Постанова
від 22.05.2022 по справі 809/1054/18
ІВАНО-ФРАНКІВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ СУД

Справа № 809/1054/18

Провадження № 22-ц/4808/353/22

Головуючий у 1 інстанції Мергель М.Р.

Суддя-доповідач Бойчук

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

23 травня 2022 року м. Івано-Франківськ

Івано-Франківський апеляційний суд в складі:

судді-доповідача Бойчука І.В.,

суддів: Василишин Л.В., Максюти І.О.,

секретаря Шандалович В.В.,

з участю: ОСОБА_1 , ОСОБА_2 ,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в режимівідеоконференції справу за позовом ОСОБА_1 до Південно-Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Івано-Франківськ), головного спеціаліста відділу державної реєстрації друкованих засобів масової інформації та громадських формувань в Івано-Франківській області Управління державної реєстрації Південно-Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Івано-Франківськ) ОСОБА_2 , третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору: Первинна профспілкова організація «Бурштинської ТЕС» про визнання дій протиправними та скасування реєстраційної дії за апеляційною скаргою ОСОБА_1 на рішення Галицького районного суду від 06 грудня 2021 року під головуванням судді Мергеля М.Р. у м. Галич,

в с т а н о в и в:

ОСОБА_1 звернувся досуду першоїінстанції зпозовом до Південно-Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Івано-Франківськ), головного спеціаліста відділу державної реєстрації друкованих засобів масової інформації та громадських формувань в Івано-Франківській області Управління державної реєстрації Південно-Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Івано-Франківськ) ОСОБА_2 , третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору: Первинна профспілкова організація «Бурштинської ТЕС», про визнання дій протиправними та скасування реєстраційної дії.

Свої позовні вимоги обґрунтував тим, що реєстраційна дія відповідача ОСОБА_2 здійснена незаконно, оскільки для зміни керівника юридичної особи профспілкового комітету «Бурштинської ТЕС» обов`язково має бути рішення Загальних зборів членів профспілки «Бурштинської ТЕС» про такі зміни, якого у цьому випадку не було. Отже вважає, що відповідач порушив приписи частини другої статті 246 КЗпП України та пунктів 4.15, 4.25 Статуту Укрелектропрофспілки.

Рішенням Галицького районного суду від 06 грудня 2021 року відмовлено в задоволенні позову ОСОБА_1 .

В апеляційній скарзі апелянт вказує, що рішення суду першої інстанції є неправильним, незаконним, необґрунтованим і підлягає скасуванню.

При ухваленні рішення суд неправильно застосував норми матеріального права та порушив норми процесуального права, що є підставою для його скасування.

Апелянт вважає, що реєстраційні дії, які були проведені реєстратором ОСОБА_2 повинні бути скасовані, тому що при їх прийнятті були порушені норми Конституції, Закону «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань» Кодексу законів про працю, норми Закону «Про засади запобігання та протидії дискримінації в Україні», Закону «Про професійні спілки, їх права та гарантії діяльності», Закону «Про громадські об`єднання», Закону «Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки»,Конвенції «Про захист прав людини і основоположних свобод».

При винесенні рішення суд неправильно застосував ст. 15 та 28 Закону «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань», а також пункти 4.20, 5.4, 5.8, 5.9 та 5.10 Статуту Укрелектропрофспілки.

Апелянт вважає, що ОСОБА_3 не мав повноважень від юридичної особи -профспілкового комітету Бурштинської ТЕС на зміну керівника з ОСОБА_1 на ОСОБА_3 .

Вважає,що постановаПрезидії центральногокомітету Профспілкипрацівників енергетикита електротехнічноїпромисловості України від 13.03.18 № П-10-1 «Про діяльність «Профспілкового комітету Бурштинської ТЕС» суперечить вимогам Конституції, законів України та суперечать статуту громадського формування.

Суд не надав уваги тому факту, що ОСОБА_4 відмовився від допиту з свідками ОСОБА_5 та ОСОБА_6 , які засвідчили, що він у березні 2018 року визнав, що помилився, вчиняючи реєстраційну дію по заміні керівника юридичної особи з ОСОБА_1 на ОСОБА_7 .

Суд отримав матеріали реєстраційної справи з якої видно, що керівники профспілки Бурштинської ТЕС, які були перед ОСОБА_1 , а саме ОСОБА_8 та ОСОБА_9 обиралися Загальними зборами членів профспілки Бурштинської ТЕС, як і сам ОСОБА_1 . Тобто вищестояща (Київська) профспілка немає права призначати керівника у Бурштинську профспілку. Вважає, що будь-які дії Київської профспілки є нікчемними по відношенню до Бурштинської профспілки та не мають юридичної сили.

Апелянт зазначає, що реєстратор ОСОБА_2 не врахував п.4.25 Статуту Профспілки працівників енергетики та електротехнічної промисловості України про те, що звільнити голову профкому Бурштинської ТЕС ОСОБА_1 можуть тільки Загальні збори членів профспілки, тобто орган, який його обрав на цю посаду.

Апелянт вважає, що його позбавлено права на справедливий суд. Тому він, не зміг здійснити необхідні заходи для розумного та справедливого розгляду справи.

Просить скасувати рішення суду першої інстанції і ухвалити нове рішення, яким задовольнити позов повністю, а саме визнати протиправною та скасувати реєстраційну дію реєстратора Кулявого А.С.

Кулявий А.С.та Південно-Західнеміжрегіональне управлінняМіністерства юстиції(м.Івано-Франківськ) подали відзиви на апеляційну скаргу, де зазначають, що вимоги, викладені в апеляційній скарзі є безпідставними та необґрунтованими і вказували, що Первинна профспілкова організація «Бурштинської ТЕС» є організаційною ланкою Профспілки працівників енергетики та електротехнічної промисловості України.

До головного спеціаліста відділу державної реєстрації друкованих засобів масової інформації та громадських формувань Головного територіального управління юстиції в Івано-Франківській області Кулявого А.С. 15.03.2018 звернувся заявник ОСОБА_3 із документами для проведення державної реєстрації змін до відомостей про юридичну особу, що містяться в Єдиному державному реєстрі, а саме: зміни найменування юридичної особи; зміни відомостей про членів керівних органів громадського формування; зміни керівника юридичної особи.

Заявником для проведення вказаної реєстраційної дії подано наступні документи: заява про державну реєстрацію змін до відомостей про юридичну особу, що містяться в Єдиному державному реєстрі; рішення уповноваженого органу про зміни (постанова Президії Центрального комітету Профспілки працівників енергетики та електротехнічної промисловості України від 13.03.2018 №П-10-1), реєстр осіб, які брали участь в уповноваженому органі управління про зміни.

Станом на 15.03.2018 встановлено відсутність підстав для відмови у державній реєстрації і прийнято рішення відповідно до норм Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань» про державну реєстрацію змін до відомостей про організацію професійної спілки, що міститься в Єдиному державному реєстрі, згідно якого відбулися зміни в керівному органі, а саме: на підставі рішення Президії центрального комітету Профспілки працівників енергетики та електротехнічної промисловості України від 13.03.2018 №П-10-1 змінено найменування з «Профспілковий комітет Бурштинської ТЕС» на Первинна профспілкова організація «Бурштинської ТЕС»; призначено профспілкового представника ОСОБА_7 .

Відповідно до пункту 4.2 статуту Профспілки структурними організаціями (організаційними ланками) Профспілки є: первинні профспілкові організації, які об`єднують членів Профспілки - працівників підприємств, організацій, закладів енергетики, електротехнічної промисловості, енергобудівельного комплексу, підприємств, організацій, закладів інших галузей, незалежно від форм власності та господарювання пенсіонерів, студентів, учнів, викладацького і технічного персоналу навчальних закладів, працюючих у фізичних осіб, об`єднань трудящих, що забезпечують себе роботою самостійно; територіальні, об`єднані профспілкові організації, які утворюються з первинних організацій Профспілки, що розташовані в Автономній Республіці Крим, одній або декількох областях, місті Києві, та здійснюють свої повноваження через створені ними виборні органи - комітети (ради), очолювані головами, а де вони не створювалися - через Представника Центрального комітету Профспілки.

Згідно пункту 4.10 статуту Профспілки в окремих первинних, територіальних організаціях Профспілки замість виборного профспілкового органу за рішенням вищого за рівнем виборного органу Профспілки може призначатися Профспілковий представник з повноваженням виборного органу.

В свою чергу, пунктом 4.13.1 статуту Профспілки працівників енергетики та електротехнічної промисловості України встановлено, що вищим за рівнем виборними органами для організації Профспілки є, зокрема, Центральний комітет Профспілки та його Президія - для первинних, об`єднаних, територіальних організацій Профспілки, рад голів профкомів (голів профкомів).

Враховуючи вищевказане, постанова Президії Центрального комітету Профспілки працівників енергетики та електротехнічної промисловості України від 13.03.2018 №П-10-1 є рішенням уповноваженого органу про зміни.

Згідно пункту 2 постанови Президії Центрального комітету Профспілки працівників енергетики та електротехнічної промисловості України від 13.03.2018 №П-10-1 визначено, що на підставі пункту 4.10 Статуту призначити (обрати) ОСОБА_7 з 01 березня 2018 року Профспілковим представником у «Профспілковий комітет Бурштинської ТЕС» (Профком Бурштинської ТЕС) з повноваженнями виборного органу (керівника) на строк до обрання голови цієї первинної профспілкової організації.

Відповідно до пункту 3 постанови Президії Центрального комітету Профспілки працівників енергетики та електротехнічної промисловості України від 13.03.2018 МП-10-1 профспілковому представнику Кучинському В.М. доручено здійснити державну реєстрацію змін до відомостей про юридичну особу «Профспілковий комітет Бурштинської ТЕС» та її керівника. Для цього ОСОБА_3 доручено: заповнювати, підписувати та подавати заяви, запити, реєстраційні картки; розписуватись від імені «Профспілкового комітету Бурштинської ТЕС» в необхідних документах; виконувати всі інші дії в межах та обсягах, передбачених чинним законодавством України для такого роду повноважень; внести відомості про Профспілкового представника в Первинній профспілковій організації «Бурштинської ТЕС» в якості Голови профкому ОСОБА_7 до відповідних реєстраційних документів.

Вважають, що прийняте рішення реєстратора відповідало нормам Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб підприємців та громадських формувань» (в редакції, яка була чинною на момент проведення реєстраційної дії) є правомірним.

Повноваження профспілкового представника виникають з моменту фактичного початку виконання ним своїх обов`язків на підставі прийнятого уповноваженим органом управління рішення про його призначення (обрання).

ОСОБА_3 був наділений повноваженнями щодо подання необхідних документів для проведення реєстраційної дії змін до відомостей про юридичну особу.

Зазначають, що до повноважень державного реєстратора, визначених статтею 6 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб підприємців та громадських формувань», не належить встановлення достовірності даних, зазначених у документах, обставин, що передували підготовці поданих державному реєстратору документів та достовірності даних зазначених документів. Крім того, реєстраційна дія проводилася на підставі статуту Профспілки працівників енергетики та електротехнічної промисловості України, який зареєстрований 31.03.2016 року державним реєстратором Шевченківської районної в місті Києві державної адміністрації Стичінським О.Ф.

Під час здійснення оспорюваної у справі реєстраційної дії державний реєстратор, який офіційно фіксує відповідні зміни у відомостях про юридичну особу, лише перевіряє наявність передбачених Законом підстав для цього та повноваження на подання заяви для внесення таких змін, і не зобов`язаний перевіряти на відповідність приписам чинного законодавства зареєстрованого у встановленому порядку Статуту.

Таким чином, державний реєстратор не зобов`язаний і не мав права під час прийняття рішення про вчинення оспорюваної реєстраційної дії надавати правову оцінку приписам пункту 4.10 Статуту, на підставі якого, зокрема, прийнята Постанова № П-10-1, що була підставою для здійснення відповідної реєстраційної дії.

В засіданні апеляційного суду ОСОБА_1 апеляційну скаргу підтримав з мотивів, наведеній у ній.

Головний спеціаліст відділу державної реєстрації друкованих засобів масової інформації та громадських формувань в Івано-Франківській області Управління державної реєстрації Південно-Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Івано-Франківськ) Кулявий А. С. вимоги апеляційної скарги заперечив, покликаючись на обґрунтованість висновків суду першої інстанції.

Представник Південно-Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Івано-Франківськ), в судове засідання не з`явився, хоча судом належним чином повідомлено про дату, час і місце розгляду справи.

Враховуючи вищенаведенета необхідністьдотримання судомстроків розгляду, колегія суддів відповідно до статті 372 ЦПК України не вбачає перешкод у розгляді справи в зв`язку з неявкою представника ПЗМУМЮ (м. Івано-Франківськ).

Заслухавши суддю-доповідача, пояснення ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , колегія суддів дійшла висновку про залишення апеляційної скарги без задоволення з таких підстав.

Встановлено,що 20березня 2000року Івано-Франківськеобласне управлінняюстиції зареєструвалоПервинну профспілковуорганізацію «БурштинськоїТЕС» якорганізаційну ланкуІвано-Франківськоїобласної галузевоїРади профспілкипрацівників енергетикита електротехнічноїпромисловості України,яка набуластатусу юридичноїособи напідставі Статутузареєстрованої 14.03.2000Всеукраїнської професійноїспілки працівниківенергетики таелектротехнічної промисловостіУкраїни (т.1а.с.41,т.3а.с.52-71).

На підставі заяви від 26 червня 2008 року проведено зміни найменування Профспілкового комітету Бурштинської ДРЕС на Профспілковий комітет Бурштинської ТЕС (т. 1 а.с.46).

Відповідно до постанови № 3 звітно-виборної конференції про обрання голови профспілкового комітету Бурштинської ТЕС від 17.09.2015 визначено обрати головою профспілкового комітету Бурштинської ТЕС ОСОБА_1 терміном на 5 років (т. 1, а. с. 58).

Згідно з наказом Профспілкового комітету Бурштинської ТЕС від 23.09.2015 № 381 «Про призначення голови профкому Бурштинської ТЕС», ОСОБА_1 з 23.09.2015 приступив до виконання обов`язків голови профспілкового комітету Бурштинської ТЕС (т. 1, а. с. 58).

21 вересня 2017 року Президія центрального комітету Профспілки працівників енергетики та електротехнічної промисловості України прийняла постанову № П-7-1 «Про результати спільної перевірки викладених у інформації ОСОБА_10 фактів невідповідності дій адміністрації Бурштинської ТЕС при виконанні п. 6.6. Колективного договору ПАТ «ДТЕК Західенерго», згідно з пунктом 1 якої ОСОБА_1 виключено із Профспілки працівників енергетики та електротехнічної промисловості України (т. 1, а. с. 103-114).

05 жовтня 2017 року профком Бурштинської ТЕС прийняв ОСОБА_1 знову у члени профспілки протоколом № 29.

ОСОБА_3 15 березня 2018 року звернувся до Головного спеціаліста відділу Державної реєстрації друкованих засобів масової інформації та громадських формувань управління державної реєстрації Головного територіального управління юстиції в Івано-Франківській області Кулявого А.С. із заявою про державну реєстрацію змін до відомостей про юридичну особу, що містяться в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, а саме: зміни найменування юридичної особи; зміна відомостей про членів керівних органів громадського формування; зміни керівника юридичної особи (т. 1, а. с. 68-69).

Згідно з описом документів, що надаються юридичною особою державному реєстратору для проведення реєстраційної дії «Внесення змін до відомостей про юридичну особу, що не пов`язані зі змінами в установчих документах», Профспілковий комітет Бурштинської ТЕС надав такі документи: реєстраційна картка на внесення змін до відомостей про юридичну особу, які містяться в державному реєстрі юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців; рішення уповноваженого органу управління про зміну керівника або інших осіб, що обираються (призначаються) до органу управління юридичної особи, або осіб, які мають право вчиняти дії від імені юридичної особи без довіреності, у тому числі підписувати договори; реєстр осіб, які брали участь в уповноваженому органі управління про зміни; рішення державного реєстратора (т. 1, а. с. 65-66).

15 березня 2018 року відповідач ОСОБА_2 прийняв рішення про державну реєстрацію змін до відомостей про організацію професійної спілки, що міститься в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань. Зокрема, зміна найменування юридичної особи; зміна керівника або відомостей про керівника юридичної особи; зміна відомостей про членів керівних органів громадського формування (т. 1, а. с. 74).

Відповідно до прийнятого відповідачем рішення від 15 березня 2018 року зареєстровано зміни в керівному органі, а саме: на підставі постанови Президії центрального комітету Профспілки працівників енергетики та електротехнічної промисловості України від 13.03.2018 № П-10-1 змінено найменування з «Профспілковий комітет Бурштинської ТЕС» на Первинна профспілкова організація «Бурштинської ТЕС»; призначено профспілкового представника в Первинній профспілковій організації «Бурштинської ТЕС» Кучинського Василя Миколайовича.

Відповідно до змісту пункту 2 постанови Президії центрального комітету Профспілки працівників енергетики та електротехнічної промисловості України від 13.03.2018 № П-10-1 (далі Постанова № П-10-1) визначено, що на підставі пункту 4.10 Статуту призначити (обрати) ОСОБА_7 з 01 березня 2018 року Профспілковим представником у «Профспілковий комітет Бурштинської ТЕС» (Профком Бурштинської ТЕС) з повноваженнями виборного органу (керівника) на строк до обрання голови цієї первинної профспілкової організації.

Відповідно до пункту 3 Постанови № П-10-1 профспілковому представнику ОСОБА_3 доручено здійснити державну реєстрацію змін до відомостей про юридичну особу «Профспілковий комітет Бурштинської ТЕС» та її керівника. Для цього ОСОБА_3 доручено: заповнювати, підписувати та подавати заяви, запити, реєстраційні картки; розписуватись від імені «Профспілкового комітету Бурштинської ТЕС» в необхідних документах; виконувати всі інші дії в межах та обсягах, передбачених чинним законодавством України для такого роду повноважень; внести відомості про Профспілкового представника у Первинній профспілковій організації «Бурштинської ТЕС» в якості Голови профкому ОСОБА_7 до відповідних реєстраційних документів.

Крім того, у мотивувальній частині Постанови № П-10-1 зазначено, що відповідно до п. 4.13 Статуту вищим органом для первинної профспілкової організації є Президія Центрального комітету галузевої профспілки. Всупереч Статуту та прийнятим рішенням Президії ЦК керівництво профкомом здійснює виключений з членів профспілки та усунутий з цієї посади ОСОБА_1

ОСОБА_1 23.03.2018 звернувся на урядову гарячу лінію та повідомив про зміни в Реєстрі керівника юридичної особи без згоди Загальних зборів членів профспілки Бурштинської ТЕС.

ОСОБА_1 06.04.2018 звертався до Міністерства юстиції України зі скаргою, в якій вказав на протиправні дії ОСОБА_2 щодо державної реєстрації змін до відомостей про організацію професійної спілки та просив скасувати реєстраційні дії, вчинені відповідачем 15.03.2018.

За результатами розгляду скарги позивача від 06.04.2018 Міністерство юстиції України прийняло наказ від 05.05.2018 №1572/7 «Про відмову у задоволенні скарги ОСОБА_1 від 06.04.2018». Відмова у задоволенні скарги ОСОБА_1 ґрунтувалась на тому, що скарга оформлена без дотримання вимог, визначених частиною 5 статті 34 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб підприємців та громадських формувань», а саме: скарга не містила відомостей про наявність чи відсутність судового спору з порушеного у скарзі питання.

Відносини, що виникають у сфері державної реєстрації юридичних осіб, їхньої символіки (у випадках, передбачених законом), громадських формувань, що не мають статусу юридичної особи, та фізичних осіб-підприємців, регулює Закон України«Про державнуреєстрацію юридичнихосіб,фізичних осібпідприємців тагромадських формувань» від 15 травня 2003 року № 755-IV (з відповідними змінами і доповненнями, далі Закон № 755).

Частиною другою статті 6 Закону № 755 встановлено, що державний реєстратор: приймає документи; перевіряє документи на наявність підстав для зупинення розгляду документів; перевіряє документи на наявність підстав для відмови у державній реєстрації; проводить реєстраційну дію (у тому числі з урахуванням принципу мовчазної згоди) за відсутності підстав для зупинення розгляду документів та відмови у державній реєстрації шляхом внесення запису до Єдиного державного реєстру; веде Єдиний державний реєстр; веде реєстраційні справи; здійснює інші повноваження, передбачені цим Законом.

Відповідно до частини четвертої статті 17 Закону № 755 (в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) для державної реєстрації змін до відомостей про юридичну особу, що містяться в Єдиному державному реєстрі, у тому числі змін до установчих документів юридичної особи, подаються такі документи, зокрема: 1) заява про державну реєстрацію змін до відомостей про юридичну особу, що містяться в Єдиному державному реєстрі; 2) примірник оригіналу (нотаріально засвідчена копія) рішення уповноваженого органу управління юридичної особи про зміни, що вносяться до Єдиного державного реєстру, крім внесення змін до інформації про кінцевих бенефіціарних власників (контролерів) юридичної особи, у тому числі кінцевих бенефіціарних власників (контролерів) її засновника, якщо засновник - юридична особа, про місцезнаходження та про здійснення зв`язку з юридичною особою; 3) реєстр осіб (громадян), які брали участь в засіданні уповноваженого органу управління юридичної особи, - у разі внесення змін до відомостей про громадські об`єднання, політичні партії; 4) документ, що підтверджує правомочність прийняття рішення відповідно до статуту громадського формування про внесення змін до Єдиного державного реєстру, - у разі державної реєстрації змін до відомостей про громадське формування.

Відносини, що виникають у сфері державної реєстрації юридичних осіб, їхньої символіки (у випадках, передбачених законом), громадських формувань, що не мають статусу юридичної особи, та фізичних осіб-підприємців, регулює Закон України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб підприємців та громадських формувань» від 15 травня 2003 року № 755-IV (з відповідними змінами і доповненнями, далі Закон № 755).

Частиною другою статті 6 Закону № 755 встановлено, що державний реєстратор: приймає документи; перевіряє документи на наявність підстав для зупинення розгляду документів; перевіряє документи на наявність підстав для відмови у державній реєстрації; проводить реєстраційну дію (у тому числі з урахуванням принципу мовчазної згоди) за відсутності підстав для зупинення розгляду документів та відмови у державній реєстрації шляхом внесення запису до Єдиного державного реєстру; веде Єдиний державний реєстр; веде реєстраційні справи; здійснює інші повноваження, передбачені цим Законом.

Відповідно до частини четвертої статті 17 Закону № 755 (в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) для державної реєстрації змін до відомостей про юридичну особу, що містяться в Єдиному державному реєстрі, у тому числі змін до установчих документів юридичної особи, подаються такі документи, зокрема: 1) заява про державну реєстрацію змін до відомостей про юридичну особу, що містяться в Єдиному державному реєстрі; 2) примірник оригіналу (нотаріально засвідчена копія) рішення уповноваженого органу управління юридичної особи про зміни, що вносяться до Єдиного державного реєстру, крім внесення змін до інформації про кінцевих бенефіціарних власників (контролерів) юридичної особи, у тому числі кінцевих бенефіціарних власників (контролерів) її засновника, якщо засновник - юридична особа, про місцезнаходження та про здійснення зв`язку з юридичною особою; 3) реєстр осіб (громадян), які брали участь в засіданні уповноваженого органу управління юридичної особи, - у разі внесення змін до відомостей про громадські об`єднання, політичні партії; 4) документ, що підтверджує правомочність прийняття рішення відповідно до статуту громадського формування про внесення змін до Єдиного державного реєстру, - у разі державної реєстрації змін до відомостей про громадське формування.

Відповідно до пункту 6 частини другої статті 25 Закону № 755 порядок проведення державної реєстрації та інших реєстраційних дій на підставі документів, що подаються заявником для державної реєстрації, включає, зокрема, перевірку документів на наявність підстав для відмови в державній реєстрації.

Приписами частини першої статті 28 Закону № 755 визначено, підставами для відмови у державній реєстрації є: 1) документи подано особою, яка не має на це повноважень; 2) у Єдиному державному реєстрі містяться відомості про судове рішення щодо заборони проведення реєстраційної дії; 3) у Єдиному державному реєстрі містяться відомості про судове рішення про арешт корпоративних прав - у разі державної реєстрації змін до відомостей про юридичну особу, що містяться в Єдиному державному реєстрі, у зв`язку із зміною частки засновника (учасника) у статутному (складеному) капіталі (пайовому фонді) юридичної особи; 4) не усунуто підстави для зупинення розгляду документів протягом встановленого строку; 5) документи суперечать вимогам Конституції та законів України; 6) документи суперечать статуту громадського формування; 7) порушено встановлений законом порядок створення юридичної особи, громадського формування, що не має статусу юридичної особи; 8) невідповідність найменування юридичної особи вимогам закону; 9) щодо засновника (учасника) юридичної особи, що створюється, проведено державну реєстрацію рішення про припинення юридичної особи в результаті її ліквідації; 10) щодо юридичної особи, стосовно якої подано заяву про державну реєстрацію змін до відомостей Єдиного державного реєстру, пов`язаних із зміною засновників (учасників) юридичної особи, проведено державну реєстрацію рішення про припинення юридичної особи в результаті її ліквідації; тощо.

У матеріалах справи наявна копія статуту Профспілки працівників енергетики та електротехнічної промисловості України (далі Статут).

Відповідно до п. 4.2. Статуту структурними організаціями (організаційними ланками) Укрелектропрофспілки є зокрема первинні профспілкові організації, які об`єднують членів Укрелектропрофспілки працівників підприємств, організацій, закладів енергетики, електротехнічної промисловості, енергобудівельного комплексу, тощо.

Згідно з пунктом 4.10 Статуту в окремих первинних, територіальних організаціях Профспілки замість виборного профспілкового органу за рішенням вищого за рівнем виборного органу Профспілки може призначатися Профспілковий представник з повноваженнями виборного органу. Порядок призначення Профспілкового представника, його повноваження та порядок роботи визначаються Положенням про Профспілкового представника, яке затверджується Президією Центрального комітету Профспілки.

Своєю чергою пунктом 4.13.1 статуту встановлено, що вищими за рівнем виборними органами для організацій Профспілки є, зокрема, Центральний комітет Профспілки та його Президія для первинних, об`єднаних, територіальних організацій Профспілки, рад голів профкомів (голів профкомів).

З наявних у справі матеріалів встановлено, що для проведення реєстраційної дії «Внесення змін до відомостей про юридичну особу, що не пов`язані зі змінами в установчих документах» Кучинський В. М., як представник профспілки, надав Реєстратору, зокрема, рішення уповноваженого органу управління про зміну керівника або інших осіб, що обираються (призначаються) до органу управління юридичної особи, або осіб, які мають право вчиняти дії від імені юридичної особи без довіреності, у тому числі підписувати договори. Обов`язковість подання такого рішення державному реєстратору передбачено частиною 4 статті 17 Закону № 755, яка визначає перелік документів, необхідних для державної реєстрації змін до відомостей про юридичну особу, що містяться в Єдиному державному реєстрі, у тому числі змін до установчих документів юридичної особи.

У цьому випадку, таким вищевказаним обов`язковим рішенням була Постанова № П-10-1, копія якої наявна в матеріалах реєстраційної справи (т. 1 а. с.70-72).

Згідно з пунктом 2 Постанови № П-10-1 визначено, що на підставі пункту 4.10 Статуту призначити (обрати) ОСОБА_7 з 01 березня 2018 року Профспілковим представником у «Профспілковий комітет Бурштинської ТЕС» (Профком Бурштинської ТЕС) з повноваженнями виборного органу (керівника) на строк до обрання голови цієї первинної профспілкової організації.

Відповідно до пункту 3 Постанови № П-10-1 профспілковому представнику Кучинському В. М. доручено здійснити державну реєстрацію змін до відомостей про юридичну особу «Профспілковий комітет Бурштинської ТЕС» та її керівника. Для цього ОСОБА_3 доручено: заповнювати, підписувати та подавати заяви, запити, реєстраційні картки; розписуватись від імені «Профспілкового комітету Бурштинської ТЕС» в необхідних документах; виконувати всі інші дії в межах та обсягах, передбачених чинним законодавством України для такого роду повноважень; внести відомості про Профспілкового представника у Первинній профспілковій організації «Бурштинської ТЕС» в якості Голови профкому ОСОБА_7 до відповідних реєстраційних документів.

Згідно наданих реєстратору документів, передбачених Законом №755, з посиланням на конкретні приписи Статуту було підтверджено правомочність Постанови № П-10-1, тобто її прийняття уповноваженим органом, а також наявність у ОСОБА_7 відповідних повноважень на подання заяви про державну реєстрацію змін до відомостей про юридичну особу.

У реєстратора були відсутні підстави для відмови в державній реєстрації, які визначені частиною першою статті 28 Закону № 755, а тому рішення реєстратора Кулявого А.С. від 15.03.2018 та здійснення відповідної реєстраційної дії про державну реєстрацію змін про керівника юридичної особи Профспілковий комітет «Бурштинської ТЕС» відповідали вимогам чинного законодавства України.

При цьому ОСОБА_2 не здійснював і не повинен був здійснювати перевірку законності звільнення з посади голови профкому позивача ОСОБА_1 , чи правомірності призначення ОСОБА_7 на посаду профспілкового представника з відповідними повноваженнями. Тобто під час здійснення оспорюваної у справі реєстраційної дії Реєстратор, який офіційно фіксує відповідні зміни у відомостях про юридичну особу, лише перевіряє наявність передбачених Законом підстав для цього та повноваження на подання заяви для внесення таких змін, і не зобов`язаний перевіряти на відповідність приписам чинного законодавства зареєстрованого у встановленому порядку Статуту.

Згідно з положеннями пункту 4.15 Статуту формування всіх виборних профорганів та відповідних комісій здійснюється їх обранням безпосередньо на зборах, конференції, з`їзді чи прямим делегуванням з правом відкликання чи заміни.

Відповідно до частини другої статті 246 КЗпП України первинні профспілкові організації здійснюють свої повноваження через утворені відповідно до статуту (положення) виборні органи, а в організаціях, де виборні органи не утворюються, - через профспілкового представника, уповноваженого згідно із статутом на представництво інтересів членів професійної спілки, який діє в межах прав, наданих Законом України «Про професійні спілки, їх права та гарантії діяльності» та статутом професійної спілки.

Судом першої інстанції не взято до уваги посилання позивача на невідповідність і суперечність положень пункту 4.10 Статуту приписам частини другої статті 246 КЗпП України та пункту 4.15 Статуту щодо протиправності призначення у ППО «Бурштинської ТЕС» профспілкового представника, оскільки такі повноваження надано Президії Центрального комітету Профспілки працівників енергетики та електротехнічної промисловості України Статутом, який затверджено з`їздом Профспілки працівників енергетики та електротехнічної промисловості України. Цей Статут з відповідними змінами зареєстровано у Міністерстві юстиції України, остання реєстрація здійснена на підставі рішення МЮ України від 28 березня 2016 року № 13/194 (т. 3 а. с. 53). Вказані положення пункту 4.10 Статуту не скасовувалися та не визнавалися не чинними у встановленому порядку.

Реєстратор ОСОБА_2 при прийнятті рішення про вчинення оспорюваної реєстраційної дії не наділений повноваженнями надавати правову оцінку приписам пункту 4.10 Статуту, на підставі якого прийнята Постанова № П-10-1 і була підставою для здійснення відповідної реєстраційної дії.

Пунктом 4.25 Статуту передбачено, що звільнення голів та заступників голів профспілкових органів за порушення статуту Профспілки працівників енергетики та електротехнічної промисловості України, неналежне виконання ними посадових обов`язків проводиться відповідно до норм трудового законодавства за рішенням органу, який їх обрав.

Відмовляючи в задоволені позову, суд першої інстанції дійшов висновку про те, що постанова № П-10-1 чи дії щодо її прийняття, з якими, фактично, не згідний позивач, у справі не оскаржувались, зміни до Реєстру в частині відомостей про ОСОБА_7 як керівника ППО «Бурштинської ТЕС» внесені саме на підставі Постанови № П-10-1, а реєстраційна дія відповідача ОСОБА_2 і спір щодо неї є похідними від оскаржуваної ОСОБА_1 законності дій профспілкової організації щодо зміни керівника профспілки. З огляду на вищенаведене, суд першої інстанції прийшов до обґрунтованого висновку, що позивач обрав неналежний спосіб захисту своїх прав, і з таким висновком погоджується колегія суддів апеляційного суду.

Суд першої інстанції відхилив доводи ОСОБА_1 щодо протиправності його звільнення, оскільки такі обставини не входять до предмета доказування у цій справі, не досліджувались і не повинні були досліджуватися реєстратором ОСОБА_2 під час вчинення реєстраційної дії 15.03.2018 про призначення профспілкового представника. Постановою № П-10-1, на підставі якої вчинено реєстраційну дію, ОСОБА_1 з посади керівника профспілки не звільняли.

Тому суд першої інстанції дійшов вірного висновку про необґрунтованість посилання ОСОБА_1 на протиправність пункту 4.10 Статуту та його невідповідність іншим приписам Статуту, КЗпП України.

Скасовуючи рішення адміністративних судів першої та апеляційної інстанцій та закриваючи провадження у цій справі № 809/1054/18, яке здійснювалося за правилами Кодексу адміністративного судочинства України, Верховний Суд у своїй постанові від 21 травня 2020 року зазначив наступне.

Предметом цього спору є оскарження ОСОБА_1 до адміністративного суду дій державного реєстратора щодо здійснення реєстрації змін до відомостей про керівника профспілкового комітету Бурштинської ТЕС за заявою ОСОБА_7 , при цьому посилається на те, що така реєстрація відбулася без рішення загальних зборів членів профспілки Бурштинської ТЕС на підставі рішення Президії Центрального комітету Профспілки працівників енергетики та електротехнічної промисловості України.

Зі змісту позовної заяви вбачається, що позивач фактично не погоджується із призначенням керівником зазначеної профспілкової організації ОСОБА_7 , оскільки вважає, що інформація, яка міститься в Реєстрі про керівника, внесена на підставі незаконного рішення - постанови Президії центрального комітету Профспілки працівників енергетики та електротехнічної промисловості України від 13 березня 2018 року № П-10-1 «Про діяльність «Профспілкового комітету Бурштинської ТЕС»

При цьому метою звернення позивача до суду є скасування змін внесених до Реєстру в частині відомостей про ОСОБА_7 як керівника Первинної профспілкової організації «Бурштинської ТЕС», і таку вимогу він обґрунтовує тим, що підставами для такої реєстрації могло бути рішення загальних зборів членів профспілки «Бурштинської ТЕС» про зміну керівника юридичної особи, оскільки керівником цієї профспілкової організації було обрано його саме загальними зборами.

Тобто, спірні правовідносини виникли у зв`язку з незгодою позивача із прийнятим державним реєстратором рішенням про реєстрацію змін до відомостей про юридичну особу й покликані фактично відновити попередню реєстрацію інформації про керівника профспілкової організації, а отже,є похіднимивід оскаржуваноїним вцивільній справізаконності дійпрофспілкової організації щодо обрання замість нього іншого керівника профспілки.

Верховний Суд у цій же справі зазначив, що під час надання оцінки позовним вимогам ОСОБА_1 , позов про визнання протиправною та скасування реєстраційної дії 11061070013000543 Реєстратора ОСОБА_2 від 15.03.2018 і правовідносини щодо цього є похідними від оскаржуваної ним законності дій та рішення Президії центрального комітету Профспілки працівників енергетики та електротехнічної промисловості України щодо призначення замість нього керівником ППО «Бурштинської ТЕС» профспілкового представника ОСОБА_7 , які оформлено Постановою № П-10-1.

Доводи апелянтапро те,що ОСОБА_3 не мав повноважень від юридичної особи - профспілкового комітету Бурштинської ТЕС на зміну керівника з ОСОБА_1 на ОСОБА_7 , а постанова Профспілки від 13.03.18 № П-10-1 «Про діяльність «Профспілкового комітету Бурштинської ТЕС» суперечить вимогам Конституції та законів України та суперечать статуту громадського формування є невірними.

Відповідно до ст. 1 Закону України «Про професійні спілки, їх права та гарантії діяльності» професійна спілка (профспілка) - добровільна неприбуткова громадська організація, що об`єднує громадян, пов`язаних спільними інтересами за родом їх професійної (трудової) діяльності (навчання); первинна організація профспілки - добровільне об`єднання членів профспілки, які, як правило, працюють на одному підприємстві, в установі, організації незалежно від форми власності і виду господарювання або у фізичної особи, яка використовує найману працю, або забезпечують себе роботою самостійно, або навчаються в одному закладі освіти; організації профспілки - організаційні ланки профспілки, визначені статутом профспілки, що діють у межах повноважень, наданих статутом та цим Законом.

Згідно пункту 4.10 Статуту Профспілки працівників енергетики та електротехнічної промисловості України в окремих первинних, територіальних організаціях Профспілки замість виборного профспілкового органу за рішенням вищого за рівнем виборного органу Профспілки може призначатися Профспілковий представник з повноваженням виборного органу.

Згідно пункту 2 постанови Президії Центрального комітету Профспілки працівників енергетики та електротехнічної промисловості України від 13.03.2018 №П-10-1 визначено, що на підставі пункту 4.10 Статуту призначити (обрати) ОСОБА_7 з 01 березня 2018 року Профспілковим представником у «Профспілковий комітет Бурштинської ТЕС» (Профком Бурштинської ТЕС) з повноваженнями виборного органу (керівника) на строк до обрання голови цієї первинної профспілкової організації.

Відповідно до пункту 3 постанови Президії Центрального комітету Профспілки працівників енергетики та електротехнічної промисловості України від 13.03.2018 МП-10-1 профспілковому представнику Кучинському В.М. доручено здійснити державну реєстрацію змін до відомостей про юридичну особу «Профспілковий комітет Бурштинської ТЕС» та її керівника. Для цього ОСОБА_3 доручено: заповнювати, підписувати та подавати заяви, запити, реєстраційні картки; розписуватись від імені «Профспілкового комітету Бурштинської ТЕС» в необхідних документах; виконувати всі інші дії в межах та обсягах, передбачених чинним законодавством України для такого роду повноважень; внести відомості про Профспілкового представника в Первинній профспілковій організації «Бурштинської ТЕС» в якості Голови профкому ОСОБА_7 до відповідних реєстраційних документів.

Повноваження профспілкового представника виникають з моменту фактичного початку виконання ним своїх обов`язків на підставі прийнятого уповноваженим органом управління рішення про його призначення (обрання).

Тому, ОСОБА_3 був наділений повноваженнями щодо подання необхідних документів для проведення реєстраційної дії змін до відомостей про юридичну особу, а його призначення не суперечить постанові Укрелектропрофспілки від 13.03.18 № П-10-1 «Про діяльність «Профспілкового комітету Бурштинської ТЕС», вимогам Конституції, законів України та статуту громадського формування.

Доводи апелянта про те, що реєстратор ОСОБА_2 не врахував пункту 4.25 Статуту Укрелектропрофспілки про те, що звільнити голову профкому Бурштинської ТЕС ОСОБА_1 можуть тільки Загальні збори членів профспілки, тобто орган, який його обрав на цю посаду, є невірними.

Відповідно до статті 12 Закону України «Про професійні спілки, їх права та гарантії діяльності» професійні спілки, їх об`єднання у своїй діяльності незалежні від державних органів та органів місцевого самоврядування, роботодавців, інших громадських організацій, політичних партій, їм не підзвітні і не підконтрольні.

У цій нормі міститься пряма заборона втручання державних органів, органів місцевого самоврядування, їх посадових осіб, роботодавців, їх об`єднань у статутну діяльність профспілок, їх організацій та об`єднань.

Зазначене міститься й у пункті 1.5 Статуту профспілки працівників енергетики та електротехнічної промисловості України. Під час здійснення реєстраційної дії реєстратор, який офіційно фіксує відповідні зміни у відомостях про юридичну особу, перевіряє лише наявність передбачених Законом підстав для цього та повноваження на подання заяви для внесення таких змін, та не зобов`язаний перевіряти на відповідність приписам чинного законодавства зареєстрованого у встановленому порядку Статуту.

Враховуючи вказане, прийняте рішення реєстратора відповідає нормам Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб підприємців та громадських формувань» є правомірним та не суперечить Статуту.

Інші доводи апеляційної скарги не заслуговують на увагу і спростовані зібраними у справі доказами та не впливають на правильність і обґрунтованість судового рішення. Європейський суд з прав людини вказав, що пункт 1 статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод зобов`язує суди давати обґрунтування своїх рішень, але це не може сприйматись як вимога надавати детальну відповідь на кожен аргумент. Межі цього обов`язку можуть бути різними в залежності від характеру рішення. Крім того, необхідно брати до уваги, між іншим, різноманітність аргументів, які сторона може представити в суд, та відмінності, які існують у державах-учасницях, з огляду на положення законодавства, традиції, юридичні висновки, викладення та формулювання рішень. Таким чином, питання, чи виконав суд свій обов`язок щодо подання обґрунтування, що випливає зі статті 6 Конвенції, може бути визначено тільки у світлі конкретних обставин справи (Проніна проти України, № 63566/00, § 23, ЄСПЛ, від 18 липня 2006 року).

Згідно ч. 1 ст. 367 ЦПК України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними в ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.

Відповідно до ст. 375 ЦПК України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

Апеляційний суд дійшов переконання, що судом першої інстанції постановлено рішення з додержанням норм матеріального та процесуального права. Доводи апеляційної скарги не спростовують його законності та обґрунтованості. Підстав для його скасування чи зміни з мотивів, наведених у апеляційній скарзі, не встановлено.

Керуючись ст. 374, 375, 381-384, 389, 390 ЦПК України, суд

п о с т а н о в и в :

Апеляційну скаргу ОСОБА_1 залишити без задоволення.

Рішення Галицького районного суду від 06 грудня 2021 року залишити без змін.

Постанова суду набирає законної сили з дня її прийняття і може бути оскаржена в касаційному порядку безпосередньо до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Повний текст постанови складено 25 травня 2022 року.

Суддя-доповідач: І.В. Бойчук

Судді: Л.В.Василишин

І.О.Максюта

СудІвано-Франківський апеляційний суд
Дата ухвалення рішення22.05.2022
Оприлюднено25.06.2022
Номер документу104462351
СудочинствоЦивільне
КатегоріяСправи позовного провадження Інші справи позовного провадження

Судовий реєстр по справі —809/1054/18

Ухвала від 03.08.2022

Цивільне

Касаційний цивільний суд Верховного Суду

Карпенко Світлана Олексіївна

Ухвала від 30.06.2022

Цивільне

Касаційний цивільний суд Верховного Суду

Карпенко Світлана Олексіївна

Постанова від 22.05.2022

Цивільне

Івано-Франківський апеляційний суд

Бойчук І. В.

Ухвала від 22.05.2022

Цивільне

Івано-Франківський апеляційний суд

Бойчук І. В.

Ухвала від 22.05.2022

Цивільне

Івано-Франківський апеляційний суд

Бойчук І. В.

Постанова від 22.05.2022

Цивільне

Івано-Франківський апеляційний суд

Бойчук І. В.

Ухвала від 02.05.2022

Цивільне

Івано-Франківський апеляційний суд

Бойчук І. В.

Ухвала від 18.02.2022

Цивільне

Івано-Франківський апеляційний суд

Бойчук І. В.

Ухвала від 07.02.2022

Цивільне

Івано-Франківський апеляційний суд

Бойчук І. В.

Ухвала від 18.01.2022

Цивільне

Івано-Франківський апеляційний суд

Бойчук І. В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні