Справа № 2-а-758
2009 р.
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
23 вересня 2009 року Калуський міськрайонний суд Івано-Фра нківської області в складі:
головуючої - судді КАРДАШ О. І.
секретаря ЖИЛЯК Х.Р.
розглянувши у відкритому с удовому засіданні в місті Ка луш адміністративну справу з а позовом ОСОБА_1 до Управ ління праці та соціального з ахисту населення Калуської м іської ради про визнання нез аконними дій та зобов' язанн я провести перерахунок недор ахованої допомоги по догляду за дитиною, стягнення компен сації, -
ВСТАНОВИВ:
Що позивачка звернулася в суд з адміністративним позо вом до управління праці та со ціального захисту населення Калуської міської Ради про в изнання незаконними дій та з обов' язання проведення пер ерахунку недорахованої допо моги по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного в іку за період 2007 по вересень 2008 р ., та стягнення компенсації
Позовні вимоги мотивує тим , що ІНФОРМАЦІЯ_1 у неї наро дився син ОСОБА_2 й згідно Закону України „Про державн у допомогу сім' ям з дітьми" ї й призначено та виплачується допомога по догляду за дитин ою до досягнення нею трирічн ого віку. Однак дана допомога є значно занижена й не відпов ідає вимогам чинного законод авства, по-скільки відповідн о до ст. 15 вказаного Закону, доп омога по догляду за дитиною д о досягнення нею трирічного віку надасться у розмірі про житкового мінімуму для дітей віком до б років. Згідно ст. 62 З акону України „Про державний бюджет України на 2007 рік" прожи тковий мінімум на дітей віко м до б років встановлено з 01.01.2007 року - 434 грн., з 01.04.2007 року - 463 грн., з 01 .10.2007 року-470 грн.
Законом України „Про держа вний бюджет України на 2007 рік" д ію вказаної ст. 15 Закону Украї ни „Про державну допомогу сі м' ям з дітьми" було зупинено . Проте рішенням Конституцій ного Суду України від 09.07.2007 року дану норму Закону України „П ро державний бюджет України на 2007 рік" визнано неконституц ійною й рішення Конституційн ого Суду України є обов' язк овими до виконання.
Тому просить визнати дії Уп равління праці та соціальног о захисту населення Калусько ї міської Ради по нарахуванн ю і виплати їй сум допомоги по догляду за дитиною до досягн ення нею трирічного віку за 200 7 рік - по вересень 2008 року непра вомірними, зобов' язати пров ести перерахунок недоплачен ої допомоги по догляду за дит иною до досягнення нею трирі чного віку та провести на дан у суму компенсацію.
Позивачка в судове засідан ня не з' явилася, однак подал а суду заяву в якій просить сп раву розглянути у її відсутн ості, позовні вимоги підтрим ує в повному обсязі.
Представник відповідача - Управління праці та соціаль ного захисту населения Калус ької міської Ради, в судове за сідання не з' явилася, однак подала суду заяву про слухан ня справи у її відсутності, а у відзиві на позовну заяву вка зала, що позову не визнала оск ільки позивачка одержувала д опомогу по догляду за дитино ю до досягнення нею трирічно го віку у розмірі визначеном у ст. 56 Закону України „Про дер жавний бюджет України на 2007 рі к". Поскільки виплата грошово ї допомоги по догляду за дити ною досягнення нею трирічног о віку фінансується з держав ного бюджету України, то обся ги не можуть визначатися буд ь-яким іншим законом, крім Зак ону про державний бюджет Укр аїни. Відповідно до ч.2 ст. 4 Бюдж етного кодексу України, при з дійсненні бюджетного процес у в Україні положення нормат ивно правових актів застосов уються лише в частині, в якій в они не суперечать положенням закону про державний бюджет України. Законом про Державн ий бюджет України на 2008 рік не п ередбачені кошти на виплату допомоги по догляду за дитин ою досягнення нею трирічного віку за попередній період. Та кож вважає, що згідно із полож еннями ст. 100 КАС України позив ачем пропущено строк звернен ня до адміністративного суду . В задоволенні позову просит ь відмовити з вказаних підст ав.
Суд, дослідивши матеріали с прави, вважає, що позов підляг ає до часткового задоволення з наступних підстав.
В судовому засіданні встан овлено, що позивачка є матір' ю малолітньої дитини ОСОБА _2, що підтверджується копіє ю свідоцтва про народження д итини (а.с. 8), здійснює за ним до гляд й вона є особою, на яку по ширюється дія ст. 13 Закону Укр аїни „Про державну допомогу сім' ям з дітьми" від 21.11.1992 року , має право на отримання допом оги по догляду за дитиною до д осягнення нею трирічного вік у у розмірі встановленому За коном.
Відповідно до ч. 1 ст. 15 Закону України „Про державну допом огу сім' ям з дітьми" допомог а по догляду за дитиною до дос ягнення нею трирічного віку надається у розмірі прожитко вого мінімуму для дітей віко м до 6 років.
У відповідності до Прикінц евих та перехідних положень Закону України „Про державну допомогу сім' ям з дітьми" ро змір державної допомоги сім' ям з дітьми, передбаченої ст. 1 5 цього Закону, визначається В ерховною Радою України в Зак оні про Державний бюджет Укр аїни на відповідний рік у від сотковому відношенні до прож иткового мінімуму для дитини відповідного віку з поступо вим наближенням до прожитков ого мініміму, але при цьому не може бути нижчим за величину , що дорівнює 25 відсоткам зазн аченого прожиткового мініму му, а з 1.01.2006 року - 50 відсоткам цьо го прожиткового мінімуму.
Дію ч. 1 ст. 15 та п. 3 розділу VIII „Пр икінцеві положення" Закону У країни „Про державну допомог у сім' ям з дітьми" зупинено п унктом 14 с.71 Закону України „Пр о державний бюджет України н а 2007 рік" від 19.12.2006 року.
Статтею 56 Закону України „П ро державний бюджет України на 2007 рік" встановлено, що допом ога за дитиною до досягнення нею трирічного віку відпові дно до Закону України „Про де ржавну допомогу сім' ям з ді тьми" здійснюється у розмірі , що дорівнює різниці між 50 від сотками прожиткового мініму му, встановленого для працез датних осіб та середньомісяч ним сукупним доходом сім' ї в розрахунку на одну особу за попередні шість місяців, але не менше 90 грн. для незареєстр ованих осіб та не менше 23 відс отків прожиткового мінімуму , встановленого для працезда тних осіб, для застрахованих осіб, у порядку, встановленом у Кабінетом Міністрів Україн и, за рахунок коштів відповід ної субвенції з державного б юджету місцевим бюджетом.
Рішенням Конституційного Суду України від 09.07.2007 року визн ано не конституційним положе ння п.14 ст. 71 Закону України "Про державний бюджет України на 2007 рік" в частині зупинення на 2007 рік дії ч. 1 ст. 15, п. 3 розділу УІІ І "Прикінцевих положень" Зако ну України "Про державну допо могу сім' ям з дітьми" щодо вс тановлення розміру допомоги по догляду за дитиною до дося гнення нею трирічного віку.
Статтею 152 Конституції Укра їни встановлено, що закони, ін ші правові акти або їх окремі положення, що визнані неконс титуційними, втрачають чинні сть з дня ухвалення Конститу ційним Судом України рішення про їх неконституційність.
Зважаючи на те, що зупинення дії законів є способом тимча сового припинення їх дії в ча сі та/або за колом осіб, то втр ачання чинності нормативно-п равовим актом, яким відбулос я зупинення дії певного зако ну, за правовими наслідками є поновленням дії цього закон у, а відповідно і поновленням прав та обов' язків осіб, які є учасниками правовідносин, що є предметом регулювання т акого закону.
При цьому ст. 74 Закону Україн и „Про Конституційний Суд Ук раїни" визначено, що Конститу ційний Суд України може вказ ати на преюдиційність свого рішення при розгляді судами загальної юрисдикції позові в у зв' язку з правовідносин ами, що виникли внаслідок дії неконституційного акта.
Отже, у п. 5 резолютивної част ини вказаного рішення Консти туційного Суду України від 09.0 7.2007 року, конкретно зазначено, що „рішення Конституційного Суду України у цій справі має преюдиціальне значення для судів загальної юрисдикції п ри розгляді ними позовів у зв ' язку з правовідносинами, я кі виникли внаслідок дії пол ожень статей законів, що визн ані неконституційними „.
Статтею 62 Закону України „П ро державний бюджет України на 2007 рік" прожитковий мінімум для дітей віком до 6-ти років в становлений з 1.01.2007 року у розмі рі 434 грн., з 1.04.2007 року у розмірі 463 г рн., з 1.10.2007 року у розмірі 470 грн.
Із довідки Управління прац і та соціального захисту нас елення Калуської міської Рад и №2664 від 04.06.2009 року вбачається, щ о позивачка отримувала щоміс ячну грошову допомогу в таки х розмірах: за липень 2007 р. - 101,16 гр н., серпень 2007 р. - 103,41 грн., вересень 2007 року - 104,85 грн.; за жовтень 2007 р. -104 ,85 грн., листопад 2007 р. - 107,73 грн., груд ень 2007 р. - 110,88 грн. тобто з врахува нням обмежень, встановлених Законом України "Про Державн ий бюджет України на 2007 рік".
При таких обставинах, суд пр иходить до висновку, що дії уп равління праці та соціальног о захисту населення Калусько ї міської Ради по нарахуванн ю і виплати позивачці сум доп омоги по догляду за дитиною д о досягнення нею трирічного віку слід визнати неправомір ними й зобов' язати відповід ача на користь позивачки про вести перерахунок недоплаче ної суми допомоги по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку за період з 09 липня 2007 року по 31 грудня 2007 року , та задовольнити в даній част ині позов.
Зважаючи на те, що зупинення дії законів є способом тимча сового припинення їх дії в ча сі та/або за колом осіб, то втр ачання чинності нормативно-п равовим актом, яким відбулос я зупинення дії певного зако ну, за правовими наслідками є поновленням дії цього закон у, а відповідно і поновленням прав та обов' язків осіб, які є учасниками правовідносин, що є предметом регулювання т акого закону.
При цьому ст. 74 Закону Україн и „Про Конституційний Суд Ук раїни" визначено, що Конститу ційний Суд України може вказ ати на преюдиційність свого рішення при розгляді судами загальної юрисдикції позові в у зв' язку з правовідносин ами, що виникли внаслідок дії неконституційного акта.
Отже, у п. 5 резолютивної част ини вказаного рішення Консти туційного Суду України від 09.0 7.2007 року конкретно зазначено, щ о „ рішення Конституційного Суду України у цій справі має преюдиціальне значення для судів загальної юрисдикції п ри розгляді ними позовів у зв ' язку з правовідносинами, я кі виникли внаслідок дії пол ожень статей законів, що визн ані неконституційними.
Ч. 7 ст. 23 ЗУ «Про Державний бюд жет України на 2008 р. про внесенн я змін до деяких законодавчи х актів України» внесено змі ни в Закон України «Про держа вну допомогу сім' ям з дітьм и» зокрема, що допомога по дог ляду за дитиною до досягненн я нею трьох років надається в розмірі, що дорівнює різниці між прожитковим мінімумом, я кий встановлений для працезд атних осіб, та середньомісяч ним сукупним доходом сім' ї з розрахунку на одну особу за попередні 6 місяців, але не ме нше 130 грн. Вказана норма закон у набрала чинності з 01.01.2008 року.
Конституційний Суд Україн и своїм рішенням від 22.05.2008 р. не в изнав неконституційною ст. 23 д аного Закону, однак дійшов ви сновку, що зупинення законом про Державний бюджет Україн и інших законів України, вста новлення іншого правового ре гулювання відносин, ніж пере дбачено законами України не відповідає Конституції Укра їни. Конституція України не н адає закону про Державний бю джет України вищої юридичної сили щодо інших законів Укра їни.
Свою правову позицію Конст итуційний Суд України підтве рдив у рішенні від 22.11.2008 р., зазна чивши, що в даному випадку суд виходить з правових позицій , які висловлені ним у рішення х від 09.07.2007 р. і 22.05.2008 р.
віку за період з 22.08.2008 року поз ивачу проводилась у відповід ності до статті 15 Закону Украї ни «Про державну допомогу сі м' ям з дітьми», що набрала чи нності в такій редакції з 01.01.2008 року, підстав для нарахуванн я та виплати позивачу допомо ги по догляду за дитиною до до сягнення нею трирічного віку за період за 2008-2009 рр. в розмірі в изначеного прожиткового мін імуму для дітей віком до 6 рокі в Законом у новій редакції не передбачено.
Тому суд вважає, що позовні вимоги позивача в частині ви знання неправомірними дій Уп равління праці та соціальног о захисту населення Калусько ї міської ради щодо відмови у виплаті ОСОБА_3 суми допо моги по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного в іку за період з січня 2008 року по вересень 2008 року в розмірі виз наченого прожиткового мінім уму для дітей віком до 6 років і стягнення суми допомоги у в казаному розмірі такими, що н е підлягають до задоволення.
Відповідно до ст. 1 Закону Ук раїни «Про компенсацію грома дянам втрати частини доходів у зв' язку з порушенням стро ків їх виплати», підприємств а, установи і організації всі х форм власності та господар ювання здійснюють компенсац ію громадянам втрати частини доходів у випадку порушення встановлених строків їх вип лати, у тому числі з вини власн ика або уповноваженого ним о ргану (особи).
Відповідно до ст. 3 вищевказ аного Закону сума компенсаці ї обчислюється шляхом множен ня суми нарахованого, але не в иплаченого громадянину дохо ду за відповідний місяць (піс ля утримання податків і обов ' язкових платежів) на індек с інфляції в період невиплат и доходу (інфляція місяця, за я кий виплачується доход, до ув аги не береться).
Статтею 2 Закону України «Пр о індексацію грошових доході в населення» до об' єктів ін дексації грошових доходів на селення віднесено пенсії, ст ипендії, оплата праці (грошов е забезпечення), суми виплат, щ о здійснюються відповідно до законодавства про загальноо бов' язкове державне соціал ьне страхування, суми відшко дування шкоди, заподіяної пр ацівникові каліцтвом або інш им ушкодженням здоров' я, а т акож суми, що виплачуються ос обам, які мають право на відшк одування шкоди в разі втрати годувальника. Допомога по до гляду за дитиною до досягнен ня нею трирічного віку не є об ' єктом індексації грошових доходів населення, у відпові дності до вказаної норми зак онів.
Пунктом 1 Порядку проведенн я індексації грошових доході в населення, затвердженого П остановою Кабінету Міністрі в України від 17.07.2003 року за №1078, як ий визначає правила обчислен ня індексу споживчих цін для проведення індексації та су м індексації грошових доході в населення його дію поширен о на підприємства, установи т а організації незалежно від форми власності і господарюв ання, а також на фізичних осіб , що використовують працю най маних працівників.
Тому суд вважає, що до право відносин щодо нарахування і виплати позивачу допомоги по догляду за дитиною до досягн ення нею трирічного віку вка заний Порядок не може бути за стосований, а позовні вимоги в цій частині є такими що не п ідлягають до задоволення.
Ст. 99 КАС України встановлює річний строк звернення до ад міністративного суду за захи стом прав, свобод та інтересі в особи, який, якщо не встановл ено інше, обчислюється з дня, к оли особа дізналася або пови нна була дізнатися про поруш ення своїх прав, свобод чи інт ересів.
Із листа управління праці т а соціального захисту населе ння Калуської міської Ради № 05-08/443 від 02.06.2009 року (а.с. 9) вбачаєтьс я, що позивачці відмовлено у п роведенні виплат по догляду за дитиною до досягнення ним трирічного віку, а отже позив ачка звернулася до суду саме тоді, коли дізналася про пору шення своїх та дитини прав та інтересів.
У відповідності ст. 94 КАС суд ові витрати частково покласт и на відповідача.
На підставі викладеного, ке руючись ст. 69-71,94,99,158- 163,167,254 Кодексу а дміністративного судочинст ва України, Законом України „ Про державну допомогу сім' я м з дітьми", Законом України „П ро державний бюджет України на 2007 рік", ст. 58 ЗУ «Про Державни й бюджет України на 2008 р. про вн есення змін до деяких законо давчих актів України», ст. 54 ЗУ „Про Державний бюджет Украї ни на 2009 р „Порядком проведенн я компенсації громадянам втр ати грошових доходів у зв' я зку з порушенням термінів їх виплати" від 21.02.2009 року, Рішення м Конституційного Суду Украї ни від 9.07.2007 року, від 22.05.2008 року, 22.11.20 08 року. ст. 55,124 Конституції Украї ни, суд,
ПОСТАНОВИВ:
Позов задовольнити частк ово.
Визнати незаконними дії Уп равління праці та соціальног о захисту населення Калусько ї міської Ради щодо виплати д опомоги по догляду за дитино ю за період з 09.07.2007 року по 31.12.2007 ро ку.
Зобов' язати Управління п раці та соціального захисту населення Калуської міської ради провести перерахунок ОСОБА_1 недоотриманої допо моги по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного в іку за період з 09 липня 2007 року п о 31 грудня 2007 року та стягнути 150 грн. за надання юридичної доп омоги.
В решті позовних вимог ОС ОБА_1 до Управління праці та соціального захситу населен ня м. Калуша при визнання неза конними дій та стягнення нед орахованої допомоги по догля ду за дитиною відмовити у зв' язку з бедпідставністю позов них вимог.
Постанова може бути оскарж ена до Львівського адміністр ативного апеляційного суду ч ерез Калуський міськрайонни й суд шляхом подачі в 10-денний строк з дня проголошення ріш ення заяви про апеляційне ос карження і поданням після ць ого протягом 20-ти днів апеляці йної скарги або в порядку ч.5 с т. 186 КАС України.
Суд | Калуський міськрайонний суд Івано-Франківської області |
Дата ухвалення рішення | 23.09.2009 |
Оприлюднено | 14.02.2011 |
Номер документу | 10437903 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Косівський районний суд Івано-Франківської області
Бельмега М.В.
Адміністративне
Березнегуватський районний суд Миколаївської області
Молчанов О.Г.
Адміністративне
Калуський міськрайонний суд Івано-Франківської області
Кардаш Олександра Іванівна
Адміністративне
Золотоніський міськрайонний суд Черкаської області
Матвієнко Марія Володимирівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні