ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
18 квітня 2022 року м. ПолтаваСправа № 440/16616/21
Полтавський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Удовіченка С.О., розглянув за правилами спрощеного позовного провадження справу за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "БК НОВОБУДГРУП" до Головного управління ДПС України у Полтавській області , Державної податкової служби України про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії, -
В С Т А Н О В И В:
Товариство з обмеженою відповідальністю "БК НОВОБУДГРУП" звернулося до Полтавського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Головного управління ДПС України у Полтавській області , Державної податкової служби України в якому просить:
- визнати протиправним та скасувати рішення Комісії Головного управління ДПС у Полтавській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 19.10.2021 № 3255015/41525331 про відмову в реєстрації податкової накладної № 22 від 14.09.2021,
- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну № 22 від 14.09.2021, складену та подану на реєстрацію Товариством з обмеженою відповідальністю "БК НОВОБУДГРУП", датою її фактичного надходження, якою є 30 вересня 2021 року,
- визнати протиправним та скасувати рішення Комісії Головного управління ДПС у Полтавській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 19.10.2021 №3255016/41525331 про відмову в реєстрації податкової накладної № 23 від 15.09.2021,
- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну № 23 від 15.09.2021, складену та подану на реєстрацію Товариством з обмеженою відповідальністю "БК НОВОБУДГРУП", датою її фактичного надходження, якою є 30.09.2021,
- визнати протиправним та скасувати рішення Комісії Головного управління ДПС у Полтавській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 05.11.2021 № 3334205/41525331 про відмову в реєстрації податкової накладної № 25 від 30.09.2021,
- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну № 25 від 30.09.2021, складену та подану на реєстрацію Товариством з обмеженою відповідальністю "БК НОВОБУДГРУП", датою її фактичного надходження, якою є 15.10.2021,
- визнати протиправним та скасувати рішення Комісії Головного управління ДПС у Полтавській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 05.11.2021 № 3334207/41525331 про відмову в реєстрації податкової накладної № 26 від 30.09.2021,
- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну № 26 від 30.09.2021, складену та подану на реєстрацію Товариством з обмеженою відповідальністю "БК НОВОБУДГРУП", датою її фактичного надходження, якою є 15.10.2021,
- визнати протиправним та скасувати рішення Комісії Головного управління ДПС у Полтавській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 05.11.2021 № 3334206/41525331 про відмову в реєстрації податкової накладної № 27 від 30.09.2021,
- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну № 27 від 30.09.2021, складену та подану на реєстрацію Товариством з обмеженою відповідальністю "БК НОВОБУДГРУП", датою її фактичного надходження, якою є 15.10.2021,
- визнати протиправним та скасувати рішення Комісії Головного управління ДПС у Полтавській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 26.07.2021 № 57470 про відповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку,
- визнати протиправним та скасувати рішення Комісії Головного управління ДПС у Полтавській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 28.10.2021 № 78233 про відповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку,
- зобов`язати Головного управління ДПС у Полтавській області виключити Товариство з обмеженою відповідальністю "БК НОВОБУДГРУП" з переліку платників податків, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.
Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 06.12.2021 позовну заяву залишено без руху.
20.12.2021 до Полтавського окружного адміністративного суду надійшла уточнена позовна заява Товариства з обмеженою відповідальністю "БК НОВОБУДГРУП" (т.5 а.с. 168-221), у якій позивач просить:
- визнати протиправним та скасувати рішення Комісії Головного управління ДПС у Полтавській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 19.10.2021 № 3255015/41525331 про відмову в реєстрації податкової накладної № 22 від 14.09.2021,
- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну № 22 від 14.09.2021, складену та подану на реєстрацію Товариством з обмеженою відповідальністю "БК НОВОБУДГРУП", датою її фактичного надходження, якою є 30.09.2021,
- визнати протиправним та скасувати рішення Комісії Головного управління ДПС у Полтавській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 19.10.2021 №3255016/41525331 про відмову в реєстрації податкової накладної № 23 від 15.09.2021,
- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну № 23 від 15.09.2021, складену та подану на реєстрацію Товариством з обмеженою відповідальністю "БК НОВОБУДГРУП", датою її фактичного надходження, якою є 30.09.2021,
- визнати протиправним та скасувати рішення Комісії Головного управління ДПС у Полтавській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 05.11.2021 № 3334205/41525331 про відмову в реєстрації податкової накладної № 25 від 30.09.2021,
- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну № 25 від 30.09.2021, складену та подану на реєстрацію Товариством з обмеженою відповідальністю "БК НОВОБУДГРУП", датою її фактичного надходження, якою є 15.10.2021,
- визнати протиправним та скасувати рішення Комісії Головного управління ДПС у Полтавській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 05.11.2021 № 3334207/41525331 про відмову в реєстрації податкової накладної № 26 від 30.09.2021,
- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну № 26 від 30.09.2021, складену та подану на реєстрацію Товариством з обмеженою відповідальністю "БК НОВОБУДГРУП", датою її фактичного надходження, якою є 15.10.2021,
- визнати протиправним та скасувати рішення Комісії Головного управління ДПС у Полтавській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 05.11.2021 № 3334206/41525331 про відмову в реєстрації податкової накладної № 27 від 30.09.2021,
- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну № 27 від 30.09.2021, складену та подану на реєстрацію Товариством з обмеженою відповідальністю "БК НОВОБУДГРУП", датою її фактичного надходження, якою є 15.10.2021.
Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 28.12.2021 позовну заяву Товариства з обмеженою відповідальністю "БК НОВОБУДГРУП" прийнято до розгляду, відкрито провадження у справі та вирішено проводити розгляд справи за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін.
В обґрунтування позовної заяви зазначено, що відповідачем протиправно відмовлено у реєстрації податкових накладних, оскільки Товариством з обмеженою відповідальністю "БК НОВОБУДГРУП" вчинено усі необхідні та достатні дії щодо такої реєстрації. Також зазначено, що в оскаржуваних рішеннях не зазначено, які саме документи позивачу необхідно було надати для реєстрації податкових накладних, крім тих, які були надані, а також не наведено жодних обґрунтувань щодо неможливості прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних з урахуванням поданих позивачем документів.
19.01.2022 до Полтавського окружного адміністративного суду надійшов відзив представника відповідачів на позов. У відзиві представник відповідачів просив суд відмовити суд у задоволенні позову, вказуючи на правомірність, як підстав для зупинення реєстрації податкових накладних, так прийняття рішень про відмову в реєстрації податкових накладних. Стверджував, що надані первинні документи не підтверджують обсяги наданих послуг, які відображені в податкових накладних (т.5 а.с. 229-251).
01.02.2022 до Полтавського окружного адміністративного суду надійшла відповідь Товариства з обмеженою відповідальністю "БК НОВОБУДГРУП" на відзив. У відповіді на відзив позивач вказував на протиправність висновків, які покладено в основу для зупинення реєстрації та у подальшому відмові у реєстрації податкових накладних. Стверджував, що усі господарські операції підтверджуються первинними документами, які надані відповідачу (т.6 а.с. 55-64).
Дослідивши матеріали адміністративної справи, з`ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив наступні обставини та відповідні до них правовідносини.
Судом встановлено, що Товариство з обмеженою відповідальністю "БК НОВОБУДГРУП" (код ЄДРПОУ 41525331) зареєстровано як юридична особа (т.5 а.с. 148-149).
Видами економічної діяльності товариства є: 16.23 Виробництво інших дерев`яних будівельних конструкцій і столярних виробів (основний); 43.22 Монтаж водопровідних мереж, систем опалення та кондиціонування; 46.73 Оптова торгівля деревиною, будівельними матеріалами та санітарно-технічним обладнанням; 46.90 Неспеціалізована оптова торгівля; 71.12 Діяльність у сфері інжирінгу, геології та геодезії, надання послуг технічного консультування в цих сферах; 41.20 Будівництво житлових і нежитлових будівель.
Товариство з обмеженою відповідальністю "БК НОВОБУДГРУП" має Ліцензію Державної архітектурно-будівельної інспекції України на здійснення господаоської діяльності з будівництва об`єктів, що за класом наслідків (відповідальності) належать до об`єктів з середніми та значними наслідками (т.1 а.с. 120-121).
20.08.2021 року між Товариством з обмеженою відповідальністю "БК НОВОБУДГРУП" (підрядник) та Приватним виробничо-господарським підприємство "Автотранс" (замовник) укладено договір підряду № 20-08/2021 (т.1 а.с. 186-194).
За умовами договору підрядник зобов`язується виконати роботи: Капітальний ремонт АГЗП № 15 по просп. Вавілова, 1А в м.Полтава Полтавської області.
За фактом першої події Товариством з обмеженою відповідальністю "БК НОВОБУДГРУП" складено:
- податкову накладну № 22 від 14.09.2021 (т.1 а.с. 71-73):
1) Опис (номенклатура) товарів/послуг продавця: Капітальний ремонт АГЗП № 15 по вул. Вавілова, 1а, м. Полтава; Код товару згідно з УКТ ЗЕД: 41.00.40; Одиниця виміру товару/послуги: умовне позначення (українське) грн., код 2454; Кількість (об`єм, обсяг): 0,18099871; Ціна постачання одиниці товару/послуги без урахування податку на додану вартість: 203499,88 грн.; Код ставки: 20; Обсяг постачання (база оподаткування) без урахування податку на додану вартість: 36833,22 грн.; Сума податку на додану вартість: 7366,644 грн.;
2) Опис (номенклатура) товарів/послуг продавця: Капітальний ремонт АГЗП № 15 по вул. Вавілова, 1а, м. Полтава; Код товару згідно з УКТ ЗЕД: 41.00.40; Одиниця виміру товару/послуги: умовне позначення (українське) грн., код 2454; Кількість (об`єм, обсяг): 0,42177454; Ціна постачання одиниці товару/послуги без урахування податку на додану вартість: 209037,71 грн.; Код ставки: 20; Обсяг постачання (база оподаткування) без урахування податку на додану вартість: 88166,78 грн.; Сума податку на додану вартість: 17633,35 грн.;
Загальна сума коштів, що підлягають сплаті, з урахуванням податку на додану вартість: 150000,00 грн.;
Загальна сума податку на додану вартість за основною ставкою: 25 000,00 грн.;
Усього обсяги постачання за основною ставкою (код ставки 20): 125 000,00 грн.
30.09.2021 податкову накладну №22 від 14.09.2021 подано на реєстрацію в ЄРПН під реєстраційним номером 9286892020.
30.09.2021 надійшла квитанція, що документ прийнято, але реєстрація зупинена, з наведенням наступної інформації: «Відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України, реєстрація ПН/РК від 14.09.2021 №22 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Платник податку, яким подано для реєстрації ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних, відповідає п.8 Критеріїв ризиковості платника податку. Пропонуємо надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. Додатково повідомляємо: показник "D"=5.7658%, "P"=0».
- податкову накладну № 23 від 15.09.2021 (т.1 а.с.74-76):
1) Опис (номенклатура) товарів/послуг продавця: Капітальний ремонт АГЗП № 15 по вул. Вавілова, 1а, м. Полтава; Код товару згідно з УКТ ЗЕД: 41.00.40; Одиниця виміру товару/послуги: умовне позначення (українське) грн., код 2454; Кількість (об`єм, обсяг): 0,39865214; Ціна постачання одиниці товару/послуги без урахування податку на додану вартість: 209037,71 грн.; Код ставки: 20; Обсяг постачання (база оподаткування) без урахування податку на додану вартість: 83333,33 грн.; Сума податку на додану вартість: 16666,666 грн.;
30.09.2021 податкову накладну №23 від 15.09.2021р. подано на реєстрацію в ЄРПН під реєстраційним номером 9286850537.
30.09.2021 надійшла квитанція, що документ прийнято, але реєстрація зупинена, з наведенням наступної інформації: «Відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України, реєстрація ПН/РК від 15.09.2021 №23 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Платник податку, яким подано для реєстрації ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних, відповідає п.8 Критеріїв ризиковості платника податку. Пропонуємо надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. Додатково повідомляємо: показник "D"=5.7658%, "P"=0».
- податкову накладну № 25 від 30.09.2021 (т.1 а.с. 81-83):
1) Опис (номенклатура) товарів/послуг продавця: Капітальний ремонт АГЗП№ 15 по вул. Вавілова, 1а, м. Полтава; Код товару згідно з ДКПП: 41.00.40; Одиниця виміру товару/послуги: умовне позначення (українське) грн, код 2454; Кількість (об`єм, обсяг): 0,0147680548; Ціна постачання одиниці товару/послуги без урахування податку на додану вартість: 134 762,19 грн.; Код ставки: 20; Обсяг постачання (база оподаткування) без урахування податку на додану вартість: 1 990,18 грн.; Сума податку на додану вартість: 398,036 грн.
Загальна сума коштів, що підлягають сплаті, з урахуванням податку на додану вартість: 2388,22 грн.;
Загальна сума податку на додану вартість (за основною ставкою): 398,04 грн.;
Усього обсяги постачання за основною ставкою (код ставки 20): 1 990,18 грн.
15.10.2021 податкову накладну № 25 від 30.09.2021 подано на реєстрацію в ЄРПН під реєстраційним номером 9306269646.
15.10.2021 надійшла квитанція, що документ прийнято, але реєстрація зупинена, з наведенням наступної інформації: «Відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України, реєстрація ПН/РК від 30.09.2021 №25 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Платник податку, яким подано для реєстрації ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних, відповідає п.8 Критеріїв ризиковості платника податку. Пропонуємо надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. Додатково повідомляємо: показник "D"=5.7658%, "P"=0».
- податкову накладну № 26 від 30.09.2021 (т.1 а.с. 84-86):
1) Опис (номенклатура) товарів/послуг продавця: Капітальний ремонт АГЗП№ 15 по вул. Вавілова, 1а, м. Полтава; Код товару згідно з ДКПП: 41.00.40; Одиниця виміру товару/послуги: умовне позначення (українське) грн, код 2454; Кількість (об`єм, обсяг): 1; Ціна постачання одиниці товару/послуги без урахування податку на додану вартість: 56340,01 грн.; Код ставки: 20; Обсяг постачання (база оподаткування) без урахування податку на додану вартість: 56340,01 грн.; Сума податку на додану вартість: 11268,002 грн.
Загальна сума коштів, що підлягають сплаті, з урахуванням податку на додану вартість: 67608,01 грн.;
Загальна сума податку на додану вартість (за основною ставкою): 11268,00 грн.;
Усього обсяги постачання за основною ставкою (код ставки 20): 56340,01 грн.
15.10.2021 податкову накладну № 26 від 30.09.2021 подано на реєстрацію в ЄРПН під реєстраційним номером 9306308008.
15.10.2021 надійшла квитанція, що документ прийнято, але реєстрація зупинена, з наведенням наступної інформації: «Відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України, реєстрація ПН/РК від 30.09.2021 №26 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Платник податку, яким подано для реєстрації ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних, відповідає п.8 Критеріїв ризиковості платника податку. Пропонуємо надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. Додатково повідомляємо: показник "D"=5.7658%, "P"=0».
- податкову накладну № 27 від 30.09.2021 (т.1 а.с. 87-89):
1) Опис (номенклатура) товарів/послуг продавця: Капітальний ремонт АГЗП№ 15 по вул. Вавілова, 1а, м. Полтава; Код товару згідно з ДКПП: 41.00.40; Одиниця виміру товару/послуги: умовне позначення (українське) грн, код 2454; Кількість (об`єм, обсяг): 1; Ціна постачання одиниці товару/послуги без урахування податку на додану вартість: 101319,09 грн.; Код ставки: 20; Обсяг постачання (база оподаткування) без урахування податку на додану вартість: 101319,09 грн.; Сума податку на додану вартість: 20263,818 грн.
Загальна сума коштів, що підлягають сплаті, з урахуванням податку на додану вартість: 121582,91 грн.;
Загальна сума податку на додану вартість (за основною ставкою): 20263,82 грн.;
Усього обсяги постачання за основною ставкою (код ставки 20): 101319,09 грн.
15.10.2021 податкову накладну № 27 від 30.09.2021 подано на реєстрацію в ЄРПН під реєстраційним номером 9306286390.
15.10.2021 надійшла квитанція, що документ прийнято, але реєстрація зупинена, з наведенням наступної інформації: «Відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України, реєстрація ПН/РК від 30.09.2021 №27 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Платник податку, яким подано для реєстрації ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних, відповідає п.8 Критеріїв ризиковості платника податку. Пропонуємо надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. Додатково повідомляємо: показник "D"=5.7658%, "P"=0».
14.10.2021 позивачем складено та подано до ГУ ДПС у Полтавській області повідомлення №6 про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних № 22 від 14.09.2021 та № 23 від 15.09.2021, а також документи на підтвердження реальності господарських операцій з Приватним виробничо-господарським підприємство "Автотранс" (т.2 а.с. 4-6).
До повідомлення Товариством з обмеженою відповідальністю "БК НОВОБУДГРУП" додано: Договір підряду № 20-08/2021 від 20.08.2021, Договір № 01/01-21 суборенди нерухомого майна від 01.03.2021, рахунки на оплату, платіжні доручення, Договір № АА2020/43 про надання послуг (виконання робіт) автотранспортою та спеціальною технікою від 26.06.2020, Акти наданих послуг, Змінні рапорти, товарно-транспортні накладні, Договір надання послуг № 200601-1 від 01.06.2020, податкові накладні, Акти здачі-приймання робіт, видаткові накладні, фотофіксація виконаних робіт, Акти приймання виконаних будівельних робітза формою №КБ-2в, Договір № 01012021 від 01.01.2021, Договір № 2021-13 надання послуг від 01.01.2021 (т.2 а.с. 7-182).
За результатами розгляду наданих документів відповідачем прийнято рішення від 19.10.2021: № 3255015/41525331; № 3255016/41525331, якими Комісією регіонального рівня відмовлено у реєстрації податкових накладних з тих підстав, що відповідно до акту виконаних робіт форми КБ-2, підприємством не подано первинні документи (договори ЦПХ, повідомлення про прийняття працівників на роботу), що підтверджують наявність необхідної кількості трудових ресурсів необхідних для виконання зазначених обсягів будівельних робіт (т.2 а.с. 183-186).
01.11.2021 позивачем складено та подано до ГУ ДПС у Полтавській області повідомлення №7 про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних №24 від 24.09.2021, №25 від 30.09.2021, № 26 від 30.09.2021 та № 27 від 30.09.2021, а також документи на підтвердження реальності господарських операцій з Приватним виробничо-господарським підприємство "Автотранс" (т.4 а.с. 81-84).
До повідомлення Товариством з обмеженою відповідальністю "БК НОВОБУДГРУП" додано: Ліцензію Державної архітектурно-будівельної інспекції України на здійснення господаоської діяльності з будівництва об`єктів, що за класом наслідків (відповідальності) належать до об`єктів з середніми та значними наслідками від 20.02.2019 №9-Л, Договір № 01/01-21-2 суборенди нерухомого майна від 07.10.2021, повідомлення про прийняття працівників на роботу, трудові книжки, журнал реєстрації інструктажів з питань пожежної безпеки, Договір № 01/01-21 суборенди нерухомого майна від 01.03.2021, платіжні доручення, Договір підряду № 20-08/2021 від 20.08.2021, Довідки про вартість виконаних будівельних робіт та витрат форми КБ-3, Акти приймання виконаних будівельних робіт, рахунки на оплату, фотофіксація виконаних будівельних робіт, видаткові накладні, податкові накладні, Договір поставки № 050121/9 від 05.01.2021, Договір поставки № 1/0121 від 12.01.2021, Договір № 899 купівлі-продажу від 05.01.2021, Договір № 2021-13 надання послуг від 01.01.2021, Акти здачі-приймання робіт (наданих послуг), Договір надання послуг № 200601-1 від 01.06.2020, товарно-транспортні накладні, Договір №АА2020/43 про надання послуг (виконання робіт) автотранспортною та спеціальною технікою, Акти приймання виконаних будівельних робіт форми КБ-2в (т.4 а.с. 81-250, т.5 а.с. 1-60).
За результатами розгляду наданих документів відповідачем прийнято рішення від 05.11.2021: № 3334205/41525331, №3334207/41525331 та № 3334206/41525331, якими Комісією регіонального рівня відмовлено у реєстрації податкових накладних з тих підстав, що обсяг виконаних робіт згідно актів приймання виконаних будівельних робіт не відповідає наявній інформації, зазначеній у податкових накладних (т.5 а.с. 68-73).
Позивач не погодився з прийнятими рішеннями та звернувся до суду з цим позовом.
Надаючи правову оцінку спірним рішенням суб`єкта владних повноважень та відповідним доводам сторін, суд виходить з такого.
Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Спеціальним законом з питань оподаткування, який установлює порядок погашення зобов`язань юридичних або фізичних осіб перед бюджетами та державними цільовими фондами з податків і зборів (обов`язкових платежів), нарахування і сплату пені та штрафних санкцій, що застосовуються до платників податків і визначає заходи, які вживаються контролюючим органом з метою погашення платниками податків податкового боргу є Податковий кодекс України від 02.12.2010 року № 2755-VI (далі - ПК України).
За змістом підпункту "б" пункту 185.1 статті 185 Податкового кодексу України об`єктом оподаткування є операції платників податку з постачання послуг, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 цього Кодексу.
Пунктом 187.1 статті 187 Податкового кодексу України визначено, що датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше: а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку; б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.
Відповідно до пункту 192.1 статті 192 ПК України, якщо після постачання товарів/послуг здійснюється будь-яка зміна суми компенсації їх вартості, включаючи наступний за постачанням перегляд цін, перерахунок у випадках повернення товарів/послуг особі, яка їх надала, або при поверненні постачальником суми попередньої оплати товарів/послуг, суми податкових зобов`язань та податкового кредиту постачальника та отримувача підлягають відповідному коригуванню на підставі розрахунку коригування до податкової накладної, складеному в порядку, встановленому для податкових накладних, та зареєстрованому в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Розрахунок коригування, складений постачальником товарів/послуг до податкової накладної, яка складена на отримувача - платника податку, підлягає реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних:
постачальником (продавцем) товарів/послуг, якщо передбачається збільшення суми компенсації їх вартості на користь такого постачальника або якщо коригування кількісних та вартісних показників у підсумку не змінює суму компенсації;
отримувачем (покупцем) товарів/послуг, якщо передбачається зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику, для чого постачальник надсилає складений розрахунок коригування отримувачу.
Розрахунок коригування до податкової накладної складається також у випадку виправлення помилок, допущених при складанні податкової накладної, у тому числі не пов`язаних із зміною суми компенсації вартості товарів/послуг.
Положенням пункту 201.10 статті 201 ПК України визначено, що при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
Податкова накладна та/або розрахунок коригування до неї, складені та зареєстровані після 01.07.2017 року в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг достатньою підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту, та не потребує будь-якого іншого додаткового підтвердження.
Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.
Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.
Якщо протягом операційного дня не надіслано квитанції про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, така податкова накладна вважається зареєстрованою в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Згідно з пунктом 201.16 статті 201 Податкового кодексу України реєстрація податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі (далі - комісії контролюючих органів), права та обов`язки їх членів визначений Порядком зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, що затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 №1165 /в редакції чинній на момент виникнення спірних правовідносин/ (далі - Порядок №1165).
За змістом пункту 2 Порядку №1165 автоматизований моніторинг відповідності податкової накладної/розрахунку коригування критеріям оцінки ступеня ризиків - сукупність заходів та методів, що застосовуються контролюючим органом для виявлення ознак наявності ризиків порушення норм податкового законодавства за результатами проведення автоматизованого аналізу наявної в інформаційних системах контролюючих органів податкової інформації.
У силу пункту 5 Порядку №1165, платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2). Податкова накладна / розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).
Відповідно до пункту 7 Порядку №1165, у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
Пунктами 10 та 11 Порядку №1165 передбачено, що у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації. У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.
З урахуванням положень наведеної норми, суд зауважує, що у разі зупинення реєстрації податкової накладної контролюючий орган має зазначити конкретний критерій ризиковості та деталізувати у чому саме податкова накладна відповідає такому критерію.
Додатком 1 до Порядку №1165 визначено Критерії ризиковості платника податку на додану вартість, відповідно до пункту 8 яких до цих Критеріїв у контролюючих органах наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній/розрахунку коригування.
Механізм прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), реєстрацію яких відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України (далі - Кодекс) зупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України визначений Порядком прийняття рішень про реєстрацію/ відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, що затверджений наказом Міністерства фінансів України від 12.12.2019 №520 /далі - Порядок №520).
Пунктами 2-6, 9-11 Порядку №520 передбачено, що Прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС (далі - комісія регіонального рівня).
Комісія регіонального рівня протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку, приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 Кодексу.
У разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі.
Перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати:
договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;
договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;
первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні;
розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;
документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.
Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній / розрахунку коригування.
Письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня.
Комісія регіонального рівня приймає рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі за формою згідно з додатком до цього Порядку.
Комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі:
ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі;
та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку;
та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.
Відповідно до пункту 2 постанови Кабінету Міністрів України "Про затвердження Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних" № 1246 від 29 грудня 2010 року (далі - Порядок № 1246), податкова накладна електронний документ, який складається платником податку.
Відповідно до пунктів 201.1, 201.10 статті 201 Податкового кодексу України, реєстрацію податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних віднесено до обов`язків платника податків.
У той же час, наведені норми розраховані на відсутність спірних відносин, тому у випадку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування механізм її подальшої реєстрації в ЄРПН є іншим.
При цьому, згідно з нормами пунктів 19, 20 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 №1246 (в редакції на момент виникнення спірних правовідносин), податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій:
- прийняття в установленому порядку та набрання чинності рішенням про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування;
- набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДФС відповідного рішення);
- неприйняття та/або відсутність реєстрації в установленому порядку рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.
У разі надходження до ДФС рішення суду про реєстрацію або скасування реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування, яке набрало законної сили, такі податкові накладні та/або розрахунки коригування реєструються після проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), або їх реєстрація скасовується. При цьому датою реєстрації або скасування реєстрації вважається день, зазначений в такому рішенні, або день набрання законної сили рішенням суду.
Аналіз норм податкового законодавства дає підстави для висновку, що платник податку із настанням умов, визначених у пункті 192.1 статті 192 Податкового кодексу України, зобов`язаний скласти розрахунок коригування до податкової накладної в електронній формі та зареєструвати його в ЄРПН.
Аналіз наведених вище правових норм свідчить, що контролюючий орган, після надходження податкової накладної/розрахунку коригування до ДПС для реєстрації в ЄРПН, в автоматизованому режимі здійснює її розшифрування та проводить відповідну перевірку, зокрема щодо наявності підстав для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування через відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку та/або через відповідність відображених у ній операції критеріям ризиковості здійснення операцій.
Автоматизований моніторинг відповідності платника податку, яким складено податкову накладну, критеріям оцінки ступеня ризиків здійснюється відповідно до ознак, наведених у пунктах 1-8 критеріїв ризиковості платника податку на додану вартість (додаток 1 до Порядку №1156). Автоматизований моніторинг відповідності господарської операції, відображеної у податковій накладній, критеріям оцінки ступеня ризиків здійснюється відповідно до ознак, наведених у пунктах 1-6 критеріїв ризиковості здійснення операцій (додаток 3 до Порядку №1156).
У разі, якщо за результатами моніторингу визначено, що цей платник податку відповідає критеріям ризиковості платника податку, реєстрація податкової накладної зупиняється, про що платнику протягом операційного дня надсилалася відповідна квитанція. У разі, коли за результатами моніторингу господарська операція, відображена у податковій накладній, відповідає критеріям ризиковості здійснення операції (крім податкової накладної, складеної платником податку, який має позитивну податкову історію платника податку) реєстрація такої податкової накладної також зупиняється.
У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної контролюючий орган зобов`язаний, зокрема, вказати конкретний критерій ризиковості платника податку та/або критерій ризиковості здійснення операцій, на підставі якого зупинено реєстрацію податкової накладної, із розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку, а також запропонувати платнику надати пояснення та копії документів, необхідних та достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в ЄРПН.
Зі змісту залучених до матеріалів справи копій квитанцій судом встановлено, що контролюючим органом сформовано висновки про відповідність податкових накладних п.8 Критеріїв ризиковості платника податку. Додатково повідомляємо: показник "D"=5.7658%, "Р"=0".
Надаючи правову оцінку підставам для зупинення реєстрації складених позивачем податкових накладних в ЄРПН, суд звертає увагу на те, що Порядок №1165 не містить вимоги про прийняття контролюючим органом окремого рішення з питання зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН.
Водночас, виходячи з наведених вище положень пунктів 10, 11 Порядку №1165, зміст такого рішення наводиться податковим органом у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.
При цьому, пунктом 11 Порядку №11 передбачено вимоги до змісту такої квитанції, а саме - у ній обов`язково мають бути зазначені: 1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.
Дослідивши залучені до матеріалів справи копії квитанцій суд встановив, що у них не зазначено вимог до платника податків в частині надання конкретних пояснень та документів з метою реєстрації податкових накладних/розрахунку коригування в ЄРПН .
Наведене, на переконання суду, унеможливлює визначення платником порядку своїх дій, які він має вчинити з метою прийняття контролюючим органом позитивного рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування у ЄРПН.
При цьому суд виходить з того, що Порядок №1165 не передбачає можливості проведення контролюючим органом консультацій, листування з платником податку на етапі прийняття рішення про реєстрацію/відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН чи залучення платника податку до процесу прийняття цього рішення в інший спосіб. Тобто, у даному випадку платник податку фактично позбавлений можливості на участь у процесі прийняття суб`єктом владних повноважень відповідного рішення. Як наслідок, визначальне значення для дотримання законності цієї процедури і забезпечення прав платника податку під час її проведення має конкретизація контролюючим органом підстав для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН та зазначення у квитанції про зупинення чітких і зрозумілих вказівок такому платнику щодо того, які саме пояснення та копії документів має надати цей платник задля розгляду питання про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН.
У контексті вищенаведеного суд також зауважує, що здійснення моніторингу відповідності податкових накладних/розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків є превентивним заходом, спрямованим на убезпечення від безпідставного формування податкового кредиту за операціями, що не підтверджені первинними документами або підтверджені платником податку копіями документів, які складені з порушенням законодавства. При цьому здійснення моніторингу не повинно підміняти за своїм змістом проведення податкових перевірок як способу реалізації владних управлінських функцій податкового органу.
Аналогічна правова позиція неодноразово висловлювалась Верховним Судом, зокрема, у постановах від 23.10.2018 у справі №822/1817/18, від 21.05.2019 у справі №0940/1240/18, від 18.06.2020 у справі №824/245/19-а.
Однак, у даному випадку надіслані позивачу квитанції містять лише загальне посилання на наявність у нього права подати пояснення та копії документів без зазначення їх конкретного переліку.
Натомість суд враховує, що позивачем після отримання квитанцій надіслані контролюючому органу письмові пояснення разом з копіями документів на підтвердження обґрунтованості складення вказаних податкових накладних.
При винесенні спірних рішень про відмову у реєстрації податкових накладних комісією вказано, що відповідно до акту виконаних робіт форми КБ-2, підприємством не подано первинні документи (договори ЦПХ, повідомлення про прийняття працівників на роботу), що підтверджують наявність необхідної кількості трудових ресурсів необхідних для виконання зазначених обсягів будівельних робіт та обсяг виконаних робіт згідно актів приймання виконаних будівельних робіт не відповідає наявній інформації, зазначеній у податкових накладних.
Однак, як встановлено судом та підтверджено матеріалами справи у Товариства з обмеженою відповідальністю "БК НОВОБУДГРУП" в спірному періоді були наявні: основні засоби для виконання умов договору підряду № 20-08/2021 від 20.08.2021 та трудові ресурси, господарські операції із Приватним виробничо-господарським підприємство "Автотранс" підтверджуються складеними за їх результатами первинними документами.
Одночасно, в межах спірних правовідносин суд звертає особливу увагу на те, що приймаючи рішення про реєстрацію податкової накладної, контролюючий орган не повинен здійснювати повний аналіз господарської операцій позивача на предмет їх реальності.
Змістовна оцінка господарської операції може бути проведена лише за результатом здійснення податкової перевірки, підстави та порядок проведення якої визначено нормами Податкового кодексу України. У свою чергу, при реєстрації податкових накладних фактично проводиться моніторинг операції чи платника податків лише за зовнішніми (формальними) критеріями. Тому і суд за результати розгляду цієї справи не робить висновків щодо реальності господарських операцій за участю позивача, а лише оцінює наявність чи відсутність підстав для реєстрації податкової накладної.
Предметом розгляду, у даному випадку, є виключно стадія правильності та правомірності зупинення та відмови в реєстрації податкових накладних, а не реальність та товарність здійснення господарських операцій між позивачем та його контрагентом.
У свою чергу, при реєстрації податкової накладної фактично проводиться моніторинг операції чи платника податків лише за зовнішніми (формальними) критеріями. А тому, суд за результатами розгляду справи не робить висновків щодо реальності операцій за участю позивача, а лише оцінює наявність чи відсутність підстав для реєстрації податкової накладної.
При цьому, суд зазначає, що здійснення моніторингу відповідності податкової накладної/ розрахунку коригування критеріям оцінки ступеня ризиків є превентивним заходом, спрямованим на убезпечення від безпідставного формування податкового кредиту за операціями, що не підтверджені первинними документами або підтверджені платником податку копіями документів, які складені з порушенням законодавства. Здійснення такого моніторингу не повинно підміняти за своїм змістом проведення податкових перевірок, як способу реалізації владних управлінських функцій податкового органу.
Таким чином, зважаючи на наявність достатніх документів для спростування сумнівів щодо ризиковості платника податку та на те, що наданих контролюючому органу документів та письмових пояснень було достатньо для прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних, останній не мав правових підстав для відмови позивачу у їх реєстрації.
Під час розгляду справи відповідачі, як суб`єкти владних повноважень, не надали суду доказів, які спростовували б твердження позивача, та не навели обґрунтованих мотивів прийняття рішень про відмову позивачу в реєстрації спірних податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних. Оскільки, посилання контролюючого органу в обґрунтування прийняття рішень про відмову, за відсутності встановленого законодавством вичерпного переліку документів, та за умови не наведення комісією доказів того, що документи, подані є недостатніми чи такими, що у своїй сукупності викликають сумнів у достовірності наданої інформації, свідчить про протиправність таких рішень.
З матеріалів справи вбачається, що позивачем на підтвердження відповідних господарських операцій разом із повідомленнями про подання пояснень та копій документів щодо ПН/РК, реєстрацію яких зупинено, надсилались копії первинних документів, обсяг яких є достатнім для встановлення факту здійснення господарської операції.
Відповідно до частини другої статті 77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Загальними вимогами, які висуваються до актів індивідуальної дії, як актів правозастосування, є їх обґрунтованість та вмотивованість, тобто наведення податковим органом конкретних підстав їх прийняття (фактичних і юридичних), а також переконливих і зрозумілих мотивів їх прийняття.
Невиконання податковим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості акта індивідуальної дії призводить до його протиправності.
Відповідачем у ході судового розгляду справи не доведено наявності достатніх підстав для зупинення та відмови у реєстрації в ЄРПН складених позивачем податкових накладних.
За вищевикладених обставин, суд дійшов висновку, що контролюючий орган безпідставно застосував до позивача процедуру зупинення реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних, передбачену Порядком №1165, за відсутності об`єктивних ознак неможливості здійснення позивачем операцій з постачання товарів та ймовірності уникнення виконання свого податкового обов`язку. Зупинивши реєстрацію податкових накладних, контролюючий орган не довів відповідність відображеної у них господарської операцій критеріям ризиковості здійснення операцій, та не вказав на необхідний перелік документів на підтвердження правомірності формування та подання податкових накладних, які позивач мав надати на пропозицію контролюючого органу. Посилання відповідача у спірних рішеннях на недостатність наданих позивачем копій документів, необхідних для прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних в ЄРПН, як підставу відмови у їх реєстрації, є безпідставним, оскільки позивачу не було повідомлено про конкретні документи, які він мав надати для розгляду питання прийняття комісією рішення про реєстрацію податкових накладних в ЄРПН, а про ті, які було повідомлено - позивачем було надано до пояснень, однак безпідставно не було взято до уваги відповідачем, крім того, з посиланням на нормативно-правовий акт якого не існує.
Враховуючи вищенаведене у своїй сукупності, суд дійшов висновку про протиправність рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Полтавській області № 3255015/41525321 від 19.10.2021 щодо відмови у реєстрації податкової накладної № 22 від 14.09.2021, № 3255016/41525331 від 19.10.2021 щодо відмови у реєстрації податкової накладної № 23 від 15.09.2021, № 3334205/41525331 від 05.11.2021 щодо відмови у реєстрації податкової накладної № 25 від 30.09.2021, № 3334207/41525331 від 05.11.2021 щодо відмови у реєстрації податкової накладної № 26 від 30.09.2021, № 3334206/41525331 від 05.11.2021 щодо відмови у реєстрації податкової накладної № 27 від 30.09.2021.
Щодо вимоги позивача зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних № 22 від 14.09.2021, № 23 від 15.09.2021, № 25 від 30.09.2021, № 26 від 30.09.2021 та № 27 від 30.09.2021, поданих Товариством з обмеженою відповідальністю "БК НОВОБУДГРУП" датою її складення, суд вважає за необхідне вказати таке.
У відповідності до пункту 201.10 статті 201 ПК України реєстрація податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних є обов`язком постачальника товарів чи послуг. Цьому обов`язку кореспондує обов`язок центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну податкову і митну політику, прийняти та зареєструвати надану платником податку-продавцем податкову накладну в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Відповідно до пунктів 19 та 20 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 1246 від 29.12.2010 (у відповідній редакції), податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДПС відповідного рішення).
Внесення відомостей до Реєстру на підставі рішення суду, яке набрало законної сили, здійснюється з дотриманням вимог цього Порядку. При цьому вимоги абзацу десятого пункту 12 цього Порядку не застосовуються до податкової накладної та/або розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в установленому порядку.
Датою внесення відомостей до Реєстру вважається день, зазначений в рішенні суду, або день набрання законної сили таким рішенням.
Таким чином, податкові накладні, реєстрацію яких зупинено, можуть бути зареєстровані в Єдиному реєстрі податкових накладних на підставі судового рішення про реєстрацію відповідних податкових накладних датою, зазначеною в такому судовому рішенні.
У відповідності до листа Вищого адміністративного суду України від 24.10.2013 року № 1486/12/13-13 реєстрація податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних є обов`язком постачальника товарів чи послуг.
Цьому обов`язку кореспондує обов`язок центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну податкову і митну політику, прийняти та зареєструвати надану платником податку-продавцем податкову накладну в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Таким чином, відсутність реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних впливає на правовий стан платників податків. Покупець товарів позбавляється права на формування податкового кредиту за рахунок відповідних сум, а продавець може зазнати небажаних для нього наслідків у вигляді проведення його позапланової перевірки.
У свою чергу визнання неправомірним неприйняття податкової накладної для реєстрації тягне настання наслідків, передбачених у пункті 201.10 статті 201 Податкового кодексу України. Отже, податкова накладна вважається прийнятою протягом того операційного дня, коли вона була надіслана платником податків для реєстрації.
Зважаючи на викладене, резолютивна частина постанови адміністративного суду про задоволення позовних вимог у справі, предметом оскарження в якій є протиправність неприйняття податкової накладної для реєстрації, з урахуванням вимог пункту 1 частини другої статті 162 Кодексу адміністративного судочинства України повинна містити висновок про визнання протиправним неприйняття податкової накладної для реєстрації, а також зазначення того, що податкову накладну потрібно вважати прийнятою та зареєстрованою протягом операційного дня, коли її було надіслано платником податку (із зазначенням дати).
Застереження щодо конкретної дати, з якої податкова накладна є прийнятою і зареєстрованою в Єдиному реєстрі податкових накладних, поряд із визнанням протиправним власне неприйняття податкової накладної для реєстрації, є правомірним. Отже, незалежно від того, чи містить вимога позивача прохання щодо визначення дати, з якої податкова накладна є прийнятою та зареєстрованою в Єдиному реєстрі податкових накладних, суд з метою захисту прав позивача повинен вказати відповідну дату в резолютивній частини постанови.
Окрім того, зважаючи на те, що підставою для відмови в реєстрації податкових накладних № 22 від 14.09.2021, № 23 від 15.09.2021, № 25 від 30.09.2021, № 26 від 30.09.2021 та № 27 від 30.09.2021 контролюючим органом обрано лише їх відповідність критеріям ризиковості платника податків, а обґрунтованість даної підстави не знайшла свого підтвердження у ході судового розгляду справи, суд, керуючись положеннями частини другої статті 9 Кодексу адміністративного судочинства України, дійшов висновку, що належним способом захисту порушеного права позивача є саме зобов`язання ДПС України зареєструвати у Єдиному реєстрі податкових накладних № 22 від 14.09.2021, № 23 від 15.09.2021, № 25 від 30.09.2021, № 26 від 30.09.2021 та № 27 від 30.09.2021 датою їх подання.
Зважаючи на встановлені в ході судового розгляду фактичні обставини справи та враховуючи вищенаведені норми законодавства, якими урегульовано спірні відносини, суд дійшов висновку про задоволення позову повністю.
Згідно з частиною першою статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Оскільки у спірних відносинах права позивача порушені прийняттям протиправного рішення ГУ ДПС України у Полтавській області в особі створеної нею Комісії, суд дійшов висновку, що сплачений позивачем судовий збір належить стягнути за рахунок бюджетних асигнувань ГУ ДПС України у Полтавській області.
Керуючись статтями 241-245 Кодексу адміністративного судочинства України, -
В И Р І Ш И В:
Позов Товариства з обмеженою відповідальністю "БК НОВОБУДГРУП" (код ЄДРПОУ 41525331, вул. Гоголя, 12, м.Полтава, 36000) до Головного управління ДПС у Полтавській області (вул. Європейська, 4, м. Полтава, Полтавська область, 36000, код ЄДРПОУ ВП 44057192), Державної податкової служби України (Львівська площа, 8, м. Київ, 04053, код ЄДРПОУ 43005393) про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити дії - задовольнити.
Визнати протиправним та скасувати рішення Комісії Головного управління ДПС у Полтавській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 19.10.2021 № 3255015/41525331 про відмову в реєстрації податкової накладної № 22 від 14.09.2021,
Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну № 22 від 14.09.2021, складену та подану на реєстрацію Товариством з обмеженою відповідальністю "БК НОВОБУДГРУП", датою її фактичного надходження, якою є 30.09.2021,
Визнати протиправним та скасувати рішення Комісії Головного управління ДПС у Полтавській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 19.10.2021 №3255016/41525331 про відмову в реєстрації податкової накладної № 23 від 15.09.2021,
Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну № 23 від 15.09.2021, складену та подану на реєстрацію Товариством з обмеженою відповідальністю "БК НОВОБУДГРУП", датою її фактичного надходження, якою є 30.09.2021,
Визнати протиправним та скасувати рішення Комісії Головного управління ДПС у Полтавській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 05.11.2021 № 3334205/41525331 про відмову в реєстрації податкової накладної № 25 від 30.09.2021,
Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну № 25 від 30.09.2021, складену та подану на реєстрацію Товариством з обмеженою відповідальністю "БК НОВОБУДГРУП", датою її фактичного надходження, якою є 15.10.2021,
Визнати протиправним та скасувати рішення Комісії Головного управління ДПС у Полтавській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 05.11.2021 № 3334207/41525331 про відмову в реєстрації податкової накладної № 26 від 30.09.2021,
Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну № 26 від 30.09.2021, складену та подану на реєстрацію Товариством з обмеженою відповідальністю "БК НОВОБУДГРУП", датою її фактичного надходження, якою є 15.10.2021,
Визнати протиправним та скасувати рішення Комісії Головного управління ДПС у Полтавській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 05.11.2021 № 3334206/41525331 про відмову в реєстрації податкової накладної № 27 від 30.09.2021,
Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну № 27 від 30.09.2021, складену та подану на реєстрацію Товариством з обмеженою відповідальністю "БК НОВОБУДГРУП", датою її фактичного надходження, якою є 15.10.2021.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Полтавській області на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "БК НОВОБУДГРУП" судові витрати зі сплати судового збору в розмірі 11350 грн.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржене до Другого апеляційного адміністративного суду в порядку, визначеному частиною 8 статті 18, частинами 7-8 статті 44 та статтею 297 Кодексу адміністративного судочинства України, а також з урахуванням особливостей подання апеляційних скарг, встановлених підпунктом 15.5 підпункту 15 пункту 1 розділу VII "Перехідні положення" Кодексу адміністративного судочинства України.
Апеляційна скарга на дане рішення може бути подана протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Суддя С.О. Удовіченко
Суд | Полтавський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 17.04.2022 |
Оприлюднено | 24.06.2022 |
Номер документу | 104005205 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю |
Адміністративне
Полтавський окружний адміністративний суд
С.О. Удовіченко
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні