Рішення
від 03.05.2022 по справі 420/3886/22
ОДЕСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 420/3886/22

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

04 травня 2022 року м. Одеса

Одеський окружний адміністративний суд у складі: головуючого судді Єфіменка К.С., розглянувши в письмовому провадженні у порядку спрощеного позовного провадження справу за адміністративним позовом Фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 ) до Головного управління ДПС в Одеській області (вул.Семінарська,5, м.Одеса, 65044) про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення Головного управління ДПС в Одеській області №00300220706 вiд 09.12.2021 року,-

ВСТАНОВИВ:

До Одеського окружного адміністративного суду надійшов позов Фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 до Головного управління ДПС в Одеській області за результатом якого позивач просить:

визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення від 09.12.2021 року №00300220706, яким було застосовано суму штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) за порушення законодавства про патентування, норм регулювання обігу готівки та застосування реєстратора розрахункових операцій у розмірі 166 241 грн. 50 коп.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначає, що висновки відповідача, які слугували підставою прийняття оскаржуваного рішення є помилковими та необґрунтованими, оскільки в даному випадку спірними є як підстава для призначення фактичної перевірки, так і виявленi пiд час такої перевірки порушення приписів Закону України «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг».

Ухвалою суду від 18.03.2022 року відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (ст. 262 КАС України).

Відповідачем подано відзив на адміністративний позов в якому зазначає, що під час прийняття оскаржуваного рішення діяв у межах повноважень, у порядку та в спосіб встановлений Конституцією та законами України, а відтак відсутні підстави для скасування такого рішення, зобов`язання останнього вчинити дії та задоволення позовних вимог.

Дослідивши матеріали справи, розглянувши справу в межах заявлених позовних вимог, відзиву на позовну заяву, оцінивши докази відповідно до вимог ст.ст. 72-79 КАС України, судом встановлено наступні факти та обставини.

ОСОБА_1 - PHOKПП НОМЕР_1 .

Податкова адреса: АДРЕСА_2 .

Адреса господарської одиниці: АДРЕСА_3 .

Перебуває на обліку: 1553 - Головне управління ДПС в Одеській області, Приморська державна податкова інспекція з 30.06.2021 року.

Основний вид діяльності: 56.30 - Обслуговування напоями.

Суб`єктом господарювання зареєстровано 1 PPO.

Суб`єкт господарювання на загальній системі оподаткування.

Суб`єкт господарювання є платником акцизного податку.

Суб`єкт господарювання не зареєстрований в якості платника податку на додану вартість.

У період з 29 жовтня 2021 року по 05 листопада 2021 року, згідно Наказу ГУ ДПС в Одеській області № 7823-п від 27.10.2021 (на підставі пп.80.2.5 п.80.2 ст.80 пк України) головним державним ревізор-інспектором Павловим О.Д. та головним державним ревізор-інспектором Поперечним Д.І., проведена фактична перевірка діяльності фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 (надалі - ФОП ОСОБА_1 ) з питань дотримання норм законодавства в частині: обліку, виробництва, зберігання та транспортування пального, спирту етилового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів; цільового використання пального. спирту етилового платниками податкiв; обладнання акцизних складiв витратомірами-лічильниками та/або рівномірами-лічильниками; здійснення функцій, визначених законодавством у сфері виробництва і обігу спирту, алкогольних напоїв та тютюнових виробів, пального; здійснення суб`єктами господарювання операцій з реалізації пального або спирту етилового без реєстрації таких суб`єктів платниками податку за період з 01.01.2021 року по дату закінчення фактичної перевірки.

За результатами перевірки фахівці ДПС склали Акт про результати фактичної перевірки ФОП ОСОБА_1 вiд 08.11.21 р. за №24393/15/53/PPO/ НОМЕР_1 .

Висновком акту перевірки є порушення позивачем п.п.1,11,12 ст.3 Закону України «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг», а саме:

1. Встановлено порушення суб`єктом господарювання не проведено розрахункову операцію на повну суму покупки із застосуванням РPO, а саме: згідно виторгу за 08.08.2021 сума отриманих безготівкових коштів по платіжним карткам склала 399,00 грн. Згідно наданих до перевірки банківських виписок, сума покриття по платіжним картакам за 08.08.2021 склала 1864 грн., тобто сума не проведених отриманих безготівкових коштів через РРО склала 1465 грн.

2. Проведення розрахункової операції через РРО без використання режиму попереднього програмування найменування товару із зазначеннями його кількості (для підакцизної групи товарів), а саме: згідно чеку продажу № 98 вiд 18.08.2021 року (2208307100 # Bicki Johnie Walker Black label 12) реалізовано товар без зазначення його кількості (літражу).

3. Порушення порядку обліку товарних запасів за місцем їх реалізації, а саме: суб`єктом господарювання здiйснювався продаж підакцизних товарів, що не відображені в його обліку (не надані прибуткові накладні). Згідно почекової інформації, через РРО реалізовано підакцизні товари без підтверджуваних документів на суму 61584,00 грн., а саме:

- Пиво «Моє темное прошлое» - 35,8 л. на суму - 13944,00 грн.

- Пиво «Моя светлая молодость» - 190,7 л. на суму - 27100,00 грн.

- Вино «Домашнее белое» - 20,8 л. на суму 6351,00 грн.

- Вино «Домашнее красное» - 10,8 л. на суму 3348,00 грн.

- Настоянки (в асортименті) - 11,7 л. на суму 10841,00 грн.

4. Також, встановлено реалізацію підакцизних товарів без проведення через РРО на загальну суму 75654 грн., а саме:

Згідно прибуткової накладнЇ № 19161 від 10.08.2021 суб`єктом господарювання придбано Пиво «Старопрамен» 360 л. Залишки даного товару станом на 29.10.2021 р. склала 25 л., нестача товару склала 395 л./67,00 грн. за 0,5 л. (сума нестачі 44890,00 грн.)

Згідно вказаної накладної придбано Пиво «Чернігівське Бiла ніч» - 200 л. Залишки даного товару станом на 29.10.2021 р. склали 22 л, нестача товару склала 178 л/ 67,00 грн. за 0.5 л (сума нестачі 23852,00 грн.)

Згідно прибуткової накладної № 100000017301190 вiд 23.09.2021 р. придбано 160 пачок сигарет марки «Marvel». Залишки даного товару станом на 29.10.2021 р. склали 32 пачки/54,00 грн. за пачку (сума нестачі вказаного товару склала 6912,00 грн.)

Згідно почекової інформації в РРО відсутня інформація щодо реалізації товарів: «Пиво Старопрамен», « ІНФОРМАЦІЯ_1 » та тютюнових виробів марки «Marvel».

Суб`єктом господарювання не надано інформації/пояснень щодо того вищезазначеного товару, списання або крадіжки.

5. В ході проведення перевірки встановлено використання праці найманої особи без належного оформлення трудових відносин та виплати роботодавцем доходів у вигляді заробітньої плати без стягнення податків до бюджету, а саме: згідно прибуткової накладної № ФП 000010738 вiд 20.08.2021 року на підакцизний товар від суб`єкта господарювання зроблена позначка щодо його отримання особою ОСОБА_2 ; та відповідно прибуткової накладної № 8010/7613 від 27.08.2021 р. товар було отримано ОСОБА_3 , що свідчить про допущення до роботи осіб без оформлення наказу та повідомлення про прийняття працівника на роботу до органів ДПС не подавалося.

За результатами розгляду матеріалів перевірки ГУ ДПС в Одеській області винесено оскаржуване податкове повідомлення-рішення від 09.12.2021 року №00300220706.

ФОП ОСОБА_1 , вважає, що податкове повідомлення-рішення від 09.12.2021 року №00300220706 ГУ ДПС в Одеській області є таким, що не відповідає вимогам діючого законодавства України, є незаконним, необґрунтованим та підлягає скасуванню.

Вирішуючи справу по суті позовних вимог, суд виходить з наступного.

Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Перелік та компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час адміністрування податків та зборів, а також відповідальність за порушення податкового законодавства визначено Податковим кодексом України (надалі - ПК України). Цим Кодексом визначаються функції та правові основи діяльності контролюючих органів, визначених пунктом 41.1 статті 41 цього Кодексу, та центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику (пункт 1.1 статті 1 ПК України).

Зокрема, як визначено підпунктом 20.1.4 пункту 20.1 статті 20 ПК України, контролюючі органи, визначені підпунктом 41.1.1 пункту 41.1 статті 41 цього Кодексу, мають право проводити відповідно до законодавства перевірки і звірки платників податків (крім Національного банку України), у тому числі після проведення процедур митного контролю та/або митного оформлення.

За змістом пункту 75.1 статті 75 ПК України контролюючі органи мають право проводити камеральні, документальні (планові або позапланові; виїзні або невиїзні) та фактичні перевірки.

Відповідно до підпункту 75.1.3 пункту 75.1 цієї статті, фактичною вважається перевірка, що здійснюється за місцем фактичного провадження платником податків діяльності, розташування господарських або інших об`єктів права власності такого платника. Така перевірка здійснюється контролюючим органом щодо дотримання норм законодавства з питань регулювання обігу готівки, порядку здійснення платниками податків розрахункових операцій, ведення касових операцій, наявності ліцензій, свідоцтв, у тому числі про виробництво та обіг підакцизних товарів, дотримання роботодавцем законодавства щодо укладення трудового договору, оформлення трудових відносин з працівниками (найманими особами).

Порядок проведення фактичної перевірки визначений статтею 80 ПК України, у силу пункту 80.2 якої фактична перевірка може проводитися на підставі рішення керівника (його заступника або уповноваженої особи) контролюючого органу, оформленого наказом, копія якого вручається платнику податків або його уповноваженому представнику, або особам, які фактично проводять розрахункові операції під розписку до початку проведення такої перевірки, та за наявності хоча б однієї з таких підстав:

у разі коли за результатами перевірок інших платників податків виявлено факти, які свідчать про можливі порушення платником податків законодавства щодо виробництва та обігу підакцизних товарів, здійснення платником податків розрахункових операцій, ведення касових операцій, наявності патентів, ліцензій та інших документів, контроль за наявністю яких покладено на контролюючі органи, та виникає необхідність перевірки таких фактів;

у разі наявності та/або отримання в установленому законодавством порядку інформації від державних органів або органів місцевого самоврядування, яка свідчить про можливі порушення платником податків законодавства, контроль за яким покладено на контролюючі органи, зокрема, щодо здійснення платниками податків розрахункових операцій, ведення касових операцій, наявності патентів, ліцензій та інших документів, контроль за наявністю яких покладено на контролюючі органи, виробництва та обігу підакцизних товарів;

письмового звернення покупця (споживача), оформленого відповідно до закону, про порушення платником податків установленого порядку проведення розрахункових операцій, касових операцій, патентування або ліцензування;

неподання суб`єктом господарювання в установлений законом строк обов`язкової звітності про використання реєстраторів розрахункових операцій та/або програмних реєстраторів розрахункових операцій, розрахункових книжок та книг обліку розрахункових операцій, подання їх із нульовими показниками;

у разі наявності та/або отримання в установленому законодавством порядку інформації про порушення вимог законодавства в частині виробництва, обліку, зберігання та транспортування спирту, алкогольних напоїв, тютюнових виробів та рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та цільового використання спирту платниками податків, обладнання акцизних складів витратомірами-лічильниками та/або рівномірами-лічильниками, а також здійснення функцій, визначених законодавством у сфері виробництва і обігу спирту, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, пального;

у разі виявлення за результатами попередньої перевірки порушення законодавства з питань, визначених у пункті 75.1.3;

у разі наявності та/або отримання в установленому законодавством порядку інформації про використання праці найманих осіб без належного оформлення трудових відносин та виплати роботодавцями доходів у вигляді заробітної плати без сплати податків до бюджету, а також здійснення фізичною особою підприємницької діяльності без державної реєстрації.

Водночас Законом України від 17.03.2020 №533-IX "Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо підтримки платників податків на період здійснення заходів, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19)" (зі змінами, внесеними законами від 30.03.2020 №540-IX та від 13.05.2020 №591-IX) підрозділ 10 розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України доповнено пунктом 52-2 такого змісту: "Установити мораторій на проведення документальних та фактичних перевірок на період з 18 березня 2020 року по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), крім: документальних позапланових перевірок, що проводяться на звернення платника податків; документальних позапланових перевірок з підстав, визначених підпунктами 78.1.7 та 78.1.8 пункту 78.1 статті 78 цього Кодексу; фактичних перевірок в частині порушення вимог законодавства в частині: обліку, ліцензування, виробництва, зберігання, транспортування та обігу пального, спирту етилового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів; цільового використання пального та спирту етилового платниками податків; обладнання акцизних складів витратомірами-лічильниками та/або рівномірами-лічильниками; здійснення функцій, визначених законодавством у сфері виробництва і обігу спирту етилового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів, пального, з підстав, визначених підпунктами 80.2.2, 80.2.3 та 80.2.5 пункту 80.2 статті 80 цього Кодексу.

Згідно з п.86.6 ст.86 Податкового кодексу України відмова платника податків або його законних представників чи особи, яка здійснювала розрахункові операції, від підписання акта перевірки або отримання його примірника не звільняє платника податків від обов`язку сплатити визначені контролюючим органом за результатами перевірки грошові зобов`язання.

Відповідно до п.86.8 ст.86 Податкового кодексу України податкове повідомлення-рішення приймається керівником (його заступником або уповноваженою особою) контролюючого органу протягом 15 робочих днів з дня, наступного за днем вручення платнику податків, його представнику або особі, яка здійснювала розрахункові операції, акта перевірки у порядку, передбаченому статтею 58 цього Кодексу, для надсилання (вручення) податкових повідомлень-рішень, а за наявності заперечень посадових осіб платника податків до акта перевірки та/або додаткових документів, поданих у порядку, визначеному пунктом 44.7 статті 44 цього Кодексу, приймається з урахуванням висновку про результати розгляду заперечень до акта перевірки та/або додаткових документів - протягом трьох робочих днів, наступних за днем розгляду заперечень та/або додаткових документів і надання (надсилання) письмової відповіді платнику податків.

Згідно з пп.54.3.3 п.54.3 ст.54 Податкового кодексу України контролюючий орган зобов`язаний самостійно визначити суму грошових зобов`язань, зменшення (збільшення) суми бюджетного відшкодування та/або зменшення (збільшення) від`ємного значення об`єкта оподаткування податком на прибуток або від`ємного значення суми податку на додану вартість платника податків, передбачених цим Кодексом або іншим законодавством, якщо: згідно з податковим та іншим законодавством особою, відповідальною за нарахування сум податкових зобов`язань з окремого податку або збору, застосування штрафних (фінансових) санкцій та пені, у тому числі за порушення у сфері зовнішньоекономічної діяльності, є контролюючий орган.

Відповідно до п.п.1, 2, 7, 9, 11 ст.3 Закону України «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг» суб`єкти господарювання, які здійснюють розрахункові операції в готівковій та/або в безготівковій формі (із застосуванням електронних платіжних засобів, платіжних чеків, жетонів тощо) при продажу товарів (наданні послуг) у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг, а також операції з приймання готівки для подальшого її переказу зобов`язані:

1. Проводити розрахункові операції на повну суму покупки (надання послуги) через зареєстровані, опломбовані у встановленому порядку та переведені у фіскальний режим роботи реєстратори розрахункових операцій або через зареєстровані фіскальним сервером контролюючого органу програмні реєстратори розрахункових операцій зі створенням у паперовій та/або електронній формі відповідних розрахункових документів, що підтверджують виконання розрахункових операцій, або у випадках, передбачених цим Законом, із застосуванням зареєстрованих у встановленому порядку розрахункових книжок. Використання програмних реєстраторів розрахункових операцій при оптовій та/або роздрібній торгівлі пальним забороняється;

2. Надавати особі, яка отримує або повертає товар, отримує послугу або відмовляється від неї, включаючи ті, замовлення або оплата яких здійснюється з використанням мережі Інтернет, при отриманні товарів (послуг) в обов`язковому порядку розрахунковий документ встановленої форми та змісту на повну суму проведеної операції, створений в паперовій та/або електронній формі (у тому числі, але не виключно, з відтворюванням на дисплеї реєстратора розрахункових операцій чи дисплеї пристрою, на якому встановлений програмний реєстратор розрахункових операцій QR-коду, який дозволяє особі здійснювати його зчитування та ідентифікацію із розрахунковим документом за структурою даних, що в ньому міститься, та/або надсиланням електронного розрахункового документа на наданий такою особою абонентський номер або адресу електронної пошти);

7. Подавати до контролюючих органів звітність, пов`язану із застосуванням реєстратора розрахункових операцій та розрахункових книжок, не пізніше 15 числа наступного за звітним місяця у разі, якщо цим пунктом не передбачено подання інформації по дротових або бездротових каналах зв`язку. Суб`єкти господарювання, які використовують реєстратори розрахункових операцій (крім електронних таксометрів, автоматів з продажу товарів (послуг) та реєстраторів розрахункових операцій, що застосовуються для обліку та реєстрації операцій з торгівлі валютними цінностями в готівковій формі), повинні подавати до контролюючих органів по дротових або бездротових каналах зв`язку електронні копії розрахункових документів і фіскальних звітних чеків, які містяться на контрольній стрічці в пам`яті реєстраторів розрахункових операцій або в пам`яті модемів, які до них приєднані. Суб`єкти господарювання, які використовують такі реєстратори розрахункових операцій, як електронні таксометри, автомати з продажу товарів (послуг) та реєстратори розрахункових операцій, що застосовуються для обліку та реєстрації операцій з торгівлі валютними цінностями в готівковій формі, повинні подавати до контролюючих органів по дротових або бездротових каналах зв`язку інформацію про обсяг розрахункових операцій, виконаних у готівковій та/або безготівковій формі, або про обсяг операцій з торгівлі валютними цінностями в готівковій формі, яка міститься в фіскальній пам`яті зазначених реєстраторів розрахункових операцій. Суб`єкти господарювання, які використовують програмні реєстратори розрахункових операцій, повинні передавати до контролюючих органів по дротових або бездротових каналах зв`язку інформацію у формі електронних копій розрахункових документів, електронних фіскальних звітів, електронних фіскальних звітних чеків та іншу інформацію, необхідну для обліку роботи програмних реєстраторів розрахункових операцій фіскальним сервером контролюючого органу, яка створюється засобами таких програмних реєстраторів розрахункових операцій. Програмні реєстратори розрахункових операцій та фіскальний сервер контролюючого органу повинні забезпечувати можливість одержання в автоматичному режимі даних про електронні розрахункові документи від фіскального сервера контролюючого органу, необхідних для формування засобами програмного реєстратора розрахункових операцій та передачі до фіскального сервера контролюючого органу фіскальних звітів та електронних фіскальних звітних чеків за відповідний період. Порядок передачі інформації від реєстраторів розрахункових операцій та програмних реєстраторів розрахункових операцій до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, по дротових або бездротових каналах зв`язку встановлюється центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику, на базі технології, розробленої Національним банком України, або з використанням кваліфікованого електронного підпису, кваліфікованої електронної позначки часу з дотриманням вимог Закону України «Про електронні довірчі послуги» та/або інших дозволених в Україні засобів захисту інформації, передбачених законодавством. При цьому застосування удосконаленого електронного підпису та/або удосконаленої електронної печатки є достатнім для застосування в програмних реєстраторах розрахункових операцій;

9. Щоденно створювати у паперовій та/або електронній формі реєстраторами розрахункових операцій (за виключенням автоматів з продажу товарів (послуг) або програмними реєстраторами розрахункових операцій фіскальні звітні чеки у разі здійснення розрахункових операцій;

11. Проводити розрахункові операції через реєстратори розрахункових операцій та/або через програмні реєстратори розрахункових операцій для підакцизних товарів із використанням режиму програмування із зазначенням коду товарної підкатегорії згідно з УКТ ЗЕД, найменування товарів, цін товарів та обліку їх кількості.

Згідно з п.85.2 ст.85 Податкового кодексу України платник податків зобов`язаний надати посадовим (службовим) особам контролюючих органів у повному обсязі всі документи, що належать або пов`язані з предметом перевірки. Такий обов`язок виникає у платника податків після початку перевірки. При цьому великий платник податків на запит контролюючого органу зобов`язаний також надати посадовим (службовим) особам контролюючих органів засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «Про електронні довірчі послуги» копії таких документів, що створюються ним в електронній формі з обліку доходів, витрат та інших показників, пов`язаних із визначенням об`єктів оподаткування (податкових зобов`язань), первинних документів, регістрів бухгалтерського обліку, фінансової звітності, інших документів, пов`язаних з обчисленням та сплатою податків і зборів, не пізніше двох робочих днів, наступних за днем отримання запиту.

Для платників податків, які відповідно до цього пункту зобов`язані надавати інформацію в електронному вигляді, загальний формат та порядок подачі такої інформації визначаються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику. У разі невстановлення електронного формату та порядку надання такої інформації платник податків звільняється від обов`язку подання її в електронній формі.

Для проведення електронної перевірки платник податків забезпечує подання до контролюючого органу засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимог законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «Про електронні довірчі послуги» документів, які відповідно до цього Кодексу пов`язані з обчисленням та сплатою податків і зборів(якщо такі документи створюються таким платником податків в електронній формі та зберігаються на машинних носіях інформації). Загальний формат та порядок подання такої інформації встановлюються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.

Відповідно до п.п.1,7 ст.17 Закону України «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг» за порушення вимог цього Закону до суб`єктів господарювання, які здійснюють розрахункові операції за товари (послуги), за рішенням відповідних контролюючих органів застосовуються фінансові санкції у таких розмірах:

1. У разі встановлення в ході перевірки факту: проведення розрахункових операцій з використанням реєстраторів розрахункових операцій, програмних реєстраторів розрахункових операцій або розрахункових книжок на неповну суму вартості проданих товарів (наданих послуг); непроведення розрахункових операцій через реєстратори розрахункових операцій та/або програмні реєстратори розрахункових операцій з фіскальним режимом роботи; невидача (в паперовому вигляді та/або електронній формі) відповідного розрахункового документа, що підтверджує виконання розрахункової операції, або проведення її без використання розрахункової книжки на окремому господарському об`єкті такого суб`єкта господарювання: 100 відсотків вартості проданих з порушеннями, встановленими цим пунктом, товарів (робіт, послуг) - за порушення, вчинене вперше; 150 відсотків вартості проданих з порушеннями, встановленими цим пунктом, товарів (робіт, послуг) - за кожне наступне вчинене порушення;

7. Триста неоподатковуваних мінімумів доходів громадян - у разі проведення розрахункових операцій через реєстратори розрахункових операцій та/або програмних реєстраторів розрахункових операцій без використання режиму програмування найменування кожного підакцизного товару із зазначенням коду товарної підкатегорії згідно з УКТ ЗЕД, ціни товару та обліку його кількості.

Згідно з п.11 Розділу 2 «ПРИКІНЦЕВІ ПОЛОЖЕННЯ» Закону України «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг» тимчасово, до 1 січня 2022 року, санкції, визначені пунктом 1 статті 17 цього Закону, застосовуються в таких розмірах: 10 відсотків вартості проданих з порушеннями, встановленими цим пунктом, товарів (робіт, послуг) - за порушення, вчинене вперше; 50 відсотків вартості проданих з порушеннями, встановленими цим пунктом, товарів (робіт, послуг) - за кожне наступне вчинене порушення.

Відповідно до ст.20 Закону України «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг» до суб`єктів господарювання, що здійснюють реалізацію товарів, які не обліковані у встановленому порядку, та/або не надали під час проведення перевірки документи, які підтверджують облік товарів, що знаходяться у місці продажу (господарському об`єкті), за рішенням контролюючих органів застосовується фінансова санкція у розмірі подвійної вартості таких товарів, які не обліковані у встановленому порядку, за цінами реалізації, але не менше десяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян. Такі вимоги не поширюються на фізичних осіб - підприємців, які є платниками єдиного податку та не зареєстровані платниками податку на додану вартість (крім тих, які здійснюють діяльність з реалізації технічно складних побутових товарів, що підлягають гарантійному ремонту, а також лікарських засобів та виробів медичного призначення, ювелірних та побутових виробів з дорогоцінних металів, дорогоцінного каміння, дорогоцінного каміння органогенного утворення та напівдорогоцінного каміння).

Дослідивши матеріали справи судом встановлено, що під час проведення перевірки встановлено реалiзацiю підакцизних товарів (алкоголь та тютюнові вироби) без проведення через РРО на загальну суму 75654 грн., а саме: Пиво «Старопрамен» сума нестачі 44890,00 грн., Пиво «Чернігівське Бiла Ніч» сума нестачі 23852,00 грн. та тютюнові вироби марки «Marvel» сума нестачі вказаного товару склала 6912,00 грн.

Правові засади застосування реєстраторів розрахункових операцій та програмних реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг визначені Законом №265/95-ВР. Дія його поширюється на усіх суб`єктів господарювання, їх господарські одиниці та представників (уповноважених осіб) суб`єктів господарювання, які здійснюють розрахункові операції у готівковій та/або безготівковій формі.

Відповідно до статті 2 Закону №265/95-ВР реєстратор розрахункових операцій - пристрій або програмно-технічний комплекс, в якому реалізовані фіскальні функції і який призначений для реєстрації розрахункових операцій при продажу товарів (наданні послуг), операцій з торгівлі валютними цінностями в готівковій формі та/або реєстрації кількості проданих товарів (наданих послуг), операцій з видачі готівкових коштів держателям електронних платіжних засобів та з приймання готівки для подальшого переказу. До реєстраторів розрахункових операцій відносяться: електронний контрольно-касовий апарат, електронний контрольно-касовий реєстратор, вбудований електронний контрольно-касовий реєстратор, комп`ютерно-касова система, електронний таксометр, автомат з продажу товарів (послуг) тощо.

Розрахункова операція - приймання від покупця готівкових коштів, платіжних карток, платіжних чеків, жетонів тощо за місцем реалізації товарів (послуг), видача готівкових коштів за повернутий покупцем товар (ненадану послугу), а у разі застосування банківської платіжної картки - оформлення відповідного розрахункового документа щодо оплати в безготівковій формі товару (послуги) банком покупця або, у разі повернення товару (відмови від послуги), оформлення розрахункових документів щодо перерахування коштів у банк покупця.

Розрахунковий документ - документ встановленої форми та змісту (касовий чек, товарний чек, видатковий чек, розрахункова квитанція, проїзний документ тощо), що підтверджує факт продажу (повернення) товарів, надання послуг, операцій з видачі готівкових коштів держателям електронних платіжних засобів, отримання (повернення) коштів, торгівлю валютними цінностями в готівковій формі, створений в паперовій та/або електронній формі (електронний розрахунковий документ) у випадках, передбачених цим Законом, зареєстрованим у встановленому порядку реєстратором розрахункових операцій або програмним реєстратором розрахункових операцій, чи заповнений вручну.

Приписами п.1, 2 ст. 3 Закону №265/95-ВР передбачено, що суб`єкти господарювання, які здійснюють розрахункові операції в готівковій та/або в безготівковій формі (із застосуванням електронних платіжних засобів, платіжних чеків, жетонів тощо) при продажу товарів (наданні послуг) у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг, а також операції з приймання готівки для виконання платіжної операції зобов`язані:

- проводити розрахункові операції на повну суму покупки (надання послуги) через зареєстровані, опломбовані у встановленому порядку та переведені у фіскальний режим роботи реєстратори розрахункових операцій або через зареєстровані фіскальним сервером контролюючого органу програмні реєстратори розрахункових операцій зі створенням у паперовій та/або електронній формі відповідних розрахункових документів, що підтверджують виконання розрахункових операцій, або у випадках, передбачених цим Законом, із застосуванням зареєстрованих у встановленому порядку розрахункових книжок.

- надавати особі, яка отримує або повертає товар, отримує послугу або відмовляється від неї, включаючи ті, замовлення або оплата яких здійснюється з використанням мережі Інтернет, при отриманні товарів (послуг) в обов`язковому порядку розрахунковий документ встановленої форми та змісту на повну суму проведеної операції, створений в паперовій та/або електронній формі (у тому числі, але не виключно, з відтворюванням на дисплеї реєстратора розрахункових операцій чи дисплеї пристрою, на якому встановлений програмний реєстратор розрахункових операцій QR-коду, який дозволяє особі здійснювати його зчитування та ідентифікацію із розрахунковим документом за структурою даних, що в ньому міститься, та/або надсиланням електронного розрахункового документа на наданий такою особою абонентський номер або адресу електронної пошти);

Згідно з п.1 ст.17 Закону №265/95-ВР за порушення вимог цього Закону до суб`єктів господарювання, які здійснюють розрахункові операції за товари (послуги), за рішенням відповідних контролюючих органів застосовуються фінансові санкції у таких розмірах: у разі встановлення в ході перевірки факту: проведення розрахункових операцій з використанням реєстраторів розрахункових операцій, програмних реєстраторів розрахункових операцій або розрахункових книжок на неповну суму вартості проданих товарів (наданих послуг); не проведення розрахункових операцій через реєстратори розрахункових операцій та/або програмні реєстратори розрахункових операцій з фіскальним режимом роботи; невидача (в паперовому вигляді та/або електронній формі) відповідного розрахункового документа, що підтверджує виконання розрахункової операції, або проведення її без використання розрахункової книжки на окремому господарському об`єкті такого суб`єкта господарювання: 100 відсотків вартості проданих з порушеннями, встановленими цим пунктом, товарів (робіт, послуг) - за порушення, вчинене вперше.

При цьому, у відповідності до п.11 розділу II "Прикінцеві положення" Закону №265/95-ВР тимчасово, до 1 січня 2022 року, санкції, визначені пунктом 1 статті 17 цього Закону, застосовуються в таких розмірах: 10 відсотків вартості проданих з порушеннями, встановленими цим пунктом, товарів (робіт, послуг) - за порушення, вчинене вперше.

Судом встановлено, що належний облік товарiв підтверджується наступними документами: видаткова накладна № 100000017301190 вiд 23 вересня 2021 року на тютюнові вироби Марвел у кількості 160 пачок на суму 8008,80 грн., з них ПДВ 1334,80 грн.; товарно транспортна накладна №P17301190 вiд 23.09.2021 року на доставку тютюнових виробів Марвел у кількості 160 пачок на суму 8008,80 грн., з них ПДВ 1334,80 грн.; вiдомiсть про списання запасів №1 від 29.09.2021 року про списання тютюнових виробів Марвел у кількості 32 пачки; видаткова накладна №18833 від 06.08.2021 року про придбання пива Старопрамен в кехаг ємністю 30 л. всього 14 кег на суму 15523,20 грн.; товарно-транспортна накладна №18833 від 06.08.2021 року про доставку, серед іншого, пива Старопрамен в кехаг ємністю 30 л. всього 14 кег на суму 15523,20 грн.; видаткова накладна №19161 вiд 10.08.2021 року про придбання пива Старопрамен в кехаг ємністю 30 л. всього 12 кег на 13305,60 грн.

Стосовно реалізації алкогольних напоїв, які не закуповувались, то слід урахувати, що ФОП ОСОБА_1 здійснює діяльність у сфері обслуговування напоями.

Ця діяльність дещо вiдрiзняється по суті та змісту від звичайної роздрібної торгівлі алкогольними напоями. Так, наприклад, практично всі алкогольні напої, що реалізуються у Барі «Молодість» проходять процес додаткової обробки та приготування.

В напої додаються добавки у виді спецій, фруктових сиропів, фруктів, мінеральної води.

Такі напої як пиво, наприклад, крiм всього ще й розливаються в оригінальну тару - скляні банки, та закриваються кришками.

Фактично реалізовані алкогольні напоп - Пиво «Моє Темне Минуле» на суму 13944 грн.. Пиво «Моя Світла Молодість» на суму 27100 грн., Вино «Домашнє біле» на суму 6351 грн.. Вино «Домашнє червоне» на суму 3348 грн., Настоянки в асортименті на суму 10841 грн. були створенi iз належним чином проведених через бухгалтерський облік та належним чином облікованих складових - алкогольних напоїв, спецій та кондитерських інгредієнтів.

Продукція що реалізується ФОП у барі є оригінальною та приготовленою за власним рецептом. Дійсно, ФОП ОСОБА_1 здійснює реалiзацiю пива та вина за власними назвами, але це є оригінальною продукцією. До складу Пива «Моя Світла Молодість» крiм iншого входить Пиво «Старопрамен» світле, що закуповується у ТОВ «Ківіт Плюс» (код 36881089), до складу Пива «Моє Темне Мiнуле» входить крiм iншого Пиво «Чернігівське Бiла ніч» (також закуповується у ТОВ «Ківіт Плюс»), до складу напою Вино «Домашнє Бiле» входить Вино сухе біле Піно Грі, що закуповується у ТОВ «Амбасадор Трейд» (код 42424953), а до напою Вино «Домашнє Червоне» входить вино червоне сухе Сапераві, що закуповується у ТОВ «Агро-Юг» (код 20952731). Усі документи на придбання пива та вина до перевірки надані в повному обсязі. Технологiчнi карти на вищевказану продукцію додаються до даного заперечення.

Стосовно порушення у сфері обліку пива та реалізації пива без проведення через РРО, то в даному випадку перевіряючі по суті намагаються встановити два порушення за одним та тим ж фактом

- реалiзацiєю напоїв під власними назвами (є порушенням, оскільки ці напої не закуповувались у тому вигляді як реалізовуються, а тому відсутні товаросупровідні документи на них) та

- зменшення обсягів придбаних складових для цих напоїв (використання при виготовленні на пива, а та горілки).

Суд звертає увагу, що посадовими особами у якості самостійно реалізованих товарів, тобто одна i та ж кега пива за позицією податкового органу 1) реалізовується без проведення через РРО та 2) бере участь у виготовленні алкогольного напою за авторським рецептом, а потім реалізовується через РРО (але вже у необлікованому виглядi).

Така позиція суперечить статті 61 Конституції України, згідно якої ніхто не може бути двічі притягнений до юридичноп вiдповідальності одного виду за одне й те саме правопорушення.

Стосовно порушення у обліку товарних запасів при реалізації Настоянок в асортименті, повідомляю, що настоянки є алкогольним коктейлем, що виробляється з Горілки «Хортиця Срiбна прохолода» (документи про придбання у постачальника ТОВ «Глобал Спірітс Європа» (код 43178627) надавались до перевірки та сахару, фруктів, фруктових сиропів, ароматизаторів, спецій та прянощів (технологiчнi карти додаються) та реалізуються зі вказанням коду УКТ ЗЕД 2208906900 як алкогольні коктейлі. Тому висновки перевірячих документально спростовуються.

Стосовно порушення щодо реалізації без проведення через РРО сигарет, судом встановлено, що ФОП ОСОБА_1 має належним чином оформлену лiцензiю на право роздрібної торгівлі тютюновими виробами №15530311202103659 вiд 20.07.2021р. з терміном дiї з 22.07.21 по 22.07.22р. за період діяльності було здійснено одноразове придбання сигарет у постачальника ТОВ «Тютюнова компанія «Південна» (код 43296632). В акті перевірки відповідачем не встановлено факт реалізації сигарет в Барі «Молодість». Крім того в матеріалах справи міститься акт списання запасів №1 від 29 вересня 2021р. щодо списання тютюнової продукції, який контролюючим органом не досліджувався.

Крім того, суд не приймає до уваги твердження щодо встановлення використання найманої особи без оформлення трудових відноси, оскільки наказ на проведення фактичної перевірки ГУ ДПС в Одеській областi 7823-п вiд 27.10.2021 взагалі не містить питань з перевірки трудових відносин, документи з оформлення трудових відносин з працівниками перевiяючими до перевірки не запитувались, та відповідно позивачем не надавались, а тому і досліджуватись в рамках виконання наказу ГУ ДПС в Одеській областi 7823-п вiд 27.10.2021 не мала підстав.

Відповідно до пункту 11 статті 3 Закону № 265/95-ВР суб`єкти господарювання, які здійснюють розрахункові операції в готівковi та/або в безготівковій формі (із застосуванням електронних платіжних засобів, платіжних чеків, жетонів тощо) при продажу товарів (наданні послуг) у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг, а також операції з приймання готівки для подальшого її переказу зобов`язанi проводити розрахункові операції через реєстратори розрахункових операцій (далi PPO) та/або через програмні РРО (далі ПРРО) для підакцизних товарів із використанням режиму програмування із зазначенням коду товарної підкатегорії згідно з Українським класифікатором товарiв зовнішньоекономічної діяльності (далi УКТ ЗЕД), найменування товарів, цін товарів та обліку їх кількості.

Пунктом 7 статті 17 Закону №265/95-ВР визначено, що до суб`єктів господарювання, які здійснюють розрахункові операції за товари (послуги), за рішенням відповідних контролюючих органiв застосовуються фінансові санкції у розмiрi триста неоподатковуваних мiнiмумів доходів громадян у разі проведення розрахункових операцій через РРО та/а ПРРО з використання режиму програмування найменування кожного підакцизного товару із зазначенням коду товарної пiдкатегорiї згідно з УКТ ЗЕД, ціни товару та обліку його кількості.

Пунктом 2 розділу II Положення про форму та зміст розрахункових документів/електронних розрахункових документів, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 21.01.2016 № 13 (далі Положення № 13), визначено, що обов`язковими реквізитами фіскального касового чеку на товари (послуги), є:

найменування господарської одиниці; адресу господарської одиниці; для СГ, що зареєстровані як платники ПДВ, - індивідуальний податковий номер платника ПДВ, який надається згідно з Кодексом; перед номером друкуються великі літери «ПН»; для СГ, що не є платниками ПДВ, - податковий номер або серія та номер паспорта (для фізичних осіб, які мають відмітку у паспорті про право здійснювати будь-які платежі за серією та номером паспорта), перед яким друкуються великі літери «Д» (ідентифікаційні дані); якщо кількість придбаного товару (обсяг отриманої послуги) не дорівнює одиниці виміру, кiлькiсть, - вартість придбаного товару (отриманої послуги); вартість одиниці ви товару (послуги); код товарної підкатегорії згідно з УКТ ЗЕД (зазначається у випадках, передбачених чинним законодавством); назва товару (послуги); літерне позначення ставки ПДВ праворуч від надрукованої вартості товару (послуги) (для СГ, що зареєстровані як платники ПДВ); позначення форми оплати (готівкою, електронним платіжним засобом, у кредит, тощо) та суму коштів за цією формою оплати; загальну вартість придбаних товарів (отриманих послуг) у межах чека, перед якою друкується слово «СУМА» або «УСЬОГО»; для СГ, що зареєстровані як платники ПДВ, - окремим рядком лiтерне позначення ставки ПДВ, розмiр ставки ПДВ у відсотках, загальну суму ПДВ за всіма зазначеними в чеку товарами (послугами), на початку рядка друкуються великі літери «ПДВ; для СГ роздрібної торгівлі, що здійснюють реалізацію підакцизних товарів та зареєстровані платниками акцизного податку (СГ, що зареєстровані платниками іншого податку, крім ПДВ), - окремим рядком розмiр ставки такого податку, загальну суму такого податку за всіма зазначеними в чеку товарами (послугами), на початку рядка друкується назва такого податку. У реквізиті «Акцизний податок» його назва наводиться згідно з Кодексом. За потреби дозволяється використовувати скорочення; порядковий номер касового чека, дату (день, місяць, рік) та час (година, хвилина) проведення розрахункової операції; фіскальний номер реєстратора розрахункових операцій, перед яким друкуються великі літери «ФН»; напис «ФІСКАЛЬНИЙ ЧЕК» та найменування або логотип виробника.

За відсутності в документі хоча б одного з обов`язкових реквізитів, а також недотримання сфери його призначення, такий документ не приймитиметься як розрахунковий (пункт 3 розділу I Положення № 13).

Таким чином, у разі проведення розрахункових операцій через РРО та/або ПРРО без використання режиму програмування найменування кожного підакцизного товару із зазначенням коду товарної підкатегорії згідно з УКТ ЗЕД, ціни товару та обліку його кількості до суб`єктів господарювання, які здійснюють розрахункові операції за товари (послуги), за рішенням відповідних контролюючих органів застосовується відповідальність у вигляді фінансових санкцій, передбачених пунктом 7 статті 17 №265/95-ВР триста неоподатковуваних мiнiмумів доходів громадян (5100 грн).

Як встановлено судом, ФОП ОСОБА_1 здійснює діяльність з обслуговування алкогольним напоями для негайного споживання на місці (квед 56.30) у господарчій одиниці - Бар «Молодість». Усі розрахунки зі споживачами проводяться через вiдповiдним чином зареєстрований та опломбований PPO, на впровадження даної діяльності ФОП ОСОБА_1 має належним чином оформлену ліцензію на право роздрібної торгiвлi алкогольними напоями №15530308202103812 вiд 20.07.2021р. терміном дії з 22.07.21 по 22.07.22р.

Зі вказаного в актi перевірки фіскального чеку №98 від 18.08.2021 року вбачається, що останній містить найменування товару зі скороченням, в зв`язку із довгою назвою « 2208307100# Bicki Johnnie Walker Black Label 12 YO».

Таке зазначення назви у фіскальному чеку дозволяє ідентифікувати товар, який реалізується, а висновки перевіряючих про не зазначення у фіскальному чеку об`єму реалізованого напою вважаю безпідставними, оскільки ні у Законі № 265, ані в Положенні № 13 не міститься вимоги про зазначення в чеку об`єму реалізованого алкогольного напою.

Крім того, у додатку № 1 до Положення № 13 міститься форма фіскального чека на товари (послуги), в якій також немає вимоги про зазначення в касовому чеку об`єму реалізованого алкогольного напою.

Така вимога стосується лише випадку реалізації товарів або послуг у разі якщо кількість придбаного товару (обсяг отриманої послуги) не дорівнює одиниці виміру.

Вважаючи на специфіку самого виду дiяльностi ОСОБА_1 , а саме дiяльнiсть бару, кількість напою у реалізованих порціях чітко визначена у меню закладу, та кожномiтко фіксований розмір.

Не існує будь якого законодавчого підтвердження, у якому була б сформульована вимога про обов`язкову наявність в фіскальному чеку об`єму реалізованого алкогольного напою у мілілітрах.

Враховуючи вище встановлені судом обставини, суд доходить висновку, що позовні вимоги про визнання протиправною та скасування податкового повідомлення рішення від 09.12.2021 року №00300220706 є правомірними та належать задоволенню.

Відповідно до ч.1,3 ст.90 КАС України, суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні, суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.

Таким чином, оцінюючи встановлені факти, суд дійшов висновку, що відповідач, заперечуючи проти позову частково довів, з посиланням на відповідні докази, правомірність свого рішення, а тому позовні вимоги належать задоволенню частково

Відповідно до ч.1 ст.139 КАС України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Керуючись ст.ст. 7, 9, 241-246, 250, 255, 262, 295 КАС України, суд, -

ВИРІШИВ:

Адміністративний позов Фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 ) до Головного управління ДПС в Одеській області (вул.Семінарська,5, м.Одеса, 65044) про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення Головного управління ДПС в Одеській області №00300220706 вiд 09.12.2021 року задовольнити.

Визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС в Одеській області від 09.12.2021 року №00300220706, яким було застосовано суму штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) за порушення законодавства про патентування, норм регулювання обігу готівки та застосування реєстратора розрахункових операцій у розмірі 166241 грн. 50 коп.

Стягнути з Головного управління ДПС в Одеській області (код ЄДРПОУ ВП 44069166, місцезнаходження: 65044, м. Одеса, вул. Семінарська, 5) за рахунок бюджетних асигнувань на користь Фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ) судовий збір у розмірі 1662,42 грн.

Рішення суду може бути оскаржено до П`ятого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги в місячний строк з дня отримання повного тексту судового рішення, в порядку п.15.5 Перехідних положень КАС України.

Суддя К.С. Єфіменко

СудОдеський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення03.05.2022
Оприлюднено25.06.2022
Номер документу104174760
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо погашення податкового боргу, з них

Судовий реєстр по справі —420/3886/22

Ухвала від 27.10.2022

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Яковенко М.М.

Ухвала від 24.10.2022

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Яковенко М.М.

Постанова від 19.09.2022

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Шляхтицький О.І.

Постанова від 12.09.2022

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Шляхтицький О.І.

Постанова від 12.09.2022

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Шляхтицький О.І.

Ухвала від 01.08.2022

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Шляхтицький О.І.

Ухвала від 19.07.2022

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Шляхтицький О.І.

Ухвала від 15.06.2022

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Шляхтицький О.І.

Ухвала від 15.06.2022

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Шляхтицький О.І.

Ухвала від 06.06.2022

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Шляхтицький О.І.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні