РІВНЕНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
і м е н е м У к р а ї н и
07 квітня 2022 року м. Рівне№460/1759/22
Рівненський окружний адміністративний суд у складі судді С.М. Дуляницька, розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи, адміністративну справу за позовом
Виконувача обов`язків керівника Рівненської окружної прокуратури в інтересах держави доУправління культури і туризму Виконавчого комітету Рівненської міської ради, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача Управління культури і туризму Рівненської обласної державної адміністрації про визнання бездіяльності протиправною, зобов`язання вчинення певних дій, -
В С Т А Н О В И В:
До Рівненського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява виконувача обов`язків керівника Рівненської окружної прокуратури в інтересах державидо Управління культури та туризму виконавчого комітету Рівненської міської ради, у якій просить:
- визнати протиправною бездіяльність Управління культури та туризму виконавчого комітету Рівненської міської ради щодо неподання пропозицій органу охорони культурної спадщини вищого рівня Управління культури і туризму Рівненської обласної державної адміністрації з метою внесення об`єкту культурної спадщини національного значення, що знаходиться на території міста Рівне, а саме: гімназії, розташованої по вул.Драгоманова, 19, в місті Рівне, зведеної у 1839 році, охоронний номер 599-Н, до Державного реєстру нерухомих пам`яток України;
- зобов`язати Управління культури та туризму виконавчого комітету Рівненської міської ради подати пропозиції органу охорони культурної спадщини вищого рівня Управління культури і туризму Рівненської обласної державної адміністрації про занесення об`єкту культурної спадщини національного значення, що знаходиться на території міста Рівне, а саме: гімназії, розташованої по вул.Драгоманова, 19, в місті Рівне, зведеної у 1839 році, охоронний номер 599-Н, до Державного реєстру нерухомих пам`яток України.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що на території міста Рівне знаходиться гімназія, розташована по вул.Драгоманова, 19, зведена у 1839 році, в приміщенні якої з 1975 року функціонує Рівненський обласний краєзнавчий музей. Вказаний об`єкт культурної спадщини не внесено до Державного реєстру нерухомих пам`яток України, що може призвести до порушення правового режиму його використання, пошкодження, руйнування чи знищення. Відповідно до чинного законодавства, саме на відповідача покладено обов`язок щодо подання пропозицій органу охорони культурної спадщини вищого рівня Управлінню культури і туризму Рівненської обласної державної адміністрації про занесення об`єктів до Державного реєстру нерухомих пам`яток України.
Ухвалою від 07.02.2022 (з урахуванням ухвали про внесення виправлень від 14.02.2022) відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження в порядкустатей 257-262 Кодексу адміністративного судочинства України(далі -КАС України), залучено до участі у справі як третю особу, що не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача Управління культури та туризму Рівненської обласної державної адміністрації (майдан Просвіти, 1, м.Рівне, Рівненська область, 33028).
22.02.2022 відповідач подав суду відзив на адміністративний позов, з проханням відмовити позивачу у задоволенні позову. Відповідач стверджує, що подання пропозицій органу охорони культурної спадщини вищого рівня про занесення об`єктів культурної спадщини до Державного реєстру нерухомих пам`яток України є повноваженнями виконавчого органу міської ради, а не його обов`язком. Власником будівлі адміністративного приміщення фондів "літ Б-1" за адресою по вул.Драгоманова, 19 в м.Рівне є територіальні громади області в особі Рівненської обласної ради, в приміщенні розташований комунальний заклад "Рівненський обласний краєзнавчий музей" Рівненської обласної ради. А тому Управління культури і туризму Рівненської обласної державної адміністрації без будь-яких пропозицій має вжити заходів для занесення об`єкта культурної спадщини національного значення до Державного реєстру нерухомих пам`яток України.
Не зважаючи на це, відповідач ще 11.01.2022, з метою пришвидшення вирішення питання щодо занесення об`єкта культурної спадщини національного значення, що знаходиться на території міста Рівне, а саме: гімназії, розташованої по вул.Драгоманова, 19 в місті Рівне, зведеної у 1839 році, охоронний номер 599-Н, до Державного реєстру нерухомих пам`яток України, подало письмову пропозицію Управлінню культури і туризму Рівненської обласної державної адміністрації, як органу охорони культурної спадщини вищого рівня, щодо занесення вказаного об`єкта до Державного реєстру нерухомих пам`яток України.
Від третьої особи пояснення не надійшли.
Позивач правом на подання відповіді на відзив не скористався.
Відповідно до положень ст.262 КАС України, суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін (у письмовому провадженні) за наявними у справі матеріалами. Фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється (ч. 4 ст. 229 КАС України).
Розглянувши подані позивачем та відповідачем документи та матеріали справи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд дійшов наступних висновків.
Як зазначає позивач в позовній заяві, відповідно до листа Управління культури та туризму виконавчого комітету Рівненської міської ради № 268 від 02.04.2021, на території міста Рівне знаходиться об`єкт культурної спадщини, що не внесений до Державного реєстру нерухомих пам`яток України, який відноситься до пам`яток культури національного значення та взятий раніше на державний облік гімназія, вул.Драгоманова, 19 м.Рівне, 1839 рік, охоронний номер 599-Н (постанова Ради міністрів УРСР від 24.08.1963 № 970).
З метою внесення такого об`єкта до Державного реєстру нерухомих пам`яток України, відповідач повинен подати пропозиції органу охорони культурної спадщини вищого рівня Управлінню культури і туризму Рівненської обласної державної адміністрації.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, що склались між сторонами, суд виходить з наступного.
Відповідно достатті 19 Конституції Україниправовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством. Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбаченіКонституцієюта законами України.
Статтею 131-1 Конституції Українивизначено, що в Україні діє прокуратура, яка, зокрема, здійснює представництво інтересів держави в суді у виключних випадках і в порядку, що визначені законом.
Право на звернення прокурора або його заступника до адміністративного суду в інтересах держави передбаченостаттею 24 Закону України "Про прокуратуру"тастаттею 53 КАС України.
Частиною 3 статті 23 Закону України "Про прокуратуру"передбачено, що прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу.
Згідно з частиною четвертоюстатті 53 КАС Українипрокурор, який звертається до суду в інтересах держави, в позовній чи іншій заяві, скарзі обґрунтовує, в чому полягає порушення інтересів держави, необхідність їх захисту, визначені законом підстави для звернення до суду прокурора, а також зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах. Невиконання цих вимог має наслідком застосування положень, визначенихстаттею 169 цього Кодексу.
Відповідно до частини п`ятоїстатті 53 КАС Україниу разі відкриття провадження за позовною заявою, поданою прокурором в інтересах держави в особі органу, уповноваженого здійснювати функції держави у спірних правовідносинах, зазначений орган набуває статусу позивача. У разі відсутності такого органу або відсутності у нього повноважень щодо звернення до суду прокурор зазначає про це в позовній заяві і в такому разі прокурор набуває статусу позивача.
Враховуючи вказане, звернення прокурора з даним позовом зумовлено відсутністю органу, уповноваженого на звернення до суду з відповідним позовом до органу місцевого самоврядування, та необхідністю врегулювання відносин у сфері охорони культурної спадщини.
Правові, організаційні, соціальні та економічні відносини у сфері охорони культурної спадщини регулюєЗакон України "Про охорону культурної спадщини" від 08.06.2000 №1805-III(далі - Закон №1805-III).
За визначеннями, наведеними устатті 1 Закону №1805-III:
- об`єкт культурної спадщини - визначне місце, споруда (витвір), комплекс (ансамбль), їхні частини, пов`язані з ними рухомі предмети, а також території чи водні об`єкти (об`єкти підводної культурної та археологічної спадщини), інші природні, природно-антропогенні або створені людиною об`єкти незалежно від стану збереженості, що донесли до нашого часу цінність з археологічного, естетичного, етнологічного, історичного, архітектурного, мистецького, наукового чи художнього погляду і зберегли свою автентичність;
- пам`ятка культурної спадщини (далі - пам`ятка) - об`єкт культурної спадщини, який занесено до Державного реєстру нерухомих пам`яток України, або об`єкт культурної спадщини, який взято на державний облік відповідно до законодавства, що діяло до набрання чинності цимЗаконом, до вирішення питання про включення (невключення) об`єкта культурної спадщини до Державного реєстру нерухомих пам`яток України;
- охорона культурної спадщини - система правових, організаційних, фінансових, матеріально-технічних, містобудівних, інформаційних та інших заходів з обліку (виявлення, наукове вивчення, класифікація, державна реєстрація), запобігання руйнуванню або заподіянню шкоди, забезпечення захисту, збереження, утримання, відповідного використання, консервації, реставрації, ремонту, реабілітації, пристосування та музеєфікації об`єктів культурної спадщини.
Згідно зістаттею 3 Закону №1805-IIIдержавне управління у сфері охорони культурної спадщини покладається на Кабінет Міністрів України та спеціально уповноважені органи охорони культурної спадщини. До спеціально уповноважених органів охорони культурної спадщини (далі - органи охорони культурної спадщини) належать, зокрема, обласні, районні, Київська та Севастопольська міські державні адміністрації; виконавчий орган сільської, селищної, міської ради.
Відповідно до ч. 2ст. 6 Закону № 1805-ІІІдо повноважень районних державних адміністрацій, виконавчого органу сільської, селищної, міської ради відповідно до їх компетенції у сфері охорони культурної спадщини, належить, зокрема: 1) забезпечення виконання цьогоЗакону, інших нормативно-правових актів про охорону культурної спадщини на відповідній території; 2) подання пропозицій органу охорони культурної спадщини вищого рівня про занесення об`єктів культурної спадщини до Державного реєстру нерухомих пам`яток України, внесення змін до нього та про занесення відповідної території до Списку історичних населених місць України; 5) забезпечення захисту об`єктів культурної спадщини від загрози знищення, руйнування або пошкодження; 6) організація розроблення відповідних програм охорони культурної спадщини.
Відповідно до ст. 13 Закону № 1805-ІІІоб`єкти культурної спадщини незалежно від форм власності відповідно до їхньої археологічної, естетичної, етнологічної, історичної, мистецької, наукової чи художньої цінності підлягають реєстрації шляхом занесення до Державного реєстру нерухомих пам`яток України (далі - Реєстр) за категоріями національного та місцевого значення пам`ятки. Порядок визначення категорій пам`яток встановлюється Кабінетом Міністрів України.
Постановою Кабінету Міністрів України від 22 травня 2019 р. № 452 затверджено Порядок визначення категорій пам`яток.
Відповідно до п. 3 вказаного Порядку, об`єкти культурної спадщини, які пропонуються для внесення до Реєстру за категорією національного значення, повинні зберегти свою автентичність (пам`ятка повинна значною мірою зберегти свою форму та матеріально-технічну структуру, історичні культурні нашарування) та мати одну або більше з таких ознак:
мали значний вплив на розвиток культури країни;
безпосередньо пов`язані з історичними подіями, віруваннями, життям і діяльністю людей, які зробили значний внесок у розвиток національної культури;
репрезентують шедевр творчого генія, є етапними творами видатних архітекторів чи інших митців;
є витворами зниклої цивілізації чи мистецького стилю.
Пункт 5 Порядку передбачає, що попередню оцінку відповідності об`єкта культурної спадщини ознакам, визначеним упунктах 3і4цього Порядку, проводить розробник облікової документації, що складається відповідно до Порядку обліку об`єктів культурної спадщини, який затверджується Мінкультури.
Пунктом 3 розділу Х "Прикінцеві положення" Закону №1805-III передбачено, що об`єкти, включені до списків (переліків) пам`яток історії та культури відповідно доЗакону Української РСР "Про охорону і використання пам`яток історії та культури", визнаються пам`ятками відповідно до цьогоЗакону.
Порядок обліку об`єктів культурної спадщини затвердженонаказом Міністерства культури України від 11.03.2013 №158, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 01.04.2013 за №528/23060.
Зокрема, система обліку об`єктів культурної спадщини включає комплекс заходів із взяття на облік об`єкта культурної спадщини, оформлення облікової документації, занесення чи незанесення об`єкта культурної спадщини до Реєстру, ведення Реєстру, інвентаризації об`єктів культурної спадщини, включення до Реєстру об`єкта культурної спадщини, який взято на державний облік відповідно до законодавства, що діяло до набрання чинностіЗаконом, формування облікових справ та внесення змін до Реєстру (зміна категорії пам`ятки та вилучення пам`ятки з Реєстру) (пункт 3 Порядку).
Відповідно до п. 4 Порядку, ініціаторами розгляду питань занесення об`єкта культурної спадщини до Реєстру, внесення змін до відомостей Реєстру, передбачених абзацамидругим - п`ятим пункту 1розділу V цього Порядку, та внесення змін до Реєстру (далі - Ініціатор) є:
уповноважений орган - за категорією пам`ятки національного значення;
уповноважений орган, Українське товариство охорони пам`яток історії та культури, інші громадські організації, до статутних завдань яких належать питання охорони культурної спадщини - за категорією пам`ятки місцевого значення.
Уповноважений орган, за визначенням, що міститься вданому Порядку, - орган виконавчої влади Автономної Республіки Крим, обласна, Київська та Севастопольська міські державні адміністрації.
Отже, занесенню об`єкта культурної спадщини місцевого та національного значення до Державного реєстру нерухомих пам`яток України передує певна робота спеціально уповноважених органів охорони культурної спадщини.
В процесі розгляду питання занесення об`єкта культурної спадщини до Державного реєстру нерухомих пам`яток України до повноважень відповідача належить подання пропозицій органу охорони культурної спадщини вищого рівня (яким є обласна державна адміністрація) про занесення об`єктів культурної спадщини до Державного реєстру нерухомих пам`яток України.
Судом та сторонами по справі не ставиться під сумнів, що приміщення гімназії (вул.Драгоманова, 19 м.Рівне, 1983 рік, охоронний номер 599-Н) є об`єктом культурної спадщини, який повинен бути внесений до Державного реєстру нерухомих пам`яток України. Також суд зазначає, що об`єкти культурної спадщини є надбанням українського народу загалом та територіальної громади зокрема, оскільки несуть собою велику цінність для розвитку історичної, етнічної, культурної самобутності держави і саме на органи державної влади та органи місцевого самоврядування відповідно доЗакону №1805-IIIпокладено обов`язок щодо їх охорони та забезпечення їх належного догляду та збереження.
Водночас, відповідач листом від 11.01.2022 № 28 надав Управлінню культури і туризму Рівненської обласної державної адміністрації пропозицію щодо занесення об`єкта культурної спадщини національного значення, що знаходиться на території міста Рівне, а саме: гімназію, розташовану по вул.Драгоманова, 19, в м.Рівне, зведену у 1839 році, охоронний номер 599-Н, до Державного реєстру нерухомих пам`яток України.
Більше того, Управління культури і туризму Рівненської обласної державної адміністрації листом від 17.01.2022 повідомило, що на замовлення Комунального закладу "Рівненський обласний краєзнавчий музей" Рівненської обласної ради виготовлено акт технічного стану на пам`ятку, при надходженні відповідних матеріалів, управління направить пакет документів до Міністерства культури та інформаційної політики України для занесення до Державного реєстру нерухомих пам`яток України пам`ятки архітектури національного значення Гімназія 1989, охоронний номер 599-Н в м. Рівне по вул.Драгоманова, 19.
З наведених обставин та доказів вбачається, що відповідач вже подав до Управління культури і туризму Рівненської обласної державної адміністрації пропозицію про внесення об`єкта культурної спадщини національного значення, що знаходиться на території міста Рівне, а саме: гімназії, розташованої по вул.Драгоманова, 19, в місті Рівне, зведеної у 1839 році, охоронний номер 599-Н, до Державного реєстру нерухомих пам`яток України.
Суд зазначає, що бездіяльністю є певна форма поведінки особи, яка полягає у невиконанні нею дій, які вона повинна була вчинити відповідно до покладених на неї чинним законодавством України обов`язків.
Зважаючи, що законом не встановлено вимог до форми подання пропозиції органу охорони культурної спадщини вищого рівня про внесення об`єкта культурної спадщини національного значення до Державного реєстру нерухомих пам`яток України, відповідач листом від 11.01.2022 таку пропозицію вже надав, суд дійшов висновку, що бездіяльність відповідача з цього питання, які і підстави для зобов`язання подати пропозицію повторно відсутні. А відтак, у задоволенні позовних вимог слід відмовити.
Питання про розподіл судових витрат судом не вирішується.
Керуючись статтями 241-246, 255, 257-262, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
В И Р І Ш И В :
В задоволенні адміністративного позову відмовити повністю.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення. Апеляційна скарга подається безпосередньо до Восьмого апеляційного адміністративного суду.
Повний текст рішення складений 07 квітня 2022 року
Учасники справи:
Позивач - Виконувач обов`язків керівника Рівненської окружної прокуратури в інтересах держави (вул. Гарна, 29,м. Рівне,33001, ЄДРПОУ/РНОКПП 02910077)
Відповідач - Управління культури і туризму Виконавчого комітету Рівненської міської ради (вул. Кавказька, 15,м. Рівне,33013, ЄДРПОУ/РНОКПП 02230158)
Третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача - Управління культури і туризму Рівненської обласної державної адміністрації Адреса: майдан Просвіти, 1, м.Рівне, 33028, код ЄДРПОУ 35103248.
Суддя С.М. Дуляницька
Суд | Рівненський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 06.04.2022 |
Оприлюднено | 22.06.2022 |
Номер документу | 103884597 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо |
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Мікула Оксана Іванівна
Адміністративне
Рівненський окружний адміністративний суд
С.М. Дуляницька
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні