- документів, які були підставою для видачі (на підставі яких видано) містобудівні умови та обмеження для проєктування об`єкта будівництва, затверджені наказом Департаменту Одеської МР від 14 серпня 2019 року № 01-06/203 «Реконструкція нежитлової будівлі гаражу літ. «В» під індивідуальний житловий будинок з надбудовою двох поверхів та мансарди без зміни геометричних розмірів фундаментів в плані» за адресою: м. Одеса, Фонтанська дорога, 64/1, видані замовнику будівництва - ТОВ «УКРСМАРТ» в тому числі, проєктну документацію).

Ухвалою суду від 20.01.2022 року, крім іншого, витребувано у товариства з обмеженою відповідальністю «УКРСМАРТ» пояснення та інформацію, підтверджену належними та допустимими доказами щодо питань:

1) чи здійснюється реконструкція з виходом (без виходу) за межі фундаментів нежитлових будівель та, якщо має місце вихід за межі фундаменту, чи здійснюється будівництво на земельній ділянці, невідведеній у власність чи користування;

2) чи здійснюється будівництво за відсутності (наявності) затвердженого проєкту або будівельного паспорту.

Ухвалою суду від 15.02.2022 року продовжено строк підготовчого провадження.

Ухвалою суду від 31.03.2021 року закрито підготовче провадження та справу призначено до розгляду по суті.

21 березня 2022 року від представника ТОВ «УКРСМАРТ» до суду (вх.№ЕП/8247/22) надійшло клопотання про розгляд справи за відсутності представника відповідача.

01 квітня 2022 року до суду (вх.№ЕП/8247/22) від Управління державного архітектурно-будівельного контролю Одеської міської ради (вх.№ЕП/9105/22) надійшло клопотання про розгляд справи без повідомлення учасників справи (у порядку письмового провадження).

Ухвалою суду від 04.04.2022 суд ухвалив продовжити розгляд справи №420/998/21 у порядку письмового провадження.

Так, в обґрунтування позову позивач зазначав, що керуючись статтею 31 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» та згідно з Порядком взаємодії виконавчих органів, комунальних підприємств, установ, закладів та організацій Одеської міської ради з питань, пов`язаних із виявленням самочинного будівництва у місті Одесі та вжиттям заходів реагування, затвердженого рішенням виконавчого комітету Одеської міської ради № 135 від 29.03.2018 року та з метою перевірки фактів викладених у звернення всеукраїнської громадської організації «Український соціалістичний рух» від 14.12.2020 року (вх. № 01-3/1-Г від 04.01.2020 року) про порушення законодавства у сфері містобудівної діяльності, посадовою особою Управління 06.01.2021 року із залученням представника Київської районної адміністрації Одеської міської ради, Департаменту комунальної власності Одеської міської ради, Департаменту архітектури та містобудування Одеської міської ради, проведено комісійне обстеження за адресою: м. Одеса, вул. Фонтанська дорога, 64/1. Під час комісійного обстеження встановлено, що за вказаною адресою замість реконструкції двох окремих індивідуальних житлових будинків з надбудовою другого поверху без зміни геометричних розмірів фундаментів у плані літ. «Б» та «В» виконуються будівельні роботи з нового будівництва та побудовано один чотирьохповерховий монолітний залізобетонний каркас із заповненням зовнішніх та внутрішніх огороджуючих конструкцій керамічною цеглою орієнтовними розмірами -15,0м*30м, що не відповідає відомостям, які зазначені у повідомленні про початок виконання будівельних робіт №ОД061192622074 від 19.09.2019 року, декларації про готовність об`єкта до експлуатації № ОД 141201070871 від 16.04.2020 року, повідомлення про початок виконання будівельних робіт № ОД 061191160576 від 26.04.2019 року, за адресою: м. Одеса, Фонтанська дорога, 64/1.

З огляду на вказане представник позивача вважає, що відповідачами проводяться будівельні робити зі зміною геометричних розмірів фундаментів у плані, що спричинило зміну загальної площі вказаних будівель, висотність та геометричні параметри нежитлових будівель за адресою: м. Одеса, - Фонтанська дорога, 64/1.

Також представник позивача вказує, що за зафіксованими під час комісійного обстаження ознаками об`єкт не готовий до експлуатації, оскільки перебуває у ході здійснення будівельних робіт.

Представник позивача стверджує, що враховуючи приписи частини другої статті 39№ Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності», відповідачами внесено недостовірні відомості, наведені у вищевказаних дозвільних документах, які є підставою вважати об`єкт самочинним будівництвом, зокрема, якщо він будується без відповідних документів, які дають право виконувати будівельні роботи з нового будівництва.

На підстави викладеного позивач звернувся до суду з даним адміністративним позовом про припинення права на виконання будівельних робіт, скасування реєстрації декларації.

Під час нового розгляду справи Департаментом архітектури та містобудування Одеської міської ради, товариством з обмеженою відповідальністю «Сланцеве», товариством з обмеженою відповідальністю «УКРСМАРТ» відзив на адмінстративний позов не подано.

03.02.2022 до суду (вх.№ЕП/3861/22) від ТОВ «УКРСМАРТ» надійшли пояснення, в яких зазначено, що ТОВ «УКРСМАРТ» орендує земельну ділянку (кадастровий номер 5110136900:27:009:0134) площею 0.411 га з цільовим призначенням 02.07 «Для іншої житлової забудови». На праві власності ТОВ «УКРСМАРТ» володіє земельною ділянкою (кадастровий номер 5110136900:27:009:0131) площею 0.0227 га.

Представник відповідача зазначив, що при реконструкції об`єктів нерухомості літ. «Б», «В» за адресою: м. Одеса. Фонтанська дорога №64/1 зовнішні геометричні фундаменти в плані не змінювались, а будівництво здійснювалось на підставі містобудівних умов та та обмежень забудови земельної ділянки № 01-06/226 на «Реконструкцію нежитлової будівлі гаражу літ. «Б» під індивідуальний житловий будинок з надбудовою другого поверху над одноповерховою частиною будівлі без зміни геометричних розмірів фундаментів у плані» за адресою: м. Одеса. Фонтанська дорогі, 64/1 та містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки № 01-06/203 на реконструкцію нежитлової будівлі літ. «В» (під індивідуальний житловий будинок з надбудовою двох поверхів та мансарди, без зміни геометричних розмірів фундаментів у плані за адресою: м. Одеса. Фонтанська дорога, 64/1).

У поясненнях представник відповідача також вказує, що дії позивача унеможливлюють реалізацію відповідачем наявних у нього процедурних гарантій під час здійснення такого заходу державного архітектурно-будівельного контролю, зокрема, не дало змогу ознайомитись з підставами перевірки, надати пояснення, документи, довідки тощо у ході її проведення на спростування нібито виявлених порушень законодавства у сфері містобудівної діяльності. Порушення контролюючим органом вимог щодо визначення та проведення перевірки призводить до відсутності правових наслідків такої перевірки.

Вивчивши матеріали справи, дослідивши обставини та факти, якими обґрунтовувалися вимоги, перевіривши їх доказами, суд встановив наступні факти та обставини.

Судом встановлено, що наказом Управлінням архітектури та містобудування Одеської міської ради від 02.11.2018 року №01-06/226 затверджено містобудівні умови та обмеження для проектування об`єкта будівництва за адресою: місто Одеса, вул. Фонтанська дорога, 64/1 для реконструкції нежитлової будівлі гаражу літ. «Б» під індивідуальний житловий будинок, з надбудовою другого поверху над одноповерховою частиною будівлі, без зміни геометричних розмірів фундаментів в плані. (а.с. 76-80, том 1).

25.04.2019 року ТОВ «УКРСМАРТ» подано до Управління ДАБК Одеської міської ради повідомлення про початок будівельних робіт щодо об`єктів, що за класом наслідків (відповідальності) належать до об`єктів з незначними наслідками (СС1) (вх.№01-16/912д/д) зареєстроване за № ОД 061191160576 від 26.04.2019 року на «Реконструкцію житлової будівлі літ. "Б" під індивідуальний, житловий будинок з надбудовою другого поверху над одноповерховою частиною будівлі, без зміни геометричних розмірів фундаментів в плані за адресою: м. Одеса, Київської район, вул. Фонтанська дорога, 64/1 », в якому зазначені наступні відомості:

Замовник будівництва - товариство з обмеженою відповідальністю «УКРСМАРТ»;

Вид будівництва - реконструкція;

Технічний нагляд - ОСОБА_1 , сертифікат серії AT № 005483;

Проектна документація розроблена ФОП ОСОБА_2 ;

Експертиза проекту проведена ТОВ «Українська будівельно-технічна експертиза»;

Дані щодо користування земельної ділянки не вказано на підставі п. 7 Постанови КМУ № 466 від 13.04.2011 року;

Загальна площа об`єкта відповідно до проектної документації - 259,7 кв.м

Містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки видані Управлінням архітектури та містобудування Одеської міської ради №01-06/226 від 02.11.2018 року.

Також, наказом Департаменту архітектури та містобудування Одеської міської ради від 14.08.2019 року №01-06/203 затверджено містобудівні умови та обмеження для проектування об`єкта будівництва за адресою: місто Одеса, вул. Фонтанська дорога, 64/1 для реконструкції нежитлової будівлі гаражу літ. «В» під індивідуальний житловий будинок, з надбудовою двох поверхів та мансарди, без зміни геометричних розмірів фундаментів в плані. (а.с. 81-85 том 1).

ТОВ «УКРСМАРТ» 18.09.2019 року подано до Управління ДАБК Одеської міської ради повідомлення про початок будівельних робіт щодо об`єктів, що за класом наслідків (відповідальності) належать до об`єктів з незначними наслідками (вх.№01-16/2100д/д) зареєстроване за № ОД061192622074 від 19.09.2019 року на «Реконструкцію житлової будівлі літ. "В" під індивідуальний, житловий будинок з надбудовою двох поверхів та мансарди, без зміни геометричних розмірів фундаментів в плані за адресою: м. Одеса, Київської район, вул. Фонтанська дорога, 64/1 », в якому зазначені наступні відомості:

Замовник будівництва - товариство з обмеженою відповідальністю «Сланцеве»;

Вид будівництва - реконструкція;

Технічний нагляд - ОСОБА_1 , сертифікат серії AT № 005483;

Проектна документація розроблена МПП «Рубікон+»;

Експертиза проекту проведена ТОВ «Перша приватна експертиза»;

Дані щодо користування земельної ділянки не вказано на підставі п. 7 Постанови КМУ № 466 від 13.04.2011 року;

Загальна площа об`єкта відповідно до проектної документації - 700,78 кв.м;

Містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки видані Управлінням архітектури та містобудування Одеської міської ради №01-06/203 від 14.08.2019 року.

В подальшому, 16.04.2020 року ТОВ «Сланцеве» подано до Управління державного архітектурно-будівельного контролю Одеської міської ради декларацію про готовність об`єкта до експлуатації, що за класом наслідків (відповідальності) належить до об`єктів з незначними наслідками (СС) (вх.№01-16/665д/д), яка зареєстрована 16.04.2020 року за №ОД141201070871. (а.с. 58-62 т.1)

Зі змісту вказаної декларації вбачається наступне:

Інформація про об`єкт - реконструкція нежитлової будівлі літ. «В», під індивідуальний будинок з надбудовою двох поверхів та мансарди, без зміни геометричних розмірів фундаментів в плані, за адресою: Одеська область, м. Одеса, Київський район, Фонтанська дорога, 64/1 , код об`єкта 1110.3;

Інформація про замовника - ТОВ «Сланцеве»;

Інформація про відповідальну особу - інженера з технічного нагляду - ОСОБА_1 ;

Інформація про генерального підрядника та інформація про осіб, відповідальних за виконання робіт - ТОВ «Сланцеве»;

Інформація про генерального проектувальника - МПП «Рубікон+»;

Інформація про проектну документацію: проект «Реконструкція нежитлової будівлі літ. «В» під індивідуальний житловий будинок з надбудовою двох поверхів та мансарди, без змін геометричних розмірів фундаментів в плані за адресою: м. Одеса, Київський район, Фонтанська дорога, 64/1 », затверджений наказом директором товариства з обмеженою відповідальністю «Сланцеве» №2П від 30.08.2019 року; ТОВ «Перша приватне експертиза»; експертний звіт №29-08/19/а від 29.08.2019 року: документація розроблена відповідно до вихідних даних на проектування з дотриманням вимог міцності надійності та довговічності об`єкта будівництва;

Інформація про документ, що дає право на виконання будівельних робіт: повідомлення про початок виконання будівельних робіт щодо об`єктів, що за класом наслідків (відповідальності) належать до об`єктів з незначними наслідками (СС1) від 19.09.2019 року №ОД 061192622074.

Місце розташування об`єкта: м. Одеса, Київський район, Фонтанська дорога, 64/1.

Дата початку будівництва - 19.09.2019 року;

Дата закінчення будівництва - 31.03.2019 року;

Інформація про проведену технічну інвентаризацію об`єкта: ОСОБА_3 , технічний паспорт на будинок садибного типу з господарськими будівлями та спорудами. Інвентаризаційна справа б/н від 30.03.2020 року.

Техніко-економічні показники об`єкта:

несучі конструкції - фундамент з/бет.; стіни - череп. цегла; перекриття - з/бет.;

огороджувальні конструкції - стіни - череп. цегла, перекриття - з/бет., покрівля - мет. череп.;

фасади - цегла. (а.с. 58-62 т.1).

Відповідно до інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів, нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна житлові будинки літ. «Б» та «В» належить на праві власності ТОВ «УКРСМАРТ», підстава реєстрації права власності:

- протокол № 2 від 15.05.2018, видавник: Товариство з обмеженою відповідальністю «УКРСМАРТ»;

- акт оцінки вартості та приймання-передачі нерухомого майна, що вноситься до Статутного (складеного) капіталу Товариства з обмеженою відповідальністю "УКРСМАРТ", серія та номер: б/н від 15.05.2018 року;

- акт оцінки вартості та приймання-передачі нерухомого майна, що вноситься до Статутного (складеного) капіталу Товариства з обмеженою відповідальністю "УКРСМАРТ", серія та номер: б/н, виданий 15.05.2018;

- акт оцінки вартості та приймання-передачі нерухомого майна, що вноситься до Статутного (складеного) капіталу Товариства з обмеженою відповідальністю "УКРСМАРТ", серія та номер: б/н від 15.05.2018 року;

- технічний паспорт, серія та номер: б/н, виданий 22.04.2020, видавник: ТОВ "БУДЕКСПЕРТ- Т";

- декларація про готовність об`єкта до експлуатації, серія та номер:ОД14120Ю70871, виданий 16.04.2020, видавник: Управління державного архітектурно-будівельного контролю ОМР. (а.с. 15-24 т.1)

Посадовими особами Управління ДАБК Одеської міської ради із залученням представника Київської районної адміністрації Одеської міської ради, Департаменту комунальної власності Одеської міської ради, Департаменту архітектури та містобудування Одеської міської ради, проведено комісійне обстеження за адресою: м. Одеса, вул. Фонтанська дорога, 64/1, за результатом якого складено акт від 06.01.2020 року. (а.с.67 - 73 том 1).

Як вбачається з акту від 06.01.2020 року за результатами перевірки встановлено, що під час виїзду на місце візуально встановлено, що виконуються будівельні роботи з будівництва монолітно-каркасних залізобетонних будівель, цільове призначення будівель ймовірно, виходячи з рекламного забезпечення - багатоквартирні будинки. На момент обстеження виконано будівництво 2х будівель, а саме - перша будівля виконано будівництва монолітного каркасного перекриття четвертого поверху, також виконані стінові огородження першого та другого поверхів з керамічного каменю. Друга будівля - на момент обстеження виконані будівельні роботи з будівництва перекриття четвертого поверху та встановлено опалубку для улаштування монолітних залізобетонних колон п`ятого поверху. На будівельному майданчику працює будівельна техніка, а саме баштовий кран та знаходяться будівельники.

У зв`язку з виявленням факту подання відповідачами недостовірних даних у вищевказані повідомлення та декларацію, керуючись ч. 2 ст. 39і Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності», позивач звернувся до суду з даним адміністративним позовом.

Так, в постанові Верховного Суду від 24.11.2021 року зазначено, що для правильного вирішення цієї справи у частині, що стосується скасування реєстрації повідомлень про початок виконання будівельних робіт та декларації про готовність об`єкта до експлуатації, суди мали встановити, чи належать об`єкти будівництва до самочинних, тобто, чи здійснюється: 1) будівництво на земельній ділянці, що невідведена для цієї мети; 2) будівництво за відсутності документа, який дає право виконувати будівельні роботи; 3) будівництво за відсутності затвердженого проєкту або будівельного паспорту; 4) скасовано містобудівні умови та обмеження.

Відповідно до ч.2 ст.19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Правові та організаційні основи містобудівної діяльності встановлюються Законом України «Про регулювання містобудівної діяльності», що спрямований на забезпечення сталого розвитку територій з урахуванням державних, громадських та приватних інтересів

Відповідно до ст.26 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» забудова територій здійснюється шляхом розміщення об`єктів будівництва. Право на забудову земельної ділянки реалізується її власником або користувачем за умови використання земельної ділянки відповідно до вимог містобудівної документації.

Відповідно до ч.5 ст.26 Закону проектування та будівництво об`єктів здійснюється власниками або користувачами земельних ділянок у наступному порядку:

отримання замовником або проектувальником вихідних даних;

розроблення проектної документації та проведення у випадках, передбачених ст.31 Закону, її експертизи;

затвердження проектної документації;

виконання підготовчих та будівельних робіт;

прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів;

реєстрація права власності на об`єкт містобудування.

Згідно з ч.1 ст.29 Закону - основними складовими вказаних вихідних даних є містобудівні умови та обмеження. Містобудівні умови та обмеження - документ, в якому зазначено комплекс планувальних та архітектурних вимог до проектування та будівництва, що стосуються поверховості та щільності забудови земельної ділянки, відступів будівель та споруд від червоних ліній, меж земельної ділянки, її благоустрою та озеленення, інші вимоги до об`єктів будівництва, встановлені законодавством та містобудівною документацією.

Так, судом встановлено, що Управлінням архітектури та містобудування Одеської міської ради від 02.11.2018 року №01-06/226 затверджено містобудівні умови та обмеження для проектування об`єкта будівництва за адресою: місто Одеса, вул. Фонтанська дорога, 64/1 для реконструкції нежитлової будівлі гаражу літ. «Б» під індивідуальний житловий будинок, з надбудовою другого поверху над одноповерховою частиною будівлі, без зміни геометричних розмірів фундаментів в плані.

Також, судом встановлено, що наказом Департаменту архітектури та містобудування Одеської міської ради від 14.08.2019 року №01-06/203 затверджено містобудівні умови та обмеження для проектування об`єкта будівництва за адресою: місто Одеса, вул. Фонтанська дорога, 64/1 для реконструкції нежитлової будівлі гаражу літ. «В» під індивідуальний житловий будинок, з надбудовою двох поверхів та мансарди, без зміни геометричних розмірів фундаментів в плані.

Зазначені містобудівні умови та обмеження є чинними, не скасовані.

Крім того, у постанові Верховного Суду від 24.11.2021 року в даній справі колегія суддів дійшла висновку про необгрунтованість позовних вимог про скасування:

- містобудівних умов та обмежень для проєктування об`єкта будівництва, затверджені наказом Управління архітектури та містобудування Одеської МР від 2 листопада 2018 року № 01-06/226 «Реконструкція нежитлової будівлі гаражу літ. «Б» під індивідуальний житловий будинок з надбудовою другого поверху над одноповерховою частиною будівлі без зміни зовнішніх геометричних розмірів фундаментів в плані» за адресою: м. Одеса, Фонтанська дорога, 64/1 , видані замовнику будівництва - ТОВ «УКРСМАРТ»;

- містобудівних умов та обмежень для проєктування об`єкта будівництва, затверджені наказом Департаменту Одеської МР від 14 серпня 2019 року № 01-06/203 «Реконструкція нежитлової будівлі гаражу літ. «В» під індивідуальний житловий будинок з надбудовою двох поверхів та мансарди без зміни геометричних розмірів фундаментів в плані» за адресою: м. Одеса, Фонтанська дорога, 64/1 , видані замовнику будівництва - ТОВ «УКРСМАРТ».

Повноваження Департаменту ДАБІ у спірних правовідносинах регулюються, зокрема, законами України «Про регулювання містобудівної діяльності», «;Про архітектурну діяльність» (тут і далі - у редакціях, чинних на момент виникнення спірних правовідносин).

Відповідно до частини першої статті 9 Закону України «Про архітектурну діяльність» будівництво (нове будівництво, реконструкція, реставрація, капітальний ремонт) об`єкта архітектури здійснюється відповідно до затвердженої проектної документації, державних стандартів, норм і правил у порядку, визначеному Законом України «Про регулювання містобудівної діяльності».

Відповідно до частини першої статті 36 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» право на виконання підготовчих робіт (якщо вони не були виконані раніше згідно з повідомленням про початок виконання підготовчих робіт) і будівельних робіт на об`єктах, що за класом наслідків (відповідальності) належать до об`єктів з незначними наслідками (СС1), об`єктах, будівництво яких здійснюється на підставі будівельного паспорта, надається замовнику та генеральному підряднику чи підряднику (у разі якщо будівельні роботи виконуються без залучення субпідрядників) після подання повідомлення про початок виконання будівельних робіт.

Згідно з положеннями частини першої статті 39 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів, що належать до I - III категорій складності, та об`єктів, будівництво яких здійснювалося на підставі будівельного паспорта, здійснюється шляхом реєстрації органом державного архітектурно-будівельного контролю на безоплатній основі поданої замовником декларації про готовність об`єкта до експлуатації.

Датою прийняття в експлуатацію закінченого будівництвом об`єкта є дата реєстрації декларації про готовність об`єкта до експлуатації або видачі сертифіката (частина п`ята статті 39 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності»).

Згідно частини дев`ятої статті 39 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» зареєстрована декларація про готовність об`єкта до експлуатації або сертифікат є підставою, зокрема, для оформлення права власності на нього.

Замовник відповідно до закону несе відповідальність за повноту та достовірність даних, зазначених у поданій ним декларації про готовність об`єкта до експлуатації, та за експлуатацію об`єкта без зареєстрованої декларації або сертифіката (частина десята статті 39 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності»).

За правилами статті 26 цього Закону завершальним етапом будівництва об`єкту містобудування є реєстрація права власності на такий об`єкт.

З аналізу наведених законодавчих норм вбачається, що реєстрація декларації про початок будівництва є обов`язковою умовою для початку виконання будівельних робіт. Відповідальність за повноту та достовірність інформації, наведеної в декларації, несе замовник будівництва (особа, яка подає декларацію). При цьому реєстрація декларації про готовність об`єкта до експлуатації є підставою для оформлення права власності на нього.

Як вже встановлено судом, замовником будівництва ТОВ «УКРСМАРТ» подано повідомлення про початок виконання будівельних робіт № ОД 061191160576 від 26.04.2019 року на «Реконструкцію нежитлової будівлі літ. «Б» під індивідуальний житловий будинок з надбудовою двох поверхів та мансарди, без зміни геометричних розмірів фундаментів в плані», за адресою: м. Одеса, Фонтанська дорога, 64/1.

Замовником будівництва ТОВ «Сланцеве» подано повідомлення про початок виконання будівельних робіт № ОД 061192632074 від 19.09.2019 року на «Реконструкцію нежитлової будівлі літ. «В» під індивідуальний житловий будинок з надбудовою двох поверхів та мансарди, без зміни геометричних розмірів фундаментів в плані», за адресою: м. Одеса, Фонтанська дорога, 64/1.

Також, замовником будівництва ТОВ «Сланцеве» подано декларації про готовність до експлуатації об`єкта, що за класом наслідків (відповідальності) належить до об`єктів з незначними наслідками (CCI) № ОД14120Ю70871 від 16.04.2020 року «Реконструкцію нежитлової будівлі літ. «В» під індивідуальний житловий будинок з надбудовою двох поверхів та мансарди, без зміни геометричних розмірів фундаментів в плані», за адресою: м. Одеса, Фонтанська дорога 64/1.

Механізм набуття права на виконання підготовчих та будівельних робіт визначається Порядком виконання підготовчих та будівельних робіт, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 13 квітня 2011 року № 466 «Про деякі питання виконання підготовчих і будівельних робіт» (далі - Порядок № 466).

Відповідно до абз. 6 п.2 Порядку №466 реєстрація - внесення даних до єдиного реєстру документів, що дають право на виконання підготовчих та будівельних робіт і засвідчують прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів, відомостей про повернення на доопрацювання, відмову у видачі, скасування та анулювання зазначених документів (далі - реєстр).

Згідно з п. 5-7 Порядку №466 будівельні роботи можуть виконуватися замовником після отримання документа, що посвідчує право власності чи користування земельною ділянкою, або договору суперфіцію та:

подання повідомлення про початок виконання будівельних робіт - щодо об`єктів, що за класом наслідків (відповідальності) належать до об`єктів з незначними наслідками (СС1) та об`єктів, будівництво яких здійснюється на підставі будівельного паспорта.

Документи, що надають право на виконання підготовчих робіт, діють до моменту отримання права на виконання будівельних робіт. Документи, що надають право на виконання будівельних робіт, є чинними до завершення будівництва.

Реконструкція, реставрація або капітальний ремонт об`єктів будівництва без зміни зовнішніх геометричних розмірів їхніх фундаментів у плані, реконструкція або капітальний ремонт автомобільних доріг, залізничних колій, ліній електропередачі, зв`язку, трубопроводів, інших лінійних комунікацій у межах земель їх розміщення, а також комплексна реконструкція кварталів (мікрорайонів) застарілого житлового фонду і нове будівництво об`єктів інженерно-транспортної інфраструктури відповідно до містобудівної документації на замовлення органів державної влади чи органів місцевого самоврядування на відповідних землях державної чи комунальної власності можуть здійснюватися за відсутності документа, що засвідчує право власності чи користування земельною ділянкою.

Повідомлення про початок виконання підготовчих робіт, повідомлення про початок виконання будівельних робіт щодо об`єктів, будівництво яких здійснюється на підставі будівельного паспорта, та повідомлення про початок виконання будівельних робіт щодо об`єктів, що за класом наслідків (відповідальності) належать до об`єктів з незначними наслідками (СС1) (далі - повідомлення), повідомлення про зміну даних у зазначених повідомленнях за формою згідно з додатками 1, 2 і 2-1 до цього Порядку подається замовником (його уповноваженою особою) особисто або надсилається рекомендованим листом з описом вкладення чи через електронний кабінет до відповідного органу державного архітектурно-будівельного контролю за місцезнаходженням об`єкта не пізніше ніж за один календарний день до початку виконання підготовчих або будівельних робіт.

Орган державного архітектурно-будівельного контролю протягом п`яти робочих днів з дня надходження повідомлення забезпечує внесення інформації, зазначеної у повідомленні, до реєстру згідно з цим Порядком. У разі подання повідомлення через електронний кабінет внесення до реєстру інформації, зазначеної у повідомленні, здійснюється в день його надходження автоматично за допомогою програмних засобів ведення реєстру. (п. 15 Порядку 466)

Згідно з п.15 Порядку №466 у разі виявлення органом державного архітектурно-будівельного контролю недостовірних даних, наведених у надісланому повідомленні, які не є підставою вважати об`єкт самочинним будівництвом відповідно до статті 39-1 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності", орган державного архітектурно-будівельного контролю письмово в паперовій або електронній формі через електронний кабінет повідомляє замовникові протягом одного робочого дня з дня такого виявлення.

У разі виявлення відповідним органом державного архітектурно-будівельного контролю факту подання наведених у надісланому повідомленні недостовірних даних, які є підставою вважати об`єкт самочинним будівництвом, зокрема якщо він збудований або будується на земельній ділянці, що не була відведена для цієї мети, або без відповідного документа, який дає право виконувати будівельні роботи, чи без належно затвердженого проекту або будівельного паспорта, а також у разі скасування містобудівних умов та обмежень, право на початок виконання підготовчих або будівельних робіт, набуте на підставі поданого повідомлення, підлягає скасуванню відповідним органом державного архітектурно-будівельного контролю.

Орган державного архітектурно-будівельного контролю також скасовує право на початок виконання підготовчих або будівельних робіт, набуте на підставі поданого повідомлення, за рішенням суду, що набрало законної сили.

Разом з тим, як вбачається з матеріалів справи, з моменту подання відповідачами повідомлення про початок будівельних робіт (25.04.2019 року та 19.09.2019 року) позивачем не вчинялось жодних дій щодо здійснення контролю за дотриманням відповідачами містобудівного законодавства, а також перевірки відомостей в поданих відповідачами повідомленнях та декларації.

Водночас, пунктом 19 частини першої статті 4 КАС України встановлено, що індивідуальний акт - акт (рішення) суб`єкта владних повноважень, виданий (прийнятий) на виконання владних управлінських функцій або в порядку надання адміністративних послуг, який стосується прав або інтересів визначеної в акті особи або осіб, та дія якого вичерпується його виконанням або має визначений строк.

Отже, оскільки реєстрація повідомлення про початок виконання будівельних робіт та декларації про готовність об`єкта до експлуатації здійснюється у результаті надання органом ДАБІ адміністративної послуги у сфері містобудування, то відповідно рішення про таку реєстрацію є індивідуальним актом суб`єкта владних повноважень, а тому такий акт вичерпує свою дію фактом виконання.

Зокрема, у даному випадку з моменту реєстрації декларації про готовність об`єкта до експлуатації, з якою пов`язується закінчення будівництва об`єкта містобудування, реєстрація повідомлення про початок виконання будівельних робіт вважається такою, що вичерпала свою дію. При цьому реєстрація права власності є підставою вважати, що декларація про введення в експлуатацію закінченого будівництвом об`єкта також вичерпала свою дію.

Позивачем в обґрунтування адміністративного позову зазначено, щодо невідповідності відомостей, які містяться в містобудівних умовах та обмеженнях, повідомленні про початок будівельних робіт та технічному паспорті стосовно площі будівель.

Так, позивач зазначає, що загальна площа вказаного об`єкту літ. «Б» у відповідності до витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності, сформованим нотаріусом Одеського міського нотаріального округу Іллічовою Н.А. 11.06.2018 року, індексний номер витягу: 127165484, нежитлові будівлі та споруди, загальною площею 556,6 м2, гаражу літ. «В», загальною площею 259,7 м2, сторожки лі. «Г», загальною площею 4,8 м2, вбиральні літ. «В», навісів лі. «Д, Е, З, И, К, Л, М, Н, О» огороджень № 1-7, мостіння І-ІІІ, що розташовані за адресою: м. Одеса, Фонтанська дорога, 64/1 складає 259,7 кв.м Відповідно до технічного паспорту № б/н від 29.05.2018 року, виготовленого ФОП ОСОБА_4 та містобудівних умов та обмежень № 01-06/226 від 02.11.2018 року запроектовано нежитлову будівлю гаража літ. «Б» загальною площею - 259,7 кв.м. Однак, відповідно до інформаційної довідки з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, 08.05.2020 року внесено зміни до права власності та додано декларацію про готовність об`єкта до експлуатацію № ОД 141201070871 від 16.04.2020 року та технічний паспорт б/н від 22.04.2020 року, виданий ТОВ «БУДЕКСПЕРТ-Т», в результаті чого зареєстровано право власності із загальною площею гаражу «Б» - 147,8 кв.м, що в свою чергу не відповідає проектній документації та дозвільним документам.

З цього приводу суд зазначає, що відповідно до листа ТОВ «БУДЕСПЕРТ-Т» (вих.№785 від 11.04.2019 року), в результаті проведення робіт з поточної інвентаризації об`єкту нерухомого майна - нежитлових будівель та споруд що розташований за адресою: м. Одеса, Фонтанська дорога, 64/1 встановлено, що технічна характеристика об`єкту нерухомого майна не відповідає фактичному, зокрема, гараж літ. «Б» розділено на 2 будівлі: літ. «Б» житловий будинок - площа 147,8 м.кв. та гараж літ. «К» - площа 111,9 м.кв.

Зазначені відомості відповідають технічному паспорту від 11.09.2019 року та інформації про зареєстроване право власності на об`єкт нерухомого майна відповідно до інформаційної довідки з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.

Також, позивач зазначив в адміністративному позову, що у відповідності до технічного паспорту від 11.04.2019 року та містобудівних умов та обмежень № 01-06/203 від 14.08.2019 року запроектовано реконструкцію нежитлової будівлі літ. «В» під індивідуальний житловий будинок з надбудовою двох поверхів та мансарди, без зміни геометричних розмірів фундаментів в плані, загальна площі об`єкта 314,9 кв.м. Однак, враховуючи відомості з державного реєстру речових прав на нерухоме майно, повідомлення про початок виконання будівельних робіт № ОД 061192622074 та декларації про готовність до експлуатації № ОД 141201070871 від 16.04.2020 року, площі зміна та збільшена, становить 701,2 кв.м.

Разом з тим, відповідно до містобудівних умов та обмежень, відповідачем планувалась реконструкція нежитлової будівлі з надбудовою двох поверхів та мансарди.

При цьому, відповідно до технічного паспорту від 11.04.2019 року, який виготовлений до отримання містобудівних умов та обмежень на підставі фактично існуючих будівель і споруд за вказаною адресою, загальна площа нежитлової будівлі літ. «В» - 314,9 м.кв., в т.ч. підвал - 139,0 м.кв та по 1 поверху - 175,9 м.кв.

Враховуючи те, що відповідачем ТОВ «Сланцеве» здійснено добудову двох поверхів та мансарди, логічно збільшена в 2 рази і площа будівлі в цілому, що і вбачається з інформаційної довідки з державного реєстру речових прав на нерухоме майно.

Разом з тим, з метою отримання додаткових доказів судом ухвалою від 03.02.2022 року витребувано у товариства з обмеженою відповідальністю «УКРСМАРТ» пояснення та інформацію, підтверджену належними та допустимими доказами щодо питань:

1) чи здійснюється реконструкція з виходом (без виходу) за межі фундаментів нежитлових будівель та, якщо має місце вихід за межі фундаменту, чи здійснюється будівництво на земельній ділянці, невідведеній у власність чи користування;

2) чи здійснюється будівництво за відсутності (наявності) затвердженого проєкту або будівельного паспорту.

ТОВ «УКРСМАРТ» надано пояснення, відповідно до яких ТОВ «УКРСМАРТ» орендує земельну ділянку (кадастровий номер 5110136900:27:009:0134) площею 0.411 га. з цільовим призначенням 02.07 «Для іншої житлової забудови». На праві власності ТОВ «УКРСМАРТ» володіє земельною ділянкою (кадастровий номер 5110136900:27:009:0131) площею 0.0227 га.

Також, представник ТОВ «УКРСМАРТ» зазначив, що реконструкція вищезазначених обєктів здійснюється без виходу за межі фундаментів нежитлових будівель.

Як, вже зазначено судом, витребувані письмові докази ані позивачем, ані відповідачами до суду не надані.

З урахуванням викладеного та наявних в матеріалах справі доказів, не можна дійти висновку, що відповідачами здійснюється реконструкція будинків літ. «Б» та літ. «В» з виходом за межі фундаментів.

В свою чергу, з огляду на те, що реконструкція обєктів здійснюється без зміни зовнішніх геомтричних розмірівїхніх фундаментів, відповіжно до п.7 Постанови КМУ від 13.04.2011 року №466, відомості щодо земельної ділянки не зазначаються.

Також, з повідомлень про початок виконання будівельних робі та декларації про готовність обєкта до експлуатації вбачається, що реконструкція будівель літ. «Б» та літ. «В» здійснена на підставі проектної документації, яка пройшла експертизу.

Доказів того, що відомості, зазначені в повідомленнях про початок виконання будівельних робіт стосовно розробників проектної документації та здійснення її експертизи є недостовірними позивачем до суду не надано, а судом не встановлено.

Між тим, позивачем, як субєктом владних повноважень, наділеним законом повноваденнями щодо здійснення контролю за дотриманням містобудівного законодавства та ініціатором даного судового процесу, не надано жодних наледних та допустимих доказів, на підтвердження доводів, наведених в адміністративному позові щодо невідповідності відомостей, які містяться в містобудівних умовах та обмеженнях, повідомленні про початок будівельних робіт та технічному паспорті стосовно площі будівель.

Таким чином, враховуючи те, що фактично позивач не здійснював перевірку, не був присутній на об`єкті будівництва, не здійснював обмірів та не отримував від відповідачів жодних документів та пояснень, суд дійшов висновку, що позивач звертаючись до суду з даним адміністративним позовом діяв без урахування всіх обставин, що мали значення для прийняття позивачем рішення щодо звернення до суду.

Наведені позивачем в адміністративному позові доводи ґрунтуються виключно на суб`єктивних судженнях осіб які здійснювали інспекційне відвідування об`єкту будівництва.

Отже, доводи позивача стсовно внесення відповілачем в повідомлення про початок будівельних робіт та вдекларацію про готовність обєкту до експлуатації є необгрунтованими, та спростовуються наявними у справі доказами, а отже задоволенню не підлягають.

Крім того, як вбачається з інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів, нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна житлові будинки літ. «Б» та «В» належить на праві власності ТОВ «УКРСМАРТ», підстава реєстрації права власності:

- протокол № 2 від 15.05.2018, видавник: Товариство з обмеженою відповідальністю «УКРСМАРТ»;

- акт оцінки вартості та приймання-передачі нерухомого майна, що вноситься до Статутного (складеного) капіталу Товариства з обмеженою відповідальністю "УКРСМАРТ", серія та номер: б/н від 15.05.2018 року;

- акт оцінки вартості та приймання-передачі нерухомого майна, що вноситься до Статутного (складеного) капіталу Товариства з обмеженою відповідальністю "УКРСМАРТ", серія та номер: б/н, виданий 15.05.2018;

- акт оцінки вартості та приймання-передачі нерухомого майна, що вноситься до Статутного (складеного) капіталу Товариства з обмеженою відповідальністю "УКРСМАРТ", серія та номер: б/н від 15.05.2018 року;

- технічний паспорт, серія та номер: б/н, виданий 22.04.2020, видавник: ТОВ "БУДЕКСПЕРТ- Т";

- декларація про готовність об`єкта до експлуатації, серія та номер:ОД141201070871, виданий 16.04.2020, видавник: Управління державного архітектурно-будівельного контролю ОМР.

Тобто, реєстрація права власності здійснена, зокрема, на підставі декларації про готовність об`єкта до експлуатації, серія та номер:ОД141201070871, виданої 16.04.2020, яку позивач просить скасувати.

Таким чином, зважаючи на те, що ТОВ «УКРСМАРТ» зареєстровано право власності на об`єкти нерухомого майна за адресою м. Одеса, вул. Фонтанська дорога, 64/1 літ. «Б» та літ. «В», акти індивідуальної дії, на підставі яких здійснена реконструкція будівель та які стали підставою для державної реєстрації права власності вичерпали свою дію.

Даний висновок узгоджується з правовою позицією, викладеною постановах Верховного Суду від 19 вересня 2018 року у справі № 804/1510/16, від 2 жовтня 2018 року у справі № 465/1461/16-а, від 5 червня 2019 року у справі № 815/3172/18, від 23 липня 2019 року у справі № 826/5607/17, від 22.01.2021 року у справі № 640/11869/20.

В свою чергу, суд вважає за необхідне зазначити таке.

Відповідно до статті 6 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" управління у сфері містобудівної діяльності здійснюється Верховною Радою України, Кабінетом Міністрів України, Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері містобудування, центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері містобудування, центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику з питань державного архітектурно - будівельного контролю та нагляду, органами державного архітектурно-будівельного контролю, іншими уповноваженими органами містобудування та архітектури, місцевими державними адміністраціями, органами місцевого самоврядування.

Згідно із частиною другою статті 41 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" державний архітектурно - будівельний нагляд - сукупність заходів, спрямованих на дотримання уповноваженими органами містобудування та архітектури, структурними підрозділами Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій та виконавчими органами сільських, селищних, міських рад з питань державного архітектурно-будівельного контролю, іншими органами, що здійснюють контроль у сфері містобудівної діяльності (далі - об`єкти нагляду), вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил під час провадження ними містобудівної діяльності.

Механізм зазначеного вище нагляду визначений затвердженим Постановою Кабінету Міністрів України від 19.08.2015 № 698 Порядком здійснення державного архітектурно-будівельного нагляду.

Вказаний Порядок не містить посилань на надання ДАБК повноважень звернення до суду із будь-якими позовними вимогами на виконання функцій нагляду.

Процедура здійснення заходів, спрямованих на дотримання замовниками, проектувальниками, підрядниками, сертифікованими відповідальними виконавцями робіт, підприємствами, що надають технічні умови щодо інженерного забезпечення об`єкта будівництва, та експертними організаціями (далі - суб`єкти містобудування) вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил під час виконання підготовчих та будівельних робіт - врегульована положеннями Порядку здійснення державного архітектурно-будівельного контролю, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 23.05.2011 р. № 553.

Як прямо вказано в самій позовній заяві, на час звернення Управління ДАБК Одеської міської ради до суду із позовом дію Постанови Кабінету Міністрів України від 23.05.2011 №553 було зупинено, внаслідок проведення в Україні реформи містобудування. Зазначений вище Порядок не дієяв на момент здійснення інспекційного відвідування.

Таким чином, спосіб встановлення фактичних обставин, зазначений позивачем, перебуває поза межами правового регулювання, що не відповідає ст.19 Конституції України.

Крім того, абсолютно доцільним та обґрунтованим є зауваження представника ТОВ «УКРСМАРТ» щодо недотримання в даній справі позивачем принципу належного врядування.

Одним із суттєвих елементів принципу верховенства права є принцип юридичної визначеності. Цей принцип має різні прояви. Зокрема, він є одним з визначальних принципів «доброго врядування» і «належної адміністрації» (встановлення процедури і її дотримання), частково співпадає з принципом законності (чіткість і передбачуваність закону, вимоги до «якості» закону).

Наприклад, у пунктах 70-71 рішення по справі «Рисовський проти України» (29979/04) Європейський Суд з прав людини, аналізуючи відповідність мотивування Конвенції, підкреслює особливу важливість принципу «належного урядування», зазначивши, що цей принцип передбачає, що у разі, коли йдеться про питання загального інтересу, зокрема, якщо справа впливає на такі основоположні права людини, як майнові права, державні органи повинні діяти вчасно та в належний і якомога послідовніший спосіб (рішення у справах «Беєлер проти Італії» (Beyeler v. Italy), № 33202/96, пункт 120, «Онер`їлдіз проти Туреччини» (Oneryildiz v. Turkey), № 48939/99, пункт 128, «Megadat.com S.r.l. проти Молдови» (Megadat.com S.r.l. v. Moldova), № 21151/04, пункту 72, «Москаль проти Польщі» (Moskal v. Poland), № 10373/05, пункту 51). Зокрема, на державні органи покладено обов`язок запровадити внутрішні процедури, які посилять прозорість і ясність їхніх дій, мінімізують ризик помилок (див., наприклад, рішення у справах «Лелас проти Хорватії» (Lelas v. Croatia), заява № 55555/08, пункт 74, від 20 травня 2010 року, і «Тошкуце та інші проти Румунії» (Toscuta and Others v. Romania), заява № 36900/03, пункт 37) і сприятимуть юридичній визначеності у цивільних правовідносинах, які зачіпають майнові інтереси (див. зазначені вище рішення у справах «Онер`їлдіз проти Туреччини» (Oneryildiz v. Turkey), пункт 128, та «Беєлер проти Італії» (Beyeler v. Italy), пункт 119).

Принцип «належного урядування», як правило, не повинен перешкоджати державним органам виправляти випадкові помилки, навіть ті, причиною яких є їхня власна недбалість (див. зазначене вище рішення у справі «Москаль проти Польщі» (Moskal v. Poland), № 10373/05, пункт 73). Будь-яка інша позиція була б рівнозначною, inter alia, санкціонуванню неналежного розподілу обмежених державних ресурсів, що саме по собі суперечило б загальним інтересам (там само). З іншого боку, потреба виправити минулу «помилку» не повинна непропорційним чином втручатися в нове право, набуте особою, яка покладалася на легітимність добросовісних дій державного органу (рішення у справі «Пінкова та Пінк проти Чеської Республіки» (Pincova and Pine v. the Czech Republic), № 36548/97, пункт 58). Іншими словами, державні органи, які не впроваджують або не дотримуються своїх власних процедур, не повинні мати можливість отримувати вигоду від своїх протиправних дій або уникати виконання своїх обов`язків (див. зазначене вище рішення у справі «Лелас проти Хорватії» (Lelas v. Croatia), пункту 74). Ризик будь-якої помилки державного органу повинен покладатися на саму державу, а помилки не можуть виправлятися за рахунок осіб, яких вони стосуються (рішення у справах «Пінкова та Пінк проти Чеської Республіки» (Pincova and Pine v. the Czech Republic), пункту 58, «Ґаші проти Хорватії» (Gashi v. Croatia), № 32457/05, пункту 40, «Трґо проти Хорватії» (Trgo v. Croatia), № 35298/04, пункту 67). У контексті скасування помилково наданого права на майно принцип «належного урядування» може не лише покладати на державні органи обов`язок діяти невідкладно, виправляючи свою помилку (наприклад, рішення у справі «Москаль проти Польщі» (Moskal v. Poland), пункту 69), а й потребувати виплати відповідної компенсації чи іншого виду належного відшкодування колишньому добросовісному власникові (зазначені вище рішення у справах «Пінкова та Пінк проти Чеської Республіки» (Pincova and Pine v. the Czech Republic), пункт 53 та «Тошкуце та інші проти Румунії» (Toscuta and Others v. Romania), пункт 38).

За таких обставин суд дійшов висновку що адміністративний позов є необґрунтованим та задоволенню не підлягає.

Згідно з ч.1 ст.77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Таким чином, особливістю адміністративного судочинства є те, що обов`язок доказування в спорі покладається на відповідача орган публічної влади, який повинен надати суду всі матеріали, які свідчать про його правомірні дії.

Відповідно до ст.90 КАС України, суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Жодні докази не мають для суду наперед встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.

Відповідно до ч.ч.1-3 ст.242 КАС України, рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим.

Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права.

Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.

Решта доводів та заперечень учасників справи висновків суду по суті позовних вимог не спростовують. Слід зазначити, що згідно практики Європейського суду з прав людини та зокрема, рішення у справі «Серявін та інші проти України» від 10 лютого 2010 року, заява 4909/04, відповідно до п.58 якого суд повторює, що згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (рішення у справі «Руїс Торіха проти Іспанії» від 9 грудня 1994 року, серія A, N 303-A, п.29).

Відповідно до ст.139 КАС України, судові витрати розподілу не підлягають.

Керуючись ст. ст. 9, 72-73, 77, 90, 242, 245, 255, 295 КАС України суд

В И Р І Ш И В:

В задоволенні адміністративного позову Управління державного архітектурно-будівельного контролю Одеської міської ради до Департаменту архітектури та містобудування Одеської міської ради, товариства з обмеженою відповідальністю «Сланцеве», товариства з обмеженою відповідальністю «УКРСМАРТ» в частині позовних вимог про припинення права на виконання будівельних робіт, скасування реєстрації декларації - відмовити.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене шляхом подання апеляційної скарги до П`ятого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.

Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частину рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручене у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.

Учасники справи:

Позивач: Управління державного архітектурно-будівельного контролю Одеської міської ради (код ЄДРПОУ 40199728, адреса: 65009, м. Одеса, вул. Черняховського, 6)

Відповідачі:

-Департамент архітектури та містобудування Одеської міської ради (код ЄДРПОУ 02498820, адреса: 65082, м. Одеса, вул. Гоголя, 10)

-Товариство з обмеженою відповідальністю «Сланцеве» (код ЄДРПОУ 42013808, адреса: 65104, м. Одеса, просп. Ак. Глушко, 17/9)

-Товариство з обмеженою відповідальністю «УКРСМАРТ» (код ЄДРПОУ 41549476, адреса: 65016, м. Одеса, Фонтанська дорога, 64/1)

Суддя Олена СКУПІНСЬКА

.

Дата ухвалення рішення03.04.2022
Оприлюднено24.06.2022
Номер документу103841711
СудочинствоАдміністративне
Сутьприпинення права на виконання будівельних робіт, скасування реєстрації декларації, скасування містобудівних умов та обмежень

Судовий реєстр по справі —420/998/21

Рішення від 03.04.2022

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Скупінська О.В.

Ухвала від 03.04.2022

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Скупінська О.В.

Ухвала від 27.03.2022

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Скупінська О.В.

Ухвала від 20.02.2022

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Скупінська О.В.

Ухвала від 15.02.2022

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Скупінська О.В.

Ухвала від 08.02.2022

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Скупінська О.В.

Ухвала від 03.02.2022

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Скупінська О.В.

Ухвала від 20.01.2022

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Скупінська О.В.

Ухвала від 22.12.2021

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Скупінська О.В.

Ухвала від 23.11.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Берназюк Я.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні