Рішення
від 14.04.2022 по справі 914/3982/21
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЛЬВІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЛЬВІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

79014, м. Львів, вул. Личаківська, 128

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

15.04.2022 Справа № 914/3982/21

Господарський суд Львівської області у складі судді Н.Є. Березяк, розглянувши у порядку спрощеного позовного провадження без виклику сторін

справу № 916/3982/21

за позовом: Товариства з обмеженою відповідальністю «Західземлепроект Плюс», м. Львів,

до відповідача: Буської міської ради, м. Буськ Львівської області,

про: стягнення заборгованості по договору в розмірі 19 327,96 грн

ВСТАНОВИВ:

На розгляд Господарського суду Львівської області подано позов Товариства з обмеженою відповідальністю «Західземлепроект Плюс» до Буської міської ради про стягнення заборгованості по договору в розмірі 19 327,96 грн.

Позовні вимоги обґрунтовано неналежним виконанням відповідачем своїх зобов`язань за договором надання послуг з проведення нормативної грошової оцінки земель населених пунктів щодо оплати вартості наданих позивачем послуг.

Ухвалою суду від 09.02.2022 позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито провадження у справі, розгляд справи ухвалено здійснювати за правилами спрощеного позовного провадження без виклику представників сторін.

Копія ухвали суду від 09.02.2021 надіслана сторонам на визначену у позовній заяві адресу 11.02.2022. Відповідачу у справі ухвала про відкриття провадження у справі від 09.02.2022 надіслана на адресу реєстрації, яка зазначена в позовній заяві та Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб та громадських формувань 11.02.2022.

Відповідач заперечив проти позовних вимог з підстав, зазначених у відзиві (вх. №5240/22 від 28.02.2022) на позовну заяву та просив суд відмовити у задоволенні позову повністю.

Зокрема зазначив, що 25.03.2021 комісією з реорганізації Чанизької сільської ради був складений Передавальний акт про передачу Буській міській раді необоротних активів (основних засобів, виробничих запасів, грошових коштів, дебіторської та кредиторської заборгованості), а також документів, що підтверджують право власності на об`єкти основних засобів та документів, які підтверджують право власності або користування земельними ділянками.

У зазначеному акті відсутня інформація як про наявність кредиторської заборгованості Чанизької сільської ради, так і про те, що сільська рада передала правонаступнику - Буській міській раді технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель населених пунктів, що входили до складу цієї адміністративно-територіальної одиниці, зокрема, технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель населеного пункту Лісове.

Як зазначає відповідач, позивач, всупереч взятим на себе зобов`язанням, не надав замовнику у даному випадку, Чанизькій сільській раді, належну технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель.

Покликаючись на статтю 48 Бюджетного кодексу України зазначив, що розпорядники бюджетних коштів беруть бюджетні зобов`язання та здійснюють платежі тільки в межах бюджетних асигнувань, встановлених кошторисами, а за спеціальним фондом бюджету - виключно в межах відповідних фактичних надходжень спеціального фонду бюджету (з дотриманням вимог частини другої статті 57 цього Кодексу).

Відповідач стверджує, що з листа управління Державної казначейської служби у Буському районі Львівської області від 14.01.2022 №02-16-08/30, наданого на звернення відповідача, вбачається, що «розпорядниками бюджетних коштів (перерахованими у листі сільськими радами) у 2020 році не здійснювалася реєстрація бюджетних зобов`язань в Управлінні згідно переліку».

Чанизькою сільською радою, у зв`язку з відсутністю відповідних бюджетних призначень, не здійснювалася реєстрація бюджетного зобов`язання за договором № 81 на суму 19 327,96 грн.

На думку відповідача, укладений Чанизькою сільською радою договір №81 на проведення нормативної грошової оцінки земель населеного пункту Лісове, за яким взято зобов`язання без відповідних бюджетних асигнувань, є недійсними. За таким договором не виникли бюджетні зобов`язання та не утворилася бюджетна заборгованість, яку зобов`язаний погасити правонаступник, у даному випадку, Буська міська рада.

Частиною 2 статті 252 Господарського процесуального кодексу України передбачено, що розгляд справи по суті в порядку спрощеного провадження починається з відкриття першого судового засідання або через тридцять днів з дня відкриття провадження у справі, якщо судове засідання не проводиться.

При розгляді справи у порядку спрощеного провадження суд досліджує докази і письмові пояснення, викладені у заявах по суті справи, а у випадку розгляду справи з повідомленням (викликом) учасників справи - також заслуховує їх усні пояснення (частина 8 статті 252 Господарського процесуального кодексу України).

Клопотань про розгляд справи у судовому засіданні з повідомленням (викликом) сторін від учасників справи до суду не надходило.

Згідно з частиною 4 статті 240 Господарського процесуального кодексу України у разі розгляду справи без повідомлення (виклику) учасників справи суд підписує рішення без його проголошення.

Розглянувши подані документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив наступне.

Як встановлено судом, 01.05.2020 між Товариством з обмеженою відповідальністю «Західземлепроект Плюс» (надалі по тексту рішення позивач, згідно з договором - виконавець) та Чанизькою сільською радою Буського району Львівської області правонаступником якої є Буська міська рада (надалі по тексту рішення відповідач, згідно з договором - замовник) було укладено договір №81 проведення нормативної грошової оцінки земель населених пунктів, відповідно до умов якого замовник доручає, а виконавець зобов`язується надати з дотриманням вимог законодавства послуги з проведення нормативної грошової оцінки земель населених пунктів, надалі послуги, у межах території с. Лісове Чанизької сільської ради Буського району Львівської області (надалі договір).

Відповідно до п. 1.2. договору технічні, економічні та інші вимоги до послуг передбачені у технічному завданні, що є невід`ємною частиною договору (додаток 1).

Згідно п. 2.1. договору загальна вартість послуг за цим договором становить: 19327,96 грн (двадцять шість тисяч вісімсот шістдесят п`ять гривень 00 копійок), без ПДВ.

Загальна вартість послуг визначається протоколом погодження договірної ціни (додаток 2), що складається на підставі погодженого сторонами кошторису (додаток 3) що розрахований за допомогою програмного комплексу «АС-4ПИР» версія 10.18.1.002.

Відповідно до п. 2.2. та 2.3. договору оплата послуг здійснюється на підставі оформлених належним чином актів приймання-здавання. Остаточна оплата вартості послуг щодо розроблення технічної документації з проведення нормативної грошової оцінки земель здійснюється замовником протягом 10-ти банківських днів з дня підписання акта приймання-здавання послуг.

Згідно п. 3.1. та п.3.2. договору після надання послуг виконавець передає замовнику акт приймання-здавання робіт у 2-х примірниках. Матеріали з грошової оцінки земель населених пунктів передаються замовнику та в відділ Держгеокадастру у Буському районі Львівської області. Замовник протягом 5-ти банківських днів з дня одержання технічного звіту зобов`язаний підписати та направити виконавцеві акт або мотивовану відмову від приймання робіт з надання послуг.

Відповідно до п. 4.1. та п.4.2. договору початок та закінчення робіт з надання послуг - Початок: травень 2020; Завершення: серпень 2020. Виконавець має право надати послуги достроково.

Згідно акта від 20.08.2020 № 20 здачі-прийняття робіт (надання послуг), виконавцем були проведені такі роботи (надані послуги) згідно договору №81 від 01.05.2020 року виконані послуги з проведення нормативної грошової оцінки земель населеного пункту с.Лісове, загальна вартість робіт (послуг) 19327,96 грн (сума без ПДВ). Акт підписаний уповноваженими представниками сторін договору та скріплений їх печатками.

Однак, в порушення умов договору, з моменту підписання акта здачі-прийняття робіт Новосілківською сільською радою не проведено жодної оплати.

У зв`язку з неналежним виконанням Чанизькою сільською радою своїх обов`язків щодо оплати за виконані роботи (надані послуги), позивач просить стягнути з відповідача, як правонаступника Чанизької сільської ради заборгованість за договором №81 з проведення нормативної грошової оцінки земель населених пунктів від 01.05.2020 року у розмірі 19327,95 грн (без ПДВ).

Проаналізувавши всі обставини та матеріали справи, суд дійшов висновку, що позовні вимоги є обґрунтовані та підлягають до задоволення.

Згідно статті 11 Цивільного кодексу України, цивільні права та обов`язки виникають із дій осіб, що передбачені актами цивільного законодавства, а також із дій осіб, що не передбачені цими актами, але за аналогією породжують цивільні права та обов`язки.

Згідно частини 1 статті 15 Цивільного кодексу України кожна особа має право на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання. Статтею 16 Цивільного кодексу України передбачено, що кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу.

Згідно зі статтею 509 Цивільного кодексу України, зобов`язанням є правовідношення, в якому одна сторона (боржник) зобов`язана вчинити на користь другої сторони (кредитора) певну дію (передати майно, виконати роботу, надати послугу, сплатити гроші тощо) або утриматися від певної дії, а кредитор має право вимагати від боржника виконання його обов`язку. Зобов`язання виникають з підстав, встановлених статтею 11 цього Кодексу.

Як передбачено статтею 174 Господарського кодексу України однією з підстав виникнення господарського зобов`язання є господарський договір та інші угоди, передбачені законом, а також угоди не передбачені законом, але які йому не суперечать.

Відповідно до частини 1 статті 626 Цивільного кодексу України, договором є домовленість двох або більше сторін, спрямована на встановлення, зміну або припинення цивільних прав та обов`язків.

Статтею 627 Цивільного кодексу України встановлено, що сторони є вільними в укладенні договору, виборі контрагента та визначенні умов договору, з урахуванням вимог цього кодексу, інших актів цивільного законодавства, звичаїв ділового обороту, вимог розумності та справедливості.

Статтею 629 Цивільного кодексу України визначено, що договір є обов`язковим для виконання сторонами.

Як встановлено судом, підставою виникнення правовідносин між сторонами є договір №81 проведення нормативної грошової оцінки земель населених пунктів від 01.05.2020 року, який за своїми ознаками є договором про надання послуг.

За договором про надання послуг одна сторона (виконавець) зобов`язується за завданням другої сторони (замовника) надати послугу, яка споживається в процесі вчинення певної дії або здійснення певної діяльності, а замовник зобов`язується оплатити виконавцеві зазначену послугу, якщо інше не встановлено договором (частина 1 статті 901 Цивільного кодексу України).

Факт виконання позивачем своїх зобов`язань по договору №81 проведення нормативної грошової оцінки земель населених пунктів від 01.05.2020 підтверджується наявним в матеріалах справи актом від 07.10.2020 № 11 здачі-прийняття робіт (надання послуг), який підписаний та скріплений печатками.

У відповідності із статтею 193 Господарського кодексу України зобов`язання повинні виконуватися належним чином відповідно до закону, інших правових актів, договору, а за відсутності конкретних вимог щодо виконання зобов`язання відповідно до вимог, що у певних умовах звичайно ставляться. Аналогічно відповідно до статті 526 Цивільного кодексу України зобов`язання має виконуватись належним чином відповідно до умов договору та вимог цього кодексу, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться.

Частиною 1 статті 612 Цивільного кодексу України встановлено, що боржник вважається таким, що прострочив, якщо він не приступив до виконання зобов`язання або не виконав його у строк, встановлений договором або законом.

Згідно частини 1 статті 625 Цивільного кодексу України, боржник не звільняється від відповідальності за неможливість виконання ним грошового зобов`язання.

За приписами статей 525, 526 цього Кодексу зобов`язання має виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства; одностороння відмова від зобов`язання або одностороння зміна його умов не допускається, якщо інше не встановлено договором або законом.

Згідно із частиною 1 статті 104 Цивільного кодексу України, юридична особа припиняється в результаті реорганізації (злиття, приєднання, поділу, перетворення) або ліквідації. У разі реорганізації юридичних осіб майно, права та обов`язки переходять до правонаступників.

Відповідно до вимог частини 1 статті 96 Цивільного кодексу України, юридична особа самостійно відповідає за своїми зобов`язаннями.

Відповідач самостійно відповідає за своїми зобов`язаннями і така відповідальність не може ставитися у залежність від дій чи бездіяльності будь-яких третіх осіб.

Згідно із статті 617 Цивільного кодексу України, особа, яка порушила зобов`язання, звільняється від відповідальності за порушення зобов`язання, якщо вона доведе, що це порушення сталося внаслідок випадку або непереборної сили. Не вважається випадком, зокрема, недодержання своїх обов`язків контрагентом боржника, відсутність на ринку товарів, потрібних для виконання зобов`язання, відсутність у боржника необхідних коштів.

Враховуючи вищенаведені норми Цивільного кодексу України та Господарського кодексу України, беручи до уваги те, що Буська міська рада (код ЄДРПОУ 26307575) є правонаступником всього майна, прав та обов`язків Чанизької сільської ради Буського району Львівської області (код ЄДРПОУ 34830598), суд дійшов висновку про те, що вимоги позивача про стягнення заборгованості за договором №81 з проведення нормативної грошової оцінки земель населених пунктів від 01.05.2020 року у розмірі 19327,96 грн є обґрунтованими та підлягають до задоволення.

Щодо заперечень відповідача викладених у відзиві, суд зазначає наступне.

Відсутність реєстрації бюджетних зобов`язань Новосілківської сільської ради не може бути підставою для відмови у задоволенні позову з огляду на наступне.

Відповідно до частини 1 статті 22 Бюджетного кодексу України для здійснення програм та заходів, які реалізуються за рахунок коштів бюджету, бюджетні асигнування надаються розпорядникам бюджетних коштів.

Частинами 1, 2 статті 23 Бюджетного кодексу України передбачено, що будь-які бюджетні зобов`язання та платежі з бюджету здійснюються лише за наявності відповідного бюджетного призначення, якщо інше не передбачено законом про Державний бюджет України. Бюджетні призначення встановлюються законом про Державний бюджет України (рішенням про місцевий бюджет) у порядку, визначеному цим Кодексом.

Частиною 4 статті 48 Бюджетного кодексу України визначено, що розміщення замовлення, укладення договору, придбання товару, послуги чи здійснення інших аналогічних операцій протягом бюджетного періоду, за якими розпорядником бюджетних коштів взято зобов`язання без відповідних бюджетних асигнувань або з перевищенням повноважень, встановлених цим Кодексом та законом про Державний бюджет України (рішенням про місцевий бюджет), є недійсними. За такими операціями не виникають бюджетні зобов`язання та не утворюється бюджетна заборгованість.

Згідно з пунктом 20 частини 1 статті 116 Бюджетного кодексу України взяття зобов`язань без відповідних бюджетних асигнувань або з перевищенням повноважень, встановлених цим Кодексом чи законом про Державний бюджет України, визнається порушенням бюджетного законодавства.

Отже, законом передбачено, що погашення зобов`язання за рахунок бюджету здійснюється виключно в межах бюджетних асигнувань за наявності відповідного бюджетного призначення, наданого розпорядником бюджетних коштів. У разі, якщо зобов`язання взято без відповідних бюджетних асигнувань або з перевищенням повноважень, встановлених цим Кодексом та законом про Державний бюджет України (рішенням про місцевий бюджет), бюджетна заборгованість не утворюється.

Однак Бюджетним кодексом України регулюються відносини, що виникають виключно у процесі складання, розгляду, затвердження, виконання бюджетів, звітування про їх виконання та контролю за дотриманням бюджетного законодавства і питання відповідальності за порушення бюджетного законодавства, а також визначаються правові засади утворення та погашення державного і місцевого боргу (стаття 1 Бюджетного кодексу України).

Спеціальні норми вказаного Кодексу не регулюють господарські відносини, які виникають між юридичними особами (у тому числі, за участю органу державної влади або органу місцевого самоврядування) при укладенні господарських договорів та їх виконанні.

Частиною 1 статті 173 Господарського кодексу України визначено, що господарським визнається зобов`язання, що виникає між суб`єктом господарювання та іншим учасником (учасниками) відносин у сфері господарювання з підстав, передбачених цим Кодексом, в силу якого один суб`єкт (зобов`язана сторона, у тому числі боржник) зобов`язаний вчинити певну дію господарського чи управлінсько-господарського характеру на користь іншого суб`єкта (виконати роботу, передати майно, сплатити гроші, надати інформацію тощо), або утриматися від певних дій, а інший суб`єкт (управнена сторона, у тому числі кредитор) має право вимагати від зобов`язаної сторони виконання її обов`язку.

В свою чергу, бюджетним зобов`язанням є будь-яке здійснене відповідно до бюджетного асигнування розміщення замовлення, укладення договору, придбання товару, послуги чи здійснення інших аналогічних операцій протягом бюджетного періоду, згідно з якими необхідно здійснити платежі протягом цього ж періоду або у майбутньому (п. 7 ч. 1 ст. 2 Бюджетного кодексу України).

Порядок здійснення реєстрації та обліку бюджетних зобов`язань розпорядників бюджетних коштів та одержувачів бюджетних коштів в органах Державної казначейської служби України, який затверджено на виконання частини 7 статті 48 Бюджетного кодексу України наказом Міністерства фінансів України від 02.03.2012 №309 та зареєстровано в Міністерстві юстиції України 20.03.2012 за №419/20732, також визначає, що бюджетним фінансовим зобов`язанням є зобов`язання розпорядника бюджетних коштів (одержувача бюджетних коштів) сплатити кошти за будь-яке здійснене відповідно до бюджетного асигнування розміщення замовлення, укладення договору, придбання товару, послуги чи здійснення інших аналогічних операцій протягом бюджетного періоду, тобто - бюджетна кредиторська заборгованість та/або попередня оплата, яка передбачена законодавством; зобов`язанням є будь-яке розміщення замовлення, укладення договору чи виконання інших аналогічних операцій, здійснене розпорядником або одержувачем бюджетних коштів без відповідних бюджетних асигнувань або з порушенням норм, установлених Бюджетним кодексом України, законом України про Державний бюджет України та рішенням про місцевий бюджет, в частині перевищення повноважень.

Таким чином, чинне законодавство розрізняє поняття «бюджетне зобов`язання» та «господарське зобов`язання», які відповідач безпідставно ототожнює.

Майново-господарські зобов`язання між суб`єктами господарювання виникають на підставі договорів (стаття 179 Цивільного кодексу України) і сторони є вільними в укладенні договору, виборі контрагента та визначенні умов договору (стаття 627 Цивільного кодексу України).

Відсутність бюджетних коштів, передбачених у видатках державного бюджету України, не виправдовує бездіяльність боржника і не є підставою для звільнення від відповідальності за порушення зобов`язання.

Відповідні правові позиції узгоджуються із прецедентною практикою Європейського суду з прав людини. Так, у рішеннях ЄСПЛ у справі «Терем ЛТД, Чечеткін та Оліус проти України» від 18.10.2005 року, у справі «Бакалов проти України» від 30.11.2004 року (пункт 40 рішення) зазначено, що відсутність бюджетного фінансування не є виправданням за бездіяльність, а тому ним зроблений висновок, що такий випадок «є порушення пункту 1 Першого протоколу.

Частина 2 статті 218 Господарського кодексу України та стаття 617 Цивільного кодексу України прямо передбачають, що відсутність у боржника необхідних коштів не вважаються обставинами, які є підставою для звільнення від відповідальності.

Безпідставним також є твердження відповідача про недійсність договору укладеного між позивачем та Чанизькою сільською радою, оскільки у матеріалах справи відсутні та відповідачем не надані докази визнання договору недійсним чи неукладеним в певній частині. Також відсутні докази розірвання вказаного договору.

Отже відповідач не спростував належними, допустимими, достовірними та вірогідними доказами доводів позовної заяви, не надав суду доказів про наявність інших обставин ніж ті, що досліджені в ході судового розгляду.Частиною 1 статті 74 Господарського процесуального кодексу України встановлено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень.

Відповідно до статті 76 Господарського процесуального кодексу України обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування.

Статтею 86 Господарського процесуального кодексу України, суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.

Судові витрати на підставі статей 129 Господарського процесуального кодексу України покладаються на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог. Отже, судовий збір покладається на відповідача в розмірі 2270,00 грн.

З огляду на викладене, виходячи з положень чинного законодавства України, матеріалів та обставин справи, враховуючи практику застосування законодавства вищими судовими інстанціями, керуючись статтями 10, 12, 20, 73, 74, 75, 76, 79, 123, 129, 232, 233, 236, 237, 238, 247-252 Господарського процесуального кодексу України, суд,

ВИРІШИВ:

1.Позов задовольнити повністю.

2.Стягнути з Буської міської ради (80500, Львівська область, Золочівський район, місто Буськ, площа 900-річчя Буська, будинок 1; ідентифікаційний код юридичної особи 26307575) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «Західземлепроект Плюс» (79041, Львівська область, місто Львів, вулиця Героїв УПА, будинок 73; ідентифікаційний код юридичної особи 41027977) заборгованість за договором №81 з проведення нормативної грошової оцінки земель населених пунктів від 01.05.2020 року в сумі 19327,96 грн та 2 270,00 грн судового збору.

3.Наказ видати згідно статті 327 Господарського процесуального кодексу України.

Рішення може бути оскаржене до Західного апеляційного господарського суду в порядку та строки передбачені розділом ІV Господарським процесуальним кодексом України.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Суддя Березяк Н.Є.

СудГосподарський суд Львівської області
Дата ухвалення рішення14.04.2022
Оприлюднено24.06.2022
Номер документу104001214
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема, договорів Невиконання або неналежне виконання зобов’язань надання послуг

Судовий реєстр по справі —914/3982/21

Ухвала від 02.12.2022

Господарське

Господарський суд Львівської області

Березяк Н.Є.

Ухвала від 25.11.2022

Господарське

Господарський суд Львівської області

Березяк Н.Є.

Ухвала від 18.11.2022

Господарське

Господарський суд Львівської області

Березяк Н.Є.

Ухвала від 03.11.2022

Господарське

Господарський суд Львівської області

Березяк Н.Є.

Ухвала від 20.10.2022

Господарське

Господарський суд Львівської області

Березяк Н.Є.

Ухвала від 17.10.2022

Господарське

Господарський суд Львівської області

Березяк Н.Є.

Ухвала від 11.10.2022

Господарське

Господарський суд Львівської області

Березяк Н.Є.

Ухвала від 11.10.2022

Господарське

Господарський суд Львівської області

Березяк Н.Є.

Ухвала від 30.09.2022

Господарське

Господарський суд Львівської області

Березяк Н.Є.

Рішення від 14.04.2022

Господарське

Господарський суд Львівської області

Березяк Н.Є.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні