Рішення
від 29.05.2022 по справі 160/1196/22
ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

30 травня 2022 року Справа № 160/1196/22

Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі: головуючого - судді Савченка А.В., розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін у письмовому провадженні адміністративну справу за позовною заявою Товариства з обмеженою відповідальністю «НЕКСТ ТРАНС» до Державної служби України з безпеки на транспорті в особі Придніпровського міжрегіонального управління Укртрансбезпеки про визнання протиправною та скасування постанови, -

ВСТАНОВИВ:

19 січня 2022 року до Дніпропетровського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява Товариства з обмеженою відповідальністю «НЕКСТ ТРАНС» до Державної служби України з безпеки на транспорті в особі Придніпровського міжрегіонального управління Укртрансбезпеки, в якій позивач просить:

- визнати протиправною та скасувати Постанову винесену Придніпровським міжрегіональним управлінням Укртрансбезпеки №317325 від 09 грудня 2021 року про стягнення з Товариства з обмеженою відповідальністю «НЕКСТ ТРАНС» адміністративно-господарського штрафу у сумі 51 000,00 грн.

В обґрунтування заявлених позовних вимог позивач зазначив, що 09 грудня 2021 року Придніпровським міжрегіональним управлінням Укртрансбезпеки розглянуто справу про порушення законодавства про автомобільний транспорт ТОВ «НЕКСТ ТРАНС» та встановлено, що останнім було допущено порушення Закону України «Про автомобільний транспорт», відповідальність за яке передбачена абз. 17 ч. 1 ст. 60 Закону України «Про автомобільний транспорт» та винесено Постанову №317325 про стягнення з нього адміністративно-господарського штрафу у сумі 51000,00 грн. Позивач має у користуванні транспортний засіб MAN TGX 26.480 державний номерний знак НОМЕР_1 та напівпричіп TAD CLASSIC 30-3 державний номерний знак НОМЕР_2 , що підтверджується копією договору оренди автотранспорту № ПТ/21- 4 від 10.09.2021 р. з додатками. 19 жовтня 2021 р. Позивач здійснював перевезення вантажу, а саме: комбайн з жаткою для власних потреб вище вказаним транспортним засобом. Для здійснення цього перевезення позивачем отримано дозволи №2021-13851201- 1233 НГ від 19.10.2021 р. та №2021-13851201-1203 НГ від 11.10.2021 р. При здійсненні цього перевезення, транспортний засіб було зупинено старшими державними інспекторами Управління Укртрансбезпеки в Київській області. За результатами перевірки даними особами було складено документи, однак водієві для ознайомлення надали лише Акт № 292609 від 19.10.2021 р. проведення перевірки додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час виконання перевезення пасажирів і вантажів автомобільним транспортом. Позивач не був повідомлений належним чином, щодо розгляду справи про порушення законодавства про автомобільний транспорт. Повідомлення про розгляд справи на 09.12.2021 р. та Акт №292609 від 19.10.2021 р. отримані позивачем поштовим зв`язком вже після розгляду матеріалів і винесення постанови. Позивач вважає постанову Придніпровського міжрегіонального управління Укртрансбезпеки №317325 від 09.12.2021 року про стягнення з нього адміністративно-господарського штрафу у сумі 51000, 00 грн. протиправною та такою, що підлягає скасуванню, оскільки складена без урахування усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії), без урахуванням права позивача на участь у процесі прийняття рішення та за відсутності достатніх та належних доказів, які підтверджуються підстави для застосування до позивача санкції.

Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 20 січня 2022 року відкрито провадження в адміністративній справі №160/1196/22 за позовною заявою Товариства з обмеженою відповідальністю «НЕКСТ ТРАНС» до Державної служби України з безпеки на транспорті в особі Придніпровського міжрегіонального управління Укртрансбезпеки про визнання протиправною та скасування постанови, призначено справу до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні), а також встановлено відповідачу строк для подання відзиву на позовну заяву протягом п`ятнадцяти днів з дня отримання ухвали.

Відповідач отримав ухвалу суду 02.02.2022 року, але відзиву на позовну заяву та будь-яких документів, що стосуються даного предмету спору, до теперішнього часу на адресу суду не надіслав.

Відповідно до ч.1 ст.257 КАС України за правилами спрощеного позовного провадження розглядаються справи незначної складності.

Частинами 5, 8 ст.262 КАС України передбачено, що суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами. При розгляді справи за правилами спрощеного позовного провадження суд досліджує докази і письмові пояснення, викладені у заявах по суті справи.

Зважаючи на наведене та відповідно до вимог ст.ст. 257, 262 КАС України, справу розглянуто за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи у письмовому провадженні.

Дослідивши матеріали справи та надані сторонами докази, проаналізувавши зміст норм матеріального та процесуального права, що регулюють спірні правовідносини, суд доходить висновку про задоволення позовних вимог, з огляду на таке.

Судом встановлено та матеріалами справи підтверджено, що Товариство з обмеженою відповідальністю «НЕКСТ ТРАНС» (код ЄДРПОУ 44537353) є юридичною особою, зареєстрованою в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань 09.09.2021 року, номер запису 1002241020000098665 та є платником податку на додану вартість.

Згідно з відомостями Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань основним видом економічної діяльності є 46.90. Неспеціалізована оптова торгівля.

ТОВ «НЕКСТ ТРАНС» має у користуванні транспортний засіб MAN TGX 26.480 державний номерний знак НОМЕР_1 та напівпричіп TAD CLASSIC 30-3 державний номерний знак НОМЕР_2 , що підтверджується копією договору оренди автотранспорту № ФФ/21- 1 від 10.09.2021 р. та договором №ПР/21-2 від 10.09.2021 року з додатками.

Позивач здійснював перевезення вантажу відповідно до погоджених дозволів №2021-13851201-1233 НГ від 19.10.2021 р. та №2021-13851201-1203 НГ від 11.10.2021 р.

Відповідно до Акта №292609 від 19.10.2021 р. та направлення на перевірку №000295 від 13.10.2021 р. було проведено перевірку транспортного засобу MAN TGX 26.480 державний номерний знак НОМЕР_1 та напівпричіп TAD CLASSIC 30-3 державний номерний знак НОМЕР_2 , при цьому було встановлено, що транспортний засіб належить ТОВ «НЕКСТ ТРАНС» та виявлено такі порушення: «перевезення вантажів за маршрутом с. Петрушки - с. Кіпті, про що свідчить ТТН №758487 від 19.10.2021 р. з перевищенням габаритних параметрів висота 4,3 м, ширина 4,0 м, довжина 24,5 м, у тому числі порушення відповідальності, за які передбачена абз. 17 ч. 1 cт. 60 ЗУ «Про автомобільний транспорт» перевищення встановлених законодавством габаритно-вагових норм понад 30% при перевезенні неподільного вантажу без відповідного дозволу».

09.12.2021 року на підставі Акта №292609 від 19.10.2021 року начальником Придніпровського міжрегіонального Управління Укртрансбезпеки винесено постанову №317325 про застосування до Товариства з обмеженою відповідальністю «НЕКСТ ТРАНС» адміністративно-господарського штрафу у сумі 51 000,00 грн. на підставі абзацу 17 частини 1 статті 60 Закону України «Про автомобільний транспорт».

13.01.2022 р. представник ТОВ «НЕКСТ ТРАНС», адвокат Сидоренко А.С., отримала нарочно постанову Придніпровського міжрегіонального управління Укртрансбезпеки №317325 від 09.12.2021 року про застосування адміністративно-господарського штрафу у розмірі 51000, 00 грн.

Вважаючи протиправною постанову Придніпровського міжрегіонального управління Укртрансбезпеки № 317325 від 09.12.2021 року про стягнення з нього адміністративно-господарського штрафу у сумі 51000, 00 грн., позивач звернувся з цим позовом

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд зважає на таке.

Засади організації та діяльності автомобільного транспорту визначає Закон України «Про автомобільний транспорт».

Відповідно до частини 12 статті 6 Закону №2344-III, державному контролю підлягають усі транспортні засоби українських та іноземних перевізників, що здійснюють автомобільні перевезення пасажирів і вантажів на території України.

Згідно частин 1, 4 статті 48 Закону №2344-III, автомобільні перевізники, водії повинні мати і пред`являти особам, які уповноважені здійснювати контроль на автомобільному транспорті та у сфері безпеки дорожнього руху, документи, на підставі яких виконують вантажні перевезення.

У разі перевезення вантажів з перевищенням габаритних або вагових обмежень обов`язковим документом також є дозвіл, який дає право на рух автомобільними дорогами України, виданий компетентними уповноваженими органами, або документ про внесення плати за проїзд великовагових (великогабаритних) транспортних засобів, якщо перевищення вагових або габаритних обмежень над визначеними законодавством становить менше семи відсотків.

Згідно з пунктом 4 Правил проїзду великогабаритних та великовагових транспортних засобів автомобільними дорогами, вулицями та залізничними переїздами, затвердженими постановою Кабінету міністрів №30 від 18.01.2001 року (далі - Правила №30), рух великовагових та великогабаритних транспортних засобів автомобільними дорогами, вулицями та залізничними переїздами здійснюється на підставі дозволу на участь у дорожньому русі транспортних засобів, вагові або габаритні параметри яких перевищують нормативні (далі - дозвіл), виданим перевізникові уповноваженим підрозділом Національної поліції, або документа про внесення плати за проїзд таких транспортних засобів.

Дозвіл оформлюється уповноваженим підрозділом Національної поліції на підставі погоджувальних документів з власниками вулично-дорожньої мережі, залізничних переїздів, мостового господарства, служб міського електротранспорту, електромереж, електрифікації, електрозв`язку, в яких визначаються умови і режим проїзду зазначених транспортних засобів.

Допускається перевищення вагових параметрів порівняно з визначеними у пункті 22.5 Правил дорожнього руху на 2 відсотки (величина похибки) без оформлення відповідного дозволу та внесення плати за проїзд.

Відповідно до пункту 28 Порядку здійснення габаритно-вагового контролю та справляння плати за проїзд автомобільними дорогами загального користування транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів, вагові та/або габаритні параметри яких перевищують нормативні, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №879 від 27 червня 2007 року (далі Порядок - №879) плата за проїзд автомобільними дорогами загального користування великовагового та/або великогабаритного транспортного засобу вноситься перевізником за затвердженими ставками виходячи з вагових та/або габаритних параметрів транспортного засобу, протяжності маршруту, кількості перевезень.

Пунктом 3 Порядку №879 визначено, що габаритно-ваговий контроль транспортних засобів на автомобільних дорогах загального користування здійснюється Укртрансбезпекою, її територіальними органами та уповноваженими підрозділами Національної поліції.

За змістом пункту 2 Порядку №879, великовагові та великогабаритні транспортні засоби - транспортні засоби, вагові та/або габаритні параметри яких перевищують нормативні навантаження на вісь (осі) та загальна маса або габарити яких перевищують один з параметрів, що зазначені у пункті 22.5 Правил дорожнього руху, затверджених постановою Кабінету Міністрів України №1306 від 10 жовтня 2001 року (Офіційний вісник України, 2001 р., № 41, ст. 1852). При цьому, транспортний засіб не може вважатися великоваговим та/або великогабаритним, якщо його параметри не перевищують нормативи більш як на 2 відсотки.

Вимірювання (зважування) - процес визначення за допомогою вимірювального (зважувального) обладнання габаритно-вагових параметрів фактичної маси та навантаження на вісь (осі) транспортного засобу, що проводяться згідно з методикою, затвердженою спеціально уповноваженим центральним органом виконавчої влади у сфері метрології.

Габаритно-ваговий контроль - контроль за проїздом великовагових та/або великогабаритних транспортних засобів автомобільними дорогами загального користування, який включає перевірку відповідності габаритно-вагових параметрів таких транспортних засобів установленим законодавством параметрам і нормам, наявності дозволу на рух за визначеними маршрутами, а також дотримання визначених у дозволі умов та режиму руху транспортних засобів.

Вимірювальне і зважувальне обладнання - технічні засоби, які застосовуються під час визначення габаритно-вагових параметрів транспортних засобів і мають нормовані метрологічні характеристики.

Місце здійснення габаритно-вагового контролю - спеціально облаштоване місце розташування стаціонарних або пересувних пунктів габаритно-вагового контролю.

Згідно пункту 18 Порядку №879, за результатами габаритно-вагового контролю на стаціонарному або пересувному пункті водієві транспортного засобу видається довідка про здійснення габаритно-вагового контролю із зазначенням часу і місця його здійснення.

Судом встановлено та матеріалами справи підтверджено, що згідно постанови №317325 від 09.12.2021 року позивача було притягнуто до відповідальності згідно з абзацом 17 частини 1 статті 60 Закону України «Про автомобільний транспорт».

У свою чергу, абзацом 17 частини 1 статті 60 Закону України №2344-IIІ встановлено, що перевищення встановлених законодавством габаритно-вагових норм понад 30 відсотків при перевезенні неподільного вантажу без відповідного дозволу або подільного вантажу - штраф у розмірі трьох тисяч неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

Аналіз вказаної норми абзацу 17 частини 1 статті 60 Закону №2344-IIІ дає підстави для висновку, що для настання відповідальності за вказаною нормою необхідним є встановлення факту перевезення вантажу з перевищення встановлених законодавством габаритно-вагових норм понад 30 відсотків при перевезенні неподільного вантажу без відповідного дозволу або подільного вантажу.

Відповідно до дозволів № 2021-1385101-1233 НГ від 19.10.2021 р. та № 2021-1385101-1203 НГ від 11.10.2021 р. на участь у дорожньому русі транспортних засобів, вагові або габаритні параметри перевищують нормативні, які дозволяють перевозити вантаж з наступними габаритами: довжина, в м.- 23,00 м; ширина в м. - 3,50 м; висота в м.- 4,49 м; загальна вага автопоїзду з вантажем, в т.- 46,00; навантаження на найбільш навантажену вісь, в т,- 12,00; вантаж може виступати за задній габарит транспортного засобу - 3 м.

Враховуючи вище зазначене, розрахунок перевищення габаритно-вагових норм мав здійснюватись з урахуванням параметрів погоджених в дозволі.

Отже, фактичні параметри вантажу перевищують лише за шириною.

Суд зазначає, що предметом цієї адміністративної справи є виключно постанова Придніпровського міжрегіонального Управління Укртрансбезпеки №317325 від 09.12.2021 року про застосування адміністративно-господарського штрафу у сумі 51 000,00 грн., винесена відповідно до абзацу 17 частини 1 статті 60 Закону України «Про автомобільний транспорт».

Щодо завчасного повідомлення про розгляд справи, суд зазначає таке.

Згідно з пунктами 25, 26, 27 Порядку здійснення державного контролю на автомобільному транспорті, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 08.11.2006 року №1567, справа про порушення розглядається в органі державного контролю за місцезнаходженням суб`єкта господарювання або за місцем виявлення порушення (за письмовою заявою уповноваженої особи суб`єкта господарювання) не пізніше ніж протягом двох місяців з дня його виявлення.

Справа про порушення розглядається у присутності уповноваженої особи суб`єкта господарювання. Про час і місце розгляду справи про порушення уповноважена особа суб`єкта господарювання повідомляється під розписку чи рекомендованим листом із повідомленням.

У разі неявки уповноваженої особи суб`єкта господарювання справа про порушення розглядається без її участі. За наявності підстав керівник органу державного контролю або його заступник виносить постанову про застосування адміністративно-господарських штрафів, яка оформляється згідно з формою затвердженою цією постановою Кабінету Міністрів України.

В позовній заяві, позивачем зазначено, що 17.12.2021 року на адресу ТОВ «НЕКСТ ТРАНС» від Придніпровського міжрегіонального управління Укртрансбезпеки надійшов лист, з якого стало відомо про запрошення позивача на розгляд справи на 09.12.2021 року та Акт №292609 від 19.10.2021 року.

13.01.2022 р. представник ТОВ «НЕКСТ ТРАНС», адвокат Сидоренко А.С., отримала нарочно постанову Придніпровського міжрегіонального управління Укртрансбезпеки №317325 від 09.12.2021 року про застосування адміністративно-господарського штрафу у розмірі 51000, 00 грн.

Суд робить висновок, що відповідачем порушено Порядок здійснення державного контролю на автомобільному транспорті, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 08.11.2006 року №1567, оскільки відповідачем не було забезпечено повідомлення позивача про розгляд справи у належний спосіб, передбачений п.26 вказаного Порядку, що є порушенням його права бути присутнім при розгляді справи та надавати пояснення.

Обов`язок повідомляти особу про місце і час розгляду справи не пізніше ніж за три дні до дати розгляду справи про адміністративне правопорушення вважається виконаним, якщо особа, яка притягується до відповідальності, знає (поінформована) про час та місце розгляду справи за три дні до дати розгляду справи. Обов`язок доказування цієї обставини несе уповноважена посадова особа.

Повідомлення має на меті забезпечення участі особи у розгляді уповноваженим державним органом справи про адміністративне правопорушення.

Такий висновок узгоджується з правовою позицією, що міститься у постановах Верховного Суду від 28 березня 2018 року у справі № 742/3757/16-а.

Таким чином, судом з матеріалів справи не встановлено належного повідомлення позивача про розгляд справи.

З огляду на викладене, оскаржувана постанова №317325 від 09.12.2021 року є протиправною та підлягає скасуванню.

Згідно з частиною 2 статті 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Відповідно до частини 1 статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

У таких справах суб`єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних від нього причин (частина 2 статті 77 КАС України).

Питання щодо розподілу судових витрат врегульовані ст.139 КАС України.

Згідно з частиною 1 статті 139 КАС України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Як свідчать матеріали справи, при зверненні до суду позивачем сплачено судовий збір в розмірі 2 481,00 грн., а тому вказана сума підлягає стягненню з відповідача за рахунок його бюджетних асигнувань на користь позивача.

Керуючись статтями 2, 17, 77, 90, 139, 241-246, 255, 262, 295 КАС України, суд, -

ВИРІШИВ:

Позов Товариства з обмеженою відповідальністю «НЕКСТ ТРАНС» (вул.Радищева, буд.34, оф.12, м.Дніпро, 49000, код ЄДРПОУ 44537353) до Державної служби України з безпеки на транспорті в особі Придніпровського міжрегіонального управління Укртрансбезпеки (вул.Воскресенська, 24, м.Дніпро, 49000, код ЄДРПОУ 39816845) про визнання протиправною та скасування постанови - задовольнити.

Визнати протиправною та скасувати постанову винесену Придніпровським міжрегіональним управлінням Укртрансбезпеки №317325 від 09 грудня 2021 року про стягнення з Товариства з обмеженою відповідальністю «НЕКСТ ТРАНС» адміністративно-господарського штрафу у сумі 51 000,00 грн.

Стягнути з Державної служби України з безпеки на транспорті в особі Придніпровського міжрегіонального управління Укртрансбезпеки (вул.Воскресенська, 24, м.Дніпро, 49000, код ЄДРПОУ 39816845) за рахунок бюджетних асигнувань на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «НЕКСТ ТРАНС» (вул.Радищева, буд.34, оф.12, м.Дніпро, 49000, код ЄДРПОУ 44537353) судові витрати з судового збору у розмірі 2 481,00 грн.

Рішення суду набирає законної сили відповідно до ст.255 КАС України та може бути оскаржене в порядку та у строки, встановлені ст.ст.295, 297 КАС України.

Суддя А.В. Савченко

СудДніпропетровський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення29.05.2022
Оприлюднено21.06.2022
Номер документу104541439
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи щодо забезпечення громадського порядку та безпеки, національної безпеки та оборони України, зокрема щодо дорожнього руху, транспорту та перевезення пасажирів, з них транспорту та перевезення пасажирів

Судовий реєстр по справі —160/1196/22

Ухвала від 24.04.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Єресько Л.О.

Постанова від 09.02.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Дурасова Ю.В.

Ухвала від 16.01.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Дурасова Ю.В.

Ухвала від 09.01.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Дурасова Ю.В.

Ухвала від 19.12.2022

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Дурасова Ю.В.

Ухвала від 23.11.2022

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Дурасова Ю.В.

Ухвала від 31.08.2022

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Семененко Я.В.

Ухвала від 25.07.2022

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Семененко Я.В.

Ухвала від 20.06.2022

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Семененко Я.В.

Рішення від 29.05.2022

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Савченко Артур Владиславович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні