ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
18 травня 2022 року Справа № 160/26831/21
Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Рянської В.В., розглянувши у письмовому провадженні в місті Дніпрі адміністративну справу за позовною заявою Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Дніпропетровській області до Комунального закладу «Гейківський заклад дошкільної освіти (ясла-садок) «Теремок» Лозуватської сільської ради про застосування заходів реагування, -
ВСТАНОВИВ:
24.12.2021 до Дніпропетровського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Дніпропетровській області до Комунального закладу «Гейківський заклад дошкільної освіти (ясла-садок) «Теремок» Лозуватської сільської ради, у якій позивач просить застосувати заходи реагування у вигляді повного зупинення експлуатації (роботи) об`єкта, а саме будівлі за адресою: Дніпропетровська область, Криворізький район, Лозуватська ТГ, село Ранній Ранок, вул. Южна, будинок 1 Комунального закладу «Гейківський заклад дошкільної освіти (ясла-садок) «Теремок» Лозуватської сільської ради (код ЄДРПОУ 34919157), до повного усунення порушень, зазначених в акті № 460 від 20.07.2021. Крім того, позивач просить суд встановити у судовому рішенні спосіб і порядок його виконання шляхом зобов`язання зупинити експлуатацію зазначеної будівлі до повного усунення порушень, зазначених в акті № 460 від 20.07.2021.
Позовні вимоги обґрунтовано тим, що в період з 12.07.2021 до 20.07.2021 відповідно до вимог Кодексу цивільного захисту України, Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» було проведено позапланову перевірку Комунального закладу «Гейківський заклад дошкільної освіти (ясла-садок) «Теремок» Лозуватської сільської ради за адресою: Дніпропетровська область, Криворізький район, Лозуватська ТГ, с. Ранній Ранок, вул. Южна, будинок 1, під час якої встановлено порушення пожежної і техногенної безпеки, які зафіксовано актом перевірки №460 від 20.07.2021. Подальша експлуатація об`єкта Комунального закладу «Гейківський заклад дошкільної освіти (ясла-садок) «Теремок» Лозуватської сільської ради із вищезазначеними порушеннями пожежної і техногенної безпеки створює загрозу життю та/або здоров`ю людей.
Відсутність автоматичної системи пожежної сигналізації та системи оповіщення призведе до пізнього виявлення пожежі та оповіщення людей, які перебувають у будівлі, в зв`язку з чим первинні засоби пожежогасіння будуть не ефективними, продукти горіння та чадний газ унеможливлять своєчасну та безпечну евакуацію людей з будівлі та призведуть до отруєння людей, що перебуватимуть у ній, гасіння пожежі буде здійснено лише після прибуття пожежних підрозділів з необхідними засобами гасіння.
Відсутність навчання по програмі пожежно-технічного мінімуму призведе до паніки та неправильних дій персоналу при виникненні пожежі, що сприятиме розвитку пожежі, перешкоджатиме евакуації людей в окремих випадках при незнанні небезпечних чинників у технологічному процесі, його порушення може призвести до виникнення пожежі або вибуху.
При відсутності перевірки (огляду) пристроїв захисту будівлі від прямих ударів блискавки та захисту від вторинних дій блискавки у випадку удару блискавки в будівельні конструкції виникає небезпечне іскріння, полум`я та електричний струм, що виник у результаті виносу високої напруги на струмопровідні частини конструкцій, апаратів, агрегатів, сприяє виникненню пожежі з її небезпечними факторами та розповсюдженням їх до шляхів евакуації та місць перебування людей, та створює загрозу життю та/або здоров`ю людей.
Відсутність протипожежного водопостачання або невідповідність протипожежного водопостачання вимогам чинних будівельних норм (національних стандартів) призводить до унеможливлення гасіння пожежі, допускає розповсюдження пожежі по будівельним конструкціям, їх руйнації, та збільшення продуктів горіння, чадного газу та впливу підвищених температур, що в свою чергу створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей, унеможливлюючи евакуацію людей з будівлі.
Не проведення ідентифікації об`єкта господарської діяльності для встановлення наявності або відсутності джерел небезпеки, які можуть ініціювати виникнення надзвичайних ситуацій, унеможливлює визначення рівнів можливих надзвичайних ситуацій.
Відсутність засобів індивідуального захисту призведе до ураження органів дихання працюючого персоналу, що може збільшити кількість летальних випадків.
Відсутність навчання з питань цивільного захисту призведе до паніки та неправильних дій персоналу при виникненні надзвичайної ситуації, що в свою чергу сприяє розвитку надзвичайної ситуації, перешкоджає евакуації людей в окремих випадках при незнанні небезпечних чинників у технологічному процесі та його порушення може призвести до виникнення надзвичайної ситуації.
Позивач також просить зобов`язати зупинити експлуатацію об`єкта Комунального закладу «Гейківський заклад дошкільної освіти (ясла-садок) «Теремок» Лозуватської сільської ради до повного усунення порушень, зазначених в акті № 460 від 20.07.2021, оскільки при виконанні судових рішень у справах такої категорії державні виконавці відмовляють у відкритті виконавчого провадження з тих підстав, що зазначення у виконавчому документі про застосування заходів реагування (а саме застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємства) не є заходами примусового виконання рішення суду, які передбачені статтею 32 Закону України «Про виконавче провадження» та не зобов`язує боржника вчинити певні дії. Крім того, державні виконавці не мають можливості виконати такі рішення суду на підставі статті 75 Закону України «Про виконавче провадження». Виникла прогалина у законодавстві щодо виконання рішень судів про застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, оскільки Кодексом цивільного захисту України не надано повноважень центральному органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, та його структурним підрозділам, повноважень щодо виконання вказаних судових рішень, а законодавством, що регулює порядок виконання рішень судів органами державної виконавчої служби, не визначено порядок та спосіб виконання таких рішень суду про застосування заходів реагування органами виконавчої служби, та у Законі України «Про виконавче провадження» відсутній такий захід примусу як застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємства.
Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 29.12.2021 позовну заяву було залишено без руху та надано позивачу строк для усунення недоліків позовної заяви.
Ухвалою суду від 13.01.2022 поновлено позивачу строк звернення до суду, прийнято позовну заяву до розгляду, відкрито провадження у справі, призначено підготовче засідання на 11.02.2022, встановлено учасникам справи строки для подання заяв по суті справи, витребувано у відповідача докази усунення порушень, вказаних в акті перевірки № 460 від 20.07.2021.
08.02.2022 до суду надійшли відзив та клопотання відповідача про надання часу для примирення та зупинення провадження у справі.
У відзиві зазначено, що Комунальний заклад «Гейківський заклад дошкільної освіти (ясла-садок) «Теремок» Лозуватської сільської ради заперечує проти задоволення позовних вимог. Актом перевірки щодо дотримання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки №460 від 20.07.2021 встановлено сім порушень, з яких п`ять усунуто: 1) посадові особи та працівники пройшли навчання та перевірку знань з питань пожежної безпеки у порядку, встановленому постановою Кабінету Міністрів України «Про затвердження Порядку здійснення навчання населення діям у надзвичайних ситуаціях» № 444 від 26.06.2013; 2) об`єкт забезпечено необхідною кількістю води для здійснення пожежогасіння (зовнішнім протипожежним водопостачанням); 3) укладено договір на проведення ідентифікації щодо наявності або відсутності джерел небезпеки; 4) працюючий персонал закладу освіти забезпечений засобами радіаційного та хімічного захисту; 5) забезпечено проведення навчання керівника навчального закладу на територіальних курсах з питань цивільного захисту. Відповідач вважає, що проведення зазначених заходів свідчить про добросовісність намірів Комунального закладу «Гейківський заклад дошкільної освіти (ясла-садок) «Теремок» Лозуватської сільської ради щодо проведення роботи з усунення порушень та вжиття відповідних заходів. Відповідачем не усунуто два порушення: будівля не обладнана системою протипожежного захисту відповідно до ДБН В.2.5.-56:2014 «Системи протипожежного захисту» та не проведено перевірку системи блискавкозахисту від прямих попадань блискавки і вторинних її проявів, відповідно до вимог ДСТУ ЕN 62305:2012 «Блискавкозахист». Проведення заходів з усунення цих порушень потребує залучення великих бюджетних коштів, тому в межах компетенції керівник закладу звернувся з клопотанням до начальника управління освіти, культури, молоді та спорту Лозуватської сільської ради з метою усунення порушень запланувати бюджетні кошти у 2022 році для розробки проектно-кошторисної документації на встановлення системи протипожежного захисту та блискавкозахисту. Об`єкт, експлуатацію якого позивач просить зупинити, є навчальним закладом, який на постійній та безперервній основі здійснює освітній процес. Повне зупинення експлуатації (роботи) дошкільного закладу не має наслідком усунення загрози життю та здоров`ю людей. Такі загрози будуть усунуті лише шляхом створення безпечного середовища (забезпечення протипожежної та техногенної безпеки), у якому перебуватимуть діти. З наведених підстав відповідач просить відмовити в задоволенні позовних вимог.
11.02.2022 до суду надійшла відповідь на відзив, у якій представник позивача зазначив, що Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Дніпропетровській області не підтверджує усунення всіх порушень, зазначених у позовній заяві. Порушення, виявлені під час перевірки та зафіксовані в акті № 460 від 20.07.2021, за оцінкою спеціально уповноваженого органу створюють реальну загрозу життю та/або здоров`ю людей, оскільки можуть призвести до займання, розповсюдження вогню, виникнення аварій (катастроф). Надані відповідачем документи не можуть бути належним доказом усунень порушень, оскільки Законом України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» не передбачено проведення посадовими особами Державної служби України з надзвичайних ситуацій документальних перевірок. Рішення щодо усунення порушень та зняття їх з контролю приймається тільки за результатами заходу державного нагляду (контролю) з оформленням відповідних документів. Звертаючись до суду, Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Дніпропетровській області діє з метою недопущення виникнення загрози життю та/або здоров`ю людей, з дотриманням справедливого балансу між загальними інтересами суспільства, захистом навколишнього природного середовища та здоров`ям людини. Виявлені порушення вимог законодавства у сфері пожежної і техногенної безпеки, зафіксовані в акті перевірки № 460 від 20.07.2021, відповідачем не спростовано та не надано доказів повного усунення виявлених порушень.
Підготовче засідання 11.02.2022 було знято з розгляду у зв`язку з перебуванням судді на лікарняному, наступне підготовче засідання призначено на 14.03.2022.
14.03.2022 справу було знято з розгляду, наступне підготовче засідання призначено на 27.04.2022.
06.04.2022 до суду надійшли додаткові пояснення представника позивача, у яких зазначено, що після звернення до суду з позовною заявою про застосування заходів реагування до Комунального закладу «Гейківський заклад дошкільної освіти (ясла-садок) «Теремок» Лозуватської сільської ради, на адресу Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Дніпропетровській області не надходило заяв та матеріалів про виконання протипожежних заходів щодо підтвердження усунення всіх порушень, також не було підстав для проведення позапланової перевірки. Обставини, які стали підставою для звернення до суду з даною позовною заявою про застосування заходів реагування, не перестали існувати та не усунуті. Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Дніпропетровській області не підтверджує усунення всіх порушень, зазначених у позовній заяві.
Ухвалою суду від 27.04.2022 відмовлено у задоволенні клопотання відповідача про зупинення провадження у справі.
Ухвалою суду від 27.04.2022 закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду по суті на 18.05.2022.
У судове засідання 18.05.2022 представники сторін не з`явились, про дату, час та місце судового засідання повідомлені належним чином.
У додаткових поясненнях представника позивача, що надійшли до суду 06.04.2022, міститься клопотання про розгляд справи без його участі у письмовому провадженні.
18.05.2022 від представника відповідача надійшла заява про розгляд справи без її участі.
Враховуючи неявку учасників справи в судове засідання та подання ними заяв про розгляд справи за їх відсутності, ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 18.05.2022 постановлено подальший розгляд справи здійснювати в порядку письмового провадження.
Дослідивши матеріали справи, з`ясувавши всі фактичні обставини справи, оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд дійшов такого висновку.
Судом встановлено, що відповідно до виписки з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань місцезнаходженням Комунального закладу «Гейківський заклад дошкільної освіти (ясла-садок) «Теремок» Лозуватської сільської ради (код ЄДРПОУ 34919157) є Дніпропетровська область, Криворізький район, село Ранній Ранок, вул. Южна, будинок 1.
На підставі наказу Криворізького районного управління Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Дніпропетровській області № 2 від 02.06.2021 «Про проведення позапланових перевірок», посвідчення на проведення заходу державного нагляду (контролю) № 525/02-12-21 від 04.07.2021 Криворізьким районним управлінням Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Дніпропетровській області проведено позапланову перевірку Комунального закладу «Гейківський заклад дошкільної освіти (ясла-садок) «Теремок» Лозуватської сільської ради, розташованого за адресою: Дніпропетровська область, Криворізький район, село Ранній Ранок, вул. Южна, будинок 1, щодо додержання та виконання вимог законодавства у сферах пожежної та техногенної безпеки та виконання припису про усунення порушень вимог законодавства у сферах пожежної та техногенної безпеки № 14 від 18.03.2021. Попередня планова перевірка проводилась у період з 15.03.2021 до 18.03.2021. У проведенні заходу державного нагляду (контролю) брала участь в.о. завідувача Комунального закладу «Гейківський заклад дошкільної освіти (ясла-садок) «Теремок» Лозуватської сільської ради Грибок Лілія Володимирівна.
20.07.2021 за результатами проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання Комунальним закладом «Гейківський заклад дошкільної освіти (ясла-садок) «Теремок» Лозуватської сільської ради вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки складено акт № 460, яким встановлено наявність порушень вимог законодавства, а саме:
1) пункту 1.2 розділу V ДБН В.2.5-56:2014 - будівля не обладнана системою протипожежного захисту відповідно до ДБН В.2.5-56:2014 «Системи протипожежного захисту», а саме системою пожежної сигналізації та системою оповіщення про пожежу та управлінням евакуації людей 4-го типу (СО-4);
2) пунктів 15,16 розділу ІІ ППБУ - посадові особи та працівники не пройшли навчання та перевірку знань з питань пожежної безпеки у порядку, встановленому постановою Кабінету Міністрів України № 444 від 26.06.2013 «Про затвердження Порядку здійснення навчання населення діям у надзвичайних ситуаціях»;
3) пункту 1.21 розділу ІV - не проведено перевірку системи блискавкозахисту від прямих попадань блискавки і вторинних її проявів, відповідно до вимог ДСТУ ЕN 62305:2012 «Блискавкозахист»;
4) пункту 2.1, п.6.2.1, п.6.2.3 розділу 13 ППБУ Державні будівельні норми «Водопостачання. Зовнішні мережі та споруди. Основні положення проектування» ДБН В.2.5-74:2013 - не забезпечено об`єкт необхідною кількістю води для здійснення пожежогасіння (зовнішнім протипожежним водопостачанням), не улаштовані мережі протипожежного водогону, які повинні забезпечувати потрібні за нормами витрати та напір води;
5) абзац другий пункту 3 розділу ІІІ ПТБ - не проведено ідентифікацію щодо наявності або відсутності джерел небезпеки;
6) пункту 2 частини першої статті 20 КЦЗУ - не розроблено та не затверджено обсяги забезпечення працюючого персоналу закладу освіти засобами радіаційного та хімічного захисту;
7) пункту 8 частини першої статті 20 КЦЗУ - не забезпечено проведення навчання керівника навчального закладу на територіальних курсах з питань цивільного захисту.
Один примірник зазначеного акту 20.07.2021 було вручено в.о. завідувача Грибок Л.В. Заперечень на акт або будь-яких зауважень не надано.
Правові та організаційні засади, основні принципи і порядок здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, повноваження органів державного нагляду (контролю), їх посадових осіб і права, обов`язки та відповідальність суб`єктів господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю) визначено Законом України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» № 877-V від 05.04.2007 (далі - Закон № 877-V).
Відповідно до статті 1 Закону № 877-V державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб`єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.
Абзацом першим частини п`ятої 5 статті 4 Закону № 877-V визначено, що виробництво (виготовлення) або реалізація продукції, виконання робіт, надання послуг суб`єктами господарювання можуть бути зупинені повністю або частково виключно за рішенням суду.
Згідно з частинами першою та шостою статті 7 Закону № 877-V для здійснення планового або позапланового заходу орган державного нагляду (контролю) видає наказ (рішення, розпорядження), який має містити найменування суб`єкта господарювання, щодо якого буде здійснюватися захід, та предмет перевірки. За результатами здійснення планового або позапланового заходу посадова особа органу державного нагляду (контролю) складає акт. Посадова особа органу державного нагляду (контролю) зазначає в акті стан виконання вимог законодавства суб`єктом господарювання, а в разі невиконання - детальний опис виявленого порушення з посиланням на відповідну вимогу законодавства.
Відповідно до частини сьомої статті 7 Закону № 877-V на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п`яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу.
Відповідно до підпункту 39 пункту 4 Положення про Державну службу України з надзвичайних ситуацій, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 1052 від 16.12.2015, ДСНС організовує і здійснює державний нагляд (контроль) за додержанням вимог законів та інших нормативно-правових актів з питань техногенної та пожежної безпеки, цивільного захисту міністерствами, іншими центральними органами виконавчої влади, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, місцевими держадміністраціями, іншими державними органами та органами місцевого самоврядування, суб`єктами господарювання.
Згідно з підпунктами 27, 35 пункту 4 Положення про Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Дніпропетровській області, затвердженого наказом ДСНС України № 3 від 04.02.2013 (у редакції наказу ДСНС України від 12.11.2018 № 661) Головне управління відповідно до покладених на нього завдань організовує і здійснює безпосередньо та через підпорядковані підрозділи державний нагляд (контроль) за додержанням і виконанням вимог законодавства у сферах пожежної і техногенної безпеки та цивільного захисту місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування та суб`єктами господарювання; складає акти перевірок, видає приписи, постанови, розпорядження про усунення вимог законодавства у сфері цивільного захисту, пожежної та техногенної безпеки, а в разі встановлення порушень, що створюють загрозу життю та здоров`ю людей, звертається до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, пожежної та техногенної безпеки роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, об`єктів, споруд, цехів, дільниць, окремих приміщень, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, зупинення проведення робіт, у тому числі будівельно- монтажних, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту.
На суб`єкта господарювання покладаються обов`язки щодо забезпечення виконання заходів у сфері цивільного захисту на об`єктах суб`єкта господарювання; організація та здійснення під час виникнення надзвичайних ситуацій евакуаційних заходів щодо працівників та майна суб`єкта господарювання; здійснення за власні кошти заходів цивільного захисту, що зменшують рівень ризику виникнення надзвичайних ситуацій; розроблення заходів щодо забезпечення пожежної безпеки, впровадження досягнень науки і техніки, позитивного досвіду із зазначеного питання; забезпечення виконання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, а також виконання вимог приписів, постанов та розпоряджень центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки; утримання у справному стані засобів цивільного та протипожежного захисту, недопущення їх використання не за призначенням; здійснення заходів щодо впровадження автоматичних засобів виявлення та гасіння пожеж і використання для цієї мети виробничої автоматики (стаття 20 Кодексу цивільного захисту України).
Відповідно до частини першої статті 64 Кодексу цивільного захисту України центральний орган виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки уповноважений організовувати та здійснювати державний нагляд (контроль) щодо виконання вимог законів та інших нормативно-правових актів з питань техногенної та пожежної безпеки, цивільного захисту і діяльності аварійно-рятувальних служб.
Згідно з підпунктом 12 частини першої статті 67 Кодексу цивільного захисту України до повноважень центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, належить звернення до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, експлуатації будівель, об`єктів, споруд, цехів, дільниць, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, зупинення проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску і реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту, надання послуг, якщо ці порушення створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей.
Відповідно до частини другої статті 68 Кодексу цивільного захисту України у разі встановлення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров`ю людей, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, звертаються до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту у порядку, встановленому законом.
Згідно з підпунктами 1, 4, 6, 8 частини першої статті 70 Кодексу цивільного захисту України підставою для звернення центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів є:
- недотримання вимог пожежної безпеки, визначених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами, нормами і правилами;
- нездійснення заходів щодо захисту персоналу від шкідливого впливу ймовірних надзвичайних ситуацій;
- невідповідність кількості засобів індивідуального захисту органів дихання від небезпечних хімічних речовин нормам забезпечення ними працівників суб`єкта господарювання, їх непридатність або відсутність;
- відсутність або непридатність до використання засобів індивідуального захисту в осіб, які здійснюють обслуговування потенційно небезпечних об`єктів або об`єктів підвищеної небезпеки, а також в осіб, участь яких у ліквідації наслідків надзвичайної ситуації передбачена планом локалізації і ліквідації наслідків аварій.
Відповідно до ч. 2 ст. 70 Кодексу цивільного захисту України повне або часткове зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, виконання робіт, надання послуг здійснюється виключно за рішенням адміністративного суду.
Згідно із частиною третьою статті 55 Кодексу цивільного захисту України забезпечення пожежної безпеки покладається на власника (власників) земельної ділянки та іншого об`єкта нерухомого майна або наймачів (орендарів) земельної ділянки та іншого об`єкта нерухомого майна, якщо це обумовлено договором найму (оренди), а також на керівника (керівників) суб`єкта господарювання.
Наказом Міністерства внутрішніх справ України № 1417 від 30.12.2014 затверджено Правила пожежної безпеки в Україні (далі - Правила), які є обов`язковими для виконання суб`єктами господарювання, органами державної влади, органами місцевого самоврядування (далі - підприємства), громадянами України, іноземцями та особами без громадянства, які перебувають в Україні на законних підставах.
Пунктами 4, 5 розділу І Правил встановлено, що пожежна безпека повинна забезпечуватися шляхом проведення організаційних заходів та технічних засобів, спрямованих на запобігання пожежам, забезпечення безпеки людей, зниження можливих майнових втрат і зменшення негативних екологічних наслідків у разі їх виникнення, створення умов для успішного гасіння пожеж. Особи, відповідальні за забезпечення пожежної безпеки на підприємствах та об`єктах, їх права та обов`язки визначаються відповідно до законодавства.
Діяльність із забезпечення пожежної безпеки є складовою виробничої та іншої діяльності посадових осіб і працівників підприємств та об`єктів (пункт 1 розділу ІІ Правил).
Під час експлуатації об`єктів забороняється знижувати рівень пожежної безпеки, встановлений законодавством, яке було чинним на момент початку використання об`єкта (пункт 22 розділу ІІ Правил).
Відповідно до пункту 1.2 розділу V Правил будинки, приміщення та споруди повинні обладнуватися системами протипожежного захисту відповідно до ДБН В.2.5-56:2014 «Системи протипожежного захисту».
Пунктом 1.21 розділу IV Правил передбачено, що захист будівель, споруд та зовнішніх установок від прямих попадань блискавки і вторинних її проявів, а також їх перевірку необхідно виконувати відповідно до вимог ДСТУ Б В.2.5-38:2008 «Інженерне обладнання будинків і споруд. Улаштування блискавкозахисту будівель і споруд».
Спір у цій справі виник у зв`язку із застосуванням до Комунального закладу «Гейківський заклад дошкільної освіти (ясла-садок) «Теремок» Лозуватської сільської ради заходів реагування у вигляді повного зупинення експлуатації (роботи) об`єкта, а саме будівлі за адресою: Дніпропетровська область, Криворізький район, Лозуватська ТГ, село Ранній Ранок, вул. Южна, будинок 1, до повного усунення порушень, зазначених в акті перевірки № 460 від 20.07.2021.
Аналіз викладених правових норм дає підстави для висновку, що правовою підставою для застосування адміністративним судом заходів реагування є одночасна наявність таких умов: 1) факт порушення правил та норм пожежної і техногенної безпеки, що створюють загрозу життю та здоров`ю людей; 2) звернення компетентного органу, який здійснює державний нагляд у сфері пожежної і техногенної безпеки, із відповідним адміністративним позовом до суду; 3) наявність обов`язку у підконтрольного суб`єкта, зупинення експлуатації приміщень якого вимагає відповідний орган Державної служби України з надзвичайних ситуацій, забезпечувати дотримання вимог пожежної безпеки у відповідному приміщенні.
При обранні заходу реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, позивачем як суб`єктом владних повноважень, і судом, відповідно, мають враховуватися принцип співмірності обраного заходу реагування тим порушенням, які виникли та тим, які залишилися не усунутими на час розгляду справи, а також дотримання справедливого балансу між інтересами відповідача і публічними інтересами.
На момент розгляд справи виявлені перевіркою порушення відповідачем у повному обсязі усунуті не були.
Вказані порушення не є формальними, а стосуються наявності у відповідача порушень, які можуть призвести до займання і відсутності необхідної системи заходів для уникнення пожежі, забезпечення своєчасного її виявлення та гасіння, попередження людей про небезпеку.
Поняття загроза життю та/або здоров`ю людини є оціночним поняттям, який лежить у сфері захисту населення, територій, навколишнього природного середовища та майна, функція контролю (нагляду) за чим, зокрема, покладена на позивача, посадові особи якого володіють спеціальними знаннями у цій сфері.
Так, згідно із пунктом 24 частини першої статті 2 Кодексу цивільного захисту України надзвичайна ситуація - обстановка на окремій території чи суб`єкті господарювання на ній або водному об`єкті, яка характеризується порушенням нормальних умов життєдіяльності населення, спричинена катастрофою, аварією, пожежею, стихійним лихом, епідемією, епізоотією, епіфітотією, застосуванням засобів ураження або іншою небезпечною подією, що призвела (може призвести) до виникнення загрози життю або здоров`ю населення, великої кількості загиблих і постраждалих, завдання значних матеріальних збитків, а також до неможливості проживання населення на такій території чи об`єкті, провадження на ній господарської діяльності.
Відповідно до вимог пункту 3.1 Національного класифікатору ДК 019:2010 Класифікатор надзвичайних ситуацій, затвердженого наказом Держспоживстандарту України від 11 жовтня 2010 року № 457 (далі - Класифікатор) надзвичайна ситуація - порушення нормальних умов життя та діяльності людей на окремій території чи об`єкті на ній або на водному об`єкті, спричинене аварією, катастрофою, стихійним лихом чи іншою небезпечною подією, зокрема епідемією, епізоотією, епіфітотією, пожежею, що призвело (може призвести) до виникнення великої кількості постраждалих, загрози життю та здоров`ю людей, їх загибелі, значних матеріальних утрат, а також до неможливості проживання населення на території чи об`єкті, ведення там господарської діяльності.
Відповідно до пункту 26 частини першої статті 2 Кодексу цивільного захисту України, небезпечним чинником є складова частина небезпечного явища (пожежа, вибух, викидання, загроза викидання небезпечних хімічних, радіоактивних і біологічно небезпечних речовин) або процесу, що характеризується фізичною, хімічною, біологічною чи іншою дією (впливом), перевищенням нормативних показників і створює загрозу життю та/або здоров`ю людини.
Згідно із вимогами пункту 33 частини першої статті 2 Кодексу цивільного захисту України пожежна безпека - відсутність неприпустимого ризику виникнення і розвитку пожеж та пов`язаної з ними можливості завдання шкоди живим істотам, матеріальним цінностям і довкіллю.
Отже, пожежі належать до надзвичайних ситуацій, а загроза життю та здоров`ю людей виникає як при наявності порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, так і за наявності інших порушень по нездійсненню заходів щодо захисту людей від наслідків такого порушення, що підвищують ризик виникнення пожеж та шкідливого впливу небезпечних чинників при пожежі, яка уже виникла.
Таким чином, підставами для застосування заходів реагування в першу чергу є встановлення порушень вимог законодавства у сфері пожежної безпеки, що створюють загрозу життю та здоров`ю людей.
Відповідачем у відзиві зазначено про вжиття ним заходів для усунення виявлених під час перевірки порушень та надано суду такі докази щодо усунення порушень, виявлених під час проведення перевірки та зафіксованих в акті № 460 від 20.07.2021:
- копію витягу з протоколу № 2 засідання комісії з перевірки знань з питань пожежної безпеки від 21.01.2022, відповідно до якого комісією, створеною на підставі наказу ПП «КРІОЛ» № 4 від 04.01.2022, перевірено знання з питань пожежної безпеки завідувача Комунального закладу «Гейківський заклад дошкільної освіти (ясла-садок) «Теремок» Лозуватської сільської ради ОСОБА_1 (номер посвідчення 00001949) та завідувача господарством Комунального закладу «Гейківський заклад дошкільної освіти (ясла-садок) «Теремок» Лозуватської сільської ради Ромашук Олени Вікторівни (номер посвідчення 00001950);
- копії посвідчень про проходження навчання з питань пожежної безпеки у приватному підприємстві «КРІОЛ», виданих 12.01.2022 ОСОБА_1 (реєстраційний номер посвідчення НОМЕР_1 ) та ОСОБА_2 (реєстраційний номер посвідчення НОМЕР_2 );
- довідку, видану завідувачем Комунального закладу «Гейківський заклад дошкільної освіти (ясла-садок) «Теремок» Лозуватської сільської ради (вих. № 05 від 04.02.2022) про те, що зазначений заклад дошкільної освіти забезпечений необхідною кількістю води для здійснення пожежогасіння;
- копію акту введення в експлуатацію основних засобів Комунального закладу «Гейківський заклад дошкільної освіти (ясла-садок) «Теремок» Лозуватської сільської ради, складеного 21.01.2022 щодо протигазів ГП-5, 2021 року випуску, у кількості 10 штук, затвердженого завідувачем зазначеного закладу дошкільної освіти;
- список слухачів НМЦ ЦЗ та БЖД Дніпропетровської області, які плануються на навчання на 2022 рік, виданий Комунальним закладом «Гейківський заклад дошкільної освіти (ясла-садок) «Теремок» Лозуватської сільської ради (вих. № 4 від 04.02.2022), у якому за номером 16 значиться ОСОБА_1 (завідувач Комунального закладу «Гейківський заклад дошкільної освіти (ясла-садок) «Теремок» Лозуватської сільської ради);
- копія клопотання завідувача Комунального закладу «Гейківський заклад дошкільної освіти (ясла-садок) «Теремок» Лозуватської сільської ради (вих. № 1 від 10.01.2022), адресованого начальнику управління освіти, культури, молоді та спорту Лозуватської сільської ради про внесення на сесію Лозуватської сільської ради у 2022 році питання про розробку проектно-кошторисної документації на встановлення системи пожежної сигналізації та проведення перевірки системи блискавкозахисту;
- копії документів щодо індетнифікації об`єкта виробничої діяльності Комунального закладу «Гейківський заклад дошкільної освіти (ясла-садок) «Теремок» Лозуватської сільської ради, повідомлення про результати ідентифікації щодо визначення потенційної небезпеки, затвердженого завдувачем зазначеного закладу дошкільної освіти ОСОБА_1 та узгодженого заступником начальника Головного управління ДСНС України у Дніпропетровській області Кудрявцевим Д.Є. 04.02.2022, відповідно до яких за результатами проведеної ідентифікації Комунальний заклад «Гейківський заклад дошкільної освіти (ясла-садок) «Теремок» Лозуватської сільської ради не визнано потенційно небезпечним об`єктом.
Суд зазначає, що відсутність системи пожежної сигналізації не дає змоги оперативно загасити або обмежити розповсюдження полум`я на ранній стадії виникнення пожежі, сприяє беззахисності людини перед небезпечними факторами пожежі та призводить до безперешкодного розповсюдження пожежі по будівельним конструкціям, їх руйнації, створюючи загрозу життю та здоров`ю людей.
Надаючи оцінку виявленим під час контролюючого заходу та відображеним у акті перевірки порушенням, суд дійшов висновку, що у сукупності виявлені порушення відповідача у сфері пожежної і техногенної безпеки, цивільного захисту повинні кваліфікуватись як такі, що створюють реальну загрозу життю і здоров`ю людей, оскільки можуть призвести до займання та розповсюдження вогню в приміщеннях об`єкта відповідача та невідворотних негативних наслідків.
Як зазначив представник позивача у відповіді на відзив та додаткових письмових поясненнях, виявлені порушення вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки, що зафіксовані в акті перевірки № 460 від 30.09.2021, на час розгляду справи відповідачем не спростовані, оскільки відповідач не надав належних доказів щодо повного усунення виявлених порушень.
Верховний Суд у постанові від 29 жовтня 2020 року у справі № 815/6378/17 наголосив, що саме контролюючий орган наділений дискреційними повноваженнями щодо встановлення наявності або відсутності порушень у сфері техногенної та пожежної безпеки, та лише цей орган здійснює прогнозування імовірності виникнення надзвичайних ситуацій, визначає показники ризику, а єдиним доказом усунення зафіксованих в акті перевірки порушень є результати повторної перевірки.
З матеріалів справи, вбачається, що відповідач є комунальним закладом, який здійснює відповідний вид економічної діяльності дошкільна освіта, зареєстрований як окрема юридична особа та є самостійним суб`єктом господарювання.
Відсутність бюджетних коштів та належного фінансування не звільняє відповідача від виконання ним імперативних норм протипожежного законодавства. Чинне законодавство не ставить в залежність необхідність в застосуванні заходів реагування від наявності чи відсутності бюджетних коштів (фінансової спроможності) відповідача. Сама по собі відсутність коштів на забезпечення протипожежної та техногенної безпеки, в тому числі й у зв`язку з відсутністю відповідного бюджетного асигнування не може бути підставою для відкладення вжиття заходів щодо усунення факторів небезпеки життю, здоров`ю громадян.
Зазначений висновок узгоджується з правовою позицією, викладеною в постанові Верховного Суду від 23.04.2020 у справі № 812/1262/18.
Суд дійшов висновку, що обставини, які стали підставою для звернення до суду з даним позовом, не перестали існувати та не усунуті в повному обсязі.
Відповідно до статті 3 Конституції України людина, її життя і здоров`я, честь і гідність, недоторканність і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю.
Згідно з частиною третьою статті 3 Конвенції про права дитини від 20.11.1989, ратифікованої Постановою ВР №789-XII від 27.02.1991, держави-учасниці забезпечують, щоб установи, служби і органи, відповідальні за піклування про дітей або їх захист, відповідали нормам, встановленим компетентними органами, зокрема, в галузі безпеки й охорони здоров`я та з точки зору численності і придатності їх персоналу, а також компетентного нагляду.
Суд звертає увагу сторін на те, що застосування заходів реагування у вигляді повного зупинення експлуатації (роботи) об`єкта, а саме будівлі за адресою: Дніпропетровська область, Криворізький район, Лозуватська ТГ, село Ранній Ранок, вул. Южна, будинок 1 Комунального закладу «Гейківський заклад дошкільної освіти (ясла-садок) «Теремок» Лозуватської сільської ради до повного усунення порушень, зазначених в акті перевірки № 460 від 20.07.2021, є тимчасовим заходом, який направлений на попередження настання негативних наслідків, викликаних наявністю на об`єкті порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, які створюють загрозу життю та здоров`ю людей.
При цьому, суд враховує, що такий захід реагування як повне або часткове зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту - не є санкцією за порушення вимог законодавства з питань техногенної та пожежної безпеки, а є превентивним заходом, який спрямований на недопущення існування невиправданого ризику виникнення надзвичайних ситуацій та, відповідно, ризику завдання шкоди життю і здоров`ю населення.
Отже, оскільки на час розгляду справи належних доказів, які б свідчили про повне усунення відповідачем порушень, які створюють загрозу життю та здоров`ю людей, не було надано, суд дійшов висновку про те, що наявність наведених порушень вимог пожежної безпеки становить реальну небезпеку і загрозу життю та здоров`ю людей.
Застосована правова позиція відповідає правовим висновкам Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду, викладеним у постанові від 13.10.2021 у справі № П/320/1129/20.
Враховуючи зазначене вище, суд вважає доводи позивача щодо наявності підстав для вжиття заходів реагування у обраний спосіб правильними, заявлений захід є пропорційним, розумним та адекватним щодо допущених відповідачем порушень.
З огляду на викладене, суд дійшов висновку про обґрунтованість заявленого позову, наявність підстав для його задоволення.
Також, з метою належного виконання судового рішення, суд на підставі статті 372 Кодексу адміністративного судочинства України вважає за необхідне встановити спосіб і порядок виконання судового рішення шляхом зобов`язання відповідача зупинити експлуатацію об`єктів до повного усунення порушень.
Оскільки позивач є суб`єктом владних повноважень, відповідно до статті 139 КАС України розподіл понесених ним судових витрат зі сплати судового збору в сумі 2270,00 грн не здійснюється.
Керуючись ст.ст. 9, 77, 90, 241-246, 295, 372 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ВИРІШИВ:
Позовну заяву Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Дніпропетровській області до Комунального закладу «Гейківський заклад дошкільної освіти (ясла-садок) «Теремок» Лозуватської сільської ради про застосування заходів реагування - задовольнити повністю.
Застосувати заходи реагування у вигляді повного зупинення експлуатації (роботи) об`єкта, а саме будівлі за адресою: Дніпропетровська область, Криворізький район, Лозуватська ТГ, село Ранній Ранок, вул. Южна, будинок 1 Комунального закладу «Гейківський заклад дошкільної освіти (ясла-садок) «Теремок» Лозуватської сільської ради (код ЄДРПОУ 34919157), до повного усунення порушень, зазначених в акті № 460 від 20.07.2021.
Встановити спосіб і порядок виконання рішення суду шляхом зобов`язання зупинити експлуатацію об`єкта, а саме будівлі за адресою: Дніпропетровська область, Криворізький район, Лозуватська ТГ, село Ранній Ранок, вул. Южна, будинок 1 Комунального закладу «Гейківський заклад дошкільної освіти (ясла-садок) «Теремок» Лозуватської сільської ради (код ЄДРПОУ 34919157), до повного усунення порушень, зазначених в акті № 460 від 20.07.2021.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається до Третього апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного рішення.
Позивач: Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Дніпропетровській області, місцезнаходження: 49001, м. Дніпро, вул. Короленка, 4, код ЄДРПОУ 38598371.
Відповідач: Комунальний заклад «Гейківський заклад дошкільної освіти (ясла-садок) «Теремок» Лозуватської сільської ради, місцезнаходження: 53054, Дніпропетровська область, Криворізький район, Лозуватська ТГ, с. Ранній Ранок, вул. Южна, буд. 1, код ЄДРПОУ 34919157.
Повний текст рішення суду складено 18 травня 2022 року.
Суддя В.В. Рянська
Суд | Дніпропетровський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 17.05.2022 |
Оприлюднено | 22.06.2022 |
Номер документу | 104357146 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи щодо забезпечення громадського порядку та безпеки, національної безпеки та оборони України, зокрема щодо цивільного захисту |
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Рянська Вікторія В'ячеславівна
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Рянська Вікторія В'ячеславівна
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Рянська Вікторія В'ячеславівна
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Рянська Вікторія В'ячеславівна
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Рянська Вікторія В'ячеславівна
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Рянська Вікторія В'ячеславівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні