Рішення
від 20.02.2022 по справі 520/3123/21
ХАРКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Харківський окружний адміністративний суд 61022, м. Харків, майдан Свободи, 6, inbox@adm.hr.court.gov.ua, ЄДРПОУ: 34390710

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

21 лютого 2022 року № 520/3123/21

Харківський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді - Бабаєва А.І.,

за участі:

секретаря судового засідання Крамної А.М.,

представника позивача Шевченка Ю.С.,

представника відповідача Люботи В.М.,

представника відповідача Жадановської Т.В.,

представника відповідача Алексєєва О.І.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Харкові адміністративну справу за позовом Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Харківській області в особі Куп`янського відділення управління виконавчої дирекції ФСС України в Харківській області до Ліквідаційної комісії Відділу освіти, молоді та спорту Куп`янської районної державної адміністрації Харківської області про стягнення суми,

В С Т А Н О В И В:

Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Харківській області в особі Куп`янського відділення управління виконавчої дирекції ФСС України в Харківській області звернулось до Харківського окружного адміністративного суду з позовом, в якому просить суд стягнути з Куп`янської районної державної адміністрації Харківської області на користь Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Харківській області в особі Куп`янського відділення управління виконавчої дирекції ФСС України в Харківській області капіталізовані платежі на суму 548965,34 грн. (п`ятсот сорок вісім тисяч дев`ятсот шістдесят п`ять гривень 34 копійки).

Ухвалою Харківського окружного адміністративного суду від 02.03.2021 року відмовлено у відкритті провадження у справі №520/3123/21 за позовом Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Харківській області в особі Куп`янського відділення управління виконавчої дирекції ФСС України в Харківській області до Ліквідаційної комісії Відділу освіти, молоді та спорту Куп`янської районної державної адміністрації Харківської області про стягнення суми.

Постановою Другого апеляційного адміністративного суду від 19.05.2021 року апеляційну скаргу Управління виконавчої дирекції фонду соціального страхування в Харківській області залишено без задоволення. Ухвалу Харківського окружного адміністративного суду від 02.03.2021 року по справі № 520/3123/21 залишено без змін.

Постановою Верховного Суду від 16.08.2021 року касаційну скаргу Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Харківській області в особі Куп`янського відділення управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Харківській області задоволено. Ухвалу Харківського окружного адміністративного суду від 02.03.2021 та постанову Другого апеляційного адміністративного суду від 19.05.2021 скасовано. Справу направлено до Харківського окружного адміністративного суду для продовження розгляду.

Ухвалою Харківського окружного адміністративного суду від 13.09.2021 року прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито спрощене провадження в адміністративній справі за адміністративним позовом Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Харківській області в особі Куп`янського відділення управління виконавчої дирекції ФСС України в Харківській області до Ліквідаційної комісії Відділу освіти, молоді та спорту Куп`янської районної державної адміністрації Харківської області про стягнення суми.

В обґрунтування позовних вимог зазначив, що відповідачем, на думку позивача, протиправно не виплачено капіталізовані платежі на суму 548965,34 грн.

Відповідач, Ліквідаційна комісія Відділу освіти, молоді та спорту Куп`янської районної державної адміністрації Харківської області, подала до суду відзив на позовну заяву, в якому зазначила, що відповідач у спірних правовідносинах діяв згідно чинного законодавства.

В судове засідання представник позивача прибув, позовну заяву підтримав та просив її задовольнити.

В судове засідання представники відповідача прибули, проти позовної заяви заперечували та просили відмовити в її задоволенні.

Суд, заслухавши пояснення представника позивача та представників відповідача, дослідивши матеріали справи, проаналізувавши докази у їх сукупності вважає, що позов не підлягає задоволенню з наступних підстав.

Судом встановлено, що згідно відомостей з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, Відділ освіти, молоді та спорту Куп`янської районної державної адміністрації Харківської області (код ЄДРПОУ 02146156) з 21.12.2020 року перебуває в стані припинення у зв`язку з ліквідацією, відповідно до Закону України від 17 вересня 2020 року № 907-ІХ Про внесення змін до Бюджетного кодексу України, Закону України від 17 листопада 2020 року № 1009-ІХ Про внесення змін до деяких законів України щодо впорядкування окремих питань організації та діяльності органів місцевого самоврядування і районних державних адміністрацій постанови Верховної Ради України від 17 липня 2020 року № 807 Про утворення та ліквідацію районів, статей 104-107, 110-111 Цивільного кодексу України, розпорядження Кабінету Міністрів України від 15 квітня 2020 року №596 - р Про затвердження перспективного плану формування територіальних громад Харківської області, розпорядження Кабінету Міністрів України від 12 червня 2020 року № 725-р, Про визначення адміністративних центрів та затвердження територій територіальних громад Харківської області.

Відповідно до акту про нещасний випадок, пов`язаний з виробництвом від 12 грудня 2006 року, при виконанні трудових обов`язків працівник ОСОБА_1 визнаний потерпілим внаслідок нещасного випадку.

Постановою Куп`янського відділення управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Харківській області від 21 квітня 2020 року за №2011/757/757/14 потерпілому ОСОБА_1 призначено щомісячну страхову виплату в розмірі 2051,44 грн з 01 березня 2020 року безстроково.

Внаслідок оприлюднених у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань відомостей про перебування в стані припинення з 21 грудня 2020 року відділу освіти, молоді та спорту Куп`янської районної державної адміністрації Харківської області, керуючись пунктом 1 частини 1 статті 112, частиною 2 статті 1205 Цивільного кодексу України та Порядку капіталізації платежів до Фонду соціального страхування України у випадках ліквідації страхувальників, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №986 від 04.12.2019, Куп`янським відділенням Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування в Харківській області проведено капіталізацію платежів для продовження страхових виплат протягом життя потерпілого ОСОБА_1 , загальний розмір яких становить 548 965,34 грн.

Позивачем направлено відповідачу заяву від 12.01.2021 за №10-11-97, в якій просив визнати вимоги Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Харківській області в особі Куп`янського відділення управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Харківській області на суму 548 965,34 грн. та перерахувати на користь Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Харківській області в особі Куп`янського відділення Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Харківській області капіталізовані платежі в сумі 548965,34 грн.

Ліквідаційна комісія Відділу освіти, молоді та спорту Куп`янської районної державної адміністрації Харківської області направила до позивача лист №01-21/9 від 09.02.2021 року, в якому зазначила, що у зв`язку з припиненням з 1 січня 2021 року бюджетного фінансування Відділу освіти, молоді та спорту Куп`янської районної державної адміністрації, відсутністю можливості реалізації майна зазначеної бюджетної установи за його відсутністю, у ліквідаційної комісії Відділу освіти, молоді та спорту Куп`янської районної державної адміністрації задовольнити вимоги Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Харківській області в особі Куп`янського відділення управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Харківській області на суму 548965,34 грн. на підставі ст. 11 Закону України Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування відсутня будь яка можливість.

Правові, фінансові та організаційні засади загальнообов`язкового державного соціального страхування, гарантії працюючих громадян щодо їх соціального захисту у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності, вагітністю та пологами, від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, охорони життя та здоров`я визначаються Законом України «Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування» від 23.09.1999 за №1105-XIV (далі - Закон №1105-XIV).

Згідно частин 1 та 2 статті 4 Закону №1105-XIV Фонд соціального страхування України є органом, який здійснює керівництво та управління загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням від нещасного випадку, у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності та медичним страхуванням, провадить акумуляцію страхових внесків, контроль за використанням коштів, забезпечує фінансування виплат за цими видами загальнообов`язкового державного соціального страхування та здійснює інші функції згідно із затвердженим статутом.

Фонд є некомерційною самоврядною організацією, що діє на підставі статуту, який затверджується його правлінням.

Положення статті 11 Закону №1105-XIV визначають джерела формування коштів Фонду соціального страхування від нещасних випадків, зокрема, страхові внески страхувальників та застрахованих осіб; капіталізовані платежі, що надійшли у випадках ліквідації страхувальників у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.

Ліквідація Відділу освіти, молоді та спорту Куп`янської районної державної адміністрації Харківської області здійснюється на підставі розпорядження Куп`янської районної державної адміністрації № 270 від 17 грудня 2020 року , згідно якого вирішено припинити юридичну особу публічного права - Відділ освіти, молоді та спорту Куп`янської районної державної адміністрації Харківської області.

Згідно частини 2 статті 1 Закону №1105-XIV терміни «застрахована особа», «страхувальники» та «роботодавці» вживаються у цьому Законі у значеннях, наведених у Законі України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування».

Пунктом 10 частини 1 статті 1 Закону України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування» встановлено, що страхувальники - роботодавці та інші особи, які відповідно до цього Закону зобов`язані сплачувати єдиний внесок.

Відповідно до пункту 1 частини першої статті 4 Закону України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування» до роботодавців віднесено підприємства, установи та організації, інші юридичні особи, утворені відповідно до законодавства України, незалежно від форми власності, виду діяльності та господарювання, які використовують працю фізичних осіб на умовах трудового договору (контракту) або на інших умовах, передбачених законодавством, чи за цивільно-правовими договорами (крім цивільно-правового договору, укладеного з фізичною особою-підприємцем, якщо виконувані роботи (надавані послуги) відповідають видам діяльності відповідно до відомостей з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців), у тому числі філії, представництва, відділення та інші відокремлені підрозділи зазначених підприємств, установ і організацій, інших юридичних осіб, які мають окремий баланс і самостійно ведуть розрахунки із застрахованими особами.

За таких обставин, страхувальником у розумінні Закону №1105-XIV є всі види юридичних осіб, незалежно від форми власності, виду діяльності та господарювання, які, зокрема, використовують працю фізичних осіб на умовах трудового договору (контракту) або на інших умовах та мають окремий баланс і самостійно ведуть розрахунки із застрахованими особами.

Потерпілий ОСОБА_1 , який перебуває на обліку Фонду, як застрахована особа, 16 листопада 2006 року на момент нещасного випадку працював у Гусинській ЗОШ І-ІІІ ступенів Відділу освіти Куп`янської районної державної адміністрації, що ліквідується.

02 серпня 2018 року Гусинська ЗОШ І-Ш ступенів Відділу освіти Куп`янської районної державної адміністрації Харківської області перейменовано на Гусинський ліцей Куп`янської районної ради Харківської області.

Відповідно до Розпорядження Кабінету Міністрів України Про визначення адміністративних центрів та затвердження територій територіальних громад Харківської області від 12 червня 2020 року №725-р, с. Гусинка увійшла до складу Кіндрашівської територіальної громади.

Згідно рішення Куп`янської районної ради Харківської області від 23 грудня 2020 року за №30-VIII Про безоплатну передачу майна Кіндрашівській сільській раді заклади освіти з приналежними до них допоміжними, господарськими, іншими будівлями і спорудами та іншим рухомим, нерухомим й індивідуально визначеним 1 майном безоплатно передані ^зі спільної власності територіальних громад сіл, селищ Кубанського району до комунальної власності Кіндрашівської сільської ради Кубанського району Харківської області (ЄДРПОУ 04400328). При цьому, Куп`янській районній державній адміністрації доручено вжити необхідних організаційно - правових заходів щодо передачі майна зі спільної власності територіальних громад сіл, селищ Куп`янського району до комунальної власності Кіндрашівської сільської ради Куп`янського району Харківської області відповідно до вимог чинного законодавства.

Згідно Додатку 1 до зазначеного рішення Куп`янської районної ради від 23 грудня 2020 року № 30-VIII, до переліку закладів освіти, які передано із спільної власності територіальних громад сіл, селищ Кубанського району Харківської області до комунальної власності Кіндрашівської сільської ради, включено Гусинський ліцей Куп`янської районної ради Харківської області, який підпорядковувався Відділу освіти, молоді та спорту Куп`янської районної державної адміністрації Харківської області.

Так, права та обов`язки щодо Гусинського ліцею Куп`янської районної ради Харківської області, де раніше працював потерпілий ОСОБА_1 , перейшли до Відділу освіти, культури, молоді та спорту Кіндрашівської сільської ради Купянського района Харківської області, який створений 11 грудня 2020 року.

Особливості здійснення управління та фінансово-господарської діяльності закладів культури визначається, зокрема, законами України «Про місцеве самоврядування в Україні» та «Про освіту».

Пунктом 1 частини першої статті 32 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» передбачено, що до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать, зокрема, повноваження у сфері управління закладами освіти, охорони здоров`я, культури, фізкультури і спорту, оздоровчими закладами, які належать територіальним громадам або передані їм, молодіжними підлітковими закладами за місцем проживання, організація їх матеріально-технічного та фінансового забезпечення.

Відповідно до частин 1, 2 ст.24 Закону України «Про освіту» система управління закладами освіти визначається законом та установчими документами. Установчі документи закладу освіти повинні передбачати розмежування компетенції засновника (засновників), інших органів управління закладу освіти та його структурних підрозділів відповідно до законодавства. Управління закладом освіти в межах повноважень, визначених законами та установчими документами цього закладу, здійснюють: засновник (засновники); керівник закладу освіти; колегіальний орган управління закладу освіти; колегіальний орган громадського самоврядування; інші органи, передбачені спеціальними законами та/або установчими документами закладу освіти.

Приписами статті 78 вказаного Закону визначено, що фінансування закладів, установ і організацій системи освіти здійснюється за рахунок коштів відповідних бюджетів, а також інших джерел, не заборонених законодавством (частина 2). Заклади освіти мають право отримувати фінансування різних видів та з різних джерел, не заборонених законодавством. Державні і комунальні заклади освіти мають право розміщувати власні надходження на поточних рахунках, тимчасово вільні кошти - на депозитах у банках державного сектору, а також самостійно розпоряджатися надходженнями від зазначених коштів з метою провадження діяльності, передбаченої установчими документами (частина 12).

Частиною 1 статті 80 Закону України «Про освіту» передбачено, що до майна закладів освіти та установ, організацій, підприємств системи освіти належать: нерухоме та рухоме майно, включаючи будівлі, споруди, земельні ділянки, комунікації, обладнання, транспортні засоби, службове житло тощо; майнові права, включаючи майнові права інтелектуальної власності на об`єкти права інтелектуальної власності, зокрема інформаційні системи, об`єкти авторського права та/або суміжних прав; інші активи, передбачені законодавством. Майно закладів освіти та установ, організацій, підприємств системи освіти належить їм на правах, визначених законодавством.

Таким чином, у своїй діяльності комунальні некомерційні підприємства та установи не наділенні повною самостійною відповідальністю у відносинах з третіми особами, а така відповідальність субсидіарно покладається на органи місцевого самоврядування, у віданні яких перебувають відповідні підприємства або установи.

Аналогічна правова викладена у постанові Великої Палати Верховного Суду від 04.09.2018 у справі №5023/4388/12.

Враховуючи викладене, суд вважає, що у спірних правовідносинах відповідачем не порушено прав позивача, протилежного судовим розглядом не встановлено, а позивачем не доведено.

З огляду на викладене, суд приходить до висновку про відмову у задоволенні позовних вимог.

Згідно ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до ч. 1 ст. 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Частиною 2 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України встановлено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

З огляду на те, що позивач не довів обставин, які б свідчили про порушення його прав, свобод чи інтересів у сфері публічно-правових відносин, то у суду відсутні підстави для задоволення позову.

Розподіл судових витрат здійснюється відповідно до ст.139 Кодексу адміністративного судочинства України.

На підставі вищевикладеного та керуючись ст. 243, ст. 246, ст.255, ст. 293, ст. 295, ст. 297 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,

В И Р І Ш И В:

У задоволенні адміністративного позову Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Харківській області в особі Куп`янського відділення управління виконавчої дирекції ФСС України в Харківській області (пл.Конституції, 1, Палац Праці, 3 під., 4 пов., м. Харків, 61200) до Ліквідаційної комісії Відділу освіти, молоді та спорту Куп`янської районної державної адміністрації Харківської області (вул. 1 Травня, буд. 19, м. Куп`янськ, Харківська область, 63701) про стягнення суми відмовити.

Рішення може бути оскаржене до Другого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня проголошення рішення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Суддя Бабаєв А.І.

Указом Президента України № 64/2022 від 24.02.2022 з 24 лютого 2022 року був введений воєнний стан на території України, у зв`язку з бойовими діями на території Харківської області повний текст рішення складено 23.05.2022 року.

СудХарківський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення20.02.2022
Оприлюднено25.06.2022
Номер документу104438556
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо нагляду та контролю у сфері відповідних видів загальнообов’язкового державного соціального страхування

Судовий реєстр по справі —520/3123/21

Постанова від 03.02.2023

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Катунов В.В.

Ухвала від 03.02.2023

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Катунов В.В.

Ухвала від 15.12.2022

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Катунов В.В.

Ухвала від 15.12.2022

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Катунов В.В.

Ухвала від 20.09.2022

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Катунов В.В.

Рішення від 20.02.2022

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Бабаєв А.І.

Рішення від 21.02.2022

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Бабаєв А.І.

Ухвала від 12.11.2021

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Бабаєв А.І.

Ухвала від 13.09.2021

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Бабаєв А.І.

Ухвала від 07.09.2021

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Бабаєв А.І.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні