КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
31 травня 2022 року № 320/9074/20
Суддя Київського окружного адміністративного суду Лапій С.М., розглянувши у порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження в м. Києві адміністративний позов ФОП ОСОБА_1 до Головного управління ДПС у Київській області та Державної податкової служби України про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії,
в с т а н о в и в:
До Київського окружного адміністративного суду звернувся ФОП ОСОБА_1 з позовом, в якому просить:
-визнати протиправним та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління держаної податкової служби України у Київській області № 1891902/2602802718 від 02.09.2020;
-визнати протиправним та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління держаної податкової служби України у Київській області № 1891903/2602802718 від 02.09.2020;
-визнати протиправним та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління держаної податкової служби України у Київській області № 1891904/2602802718 від 02.09.2020;
-визнати протиправним та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління держаної податкової служби України у Київській області № 1891905/2602802718 від 02.09.2020;
-визнати протиправним та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління держаної податкової служби України у Київській області № 1891906/2602802718 від 02.09.2020;
-визнати протиправним та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління держаної податкової служби України у Київській області № 1891907/2602802718 від 02.09.2020;
-визнати протиправним та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління держаної податкової служби України у Київській області № 1891908/2602802718 від 02.09.2020;
-визнати протиправним та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління держаної податкової служби України у Київській області № 1891909/2602802718 від 02.09.2020;
-визнати протиправним та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління держаної податкової служби України у Київській області № 1891910/2602802718 від 02.09.2020;
-зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних, складену Фізичною особою підприємцем ОСОБА_1 (2602802718) податкову накладну № 231 від 21.08.2020 на суму ПДВ 2475,00 грн., покупець Товариство з обмеженою відповідальністю «Експорта» (42464713) датою її фактичного подання - 21.08.2020;
-зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних, складену Фізичною особою підприємцем ОСОБА_1 (2602802718) податкову накладну № 221 від 13.08.2020 на суму ПДВ 2137,50 грн., покупець Товариство з обмеженою відповідальністю «Експорта» (42464713) датою її фактичного подання - 13.08.2020;
-зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних, складену Фізичною особою підприємцем ОСОБА_1 (2602802718) податкову накладну № 214 від 05.08.2020 на суму ПДВ 6525,00 грн., покупець Товариство з обмеженою відповідальністю «Експорта» (42464713) датою її фактичного подання - 05.08.2020;
-зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних, складену Фізичною особою підприємцем ОСОБА_1 (2602802718) податкову накладну № 211 від 23.08.2020 на суму ПДВ 1800,00 грн., покупець Товариство з обмеженою відповідальністю «Експорта» (42464713) датою її фактичного подання - 23.08.2020;
-зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних, складену Фізичною особою підприємцем ОСОБА_1 ( НОМЕР_1 ) податкову накладну № 227 від 20.08.2020 на суму ПДВ 18000,00 грн., покупець Товариство з обмеженою відповідальністю «Експорта» (42464713) датою її фактичного подання - 23.08.2020;
-зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних, складену Фізичною особою підприємцем ОСОБА_1 ( НОМЕР_1 ) податкову накладну № 217 від 07.08.2020 на суму ПДВ 5287,05 грн., покупець Товариство з обмеженою відповідальністю «Експорта» (42464713) датою її фактичного подання - 07.08.2020;
-зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних, складену Фізичною особою підприємцем ОСОБА_1 ( НОМЕР_1 ) податкову накладну № 219 від 12.08.2020 на суму ПДВ 2137,50 грн., покупець Товариство з обмеженою відповідальністю «Експорта» (42464713) датою її фактичного подання - 12.08.2020;
-зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних, складену Фізичною особою підприємцем ОСОБА_1 ( НОМЕР_1 ) податкову накладну № 220 від 12.08.2020 на суму ПДВ 8775,00 грн., покупець Товариство з обмеженою відповідальністю «Експорта» (42464713) датою її фактичного подання - 12.08.2020;
-зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних, складену Фізичною особою підприємцем ОСОБА_1 ( НОМЕР_1 ) податкову накладну № 232 від 21.08.2020 року на суму ПДВ 3150,00 грн., покупець Товариство з обмеженою відповідальністю «Експорта» (42464713) датою її фактичного подання - 21.08.2020;
На обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що складені ним податкові накладні не відповідають визначеним у законі критеріям оцінки ризиків, у зв`язку з чим підстави для зупинення їх реєстрації були відсутні. Одночасно з цим позивач наголосив, що, отримавши повідомлення про зупинення реєстрації податкових накладних, контролюючому органу було направлено вичерпні пояснення та документи, що підтверджують реальність фінансово-господарських операцій, за наслідками яких було складено відповідні податкові накладні.
Як зазначає позивач, доданих до повідомлення пояснень та документів контролюючий орган під час прийняття оскаржуваних рішень не врахував, у зв`язку з чим дійшов безпідставних висновків про відмову в реєстрації податкових накладних.
Головне управління ДПС у Київській області подало суду письмовий відзив на позовну заяву, в якому просило відмовити у задоволенні позову з тих підстав, що оскаржувані рішення є правомірними, оскільки надані позивачем документи не відповідають визначеному законом переліку, а зміст наданих документів не дозволяє однозначно з`ясувати фактичні обставини здійснення фінансово-господарської операції.
ДПС України відзиву на позовну заяву подано не було.
Ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 07.10.2020 відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження.
На підставі ст.ст. 194, 205 КАС України судом прийнято рішення про розгляд справи у порядку письмового провадження.
Судом встановлено, що ФОП ОСОБА_1 зареєстрований 31.03.2017 номер запису: 2 339 000 0000 019793, місцезнаходження: АДРЕСА_1 , є платником ПДВ з 01.10.2017 згідно витягу № 1710134500651 з реєстру платників податку на додану вартість від 21.09.2017 та платником єдиного податку 3 група 3% ставки до доходу згідно з витягом з реєстру платників єдиного податку № 2234/10-13-13-01 від 14.09.2017.
Основними видами діяльності ФОП ОСОБА_1 за КВЕД: 43.99 Інші спеціалізовані будівельні роботи, н. в. і. у. (основний); 45.20 Технічне обслуговування та ремонт автотранспортних засобів; 45.32 Роздрібна торгівля деталями та приладдям для автотранспортних засобів; 77.32 Надання в оренду будівельних машин і устатковання; 77.39 Надання в оренду інших машин, устатковання та товарів. н. в. і. у.; 49.41 Вантажний автомобільний транспорт; 49.42 Надання послуг перевезення речей (переїзду); 77.12 Надання в оренду вантажних автомобілів; 68.20 Надання в оренду й експлуатацію власного чи орендованого нерухомого майна.
Позивач є власником транспортних засобів, що використовуються для ведення господарської діяльності: спеціальний вантажний автокран більше 20Т-С, марка XCMG модель QY25K-5, реєстраційний номер НОМЕР_2 відповідно до свідоцтва про реєстрацію транспортного засобу НОМЕР_3 ; спеціальний вантажний спеціальний автокран 10-20Т-С, марка Камаз, модель 53213, реєстраційний номер НОМЕР_4 відповідно до свідоцтва про реєстрацію транспортного засобу НОМЕР_5 ; загальний вантажний бортовий, марка DAF, модель CF 85.380, реєстраційний номер НОМЕР_6 відповідно до свідоцтва про реєстрацію транспортного засобу НОМЕР_7 ; спеціальний вантажний спеціальний автокран 10-20Т-С, марка МАЗ, модель 5334, реєстраційний номер НОМЕР_8 , відповідно до свідоцтва про реєстрацію транспортного засобу НОМЕР_9 ; спеціальний вантажний автокран більше 20Т-С, марка XCMG модель QY25K-5, реєстраційний номер НОМЕР_10 відповідно до свідоцтва про реєстрацію транспортного засобу НОМЕР_11 ; спеціальний вантажний автокран більше 20Т-С, марка XCMG модель QY25K-5, реєстраційний номер НОМЕР_12 відповідно до свідоцтва про реєстрацію транспортного засобу НОМЕР_13 .
Крім того, ФОП ОСОБА_1 є власником земельної ділянки площею 0,1225 га, що знаходиться за адресою: АДРЕСА_2 , кадастровий номер 3222485900:03:001:0237, що підтверджується договором дарування земельної ділянки від 25.10.2017 та витягом з державного реєстру речових прав на нерухоме майно № 143078221 від 29.10.2018.
Інформація про об`єкти оподаткування або об`єкти, пов`язані з оподаткуванням або через які провадиться діяльність подана 28.08.2020 до податкових органів за формою №20-ОПП.
Трудові ресурси ФОП ОСОБА_1 залучаються на підставі трудових договорів. Відповідно до штатного розпису від 01.07.2020, що затверджений наказом № 22-з від 30.06.2020, на посаду машиніста крана автомобільного передбачено 6 штатних одиниць з місячним фондом заробітної плати 37200,00 грн. Фактичний прийом працівників підтверджується наказами про прийняття на роботу №1-к від 17.10.2017, №2-к від 16.01.2018, №3-к від 07.02.2018, № 4-к від 16.04.2018, № 6-к від 11.05.2018, №6-к від 31.10.2018, № 8-к від 31.05.2019. Про прийом найманих працівників повідомлялися податкові органи у порядку, строки та за формою що передбачені постановою Кабінету Міністрів України від 17.06.2015 № 413, що підтверджується повідомленнями про прийняття працівника на роботу від: 16.04.2018, 11.05.2018, 31.05.2019, 31.10.2018, 17.10.2017, 16.01.2018. Фактична виплата заробітної плати у відповідному періоді підтверджується поданими до податкових органів Податкового розрахунку сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь фізичних осіб, і сум утриманого з них податку за формою 1ДФ за 2-ий квартал 2020 року та Звітом про суми нарахованої заробітної плати (доходу, грошового забезпечення, допомоги, надбавки, компенсації) застрахованих осіб та суми нарахованого єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування за 8-ий місяць 2020 року за формою Д4;
Між ФОП ОСОБА_1 (Виконавець) та ТОВ «ЕКСПОРТА» (замовник) 01.07.2020 укладено договір № МОА10/01072020 про надання послуг будівельних механізмів (далі - Договір).
Відповідно до п. 1.1. Договору Виконавець на підставі та у відповідності до замовлень Замовника надає Замовнику послуги будівельних механізмів (надалі Послуги) на об`єктах будівництва (надалі Об`єкти), що вказані в замовленнях Замовника.
Згідно п. 3.1. ціна Договору формується Сторонами згідно Замовлень Замовника та погоджених Сторонами розцінок вартості послуг (Додаток №1 до Договору) на підставі підписаних Сторонами актів приймання- передачі наданих послуг. Замовником здійснюється 100% передоплата послуг, зазначених в Замовленнях, за погодженими Сторонами розцінками вартості послуг (Додаток № 1 до Договору). Вказана передоплата проводиться Замовником після фактичної подачі будівельного механізму Виконавця на місце проведення робіт. Остаточний розрахунок Замовник здійснює за фактично надані Виконавцем та прийняті Замовником Послуги згідно підписаних Сторонами Актів, які складаються Виконавцем на підставі змінних рапортів про роботу машин/будівельних механізмів (зразок якого наведений у Додатку №2 до Договору). Одночасно із Актами Виконавець передає Замовнику оригінали рахунку-фактур, змінних рапортів про роботу машин/будівельних механізмів. В разі, якщо здійснена Замовником передоплата перевищуватиме вартість фактично наданих Виконавцем послуг згідно підписаних Актів, Виконавець зобов`язується протягом одного робочого дня з моменту підписання Сторонами Акта (пред`явлення Замовником вимоги) повернути Замовнику суму перевищення.
Між ФОП ОСОБА_1 та ТОВ «ЕКСПОРТА» були складені акти надання послуг: № 221 від 13.08.2020 на суму 12825,00 грн. у т.ч. ПДВ 2137,50 грн., № 227 від 20.08.2020 на суму 108000,00 грн. у т.ч. ПДВ 18000,00 грн., № 231 від 21.08.2020 на суму 14850,00 грн. у т.ч. ПДВ 2475,00 грн., № 232 від 21.08.2020 на суму 18900,00 грн. у т.ч. ПДВ 3150,00 грн., № 211 від 03.08.2020 на суму 10800,00 грн. у т.ч. ПДВ 1800,00 грн., № 214 від 05.08.2020 на суму 39150,00 грн. у т.ч. ПДВ 6525,00 грн., № 217 від 07.08.2020 на суму 31725,00 грн. у т.ч. ПДВ 5287,50 грн., № 219 від 12.08.2020 на суму 12825,00 грн. у т.ч. ПДВ 2137,50 грн., № 220 від 12.08.2020 на суму 52650,00 грн. у т.ч. ПДВ 8775,00 грн.
Позивачем виставлено ТОВ «ЕКСПОРТА» рахунки для оплати: № 217 від 07.08.2020 на суму 31725,00 грн. у т.ч. ПДВ 5287,50 грн., № 219 від 12.08.2020 на суму 12825,00 грн. у т.ч. ПДВ 2137,50 грн., № 220 від 12.08.2020 на суму 52650,00 грн. у т.ч. ПДВ 8775,00 грн., № 221 від 13.08.2020 на суму 12825,00 грн. у т.ч. ПДВ 2137,50 грн., № 227 від 20.08.2020 на суму 108000,00 грн. у т.ч. ПДВ 18000,00 грн., № 231 від 21.08.2020 на суму 14850,00 грн. у т.ч. ПДВ 2475,00 грн., № 232 від 21.08.2020 на суму 18900,00 грн., № 211 від 03.08.2020 на суму 10800,00 грн. у т.ч. ПДВ 1800,00 грн., № 214 від 05.08.2020 на суму 39150,00 грн. у т.ч. ПДВ 6525,00 грн.
На час розгляду справи за отримані послуги ТОВ «ЕКСПОРТА» розрахувалося частково.
Відповідно до фільтрованої виписки за період з 03.08.2020 по 28.09.2020 з критеріями сортування ЄДРПОУ: 42464713, Операція: Кредит, ТОВ «ЕКСПОРТА» перерахувало на банківський рахунок ФОП ОСОБА_1 наступні платежі: 25.09.2020 на суму 52650,00 грн. з призначенням платежу «ЗА ПОСЛУГУ, ЗГ. РАХ. № 220 ВІД 12.08.2020 Р. у сумі 43875,00 грн., ПДВ 20% 8775,00 грн.»; 11.09.2020 на суму 80000,00 грн. з призначенням платежу «ЗА ПОСЛУГУ, ЗГ. РАХ. № 227 ВІД 20.08.2020 Р. у сумі 66666,67 грн., ПДВ 20% 13333,33 грн.»; 28.08.2020 на суму 18900,00 грн. з призначенням платежу «ЗА ПОСЛУГУ, ЗГ. РАХ. № 232 ВІД 21.08.2020 Р. у сумі 15750,00 грн., ПДВ 20% 3150,00 грн.»; 14.08.2020 на суму 12825,00 грн. з призначенням платежу «ЗА ПОСЛУГУ, ЗГ. РАХ. № 221 ВІД 13.08.2020 Р. у сумі 10687,50 грн., ПДВ 20% 2137,50 грн.»; 14.08.2020 на суму 12825,00 грн. з призначенням платежу «ЗА ПОСЛУГУ, ЗГ. РАХ. № 219 ВІД 12.08.2020 Р. у сумі 10687,50 грн., ПДВ 20% 2137,50 грн.»; 10.08.2020 на суму 31725,00 грн. з призначенням платежу «ЗА ПОСЛУГУ, ЗГ. РАХ. № 217 ВІД 07.08.2020 Р. у сумі 26437,50 грн., ПДВ 20% 5287,50 грн.»; 10.08.2020 на суму 10800,00 грн. з призначенням платежу «ЗА ПОСЛУГУ, ЗГ. РАХ. № 211 ВІД 03.08.2020 Р. у сумі 9000,00 грн., ПДВ 20% 1800,00 грн.»; 10.08.2020 на суму 39150,00 грн. з призначенням платежу «ЗА ПОСЛУГУ, ЗГ. РАХ. № 214 ВІД 05.08.2020 Р. у сумі 32625,00 грн., ПДВ 20% 6525,00 грн.»
За наслідками господарської діяльності ФОП ОСОБА_1 виписані податкові накладні: № 231 від 21.08.2020 на суму ПДВ 2475,00 грн, № 221 від 13.08.2020 на суму ПДВ 2137,50 грн., № 214 від 05.08.2020 на суму ПДВ 6525,00 грн., № 211 від 23.08.2020 на суму ПДВ 1800,00 грн., № 227 від 20.08.2020 на суму ПДВ 18000,00 грн., № 217 від 07.08.2020 на суму ПДВ 5287,05 грн., № 219 від 12.08.2020 на суму ПДВ 2137,50 грн., № 220 від 12.08.2020 на суму ПДВ 8775,00 грн., № 232 від 21.08.2020 на суму ПДВ 3150,00 грн.
Реєстрація податкових накладних зупинена автоматизованою системою «Єдине вікно подання електронних документів» ДПС України, версія 2.3.4.60, що підтверджується квитанціями про зупинення реєстрації податкових накладних: № 231 від 21.08.2020, № 214 від 05.08.2020, № 211 від 23.08.2020, № 227 від 20.08.2020, № 217 від 07.08.2020, № 219 від 12.08.2020, № 220 від 12.08.2020, № 232 від 21.08.2020, № 221 від 13.08.2020.
Підставою зупинення реєстрації зазначено: «Коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 43.99, відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операції». Запропоновано надати пояснення та/або копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Позивачем засобами електронного кабінету платника податків направлено до Головного управління держаної податкової служби України у Київській області пояснення та документи про підтвердження реальності здійснення операцій по податкових накладних, реєстрацію яких зупинено.
Рішеннями комісії Головного управління держаної податкової служби України у Київській області від 02.09.2020 № 1891902/2602802718, № 1891903/2602802718, № 1891904/2602802718, № 1891905/2602802718, № 1891906/2602802718, № 1891907/2602802718, № 1891908/2602802718, № 1891909/2602802718, № 1891910/2602802718 відмовлено у реєстрації податкових накладних. Підставою для прийняття оскаржуваних рішень зазначено ненадання платником податку копій первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи і інвентаризаційні описи, у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних а також розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків.
Позивач, не погоджуючись з оскаржуваними рішеннями, звернувся до суду за захистом своїх прав.
Надаючи правову оцінку обставинам, що склалися між сторонами, суд зазначає таке.
Податковий кодекс України є спеціальним законом з питань оподаткування та установлює порядок погашення зобов`язань юридичних або фізичних осіб перед бюджетами та державними цільовими фондами з податків і зборів (обов`язкових платежів), нарахування і сплати пені та штрафних санкцій, що застосовуються до платників податків, визначені заходи, які вживаються контролюючим органом з метою погашення платниками податків податкового боргу.
Згідно з підпунктами "а", "б" пункту 185.1 статті 185 ПК України об`єктом оподаткування податком на додану вартість є операції платників податку з постачання товарів та послуг місце постачання яких розташоване на митній території України.
Датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг згідно приписів норми пункту 187.1 статті 187 ПК України вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше: дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку; б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.
База оподаткування операцій з постачання товарів/послуг визначається виходячи з їх договірної вартості з урахуванням загальнодержавних податків та зборів (крім акцизного податку на реалізацію суб`єктами господарювання роздрібної торгівлі підакцизних товарів, збору на обов`язкове державне пенсійне страхування, що справляється з вартості послуг стільникового рухомого зв`язку, податку на додану вартість та акцизного податку на спирт етиловий, що використовується виробниками - суб`єктами господарювання для виробництва лікарських засобів, у тому числі компонентів крові і вироблених з них препаратів (крім лікарських засобів у вигляді бальзамів та еліксирів) (пункт 188.1 статті 188 Податкового кодексу України).
Згідно з п.п. 14.1.60 п. 14.1 ст. 14 ПК України єдиний реєстр податкових накладних (далі - ЄРПН) - реєстр відомостей щодо податкових накладних та розрахунків коригування, який ведеться центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову та митну політику, в електронному вигляді згідно з наданими платниками податку на додану вартість електронними документами.
Відповідно до положень статті 16 ПК України платник податків зобов`язаний: стати на облік у контролюючих органах в порядку, встановленому законодавством України, вести в установленому порядку облік доходів і витрат, складати звітність, що стосується обчислення і сплати податків та зборів, подавати до контролюючих органів у порядку, встановленому податковим та митним законодавством, декларації, звітність та інші документи, пов`язані з обчисленням і сплатою податків та зборів.
Згідно з п. 197.1 ст. 197 ПК України датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше:
а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку;
б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.
Відповідно до пункту 201.1 статті 201 ПК України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
Згідно з пунктом 201.10 статті 201 ПК України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.
Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.
Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.
Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних встановлюється Кабінетом Міністрів України. Покупець має право звіряти дані отриманої податкової накладної на відповідність із даними Єдиного реєстру податкових накладних.
Відповідно до пункту 12 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 №1246 (далі - Порядок №1246), після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки: відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту); чинності електронного цифрового підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192 та пунктом 201.10 статті 201 Податкового кодексу України; наявності помилок під час заповнення обов`язкових реквізитів відповідно до пункту 201.1 статті 201 Податкового кодексу України; наявності суми податку на додану вартість відповідно до пунктів 200-1.3 і 200-1.9 статті 200-1 Податкового кодексу України (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 1 липня 2015 р.); наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується; факту реєстрації/зупинення реєстрації/відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами; відповідності податкових накладних та/або розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків, достатнім для зупинення їх реєстрації відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України; дотримання вимог Законів України "Про електронний цифровий підпис", "Про електронні документи та електронний документообіг" та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.
Відповідно до пункту 13 Порядку №1246, за результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (далі - квитанція).
Аналогічні приписи наведені у пункті 201.16 статті 201 Податкового кодексу України, згідно з якими реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена у порядку, визначеному Кабінету Міністрів України.
Механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі (далі - комісії контролюючих органів), права та обов`язки їх членів визначено Порядком зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України №1165 від 11 грудня 2019 р., який набрав чинності з 01.02.2020 (далі Порядок №1165).
Відповідно до пунктів 4, 5 Порядку №1165 - у разі коли за результатами перевірки податкової накладної/розрахунку коригування визначено, що податкова накладна/розрахунок коригування відповідають одній з ознак безумовної реєстрації, визначених у пункті 3 цього Порядку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування не зупиняється в Реєстрі.
Платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2).
Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).
Згідно з пунктами 6, 7, 10, 11 Порядку №1165 - у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
У разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/ розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/ розрахунку коригування зупиняється.
У разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.
У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації (пункт 11 Порядку №1165).
Як слідує з матеріалів справи, реєстрацію податкових накладних позивача зупинено з тих підстав, що коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 43.99, відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операції.
Запропоновано надати пояснення та/або копії документів, достатні для прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних.
Оцінюючи наведені в квитанції про зупинення реєстрації податкових накладних підстави, суд зазначає, що у додатку 3 до Порядку №1165 визначено критерії ризиковості здійснення операцій.
Зокрема, відповідно до п. 1 таким критерієм є відсутність товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податковій накладній, поданій для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), у таблиці даних платника податку на додану вартість (далі - платник податку) як товару/послуги, що на постійній основі постачається, та обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Реєстрі, дорівнює або перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 1 січня 2017 р. в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 рази, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 1 січня 2017 р. у Реєстрі, і переважання в такому залишку (більше 50 відсотків) груп товарів (продукції), визначених ДПС та затверджених відповідним наказом, оприлюдненим на офіційному веб-сайті ДПС.
Суд звертає увагу, що у разі зупинення реєстрації податкової накладної на підставі п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій, контролюючий орган має витребувати від платника документи на спростування наявних у органу ДПС сумнівів, пов`язаних з легальністю діяльності юридичної особи, вказавши які саме аспекти належить висвітити платнику податків у своїх поясненнях.
Аналіз п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій свідчить про те, що для того, аби встановити наявність у господарської операції такої ознаки мають існувати визначені цим пунктом передумови, а також для підтвердження відповідності господарської операції вказаному критерію слід навести обґрунтований розрахунок за цим критерієм, якому відповідає здійснена операція, чого вимагає п.11 Порядку №1165.
Натомість, надіслані позивачу квитанції містять вимоги щодо надання пояснень та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, без зазначення конкретної пропозиції щодо переліку документів, необхідних та достатніх для прийняття рішення про реєстрацію ПН/РК в ЄРПН.
Таким чином, під час зупинення реєстрації податкових накладних відповідач застосував критерії ризиковості здійснення операцій до податкових накладних, що не відповідає приписам пунктів 6, 7, 11 Порядку №1165 та свідчить про відсутність обґрунтованих підстав для зупинення реєстрації податкових накладних.
Крім того, суд зазначає, що контролюючим органом не підтверджено факт виявлення під час моніторингу об`єктивних ознак неможливості здійснення позивачем операцій з надання товарів, дані про які зазначено у податкових накладних, та/або ймовірності уникнення позивачем виконання свого податкового обов`язку, які б свідчили про ризик порушення ним норм податкового законодавства.
Наказом Міністерства фінансів України №520 від 12.12.2019 , зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 13.12.2019 за №1245/34216, затверджено Порядок прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок №520), який визначає механізм прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), реєстрацію яких відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України (далі - Кодекс) зупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Відповідно до пунктів 2-4 Порядку №520 - прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС (далі - комісія регіонального рівня).
Комісія регіонального рівня протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку, приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 Кодексу.
У разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної розрахунку коригування в Реєстрі.
Пунктом 5 Порядку №520 визначено перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати:
- договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;
- договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;
- первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні;
- розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;
- документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.
Пунктами 6, 7 Порядку №520 передбачено, що письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній/розрахунку коригування.
Платник податку має право подати письмові пояснення та копії документів до декількох податкових накладних/розрахунків коригування, якщо такі податкові накладні/розрахунки коригування складено на одного отримувача - платника податку за одним і тим самим договором або якщо в таких податкових накладних/розрахунках коригування відображено однотипні операції (з однаковими кодами товарів згідно з Українською класифікацією товарів зовнішньоекономічної діяльності (УКТ ЗЕД) або кодами послуг згідно з Державним класифікатором продукції та послуг (ДКПП)).
Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку подає до ДПС в електронній формі за допомогою засобів електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України "Про електронні документи та електронний документообіг", "Про електронні довірчі послуги" та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.
Відповідно до п. 11 Порядку №520 Комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі в разі:
- ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі;
- та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункта 5 цього Порядку;
- та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.
Пунктом 13 Порядку №520 визначено, що рішення комісії регіонального рівня про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі може бути оскаржено в адміністративному або судовому порядку.
Як вказав Верховний Суд у постанові від 23.10.2018 у справі №822/1817/18 загальними вимогами, які висуваються до актів індивідуальної дії, як акта правозастосування, є його обґрунтованість та вмотивованість, тобто наведення податковим органом конкретних підстав його прийняття (фактичних і юридичних), а також переконливих і зрозумілих мотивів його прийняття.
Також у зазначеній постанові Верховний Суд вказав, що можливість надання платником податків вичерпного переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної прямо залежить від чіткого визначення фіскальним органом конкретного виду критерію оцінки ступеня ризиків.
Відтак, невиконання податковим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості акта індивідуальної дії призводить до його протиправності.
Отже, рішення суб`єкта владних повноважень повинно ґрунтуватися на оцінці усіх фактів та обставин, що мають значення. Мають значення, як правило, ті обставини, які передбачені нормою права, що застосовується. Суб`єкт владних повноважень повинен врахувати усі ці обставини, тобто надати їм правову оцінку: прийняти до уваги або відхилити. У разі відхилення певних обставин висновки повинні бути мотивованими, особливо, коли має місце несприятливе для особи рішення.
Водночас, контролюючим органом порушено принцип обґрунтованості рішення суб`єкта владних повноважень, а також норми п.11 Порядку №1165, якими чітко передбачено, що у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються, зокрема, критерій(ї) ризиковості платника податку та/або критерій(ї) ризиковості здійснення операцій, на підставі якого(их) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, із розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку чи здійснена операція, чого у даному випадку зроблено не було.
Надаючи оцінку оскаржуваним рішенням суд зазначає, що вони є необґрунтованими, оскільки з їх змісту не вбачається дійсних та об`єктивних підстав для відмови у реєстрації податкових накладних, що підтверджувало б відсутність у платника податків права на відображення у податковому обліку з ПДВ заявленої операції, а, отже, й підтверджувало б правомірність відмови в такій реєстрації.
Проте, в порушення наведених вимог законодавства оскаржувані рішення містять лише загальне твердження про ненадання платником податку копій документів без конкретизації, які документи не надано, що не дозволяють приймати їх до податкового і бухгалтерського обліку, та не конкретизовано, які саме документи не надано на підтвердження яких операцій.
Рішення суб`єкта владних повноважень не містять чіткого визначення підстав та мотивів для прийняття рішень про відмову в реєстрації податкових накладних, що свідчить про їх необґрунтованість.
Таким чином, суд дійшов висновку, що оскаржувані рішення є необґрунтованим, оскільки платником податків надано документи, які засвідчують підставу для реєстрації податкових накладних, а отже контролюючий орган не мав правових підстав для відмови позивачу у їх реєстрації.
Одночасно, в межах даної спірної ситуації суд звертає особливу увагу на той факт, що приймаючи рішення про реєстрацію податкових накладних, контролюючий орган не повинен здійснювати повний аналіз господарських операцій позивача на предмет їх реальності. Змістовна оцінка господарської операції може бути проведена лише за результатом здійснення податкової перевірки, підстави та порядок проведення якої визначено нормами Податкового кодексу України. У свою чергу, при реєстрації податкових накладних фактично проводиться моніторинг операції чи платника податків лише за зовнішніми (формальними) критеріями. Тому і суд за результати розгляду цієї справи не робить висновків щодо реальності господарської операції за участю позивача, а лише оцінює наявність чи відсутність підстав для реєстрації податкової накладної.
З огляду на викладене, суд дійшов висновку, що оскаржувані рішення Головного управління ДПС у Київській області прийняті не у спосіб визначений законом, а отже, є протиправними та підлягають скасуванню.
Щодо решти позовних вимог, суд зазначає наступне.
Відповідно до п.п. 201.1, 201.10 ст. 201 ПК України реєстрацію податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних віднесено до обов`язків платника податків.
У той же час, наведені норми розраховані на відсутність спірних правовідносин, позаяк у випадку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування механізм її подальшої реєстрації в ЄРПН є іншим.
Згідно з пп. 201.16.4 п. 201.16 ст. 201 ПК України податкова накладна/розрахунок коригування, реєстрацію якої в Єдиному реєстрі податкових накладних було зупинено, реєструється у день настання однієї із таких подій: а) прийнято рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних; б) набрало законної сили рішення суду про реєстрацію відповідної податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
При цьому, згідно п.п. 19, 20 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 №1246, податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій:
Податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій:
прийняття в установленому порядку та набрання чинності рішенням про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування;
набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДПС відповідного рішення);
неприйняття та/або відсутність реєстрації в установленому порядку рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.
Внесення відомостей до Реєстру на підставі рішення суду, яке набрало законної сили, здійснюється з дотриманням вимог цього Порядку. При цьому вимоги абзацу десятого пункту 12 цього Порядку не застосовуються до податкової накладної та/або розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в установленому порядку.
Датою внесення відомостей до Реєстру вважається день, зазначений в рішенні суду, або день набрання законної сили таким рішенням.
Отже, реєстрація в ЄРПН податкової накладної/розрахунку коригування, реєстрацію якої попередньо було зупинено, є повноваженням ДФС.
Як встановлено судом, підтверджено матеріалами справи і не спростовано відповідачами, надані позивачем документи підтверджували реальність здійснення господарських операцій по поданих податкових накладних. Документи складені з дотриманням вимог законодавства і були достатніми для реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Обставин, які б унеможливлювали реєстрацію податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних, судом не встановлено.
Європейський суд з прав людини у рішенні від 13 січня 2011 р. в справі "Чуйкіна проти України" (CASE OF CHUYKINA v. UKRAINE, заява №28924/04) констатував: "50. Суд нагадує, що процесуальні гарантії, викладені у статті 6 Конвенції, забезпечують кожному право звертатися до суду з позовом щодо своїх цивільних прав та обов`язків. Таким чином стаття 6 Конвенції втілює "право на суд", в якому право на доступ до суду, тобто право ініціювати в судах провадження з цивільних питань становить один з його аспектів (рішення від 21 лютого 1975 року у справі "Голдер проти Сполученого Королівства" (Golder v. theUnitedKingdom, пп. 2836, Series A №18). Крім того, порушення судового провадження саме по собі не задовольняє усіх вимог пункту 1 статті 6 Конвенції. Ціль Конвенції гарантувати права, які є практичними та ефективними, а не теоретичними або ілюзорними. Право на доступ до суду включає в себе не лише право ініціювати провадження, а й право отримати "вирішення" спору судом. Воно було б ілюзорним, якби національна правова система Договірної держави дозволяла особі подати до суду цивільний позов без гарантії того, що справу буде вирішено остаточним рішенням в судовому провадженні. Для пункту 1 статті 6 Конвенції було б неможливо детально описувати процесуальні гарантії, які надаються сторонам у судовому процесі провадженні, яке є справедливим, публічним та швидким, не гарантувавши сторонам того, що їхні цивільні спори будуть остаточно вирішені (рішення у справах "Мултіплекс проти Хорватії" (Multiplex v. Croatia), заява №58112/00, п. 45, від 10 липня 2003 року, та "Кутіч проти Хорватії" (Kutic v. Croatia), заява №48778/99, п. 25, ECHR 2002-II)".
З метою відновлення прав та інтересів позивача, за захистом яких він звернувся до суду, та з метою дотримання судом гарантій на те, що спір між сторонами буде остаточно вирішений, суд дійшов висновку про необхідність зобов`язання ДПС України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні від 18.05.2020 № 25 та від 22.05.2020 №26, подані ВКП «КИЙ» датою їх фактичного отримання.
Отже, позовні вимоги в цій частині також є обґрунтованими, а тому позов підлягає задоволенню.
Щодо стягнення судових витрат за надання правничої допомоги у сумі 7000,00 грн, суд зазначає наступне.
Відповідно до частини 3 статті 132 Кодексу адміністративного судочинства України до витрат, пов`язаних з розглядом справи, належать витрати: 1) на професійну правничу допомогу; 2) сторін та їхніх представників, що пов`язані із прибуттям до суду; 3) пов`язані із залученням свідків, спеціалістів, перекладачів, експертів та проведенням експертиз; 4) пов`язані з витребуванням доказів, проведенням огляду доказів за їх місцезнаходженням, забезпеченням доказів; 5) пов`язані із вчиненням інших процесуальних дій або підготовкою до розгляду справи.
Згідно з частиною 2 статті 134 Кодексу адміністративного судочинства України за результатами розгляду справи витрати на правничу допомогу адвоката підлягають розподілу між сторонами разом з іншими судовими витратами, за винятком витрат суб`єкта владних повноважень на правничу допомогу адвоката.
Частиною 3 цієї ж статті передбачено, що для цілей розподілу судових витрат: 1) розмір витрат на правничу допомогу адвоката, в тому числі гонорару адвоката за представництво в суді та іншу правничу допомогу, пов`язану зі справою, включаючи підготовку до її розгляду, збір доказів тощо, а також вартість послуг помічника адвоката визначаються згідно з умовами договору про надання правничої допомоги та на підставі доказів щодо обсягу наданих послуг і виконаних робіт та їх вартості, що сплачена або підлягає сплаті відповідною стороною або третьою особою; 2) розмір суми, що підлягає сплаті в порядку компенсації витрат адвоката, необхідних для надання правничої допомоги, встановлюється згідно з умовами договору про надання правничої допомоги на підставі доказів, які підтверджують здійснення відповідних витрат.
Відповідно до частини 4 статті 134 Кодексу адміністративного судочинства України для визначення розміру витрат на правничу допомогу та з метою розподілу судових витрат учасник справи подає детальний опис робіт (наданих послуг), виконаних адвокатом, та здійснених ним витрат, необхідних для надання правничої допомоги.
При цьому, частиною п`ятою статті 134 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що розмір витрат на оплату послуг адвоката має бути співмірним із: 1) складністю справи та виконаних адвокатом робіт (наданих послуг); 2) часом, витраченим адвокатом на виконання відповідних робіт (надання послуг); 3) обсягом наданих адвокатом послуг та виконаних робіт; 4) ціною позову та (або) значенням справи для сторони, в тому числі впливом вирішення справи на репутацію сторони або публічним інтересом до справи.
Згідно з абз. 1 частини 1 статті 26 Закону України "Про адвокатуру та адвокатську діяльність" адвокатська діяльність здійснюється на підставі договору про надання правової допомоги.
Відповідно до частини 4 статті 1 Закону України "Про адвокатуру та адвокатську діяльність" договір про надання правової допомоги - домовленість, за якою одна сторона (адвокат, адвокатське бюро, адвокатське об`єднання) зобов`язується здійснити захист, представництво або надати інші види правової допомоги другій стороні (клієнту) на умовах і в порядку, що визначені договором, а клієнт зобов`язується оплатити надання правової допомоги та фактичні витрати, необхідні для виконання договору.
Зі змісту статті 30 вказаного Закону вбачається, що за здійснення захисту, представництва та надання інших видів правової допомоги адвокат отримує від клієнта гонорар у вигляді винагороди у формі фіксованого розміру або погодинної оплати, порядок обчислення, підстави для зміни розміру, порядок сплати та інші умови якої визначаються в договорі про надання правової допомоги.
Враховуючи викладене, договір про надання правової допомоги є документом, який підтверджує домовленість між клієнтом та адвокатом щодо надання останнім послуг зі здійснення захисту, представництва тощо в обмін на визначений у такому договорі гонорар (фіксований розмір або погодинна оплата).
У свою чергу, склад та розмір витрат, пов`язаних з оплатою правової допомоги, входить до предмета доказування у справі. Зазначені витрати мають бути документально підтверджені та доведені.
Аналогічна позиція викладена у постановах Верховного Суду від 13.12.2018 у справі № 816/2096/17, №823/2638/18.
Як слідує з матеріалів справи, на підтвердження заявлених до стягнення витрат на професійну правничу допомогу у розмірі 7000,00 грн позивачем до суду були надані наступні докази: детальний опис робіт, виконаних адвокатом, протокол погодження гонорару від 23.09.2020 № 1, акт приймання-передачі наданих послуг від 12.11.2020 №1, рахунок-фактуру від 23.09.2020 №34/20.1, платіжне доручення від 23.09.2020 № 580 у розмірі 7000,00 грн, ордер, свідоцтво про право на зайняття адвокатською діяльністю.
Враховуючи складність справи (розгляд справи здійснювався в порядку спрощеного провадження, оскільки спір з огляду на предмет доказування та ціну позову є незначної складності); обсяг наданих адвокатом послуг (попереднє опрацювання матеріалів, опрацювання законодавчої бази, що регулює спірні правовідносини, надання усних та письмових консультацій та підготовка позовної заяви); значення справи для позивача у порівнянні з розміром судових витрат, які позивач просить стягнути з відповідача (7000, 00 грн), суд, виходячи з критерію реальності адвокатських послуг та розумності їх розміру, та за конкретних обставин справи вважає, що справедливою та реальною сумою, яка підлягає компенсації позивачу на професійну правничу допомогу, є 3000,00 грн.
Відповідно ч. 1 ст. 143 КАС України суд вирішує питання щодо судових витрат у рішенні, постанові або ухвалі.
Згідно ч. 1 ст. 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
До позовної заяви позивачем додано докази сплати судового збору у сумі 18918, 00 грн (платіжне доручення від 28.09.2020 №584).
Зважаючи на задоволення позовних вимог, понесені позивачем судові витрати у вигляді сплаченого судового збору у сумі 18918,00 грн підлягають стягненню на його користь за рахунок бюджетних асигнувань відповідача - Головного управління ДПС у Київській області.
Керуючись статтями 9, 14, 73-78, 90, 143, 242-246, 250, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
в и р і ш и в:
Адміністративний позов задовольнити.
Визнати протиправним та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління держаної податкової служби України у Київській області № 1891902/2602802718 від 02.09.2020.
Визнати протиправним та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління держаної податкової служби України у Київській області № 1891903/2602802718 від 02.09.2020.
Визнати протиправним та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління держаної податкової служби України у Київській області № 1891904/2602802718 від 02.09.2020.
Визнати протиправним та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління держаної податкової служби України у Київській області № 1891905/2602802718 від 02.09.2020.
Визнати протиправним та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління держаної податкової служби України у Київській області № 1891906/2602802718 від 02.09.2020.
Визнати протиправним та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління держаної податкової служби України у Київській області № 1891907/2602802718 від 02.09.2020.
Визнати протиправним та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління держаної податкової служби України у Київській області № 1891908/2602802718 від 02.09.2020.
Визнати протиправним та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління держаної податкової служби України у Київській області № 1891909/2602802718 від 02.09.2020.
Визнати протиправним та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління держаної податкової служби України у Київській області № 1891910/2602802718 від 02.09.2020.
Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних, складену Фізичною особою підприємцем ОСОБА_1 (2602802718) податкову накладну № 231 від 21.08.2020 на суму ПДВ 2475,00 грн., покупець Товариство з обмеженою відповідальністю «Експорта» (42464713) датою її фактичного подання - 21.08.2020.
Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних, складену Фізичною особою підприємцем ОСОБА_1 (2602802718) податкову накладну № 221 від 13.08.2020 на суму ПДВ 2137,50 грн., покупець Товариство з обмеженою відповідальністю «Експорта» (42464713) датою її фактичного подання - 13.08.2020.
Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних, складену Фізичною особою підприємцем ОСОБА_1 (2602802718) податкову накладну № 214 від 05.08.2020 на суму ПДВ 6525,00 грн., покупець Товариство з обмеженою відповідальністю «Експорта» (42464713) датою її фактичного подання - 05.08.2020.
Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних, складену Фізичною особою підприємцем ОСОБА_1 (2602802718) податкову накладну № 211 від 23.08.2020 на суму ПДВ 1800,00 грн., покупець Товариство з обмеженою відповідальністю «Експорта» (42464713) датою її фактичного подання - 23.08.2020.
Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних, складену Фізичною особою підприємцем ОСОБА_1 ( НОМЕР_1 ) податкову накладну № 227 від 20.08.2020 на суму ПДВ 18000,00 грн., покупець Товариство з обмеженою відповідальністю «Експорта» (42464713) датою її фактичного подання - 23.08.2020.
Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних, складену Фізичною особою підприємцем ОСОБА_1 ( НОМЕР_1 ) податкову накладну № 217 від 07.08.2020 на суму ПДВ 5287,05 грн., покупець Товариство з обмеженою відповідальністю «Експорта» (42464713) датою її фактичного подання - 07.08.2020;
Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних, складену Фізичною особою підприємцем ОСОБА_1 ( НОМЕР_1 ) податкову накладну № 219 від 12.08.2020 на суму ПДВ 2137,50 грн., покупець Товариство з обмеженою відповідальністю «Експорта» (42464713) датою її фактичного подання - 12.08.2020.
Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних, складену Фізичною особою підприємцем ОСОБА_1 ( НОМЕР_1 ) податкову накладну № 220 від 12.08.2020 на суму ПДВ 8775,00 грн., покупець Товариство з обмеженою відповідальністю «Експорта» (42464713) датою її фактичного подання - 12.08.2020.
Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних, складену Фізичною особою підприємцем ОСОБА_1 ( НОМЕР_1 ) податкову накладну № 232 від 21.08.2020 року на суму ПДВ 3150,00 грн., покупець Товариство з обмеженою відповідальністю «Експорта» (42464713) датою її фактичного подання - 21.08.2020.
Стягнути на користь ФОП ОСОБА_1 за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Київській області судові витрати у розмірі 21918 (двадцять одна тисяча дев`ятсот вісімнадцять) грн 00 коп.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.
У разі оголошення судом лише вступної та резолютивної частини рішення, або розгляду справи в порядку письмового провадження, апеляційна скарга подається протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту рішення.
Суддя Лапій С.М.
Суд | Київський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 30.05.2022 |
Оприлюднено | 21.06.2022 |
Номер документу | 104542777 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них зупинення реєстрації податкових накладних |
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Бєлова Людмила Василівна
Адміністративне
Київський окружний адміністративний суд
Лапій С.М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні