Рішення
від 06.04.2022 по справі 447/395/22
МИКОЛАЇВСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД ЛЬВІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Провадження №2/447/284/22 Справа №447/395/22

Р І Ш Е Н Н Я

ІМЕНЕМ У К Р А Ї Н И

07.04.2022 Миколаївський районний суд Львівської області в складі судді Павліва В.Р. за участю секретаря судового засідання Стронської Р.Р. розглянувши у відкритому судовому засіданні в режимі відеоконференції в місті Миколаєві в порядку загального позовного провадження цивільну справу за позовом ОСОБА_1 до Миколаївського навчально-виховного комплексу, Відділу освіти, молоді та спорту Миколаївської міської ради Стрийського району, Львівської області про скасування наказу про відсторонення від роботи та стягнення заробітної плати,-

представник позивачки ОСОБА_2

встановив:

14.02.2022 представник позивачки ОСОБА_1 звернувся в Миколаївський районний суд Львівської області із позовом до Миколаївського навчально-виховного комплексу "Загальноосвітній навчальний заклад І-ІІІ ст. - дошкільний навчальний заклад" Миколаївської міської ради Стрийського району Львівської області, Відділу освіти, молоді та спорту Миколаївської міської ради Стрийського району, Львівської області про скасування наказу про відсторонення від роботи та стягнення заробітної плати. В обґрунтування позову наводить таке. ОСОБА_1 була прийнята на роботу викладачем до Миколаївської загальноосвітньої школи № 2, що підтверджується трудовою книжкою НОМЕР_1 . З січня 2021 року найменуванням відповідача - Миколаївський навчально-виховний комплекс "Загальноосвітній навчальний заклад І-ІІІ ст. - дошкільний навчальний заклад" Миколаївської міської ради Стрийського району Львівської області. 08.11.2021 відповідач 1 видав Наказ № 02/70-К «Про відсторонення від роботи ОСОБА_1 », яким відсторонив від роботи з 08.11.2021 на час відсутності щеплення проти СОVID-19 без збереження останній заробітної плати. Відповідач 1 у спірному наказі послався на ст. 46 Кодексу законів про працю України, ч.2 ст. 12 Закону України «Про захист населення від інфекційних хвороб», п. 41-6 Постанови Кабінету Міністрів України від 09.12.2020 № 1236 "Про встановлення карантину та запровадження обмежувальних протиепідемічних заходів з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби СОVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2" та Наказ Міністерства охорони здоров`я України від 04.10.2021 № 2153 "Про затвердження Переліку професій, виробництв та організацій, працівники яких підлягають обов`язковим профілактичним щепленням". Позивачка з спірним наказом ознайомилася 10.11.2021, що підтверджується власноручним підписом позивачки. ОСОБА_1 вважає наказ відповідача 1 та відсторонення позивачки від роботи безпідставними, незаконними, таким, що порушують її конституційні права, а тому наказ підлягає скасуванню, а вона повинна бути допущена до роботи. Позивачка зазначає, що встановлення карантину на всій території України та введення відповідних карантинних обмежень можливе лише тоді, коли в Україні чи в окремих її місцевостях введено режим надзвичайного стану. В Україні чи в окремих її місцевостях не вводився режим надзвичайного стану, проте Кабінет Міністрів ввів карантин та запровадив для деяких працівників такі суттєві обмеження права на працю, які згідно ст. 64 Конституції України допустимі лише за умови введення режиму надзвичайного стану. Позивачка покликається на правові позиції Конституційного Суду України, які викладені у рішенні великої палати КС України від 28.08.2020 по справі N 1-14/2020 (230/20), за конституційним поданням Верховного Суду щодо відповідності Конституці України (конституційності) окремих положень постанови КМ України "Про встановленню карантину з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторно, хвороби СОVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2, та етапів послаблення протиепідемічних заходів", положень частини першої, третьої ст. 29 Закону України "Про Державний бюджет України на 2020 рік", абз. 9 п. 2 розділ II "Прикінцеві положення" Закону України "Про внесення змін до Закону України "Про Державний бюджет України на 2020 рік", зазначається, що згідно зі ст. 64 Конституції України, права і свободи людини і громадянина не можуть бути обмежені, крім випадків, передбачених Конституцією України; в умовах воєнного або надзвичайного стану можуть встановлюватися окремі обмеження прав і свобод із зазначенням строку дії цих обмежень; не можуть бути обмежені права і свободи, передбачені 24, 25, 27, 28, 29, 40, 47, 51, 52, 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61, 62, 63 цієї Конституції. Зазначає, що за таких обставин тривале обмеження права позивачки на працю у вигляді відсторонення від роботи внаслідок відсутності щеплення проти СОVID-19 не відповідає ст. ст. 43 та 64 Конституції України і протиправно порушує конституційне право позивачки на працю.

Позивачка наголошує на тому, що медичні дослідження щодо вакцин проти коронавірусної хвороби СОVID-19 незакінчені і продовжують тривати, а наказ відповідача протиправно примушує позивачку долучитися до дослідження на ефективність та безпечність лікарських засобів надавши для цього власний організм.

Позивачка також звертає увагу на те, що відомостей про захворювання на СОVID-19 та про щеплення проти нього у календарі профілактичних щеплень не міститься. На думку ОСОБА_1 без внесення відповідного захворювання та строків щеплення проти нього до календаря профілактичних щеплень в Україні, щеплення проти такого захворювання не набуває статусу обов`язкового профілактичного згідно з вимогами ЗУ «Про захист населення від інфекційних хвороб». Крім того, позивачка зазначає, що Наказ Міністерства охорони здоров`я України від 04.10.2021 N 2153 «Про затвердження Переліку професій, виробництв та організацій, працівники яких підлягають обов`язковим профілактичним щепленням» лише затверджує Перелік професій, виробництв та організацій, працівники яких підлягають обов`язковим профілактичним щепленням. Проте вказаний наказ не визначив, що профілактичні щеплення проти COVID-19 вносяться до Календаря профілактичних щеплень в Україні як щеплення обов`язкові.

З моменту видання Миколаївським навчально-виховним комплексом "Загальноосвітній навчальний заклад І-ІІІ ст. - дошкільний навчальний заклад" Миколаївської міської ради Стрийського району Львівської області наказу про відсторонення від роботи Відділ освіти, молоді та спорту Миколаївської міської ради Стрийського району, Львівської області припинив нарахування та виплату позивачці заробітної плати. Позивачка просить визнати незаконним вказаний наказ та стягнути на її користь заробітну плату, яка була їй незаконно не нарахована та не виплачена за час з моменту відсторонення її від роботи до дати ухвалення рішення по справі, допустити її до роботи та допустити в цій частині негайне виконання судового наказу.

15.02.2022 ухвалою суду позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито провадження, постановлено проводити розгляд справи у порядку загального позовного провадження, призначено підготовче судове засідання у справі.

04.03.2022 від відповідача 1 - Миколаївського навчально-виховного комплексу "Загальноосвітній навчальний заклад І-ІІІ ст. - дошкільний навчальний заклад" Миколаївської міської ради Стрийського району Львівської області надійшов відзив на позов у якому представник відповідача 1 Дзюрах І. просить відмовити у задоволенні позовних вимог ОСОБА_1 виходячи з наступного. Відповідно до ст. 12 Закону України «Про захист населення від інфекційних хвороб» та ст. 27 Закону України «Про забезпечення санітарного та епідемічного благополуччя населення» в Україні обов`язковими є профілактичні щеплення проти туберкульозу, поліомієліту, дифтерії, кашлюка, правця та кору. Передбачено, що працівники окремих професій, виробництв та організацій, діяльність яких може призвести до зараження цих працівників та поширення ними інфекційних хвороб, підлягають обов`язковим профілактичним щепленням також проти інших відповідних інфекційних хвороб. У разі відмови або ухилення від обов`язкових профілактичних щеплень, ці працівники відсторонюються від виконання зазначених видів робіт. Перелік професій, виробництв та організацій, працівники яких підлягають обов`язковим профілактичним щепленням проти інших відповідних інфекційних хвороб, встановлюється Міністерством охорони здоров`я України. Обов`язковим профілактичним щепленням проти гострої респіраторної хвороби СOVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2, на період дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби СОVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2, підлягають працівники Закладів вищої, післядипломної, фахової передвищої, професійної (професійно-технічної), загальної середньої, у тому числі спеціальних, дошкільної, позашкільної освіти, закладів спеціалізованої освіти та наукових установ незалежно від типу та форми власності.

29.10.2021 відбулося засідання педагогічної ради Миколаївського навчально-виховного комплексу «загальноосвітній навчальний заклад І-Ш ст.-дошкільний навчальний заклад» Миколаївської міської ради Стрийського району Львівської області, на яку було запрошено всіх вчителів, в тому числі позивачку, однак вона не з`явилась, без поважних на це причин і не повідомила причини своєї неявки. Присутніх було 41 учитель. Відповідно до п.5 протоколу від 29 жовтня 2021 № 10, на порядок денний даного засідання було винесено питання щодо порядку дій профілактики поширення COVID-19. Педагогічна рада ухвалила видати працівникам Миколаївської НВК, котрі не мають жодного щеплення і тим, які зробили по одному щепленню попередження про відсторонення від роботи. Видати накази про відсторонення від роботи.

29.10.2021 відбулося позачергове засідання міської комісії з питань техногенно-екологічної безпеки і надзвичайних ситуацій № 18 з порядком денним; «Щодо встановлення «червоного» рівня епідемічної небезпеки поширення COVID-19 на території громади».

Повідомленням від 28.10.2021 № 76 повідомлено позивачку, що з 08.11.2021 на період дії карантину, встановленого КМУ, щеплення проти COVID-19 обов`язкове для працівників школи та поінформовано про необхідність надати до 08.11.2022 документ, який підтверджуватиме наявність профілактичного щеплення від COVID-19. Крім того в повідомленні зазначено, що у випадку не надання підтверджуючих документів, ОСОБА_1 буде відсторонено від роботи без збереження заробітної плати на підставі ст. 46 КЗпП та ст.12 ЗУ «Про захист населення від інфекційних хворіб», період відсторонення без збереження заробітної плати не увійде до страхового стажу для призначення пенсії та оплати тимчасової непрацездатності.

ОСОБА_1 не ознайомилась із повідомленням від 28.І0.2021 № 76, оскільки багаторазово відмовлялась отримувати дане повідомлення. В усній формі було неодноразово донесено зміст даного повідомлення директором ОСОБА_3 , що підтвержено в акті від 10.11.2021. Зокрема, згідно акту ОСОБА_1 була попереджена 05.11.2021 про відстороненя від роботи з 08.01.2021 та не прийшла 08.11.2021 для одержання наказу № 02/70-К від 08.11.2021 «Про відстронення від роботи ОСОБА_1 ». З актом ОСОБА_1 ознайомилась, що підтвержується її підписом.

Позивачку ознайомлено із змістом повідомлення «Про обов`язкове профілактичне щеплення проти СОVID-19» від 28.10.2021 № 76 Миколаївського навчально-виховного комплексу «Загальноосвітній заклад І-Ш ст.-дошкільний навчальний заклад» Миколаївської міської ради Стрийського району Львівської області, 05.11.2021, однак вона відмовилась його отримувати, про що складено акт від 05.11.2021.

Відповідно до акту від 05.11.2021, складеного комісією про те, що вчитель англійської мови Миколаївського НВК, відмовилась отримувати повідомлення «Про обов`язкове профілактичне щеплення проти СOVID-19» від 28.10.2021 № 76. А також, ОСОБА_1 не надала документ, який підтверджує наявність профілактичного щеплення проти СОVID-19 або довідку про абсолютні протипоказання відповідно до Переліку медичних протипоказань та застережень до протипоказань профілактичних щеплень, затвердженого Наказом МООЗ від 16 вересня 2011 року № 595.

Відповідно до наказу від 08 листопада 2021 № 02/70-К «Про відсторонення від роботи ОСОБА_1 » та керуючись статтею 46 КЗпП, частиною 2 ст. 12 Закону України «Про захист населення від інфекційних хвороб» від 06 квітня 2020 р. №1645-111, Наказом МОЗ «Про затвердження переліку професій, виробництв та організацій, працівники яких підлягають обов`язковим профілактичним щепленням» від 04.10.2021 р. №2153, пункту 41-6 Постанови КМУ від 09.12.2020 р. №1236, ОСОБА_1 вчителя іноземної мови Миколаївського НВК відсторонено від роботи з 08 листопада 2021 року на час відсутності щеплення проти СОVID-19 без збереження заробітної плати.

Підставою прийняття даного наказу, було повідомлення про обов`язкове профілактичне щеплення проти СOVID-19 ОСОБА_1 №76 від 28.10.2021, з яким ОСОБА_1 ознайомилась із змістом повідомлення 05.11.2021, однак відмовилась його підписувати та отримувати, про що складено акт від 05.11.2021.

04.03.2022 від відповідача 2 Віділу освіти, молоді та спорту Миколаївської міської ради Стрийського району Львівської області надійшов відзив на позовну заяву, у якому викладено ідентичні пояснення із відповідачем 1, просить відмовити у задоволенні позовних вимог ОСОБА_1

04.03.2022 від відповідача 1 та відповідача 2 надійшли заяви про розгляд справи за відсутності представників.

21.03.2022 від представника позивачки ОСОБА_2 надійшла заява в якій позовні вимоги змінено, а саме: просить суд визнати незаконним та скасувати Наказ Миколаївського навчально-виховного комплексу "Загальноосвітній навчальний заклад І-ІІІ ст. - дошкільний навчальний заклад" Миколаївської міської ради Стрийського району Львівської області від 08.11.2021 р.№02/70-К «Про відсторонення від роботи ОСОБА_1 »; зобов`язати Відділу освіти, молоді та спорту Миколаївської міської ради Стрийського району, Львівської області нарахувати з дотриманням вимог законодавства та виплатити ОСОБА_1 заробітну плату, яка була їй незаконно ненарахована та не виплачена за перріод з 08.11.2021 по 28.02.2022 та допустити негайне виконання в цій частині. Зміну позовних вимог обгрунтовує тим, що 10.03.2022 відповідачем 1 надано позивачці для ознайомлення наказ із змісту якого ОСОБА_1 зробила висновок , що вона допущена до роботи 28.02.2022.

22.03.2022 від представника позивачки ОСОБА_2 надійшли додаткові пояснення в яких зазначає, що ст. 46 КЗпП України регулює застосування заходу відсторонення від роботи, а відповідно до ч.7 ст. 21 ЗУ «Про захист населення від інфекційних хвороб» особи, які відмовляються або ухиляються від проходження обов`язкових профілактичних медичних оглядів відстороняються від роботи. Відповідно до ч.1 ст.23 цього Закону у разі якщо бактеріоносними є особи, робота яких пов`язана з обслуговуванням населення і може призвести до поширення інфекційних хвороб, такі особи за їх згодою тимчасово переводяться на роботу, не повязану з ризиком поширення інфекційних хвороб. Якщо зазначених осіб перевести на іншу роботу неможливо, вони відстороняються від роботи в порядку встановленому законом, на період відсторонення виплачується допомога у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності.

22.03.2022 у справі закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду.

07.04.2022 у судове засідання у режимі відеоконференції з`явився представник позивачки ОСОБА_2 позовні вимоги підтримав у повному обсязі, надав пояснення аналогічні викладеним у позові та поданих до суду додаткових поясненнях.

Суд встановив.

Відповідно до трудової книжки НОМЕР_2 ОСОБА_1 з 04.09.1992 прийнята на роботу вчителем англійської мови в Миколаївській середній школі №2.

Згідно повідомлення Миколаївського навчально-виховного комплексу "Загальноосвітній навчальний заклад І-ІІІ ст. - дошкільний навчальний заклад" Миколаївської міської ради Стрийського району Львівської області №76 від 28.10.2021 про обов`язкове профілактичне щеплення проти COVID-19, позивачку ОСОБА_1 на підставі наказу МОЗ «Про затвердження Переліку професій, виробництв та організацій, працівники яких підлягають обов`язковим профілактичним щепленням» від 04.10.2021 №2153 та п. 41-6 Постанови КМУ від 09.12.2020 №1236, було повідомлено про необхідність надання документу, який підтверджуватиме наявність профілактичного щеплення проти COVID-19 або довідки про абсолютні протипоказання, відповідно до Переліку медчних протипоказань та застережень до проведення профілактичних щеплень, затверджених Наказом МОЗ №595 від 16.09.2011.

Відповідно до акту від 05.11.2021, складеного комісією у складі: директора НВК Дзюраха І.Й., заступника директора НВК з НВР Любчика О.А., голови ПК ОСОБА_4 , медичної сестри ОСОБА_5 , секретаря-друкарки ОСОБА_6 , зафіксовано те, що ОСОБА_1 була повідомлена 05.11.2021 в усній формі про обов`язковість профілактичного щеплення проти COVID-19 згідно з повідомленням від 28.10.2021 №76, але отримувати дане повідомлення відмовилась.

Відповідно до протоколу №10 засідання педагогічної ради Миколаївського НВК від 29.10.2021 ухвалено видати працівникам Миколаївського НВК котрі не мають жодного щеплення і тим, які зробили по одному щепленні попередження про відсторонення від роботи, видати накази «Про відсторонення від роботи» 08.11.2021.

Відповідно до наказу Миколаївського навчально-виховного комплексу №02/70-К від 08.11.2021 «Про відсторонення від роботи ОСОБА_1 », позивачку було відсторонено від роботи з 08.11.2021 на час відсутності щеплення проти COVID-19 без збереження заробітної плати.

Відповідно до акту від 10.11.2021, складеного комісією у складі: директора НВК Дзюраха І.Й., заступника директора НВК з НВР Любчика О.А., голови ПК ОСОБА_4 , медичної сестри ОСОБА_5 , секретаря-друкарки ОСОБА_6 , зафіксовано те, що ОСОБА_1 була попереджена 05.11.2021 про відсторонення від роботи з 08.11.2021 та не прийшла 08.11.2021 для одержання наказу №02/70-К від 08.11.2021 «Про відсторонення від роботи ОСОБА_1 ».

Оцінка суду.

Відповідно до статті 4 ЦПК України, кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до суду за захистом своїх порушених, невизнаних або оспорюваних прав, свобод чи законних інтересів.

На підставі Закону України «Основи законодавства України про охорону здоров`я» кожна людина має природне невід`ємне і непорушне право на охорону здоров`я. Суспільство і держава відповідальні перед сучасним і майбутніми поколіннями за рівень здоров`я і збереження генофонду народу України, забезпечують пріоритетність охорони здоров`я в діяльності держави, поліпшення умов праці, навчання, побуту і відпочинку населення, розв`язання екологічних проблем, вдосконалення медичної допомоги і запровадження здорового способу життя.

Відповідно до ст. 1 вищевказаного закону, законодавство України про охорону здоров`я базується на Конституції України і складається з цих Основ та інших прийнятих відповідно до них актів законодавства, що регулюють суспільні відносини у сфері охорони здоров`я.

Ст. 5 ЗУ «Основи законодавства України про охорону здоров`я» визначено, що державні, громадські або інші органи, підприємства, установи, організації, посадові особи та громадяни зобов`язані забезпечити пріоритетність охорони здоров`я у власній діяльності, не завдавати шкоди здоров`ю населення і окремих осіб, у межах своєї компетенції надавати допомогу хворим, особам з інвалідністю та потерпілим від нещасних випадків, сприяти працівникам органів і закладів охорони здоров`я в їх діяльності, а також виконувати інші обов`язки, передбачені законодавством про охорону здоров`я.У пунктах а, б, г ст. 10 вказаного Закону встановлено обов`язки громадян у сфері охорони здоров`я, зокрема, піклування про своє здоров`я та здоров`я дітей, не шкодити здоров`ю інших громадян, у передбачених законодавством випадках проходити профілактичні медичні огляди і робити щеплення, виконувати інші обов`язки, передбачені законодавством про охорону здоров`я.

Право на працю є основним конституційним правом громадян України. Згідно ст. 43 Конституції України, право на працю визнається за кожною людиною і становить собою можливість заробляти на життя працею, яку людина вільно обирає або на яку погоджується.

Ст. 46 КЗпП України передбачено, що відсторонення працівників від роботи власником або уповноваженим ним органом допускається у разі: появи на роботі в нетверезому стані, у стані наркотичного або токсичного сп`яніння; відмови або ухилення від обов`язкових медичних оглядів, навчання, інструктажу і перевірки знань з охорони праці та протипожежної охорони; в інших випадках, передбачених законодавством.

До інших передбачених законодавством випадків належить, зокрема, відмова або ухилення від профілактичних щеплень працівників професій, виробництв та організацій, для яких таке щеплення є обов`язковим.

Відсторонення працівника від роботи слід розуміти як один із передбачених законодавством випадків призупинення трудових правовідносин, яке полягає в тимчасовому увільненні працівника від обов`язку виконувати роботу за укладеним трудовим договором і тимчасовому увільненні роботодавця від обов`язку забезпечувати працівника роботою або створювати умови для її виконання.

Тимчасове увільнення працівника від виконання його трудових обов`язків в порядку відсторонення від роботи на умовах та з підстав, встановлених законодавством, по суті не є дисциплінарним стягненням, а є особливим запобіжним заходом, який застосовується у виняткових випадках і має на меті запобігання негативним наслідкам.

Ст.12 Закону України «Про захист населення від інфекційних хвороб» передбачено, що профілактичні щеплення проти дифтерії, кашлюка, кору, поліомієліту, правця, туберкульозу є обов`язковими і включаються до календаря щеплень.

Працівники окремих професій, виробництв та організацій, діяльність яких може призвести до зараження цих працівників та (або) поширення ними інфекційних хвороб, підлягають обов`язковим профілактичним щепленням також проти інших відповідних інфекційних хвороб. У разі відмови або ухилення від обов`язкових профілактичних щеплень ці працівники у порядку, встановленому законом, відсторонюються від виконання зазначених видів робіт.

Ст. 27 ЗУ «Про забезпечення санітарного та епідемічного благополуччя населення» визначено, що профілактичні щеплення з метою запобігання захворюванням на туберкульоз, поліомієліт, дифтерію, кашлюк, правець та кір в Україні є обов`язковими. Обов`язковим профілактичним щепленням для запобігання поширенню інших інфекційних захворювань підлягають окремі категорії працівників у зв`язку з особливостями виробництва або виконуваної ними роботи. У разі необґрунтованої відмови від щеплення за поданням відповідних посадових осіб державної санітарно-епідеміологічної служби вони до роботи не допускаються. Групи населення та категорії працівників, які підлягають профілактичним щепленням, у тому числі обов`язковим, а також порядок і терміни їх проведення визначаються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері охорони здоров`я.

Згідно п. «й» ч. 1 ст. 41 вищевказаного закону до повноважень головних державних санітарних лікарів АР Крим, областей, районів, міст, районів у містах та їх заступників, головних державних санітарних лікарів на транспорті та їх заступників у межах відповідних територій (об`єктів транспорту) віднесено визначення необхідності профілактичних щеплень та інших заходів профілактики у разі загрози виникнення епідемій, масових отруєнь та радіаційних уражень.

Таким чином, профілактичні щеплення є одним з засобів реалізації протиепідемічних заходів, спрямованих на забезпечення санітарного благополуччя населення з метою запобігання поширенню інфекційних хвороб, а описані вище нормативні акти є формою реалізації норм Конституції України у сфері охорони здоров`я.

Постановою Головного державного санітарного лікаря України 26.08.2021 №9, з посиланням на постанову Кабінету Міністрів України від 09.12.2020 №1236 «Про встановлення карантину та запровадження обмежувальних протиепідемічних заходів з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2» затверджено протиепідемічні заходи у закладах освіти на період карантину у зв`язку поширенням коронавірусної хвороби (COVID-19), у яких вказано, що з метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19) у навчальному 2020-2021 році суб`єкти, що відповідальні за влаштування, утримання закладів позашкільної, загальної середньої, професійної (професійно-технічної), фахової передвищої, вищої освіти (далі - заклади освіти), мають здійснювати свою діяльність з урахуванням вимог санітарного законодавства, вимог встановлених Кабінетом Міністрів України на період карантину та необхідності забезпечення належних протиепідемічних заходів, спрямованих на запобігання ускладнення епідемічної ситуації внаслідок поширення коронавірусної хвороби (COVID-19).

Перелік професій, виробництв та організацій, працівники яких підлягають обов`язковим профілактичним щепленням проти інших відповідних інфекційних хвороб, встановлюється центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері охорони здоров`я.

Наказом Міністерства охорони здоров`я України від 04.10.2021 №2153 затверджено Перелік професій, виробництв та організацій, працівники яких підлягають обов`язковим профілактичним щепленням.

Відповідно до цього Переліку, обов`язковим профілактичним щепленням проти гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2, на період дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України з метою запобігання поширенню на території України цієї хвороби, підлягають, зокрема, працівники закладів вищої, післядипломної, фахової передвищої, професійної (професійно-технічної), загальної середньої, у тому числі спеціальних, дошкільної, позашкільної освіти, закладів спеціалізованої освіти та наукових установ незалежно від типу та форми власності.

Вказаним наказом передбачається, що щеплення є обов`язковим у разі відсутності абсолютних протипоказань до проведення профілактичних щеплень, відповідно до Переліку медичних протипоказань та застережень до проведення профілактичних щеплень, затвердженого наказом МОЗ України №595 від 16.09.2011, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 10.10.2011 за №1161/19899 (у редакції наказу МОЗ України від 11.10.2019 №2070).

Оскільки під час відсторонення працівник тимчасово увільняється від виконання своїх трудових обов`язків та не може виконувати роботу, то за загальним правилом такому працівникові заробітна плата в період відсторонення не виплачується, якщо інше не встановлено законодавством.

Чинним законодавством не передбачено обов`язку роботодавця щодо збереження за працівником заробітної плати на період його відсторонення від роботи у зв`язку з відмовою або ухиленням від проведення обов`язкових профілактичних щеплень проти гострої респіраторної хвороби COVID-19.

П. 41-6 постанови Кабінету Міністрів України «Про встановлення карантину та запровадження обмежувальних протиепідемічних заходів з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2» №1236, від 09.12.2020, керівникам державних органів (державної служби), керівникам підприємств, установ та організацій визначено забезпечити: контроль за проведенням обов`язкових профілактичних щеплень проти COVID-19 працівниками та державними службовцями, обов`язковість профілактичних щеплень яких передбачена Переліком №2153; відсторонення від роботи (виконання робіт) працівників та державних службовців, обов`язковість профілактичних щеплень проти COVID-19 яких визначена Переліком №2153 та які відмовляються або ухиляються від проведення таких обов`язкових профілактичних щеплень проти COVID-19, відповідно до статті 46 КЗпП України, частини другої статті 12 Закону України «Про захист населення від інфекційних хвороб» та частини третьої статті 5 Закону України «Про державну службу», крім тих, які мають абсолютні протипоказання до проведення таких профілактичних щеплень проти COVID-19 та надали медичний висновок про наявність протипоказань до вакцинації проти COVID-19, виданий закладом охорони здоров`я; а також взяти до відома, що на час такого відсторонення оплата праці працівників та державних службовців здійснюється з урахуванням частини першої статті 94 КЗпП України, частини першої статті 1 Закону України «Про оплату праці» та частини третьої статті 5 Закону України «Про державну службу»; відсторонення працівників та державних службовців здійснюється шляхом видання наказу або розпорядження керівника державного органу (державної служби) або підприємства, установи, організації з обов`язковим доведенням його до відома осіб, які відсторонюються; строк відсторонення встановлюється до усунення причин, що його зумовили.

Відсторонюючи працівника від роботи, роботодавець повинен діяти на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені законом, а тому в наказі про відсторонення зазначаються підстави та строки такого відсторонений. Керівник зобов`язаний ознайомити працівника з наказом про відстороненню від роботи. На період усунення від роботи за працівником зберігається його робоче місце.

Вказане узгоджується із висновком ВС, викладеним у постанові від 01.04.2020 у справі №761/12073/18 (провадження № 61-13444св19).

На думку суду, у даному випадку відсторонення позивачки від роботи ґрунтувалось на вимогах закону, здійснено у спосіб, передбачений законом, та за існування правових та фактичних підстав для такого відсторонення.

Щодо посилань позивачки на ту обставину, що відсторонення від роботи суперечить Конституції України, то суд вважає, що у даному випадку відсутнє порушення права позивачки на працю, визначене ст. 43 Конституції України, оскільки за нею зберігається робоче місце, трудовий договір не припинений, обмеження позивача було правомірним та відповідало пріоритету забезпечення безпеки життя, здоров`я і безпеки людини.

Крім того, згідно ст. 3 Конституції України, людина, її життя і здоров`я, честь і гідність, недоторканість і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю.

Європейський суд з прав людини у своїй діяльності дотримується послідовної практики, за якою будь-які втручання та обмеження прав особи мають бути виправданими, здійснюватися виключно відповідно до закону і мати на меті законні цілі, виправдані у демократичному суспільстві та наголошує, що вакцинація є одним із найбільш успішніших та ефективних заходів у сфері охорони здоров`я, мета якої є захист здоров`я окремої особи та суспільства в цілому від інфекційного захворювання. Порушення фізичної недоторканості заявника можна вважати виправданим дотриманням цілей охорони здоров`я населення та необхідністю контролювати поширення інфекційного захворювання (рішення у справах «Вавржичка та інші проти Чеської Республіки» від 08.04.2021, «Соломахін проти України» від 15.03.2012).

Держава, встановивши обов`язок відсторонення від роботи педагогічних працівників, які не мають профілактичного щеплення, реалізує свій обов`язок щодо забезпечення безпеки життя і здоров`я всіх учасників освітнього процесу.

Верховний Суд у постанові від 10.03.2021 у справі №331/5291/19 висловив правову позицію про те, що вимога про обов`язкову вакцинацію населення проти особливо небезпечних хвороб з огляду на потребу охорони громадського здоров`я, а також здоров`я зацікавлених осіб є виправданою.

Покликання позивачки на те, що щеплення від гострої респіраторної хвороби COVID-19 не обов`язковим щепленням, відповідно до ч. 1 ст. 12 ЗУ «Про захист населення від інфекційних хвороб», оскільки такими є лише профілактичні щеплення проти дифтерії, кашлюка, кору, поліомієліту, правця, туберкульозу, є безпідставними та спростовуються положеннями чинного законодавства, а саме вказаною статтею 12 Закону України «Про захист населення від інфекційних хвороб» та ч. 1 ст. 27 Закону України «Про забезпечення санітарного та епідемічного благополуччя населення», згідно яких обов`язковим профілактичним щепленням для запобігання поширенню інших інфекційних захворювань, окрім дифтерії, кашлюка, кору, поліомієліту, правця, туберкульозу, підлягають окремі категорії працівників у зв`язку з особливостями виконуваної ними роботи, в тому числі працівники освіти.

Таким чином, право позивачки на працю у Миколаївському навчально-виховному комплексі "Загальноосвітній навчальний заклад І-ІІІ ст. - дошкільний навчальний заклад" Миколаївської міської ради Стрийського району Львівської області тимчасово обмежено у зв`язку з ухиленням від проведення обов`язкових профілактичних щеплень проти гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2. Однак, таке втручання у вказані права позивача ґрунтується на законі і є необхідним для охорони здоров`я учасників освітнього процесу. Досягнення цієї цілі є пріоритетним та виправдовує втручання у право на працю. Таким чином, втручання у права позивача ґрунтується на законі, має законну мету, є пропорційним для досягнення такої мети та цілком необхідним у демократичному суспільстві.

Отже, обмеження застосоване до позивача є законнним, обгрунтованим і необхідним в демократичному суспільстві.

Керуючись ст. 3, 43 Конституції України, ст. 46 КЗпП України, ст. 10, 12 Закону України «Основи законодавства України про охорону здоров`я», ст. 12 Закону України «Про захист населення від інфекційних хвороб», ст. 141, 247, 264, 265 ЦПК України, суд,

у х в а л и в:

У задоволенні позовних вимог ОСОБА_1 до Миколаївського навчально-виховного комплексу "Загальноосвітній навчальний заклад І-ІІІ ст. - дошкільний навчальний заклад" Миколаївської міської ради Стрийського району Львівської області, Відділу освіти, молоді та спорту Миколаївської міської ради Стрийського району, Львівської області про скасування наказу про відсторонення від роботи та стягнення заробітної плати - відмовити у повному обсязі.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складання повного судового рішення до Львівського апеляційного суду.

Позивач ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , місце проживання: АДРЕСА_1 , РНОКПП невідомо.

Відповідач 1 Миколаївський навчально-виховний комплекс "Загальноосвітній навчальний заклад І-ІІІ ст. - дошкільний навчальний заклад" Миколаївської міської ради Стрийського району Львівської області, місце знаходження: вул. Мазепи, 15 м. Миколаїв Стрийського району Львівської області, 81600.

Відповідач 2 - Відділ освіти, молоді та спорту Миколаївської міської ради Стрийського району, Львівської області, місце знаходження: вул. Володимира Великого, 6 м. Миколаїв Стрийського району Львівської області, 81600.

Повний текст рішення складено 14.04.2022.

Суддя Павлів В. Р.

Дата ухвалення рішення06.04.2022
Оприлюднено22.06.2022
Номер документу103959747
СудочинствоЦивільне
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із трудових правовідносин

Судовий реєстр по справі —447/395/22

Постанова від 29.05.2023

Цивільне

Львівський апеляційний суд

Шеремета Н. О.

Постанова від 29.05.2023

Цивільне

Львівський апеляційний суд

Шеремета Н. О.

Ухвала від 24.02.2023

Цивільне

Львівський апеляційний суд

Шеремета Н. О.

Ухвала від 14.11.2022

Цивільне

Львівський апеляційний суд

Шеремета Н. О.

Ухвала від 03.08.2022

Цивільне

Львівський апеляційний суд

Шеремета Н. О.

Ухвала від 13.06.2022

Цивільне

Львівський апеляційний суд

Шеремета Н. О.

Ухвала від 23.05.2022

Цивільне

Львівський апеляційний суд

Шеремета Н. О.

Рішення від 06.04.2022

Цивільне

Миколаївський районний суд Львівської області

Павлів В. Р.

Рішення від 06.04.2022

Цивільне

Миколаївський районний суд Львівської області

Павлів В. Р.

Ухвала від 21.03.2022

Цивільне

Миколаївський районний суд Львівської області

Павлів В. Р.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні