Справа № 344/4777/22
Провадження № 2-а/344/108/22
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
21 квітня 2022 року м. Івано-Франківськ
Івано-Франківський міський суд Івано-Франківської області в складі:
головуючої Кіндратишин Л.Р.,
за участю секретаря судового засідання Литвин Х.В.,
представників позивача Рибачука В.В., Думенка В.П.,
відповідача ( режимі відео конференції) ОСОБА_1 ,
представника відповідача адвоката Шевчук-Філімон Н.М.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі Івано-Франківського міського суду адміністративну справу за позовом Управління Державної міграційної служби в Івано-Франківській області до громадянина рф ОСОБА_1 про затримання з метою ідентифікації з поміщенням до пункту тимчасового перебування іноземців та осіб без громадянства, які незаконно перебувають на території України, -
В С Т А Н О В И В:
21.04.2022 позивач звернувся до суду із позовом до відповідача, у якому просить затримати громадянина російської федерації ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 з метою ідентифікації з поміщенням до пункту тимчасового перебування іноземців та осіб без громадянства, які незаконного перебувають на території України, терміном на шість місяців.
Позов мотивований тим, що 19.04.2022 Управління СБУ в Івано-Франківській області повідомлено УДМС в Івано-Франківській області про виявлення громадянина російської федерації ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 . Документів, що посвідчують особу ОСОБА_1 не надав. У ході опитування повідомив, що прибув на території України у 1995 році та проживав на території України, після початку вторгнення російської федерації в Україну знищив свій паспорт громадянина російської федерації.
Інформація про перетин ОСОБА_1 державного кордону у міжвідомчій системі осіб « Аркан» відсутня.
Паспортний документ, що дає право на перетин державного кордону у ОСОБА_1 відсутній.
Разом з тим, встановлено, що у 2016 році Долинським РВ УДМС в Івано-Франківській області ОСОБА_1 було притягнуто до адміністративної відповідальності за вчинення правопорушення, передбаченого ч.1 ст. 203 КУпАП.
Вважають, що ОСОБА_1 , перебуває на території України без законних на те підставі, немає правових підстав для подальшого його перебування в Україні, ухиляється від виїзду з України.
Відповідно до протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями, 21.04.2022 справу передано судді Кіндратишин Л.Р..
Ухвалою суду від 25.03.2022 позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито провадження у справі (а.с.18).
20.04.2022 до суду надійшов відзив на позовну заяву, відповідно до якого відповідач просить відмовити у задоволенні позовних вимог ОСОБА_2 в повному обсязі (а.с.22-27).
Відповідно до ч. 3 ст. 162 КАС України копія відзиву та доданих до нього документів повинна бути надіслана (надана) іншим учасникам справи одночасно з надісланням (наданням) відзиву до суду. Однак, відповідачем на надано доказів надсилання такого позивачу .
Представники позивача позовні вимоги підтримали з підстав, які викладені у позові.
Відповідач просив відмовити у задоволенні позову. Вказав, що він народився в Україні, і лише 12 років прожив у рф.
Вказав, що більше користі принесе для України, коли буде в Івано-Франківській області, а не будучи затриманим. З моменту оголошення воєнного стану в Україні, він допомагав закупівлею бронежилетів та іншим необхідним для України.
Просив врахувати, що він в Україні має сім`ю, постійне місце проживання, роботу.
Представник відповідача заперечила відносно задоволення позову. Просила у позові відмовити через безпідставність та недоведеність. Зокрема, представником позивача не доведено, що її довіритель незаконно перебуває на території України.
Вислухавши пояснення сторін, перевіривши матеріали справи, суд дійшов наступного висновку.
19.04.2022 постановою першого заступника НУ начальника відділу Управління Державної міграційної служби України у Івано-Франківській області, що складена ОСОБА_3 за результатами розгляду справи про адміністративне правопорушення, встановлено, що 19.04.2022 о 12 год. 20 хв. за адресою АДРЕСА_1 виявлено громадянина рф, ОСОБА_4 , який порушив правила перебування іноземців на території України з грудня 2015 року та після закінчення дозволеного терміну перебування території України не покинув. На підставі наведеного ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , адреса : АДРЕСА_2 , генерального директора, співзасновника Долинський Сільгосптехніка, « ОрієнтДім», притягнуто до адміністративної відповідальності за ч.1 ст. 203 КУпАП з накладенням адміністративного стягнення у вигляді штрафу в розмірі 3 400 грн.
Разом з тим, згідно з протоколом про адміністративне правопорушення від 19.04.2022 Управління Державної міграційної служби України в Івано-Франківській області 19.04.2022 о 12 год. 38 хв. ОСОБА_4 затримано у зв`язку з вчинення адміністративного правопорушення, передбаченого ч. 1 ст. 203 КУпАП.
Згідно з довідкою Управління Державної міграційної служби України у Івано-Франківській області ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , є громадянином рф, документ, що посвідчує особу відсутній, інформація про особу за обліками ДМС відсутня.
Спірні правовідносини, що виникли між сторонами, регулюютьсяЗаконом України «Про правовий статус іноземців та осіб без громадянства», який визначає правовий статус іноземців та осіб без громадянства, які перебувають в Україні, та встановлює порядок їх в`їзду в Україну та виїзду з України.
Згідно ч.ч. 11, 13, 14ст.289 КАС Українистрок затримання іноземців та осіб без громадянства в пунктах тимчасового перебування іноземців та осіб без громадянства, які незаконно перебувають в Україні, становить шість місяців. За наявності умов, за яких неможливо ідентифікувати іноземця або особу без громадянства, забезпечити примусове видворення чи реадмісію особи у зазначений строк або прийняти рішення за заявою про визнання її біженцем або особою, яка потребує додаткового захисту в Україні, або особою без громадянства цей строк може бути продовжений, але не більш як на вісімнадцять місяців. Умовами, за яких неможливо ідентифікувати іноземця чи особу без громадянства, забезпечити примусове видворення чи реадмісію особи, є: 1) відсутність співпраці з боку іноземця або особи без громадянства під час процедури його ідентифікації; 2) неодержання інформації з країни громадянської належності іноземця або країни походження особи без громадянства чи документів, необхідних для ідентифікації особи.
Відповідно до п. 7 ч. 1 ст. 1 Закону,ст. 15 Закону України «Про правовий статус іноземців та осіб без громадянства»іноземці та особи без громадянства, які перебувають на території України на законних підставах, - іноземці та особи без громадянства, які в установленому законодавством чи міжнародним договором України порядку в`їхали в Україну та постійно або тимчасово проживають на її території, або тимчасово перебувають в Україні.
Відповідно до ч. 1ст. 15 Закону України «Про правовий статус іноземців та осіб без громадянства», в`їзд в Україну та виїзд іноземців та осіб без громадянства з України здійснюється за паспортним документом за наявності відповідної візи, якщо інший порядок в`їзду та виїзду не встановлено законодавством чи міжнародним договором України.
За правилами ч. ч. 1, 2ст. 16 цього Закону, реєстрація іноземців та осіб без громадянства, які в`їжджають в Україну, здійснюється в пунктах пропуску через державний кордон України органами охорони державного кордону. Відмітка про реєстрацію іноземця або особи без громадянства в паспортному документі та/або імміграційній картці або інших передбачених законодавством України документах дійсна на всій території України незалежно від місця перебування чи проживання іноземця або особи без громадянства на території України.
Частиною першоюстатті 30 Закону України «Про правовий статус іноземців та осіб без громадянства»визначено, що центральний орган виконавчої влади, що забезпечує реалізацію державної політики у сфері міграції, органи охорони державного кордону (стосовно іноземців та осіб без громадянства, які затримані ними у межах контрольованих прикордонних районів під час спроби або після незаконного перетинання державного кордону України) або органи Служби безпеки України можуть лише на підставі винесеної за їх позовом постанови адміністративного суду примусово видворити з України іноземця та особу без громадянства, якщо вони не виконали в установлений строк без поважних причин рішення про примусове повернення або якщо є обґрунтовані підстави вважати, що іноземець або особа без громадянства ухилятимуться від виконання такого рішення, крім випадків затримання іноземця або особи без громадянства за незаконне перетинання державного кордону України поза пунктами пропуску через державний кордон України та їх передачі прикордонним органам суміжної держави.
Пунктом 1 Положення про Державну міграційну службу України, затвердженогопостановою Кабінету Міністрів України від 20 серпня 2014 року № 360встановлено, що Державна міграційна служба України є центральним органом виконавчої влади, який реалізує державну політику у сферах міграції (імміграції та еміграції), у тому числі протидії нелегальній (незаконній) міграції, громадянства, реєстрації фізичних осіб, біженців та інших визначених законодавством категорій мігрантів.
Пунктом 7 Положення № 360 встановлено, що Державна міграційна служба України здійснює свої повноваження безпосередньо і через утворені в установленому порядку територіальні органи та територіальні підрозділи, у тому числі міжрегіональні.
Порядок дій посадових осіб Державної міграційної служби України, її територіальних органів і територіальних підрозділів (далі - органи ДМС), органів охорони державного кордону та органів Служби безпеки України (далі - СБУ) під час прийняття рішень про примусове повернення і примусове видворення іноземців та осіб без громадянства (далі - іноземці), їх ідентифікації і вжиття заходів з безпосереднього примусового повернення, поміщення до пункту тимчасового перебування іноземців та осіб без громадянства, які незаконно перебувають в Україні (далі - ПТПІ), а також під час прийняття рішень про продовження строку затримання визначається Інструкцією про примусове повернення і примусове видворення з України іноземців та осіб без громадянства, затвердженоїНаказ Міністерства внутрішніх справ України, Адміністрації Державної прикордонної служби України, Служби безпеки України 23.04.2012 року № 353/271/150(у редакціїнаказу Міністерства внутрішніх справ України, Служби безпеки України 22.01.2018 року № 38/77).
Розділом VI Інструкції визначено порядок дій з ідентифікації та документування іноземців.
Якщо іноземець не має документів, що посвідчують особу, орган ДМС, орган охорони державного кордону України або орган СБУ вживають заходів щодо його ідентифікації та документування.
З цією метою до дипломатичних представництв або консульських установ держави походження іноземця надсилаються відповідні запити, до яких долучаються кольорові фотокартки на кожну особу, заповнені анкети визначеного консульською установою зразка та інші відомості про іноземця, які дають змогу встановити особу та підтвердити громадянство.
У разі відсутності акредитованого в Україні дипломатичного представництва або консульської установи країни походження іноземця запити до компетентних органів відповідної країни щодо його ідентифікації надсилаються через Департамент консульської служби МЗС.
Якщо від компетентних органів країни походження іноземця не надходить відповідь, запити щодо його ідентифікації надсилаються через Департамент консульської служби МЗС України повторно.
Проаналізувавши дані норми спеціального законодавства можна дійти висновку, що ідентифікація органами міграційної служби відносно іноземців здійснюється з обов`язковим урахуванням запитів до відповідних дипломатичних представництв або консульських установ держави походження іноземця та відповідей на них.
Відповідно до абз. 2 п. 7 Розділу III Інструкції про порядок утримання іноземців та осіб без громадянства в пунктах тимчасового перебування іноземців та осіб без громадянства, які незаконно перебувають в Україні, затвердженоїНаказом Міністерства внутрішніх справ України 29.02.2016 року № 141, у разі надходження від іноземців або осіб без громадянства звернень щодо надання ними сприяння в забезпеченні їх ідентифікації та (або) видворення (реадмісії) чи придбання іноземцями або особами без громадянства проїзних квитків для виїзду з України адміністрація ПТПІ невідкладно інформує про це відповідний заінтересований орган.
Згідно вимог ст. ст.13,14 Закону України «Про свободу пересування та вільний вибір місця проживання в Україні»свобода пересування та вільний вибір місця проживання обмежується щодо іноземців та осіб без громадянства, які не мають законних підстав для перебування на території України.
Як роз`яснено в п. 26 Постанови Пленуму Вищого адміністративного суду України від 25 червня 2009 року № 1 «Про судову практику розгляду спорів щодо статусу біженця та особи, яка потребує додаткового або тимчасового захисту, примусового повернення і примусового видворення іноземця чи особи без громадянства з України та спорів, пов`язаних із перебуванням іноземця та особи без громадянства в Україні» іноземець та особа без громадянства можуть бути примусово видворені за межі України з підстав та в порядку, що визначеніст.30 Закону України «Про правовий статус іноземців та осіб без громадянства»,ст.13 Закону України «Про імміграцію».
Примусове видворення не застосовується до іноземців та осіб без громадянства, на яких поширюється діяЗакону України «Про біженців та осіб, які потребують додаткового або тимчасового захисту».
Згідно ч.11ст. 289 КАС України, строк затримання іноземців та осіб без громадянства в пунктах тимчасового перебування іноземців та осіб без громадянства, які незаконно перебувають в Україні, становить шість місяців.
На момент затримання відповідач не надав : паспортного або іншого документа, що б посвідчували його особу та/або давали йому право на перетин державного кордону України, доказів право на законне перебування на території України, документів для виїзду з території України, а також не надано доказів того, що ОСОБА_4 відноситься до осіб, яким надано статус біженця або тих, які потребують додаткового захисту. За таких обставин наявні законні підстави для затримання ОСОБА_4 з поміщенням до пункту тимчасового перебування іноземців та осіб без громадянства, які незаконно перебувають в Україні з метою ідентифікації.
На підставі наведеного, суд дійшов висновку про задоволення позову.
У відповідності до ч. 11ст.289 КАС Українистрок затримання іноземців та осіб без громадянства в пунктах тимчасового перебування іноземців та осіб без громадянства, які незаконно перебувають в Україні, становить шість місяців. За наявності умов, за яких неможливо ідентифікувати іноземця або особу без громадянства, забезпечити примусове видворення чи реадмісію особи у зазначений строк або прийняти рішення за заявою про визнання її біженцем або особою, яка потребує додаткового захисту в Україні, цей строк може бути продовжений, але не більш як на вісімнадцять місяців.
Керуючись ст.ст. 7, 9, 77, 90, 246, 250, 139, 243, 382 КАС України, суд -
У Х В А Л И В :
Позов задоволити.
Затримати громадянина рф ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , з метою ідентифікації з поміщенням до пункту тимчасового перебування іноземців та осіб без громадянства, які незаконно перебувають на території України, строком на шість місяців починаючи з 19.04.2022 о 12 год. 38 хв..
У іншій частині вимог - відмовити.
Судові витрати компенсувати за рахунок держави.
Відповідно до вимог п. 3 ч. 2ст. 371 КАС Українидопустити негайне виконання рішення суду.
Апеляційна скарга на рішення суду першої інстанції подається протягом десяти днів з дня його проголошення безпосередньо до Восьмого апеляційного адміністративного суду.
Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручено у день його проголошення або складення, має право на подання апеляційної скарги з клопотанням про поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження протягом десяти днів з дня вручення йому відповідного рішення суду.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
На час апеляційного оскарження іноземці або особи без громадянства, у яких відсутні документи, що дають право на виїзд з України, продовжують утримуватися у спеціально обладнаних для цих цілей приміщеннях органів (підрозділів) охорони державного кордону чи Служби безпеки України або в пункті тимчасового перебування іноземців та осіб без громадянства, які незаконно перебувають в Україні.
Повне найменування учасників справи:
Позивач: Управління Державної міграційної служби в Івано-Франківській області, код ЄДРПОУ : 37794486, адреса: вул. Ак. Гнатюка, 29, м. Івано-Франківськ м. Івано-Франківськ Івано-Франківська область;
Відповідач: ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , адреса : АДРЕСА_2 .
Повне рішення складено 21 квітня 2022 року.
Суддя
Івано-Франківського міського суду Леся КІНДРАТИШИН
Суд | Івано-Франківський міський суд Івано-Франківської області |
Дата ухвалення рішення | 20.04.2022 |
Оприлюднено | 24.06.2022 |
Номер документу | 104041372 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи щодо забезпечення громадського порядку та безпеки, національної безпеки та оборони України, зокрема щодо перебуванням іноземців та осіб без громадянства на території України, з них |
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Шевчук Світлана Михайлівна
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Шевчук Світлана Михайлівна
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Шевчук Світлана Михайлівна
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Шевчук Світлана Михайлівна
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Шевчук Світлана Михайлівна
Адміністративне
Івано-Франківський міський суд Івано-Франківської області
Кіндратишин Л. Р.
Адміністративне
Івано-Франківський міський суд Івано-Франківської області
Кіндратишин Л. Р.
Адміністративне
Івано-Франківський міський суд Івано-Франківської області
Кіндратишин Л. Р.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні