ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
25 травня 2022 року
м. Київ
cправа № 905/818/17
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду:
головуючий - Стратієнко Л.В.,
судді: Бакуліна С.В., Кролевець О.А.,
за участю секретаря судового засідання - Юдицького К.О.;
за участю представників:
позивача - не з`явився,
відповідача - Кравчика С.М.,
третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні позивача - не з`явився,
третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача - 1 -не з`явився,
- 2 - не з`явився,
- 3 - не з`явився,
- 4 - не з`явився,
розглянувши у відкритому судовому засіданні касаційну скаргу Публічного акціонерного товариства «Донбасенерго»
на рішення Господарського суду Донецької області
(головуючий - Сковородіна О.М., судді - Левшина Г.В., Огороднік Д.М.)
від 23.09.2021
та постанову Східного апеляційного господарського суду
(головуючий - Гребенюк Н.В., судді - Слободін М.М., Шутенко І.А.)
від 07.12.2021,
у справі за позовом Публічного акціонерного товариства «Донбасенерго»,
до Товариства з обмеженою відповідальністю «ДТЕК Високовольтні мережі»</a>,
за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні позивача - Приватного акціонерного товариства «Донецьксталь металургійний завод»,
за участю третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача - 1) Товариства з обмеженою відповідальністю «ДТЕК Східенерго», 2) Товариства з обмеженою відповідальністю «Вітряний парк Новоазовський», 3) Виробничо-енергетичного об`єднання «Вітроенергопром», 4) Товариства з обмеженою відповідальністю «Екодонресурс»,
про стягнення 1 088 525 600,02 грн
В С Т А Н О В И В:
у квітні 2017 року ПАТ "Донбасенерго" звернулось до Господарського суду Донецької області з позовом до ТОВ "ДТЕК Високовольтні мережі" про стягнення 1 088 525 600,02 грн.
Позовні вимоги обґрунтовані неналежним виконанням відповідачем зобов`язань за багатостороннім договором від 11.06.2015, укладеним на підставі постанови Кабінету Міністрів України від 07.05.2015 №263 «Про особливості регулювання відносин в сфері електроенергетики на території, де органи державної влади тимчасово не здійснюють або здійснюють не в повному обсязі свої повноваження» та за договором купівлі-продажу електричної енергії №07202У/2015 від 20.07.2015.
Рішенням Господарського суду Донецької області від 23.09.2021, залишеним без змін постановою Східного апеляційного господарського суду від 07.12.2021, у задоволенні позову відмовлено.
Господарські суди виходили з того, що Правилами ринку електричної енергії на неконтрольованій території, які є додатком № 2 до багатостороннього договору від 11.06.2015, укладеного між сторонами спору, на ТОВ "ДТЕК Високовольтні мережі" покладений обов`язок розподілу коштів, які надходять від споживачів електричної енергії, цей постачальник обмежується лише обов`язком сплачувати вартість проданої електроенергії виключно з грошових коштів, які надходять на його рахунок від споживачів за алгоритмом розподілу грошових коштів між постачальником, виробниками та системним оператором. ТОВ "ДТЕК Високовольтні мережі" після проведення розподілу коштів залишав у своєму розпорядженні виключно суму коштів, яка за п. 5.2 договору є оплатою його послуг. При цьому решта коштів розподілялась між виробниками електричної енергії, зокрема і позивачу. У відповідача відсутній обов`язок сплати позивачеві коштів за відсутності нерозподілених коштів на його банківських рахунках.
У січні 2022 року ПАТ "Донбасенерго" подало касаційну скаргу, в якій просить скасувати вказані рішення, а справу направити на новий розгляд до Господарського суду Донецької області.
Підставами для скасування судових рішень позивач зазначає неправильне застосування норм матеріального права та порушення норм процесуального права судами першої та апеляційної інстанцій. Стверджує, що судами не було враховано висновків щодо застосування норми права у подібних правовідносинах, викладених у постановах Верховного Суду від 13.03.2019 у справі №330/1341/16-ц, від 10.03.2021 у справі №607/11746/17, від 01.07.2021 у справі № 917/549/20.
Крім того, скаржник вказує на недослідження судами належним чином доказів та невстановлення обставин справи, що мають значення для вирішення справи.
У відзиві на касаційну скаргу ТОВ "ДТЕК Високовольтні мережі" вважає рішення Господарського суду Донецької області та постанову Східного апеляційного господарського суду законними та обґрунтованими, просить залишити їх без змін.
Також у відзиві зазначений попередній (орієнтовний) розрахунок суми судових витрат відповідача на професійну правнича допомогу у суді касаційної інстанції на суму 50 000,00 грн. Зазначено, що докази таких витрат будуть надані суду додатково.
24.05.2022 до Верховного Суду надійшло клопотання представника ПАТ «Донбасенерго» адвоката Житченко О.В. про відкладення розгляду справи у зв`язку з запровадженням в Україні воєнного стану та з метою збереження життя, здоров`я відвідувачів і працівників суду.
Відповідно до п. 2 ч. 2 ст. 202 ГПК України суд відкладає розгляд справи в судовому засіданні в межах встановленого цим Кодексом строку з такої, зокрема, підстави: перша неявка в судове засідання учасника справи, якого повідомлено про дату, час і місце судового засідання, якщо він повідомив про причини неявки, які судом визнано поважними.
Відкладення розгляду справи є правом та прерогативою суду, основною умовою для якого є не відсутність у судовому засіданні представників сторін, а неможливість вирішення спору у відповідному судовому засіданні. Неявка учасника судового процесу у судове засідання за умови належного повідомлення сторони про час і місце розгляду його позову, не є підставою для відкладення розгляду справи.
Ухвалою Верховного Суду від 01.04.2022 призначено до розгляду касаційну скаргу ПАТ «Донбасенерго» на 25.05.2022, яка була направлена поштою 05.04.2022 на адреси учасників справи.
З огляду на вищевикладене, позивач був належним чином та завчасно повідомлений, як того вимагає ст. 120 ГПК України, про дату, час і місце судового засідання в Касаційному господарському суді у складі Верховного Суду, мав можливість підготуватись до судового розгляду, не надав будь-яких доказів на підтвердження неможливості забезпечити особисту явку або явку свого представника у судове засідання 25.05.2022, а тому клопотання позивача про відкладення розгляду справи необхідно залишити без задоволення.
Водночас, явку представників сторін не було визнано обов`язковою, про що свідчить ухвала Верховного Суду від 01.04.2022, а позивач мав можливість реалізувати своє право на участь у судовому засіданні 25.05.2022 в режимі відеоконференції поза межами приміщення суду, яке передбачене статтею 197 Господарського процесуального кодексу України.
При цьому представник ПАТ «Донбасенерго» Житненко О.В. була присутня в судовому засіданні Верховного Суду 16.02.2022, підтримувала касаційну скаргу та надавала пояснення по суті її вимог, а наявних у справі матеріалів достатньо для розгляду касаційної скарги ПАТ «Донбасенерго» та ухвалення законного і обґрунтованого рішення відповідно до вимог ст. 236 ГПК України.
Верховний Суд при розгляді клопотання ПАТ «Донбасенерго» про відкладення розгляду справи враховує необхідність дотримання розумних строків розгляду справи судом. Порушення права на розгляд справи упродовж розумного строку неодноразово було предметом розгляду Європейського суду з прав людини у справах проти України, відповідно до висновків якого обов`язок швидкого здійснення правосуддя покладається, в першу чергу, на відповідні державні судові органи. Розумність тривалості судового провадження оцінюється в залежності від обставин справи та з огляду на складність справи, поведінку сторін, предмет спору. Нездатність суду ефективно протидіяти недобросовісно створюваним учасниками справи перепонам для руху справи є порушенням частини першої статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод (рішення ЄСПЛ від 08.11.2005 у справі "Смірнова проти України", рішення ЄСПЛ від 27.04.2000 у справі "Фрідлендер проти Франції"). Роль національних судів полягає у швидкому та ефективному розгляді справ (рішення ЄСПЛ від 30.11.2006 у справі "Красношапка проти України").
Заслухавши суддю-доповідача, пояснення представника відповідача, перевіривши наявність зазначених у касаційній скарзі підстав касаційного оскарження судових рішень (п. п. 1 та 4 ч. 2 ст. 287 ГПК України), дослідивши наведені у касаційній скарзі доводи, заперечення проти неї і перевіривши матеріали справи, Верховний Суд вважає, що касаційне провадження, порушене на підставі п. 1 ч. 2 ст. 287 ГПК України необхідно закрити, а касаційну скаргу, подану на підставі п. 4 ч. 2 ст. 310 ГПК України - залишити без задоволення з огляду на таке.
Як встановлено господарськими судами, наказом Міністерства енергетики та вугільної промисловості «Про затвердження переліку виробників електричної енергії» №273 від 08.05.2015 затверджений Перелік виробників електричної енергії, установки (устаткування та/або енергетичного обладнання) яких знаходяться на території, де органи державної влади не здійснюють, або здійснюють не в повному обсязі свої повноваження, до якого ввійшла і ВП Старобешівська ТЕС ПАТ «Донбасенерго».
11.06.2015 на підставі постанови Кабінету Міністрів України від 07.05.2015 № 263 «Про особливості регулювання відносин у сфері електроенергетики на території, де органи державної влади тимчасово не здійснюють або здійснюють не в повному обсязі свої повноваження» укладений Багатосторонній договір між учасниками ринку електричної енергії.
За змістом умов вказаного Багатостороннього договору:
- договір набуває чинності з моменту його підписання уповноваженими представниками сторін і скріплення їх підписів печатками і згідно з частиною третьою статті 631 Цивільного кодексу України його умови застосовуються до відносин між сторонами, що виникли з 01.05.2015; сторонами цього договору є: (А) суб`єкти електроенергетики, які здійснюють діяльність по виробництву, передачі, розподілу та постачанню електричної енергії на території, де органи державної влади тимчасово не здійснюють або здійснюють не в повному обсязі свої повноваження (неконтрольована територія), які підписали договір і/або приєдналися до нього; (Б) суб`єкт електроенергетики (його відокремлений підрозділ), який здійснюють диспетчерське (оперативно-технологічне) управління на неконтрольованій території (преамбула договору);
- метою Багатостороннього договору, згідно з п. 2.1 цього договору, є врегулювання правових, економічних та організаційних відносин, пов`язаних з виробництвом, передачею, розподілом, постачанням, придбанням, продажем і споживанням електричної енергії на неконтрольованій території. Багатосторонній договір визначає права, обов`язки і відповідальність сторін цього договору, Загальних зборів та Координаційного центру на неконтрольованій території (п. 2.2 договору);
- сторони договору з моменту набрання чинності договору зобов`язані продавати всю електричну енергію, що виробляється на ринку електричної енергії відповідно до умов договору та прямих двосторонніх договорів, укладених відповідно до нього; перелік споживачів, яким відповідний виробник електричної енергії продає електричну енергію за прямими двосторонніми договорами, затверджується Коопераційним центром; виключення може становити (а) різниця перетоків електричної енергії між підконтрольною та непідконтрольною територією; (б) електрична енергія, що споживається для власних цілей; (в) електроенергія, що використовується споживачами, що безпосередньо під`єднані до шин виробників; (г) електроенергія, вироблена на електростанціях з встановленою потужністю нижче 20 МВт або на електростанціях, в яких загальний відпуск електроенергії складає менше 100 млн. кВт за минулий рік; укладати двосторонні договори, у тому числі, прямі в порядку та на умовах, передбачених договором; здійснювати купівлю та продаж різниці перетоків електроенергії в порядку та на умовах, передбаченою постановою (п. п. 2.5.1 - 2.5.3 договору);
- постачальники здійснюють купівлю електричної енергії за тарифами, затвердженими Координаційним центром, на межі балансової належності електричних мереж (в точках постачання електричної енергії); постачальники електричної енергії забезпечують збір оплати споживачів та їх розподіл відповідно до алгоритму, передбаченому Правилами ринку (розділ 2.6 договору);
- усі сторони договору є учасниками ринку електричної енергії і сторонами Багатостороннього договору, які надали свою згоду визнавати і виконувати всі умови цього договору, Правил ринку і інших додатків до Багатостороннього договору (п. 3.1 договору);
- до повноважень Загальних зборів відносяться прийняття рішень з таких питань: обрання Координаційного центру; внесення змін до договору та додатків до нього за наслідком представлення проекту змін Координаційним центром; виконання повноважень Координаційного центру з моменту його формування як після підписання договору, так і у випадку виключення одного чи усіх членів Координаційного центру (розділ 4 договору);
- Координаційний центр діє на підставі затвердженого ним положення, яке є невід`ємною частиною договору; розподіл коштів за електричну енергію здійснюється у відповідності до алгоритму, який затверджується Координаційним центром (п. п. 5.1, 5.2 договору);
- Координаційний центр організовує роботу Розрахункового центру; до функцій Розрахункового центру при Координаційному центрі відносяться розрахунок цін (тарифів) відповідно до Правил ринку; розподіл коштів учасників ринку відповідно до алгоритму, передбаченого Правилами ринку; інші дії, які покладені на Розрахунковий центр договором, Правилами ринку та іншими додатками до нього (п. 5.20 договору).
Багатосторонній договір підписаний представниками сторін, зокрема позивача та відповідача.
Додатком №2 до Багатостороннього договору між учасниками Ринку електричної енергії від 11.06.2015 визначені Правила ринку електричної енергії НКТ.
За змістом наведених правил: виробники - енергорегулюючі підприємства теплових електростанцій, гідрогенеруючих станцій, теплоелектроцентралі, вітрові електростанції, блок-станції та інші виробники, що здійснюють продаж електричної енергії у відповідності до умов та тарифів, затверджених Координаційним центром; системний оператор - підприємство, що здійснює функції диспетчерського (оперативно-технологічного) управління на НКТ, а також формує прогнозні та фактичні баланси споживання та виробництва електроенергії у межах кожної з областей НКТ, графіків навантаження енергогенеруючого устаткування на наступну добу на цих територіях, здійснює передачу магістральними та міждержавними електричними мережами; Розрахунковий центр при Координаційному центрі - орган, що здійснює розрахунок прогнозної та фактичної середньовагової ціни ринку електричної енергії, тарифів та дотацій, обчислення необхідних платежів за використану та згенеровану електроенергію, а також збір та розподіл коштів за використану електричну енергію в межах кожної з областей НКТ (розділ 1.1 Правил);
- сторони договору погоджуються, що результати розрахунків програмного та апаратного забезпечення залежать від отримання Системним оператором даних з усіх сторін договору, а також від їх повноти та точності; Системний оператор не несе відповідальності за достовірність даних, які він отримує від сторін договору і результати розрахунку програмного забезпечення, якщо він діє у відповідності з цими Правилами ринку електричної енергії на НКТ; відповідальність за своєчасність надання, повноту та достовірність даних, які визначені цими Правилами ринку електричної енергії НКТ, несе сторона договору, яка надає дані; процедура взаємовідносин між Системним оператором та відповідними сторонами договору при реалізації цих Правил ринку електричної енергії на НКТ регламентується Інструкцією про порядок передачі інформації та здійснення розрахунків відповідно до розділу 9 цих Правил (п. п. 1.2.2, 1.2.3, 1.2.5 Правил);
- відомості, які повинні надавати постачальники: найменування постачальника, точки розрахунку електричної енергії; точки обліку електричної енергії; наявність АСКУЕ , типи лічильників, клас точності системи обліку електричної енергії; межа балансової належності (п. 2.1.5 Правил);
- у доповнення до почасових даних вимірювання з метою визначення платежу усі сторони договору повинні направляти Системному оператору за його запитом кінцеві періодичні показники лічильників електричної енергії, виготовленої кожним блоком (кожною електростанцією) та купленою кожним постачальником з використанням наявних лічильників електричної енергії та інших показників виміру; з метою перевірки достовірності отриманих даних Системний оператор має право перевірки вимірюючого обладнання та системи обліку, які використовуються сторонами договору при зборі даних вимірювання з метою обліку електричної енергії (розділ 6.3 Правил);
- алгоритм розподілу грошових коштів між постачальниками, виробниками та системним оператором - це порядок визначення нормативів (часток), належних вказаним учасникам ринку, в загальній сумі коштів, що надходять від споживачів як оплата за електричну енергію, послуги поставки та розподілу електричної енергії (за винятком плати за розподіл електроенергії від споживачів, які купують електроенергію безпосередньо у виробників за прямими договорами) (п. 8.1 Правил);
- нормативи розподілу коштів постачальників на розрахунковий місяць розраховюється Розрахунковим центром та затверджуються Координаційним центром щомісяця; до 25 числа місяця, що передує розрахунковому місяцю, постачальники надають Розрахунковому центру інформацію щодо прогнозованих обсягів корисного відпуску електроенергії споживачам (додаток 15 до Правил ринку) та фактичних обсягів корисного відпуску електроенергії споживачам (додаток 16 до Правил ринку) із зазначенням обсягів та цін (тарифів) закупівлі електричної енергії поза Ринком електричної енергії (п. п. 8.5 - 8.6 Правил);
- з коштів, які надходять від споживачів як оплата за електроенергію, послуги поставки та розподілу електричної енергії (за винятком плати за розподіл електроенергії від споживачів, які купують електроенергію безпосередньо у виробників за прямими договорами), постачальник залишає в своєму розпорядженні кошти відповідно із затвердженим нормативом постачальником; решта коштів не пізніше 2-х робочих днів повинна бути перерахована виробникам як оплата за куплену електроенергію та послуги з диспетчеризації (окремо із зазначенням призначенням платежу) відповідно із нормативами, які розраховуються Розрахунковим центром, затверджуються Координаційним центром та доводяться постачальнику щомісяця не пізніше 12 годин розрахункового дня (п. п. 8.8 - 8.9 Правил);
- фактичні дані визначаються за показами пристроїв обліку, встановлених в точках обліку; фактичні дані для проведення розрахунків повинні бути розподілені за розрахунковими періодами, які визначені Правилами ринку, та скориговані з урахуванням розташуванням лічильника відносно межі НКТ (п. п. 9.6.1, 9.6.2 Правил);
- у випадку наявності спірних питань щодо фактичних даних, кінцеве рішення приймає Системний оператор; у випадку збереження розбіжностей, кінцеве рішення приймає Координаційний центр (п. 9.6.14 Правил);
- розрахунки платежів поділяються на щоденні та звітні за місяць; щоденні розрахунки платежів виконуються Розрахунковим центром на другий день після дня диспетчеризації відповідно з Правилами ринку; при виявленні протягом розрахункового місця в щоденних розрахунках помилок, Розрахунковий центр не пізніше ніж через 3 робочих дні здійснює перерахунок, який відображається в інформації у день здійснення перерахунку окремим рядком; зазначена інформація надається учасникам договору та Координаційному центру; у випадку виявлення помилки в розрахунках після закінчення розрахунків за звітними даними Розрахунковий центр повідомляє про це Координаційний центр та відповідних сторін договору; перерахунок здійснюється згідно з рішенням Координаційного центру; розрахунковий центр на підставі підтверджень, отриманих від учасників ринку, проводить остаточні розрахунки за обсягами та вартістю купленої-проданої на ринку до 16-00 10 числа місця, наступного за розрахунковим (п. п. 9.9.1, 9.9.2, 9.9.5, 9.9.6, 9.9.17 розділу 9.9 Правил);
- кошти, які надходять від споживачів постачальникам за електричну енергію, послуги з постачання та розподілу електричної енергії місцевими (локальними) електричними мережами, протягом наступного робочого дня повинні бути самостійно розподілені постачальником відповідно з Порядком визначення нормативу розподілу коштів постачальників, який затверджується Координаційним центром на розрахунковий місяць (п. 9.11.2.2 Правил).
Відповідно до рішення Координаційного центру, оформленого протоколом засідання від 25.06.2015 №1, затверджено Типову форму договору купівлі-продажу електроенергії між виробником та постачальником; затверджено тарифи, встановлено, що дія цих тарифів розповсюджується на майбутні періоди (липень та далі) до моменту встановлення обґрунтованих тарифів Координаційним центром; зобов`язано учасників ринку у термін до 30.06.2015 відкрити поточні рахунки з метою проведення розрахунків між споживачами та учасниками ринку; з метою підвищення контролю над цільовим використанням коштів, передбачити у відповідних договорах банківського рахунку розкриття банківської таємниці на користь усіх членів Координаційного центру.
Рішенням Координаційного центру, оформленим протоколом засідання від 23.09.2015 №13, затверджені зміни до Типової форми договору купівлі-продажу електроенергії між виробником та постачальником; рішення з питання №2 щодо затвердження тарифів на вересень 2015 року не прийнято.
20.07.2015 між ПАТ «Донбасенерго» (виробник) та ТОВ «ДТЕК Високовольтні мережі» (постачальник) укладений договір купівлі-продажу електричної енергії №07202У/2015, відповідно до умов якого, виробник зобов`язався продавати електричну енергію, вироблену на Старобешівській ТЕС, постачальнику, який здійснює діяльність з постачання електричної енергії за регульованим тарифом на території Донецької області, в місячних обсягах електроенергії, завданих (визначених) Розрахунковим центром, виходячи з місячного балансу електроенергії, а останній зобов`язався купувати таку електричну енергію та здійснювати її оплату відповідно до умов договору.
За умовами вказаного договору:
- виробник продає електричну енергію постачальнику в точці (точках) продажу електричної енергії, а постачальник оплачує виробнику вартість придбаної електричної енергії та здійснює інші платежі згідно з умовами даного договору (п. 2.1 договору);
- розрахунковим періодом є календарний місяць (п. 2.3 договору);
- виробник має право вимагати від постачальника оплату за поставлену електричну енергію у межах коштів, що перераховані постачальнику споживачами відповідно до Алгоритму розподілу грошових коштів, передбачених Багатостороннім договором між учасниками ринку електричної енергії (п. 3.1.1 договору);
- постачальник зобов`язався оплачувати згідно з Алгоритмом розподілу грошових коштів виробнику вартість фактично придбаної у виробника електричної енергії в порядку, встановленому багатостороннім договором, і за рахунок коштів, зібраних постачальником від споживачів; здійснювати своєчасне підготування, підписання та передачу виробнику акту приймання-передачі електричної енергії та акту звірки взаємних розрахунків за продану електричну енергію у розрахунковому місяці (підпункти 3.4.3, 3.4.4 п. 3.4 договору);
- обсяг фактично проданої виробником і придбаної постачальником електричної енергії в розрахунковому місяці визначається Розрахунковим центром при Координаційному центрі в порядку, визначеному Багатостороннім договором між учасниками ринку електричної енергії (п. 4.1 договору);
- тариф на відпущену електричну енергію затверджується відповідно до правил і в порядку, визначеними Багатостороннім договором між учасниками ринку електричної енергії (п. 5.1 договору);
- розрахунки за придбану постачальником електроенергію здійснюються грошовими коштами в грошовій (готівковій або безготівковій) формах, або у інших формах, не заборонених законодавством, відповідно до умов Багатостороннього договору між учасниками ринку електричної енергії, за рахунок коштів, зібраних від споживачів та відповідно до алгоритму розподілу грошових коштів (п. 5.2 договору);
- договір вступає в силу з моменту його підписання сторонами та його умови застосовуються до відносин сторін, які виникли з 01.05.2015. Договір діє протягом строку дії постанови № 263. Припинення строку дії договору не звільняє постачальника від оплати фактично отриманої за договором електричної енергії (п. 9.1 договору).
Рішенням Координаційного центру, оформленим протоколом засідання від 22.07.2015 №7, затверджений прогнозний баланс електроенергії, складений Системним оператором, за період липня - грудня 2015 року; затверджений алгоритм розподілу коштів учасникам ринку на липень місяць 2015 року.
Рішенням Координаційного центру, оформленим протоколом засідання від 31.07.2015 №9, затверджений прогнозний баланс електроенергії, складений Системним оператором, за період липня - грудня 2015 року; постановлено робочій групі розглянути варіанти коректування алгоритмів розподілу грошових коштів між учасниками ринку в частині зібраних, але не розподілених коштів; встановлено на серпень 2015 року тарифи для споживачів та постачальників на постачання та розподіл електричної енергії, тарифи для виробників.
Рішенням Координаційного центру, оформленим протоколом засідання від 28.10.2015 №14, затверджено тарифи на електричну енергію за вересень 2015 року.
Рішенням Координаційного центру, оформленим протоколом засідання від 20.11.2015 №15, затверджено тарифи на електричну енергію за жовтень та листопад 2015 року; зобов`язано Координаційний центр прийняти тарифи та алгоритми на грудень 2015 року до кінця листопада 2015 року.
Рішенням Координаційного центру, оформленим протоколом засідання від 07.12.2015 №16, затверджені тарифи на електричну енергію та алгоритми на грудень 2015 року.
Рішенням Координаційного центру, оформленим протоколом засідання від 30.12.2015 №17, затверджено тарифи на електричну енергію за січень 2016 року.
Рішенням Координаційного центру, оформленим протоколом засідання від 16.02.2016 №18, затверджено тарифи на електричну енергію за лютий 2016 року; постановлено створити робочу групу з оптимізації розрахунку тарифів та алгоритмів; строк збору робочої групи - до 17.02.2016.
Рішенням Координаційного центру, оформленим протоколом засідання від 25.04.2016 №19, затверджено тарифи на електричну енергію та алгоритми на березень та квітень 2016 року; відкореговано алгоритм відрахувань в травні - червні між виробниками з урахуванням фактичних платежів за електроенергію та розподілу грошових коштів.
Рішенням Координаційного центру, оформленим протоколом засідання від 06.05.2016 №20, затверджено тарифи на електричну енергію за непрямими договорами та алгоритми на травень 2016 року.
Рішенням Координаційного центру, оформленим протоколом засідання від 14.06.2016 №21, затверджено тарифи на електричну енергію та алгоритми на червень 2016 року.
Рішенням Координаційного центру, оформленим протоколом засідання від 21.07.2016 №22, затверджено тарифи на електричну енергію за прямими договорами та алгоритми на липень 2016 року.
Рішенням Координаційного центру, оформленим протоколом засідання від 19.08.2016 №23, затверджено тарифи на електричну енергію за непрямими договорами та алгоритми на серпень 2016 року.
Рішенням Координаційного центру, оформленим протоколом засідання від 27.09.2016 №23, затверджено тарифи на електричну енергію за непрямими договорами та алгоритми на вересень 2016 року.
Рішенням Координаційного центру, оформленим протоколом засідання від 31.10.2016 №25, затверджено тарифи на електричну енергію за непрямими договорами та алгоритми на жовтень 2016 року; встановлено до 10.11.2019 надати робочій групі розрахунок тарифу на генерацію електроенергії; 15.11.2016 - скликати засідання робочої групи з розгляду прогнозованих тарифів на листопад 2016 року.
Рішенням Координаційного центру, оформленим протоколом засідання від 09.02.2017 №26, затверджено тарифи на електричну енергію за непрямими договорами та алгоритми на листопад та грудень 2016 року, січень 2017 року; встановлено до 10.11.2019 надати робочій групі розрахунок тарифу на генерацію електроенергії.
15.06.2016 ВП «Донбаська електроенергетична система» ДП «Національна енергетична компанія «Укренерго» листом №01-54/1097 направило ПАТ «Донбасенерго» фізичний баланс Донецької області (НКТ) за травень 2015 року - квітень 2016 року.
14.07.2016 ВП «Донбаська електроенергетична система» ДП «Національна енергетична компанія «Укренерго» листом №01-54/1238 направило ПАТ «Донбасенерго» фізичний баланс Донецької області (НКТ) за травень, червень 2016 року.
10.10.2016 ВП «Донбаська електроенергетична система» ДП «Національна енергетична компанія «Укренерго» листом №01-71-30/1634 повідомила ПАТ «Донбасенерго» про те, що у період з травня 2015 року по 10.10.2016 Донбаська ЕС не зафіксувала випадків порушення Старобешівською ТЕС виконання графіків виробництва електричної потужності, за винятком аварійних відключень блоків і команд диспетчера на зміну навантаження блоків ТЕС.
04.11.2016 ВП «Донбаська електроенергетична система» ДП «Національна енергетична компанія «Укренерго» листом №01-54/1746 направило ПАТ «Донбасенерго» фізичний баланс Донецької області (НКТ) за липень -вересень 2016 року.
ПАТ «Донбасенерго» посилається на те, що у період травня 2015 року - лютого 2017 року ним відпущено відповідачу електричну енергію в обсязі 1 220 034 429 кВт/г на загальну суму 1 291 958 601,81 грн, а саме у травні 2015 року - 250 408 246 кВт/г на суму 47 387 643,24 грн; червні 2015 року - 218 118 738 кВт/г на суму 33 095 191,08 грн; липні 2015 року - 225 700 586 кВт/г на суму 43 926 584,58 грн; серпні 2015 року - 251 458 242 кВт/г на суму 56 867 335,83 грн; вересні 2015 року - 237 868 556 кВт/г на суму 53 984 298,58 грн; жовтні 2015 року - 339 694 936 кВт/г на суму 51 856 226,58 грн; листопаді 2015 року - 400 193 170 кВт/г на суму 55 706 530,67 грн; грудні 2015 року - 450 661 288 кВт/г на суму 64 547 786,21 грн; січні 2016 року - 397 674 778 кВт/г на суму 62 935 944,46 грн; лютому 2016 року - 368 561 010 кВт/г на суму 62 135 527,33 грн; березні 2016 року - 393 321 614 кВт/г на суму 70 517 779,74 грн; квітні 2016 року - 322 470 938 кВт/г на суму 56 304 464,95 грн; травні 2016 року - 381 669 356 кВт/г на суму 31 834 224,68 грн; червні 2016 року - 414 787 770 кВт/г на суму 59 276 311,20 грн; липні 2016 року - 362 683 038 кВт/г на суму 61 198 427,34 грн; серпні 2016 року - 330 551 156 кВт/г на суму 54 658 755,40 грн; вересні 2016 року - 343 716 794 кВт/г на суму 69 729 366,02 грн; жовтні 2016 року - 393 895 938 кВт/г на суму 70 463 389,54 грн; листопаді 2016 року - 391 697 594 кВт/г на суму 61 211 574,14 грн; грудні 2016 року - 448 202 376 кВт/г на суму 78 814 067,61 грн; січні 2017 року - 430 451 218 кВт/г на суму 76 824 127,69 грн; лютому 2017 року - 476 564 284 кВт/г на суму 68 683 044,94 грн.
Відповідно до довідки ПАТ «Донбасенерго» від 06.04.2017 №01-1.25/00971 про розмір здійснених ТОВ «ДТЕК Високовольтні мережі» платежів за договором від 20.07.2015 №07202у/2015 станом на 01.04.2017 ТОВ «ДТЕК Високовольтні мережі» здійснило оплату за відпущену у період з 20.07.2015 по 28.02.2017 в загальній сумі 203 433 001,79 грн, а саме - травень 2015 року - 0,00 грн, червень 2015 року - 0,00 грн, липень 2015 року - 2 698 680,39 грн, серпень 2015 року - 21 149 527,87 грн, вересень 2015 року - 44 028 401,43 грн, жовтень 2015 року - 27 350 042,99 грн, від листопад 2015 року - 18 372 239,10 грн, грудень 2015 року - 26 978 181,83 грн, січень 2016 року - 8 880 434,74 грн, лютий 2016 року - 16 862 313,98 грн, березень 2016 року - 10 685 609,91грн, квітень 2016 року - 8 523 498,98 грн, травень 2016 року - 1 713 780,04 грн, червень 2016 року - 656 779,98 грн, липень 2016 року - 11 944 290,77 грн, серпень 2016 року - 3 518 567,67 грн, вересень 2016 року - 14 112,49 грн, жовтень 2016 року - 0,00 грн, листопад 2016 року - 25 031,98 грн, грудень 2016 року - 0,00 грн, січень 2017 року - 18 702,67 грн, лютий 2017 року - 12 804,97 грн.
07.03.2017 ТОВ «ДТЕК Високовольтні мережі» листом №52юр-89/17 «про неможливість виконання договірних зобов`язань» звернулось до ПАТ «Донбасенерго», в якому повідомило, що за наслідком протиправних дій невідомих осіб, що здійснюють блокування діяльності товариства, заборону продажу майна, продукції, відчуження грошових коштів, товариство позбавлене можливості здійснювати виробничу, фінансово-господарську діяльність, тому не може здійснювати виконання взятих на себе зобов`язань за договором від 20.07.2015.
27.03.2017 ПАТ «Донбасенерго» звернулось до ТОВ «ДТЕК Високовольтні мережі» з вимогою №01-1.1/00853, в якій просило підписати акти приймання-передачі електроенергії, переданої позивачем у період з 01.05.2016 по 28.02.2017.
30.03.2017 ПАТ «Донбасенерго» звернулось до ТОВ «ДТЕК Високовольтні мережі» з вимогою №01-1.1/00884 про сплату заборгованості, в якій вимагало сплатити заборгованість у сумі 1 088 525 599,98 грн.
07.04.2017 ПАТ «Донбасенерго» звернулось до ТОВ «ДТЕК Високовольтні мережі» з листом №01-1.3/00990, в якому на лист відповідача від 07.03.2017 №52юр-89/17 повідомило про неможливість виконання взятих на себе зобов`язань за договором від 20.07.2015.
Посилаючись на те, що ТОВ «ДТЕК Високовольтні мережі» були порушені умови п. 9.9.11 Правил ринку електричної енергії НКТ, пп. 3.4.4 та п. 4.2 двостороннього договору купівлі-продажу електричної енергії від 20.05.2015 №07202У/2015, укладеного між ПАТ «Донбасенерго» та відповідачем, ПАТ «Донбасенерго» звернулося до суду з позовом за захистом своїх порушених прав.
Ухвалою Господарського суду Донецької області від 22.08.2017 у справі призначено судово-економічну експертизу, проведення якої було доручено Донецькому науково-дослідному інституту судових експертиз Міністерства юстиції України, на розгляд якої поставлені такі питання:
1) визначити розмір проведених оплат ТОВ "ДТЕК Високовольтні мережі" від споживачів як оплата електроенергії, спожитої на тимчасово неконтрольованій території з 01.05.2015 по 28.02.2017 (у розрізі кожного споживача) помісячно;
2) визначити суму грошових коштів, яка підлягає стягненню з ТОВ "ДТЕК Високовольтні мережі" на користь ПАТ "Донбасенерго" на виконання п. 5.2 договору №07202у/2015 від 20.07.2015 купівлі-продажу електричної енергії за період з 01.05.2015 по 28.02.2017;
3) чи дотримано алгоритму розподілу грошових коштів, а саме: чи відповідають обсяги розподілу коштів ТОВ "ДТЕК Високовольтні мережі", перераховані ПАТ "Донбасенерго" встановленим Координаційним центром щомісячним нормативам відрахувань (з урахуванням оплати електроенергії споживачами, яка була здійснена у грошовій та іншій формі), а якщо ні, то який розмір відхилень.
Відповідно до висновку експерта від 15.06.2018 №1578 за результатами проведення судової економічної експертизи надані відповіді на поставлені судом запитання.
В обсязі наданих документів розмір проведених оплат ТОВ «ДТЕК Високовольтні мережі» від споживачів як оплата електроенергії, спожитої на тимчасово неконтрольованій території з 01.05.2015 по 28.02.2017, на рахунок НОМЕР_1 в ПАТ «Перший український міжнародний банк» (за вирахуванням здійснених повернень, помилково перерахованих коштів) складає в сумі 474 896 416,57грн.
У зв`язку з ненаданням на дослідження ТОВ «ДТЕК Високовольтні мережі» облікових регістрів щодо операцій з постачання та оплати електроенергії, зокрема за споживачами на тимчасово неконтрольованій території та на контрольованій території (розгорнуто, у розрізі кожного споживача, з наведенням реквізитів первинних документів, дат та кількісних і вартісних показників) помісячно за період травень 2015 - лютий 2017, експертам неможливо співставити дані бухгалтерському обліку ТОВ «ДТЕК Високовольтні мережі» щодо оплати електроенергії споживачами на тимчасово неконтрольованій території, яка була здійснена у грошовій або іншій формі ТОВ «ДТЕК Високовольтні мережі».
У зв`язку з ненаданням до дослідження ТОВ «ДТЕК Високовольтні мережі» податкових накладних з податку на додану вартість по споживачах електроенергії на тимчасово неконтрольованій території за період травень 2015 - лютий 2017, витягу з Єдиного реєстру податкових накладних, виданих та отриманих ТОВ «ДТЕК «Високовольтні мережі» по операціях з поставки та оплати електроенергії споживачами на тимчасово неконтрольованій території за період травень 2015 - квітень 2017, експертам неможливо співставити дані щодо зарахування (отримання) коштів на банківський рахунок або отримання інших видів компенсацій вартості поставленої електроенергії споживачами на тимчасово неконтрольованій території впродовж травня 2015 року - лютого 2017 року та формування податкових зобов`язань з ПДВ за касовим методом.
В обсязі наданих на дослідження документів, з урахуванням висновку за питанням № 1, експерту можливо документально обґрунтувати суму грошових коштів, яка підлягає перерахуванню ТОВ «ДТЕК Високовольтні мережі» на користь ПАТ «Донбасенерго» на виконання п. 5.2 в загальній сумі 224 381 378,55 грн.
Розмір відхилень сум фактично перерахованих коштів ПАТ «Донбасенерго» від сум визначених за результатами дослідження застосування алгоритму розподілу грошових коштів становить 20 948 376, 76грн, що виникли внаслідок розбіжностей даних дослідження з даними ТОВ «ДТЕК Високовольтні мережі» щодо відповідності обсягів розподілу коштів та застосування алгоритмів розподілу коштів між учасниками ринку, затверджених протоколами засідань координаційного центру протягом травня 2015 - січня 2017 років.
В обсязі наданих на дослідження документів, з урахуванням висновку за питанням алгоритм розподілу грошових коштів, а саме обсяги розподілу коштів ТОВ «ДТЕК Високовольтні мережі», що отримані на рахунок НОМЕР_1 в ПАТ «Перший український міжнародний банк» (за вирахуванням здійснених повернень, помилково перерахованих коштів) та перераховані ПАТ «Донбасенерго», частково не відповідають встановленим Координаційним центром щомісячним нормативам відрахувань.
Розмір відхилень сум фактично перерахованих коштів ПАТ «Донбасенерго» від сум визначених за результатами дослідження застосування Алгоритму розподілу грошових коштів становить (-) 20 948 376,76 грн (203 433 001,79 - 224 381 378,55).
У зв`язку з наданням на дослідження ТОВ «ДТЕК Високовольтні мережі» додаткових матеріалів не у повному обсязі експертам неможливо документально обґрунтувати суму оплати електроенергії споживачами, яка була здійснена у іншій формі ніж грошова.
Ухвалою Господарського суду Донецької від 21.02.2019 у цій справі призначено додаткову судово-економічну експертизу, проведення якої доручено Донецькому науково-дослідному інституту судових експертиз, на вирішення якої поставлено такі питання:
1) який загальний обсяг компенсації вартості електроенергії, поставленої ТОВ «ДТЕК Високовольтні мережі», отриманий від споживачів на тимчасово неконтрольованій території (в грошовій та не грошових формах) (з помісячною розбивкою з 01.05.2015 по 11.04.2017);
2) визначити суму грошових коштів, які підлягали перерахуванню ТОВ «ДТЕК Високовольтні мережі» на користь ПАТ «Донбасенерго» на виконання п. 5.2 договору №07202у/2015 від 20.07.2015 купівлі-продажу електричної енергії за період з 01.05.2015 по 28.02.2017 з застосуванням алгоритму, що затверджений Координаційним центром на місяць, за який здійснено оплату за електроенергію, тобто, з урахування призначення платежу, що зазначений у банківських виписках;
3) чи відповідають обсяги розподілу коштів ТОВ «ДТЕК Високовольтні мережі» перераховані ПАТ «Донбасенерго» встановленим Координаційним центром щомісячним нормативам відрахувань (з урахуванням оплати електроенергії споживачами, яка була здійснена у грошовій та іншій формі), а якщо ні - то який розмір відхилень.
Відповідно до висновку додаткової експертизи від 06.09.2019 №1458-1460 надані такі відповіді.
Щодо першого питання, в обсязі наданих документів, обсяг компенсації вартості електроенергії, поставленої ТОВ «ДТЕК Високовольтні мережі», отриманий від споживачів на тимчасово неконтрольованій території в грошовій формі, за результатами дослідження складає 474 896 416,57 грн.
В результаті дослідження встановлено декларування податкових зобов`язань ТОВ «ДТЕК Високовольтні мережі» в листопаді 2016 за операціями з ПрАТ «ДМЗ», філія «Металургійний комплекс» ПрАТ «ДМЗ» (споживач НКТ) в сумі 48 048 882,00грн, при відсутності фактичного зарахування коштів на розрахунковий рахунок підприємства за поставками 2016 року (враховуючи касовий метод визначення податкових зобов`язань). Але у зв`язку з відсутністю в матеріалах справи актів заліку зустрічних вимог, податкових накладних, та регістрів аналітичного обліку, неможливо визначити період, обсяг поставки електроенергії та загальну суму компенсації вартості електроенергії, отриманої від споживачів на тимчасово неконтрольованій території в не грошовій формі за зазначений період.
За результатами дослідження, в обсязі наданих документів, встановлено, що сума грошових коштів, яка підлягала перерахуванню ТОВ «ДТЕК Високовольтні мережі» на користь ПАТ «Донбасенерго» на виконання п. 5.2 договору купівлі-продажу електричної енергії за період з 01.05.2015 по 28.02.2017 з застосуванням алгоритму, що затверджений Координаційним центром на місяць, за який здійснено оплату за електроенергію, тобто, з урахуванням призначення платежу, що зазначений у банківських виписках, склала 202 890 613,49 грн (без урахування нерозподіленої при дослідженні суми надходжень коштів від споживачів без зазначення в призначенні платежу місяця за який здійснюється оплата, або зазначення тривалого періоду (більше місяця) в сумі 18 512 869,86 грн).
У разі застосування алгоритму розподілу коштів, що затверджений на відповідний місяць зарахування коштів до сум надходження коштів від споживачів на загальну суму 18 512 869,86 грн, у призначеннях платежу яких не зазначено місяць за який здійснюється оплата, або зазначено тривалий період часу, загальна сума належної частки ПАТ «Донбасенерго» складає 211 948 646,84 грн (з яких 9 058 033,35 грн розподіл за алгоритмом поточного місяця нерозподілених сум зарахувань без зазначення платежу, або зазначення тривалого періоду). Розбіжності між фактичним перерахуванням належної частки ПАТ «Донбасенерго» та встановленим з урахуванням розподілу нерозподіленої суми зарахувань без зазначення конкретного місяця платежу від споживачів, складає до збільшення на суму 8 515 645,04 грн.
Щодо другого питання експертами зазначено, що в результаті дослідження встановлено декларування податкових зобов`язань ТОВ «ДТЕК Високовольтні мережі» в листопаді 2016 року за операціями з ПрАТ «ДМЗ», філія «Металургійний комплекс» ПрАТ «ДМЗ» (споживач НКТ) в сумі 48 048 882,00грн, при відсутності фактичного зарахування коштів на розрахунковий рахунок підприємства за поставками 2016 року (враховуючи касовий метод визначення податкових зобов`язань). Але у зв`язку з відсутністю в матеріалах справи актів заліку зустрічних вимог, податкових накладних, та регістрів аналітичного обліку, не виявляється можливим визначити період, обсяг поставки електроенергії та загальну суму компенсації вартості електроенергії, отриманої від споживачів на тимчасово неконтрольованій території в не грошовій формі за зазначений період, та як наслідок дослідити суму грошових коштів, які підлягали перерахуванню ТОВ «ДТЕК Високовольтні мережі» на користь ПАТ «Донбасенерго» за алгоритмом на суму компенсації вартості електроенергії, отриманої від споживачів на тимчасово неконтрольованій території в не грошовій формі.
По третьому питанню експертами зазначено, що в обсязі наданих на дослідження документів, встановлено, обсяги розподілу коштів ТОВ «ДТЕК Високовольтні мережі», перераховані ПАТ «Донбасенерго», частково відповідають встановленим координаційним центром щомісячним нормативам відрахувань, розбіжності між фактично перерахованими коштами належної частки ПАТ «Донбасенерго» та сумами визначеними за результатами дослідження з урахуванням призначення платежу, становить 542 388,30 грн (203 433 001,79 - 202 890 613,49), при залишку нерозподілених при дослідженні коштів на розрахунку в сумі 18 512 869,86 грн.
У разі застосування алгоритму розподілу коштів, що затверджений на відповідний місяць, зарахування коштів до сум надходження коштів від споживачів на загальну суму 18 512 869,86 грн, у призначеннях платежу яких не зазначено місяць, за який здійснюється оплата, або зазначено тривалий період часу, сума належної частки ПАТ «Донбасенерго» склала 211 948 646,84 грн (з яких 9 058 033,35 грн розподіл за алгоритмом поточного місяця нерозподілених сум зарахувань). Розбіжності між фактичним перерахуванням належної частки ПАТ «Донбасенерго» та встановленим з урахуванням розподілу нерозподіленої суми зарахувань без зазначення конкретного місяця платежу від споживачів, складає до збільшення на суму 8 515 645,04 грн.
В результаті дослідження встановлено декларування податкових зобов`язань ТОВ «ДТЕК Високовольтні мережі» в листопаді 2016 року за операціями з ПрАТ «ДМЗ», філія «Металургійний комплекс» ПрАТ «ДМЗ» (споживач НКТ) в сумі 48 048 882,00 грн, при відсутності фактичного зарахування коштів на розрахунковий рахунок підприємства за поставками 2016 року (враховуючи касовий метод визначення податкових зобов`язань). Але у зв`язку з відсутністю в матеріалах справи актів заліку зустрічних вимог, податкових накладних, та регістрів аналітичного обліку, неможливо визначити період, обсяг поставки електроенергії та загальну суму компенсації вартості електроенергії, отриманої від споживачів на тимчасово неконтрольованій території в не грошовій формі за зазначений період, та як наслідок дослідити суму грошових коштів, які підлягали перерахуванню ТОВ «ДТЕК Високовольтні мережі» на користь ПАТ «Донбасенерго» за алгоритмом на суму компенсації вартості електроенергії, отриманої від споживачів на тимчасово неконтрольованій території не грошовій формі.
Як вбачається з матеріалів справи, позивач і відповідач у цій справі є учасниками ринку електричної енергії, сторонами Багатостороннього договору між учасниками ринку електричної енергії від 11.06.2015 та надали свою згоду визнавати і виконувати всі умови Багатостороннього договору, Правил ринку і інших додатків до Багатостороннього договору.
Відповідно до п. 8.10 Правил ринку НКТ (додаток 2 до Багатостороннього договору), норматив (частка) конкретного виробника за продану електроенергію на розрахунковий день розраховується за формулою, де одним зі значень є товарна продукція конкретного виробника. Тобто, для визначення нормативу (частки), належної кожному виробнику, Координаційний центр виходив з обсягу виробленої кожним з Виробників електроенергії в кожному місяці.
Порядок розподілу коштів між учасниками ринку визначається алгоритмом, який формується відповідно до Правил ринку та затверджується Координаційним центром на кожний окремий платіжний період (місяць).
Багатостороннім договором від 11.06.2015, укладеним, зокрема, між сторонами спору, передбачено, що постачальники здійснюють купівлю електричної енергії у виробників електроенергії за тарифами, затвердженими Координаційним центром, на межі балансової належності електричних мереж (у місцях поставки електричної енергії).
У розумінні положень наведеного багатостороннього договору постачальники електричної енергії забезпечують збір платежів від споживачів та їх розподіл у відповідності до алгоритму, передбаченого Правилами ринку.
Порядок розподілу отриманих від споживачів платежів регламентується Правилами ринку електричної енергії на НКТ, які є додатком № 2 до Багатостороннього договору від 11.06.2015, його невід`ємною частиною, та якими в цілому визначається механізм функціонування ринку електричної енергії в частині надання даних, розподілу навантажень між генеруючими джерелами, формування середньозваженої ціни ринку електричної енергії, цін і тарифів постачальників, алгоритм розподілу і перерахування коштів на ринку електричної енергії на НКТ.
Алгоритм розподілу грошових коштів між постачальниками, виробниками і системним оператором у розумінні положень п. 8.1 Правил ринку електричної енергії являє собою порядок визначення нормативів (часток), належних вказаним учасникам ринку, в загальній сумі коштів, які надходять від споживачів, в рахунок оплати за електричну енергію, послуги з постачання і розподілу електроенергії (за виключенням плати за розподіл електроенергії від споживачів, які купують електроенергію безпосередньо у виробників по прямим договорам).
При цьому, відповідно до п. 8.10 наведених Правил, норматив (частка) конкретного виробника за продану електроенергію на розрахунковий день розраховується за формулою, де одним із значень є товарна продукція конкретного виробника.
Тобто, для визначення нормативу (частки), належної кожному виробнику, Координаційний центр виходив з обсягу виробленої кожним з виробників електроенергії в кожному місяці.
Таким чином, умовами двостороннього договору та Правилами ринку електроенергії НКТ передбачено, що алгоритмом розподілу грошових коштів визначається на підставі даних про обсяги виробленої електроенергії. Тому, алгоритм певного місяця має бути застосований до коштів, які були перераховані саме за цей конкретний місяць.
Правилами ринку електричної енергії, які є невід`ємною частиною багатостороннього договору, на відповідача, як на постачальника електричної енергії, покладений обов`язок розподілу коштів, що, з урахуванням умов договору від 20.07.2015 №200715-5Д1.2/61, обмежуються обов`язком сплачувати вартість проданої електроенергії виключно з грошових коштів, які надходять на рахунок постачальника від споживачів як оплата за отриману електричну енергію, послуги постачання та розподілу електроенергії, у частині, визначеній Алгоритмом розподілу грошових коштів між постачальником, виробниками та системним оператором.
У розумінні положень пп. 3.1.1 п. 3.1 наведеного двостороннього договору виробник має право вимагати від постачальника оплату за поставлену електричну енергію в межах коштів, перерахованих постачальнику споживачами у відповідності з Алгоритмом розподілу грошових коштів, передбачених Багатостороннім договором між учасниками ринка електричної енергії.
Зміст наведених положень свідчить, що право виробника вимагати від постачальника електричної енергії оплати за поставлений енергоресурс обмежене обсягом проведених споживачами постачальнику оплат, яке кореспондується з обов`язком такого постачальника здійснювати розподіл отриманих коштів відповідно до встановленого уповноваженим органом алгоритму.
Внаслідок аналізу висновків судово-економічної комісійної експертизи, проведеної в межах справи та зібраних у справі доказів, судами встановлено, що ТОВ «ДТЕК Високовольтні мережі» після проведення розподілу коштів залишало у своєму розпорядженні виключно суму коштів, яка за п. 5.2 договору є платою його послуг. При цьому решта коштів розподілялась між виробниками електричної енергії (зокрема і позивачем).
Незалежно від показників алгоритму розподілу коштів між виробниками електричної енергії, сума яка належить відповідачеві як оплата його послуг, є незмінною у відсотковому значенні.
У касаційній скарзі ПАТ «Донбасенерго» жодним чином не спростовує та не ставить під сумнів правильність оцінки господарськими судами висновків судових експертиз щодо обставин розподілу ТОВ «ДТЕК Високовольтні мережі» отриманих від споживачів коштів.
Внаслідок відсутності 100% розрахунків споживачів НКТ за отриману електричну енергію, відповідач не мав об`єктивної можливості провести повний розподіл коштів між учасниками ринку.
Умовами Багатостороннього договору від 11.06.2015, укладеного, зокрема, між сторонами спору, передбачено створення Координаційного центру, який формується з уповноважених представників учасників ринку.
Сферу компетенції Координаційного центру, серед іншого, становить: здійснення контролю за виконанням сторонами зобов`язань, що передбачені договором, вирішення інших питань, що стосуються виконання договору.
Незважаючи на відсутність єдності розуміння сторонами умов Багатостороннього договору, матеріали справи не містять доказів звернень сторін договору за врегулюванням спірних відносин як в позасудовому, так і в судовому порядку.
З метою контролю дотримання постачальниками порядку розподілу коштів, між учасниками ринку та ПАТ «Перший український міжнародний банк» був укладений договір про надання послуг «Моніторинг» за допомогою системи дистанційного обслуговування рахунків «Інтернет-Банкінг» від 20.08.2015 №261138584, за умовами якого банк зобов`язався надати клієнтам послуги з користування системою дистанційного обслуговування рахунків «Інтернет-Банкінг», відкритих в банку в національній валюті України - гривні та визначених в п. 3.4 цього договору, які включають послуги з інформування клієнтів щодо операцій по рахунках клієнтів та про стан цих рахунків через систему ««Інтернет-Банкінг» у відповідності до законодавства України та на умовах, визначених цим договором.
Пунктом 3.4 наведеного договору визначено, що підписанням цього договору кожний клієнт без винятку надає банку дозвіл/згоду на розкриття іншим клієнтам інформації з використанням системи «Інтернет-Банкінг» щодо операцій та залишків коштів на рахунках, відкритих ПАТ «ДТЕК Донецькобленерго».
Наведене свідчить про те, що представникам всіх учасників ринку була надана технічна можливість відслідковувати весь обіг грошових коштів, які надходили на рахунки постачальників від споживачів, а в подальшому розподілялись між всіма учасниками ринку та контролювати правильність застосування алгоритму постачальниками, тому позивач мав можливість самостійно здійснювати контроль за дотриманням відповідачем умов Правил ринку, а також застосування алгоритму розподілу коштів.
Водночас, матеріали справи не містять доказів звернень або направлень до Координаційного центру будь-яких повідомлень про факт порушення учасником ринку договірних зобов`язань з зазначенням в чому таке порушення полягає, як і доказів притягнення Координаційним центром такого учасника до відповідальності відповідно до п. 9.3 Багатостороннього договору.
Зважаючи на недоведеність ПАТ «Донбасенерго» належними та допустимими доказами факту наявності нерозподілених відповідачем як постачальником електричної енергії виробнику коштів, взявши до уваги відсутність виявленого Координаційним центром порушення відповідачем застосування алгоритму розподілу коштів, господарські суди дійшли висновку про відсутність правових підстав для задоволення позовних вимог.
За твердженням скаржника, судами попередніх інстанцій не було враховано висновків щодо застосування норм права у подібних правовідносинах, викладених у постановах Верховного Суду від 13.03.2019 у справі №330/1341/16-ц, від 10.03.2021 у справі №607/11746/17, від 01.07.2021 у справі № 917/549/20.
За п. 1 ч. 2 ст. 287 ГПК України підставами касаційного оскарження судових рішень, зазначених у пунктах 1, 4 ч. 1 цієї статті, є неправильне застосування судом норм матеріального права чи порушення норм процесуального права виключно у випадках: якщо суд апеляційної інстанції в оскаржуваному судовому рішенні застосував норму права без урахування висновку щодо застосування норми права у подібних правовідносинах, викладеного у постанові Верховного Суду, крім випадку наявності постанови Верховного Суду про відступлення від такого висновку.
Велика Палата Верховного Суду неодноразово звертала увагу на те, що під судовими рішеннями в подібних правовідносинах слід розуміти такі рішення, де подібними (тотожними, аналогічними) є предмети спору, підстави позову, зміст позовних вимог і встановлені судом фактичні обставини, а також наявне однакове матеріально-правове регулювання спірних правовідносин (зокрема, постанова Великої Палати Верховного Суду від 19.05.2020 у справі № 910/719/19).
При цьому на предмет подібності слід оцінювати саме ті правовідносини, які є спірними у порівнюваних ситуаціях. Встановивши учасників спірних правовідносин, об`єкт спору (які можуть не відповідати складу сторін справи та предмету позову) і зміст цих відносин (права й обов`язки сторін спору), суд має визначити, чи є певні спільні риси між спірними правовідносинами насамперед за їхнім змістом. А якщо правове регулювання цих відносин залежить від складу їх учасників або об`єкта, з приводу якого вони вступають у правовідносини, то у такому разі подібність слід також визначати за суб`єктним і об`єктним критеріями відповідно. Для встановлення подібності спірних правовідносин у порівнюваних ситуаціях суб`єктний склад цих відносин, предмети, підстави позовів і відповідне правове регулювання не обов`язково мають бути тотожними, тобто однаковими (такий правовий висновок наведено у пункті 39 постанови Великої Палати Верховного Суду від 12.10.2021 у справі № 233/2021/19).
Зі змісту перелічених в касаційній скарзі ПАТ «Донбасенерго» судових рішень вбачається, що наведені в них висновки Верховного Суду стосуються застосування норм права у правовідносинах, які не є подібними до правовідносин у справі, що розглядається.
Так, у цій справі заявлено позов про стягнення заборгованості з постачальника на користь виробника за продану електричну енергію, що постачалась споживачам на території, де органи державної влади тимчасово не здійснюють або здійснюють не в повному обсязі свої повноваження.
Верховний Суд у постановах від 13.03.2019 у справі №330/1341/16-ц, від 10.03.2021 у справі №607/11746/17, від 01.07.2021 у справі № 917/549/20 взагалі не розглядав питання про стягнення боргу за продану електричну енергію.
Так у справі №607/11746/17, на яку посилається скаржник, спір виник між двома фізичними особами з приводу того, що позивач доручив відповідачу від його імені та за його рахунок здійснити оплату за придбання автомобілів, які знаходяться в Швейцарській Конфедерації, а також внести грошові кошти на його розрахунковий рахунок у банківській установі. Для виконання цього доручення ним було передано особисто під розписку відповідачу грошові кошти. Відповідач доручення не виконав, повідомив позивача про те, що грошові кошти, які належали останньому зникли, проте зобов`язався їх повернути частинами і поступово. Суди попередніх інстанцій, задовольняючи позовні вимоги про стягнення грошових коштів дійшли висновку, що між сторонами між сторонами склалися правовідносини за договором транспортного експедирування. Верховний Суд, виправляючи помилку судів попередніх інстанцій щодо кваліфікації спірних правовідносин, зазначив, що з урахуванням принципів цивільного права, зокрема, добросовісності, справедливості та розумності, сумніви щодо дійсності, чинності та виконуваності договору (правочину) повинні тлумачитися судом на користь його дійсності, чинності та виконуваності.
Предметом спору у справі № 917/549/20 був позов фізичної особи про визнання удаваним договору дарування частки у статутному капіталі товариства з обмеженою відповідальністю, застосування до договору дарування норм, що регулюють укладення договору купівлі-продажу з переведенням на позивача прав та обов`язків покупця відповідної частки у статутному капіталі товариства з обмеженою відповідальністю, визнання недійсним акта приймання-передачі частини частки у статутному капіталі товариства з обмеженою відповідальністю, скасування реєстраційної дії у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань.
У постанові Верховного Суду від 13.03.2019 у справі №330/1341/16-ц переглядався спір за позовом підприємця до фізичної особи про стягнення коштів за поставлені меблі.
Аналіз висновків, зроблених в оскаржуваних судових рішеннях у справі, яка переглядається, не свідчить про їх невідповідність висновкам, викладеним у постановах Верховного Суду від 13.03.2019 у справі №330/1341/16-ц, від 10.03.2021 у справі №607/11746/17, від 01.07.2021 у справі № 917/549/20, оскільки фактичні обставини, які формують зміст правовідносин та матеріально-правове регулювання у цих справах є різними.
У цій справі та у справах №330/1341/16-ц, №607/11746/17, № 917/549/20 суттєво відрізняється предмет спору, не співпадають суб`єктний склад, об`єкт та предмет правового регулювання, а також умови застосування правових норм, тому правовідносини у цих справах не є подібними.
Згідно з п. 5 ч. 1 ст. 296 ГПК України суд касаційної інстанції закриває касаційне провадження, якщо після відкриття касаційного провадження на підставі п. 1 ч. 2 ст. 287 цього Кодексу судом встановлено, що висновок щодо застосування норми права, який викладений у постанові Верховного Суду та на який посилався скаржник у касаційній скарзі, стосується правовідносин, які не є подібними.
Враховуючи, що підстава касаційного оскарження, передбачена п. 1 ч. 2 ст. 287 ГПК України, не знайшла свого підтвердження, касаційне провадження підлягає закриттю на підставі п. 5 ч. 1 ст. 296 ГПК України.
З приводу посилання скаржника на неповне встановлення господарськими судами кількості поставленої ПАТ «Донбасенерго» на користь ТОВ «ДТЕК Високовольтні мережі» електричної енергії за період з 01.05.2015 по 28.02.2017 та необхідності врахування для цього фактичних даних балансів електроенергії ВП «Донбаська електроенергетична система» НЕК «Укренерго» необхідно зазначити, що така підстава касаційного оскарження передбачена пунктом 4 частини 2 статті 287 ГПК України, який, зокрема, відсилає до пункту 1 частини 3 статті 310 цього Кодексу.
Відповідно до пункту 1 частини 3 статті 310 ГПК України підставою для скасування судового рішення та направлення справи на новий розгляд є також порушення норм процесуального права, на які посилається скаржник у касаційній скарзі, що унеможливило встановлення фактичних обставин, які мають значення для правильного вирішення справи, якщо суд не дослідив зібрані у справі докази, за умови висновку про обґрунтованість заявлених у касаційній скарзі підстав касаційного оскарження, передбачених пунктами 1, 2, 3 частини 2 статті 287 цього Кодексу.
Таким чином, за змістом пункту 1 частини 3 статті 310 ГПК України достатньою підставою для скасування судового рішення та направлення справи на новий розгляд є не саме по собі порушення норм процесуального права, недослідження судом зібраних у справі доказів, а зазначене процесуальне порушення у сукупності з належним обґрунтуванням скаржником заявлених у касаційній скарзі підстав касаційного оскарження, передбачених пунктами 1, 2, 3 частини 2 статті 287 цього Кодексу.
Тобто процесуальний закон пов`язує право суду касаційної інстанції скасувати судове рішення з підстав недослідження зібраних у справі доказів за обов`язкової умови попереднього встановлення обґрунтованості підстав касаційного оскарження, передбачених пунктами 1, 2, 3 частини 2 статті 287 ГПК України.
Натомість скаржник не довів обґрунтованості заявлених у касаційній скарзі підстав касаційного оскарження, передбачених пунктом 1 частини 2 статті 287 ГПК України, що виключає можливість скасування судових рішень з цієї підстави.
Разом з цим, матеріалами справи та змістом оскаржуваних у справі рішень підтверджується детальне дослідження господарськими судами наданих сторонами доказів щодо виконання Багатостороннього договору та двостороннього договору від 20.07.2015, зокрема в питаннях обсягу поставленої електроенергії та порядку розрахунків за неї, при розгляді спору було призначено дві експертизи. Господарські суди при вирішенні спору дійшли обґрунтованих висновків, що у спірних правовідносинах доказами фактичного обсягу споживання електричної енергії є саме відомості Розрахункового центру при Координаційному центрі, а не дані балансів електроенергії ВП «Донбаська електроенергетична система» НЕК «Укренерго», що узгоджується з функціями Розрахункового центру, передбаченими пп. 9.1.2 п. 9.1 Правил ринку НКТ та умовами п. 4.1 двостороннього договору купівлі-продажу від 20.07.2015 №07202У/2015. Разом з цим, у цій справі спірні відносини стосуються правильності розподілу відповідачем фактично перерахованих споживачами електричної енергії коштів, а не суперечностей щодо їх обсягів.
Відповідно до пункту 1 частини 1 статті 308 ГПК України суд касаційної інстанції за результатами розгляду касаційної скарги має право залишити судові рішення судів першої та апеляційної інстанцій без змін, а скаргу - без задоволення.
Згідно із статтею 309 ГПК України суд касаційної інстанції залишає касаційну скаргу без задоволення, а судові рішення - без змін, якщо судове рішення, переглянуте в передбачених статтею 300 цього Кодексу межах, ухвалено з додержанням норм матеріального і процесуального права. Не може бути скасоване правильне по суті і законне рішення з одних лише формальних міркувань.
Оскільки викладені у касаційній скарзі доводи про порушення судами попередніх інстанцій норм матеріального та процесуального права під час ухвалення оскаржуваних судових рішень не знайшли підтвердження, колегія суддів Верховного Суду, переглянувши оскаржувані судові рішення в межах наведених у касаційній скарзі доводів, які стали підставою для відкриття касаційного провадження, вважає, що касаційне провадження за касаційною скаргою позивача з підстави касаційного оскарження, передбаченої пунктом 1 частини 2 статті 287 ГПК України, підлягає закриттю, а з підстави касаційного оскарження, передбаченою пунктом 4 частини 1 вказаної статті ГПК України - касаційна скарга позивача залишається без задоволення, а оскаржувані рішення суду без змін.
З огляду на те, що касаційна скарга задоволенню не підлягає, згідно з ст. 129 ГПК України, витрати зі сплати судового збору покладаються на позивача.
Керуючись ст. ст. 296, 300, 301, 308, 309, 314, 315, 317 ГПК України, Верховний Суд
П О С Т А Н О В И В :
закрити касаційне провадження у справі № 905/818/17 за касаційною скаргою Публічного акціонерного товариства «Донбасенерго» в частині підстави, передбаченої пунктом 1 частини 2 статті 287 Господарського процесуального кодексу України.
Касаційну скаргу Публічного акціонерного товариства «Донбасенерго» в частині підстави, передбаченої пунктом 4 частини 2 статті 287 Господарського процесуального кодексу України, залишити без задоволення, а рішення Господарського суду Донецької області від 23.09.2021 та постанову Східного апеляційного господарського суду від 07.12.2021 у справі № 905/818/17 - без змін.
Постанова набирає законної сили з моменту її прийняття, є остаточною та оскарженню не підлягає.
Головуючий Л. Стратієнко
Судді С. Бакуліна
О. Кролевець
Суд | Касаційний господарський суд Верховного Суду |
Дата ухвалення рішення | 24.05.2022 |
Оприлюднено | 22.06.2022 |
Номер документу | 104579822 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Касаційний господарський суд Верховного Суду
Стратієнко Л.В.
Господарське
Східний апеляційний господарський суд
Гребенюк Наталія Володимирівна
Господарське
Східний апеляційний господарський суд
Гребенюк Наталія Володимирівна
Господарське
Східний апеляційний господарський суд
Гребенюк Наталія Володимирівна
Господарське
Східний апеляційний господарський суд
Гребенюк Наталія Володимирівна
Господарське
Східний апеляційний господарський суд
Гребенюк Наталія Володимирівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні