ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУ Д УКРАЇНИ
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
13 липня 2010 р. № 25/171-19/314/08
Вищий господарський суд України у складі колегії суд дів:
головуючого судді Удовиченка О.С.
суддів Міщенка П.К. (доповідач),
Заріцької А.О.
розглянувши касаційні ска рги Дослідного господарства " Токмацьке" Запорізької держа вної сільськогосподарської дослідної станції УААН, в осо бі керуючого санацією арбітр ажного керуючого Іщенко В. Д,
ВАТ "Токмацький Агрос"
на постанову Запорізького апеляційног о господарського суду
від 22.04.2010р.
у справі
господарського суду №25/171-19/314/08
Запорізької області
за заявою
боржника Токмацької об'єднаної дер жавної податкової інспекції
Дослідного господарства "Т окмацьке" Запорізької держав ної сільськогосподарської д ослідної станції УААН,
про визнання банкрутом
В судовому засіданні вз яли участь представники:
- боржника - Драчов Д .М. (дов. №б/н від 12.07.10),
- заявник- не з'явився;
- скаржник - не з'явився;
- арбітражний керуючий - не з 'явився;
ВСТАНОВИВ:
Ухвалою господарськог о суду Запорізької області в ід 01.09.2005р. порушено провадження у справі № 25/171 про банкрутство Дослідного господарства "То кмацьке" Запорізької державн ої сільськогосподарської до слідної станції.
Ухвалою господарського су ду від 15.02.2010р. (суддя Даценко Л.І.) затверджений план санації б оржника - Дослідного господа рства "Токмацьке" Запорізько ї державної сільськогоспода рської дослідної станції.
Постановою Запорізького а пеляційного господарського суду від 22.04.2010 року (колегія суд дів у складі: головуючого Ант оніка С.Г., Кричмаржевського В .А., Мойсеєнка Т.В.) ухвалу госпо дарського суду Запорізької о бласті від 15.02.2010р. у справі № 25/171-19/3 14/08 скасовано, справу передано на розгляд до господарськог о суду Запорізької області.
Не погоджуючись з постанов ою суду апеляційної інстанці ї ВАТ "Токмацький Агрос" звер нувся до Вищого господарсько го суду України з касаційною скаргою, в якій просить поста нову скасувати, а ухвалу госп одарського суду від 15.02.2010р., яко ю затверджений план санації залишити в силі.
Дослідне господарство "Ток мацьке" Запорізької державно ї сільськогосподарської дос лідної станції УААН, в особі к еруючого санацією арбітражн ого керуючого Іщенко В.Д. також звернулося з касаційно ю скаргою, в якій просить, пост анову Запорізького апеляцій ного господарського суду від 22.04.2010р. скасувати, а ухвалу госп одарського суду від 15.02.2010р., яко ю затверджений план санації, залишити в силі.
Судова колегія, розглянувш и наявні матеріали справи, об говоривши доводи касаційної скарги, перевіривши юридичн у оцінку обставин справи та п овноту їх встановлення, досл ідивши правильність застосу вання судом апеляційної інст анції норм матеріального та процесуального права дійшла висновку, що касаційна скарг а не підлягає задоволенню з н аступних підстав.
Відповідно до ч. 2 ст. 41 ГПК Укр аїни, провадження у справах п ро банкрутство здійснюється у порядку, передбаченому цим кодексом з врахуванням вимо г Закону України "Про відновл ення платоспроможності борж ника або визнання його банкр утом" (далі Закон), норми якого , як спеціальні норми права, пр евалюють у застосуванні над загальними нормами Господар ського процесуального кодек су України.
Ухвалою господарського су ду від 15.02.2010р. затверджений план санації боржника - Дослідног о господарства "Токмацьке" За порізької державної сільськ огосподарської дослідної ст анції.
Розроблений керуючим сана цією план санації попередньо розглянутий та схвалений на засіданні комітету кредитор ів, що відбулося 04.12.2009р., та свідч ить відповідний протокол.
Реалізація цього плану пер едбачається за участю інвест ора - Товариства з обмеженою в ідповідальністю "ВКФ "Ольф".
Відповідно до статті 18 Зако ну протягом трьох місяців з д ня винесення ухвали про сана цію боржника керуючий санаці єю зобов'язаний подати коміт ету кредиторів для схвалення план санації боржника, крім в ипадків, передбачених цим За коном.
План санації повинен місти ти заходи щодо відновлення п латоспроможності боржника , умови участі інвесторів, за ї х наявності, у повному або час тковому задоволенні вимог кр едиторів, зокрема, шляхом пер еведення боргу (частини бор гу) на інвестора, строк та черг овість виплати боржником або інвестором боргу кредиторам та умови відповідальності і нвестора за невиконання взя тих згідно з планом санації з обов'язань.
План санації повинен перед бачати строк відновлення пла тоспроможності боржника. П латоспроможність вважаєтьс я відновленою за відсутності ознак банкрутства, визначен их цим Законом. У разі наявно сті інвесторів план санаці ї розробляється та погоджуєт ься за участю інвесторів.
План санації може містити у мови про: - виконання зобов'яза нь боржника третіми особами ; - обмін вимог кредиторів на а ктиви боржника та (або) його ко рпоративні права; - задоволен ня вимог кредиторів іншим сп особом, що не суперечить зако ну.
Одним із заходів щодо відно влення платоспроможності бо ржника, які містять план сана ції, може бути - зобов'язання і нвестора про погашення боргу (частини боргу) боржника.
Інвестор за умови виконанн я зобов'язань, передбачених п ланом санації, може набувати прав власності на майно борж ника відповідно до законодав ства та плану санації.
План санації розглядаєтьс я комітетом кредиторів. Керу ючий санацією письмово повід омляє членів комітету кредит орів про дату і місце проведе ння засідання комітету і за д ва тижні до проведення коміт ету кредиторів надає можливі сть попередньо ознайомитися з планом санації.
План санації вважається сх валеним, якщо на засіданні ко мітету кредиторів таке рішен ня було підтримано більш як п оловиною голосів кредиторів - членів комітету кредиторів .
Таким чином, у зв' язку з ти м, що на розгляд господарсько го суду був поданий план сана ції, схвалений комітетом кре диторів, обов' язок господар ського суду полягає в наданн і юридичної оцінки всім істо тним умовам плану санації, пе редбаченим п. 1 ст. 18 Закону.
Судами попередніх інстанц ій було досліджено, що план са нації передбачає участь інве стора - Товариства з обмежено ю відповідальністю "ВКФ "Ольф ". До плану санації долучена за ява інвестора, з якої вбачаєт ься, що він погоджується на уч асть у справі у якості інвест ора, але на наступних умовах:
- боржник - ДГ "Токмацьке" чере з судові рішення повертає пр аво постійного користування земельною ділянкою у розмір і - 6.027гектарів;
- реструктуризувати ДГ "Ток мацьке" у правонаступника - господарське товариство, де ТОВ. "ВКФ "Ольф" виступає одним із засновників та бере на себ е зобов' язання погасити кре диторську заборгованість бо ржника.
Так, розділом 3 плану санаці ї передбачена реструктуриза ція з метою відновлення плат оспроможності ДГ "Токмацьке" у рамках операційної рестру ктуризації: 1) створення на баз і ДГ "Токмацьке" правонаступн ика з державною часткою та з ч асткою інвестора для утворен ня умов беззбиткової діяльно сті; 2) раціональне використан ня оборотних та необоротних активів, що не беруть участь у виробничому процесі; 3) реорга нізація інформаційної систе ми керування підприємством, що дозволяє покращити систем у керування, обліку, контролю та планування усіх техніко-е кономічних показників (т.7 а.с. 104).
Також у розділі 5 (етап 3) план у санації передбачені зобов' язання інвестора щодо погаше ння вимог кредиторів протяго м трьох банківських днів з мо менту затвердження плану сан ації господарським судом, що до фінансування усіх витрат, пов' язаних з перереєстраці єю підприємства-боржника, та витрат, пов' язаних з судови ми позовами, витрат на охорон у об' єктів підприємства, ви трат, пов' язаних з проведен ням процедури санації. Інвес тор приймає зобов' язання з розробки соціальної програм и (т.7 а.с.123).
Поряд з цим у розділі передб ачені гарантії інвестора. Та к, ведеться облік усіх його в итрат, які включаються у пере даточний баланс-акт утворено го господарського товариств а та підлягають поверненню з а результатами господарсько ї діяльності ТОВ. "Токмацьке д ослідне господарство".
Скасовуючи ухвалу господа рського суду Запорізької об ласті від 15.02.10 про затверджен ня плану санації ДГ "Токмацьк е", господарський суд апеляці йної інстанції виходив з тог о, що план санації повинен явл яти собою чітко визначену пр ограму відновлення платоспр оможності боржника, де повно ю мірою мають визначатись по рядок, строки та інші умови по гашення вимог кредиторів, бе з будь-яких посилань на дії, як і не увійшли до самого плану с анації та виконання яких пер едбачається після затвердже ння плану санації судом. У дан ому випадку господарський су д позбавлений можливості кон тролювати дії учасників план у санації, а після затверджен ня плану санації учасники у т акому разі не позбавлені мож ливості здійснювати дії, які не були предметом розгляду г осподарського суду, а відтак їх застосування може призве сти до негативних наслідків як інвестора так і боржника т а кредиторів.
Судом апеляційної інстанц ії зазначено, що план санації передбачає зобов' язання ін вестора та гарантії повернен ня коштів, витрачених ним, але в свою чергу планом санації н е передбачена відповідальні сть інвестора за невиконання взятих на себе зобов' язань , що суперечить статті 18 Закон у про банкрутство. Вказане по рушує та впливає на права та м айнові інтереси боржника за умови здійснення перетворен ня боржника за участі інвест ора.
Відповідно до етапу 2 розділ у 5 плану санації за наслідкам и проведення заходів виконан ня плану визначається частка у розмірі 51 % за підприємством -боржником, а 49 % статутного фон ду вноситься інвестором.
Крім того, у плані санації є посилання на те, що після затв ердження плану санації підпи сується договір між інвестор ом, керуючим санацією та голо вою комітету кредиторів, іст отними умовами якого є: - графі к погашення кредиторських ви мог(уточнені суми вимог кред иторів) протягом трьох банкі вських днів з моменту затвер дження плану санації; - виріше ння у судовому порядку питан ь, пов' язаних з правом корис тування землею та інших пита нь - до 18 місяців з моменту затв ердження плану санації;
- проведення експертної оці нки майна, реєстрація майна б оржника у БТІ - протягом 3-х мі сяців; - уточнення розмірів ча сток та їх вартості у статутн ому фонді між інвестором та Ф ондом державного майна Украї ни - 6місяців; - графік перереєс трації реструктуризованого підприємства - 3місяці.
Серед переліченого містит ься умова про уточнення розм ірів часток після затверджен ня плану санації судом, в той ж е час розміри часток вже пере дбачені самим планом санації . Вказаний факт свідчить про н еузгодженість та заплутаніс ть умов плану санації і подал ьших дій учасників процедури санації.
Також суперечать один одно му положення про погашення в имог кредиторів інвестором. Зокрема, етап - 3 передбачає по гашення вимог кредиторів інв естором протягом трьох днів, а у подальшому передбачаєть ся лише складання графіку дл я погашення цих вимог.
Відповідно до статті 1 Закон у санація - це система заходів , що здійснюються під час пров адження у справі про банкрут ство з метою запобігання виз нанню боржника банкрутом та його ліквідації, спрямована на оздоровлення фінансово-го сподарського становища борж ника, а також задоволення в по вному обсязі або частково ви мог кредиторів шляхом кредит ування, реструктуризації під приємства, боргів і капіталу та (або) зміну організаційно-п равової та виробничої структ ури боржника.
Статтею 18 Закону передбачен о, що керуючий санацією зобов 'язаний попередньо погоджува ти план санації боржника з ор ганом, уповноваженим управля ти державним майном підприєм ства-боржника, у майні якого ч астка державної власності пе ревищує п'ятдесят відсотків.
Так, матеріали справи містя ть лист Фонду державного май на України від 11.12.2009року за № 10-17-18 042, з якого вбачається, що ФДМ Ук раїни розглянув план санації дослідного господарства "То кмацьке" та повідомляє про по годження реалізації заходів , викладених в ньому, але за до держанням певних умов. Також і лист Міністерства аграрно ї політики України від 17.12.2009рок у за № 37-11-313/23485 свідчить про те, що Міністерство погоджується з планом санації за умови пога шення вимог конкурсних та по точних кредиторів, та за умов и, що витрати інвестора, які вк лючаються в передаточний бал анс-акт новоутвореного товар иства, повинні формуватися з витрат, які виникнуть при скл аданні, затверджені та викон анні плану санації.
Крім того, план санації пого джувався з Фондом держмайна України та Мінагрополітики У країни, однак вказані устано ви погодили його реалізацію, вказавши про необхідність в несення певних змін та виста вляючи певні умови. В той же ч ас, як вбачається з самого пла ну санації, погодження плану санації Фондом держмайна і М іністерством відбулося вище зазначеними листами, в яких з азначені умови погодження, а ле після цього керуючий сана цією повторно не надав зміне ний план санації на погоджен ня до Фонду держмайна та Міна грополітики.
Аналізуючи план санації, су дом апеляційної інстанції вс тановлено, що для досягнення мети санації, першим етапом п ередбачено подання керуючим санацією позову про усуненн я перешкод в користуванні ДГ "Токмацьке" земельною ділянк ою у розмірі - 6.027 гектарів та от римання позитивного результ ату, а саме, рішення на користь ДГ "Токмацьке". Поряд з цим умо вою участі інвестора у справ і є повернення права постійн ого користування боржника че рез судові рішення земельної ділянки у розмірі - 6.027га.
Отже, план санації містить у собі умови на майбутнє, а уч асть інвестора ставиться у з алежність від набуття боржни ком права постійного користу вання земельною ділянкою, що є неприпустимим при затверд жені плану санації, який має в иконуватись негайно після за твердження господарським су дом.
План санації затверджуєть ся ухвалою господарського су ду, а тому по суті, за умови зат вердження його судом, має сил у судового акту, обов' язков ого до виконання сторонами т а учасниками у справі про бан крутство.
Скасовуючи ухвалу суду пер шої інстанції, судом апеляці йної інстанції зроблено висн овок, що затвердження плану с анації у даній справі неправ омірним та передчасним, оскі льки останній не відповідає вимогам статей 18-20 Закону Укра їни "Про відновлення платосп роможності боржника або визн ання його банкрутом", а у разі невідповідності плану санац ії вимогам, як законодавства про банкрутство, так і іншого діючого законодавства Украї ни, господарський суд має від правити план санації на дооп рацювання.
Беручи до уваги всі наведе ні обставини справи в їх суку пності, колегія суддів Вищог о господарського суду Україн и дійшла висновку, що постано ва Запорізького апеляційног о господарського суду від 22.04.20 10 року відповідає нормам проц есуального і матеріального п рава та підстав для її скасув ання не вбачається.
Згідно ст. ст. 125, 129 Констит уції України та рішення Конс титуційного Суду України №8-р п/2010 від 11 березня 2010 року постан ова Вищого господарського с уду України касаційному оска рженню не підлягає.
Керуючись статтями 1115, 1117, 11 19-11111 Господарського процесуал ьного кодексу України, Вищий господарський суд України,
ПОСТАНОВИВ:
Касаційні скарги Досл ідного господарства "Токмаць ке" Запорізької державної сі льськогосподарської дослід ної станції УААН, в особі керу ючого санацією арбітражного керуючого Іщенко В.Д, ВАТ "Токмацький Агрос" залишити б ез задоволення.
Постанову Запорізького ап еляційного господарського суду від 22.04.2010 року у справі № 25/171-19/314/08 залишити без змін.
Головуючий Удовиченко О.С.
С у д д я Міщенко П.К.
С у д д я Заріцька А.О.
Суд | Вищий господарський суд України |
Дата ухвалення рішення | 13.07.2010 |
Оприлюднено | 23.07.2010 |
Номер документу | 10426063 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Вищий господарський суд України
Міщенко П.K.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні