Постанова
від 24.05.2022 по справі 600/4186/21-а
СЬОМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

Справа № 600/4186/21-а

Головуючий суддя 1-ої інстанції - Левицький В.К.

Суддя-доповідач - Смілянець Е. С.

25 травня 2022 року

м. Вінниця

Сьомий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:

головуючого судді: Смілянця Е. С.

суддів: Драчук Т. О. Полотнянка Ю.П. ,

розглянувши в порядку письмового провадження апеляційну скаргу Чернівецького коледжу Львівського національного аграрного університету на рішення Чернівецького окружного адміністративного суду від 28 грудня 2021 року у справі за адміністративним позовом Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Чернівецькій області до Чернівецького коледжу Львівського національного аграрного університету про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю),

В С Т А Н О В И В :

в серпні 2021 року позивач, Головне Управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Чернівецькій області, звернулося до суду з позовом, в якому просилоь застосувати до Чернівецького коледжу Львівського національного аграрного університету (код ЄДРПОУ - 34387383) захід реагування у сфері державного нагляду (контролю) шляхом зобов`язання зупинити повністю подальшу експлуатацію всіх приміщень адміністративної будівлі вищезазначеного навчального закладу за адресою: вул. О. Доброго, 4, м. Чернівці, до повного виконання протипожежних вимог і усунення порушень, викладених в Акті Чернівецького районного управління Головного управління ДСНС України у Чернівецькій області від 16.07.2021 № 570, що стосуються даного об`єкта.

Чернівецький окружний адміністративний суд рішенням від 28.12.2021 позов задовольнив. Судове рішення мотивоване тим, що матеріалами справи підтверджується невиконання заходів з пожежної безпеки, визначені пунктами 2-5, 7, 9, 14, а по пунктах 8 та 11 не надані підтверджуючі матеріали (документи, фото) до позивача, які не є формальними та стосуються суттєвих недоліків у протипожежній системі приміщень Чернівецького коледжу Львівського національного аграрного університету, що у свою чергу унеможливлює забезпечити безпеку людини в разі виникнення пожежі чи іншої надзвичайної ситуації.

Не погоджуючись з рішенням суду, відповідач подав апеляційну скаргу, в якій посилаючись на порушення судом норм матеріального та процесуального права просить скасувати рішення суду першої інстанції та ухвалити нове рішення, яким у задоволені позовних вимог відмовити.

Аргументами на підтвердження вимог скарги зазначає, що вказані порушення в акті від 16.07.2021 № 570 не відповідають дійсності.

Також зазначає, що на момент розгляду справи в суді першої інстанції порушення у сфері цивільного захисту усувались та усуваються.

Вважає, що відсутні підстави для застосування заходу реагування у сфері державного нагляду (контролю) шляхом зобов`язання зупинити подальшу експлуатацію приміщень

Позивач не скористався правом подання відзиву на апеляційну скаргу відповідно до ст. 304 КАС України.

Згідно з положеннями ч. 3 ст. 308 Кодексу адміністративного судочинства України (далі-КАС України), суд апеляційної інстанції досліджує докази, що стосуються фактів, на які учасники справи посилаються в апеляційній скарзі та (або) відзиві на неї.

Виходячи з приписів ст.ст. 311, 263 КАС України, вищезазначена апеляційна скарга розглядається в порядку письмового провадження.

Заслухавши доповідь судді, перевіривши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з огляду на наступне.

Судом першої інстанції встановлено та підтверджується матеріалами справи, що згідно відомостей з Єдиного державного реєстру підприємств та організацій України (ЄДРПОУ), Чернівецький коледж Львівського національного аграрного університету (ідентифікаційний код 34387383) зареєстрований без права юридичної особи, за адресою: вул. О. Доброго, 4, м. Чернівці. Головне підприємство: Львівський Національний аграрний університет (код ЄДРПОУ 00493735, Львівська область, Жовківський район , м. Дубляни, вул. В. Великого, 1); організаційно-правова форма за КОПФГ: філія (інший відокремлений підрозділ); види діяльності: вища освіта; професійно-технічна освіта на рівні вищого професійно- технічного навчального закладу.

Посадовими особами Чернівецького міського відділу УДСНС України у Чернівецькій області проведено позапланову перевірку відповідача, за результатами якої складено припис № 233 від 05.10.2020, яким приписано відповідачу усунути порушення, виявлені під час перевірки, вказаних в акті від 05.10.2020 № 376 (а.с. 34 - 39, 40 - 41).

02.06.2021 Головним Управлінням Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Чернівецькій видано наказ № 58 Про проведення позапланових перевірок, яким наказано здійснити позапланову перевірку виконання об`єктами закладів освіти приписів, щодо усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, виданих за результатами проведення попереднього заходу органом державного нагляду (контролю).

На підставі наказу Головного Управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Чернівецькій від 02.06.2021 № 58 Про проведення позапланових перевірок, посвідчення на проведення заходу державного нагляду (контролю) від 09.06.2021 № 666, з 14.07.2021 по 16.07.2021 головним інспектором відділу запобігання НС по м. Чернівці Чернівецького районного управління ГУ ДСНС України у Чернівецькій області підполковником служби цивільного захисту Бабієм П.В. проведено позапланову перевірку дотримання суб`єктом господарювання (відповідачем) вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної.

За результатами проведення позапланового заходу (контролю) складено акт від 16.07.2021 № 570. Згідно змісту вказаного акту, перевіркою виявлені численні порушення вимог законодавства у сфері пожежної і техногенної безпеки. Вказаний акт отримано директором Чернівецького коледжу Львівського національного аграрного університету Сорочан Н.Н. 16.07.2021 року, що підтверджується її підписом в акті. Крім того, акт підписано директором Сорочан Н.Н. без зауважень та без застережень (а.с. 23 - 28).

На підставі акту від 16.07.2021 № 570, уповноваженою особою позивача складено припис № 426 від 16.07.2021, яким вимагається від відповідача усунути порушення, виявлені під час перевірки (а.с. 29 - 30).

Вказаний припис отримано директором Чернівецького коледжу Львівського національного аграрного університету Сорочан Н.Н. 16.07.2021, що підтверджується її підписом в приписі. Крім того, припис підписано директором Сорочан Н.Н. без зауважень та без застережень (а.с. 23 - 30).

За невиконання протипожежних заходів, відповідачем притягнуто посадову особу відповідача до адміністративної відповідальності у вигляді штрафу в розмірі 1700,00 грн, що підтверджується протоколом серія ЧВ № 043797/117 від 19.07.2021, постановою серія ЧВ № 008797 від 19.07.2021(а. с. 31, 32).

У зв`язку з не виконання протипожежних вимог і не усунення порушень, викладених в акті перевірки, позивач звернувся до суду з адміністративним позовом.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, що виникли між сторонами та висновкам суду першої інстанції, колегія суддів враховує наступне.

Згідно частин першої, другої та третьої статті 242 КАС України судове рішення повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права із дотриманням норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин, на які сторони посилаються як на підставу своїх вимог і заперечень, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні.

Крім того, ст. 2 та ч. 4 ст. 242 КАС України встановлюють, що судове рішення має відповідати завданню адміністративного судочинства, а саме бути справедливим та неупередженим, своєчасно вирішувати спір у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

Частиною другою статті 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Спірні правовідносини регулюються Кодексом цивільного захисту України та Законом України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності".

Спеціальним законом, який регулює правовідносини щодо державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності є Закон України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності № 877-V від 05.04.2007 (далі Закон № 877-V). Даний закон визначає правові та організаційні засади, основні принципи і порядок здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, повноваження органів державного нагляду (контролю), їх посадових осіб і права, обов`язки та відповідальність суб`єктів господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю).

Статтею 20 Кодексу цивільного захисту України закріплено завдання і обов`язки суб`єктів господарювання у сфері цивільного захисту, до яких, серед інших, належить забезпечення виконання заходів у сфері цивільного захисту на об`єктах суб`єкта господарювання.

Відповідно до статті 55 Кодексу цивільного захисту України забезпечення пожежної безпеки на території України, регулювання відносин у цій сфері органів державної влади, органів місцевого самоврядування та суб`єктів господарювання і громадян здійснюються відповідно до цього Кодексу, законів та інших нормативно-правових актів.

Забезпечення пожежної безпеки суб`єкта господарювання покладається на власників та керівників таких суб`єктів господарювання.

Відповідно до частини 2 статті 68 Кодексу цивільного захисту України у разі встановлення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров`ю людей, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, звертаються до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту у порядку, встановленому законом.

Положеннями статті 70 Кодексу цивільного захисту України передбачено, що підставою для звернення центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, зокрема, є недотримання вимог пожежної безпеки, визначених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами, стандартами, нормами і правилами; порушення вимог пожежної безпеки, передбачених стандартами, нормами і правилами, під час будівництва приміщень, будівель та споруд виробничого призначення; нездійснення заходів щодо захисту персоналу від шкідливого впливу ймовірних надзвичайних ситуацій.

Загроза життю та здоров`ю працівників - виникнення умов, за яких подальше продовження виконання робіт або експлуатація об`єкта, машин і механізмів несе ризик спричинення внаслідок цих умов фізичної шкоди працівникові, в тому числі такої, яка може призвести до смертельних наслідків.

Повне або часткове зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, виконання робіт, надання послуг здійснюється виключно за рішенням адміністративного суду.

Відтак, аналіз приписів Кодексу цивільного захисту України дає підстави для висновку, що до повноважень центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, у разі виявлення факту недотримання зазначених вимог належить звернення до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки.

Відповідно до пункту 1 Положення про Державну службу України з надзвичайних ситуацій, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 16.12.2015 року № 1052 (далі Положення № 1052) державна служба України з надзвичайних ситуацій (ДСНС) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра внутрішніх справ і який реалізує державну політику у сфері цивільного захисту, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій та запобігання їх виникненню, ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій, рятувальної справи, гасіння пожеж, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб, а також гідрометеорологічної діяльності.

Як встановлено судом першої інстанції, що територіальним органом Головного Управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Чернівецькій області проведено перевірку додержання та виконання вимог законодавства у сфері техногенної і пожежної безпеки Чернівецького коледжу Львівського національного аграрного університету. За результатом проведеної перевірки виявлено численні порушення вимог законодавства у сфері пожежної, техногенної безпеки, цивільного захисту, та вказано про високий ступень ризику.

При цьому, відповідачем усунуто частину порушень зазначених в акті перевірки від 16.07.2021 № 570.

Зокрема, матеріалами справи підтверджується, що залишилися не виконаними заходи з пожежної безпеки, визначені пунктами 2-5, 7, 9, 14, а по пунктах 8 та 11 не надані підтверджуючі матеріали (документи, фото) до позивача.

Водночас, вказані порушення не є формальними та стосуються суттєвих недоліків у протипожежній системі приміщень Чернівецького коледжу Львівського національного аграрного університету, що у свою чергу унеможливлює забезпечити безпеку людини в разі виникнення пожежі чи іншої надзвичайної ситуації.

Отже, існування (не усунення відповідачем) хоча б одного з порушень, встановлених позивачем, які загрожують життю та здоров`ю людей, вже є самостійною достатньою правовою підставою для застосування до нього заходів реагування у вигляді повного зупинення експлуатації (роботи) будівель.

Разом з тим, доводи апеляційної скарги про часткове усунення порушень будівлі яка функціонує з порушенням законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки, які створюють реальну загрозу життю та/або здоров`ю людей, не може бути підставою для звільнення господарюючого суб`єкта від відповідальності, передбаченої Кодексом цивільного захисту України.

Колегія суддів зазначає, що існування (не усунення відповідачем) хоча б одного з порушень, встановлених позивачем, які загрожують життю та здоров`ю людей, вже є самостійною достатньою правовою підставою для застосування до нього заходів реагування.

Схожі висновки викладені в постанові Верховного Суду від 26.06.2018 по справі №823/589/16, та, відповідно до ч. 5 ст. 242 КАС України, є обов`язковими для колегії суддів при розгляді даної справи.

Колегія суддів зазначає, що під час перегляду рішення суду першої інстанції порушень норм процесуального права, які є обов`язковою підставою для скасування рішення, або неправильного застосування норм матеріального права поза межами вимог скаржника та доводів, викладених у апеляційній скарзі, у ході апеляційного розгляду справи встановлено не було.

Таким чином, на думку колегії суддів апеляційної інстанції, суд першої інстанції дійшов обґрунтованого висновку про задоволення позовних вимог.

Відповідно до п. 1 ч. 1 ст. 315, 316 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

Керуючись ст.ст. 243, 250, 308, 311, 315, 316, 321, 322, 325, 329 КАС України, суд

П О С Т А Н О В И В :

апеляційну скаргу Чернівецького коледжу Львівського національного аграрного університету залишити без задоволення, а рішення Чернівецького окружного адміністративного суду від 28 грудня 2021 року - без змін.

Постанова суду набирає законної сили з моменту прийняття та оскарженню не підлягає, крім випадків передбачених пп. "а"-"г" п.2 ч.5 ст. 328 КАС України.

Головуючий Смілянець Е. С. Судді Драчук Т. О. Полотнянко Ю.П.

СудСьомий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення24.05.2022
Оприлюднено24.06.2022
Номер документу104465992
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи щодо забезпечення громадського порядку та безпеки, національної безпеки та оборони України, зокрема щодо цивільного захисту

Судовий реєстр по справі —600/4186/21-а

Постанова від 07.09.2023

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Смілянець Е. С.

Ухвала від 31.07.2023

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Смілянець Е. С.

Ухвала від 20.07.2023

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Смілянець Е. С.

Ухвала від 29.06.2023

Адміністративне

Чернівецький окружний адміністративний суд

Левицький Василь Костянтинович

Ухвала від 29.06.2023

Адміністративне

Чернівецький окружний адміністративний суд

Левицький Василь Костянтинович

Ухвала від 06.06.2023

Адміністративне

Чернівецький окружний адміністративний суд

Левицький Василь Костянтинович

Ухвала від 06.06.2023

Адміністративне

Чернівецький окружний адміністративний суд

Левицький Василь Костянтинович

Ухвала від 12.05.2023

Адміністративне

Чернівецький окружний адміністративний суд

Левицький Василь Костянтинович

Постанова від 24.05.2022

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Смілянець Е. С.

Ухвала від 16.02.2022

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Смілянець Е. С.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні