Рішення
від 04.05.2022 по справі 452/4566/21
САМБІРСЬКИЙ МІСЬКРАЙОННИЙ СУД ЛЬВІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Справа № 452/4566/21

Р І Ш Е Н Н Я

Іменем України

"05" травня 2022 р. м.Самбір

Самбірський міськрайонний суд Львівської області

у складі головуючого судді Пташинського І.А.

при секретарі Терлецькій І.В.

з участю: позивача ОСОБА_1 ,

представника відповідача ОСОБА_2

розглянувши у відкритому судовому засіданні цивільну справу за позовом ОСОБА_1 до Самбірської гімназії Відділу освіти виконавчого комітету Самбірської міської ради Львівської області про визнання незаконним та скасування наказу про відсторонення від роботи; зобов`язання виплатити невиплачену заробітну плату за час незаконного відсторонення від роботи,

В С Т А Н О В И В:

ОСОБА_1 звернулася до суду з позовом до Самбірської гімназії Відділу освіти виконавчого комітету Самбірської міської ради Львівської області про визнання незаконним та скасування наказу про відсторонення від роботи; зобов`язання виплатити невиплачену заробітну плату за час незаконного відсторонення від роботи.

Ухвалою судді Самбірського міськрайонного суду Львівської області від 16 грудня 2021 року позовну заяву ОСОБА_1 залишено без руху та надано строк для усунення недоліків.

ОСОБА_1 28 грудня 2021 року подала до суду заяву про усунення недоліків, на виконання ухвали судді Самбірського міськрайонного суду Львівської області від 16 грудня 2021 року, та уточнену позовну заяву в якій просить:

- визнати незаконним та скасувати Наказ Самбірської гімназії відділу освіти виконавчого комітету Самбірської міської ради № 342 «Про відсторонення від роботи ОСОБА_1 »;

- зобов`язати Відповідача - Самбірську гімназію відділу освіти виконавчого комітету Самбірської міської ради (код ЄДРПОУ 30492077) виплатити Позивачу - ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_1 ) невиплачену заробітну плату за час незаконного відсторонення Позивача від роботи (середній заробіток за час вимушеного прогулу) в сумі 8261 грн. 37 коп.

В обґрунтування заявлених позовних вимог позивач зазначила, що вона працює на посаді учителя музичного мистецтва Самбірської гімназії Відділу освіти виконавчого комітету Самбірської міської ради. Однак, наказом Самбірської гімназії Відділу освіти виконавчого комітету Самбірської міської ради від 4 листопада 2021 року № 342 її відсторонено від роботи з 8 листопада 2021 року без збереження заробітної плати на час відсутності щеплення проти COVID-19 до надання нею сертифіката про вакцинацію. Позивач вважає, що наказ підлягає скасуванню, оскільки є незаконним та таким, що грубо порушує її конституційні та трудові права. Середній заробіток за час вимушеного прогулу в сумі 8261 грн. 37 коп., обрахований за період з 08.11.2021 року (моменту її відсторонення від роботи) по грудень 2021 року.

Ухвалою судді Самбірського міськрайонного суду Львівської області від 2 лютого 2022 року прийнято до розгляду та відкрито провадження у даній цивільній справі, яку визнано малозначною. Справи призначено до розгляду по суті у відкритому судовому засіданні за правилами спрощеного позовного провадження з повідомленням (викликом) сторін.

ОСОБА_1 у судовому засіданні позовні вимоги підтримала та просила їх задовольнити.

Представник відповідача ОСОБА_2 у судовому засіданні позов не визнала, просила відмовити у задоволенні позову посилаючись на обставини зазначені у відзиві на позовну заяву, а саме на те, що позивачем до 8 листопада 2021 року не було подано жодних документів, які б підтверджували те, що позивач не ухиляється від щеплення чи про наявність протипоказань до вакцинації проти COVID-19, виданий закладом охорони здоров`я (п. 41-6 Постанови № 1236), тому наказом від 4 листопада 2021 року № 342 «Про відсторонення від роботи ОСОБА_1 » позивача відсторонено від роботи. Крім того, відповідач наголошує, що Переліком професій, виробництв та організацій працівники, які підлягають обов`язковим профілактичним щепленням, затвердженим наказом Міністерства охорони здоров`я від 4 жовтня 2021 року № 2153, передбачена обов`язкова вакцинація працівників закладів загальної середньої, у тому числі спеціальної, дошкільної, позашкільної освіти, закладів спеціалізованої освіти та наукових установ незалежно від типу та форми власності.

Вислухавши пояснення позивача та представника відповідача, дослідивши матеріали справи, всебічно та повно з`ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтується позовна заява, об`єктивно оцінивши докази, що мають істотне значення для її розгляду і вирішення по суті, суд дійшов наступного висновку.

Відповідно до ч. 1 ст. 4 ЦПК України, кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до суду за захистом своїх порушених, невизнаних або оспорюваних прав, свобод чи законних інтересів.

Згідно з ч. 1 ст. 15 ЦК України, кожна особа має право на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання.

Судом встановлено, що ОСОБА_1 працює на посаді учителя музичного мистецтва Самбірської гімназії Відділу освіти виконавчого комітету Самбірської міської ради, що підтверджується записами у трудовій книжці, НОМЕР_2 , та довідкою Самбірської гімназії Відділу освіти виконавчого комітету Самбірської міської ради від 13 грудня 2021 року № 208.

Із повідомлення Відділу освіти виконавчого комітету Самбірської міської ради від 29 жовтня 2021 р. №188 «Про обов`язкову вакцинацію працівників Самбірської гімназії» відомо, що ОСОБА_1 була особисто під розписку була з ним ознайомлена і її було повідомлено про те, що з 08.11.2021 року вона не буде допущена до роботи без обов`язкової вакцинації проти COVID-19 або підтвердження абсолютного протипоказання до проведення щеплень, відповідно до Переліку медичних протипоказань та застережень до профілактичних щеплень, затверджених наказом Міністерства охорони здоров`я України від 16 вересня 2011 року №595 (не підлягає обов`язковій вакцинації).

Дані обставини були підтверджені позивачем в судовому засіданні.

Наказом Самбірської гімназії Відділу освіти виконавчого комітету Самбірської міської ради від 4 листопада 2021 року № 342 ОСОБА_1 , вчителя музичного мистецтва, відсторонено від роботи з 8 листопада 2021 року без збереження заробітної плати на час відсутності щеплення від COVID-19 до надання нею сертифіката про вакцинацію. Підставою було: повідомлення про обов`язкову вакцинацію від 29 жовтня 2021 р. №188 ОСОБА_1 .

Наказом Самбірської гімназії Відділу освіти виконавчого комітету Самбірської міської ради від 25 лютого 2022 року № 90/к/тр «Про зупинення дії наказу від 04.11.2021 р. «Про відсторонення від роботи ОСОБА_1 », зупинено дію наказу Самбірської гімназії від 4 листопада 2021 року № 342 «Про відсторонення від роботи ОСОБА_1 » з 25 лютого 2022 року.

Пунктами а, б ст. 10 Закону України «Основи законодавства України про охорону здоров`я» встановлено обов`язки громадян у сфері охорони здоров`я піклуватись про своє здоров`я та здоров`я дітей, не шкодити здоров`ю інших громадян; у передбачених законодавством випадках проходити профілактичні медичні огляди і робити щеплення.

Відповідно ч. 1 ст. 46 КЗпП України, відсторонення працівників від роботи власником або уповноваженим ним органом допускається в разі: появи на роботі в нетверезому стані, у стані наркотичного або токсичного сп`яніння; відмови або ухилення від обов`язкових медичних оглядів, навчання, інструктажу і перевірки знань з охорони праці та протипожежної охорони; в інших випадках, передбачених законодавством.

До інших передбачених законодавством випадків належить відмова або ухилення від профілактичних щеплень працівників професій, виробництв та організацій, для яких таке щеплення є обов`язковим.

Відсторонення працівника від роботи є призупиненням з ним трудових відносин, яке полягає в тимчасовому увільненні працівника від обов`язку виконувати роботу за укладеним трудовим договором і тимчасовому увільненні роботодавця від обов`язку забезпечувати працівника роботою.

Тимчасове увільнення працівника від виконання трудових обов`язків в порядку відсторонення від роботи, на умовах та з підстав, встановлених законодавством, є особливим запобіжним заходом, який застосовується у виняткових випадках і має на меті запобігання негативним наслідкам.

Статтею 12 Закону України «Про захист населення від інфекційних хвороб» передбачено, що профілактичні щеплення проти дифтерії, кашлюка, кору, поліомієліту, правця, туберкульозу є обов`язковими і включаються до календаря щеплень.

Працівники окремих професій, виробництв та організацій, діяльність яких може призвести до зараження цих працівників, або поширення ними інфекційних хвороб, підлягають обов`язковим профілактичним щепленням також проти інших відповідних інфекційних хвороб. У разі відмови або ухилення від обов`язкових профілактичних щеплень ці працівники у порядку, встановленому законом, відсторонюються від виконання зазначених робіт. Перелік професій, виробництв та організацій, працівники яких підлягають обов`язковим профілактичним щепленням проти інших відповідних інфекційних хвороб, встановлюється центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері охорони здоров`я.

У відповідності до п.1 Положення про Міністерство охорони здоров`я України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25 березня 2015 р. № 267 (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 24 січня 2020 р. № 90), Міністерство охорони здоров`я України (МОЗ) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України.

МОЗ є головним органом у системі центральних органів виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері охорони здоров`я, а також захисту населення від інфекційних хвороб, протидії ВІЛ-інфекції/СНІДу та іншим соціально небезпечним захворюванням, попередження та профілактики неінфекційних захворювань, забезпечує формування та реалізує державну політику у сферах:

епідеміологічного нагляду (спостереження), імунопрофілактики, промоції здорового способу життя та запобігання факторам ризику, попередження та зниження рівня вживання тютюнових виробів і їх шкідливого впливу на здоров`я населення, безпеки харчових продуктів, регламентації факторів середовища життєдіяльності населення, гігієнічної регламентації небезпечних факторів, створення національної системи крові, управління системою якості щодо безпеки крові, біологічної безпеки та біологічного захисту, боротьби із стійкістю до протимікробних препаратів, реагування на небезпеки для здоров`я та надзвичайні стани в сфері охорони здоров`я, а також забезпечення формування державної політики у сферах санітарного та епідемічного благополуччя населення;

розвитку медичних послуг, впровадження електронної системи охорони здоров`я, забезпечення державних фінансових гарантій медичного обслуговування населення;

технічного регулювання медичних виробів, медичних виробів для діагностики in vitro, активних медичних виробів, які імплантують, косметичної продукції;

забезпечення населення якісними, ефективними та безпечними лікарськими засобами, створення, виробництва, контролю якості та реалізації лікарських засобів, медичних імунобіологічних препаратів, обігу наркотичних засобів, психотропних речовин, їх аналогів і прекурсорів, протидії їх незаконному обігу, а також безпечних медичних виробів та косметичної продукції;

розвитку кадрового потенціалу системи охорони здоров`я, вищої медичної, фармацевтичної освіти та науки.

Наказом Міністерства охорони здоров`я України від 4 жовтня 2021 року № 2153, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 07 жовтня 2021 року за № 1306/36928, затверджено «Перелік професій, виробництв та організацій, працівники яких підлягають обов`язковим профілактичним щепленням». Відповідно до цього Переліку, обов`язковим профілактичним щепленням проти гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2, на період дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України, з метою запобігання поширенню на території України цієї хвороби, підлягають працівники: центральних органів виконавчої влади та їх територіальних органів; місцевих державних адміністрацій та їх структурних підрозділів; закладів вищої, післядипломної, фахової передвищої, професійної (професійно-технічної), загальної середньої, у тому числі спеціальних, дошкільної, позашкільної освіти, закладів спеціалізованої освіти та наукових установ незалежно від типу та форми власності (* В разі відсутності абсолютних протипоказань до проведення профілактичних щеплень, відповідно до Переліку медичних протипоказань та застережень до проведення профілактичних щеплень, затвердженого наказом Міністерства охорони здоров`я України від 16 вересня 2011 року № 595, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 10 жовтня 2011 року за № 1161/19899 (у редакції наказу Міністерства охорони здоров`я України від 11 жовтня 2019 року № 2070).

Під час відсторонення працівник тимчасово увільняється від виконання своїх трудових обов`язків та не може виконувати роботу, такому працівникові заробітна плата в період відсторонення не виплачується, якщо інше не встановлено законодавством.

Законодавством не передбачено обов`язку роботодавця щодо збереження за працівником заробітної плати на період його відсторонення від роботи у зв`язку з ухиленням чи відмовою від проведення обов`язкових профілактичних щеплень проти гострої респіраторної хвороби COVID-19.

Пунктом 41-6 Постанови Кабінету Міністрів України від 9 грудня 2020 року № 1236 «Про встановлення карантину та запровадження обмежувальних протиепідемічних заходів з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2», яка набрала чинності з 8 листопада 2021 року, на керівників державних органів, керівників підприємств, установ та організацій покладено обов`язки забезпечити:

1) контроль за проведенням обов`язкових профілактичних щеплень проти COVID-19 працівниками та державними службовцями, обов`язковість профілактичних щеплень яких передбачена переліком професій, виробництв та організацій, працівники яких підлягають обов`язковим профілактичним щепленням, затвердженим наказом Міністерства охорони здоров`я від 4 жовтня 2021 р. № 2153 (далі - перелік);

2) відсторонення від роботи (виконання робіт) працівників та державних службовців, обов`язковість профілактичних щеплень проти COVID-19 яких визначена переліком та які відмовляються або ухиляються від проведення таких обов`язкових профілактичних щеплень проти COVID-19 відповідно до статті 46 Кодексу законів про працю України, частини другої статті 12 Закону України "Про захист населення від інфекційних хвороб" та частини третьої статті 5 Закону України "Про державну службу", крім тих, які мають абсолютні протипоказання до проведення таких профілактичних щеплень проти COVID-19 та надали медичний висновок про наявність протипоказань до вакцинації проти COVID-19, виданий закладом охорони здоров`я;

3) взяти до відома, що:

на час такого відсторонення оплата праці працівників та державних службовців здійснюється з урахуванням частини першої статті 94 Кодексу законів про працю України, частини першої статті 1 Закону України "Про оплату праці" та частини третьої статті 5 Закону України "Про державну службу";

відсторонення працівників та державних службовців здійснюється шляхом видання наказу або розпорядження керівника державного органу (державної служби) або підприємства, установи, організації з обов`язковим доведенням його до відома особам, які відсторонюються;

строк відсторонення встановлюється до усунення причин, що його зумовили.

Положення цього пункту не застосовуються на період воєнного стану.

Відсторонюючи працівника від роботи, роботодавець повинен діяти на підставі, у межах повноважень, згідно закону. Керівник зобов`язаний ознайомити працівника з наказом, розпорядженням про відсторонення від роботи. У разі коли працівник відмовляється ознайомитися зі змістом наказу, розпорядження або поставити свій підпис на наказі, розпорядженні, керівник має скласти акт про відмову працівника ознайомитися з документом. На період відсторонення від роботи за працівником зберігається його робоче місце.

Верховний Суд в постанові від 17 квітня 2019 року у справі № 682/1692/17 дійшов висновку, що вимога про обов`язкову вакцинацію населення проти особливо небезпечних хвороб з огляду на потребу охорони громадського здоров`я, а також здоров`я заінтересованих осіб є виправданою. Принцип важливості суспільних інтересів превалює над особистими правами особи, однак лише тоді, коли таке втручання має об`єктивні підстави, та є виправданим.

У постанові від 10 березня 2021 року у справі № 331/5291/19 Верховний Суд зазначив, що згідно зі статтею 3 Конституції України, людина, її життя і здоров`я, честь і гідність, недоторканність і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю в Україні. Інтереси однієї особи не можуть домінувати над інтересами держави в питанні безпеки життя і здоров`я її громадян.

ЄСПЛ в рішенні від 15 березня 2012 року у справі «Соломахін проти України» (заява № 24429/03) сформулював правовий висновок, що обов`язкове щеплення, як примусовий медичний захід, є втручанням у гарантоване пунктом 1 статті 8 Конвенції право на повагу до приватного життя особи, що включає фізичну та психологічну недоторканність особи. Порушення фізичної недоторканності заявника можна вважати виправданим для дотримання цілей охорони здоров`я населення та необхідності контролювати поширення інфекційного захворювання.

Верховний суд цілком послідовно стверджує наступне (постанова від 10 березня

2021 року у справі № 331/5291/19): «Вимога про обов`язкову вакцинацію населення проти особливо небезпечних хвороб, з огляду на потребу охорони громадського здоров`я, а також здоров`я зацікавлених осіб, є виправданою. Тобто в даному питанні превалює принцип важливості суспільних інтересів над особистими, однак лише у тому випадку, коли таке втручання має об`єктивні підстави - тобто було виправданим».

Держава, встановивши відсторонення педагогічних працівників від виконання обов`язків, які не мають профілактичного щеплення, реалізує свій обов`язок щодо забезпечення безпеки життя і здоров`я всіх учасників освітнього процесу, в тому числі й самих дітей.

Отже, право позивача, ОСОБА_1 , на працю у навчальному закладі було тимчасово обмежено з огляду на суспільні інтереси, оскільки у позивача відсутнє щеплення проти COVID-19.

Втручання у вигляді обов`язковості певних щеплень ґрунтується на законі, має законну мету, є пропорційним для досягнення такої мети, та є цілком необхідним у демократичному суспільстві.

Враховуючи вищевикладене, суд дійшов висновку про відсутність в діях відповідача порушення права позивача на працю, передбаченого приписами ст. 43 Конституції України, та інших нормативно-правових актів, а тому суд вважає позовні вимоги необґрунтованими, безпідставними та такими, що не підлягають задоволенню.

Відсторонення позивача, ОСОБА_1 , від роботи без збереження заробітної плати з 8 листопада 2021 року до усунення причин, що зумовили таке відсторонення, є законним і правомірним.

Відповідно до ст. 141 ЦПК України, судовий збір покладається на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог. У разі відмови в позові - на позивача.

Керуючись ст. ст. 12. 13, 81, 89, 133, 137, 259, 263 - 265, 274, 279 ЦПК України, суд,

В И Р І Ш И В:

В задоволенні позовної заяви ОСОБА_1 - відмовити.

Рішення суду може бути оскаржене до Львівського апеляційного суду шляхом подання апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня його проголошення.

Якщо в судовому засіданні було проголошено лише вступну та резолютивну частини судового рішення або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Суддя

СудСамбірський міськрайонний суд Львівської області
Дата ухвалення рішення04.05.2022
Оприлюднено23.06.2022
Номер документу104302612
СудочинствоЦивільне
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із трудових правовідносин, з них

Судовий реєстр по справі —452/4566/21

Постанова від 04.05.2023

Цивільне

Львівський апеляційний суд

Копняк С. М.

Постанова від 04.05.2023

Цивільне

Львівський апеляційний суд

Копняк С. М.

Ухвала від 02.03.2023

Цивільне

Львівський апеляційний суд

Копняк С. М.

Ухвала від 06.10.2022

Цивільне

Львівський апеляційний суд

Копняк С. М.

Ухвала від 06.10.2022

Цивільне

Львівський апеляційний суд

Копняк С. М.

Ухвала від 30.08.2022

Цивільне

Львівський апеляційний суд

Копняк С. М.

Ухвала від 12.07.2022

Цивільне

Львівський апеляційний суд

Копняк С. М.

Ухвала від 14.06.2022

Цивільне

Львівський апеляційний суд

Копняк С. М.

Рішення від 04.05.2022

Цивільне

Самбірський міськрайонний суд Львівської області

Пташинський І. А.

Рішення від 04.05.2022

Цивільне

Самбірський міськрайонний суд Львівської області

Пташинський І. А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні