Головуючий І інстанції: Бабаєв А.І.
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
03 лютого 2023 р. Справа № 520/3123/21Другий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:
Головуючого судді Катунова В.В.,
Суддів: Бершова Г.Є. , Ральченка І.М. ,
розглянувши в порядку письмового провадження у приміщенні Другого апеляційного адміністративного суду адміністративну справу за апеляційною скаргою Головного управління Пенсійного фонду України в Харківській області на рішення Харківського окружного адміністративного суду від 21.02.2022, майдан Свободи, 6, м. Харків, 61022, повний текст складено 23.05.22 по справі № 520/3123/21
за позовом Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Харківській області в особі Куп`янського відділення управління виконавчої дирекції ФСС України в Харківській області
до Ліквідаційної комісії Відділу освіти, молоді та спорту Куп`янської районної державної адміністрації Харківської області
про стягнення суми,
ВСТАНОВИВ:
У лютому 2021 року Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Харківській області в особі Куп`янського відділення управління виконавчої дирекції ФСС України в Харківської області (далі також- позивач, Фонд) звернувся до Харківського окружного адміністративного суду з позовом до Ліквідаційної комісії Відділу освіти, молоді та спорту Куп`янської районної державної адміністрації Харківської області (далі також відповідач, Відділ освіти), в якому позивач просив: стягнути з Куп`янської районної державної адміністрації Харківської області на користь Фонду капіталізовані платежі на суму 548965,34 грн.
Позов обґрунтований тим, що в Управлінні перебуває на обслуговуванні ОСОБА_1 , з яким стався нещасний випадок та якому призначено страхові виплати за рахунок коштів Відділу освіти. Фонд отримав відомості від державного реєстратора стосовно внесення до ЄДР запису про рішення засновника (учасника) або уповноваженого ним органу щодо припинення Відділу освіти, молоді та спорту Куп`янської районної державної адміністрації Харківської області шляхом ліквідації, тому позивач здійснив розрахунок капіталізованих платежів відповідно до вимог Порядку капіталізації платежів до Фонду соціального страхування України у випадках ліквідації страхувальників, затвердженого постановою КМУ №986 від 04.02.2019 (далі-Порядок №986). Також позивач звертався до голови комісії з припинення Відділу освіти, молоді та спорту Куп`янської РДА Харківської області Ждановської Т.В. з письмовою заявою від 12.01.2021 №10-11-97 про грошові вимоги на суму 548965,34 грн по капіталізованим платежам відповідно до Закону України "Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування" та Порядку №986, однак голова ліквідаційної комісії Куп`янської РДА Харківської області ухиляється від розгляду заявлених грошових вимог Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Харківській області в особі Куп`янського відділення управління виконавчої дирекції ФСС України в Харківській області, тому звернувся до суду з цим позовом.
Рішенням Харківського окружного адміністративного суду від 21.02.2022 у задоволенні адміністративного позову відмовлено.
Не погоджуючись із прийнятим рішенням, позивач -Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Харківській області в особі Куп`янського відділення управління виконавчої дирекції ФСС України в Харківській області, звернувся до суду з апеляційною скаргою, в якій зазначає, що оскаржуване рішення суду не відповідає вимогам матеріального та процесуального права, а саме, судом першої інстанції неповно з`ясовано та не доведено обставини, що мають значення для справи, висновки суду першої інстанції не відповідають обставинам справи, в зв`язку з чим просить скасувати рішення суду першої інстанції та прийняти нове, яким задовольнити позовні вимоги у повному обсязі.
Зокрема, доводи апеляційної скарги обґрунтовані тим, що чинним законодавством передбачена капіталізація платежів до Фонду у випадках ліквідації страхувальника для задоволення вимог, що виникли з його зобов`язань внаслідок заподіяння шкоди життю та здоров`ю застрахованих осіб. Також зазначив, що суд першої інстанції помилково дійшов висновку, що наявність підпорядкування між різними юридичними особами надає право вважати, що відповідач не може нести відповідальність по своїм зобов`язанням, які виникають у разі його ліквідації.
Відповідач правом надання письмового відзиву на апеляційну скаргу не скористався.
Ухвалою Другого апеляційного адміністративного суду від 03.02.2023 року допущено заміну позивача у справі - Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Харківській області в особі Куп`янського відділення управління виконавчої дирекції ФСС України в Харківській області правонаступником Головним управлінням Пенсійного фонду України в Харківській області.
Сторони у судове засідання не з`явились, про дату, час і місце судового засідання повідомлені належним чином.
Відповідно до п. 2 ч. 1 ст. 311 Кодексу адміністративного судочинства України, суд апеляційної інстанції може розглянути справу без повідомлення учасників справи (в порядку письмового провадження) за наявними у справі матеріалами, якщо справу може бути вирішено на підставі наявних у ній доказів, у разі неприбуття жодного з учасників справи у судове засідання, хоча вони були належним чином повідомлені про дату, час і місце судового засідання.
Відповідно до ч. 2 ст. 313 Кодексу адміністративного судочинства України, неявка сторін або інших учасників справи, належним чином повідомлених про дату, час і місце розгляду справи, не перешкоджає розгляду справи.
З огляду на викладене, колегія суддів визнала за можливе розглянути справу в порядку письмового провадження.
Згідно ч. 4 ст. 229 КАС України фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснювалося.
Заслухавши суддю-доповідача, перевіривши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню, з огляду на наступне.
Судом першої інстанції встановлено, що згідно відомостей з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, Відділ освіти, молоді та спорту Куп`янської районної державної адміністрації Харківської області (код ЄДРПОУ 02146156) з 21.12.2020 року перебуває в стані припинення у зв`язку з ліквідацією, відповідно до Закону України від 17 вересня 2020 року № 907-ІХ Про внесення змін до Бюджетного кодексу України, Закону України від 17 листопада 2020 року № 1009-ІХ Про внесення змін до деяких законів України щодо впорядкування окремих питань організації та діяльності органів місцевого самоврядування і районних державних адміністрацій постанови Верховної Ради України від 17 липня 2020 року № 807 Про утворення та ліквідацію районів, статей 104-107, 110-111 Цивільного кодексу України, розпорядження Кабінету Міністрів України від 15 квітня 2020 року №596 - р Про затвердження перспективного плану формування територіальних громад Харківської області, розпорядження Кабінету Міністрів України від 12 червня 2020 року № 725-р, Про визначення адміністративних центрів та затвердження територій територіальних громад Харківської області.
Відповідно до акту про нещасний випадок, пов`язаний з виробництвом від 12 грудня 2006 року, при виконанні трудових обов`язків працівник ОСОБА_1 визнаний потерпілим внаслідок нещасного випадку.
Постановою Куп`янського відділення управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Харківській області від 21 квітня 2020 року за №2011/757/757/14 потерпілому ОСОБА_1 призначено щомісячну страхову виплату в розмірі 2051,44 грн з 01 березня 2020 року безстроково.
Внаслідок оприлюднених у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань відомостей про перебування в стані припинення з 21 грудня 2020 року відділу освіти, молоді та спорту Куп`янської районної державної адміністрації Харківської області, керуючись пунктом 1 частини 1 статті 112, частиною 2 статті 1205 Цивільного кодексу України та Порядку капіталізації платежів до Фонду соціального страхування України у випадках ліквідації страхувальників, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №986 від 04.12.2019, Куп`янським відділенням Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування в Харківській області проведено капіталізацію платежів для продовження страхових виплат протягом життя потерпілого ОСОБА_1 , загальний розмір яких становить 548 965,34 грн.
Позивачем направлено відповідачу заяву від 12.01.2021 за №10-11-97, в якій просив визнати вимоги Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Харківській області в особі Куп`янського відділення управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Харківській області на суму 548 965,34 грн. та перерахувати на користь Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Харківській області в особі Куп`янського відділення Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Харківській області капіталізовані платежі в сумі 548965,34 грн.
Ліквідаційна комісія Відділу освіти, молоді та спорту Куп`янської районної державної адміністрації Харківської області направила до позивача лист №01-21/9 від 09.02.2021 року, в якому зазначила, що у зв`язку з припиненням з 1 січня 2021 року бюджетного фінансування Відділу освіти, молоді та спорту Куп`янської районної державної адміністрації, відсутністю можливості реалізації майна зазначеної бюджетної установи за його відсутністю, у ліквідаційної комісії Відділу освіти, молоді та спорту Куп`янської районної державної адміністрації задовольнити вимоги Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Харківській області в особі Куп`янського відділення управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Харківській області на суму 548965,34 грн. на підставі ст. 11 Закону України Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування відсутня будь яка можливість.
Вважаючи, що відповідач у зв`язку зі своєю ліквідацією повинен сплатити капіталізовані платежі для здійснення страхових виплат і надання соціальних послуг ОСОБА_1 , позивач звернувся з цим позовом до суду.
Відмовляючи у задоволенні позовних вимог, суд першої інстанції виходив з того, що ліквідація Відділу освіти, молоді та спорту Куп`янської районної державної адміністрації Харківської області не є підставою для капіталізації страхових платежів для подальшої їх виплати потерпілому, оскільки його функції зі сплати страхових внесків перейшли до Відділу освіти, культури, молоді та спорту Кіндрашівської сільської ради Куп`янського району Харківської області.
Надаючи правову оцінку доводам апеляційної скарги, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції з таких підстав.
Правові, фінансові та організаційні засади загальнообов`язкового державного соціального страхування, гарантії працюючих громадян щодо їх соціального захисту у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності, вагітністю та пологами, від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, охорони життя та здоров`я визначаються Законом України «Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування» від 23.09.1999 за №1105-XIV (далі - Закон №1105-XIV).
Згідно частин 1 та 2 статті 4 Закону №1105-XIV Фонд соціального страхування України є органом, який здійснює керівництво та управління загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням від нещасного випадку, у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності та медичним страхуванням, провадить акумуляцію страхових внесків, контроль за використанням коштів, забезпечує фінансування виплат за цими видами загальнообов`язкового державного соціального страхування та здійснює інші функції згідно із затвердженим статутом.
Фонд є некомерційною самоврядною організацією, що діє на підставі статуту, який затверджується його правлінням.
Положення статті 11 Закону №1105-XIV визначають джерела формування коштів Фонду соціального страхування від нещасних випадків, зокрема, страхові внески страхувальників та застрахованих осіб; капіталізовані платежі, що надійшли у випадках ліквідації страхувальників у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.
Апеляційним судом встановлено, що ліквідація Відділу освіти, молоді та спорту Куп`янської районної державної адміністрації Харківської області здійснюється на підставі розпорядження Куп`янської районної державної адміністрації № 270 від 17 грудня 2020 року , згідно якого вирішено припинити юридичну особу публічного права - Відділ освіти, молоді та спорту Куп`янської районної державної адміністрації Харківської області.
Згідно частини 2 статті 1 Закону №1105-XIV терміни «застрахована особа», «страхувальники» та «роботодавці» вживаються у цьому Законі у значеннях, наведених у Законі України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування».
Пунктом 10 частини 1 статті 1 Закону України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування» встановлено, що страхувальники - роботодавці та інші особи, які відповідно до цього Закону зобов`язані сплачувати єдиний внесок.
Відповідно до пункту 1 частини першої статті 4 Закону України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування» до роботодавців віднесено підприємства, установи та організації, інші юридичні особи, утворені відповідно до законодавства України, незалежно від форми власності, виду діяльності та господарювання, які використовують працю фізичних осіб на умовах трудового договору (контракту) або на інших умовах, передбачених законодавством, чи за цивільно-правовими договорами (крім цивільно-правового договору, укладеного з фізичною особою-підприємцем, якщо виконувані роботи (надавані послуги) відповідають видам діяльності відповідно до відомостей з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців), у тому числі філії, представництва, відділення та інші відокремлені підрозділи зазначених підприємств, установ і організацій, інших юридичних осіб, які мають окремий баланс і самостійно ведуть розрахунки із застрахованими особами.
За таких обставин, страхувальником у розумінні Закону №1105-XIV є всі види юридичних осіб, незалежно від форми власності, виду діяльності та господарювання, які, зокрема, використовують працю фізичних осіб на умовах трудового договору (контракту) або на інших умовах та мають окремий баланс і самостійно ведуть розрахунки із застрахованими особами.
Судовим розглядом встановлено, що потерпілий ОСОБА_1 , який перебуває на обліку Фонду, як застрахована особа, 16 листопада 2006 року на момент нещасного випадку працював у Гусинській ЗОШ І-ІІІ ступенів Відділу освіти Куп`янської районної державної адміністрації, що ліквідується.
02 серпня 2018 року Гусинська ЗОШ І-Ш ступенів Відділу освіти Куп`янської районної державної адміністрації Харківської області перейменовано на Гусинський ліцей Куп`янської районної ради Харківської області.
Відповідно до Розпорядження Кабінету Міністрів України Про визначення адміністративних центрів та затвердження територій територіальних громад Харківської області від 12 червня 2020 року №725-р, с. Гусинка увійшла до складу Кіндрашівської територіальної громади.
Згідно рішення Куп`янської районної ради Харківської області від 23 грудня 2020 року за №30-VIII Про безоплатну передачу майна Кіндрашівській сільській раді заклади освіти з приналежними до них допоміжними, господарськими, іншими будівлями і спорудами та іншим рухомим, нерухомим й індивідуально визначеним 1 майном безоплатно передані ^зі спільної власності територіальних громад сіл, селищ Кубанського району до комунальної власності Кіндрашівської сільської ради Кубанського району Харківської області (ЄДРПОУ 04400328). При цьому, Куп`янській районній державній адміністрації доручено вжити необхідних організаційно - правових заходів щодо передачі майна зі спільної власності територіальних громад сіл, селищ Куп`янського району до комунальної власності Кіндрашівської сільської ради Куп`янського району Харківської області відповідно до вимог чинного законодавства.
Згідно Додатку 1 до зазначеного рішення Куп`янської районної ради від 23 грудня 2020 року № 30-VIII, до переліку закладів освіти, які передано із спільної власності територіальних громад сіл, селищ Кубанського району Харківської області до комунальної власності Кіндрашівської сільської ради, включено Гусинський ліцей Куп`янської районної ради Харківської області, який підпорядковувався Відділу освіти, молоді та спорту Куп`янської районної державної адміністрації Харківської області.
Так, права та обов`язки щодо Гусинського ліцею Куп`янської районної ради Харківської області, де раніше працював потерпілий ОСОБА_1 , перейшли до Відділу освіти, культури, молоді та спорту Кіндрашівської сільської ради Купянського района Харківської області, який створений 11 грудня 2020 року.
Особливості здійснення управління та фінансово-господарської діяльності закладів культури визначається, зокрема, законами України «Про місцеве самоврядування в Україні» та «Про освіту».
Пунктом 1 частини першої статті 32 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» передбачено, що до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать, зокрема, повноваження у сфері управління закладами освіти, охорони здоров`я, культури, фізкультури і спорту, оздоровчими закладами, які належать територіальним громадам або передані їм, молодіжними підлітковими закладами за місцем проживання, організація їх матеріально-технічного та фінансового забезпечення.
Відповідно до частин 1, 2 ст.24 Закону України «Про освіту» система управління закладами освіти визначається законом та установчими документами. Установчі документи закладу освіти повинні передбачати розмежування компетенції засновника (засновників), інших органів управління закладу освіти та його структурних підрозділів відповідно до законодавства. Управління закладом освіти в межах повноважень, визначених законами та установчими документами цього закладу, здійснюють: засновник (засновники); керівник закладу освіти; колегіальний орган управління закладу освіти; колегіальний орган громадського самоврядування; інші органи, передбачені спеціальними законами та/або установчими документами закладу освіти.
Приписами статті 78 вказаного Закону визначено, що фінансування закладів, установ і організацій системи освіти здійснюється за рахунок коштів відповідних бюджетів, а також інших джерел, не заборонених законодавством (частина 2). Заклади освіти мають право отримувати фінансування різних видів та з різних джерел, не заборонених законодавством. Державні і комунальні заклади освіти мають право розміщувати власні надходження на поточних рахунках, тимчасово вільні кошти - на депозитах у банках державного сектору, а також самостійно розпоряджатися надходженнями від зазначених коштів з метою провадження діяльності, передбаченої установчими документами (частина 12).
Частиною 1 статті 80 Закону України «Про освіту» передбачено, що до майна закладів освіти та установ, організацій, підприємств системи освіти належать: нерухоме та рухоме майно, включаючи будівлі, споруди, земельні ділянки, комунікації, обладнання, транспортні засоби, службове житло тощо; майнові права, включаючи майнові права інтелектуальної власності на об`єкти права інтелектуальної власності, зокрема інформаційні системи, об`єкти авторського права та/або суміжних прав; інші активи, передбачені законодавством. Майно закладів освіти та установ, організацій, підприємств системи освіти належить їм на правах, визначених законодавством.
Таким чином, у своїй діяльності комунальні некомерційні підприємства та установи не наділенні повною самостійною відповідальністю у відносинах з третіми особами, а така відповідальність субсидіарно покладається на органи місцевого самоврядування, у віданні яких перебувають відповідні підприємства або установи.
Аналогічна правова викладена у постанові Великої Палати Верховного Суду від 04.09.2018 у справі №5023/4388/12.
З огляду на вищезазначене, колегія суддів погоджується з висновками судів першої та апеляційної інстанцій про те, що ліквідація Відділу освіти, молоді та спорту Куп`янської районної державної адміністрації Харківської області не є підставою для капіталізації страхових платежів для подальшої їх виплати потерпілим, оскільки права та обов`язки щодо Гусинського ліцею Куп`янської районної ради Харківської області, де раніше працював потерпілий ОСОБА_1 , перейшли до Відділу освіти, культури, молоді та спорту Кіндрашівської сільської ради Купянського района Харківської області, який створений 11 грудня 2020 року.
Таким чином доводи відповідача про необхідність проведення капіталізації платежів у межах спірних правовідносин не ґрунтуються на положеннях чинного законодавства.
З огляду на викладене, колегія суддів апеляційної інстанції дійшла висновку, що рішення суду першої інстанції ґрунтується на всебічному, повному та об`єктивному розгляді всіх обставин справи, які мають значення для вирішення спору, відповідає нормам матеріального та процесуального права, доводи апеляційної скарги не спростовують висновків суду першої інстанції, викладених у зазначеному рішенні, у зв`язку з чим підстав для його скасування не вбачається.
Інші доводи апеляційної скарги встановлених обставин справи та висновків суду першої інстанції не спростовують та не дають підстав для висновку про неправильне застосування судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, яке призвело або могло призвести до неправильного вирішення справи.
За змістом частини першої статті 316 КАС суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
Керуючись ст. ст. 243, 250, 311, 315, 316, 321 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Головного управління Пенсійного фонду України в Харківській області - залишити без задоволення.
Рішення Харківського окружного адміністративного суду від 21.02.2022 по справі № 520/3123/21 залишити без змін .
Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена у касаційному порядку протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення шляхом подачі касаційної скарги безпосередньо до Верховного Суду.
Суддя-доповідач В.В. Катунов Судді Г.Є. Бершов І.М. Ральченко
Суд | Другий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 03.02.2023 |
Оприлюднено | 08.02.2023 |
Номер документу | 108802459 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо управління, нагляду, контролю та інших владних управлінських функцій (призначення, перерахунку та здійснення страхових виплат) у сфері відповідних видів загальнообов’язкового державного соціального страхування, з них загальнообов’язкового державного пенсійного страхування, з них |
Адміністративне
Другий апеляційний адміністративний суд
Катунов В.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні