Постанова
від 28.04.2022 по справі 540/4127/21
П'ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П`ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД


П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

29 квітня 2022 р.м.ОдесаСправа № 540/4127/21

Головуючий в 1 інстанції: Ковбій О.В.

Місце та час укладення судового рішення «--:--», м. Херсон

Повний текст судового рішення складений 27.10.2021р.

П`ятий апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:

головуючого судді Крусяна А.В.,

суддів Єщенка О.В., Яковлєва О.В.,

розглянувши у порядку письмового провадження апеляційну скаргу Головного управління ДПС в Херсонській області, Автономній Республіці Крим та м. Севастополі на рішення Херсонського окружного адміністративного суду від 27 жовтня 2021 року у справі за адміністративним позовом товариства з обмеженою відповідальністю «Гермес Газ» до Головного управління ДПС в Херсонській області, Автономній Республіці Крим та м. Севастополі про визнання протиправним та скасування розпорядження, зобов`язання вчинити певні дії, -

В С Т А Н О В И В:

09.08.2021р. товариство з обмеженою відповідальністю (надалі - ТОВ) «Гермес Газ» звернулося до суду з позовом до Головного управління ДПС в Херсонській області, Автономній Республіці Крим та м. Севастополі про визнання протиправним та скасування розпорядження від 08.06.2021р. №106-ЛР в частині анулювання ліцензії виданої ТОВ «Гермес Газ» №21030314201900254, ідентифікаційний код - 38822800 від 05.11.2019р. на право роздрібної торгівлі пальним за адресою: Херсонська область, м. Херсон, на розі Миколаївського шосе та проспекту Сенявіна у м. Херсоні, автозаправна станція; зобов`язання видалити з Єдиного державного реєстру суб`єктів господарювання, які отримали ліцензії на право виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним, та місць виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним інформацію, щодо анулювання ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним за номером: №21030314201900254, ідентифікаційний код - 38822800 від 05.11.2019р.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначає про те, що 05.11.2019р. товариство на законних підставах отримало ліцензію на право роздрібної торгівлі пальним №21030314201900254, ідентифікаційний код 38822800 від 05.11.2019р. Однак, оскаржуваним розпорядженням дану ліцензію протиправно анульовано з порушенням норм ст.15 Закону України «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального», які передбачають вичерпний перелік підстав для анулювання ліцензії.

Рішенням Херсонського окружного адміністративного суду від 27.10.2021р. позов задоволений частково; визнано протиправним та скасовано розпорядження Головного управління Державної податкової служби у Херсонській області, Автономній республіці Крим та місті Севастополі №106-ЛР від 08.06.2021р. в частині анулювання ліцензії виданої ТОВ «Гермес Газ» №21030314201900254, ідентифікаційний код - 38822800 від 05.11.2019р. на право роздрібної торгівлі пальним за адресою: Херсонська область, м. Херсон, на розі Миколаївського шосе та проспекту Сенявіна у м. Херсоні, автозаправна станція; зобов`язано Головне управління ДПС у Херсонській області, Автономній Республіці Крим та м.Севастополі видалити з Єдиного державного реєстру суб`єктів господарювання, які отримали ліцензії на право виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним, та місць виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним інформацію щодо анулювання ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним за номером: №21030314201900254, ідентифікаційний код - 38822800 від 05.11.2019р.; у задоволенні решти позовних вимог відмовлено.

Не погоджуючись з вказаним судовим рішенням відповідач подав апеляційну скаргу, в якій посилається на помилкове застосування судом при вирішенні справи вимог законодавства, внаслідок чого просить рішення суду скасувати та прийняти нове про відмову у задоволенні позовних вимог.

Апелянт посилається на те, що наданий ТОВ «Гермес Газ» для отримання ліцензії на право роздрібної торгівлі паспорт прив`язки тимчасової споруди від 23.10.2019р. не підтверджує прийняття об`єкта в експлуатацію відповідно до законодавства, а тому не є підставою для видачі ліцензії.

Заслухавши суддю-доповідача, розглянувши матеріали справи та перевіривши доводи апеляційної скарги, законність та обґрунтованість рішення суду в межах доводів та вимог апеляційної скарги, колегія суддів вважає, що вона не підлягає задоволенню.

Судом першої інстанції встановлено, що згідно Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, ТОВ «Гермес Газ» зареєстровано 07.08.2013р. №14991020000016236, взято на облік в органах доходів і зборів 08.08.2013р., основним видом діяльності за КВЕД є: 47.30. Роздрібна торгівля пальним. /а.с.7/

17.10.2019р. Головним управління Держпраці у Херсонській області видано ТОВ «Гермес Газ» дозволи: №221.19.65 на виконання, використання, розподіл, зберігання вибухонебезпечних і небезпечних речовин 1 і 2 класу небезпеки; газонебезпечні роботи та роботи у вибухонебезпечних зонах; заповнення, злив цистерн та інших ємкостей із зрідженим газом, зокрема за адресою: АЗС з АГЗП - м. Херсон, на розі Миколаївського шосе та проспекту Сенявіна;

№222.19.65 на експлуатацію технологічного устаткування та його елементів систем газопостачання зрідженим газом суб`єктів господарювання; обладнання, призначеного для експлуатації (застосування) в потенційно вибухонебезпечному середовищі, зокрема за адресою: АЗС з АГЗП - м. Херсон, на розі Миколаївського шосе та проспекту Сенявіна. /а.с.10-11/

05.11.2019р. Головне управління ДПС в Херсонській області, Автономній Республіці Крим та м. Севастополі видало ТОВ «Гермес Газ» ліцензію на право роздрібної торгівлі пальним за реєстраційним №21030314201900254 з терміном дії на 5 років, а саме до 05.11.2024р., за адресою місця торгівлі: Херсонська область, м. Херсон, Суворовський район, на розі Миколаївського шосе та проспекту Сенявіна у місті Херсоні, автозаправна станція. На вищезазначеній ліцензії проставлено відмітки про поточні сплати за ліцензію за періоди з 05.11.2019р. до 05.11.2020р., з 05.11.2020р. до 05.11.2021р. /а.с.8-9/

21.02.2021р. Головним управлінням Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Херсонській області зареєстровано декларацію відповідності матеріально-технічної бази позивача вимогам законодавства з питань пожежної безпеки за №65-210421-00045. /а.с.12-14/

Розпорядженням Головного управління ДПС в Херсонській області, Автономній Республіці Крим та м. Севастополі від 08.06.2021р. №106-лр, відповідно ст.15 Закону України «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального» на виконання доручень Кабінету Міністрів України від 10.03.2021р. №7416/0/2-21, Прем`єр Міністра України від 11.03.2021р. №10604/0/1-21, протоколу засідання Кабінету Міністрів України від 03.03.2021р. №29 та роз`яснення Міністерства розвитку громад та територій України від 13.05.2021р. №7/14.4.2/6928-21 та Державної архітектурно-будівельної інспекції України від 27.04.2021р. №40-201-11/1608-21 анульовано, зокрема, ліцензію позивача на право роздрібної торгівлі пальним за реєстраційним номером 21030314201900254. /а.с.21/

Листом Головного управління ДПС в Херсонській області, Автономній Республіці Крим та м. Севастополі від 08.06.20212р. №10836/6/21-22-09-03-19 повідомлено ТОВ «Гермес Газ» про анулювання його ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним на підставі отримання від уповноважених органів інформації, що документи, копії яких подані разом із заявою про отримання ліцензії, не видавалися/не погоджувалися такими органами. а саме наданий ТОВ «Гермес Газ» для отримання ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним паспорт прив`язки тимчасової споруди від 23.10.2019р. не підтверджує прийняття об`єкта в експлуатацію відповідно до законодавства. /а.с.22-23/

Не погоджуючись з винесеним розпорядженням в частині анулювання ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним, позивач звернувся до суду з даним позовом.

Перевіривши матеріали справи, колегія суддів погоджується з висновками суду першої інстанції про обґрунтованість позовних вимог виходячи з наступного.

Відповідно до ч.2 ст.19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Основні засади державної політики щодо регулювання виробництва, експорту, імпорту, оптової і роздрібної торгівлі спиртом етиловим, коньячним і плодовим та зерновим дистилятом, спиртом етиловим ректифікованим виноградним, спиртом етиловим ректифікованим плодовим, дистилятом виноградним спиртовим, спиртом-сирцем плодовим, біоетанолом, алкогольними напоями, тютюновими виробами, рідинами, що використовуються в електронних сигаретах, та пальним, забезпечення їх високої якості та захисту здоров`я громадян, а також посилення боротьби з незаконним виробництвом та обігом алкогольних напоїв, тютюнових виробів та пального на території України визначає Закон України «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів» №481/95-ВР від 19.12.1995р. (надалі - Закон України №481/95-ВР в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин).

Відповідно до ст.1 Закону України №481/95-ВР у цьому законі наведені нижче терміни вживаються в такому значенні: ліцензія (спеціальний дозвіл) - документ державного зразка, який засвідчує право суб`єкта господарювання на провадження одного із зазначених у цьому Законі видів діяльності протягом визначеного строку; анулювання ліцензії - позбавлення суб`єкта господарювання права на провадження діяльності, зазначеної в ліцензії; роздрібна торгівля пальним - діяльність із придбання або отримання та подальшого продажу або відпуску пального із зміною або без зміни його фізико-хімічних характеристик з автозаправної станції/автогазозаправної станції/газонаповнювальної станції/газонаповнювального пункту та інших місць роздрібної торгівлі через паливороздавальні колонки та/або оливороздавальні колонки.

Порядок отримання ліцензії на роздрібну торгівлю пальним та підстави для її анулювання визначено ст.15 Закону України №481/95-ВР.

Згідно зі ст.15 Закону України №481/95-ВР ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним видаються уповноваженими Кабінетом Міністрів України органами виконавчої влади за місцем торгівлі суб`єкта господарювання терміном на п`ять років.

Ліцензія видається за заявою суб`єкта господарювання, до якої додається документ, що підтверджує внесення річної плати за ліцензію.

У заяві зазначається вид господарської діяльності, на провадження якого суб`єкт господарювання має намір одержати ліцензію (оптова, роздрібна торгівля алкогольними напоями, тютюновими виробами, оптова, роздрібна торгівля пальним або зберігання пального).

Суб`єкти господарювання отримують ліцензію на право роздрібної торгівлі пальним на кожне місце роздрібної торгівлі пальним.

У заяві про видачу ліцензії на роздрібну торгівлю алкогольними напоями або пальним додатково зазначаються адреса місця торгівлі, перелік реєстраторів розрахункових операцій (книг обліку розрахункових операцій), які знаходяться у місці торгівлі, а також інформація про них: модель, модифікація, заводський номер, виробник, дата виготовлення; реєстраційні номери посвідчень реєстраторів розрахункових операцій (книг обліку розрахункових операцій), які знаходяться у місці торгівлі, та дата початку їх обліку в органах державної фіскальної служби.

Для отримання ліцензії на право оптової або роздрібної торгівлі пальним або на право зберігання пального разом з заявою додатково подаються завірені заявником копії таких документів:

- документи, що підтверджують право власності або право користування земельною ділянкою, або інше передбачене законодавством право землекористування на земельну ділянку, на якій розташований об`єкт оптової або роздрібної торгівлі пальним або зберігання пального, чинні на дату подання заяви та/або на дату введення такого об`єкта в експлуатацію, будь-якого цільового призначення;

- акт вводу в експлуатацію об`єкта або акт готовності об`єкта до експлуатації, або сертифікат про прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів, або інші документи, що підтверджують прийняття об`єктів в експлуатацію відповідно до законодавства, щодо всіх об`єктів у місці оптової або роздрібної торгівлі пальним або зберігання пального, необхідних для оптової або роздрібної торгівлі пальним або зберігання пального;

- дозвіл на початок виконання робіт підвищеної небезпеки та початок експлуатації (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки.

Копії таких документів не подаються у разі їх наявності у відкритих державних реєстрах, якщо реквізити таких документів та назви відповідних реєстрів зазначено в заяві на видачу ліцензії на право оптової або роздрібної торгівлі пальним або на зберігання пального.

Відповідальність за достовірність даних у документах, поданих разом із заявою, несе заявник.

Вимагати представлення інших документів, крім зазначених у цьому законі, забороняється.

Ліцензія анулюється шляхом прийняття органом, який видав ліцензію, відповідного письмового розпорядження на підставі заяви суб`єкта господарювання, рішення про скасування державної реєстрації суб`єкта господарювання, несплати чергового платежу за ліцензію протягом 30 календарних днів від моменту призупинення ліцензії, рішення суду про встановлення факту незаконного використання суб`єктом господарювання марок акцизного податку (стосовно імпортерів), рішення суду про встановлення факту торгівлі суб`єктом господарювання алкогольними напоями або тютюновими виробами без марок акцизного податку, рішення суду про встановлення факту переміщення суб`єктом господарювання алкогольних напоїв або тютюнових виробів поза митним контролем, порушення вимог статті 15-3 цього Закону щодо продажу алкогольних напоїв, тютюнових виробів особам, які не досягли 18 років або у не визначених для цього місцях, отримання від уповноважених органів інформації, що документи, копії яких подані разом із заявою на отримання ліцензії, не видавалися/не погоджувалися такими органами, встановлення факту подання заявником недостовірних даних у документах, поданих разом із заявою на отримання ліцензії.

Ліцензія анулюється та вважається недійсною з моменту одержання суб`єктом господарювання письмового розпорядження про її анулювання.

Таким чином, підставою для анулювання ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним може бути: заява суб`єкта господарювання; рішення про скасування державної реєстрації суб`єкта господарювання; несплата чергового платежу за ліцензію протягом 30 календарних днів від моменту призупинення ліцензії; рішення суду про встановлення факту незаконного використання суб`єктом господарювання марок акцизного податку (стосовно імпортерів); рішення суду про встановлення факту торгівлі суб`єктом господарювання алкогольними напоями або тютюновими виробами без марок акцизного податку; рішення суду про встановлення факту переміщення суб`єктом господарювання алкогольних напоїв або тютюнових виробів поза митним контролем, порушення вимог ст.15-3 Закону України №481/95-ВР щодо продажу алкогольних напоїв, тютюнових виробів особам, які не досягли 18 років або у не визначених для цього місцях, отримання від уповноважених органів інформації, що документи, копії яких подані разом із заявою на отримання ліцензії, не видавалися/не погоджувалися такими органами, встановлення факту подання заявником недостовірних даних у документах, поданих разом із заявою на отримання ліцензії.

Як вбачається з матеріалів справи, 05.11.2019р. Головне управління ДПС в Херсонській області, Автономній Республіці Крим та м. Севастополі видало ТОВ «Гермес Газ» ліцензію на право роздрібної торгівлі пальним за реєстраційним №21030314201900254 з терміном дії на 5 років, а саме до 05.11.2024р., за адресою місця торгівлі: Херсонська область, м. Херсон, Суворовський район, на розі Миколаївського шосе та проспекту Сенявіна у місті Херсоні, автозаправна станція. На вищезазначеній ліцензії проставлено відмітки про поточні сплати за ліцензію за періоди з 05.11.2019р. до 05.11.2020р., з 05.11.2020р. до 05.11.2021р. /а.с.8-9/

При цьому, разом із заявою на отримання вищезазначеної ліцензії позивачем подано копії наступних документів: державного акту на право власності на землю серії ХС №046150 від 14.03.2002р.; паспорту прив`язки тимчасової споруди №121-23088-22/20 від 21.10.2019р.; договору про надання права на розміщення від 19.02.2018р.; дозволу Головного управління Держпраці у Херсонській області №222.19.65; дозволу Головного управління Держпраці у Херсонській області №221.19.65. /а.с.10-11, 15-19/

Оскаржуваним розпорядженням Головного управління ДПС в Херсонській області, Автономній Республіці Крим та м. Севастополі від 08.06.2021р. №106-лр, відповідно ст.15 Закону України «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального» на виконання доручень Кабінету Міністрів України від 10.03.2021р. №7416/0/2-21, Прем`єр Міністра України від 11.03.2021р. №10604/0/1-21, протоколу засідання Кабінету Міністрів України від 03.03.2021р. №29 та роз`яснення Міністерства розвитку громад та територій України від 13.05.2021р. №7/14.4.2/6928-21 та Державної архітектурно-будівельної інспекції України від 27.04.2021р. №40-201-11/1608-21 анульовано, зокрема, ліцензію позивача на право роздрібної торгівлі пальним за реєстраційним номером 21030314201900254. /а.с.21/

Тобто, вищезазначене розпорядження прийнято за наявності отримання у податкового органу інформації від уповноважених органів інформації, що документи, копії яких подані разом із заявою про отримання ліцензії, не видавалися/не погоджувалися такими органами.

Правовий акт індивідуальної дії виданий суб`єктом владних повноважень документ, прийнятий із метою реалізації положень нормативно-правового акту (актів) щодо конкретної життєвої ситуації, не містить загальнообов`язкових правил поведінки та стосується прав і обов`язків чітко визначеного суб`єкта (суб`єктів), якому він адресований.

Загальною рисою, яка відрізняє індивідуальні акти управління, є їх виражений правозастосовний характер.

Головною рисою таких актів є їхня конкретність (гранична чіткість), а саме: чітке формулювання конкретних юридичних волевиявлень суб`єктами адміністративного права, які видають такі акти; розв`язання за їх допомогою конкретних, а саме індивідуальних, справ або питань, що виникають у сфері державного управління; чітка визначеність адресата, конкретної особи або осіб; виникнення конкретних адміністративно-правових відносин, обумовлених цими актами; чітка відповідність такого акта нормам чинного законодавства.

Конституційним Судом України в рішенні від 08.06.2016р. №3-рп/2016 зазначено, що принцип юридичної визначеності не виключає визнання за органом державної влади певних дискреційних повноважень у прийнятті рішень, однак у такому випадку має існувати механізм запобігання зловживанню ними.

Відповідно до пп.4.1.4 п.4.1. ст.4 ПК України закріплено принцип презумпції правомірності рішень платника податку. Належне застосування вищенаведеного принципу забезпечує реалізацію однієї зі складових верховенства права - правової визначеності. Саме можливість платника податків чітко розуміти та передбачати правові наслідки вчинюваних дій має фундаментальне значення для правильності його застосування.

В даному випадку, наведений механізм полягає в обов`язку податкового органу визначити, конкретні законодавчі та фактичні підстави для прийняття рішення про анулювання ліцензії. Також, обов`язковим в разі обрання підстави для скасування ліцензії отримання інформації - джерело такої інформації.

Разом з тим, з вищезазначеного розпорядження неможливо встановити фактичної підстави для анулювання раніше наданої товариству ліцензії, що породжує неоднозначне трактування спірного розпорядження, та, як наслідок, впливає на можливість реалізації позивачем права на оскарження розпорядження в разі незгоди з його правомірністю.

В подальшому, листом Головного управління ДПС в Херсонській області, Автономній Республіці Крим та м. Севастополі від 08.06.20212р. №10836/6/21-22-09-03-19 повідомлено ТОВ «Гермес Газ» про анулювання ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним на підставі отримання від уповноважених органів інформації, що документи, копії яких подані разом із заявою про отримання ліцензії, не видавалися/не погоджувалися такими органами. а саме наданий ТОВ «Гермес Газ» для отримання ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним паспорт прив`язки тимчасової споруди від 23.10.2019р. не підтверджує прийняття об`єкта в експлуатацію відповідно до законодавства. /а.с.22-23/

Отже, фактичні підстави для прийняття розпорядження розкрито лише в листі відповідача, надісланому відповідачу після прийняття оскаржуваного розпорядження.

Як вбачається з матеріалів справи, роздрібна торгівля пальним здійснювалася позивачем на автозаправній станції за адресою: Херсонська область, м. Херсон, на розі Миколаївського шосе та проспекту Сенявіна у м. Херсоні.

Статтею 15 Закону України №481/95-ВР визначено, що для отримання ліцензії на право оптової або роздрібної торгівлі пальним або на право зберігання пального разом з заявою додатково подаються завірені заявником копії таких документів, зокрема, акт вводу в експлуатацію об`єкта або акт готовності об`єкта до експлуатації, або сертифікат про прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів, або інші документи, що підтверджують прийняття об`єктів в експлуатацію відповідно до законодавства, щодо всіх об`єктів у місці оптової або роздрібної торгівлі пальним або зберігання пального, необхідних для оптової або роздрібної торгівлі пальним або зберігання пального.

Відповідно до ст.28 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» тимчасова споруда торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності - одноповерхова споруда, що виготовляється з полегшених конструкцій з урахуванням основних вимог до споруд, визначених технічним регламентом будівельних виробів, будівель і споруд, і встановлюється тимчасово, без улаштування фундаменту.

Тимчасова споруда для здійснення підприємницької діяльності може мати закрите приміщення для тимчасового перебування людей (павільйон площею не більше 30 квадратних метрів по зовнішньому контуру) або не мати такого приміщення.

Розміщення малих архітектурних форм здійснюється відповідно до Закону України «Про благоустрій населених пунктів».

Розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності здійснюється в порядку, встановленому центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері містобудування.

Механізм розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності визначені Порядком розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності, затвердженим наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 21.10.2011р. №244 (надалі Порядок №244).

Пунктом 1.3. Порядку №244 визначено, що тимчасова споруда торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності (далі - ТС) - одноповерхова споруда, що виготовляється з полегшених конструкцій з урахуванням основних вимог до споруд, визначених технічним регламентом будівельних виробів, будівель і споруд, і встановлюється тимчасово, без улаштування фундаменту.

Відповідно п.2.1 Порядку №244 підставою для розміщення тимчасової споруди є паспорт прив`язки тимчасової споруди. Інших документів, що посвідчують право особи на здійснення підприємницької діяльності в тимчасовій споруді не передбачено.

З урахуванням наведеного, за відсутності законодавчо встановленої заборони на здійснення підприємницької діяльності з роздрібної реалізації пального з використанням тимчасових споруд або вимог до такої діяльності, з яких буде вбачатись така заборона, відповідач позбавлений права вимагати від особи - власника тимчасової споруди документи, складення яких відносно такої споруди не передбачено законодавством (щодо введення в експлуатацію).

Отже, за зазначених умов надання власником тимчасової споруди документу щодо введення в експлуатацію тимчасової споруду за формою передбаченою законодавчо є неможливим.

Водночас, разом із заявою на отримання вищезазначеної ліцензії позивачем подано копію паспорту прив`язки тимчасової споруди №121-23088-22/20 від 21.10.2019р.

При цьому, питання достатності документів для здобуття права на реалізацію пального підлягає досліджено самим же відповідачем на стадії розгляду заяви особи про надання ліцензії.

Тоді як, у випадку анулювання ліцензії відповідач має керуватись нормами ст.15 Закону №481/95-ВР, які передбачають вичерпний перелік підстав для таких дій податкового органу, зокрема, отримання інформації від уповноважених органів інформації, що документи, копії яких подані разом із заявою про отримання ліцензії, не видавалися/не погоджувалися такими органами.

З буквального аналізу цієї норми вбачається, що вона містить конкретні умови щодо її застосування, зокрема, наявність інформації від уповноважених органів щодо непогодження/не видання документів - копії яких подані разом із заявою на отримання ліцензії. Тобто інформація органу має стосуватись конкретно визначених документів та такі документи мають подаватись особою при отриманні ліцензії.

В даному ж випадку, підставою для анулювання ліцензії, згідно пояснень відповідача є інформація, наведена в листі Державної архітектурно-будівельної інспекції України від 27.04.2021р. №40-201-11/1608-21, адресованому не відповідачу, а Міністерству розвитку громад та територій України. Наведена в листі інформація не має індивідуальної спрямованості щодо позивача чи конкретних, наданих ним документів. По-суті, зазначений лист є відображенням правової позиції Державної архітектурно-будівельної інспекції України стосовно документів, які можуть підтверджувати прийняття об`єкта в експлуатацію.

З урахуванням наведеного застосування вказаного листа як інформації, отриманої від уповноважених органів, що документи, копії яких подані разом із заявою на отримання ліцензії, не видавалися/не погоджувалися такими органами є необґрунтованим.

Так, у п.78 постанови Великої Палати Верховного Суду від 01 липня 2020 року у справі №260/81/19 зроблено висновок про те, що за правилами ЄСПЛ, яка сформувалась з питань імперативності правил про прийняття рішення на користь платника податків, у разі існування неоднозначності у тлумаченні прав та/чи обов`язків платника податків слід віддавати перевагу найбільш сприятливому тлумаченню національного законодавства та приймати рішення на користь платника податків (справа «Сєрков проти України». Заява 39766/05, пункт 43).

Отже, у разі виникнення спору між платником податків та державою суд не може відмовити громадянину в захисті лише через сумніви в правомірності його дій. Особливість розподілу тягаря доказування в адміністративних справах не дозволяє трактувати «сумніви» інакше як неспроможність фіскального органу переконливо довести обґрунтованість та правомірність власних дій у спірних відносинах, тобто невиконання ним свого процесуального обов`язку.

Натомість, не доведення державним органом обґрунтованості та законності висновків, покладених в основу прийняття оскаржуваних рішень, має стати підставою для надання захисту платнику податків, якщо вчинене ним, на думку державного органу порушення, не було переконливо доведено перед судом. Будь-який інший підхід не відповідатиме завданням адміністративного судочинства. Разом з тим, у цій справі, як зазначено вище, відповідачем не доведено обґрунтованості та відповідності нормам чинного законодавства висновків щодо допущення позивачем порушень чинного законодавства.

Враховуючи вищевикладене, колегія суддів приходить до висновку щодо протиправності розпорядження Головного управління ДПС в Херсонській області, Автономній Республіці Крим та м. Севастополі від 08.06.2021р. №106-ЛР в частині анулювання ліцензії виданої ТОВ «Гермес Газ», а саме: №21030314201900254, ідентифікаційний код - 38822800 від 05.11.2019р. на право роздрібної торгівлі пальним за адресою: Херсонська область, м. Херсон, на розі Миколаївського шосе та проспекту Сенявіна у м. Херсоні, автозаправна станція, оскільки воно прийнято суб`єктом владних повноважень без наявності правових підстав, тобто, не у спосіб встановлений законом.

Крім того, процедура створення та ведення Єдиного державного реєстру суб`єктів господарювання, які отримали ліцензії на право виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним, та місць виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним (далі - Єдиний реєстр ліцензіатів та місць обігу пального) передбачено Порядком ведення Єдиного державного реєстру суб`єктів господарювання, які отримали ліцензії на право виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним, та місць виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 19.06.2019р. №545 (надалі - Порядок №545).

Відповідно п.2 Порядку №545 Єдиний реєстр ліцензіатів та місць обігу пального формується та ведеться ДФС та її територіальними органами в електронній формі на підставі відомостей, зазначених у документах, які подаються суб`єктами господарювання для отримання ліцензії на право виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним відповідно до статей 3 і 15 Закону України Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів та пального.

Згідно приписів п.6 названого Порядку №545, рішення про анулювання ліцензії, прийняте ДФС та її територіальними органами відповідно до ст.ст.3 і 15 Закону України «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів та пального» є підставою для виключення суб`єкта господарювання з Єдиного реєстру ліцензіатів та місць обігу пального.

Як вбачається з матеріалів справи, рішення відповідача про анулювання ліцензії реалізовано не шляхом виключення позивача з реєстру, а шляхом зазначення відомостей (дати) про анулювання ліцензії.

Тому, суд першої інстанції обґрунтовано визначив спосіб поновлення порушеного права позивача шляхом зобов`язання Головного управління ДПС у Херсонській області, Автономній Республіці Крим та м.Севастополі видалити з Єдиного державного реєстру суб`єктів господарювання, які отримали ліцензії на право виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним, та місць виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним інформацію, щодо анулювання ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним за номером: №21030314201900254, ідентифікаційний код - 38822800 від 05.11.2019р.

З огляду на викладене, суд першої інстанції вірно з`ясував обставини, що мають значення для справи та ухвалив судове рішення з дотриманням норм матеріального та процесуального права, тому в порядку ст.316 КАС України рішення суду першої інстанції підлягає залишенню без змін.

Керуючись ст.ст. 311, 315, 316, 321, 322, 325, 329 КАС України, -

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Головного управління ДПС в Херсонській області, Автономній Республіці Крим та м. Севастополі залишити без задоволення, а рішення Херсонського окружного адміністративного суду від 27 жовтня 2021 року залишити без змін.

Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня отримання судового рішення.

Головуючий суддя Крусян А.В.Судді Єщенко О.В. Яковлєв О.В.

СудП'ятий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення28.04.2022
Оприлюднено24.06.2022
Номер документу104160736
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю

Судовий реєстр по справі —540/4127/21

Постанова від 28.04.2022

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Крусян А.В.

Ухвала від 16.02.2022

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Крусян А.В.

Ухвала від 10.02.2022

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Крусян А.В.

Ухвала від 03.02.2022

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Крусян А.В.

Ухвала від 01.12.2021

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Крусян А.В.

Ухвала від 27.10.2021

Адміністративне

Херсонський окружний адміністративний суд

Ковбій О.В.

Рішення від 27.10.2021

Адміністративне

Херсонський окружний адміністративний суд

Ковбій О.В.

Ухвала від 03.09.2021

Адміністративне

Херсонський окружний адміністративний суд

Ковбій О.В.

Ухвала від 12.08.2021

Адміністративне

Херсонський окружний адміністративний суд

Ковбій О.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні