Рішення
від 31.05.2022 по справі 160/5781/22
ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

01 червня 2022 року Справа № 160/5781/22

Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді Рябчук О.С.

розглянувши в порядку спрощеного провадження без повідомлення сторін (в письмовому провадженні) адміністративну справу за позовною заявою ДВНЗ "Придніпровська державна академія будівництва та архітектури" до Головного управління Держпраці у Дніпропетровській області про визнання протиправною та скасування постанови, -

ВСТАНОВИВ:

19.04.2022 року до Дніпропетровського окружного адміністративного суду засобами поштового зв`язку надійшла позовна заява Державного вищого навчального закладу «Придніпровська державна академія будівництва та архітектури» до Головного управління Держпраці в Дніпропетровській області, в якій позивач просить:

- визнати протиправною та скасувати постанову про накладення штрафу за порушення законодавства про працю та зайнятість населення № 363/4.1-1004-ФС/01 від 24 січня 2022 року.

В обґрунтування заявлених вимог позивачем зазначено, що до Державного вищого навчального закладу «Придніпровська державна академія будівництва та архітектури» звернулось Головне управління Держпраці в Дніпропетровській області з направленням на проведення перевірки з питань виконання суб`єктом господарювання Припису про усунення виявлених порушень законодавства про працю, виданого за результатами попереднього заходу органом державного нагляду та надано вимоги про надання документів. Суб`єктом господарювання повідомлено контролюючий орган про неможливість надання документів на виконання вимог Головного управління Держпраці у Дніпропетровській області, оскільки припис, на перевірку виконання якого здійснювався позаплановий захід, наразі оскаржується у суді. Зважаючи на викладене, позивач вважає постанову про накладення штрафу, прийняту Головним управлінням Держпраці у Дніпропетровській області, протиправною та просить її скасувати.

Разом з адміністративним позовом було надано заяву про забезпечення позову.

Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 20 квітня 2022 року заяву про забезпечення позову було задоволено та зупинено дію постанови Головного управління Держпраці у Дніпропетровській області від 24.01.2022 року № 363/4.1-1004-ФС/01 про накладення на Державний вищий навчальний заклад «Придніпровська державна академія будівництва та архітектури» штрафу до винесення рішення у справі № 160/5781/22.

Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 20 квітня 2022 року відстрочено сплату судового збору Державному вищому навчальному закладу «Придніпровська державна академія будівництва та архітектури» до ухвалення судового рішення у справі.

Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 20.04.2022 р. відкрито провадження у адміністративній справі; справу №160/5781/22 призначено до розгляду за правилами спрощеного провадження без повідомлення сторін.

Цією ж ухвалою відповідачу було надано строк для подання відзиву на позовну заяву протягом п`ятнадцяти днів з дня отримання копії цієї ухвали, разом із доказами, які підтверджують обставини, на яких ґрунтуються заперечення відповідача.

25.05.2022 року до Дніпропетровського окружного адміністративного суду від Головного управління Держпраці у Дніпропетровській області засобами електронного зв`язку надійшов відзив на позовну заяву. Відповідач проти позову заперечує в повному обсязі, вказує, що підставою для проведення позапланового заходу контролю стала перевірка виконання суб`єктом господарювання припису про усунення виявлених порушень законодавства про працю, виданого за результатами попереднього заходу органом державного нагляду (контролю). Позивача було належним чином повідомлено про здійснення позапланової перевірки, а також вручено вимогу про надання документів від 25.11.2021р. № 292/2426-П/4.1-9. Станом на 30.11.2021 року документи, що було зазначено у вимозі не було надано позивачем, що стало підставою для складення акту про неможливість проведення заходу державного контролю від 03.12.2021р. № 363/4.1-1004. Головне управління Держпраці у Дніпропетровській області керуючись ст. 265 Кодексу законів про працю України, статтею 53 Закону України «Про зайнятість населення», частиною третьою статті 34 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», Порядком накладення штрафів законодавства про працю та зайнятість населення, затвердженою постановою Кабінету Міністрів України від 17 липня 2013 року № 509 (зі змінами), та на підставі абзацу 7 частини 2 статті 265 Кодексу законів про працю України винесло постанову про накладення штрафу на позивача у розмірі 19500,00грн. Відповідач вказує, що всі необхідні умови для проведення позапланової перевірки було виконано та постанова про накладення штрафу за не допуск до проведення перевірки винесена правомірно та не підлягає скасуванню.

Відповідно до ч.1ст.257 Кодексу адміністративного судочинства України за правилами спрощеного позовного провадження розглядаються справи незначної складності.

За змістом приписів п.3 ч.6ст.12 Кодексу адміністративного судочинства Українидля цілей цьогоКодексусправами незначної складності є справи, зокрема, щодо оскарження фізичними особами рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень щодо обчислення, призначення, перерахунку, здійснення, надання, одержання пенсійних виплат, соціальних виплат непрацездатним громадянам, виплат за загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням, виплат та пільг дітям війни, інших соціальних виплат, доплат, соціальних послуг, допомоги, захисту, пільг.

Частиною 4статті 243 Кодексу адміністративного Українивстановлено, що судове рішення, постановлене у письмовому провадженні, повинно бути складено у повному обсязі не пізніше закінчення встановлених цим Кодексом строків розгляду відповідної справи, заяви або клопотання.

Згідно з ч.5ст.250 Кодексу адміністративного судочинства Українидатою ухвалення судового рішення в порядку письмового провадження є дата складення повного судового рішення.

Зважаючи на наведене та відповідно до вимог ст.ст.257,262 Кодексу адміністративного судочинства України, справу розглянуто за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи у письмовому провадженні.

Згідно з 8 ст. 262 Кодексу адміністративного судочинства України при розгляді справи за правилами спрощеного позовного провадження суд досліджує докази і письмові пояснення, викладені у заявах по суті справи.

Дослідивши матеріали справи, суд встановив такі обставини.

Головним управлінням Держпраці у Дніпропетровській області, керуючись абзацом 5 частини 1 статті 6 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» від 05.04.2007 № 877-V, Положенням про Головне управління Держпраці у Дніпропетровській області, затвердженим наказом від 03.08.2018 № 84, на підставі наказу Головного управління Держпраці у Дніпропетровській області від 24.11.2021р. № 2426-П про проведення перевірки виконання суб`єктом господарювання припису щодо усунення порушення вимог законодавства виданого за результатами проведення попереднього заходу органом державного нагляду (контролю) від 31.08.2021р. № 143/4.1-1004/П-58, видано направлення на перевірку від 24.11.2021р. № 1203-Н Державного вищого навчального закладу «Придніпровська державна академія будівництва та архітектури» код ЄДРПОУ 02070772, місцезнаходження: 49600, Дніпропетровська обл., м. Дніпро, вул. Чернишевського, буд. 24А.

Направлення на проведення позапланового заходу від 24.11.2021р. № 1203-Н отримано Державним вищим навчальним закладом «Придніпровська державна академія будівництва та архітектури» 25.11.2021 року, про що свідчить штамп про отримання вхідної кореспонденції.

25 листопада 2021 року Державному вищому навчальному закладу «Придніпровська державна академія будівництва та архітектури» вручено вимогу про надання документів № 292/2426-П/4.1-9, якою зобов`язано надати завірені належним чином копії документів, які підтверджують виконання Припису про усунення виявлених порушень законодавства про працю від 31.08.2021р. № 143/4.1-1004/П-58 та надати детальне пояснення щодо невиконання Припису про усунення виявлених порушень законодавства про працю від 31.08.2021р. № 143/4.1-1004/П-58.

30.11.2021 року Державним вищим навчальним закладом «Придніпровська державна академія будівництва та архітектури» надано пояснення № 38-01-417 Головному управлінню Держпраці у Дніпропетровській області про неможливість надання документів, оскільки припис № 143/4.1-1004/П-58 від 31.08.2021 року оскаржено до Дніпропетровського окружного адміністративного суду та 27.10.2021 року, відкрито провадження у справі № 160/19956/21, тому, зважаючи на ці обставини, припис не набрав чинності.

30 листопада 2021 року Державному вищому навчальному закладу «Придніпровська державна академія будівництва та архітектури» вручено вимогу про надання документів № 304/2426-П/4.1-9, якою зобов`язано надати завірені належним чином копії документів, які підтверджують виконання Припису про усунення виявлених порушень законодавства про працю від 31.08.2021р. № 143/4.1-1004/П-58 та надати детальне пояснення щодо невиконання Припису про усунення виявлених порушень законодавства про працю від 31.08.2021р. № 143/4.1-1004/П-58.

02.12.2021 року Державним вищим навчальним закладом «Придніпровська державна академія будівництва та архітектури» надано пояснення № 38-01-422 Головному управлінню Держпраці у Дніпропетровській області про неможливість надання документів, оскільки припис № 143/4.1-1004/П-58 від 31.08.2021 року оскаржено до Дніпропетровського окружного адміністративного суду та 27.10.2021 року, відкрито провадження у справі № 160/19956/21, тому, зважаючи на ці обставини, припис не набрав чинності.

03 грудня 2021 року Головним управлінням Держпраці у Дніпропетровській області складено акт про неможливість проведення заходу державного контролю за №363/4.1-1004 та зазначено, що захід державного контролю неможливо провести через ненадання для ознайомлення книг, реєстрів та документів, ведення яких передбачено законодавством про охорону праці/працю, що містять інформацію/відомості з питань, які є предметом перевірки/ інспекційного відвідування, їх завірених об`єктом відвідування копій або витягів (необхідне підкреслити): письмова Вимога про надання документів № 292/2426-П/4.1-9 від 25 листопада 2021 року № 304/2426-П/4.1-9 від 30.11.2021р., завірені належним чином копії документів відповідно до п. 1 письмової вимоги про надання документів № 292/2426-П/4.1-9 від 25 листопада 2021 року та № 304/2426-П/4.1-9 від 30.11.2021року.

Копію акта про неможливість проведення заходу державного контролю направлено на адресу позивача 06.12.2021р. за вих. № 1480/4.1-9 засобами поштового зв`язку.

03.12.2021р. Головним управлінням Держпраці у Дніпропетровській області складено запрошення на розгляд справи № 1477/4.1-9, яким позивача повідомлено, що 10.12.2021р. о 10:00 буде розглянуто матеріали щодо адміністративного правопорушення, яке виявилось у незабезпечення виконання законних вимог посадових осіб центрального органу виконавчої влади, що реалізовує державну політику з питань нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю, або його територіальних органів.

24 січня 2021 року Головним управлінням Держпраці у Дніпропетровській області винесено постанову про накладення штрафу за порушення законодавства про працю та зайнятість населення № 363/4.1-1004-ФС/01, якою за створення перешкод у проведенні перевірки з питань додержання законодавства про працю накладено на Державний вищий навчальний заклад «Придніпровська державна академія будівництва та архітектури» штраф у розмірі 19500,00грн., яку було надіслано засобами поштового зв`язку 25 січня 2022 року.

Не погоджуючись з винесеною постановою про накладення штрафу та вважаючи її протиправною, Державний вищий навчальний заклад «Придніпровська державна академія будівництва та архітектури» звернувся з цим позовом до суду.

Частиною другою статті 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно абзацу другого та третього статті 1 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) в сфері господарської діяльності» від 05 квітня 2007 року №877-V (далі Закон №877-V у редакції на час виникнення спірних відносин) державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб`єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища; заходи державного нагляду (контролю) - планові та позапланові заходи, які здійснюються у формі перевірок, ревізій, оглядів, обстежень та в інших формах, визначених законом.

Загальні вимоги до здійснення державного нагляду (контролю) визначено статтею 4 Закону №877-V, відповідно до частини першої якої державний нагляд (контроль) здійснюється за місцем провадження господарської діяльності суб`єкта господарювання або його відокремлених підрозділів, або у приміщенні органу державного нагляду (контролю) у випадках, передбачених законом.

Частиною четвертою статті 2 Закону №877-V передбачено, що заходи контролю здійснюються, серед іншого, органами державного нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю та зайнятість населення у встановленому цим Законом порядку з урахуванням особливостей, визначених законами у відповідних сферах та міжнародними договорами.

Судова палата з розгляду справ щодо захисту соціальних прав Касаційного адміністративного суду у постанові від 31.03.2021р. у справі №805/430/18-а дійшла висновку, що спеціальним законом, який відповідно до частини четвертої статті 2 Закону № 877-V повинен враховуватися органами Державної служби України з питань праці при проведенні заходів державного нагляду (контролю), є КЗпП України, зокрема, Глава XVIII Нагляд і контроль за додержанням законодавства про працю .

У подальшому такий висновок був підтриманий Верховним Судом у постанові від 24.06.2021 у справі №200/5877/19-а.

Відповідно до статті 259 Кодексу законів про працю України державний нагляд та контроль за додержанням законодавства про працю юридичними особами незалежно від форми власності, виду діяльності, господарювання, фізичними особами-підприємцями, які використовують найману працю, здійснює центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику з питань нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю, у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.

Постановою Кабінету Міністрів України від 11.02.2015 року №100 Про утворення територіальних органів Державної служби з питань праці та визнання такими, що втратили чинність, деяких постанов Кабінету Міністрів України утворено Державну службу України з питань праці, реорганізувавши шляхом злиття територіальні органи Державної служби гірничого нагляду та промислової безпеки і Державної інспекції з питань праці.

Положення про Державну службу України з питань праці затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 11.02.2015р. №96 (далі - Положення).

Відповідно до пункту 1 Положення Про Державну службу України з питань праці, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11 лютого 2015 року №96, Державна служба України з питань праці (Держпраці) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Першого віце-прем`єр-міністра України - Міністра економіки, і який реалізує державну політику у сферах промислової безпеки, охорони праці, гігієни праці, поводження з вибуховими матеріалами промислового призначення, здійснення державного гірничого нагляду, а також з питань нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю, зайнятість населення, загальнообов`язкове державне соціальне страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності, у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності, на випадок безробіття (далі - загальнообов`язкове державне соціальне страхування) в частині призначення, нарахування та виплати допомоги, компенсацій, надання соціальних послуг та інших видів матеріального забезпечення з метою дотримання прав і гарантій застрахованих осіб.

За приписами підпункту 9 пункту 4 Положення, Держпраці відповідно до покладених на неї завдань здійснює державний контроль за дотриманням вимог законодавства про працю, зайнятість населення в частині дотримання прав громадян під час прийому на роботу та працівників під час звільнення з роботи; використання праці іноземців та осіб без громадянства; наймання працівників для подальшого виконання ними роботи в Україні в іншого роботодавця; дотримання прав і гарантій стосовно працевлаштування громадян, які мають додаткові гарантії у сприянні працевлаштуванню; провадження діяльності з надання послуг з посередництва та працевлаштування.

Підпунктами 50, 51, 54 пункту 4 Положення передбачено, що Держпраці видає в установленому порядку роботодавцям, суб`єктам господарювання, які надають послуги з посередництва у працевлаштуванні в Україні або за кордоном, здійснюють наймання працівників для подальшого виконання ними роботи в Україні в іншого роботодавця, фондам загальнообов`язкового державного страхування, виконавчим органам міських рад міст обласного значення, сільських, селищних, міських рад об`єднаних територіальних громад, а також центральним органам виконавчої влади обов`язкові до виконання приписи щодо усунення порушень законодавства з питань, які належать до компетенції Держпраці, та вносить пропозиції щодо накладення дисциплінарних стягнень на посадових осіб, винних у порушенні законодавства; складає у випадках, передбачених законом, протоколи про адміністративні правопорушення, розглядає справи про такі правопорушення і накладає адміністративні стягнення;накладає у випадках, передбачених законом, штрафи за порушення законодавства, невиконання розпоряджень посадових осіб Держпраці.

Згідно з п. 7 Положення Держпраці здійснює свої повноваження безпосередньо та через утворені в установленому порядку територіальні органи.

Згідно постанови Кабінету Міністрів України Про утворення територіальних органів Державної служби з питань праці та визнання такими, що втратили чинність, деяких постанов Кабінету Міністрів України від 11 лютого 2015 року №100 управління Держпраці у Дніпропетровській області є територіальним органом Державної служби з питань праці.

Статтею 6 Закону № 877-V встановлено підстави для проведення позапланових заходів зі здійснення державного нагляду (контролю), а саме:

- подання суб`єктом господарювання письмової заяви до відповідного органу державного нагляду (контролю) про здійснення заходу державного нагляду (контролю) за його бажанням;

- виявлення та підтвердження недостовірності даних, заявлених суб`єктом господарювання у документі обов`язкової звітності, крім випадків, коли суб`єкт господарювання протягом місяця з дня первинного подання повторно подав такий документ з уточненими достовірними даними або якщо недостовірність даних є результатом очевидної описки чи арифметичної помилки, яка не впливає на зміст поданої звітності. У разі виявлення органом державного нагляду (контролю) помилки у документі обов`язкової звітності він упродовж десяти робочих днів зобов`язаний повідомити суб`єкта господарювання про необхідність її виправлення у строк до п`яти робочих днів з дня отримання повідомлення. Невиправлення помилки у встановлений строк є підставою для проведення позапланового заходу;

- перевірка виконання суб`єктом господарювання приписів, розпоряджень або інших розпорядчих документів щодо усунення порушень вимог законодавства, виданих за результатами проведення попереднього заходу органом державного нагляду (контролю);

- звернення фізичної особи (фізичних осіб) про порушення, що спричинило шкоду її (їхнім) правам, законним інтересам, життю чи здоров`ю, навколишньому природному середовищу чи безпеці держави, з додаванням документів чи їх копій, що підтверджують такі порушення (за наявності). Позаплановий захід у такому разі здійснюється територіальним органом державного нагляду (контролю) за наявністю погодження центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у відповідній сфері державного нагляду (контролю), або відповідного державного колегіального органу.

У такому разі перед початком здійснення позапланового заходу державного нагляду (контролю) посадові особи територіального органу державного нагляду (контролю) зобов`язані пред`явити керівнику чи уповноваженій особі суб`єкта господарювання - юридичної особи, її відокремленого підрозділу, фізичній особі - підприємцю або уповноваженій ним особі, крім документів, передбачених цим Законом, додатково копію погодження центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у відповідній сфері державного нагляду (контролю), або відповідного державного колегіального органу на проведення такої перевірки.

Суб`єкти господарювання мають право не допускати посадових осіб територіального органу державного нагляду (контролю) до здійснення заходів державного нагляду (контролю), якщо вони не пред`явили документи, передбачені цим абзацом;

- неподання суб`єктом господарювання документів обов`язкової звітності за два звітні періоди підряд без поважних причин або без надання письмових пояснень про причини, що перешкоджали поданню таких документів;

- доручення Прем`єр-міністра України про перевірку суб`єктів господарювання у відповідній сфері у зв`язку з виявленими системними порушеннями та/або настанням події, що має значний негативний вплив на права, законні інтереси, життя та здоров`я людини, захист навколишнього природного середовища та забезпечення безпеки держави;

- настання аварії, смерті потерпілого внаслідок нещасного випадку або професійного захворювання, що було пов`язано з діяльністю суб`єкта господарювання;

- звернення посадових осіб органів місцевого самоврядування про порушення суб`єктом господарювання вимог законодавства у випадках, коли право на подання такого звернення передбачено законом.

Під час проведення позапланового заходу з`ясовуються лише ті питання, необхідність перевірки яких стала підставою для здійснення цього заходу, з обов`язковим зазначенням цих питань у посвідченні (направленні) на проведення заходу державного нагляду (контролю).

Фізичні особи та посадові особи органів місцевого самоврядування, які подали безпідставне звернення про порушення суб`єктом господарювання вимог законодавства, несуть відповідальність, передбачену законом. Повторне проведення позапланових заходів державного нагляду (контролю) за тим самим фактом (фактами), що був (були) підставою для проведеного позапланового заходу державного нагляду (контролю), забороняється.

Зі встановлених обставин справи вбачається, що оскаржувана позивачем постанова про накладення штрафу була прийнята в зв`язку з не допуском посадових осіб відповідача до проведення перевірки з питання виконання суб`єктом господарювання припису щодо усунення порушення вимог законодавства, виданого за результатами проведення попереднього заходу органом державного нагляду (контролю), згідно з наказом від 24.11.2021р. № 2426-П та направленням на проведення позапланового заходу зі здійснення державного нагляду (контролю) від 24.11.2021р. № 1203-Н.

Сторонами не заперечується, що для здійснення позапланового заходу посадовою особою Головного управління Держпраці у Дніпропетровській області надано наказ про проведення перевірки №2426-П від 26.11.2021р. та направлення на проведення позапланового заходу зі здійснення державного нагляду (контролю) від 24.11.2021р. № 1203-Н, які було вручено під підпис посадовій особі позивача до канцелярії закладу, про що наявні відмітки про отримання.

Так, для проведення позапланового заходу контролю з виконання припису від 31.08.2021р. № 143/4.1-1004/П-58, посадовою особою Головного управління Держпраці у Дніпропетровській області було вручено позивачу вимогу про надання документів від 25.11.2021 р. 292/2426-П/4.1-9, якою було зобов`язано надати завірені належним чином копії документів, які підтверджують його виконання, або детальні пояснення щодо невиконання.

30.11.2021р. Державним вищим навчальним закладом «Придніпровська державна академія будівництва та архітектури» було надано пояснення № 38-01-417, що припис від 31.08.2021р. № 143/4.1-1004/П-58 не виконується, оскільки оскаржується в судовому порядку.

30 листопада 2021 року Головним управлінням Держпраці у Дніпропетровській області було повторно винесено вимогу про надання документів № 304/2426-П/4.1-9, якою було зобов`язано надати завірені належним чином копії документів щодо виконання припису від 31.08.2021р. № 143/4.1-1004/П-58, які підтверджують його виконання, або детальні пояснення щодо невиконання.

02.12.2021 року Державним вищим навчальним закладом «Придніпровська державна академія будівництва та архітектури» повторно було надано пояснення № 38-01-422, що припис від 31.08.2021р. № 143/4.1-1004/П-58 не виконується, оскільки оскаржується ними в судовому порядку.

Суд зазначає, що у вимозі Головного управління Держпраці у Дніпропетровській області запропоновано суб`єкту господарювання два варіанти щодо її виконання: або надання копій документів на виконання припису, або пояснень щодо його невиконання.

При цьому, Державним вищим навчальним закладом «Придніпровська державна академія будівництва та архітектури» двічі було надано пояснення, що припис не виконується із зазначенням причин його невиконання.

Статтею 265 Кодексу законів про працю України встановлено, що юридичні та фізичні особи - підприємці, які використовують найману працю, несуть відповідальність у вигляді штрафу в разі: недопущення до проведення перевірки з питань додержання законодавства про працю, створення перешкод у її проведенні - у трикратному розмірі мінімальної заробітної плати, встановленої законом на момент виявлення порушення.

Відповідно до пунктів 16, 17 Порядку N 295 у разі створення об`єктом відвідування перешкод у діяльності інспектора праці (відмова у допуску до проведення відвідування, ненадання інформації, необхідної для проведення інспекційного відвідування або невиїзного інспектування; перешкода в реалізації інших прав, передбачених пунктом 11 цього Порядку), відсутності об`єкта відвідування або уповноваженої ним особи за місцезнаходженням (адресою, зазначеною в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, інших документах, що стали підставою для проведення відвідування), відсутності документів, ведення яких передбачено законодавством про працю, складається акт про неможливість проведення інспекційного відвідування або невиїзного інспектування із зазначенням відповідних причин, який за можливості підписується керівником об`єкта відвідування або іншою уповноваженою особою. Копія акта, зазначеного у пункті 16 цього Порядку, надсилається органам, яким підпорядкований об`єкт відвідування (за наявності), для вжиття заходів з усунення перешкод і забезпечення присутності об`єкта відвідування за своїм місцезнаходженням.

За результатами інспекційного відвідування складаються акт і у разі виявлення порушень законодавства про працю - припис про їх усунення. Акт складається в останній день інспекційного відвідування у двох примірниках, які підписуються інспектором праці, що його проводив, та керівником об`єкта відвідування або його уповноваженим представником. Один примірник акта залишається в об`єкта відвідування. Якщо об`єкт відвідування не погоджується з викладеною в акті інформацією, акт підписується із зауваженнями, які є його невід`ємною частиною (пункти 19, 20, 21 Порядку N 295).

Створення перешкод передбачає активну поведінку посадової особи об`єкту відвідування, направлену на перешкоджання інспектору під час здійснення інспекційного відвідування у його проведенні, отриманні необхідної інформацію, тобто у реалізації своїх повноважень, що є підставою для складання акту про неможливість проведення інспекційного відвідування або невиїзного інспектування.

До інших підстав для складання акту про неможливість проведення інспекційного відвідування або невиїзного інспектування законодавець відносить відсутність об`єкта відвідування або уповноваженої ним особи за місцезнаходженням, а також відсутність документів, ведення яких передбачено законодавством про працю, тобто такий акт складається у випадку неможливості проведення інспекційного відвідування або невиїзного інспектування, не пов`язаного із створенням перешкод.

Аналогічна правова позиція висловлена у постанові Верховного суду у складі Касаційного адміністративного суду від 07.02.2022р. у справі № 260/177/19.

Одночасно з цим, фактично уповноважені особи відповідача були допущені до перевірки та на виконання вимоги про надання документів було надано пояснення щодо невиконання припису. Тобто, фактично вимоги про надання документів від 25 листопада 2021 р. № 292/2426-П/4.1-9 та від 30 листопада 2021р. № 304/2426-П/4.1-9 було виконано наданням пояснень, оскільки такий варіант виконання вимоги було безпосередньо запропоновано контролюючим органом.

Механізм накладення на суб`єктів господарювання та роботодавців штрафів за порушення законодавства про працю та зайнятість населення, передбачених частиною другою статті 265 Кодексу законів про працю України та частинами другою - сьомою статті 53 Закону України "Про зайнятість населення" визначає Порядок накладення штрафів за порушення законодавства про працю та зайнятість населення, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 17 липня 2013 року №509 (далі - Порядок №509).

Згідно п.2 Порядку №509, штрафи накладаються Головою Держпраці, його заступниками, керівниками територіальних органів Держпраці та їх заступниками (з підстав, визначених абзацами третім - сьомим цього пункту), керівниками виконавчих органів міських рад міст обласного значення, сільських, селищних, міських рад об`єднаних територіальних громад та їх заступниками (з підстав, визначених абзацами четвертим - шостим цього пункту) (далі - уповноважені посадові особи).

Штрафи накладаються на підставі: рішення суду про оформлення трудових відносин із працівником, який виконував роботу без укладення трудового договору, та встановлення періоду такої роботи чи роботи на умовах неповного робочого часу в разі фактичного виконання роботи повний робочий час, установлений на підприємстві, в установі, організації; акта, складеного за результатами заходу державного контролю за додержанням законодавства про працю або зайнятість населення, здійсненого у зв`язку з невиконанням вимог припису; акта, складеного за результатами заходу державного контролю за додержанням законодавства про працю, у ході якого виявлено факти використання праці неоформлених працівників; акта про неможливість проведення інспекційного відвідування/ невиїзного інспектування; акта перевірки ДПС, її територіального органу, у ході якої виявлені порушення законодавства про працю.

Справа про накладення штрафу (далі - справа) розглядається у 45-денний строк з дня, що настає за днем одержання уповноваженою посадовою особою документів, зазначених в абзацах третьому - сьомому пункту 2 цього Порядку. Про дату одержання документів, зазначених в абзацах третьому - сьомому пункту 2 цього Порядку, уповноважена посадова особа письмово повідомляє суб`єкту господарювання та роботодавцю не пізніше ніж через п`ять днів після їх отримання рекомендованим листом чи телеграмою, телефаксом, телефонограмою або шляхом вручення повідомлення їх представникам, про що на копії повідомлення, яка залишається в уповноваженої посадової особи, що надіслала таке повідомлення, робиться відповідна позначка, засвідчена підписом такого представника (п.3 Порядку №509).

Пунктом 4 Порядку №509 визначено, що під час розгляду справи досліджуються матеріали і вирішується питання щодо наявності підстав для накладення штрафу. За результатами розгляду справи уповноважена посадова особа на підставі документів, зазначених в абзацах третьому - сьомому пункту 2 цього Порядку, складає постанову про накладення штрафу. Постанова про накладення штрафу складається у двох примірниках за формою, встановленою Мінсоцполітики, один з яких залишається в уповноваженої посадової особи, що розглядала справу, другий - надсилається протягом трьох днів з дня складення суб`єктові господарювання або роботодавцю, стосовно якого прийнято постанову, або вручається його представникові, про що на примірнику робиться відповідна позначка, засвідчена підписом такого суб`єкта господарювання або роботодавця чи їх представника. У разі надсилання примірника постанови засобами поштового зв`язку в матеріалах справи робиться відповідна позначка.

Матеріалами справи встановлено, що 03 грудня 2021 року Головним управлінням Держпраці у Дніпропетровській області складено акт про неможливість проведення заходу державного контролю за №363/4.1-1004 та зазначено, що захід державного контролю неможливо провести через ненадання для ознайомлення книг, реєстрів та документів, ведення яких передбачено законодавством про охорону праці/працю, що містять інформацію/відомості з питань, які є предметом перевірки/інспекційного відвідування, їх завірених об`єктом відвідування копій або витягів (необхідне підкреслити): письмова Вимога про надання документів № 292/2426-П/4.1-9 від 25 листопада 2021 року № 304/2426-П/4.1-9 від 30.11.2021р., завірені належним чином копії документів відповідно до п. 1 письмової вимогу про надання документів № 292/2426-П/4.1-9 від 25 листопада 2021 року та № 304/2426-П/4.1-9 від 30.11.2021року.

Копію акта про неможливість проведення заходу державного контролю направлено на адресу позивача 06.12.2021р. за вих. № 1480/4.1-9 засобами поштового зв`язку.

03.12.2021р. Головним управлінням Держпраці у Дніпропетровській області складено запрошення на розгляд справи № 1477/4.1-9, яким позивача повідомлено, що 10.12.2021р. о 10:00 буде розглянуто матеріали щодо адміністративного правопорушення, яке виявилось у незабезпечення виконання законних вимог посадових осіб центрального органу виконавчої влади, що реалізовує державну політику з питань нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю, або його територіальних органів.

24 січня 2021 року Головним управлінням Держпраці у Дніпропетровській області винесено постанову про накладення штрафу за порушення законодавства про працю та зайнятість населення № 363/4.1-1004-ФС/01, якою за створення перешкод у проведенні перевірки з питань додержання законодавства про працю накладено на Державний вищий навчальний заклад « Придніпровська державна академія будівництва та архітектури» штраф у розмірі 19500,00грн., яку було надіслано засобами поштового зв`язку 25 січня 2022 року, тобто з дотриманням 45-денного строку розгляду справи.

Відповідно до частини 1 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства Україникожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

У таких справах суб`єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних від нього причин (частина 2 статті 77 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України).

Згідно з частиною 2 статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Враховуючи викладене суд зазначає, що відповідачем не було доведено правомірності оскаржуваної постанови, натомість позивачем викладено доводи та факти, що підтверджують обґрунтованість заявлених вимог.

В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

У зв`язку з цим суд приходить до висновку про наявність підстав для задоволення адміністративного позову.

Вирішуючи питання про розподіл судових витрат, суд виходить з наступного.

Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 20 квітня 2022 року Державному вищому навчальному закладу « Придніпровська державна академія будівництва та архітектури» було відстрочено сплату судового збору за подання адміністративного позову до суду до ухвалення рішення у справі.

Частиною 1 статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

З огляду на викладене, судовий збір за подачу даного позову до суду в сумі 2481,00 грн. та заяви про забезпечення позову в сумі 744,30 грн., який мав бути сплачений позивачем, підлягає стягненню з позивача.

Керуючись статтями 2, 9, 73-78, 90, 139, 241 - 246, 262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ВИРІШИВ:

Адміністративний позов Державного вищого навчального закладу «Придніпровська державна академія будівництва та архітектури» до Головного управління Держпраці в Дніпропетровській області про визнання протиправної та скасування постанови задовольнити в повному обсязі.

Визнати протиправною та скасувати постанову Головного управління Держпраці в Дніпропетровській області № 363/4.1-1004-ФС/01 від 24 січня 2022 року про накладення штрафу за порушення законодавства про працю та зайнятість населення.

Стягнути з Державного вищого навчального закладу «Придніпровська державна академія будівництва та архітектури» судовий збір за подачу позову в сумі 2481,00 грн. та заяви про забезпечення позову в сумі 744,30 грн.

Скасувати заходи забезпечення позову, застосовані ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 20.04.2022 р. в адміністративній справі № 160/5781/22.

Рішення суду набирає законної сили відповідно до вимог статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене в строки, передбачені статтею 295 Кодексу адміністративного судочинства України.

Суддя О.С. Рябчук

СудДніпропетровський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення31.05.2022
Оприлюднено23.06.2022
Номер документу104562098
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо праці, зайнятості населення, у тому числі

Судовий реєстр по справі —160/5781/22

Ухвала від 07.11.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Стрелець Т.Г.

Постанова від 27.09.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Сафронова С.В.

Ухвала від 13.07.2022

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Сафронова С.В.

Ухвала від 13.07.2022

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Сафронова С.В.

Рішення від 31.05.2022

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Рябчук Олена Сергіївна

Ухвала від 19.04.2022

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Рябчук Олена Сергіївна

Ухвала від 19.04.2022

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Рябчук Олена Сергіївна

Ухвала від 19.04.2022

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Рябчук Олена Сергіївна

Ухвала від 19.04.2022

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Рябчук Олена Сергіївна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні