Рішення
від 17.04.2022 по справі 420/26414/21
ОДЕСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 420/26414/21

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

18 квітня 2022 року м. Одеса

Одеський окружний адміністративний суд у складі: головуючого судді - Завальнюка І.В., розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження без виклику сторін справу за адміністративним позовом Селянського (фермерського) господарства «Мрія» до Головного управління ДПС в Одеській області, ДПС України про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії,

ВСТАНОВИВ:

Позивач звернувся до суду із вказаним позовом, в якому просить суд визнати протиправним та скасувати рішення комісії ГУ ДПС в Одеській області від 09.09.21 № 3093007/22496958, 3093003/22496958, 3093006/22496958; зобов`язати ДПС України зареєструвати в ЄРПН податкові накладні від 02.09.2021 №№ 1, 2, 3.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що господарством були складені та направлені для реєстрації в ЄРПН податкові накладні від 02.09.2021 №№ 1, 2, 3, однак рішеннями Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в ЄРПН від 09.09.21 № 3093007/22496958, 3093003/22496958 позивачу відмовлено у реєстрації податкових накладних. На виконання вимог ст. 56 ПК України господарством було направлено на адресу відповідача повідомлення про подання пояснень та копії документів щодо підтвердження реальності здійснення операцій по відмовленим податковим накладним. Не зважаючи на подання платником податків усіх необхідних документів, спірні податкові накладні зареєстровані не були, що зумовило позивача звернутися за судовим захистом.

Ухвалою судді від 27.01.2022 позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито провадження у справі; постановлено справу розглядати за правилами спрощеного позовного провадження без виклику сторін.

18.02.2022 до суду від представника відповідачів надійшов відзив на позовну заяву, відповідно до якого відповідачі позовні вимоги не визнали у повному обсязі, в задоволенні позову просили відмовити, зазначивши, що обов`язок довести реальність господарської операції та підтвердити її належними документами покладається виключно на Позивача. Вказані первинні документи мають відповідати стандартам бухгалтерського обліку та вимогам Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність». Позивачу було запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПК/РК для розгляду питання прийняття рішення щодо реєстрації/відмови в реєстрації податкової накладної. На виконання п. 11 Порядку №1165 позивачем було подано до контролюючого органу Повідомлення про надання пояснень та копії документів щодо податкових накладних, реєстрацію яких зупинено. Рішення комісії ГУ ДПС в Одеській області з питань зупинення реєстрації ПН / РК в ЄРПН про відмову в реєстрації податкових накладних господарства було прийнято у зв`язку з ненаданням платником податків копій документів відповідно до пункту 5 Порядку 520 від 14.12.19. Таким чином, на момент винесення оскаржуваних рішень про відмову у реєстрації податкових накладних в ЄРПН, позивач не виконав вимоги ПК України та Порядку №520 щодо підтвердження правомірності формування та подання податкових накладних, і саме з цих підстав контролюючий орган відмовив у реєстрації податкових накладних.

Відповідь на відзив від позивача до суду не надійшла.

Ухвалою суду від 21.02.2022 заяву представника відповідача із запереченнями проти розгляду справи за правилами спрощеного позовного провадження залишено без задоволення.

Ухвалою суду від 21.02.2022 залучено ДПС України до участі в справі як другого відповідача.

Дослідивши матеріали справи, суд дійшов висновку про обґрунтованість адміністративного позову та наявність підстав для його задоволення.

Судом встановлено, що Фермерське господарство «Мрія» перебуває на обліку Головного управління ДПС в Одеській області та є платником податку на додану вартість з 20.01.1998, що підтверджується витягом з реєстру платників податку на додану вартість № 2115124500019 від 15.09.2021.

01.09.2021 між СФГ «Мрія» (Продавець) та ТОВ «Злата-Трейд» (35623200) (Покупець) укладено договір поставки № КС-2109-0101, за яким Продавець зобов`язаний поставити 200 метричних тон пшениці врожаю 2021 року, а покупець сплатити поставлений товар 1 659 999,60 грн.

Відповідно до п.1.1, п.1.2 договору предметом договору є пшениця врожаю 2021 р., яка є продукцією власного виробництва фермерського господарства.

На підставі п.2.1 договору № КС-2109-0101 та доповнення № ДП-001 до договору поставки № КС-2109-0101 від 01.01.2021 та від 03.09.2021, загальна кількість поставки товару складає 205 метричний тон +/- 5%. Постачальник здійснює передачу товару на умовах EXW (франко-склад постачальника) Маразліївка, відповідно до показників якості згідно з п.2.3 договору.

Згідно з п.6 договору розрахунки здійснюються в безготівковій формі у розмірі 86% шляхом банківського переведення коштів на розрахунковий рахунок постачальника протягом 5 робочих днів з моменту надання постачальником покупцю сканкопій документів, зазначених у п.6.1 договору (рахунку на оплату, реєстру відвантаженого зерна, видаткової накладної, товарно-транспортної накладної, підписаний сторонами договір та акт приймання-передачі товару), а 14% покупець оплачує після отримання товару, підтверджених оригіналами вищезазначених первинних документів. Платіж за договором вважається здійсненим належним чином у день відправлення покупцем коштів на зазначений постачальником рахунок, IBAN.

На рахунок СФГ «Мрія» надійшла часткова оплата за поставлений товар: 01.09.2021 300 000 грн; 06.09.2021 613 145,39 грн; 06.09.2021 146 778,91 грн; 06.09.2021 542 994,61 грн.

Відповідно до п.6.1 договору постачальник повинен надати покупцеві податкову накладну в електронному вигляді, належним чином оформлену у відповідності до правил, які встановлені п.201.1 ПК України, зокрема із обов`язковим зазначенням коду товару згідно УКТ ЗЕД, та зареєстровану в ЄРПН через систему електронного документообігу в момент першої події, з урахуванням граничних строків реєстрації в ЄРПН.

На виконання умов вказаного договору СФГ «Мрія» 01.09.2021 реалізувало ТОВ «Злата Трейд» пшеницю врожаю 2021 року власного виробництва за товарно-транспортними накладними на загальну суму 1 040 985,74 грн, в т.ч. ПДВ 14% 127 840,35 грн. Поставка товару відповідно до п.5.6 договору здійснювалося на автотранспорт покупця на складі постачальника.

Продовжуючи виконувати умови Договору № КС2101-0101 СФГ «МРІЯ» 02.09.2021 реалізувало ТОВ «ЗЛАТА ТРЕЙД» пшеницю врожаю 2021 року власного виробництва за товарно-транспортними накладними на загальну суму 786 341,81 грн., в т.ч. ПДВ 14% 96 568,29 грн, п.5.6 «Поставка товару» Договору №2109-0101 завантаження Товару здійснювалось на автотранспорт Покупця на складі Постачальника.

29.06.2021 між СФГ «МРІЯ» (Постачальник за договором) та Приватним Підприємством «АККЕРМАН ЗЕРНОПРОМ» (код ЄДРПОУ 31736056) (Покупець за договором) укладено договір поставки NОД-8 (далі Договір № ОД-8). (Копія додається)

Відповідно до п.1.1 Договору № ОД-8 предметом Договору є товар, визначений Специфікацією, яка є невід`ємною частиною вказаного договору. 02.09.2021 року було підписано Специфікацію № 5 і згідно п.1 об`єктом продажу с пшениця врожаю 2021 р. (далі-Товар) і с продукцією власного виробництва.

На підставі п.2 Специфiкацiп №5 загальна кількість поставки Товару складає 200 метричних TOH +/- 10%. Постачальник здійснює передачу Товару шляхом транспортування автотранспортом Покупця зі складу Постачальника до місця поставки: м. Білгород-Дністровський, вул. Автомобільна, буд.11. Постачальник повинен забезпечити супроводження Товару оригіналами товарно-транспортних накладних. Фактично було відвантажено Товару в кількості 207,44 т, на загальну суму разом з ПДВ 1 739 383,65 грн.

Розрахунки за Договором № ОД-8 здійснюються в безготівковій формі (п.5,2 Договору № ОД-8 у розміри 86% шляхом банківського переведення коштів на розрахунковий рахунок Постачальника протягом 5 (п`яти) робочих днів з моменту надання Постачальником Покупцю сканкопій документів, зазначених в п.5.1 Договору № ОД-8 (рахунку на оплату, реєстру відвантаженого зерна, видаткової накладною, товарно транспортної накладної, підписаний сторонами Договір та акт приймання-передачі Товару), а 14% вартості поставленого Товару на поточний рахунок Постачальника протягом 5(п`яти ) днів з моменту реєстрації Постачальником податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі-ЄРПН). 03.09.2021 року на рахунок Продавця надійшла часткова оплата за поставлений Товар у сумі 700 000,00 грн, та 08.09.2021 року у сумі 500 000,00 грн. та 10.09.2021 року у сумі 325 775,13 грн.

На підставі п. 5.4 Договору № ОД-8 Постачальник повинен надати Покупцеві податкову накладну в електронному вигляді, належним чином оформленості до правил, які встановлені п.201.1 Податкового Кодексу України, зокрема за обов`язковим зазначенням коду Товару згідно з УКТ ЗЕД, та зареєстровану в Єдиному реєстрі податкових накладних через систему електронного документообігу в момент першої події, з урахуванням граничних строків реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних. Згідно п 5.3 Договору № ОД-8 Постачальник зобов`язаний зареєструвати податкові накладні протягом п`яти днів з моменту поставки Товару.

02.09.2021 на виконання умов договору №ОД-8 СФГ «МРІЯ» реалізувало ПП «АККЕРМАН ЗЕРНОПРОМ» Пшеницю врожаю 2021 року власного виробництва за товарно-транспортними накладними на загальну суму 1 739 383,65 грн, в т.ч. ПДВ 14% 213 608,52 грн.

Згідно з підпунктом «а» пункту 185.1 статті 185 Податкового кодексу України (далі ПК України), об`єктом оподаткування податком на додану вартість є операції платників податку з постачання товарів, місцем постачання яких розташоване на митній території України.

01.09.2021 відповідно до п.6.3 Договору №КС2109-0101, позивачем СФГ «МРІЯ» була складена податкова накладна №1 на суму 1 040 985,74 грн. в т.ч. ПДВ 127 840,35 грн.

02.09.2021 відповідно до п.6.3 Договору NKC2109-0101, позивачем СФГ «МРІЯ» була складена податкова накладна №2 на суму 786 341,81 грн. в т.ч. ПДВ 96 568,29 грн.

02.09.2021 відповідно до п.5.3 Договору № ОД-8, позивачем СФГ «МРІЯ» була складена податкова накладна №3 на суму 1 739 383,65 грн. в т.ч. ПДВ-213 608,52 грн.

3 метою реєстрації в ЄРПН господарством 05.09.2021 засобами телекомунікаційного зв`язку через автоматизовану систему «Єдине вікно подання електронних документів» подано до ДПС України податкову накладну №2 від 02.09.2021 року, виписану Товариству з обмеженою відповідальністю «ЗЛАТА ТРЕЙД» (код ЄДРПОУ 35623200).

06.09.2021 з метою реєстрації ЄРПН позивачем засобами телекомунікаційного зв`язку через автоматизовану систему «Єдине вікно подання електронних документів» подано до ДПС України податкову накладну №1 від 01.09.2021 року, виписану Товариству з обмеженою відповідальністю «ЗЛАТА ТРЕЙД» (код ЄДРПОУ 35623200).

З метою реєстрації ЄРПН позивачем 05.09.2021 засобами телекомунікаційного зв`язку через автоматизовану систему «Єдине вікно подання електронних документів» подано до ДПС України податкову накладну No3 від 02.09.2021, виписану Приватному підприємству «АККЕРМАН ЗЕРНОПРОМ» (код ЄДРПОУ 31756056).

Як вбачається з квитанцій (Квитанція від 06.09.2021 про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної в ЄРПН, що зареєстрована в ЄРПН за №9255343010, Квитанція від 06.09.2021 про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної в ЄРПН, що зареєстрована в ЄРПН за №9255382963, Квитанція від 06.09.2021 про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної в ЄРПН, що зареєстрована в ЄРПН за №9255375317), реєстрація податкової накладної № l від 01.09.2021, податкової накладної №2 від 02.09.2021 та податкової накладної № 3 від 02.09.2021 було зупинено, оскільки «Відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України, реєстрація ПН/РК від 01.09.2021 №1 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 1001, відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість , як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/ послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Пропонуємо надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних. Додатково повідомляємо, показник <>=8,3227%, <

>=0.».

Позивач направив до ГУ ДПС в Одеській області пояснення від 07.09.2021 №№ 66, 67, 68, до яких додано копії первинних документів щодо постачання / придбання товарів / послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків / фактури / інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних, а саме копії договору поставки №КС2109-0101 від 01.09.2021; доповнення № ДП-001 від 03.09.2021р. до Договору поставки №КС2109-0101 від 01.09.2021 p.; реєстру товарно-транспортних накладних за 01.09.2021 року; видаткової накладної №33 від 01.09.2021 року; товарно-транспортної накладної №95 від 01.09.2021р.; товарно-транспортної накладної №96 від 01.09.2021 р.; товарно-транспортної накладної № 97 від 01.09.2021р.; товарно-транспортної накладної № 98 від 01.09.2021 р.; податкової накладної №1 від 01.09.2021 р.; квитанції від 06.09.2021 року про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних (зареєстровано в ЄРПН за № 9255343010); договору поставки № КС2109-0101 від 01.09.2021 року; доповнення ДП-001 від 03.09.2021 р. до Договору поставки №КС2109-0101; реєстру товарно-транспортних накладних за 02.09.2021 року; видаткової накладною No34 від 02.09.2021; товарно-транспортної накладної № 99 від 02.09.2021; товарно-транспортної накладної №100 від 02.09.2021 р.; товарно-транспортної накладної № 101 від 02.09.2021р.; Податкової накладної №2 від 02.09.2021; квитанції від 06.09.2021 про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних (зареєстровано в ЄРПН за №9255382963); договору поставки № ОД-8 від 29.06.2021 року; специфікації №5 від 02.09.2021; реєстру товарно-транспортних накладних за 02.09.2021 року; видаткової накладної № 35 від 07.09.2021 року; товарно-транспортної накладної №102 від 02.09.2021р.; товарно-транспортної накладної №103 від 02.09.2021 р.; товарно-транспортної накладної №104 від 02.09.2021р.; товарно-транспортної накладної № 105 від 02.09.2021 р.; товарно-транспортної накладної №106 від 02.09.2021 р.; товарно-транспортної накладної №107 від 02.09.2021р.; податкової накладної № 3 від 02.09.2021; квитанцій від 06.09.2021 року про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних (зареєстровано в ЄРПН за №9255375317).

Проте рішеннями комісії Головного управління ДПС в Одеській області про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 09.09.21 № 3093007/22496958, 3093003/22496958, 3093006/22496958 позивачу відмовлено в реєстрації податкових накладних від 02.09.2021 №№ 1, 2, 3 з підстав ненадання платником податку копій первинних документів щодо постачання / придбання товарів / послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), тому числі рахунків-фактури / інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних.

Не погодившись із вищезазначеними рішеннями, оскільки у органів ДПС не було достатніх правових підстав для відмови в реєстрації податкових накладних, а до територіального органу ДПС господарством надано повний та вичерпний перелік документів, який відображає всі аспекти господарської операції між господарством та його контрагентами, позивач звернувся за судовим захистом.

Оцінивши належність, допустимість, достовірність наданих сторонами доказів, а також достатність та взаємний зв`язок у їх сукупності, суд вважає зазначені рішення необґрунтованими, а позовні вимоги підлягаючими задоволенню у зв`язку з наступним.

Законом України «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо покращення інвестиційного клімату в Україні» від 21 грудня 2016 року № 1797-VIII внесені зміни та доповнення до Податкового кодексу України та запроваджено новий механізм електронного адміністрування податку на додану вартість за умов проведення аналізу та здійснення управління ризиками з метою визначення форм і обсягів митного та податкового контролю.

Положеннями п. 201.10 ст. 201 Податкового кодексу України (у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин) передбачено, що при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою. Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту. Податкова накладна та/або розрахунок коригування до неї, складені та зареєстровані після 1 липня 2017 року в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг достатньою підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту, та не потребує будь-якого іншого додаткового підтвердження.

Механізм внесення відомостей, що містяться у податковій накладній та/або розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до неї, до Єдиного реєстру податкових накладних визначений в Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженому постановою Кабінету Міністрів України від 29 грудня 2010 року № 1246 (у редакції постанови Кабінету Міністрів України від 26 квітня 2017 року № 341), (далі - Порядок № 1246).

Відповідно до п. 2 Порядку №1246, податкова накладна - це електронний документ, який складається платником податку на додану вартість (далі - платник податку) відповідно до вимог Податкового кодексу України в електронній формі у затвердженому в установленому порядку форматі (стандарті) та надсилається для реєстрації.

Згідно п.12 Порядку №1246 після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки: відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту); чинності електронного цифрового підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192 та пунктом 201.10 статті 201 Кодексу; наявності помилок під час заповнення обов`язкових реквізитів відповідно до пункту 201.1 статті 201 Кодексу; наявності суми податку на додану вартість відповідно до пунктів 200-1.3 і 200-1.9 статті 200-1 Кодексу (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 1 липня 2015 р.); наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується; факту реєстрації/зупинення реєстрації/відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами; наявності підстав для зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування; дотримання вимог Законів України Про електронний цифровий підпис, Про електронні документи та електронний документообіг та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.

Відповідно до п. 13 Порядку №1246 за результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (далі - квитанція).

Згідно п. 201.16 ст. 201 Податкового кодексу України реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

Кабінетом Міністрів України прийнято постанову "Про затвердження порядків з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних" від 11.12.2019 №1165 (набрала чинності 01.02.2020), якою, зокрема, затверджено Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі по тексту - Порядок №1165).

Цей Порядок визначає механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі (далі - комісії контролюючих органів), права та обов`язки їх членів.

Відповідно до п. 2 Порядку 1165 автоматизований моніторинг відповідності податкової накладної/розрахунку коригування критеріям оцінки ступеня ризиків - сукупність заходів та методів, що застосовуються контролюючим органом для виявлення ознак наявності ризиків порушення норм податкового законодавства за результатами проведення автоматизованого аналізу наявної в інформаційних системах контролюючих органів податкової інформації.

Критерій оцінки ступеня ризиків, достатній для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, - визначений показник автоматизованого моніторингу, що характеризує ризик.

Ризик порушення норм податкового законодавства - ймовірність складення та надання податкової накладної/розрахунку коригування для реєстрації в Реєстрі з порушенням норм підпункту "а" або "б" пункту 185.1 статті 185, підпункту "а" або "б" пункту 187.1 статті 187, абзацу першого пунктів 201.1, 201.7, 201.10 статті 201 Податкового кодексу України (далі - Кодекс) за наявності об`єктивних ознак неможливості здійснення операції з постачання товарів/послуг, дані про яку зазначено в такій податковій накладній/розрахунку коригування, та/або ймовірності уникнення платником податку на додану вартість (далі - платник податку) виконання свого податкового обов`язку.

Згідно з приписами пункту 4 Порядку №1165, у разі коли за результатами перевірки податкової накладної/розрахунку коригування визначено, що податкова накладна/розрахунок коригування відповідають одній з ознак безумовної реєстрації, визначених у пункті 3 цього Порядку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування не зупиняється в Реєстрі.

Пунктом 5 Порядку №1165 передбачено, що платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку, показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку. Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій.

Відповідно до вимог п. 6 Порядку №1165, у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється. Питання відповідності/невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку розглядається комісією регіонального рівня. У разі встановлення відповідності платника податку хоча б одному з критеріїв ризиковості платника податку комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

У разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється (п. 7 Порядку №1165).

Відповідно до п. 10 Порядку №1165 у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.

У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації (п.11 Порядку №1165).

Комісії регіонального рівня приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації, врахування або неврахування таблиці даних платника податку, відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку (п.25 Порядку № 1165).

З огляду на матеріали справи, у квитанціях про зупинення реєстрації податкових накладних відсутня інформація, які саме документи слід було надати позивачем до контролюючого органу для реєстрації таких спірних податкових накладних, що фактично ставить платника податку у стан невизначеності у питанні документального спростування існуючих на думку відповідача ризиків.

Суд підкреслює, що здійснення моніторингу відповідності податкових накладних / розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків є превентивним заходом, спрямованим на убезпечення від безпідставного формування податкового кредиту за операціями, що не підтверджені первинними документами або підтверджені платником податку копіями документів, які складені з порушенням законодавства. Здійснення моніторингу не повинне підміняти за своїм змістом проведення податкових перевірок як способу реалізації владних управлінських функцій податкового органу.

Така правова позиція вже неодноразово висловлювалась Верховним Судом, наприклад у постановах від 23 жовтня 2018 року по справі № 822/1817/18, від 21 травня 2019 року по справі № 0940/1240/18.

Механізм прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), реєстрацію яких відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України (далі - Кодекс) зупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України, визначає Порядок прийняття рішень про реєстрацію/ відмову в реєстрації податкових накладних/ розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затверджений Наказом Міністерства фінансів України 12 грудня 2019 року № 520 (далі - Порядок № 520).

Пунктом 2 вказаного порядку встановлено, що прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС (далі - комісія регіонального рівня).

Комісія регіонального рівня протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку, приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 Кодексу (пункт 3).

Пунктами 4,5 Порядку № 520 встановлено, що у разі зупинення реєстрації ПН/РК в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у ПН/РК, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації ПН/РК в Реєстрі.

Перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації ПН/РК в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.

Відповідно до п.6 Порядку № 520 письмові пояснення та копії документів, зазначених у п.5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній / розрахунку коригування.

Згідно з пунктами 9, 10, 11 письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня.

Комісія регіонального рівня приймає рішення про реєстрацію/ відмову в реєстрації ПН/РК в Реєстрі за формою згідно з додатком до цього Порядку.

Комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації ПН/РК в Реєстрі в разі:

ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі;

та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до п.5 цього Порядку;

та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.

Таким чином, норми Порядку №520 визначають строк для надання пояснень та копій документів (365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в ПН/РК) і строк для прийняття рішення Комісією (5 днів з дня отримання документів).

Порядок №520 не регламентує питання дій контролюючого органу при отриманні документів, які на його думку, на відміну від думки платника податків, не є достатніми для реєстрації податкової накладної, але при наявності у платника надати ці документи до спливу 365 днів.

Тобто, зміст переліку документів, встановлений п.5 Порядку №520 свідчить про те, що він є загальним і повинен диференціюватися в залежності від того, яка господарська операція покладена в основу виникнення податкових зобов`язань з ПДВ, тобто узгоджуватися з вимогами, як п. 185.1 ст. 185, так і п.187.1 ст.187 ПКУ.

За викладених обставин суд вважає, що контролюючий орган повинен при зупиненні реєстрації податкової накладної не лише запропонувати надати документи, а навести їх конкретний перелік, оскільки в п.5 Порядку №520 наведений приблизний та не вичерпний («може включати») перелік документів необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації ПН/РК в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі.

В іншому випадку така підстава для прийняття рішення про відмову в реєстрації ПН/РК в Реєстрі з підстави ненадання платником податку копій документів відповідно до п.5 цього Порядку не може бути застосована.

В той же час, зважаючи на наявність передбачених законодавством документів, які свідчать про проведення господарських операцій між позивачем та контрагентом, та на те, що такі документи були надані контролюючому органу, суд приходить до висновку, що податковий орган не мав правових підстав для відмови позивачу у реєстрації податкових накладних.

Невиконання податковим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості акта індивідуальної дії призводить до його протиправності.

Аналогічна правова позиція висловлена Верховним Судом в постановах від 23.10.2018 у справі №822/1817/18 (адміністративне провадження №К/9901/62472/18), від 21.05.2019 у справі №0940/1240/18 (адміністративне провадження №К/9901/7590/19), від 02.07.2019 у справі №140/2160/18 (адміністративне провадження №К/9901/13662/19).

При юридичній оцінці рішення про відмову в реєстрації податкової накладної суд враховує, що у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної не було зазначено перелік документів, необхідних для її реєстрації. З врахуванням цієї обставини невідповідність вимог контролюючого органу в квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної щодо надання документів правовій визначеності виключала для контролюючого органу можливість прийняття негативного для позивача рішення з підстав невиконання ним вимог.

Можливість виконання платником податків обов`язку надати документи, необхідні для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної, прямо залежить від чіткого визначення контролюючим органом конкретного переліку цих документів.

Загальними вимогами, яким повинен відповідати акт індивідуальної дії, як акт правозастосування, є його обґрунтованість та вмотивованість. В разі незазначення в індивідуальному акті підстав його прийняття (фактичних і юридичних), чітких та зрозумілих мотивів його прийняття такий акт не може вважатися правомірним.

З огляду на неконкретність вимог контролюючого органу про надання документів, рішення про відмову в реєстрації податкових накладних не відповідають критерію обґрунтованості.

Стосовно позовної вимоги про зобов`язання ДПС України зареєструвати в ЄРПН спірні податкові накладні, суд виходить з наступного.

Приписами пункту 20 Порядку № 1246 передбачено, що у разі надходження до ДФС рішення суду про реєстрацію або скасування реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування, яке набрало законної сили, такі податкові накладні та/або розрахунки коригування реєструються після проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), або їх реєстрація скасовується. При цьому датою реєстрації або скасування реєстрації вважається день, зазначений в такому рішенні, або день набрання законної сили рішенням суду.

В даному випадку, зобов`язання відповідача зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних подану позивачем податкову накладну є дотриманням судом гарантій на те, що спір між сторонами буде остаточно вирішений із застосуванням належного способу захисту порушеного права, а тому суд вважає вказані позовні вимоги підлягаючими до задоволення.

Відповідно до ч. 1 ст. 2 КАС України завданнями адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

Зважаючи на встановлені у справі обставини та з огляду на приписи норм чинного законодавства, які регулюють спірні правовідносини, суд дійшов висновку про обґрунтованість заявлених позовних вимог та наявність підстав для задоволення позову.

Крім того, за судовим розсудом відповідно до ст. 139 КАС України з відповідача на користь позивача підлягає стягненню сплачений судовий збір. При цьому, суд вважає за необхідне присудити позивачу понесені ним судові витрати з урахуванням розсуду спору відповідно до положень ч.8 ст.139 КАС України, - за рахунок асигнувань суб`єкта владних повноважень Головного управління ДПС в Одеській області. Так, з порушенням права, яке потребувало судового захисту, в першу чергу пов`язано прийняття неправомірного рішення ГУ ДПС в Одеській області, тоді як обраний судом спосіб захисту порушеного права позивача шляхом зобов`язання ДПС України зареєструвати податкову накладну обумовлений процедурою реєстрації ПН в ЄРПН, тобто способом захисту порушеного права.

У зв`язку із цим, з урахуванням розсуду спору, з ГУ ДПС в Одеській області на користь позивача підлягає стягненню сума судового збору в розмірі 6870 грн (2270 грн Х 3), яка підлягала сплаті за подання до суду даного адміністративного позову. Решта суми надмірно сплаченого позивачем судового збору в сумі 2270 грн підлягає поверненню з Державного бюджету України.

Керуючись ст. ст. 139, 242-246, 262 КАС України, суд

ВИРІШИВ:

Адміністративний позов Селянського (фермерського) господарства «Мрія» (67760, комплекс будівель і споруд № 2, Маразліївська сільська рада Білгород-Дністровського району Одеської області; ЄДРПОУ 22496958) до Головного управління ДПС в Одеській області (65044, м. Одеса, вул. Семінарська, 5; ЄДРПОУ 44069166), ДПС України (04053, м. Київ, Львівська площа, 9; ЄДРПОУ 43005393) про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії задовольнити.

Визнати протиправними та скасувати рішення Головного управління ДПС в Одеській області від 09.09.2021 № 3093007/22496958, 3093003/22496958, 3093006/22496958, якими Селянському (фермерському) господарству «Мрія» відмовлено у реєстрації податкових накладних від 02.09.2021 №№ 1, 2, 3.

Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати податкові накладні Селянського (фермерського) господарства «Мрія» від 02.09.2021 №№ 1, 2, 3 в Єдиному реєстрі податкових накладних датою їх подання на реєстрацію.

Стягнути з бюджетних асигнувань Головного управління Державної податкової служби в Одеській області на користь Селянського (фермерського) господарства «Мрія» судові витрати у розмірі 6810 грн (шість тисяч вісімсот десять гривень).

Повернути надміру сплачений судовий збір шляхом стягнення з Державного бюджету України через Головне управління Державної казначейської служби України в Одеській області на користь Селянського (фермерського) господарства «Мрія» судовий збір в сумі 2270 гривень (дві тисячі двісті сімдесят гривень), сплачений згідно з платіжним дорученням № 1257 від 29.11.2021.

Рішення суду набирає законної сили в порядку, передбаченому ст. 255 КАС України.

Рішення може бути оскаржене до П`ятого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня складання повного судового рішення.

Суддя І.В. Завальнюк

СудОдеський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення17.04.2022
Оприлюднено23.06.2022
Номер документу103990663
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю

Судовий реєстр по справі —420/26414/21

Ухвала від 17.10.2022

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Гімон М.М.

Ухвала від 10.10.2022

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Завальнюк І.В.

Постанова від 13.09.2022

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Домусчі С.Д.

Ухвала від 11.09.2022

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Домусчі С.Д.

Ухвала від 05.07.2022

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Домусчі С.Д.

Рішення від 17.04.2022

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Завальнюк І.В.

Ухвала від 21.02.2022

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Завальнюк І.В.

Ухвала від 21.02.2022

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Завальнюк І.В.

Ухвала від 27.01.2022

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Завальнюк І.В.

Ухвала від 17.01.2022

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Завальнюк І.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні