ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
27 квітня 2022 року справа №380/12531/21
зал судових засідань №11
Львівський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді Гулика А.Г.,
за участю:
секретаря судового засідання Лєбєдєва Д.Ю.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні у місті Львові у порядку загального позовного провадження справу за позовом Державної служби геології та надр України до товариства з обмеженою відповідальністю НВП Енергія-Новояворівськ, третя особа, яка не заявляє самостійні вимоги щодо предмета спору на стороні відповідача Західний міжрегіональний територіальний відділ Департаменту державного геологічного контролю Державної служби геології та надр України про анулювання спеціального дозволу
встановив:
І. Стислий виклад позицій учасників справи
до Львівського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява Державної служби геології та надр України код ЄДРПОУ 37536031, місцезнаходження: 03057, м.Київ, вул.Антона Цедіка, 16 (далі позивач) до товариства з обмеженою відповідальністю НВП Енергія-Новояворівськ код ЄДРПОУ 025640837, місцезнаходження: 81053, Львівська область, м.Новояворівськ, вул.Б.Пасічника, 1 (далі відповідач), в якій позивач просить припинити право користування надрами, шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами №6026 від 10.02.2015, наданого відповідачу.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що відповідачу надано спеціальний дозвіл на користування надрами №6026 від 10.02.2015, з метою видобування технічних підземних вод для виробничих потреб. Відповідач двічі (у березні та листопаді 2020 року) не допустив представників Західного міжрегіонального територіального відділу Департаменту державного геологічного контролю Державної служби геології та надр України до проведення перевірки. Цей факт став підставою для формування подання на анулювання спеціального дозволу на користування надрами №6026 від 10.02.2015, наданого відповідачу.
Позивач зазначає, що відповідач порушив умови та порядок користування надрами, що є підставою для анулювання виданого йому спеціального дозволу.
Представник відповідача подав до суду відзив на позовну заяву, в якому проти задоволення позову заперечує. Відзив обґрунтований тим, що Львівський окружний адміністративний суд вже надав оцінку об`єктивній неможливості відповідача забезпечити допуск працівників контролюючого органу до проведення перевірки у березні 2020 року. Так, рішенням Львівського окружного адміністративного суду від 21.01.2021 у справі 380/8522/20, яке набрало законної сили, відмовлено в задоволенні позову Державної служби геології та надр Україна до товариства з обмеженою відповідальністю Науково-виробниче підприємство Енергія-Новояворівськ про анулювання спеціального дозволу на користування надрами.
Представник відповідача спростовує доводи позивача щодо не допуску працівників контролюючого органу до проведення перевірки у листопаді 2020 року. Про існування акта перевірки від 30.11.2020 №02-01-06/2020-53/у-132 та припису від 30.11.2020 №555-20/02 відповідач довідався з матеріалів, доданих до позовної заяви у цій справі. Зазначає, що в момент проведення перевірки директор товариства з обмеженою відповідальністю Науково-виробниче підприємство Енергія-Новояворівськ не знаходився на підприємстві, а перебував у м.Яремче, а тому не міг фізично відмовитися від отримання та підписання вказаного акта перевірки. Отже акт та припис від 30.11.2020 містять неправдиві відомості про відмову директора підприємства від їх підпису, у зв`язку з чим є недопустимими доказами та не можуть бути підставою для анулювання спеціального дозволу на користування надрами.
У судове засідання позивач явку представника не забезпечив, подав заяву про розгляд справи без участі його представника у порядку письмового провадження.
У судове засідання відповідач явку представника не забезпечив, подав заяву про розгляд справи без участі його представника.
У судове засідання третя особа явку представника не забезпечила, повідомлена про час, дату і місце розгляду справи. Клопотань, пов`язаних із розглядом справи до суду не надходило.
ІІ. Рух справи
Ухвалою від 02.08.2021 суддя прийняв позовну заяву, відкрив провадження у справі та залучив третю особу, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача, Західний міжрегіональний відділ Департаменту державного геологічного контролю Державної служби геології та надр України.
Ухвалою від 27.09.2021 суд відмовив у задоволенні клопотання представника відповідача про закриття провадження у справі.
Ухвалою від 16.12.2022 суд закрив підготовче провадження та призначив справу до судового розгляду по суті.
Заходи забезпечення позову та доказів, у тому числі шляхом їх витребування, не вживались.
ІІІ. Фактичні обставини справи
Заслухавши пояснення представника позивача, покази свідків, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини справи, на яких ґрунтуються позовні вимоги, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив наступне.
Товариству з обмеженою відповідальністю НВП Енергія-Новояворівськ (далі ТзОВ НВП Енергія-Новояворівськ) надано спеціальний дозвіл на користування надрами №6026 від 10.02.2015, з метою видобування технічних підземних вод для виробничих потреб.
Наказом Державної служби геології та надр України №437 від 26.11.2019 затверджено річний план здійснення заходів державного нагляду (контролю) Державною службою геології та надр України на 2020 рік. У п.116 вказаного плану передбачено здійснення перевірки ТзОВ НВП Енергія-Новояворівськ, дата початку 02.03.2020.
Наказом Державної служби геології та надр України №35 від 07.02.2020 затверджено план проведення планових заходів державного нагляду (контролю) Державною службою геології та надр України у березні 2020 року.
14.02.2020 відповідачу скеровано повідомлення про проведення планової перевірки у строк з 02 по 16 березня 2020 року посадовими особами Державної служби геології та надр України, що підтверджується рекомендованим повідомленням про вручення поштового відправлення №0411200871820.
На виконання наказу Державної служби геології та надр України №437 від 26.11.2019 видано направлення на проведення перевірки.
06.03.2020 складено акт №02-02/06/2020-008/п-035 про проведення планового (позапланового) заходу державного нагляду (контролю) щодо додержання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр ТзОВ НВП Енергія-Новояворівськ. В акті зафіксовано не допуск спеціалістів позивача до перевірки.
Згідно з листом директора ТзОВ НВП Енергія-Новояворівськ від 06.03.2020 №1 у зв`язку з неможливістю фізичного доступу до об`єктів надрокористування за спеціальним дозволом на користування надрами №6023 від 10.02.2015 ТзОВ НВП Енергія-Новояворівськ» не може забезпечити проведення планової перевірки. Ухвалою Солом`янського районного суду м. Києва №22016000000000243 від 22.06.2016 майно відповідача передано Агентству з розшуку та менеджменту активів з 18.10.2018. Доступ до свердловин та засобів обліку відсутній з 18.10.2018.
За результатом проведеної перевірки 06.03.2020 відповідача Західний міжрегіональний територіальний відділ Департаменту державного геологічного контролю Державної служби геології та надр України сформував припис №138-19/02 від 06.03.2020 про усунення таких порушень:
- пункту 1 частини 1 статті 24 Конституції України №132/94, пункту 10 постанови Кабінету Міністрів України №615 (не виконується угода №6026 від 10.02.2015 про умови користування надрами з метою видобування корисних копалин; п.5.3 допускати представників Держгеонадра для здійснення державного геологічного контролю);
- абзацу 4 статті 11 Закону України №877 (суб`єкт господарювання не надав документи, зразки продукції, пояснення, довідки, відомості, матеріали з питань, що виникли під час державного нагляду (контролю);
- абзац 2 статті 11 Закону України №877 (суб`єкт господарювання не допустив посадових осіб Державної служби геології та надр України до здійснення заходу державного нагляду (контролю) за умови дотримання порядку здійснення державного нагляду (контролю), встановленого законодавством.
За результатом проведеної перевірки 06.03.2020 відповідача Західний міжрегіональний територіальний відділ Департаменту державного геологічного контролю Державної служби геології та надр України сформував подання на зупинення дії спеціального дозволу на користування надрами №6026 від 10.02.2015.
Наказом Державної служби геології та надр України від 03.06.2020 №196 зупинено дію спеціального дозволу на користування надрами №6026 від 10.02.2015, наданого відповідачу.
Наказом Державної служби геології та надр України від 09.09.2020 №394 «Про проведення позапланових перевірок» (п.118) призначено перевірку відповідача на 30.11.2020.
На виконання наказу Державної служби геології та надр України 09.09.2020 №394 видано направлення на проведення перевірки.
За результатами проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) щодо додержання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр ТзОВ НВП Енергія-Новояворівськ складено акт від 30.11.2020 №02-01/06/20920-53/у-132 (далі Акт перевірки). На сторінці 12 вказаного Акта зафіксовано, що директор ТзОВ НВП Енергія-Новояворівськ А.Р. Гнатуш відмовився від його отримання та підписання (а.с.56).
У зв`язку з не допуском посадових осіб Державної служби геології та надр України до проведення перевірки складено припис №555-20/02 від 30.11.2020, від отримання якого директор ТзОВ НВП Енергія-Новояворівськ А.Р. Гнатуш також відмовився (а.с.59). Термін усунення порушень, зазначених у приписі, до 20.03.2020.
У встановлений приписом строк відповідач зафіксовані в ньому порушення не усунув, у зв`язку з чим Західний міжрегіональний територіальний відділ Департаменту державного геологічного контролю Державної служби геології та надр України сформував подання на анулювання спеціального дозволу на користування надрами №6026 від 10.02.2015.
Наказом Державної служби геології та надр України від 28.12.2020 №616 розширено перелік підстав для зупинення дії спеціального дозволу на користування надрами №6026 від 10.02.2015, наданого відповідачу.
05.03.2021 Західний міжрегіональний територіальний відділ Департаменту державного геологічного контролю Державної служби геології та надр України повторно сформував подання на анулювання спеціального дозволу на користування надрами №6026 від 10.02.2015.
06.04.2021 Державна служба геології та надр України направила відповідачу лист щодо надання згоди/незгоди на припинення користування надрами.
У встановлений строк, відповідач не усунув порушення, зазначених в приписі вимог не виконав.
Зміст спірних правовідносин полягає в тому, що, на думку позивача, порушено надрокористувачем умови користування надрами, передбачених дозволом або угодою про умови користування ділянкою надр.
ІV. Позиція суду
Державна служба геології та надр України є центральним органом виконавчої влади, який наділений функціями для забезпечення реалізації державної політики у сфері надрокористування та діє відповідно до Положення про Державну службу геології та надр України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №1174 від 30.12.2015 (далі-Положення).
Пунктом 4 Положення визначено, що Державна служба геології та надр України відповідно до покладених на неї завдань, зокрема: видає в установленому порядку спеціальні дозволи на користування надрами (у тому числі на користування нафтогазоносними надрами); зупиняє та анулює в установленому порядку дію спеціальних дозволів на користування надрами (у тому числі на користування нафтогазоносними надрами), поновлює їх дію у разі зупинення.
Таким чином, позивач у справі суб`єкт владних повноважень, на якого чинним законодавством покладені владні управлінські функції для забезпечення реалізації державної політики у сфері надрокористування.
Питання надання спеціальних дозволів на користування надрами (далі - дозволи) у межах території України, її континентального шельфу та виключної (морської) економічної зони, а також визначає процедуру продовження строку дії, переоформлення, видачі дубліката, зупинення дії чи анулювання дозволу та внесення до нього змін врегульовано Порядком надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №615 від 30.05.2011 (далі Порядок №615).
Згідно з підпунктом 3 пункту 22 Порядку №615 дія дозволу може бути зупинена органом з питань надання дозволу безпосередньо або за поданням центральних органів виконавчої влади, що реалізують державну політику у сфері здійснення державного гірничого нагляду, епідеміологічного нагляду (спостереження), державного нагляду (контролю) за додержанням вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища, органів місцевого самоврядування, органів ДФС у разі наявності заборгованості із сплати загальнодержавних податків та зборів.
Пунктом 23 Порядку №615 визначено, що право користування надрами припиняється з підстав та у порядку, передбаченому Кодексом України про надра та Законом України "Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності".
Згідно зі статею 16 Кодексу України про надра переоформлення спеціальних дозволів на користування надрами, внесення до них змін, видача дублікатів, продовження терміну дії спеціальних дозволів на користування надрами, зупинення їх дії або анулювання, поновлення їх дії у разі зупинення здійснюються центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр у встановленому законодавством порядку.
Відповідно до пункту 24 Порядку №615 про надання, продовження строку дії, зупинення, поновлення, переоформлення, видачу дубліката, анулювання дозволу та внесення змін до нього Держгеонадра видає наказ, Рада міністрів Автономної Республіки Крим - розпорядження.
Наказ Держгеонадр та розпорядження Ради міністрів Автономної Республіки Крим про зупинення, анулювання дозволу, рішення про відмову в наданні чи продовженні строку дії дозволу можуть бути оскаржені в установленому законодавством порядку.
Згідно частиною 1 статті 26 Кодексу України про надра підстави припинення права користування надрами визначенні статтею 26 Кодексу України про надра, відповідно до якої право користування надрами припиняється в разі:
1) якщо відпала потреба в користуванні надрами;
2) закінчення встановленого строку користування надрами;
3) припинення діяльності користувачів надр, яким їх було надано в користування;
4) користування надрами із застосуванням методів і способів, що негативно впливають на стан надр, призводять до забруднення навколишнього природного середовища або шкідливих наслідків для здоров`я населення;
5) використання надр не для тієї мети, для якої їх було надано, порушення інших вимог, передбачених спеціальним дозволом на користування ділянкою надр;
6) якщо користувач без поважних причин протягом 2 років, а для нафтогазоперспективних площ та родовищ нафти та газу 180 календарних днів не приступив до користування надрами;
7) вилучення у встановленому законодавством порядку наданої в користування ділянки надр.
Відповідно до частини 2 статті 26 Кодексу України про надра право користування надрами припиняється органом, який надав надра в користування, а у випадках, передбачених пунктами 4, 5, 6 вказаної статті, в разі незгоди користувачів - у судовому порядку. При цьому питання про припинення права користування земельною ділянкою вирішується у встановленому земельним законодавством порядку.
Законодавством України можуть бути передбачені й інші випадки припинення права користування надрами.
Аналіз наведеної норми права дає підстави вважати, що право користування надрами припиняється органом, який надав надра в користування, самостійно або в судовому порядку.
У разі відсутності спору відповідач має право у випадках, передбачених пунктами 1, 2, 3, 7 частини 1 статті 26 Кодексу України про надра, самостійно припиняти право користування надрами, а у випадках, передбачених пунктами 4, 5, 6 вказаної статті, у разі незгоди користувачів, це право припиняється у судовому порядку.
Тобто, в судовому порядку право користування надрами припиняється лише у випадках:
- якщо користування надрами з застосуванням методів і способів, що негативно впливають на стан надр, призводять до забруднення навколишнього природного середовища або шкідливих наслідків для здоров`я населення;
- якщо використання надр не для тієї мети, для якої їх було надано, порушення інших вимог, передбачених спеціальним дозволом на користування ділянкою надр;
- якщо користувач без поважних причин протягом двох років, а для нафтогазоперспективних площ та родовищ нафти та газу - 180 календарних днів не приступив до користування надрами - у разі незгоди користувачів.
Таким чином, за наявності передбачених законом підстав право припинити користування надрами належить до компетенції органу, який надав надра у користування. Припинення права користування надрами та анулювання дозволу здійснюється шляхом прийняття Держгеонадра України відповідного наказу.
Суд може припинити право користування надрами лише у разі незгоди користувачів в указаних вище випадках. Таким чином, судовий порядок вирішення питання припинення права користування надрами передбачений у разі незгоди користувача з анулюванням спеціального дозволу на користування надрами, тобто у разі наявності спору з цього приводу.
Предметом позову у цій справі є анулювання спеціального дозволу на користування надрами №6026 від 10.02.2015, наданого відповідачу, у зв`язку з порушенням умов та порядку користування надрами, а саме не допуску працівників Західного міжрегіонального територіального відділу Департаменту державного геологічного контролю Державної служби геології та надр України до проведення перевірки у березні та листопаді 2020 року.
Суд зазначає, що правова оцінка недопуску представників Західного міжрегіонального територіального відділу Департаменту державного геологічного контролю Державної служби геології та надр України до проведення перевірки у березні 2020 року як підстави для анулювання спеціального дозволу на користування надрами №6026 від 10.02.2015 надавалась у рішенні Львівського окружного адміністративного суду від 21.01.2021 у справі 380/8522/20, яке набрало законної сили. Тому, у відповідності до положень частини 4 статті 77 КАС України, вказані обставини не підлягають доказуванню в межах цієї справи.
Щодо проведення 30.11.2020 позапланового заходу державного нагляду (контролю) щодо додержання ТзОВ НВП Енергія-Новояворівськ вимог законодавства у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр, суд зазначає таке.
На виконання наказу Державної служби геології та надр України 09.09.2020 №394 видано направлення на проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) щодо додержання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр ТзОВ НВП Енергія-Новояворівськ. За результатами проведення вказаної позапланової перевірки складено: акт від 30.11.2020 №02-01/06/20920-53/у-132 та припис від 30.11.2020 №555-20/02, в яких зафіксовано, що директор ТзОВ НВП Енергія-Новояворівськ А.Р. Гнатуш відмовився від його отримання та підписання (а.с.56, 59).
Суд встановив, що в день проведення перевірки (30.11.2020) директор ТзОВ НВП Енергія-Новояворівськ знаходився в іншій області (Івано-Франківська область, м.Яремче), що підтверджується: рахунком на проживання від 30.11.2020 №77877664-01 у готелі в м.Яремче, банківською довідкою з його карткового рахунку щодо розрахунку, зокрема на АЗС, магазинах та закладах харчування в Івано-Франківській області.
Допитаний у судовому засіданні 07.02.2022 свідок - директор ТзОВ НВП Енергія-Новояворівськ А.Р. Гнатуш дав покази, згідно з якими 30.11.2020 він на території підприємства не перебував, оскільки відпочивав в Карпатах. Про проведення перевірки його не попереджали, тому він не знав і не міг знати про її проведення. Жодних вказівок щодо не допуску представників Західного міжрегіонального територіального відділу Департаменту державного геологічного контролю Державної служби геології та надр України до проведення перевірки (зокрема і по телефону) він не надавав. З особами, які нібито проводили перевірку ніяким чином не контактував та вони йому невідомі. Жодної кореспонденції від позивача чи третьої особи щодо проведення перевірки до відповідача не надходило. Ні акт від 30.11.2020 №02-01/06/20920-53/у-132, ні припис від 30.11.2020 №555-20/02 йому для ознайомлення та підпису йому не надавався.
Допитаний у судовому засіданні 30.03.2022 свідок заступник директора ТзОВ НВП Енергія-Новояворівськ Р.З. Станько дав покази, згідно з якими 30.11.2020 він заміняв тимчасово відсутнього директора на роботі. Представники Західного міжрегіонального територіального відділу Департаменту державного геологічного контролю Державної служби геології та надр України для проведення перевірки не приходили та про допуск до проведення перевірки не повідомляли. Особи, які нібито проводили перевірку ніяким чином не контактував та вони йому невідомі. Жодної кореспонденції від позивача чи третьої особи щодо проведення перевірки до відповідача не надходило. Ні акт від 30.11.2020 №02-01/06/20920-53/у-132, ні припис від 30.11.2020 №555-20/02 йому для ознайомлення та підпису йому не надавався.
Зазначені докази у своїй сукупності спростовують доводи позивача щодо відмови директором ТзОВ НВП Енергія-Новояворівськ А.Р. Гнатушем від підпису акту від 30.11.2020 №02-01/06/20920-53/у-132 та припису від 30.11.2020 №555-20/02. Інших доказів на підтвердження факту відмови директора від підпису вказаних документів позивач та третя особа суду не надали.
Позивач також обґрунтовує підстави для анулювання спеціального дозволу на користування надрами №6026 від 10.02.2015 невиконанням відповідачем вимог припису від 30.11.2020 №555-20/02, у встановлений строк.
Суд враховує те, що факт отримання відповідачем вказаного припису не підтверджується належними та достовірними доказами, що виключає можливість анулювання спеціального дозволу на користування надрами №6026 від 10.02.2015 з підстав невиконання вимог припису від 30.11.2020 №555-20/02З.
З урахуванням викладеного, суд вважає, що позовні вимоги Державної служби геології та надр України до товариства з обмеженою відповідальністю НВП Енергія-Новояворівськ, третя особа, яка не заявляє самостійні вимоги щодо предмета спору на стороні відповідача Західний міжрегіональний територіальний відділ Департаменту державного геологічного контролю Державної служби геології та надр України про анулювання спеціального дозволу є безпідставними та необгрунтованими.
Згідно з вимогами статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення.
В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.
Відповідно до статті 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.
Таким чином, виходячи із заявлених позовних вимог, системного аналізу положень чинного законодавства України та доказів, зібраних у справі, суд дійшов висновку, що у задоволенні позову необхідно відмовити повністю.
V. Судові витрати
Відповідно до положень статті 139 КАС України судові витрати між сторонами не розподіляються.
Керуючись статтями 6, 9, 73-76, 242, 243, 244, 245 КАС України, суд
вирішив:
у задоволенні позову Державної служби геології та надр України до товариства з обмеженою відповідальністю НВП Енергія-Новояворівськ, третя особа, яка не заявляє самостійні вимоги щодо предмета спору на стороні відповідача Західний міжрегіональний територіальний відділ Департаменту державного геологічного контролю Державної служби геології та надр України про анулювання спеціального дозволу відмовити повністю.
Судові витрати між сторонами не розподіляються.
Рішення суду першої інстанції набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, встановленого Кодексом адміністративного судочинства України, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається до Восьмого апеляційного адміністративного суду через Львівський окружний адміністративний суд протягом тридцяти днів з дня складення повного рішення суду.
Повне рішення суду складене 06 травня 2022 року.
Суддя А.Г. Гулик
Суд | Львівський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 26.04.2022 |
Оприлюднено | 22.06.2022 |
Номер документу | 104213277 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо організації господарської діяльності, з них дозвільної системи, нагляду (контролю), реалізації держ-ї регуляторної політики у сфері госп-ї д-ті; ліцензування видів господарської д-ті; розроблення і застосування національних стандар., технічних регламентів та процедур оцінки відповідності |
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Святецький Віктор Валентинович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Святецький Віктор Валентинович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Святецький Віктор Валентинович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Святецький Віктор Валентинович
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Гулик Андрій Григорович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні