ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
УХВАЛА
з питань забезпечення позову
20 травня 2022 рокуЛьвівСправа № П/857/4/22 пров. № П/857/4/22
Восьмий апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:
головуючого-суддіКузьмича С. М.,
суддівМатковської З.М., Улицького В.З.,
розглянувши в порядку письмового провадження в м. Львові заяву Міністерства юстиції України про забезпечення позову в адміністративній справі за позовом Міністерства юстиції України до Політичної партії «Держава», третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача Служба безпеки України про заборону діяльності політичної партії,-
В С Т А Н О В И В:
Міністерство юстиції України звернулося до Восьмого апеляційного адміністративного суду із адміністративним позовом до Політичної партії «Держава» (далі - Партія), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача Служба безпеки України, в якому просить:
заборонити діяльність Політичної партії «Держава» (вул. Г.Сковороди, 17В, м. Київ, 04070, ідентифікаційний код юридичної особи: 21703036);
призначити комісію з припинення (ліквідаційну комісію) політичної партії, її структурних утворень, які мають статус юридичної особи;
передати майно, кошти на інші активи політичної партії, її обласних, міських, районних організацій, первинних осередків та інших структурних утворень у власність держави.
20.05.2022 на адресу апеляційного суду надійшла заяву Міністерства юстиції України про забезпечення позову, в якій просить:
вжити заходи забезпечення позову шляхом заборони Політичній партії «Держава» (вул. Г.Сковороди, 17В, м. Київ, 04070, ідентифікаційний код юридичної особи: 21703036) та її регіональним організаціям вчиняти дії спрямовані на проведення видаткових операцій за рахунок № НОМЕР_1 , відкритим в АТ «Ощадбанк» (МФО 322669), до вирішення справи по суті;
вжити заходи забезпечення позову шляхом заборони АТ «Ощадбанк» (МФО 322669) вчиняти дії за рахунок № НОМЕР_1 , спрямовані на проведення видаткових операцій за будь якими платіжними інструментами, до вирішення справи по суті
Заява про забезпечення позову обґрунтована тим, що Указом Президента України від 19.03.2022 № 153/2022 введено в дію рішення Ради національної безпеки і оборони України від 18.03.2022 «Щодо призупинення діяльності окремих політичних партій».
Вказане рішення прийняте в умовах прямої військової агресії з боку Російської Федерації, з урахуванням антиукраїнської політичної та організаційної діяльності, пропаганду війни, публічні заяви та заклики до зміни конституційного ладу насильницьким шляхом, реальні загрози порушення суверенітету і територіальної цілісності держави, підриву її безпеки, а також дії, спрямовані на незаконне захоплення державної влади, демонстрацію проявів колабораціонізму, насильства, зважаючи на програмні та статутні цілі, що містять антиукраїнську позицію, поширення відомостей про виправдовування, визнання правомірною, заперечення збройної агресії Російської Федерації проти України окремими політичними партіями.
В обґрунтування необхідності вжиття заходів забезпечення позову та обраних заходів забезпечення позову позивач зазначає, що предмет та підстави даного позову стосуються заборони Партії з огляду на її очевидну антиукраїнську політичну та організаційну діяльність, пропаганду війни, реальні загрози порушення суверенітету і територіальної цілісності держави. Так, члени Партії продовжують вести політичну діяльність, спрямовану, зокрема, на порушення суверенітету і територіальної цілісності держави, підрив її безпеки, пропаганду війни, насильства, на розпалювання міжетнічної, расової, релігійної ворожнечі, посягання на права і свободи людини, здоров`я населення з одночасним поширенням відомостей, що містять виправдовування, визнання правомірною, заперечення збройної агресії Російської Федерації проти України.
На думку позивача, в умовах військової агресії Російської Федерації проти України, яка триває з 24.02.2022, неприпустимим є здійснення політичними партіями антиукраїнської діяльності, у тому числі використовувати кошти, виділені такому суб`єкту з Державного бюджету України.
Вказане, на переконання заявника, підтверджує наявність ознак очевидної протиправності в діях Партії, що є самостійною підставою для забезпечення позову.
Крім цього вказує, що не виключена можливість вжиття політичною партією «Держава» заходів стосовно виведення майна, коштів та інших активів політичної партії її обласних, міських, районних організацій, первинних осередків та інших структурних утворень, яке у разі задоволення позову Міністерства юстиції України про заборону Партії, може бути передано у власність держави відповідно до ч. 4 ст. 21 Закону України «Про політичні партії в Україні» у разі заборони судом політичної партії переходять у власність держави, про що зазначається у рішенні суду.
Відповідно до ч. 1 ст. 154 Кодексу адміністративного судочинства України (далі КАС України) заява про забезпечення позову розглядається судом, у провадженні якого перебуває справа або до якого має бути поданий позов, не пізніше двох днів з дня її надходження, без повідомлення учасників справи.
Відтак, розгляд заяви про забезпечення позову розглянуто судом без повідомлення учасників справи.
Перевіривши матеріали справи та доводи заяви, суд приходить до висновку, що таку слід задовольнити, з наступних підстав.
При постановлені ухвали судом враховано наступне:
Відповідно до ч. 2 ст. 150 КАС України забезпечення позову допускається як до пред`явлення позову, так і на будь-якій стадії розгляду справи, якщо: 1) невжиття таких заходів може істотно ускладнити чи унеможливити виконання рішення суду або ефективний захист або поновлення порушених чи оспорюваних прав або інтересів позивача, за захистом яких він звернувся або має намір звернутися до суду; або 2) очевидними є ознаки протиправності рішення, дії чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень, та порушення прав, свобод або інтересів особи, яка звернулася до суду, таким рішенням, дією або бездіяльністю.
Згідно із ч. 4 ст. 150 КАС України подання позову, а також відкриття провадження в адміністративній справі не зупиняють дію оскаржуваного рішення суб`єкта владних повноважень, якщо суд не застосував відповідні заходи забезпечення позову.
Як передбачено ч. 1 ст. 151 КАС України, позов може бути забезпечено: 1) зупиненням дії індивідуального акта або нормативно-правового акта; 2) забороною відповідачу вчиняти певні дії; 3) встановленням обов`язку відповідача вчинити певні дії; 4) забороною іншим особам вчиняти дії, що стосуються предмета спору; 5) зупиненням стягнення на підставі виконавчого документа або іншого документа, за яким стягнення здійснюється у безспірному порядку.
Суд може застосувати кілька заходів забезпечення позову. Заходи забезпечення позову мають бути співмірними із заявленими позивачем вимогами. Суд також повинен враховувати співвідношення прав (інтересу), про захист яких просить заявник, із наслідками вжиття заходів забезпечення позову для заінтересованих осіб (ч. 2 ст. 151 КАС України).
За приписами ч.ч. 4 6 ст. 154 КАС України залежно від обставин справи суд може забезпечити позов повністю або частково. Про забезпечення позову або про відмову у забезпеченні позову суд постановляє ухвалу. В ухвалі про забезпечення позову суд зазначає вид забезпечення позову та підстави його обрання. Суд може також зазначити порядок виконання ухвали про забезпечення позову.
Відтак, забезпечення адміністративного позову - це вжиття адміністративним судом, в провадженні якого знаходиться справа, певних процесуально-правових заходів щодо охорони прав, свобод та інтересів позивача, які б гарантували виконання рішення суду, у разі задоволення позову; для задоволення судом поданої позивачем заяви про забезпечення адміністративного позову останній має обґрунтувати необхідність задоволення такого клопотання та довести, що незадоволення клопотання призведе хоча б до одного із наслідків, передбачених ч. 2 ст. 150 КАС України.
Суд також враховує принципи, викладені у Рекомендаціях NR (89)8 про тимчасовий судовий захист в адміністративних справах, прийнятій Комітетом Ради Європи 13.09.1989 року, де вказано, що рішення про вжиття заходів тимчасового захисту може, зокрема, прийматися у разі, якщо виконання адміністративного акта може спричинити значну шкоду, відшкодування якої неминуче пов`язано з труднощами, і якщо на перший погляд наявні достатньо вагомі підстави для сумнівів у правомірності такого акта. Суд, який постановляє вжити такий захід, не зобов`язаний одночасно висловлювати думку щодо законності чи правомірності відповідного адміністративного акта; його рішення стосовно вжиття таких заходів жодним чином не повинно мати визначального впливу на рішення, яке згодом має бути ухвалено у зв`язку з оскарженням адміністративного акта.
Тобто, інститут забезпечення адміністративного позову є однією з гарантій захисту прав, свобод та законних інтересів юридичних та фізичних осіб - позивачів в адміністративному процесі, механізмом, який покликаний забезпечити реальне та неухильне виконання судового рішення прийнятого в адміністративній справі.
При цьому, заходи забезпечення мають бути вжиті лише в межах позовних вимог та бути адекватними та співмірними з позовними вимогами. Суд також повинен враховувати співвідношення прав (інтересу), про захист яких просить заявник, із наслідками вжиття заходів забезпечення позову для заінтересованих осіб.
Співмірність передбачає співвідношення негативних наслідків від вжиття заходів забезпечення позову з тими негативними наслідками, які можуть настати в результаті невжиття цих заходів, з урахуванням відповідності права чи законного інтересу, за захистом яких заявник звертається до суду, майнових наслідків заборони відповідачу здійснювати певні дії.
Адекватність заходу до забезпечення позову, що застосовується судом, визначається його відповідністю вимогам, на забезпечення яких він вживається. Оцінка такої відповідності здійснюється судом, зокрема, з урахуванням співвідношення права (інтересу), про захист яких просить заявник, з майновими наслідками заборони відповідачеві вчиняти певні дії.
Тобто, при вирішенні питання про забезпечення позову суд має здійснити оцінку обґрунтованості доводів заявника щодо необхідності вжиття відповідних заходів з урахуванням такого: розумності, обґрунтованості і адекватності вимог заявника щодо забезпечення позову; забезпечення збалансованості інтересів сторін, а також інших учасників судового процесу; наявності зв`язку між конкретним заходом до забезпечення позову і предметом позовної вимоги, зокрема, чи спроможний такий захід забезпечити фактичне виконання судового рішення в разі задоволення позову; імовірності утруднення виконання або невиконання рішення суду в разі невжиття таких заходів; запобігання порушенню у зв`язку із вжиттям таких заходів прав та охоронюваних законом інтересів осіб, що не є учасниками даного судового процесу.
Аналогічна правова позиція міститься, зокрема, у постановах Верховного Суду від 21.11.2018 у справі № 826/8556/17, від 26.04.2019 у справі № 826/16334/18.
Так, згідно ст. 21 Закону України «Про політичні партії в Україні» (далі - Закон) у разі виявлення порушення вимог щодо створення і діяльності політичних партій, встановлених Конституцією України, цим Законом та іншими законами України, центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державної реєстрації (легалізації) об`єднань громадян, інших громадських формувань, невідкладно звертається до суду з адміністративним позовом про заборону політичної партії, у тому числі в разі виявлення фактів вчинення політичною партією дій, спрямованих на:
ліквідацію незалежності України, зміну конституційного ладу насильницьким шляхом, порушення суверенітету і територіальної цілісності держави, підрив її безпеки, незаконне захоплення державної влади, пропаганду війни, насильства, на розпалювання міжетнічної, расової, релігійної ворожнечі, посягання на права і свободи людини, здоров`я населення;
порушення рівноправності громадян залежно від їх раси, кольору шкіри, політичних, релігійних та інших переконань, статі, етнічного та соціального походження, майнового стану, місця проживання, за мовними або іншими ознаками;
поширення відомостей, що містять виправдовування, визнання правомірною, заперечення збройної агресії Російської Федерації проти України.
Відповідно до абзацу 2 ч. 1ст. 289-3 КАС України право звернутися з адміністративним позовом про заборону політичної партії має центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державної реєстрації (легалізації) об`єднань громадян, інших громадських формувань.
Згідно п. 8-1 ч. 2 ст. 245 КАС України у разі задоволення позову суд може прийняти рішення про заборону політичної партії та передачу майна, коштів та інших активів політичної партії, її обласних, міських, районних організацій, первинних осередків та інших структурних утворень у власність держави.
Відповідно до ч. 4 ст. 21 Закону У разі заборони судом політичної партії майно, кошти та інші активи політичної партії, її обласних, міських, районних організацій, первинних осередків та інших структурних утворень переходять у власність держави, про що зазначається у рішенні суду. Перехід такого майна, коштів та інших активів у власність держави забезпечує центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державної реєстрації (легалізації) об`єднань громадян, інших громадських формувань, у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
Підпунктом 83-15 пункту 4 Положення про Міністерство юстиції України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 02.07.2014 №228 (далі - Положення), встановлено, що Міністерство юстиції України, зокрема, вживає визначених законом заходів у разі порушення політичними партіями Конституції та законів України, звертається до суду з поданням про анулювання реєстраційного свідоцтва політичної партії або про заборону політичної партії.
Указом Президента України від 19.03.2022 № 153/2022 введено в дію рішення Ради національної безпеки і оборони України від 18.03.2022 «Щодо призупинення діяльності окремих політичних партій».
Міністерством юстиції України подано позов до політичної партії «Держава» (далі - Партія) про заборону діяльності політичної партії.
Предмет та підстави даного позову стосуються заборони Партії з огляду на її очевидну антиукраїнську політичну та організаційну діяльність, пропаганду війни, реальні загрози порушення суверенітету і територіальної цілісності держави.
Відповідно до статті 17-1 Закону за рахунок коштів державного бюджету:
1) фінансується статутна діяльність політичних партій, не пов`язана з їхньою участю у виборах народних депутатів України, виборах Президента України і місцевих виборах, у тому числі оплата праці працівників статутних органів політичної партії, її місцевих організацій в порядку, передбаченому законодавством;
2) відшкодовуються витрати політичних партій, пов`язані з фінансуванням їхньої передвиборної агітації під час чергових та позачергових виборів народних депутатів України.
Суд звертає увагу, що діяльність Партії зупинена рішенням Ради національної безпеки і оборони України від 18.03.2022 «Щодо призупинення діяльності окремих політичних партій», введеним в дію Указом Президента України від 19.03.2022 № 153/2022.
Заявник звертає увагу суду на те, що, незважаючи на зупинену діяльність, члени Партії продовжують вести політичну діяльність, спрямовану, зокрема, на порушення суверенітету і територіальної цілісності держави, підрив її безпеки, пропаганду війни, насильства, на розпалювання міжетнічної, расової, релігійної ворожнечі, посягання на права і свободи людини, здоров`я населення з одночасним поширенням відомостей, що містять виправдовування, визнання правомірною, заперечення збройної агресії Російської Федерації проти України.
Вказане, на переконання заявника, підтверджує наявність ознак очевидної протиправності в діях Партії, що є самостійною підставою для забезпечення позову.
Крім цього колегія суддів поділяє думку заявника, що не виключена можливість вжиття Політичною партією «Держава» заходів стосовно виведення майна, коштів та інших активів політичної партії її обласних, міських, районних організацій, первинних осередків та інших структурних утворень, яке у разі задоволення позову Міністерства юстиції України про заборону Партії, може бути передано у власність держави відповідно до ч. 4 ст. 21 Закону у зв`язку із забороною судом політичної партії переходять у власність держави, про що зазначається у рішенні суду.
Суд приймає до уваги те, що чинне законодавство не визначає правового механізму повернення коштів, виділених для державного фінансування статутної діяльності Партії, у зв`язку із її забороною у судовому порядку.
Відтак твердження заявника про те, що невжиття заходів забезпечення позову призведе до порушення прав та інтересів держави та про можливість настання невідворотних наслідків у вигляді втрат Державного бюджету є підставними.
Також, суд зазначає, що будь-яке забезпечення позову в адміністративній справі є наданням тимчасового захисту до вирішення справи по суті, який застосовується у виключних випадках за наявністю об`єктивних обставин, які дозволяють зробити обґрунтоване припущення, що невжиття відповідних заходів потягне за собою більшу шкоду, ніж їх застосування.
Суд вважає, що наведені позивачем у заяві про забезпечення позову доводи свідчать про наявність законних та переконливих підстав для вжиття заходів забезпечення позову, передбачених статтею 151 КАС України.
Враховуючи вищевикладене, суд вважає за необхідне вжити заходи забезпечення позову, шляхом:
заборони Політичній партії «Держава» (вул. Г.Сковороди, 17В, м. Київ, 04070, ідентифікаційний код юридичної особи: 21703036) та її регіональним організаціям вчиняти дії спрямовані на проведення видаткових операцій за рахунок № НОМЕР_1 , відкритим в АТ «Ощадбанк» (МФО 322669), до вирішення справи по суті;
заборони АТ «Ощадбанк» (МФО 322669) вчиняти дії за рахунок № НОМЕР_1 , спрямовані на проведення видаткових операцій за будь якими платіжними інструментами, до вирішення справи по суті.
Керуючись статтями 150-154, 248, 256, 289-3, п. 4, підп.15.5 п.15 Перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України, суд,
У Х В А Л И В :
Заяву Міністерства юстиції України у справі № П/857/4/22 про забезпечення позову задовольнити.
Заборонити Політичній партії «Держава» (вул. Г.Сковороди, 17В, м. Київ, 04070, ідентифікаційний код юридичної особи: 21703036) та її регіональним організаціям вчиняти дії спрямовані на проведення видаткових операцій за рахунок № НОМЕР_1 , відкритим в АТ «Ощадбанк» (МФО 322669) до вирішення справи по суті.
Заборонити АТ «Ощадбанк» (МФО 322669) вчиняти дії за рахунок № НОМЕР_1 , спрямовані на проведення видаткових операцій за будь якими платіжними інструментами до вирішення справи по суті.
Повідомити Міністерство юстиції України про постановлену ухвалу для невідкладного опублікування оголошення у порядку, передбаченому ч. 5 ст. 289-3 КАС України.
Невідкладно надіслати копії матеріалів справи в електронному вигляді до суду апеляційної інстанції.
Ухвала в частині вжиття заходів забезпечення адміністративного позову підлягає негайному виконанню.
Ухвала набирає законної сили з моменту її підписання та може бути оскаржена до Верховного Суду в складі колегії Касаційного адміністративного суду протягом десяти днів з дня її оприлюднення відповідно до ч. 5 ст. 289-3 КАС України шляхом подання апеляційної скарги безпосередньо до суду апеляційної інстанції.
Головуючий суддя С. М. Кузьмич судді З. М. Матковська В. З. Улицький
Суд | Восьмий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 19.05.2022 |
Оприлюднено | 23.06.2022 |
Номер документу | 104400840 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи щодо захисту політичних (крім виборчих) та громадянських прав, зокрема щодо забезпечення прав на свободу об’єднання у політичні партії та громадські організації |
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Кузьмич Сергій Миколайович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Кузьмич Сергій Миколайович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Кузьмич Сергій Миколайович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Кузьмич Сергій Миколайович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Кузьмич Сергій Миколайович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Кузьмич Сергій Миколайович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні