ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ТЕРНОПІЛЬСЬКОЇ ОБЛАСТІ
46025, м.Тернопіль, вул.Кн.Острозького, 14а, тел.:0352520573, e-mail: inbox@te.arbitr.gov.ua
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
08 квітня 2022 року м.Тернопіль Справа №921/5/22
Господарський суд Тернопільської області
у складі судді Андрусик Н.О.
при секретарі судового засідання Свергун О.Б.
розглянув у відкритому судовому засіданні справу
за позовом: Акціонерного товариства «УКРАЇНСЬКА ЗАЛІЗНИЦЯ», м.Київ в особі Регіональної філії «Львівська залізниця», м.Львів
до відповідача: Державного підприємства «Тернопільське лісове господарство», м.Тернопіль
про стягнення 35966,64грн,
за участю представників:
позивача: Тарарук Л.Р., адвокат, довіреність №Ц/3-55/314-21 від 29.12.2021;
відповідача: не з`явився.
Зміст позовних вимог, позиція позивача.
Акціонерне товариство «УКРАЇНСЬКА ЗАЛІЗНИЦЯ», м.Київ в особі Регіональної філії «Львівська залізниця», м.Львів, звернулося 29.12.2021 (згідно відтиску календарного штемпеля 25-го відділення поштового зв`язку м.Тернополя на конверті поштового відправлення №4602510086729) до Господарського суду Тернопільської області з позовом до Державного підприємства «Тернопільське лісове господарство», м.Тернопіль, про стягнення 35966,64грн донарахованої провізної плати за перевезення вантажів залізничним транспортом.
В обґрунтування своїх позовних вимог позивач посилається на те, що в період з 07.05.2021 по 31.08.2021 відповідачем як відправником лісопродукції (кінцева станція призначення - Перечин Львівської залізниці) були направлені вантажі за 38 залізничними накладними. При цьому провізна плата (тариф) стягнута з вантажовідправника за відстань, розраховану згідно з Тарифним Керівництвом № 4 без урахування змін, які внесені наказом ПАТ «Укрзалізниця» № 209 від 07.05.2021 та доведені до відома зацікавлених осіб телеграмою, згідно з якими змінено направлення вантажопотоків, що потягнуло зміну тарифної відстані, внаслідок чого вантажні поїзди курсують на станцію Перечин через транзитний пункт - ст. Ужгород, а тому відстань від ст. Збараж до ст.Перечин становить не 422км як раніше, а 481км, також від ст. Микулинці-Струсів до ст. Перечин відстань складає з 07.05.21 не 426км, а 485км. У зв`язку з чим відповідачу залізницею донараховано провізну плату за фактичну відстань перевезення по кожній відправці, втім відповідач згоди на оплату не надає.
Заперечення відповідача.
У судовому засіданні 29.03.2022 відповідачем подано відзив на позовну заяву без номера від 04.03.2022 (вх.№1978), згідно якого відповідач позовні вимоги вважає безпідставними, спираючись на відсутність вини відповідача у спричиненні збитків та вказуючи на те, що про зміни у Тарифному керівництві №4 не було відомо ані станції Перечин, ані Лісгоспу; про збільшення тарифної відстані відповідачу стало відомо лише у листопаді 2021 року після отримання пропозиції позивача здійснити відшкодування донарахованої провізної плати.
Відповідний недобір тарифу відповідач не може оплатити, оскільки згідно з умовами договорів на поставку продукції така провізна плата відшкодовується одержувачем вантажу, що і було здійснено ТДВ «Перечинський лісохімічний комбінат», відтак повторне звернення до покупця з вимогою доплатити вартість перевезення товару є неможливим, а задоволення вимог позивача є збитковим для Підприємства.
Процесуальні дії суду у справі.
Відповідно до Протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 17.01.2022 позов розподілено для розгляду судді Андрусик Н.О.
Ухвалою Господарського суду Тернопільської області від 21.02.2022 позовну заяву залишено без руху.
Ухвалою суду від 11.02.2022 відкрито провадження у даній за правилами спрощеного позовного провадження з призначенням судового засідання на 10.03.2022, в якому оголошувалася перерва до 29.03.2022, а згодом до 08.04.2022.
Представник позивача у судовому засіданні підтримав доводи, наведені у позові; просив суд задовольнити позовні вимоги в повному обсязі.
Представник відповідача у судове засідання 08.04.2022 не з`явився, про причини неявки не повідомив; про дату, час та місце проведення судового засідання повідомлений під розписку.
Оскільки неявка відповідача належним чином повідомленого про судове засідання, не є перешкодою для розгляду справи, доказів у справі достатньо для вирішення спору по суті, суд вважає за можливе розглянути справу у цьому судовому засіданні.
Відповідно до ч.ч.1, 2 ст.233 ГПК України, суди ухвалюють рішення іменем України негайно після закінчення судового розгляду.
Рішення приймаються в нарадчій кімнаті складом суду, який розглянув справу. Після виходу з нарадчої кімнати, відповідно до ст.240 ГПК України, у судовому засіданні 08.04.2022 судом проголошено вступну та резолютивну частини рішення.
Фактичні обставини справи, встановлені судом на підставі наявних у справі доказів та зміст спірних правовідносин.
12.03.2020 між Акціонерним товариством "УКРАЇНСЬКА ЗАЛІЗНИЦЯ" як Перевізником та Державним підприємством «Тернопільське лісове господарство» як Замовником, укладено договір про надання послуг з організації перевезення вантажів залізничним транспортом (далі - договір) в електронній формі шляхом приєднання відповідача до умов договору, що підтверджується заявою ДП «Тернопільське лісове господарство» №00993024/2020-002 від 12.03.2020 про прийняття в цілому пропозиції на укладення договору та повідомленням позивача №35-00993024/2020-002 від 19.06.2020 (в редакції, що оприлюднена 26.04.2021 та введена в дію 01.05.2021) про укладення договору, відповідно до умов якого предметом договору є організація та здійснення перевезення вантажів, надання вантажного вагону для перевезення, інших послуг, пов`язаних з організацією перевезення вантажів у внутрішньому та міжнародному сполученнях (експорт, імпорт) у власних вагонах перевізника, вагонах залізниць інших держав та/або вагонах замовника, пов`язаних з цим супутніх послуг (далі - послуги) і проведення розрахунків за ці послуги (п.1.1 договору).
Договір, з урахуванням змін до нього, оприлюднюється Перевізником як публічна пропозиція для укладення на веб-сайті http://uz-cargo.com.ua з накладенням кваліфікованого електронного підпису (далі - КЕП). Договір укладається шляхом надання Перевізником пропозиції укласти договір (оферти) і прийняття в цілому пропозиції (акцепту) другою стороною. Приймаючи пропозицію укласти договір друга сторона засвідчує, що ознайомилась та погоджується з усіма умовами договору (п.п.1.6, 1.7 договору).
Згідно з п.1.4 договору, надання послуг за договором може підтверджуватись накладною, накопичувальною карткою, зведеною відомістю, відомістю плати за користування вагонами, відомістю плати за подавання/забирання вагонів та маневрову роботу, зведеними відомостями та іншими документами.
За змістом п.1.5 договору він є публічним договором, за яким перевізник бере на себе обов`язок здійснювати надання послуг, пов`язаних з організацією та здійсненням перевезення вантажів залізничним транспортом загального користування кожному, хто до нього звернеться. Умови публічного договору встановлюються однаковими для всіх замовників, крім тих, кому за законом надані відповідні пільги.
Договір є укладеним з дня надання замовнику перевізником інформаційного повідомлення про укладення договору, але не раніше дня введення його в дію відповідно до п.12.1 договору (п.1.10 договору).
Відповідно до п.п.2.1.1, 2.1.2 договору, Замовник зобов`язався, зокрема, надавати або організовувати надання місячних замовлень на перевезення відповідно до Правил планувань перевезень вантажів через автоматизовану систему планування перевезень вантажів з проставленням ознак, що містить умови надання послуг за наявності; до початку навантаження здійснювати проставлення електронної заявки на подачу вантажних вагонів відповідно до плану перевезень, а для власних вагонів перевізника - за три доби до дати навантаження.
За умовами п.2.1 договору замовник зобов`язаний: сплачувати послуги перевізника та інші платежі, належні Перевізнику за договором з сум внесеної передоплати за кодом платника (пп.2.1.4 договору); відшкодовувати Перевізнику витрати, пов`язані із затримками вагонів, контейнерів і вантажів з причин, що не залежать від Перевізника, які виникли на станціях залізниць України, зокрема з наступних причин: неправильне оформлення відправниками перевізних документів; недодання до накладної документів, необхідних для виконання митних, санітарних та інших правил чи невірне їх оформлення; перевірка вантажів (маси вантажу) митними та іншими державними органами контролю; недотримання технічних умов розміщення та кріплення вантажів; недостатність грошових коштів та закриття коду платника; інші причини.
Оплата вказаних послуг здійснюється шляхом списання з сум внесеної передоплати за кодом платника (пп.2.1.5 договору).
У пунктах 2.3.1. та 2.3.2 договору передбачено, що Перевізник зобов`язується розглядати надані замовником місячні та додаткові замовлення на перевезення вантажів, інші замовлення; приймати до перевезення вантажі у вагонах (контейнерах) замовника або у власних вагонах (контейнерах) перевізника; надавати власні вагони (контейнери перевізника) для навантаження вантажів згідно із затвердженими планами і заявками замовника згідно інформації, розміщеної у Системі планування перевезень; надавати додаткові послуги, пов`язані з перевезенням вантажів, перелік яких зазначається в додатках до договору та Збірнику тарифів.
У пунктах 2.3.4, 2.3.5 на Перевізника покладено обов`язок вести облік попередньої оплати, нарахованих і сплачених сум за здійснені перевезення і надані послуги, пов`язані з перевезенням вантажу та надавати Замовнику відповідні розрахункові документи в електронній формі. Паперові копії таких документів надаються за зверненням Замовника за цінами, встановленими в Додатку 1-1 до Договору через станцію або через один з підрозділів філії «Єдиний розрахунковий центр залізничних перевезень» AT «Укрзалізниця», що вказано у такому зверненні Замовника. В разі, оформлення первинних документів із зауваженнями, їх паперові копії надаються Замовнику безоплатно; складати документи, передбачені п.п.1.3, 1.4 та розд. 4 договору, щодо нарахування сум платежів.
Відповідно до п.3.1 договору розмір провізних платежів за перевезення вантажу у вагонах замовника та вагонах залізниць інших держав, додаткових зборів, пов`язаних з перевезенням, розраховується за ставками і тарифами, які визначаються у відповідності до умов Збірника Тарифів.
Згідно з п.3.2 договору замовник зобов`язаний сплачувати провізні платежі за перевезення вантажу у власному вагоні Перевізника (крім транспортерів Перевізника, проїзду бригад супроводження транспортерів та вагонів для проїзду цих бригад), які складаються з: плати за перевезення (провізної плати) навантаженого власного вагону Перевізника та інших платежів, які визначаються за тарифом, визначеним у Збірнику тарифів встановленим для власного вагону перевізника; компенсації витрат на перевезення у порожньому стані власного вагону Перевізника, яка визначається за тарифною схемою 14 Збірника тарифів за тарифну відстань перевезення вантажу, скориговану на коефіцієнт порожнього пробігу, зазначеного в Додатку 1-2 до Договору. У випадку оформлення відправки вантажу на експорт сплачуються додаткові збори, передбачені п. 5, 7 розд. III Збірника тарифів, окремо для завантаженого та порожнього вагонів; плати за використання власного вагону Перевізника в процесі надання послуг з перевезення вантажів (у вантажному та порожньому рейсах) за нормативний термін доставки.
Розмір плати за використання власного вагону Перевізника в процесі надання послуг з перевезення вантажів (у вантажному та порожньому рейсах) визначається на підставі п.3.2.1 Договору.
При перевезенні по території України, як сума плати за використання вагону в процесі надання послуг з перевезення вантажів (у вантажному та порожньому рейсах) за нормативний термін доставки за такими формулами: В=Вван+Впор; Вван = Спл х (Тван+ Тдод); Впор = Спл х (Тпор + Тдод), де. Вван _ плата за використання власного вагону Перевізника під час перевезення вантажу, грн / вагон; Впор - плата за використання власного вагону Перевізника під час перевезення порожнього вагону, грн / вагон; Тван - нормативна кількість діб у вантажному рейсі; Тпор - нормативна кількість діб у порожньому рейсі; Тдод - кількість діб відповідно до ст. 24 СМГС або п. 2.4 Правил обчислення термінів доставки вантажів (ст.ст.41, 116 Статуту), затверджених наказом Міністерства транспорту України від 21.11.2000 №644, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України за №865/5086 (далі - Правила обчислення термінів доставки). Тдод може не застосовуватися за рішенням Перевізника. Інформація про застосування Тдод зазначається у Додатку 1-2 до договору.
Спл - ставка плати за використання власних вагонів Перевізника для відповідного типу, грн / вагон за добу, зазначена в Додатку 1-2 до Договору. Плата нараховується за ставками, що діють на дату приймання вантажу до перевезення. Нормативна кількість діб використання власного вагону Перевізника у вантажному або порожньому рейсах визначається за такими формулами: Т = Lван /Vдост. Тпор = Lван х Kпп/Vдост, де: Lван - тарифна відстань перевезення вантажу, км; Vдост - нормативна кількість кілометрів за одну добу (км/добу) відповідно до п. 1 Правил обчислення термінів доставки незалежно від виду сполучення, при цьому: для маршрутного, контейнерного поїзда - 320 км/добу; для перевезень вантажів з погодженим скороченим терміном доставки маршрутними, контейнерними поїздами - 480 км/добу. У всіх випадках за кожне перевезення (за вантажний або порожній рейси) неповна доба використання округляється до повної; Кпп - коефіцієнт порожнього пробігу, зазначено у Додатку 1-2 до договору.
Пунктом 4.1 договору передбачено, що розрахунки за договором здійснюються через філію «Єдиний розрахунковий центр залізничних перевезень» АТ «Укрзалізниця». Згідно п. 4.2. договору, оплата послуг відповідно до Договору здійснюється у національній валюті України на умовах попередньої оплати шляхом перерахування коштів на поточний рахунок зі спеціальним режимом використання Перевізника, вказаний в розд. 14 договору. Датою надходження платежів вважається дата зарахування коштів обслуговуючим банком на поточний рахунок Перевізника зі спеціальним режимом використання. Одержані на поточний рахунок з спеціальним режимом використання кошти Перевізник зараховує на особовий рахунок Замовника (п.4.2 договору).
Згідно з п.4.4 договору по мірі виконання перевезень та надання послуг, Перевізником відображається в особовому рахунку використання Замовником коштів за добу для оплати: провізних платежів за перевезення, зазначених в накладних; суми додаткових зборів та додаткових послуг за вільними тарифами; плати за використання власних вагонів Перевізника за межами України, що відображається в щодобових інформаційних повідомленнях; штрафів на підставі відповідних перевізних документів, накопичувальних карток, відомостей плати за користування вагонами (контейнерами), інформаційних повідомлень, тощо; пені. Виписки з особового рахунку відображають облік коштів, перерахованих та витрачених Замовником на виконання договору. У виписці відображаються дати утворення, розміри заборгованості та нарахована пеня. Щодобово, упродовж періоду виконання Договору, Перевізник надає Замовнику переліки перевізних документів в електронному вигляді (далі - щодобові переліки перевізних документів), які відображають облік коштів, перерахованих та витрачених Замовником на виконання Договору за звітну добу (п.4.5 договору). Не пізніше 10-го числа місяця наступного за звітним, Перевізник надає Замовнику зазначену вище виписку з його особового рахунку та зведену відомість для підписання останньої.
Відповідно до п.4.7 договору наявність підписаної зведеної відомості не позбавляє Перевізника права здійснити донарахування не врахованої плати за надані послуги за минулі періоди за наявності для цього достатніх підстав.
У п.4.9 договору передбачено, що у випадку виявлення Перевізником неправильного нарахування платежів здійснюється перерахунок, після чого надлишок списаних коштів зараховується на особовий рахунок Замовника як оплата за майбутні перевезення або ж додатково з сум внесеної попередньої оплати списуються кошти для оплати належних Перевізнику платежів в порядку та строки передбачених законодавством.
Відповідно до пункту 12.1 договору договір діє з дня укладення, але не раніше дати введення в дію, що визначається перевізником в повідомленні про оприлюднення договору здійсненого на веб-сайті http://uz-cargo.com/ та діє до його припинення. Дата введення в дію не може бути раніше 30 днів з дня оприлюднення договору. На звернення замовника умови договору застосовуються до відносин з замовником, які виникли між сторонами до його укладення та введення в дію.
27.05.2021 оприлюднено нову редакцію договору про надання послуг з організації перевезень вантажів залізничним транспортом, яку розміщено за посиланням: http://uz-cargo.com/contractcarriage.html. Змінами в договір з 01.06.2021 затверджено зменшення ставок плати за використання власних вагонів Перевізника (Спл) у вантажному та порожньому рейсах по території України та за межами України (таблиця 1 додатку 1-2 до договору); Спл з 01.06.2021 склав 510грн/добу.
29.06.2021 оприлюднено нову редакцію договору про надання послуг з організації перевезень вантажів залізничним транспортом, яку розміщено за посиланням: http://uz-cargo.com/contractcarriage.html. Змінами в договір з 01.07.2021 по 31.07.2021 затверджено фактичні ставки плати за використання вагонів Перевізника (Спл) у вантажному та порожньому рейсах по території України та за межами України; Спл з 01.07.2021 склала 410грн/добу. Затверджено граничні ставки плати за використаня власних вагонів перевізника АТ «УКРЗАЛІЗНИЦЯ» та коефіцієнти порожнього пробігу (таблиця 2 додатку 1-2 до договору), які вступають в дію з 30.07.2021.
27.07.2021 оприлюднено нову редакцію договору про надання послуг з організації перевезень вантажів залізничним транспортом, яку розміщено за посиланням: http://uz-cargo.com/contractcarriage.html. Змінами в договір з 01.08.2021 по 31.08.2021 затверджено фактичні ставки плати за використання власних вагонів Перевізника (Спл) у вантажному та порожньому рейсах по території України та за межами України (таблиця 1 додатку 1-2 до договору). Окрім цього, проіндексовано розмір ставок плати за додаткові послуги, пов`язані з перевезенням вантажів, що надаються за вільними тарифами в частині плати за користування системою контролю використання кодів платників в розмірі 1294,82грн без ПДВ абонента за 1 місяць (п.15 додатку 1-1 до договору), яка вступає в дію з 01.09.2021.
Матеріали справи свідчать, що відповідачем за період з травня по серпень 2021 року зі станцій відправлення Збараж та Микулинці-Струсів Львівської залізниці на адресу вантажоодержувача - ТДВ «Перечинський лісохімічний комбінат» (станція Перечин Львівської залізниці) було відправлено вантаж -лісопродукцію згідно 38 залізничних накладних, а саме зі станції відправлення Збараж за накладними:
- №35653278 від 13.05.2021 (вартість перевезення 12915,10грн), №35684836 від 15.05.2021 (вартість перевезення 12915,10грн), №35817311 від 21.05.2021 (вартість перевезення 12915,10грн), №35930288 від 26.05.2021 (вартість перевезення 12915,10грн), №35995208 від 29.05.2021 (вартість перевезення 12915,10грн), №36224400 від 08.06.2021 (вартість перевезення 12115,10грн), №36422194 від 17.06.2021 (вартість перевезення 12115,10грн), №36587764 від 25.06.2021 (вартість перевезення 12115,10грн), №36657500 від 29.06.2021 (вартість перевезення 12115,10грн), №36689008 від 30.06.2021 (вартість перевезення 15025,10грн), №36880466 від 08.07.2021 (вартість перевезення 11225,10грн), №37057692 від 15.07.2021 (вартість перевезення 11315,10грн), №37096898 від 17.07.2021 (вартість перевезення 11315,10грн), №37250990 від 23.07.2021 (вартість перевезення 11315,10грн), №37431996 від 30.07.2021 (вартість перевезення 11138,60грн);
- зі станції відправлення Микулинці-Струсів зі накладними: №35552207 від 07.05.2021 (вартість перевезення 12915,10грн), №35608827 від 11.05.2021 (вартість перевезення 12915,10грн), №35674183 від 14.05.2021 (вартість перевезення 12915,10грн), №35674225 від 14.05.2021(вартість перевезення 12915,10грн), №35815638 від 21.05.2021 (вартість перевезення 12915,10грн), №35816065 від 21.05.2021(вартість перевезення 12915,10грн), №35945013 від 27.05.2021 (вартість перевезення 12915,10грн), №35945039 від 27.05.2021(вартість перевезення 12915,10грн), №36042042 від 31.05.2021 (вартість перевезення 12915,10грн), №36042059 від 31.05.2021(вартість перевезення 12915,10грн), №36256055 від 10.06.2021 (вартість перевезення 12115,10грн), №36253063 від 10.06.2021 (вартість перевезення 12115,10грн), №36372415 від 15.06.2021 (вартість перевезення 12115,10грн), №36541498 від 23.06.2021 (вартість перевезення 12115,10грн), №36657492 від 29.06.2021 (вартість перевезення 12115,10грн), №36927986 від 10.07.2021 (вартість перевезення 11315,10грн), №36928000 від 10.07.2021 (вартість перевезення 11315,10грн), №36927994 від 10.07.2021 (вартість перевезення 11315,10грн), №37432127 від 30.07.2021 (вартість перевезення 11228,60грн), №37432135 від 30.07.2021 (вартість перевезення 11228,60грн), №37798980 від 14.08.2021 (вартість перевезення 10428,60грн), №38047924 від 25.08.2021 (вартість перевезення 11736,10грн), №38201679 від 31.08.2021 (вартість перевезення 11736,10грн).
Відповідні відмітки у зазначених залізничних накладних (графа 30) свідчать про те, що відстань перевезення від станції Збараж до станції Перечин складала 422 км, а відстань від ст. Микулинці-Струсів до ст. Перечин 426 км.
Як вказує позивач, у зв`язку із зміною направлення вагонопотоків та організації їх у вантажні поїзди на залізницях України 07 травня 2021 року наказом AT «Укрзалізниця» №209 внесено зміни до Тарифного керівництва №4, які введено в дію з 07.05.2021. Згідно таких змін збільшилася тарифна відстань до станції Перечин Львівської залізниці.
До введення змін у Тарифне керівництво №4 вантаж до станції Перечин перевозився через транзитний пункт Самбір, відповідно відстань перевезення від ст.Збараж до ст.Перечин становила 422км (Збараж - Тернопіль 24км + Тернопіль-Самбір 226км + Самбір - Перечин 172км), від ст. Микулинці-Струсів до станції Перечин - 426км (Микулинці-Струсів - Тернопіль 28км + Тернопіль-Самбір 226км + Самбір - Перечин 172км). У зв`язку із зміною направлення вагонопотоків з 07.05.2021 вантажні поїзди курсували на станцію Перечин через транзитний пункт - станцію Ужгород, відтак відстань перевезення від станції Збараж до станції Перечин склала 481км (Збараж - Тернопіль 24км + Тернопіль-Ужгород 436км + Ужгорож - Перечин 21км), а від станції Микулинці-Струсів до станції Перечин - 485км (Микулинці-Струсів - Тернопіль 28км + Тернопіль-Ужгород 436км + Ужгорож - Перечин 21км).
Також наказом №209 від 07 травня 2021 року доручено Департаменту комерційної роботи AT «Укрзалізниця» опублікувати внесені зміни до ТК №4 та направити внесені зміни телеграмою заінтересованим структурним підрозділам, регіональним філіям, філіям АТ «УКРЗАЛІЗНИЦЯ».
Телеграмою заступника директора Департаменту комерційної роботи №ЦМ-15/262 від 07.05.2021 повідомлено начальників станцій, структурні підрозділи АТ "Українська залізниця" про те, що у зв`язку зі зміною порядку направлення вагонопотоків та організації їх у вантажні поїзди на залізницях України вносяться зміни до Тарифного керівництва №4 відповідно до наказу №209 від 0705.2021, які вводяться в дію 07.05.2021.
В подальшому, станцією Перечин по вищенаведених залізничних накладних було виявлено неправильне зазначення у графі 30 накладних відстані перевезення та внесено відповідні зміни до перевізних документів, зокрема щодо відомостей про відстані перевезення із станції Збараж до станції Перечин з 422км на 481км та з станції Микулинці-Струсів до станції Перчин з 426км на 489км.
Обставини щодо фактичної відстані залізничних перевезень за накладними, котрі виправлені станцією одержувача вантажу, відповідачем не заперечуються.
Після виявлення невірного зазначення у накладних відстані перевезення Залізницею проведено перерахунок та донараховано провізну плату по кожній відправці, а саме: по накладній №35653278 від 13.05.2021 на суму 781,90грн, №35684836 від 15.05.2021 на суму 781,90грн, №35817311 від 21.05.2021 781,90грн, №35930288 від 26.05.2021 -781,90грн, №35995208 від 29.05.2021 - 781,90грн, №36224400 від 08.06.2021 - 781,90грн, №36422194 від 17.06.2021 - 781,90грн, №36587764 від 25.06.2021 - 781,90грн, №36657500 від 29.06.2021 - 781,90грн, №36689008 від 30.06.2021 - 773,90грн, №36880466 від 08.07.2021 773,90грн, №37057692 від 15.07.2021 781,90грн, №37096898 від 17.07.2021 781,90грн, №37250990 від 23.07.2021 781,90грн, №37431996 від 30.07.2021 774,90грн; №35552207 від 07.05.2021 - 781,90грн, №35608827 від 11.05.2021 - 781,90грн, №35674183 від 14.05.2021 - 781,90грн, №35674225 від 14.05.2021 - 781,90грн, №35815638 від 21.05.2021 - 781,90грн, №35816065 від 21.05.2021 - 781,90грн, №35945013 від 27.05.2021 - 781,90грн, №35945039 від 27.05.2021 - 781,90грн, №36042042 від 31.05.2021 - 781,90грн, №36042059 від 31.05.2021- 781,90грн, 36256055 від 10.06.2021 - 781,90грн, №36253063 від 10.06.2021 - 781,90грн, №36372415 від 15.06.2021 - 781,90грн, №36541498 від 23.06.2021 - 781,90грн, №36657492 від 29.06.2021 - 781,90грн, №36927986 від 10.07.2021 - 781,90грн, №36928000 від 10.07.2021 - 781,90грн, №36927994 від 10.07.2021 - 781,90грн, №37432127 від 30.07.2021 782,90грн, №37432135 від 30.07.2021 782,90грн, №37798980 від 14.08.2021 782,90грн, №38047924 від 25.08.2021 921,90грн, №38201679 від 31.08.2021 921,90грн.
Згідно з розрахунком позивача, сума донарахованої провізної плати, із врахуванням сплачених сум відправником вантажу, становить 35966,64грн.
09.11.2021 підрозділом «Тернопільська дирекція залізничних перевезень» надіслано на адресу ДП «Тернопільський лісгосп» листа №ДН-2/ДНМ-2/258 в якому повідомлено про здійснені донарахування недобору належних Залізниці платежів. У листі-відповіді №663 від 12.11.2021 ДП «Тернопільський лісгосп» не надало згоду на коригування платежів за відповідний період, посилаючись на проведення аудиторської перевірки на підприємстві якою охоплено взаєморозрахунки з АТ «Укрзалізниця» та зважаючи на те, що оплату за доставку лісопродукції згідно умов договору повертав покупець.
Оскільки станом на 14.12.2021 на особовому рахунку Відповідача залишок коштів становив 929,07грн, що вбачається з Виписки по особовому рахунку відповідача № 5733572 за грудень 2021 року, наданої Філією «Єдиний розрахунковий центр залізничних перевезень» АТ «Укрзалізниця», та враховуючи відсутність згоди відповідача на списання коштів відповідно до п.4.9. договору, позивач звернувся з позовом до суду з метою захисту порушених майнових прав.
Оцінка доказів у справі та мотиви, з яких суд виходив при прийнятті рішення.
Відповідно до п. 1 ч. 2 ст. 11 ЦК України однією із підстав виникнення цивільних прав та обов`язків є договір, який в силу вимог ч. 1ст. 629 ЦК України є обов`язковим для виконання сторонами.
Згідно ст.908 ЦК України перевезення вантажу, пасажирів, багажу, пошти здійснюється за договором перевезення.
Правовідносини залізниці з відправниками та одержувачами вантажів, багажу, вантажобагажу і пошти регулюються Законами України «Про залізничний транспорт», «Про транспорт», «Про особливості утворення акціонерного товариства залізничного транспорту загального користування», Статутом залізниць України (далі - Статут), який затверджений постановою Кабінету Міністрів України №457 від 06.04.1998, Правилами перевезення вантажів залізничним транспортом України та іншими нормативно-правовими актами.
Як встановлено судом, між сторонами у справі 12.03.2020 укладено договір про організацію перевезень вантажів залізничним транспортом, за умовами якого позивач зобов`язався надавати відповідачу послуги, пов`язані з перевезенням вантажів, а відповідач зобов`язався, зокрема сплачувати послуги Перевізника та інші додаткові платежі, належні Перевізнику за договором з сум внесеної передоплати за кодом платника.
Відповідно до ч. 1 ст.916 ЦК України за перевезення вантажу, пасажирів, багажу, пошти стягується провізна плата у розмірі, що визначається за домовленістю сторін, якщо інше не встановлено законом або іншими нормативно-правовими актами. Якщо розмір провізної плати не визначений, стягується розумна плата.
Згідно з ст.62 Статуту залізниць України належні за перевезення вантажів і надання додаткових послуг платежі можуть вноситися готівкою, чеками, безготівково, якщо інше не передбачено законодавством, на станціях відправлення або передоплатою через розрахункові підрозділи залізниць.
Відповідно до ст.22 Статуту за договором залізничного перевезення вантажу залізниця зобов`язується доставити ввірений їй вантажовідправником вантаж у пункт призначення в зазначений термін і видати його одержувачу, а відправник зобов`язується сплатити за перевезення встановлену плату. Виконання залізницею додаткових операцій, пов`язаних з перевезенням вантажів (завантаження, розвантаження, зважування, експедирування тощо), здійснюється на підставі окремих договорів.
Згідно ст.23 Статуту залізниць, відправники повинні надати станції навантаження на кожне відправлення вантажу заповнену накладну (комплект перевізних документів). Станція призначення видає накладну одержувачу разом з вантажем. Дата приймання і видачі вантажу засвідчується на накладній календарним штемпелем станції. Для посвідчення прийняття вантажу до перевезення станція видає відправнику квитанцію. Форма накладної і порядок її заповнення, а також форма квитанції затверджуються Мінтрансом.
Статтею 6 Статуту залізниць України визначено, що накладна - це основний перевізний документ встановленої форми, оформлений відповідно до цього Статуту та Правил і наданий залізниці відправником разом з вантажем. Накладна є обов`язковою двосторонньою письмовою формою угоди на перевезення вантажу, яка укладається між відправником та залізницею на користь третьої сторони - одержувача. Накладна одночасно є договором на заставу вантажу для забезпечення гарантії внесення належної провізної плати та інших платежів за перевезення. Накладна супроводжує вантаж на всьому шляху перевезення до станції призначення.
Отже, належним чином оформлена залізнична накладна є угодою на перевезення вантажів залізничним транспортом, і на надання послуг по її візуванню не потребує укладення окремого договору.
Збірником тарифів, на перевезення вантажів залізничним транспортом у межах України та пов`язані з ними послуги, затвердженим наказом Мінтрансзв`язку України від 26.03.2009 №317 (далі за текстом - Збірник тарифів) визначаються тарифи, збори та плати, що застосовуються на всіх лініях залізниць України загального користування для всіх суб`єктів господарювання. Наказами Мінінфраструктури України затверджуються коефіцієнти, що застосовуються до базових платежів Збірника тарифів.
Розділом II Збірника тарифів встановлено правила застосування тарифів.
Так, для розрахунку плати за перевезення вантажів, у тому числі рейкового рухомого складу, порожніх контейнерів, за супроводження та охорону вантажів і за проїзд провідників потрібно зокрема:
за Тарифним керівництвом № 4 залізниць України визначити відстань перевезення (далі - тарифна відстань);
визначити характерні особливості перевезення вантажу (швидкопсувний, наливний, небезпечний, великоваговий, негабаритний спеціальний, військовий, з окремим локомотивом, на зчепі тощо) і застосувати відповідні правила розрахунків плати за перевезення;
визначити розрахункову масу вагонної відправки відповідно до пункту 4 цього розділу.
визначити належність вагона (контейнера) - перевізника, власний або орендований, у якому пред`являється до перевезення вантаж або перевезення у порожньому стані, і вибрати тарифну схему, тощо ( п. 1.1. р. ІІ Збірника тарифів).
Тарифна відстань перевезення зазначається в перевізних документах станцією відправлення, а при перевезенні імпортних вантажів через сухопутні прикордонні станції - станцією призначення.
У п.п.2.1-2.3, 2.8, 2.10, 2.11 Методичних рекомендацій щодо внесення змін до Тарифного керівництва №4 залізниць України та ведення електронної бази даних Тарифного керівництва №4, затверджених наказом Державної адміністрації залізничного транспорту України від 14.07.2015 №230-Ц/од, визначено, що зміни до ТК №4 вносяться наказами Укрзалізниці, які готуються Департаментами комерційної роботи (ЦМ), управління рухом (ЦД), пасажирських перевезень далекого сполучення (ЦЛ) та приміських пасажирських перевезень (ЦРП) і стосуються, в тому числі, тарифних відстаней між транзитними пунктами або вузлами, відстаней від державного кордону до прикордонних станцій, довжини портових та пристанських колій.
Після затвердження наказом Укрзалізниці змін до Тарифного керівництва №4 відповідальний департамент в обов`язковому порядку готує на залізниці України телеграму державною мовою про оголошення змін. У наказах Укрзалізниці та телеграмах про їх прийняття датою введення у дію змін до ТК №4, як правило, зазначається 1 або 15 число місяця.
Відповідно до п.1.2 Правил розрахунків за перевезення вантажів, затверджених наказом Міністерства транспорту України №644 від 21.11.2000 (надалі Правила розрахунків), плата за перевезення вантажу вноситься відправником під час оформлення перевезення. Плата може вноситися іншим платником, з яким залізницею укладено договір. До внесення цієї плати відправлення вантажу може бути затримано, за час затримки залізниця стягує з відправника плату за користування вагонами (контейнерами), передбачену ст. 119 Статуту, а також пеню у розмірі, встановленому законодавством.
Відповідно до п.1.3 Правил розрахунків, остаточні розрахунки між залізницями і одержувачами за перевезення вантажів і надання додаткових послуг здійснюються на станціях призначення. При цьому до оформлення видачі вантажу одержувачу станція повинна перевірити правильність сплаченої провізної плати, отримати недобори і всі платежі, які виникли на станції відправлення або при перевезенні і на станції призначення.
Перевізник має право здійснити відповідне коригування лише за наявності підстав та за умови виконання ним вимог, що визначені чинним законодавством.
Так, відповідно до п.1.1 Правил оформлення перевізних документів, затверджених наказом Міністерства транспорту України від 21.11.2000 №644, зареєстрованих в Міністерстві юстиції України 24.11.2000 №863/5084 (далі - Правила), на кожне відправлення вантажу, порожніх власних, орендованих вагонів та контейнерів відправник надає станції відправлення перевізний документ (накладну) за формою, наведеною у додатку 1 до цих Правил.
Накладна є обов`язковою двосторонньою письмовою формою угоди на перевезення вантажу, яка укладається між відправником та залізницею на користь третьої сторони - одержувача. Накладна супроводжує вантаж на всьому шляху перевезення до станції призначення, де видається одержувачу разом з вантажем. Заповнення накладної здійснюється відправником, залізницею, одержувачем згідно з поясненнями, наведеними у додатку 3 до цих Правил (п.1.2 Правил оформлення перевізних документів).
Відповідно до пункту 1.3 вказаних Правил, усі відомості, передбачені формою бланка перевізного документа, повинні бути внесені відправником у відповідні графи. Виправлення не допускаються; у разі необхідності зміни відомостей, внесених до перевізного документа, відправник зобов`язаний заповнити новий перевізний документ. Зміни, які вносяться до перевізного документа залізницею, засвідчуються посадовою особою залізниці із зазначенням дати та найменування станції, на якій внесено зміни.
Заповнення накладної на станції призначення здійснюється згідно з додатком 3 до цих Правил (п.5.1 Правил оформлення перевізних документів).
Відповідно до додатку 3 до Правил оформлення перевізних документів, графа 30 «Тарифні відмітки» заповнюється залізницею у відповідності до Тарифного керівництва.
Інші відмітки, необхідні для визначення провізної плати і зборів за послуги, пов`язані з перевезенням і для виконання особливих умов перевезення, вносяться в перевізний документ відправником, станціями відправлення, призначення та попутними станціями відповідно до Збірника тарифів на перевезення вантажів залізничним транспортом у межах України та пов`язані з ними послуги, затвердженого наказом Міністерства транспорту та зв`язку України від 26.03.2009 № 317, зареєстрованого у Міністерстві юстиції України 15.04.2009 за №340/16356 (зі змінами), та інших нормативно-правових актів (п.5.4 Правил оформлення перевізних документів).
Як свідчать матеріали справи, при відправленні вантажу за 38 залізничними накладними вантажовідправником було сплачено провізну плату з урахуванням такої тарифної відстані: від станції Збараж Львівської залізниці до станції Перечин Львівської залізниці - 422км, а від станції Микулинці-Струсів до станції Львівської залізниці до станції Перечин Львівської - 426км.
Утім, у зв`язку із зміною вагонопотоків та організації їх у вантажні поїзди на залізницях України, що стало підставою для внесення змін до Тарифного керівництва №4, фактична тарифна відстань від станції Збараж Львівської залізниці до станції Перечин Львівської залізниці склала 481км, а від станції Микулинці-Струсів до станції Львівської залізниці 485км. При цьому такі зміни були введені в дію з 07.05.2021.
Станцією призначення вантажу Перечин Львівської залізниці у листопаді 2021 року враховуючи зміни ТФ №4, відповідно до вимог п. 1.3. Правил оформлення перевізних документів було внесено відповідні виправлення в графу 30 залізничних накладних, котрі супроводжували вантаж та були оформлені в період з 07.05.2021 по 31.08.2021 щодо перевізної відстані.
Таким чином, з станції відправлення Збараж розрахована відстань за перевезення згідно перевізних документів складала 422км, але фактично, після змін така повинна складати 481км; з станції відправлення Микулинці-Струсів розрахована відстань за перевезення згідно перевізних документів складала 426 км, однак фактично, після змін, склала 485км. Відстані за перевезення зі станцій Збараж, Микулинці-Струсів до станції Перечин входять в одну тарифну сітку (розрахунковий діапазон).
Згідно з пунктом 3.2 укладеного Договору на Замовника покладено обов`язок сплачувати провізні платежі за перевезення вантажу у власному вагоні Перевізника (крім транспортерів Перевізника, проїзду бригад супроводження транспортерів та вагонів для проїзду цих бригад), які складаються, зокрема із плати за використання власного вагону Перевізника в процесі надання послуг з перевезення вантажів (у вантажному та порожньому рейсах) за нормативний термін доставки, розмір якої визначається на підставі п.3.2.1 Договору.
Відповідно до п.3.2 договору Замовник зобов`язався сплачувати провізні платежі за перевезення вантажу у власному вагоні Перевізника (крім транспортерів Перевізника, проїзду бригад супроводження транспортерів та вагонів для проїзду цих бригад), які складаються з: 1) плати за перевезення (провізної плати) навантаженого власного вагону Перевізника та інших платежів, які визначаються за тарифом, визначеним у Збірнику тарифів встановленим для власного вагону перевізника; 2) компенсації витрат на перевезення у порожньому стані власного вагону Перевізника, яка визначається за тарифною схемою 14 Збірника тарифів за тарифну відстань перевезення вантажу, скориговану на коефіцієнт порожнього пробігу, зазначеного в Додатку 1-2 до договору. У випадку оформлення відправки вантажу на експорт сплачуються додаткові збори, передбачені п. 5, 7 розд. III Збірника тарифів, окремо для завантаженого та порожнього вагонів; 3) плати за використання власного вагону Перевізника в процесі надання послуг з перевезення вантажів (у вантажному та порожньому рейсах) за нормативний термін доставки.
Відповідно до п. 3.2.1 договору розмір плати за використання власного вагону Перевізника в процесі надання послуг з перевезення вантажів (у вантажному та порожньому рейсах) визначається в наступному порядку: при перевезенні по території України, як сума плати за використання вагону в процесі надання послуг з перевезення вантажів (у вантажному та порожньому рейсах) за нормативний термін доставки за такими формулами: В= Вван + Впор; Вван = Спл х (Тван + Тдод); Впор = Спл х (Тпор + Тдод), де: Вван - плата за використання власного вагону Перевізника під час перевезення вантажу, грн /вагон; Впор - плата за використання власного вагону Перевізника під час перевезення порожнього вагону, грн / вагон; Тван - нормативна кількість діб у вантажному рейсі; Тпор - нормативна кількість діб у порожньому рейсі; Тдод - кількість діб відповідно до ст. 24 СМГС або п. 2.4 Правил обчислення термінів доставки вантажів (ст. 41, 116 Статуту), затверджених наказом Міністерства транспорту України від 21.11.2000 №644. Тдод може не застосовуватися за рішенням Перевізника. Інформація про застосування Тдод зазначається у Додатку 1-2 до договору. Спл - ставка плати за використання власних вагонів Перевізника для відповідного типу, грн /вагон за добу, зазначена в Додатку 1-2 до договору. Плата нараховується за ставками, що діють на дату приймання вантажу до перевезення.
Нормативна кількість діб використання власного вагону Перевізника у вантажному або порожньому рейсах визначається за такими формулами: Тван = Lван/Vдост, Тпор = LванхKпп/V дост, де: Lван - тарифна відстань перевезення вантажу, км; Vдост - нормативна кількість кілометрів за одну добу (км/добу) відповідно до п.1 Правил обчислення термінів доставки незалежно від виду сполучення, при цьому: для маршрутного, контейнерного поїзда - 320 км/добу; для перевезень вантажів з погодженим скороченим терміном доставки маршрутними, контейнерними поїздами - 480 км/добу.
У всіх випадках за кожне перевезення (за вантажний або порожній рейси) неповна доба використання округляється до повної; Кпп - коефіцієнт порожнього пробігу, зазначено у Додатку 1-2 до договору.
Відповідно до п.1 Розділу 4 Збірника тарифів, визначення плати за вантажні перевезення здійснюється за тарифними схемами. Плата за тарифними схемами визначається залежно від відстані перевезення.
У даному випадку за схемою 1 (для вантажів в універсальних вагонах) із застосуванням коефіцієнтів для вантажів 1-го класу, який становить 1,695, відповідно до наказу Міністерства інфраструктури України від 22.03.2021 №205.
За тарифною схемою 1 плата визначається залежно від належності вагона (парку залізниць, власний або орендований), у якому перевозиться вантаж, за базовими ставками плат за вагон відповідної розрахункової маси вантажу у вагоні.
Відповідно, за 1 вагон/60 тон/481 (485) км сума за перевезення в травні має складати: провізна плата: 4146х1,695 = 7027,00грн, де 4146 (складова тарифу за перевезення 60 тон), 1,695 (коефіцієнт для вантажів 1-го тарифного класу, відповідно до наказу Міністерства інфраструктури України від 30.03.2021 №205).
Компенсації витрат на перевезення у порожньому стані власного вагону Перевізника: 481 (тарифна відстань) х 1,14 (коефіцієнт порожнього пробігу) = 548км; за схемою 14 складова тарифу за 548 км складає 360,3; тому 360,3х4(вісь)х1,242 (коефіцієнт з-під вивантаження вантажів 1-го тарифного класу) = 1790, 00грн.
Плата за використання власного вагону Перевізника: Тван=481/200=2,4; Тпор=481х1,14/200=2,7; Вван=610х(3+1)=2440; Впор=610х(3+1) = 2440; В=2440+2440=4880грн. Тобто, за 1 вагон/60тон, тариф за перевезення в травні: 7027,0+4880,0+1790,0=13697,00грн.
Як встановлено, 27.05.2021оприлюднено нову редакцію договору про надання послуг з організації перевезень вантажів залізничним транспортом, який розміщено за посиланням: http://uz-cargo.com/contraetcarriage.html. Змінами в договір з 01.06.2021 затверджено зменшення ставок плати за використання власних вагонів Перевізника (Спл) у вантажному та порожньому рейсах по території України та за межами України (таблиця 1 додатку 1-2 до договору). Спл з 01.06.2021 складає 510грн/добу.
Відповідно, плата за використання власного вагону Перевізника складає: Тван=481/200=2,4, Тпор=481х1,14/200=2,7; Вван=510х(3+1)=2040; Впор=510х(3+1)=2040; В=2040+2040=4080грн. Відтак, за 1 вагон/60тон/481(485)км тариф за перевезення в травні: 7027,0+4080,0+1790,0=12897,00грн; за 1 вагон/55тон/485км: 6929,0+4080,0+1790,0=12799,00грн.
29.06.2021 оприлюднено нову редакцію договору про надання послуг з організації перевезень вантажів залізничним транспортом, який розміщено за посиланням: http://uz-cargo.com/coiitractcarriage.html. Змінами в договір з 01.07.2021 по 31.07.2021 затверджено фактичні ставки плати за використання власних вагонів Перевізника (Спл) у вантажному та порожньому рейсах по території України та за межами України. Спл з 01.07.2021 складає 410грн/добу. Окрім цього, затверджено зміни до коефіцієнтів порожнього пробігу, для даного виду вантажу Кпп-1,09 (таблиця 2 додатку 1-2 до договору), які вступають в дію з 30.07.2021. Відповідно, плата за використання власного вагону Перевізника складає: Тван=481/200=2,4; Тпор=481х1.14/200=2,7; Вван=410х(3+1)=1640; Впор=410х(3+1)=1640; В=1640+1640=3280грн. Отже, за 1 вагон/60 тон/481 (485)км тариф за перевезення в липні 2021 року складатиме: 7027,0+3280,0+1790,0=12097,00грн; а за 1 вагон/55 тон/485км сума за перевезення в липні 2021 складала: 6929,0+3280,0+1790,0=11999,00грн.
З 30.07.2021 компенсації витрат на перевезення у порожньому стані власного вагону Перевізника складали: 481(тарифна відстань)х1,09(коефіцієнт порожнього пробігу)=524км; 485(тарифна відстань)х1,09(коефіцієнт порожнього пробігу)=528км. За схемою 14 складова тарифу за 524км/528км складає 343,1. Звідси, 343,1х4(вісь)х1,242 (коефіцієнт з-під вивантаження вантажів 1-го тарифного класу)=1704, 50грн. Отже, з 30.07.2021 за 1 вагон/60тон/481(485)км тариф за перевезення складав: 7027,0+3280,0+1704,50=12011,50грн; за 1 вагон/55 тон/485км: 6929+3280+1704,50=11913,50грн.
27.07.2021 оприлюднено нову редакцію договору про надання послуг з організації перевезень вантажів залізничним транспортом, який розміщено за посиланням: http://uz-cargo.com/contractcarriage.html. Змінами в договір з 01.08.2021 по 31.08.2021 затверджено фактичні ставки плати за використання власних вагонів Перевізника (Спл) у вантажному та порожньому рейсах по території України та за межами України (таблиця 1 додатку 1-2 до договору). Спл з 01.08.2021 складає 310грн/добу. Відповідно, плата за використання власного вагону Перевізника складає: Тван=4.81/200=2,4; Тпор=481х1,14/200=2,7; Вван=310х(3+1)=1240; Впор=310х(3+1)=1240; В=1240+1240=2480грн. Відповідно, за 1 вагон/60тон/481(485)км тариф за перевезення в серпні 2021 року складав 11211,50грн (7027,0+2480,0+1704,50).
Відповідно до наказу Міністерства інфраструктури України від 11.08.2021 №418 починаючи з 0 годин 17.08.2021 розрахунок плати за вантажні перевезення проводиться за тарифами Збірника тарифів із застосуванням змінених коефіцієнтів. Коефіцієнт для вантажів 1-го класу складає 1,831, а з-під вивантаження вантажів 1-го тарифного класу -1,885.
Відповідно, провізна плата з 17.08.2021 повинна складати 7591,00грн (4146 (складова тарифу за перевезення 60 тон)х1,831 (коефіцієнт для вантажів 1-го тарифного класу)).
Компенсації витрат на перевезення у порожньому стані власного вагону Перевізника склали: 485(тарифна відстань)х1,09(коефіцієнт порожнього пробігу)=528км. За схемою 14 складова тарифу за 528км складає 343,1. Звідси, 343,1х4(вісь)х1,885(коефіцієнт з-під вивантаження вантажів 1-го тарифного класу)=2587,00грн. Відтак, з 17.08.2021 за 1 вагон/60 тон/481(485)км тариф за перевезення складав 12658,00грн (7591,00+2480,00+2587,00).
З урахуванням наведеного сума недобору по відправках відповідача складає:
1) з станції Збараж 781,90грн по накладній №35653278 від 13.05.2021 (12915,10-13697,00), 781,90грн по накладній №35684836 від 15.05.2021 (12915,10-13697,00), 781,90грн по накладній №35817311 від 21.05.2021 (12915,10-13697,00), 781,90грн по накладній №35930288 від 26.05.2021 (12915,10-13697,00), 781,90грн по накладній №35995208 від 29.05.2021 (12915,10-13697,00), 781,90грн по накладній №36224400 від 08.06.2021 (12115,10-12897,00), 781,90грн по накладній №36422194 від 17.06.2021 (12115,10-12987,00), 781,90грн по накладній №36587764 від 25.06.2021 (12115,10-12987,00), 781,90грн по накладній №36657500 від 29.06.2021 (12115,10-12987,00), 773,90грн по накладній №36689008 від 30.06.2021 (12025,10-12799,00), 773,90грн по накладній №36880466 від 08.07.2021 (11225,10-11999,00), 781,90грн по накладній №37057692 від 15.07.2021 (11315,10-12097,00), 781,90грн по накладній №37096898 від 17.07.2021 (11315,10-12097,00), 781,90грн по накладній №37250990 від 23.07.2021 (11315,10-12097,00), 774,90грн по накладній №37431996 від 30.07.2021 (11138,60-11913,50);
2) 781,90грн по накладній №35552207 від 07.05.2021 (12915,10-13697,00), 781,90грн по накладній №35608827 від 11.05.2021 (12915,10-13697,00), 781,90грн по накладній №35674183 від 14.05.2021 (12915,10-13697,00), 781,90грн по накладній №35674225 від 14.05.2021 (12915,10-13697,00), 781,90грн по накладній №35815638 від 21.05.2021 (12915,10-13697,00), 781,90грн по накладній №35816065 від 21.05.2021 (12915,10-13697,00), 781,90грн по накладній №35945013 від 27.05.2021 (12915,10-13697,00), 781,90грн по накладній №35945039 від 27.05.2021 (12915,10-13697,00), 781,90грн по накладній №36042042 від 31.05.2021 (12915,10-13697,00), 781,90грн по накладній №36042059 від 31.05.2021 (12915,10-13697,00), 781,90грн по накладній №36256055 від 10.06.2021 (12115,10-12897,00), 781,90грн по накладній №36253063 від 10.06.2021 (12115,10-12897,00), 781,90грн по накладній №36372415 від 15.06.2021 (12115,10-12897,00), 781,90грн по накладній №36541498 від 23.06.2021 (12115,10-12897,00), 781,90грн по накладній №36657492 від 29.06.2021 (12115,10-12897,00), 781,90грн по накладній №36927986 від 10.07.2021 (11315,10-12097,00), 781,90грн по накладній №36928000 від 10.07.2021 (11315,10-12097,00), 781,90грн по накладній №36927994 від 10.07.2021 (11315,10-12097,00), 782,90грн по накладній №37432127 від 30.07.2021 (11228,60-12011,50), 782,90грн по накладній №37432135 від 30.07.2021 (11228,60-12011,50), 782,90грн по накладній №37798980 від 14.08.2021 (10428,60-11211,50), 921,90грн по накладній №38047924 від 25.08.2021 (11736,10-12658,00), 921,90грн по накладній №38201679 від 31.08.2021 (11736,10-12658,00).
Пунктом 4.9 договору передбачено право Перевізника у випадку виявлення неправильного нарахування платежів здійснити перерахунок, після чого надлишок списаних коштів зараховується на особовий рахунок замовника, як оплата за майбутні перевезення або ж додатково з сум внесеної попередньої оплати списати кошти для оплати належних перевізнику платежів в порядку та строки, передбачених законодавством. Строк позовної давності за вимогами Перевізника до Замовників, що випливають з правовідносин сторін за договором, становить один рік (п.7.3 договору).
Відповідно до ст.57 Статуту залізниць плата за перевезення вантажів справляється залежно від відстані, яка визначається згідно з планом формування поїздів.
Отже, укладаючи договір на основі вільного волевиявлення відповідач погодився на встановлення особливого порядку здійснення розрахунків між сторонами, беручи при цьому на себе відповідні зобов`язання, в тому числі, але не виключно, щодо внесення попередньої оплати за надані в майбутньому послуги, право Перевізника на здійснення перерахунку (як в сторону збільшення, так і зменшення) та наступне стягнення недоотриманих грошових коштів у вигляді плати за послуги перевезення за рахунок внесеної Замовником передоплати.
Перевіривши розмір донарахованої провізної плати господарським судом встановлено, що останній здійснений у відповідності до п. 3.2. договору, п. 3.2.1 договору (з урахуванням діючих редакцій договору) за тарифною схемою №1 для перевезення вантажів вагонними відправками в універсальних вагонах, застосування якої передбачено розділом 4 Збірника тарифів на перевезення вантажів залізничним транспортом у межах України та пов`язані з ними послуги (Тарифне керівництво №1), затвердженого наказом Міністерства транспорту та зв`язку України від 26.03.2009р. № 317 та зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 15.04.2009р. за № 340/16356, виходячи із фактичної відстані перевезення, а також розрахункової маси вантажу у кожному вагоні, із застосуванням коефіцієнту для вантажів 1 класу, які встановлено наказами Міністерства інфраструктури України від 30.03.2021 нр205, від 11.08.2021 нр 418 та є арифметично вірним.
Оскільки Перевізнику надано право здійснити відповідне коригування лише за наявності підстав та за умови виконання ним вимог, що визначені чинним законодавством, тому, з огляду на положення ст.ст.57, 62 Статуту залізниць України, р. ІІ Збірника тарифів на перевезення вантажів залізничним транспортом у межах України та пов`язані з ними послуги, а також враховуючи обставини зміни тарифних відстаней перевезення, які введені наказом АТ «Українська залізниця» №209 від 07.05.2021 в дію з 07.05.2021 згідно з розпорядженням №ЦМ-15/262 від 07.05.2021 до Тарифного керівництва №4, та фактичну відстань перевезення вантажу за 38 залізничними накладними, господарський суд дійшов висновку про наявність у відповідача обов`язку щодо сплати позивачу донарахованої провізної плати за фактичну відстань перевезення лісопродукції в період з 07.05.2021 по 31.08.2021 на загальну суму недобору по кожній відправці в розмірі 35966,64грн з ПДВ, а отже, і про задоволення позовних вимог.
Твердження відповідача з приводу відшкодування таких витрат з оплати вартості залізничного перевезення лісопродукції одержувачем вантажу (провізної плати), відтак, неможливість її відшкодування підприємтсвом суд відхиляє, оскільки умовами п.3.2 укладеного між сторонами договору визначено, що плата за перевезення списується виконавцем на підставі перевізних документів та визначається у відповідності до розділу II-IV Збірника тарифів на перевезення вантажів залізничним транспортом у межах України та пов`язані з ними послуги з урахуванням коефіцієнтів, оголошених Укрзалізницею, що не потребує обов`язкового додаткового врегулювання сторонами цього питання; за відповідними перевезеннями відповідач виступав відправником вантажу, на якого покладено обов`язок з оплати перевізної плати; у цьому випадку немає договірних відносин за спірними накладними між Залізницею та одержувачем вантажу, оскільки усі розрахунки проводилися між Перевізником та відповідачем у справі на підставі договору про надання послуг з організації перевезення вантажів залізничним транспортом, укладеним 12.03.2020; умови договору не ставлять оплату донарахованої провізної плати у залежність від її відшкодування відповідачу третіми особами.
Висновки господарського суду за результатами вирішення спору.
Відповідно до ст.20 Цивільного кодексу України право на захист особа здійснює на свій розсуд.
Дослідивши подані докази суд визнав їх належними, допустимими, достовірними, а також вірогідними і взаємозв`язаними у сукупності доказами в розумінні ст.86 Господарського процесуального кодексу України. На підставі цих доказів, з урахуванням встановлених обставин по справі та діючого законодавства, суд дійшов до висновку про обґрунтованість вимог позивача. В даному спорі подані позивачем докази відповідачем жодним чином не спростовані.
Розподіл судових витрат.
Судові витрати, що складаються із сплаченого позивачем судового збору в розмірі 2270грн, згідно з ст.129 ГПК України, покладаються на відповідача у справі.
Керуючись ст.ст.4, 11, 42, 46, 73, 74, 76-79, 86, 91, 123, 129, 219, 220, 222, 233, 236-238, 240, 241, 247, 252 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд, -
ВИРІШИВ:
1. Позов задовольнити.
2. Стягнути з Державного підприємства «Тернопільське лісове господарство» (вул.Багата, бунок 5А, м.Тернопіль, ідентифікаційний код 00993024) на користь Акціонерного товариства «УКРАЇНСЬКА ЗАЛІЗНИЦЯ» (вул.Єжи Ґедройця, будинок 5, м.Київ, ідентифікаційний код 40075815) в особі Регіональної філії «Львівська залізниця» (вул.Гоголя, будинок 1, м.Львів, ідентифікаційний код 40081195) - 35966 (тридцять п`ять тисяч дев`ятсот шістдесят шість)грн 64коп. донарахованої провізної плати та 2270 (дві тисячі двісті сімдесят) грн 00коп. в повернення сплаченого судового збору.
Видати наказ після набрання судовим рішенням законної сили.
Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Судове рішення складено та підписано 15.04.2022.
Суддя Н.О. Андрусик
Суд | Господарський суд Тернопільської області |
Дата ухвалення рішення | 07.04.2022 |
Оприлюднено | 24.06.2022 |
Номер документу | 103977211 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема, договорів Невиконання або неналежне виконання зобов’язань перевезення, транспортного експедирування залізницею |
Господарське
Господарський суд Тернопільської області
Андрусик Н.О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні