ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
19 травня 2022 рокуЛьвівСправа № 460/8623/21 пров. № А/857/1438/22
Восьмий апеляційний адміністративний суд в складі колегії суддів:
головуючого судді:Запотічного І.І.,
суддів:Глушка І.В., Довгої О.І.,
при секретарі судового засідання:Пославському Д.Б.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Львові, апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Рівненській області на рішення Рівненського окружного адміністративного суду від 03 грудня 2021 року (суддя Комшелюк Т.О., ухвалене в м. Рівне) у справі № 460/8623/21 за адміністративним позовом Приватного підприємства "Спіріт Захід" до Головного управління ДПС у Рівненській області про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень,-
ВСТАНОВИВ:
В червні 2021 року позивач Приватне підприємство "Спіріт Захід" звернулося в суд з позовом до Головного управління ДПС у Рівненській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення № 493517000701 від 14.06.2021 року та податкового повідомлення-рішення № 493617000701 від 14.06.2021 року.
Рішенням Рівненського окружного адміністративного суду від 03 грудня 2021 року позов задоволено. Визнано протиправними та скасовано податкові повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Рівненській області від 14 червня 2021 року № 493517000701 та № 493617000701 в повному обсязі.
Не погодившись з прийнятим рішенням суду Головне управління ДПС у Рівненській області оскаржило його подавши апеляційну скаргу до Восьмого апеляційного адміністративного суду. Вважає, що оскаржуване рішення винесене без належного з`ясування обставин справи і з порушенням норм матеріального та процесуального права та просить скасувати його та прийняти нове, яким відмовити в задоволенні позову.
Як на доводи апеляційної скарги, апелянт зазначає, що судом не враховано, що належних первинних документів для підтвердження правомірності формування податкового кредиту не надано як до перевірки так і суду першої інстанції, тому оцінка доказів проведена судами з порушенням ст.72- 76 КАС України. Вважає, що при оцінці доказів, що надані позивачем, на предмет належності та допустимості засобу доказування реальності вчиненої операції судом не надано належної оцінки тому факту, що первинними документами, що надані в ході перевірки, а також зібраною податковою інформацією не підтверджено, ТОВ «Садін» код 41675529, ТОВ « Садін-Трейд» код 42574079 та ТОВ «Алко стар» код 40975005 фактично здійснювали операції постачання послуг для позивача.
Позивач у відзиві на апеляційну скаргу не погоджується з доводами апелянта, просить оскаржуване рішення залишити без змін
Сторони будучи повідомленими про час та місце розгляду справи, явки представників в судове засідання не забезпечили, що відповідно до ч.2 ст.313 КАС України не перешкоджає розгляду справи без їхньої участі.
Відповідно до ч. 4 ст. 229 КАС України у разі неявки у судове засідання всіх учасників справи або якщо відповідно до положень цього Кодексу розгляд справи здійснюється за відсутності учасників справи (у тому числі при розгляді справи в порядку письмового провадження), фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється.
Протокольною ухвалою суду від 05.05.2022 року продовжено строк розгляду справи на 15 днів.
Заслухавши суддю-доповідача, обговоривши доводи апеляційноїскарги, дослідивши матеріали справи, суд приходить до висновку, що апеляційнаскарга не підлягає дозадоволення з наступних підстав.
Апеляційним судом встановлено та матеріалами справи підтверджено, що з 01.04.2021 по 28.04.2021 та з 29.04.2021 по 17.05.2021 Головним управлінням ДПС у Рівненській області, на підставі наказу від 18.03.2021 №569-п, від 28.04.2021 №809-п, плану-графіку проведення документальних планових перевірок на 2021 рік проводилась документальна планова виїзна перевірка Приватного підприємства «Спіріт Захід», код ЄДРПОУ 40124584 з питань своєчасності, достовірності, повноти нарахування та сплати податків та зборів, а також дотримання вимог валютного та іншого законодавства за період з 01.04.2017 по 31.12.2020.
24.05.2021 за результатами проведення перевірки контролюючим органом складено акт перевірки №3199/17-00-07-01/40124584 за висновками якого встановлено наступні порушення, а саме: п. 5 і п. 7 Положення (стандарту) бухгалтерського обліку 15 «Доходи», затвердженогонаказом Міністерства фінансів України від 29.11.1999 №290, ч.1, ч.2 ст. 9 Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» №996-ХІVвід 16.07.1999, п.44.1 ст.44, п.п.134.1.1 п.134.1 ст. 134 Податкового кодексу України від 02.12.2020 №2755-ІV, а саме встановлено заниження об`єкту оподаткування податком на прибуток на суму 2272606 грн., у т.ч. за рахунок заниження інших операційних доходів на 2311666 грн., що призвело до заниження податкового зобов`язання з податку на прибуток в сумі 416100 грн., в т.ч. за 2017 рік на 127419 грн., за 2018 рік на 176675 грн., за 2019 рік на 104886 грн., за 2020 рік на 7031 грн.; пп. «а» п.198.1, п.198.3 ст.198, п.201.10 ст. 210 Податкового кодексу України від 02.12.2020 №2755-ІV, а саме встановлено завищення податкового кредиту з ПДВ всього у сумі 454521 грн.,у т.ч. за квітень 2017-12738 грн., червень 2017-15275 грн., серпень 2017-27282 грн., вересень 2017-38814 грн., листопад 2017-17202 грн., лютий 2018-27504 грн., березень 2018-50234грн., червень 2018-22156 грн., липень 2018-15564 грн., серпень 2018-22671 грн., вересень 2018-12942 грн., жовтень 2018-3210 грн., листопад 2018-42124 грн., січень 2019-18609 грн., лютий 2019-13803 грн., квітень 2019-14941 грн., травень 2019-40780 грн., червень 2019-5778 грн., липень 2019-8667 грн., вересень 2019-10430 грн., листопад 2019-3531 грн., що призвело до заниження податкового зобов`язання з податку на додану вартість на суму 454521 грн., в т.ч. за вересень 2017-69817 грн., жовтень 2017-24292 грн., листопад 2017-30266 грн., січень 2018-17202 грн., лютий 2018-27 504 грн., квітень 2018-50234 грн., серпень 2018-60391 грн., вересень 2018-12942 грн., жовтень 2018-3210 грн., грудень-42124 грн., січень 2019-18609 грн., лютий 2019-13803 грн., квітень 2019-14941 грн., травень 2019-40780 грн., червень 2019-5778 грн., липень 2019-8667 грн., вересень 2019-10430 грн., листопад 2019-3531 грн.
14.06.2021 на підставі акту перевірки ГУ ДПС у Рівненській області прийнято податкові повідомлення-рішення № 493517000701 про збільшення грошового зобов`язання за платежем: Податок на додану вартість в розмірі 568151грн, у т.ч. 454521грн основного зобов`язання та 113630грн штрафних (фінансових) санкцій та № 493617000701 про збільшення грошового зобов`язання за платежем: Податок на прибуток в розмірі 518368грн, у т.ч. 416100грн основного зобов`язання та 102268грн штрафних (фінансових) санкцій.
Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема, визначення вичерпного переліку податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства регулюютьсяПодатковим кодексом України.
Згідно п.14.1.181 п. 14.1 ст. 14 Податкового кодексу України(далі по текстуПК України) податковий кредит - сума, на яку платник податку на додану вартість має право зменшити податкове зобов`язання звітного (податкового) періоду, визначена згідно зрозділом V цього Кодексу.
Відповідно до п.44.1 ст. 44 ПК Українидля цілей оподаткування платники податків зобов`язані вести облік доходів, витрат та інших показників, пов`язаних з визначенням об`єктів оподаткування та/або податкових зобов`язань, на підставі первинних документів, регістрів бухгалтерського обліку, фінансової звітності, інших документів, пов`язаних з обчисленням і сплатою податків і зборів, ведення яких передбачено законодавством.
Платникам податків забороняється формування показників податкової звітності, митних декларацій на підставі даних, не підтверджених документами, що визначені абзацом першим цього пункту.
Згідно п.44.3 ст. 44 ПК Україниплатники податків зобов`язані забезпечити зберігання документів, визначених пунктом 44.1 цієї статті, а також документів, пов`язаних із виконанням вимог законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, протягом не менш як 1095 днів (2555 днів - для документів та інформації, необхідної для здійснення податкового контролю за трансфертним ціноутворенням відповідно достатті 39 цього Кодексу) з дня подання податкової звітності, для складення якої використовуються зазначені документи, а в разі її неподання - з передбаченого цим Кодексом граничного терміну подання такої звітності.
Пунктом44.6ст.46 ПК Українивизначено, що у разі якщо до закінчення перевірки або у терміни, визначені в абзаці другому пункту 44.7 цієї статті платник податків не надає посадовим особам контролюючого органу, які проводять перевірку, документи (незалежно від причин такого ненадання, крім випадків виїмки документів або іншого вилучення правоохоронними органами), що підтверджують показники, відображені таким платником податків у податковій звітності, вважається, що такі документи були відсутні у такого платника податків на час складення такої звітності.
Відповідно до пункту 6.2 Положення про документальне забезпечення записів у бухгалтерському обліку, затвердженогонаказом Міністерства фінансів України від 24.05.1995 № 88та зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 05.06.1995 за № 168/704, первинні документи та облікові регістри, що пройшли обробку, бухгалтерські та інші звітності до передачі їх до архіву підприємства, установи повинні зберігатися в бухгалтерській службі у спеціальних приміщеннях або зачинених шафах під відповідальністю осіб, уповноважених головним бухгалтером.
Пунктом 85.2 статті 85 визначено, що платник податків зобов`язаний надати посадовим (службовим) особам контролюючих органів у повному обсязі всі документи, що належать або пов`язані з предметом перевірки. Такий обов`язок виникає у платника податків після початку перевірки.
Згідно з п.198.1ст. 198 ПК Українидо податкового кредиту відносяться суми податку, сплачені/нараховані у разі здійснення операцій з: а) придбання або виготовлення товарів та послуг; б) придбання (будівництво, спорудження, створення) необоротних активів (у тому числі у зв`язку з придбанням та/або ввезенням таких активів як внесок до статутного фонду та/або при передачі таких активів на баланс платника податку, уповноваженого вести облік результатів спільної діяльності); в) отримання послуг, наданих нерезидентом на митній території України, та в разі отримання послуг, місцем постачання яких є митна територія України; г) ввезення необоротних активів на митну територію України за договорами оперативного або фінансового лізингу; ґ) ввезення товарів та/або необоротних активів на митну територію України.
Відповідно до п.198.2 ст. 198 ПК Українидатою віднесення сум податку до податкового кредиту вважається дата тієї події, що відбулася раніше: дата списання коштів з банківського рахунка платника податку на оплату товарів/послуг; дата отримання платником податку товарів/послуг.
Згідно з п.198.3 ст. 198 ПК Україниподатковий кредит звітного періоду визначається виходячи з договірної (контрактної) вартості товарів/послуг та складається із сум податків, нарахованих (сплачених) платником податку за ставкою, встановленою пунктом193.1статті 193цьогоКодексу, протягом такого звітного періоду у зв`язку з: придбанням або виготовленням товарів та наданням послуг; придбанням (будівництвом, спорудженням) основних фондів (основних засобів, у тому числі інших необоротних матеріальних активів та незавершених капітальних інвестицій у необоротні капітальні активи); ввезенням товарів та/або необоротних активів на митну територію України.
Нарахування податкового кредиту здійснюється незалежно від того, чи такі товари/послуги та основні фонди почали використовуватися в оподатковуваних операціях у межах провадження господарської діяльності платника податку протягом звітного податкового періоду, а також від того, чи здійснював платник податку оподатковувані операції протягом такого звітного податкового періоду.
Відповідно до п.198.6 ст. 198 ПК Українине відносяться до податкового кредиту суми податку, сплаченого (нарахованого) у зв`язку з придбанням товарів/послуг, не підтверджені зареєстрованими в Єдиному реєстрі податкових накладних податковими накладними/розрахунками коригування до таких податкових накладних чи не підтверджені митними деклараціями, іншими документами, передбаченими пунктом201.11 статті 201цьогоКодексу.
Податкові накладні, отримані з Єдиного реєстру податкових накладних, є для отримувача товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.
Згідно п.201.10 ст. 201 ПК Україниподаткова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.
Пунктом185.1 ст.185 ПК Українивизначено, що об`єктом оподаткування є операції платників податку з:
а) постачання товарів, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно достатті 186 цього Кодексу, у тому числі операції з безоплатної передачі та з передачі права власності на об`єкти застави позичальнику (кредитору), на товари, що передаються на умовах товарного кредиту, а також з передачі об`єкта фінансового лізингу в користування лізингоотримувачу/орендарю;
б) постачання послуг, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно дост. 186 цього Кодексу.
Будь-які документи (у тому числі договори, накладні, акти приймання - передачі, рахунки тощо) мають силу первинних документів лише в разі фактичного здійснення господарської операції. Якщо ж фактичне здійснення господарської операції відсутнє, відповідні документи не можуть вважатися первинними документами для цілей ведення податкового обліку навіть за наявністю всіх формальних реквізитів таких документів, що передбачені законодавством.
Згідно абзаців 5, 11статті 1 Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні»господарська операція - дія або подія, яка викликає зміни в структурі активів та зобов`язань, власному капіталі підприємства; первинний документ, який містить відомості про господарську операцію.
Частинами 1, 2статті 9 цього Закону передбачено, що підставою для бухгалтерського обліку господарських операцій є первинні документи. Для контролю та впорядкування оброблення даних на підставі первинних документів можуть складатися зведені облікові документи.
Первинні та зведені облікові документи можуть бути складені у паперовій або в електронній формі та повинні мати такі обов`язкові реквізити: назву документа (форми); дату складання; назву підприємства, від імені якого складено документ; зміст та обсяг господарської операції, одиницю виміру господарської операції; посади осіб, відповідальних за здійснення господарської операції і правильність її оформлення; особистий підпис або інші дані, що дають змогу ідентифікувати особу, яка брала участь у здійсненні господарської операції.
Колегія суддів погоджується з судом першої інстанції, що податковим законодавством не встановлено конкретного переліку первинних документів, які повинні складатися за наслідками тієї чи іншої господарської операції. Будь-які документи (у тому числі договори, накладні, рахунки тощо) мають силу первинних документів лише в разі фактичного здійснення господарської операції. Якщо ж фактичного здійснення господарської операції не було, відповідні документи не можуть вважатися первинними документами для цілей ведення податкового обліку навіть за наявності всіх формальних реквізитів таких документів, що передбачені чинним законодавством.
Для підтвердження даних податкового обліку можуть братися до уваги лише ті первинні документи, які складені в разі фактичного здійснення господарської операції. Для податкового обліку значення має саме факт поставки тим постачальником, який вказаний в первинних документах, наданих платником податків на підтвердження задекларованих сум податкового кредиту. Водночас наявність формально складених первинних документів та/або сплати грошових коштів не може слугувати підставою для формування даних податкового обліку за відсутності факту придбання відповідної продукції.
Якщо задекларована господарська операція не відбулася чи відбулася не за тим її змістом, який відображений в укладених платником податку договорах, то це є підставою для застосування відповідних наслідків у податковому обліку.
Необґрунтована податкова вигода характеризується відсутністю фактичного виконання господарських операцій, здійсненням операцій без ділової мети та обліком операцій безвідносно до їхнього реального економічного змісту, узгодженістю дій покупця та постачальника з метою штучного створення умов для формування податкового кредиту та бюджетного відшкодування податку.
Колегія суддів зазначає, що з метою дослідження фактичного придбання активів у межах господарської діяльності необхідно встановити зміст господарських операцій, договірні умови, фактичний порядок поставки, специфіку предмету поставки, обсяги і зміст поставки, мету придбання, належним чином дослідити первинні бухгалтерські документи, складені щодо господарських операцій, з`ясувати, чи розкривають первинні документи зміст операцій з придбання активів, та оцінювати такі докази кожний окремо та у їх сукупності, а також у сукупності з іншими доказами у справі.
Як вбачається з матеріалів справи, при проведенні перевірки контролюючим органом встановлено, що ПП «Спіріт Захід» в бухгалтерському обліку підприємства відображено господарські операції з придбання алкогольних напоїв торгової марки «Волинь синьоока» та «Рідний край» в асортименті у ТОВ «АЛКО-СТАР», ТОВ «САДІН», ТОВ «САДІН ТРЕЙД» (далі - суб`єкти господарювання), джерело походження товару яких невідоме на загальну суму 2272606грн. Перевіркою встановлено невідповідність (дефектність) в первинних бухгалтерських документах.
У суб`єктів господарювання відсутні необхідні трудові та виробничі ресурси для здійснення такого виду фінансово-господарської діяльності, обумовленого змістом укладених договорів. До перевірки позивачем представлено, що визнається обома сторонами, договори поставки з суб`єктами господарювання, видаткові накладні та товарно-транспортні накладні.
Як було встановлено перевіркою, щодо місця навантаження, що зазначено в ТТН (м. Харків, вул. Мало-Панасівська 5/7), відповідно до повідомлення за формою 20-ОПП жоден із суб`єктів господарювання у користування приміщення за вказаною адресою не має.
Згідно реєстру речових прав на майно, у суб`єктів господарювання будь-яке зареєстроване нерухоме майно відсутнє.
До перевірки представлено сертифікат відповідності продукції «горілки та горілки особливі в асортименті, в т.ч. ТМ «Рідний край» та «Волинь синьоока». Виробник продукції: ПрАТ «Люботинський завод «Продтовари», 62433 Харківська обл., м. Люботин, вул. Радянська, 53. Термін дії сертифікату якості на алкогольну продукцію до 15.01.2017р.
Також перевіркою встановлено, що Люботинським заводом «Продтовари» алкогольні напої торгової марки «Рідний край» та «Волинь синьоока» впродовж 2017-2020рр. взагалі не реалізовувалися. При цьому, з загальних обсягів постачання (2018р.137925,7тис.грн, 2019р. - 93084,1тис.грн) - 78-84" % - реалізація продукції для ТОВ «Садін» (2018р. - 108145,8тис.грн, 2019р. - 78319,8тис.грн).
Як вбачається з поданого ТОВ «Садін» спрощеного фінансового звіту суб`єкта малого підприємниці на (№ 9297978954 05.02.2018), станом на 31.12.2017 року залишок запасів становить 0тис.грн., а отже, не можливо підтвердити джерело походження алкогольних напоїв торгової марки «Рідний край» та «Волинь синьоока».
При цьому, етикетка ТМ "Волинь синьоока домашня" в асортименті та етикетка ТМ "Рідний край домашня" в асортименті, що була придбана ПП «Спіріт Захід» у ПАТ «Поліемос» код 31632688, в кількості 1129,69тис.шт, реалізована в повному обсязі на ПАТ "ЛЮБОТИНСЬКИЙ ЗАВОД "ПРОДТОВАРИ" код 24486154.
Узагальненою податковою інформацією ГУ ДПС у Харківській області щодо ТОВ «САДІН» (код ЄДРПОУ 41675529) за звітні періоди декларування ПДВ січень, квітень, червень, вересень, жовтень 2019 року - (УПІ від 26.10.2020 №49/20-40-07-06-11/41675529) з питань проведення фінансово - господарських операцій з контрагентами покупцями та контрагентами постачальниками в частині формування податкового кредиту та податкового зобов`язання встановлено, що при здійсненні аналізу можливості виконання оформлених господарських операцій ТОВ «САДІН» (код ЄДРПОУ 41675529) відповідно даних ЄРПН встановлено оформлення господарських операцій з придбання товарів широкого асортименту (зап.частини, алкогольні напої, продукти харчування, будматеріали, піддони, канц.товари та ін).
Зазначені оформлені господарські операції ТОВ «САДІН» потребують значного обсягу трудових затрат для поставки товару, навантаження, розвантаження, зберігання, обліку, відпуску товарів, надання послуг, наявності спеціальних знань (фаху) працівників для надання маркетингових послуг, високого ріння оплати праці, особистої участі персоналу та не співвідносні з наявним трудовим ресурсом, крім того спостерігається не постійна штатна чисельність, тощо.
Інформація щодо придбання стороннього трудового ресурсу для здійснення діяльності ТОВ «САДІН» (код ЄДРПОУ 41675529) відсутня.
Номенклатура та обсяг придбаної та реалізованої продукції свідчить про фізичну неможливість здійснення такого об`єму господарської діяльності без наявності допоміжних послуг.
Згідно аналізу інформації про оформлені господарські операції з придбання продажу товарів/послуг за даними ЄРПН за звітні періоди декларування ПДВ, охоплені узагальненою податковою інформацією, встановлені факти, що свідчать про нереальність здійсненних господарських, зокрема:
- відсутність відповідних трудових ресурсів, необхідних для здійснення господарських операцій;
- відсутня інформація щодо зберігання товару, зокрема площі орендованих складських приміщень, їх місцезнаходження, тощо;
- відсутня інформація щодо фактичного місцезнаходження суб`єктів господарювання та пояснення посадових осіб з питань причетності до здійснення фінансово-господарської діяльності;
- проведеним аналізом «ймовірного» ланцюгу постачання товарів, послуг встановлено маніпулювання номенклатурою товару, тобто ТОВ «САДІН» (код ЄДРПОУ 41675529) реалізовує частину товарів відмінних від тих. які були їм придбані по ланцюгу постачання;
-відсутня достовірна інформація щодо перевізників, вантажовідправників,вантажоотримувачів, відомостей про маршрут, посередників у транспортуванні зокрема, щодо доставки товару контрагентами - постачальниками та контрагентами - покупцями, транспортування якого потребує спеціальних умов та інше).
Відтак, на думку податкового органу, встановити фактичний рух товару від ТОВ «САДІН» код 41675529, ТОВ «САДІН-ТРЕЙД» код 42574079 та ТОВ «АЛКО-СТАР» код 40975005 до ПП «Спіріт Захід» не можливо.
З приводу таких висновків податкового органу колегія суддів зазначає, що згідно матеріалів справи, господарські операції з придбання алкогольної продукції ПП «Спіріт Захід» та ТОВ «САДІН» код 41675529 здійснювались на підставі договору поставки № 0301005 від 01.03.2018 р.
Поставка товару здійснюється транспортом постачальника.
Умовами договору також передбачено, що сторони гарантують наявність у них відповідних дозволів та ліцензій, необхідних для здійснення діяльності за договором.
Згідно видаткових накладних №ХА0324004 від 24.03.2018, №ХА0613003 від 13.06.2018, №ХА0724001 від 24.07.2018, №ХА0808002 від 08.08.2018, №ХА0920003 від 20.09.2018, №ХА1031002 від 31.10.2018, №ХА1102001 від 02.11.2018, №ХА1114007 від 14.11.2018, №ХА1116003 від 16.11.2018, №ХА0117002 від 17.01.2019 ТОВ «САДІН» код 41675529 було реалізовано позивачу алкогольну продукцію ТМ Рідний Край та ТМ Волинь Синьоока.
Доставка товару оформлена товарно-транспортними накладними: №ХА0324004 від 24.03.2018, №ХА0613003 від 13.06.2018, №ХА0724001 від 24.07.2018, №ХА0808002 від 08.08.2018, №ХА0920003 від 20.09.2018, №ХА1031002 від 31.10.2018, №ХА1102001 від 02.11.2018, №ХА1114007 від 14.11.2018, №ХА1116003 від 16.11.2018, №ХА0117002 від 17.01.2019.
Оплата за алкогольну продукцію позивачем проведена в повному обсязі та засвідчується наявними у матеріалах справи платіжними дорученнями.
Як вбачається з матеріалів справи, ТОВ «САДІН» код 41675529 зареєстровано 20.10.2017 р. 05.02.2018 р. ТОВ «САДІН» видано ліцензію серія АЖ №077357 на право оптової торгівлі алкогольними напоями, крім сидру та Перрі (без додавання спирту) №990208201800004, дата реєстрації 26.01.2018 р. Довідкою про внесення місця зберігання до Єдиного державного реєстру серії АП №146406 підтверджується, що до Єдиного державного реєстру 21.02.2018 за №20160116275 внесено місце для зберігання оптових партій алкогольних напоїв ТОВ «САДІН» код 41675529 площею 429,3кв.м. за адресою: Харківська обл., м. Харків, вул. Мало-Панасівська, 5/7.
Згідно договору оренди нежитлового приміщення №13/2018 від 25.01.2018 ТОВ «САДІН» код 41675529 орендувало нежитлове приміщення площею 461,3кв.м. за адресою Харківська обл., м. Харків, вул. Мало-Панасівська, 5/7 у ТОВ «Панасівка-Центр» (код ЄДРПОУ 31796979).
Відповідно до штатного розпису ТОВ «САДІН» загальна чисельність працівників товариства станом на 01.02.2018 складала 53 особи, станом на 01.01.2019105 осіб. Окрім того, позивачем долучено фінансову звітність ТОВ «САДІН» за 2018 рік, якою підтверджується факт наявності основних засобів, запасів та одержання за результатами 2018 року прибутку.
Відтак, наведеними вище первинними та іншими документами підтверджується факт придбання ПП «Спіріт Захід» алкогольної продукції у ТОВ «САДІН».
Крім цього, 01.02.2019 між позивачем та ТОВ «САДІН ТРЕЙД» код 41675529 було укладено договір №0201013, умови якого ідентичні укладеному договору №0301005 від 01.03.2018 з ТОВ «САДІН».
На виконання умов договору ТОВ «САДІН ТРЕЙД» код 41675529 було поставлено позивачу алкогольну продукцію ТМ «Рідний Край» та ТМ «!Волинь Синьоока» згідно наступних видаткових накладних: №ХА0227004 від 27.02.2019, №ХА0405003 від 05.04.2019, №ХА0430004 від 30.04.2019, №ХА0530001 від 30.05.2019, №ХА0629006 від 29.06.2019, №ХА0702001 від 02.07.2019, №ХА0929004 від 29.09.2019, №ХА1107001 від 07.11.2019, №ХА1122002 від 22.11.2019.
Транспортування товару було оформлено та підтверджується товарно-транспортними накладними: №ХА0227004 від 27.02.2019, №ХА0405003 від 05.04.2019, №ХА0430004 від 30.04.2019, №ХА0530001 від 30.05.2019, №ХА0629006 від 29.06.2019, №ХА0702001 від 02.07.2019, №ХА0929004 від 29.09.2019, №ХА1107001 від 07.11.2019, №ХА1122002 від 22.11.2019. Оплата зі сторони позивача проведена, що підтверджується платіжними дорученнями, наявними у матеріалах справи.
Як вбачається з матеріалів справи,ТОВ «САДІН ТРЕЙД» код 42574079 зареєстровано 25.10.2018 р. 11.01.2019 р. ТОВ «САДІН ТРЕЙД» видано ліцензію серія АЖ №2077784 на право оптової торгівлі алкогольними напоями, крім сидру та Перрі (без додавання спирту) №990208201900002, дата реєстрації 11.01.2019 р.
Довідкою про внесення місця зберігання до Єдиного державного реєстру серії АП №147745 підтверджується, що до Єдиного державного реєстру 26.02.2019 за №20160117100 внесено місце для зберігання оптових партій алкогольних напоїв ТОВ «САДІН ТРЕЙД» код 42574079 площею 429,3кв.м. за адресою: Харківська обл., м. Харків, вул. Мало-Панасівська, 5/7.
Згідно договору оренди нежитлового приміщення №12/2019 від 01.02.2019ТОВ «САДІН ТРЕЙД» код 42574079 орендувало нежитлове приміщення площею 461,3кв.м. за адресою Харківська обл., м. Харків, вул. Мало-Панасівська, 5/7 у ТОВ «Панасівка-Центр» (код ЄДРПОУ 31796979) (т. 2, а.с.101-105).
Згідно штатного розпису ТОВ «САДІН ТРЕЙД» код 42574079 загальна чисельність працівників товариства станом на 19.02.2019 складала 108 осіб, станом на 01.11.2019113 осіб. Окрім того, позивачем долучено фінансову звітність ТОВ «САДІН ТРЕЙД» код 42574079за 2019 рік, якою підтверджується факт наявності основних засобів, запасів та одержання за результатами 2019 року прибутку.
З врахуванням наведеного, колегія суддів погоджується з судом першої інстанції, що наведеними первинними та іншими документами підтверджується факт придбання ПП «Спіріт Захід» алкогольної продукції у ТОВ «САДІН ТРЕЙД» код 42574079 протягом перевіряємого періоду.
Судовою колегією апеляційного суду встанволено, що 01.03.2017 між ПП «Спіріт Захід» та ТОВ «АЛКО СТАР» код 40975005 було укладено договір №0301021 на постачання алкогольної продукції.
Постачання алкогольної продукції для ПП «Спіріт Захід» ТОВ «АЛКО СТАР» код 40975005 підтверджується видатковими накладними: №ХА0426003 від 26.04.2017, №ХА0601003 від 01.06.2017, №ХА0811002 від 11.08.2017, №ХА0906002 від 06.09.2017, №ХА1104003 від 04.11.2017, №ХА1214002 від 14.12.2017, №ХА0214004 від 14.02.2018.
Доставка алкогольної продукції підтверджується товарно-транспортними накладними: №ХА0426003 від 26.04.2017, №ХА0601003 від 01.06.2017, №ХА0811002 від 11.08.2017, №ХА0906002 від 06.09.2017, №ХА1104003 від 04.11.2017, №ХА1214002 від 14.12.2017, №ХА0214004 від 14.02.2018. Оплата товару підтверджується платіжними дорученнями та заяви на договірне списання.
Як вбачається з матеріалів справи, ТОВ «АЛКО СТАР» код 40975005 15.02.2017 р. отримано ліцензію серія АЕ №298166 на право оптової торгівлі алкогольними напоями, крім сидру та Перрі (без додавання спирту) №100495, дата реєстрації 15.02.2017 р.
Довідкою про внесення місця зберігання до Єдиного державного реєстру серії АП №185378 підтверджується, що до Єдиного державного реєстру 17.03.2017 за №20160115647 внесено місце для зберігання оптових партій алкогольних напоїв ТОВ «АЛКО СТАР» код 40975005 площею 429,3кв.м. за адресою: Харківська обл., м. Харків, вул. Мало-Панасівська, 5/7.
Згідно договору оренди нежитлового приміщення №12/2017 від 01.02.2017ТОВ «АЛКО СТАР» код 40975005 орендувало нежитлове приміщення площею 461,3кв.м. за адресою Харківська обл., м. Харків, вул. Мало-Панасівська, 5/7 у ТОВ «Панасівка-Центр» (код ЄДРПОУ 31796979).
Згідно штатного розпису ТОВ «АЛКО СТАР» код 40975005 загальна чисельність працівників товариства станом на 01.03.2017 складала 94 особи, станом на 02.01.201895 осіб.
Окрім того, з фінансової звітності ТОВ «АЛКО СТАР» код 40975005за 2017 рік, якою підтверджується факт наявності основних засобів, запасів та одержання за результатами 2017 року прибутку.
Відтак, наведеними первинними та іншими документами підтверджується факт придбання ПП «Спіріт Захід» алкогольної продукції у ТОВ «АЛКО СТАР» код 40975005протягом перевіряємого періоду.
Як вірно встановлено судом першої інстанції, позивачем на підтвердження реальності господарських операцій з ТОВ «АЛКО-СТАР», ТОВ «САДІН», ТОВ «САДІН ТРЕЙД» було подано документи на підтвердження руху товарів на складі, а також договори та первинні документи на підтвердження факт подальшої реалізації придбаної алкогольної продукції у магазинах.
Таким чином, апеляційний суд вважає, що господарські операції позивача та з ТОВ «АЛКО-СТАР», ТОВ «САДІН», ТОВ «САДІН ТРЕЙД» протягом 2017-2019 років мали реальний товарний характер, належним чином відображені як позивачем так і контрагентами в бухгалтерському та податковому обліку. з ТОВ «АЛКО-СТАР», ТОВ «САДІН», ТОВ «САДІН ТРЕЙД» мали відповідну право- та дієздатність, мали відповідні ліцензії на право оптової торгівлі алкогольної продукції, у спірні періоди були платниками податку на додану вартість, мали достатні трудові та матеріальні ресурси для постачання позивачу алкогольної продукції.
Колегія суддів погоджується з судом першої інстанції, що факт отримання позивачем товару від контрагентів підтверджено належними первинними документами, які розкривають зміст операції та рух активів у процесі її здійснення, що є обов`язковою умовою для визнання господарських операцій товарними.
Відтак, ПП «Спіріт Захід» правомірно оформило взаємовідносини з суб`єктами господарювання щодо «придбання» товару та відобразило у бухгалтерському обліку операції по взаємовідносинах з ТОВ «АЛКО-СТАР» (код ЄДРПОУ 40975005), ТОВ «САДІН» (код ЄДРПОУ 41675529), ТОВ «САДІН ТРЕЙД» (код ЄДРПОУ 41675529).
Згідно п.5 Положення (стандарту) бухгалтерського обліку 11 «Зобов`язання», затвердженогонаказом Міністерства фінансів України від 31.01.2000р. № 20та зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 11.02.2000р. за № 85/4306 зобов`язання визнається, якщо його оцінка може бути достовірно визначена та існує ймовірність зменшення економічних вигод у майбутньому внаслідок його погашення. Якщо на дату балансу раніше визнане зобов`язання не підлягає погашенню, то його сума включається до складу доходу звітного періоду.
Оскільки представлені до перевірки документи в повному обсязі підтверджують придбання ПП «Спіріт Захід» ТМЦ безпосередньо від суб`єктів господарювання, то відповідно за даними бухгалтерського обліку по кредиту рахунку 631 «Розрахунки з вітчизняними постачальниками» зобов`язання перед такими суб`єктами господарювання відображено з дотриманням вимог п.5П(С)БО 11«Зобов`язання».
Позивач, як учасник господарської операції, не має об`єктивної можливості та не зобов`язаний відслідковувати та перевіряти весь ланцюг постачання, виявляти хто є виробником товару та хто ввів його в обіг, тощо, оскільки визначальним є отримання ТМЦ та понесення витрат таким платником податків.
Колегія суддів вважає, що позивач не може нести відповідальність за невиконання його контрагентами своїх зобов`язань, адже, поняття "добросовісний платник", яке вживається у сфері податкових правовідносин, не передбачає виникнення у платника додаткового обов`язку з контролю за дотриманням його постачальниками правил оподаткування, а саме: платник не наділений повноваженнями податкового контролю для виконання функцій, покладених на податкові органи, а тому не може володіти інформацією відносно виконання контрагентом податкових зобов`язань.
Відтак, недотримання контрагентами позивача податкової дисципліни має правові наслідки саме для цих контрагентів, оскільки порушення платником вимог податкового законодавства тягне застосування заходів відповідальності саме до такого платника та не може негативно впливати на податковий облік інших осіб (зокрема, його контрагентів) за відсутності факту причетності останніх до таких правопорушень та за наявності факту здійснення господарської операції.
Перевіркою також встановлено, що станом на 31.12.2020 по рахунку 631 «Розрахунки з постачальниками» обліковується кредиторська заборгованість за ТОВ «Павлоградська філія «Алкогрупа» в розмірі 39060грн, що є незмінною з 01.04.2017 (дата початку перевірки).
Дата виникнення заборгованості31.03.2017 (придбання алкогольних напоїв), термін позовної давності закінчився у І кварталі 2020 року.
Згідно абз. «а» п.п.14.1.11 п.14.1 ст.14 ПК України, заборгованість за зобов`язаннями по якій минув строк позовної давності, є безнадійною заборгованістю.
На думку контролюючого органу, в порушення п.. «а» пп.14.1.11, п.п.14.1.257, п.14 ст.14. пп.134.1.1 п. 134.1 ст. 134 Податкового кодексу України від 02.12.2010р. №2755-VIіз змінами та доповненнями, п. 15П(С)БО 15«Дохід», що затвердженоНаказом Міністерства фінансів України від 29 листопада 1999 р. N 290та зареєстровано в Міністерстві юстиції України 14 грудня 1999 р. за N 860/4153, п. 5П(С)БО 11«Зобов`язання», затвердженогонаказом Міністерства фінансів України від 31.01.2000 № 20. зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 11.02.2000 за № 85/4306, ПП «Спіріт Захід» не включено до доходів від будь-якої діяльності, визначених за правилами бухгалтерського обліку, кредиторську заборгованість, термін позовної давності якої минув в 1 кв.2020р. в сумі 39060грн., що призвело до заниження податку на прибуток за 2020 рік на суму 7031 грн.
Дане порушення не вплинуло на визначення об`єкту оподаткування з податку на додану вартість, оскільки в частині списання кредиторської заборгованості по платнику ПДВ, суми по придбаних ТМЦ не були віднесені до податкового кредиту (обліковуються на рахунку 643 бухгалтерського обліку).
Колегія суддів з приводу цього зазначає наступне.
Позовна давність - це строк, у межах якого особа може звернутися до суду з вимогою про захист свого цивільного права або інтересу (ст. 256 ЦК України).
Відповідно до ст. 257 ЦК України загальна позовна давність встановлюється тривалістю у три роки.
Згідно ч.1ст. 261 ЦК України, перебіг позовної давності починається від дня, коли особа довідалася або могла довідатися про порушення свого права або про особу, яка його порушила.
За зобов`язаннямиСтрок виконання яких не визначений або визначений моментом вимоги, перебіг позовної давності починається від дня, коли у кредитора виникає право пред`явити вимогу про виконання зобов`язання. Якщо боржникові надається пільговий строк для виконання такої вимоги, перебіг позовної давності починається зі спливом цього строку.
Відповідно до п.12Прикінцевих та перехідних положень ЦК України, під час дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України з метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19), строки, визначені статтями257,258,362,559,681,728,786,1293цьогоКодексу, продовжуються на строк дії такого карантину.
Зазначені зміни були внесеніЗаконом України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України, спрямованих на забезпечення додаткових соціальних та економічних гарантій у зв`язку з поширенням коронавірусної хвороби (COVID-19)» від 30 березня 2020 року № 540-IX.
Дію карантину введенопостановою Кабінету Міністрів України від 11.03.2020 року № 211 "Про запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2". Водночаспостановою Кабінету Міністрів України від 09 грудня 2020 № 1236 «Про встановлення карантину та запровадження обмежувальних протиепідемічних заходів з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2»продовження дію карантину з 19 грудня 2020 р. до 28 лютого 2021 р. (період в який було прийнято оскаржуваний наказ).Постановою Кабінету Міністрів України від 21.04.2021 № 405 "Про внесення змін до деяких актів Кабінету Міністрів України"продовжено дію карантину до 30.06.2021 року.
Постановою Кабінету Міністрів України від 16.06.2021 № 611 «Про внесення змін до деяких актів Кабінету Міністрів України»продовжено дію карантину до 31.08.2021.
Кабінетом Міністрів України 11 серпня 2021 року прийнято рішення про продовження адаптивного карантину, а також продовження режиму надзвичайної ситуації до 1 жовтня 2021 року.
Постановою КМУ від 22.09.2021 № 981 «Про внесення змін до деяких актів Кабінету Міністрів України»внесено зміни допостанови Кабінету Міністрів України від 09 грудня 2020 р. № 1236 «Про встановлення карантину та запровадження обмежувальних протиепідемічних заходів з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2»щодо продовження дію карантину до 31 грудня 2021 р. на всій території України.
Отже, строки позовної давності, визначеніст. 256 ЦК України, продовжені на строк дії карантину, який установлено з 12.03.2020 по 31.12.2021 року, тому апеляційний суд приходить до висновку, що на даний час строк позовної давності за зобов`язаннями перед ТОВ Павлоградська філія «Алкогрупа» на суму 39060 грн. не сплинув, а тому висновки податкового органу про віднесення даної заборгованості до безнадійної, так як наслідок про заниження податку на прибуток за 2020 рік на суму 7031грн, є помилковими.
З врахуванням наведеного колегія суддів вважає, що судом першої інстанції підставно задоволено позовні вимоги.
Статтею 316 КАС України передбачено, що суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
Враховуючи наведене вище, колегія суддів апеляційного суду вважає, що рішення суду першої інстанції є законним, доводи апеляційної скарги не спростовують висновків суду першої інстанції, тому підстави для скасування чи зміни рішення суду першої інстанції відсутні.
Судові витрати розподілу не підлягають з огляду на результат вирішення апеляційної скарги та виходячи з вимог ст. 139 КАС України.
Керуючись статтями 308, 315, 316, 321, 322, 325 Кодексу адміністративного судочинства України, суд-
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Рівненській області залишити без задоволення, а рішення Рівненського окружного адміністративного суду від 03 грудня 2021 року у справі №460/8623/21 без змін.
Постанова набирає законної сили з дати її прийняття.
На постанову протягом тридцяти днів з моменту набрання нею законної сили може бути подана касаційна скарга безпосередньо до суду касаційної інстанції.
У разі якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини судового рішення або розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Головуючий суддя І. І. Запотічний судді І. В. Глушко О. І. Довга Повне судове рішення складено 25.05.2022
Суд | Восьмий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 18.05.2022 |
Оприлюднено | 23.06.2022 |
Номер документу | 104466568 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них податку на прибуток підприємств |
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Запотічний Ігор Ігорович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Запотічний Ігор Ігорович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Запотічний Ігор Ігорович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Запотічний Ігор Ігорович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні