ШОСТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУДСправа № 320/9074/20 Суддя (судді) першої інстанції: Лапій С.М.
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
18 квітня 2023 року м. Київ
Шостий апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:
головуючого: Бєлової Л.В.
суддів: Аліменка В.О., Кучми А.Ю.,
розглянувши у порядку письмового провадження у місті Києві апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Київській області на рішення Київського окружного адміністративного суду від 31 травня 2022 року (справу розглянуто у порядку спрощеного провадження) у справі за адміністративним позовом Фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 до Головного управління ДПС у Київській області та Державної податкової служби України про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії,
В С Т А Н О В И В:
У жовтні 2020 року позивач, Фізична особа-підприємець ОСОБА_1 , звернувся до суду першої інстанції з адміністративним позовом, у якому просив:
- визнати протиправним та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління держаної податкової служби України у Київській області № 1891902/НОМЕР_1 від 02.09.2020;
- визнати протиправним та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління держаної податкової служби України у Київській області № 1891903/НОМЕР_1 від 02.09.2020;
- визнати протиправним та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління держаної податкової служби України у Київській області № 1891904/НОМЕР_1 від 02.09.2020;
- визнати протиправним та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління держаної податкової служби України у Київській області № 1891905/НОМЕР_1 від 02.09.2020;
- визнати протиправним та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління держаної податкової служби України у Київській області № 1891906/НОМЕР_1 від 02.09.2020;
- визнати протиправним та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління держаної податкової служби України у Київській області № 1891907/НОМЕР_1 від 02.09.2020;
- визнати протиправним та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління держаної податкової служби України у Київській області № 1891908/НОМЕР_1 від 02.09.2020;
- визнати протиправним та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління держаної податкової служби України у Київській області № 1891909/НОМЕР_1 від 02.09.2020;
- визнати протиправним та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління держаної податкової служби України у Київській області № 1891910/НОМЕР_1 від 02.09.2020;
- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних, складену Фізичною особою - підприємцем ОСОБА_1 (НОМЕР_1) податкову накладну № 231 від 21.08.2020 на суму ПДВ 2475,00 грн., покупець Товариство з обмеженою відповідальністю «Експорта» (42464713) датою її фактичного подання - 21.08.2020;
- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних, складену Фізичною особою - підприємцем ОСОБА_1 (НОМЕР_1) податкову накладну № 221 від 13.08.2020 на суму ПДВ 2137,50 грн., покупець Товариство з обмеженою відповідальністю «Експорта» (42464713) датою її фактичного подання - 13.08.2020;
- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних, складену Фізичною особою - підприємцем ОСОБА_1 (НОМЕР_1) податкову накладну № 214 від 05.08.2020 на суму ПДВ 6525,00 грн., покупець Товариство з обмеженою відповідальністю «Експорта» (42464713) датою її фактичного подання - 05.08.2020;
- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних, складену Фізичною особою - підприємцем ОСОБА_1 (НОМЕР_1) податкову накладну № 211 від 23.08.2020 на суму ПДВ 1800,00 грн., покупець Товариство з обмеженою відповідальністю «Експорта» (42464713) датою її фактичного подання - 23.08.2020;
- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних, складену Фізичною особою - підприємцем ОСОБА_1 (НОМЕР_1) податкову накладну № 227 від 20.08.2020 на суму ПДВ 18000,00 грн., покупець Товариство з обмеженою відповідальністю «Експорта» (42464713) датою її фактичного подання - 23.08.2020;
- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних, складену Фізичною особою - підприємцем ОСОБА_1 (НОМЕР_1) податкову накладну № 217 від 07.08.2020 на суму ПДВ 5287,05 грн., покупець Товариство з обмеженою відповідальністю «Експорта» (42464713) датою її фактичного подання - 07.08.2020;
- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних, складену Фізичною особою - підприємцем ОСОБА_1 (НОМЕР_1) податкову накладну № 219 від 12.08.2020 на суму ПДВ 2137,50 грн., покупець Товариство з обмеженою відповідальністю «Експорта» (42464713) датою її фактичного подання - 12.08.2020;
- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних, складену Фізичною особою - підприємцем ОСОБА_1 (НОМЕР_1) податкову накладну № 220 від 12.08.2020 на суму ПДВ 8775,00 грн., покупець Товариство з обмеженою відповідальністю «Експорта» (42464713) датою її фактичного подання - 12.08.2020;
- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних, складену Фізичною особою - підприємцем ОСОБА_1 (НОМЕР_1) податкову накладну № 232 від 21.08.2020 року на суму ПДВ 3150,00 грн., покупець Товариство з обмеженою відповідальністю «Експорта» (42464713) датою її фактичного подання - 21.08.2020.
Рішенням Київського окружного адміністративного суду від 31 травня 2022 року адміністративний позов задоволено повністю:
Визнано протиправним та скасовано рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління держаної податкової служби України у Київській області № 1891902/НОМЕР_1 від 02.09.2020.
Визнано протиправним та скасовано рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління держаної податкової служби України у Київській області № 1891903/НОМЕР_1 від 02.09.2020.
Визнано протиправним та скасовано рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління держаної податкової служби України у Київській області № 1891904/НОМЕР_1 від 02.09.2020.
Визнано протиправним та скасовано рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління держаної податкової служби України у Київській області № 1891905/НОМЕР_1 від 02.09.2020.
Визнано протиправним та скасовано рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління держаної податкової служби України у Київській області № 1891906/НОМЕР_1 від 02.09.2020.
Визнано протиправним та скасовано рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління держаної податкової служби України у Київській області № 1891907/НОМЕР_1 від 02.09.2020.
Визнано протиправним та скасовано рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління держаної податкової служби України у Київській області № 1891908/НОМЕР_1 від 02.09.2020.
Визнано протиправним та скасовано рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління держаної податкової служби України у Київській області № 1891909/НОМЕР_1 від 02.09.2020.
Визнано протиправним та скасовано рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління держаної податкової служби України у Київській області № 1891910/НОМЕР_1 від 02.09.2020.
Зобов`язано Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних, складену Фізичною особою - підприємцем ОСОБА_1 (НОМЕР_1) податкову накладну № 231 від 21.08.2020 на суму ПДВ 2475,00 грн., покупець Товариство з обмеженою відповідальністю «Експорта» (42464713) датою її фактичного подання - 21.08.2020.
Зобов`язано Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних, складену Фізичною особою - підприємцем ОСОБА_1 (НОМЕР_1) податкову накладну № 221 від 13.08.2020 на суму ПДВ 2137,50 грн., покупець Товариство з обмеженою відповідальністю «Експорта» (42464713) датою її фактичного подання - 13.08.2020.
Зобов`язано Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних, складену Фізичною особою - підприємцем ОСОБА_1 (НОМЕР_1) податкову накладну № 214 від 05.08.2020 на суму ПДВ 6525,00 грн., покупець Товариство з обмеженою відповідальністю «Експорта» (42464713) датою її фактичного подання - 05.08.2020.
Зобов`язано Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних, складену Фізичною особою - підприємцем ОСОБА_1 (НОМЕР_1) податкову накладну № 211 від 23.08.2020 на суму ПДВ 1800,00 грн., покупець Товариство з обмеженою відповідальністю «Експорта» (42464713) датою її фактичного подання - 23.08.2020.
Зобов`язано Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних, складену Фізичною особою - підприємцем ОСОБА_1 (НОМЕР_1) податкову накладну № 227 від 20.08.2020 на суму ПДВ 18000,00 грн., покупець Товариство з обмеженою відповідальністю «Експорта» (42464713) датою її фактичного подання - 23.08.2020.
Зобов`язано Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних, складену Фізичною особою - підприємцем ОСОБА_1 (НОМЕР_1) податкову накладну № 217 від 07.08.2020 на суму ПДВ 5287,05 грн., покупець Товариство з обмеженою відповідальністю «Експорта» (42464713) датою її фактичного подання - 07.08.2020;
Зобов`язано Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних, складену Фізичною особою - підприємцем ОСОБА_1 (НОМЕР_1) податкову накладну № 219 від 12.08.2020 на суму ПДВ 2137,50 грн., покупець Товариство з обмеженою відповідальністю «Експорта» (42464713) датою її фактичного подання - 12.08.2020.
Зобов`язано Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних, складену Фізичною особою - підприємцем ОСОБА_1 (НОМЕР_1) податкову накладну № 220 від 12.08.2020 на суму ПДВ 8775,00 грн., покупець Товариство з обмеженою відповідальністю «Експорта» (42464713) датою її фактичного подання - 12.08.2020.
Зобов`язано Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних, складену Фізичною особою - підприємцем ОСОБА_1 ( НОМЕР_1 ) податкову накладну № 232 від 21.08.2020 року на суму ПДВ 3150,00 грн., покупець Товариство з обмеженою відповідальністю «Експорта» (42464713) датою її фактичного подання - 21.08.2020.
Не погоджуючись з таким рішенням суду, Головним управлінням ДПС у Київській області подано апеляційну скаргу, у якій просить рішення суду першої інстанції скасувати та прийняти нове рішення, яким у задоволенні позовних вимог відмовити повністю. Апелянт мотивує свої вимоги тим, що судом першої інстанції порушено норми матеріального та процесуального права.
Апелянт в обґрунтування доводів апеляційної скарги наголошує на правомірності прийнятих контролюючим органом рішень, зазначаючи, що судом першої інстанції не враховано суті встановлених порушень, що полягають у зупиненні та подальшій відмові у реєстрації спірних податкових накладних .
В апеляційній скарзі викладено клопотаня відповідача про розгляд справи за участі його представника.
Щодо заявленого відповідачем клопотання колегія суддів зазначає, що відповідно до пункту 3 частини першої статті 311 Кодексу адміністративного судочинства України, суд апеляційної інстанції може розглянути справу без повідомлення учасників справи (в порядку письмового провадження) за наявними у справі матеріалами, якщо справу може бути вирішено на підставі наявних у ній доказів, подання апеляційної скарги на рішення суду першої інстанції, які ухвалені в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін (у порядку письмового провадження).
Частиною другою статті 311 КАС України визначено, що якщо під час письмового провадження за наявними у справі матеріалами суд апеляційної інстанції дійде висновку про те, що справу необхідно розглядати у судовому засіданні, то він призначає її до апеляційного розгляду в судовому засіданні.
Колегія суддів, враховуючи обставини даної справи, а також те, що апеляційна скарга подана на рішення, перегляд якого можливий за наявними у справі матеріалами на підставі наявних у ній доказів, не вбачає підстав для проведення розгляду апеляційної скарги за участю сторін у відкритому судовому засіданні.
Ухвалами Шостого апеляційного адміністративного суду від 20 лютого 2023 року відкрито апеляційне провадження за апеляційною скаргою Головного управління ДПС у Київській області на рішення Київського окружного адміністративного суду від 31 травня 2022 року у справі за адміністративним позовом Фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 до Головного управління ДПС у Київській області та Державної податкової служби України про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії та призначено справу до розгляду в порядку письмового провадження.
Відповідно до статті 311 КАС України справа розглядається в порядку письмового провадження.
Заслухавши доповідь судді-доповідача, перевіривши матеріали справи, доводи апеляційної скарги, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав.
Як встановлено судом першої інстанції та вбачається з матеріалів справи, ФОП ОСОБА_1 зареєстрований 31.03.2017 номер запису: 2 339 000 0000 019793, місцезнаходження: АДРЕСА_1 , є платником ПДВ з 01.10.2017 згідно витягу № 1710134500651 з реєстру платників податку на додану вартість від 21.09.2017 та платником єдиного податку 3 група 3% ставки до доходу згідно з витягом з реєстру платників єдиного податку № 2234/10-13-13-01 від 14.09.2017.
Основними видами діяльності ФОП ОСОБА_1 за КВЕД: 43.99 Інші спеціалізовані будівельні роботи, н. в. і. у. (основний); 45.20 Технічне обслуговування та ремонт автотранспортних засобів; 45.32 Роздрібна торгівля деталями та приладдям для автотранспортних засобів; 77.32 Надання в оренду будівельних машин і устатковання; 77.39 Надання в оренду інших машин, устатковання та товарів. н. в. і. у.; 49.41 Вантажний автомобільний транспорт; 49.42 Надання послуг перевезення речей (переїзду); 77.12 Надання в оренду вантажних автомобілів; 68.20 Надання в оренду й експлуатацію власного чи орендованого нерухомого майна.
Позивач є власником транспортних засобів, що використовуються для ведення господарської діяльності: спеціальний вантажний автокран більше 20Т-С, марка XCMG модель QY25K-5, реєстраційний номер НОМЕР_2 відповідно до свідоцтва про реєстрацію транспортного засобу НОМЕР_3 ; спеціальний вантажний - спеціальний автокран 10-20Т-С, марка Камаз, модель 53213, реєстраційний номер НОМЕР_4 відповідно до свідоцтва про реєстрацію транспортного засобу НОМЕР_5 ; загальний вантажний бортовий, марка DAF, модель CF 85.380, реєстраційний номер НОМЕР_6 відповідно до свідоцтва про реєстрацію транспортного засобу НОМЕР_7 ; спеціальний вантажний - спеціальний автокран 10-20Т-С, марка МАЗ, модель 5334, реєстраційний номер НОМЕР_8 , відповідно до свідоцтва про реєстрацію транспортного засобу НОМЕР_9 ; спеціальний вантажний автокран більше 20Т-С, марка XCMG модель QY25K-5, реєстраційний номер НОМЕР_10 відповідно до свідоцтва про реєстрацію транспортного засобу НОМЕР_11 ; спеціальний вантажний автокран більше 20Т-С, марка XCMG модель QY25K-5, реєстраційний номер НОМЕР_12 відповідно до свідоцтва про реєстрацію транспортного засобу НОМЕР_13 .
Крім того, ФОП ОСОБА_1 є власником земельної ділянки площею 0,1225 га, що знаходиться за адресою: АДРЕСА_2 , кадастровий номер 3222485900:03:001:0237, що підтверджується договором дарування земельної ділянки від 25.10.2017 та витягом з державного реєстру речових прав на нерухоме майно № 143078221 від 29.10.2018.
Інформація про об`єкти оподаткування або об`єкти, пов`язані з оподаткуванням або через які провадиться діяльність подана 28.08.2020 до податкових органів за формою №20-ОПП.
Трудові ресурси ФОП ОСОБА_1 залучаються на підставі трудових договорів. Відповідно до штатного розпису від 01.07.2020, що затверджений наказом № 22-з від 30.06.2020, на посаду машиніста крана автомобільного передбачено 6 штатних одиниць з місячним фондом заробітної плати 37200,00 грн. Фактичний прийом працівників підтверджується наказами про прийняття на роботу №1-к від 17.10.2017, №2-к від 16.01.2018, №3-к від 07.02.2018, № 4-к від 16.04.2018, № 6-к від 11.05.2018, №6-к від 31.10.2018, № 8-к від 31.05.2019. Про прийом найманих працівників повідомлялися податкові органи у порядку, строки та за формою що передбачені постановою Кабінету Міністрів України від 17.06.2015 № 413, що підтверджується повідомленнями про прийняття працівника на роботу від: 16.04.2018, 11.05.2018, 31.05.2019, 31.10.2018, 17.10.2017, 16.01.2018. Фактична виплата заробітної плати у відповідному періоді підтверджується поданими до податкових органів Податкового розрахунку сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь фізичних осіб, і сум утриманого з них податку за формою 1ДФ за 2-ий квартал 2020 року та Звітом про суми нарахованої заробітної плати (доходу, грошового забезпечення, допомоги, надбавки, компенсації) застрахованих осіб та суми нарахованого єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування за 8-ий місяць 2020 року за формою Д4;
Між ФОП ОСОБА_1 (Виконавець) та ТОВ «ЕКСПОРТА» (замовник) 01.07.2020 укладено договір № МОА10/01072020 про надання послуг будівельних механізмів (далі - Договір).
Відповідно до п. 1.1. Договору Виконавець на підставі та у відповідності до замовлень Замовника надає Замовнику послуги будівельних механізмів (надалі - Послуги) на об`єктах будівництва (надалі - Об`єкти), що вказані в замовленнях Замовника.
Згідно п. 3.1. ціна Договору формується Сторонами згідно Замовлень Замовника та погоджених Сторонами розцінок вартості послуг (Додаток №1 до Договору) на підставі підписаних Сторонами актів приймання- передачі наданих послуг. Замовником здійснюється 100% передоплата послуг, зазначених в Замовленнях, за погодженими Сторонами розцінками вартості послуг (Додаток № 1 до Договору). Вказана передоплата проводиться Замовником після фактичної подачі будівельного механізму Виконавця на місце проведення робіт. Остаточний розрахунок Замовник здійснює за фактично надані Виконавцем та прийняті Замовником Послуги згідно підписаних Сторонами Актів, які складаються Виконавцем на підставі змінних рапортів про роботу машин/будівельних механізмів (зразок якого наведений у Додатку №2 до Договору). Одночасно із Актами Виконавець передає Замовнику оригінали рахунку-фактур, змінних рапортів про роботу машин/будівельних механізмів. В разі, якщо здійснена Замовником передоплата перевищуватиме вартість фактично наданих Виконавцем послуг згідно підписаних Актів, Виконавець зобов`язується протягом одного робочого дня з моменту підписання Сторонами Акта (пред`явлення Замовником вимоги) повернути Замовнику суму перевищення.
Між ФОП ОСОБА_1 та ТОВ «ЕКСПОРТА» були складені акти надання послуг: № 221 від 13.08.2020 на суму 12825,00 грн. у т.ч. ПДВ 2137,50 грн., № 227 від 20.08.2020 на суму 108000,00 грн. у т.ч. ПДВ 18000,00 грн., № 231 від 21.08.2020 на суму 14850,00 грн. у т.ч. ПДВ 2475,00 грн., № 232 від 21.08.2020 на суму 18900,00 грн. у т.ч. ПДВ 3150,00 грн., № 211 від 03.08.2020 на суму 10800,00 грн. у т.ч. ПДВ 1800,00 грн., № 214 від 05.08.2020 на суму 39150,00 грн. у т.ч. ПДВ 6525,00 грн., № 217 від 07.08.2020 на суму 31725,00 грн. у т.ч. ПДВ 5287,50 грн., № 219 від 12.08.2020 на суму 12825,00 грн. у т.ч. ПДВ 2137,50 грн., № 220 від 12.08.2020 на суму 52650,00 грн. у т.ч. ПДВ 8775,00 грн.
Позивачем виставлено ТОВ «ЕКСПОРТА» рахунки для оплати: № 217 від 07.08.2020 на суму 31725,00 грн. у т.ч. ПДВ 5287,50 грн., № 219 від 12.08.2020 на суму 12825,00 грн. у т.ч. ПДВ 2137,50 грн., № 220 від 12.08.2020 на суму 52650,00 грн. у т.ч. ПДВ 8775,00 грн., № 221 від 13.08.2020 на суму 12825,00 грн. у т.ч. ПДВ 2137,50 грн., № 227 від 20.08.2020 на суму 108000,00 грн. у т.ч. ПДВ 18000,00 грн., № 231 від 21.08.2020 на суму 14850,00 грн. у т.ч. ПДВ 2475,00 грн., № 232 від 21.08.2020 на суму 18900,00 грн., № 211 від 03.08.2020 на суму 10800,00 грн. у т.ч. ПДВ 1800,00 грн., № 214 від 05.08.2020 на суму 39150,00 грн. у т.ч. ПДВ 6525,00 грн.
На час розгляду справи за отримані послуги ТОВ «ЕКСПОРТА» розрахувалося частково.
Відповідно до фільтрованої виписки за період з 03.08.2020 по 28.09.2020 з критеріями сортування ЄДРПОУ: 42464713, Операція: Кредит, ТОВ «ЕКСПОРТА» перерахувало на банківський рахунок ФОП ОСОБА_1 наступні платежі: 25.09.2020 на суму 52650,00 грн. з призначенням платежу «ЗА ПОСЛУГУ, ЗГ. РАХ. № 220 ВІД 12.08.2020 Р. у сумі 43875,00 грн., ПДВ - 20% 8775,00 грн.»; 11.09.2020 на суму 80000,00 грн. з призначенням платежу «ЗА ПОСЛУГУ, ЗГ. РАХ. № 227 ВІД 20.08.2020 Р. у сумі 66666,67 грн., ПДВ - 20% 13333,33 грн.»; 28.08.2020 на суму 18900,00 грн. з призначенням платежу «ЗА ПОСЛУГУ, ЗГ. РАХ. № 232 ВІД 21.08.2020 Р. у сумі 15750,00 грн., ПДВ - 20% 3150,00 грн.»; 14.08.2020 на суму 12825,00 грн. з призначенням платежу «ЗА ПОСЛУГУ, ЗГ. РАХ. № 221 ВІД 13.08.2020 Р. у сумі 10687,50 грн., ПДВ - 20% 2137,50 грн.»; 14.08.2020 на суму 12825,00 грн. з призначенням платежу «ЗА ПОСЛУГУ, ЗГ. РАХ. № 219 ВІД 12.08.2020 Р. у сумі 10687,50 грн., ПДВ - 20% 2137,50 грн.»; 10.08.2020 на суму 31725,00 грн. з призначенням платежу «ЗА ПОСЛУГУ, ЗГ. РАХ. № 217 ВІД 07.08.2020 Р. у сумі 26437,50 грн., ПДВ - 20% 5287,50 грн.»; 10.08.2020 на суму 10800,00 грн. з призначенням платежу «ЗА ПОСЛУГУ, ЗГ. РАХ. № 211 ВІД 03.08.2020 Р. у сумі 9000,00 грн., ПДВ - 20% 1800,00 грн.»; 10.08.2020 на суму 39150,00 грн. з призначенням платежу «ЗА ПОСЛУГУ, ЗГ. РАХ. № 214 ВІД 05.08.2020 Р. у сумі 32625,00 грн., ПДВ - 20% 6525,00 грн.»
За наслідками господарської діяльності ФОП ОСОБА_1 виписані податкові накладні: № 231 від 21.08.2020 на суму ПДВ 2475,00 грн, № 221 від 13.08.2020 на суму ПДВ 2137,50 грн., № 214 від 05.08.2020 на суму ПДВ 6525,00 грн., № 211 від 23.08.2020 на суму ПДВ 1800,00 грн., № 227 від 20.08.2020 на суму ПДВ 18000,00 грн., № 217 від 07.08.2020 на суму ПДВ 5287,05 грн., № 219 від 12.08.2020 на суму ПДВ 2137,50 грн., № 220 від 12.08.2020 на суму ПДВ 8775,00 грн., № 232 від 21.08.2020 на суму ПДВ 3150,00 грн.
Реєстрація податкових накладних зупинена автоматизованою системою «Єдине вікно подання електронних документів» ДПС України, версія 2.3.4.60, що підтверджується квитанціями про зупинення реєстрації податкових накладних: № 231 від 21.08.2020, № 214 від 05.08.2020, № 211 від 23.08.2020, № 227 від 20.08.2020, № 217 від 07.08.2020, № 219 від 12.08.2020, № 220 від 12.08.2020, № 232 від 21.08.2020, № 221 від 13.08.2020.
Підставою зупинення реєстрації зазначено: «Коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 43.99, відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операції». Запропоновано надати пояснення та/або копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Позивачем засобами електронного кабінету платника податків направлено до Головного управління держаної податкової служби України у Київській області пояснення та документи про підтвердження реальності здійснення операцій по податкових накладних, реєстрацію яких зупинено.
Рішеннями комісії Головного управління держаної податкової служби України у Київській області від 02.09.2020 № 1891902/НОМЕР_1, № 1891903/НОМЕР_1, № 1891904/НОМЕР_1, № 1891905/НОМЕР_1, № 1891906/НОМЕР_1, № 1891907/НОМЕР_1, № 1891908/НОМЕР_1, № 1891909/НОМЕР_1, № 1891910/НОМЕР_1 відмовлено у реєстрації податкових накладних. Підставою для прийняття оскаржуваних рішень зазначено ненадання платником податку копій первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи і інвентаризаційні описи, у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних а також розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків.
Вважаючи рішення відповідача про відмову у реєстрації податкових накладних протиправними, позивач звернувся з даним адміністративним позовом до суду.
Суд першої інстанції адміністративний позов задовольнив та зазначив, що контролюючим органом не підтверджено факт виявлення під час моніторингу об`єктивних ознак неможливості здійснення позивачем операцій з надання товарів, дані про які зазначено у податкових накладних, та/або ймовірності уникнення позивачем виконання свого податкового обов`язку, які б свідчили про ризик порушення ним норм податкового законодавства.
Суд першої інстанції дійшов висновку, що в порушення наведених вимог законодавства оскаржувані рішення містять лише загальне твердження про ненадання платником податку копій документів без конкретизації, які документи не надано, що не дозволяють приймати їх до податкового і бухгалтерського обліку, та не конкретизовано, які саме документи не надано на підтвердження яких операцій.
Надаючи правову оцінку встановленим обставинам справи та висновкам суду першої інстанції, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції з огляду на наступне.
Відповідно до частини першої статті 308 Кодексу адміністративного судочинства України, суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.
Відповідно до підпункту 14.1.60 пункту 14 статті 14 Податкового кодексу України, єдиний реєстр податкових накладних - реєстр відомостей щодо податкових накладних та розрахунків коригування, який ведеться центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, в електронному вигляді згідно з наданими платниками податку на додану вартість електронними документами.
Згідно з п. 201.10 ст. 201 Податкового кодексу України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.
Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.
Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.
Помилки в реквізитах, визначених пунктом 201.1 цієї статті (крім коду товару згідно з УКТ ЗЕД), які не заважають ідентифікувати здійснену операцію, її зміст (товар/послугу, що постачаються), період, сторони та суму податкових зобов`язань, не можуть бути причиною неприйняття податкових накладних у електронному вигляді.
Квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування надсилається одночасно продавцю та покупцю платнику податку.
Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних встановлюється Кабінетом Міністрів України. Покупець має право звіряти дані отриманої податкової накладної на відповідність із даними Єдиного реєстру податкових накладних.
Згідно з п. 201.16 ст. 201 Податковий кодекс України, реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Пунктом 2 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 1246 від 29 грудня 2010 року (далі - Порядок № 1246) визначено, що податкова накладна - електронний документ, який складається платником податку на додану вартість (далі платник податку) відповідно до вимог Податкового кодексу України в електронній формі у затвердженому в установленому порядку форматі (стандарті) та надсилається для реєстрації.
Згідно з пунктом 12 Порядку №1246, після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки: відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту); чинності електронного цифрового підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192 та пунктом 201.10 статті 201 Кодексу; наявності помилок під час заповнення обов`язкових реквізитів відповідно до пункту 201.1 статті 201 Кодексу; наявності суми податку на додану вартість відповідно до пунктів 200-1.3 і 200-1.9 статті 200-1 Кодексу (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 1 липня 2015 р.); наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується; факту реєстрації/зупинення реєстрації/відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами; наявності підстав для зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування; дотримання вимог Законів України «Про електронний цифровий підпис», «Про електронні документи та електронний документообіг» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.
Відповідно до пункту 13 Порядку №1246, за результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (далі - квитанція).
З 01 лютого 2020 року набрала чинності постанова Кабінету Міністрів України від 11 грудня 2019 року № 1165 «Про затвердження порядків з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних», яка визначає механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі (далі - комісії контролюючих органів), права та обов`язки їх членів.
Так, з матеріалів справи вбачається, що податкові накладні Фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 складено та направлено для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних після набрання чинності Порядку № 1165, а тому в даному випадку саме його положення підлягають застосуванню.
Відповідно до п. 2 Порядку № 1165 автоматизований моніторинг відповідності податкової накладної/розрахунку коригування критеріям оцінки ступеня ризиків - сукупність заходів та методів, що застосовуються контролюючим органом для виявлення ознак наявності ризиків порушення норм податкового законодавства за результатами проведення автоматизованого аналізу наявної в інформаційних системах контролюючих органів податкової інформації.
Критерій оцінки ступеня ризиків, достатній для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, - визначений показник автоматизованого моніторингу, що характеризує ризик.
Ризик порушення норм податкового законодавства - ймовірність складення та надання податкової накладної/розрахунку коригування для реєстрації в Реєстрі з порушенням норм пп. «а» або «б» п. 185.1 ст. 185, пп. «а» або «б» п. 187.1 ст. 187, абзацу 1 п. 201.1, 201.7, 201.10 ст. 201 Податкового кодексу України за наявності об`єктивних ознак неможливості здійснення операції з постачання товарів/послуг, дані про яку зазначено в такій податковій накладній/розрахунку коригування, та/або ймовірності уникнення платником податку на додану вартість (далі - платник податку) виконання свого податкового обов`язку.
Відповідно до п. 3 Порядку № 1165, податкові накладні/розрахунки коригування (крім розрахунків коригування, складених у разі зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику, та розрахунків коригування, складених на неплатника податку), що подаються для реєстрації в Реєстрі, перевіряються щодо відповідності таким ознакам безумовної реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування (далі - ознаки безумовної реєстрації):
1) податкова накладна, яка не підлягає наданню отримувачу (покупцю) та/або складена за операцією, звільненою від оподаткування;
2) обсяг постачання, зазначений платником податку в податкових накладних/розрахунках коригування (крім розрахунків коригування, поданих для реєстрації в іншому місяці, ніж місяць, в якому вони складені), зареєстрованих у Реєстрі в поточному місяці, з урахуванням поданої для реєстрації в Реєстрі податкової накладної/розрахунку коригування, становить менше 500 тис. гривень за умови, що обсяг постачання товарів/послуг, зазначений у них у поточному місяці за операціями з одним отримувачем - платником податку, не перевищує 50 тис. гривень, сума податку на додану вартість з вироблених в Україні товарів (робіт, послуг), сплачена у попередньому місяці, становить більше 20 тис. гривень, та керівник - посадова особа такого платника податку є особою, яка займає аналогічну посаду не більше ніж у трьох (включно) платників податку;
3) одночасно виконуються такі умови:
загальна сума податку на додану вартість з вироблених в Україні товарів (робіт, послуг), сплачена за останні 12 календарних місяців, що передують місяцю, в якому складено податкову накладну/розрахунок коригування, платником податку та його відокремленими підрозділами, якими подано податкову накладну/розрахунок коригування на реєстрацію в Реєстрі, становить більше 1 млн. гривень;
значення показника D, розрахованого згідно з цим підпунктом, становить більше 0,05. Показник D розраховується за такою формулою: D= S/T, де S - загальна сума сплачених за останні 12 календарних місяців, що передують місяцю, в якому складено податкову накладну/розрахунок коригування, сум єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування та податків і зборів, контроль за справлянням яких покладено на ДПС, платником податку та його відокремленими підрозділами; T - загальна сума постачання товарів/послуг на митній території України, що оподатковуються за ставками 0, 20 і 7 відсотків, зазначеними платником податку в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі за останні 12 календарних місяців, що передують місяцю, в якому складено податкову накладну/розрахунок коригування;
значення показника P є меншим, ніж значення, розраховане за такою формулою: P = Pм х 1,4, де P - сума податку на додану вартість, зазначена платником податку в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі у звітному (податковому) періоді, з урахуванням поданої на реєстрацію в Реєстрі податкової накладної/розрахунку коригування; Pм - найбільша місячна сума податку на додану вартість, зазначена у податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих платником податку в Реєстрі за останні 12 календарних місяців, що передують місяцю, в якому складено податкову накладну/розрахунок коригування.
Значення показників D та P відображаються в електронному кабінеті платнику податку;
4) у податковій накладній/розрахунку коригування відображена операція з товаром за кодом згідно з УКТЗЕД та/або послугою за кодом згідно з Державним класифікатором продукції та послуг, які зазначені у таблиці даних платника податку, врахованій контролюючим органом.
Відповідно до п. 4 Порядку № 1165, у разі коли за результатами перевірки податкової накладної/розрахунку коригування визначено, що податкова накладна/розрахунок коригування відповідають одній з ознак безумовної реєстрації, визначених у пункті 3 цього Порядку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування не зупиняється в Реєстрі.
В той же час, п. 5 Порядку № 1165 визначено, що платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2).
Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).
Згідно з приписами п. 6 Порядку № 1165, у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
Відповідно до п. 7 Порядку № 1165, у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
Так, у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.
У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються:
1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування;
2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку;
3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації (п.п. 10-11 Порядку № 1165).
З системного аналізу наведених вище норм вбачається, що законодавцем встановлена певна послідовність прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації ПН/РК в Реєстрі.
Так, реєстрації/відмови в реєстрації ПН/РК передує складання та направлення платником податку ПН/РК для реєстрації в ЄРПН, потім їх перевірка комісією регіонального рівня щодо відповідності ознакам безумовної реєстрації, надалі у разі невідповідності ПН/РК жодній з ознак безумовної реєстрації перевіряється безпосередньо сам платник податку, яким подано ПН/РК для реєстрації в ЄРПН, щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку та показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку, тобто здійснюється моніторинг платника податку, а також моніторинг ПН/РК - шляхом їх перевірки щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій.
Як вбачається з матеріалів справи, контролюючим органом за результатом обробки податкових накладних № 231 від 21.08.2020, № 214 від 05.08.2020, № 211 від 23.08.2020, № 227 від 20.08.2020, № 217 від 07.08.2020, № 219 від 12.08.2020, № 220 від 12.08.2020, № 232 від 21.08.2020, № 221 від 13.08.2020 було надіслано квитанції, згідно з якими документ прийнято, однак реєстрація зупинена.
У вищевказаних квитанціях про зупинення реєстрації вказано, що реєстрація ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена: коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 43.99, відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій.
Одночасно, у квитанціях контролюючого органу, за результатом обробки ПН/РК позивача, фіскальним органом запропоновано платнику податків надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК, для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації ПН/РК в ЄРПН.
Таким чином, контролюючим органом не вказаний вичерпний перелік копій документів, які необхідно позивачу надати податковому органу для прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних № 231 від 21.08.2020, № 214 від 05.08.2020, № 211 від 23.08.2020, № 227 від 20.08.2020, № 217 від 07.08.2020, № 219 від 12.08.2020, № 220 від 12.08.2020, № 232 від 21.08.2020, № 221 від 13.08.2020.
Колегія суддів звертає увагу, що отримані позивачем квитанції про зупинення реєстрації ПН/РК містили загальну фразу про необхідність надання пояснень та копій документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН.
При цьому, пропозиція надання документів вказана без конкретизації їх переліку (тобто, не наведено переліку документів, які необхідні для розгляду питання щодо реєстрації податкової накладної) та без вказівки на норму права, котра такий містить.
Водночас, контролюючий орган має конкретизувати перелік документів, необхідних для виконання покладених на нього функцій, для того, щоб платник податку чітко розумів адресовану йому вимогу. Пред`явлення контролюючим органом до платника податків загальної вимоги про надання документів без їх конкретизації та без посилання на відповідну норму права виключає можливість такого органу в подальшому застосовувати до такого платника податків негативні наслідки, пов`язані із ненаданням певного документу.
Загальними вимогами, які висуваються до актів індивідуальної дії, як акта правозастосування, є його обґрунтованість та вмотивованість, тобто наведення податковим органом конкретних підстав його прийняття (фактичних і юридичних), а також переконливих і зрозумілих мотивів його прийняття.
Не конкретизування податковим органом переліку документів, які необхідно надати позивачу, призвело до необґрунтованого обмеження права платника податків бути повідомленим про необхідність надання документів за вичерпним переліком, відповідно до критерію зупинення реєстрації податкової накладної, а не будь-яких на власний розсуд.
Аналогічного висновку дійшов Верховний Суд у постановах від 23 жовтня 2018 року у справі №822/1817/18 та від 04 грудня 2018 року у справі №821/1173/17.
Так, сама по собі відсутність товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податковій накладній, поданій для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), у таблиці даних платника податку на додану вартість як товару/послуги, що на постійній основі постачається, є підставою для зупинення реєстрації податкової накладної лише у випадку відповідності такої податкової накладної іншим умовам, визначеним п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій.
Також, колегія суддів вважає, що посилання відповідача на відсутність кодів УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 43.99 в таблиці платника податку та те, що обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбаного товару/послуги та обсягу його постачання, є необґрунтованими, оскільки відповідно до п.12 Порядку № 1165, подання такої таблиці є правом платника податків. Враховуючи, що позивачем не подавалась така таблиця, висновок про відсутність в таблиці даних діяльності щодо постачання насіння соняшнику, яка зазначена в податковій накладній, є необґрунтованим.
Відповідно до УКТЗЕД/ДКПП код 43.99, це «Інші спеціалізовані будівельні роботи».
Основний код діяльності позивача, який зазначений у Виписці з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, 41.99 - Інші спеціалізовані будівельні роботи.
Наведене підтверджує, що за спірними податковими накладними позивач здійснював свою господарську діяльність за відповідними договорами, що відповідає його зареєстрованому виду економічної діяльності та змісту господарських операцій. Зазначена інформація міститься в ЄДРПОУ та є у розпорядженні податкового органу.
Наказом Міністерства фінансів України № 520 від 12 грудня 2019 року затверджено Порядок прийняття рішень про реєстрацію/ відмову в реєстрації податкових накладних/ розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок №520), яким визначено механізм прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, реєстрацію яких відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України зупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Так, п. 4 Порядку № 520 визначено, що у разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі.
За приписами п.5 Порядку № 520 перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.
Згідно з п.6 Порядку № 520, письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній / розрахунку коригування. Платник податку має право подати письмові пояснення та копії документів до декількох податкових накладних / розрахунків коригування, якщо такі податкові накладні / розрахунки коригування складено на одного отримувача - платника податку за одним і тим самим договором або якщо в таких податкових накладних / розрахунках коригування відображено однотипні операції (з однаковими кодами товарів згідно з Українською класифікацією товарів зовнішньоекономічної діяльності (УКТ ЗЕД) або кодами послуг згідно з Державним класифікатором продукції та послуг (ДКПП)).
Пунктом 7 Порядку №520 визначено, що письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку подає до ДПС в електронній формі за допомогою засобів електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг», «Про електронні довірчі послуги» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.
Відповідно до п. 9 Порядку №520, письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня.
Судом першої інстанції було встановлено, що позивачем засобами електронного кабінету платника податків направлено до Головного управління держаної податкової служби України у Київській області пояснення та документи про підтвердження реальності здійснення операцій по податкових накладних, реєстрацію яких зупинено.
При цьому, колегія суддів наголошує, що у даній справі суд не надає оцінку реальності здійснення господарських операцій між позивачем та його контрагентом, на підставі яких складено ПН/РК, оскільки це питання повинно досліджуватись під час здійснення податкового контролю шляхом здійснення перевірок та звірок відповідно до вимог ПК України, а тому не є предметом судового розгляду у справах щодо оскарження рішень про відмову в реєстрації податкових накладних, які стосуються наявності чи відсутності підстав для зупинення та відмови у реєстрації податкових накладних згідно виключних підстав для вчинення податковим органом таких дій та прийняття рішень, що передбачені податковим законодавством, до числа яких не відноситься встановлення ані контролюючим органом, ані судом реальності господарських операцій поза межами податкового контролю та прийнятими за такими заходами контролю рішеннями.
Аналогічна правова позиція викладена у постановах Верховного Суду від 28 листопада 2019 року у справі №1640/2650/18 та від 27 квітня 2020 року у справі №360/1050/19.
Відповідно до п.2 Порядку № 520, прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС (далі - комісія регіонального рівня).
Пунктом 3 Порядку № 520 визначено, що комісія регіонального рівня протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку, приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 Кодексу.
За приписами п. 11 Порядку № 520, прийняття рішень про реєстрацію/ відмову в реєстрації податкових накладних/ розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого наказом Мінфіна від 12.12.2019 № 520, комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі:
- ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі;
- та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку;
- та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.
Таким чином, можливість надання платником податків достатніх документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної прямо залежить від чіткого визначення податковим органом конкретного переліку необхідних документів для прийняття рішення щодо реєстрації податкової накладної. Необґрунтоване обмеження права платника податків бути повідомленим про необхідність надання документів за вичерпним переліком, відповідно до критерію зупинення реєстрації податкової накладної, а не будь-яких на власний розсуд, призводить до правової невизначеності, що не відповідає критерію обґрунтованості та пропорційності акта індивідуальної дії.
Однак, рішення про зупинення реєстрації ПН/РК не містить в собі мотивації підстав та причин віднесення операцій позивача до пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій, як і не містять доказів наявності податкової інформації, що свідчила б про наявність ознак здійснення ризикових операцій платником з посиланням на відповідні документи.
Крім того, рішення про зупинення реєстрації податкових накладних не містить вичерпного переліку документів, які необхідно подати платнику податків.
Разом з тим, недотримання принципу правової визначеності під час зупинення реєстрації податкової накладної призвело до необізнаності платника податків щодо вичерпного переліку необхідних документів, які він повинен був надати контролюючому органу, внаслідок чого позивач не зміг належним чином виконати свої обов`язки щодо реєстрації податкової накладної.
Здійснення моніторингу відповідності податкових накладних/розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків є превентивним заходом, спрямованим на убезпечення від безпідставного формування податкового кредиту за операціями, що не підтверджені первинними документами або підтверджені платником податку копіями документів, які складені з порушенням законодавства. Здійснення моніторингу не повинне підміняти за своїм змістом проведення податкових перевірок як способу реалізації владних управлінських функцій податкового органу.
Недотримання податковим органом вимог законодавства на етапі зупинення реєстрації податкової накладної щодо оформлення квитанції прямо вказує на те, що рішення, які прийняті на наступному етапі, тобто рішення Комісії про відмову у реєстрації податкових накладних, теж не є законними.
Аналогічна правова позиція викладена в постанові Верховного Суду від 10 квітня 2020 року у справі №819/330/18.
Як вбачається зі змісту оскаржуваних рішень Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, причиною прийняття рішення про відмову в реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних є ненадання платником податку копій первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи і інвентаризаційні описи, у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних а також розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків.
Тобто, відповідачем в оскаржуваних рішеннях не зазначено, яких саме документів не вистачає для прийняття рішення про реєстрацію поданих позивачем податкових накладних, а лише зазначено загальний перелік документів, передбачений формою такого рішення.
Зазначене свідчить про те, що оскаржувані рішення про відмову в реєстрації податкових накладних є формальними, а тому не можуть бути визнані законними та обґрунтованими.
Згідно з частиною другою статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України, у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Відповідно до частини другої статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України, в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
У таких справах суб`єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних від нього причин.
Відтак, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції про протиправність прийнятих рішень про відмову у реєстрації податкових накладних.
Виходячи з того, що у контролюючого органу були відсутні достатні правові підстави для відмови у реєстрації податкових накладних, а тому задля належного захисту порушеного права позивача необхідним є зобов`язання зареєструвати в ЄРПН зазначені податкові накладні, що буде гарантією остаточного вирішення спору між сторонами та належним способом поновлення порушених прав позивача.
Аналогічну позицію у подібних правовідносинах висловив Верховний Суд у постановах від 23 жовтня 2018 року у справі №822/1817/18, від 21 травня 2019 року у справі №0940/1240/18, від 28 листопада 2019 року у справі № 1640/2650/18 та інших.
Відтак, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції про необхідність зобов`язання відповідача зареєструвати податкові накладні № 231 від 21.08.2020, № 214 від 05.08.2020, № 211 від 23.08.2020, № 227 від 20.08.2020, № 217 від 07.08.2020, № 219 від 12.08.2020, № 220 від 12.08.2020, № 232 від 21.08.2020, № 221 від 13.08.2020, подані Фізичною особою - підприємцем ОСОБА_1 датою її фактичного подання.
Апеляційна скарга не містить доводів та/або заперечень в частині стягнення з відповідача витрат на професійну правничу допомогу, тому в силу вимог ст. 308 КАС України рішення суду першої інстанції в цій частині не переглядається.
Судом апеляційної інстанції враховується, що згідно п. 41 висновку № 11 (2008) Консультативної ради європейських суддів до уваги Комітету Міністрів Ради Європи щодо якості судових рішень, обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент захисту на підтримку кожної підстави захисту. Обсяг цього обов`язку може змінюватися залежно від характеру рішення. Згідно з практикою Європейського суду з прав людини, очікуваний обсяг обґрунтування залежить від різних доводів, що їх може наводити кожна зі сторін, а також від різних правових положень, звичаїв та доктринальних принципів, а крім того, ще й від різних практик підготовки та представлення рішень у різних країнах. З тим, щоб дотриматися принципу справедливого суду, обґрунтування рішення повинно засвідчити, що суддя справді дослідив усі основні питання, винесені на його розгляд.
Доводи апеляційної скарги жодним чином не спростовують висновків суду першої інстанції і не дають підстав для висновку, що судом першої інстанції при розгляді справи неповно з`ясовано обставини, що мають значення для справи, неправильно застосовано норми матеріального права, які регулюють спірні правовідносини, чи порушено норми процесуального права, а відтак не є підставою для скасування рішення Київського окружного адміністративного суду від 31 травня 2022 року.
Враховуючи вищевикладене, з`ясувавши та перевіривши всі фактичні обставини справи, об`єктивно оцінивши докази, що мають юридичне значення, враховуючи основні засади адміністративного судочинства, вимоги законодавства України та судову практику, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції про наявність правових підстав для задоволення позовних вимог Фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 до Головного управління ДПС у Київській області та Державної податкової служби України про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії.
Згідно з положеннями статті 242 Кодексу адміністративного судочинства України, рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.
Відповідно до вимог статті 316 Кодексу адміністративного судочинства України, суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
Суд апеляційної інстанції зазначає, що рішення суду першої інстанції постановлене з додержанням норм матеріального і процесуального права, обставини справи встановлено повно та досліджено всебічно.
Заслухавши доповідь головуючого судді, перевіривши матеріали справи, доводи апеляційної скарги, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню.
Керуючись ст. 243, 315, 316, 322 Кодексу адміністративного судочинства України, апеляційний суд
П О С Т АН О В И В:
Апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Київській області на рішення Київського окружного адміністративного суду від 31 травня 2022 року - залишити без задоволення.
Рішення Київського окружного адміністративного суду від 31 травня 2022 року - залишити без змін.
Постанова суду набирає законної сили з дати її прийняття та оскарженню не підлягає, за виключенням випадків передбачених п. 2 ч. 5ст.328 КАС України.
Головуючий суддя Л.В. Бєлова
Судді В.О. Аліменко,
А.Ю. Кучма
Суд | Шостий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 18.04.2023 |
Оприлюднено | 20.04.2023 |
Номер документу | 110289360 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них зупинення реєстрації податкових накладних |
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Бєлова Людмила Василівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні