Рішення
від 30.05.2022 по справі 500/76/22
ТЕРНОПІЛЬСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ТЕРНОПІЛЬСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

Справа № 500/76/22

31 травня 2022 рокум.ТернопільТернопільський окружний адміністративний суд, у складі: головуючого судді Осташа А. В. за участю: секретаря судового засідання Шаблій Ю.П., позивача - ОСОБА_1 , представника відповідача - Кінаша Т.В.

розглянувши у відкритому судовому засіданні в порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 до Великобірківської селищної ради про визнання протиправними та скасування рішень та зобов`язання вчинити дії,

ВСТАНОВИВ:

ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 (далі - позивачі) звернулися в суд з позовом до Великобірківської селищної ради (далі - відповідач) в якому просять суд:

- визнати протиправними та скасувати рішення Великобірківської селищної ради від 24.06.2021 №407, №408, №409 та від 17.11.2021 №1025, №1027, №1023, №1024;

- зобов`язати Великобірківську селищну раду прийняти наступні рішення про:

- безоплатну передачу у власність ОСОБА_2 , згідно поданого клопотання, земельної ділянки із земель комунальної власності, орієнтовною площею 2,0 гектара, для ведення особистого селянського господарства та надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо її відведення;

- безоплатну передачу у власність ОСОБА_1 , згідно поданого клопотання, земельної ділянки із земель комунальної власності, орієнтовною площею 2,0 гектара, для ведення особистого селянського господарства та надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо її відведення;

- безоплатну передачу у власність ОСОБА_3 , згідно поданого клопотання, земельної ділянки із земель комунальної власності, орієнтовною площею 2,0 гектара, для ведення особистого селянського господарства та надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо її відведення;

- безоплатну передачу у власність ОСОБА_4 , згідно поданого клопотання, земельної ділянки із земель комунальної власності, орієнтовною площею 2,0 гектара, для ведення особистого селянського господарства та надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо її відведення;

- безоплатну передачу у власність ОСОБА_5 , згідно поданого клопотання, земельної ділянки із земель комунальної власності, орієнтовною площею 2,0 гектара, для ведення особистого селянського господарства та надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо її відведення;

- безоплатну передачу у власність ОСОБА_1 , згідно поданого клопотання, земельної ділянки із земель комунальної власності, орієнтовною площею 0,15 гектара, для будівництва і обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд та надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо її відведення;

- безоплатну передачу у власність ОСОБА_5 , згідно поданого клопотання, земельної ділянки із земель комунальної власності, орієнтовною площею 0,15 гектара, для будівництва і обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд та надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо її відведення.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, рішеннями Великобірківської селищної ради відмовлено у задоволенні заяв позивачів про надання дозволів на розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок для ведення особистого селянського господарства та для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд з метою подальшої передачі безоплатно у власність. Зокрема, підставою для відмови стало те, що земельні ділянки зазначені у клопотаннях, перебувають у власності та користуванні третіх осіб. Також, відповідач у рішеннях від 24.06.2021 №№407, 408, 409 посилається на те, що цільове призначення зазначених у клопотаннях земельних ділянок - для ведення товарного сільськогосподарського виробництва.

Позивачі не погоджуються із такими відмовами, оскільки вважають, що твердження відповідача про те, що земельні ділянки належать третім особам не відповідає дійсності, оскільки вони відповідно до даних Публічної кадастрової карти України є не сформовані, а тому не можуть перебувати у власності чи користуванні третіх осіб.

Не погоджуючись з вказаними рішеннями позивачі звернулись до суду за захистом своїх охоронюваних законом прав та інтересів.

Ухвалою суду від 05.01.2022 залишено позовну заяву без руху та надано строк для усунення недоліків позовної заяви.

Представник позивачів 14.01.2022 подав до суду докази сплати судового збору.

Ухвалою Тернопільського окружного адміністративного суду від 19.01.2022 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі в порядку спрощеного позовного провадження з повідомленням (викликом) сторін та призначено у справі судове засідання на 22.02.2022.

Протокольною ухвалою суду від 22.02.2022 витребувано у відповідача протоколи засідань земельної комісії щодо прийняття оскаржуваних рішень та оголошено перерву до 11.03.2022.

Протокольною ухвалою суду від 11.03.2022 зобов`язано відповідача виконати вимоги ухвали суду від 22.02.2022.

Представником відповідача подав до суду 31.03.2022 копії протоколів №5 та №12 засідання постійної комісії з питань земельних відносин, містобудування, екології та благоустрою.

Протокольною ухвалою суду від 11.04.2022 продовжено процесуальний строк розгляду справи до 20.05.2022.

Представником відповідача подано до суду письмові пояснення від 09.05.2022 в яких зазначено, що ділянки, про які йдеться у клопотаннях позивача ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , що знаходяться ліворуч земельних ділянок за кадастровим номером 6125287500:01:001:1983 та ділянка про яку йдеться у клопотанні позивача ОСОБА_1 , що знаходиться праворуч земельної ділянки за кадастровим номером 6125287500:01:001:3268, передані у приватну власність гр. ОСОБА_6 , копія Державного Акта ІУ-ТР №030239 та гр. ОСОБА_7 , копія Державного Акта - ІУ-ТР №030240.

Земельна ділянка орієнтовною площею 2.0 га, що розташована між земельними ділянками за кадастровим номером 6125287500:01:001:0026 та кадастровим номером 6125287500:01:001:1988, передана у приватну власність гр. ОСОБА_8 , копія Державного Акта - ІУ-ТР № 030256.

Земельна ділянка, яка знаходиться між ділянками за кадастровим номером 6125287500:01:001:0004 та кадастровим номером 61252887500:01:001:0065 орієнтовною площею 2.0 га, про яку йдеться у клопотанні гр. ОСОБА_5 , передана у власність гр. ОСОБА_9 , копія Державного Акта - II-ТР №020722.

Земельна ділянка площею 0,15 га, яка зазначається в клопотанні ОСОБА_1 для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських будівель та споруд, що знаходиться між земельними ділянками кадастровий номер 6125287500:02:001:1875 та кадастровим номером 6125287500:02:001:1311, передана у власність гр. ОСОБА_10 , копія Державного Акта І-ТР №040704.

Земельна ділянка площею 0,15 га для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських будівель та споруд, що розташована між земельними ділянками кадастровий номер 6125287500:02:001:1060 та кадастровим номером 6125287500:02:001:0152, належить на праві приватної власності гр. ОСОБА_11 , копія Державного Акта ЯА №792017.

Протокольною ухвалою суду від 16.05.2022 оголошено перерву до 31.05.2022 та продовжено процесуальний строк розгляду справи до 31.05.2022 .

В судовому засіданні 31.05.2022 представник позивачів просив позов задовольнити та підтримав позовні вимоги в повному обсязі.

Представник відповідача просив відмовити у задоволені позову в повному обсязі.

Суд, заслухавши вступне слово представників сторін, показання свідка, з`ясувавши обставини, на які учасники справи посилаються як на підставу своїх вимог та заперечень, дослідивши докази, якими вони обґрунтовуються, встановив наступне.

ОСОБА_1 , 07.06.2021 звернувся до Великобірківської селищної ради із клопотанням про безоплатне передання йому на підставі ст. 121 Земельного кодексу України у власність земельної ділянки із земель комунальної власності та надання йому дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки орієнтованою площею 2,0 гектара, яка згідно даних Публічної кадастрової карти України розташована праворуч від земельної ділянки під кадастровим номером 6125287500:01:001:3268.

До клопотання додано копію графічних матеріалів, на яких зазначено місце розташування земельної ділянки (аркуш справи 11-12).

Великобірківська селищна рада Тернопільського району Тернопільської області прийняла 24.06.2021 рішення №408 на шістнадцятій сесії восьмого скликання про розгляд звернення гр. ОСОБА_1 щодо виділення земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства, яким відмовила ОСОБА_1 у виділенні земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства площею 2,0 га, у зв`язку з тим, що вказана земельна ділянка належить до земель для ведення товарного сільськогосподарського виробництва та перебуває у власності третіх осіб (аркуш справи 26).

ОСОБА_2 , 07.06.2021 звернувся до Великобірківської селищної ради із клопотанням про безоплатне передання йому на підставі ст. 121 Земельного кодексу України у власність земельної ділянки із земель комунальної власності та надання йому дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки орієнтованою площею 2,0 гектара, яка згідно даних Публічної кадастрової карти України розташована ліворуч від земельної ділянки під кадастровим номером 6125287500:01:001:1983.

До клопотання додано копію графічних матеріалів, на яких зазначено місце розташування земельної ділянки (аркуш справи 9-10).

Великобірківська селищна рада Тернопільського району Тернопільської області прийняла 24.06.2021 рішення №407 на шістнадцятій сесії восьмого скликання про розгляд звернення гр. ОСОБА_2 щодо виділення земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства, яким відмовила ОСОБА_2 у виділенні земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства площею 2,0 га, у зв`язку з тим, що вказана земельна ділянка належить до земель для ведення товарного сільськогосподарського виробництва та перебуває у власності третіх осіб (аркуш справи 24).

ОСОБА_3 , 07.06.2021 звернулась до Великобірківської селищної ради із клопотанням про безоплатне передання їй на підставі ст. 121 Земельного кодексу України у власність земельної ділянки із земель комунальної власності та надання їй дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки орієнтованою площею 2,0 гектара, яка згідно даних Публічної кадастрової карти України розташована ліворуч від земельної ділянки під кадастровим номером 6125287500:01:001:1983.

До клопотання додано копію графічних матеріалів, на яких зазначено місце розташування земельної ділянки (аркуш справи 13-14).

Великобірківська селищна рада Тернопільського району Тернопільської області прийняла 24.06.2021 рішення №409 на шістнадцятій сесії восьмого скликання про розгляд звернення гр. ОСОБА_3 щодо виділення земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства, яким відмовила ОСОБА_3 , у виділенні земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства площею 2,0 га, у зв`язку з тим, що вказана земельна ділянка належить до земель для ведення товарного сільськогосподарського виробництва та перебуває у власності третіх осіб (аркуш справи 28).

ОСОБА_4 , 26.10.2021 звернувся до Великобірківської селищної ради із клопотанням про безоплатне передання йому на підставі ст. 121 Земельного кодексу України у власність земельної ділянки із земель комунальної власності та надання йому дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки сільськогосподарського призначення із земель комунальної власності, орієнтованою площею 2,0 гектара, яка розташована між земельними ділянками під кадастровим номером 6125287500:01:001:0026 та 6125287500:01:001:1988.

До клопотання додано копію графічних матеріалів, на яких зазначено місце розташування земельної ділянки (аркуш справи 15-16).

Великобірківська селищна рада Тернопільського району Тернопільської області прийняла 17.11.2021 рішення №1025 на двадцять третій сесії восьмого скликання про розгляд звернення гр. ОСОБА_4 щодо виділення земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства, яким відмовила ОСОБА_3 , у виділенні земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства площею 2,0 га, у зв`язку з тим, що вказана земельна ділянка перебуває в користуванні третіх осіб (аркуш справи 29).

ОСОБА_5 , 26.10.2021 звернулась до Великобірківської селищної ради із клопотанням про безоплатне передання їй на підставі ст. 121 Земельного кодексу України у власність земельної ділянки із земель комунальної власності та надання їй дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки сільськогосподарського призначення із земель комунальної власності, орієнтованою площею 2,0 гектара, яка розташована між земельними ділянками під кадастровим номером 6125287500:01:001:0004 та 6125287500:01:001:0065.

До клопотання додано копію графічних матеріалів, на яких зазначено місце розташування земельної ділянки (аркуш справи 17-18).

Великобірківська селищна рада Тернопільського району Тернопільської області прийняла 17.11.2021 рішення №1027 на двадцять третій сесії восьмого скликання про розгляд звернення гр. ОСОБА_5 щодо виділення земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства, яким відмовила ОСОБА_5 , у виділенні земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства площею 2,0 га, у зв`язку з тим, що вказана земельна ділянка перебуває в користуванні третіх осіб (аркуш справи 30).

ОСОБА_1 , 26.10.2021 звернувся до Великобірківської селищної ради із клопотанням про безоплатне передання йому на підставі ст. 121 Земельного кодексу України у власність земельної ділянки із земель комунальної власності та надання йому дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд із земель комунальної власності, орієнтованою площею 0,15 гектара, яка розташована між земельними ділянками під кадастровим номером 6125287500:01:001:1875 та 6125287500:01:001:1311.

До клопотання додано копію графічних матеріалів, на яких зазначено місце розташування земельної ділянки (аркуш справи 19-20).

Великобірківська селищна рада Тернопільського району Тернопільської області прийняла 17.11.2021 рішення №1023 на двадцять третій сесії восьмого скликання про розгляд звернення гр. ОСОБА_1 щодо виділення земельної ділянки для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських будівель та споруд, яким відмовила ОСОБА_1 , у виділенні земельної ділянки для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських будівель та споруд, площею 0,1500 га, у зв`язку з тим, що вказана земельна ділянка перебуває в користуванні третіх осіб (аркуш справи 31).

ОСОБА_5 , 26.10.2021 звернулась до Великобірківської селищної ради із клопотанням про безоплатне передання їй на підставі ст. 121 Земельного кодексу України у власність земельної ділянки із земель комунальної власності та надання їй дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд із земель комунальної власності, орієнтованою площею 0,15 гектара, яка розташована між земельними ділянками під кадастровим номером 6125287500:01:001:1060 та 6125287500:01:001:0152.

До клопотання додано копію графічних матеріалів, на яких зазначено місце розташування земельної ділянки (аркуш справи 21-22).

Великобірківська селищна рада Тернопільського району Тернопільської області прийняла 17.11.2021 рішення №1024 на двадцять третій сесії восьмого скликання про розгляд звернення гр. ОСОБА_5 щодо виділення земельної ділянки для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських будівель та споруд, яким відмовила ОСОБА_5 , у виділенні земельної ділянки для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських будівель та споруд, площею 0,1500 га, у зв`язку з тим, що вказана земельна ділянка перебуває в користуванні третіх осіб (аркуш справи 32).

Не погоджуючись із такими відмовами, позивачі звернувся до суду із даним позовом.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає наступне.

Відповідно до ст. 14 Конституції України та ст. 373 Цивільного кодексу України земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави. Право власності на землю гарантується. Це право набувається і реалізовується громадянами, юридичними особами та державою відповідно до закону.

Законом, який регулює земельні правовідносини, є Земельний кодекс України від 25.10.2001 №2768-III (далі - ЗК України).

Згідно ст. 3 Земельного кодексу України, земельні відносини регулюються Конституцією України, цим Кодексом, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.

Завданням земельного законодавства є регулювання земельних відносин з метою забезпечення права на землю громадян, юридичних осіб, територіальних громад та держави, раціонального використання та охорони земель (частина друга статті 4 ЗК України).

Відповідно до пункту «б» статті 12 ЗК України до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин на території сіл, селищ, міст належить передача земельних ділянок комунальної власності у власність громадян та юридичних осіб відповідно до цього Кодексу.

Статтею 40 ЗК України визначено, що громадянам України за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування можуть передаватися безоплатно у власність або надаватися в оренду земельні ділянки для будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель і гаражного будівництва в межах норм, визначених цим Кодексом. Понад норму безоплатної передачі громадяни можуть набувати у власність земельні ділянки для зазначених потреб за цивільно-правовими угодами.

Порядок надання земельних ділянок державної або комунальної власності у власність визначений статтею 118 ЗК України, зокрема частиною 6 цієї норми передбачено, що громадяни, зацікавлені в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності для ведення фермерського господарства, ведення особистого селянського господарства, ведення садівництва, будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибної ділянки), індивідуального дачного будівництва, будівництва індивідуальних гаражів у межах норм безоплатної приватизації, подають клопотання до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу. У клопотанні зазначаються цільове призначення земельної ділянки та її орієнтовні розміри. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування земельної ділянки, погодження землекористувача (у разі вилучення земельної ділянки, що перебуває у користуванні інших осіб) та документи, що підтверджують досвід роботи у сільському господарстві або наявність освіти, здобутої в аграрному навчальному закладі (у разі надання земельної ділянки для ведення фермерського господарства). У разі якщо земельна ділянка державної власності розташована за межами населених пунктів і не входить до складу певного району, заява подається до Ради міністрів Автономної Республіки Крим. Верховній Раді Автономної Республіки Крим, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, органам виконавчої влади або органам місцевого самоврядування, які передають земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, забороняється вимагати додаткові матеріали та документи, не передбачені цією статтею.

Згідно з частиною сьомою цієї статті відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, розглядає клопотання у місячний строк і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні. Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування об`єкта вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, генеральних планів населених пунктів та іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.

Проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки розробляється за замовленням громадян суб`єктами господарювання, що є виконавцями робіт із землеустрою згідно із законом, у строки, що обумовлюються угодою сторін.

Крім того, частиною першою статті 122 ЗК України визначено, що сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб.

Частиною першою статті 79 ЗК України визначено, що земельна ділянка - це частина земної поверхні з установленими межами, певним місцем розташування, з визначеними щодо неї правами.

Статтею 79-1 ЗК України передбачено, що формування земельної ділянки полягає у визначенні земельної ділянки як об`єкта цивільних прав. Формування земельної ділянки передбачає визначення її площі, меж та внесення інформації про неї до Державного земельного кадастру.

Земельна ділянка вважається сформованою з моменту присвоєння їй кадастрового номера.

Формування земельних ділянок здійснюється:

- у порядку відведення земельних ділянок із земель державної та комунальної власності;

- шляхом поділу чи об`єднання раніше сформованих земельних ділянок;

- шляхом визначення меж земельних ділянок державної чи комунальної власності за проектами землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, проектами землеустрою щодо впорядкування території для містобудівних потреб, проектами землеустрою щодо приватизації земель державних і комунальних сільськогосподарських підприємств, установ та організацій;

- шляхом інвентаризації земель державної чи комунальної власності у випадках, передбачених законом.

Сформовані земельні ділянки підлягають державній реєстрації у Державному земельному кадастрі.

Земельна ділянка вважається сформованою з моменту присвоєння їй кадастрового номера.

Так, згідно з пунктом 7 розділу Х Перехідні положення Земельного кодексу України громадяни та юридичні особи, що одержали у власність, у тимчасове користування, в тому числі на умовах оренди, земельні ділянки у розмірах, що були передбачені раніше діючим законодавством, зберігають права на ці ділянки.

Так, з наданим відповідачем доказів судом встановлено, що ділянки, про які йдеться у клопотаннях позивача ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , що знаходяться ліворуч земельних ділянок за кадастровим номером 6125287500:01:001:1983 та ділянка про яку йдеться у клопотанні позивача ОСОБА_1 , що знаходиться праворуч земельної ділянки за кадастровим номером 6125287500:01:001:3268, передані у приватну власність гр. ОСОБА_6 , що підтверджується копією Державного Акта ІУ-ТР № 030239 та гр. ОСОБА_7 , що підтверджується копією Державного Акта - ІУ-ТР № 030240.

Земельна ділянка орієнтовною площею 2.0 га, що розташована між земельними ділянками за кадастровим номером 6125287500:01:001:0026 та кадастровим номером 6125287500:01:001:1988, передана у приватну власність гр. ОСОБА_8 , що підтверджується копією Державного Акта - ІУ-ТР № 030256.

Земельна ділянка, яка знаходиться між ділянками за кадастровим номером 6125287500:01:001:0004 та кадастровим номером 61252887500:01:001:0065 орієнтовною площею 2.0 га, про яку йдеться у клопотанні гр. ОСОБА_5 , передана у власність гр. ОСОБА_9 , що підтверджується копією Державного Акта - II-ТР № 020722.

Земельна ділянка площею 0,15 га, яка зазначається в клопотанні ОСОБА_1 для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських будівель та споруд, що знаходиться між земельними ділянками кадастровий номер 6125287500:02:001:1875 та кадастровим номером 6125287500:02:001:1311, передана у власність гр. ОСОБА_10 , що підтверджується копією Державного Акта І-ТР №040704.

Земельна ділянка площею 0, 15 га для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських будівель та споруд, що розташована між земельними ділянками кадастровий номер 6125287500:02:001:1060 та кадастровим номером 6125287500:02:001:0152, належить на праві приватної власності гр. ОСОБА_11 , що підтверджується копією Державного Акта ЯА №792017.

В актах відображено план зовнішніх меж землекористування, які збігаються з межами земельних ділянок, що відображені на публічній кадастровій карті, на які позивачі бажають отримати дозвіл на виготовлення проекту із землеустрою.

Щодо твердження представника позивачів про те, що земельні ділянки є не сформованими, суд зазначає, що дійсно, як встановлено в судовому засіданні, представник відповідача погодився із тим, що відповідно із даними публічної кадастрової карти земельні ділянки на які претендують позивачі не мають кадастрового номера, проте, суд не приймає даний факт як підставу для скасування оскаржуваних рішень, оскільки в силу пункту 2 Прикінцевих та перехідних положень Закону України "Про Державний земельний кадастр" земельні ділянки, право власності (користування) на які виникло до 2004 року, вважаються сформованими незалежно від присвоєння їм кадастрового номера.

Також, суд зазначає, що у разі якщо відомості про зазначені земельні ділянки не внесені до Державного реєстру земель, їх державна реєстрація здійснюється на підставі технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) або комплексного плану просторового розвитку території територіальної громади, генерального плану населеного пункту, детального плану території за заявою їх власників (користувачів земельної ділянки державної чи комунальної власності) або особи, яка подала заяву про визнання спадщини відумерлою, якщо така справа прийнята до провадження судом, або органу місцевого самоврядування, що затвердив комплексний план просторового розвитку території територіальної громади, генеральний план населеного пункту, детальний план території.

Внесення інших змін до відомостей про ці земельні ділянки здійснюється після державної реєстрації земельних ділянок.

Так, пунктом 10 Розділу VII Прикінцевих та перехідних положень Закону України "Про Державний земельний кадастр" визначено, що документи, якими було посвідчено право власності чи право постійного користування земельною ділянкою, видані до набрання чинності цим Законом (до 01.01.2013), є дійсними.

Доводи представника позивачів, про відсутність у Державному земельному кадастрі відомостей про наявність у користуванні інших осіб спірних земельних ділянок, суд вважає безпідставними, оскільки, як зазначив Верховний Суд у постанові від 19.05.2020 по справі №369/5489/18, відсутність реєстрації земельної ділянки у Державному реєстрі земель не позбавляє особу права користування земельною ділянкою, а лише впливає на порядок внесення відомостей про таку земельну ділянку до Державного земельного кадастру (п. 57).

Відповідно до положень статті 79-1 Земельного кодексу України формування земельної ділянки передбачає визначення її площі, меж та внесення інформації про неї до Державного земельного кадастру. Сформовані земельні ділянки підлягають державній реєстрації у Державному земельному кадастрі. Земельна ділянка вважається сформованою з моменту присвоєння їй кадастрового номера.

Проте, суд зазначає, що зазначене положення стосується тих земельних ділянок, які сформовано після 2011 року, коли почала діяти стаття 79-1 Земельного кодексу України. Натомість земельні ділянки на які претендують позивачі сформовані ще до цієї дати.

Відповідно до пункту 2 Прикінцевих та перехідних положень Закону України «Про Державний земельний кадастр» така земельна ділянка вважається сформованою незалежно від присвоєння їй кадастрового номера.

А тому, твердження представника позивача про те, що дані земельні ділянки не є сформовані не відповідає фактичним обставинам справи.

Також, допитана в судовому засіданні як свідок ОСОБА_12 (працівник Великобірківської селищної ради та колишній землевпорядник Смиковецької селищної ради), повідомила, що спірні земельні ділянки дійсно перебувають у власності третіх осіб, також зазначила, що ОСОБА_7 померла, яка є одна із зазначених третіх осіб, проте на даний час заведені спадкові справи та свідоцтва про право на спадщину ще не видавались, дана інформація підтверджена довідками приватного нотаріуса (аркуш справи 98, 101).

Таким чином, факт перебування у приватній власності земельних ділянок, які бажають отримати позивачі підтверджено.

Суд не погоджується із позицією відповідача, яка зазначена у оскаржуваних рішеннях від 24.06.2021 №№407,408,409 про те, що вказані земельні ділянки належать до земель для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, виходячи з наступного.

Згідно Класифікації видів цільового призначення земель, затвердженої наказом Державного комітету України із земельних ресурсів від 23.07.2010 № 548, як землі для ведення товарного сільськогосподарського виробництва (код КВЦПЗ 01.01), так і землі для ведення особистого селянського господарства (код КВЦПЗ 01.03) належать до секції А «Землі сільськогосподарського призначення». Земельні ділянки для особистого селянського господарства є не окремою категорією цільового призначення земель, а лише видом використання земель в межах цільового призначення.

Таким чином, землі сільськогосподарського призначення, незалежно від їх виду використання (ведення товарного сільськогосподарського виробництва чи ведення особистого селянського господарства) можуть використовуватись громадянами як для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, так і для ведення особистого селянського господарства. Землі для ведення товарного сільськогосподарського виробництва та для ведення особистого селянського господарства є землями одного цільового призначення - «Землі сільськогосподарського призначення».

Отже, дана підстава для відмови є безпідставна, проте земельні ділянки на які претендують позивачі належать третім особам, як зазначено вище у рішенні суду.

Отже, враховуючи наведене, суд приходить до висновку, що затвердження проекту землеустрою щодо надання земельної ділянки у власність іншій особі з подальшим наданням цієї ділянки у власність, суперечить положенням ч. 5 ст. 116 ЗК України, якою передбачено, що земельні ділянки, які перебувають у власності чи користуванні громадян або юридичних осіб, передаються у власність чи користування за рішенням органів виконавчої влади чи органів місцевого самоврядування лише після припинення права власності чи користування ними в порядку, визначеному законом. Відтак, вказані обставини є підставою для відмови у затвердженні проекту землеустрою.

Дана правова позиція наведена у постанові Верховного Суду від 14.12.2021 у справі №560/8837/20.

Суд акцентує увагу, що статтею 14 Конституції України встановлено, що земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави.

Це право набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону. Підставами виникнення і припинення прав на земельні ділянки, як і прав на інші об`єкти нерухомого майна, розташовані на них, є передбачені законом юридичні факти, що підтверджуються відповідними документами.

Земельні ділянки, на які претендують позивачі перебувають у приватній власності інших осіб.

В свою чергу, положеннями статті 140 ЗК України визначено підстави припинення права власності на земельну ділянку: а) добровільна відмова власника від права на земельну ділянку; б) смерть власника земельної ділянки за відсутності спадкоємця; в) відчуження земельної ділянки за рішенням власника; г) звернення стягнення на земельну ділянку на вимогу кредитора; ґ) відчуження земельної ділянки з мотивів суспільної необхідності та для суспільних потреб; д) конфіскація за рішенням суду; е) невідчуження земельної ділянки іноземними особами та особами без громадянства у встановлений строк у випадках, визначених цим Кодексом.

Отже, ЗК України визначений вичерпний перелік підстав припинення права власності на землю.

За таких обставин, беручи до уваги перебування земельних ділянок, на які претендують позивачі, у власності третіх осіб, суд доходить висновку, що оскаржувані рішення прийняті за наявності на те правових підстав, а відтак, не підлягають скасуванню. Як наслідок відсутні підстави зобов`язувати відповідача надавати відповідні дозволи.

Згідно із статтею 2 КАС України завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

Перевіривши юридичну та фактичну обґрунтованість доводів сторін, оцінивши докази суб`єкта владних повноважень на підтвердження правомірності свого рішення та докази, надані позивачем, суд доходить висновку, що встановлені у справі обставини не підтверджують позицію позивачів, покладену в основу позовних вимог, а тому, в задоволені позову слід відмовити.

Вирішуючи питання про розподіл судових витрат у справі, суд враховує, що особі, що не є суб`єктом владних повноважень у разі відмови у задоволені позову - судовий збір не відшкодовуються.

Щодо заявленого клопотання представника позивачів про відшкодування судових витрат із відповідача незалежно від результатів вирішення спору, суд зазначає наступне.

Згідно ч.8 ст.139 КАС, суд має право покласти на сторону судові витрати повністю або частково незалежно від результатів вирішення спору у випадку зловживання стороною чи її представником процесуальними правами або якщо спір виник внаслідок неправомірних дій сторони.

Враховуючи, що суд не знайшов підтвердження факту неправомірних дій відповідача та зловживання процесуальними правами відповідачем та її представником, тому дане клопотання є необґрунтоване та задоволенню не підлягає.

Керуючись статтями 139, 241-246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

В задоволенні позову ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 та ОСОБА_5 до Великобірківської селищної ради про визнання протиправними та скасування рішень від 24.06.2021 №407, №408, №409 та від 17.11.2021 №1023, №1024, 1025, 1027 та зобов`язання прийняти ряд рішень про безоплатну передачу земельних ділянок позивачами, - відмовити.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Відповідно до частини першої статті 295 Кодексу адміністративного судочинства України, апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Згідно із статтею 297 Кодексу адміністративного судочинства України, апеляційна скарга подається безпосередньо до Восьмого апеляційного адміністративного суду.

Повне судове рішення складено 01 червня 2022 року.

Реквізити учасників справи:

позивач:

- ОСОБА_1 (місцезнаходження/місце проживання: АДРЕСА_1 , код ЄДРПОУ/РНОКПП НОМЕР_1 );

відповідач:

- Великобірківська селищна рада (місцезнаходження/місце проживання: вул. Грушевського, 53,смт. Великі Бірки,Тернопільський район, Тернопільська область,47740, код ЄДРПОУ/РНОКПП 04394869);

Головуючий суддяОсташ А.В.

СудТернопільський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення30.05.2022
Оприлюднено22.06.2022
Номер документу104576845
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень (у тому числі прав на земельні ділянки)

Судовий реєстр по справі —500/76/22

Ухвала від 16.01.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Мороз Л.Л.

Постанова від 07.12.2022

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Гуляк Василь Васильович

Ухвала від 05.12.2022

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Гуляк Василь Васильович

Ухвала від 25.10.2022

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Гуляк Василь Васильович

Ухвала від 05.10.2022

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Гуляк Василь Васильович

Ухвала від 11.07.2022

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Гуляк Василь Васильович

Рішення від 30.05.2022

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Осташ Андрій Васильович

Рішення від 30.05.2022

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Осташ Андрій Васильович

Ухвала від 19.01.2022

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Осташ Андрій Васильович

Ухвала від 05.01.2022

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Осташ Андрій Васильович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні