ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
вул. Володимира Винниченка 1, м. Дніпро, 49027
E-mail: inbox@dp.arbitr.gov.ua, тел. (056) 377-18-49, fax (056) 377-38-63
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
30.05.2022м. ДніпроСправа № 904/425/21
Господарський суд Дніпропетровської області у складі судді Бондарєв Е.М. за участю секретаря судового засідання Найдьонова Є.О.
про внесення змін до пунктів 2.2 та 4.1 договору №12994 від 15.12.2014 оренди земельної ділянки 13,7660 га
Представники:
Від позивача: Московська О.Г., довіреність, представник
Від відповідача: не з`явився
СУТЬ СПОРУ:
Кам`янська міська рада звернулась до Господарського суду Дніпропетровської області з позовною заявою №6/н від 26.01.2021 про внесення змін до пунктів 2.2. та 4.1. договору оренди земельної ділянки №12994 від 15.12.2014 (державна реєстрація права оренди земельної ділянки від 23.04.2015 №9530813), яка розташована за адресою: вул. С.Х. Горобця, 1 Г, м. Кам`янське, загальна площа 13,7660 га, кадастровий номер 1210400000:03:036:0256, для розміщення виробничого комплексу, укладеного між Кам`янською міською радою та Акціонерним товариством "Дніпроазот", виклавши їх у наступній редакції:
- "2.2. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки на 14.01.2021 становить 107 537 238,80 грн.";
- "4.1. Орендна плата вноситься "Орендарем" виключно у грошовій формі на рахунок місцевого бюджету у розмірі 4 301 489,55 грн./рік без ПДВ, яка визначається відповідно до рішень міської ради від 29.09.2017 №816-19/VII "Про затвердження Положення про порядок обчислення та сплати орендної плати за земельні ділянки у межах міста", від 22.06.2018 №1105-25/VII "Про ставки земельного податку, розмір орендної плати за землю, пільги зі сплати земельного податку на території міста", від 09.07.2020 №1975-44/VII "Про затвердження Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Кам`янське станом на 01.01.2020", від 18.12.2020 № 41-03/VIIІ "Про впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Кам`янське станом на 01.01.2020".".
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що умови договору укладеного між позивачем та відповідачем, в частині розміру орендної плати не відповідають вимогам чинного законодавства то підлягають зміні. Нормативна грошова оцінка земель є основою для визначення розміру орендної плати для земель державної і комунальної власності, а зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати, який в будь-якому разі не може бути меншим, ніж встановлено положеннями статті 288 податкового кодексу України. За таких обставин, підлягають внесенню зміни у договір оренди земельної ділянки №12994 від 15.12.2017 укладеного між Кам`янською міською радою та Акціонерним товариством "Дніпроазот". Орендна плата за земельну ділянку розрахована повивачем з урахуванням нормативної грошової оцінки та затверджених ставок, визначених на підставі рішень Кам`янської міської ради: від 09.07.2020 №1975-44/VII, від 18.12.2020 № 41-03/VIIІ, від 29.09.2017 №816-19/VII, від 22.06.2018 №1105-25/VII, які є чинними й обов`язковими до виконання.
Ухвалою суду від 01.02.2021 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі №904/425/21, справу вирішено розглядати за правилами спрощеного позовного провадження з викликом учасників справи та призначено судове засідання для розгляду справи по суті на 16.02.2021 о 12:40 год.
До суду 16.02.2021 відповідачем подано клопотання про зупинення провадження у справі №904/425/21 до набрання законної сили судовим рішенням у справі №160/1936/21. Клопотання обґрунтовано тим, що АТ "Дніпроазот" 09.02.2021 звернулось із адміністративним позовом про визнання протиправними, нечинними та такими, що не підлягають застосуванню при розрахунку плати за землю з моменту їх прийняття:
- рішення Кам`янської міської ради від 09.07.2020 №1975-44/VІІ "Про затвердження Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Кам`янське станом на 01.01.2020 року";
- рішення Кам`янської міської ради від 18.12.2020 №41-03/VIII "Про впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Кам`янське станом на 01.01.2020 року".
Відповідач стверджує, що пов`язаність даної справи і адміністративної справи про визнання протиправними та нечинними рішень Кам`янської міської ради від 09.07.2020 №1975-44/VІІ "Про затвердження Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Кам`янське станом на 01.01.2020 року" та від 18.12.2020 №41-03/VIII "Про впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Кам`янське станом на 01.01.2020 року" у даному випадку полягає у тому, що рішенням іншого суду, який розглядає адміністративний спір будуть встановлені обставини, що впливають на збирання та оцінку доказів у даній справі, зокрема, факти, що мають преюдиціальне значення. Ці обставини є такими, що мають значення для даної справи щодо правомірності підстав позову, зокрема, в частині підстав для внесення змін у п. 2.2 та 4.1 договору оренди земельної ділянки, а тому унеможливлюють її розгляд. Також відповідач зазначає, що є очевидним, що набрання законної сили судовим рішенням у адміністративній справі виключає внесення змін у договір оренди по даній справі.
Також відповідач подав до суду заяву про розгляд справи №904/425/21 за правилами загального позовного провадження. Відповідач зазначає, що справа не є малозначною, оскільки запропонований позивачем розмір орендної плати за землю становить 4 301 489,55 грн., що перевищує сто розмірів прожиткового мінімуму для працездатних осіб. З урахуванням підвищення суми орендної плати, справа має велике значення для відповідача, оскільки призводить до додаткового навантаження з орендної плати за землю.
До суду 16.02.2021 відповідачем подано клопотання про відкладення розгляду справи на іншу дату для надання відповідачу можливості підготувати та подати до суду відзив на позовну заяву та докази які підтверджують обставини, на яких ґрунтуються заперечення відповідача, у встановлений судом в ухвалі про відкриття провадження у справі 15-денний строк.
У судовому засіданні 16.02.2021 оголошувалась перерва до 25.03.2021 о 11:00 год.
До суду 22.02.2021 надійшов відзив яким відповідач просить суд відмовити повністю у замовленні позовних вимог посилаючись на те, що Рішення Кам`янської міської ради №1975-44/VІІ від 09.07.2020 не могло бути прийнято, оскільки був відсутній аналіз регуляторного впливу та проект регуляторного акта, в тому числі, технічна документація з нормативної грошової оцінки, а АТ "Дніпроазот" було позбавлено надати зауваження і пропозиції щодо проекту регуляторного акту. Крім того, будь яка інформація про оприлюднення Рішення Кам`янської міської ради № 1975-44/VІІ від 09.07.2020 на сайті міської ради відсутня, тобто всупереч ст. 57 Конституції України, ст. 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", Рішення Кам`янської міської ради №1975-44/VІІ від 09.07.2020 не було офіційно оприлюднено у встановленому порядку. З огляду на вищенаведене, Рішення Кам`янської міської ради №1975-44/VІІ від 09.07.2020 має бути визнано протиправним та нечинним, як таке, що не відповідає Конституції України (ст.57), Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" (ст. 59), Закону України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності" № 1160-ІV від 11.09.2003.
Також відповідач зазначає, що з огляду на те, що Рішення "Про затвердження Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Кам`янське станом на 01.01.2020 року" №1975-44/VІІ від 09.07.2020 є незаконним, то є незаконним і рішення №41-03/VШ від 18.12.2020 про впровадження незаконного рішення № 1975-44/VІІ від 09.07.2020. Тобто Рішення "Про впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Кам`янське станом на 01.01.2020 року" №41-03/VШ від 18.12.2020, яким впроваджено незаконне Рішення № 1975-44/VІІ від 09.07.2020, також має бути визнано протиправним та нечинним. Крім того, відомості про здійснення окремих регуляторних процедур стосовно Рішення №41-03/VІІІ від 18.12.2020 також відсутні. Так, Рішення №41-03/VІІІ від 18.12.2020 не було затверджено планом діяльності Кам`янської міської ради з підготовки проекту регуляторних актів на 2020-й календарний рік у строк не пізніше 15 грудня 2019-го року. При цьому, згідно ст. 7 Закону №1160-ІV від 11.09.2003, план діяльності з підготовки проектів регуляторних актів повинен містити визначення видів і назв проектів, цілей їх прийняття, строків підготовки проектів, найменування органів та підрозділів, відповідальних за розроблення проектів регуляторних актів, що не було дотримано у даному випадку. Всупереч ст. 34 Закону України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності" №1160-ІV від 11.09.2003, проект Рішення №41-03/VІІІ від 18.12.2020 було подано для затвердження без експертного висновку щодо регуляторного впливу проекту та пропозицій уповноваженого органу та без висновків відповідальної постійної комісії про відповідність проекту регуляторного акту вимогам статей 4 та 8 цього Закону.
Крім того, відповідач зазначає, що застосування Рішення №1975-44/VІІ від 09.07.2020 та Рішення №41-03/VІІІ від 18.12.2020 призведе до значного збільшення плати за землю, що може потягнути за собою подорожчання продукції позивача та може вплинути на конкуренцію на відповідних ринках товарів, які виробляє позивач. Всупереч ч. 4 ст. 20 Закону України "Про Антимонопольний комітет України", проекти Рішення №1975-44/VІІ від 09.07.2020 та Рішення №41-03/VІІІ від 18.12.2020 не були погоджені з Антимонопольним комітетом України, його територіальними відділеннями.
З огляду на все вищенаведене, відповідач вважає, що Рішення "Про затвердження Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Кам`янське станом на 01.01.2020 року" № 1975-44/VІІ від 09.07.2020 та Рішення "Про впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Кам`янське станом на 01.01.2020 року" №41-03/VІІІ від 18.12.2020 є незаконними та підлягають визнанню протиправними та нечинними, а тому такі рішення не можуть застосовуватись.
До суду 04.03.2021 відповідачем подано клопотання про залучення копії адміністративного позову АТ "Дніпроазот" у справі №160/1936/21. Також відповідач зазначає, що клопотання підписано та подано від імені АТ "Дніпроазот" начальником юридичного відділу АТ "Дніпроазот" Пучковим П.Б., який уповноважений діяти від імені АТ "Дніпроазот" у судах та всіх судових справах, учасником яких є АТ "Дніпроазот", з усіма правами, передбаченими для позивача, відповідача, третьої особи і т.д. (повноваження самопредставництва юридичної особи - АТ "Дніпроазот"), на підставі та у відповідності до наказу АТ "Дніпроазот" про переведення на іншу роботу від 28.08.2013 № 240, посадової інструкції начальнику юридичного відділу № 016-У-1, затвердженої Головою Правління АТ "Дніпроазот" та довіреності №21/016-юр від 28.12.2020, виданої Головою Правління АТ "Дніпроазот", тобто з дотриманням вимог ст. 56 Господарського процесуального кодексу України.
До суду 22.03.2021 позивачем подана відповідь на відзив в якій зазначає, що рішення Кам`янської міської ради №1975-44/VII від 09.07.2020 та № 41-03/VIII від 18.12.2020 в установленому порядку були оприлюднені в друкованих засобах масової інформації, а також на офіційному веб-сайті міської ради, прийняті відповідно до вимог чинного законодавства, з дотриманням порядку прийняття відповідних рішень та у законний спосіб, які не скасовані, як незаконні, є чинними та є обов`язковими до виконання.
Також позивач зазначає, що посилання відповідача на порушення позивачем процедури визначеної ч.4 ст.20 Закону України "Про Антимонопольний комітет України", не може бути прийнято судом до уваги, оскільки відповідно до ч.10 ст.59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування з мотивів їхньої невідповідності Конституції або законам України визнаються незаконними в судовому порядку. Твердження Відповідача щодо необхідності погодження проектів рішень №1975-44/VII від 09.07.2020 та №41-03/VIII від 18.12.2020 з Антимонопольним комітетом України, то дане твердження не відповідає дійсності, оскільки у відповідності до п. 1 Наказу Антимонопольного комітету України №117 від 14.11.2017 "Про затвердження Методичних рекомендацій щодо оцінки впливу нормативно-правових актів та проектів актів на конкуренцію", рішення на які посилається відповідач не є такими, що мають погоджуватися Антимонопольним комітетом України.
Крім того, позивач зазначає, що пп. 288.5.2 п. 288.5 ст. 288 Податкового кодексу України визначає максимальний розмір орендної плати. Таким чином аргументи відповідача, що розмір орендної плати перевищує мінімальний розмір орендної плати встановлений Податковим Кодексом України є безпідставними. Відповідно до п.284.1 ст.284 Податкового кодексу України Верховна Рада Автономної Республіки Крим та органи місцевого самоврядування встановлюють ставки плати за землю та пільги щодо земельного податку, що сплачується на відповідній території.
Також позивач звертає увагу, що виходячи зі змісту ст.ст. 632, 651 Цивільного кодексу України та ст.30 Закону України "Про оренду землі", за загальним правилом зміна умов договору, в тому числі в частині розміру орендної плати, здійснюється за взаємною згодою сторін. За відсутності такої згоди такий договір може бути змінений за рішенням суду лише у випадках, встановлених умовами договору або в силу закону. За умовами п.4.4 договору оренди №12994 від 15.12.2014 розмір орендної плати переглядається, зокрема, у випадках: прийняття орендодавцем рішення про збільшення або зменшення орендної плати відповідно до чинного законодавства; затвердження нової нормативної грошової оцінки землі. Відповідно до п. 12.1 договору оренди зміна умов договору здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору спір вирішується у судовому порядку. Типовим договором оренди землі, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 03.03.2004 № 220, визначено, що орендна плата за земельні ділянки державної або комунальної власності розраховується у відсотках із зазначенням відсотків суми нормативної грошової оцінки земельної ділянки. Застосовуючи типовий договір оренди землі при укладанні таких договорів, сторони можуть зазначати інші умови, якщо вони не суперечать законодавству України. Але це має відбуватися за взаємною згодою.
До суду 22.03.2021 позивачем подані заперечення на клопотання про зупинення провадження у справі №904/425/21 посилаючись на те, що у клопотанні про зупинення провадження у справі заявник повинен надати чітке обґрунтування, у чому полягає об`єктивна неможливість розгляду цієї справи до вирішення іншої справи. Однак в своєму клопотанні про зупинення провадження у справі № 904/425/21 відповідач чітко не зазначив чим саме, оскарження в адміністративному суді рішень КМР №1975-44/VII від 09.07.2020 та №41-03/VIII від 18.12.2020, впливають на предмет позовної заяви про внесення змін до договору оренди земельної ділянки 13,7660 га, щодо внесення змін до п.п. 2.2 та 4.1.
До суду 24.03.2021 відповідачем подані пояснення щодо клопотання про зупинення провадження в яких зазначає, що вважає, що з урахуванням висновків Верховного Суду, у випадку визнання протиправними та нечинними Рішення №1975-44/VІІ від 09.07.2020 та Рішення №41-03/VIII від 18.12.2020, такі визнані протиправними та нечинними рішення унеможливлять їх застосування при обчисленні плати за землю саме з моменту їх прийняття. Вказані факти та обставини додатково підтверджують неможливість розгляду даної справи до набрання законної сили судовим рішенням у адміністративній справі №160/1936/21.
У судовому засіданні 25.03.2021 оголошувалась перерва до 01.04.2021 о 12:30 год.
До суду 31.03.2021 відповідачем подані пояснення в яких зазначає, що Рішення "Про затвердження Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Кам`янське станом на 01.01.2020 року" №1975-44/VII від 09.07.2020 прийнято регуляторним органом - Кам`янською міською радою офіційний письмовий документ, який встановлює норми права, застосовується неодноразово та щодо невизначеного кола осіб і який спрямований на правове регулювання адміністративних відносин між регуляторним органом та суб`єктами господарювання, в тому числі, АТ "Дніпроазот". Отже, Рішення №1975-44/VII від 09.07.2020 є регуляторним актом. Вказана позиція підтверджується висновками Верховного суду, викладеними в Постанові від 08.05.2018 у справі № 461/8220/13-а. В той же час, всупереч статті 7 Закону №1160-IV від 11.09.2003 вказаний регуляторний акт не був затверджений планом діяльності Кам`янської міської ради з підготовки проекту регуляторних актів на 2020-й календарний рік у строк не пізніше 15 грудня 2019-го року. При цьому, згідно ст. 7 Закону №1160-IV від 11.09.2003, план діяльності з підготовки проектів регуляторних актів повинен містити визначення видів і назв проектів, цілей їх прийняття, строків підготовки проектів, найменування органів та підрозділів, відповідальних за розроблення проектів регуляторних актів, що не було дотримано у даному випадку. Із Рішення №1975-44/VII від 09.07.2020 вбачається, що всупереч ст. 34 Закону №1160-IV від 11.09.2003, проект Рішення №1975-44/VII від 09.07.2020 було подано для затвердження без аналізу регуляторного впливу, виконаного із застосування Методики проведення аналізу впливу регуляторного акта, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України №308 від 11.04.2004, а також без експертного висновку щодо регуляторного впливу проекту та пропозицій уповноваженого органу та без висновків відповідальної постійної комісії про відповідність проекту регуляторного акту вимогам статей 4 та 8 цього Закону.
Таким чином, на думку відповідача Рішення Кам`янської міської ради №1975-44/VII від 09.07.2020 не могло бути прийнято, оскільки був відсутній аналіз регуляторного впливу та проект регуляторного акта, в тому числі, технічна документація з нормативної грошової оцінки, а АТ "Дніпроазот" було позбавлено надати зауваження і пропозиції щодо проекту регуляторного акту. Враховуючи вищенаведене, відповідач вважає, що Рішення "Про затвердження Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Кам`янське станом на 01.01.2020 року" №1975-44/VII від 09.07.2020 та Рішення "Про впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Кам`янське станом на 01.01.2020 року" №41-03/VIII від 18.12.2020 є незаконними та підлягають визнанню протиправними та нечинними та такими, що не підлягають застосуванню з моменти їх прийняття. АТ "Дніпроазот" вважає, що з урахуванням вищенаведених висновків Верховного Суду, у випадку визнання протиправними та нечинними Рішення Відповідача №1975-44/VII від 09.07.2020 та Рішення Відповідача №41-03/VIII від 18.12.2020, такі визнані протиправними та нечинними рішення унеможливлять їх застосування при обчисленні плати за землю саме з моменту їх прийняття.
Внаслідок складності цього спору та у зв`язку з необхідністю визначення обставин справи, які підлягають встановленню, та зібрання відповідних доказів, є доцільним перехід від спрощеного позовного провадження до розгляду цієї справи за правилами загального позовного провадження з призначенням підготовчого засідання. Ухвалою суду від 01.04.2021 вирішено розглядати справу №904/425/21 за правилами загального позовного провадження з викликом учасників справи та призначено підготовче засідання на 27 квітня 2021 року о 12:20 год.
Ухвалою суду від 02.04.2021 повернуто зустрічну позовну заяву АТ "Дніпроазот" і додані до неї документи без розгляду.
У зв`язку з надходженням апеляційної скарги Акціонерного товариства "Дніпроазот" на ухвалу Господарського суду Дніпропетровської області від 02.04.2021 до Центрального апеляційного господарського суду надіслані матеріали оскарження разом з апеляційної скаргою.
До суду 27.04.2021 надійшло клопотання відповідача про передачу всіх матеріалів справи №904/425/21 до Центрального апеляційного господарського суду та зупинення провадження у справі №904/425/21. Клопотання обґрунтовано тим, що зазначені у підпункті 17.10 розділу Х "Перехідні положення" Господарського процесуального кодексу України виключення стосуються лише апеляційних скарг на ухвали про повернення зустрічного позову, які подані з пропуском строку на їх оскарження. У зв`язку з поданням АТ "Дніпроазот" апеляційної скарги на ухвалу суду першої інстанції у межах строку на її оскарження, до Центрального апеляційного господарського суду повинні бути передані всі матеріли справи.
Крім того, ухвалою Центрального апеляційного господарського суду від 26.04.2021 відкрито апеляційне провадження за апеляційною скаргою Акціонерного товариства "Дніпроазот" на ухвалу Господарського суду Дніпропетровської області від 02.04.2021 у справі № 904/425/21 для розгляду у порядку письмового провадження, без повідомлення учасників справи.
Ухвалою Господарського суду Дніпропетровської області від 27.04.2021 задоволено клопотання Акціонерним товариством "ДніпроАЗОТ" про зупинення провадження у справі та справа була направлена до Центрального апеляційного господарського суду.
Постановою Центрального апеляційного господарського суду від 09.06.2021 залишено без задоволення апеляційну скаргу Акціонерного товариства "ДніпроАЗОТ", ухвалу Господарського суду Дніпропетровської області від 02.04.2021 залишено без змін.
23 червня 2021 року матеріали справи №904/425/21 повернуті до Господарського суду Дніпропетровської області.
Справа №904/425/21 надіслана 24.06.2021 до Центрального апеляційного господарського суду для подальшого направлення до Верховного Суду.
Ухвалою Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного господарського суду від 30.07.2021 відмовлено у відкритті касаційного провадження за касаційною скаргою Акціонерного товариства "Дніпроазот" на постанову Центрального апеляційного господарського суду від 09.06.2021 та ухвалу Господарського суду Дніпропетровської області від 02.04.2021 у справі №904/425/21.
Справа 13.08.2021 повернута до Господарського суду Дніпропетровської області.
Ухвалою суду від 25.08.2021 поновлено провадження у справі №904/425/21 та призначено судове засідання на 14.09.2021 о 10:15 год.
13 вересня 2021 року відповідач подав письмові пояснення та зазначив, що підставою позовної заяви про внесення змін до спірного договору оренди земельної ділянки щодо збільшення розміру орендної плати була нова нормативна грошова оцінка цієї земельної ділянки, яка затверджена протиправним та нечинним рішенням Кам`янської міської ради від 09.07.2020 №1975-44/VII "Про затвердження Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Кам`янське станом на 01.01.2020 року", тому відповідач вважає, що на теперішній час наявні очевидні підстави для відмови у позові.
14 вересня 2021 року позивач подав клопотання про зупинення провадження у справі до ухвалення Верховним Судом у складі Касаційного адміністративного суду рішення у справі №16/17179/20.
Дане клопотання обґрунтоване тим, що рішення Кам`янської міської ради від 09.07.2020 №1975-44/УІІ, прийнято відповідно до Земельного кодексу України, Податкового кодексу України, Закону України "Про оцінку земель", Закону України "Про оренду землі", постанови Кабінету Міністрів України від 23.03.1995 №213 "Про Методику нормативної грошової оцінки земель населених пунктів", наказу Міністерства аграрної політики та продовольства України від 25.11.2016 №489 "Про затвердження Порядку нормативної грошової оцінки земель населених пунктів", висновку державної експертизи землевпорядної документації Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру, рішення Кам`янської міської ради від 17.11.2017 №863-20/УП "Про затвердження Програми розвитку земельних відносин у місті Кам`янське на 2018-2020 роки" (зі змінами, внесеними рішеннями міської ради від 24.12.2019 №1612-39/УП, від 28.02.2020 №1895-40/УП), з урахуванням п.34 ч.1 ст.26, ч.1 ст.59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні".
У провадженні Дніпропетровського окружного адміністративного суду перебувала адміністративна справа №160/17179/20 за позовною заявою Приватного підприємства фірми "Бомонд" до Кам`янської міської ради про визнання протиправним та нечинним рішення Кам`янської міської ради №1975-44ЛШ від 09.07.2020 "Про затвердження Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Кам`янське станом на 01.01.2020".
Рішенням Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 11.03.2021 у задоволенні позовної заяви ПП фірми "Бомонд" до Кам`янської міської ради про визнання протиправним та нечинним рішення Кам`янської міської ради №1975-44/УП від 09.07.2020 "Про затвердження Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Кам`янське станом на 01.01.2020" було відмовлено повністю.
Постановою Третього апеляційного адміністративного суду від 29.06.2021 апеляційну скаргу ПП фірми "Бомонд" задоволено, Рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 11.03.2021 скасовано та прийняте нове рішення про задоволення позовних вимог, за яким визнано протиправним та нечинним рішення Кам`янської міської ради від 09.07.2020 №1975-44/УИ "Про затвердження Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Кам`янське станом на 01.01.2020".
На час звернення Камянської міської ради до Господарського суду Дніпропетровської області з позовом до АТ "ДНІПРОАЗОТ" про внесення змін до пунктів 2.2 та 4.1 договору №12994 від 15.12.2014 оренди земельної ділянки 13,7660 га, Рішення Кам`янської міської ради №1975-44/УИ від 09.07.2020 не було оскаржено в судовому порядку.
Так, 16.08.2021 Верховним Судом у складі Касаційного адміністративного суду було винесено ухвалу про відкриття касаційного провадження у справі №160/17179/20 за касаційною скаргою Кам`янської міської ради на постанову Третього апеляційного адміністративного суду від 29.06.2021 у справі за позовом Приватного підприємства "Бомонд" до Кам`янської міської ради Дніпропетровської області про визнання протиправним та нечинним рішення Кам`янської міської ради №1975-44/УП від 09.07.2020.
У судовому засіданні 14.09.2021 з`явилися представники учасників справи, представник позивача підтримав клопотання про зупинення провадження у справі, представник відповідача проти задоволення клопотання про зупинення провадження у справі заперечував.
Враховуючи що предметом розгляду у справі 904/425/21 є внесення змін до п. 22. та 4.1. договору оренди земельної ділянки №12994 від 15.12.2014, суд ухвалою від 14.09.2021 зупинив провадження у даній справі до перегляду Верховним Судом у складі Касаційного адміністративного суду рішення у справі №160/17179/20, оскільки результат вирішення спору в рамках справи №160/17179/20 вплине безпосередньо на правильність та законність рішення у справі 904/425/21.
У зв`язку з надходженням апеляційної скарги Акціонерного товариства "Дніпроазот" на ухвалу Господарського суду Дніпропетровської області від 14.09.2021 справа №904/425/21 разом зі скаргою направлені до Центрального апеляційного господарського суду.
Постановою Центрального апеляційного господарського суду від 25.11.2021 апеляційну скаргу Акціонерного товариства "ДніпроАЗОТ" на ухвалу Господарського суду Дніпропетровської області від 14.09.2021 про зупинення провадження у справі у справі №904/425/21 задоволено, ухвалу Господарського суду Дніпропетровської області від 14.09.2021 про зупинення провадження у справі у справі №904/425/21 скасовано та справу №904/425/21 направити до Господарського суду Дніпропетровської області для продовження розгляду.
Ухвалою суду від 03.12.2021 було поновлено провадження у справі та призначено судове засідання на 22.12.2021 о 12:10 год.
07 грудня 2021 року Кам`янською міською радою надані пояснення щодо прийнятого нею 09.07.2020 рішення №1975-44/У1І "Про затвердження Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Кам`янське станом на 01.01.2020" яким затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель міста Кам`янське станом на 01.01.2020 та установити, що це рішення набирає чинності з моменту оприлюднення в установленому порядку, а нормативна грошова оцінка земель міста Кам`янське станом на 01.01.2020 застосовується з 01.01.2021.
Крім того, позивач звертає увагу суду, що в провадженні Дніпропетровського окружного адміністративного суду перебувала справа №160/17179/20 за позовною заявою Приватного підприємства фірми "Бомонд" до Кам`янської міської ради про визнання протиправним та нечинним рішення Кам`янської міської ради №1975-44/УП від 09.07.2020 "Про затвердження Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Кам`янське станом на 01.01.2020". Рішенням Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 11.03.2021 у справі №160/17179/20 відмовлено в задоволенні позовних вимог. Постановою Третього апеляційного адміністративного суду від 29.06.2021 скасовано рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду у справі №160/17179/20. 07.10.2021 Верховним Судом у складі Касаційного адміністративного суду було винесено постанову, якою касаційну скаргу Кам`янської міської ради задоволено в повному обсязі, скасовано Постанову Третього апеляційного адміністративного суду від 29.06.2021 та залишено в силі рішення Дніпропетровського окружного адміністративною суду від 11.03.2021. Тож ВС по справі № 160/17179/20 зробив належну оцінку всім обставинам справи та не знайшов підстав для визнання нечинним та протиправним рішення КМР № 1975-44/УП від 09.07.2020 року, тобто визнав законність оскаржуваного рішення.
22 грудня 2021 року Кам`янська міська рада надала свої заперечення на клопотання відповідача щодо зупинення провадження у справі №904/425/21 в яких зазначає, що рішенням Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 29.04.2021 у справі №160/1936/21 у задоволенні позову АТ "Дніпроазот" про визнання нечинними рішення Кам`янської міської ради №1975-44/УП від 09.07.2020 року "Про затвердження нормативної грошової оцінки земель міста Кам`янське станом на 01.01.2020 року та № 41-03/УІІІ від 18.12.2020 року "Про впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Кам`янське станом на 01.01.2020 року" відмовлено. Постановою Третього апеляційного адміністративного суду від 21.10.2021 апеляційну скаргу Акціонерного товариства "Дніпроазот" залишено без задоволення. Рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 29.04.2021 року у справі №160/1936/21 залишено без змін.
Відтак, з огляду на те, що рішення по справі №160/1936/21 набрало законної сили (21.10.2021), у суду не має підстав для зупинення провадження у справі № 904/425/21.
22 грудня 2021 року Акціонерне товариство "Дніпроазот" надало пояснення щодо заперечень позивача стосовно зупинення провадження у справі.
У судовому засіданні 22.12.2021 оголошено на 31.01.2022 о 11:00 год.
23 грудня 2021 року від Акціонерного товариство "Дніпроазот" до суду надійшло клопотання про зупинення провадження у справі до ухвалення рішення Верховним Судом у складі Касаційного адміністративного суду у справі №160/1936/21 оскільки, на думку відповідача перегляд Верховним Судом рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 29.04.2021 та постанови Третього апеляційного адміністративного суду від 21.10.2021 у справі № 160/1936/21 має значення для формування єдиної правозастосовної практики.
В той же день відповідач надав пояснення, які підтверджують наявність підстав для відмови у позові у даній справі. В позовній заяві Кам`янська міська рада, як на підставу для внесення змін у договір оренди земельної ділянки в частині збільшення розміру орендної плати, посилається на рішення від 09.07.2020 № 1975-44/УП "Про затвердження Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Кам`янське станом на 01.01.2020 року" (надалі - Рішення від 09.07.2020 № 1975-44/УІІ) та від 18.12.2020 № 41-03/УІП "Про впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Кам`янське станом на 01.01.2020 року" (надалі - Рішення від 18.12.2020 № 41-03/VIII). Пунктом 271.2 статті 271 Податкового кодексу України передбачено, що рішення рад щодо нормативної грошової оцінки земельних ділянок офіційно оприлюднюється відповідним органом місцевого самоврядування до 15 липня року, що передує бюджетному періоду, в якому планується застосування нормативної грошової оцінки земель або змін (плановий період). В іншому разі норми відповідних рішень застосовуються не раніше початку бюджетного періоду, що настає за плановим періодом. Так, прийняте 18.12.2020 року Кам`янською міською радою Рішення № 41-03/VIII "Про впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Кам`янське станом на 01.01.2020 року" є рішенням щодо нормативної грошової оцінки, а тому до нього має застосовуватись п. 271.2 ст. 271 Податкового кодексу України. Такий висновок підтверджено і Верховним Судом у п. 76 Постанови у справі № 160/17179/20, де зазначено, що остаточне вирішення питання щодо затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок відбулось за Рішенням Кам`янської міської ради від 18.12.2020 № 41-03/УШ "Про впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Кам`янське станом на 01.01.2020року". Рішення Кам`янської міської ради від 18.12.2020 № 41-03/УШ "Про впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Кам`янське станом на 01.01.2020 року" прийнято 18.12.2020, тобто після 15 липня 2020 року, а тому норми вказаного рішення не можуть застосовуватись раніше початку бюджетного періоду, що настає за плановим періодом. Плановим періодом в даному випадку є 2021 рік, а тому норми Рішення Кам`янської міської ради від 18.12.2020 № 41-03/УШ "Про впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Кам`янське станом на 01.01.2020 року" не можуть застосовуватись раніше 01.01.2022 року. З огляду на вищенаведене, внесення змін до договору оренди земельної ділянки № 12997 від 15.12.2014 на підставі Рішення Кам`янської міської ради від 18.12.2020 № 41-03/УШ "Про впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Кам`янське станом на 01.01.2020 року" неможливо раніше 01.01.2022 року. Даний факт є беззаперечною підставою для відмови у задоволенні позову Кам`янської міської ради у даній справі.
Ухвалою суду від 31.01.2022 закрито підготовче провадження у справі та призначено розгляд справи по суті на 21.02.2022 о 12:45 год. та відмовлено в задоволенні клопотання Акціонерного товариства "Дніпроазот" про зупинення провадження у справі.
15 лютого 2022 року до Господарського суду Дніпропетровської області надійшла ухвала Центрального апеляційного господарського суду про витребування з суду першої інстанції матеріали справи №904/425/21 в зв`язку із знаходженням апеляційної скарги Акціонерного товариства "Дніпроазот" на ухвали Господарського суду Дніпропетровської області від 31.01.2022.
Ухвалою суду від 16.02.2022 провадження у справі №904/425/21 зупинено, а справа №904/425/21 направлена до Центрального апеляційного господарського суду для розгляду апеляційної скарги Акціонерного товариства "Дніпроазот" на ухвалу господарського суду від 10.01.2022.
Ухвалою Центрального апеляційного господарського суду від 13.04.2022 відмовлено Акціонерному товариству "Дніпроазот" у відкритті апеляційного провадження за апеляційною скаргою на ухвалу Господарського суду Дніпропетровської області від 31.01.2022 у справі №904/425/21.
Справа №904/425/21 повернута 27.04.2022 до Господарського суду Дніпропетровської області.
Указом Президента України від 24.02.2022 №64/2022 "Про введення воєнного стану в Україні", затвердженого Законом України від 24.02.2022 №2102-IX, на підставі пропозиції Ради національної безпеки і оборони України, відповідно до пункту 20 частини першої статті 106 Конституції України, Закону України "Про правовий режим воєнного стану" в Україні введено воєнний стан із 05 години 30 хвилин 24.02.2022 строком на 30 діб, у зв`язку з військовою агресією Російської Федерації проти України.
Указом Президента України від 14.03.2022 №133/2022 "Про продовження строку дії воєнного стану в Україні" частково змінено статтю 1 Указу Президента України від 24.02.2022 №64/2022 "Про введення воєнного стану в Україні", затвердженого Законом України від 24.02.2022 №2102-IX, продовжено строк дії воєнного стану в Україні з 05 години 30 хвилин 26.03.2022 строком на 30 діб, у зв`язку з триваючою широкомасштабною збройною агресією Російської Федерації проти України.
Указом Президента України № 259/2022 від 18.04.2022 "Про продовження строку дії воєнного стану в Україні" продовжено строк дії воєнного стану в Україні з 05 години 30 хвилин 25 квітня 2022 року строком на 30 діб. Законом України № 2212-IX від 21.04.2022 "Про затвердження Указу Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" затверджено Указ Президента України від 18 квітня 2022 року №259/2022 "Про введення воєнного стану в Україні".
Указом Президента України "Про продовження строку дії воєнного стану в Україні" № 341/2022 від 17 травня 2022 року, затвердженим Законом України "Про затвердження Указу Президента України "Про продовження строку дії воєнного стану в Україні" № 2263-IX від 22 травня 2022 року, продовжено строк дії воєнного стану в Україні з 05 години 30 хвилин 25 травня 2022 року строком на 90 діб.
Так, розпорядженням голови Господарського суду Дніпропетровської області № 34 від 28.03.2022 "Про роботу суду в умовах воєнного стану" відповідно до ст. 24 Закону України "Про судоустрій і статус суддів", у зв`язку із запровадженням 24 лютого 2022 року на території України воєнного стану Указом Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24 лютого 2022 року № 64/2022, затвердженого Законом України "Про затвердження Указу Президента України "Про введення воєнного стану в Україні"" від 24 лютого 2022 року № 2102-ІХ та рішення Ради суддів України від 24 лютого 2022 року № 9, з метою недопущення випадків загрози житло, здоров`ю та безпеці відвідувачів і працівників суду, встановлено в Господарському суді Дніпропетровської області особливий режим роботи суду.
З метою дотримання правил безпеки в період воєнного стану з урахуванням положень чинного законодавства з 28.03.2022 розгляд справ Господарським судом Дніпропетровської області в судових засіданнях здійснюватиметься в таких випадках:
- за наявності заяв усіх учасників процесу про можливість забезпечення участі представників у судовому засіданні;
- письмової згоди від усіх учасників судового провадження про розгляд справи без їх участі;
- за наявності заяв від усіх учасників процесу про розгляд справ в режимі відеоконференцзв`язку за допомогою будь яких технічних засобів, зокрема, власних.
Суд з метою належного виконання свого процесуального обов`язку щодо розгляду справи по суті, керується п.10 ч. 3 ст. 2 Господарського процесуального кодексу України, що кореспондується із ст. 129 Конституції України, за якою однією з основних засад (принципів) господарського судочинства є розумність строків розгляду справи судом.
У відповідності до п. 1 ст. 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод кожен має право на справедливий і публічний розгляд його справи упродовж розумного строку незалежним і безстороннім судом, встановленим законом, який вирішить спір щодо його прав та обов`язків цивільного характеру або встановить обґрунтованість будь-якого висунутого проти нього кримінального обвинувачення.
Ухвалою суду від 29.04.2022 поновлено провадження у справі №904/425/21 та призначено справу до судового розгляду по суті в засіданні на 30.05.2022 о 10:00год.
На електрону пошту суду 25.05.2022 надійшло клопотання відповідача про відкладення розгляд справи №904/425/21 на іншу дату у зв`язку з неможливістю прибуття представника Акціонерного товариства "Дніпроазот" в судове засідання 30.05.2022 внаслідок активних бойових дій на території України, факти обстрілів ворожими силами об`єктів інфраструктури Дніпропетровщини та щоденних випадків загрози ракетно-бомбових ударів по іншим об`єктам Дніпропетровської області, а також приймаючи до уваги той факт, що ця справа не є невідкладною та не має істотного чи вагомого публічно-правового інтересу.
Розглянувши клопотання відповідача про відкладення розгляду справи №904/425/21 суд вважає, що воно не підлягають задоволенню з огляду на наступне.
Вирішуючи питання щодо можливості відкладення розгляду справи, суд враховує наступне.
Відповідно до ч.1 ст. 12-1 Закону України "Про правовий режим воєнного стану" в умовах правового режиму воєнного стану суди, органи та установи системи правосуддя діють виключно на підставі, в межах повноважень та в спосіб, визначені Конституцією України та законами України.
Згідно з ч.2 ст.12-1 Закону України "Про правовий режим воєнного стану" повноваження судів, органів та установ системи правосуддя, передбачені Конституцією України, в умовах правового режиму воєнного стану не можуть бути обмежені.
Відтак, органи судової влади здійснюють правосуддя, навіть в умовах воєнного стану.
Відповідно до п.10 ч.3 ст.2 Господарського процесуального кодексу України основними засадами господарського судочинства є розумність строків розгляду справи.
Частинами першою, другою, четвертою статті 197 Господарського процесуального кодексу України визначено, що учасники справи мають право брати участь у судовому засіданні в режимі відеоконференції поза межами приміщення суду за умови наявності у суді відповідної технічної можливості, про яку суд зазначає в ухвалі про відкриття провадження у справі, крім випадків, коли явка цього учасника справи в судове засідання визнана судом обов`язковою. Учасник справи подає заяву про участь у судовому засіданні в режимі відеоконференції поза межами приміщення суду не пізніше ніж за п`ять днів до судового засідання. Під час дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України з метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19), учасники справи можуть брати участь у судовому засіданні в режимі відеоконференції поза межами приміщення суду з використанням власних технічних засобів.
В Господарському суді Дніпропетровської області є технічна можливість для проведення судових засідань в режимі відеоконференції з використанням системи "EasyCon".
Будь - яких об`єктивних причин неможливості взяти участь у судовому засіданні з використанням вищезазначених механізмів, як-то відсутність технічної можливості для проведення судового засідання в режимі відеоконференції з використанням системи "EasyCon"; перебування всіх представників відповідача у складі Збройних Сил України або інших військових формуваннях, тощо, відповідач не зазначив, відповідних доказів не надав.
При цьому, відповідачем на зазначено об`єктивних причин, які б безпосередньо перешкоджали йому взяти участь у судовому засіданні, тоді як саме по собі введення воєнного стану в Україні не зупиняє роботи судів.
Також суд приймає до уваги, що відповідно до ухвали Господарського суду Дніпропетровської області від 29.04.2022 у цій справі явку представників сторін визнано не обов`язковою; до матеріалів справи додані всі необхідні докази та письмові пояснення сторін; судом надано можливість учасникам справи надавати відповідні документи, передбачені процесуальним законодавством (відзиви, заперечення, клопотання тощо) в електронному вигляді, чим сторони скористалися.
Позивачем 30.05.2022 приєднано до матеріалів справи постанови Верховного Суду у складі колегії Касаційного адміністративного суду від 01.02.2022 по справі №160/1936/21 та від 07.10.2021 по справі №160/17179/21.
Враховуючи достатність часу, наданого учасникам справи для подання доказів, приймаючи до уваги принципи змагальності та диспозитивної господарського процесу, закріплені у статті 129 Конституції України та статтях 13, 14, 74 Господарського процесуального кодексу України, суд вважає, що господарським судом, в межах наданих йому повноважень, створені належні умови учасникам судового процесу в реалізації ними прав, передбачених Господарським процесуальним кодексом України, висловлення своєї правової позиції у спорі та надання відповідних доказів.
Матеріали справи містять достатньо документів, необхідних для вирішення спору по суті та прийняття обґрунтованого рішення у даному судовому засіданні.
У судовому засіданні 30.05.2022 проголошено вступну та резолютивну частини рішення.
Суд, розглянувши наявні в матеріалах справи докази, заслухавши в судових засіданнях представників сторін, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги та заперечення, об`єктивно оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті,
ВСТАНОВИВ:
15 грудня 2014 року між Дніпродзержинською міською радою, правонаступником якої є Кам`янська міська рада Дніпропетровської області, (далі - Позивач, Орендодавець) та Публічним акціонерним товариством "Дніпроазот", правонаступником якого є Акціонерне товариством "Дніпроазот" (далі - Відповідач, Орендар) укладено договір оренди земельної ділянки №12994 (далі - Договір).
Відповідно до пункту 1.1 Договору Орендодавець надає, а Орендар приймає у строкове, платне користування земельну ділянку несільськогосподарського призначення, що знаходиться за адресою: вул. С.Х. Горобця, 1Г, м. Кам`янське, кадастровий номер 1210400000:03:036:0256, згідно з планом земельної ділянки, що додається.
Відповідно до акту приймання-передачі земельної ділянки від 15.12.2014 відповідачу передано об`єкт оренди згідно пункту 1.1 Договору.
Згідно пункту 2.1 Договору, в оренду передається земельна ділянка загальною площею 13,7660 га для розміщення виробничого комплексу.
Пунктом 2.2 Договору передбачено, що нормативна грошова оцінка земельної ділянки на 23.09.2014 становить 43 201 837,80 грн.
Договір укладається строком до 29.08.2024 (пункт 3.1 Договору).
Відповідно до пункту 4.1 Договору, орендна плата вноситься Орендарем виключно у грошовій формі на рахунок місцевого бюджету у розмірі 1 296 055,13 грн/рік без ПДВ, яка визначається відповідно до рішення міської ради від 12.07.2013 №842-38/VI "Про затвердження нормативної грошової оцінки земель міста Дніпродзержинськ, статті 288 Податкового кодексу України.
Згідно з пунктом 4.4 Договору розмір орендної плати переглядається у разі, зокрема, прийняття Орендодавцем рішення про збільшення або зменшення орендної плати у відповідності до чинного законодавства (п.4.4.5); затвердження нової нормативної грошової оцінки землі (п.4.4.6).
Між Дніпродзержинською міською радою, правонаступником якої є Кам`янська міська рада Дніпропетровської області (далі-Орендодавець) та Акціонерним товариством "Дніпроазот" (далі-Орендар) укладено додаткову угоду № 7830 від 04.11.2016 до договору оренди земельної ділянки № 12994 від 15.12.2014, якою сторони внесли зміни до пунктів 2.2 та 4.1 договору в такій редакції:
"2.2 Нормативна грошова оцінка земельної ділянки на 12.10.2016 становить 77 331 289,66 грн.";
"4.1 Орендна плата вноситься Орендарем виключно у грошовій формі на рахунок місцевого бюджету у розмірі 2 706 595,14 грн/рік без ПДВ, яка визначається відповідно до рішення міської ради від 12.07.2013 № 842-38/VI "Про затвердження нормативної грошової оцінки земель міста Дніпродзержинськ", від 30.09.2016 № 349-10/VII "Про внесення змін до рішення міської ради від 12.07.2013 № 842-38/VI зі змінами.".
Відповідно до пункту 9.6.14 Договору у випадку зміни нормативної грошової оцінки землі, розміру ставок земельного податку, орендної плати орендар протягом місяця з моменту прийняття такого рішення орендодавцем або вступу в дію відповідного нормативно-правового акта зобов`язаний звернутись до орендодавця із заявкою про внесення змін до пункту 4.1 договору оренди землі щодо зміни розміру орендної плати за цим договором, а також здійснити всі необхідні дії для підписання зі своєї сторони додаткової угоди про зміну розміру орендної плати за договором оренди землі та подати нову декларацію до податкових органів у порядку, визначеному чинним законодавством.
29 вересня 2017 року Кам`янською міською радою прийнято рішення №816-19/VII "Про затвердження Положення про порядок обчислення та сплати орендної плати за земельні ділянки у межах міста", яким затверджено Положення про порядок обчислення та сплати орендної плати за земельні ділянки у межах міста, яке набрало чинності з 01 жовтня 2017 року.
Пунктом 5 вищезазначеного Положення визначено розмір орендної плати за земельні ділянки у відсотках від нормативної грошової оцінки, а саме пунктом 5.1 визначено ставки орендної плати за земельні ділянки, які використовуються для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд - 3% від нормативної грошової оцінки. Пунктом 5.2 визначено ставки орендної плати за земельні ділянки, які не зазначені в пунктах 5.1., 5.3. - 4% від нормативної грошової оцінки, пунктом 5.3 визначено, що ставки орендної плати за земельні ділянки, які використовуються для розміщення об`єктів торгівлі (посередництво в торгівлі) пальним та паливом та за земельні ділянки, які використовуються для розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності - 12% від нормативної грошової оцінки.
Кам`янською міською радою 22.06.2018 прийнято рішення № 1105-25/VII "Про ставки земельного податку, розмір орендної плати за землю, пільги зі сплати земельного податку на території міста", яким установлена на території міста ставка земельного податку та розмір орендної плати за землю, відповідно до якого річний розмір орендної плати за користування юридичними особами земельними ділянками для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості становить 4% від нормативної грошової оцінки (11.02).
Кам`янською міською радою 09.07.2020 прийнято рішення №1975-44/VII, яким затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель міста Кам`янське станом на 01.01.2020.
Згідно з вищезазначеним рішенням Кам`янською міською радою 18.12.2020 прийнято рішення №41-03/VIII "Про впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Кам`янське станом на 01.01.2020" яким, зокрема, вирішено таке:
1. Впровадити нормативну грошову оцінку земель міста Кам`янське із застосуванням базової вартості 1м2 в розмірі 461,69 грн. та ввести в дію з 01.01.2021.
2. Застосувати сукупний (добуток) коефіцієнт Км3, який дорівнює 1, для земельних ділянок, що входять до економіко-планувальних зон №№16, 67, 68, 69, 73, 74, 89, на яких розташовані підприємства, що є основними джерелами забруднення атмосферного повітря.
3. Після введення в дію нової нормативної грошової оцінки земель міста Кам`янське з 01.01.2021 вважати таким, що втратило чинність, рішення міської ради від 12.07.2013 №842-38/VI "Про затвердження нормативної грошової оцінки земель міста Дніпродзержинська" (зі змінами та доповненнями, внесеними рішеннями міської ради від 26.12.2014 №1168-58/VI, від 08.07.2015 №1339-64/VI, від 30.09.2016 №349-10/VIІ, від 24.02.2017 №621-14/VIІ).
5. Орендарям привести договори оренди земельних ділянок у відповідність до цього рішення, звернувшись до департаменту комунальної власності, земельних відносин та реєстрації речових прав на нерухоме майно Кам`янської міської ради.
Позивач просить суд внести зміни до пунктів 2.2. та 4.1. договору оренди, виклавши їх у такій редакції:
"2.2. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки на 14.01.2021 становить 107 537 238,80 грн.";
"4.1. Орендна плата вноситься "Орендарем" виключно у грошовій формі на рахунок місцевого бюджету у розмірі 4 301 489,55 грн/рік без ПДВ, яка визначається відповідно до рішень міської ради від 29.09.2017 № 816-19/VII "Про затвердження Положення про порядок обчислення та сплати орендної плати за земельні ділянки у межах міста", від 22.06.2018 №1105-25/VII "Про ставки земельного податку, розмір орендної плати за землю, пільги зі сплати земельного податку на території міста", від 09.07.2020 №1975-44/VII "Про затвердження Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Кам`янське станом на 01.01.2020", від 18.12.2020 № 41-03/VIIІ "Про впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Кам`янське станом на 01.01.2020".
Не погодившись з вищезазначеними рішеннями Позивача ПП фірма "Бомонд" звернулося до Дніпропетровського окружного адміністративного суду з позовом до Кам`янської міської ради, в якому просило визнати протиправним та нечинним рішення Кам`янської міської ради від 09.07.2020 № 1975-44/VII "Про затвердження Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Кам`янське станом на 01.01.2020".
Рішенням Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 11.03.2021 у справі № 160/17179/20 у задоволенні позову відмовлено. Вказане рішення було оскаржено ПП фірма "Бомонд" до апеляційного суду.
Третім апеляційним адміністративним судом 29.06.2021 було прийнято постанову у справі № 160/17179/20, якою апеляційну скаргу Приватного підприємства фірма "Бомонд" задоволено. Рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 11 березня 2021 року по справі №160/17179/20 скасовано та прийнято нову постанову про задоволення позову. Рішення Кам`янської міської ради від 09.07.2020 № 1975-44/VII "Про затвердження Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Кам`янське станом на 01.01.2020 визнано протиправним та нечинним".
В ході розгляду даної справи Постановою Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду від 07.10.2021 касаційну скаргу Кам`янської міської ради Дніпропетровської області задоволено. Постанову Третього апеляційного адміністративного суду від 29.06.2021 скасовано та залишено в силі рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 11.03.2021.
Причиною виникнення спору у даній справі є відмова Відповідача внести зміни до договору оренди землі.
Відповідно до статті 1 Закону України "Про оренду землі" оренда землі - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності.
Згідно статті 13 Закону України "Про оренду землі" договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов`язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов`язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.
Частинами 1 4 статті 188 Господарського кодексу України передбачено, що зміна та розірвання господарських договорів в односторонньому порядку не допускаються, якщо інше не передбачено законом або договором. Сторона договору, яка вважає за необхідне змінити або розірвати договір, повинна надіслати пропозиції про це другій стороні за договором. Сторона договору, яка одержала пропозицію про зміну чи розірвання договору, у двадцятиденний строк після одержання пропозиції повідомляє другу сторону про результати її розгляду. У разі якщо сторони не досягли згоди щодо зміни (розірвання) договору або у разі неодержання відповіді у встановлений строк з урахуванням часу поштового обігу, заінтересована сторона має право передати спір на вирішення суду.
Орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою згідно з договором оренди землі. Розмір умови і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди, крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України (частини 1 та 2 статті 21 Закону України "Про оренду землі").
Пунктом 288.5 статті 288 Податкового кодексу України встановлено, що розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу: не може бути меншою розміру земельного податку, встановленого для відповідної категорії земельних ділянок на відповідній територіі; не може перевищувати 12 відсотків нормативної грошової оцінки.
Відтак, нормативна грошова оцінка земель є основою для визначення розміру орендної плати, а зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати.
Частиною 2 статті 651 Цивільного кодексу України передбачено, що договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом.
Статтею 30 Закону України "Про оренду землі" визначено, що зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.
Таким чином, за загальним правилом зміна умов договору, в тому числі в частині розміру орендної плати, здійснюється за взаємною згодою сторін. За відсутності такої згоди такий договір може бути змінений за рішенням суду лише у випадках, встановлених умовами договору або в силу закону.
Кам`янською міською радою 09.07.2020 прийнято рішення №1975-44/VII, яким затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель міста Кам`янське станом на 01.01.2020.
18 грудня 2020 року Кам`янською міською радою прийнято рішення № 41-03/VIII "Про впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Кам`янське станом на 01.01.2020", яким впроваджено нормативну грошову оцінку земель міста Кам`янське із застосуванням базової вартості 1 кв.м. в розмірі 461,69 грн та введено в дію з 01.01.2021.
Відділом у м. Кам`янське міськрайонного управління у Петриківському районі та у місті Кам`янське головного управління Держгеокадастру Дніпропетровській області надано витяг із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки розташованої у м. Кам`янське, вул. С.Х. Горобця, 1-Г (кадастровий номер 1210400000:03:036:0256), відповідно до якого станом на 14.01.2021 нормативна грошова оцінка відповідної земельної ділянки становить 107 537 238,80 грн.
Прийнятий для розрахунку розмір орендної плати при ставці нормативно грошової оцінки за оренду зазначеної земельної ділянки становить : 107 537 238,80 х 4% = 4 301 489, 55 грн.
За змістом пункту 289.1 статті 289 Податкового кодексу України і частини 1 Закону України "Про оцінку земель" для визначення розміру орендної плати земельної ділянки державної та комунальної власності обов`язково проводиться та використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок, яка являє собою капіталізований рентний дохід (дохід, який можна отримати із землі як фактора виробництва залежне від якості місця розташування земельної ділянки), визначений за встановленими і затвердженими нормативами (стаття 1 Закону України "Про оцінку земель").
Відповідно до п.288.5 ст.288 Податкового кодексу України розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу: не може бути меншою розміру земельного податку, встановленого для відповідної категорії земельних ділянок відповідній території; не може перевищувати 12 відсотків нормативної грошової оцінки.
За вказаних обставин Позивач вважає, що підлягають внесенню зміни у Договір оренди земельної ділянки №12994 від 15.12.2014 укладеного між Позивачем та Відповідачем.
Рішенням Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 11.03.2021 у справі № 160/17179/20 у задоволенні позову відмовлено. Вказане рішення було оскаржено ПП фірма "Бомонд" до апеляційного суду. Третім апеляційним адміністративним судом 29.06.2021 прийнято постанову у справі № 160/17179/20, якою апеляційну скаргу Приватного підприємства фірма "Бомонд" задоволено. Рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 11 березня 2021 року по справі №160/17179/20 скасовано та прийнято нову постанову про задоволення позову. Рішення Кам`янської міської ради від 09.07.2020 № 1975-44/VII "Про затвердження Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Кам`янське станом на 01.01.2020 визнано протиправним та нечинним". Постановою Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду від 07.10.2021 касаційну скаргу Кам`янської міської ради Дніпропетровської області задоволено. Постанову Третього апеляційного адміністративного суду від 29.06.2021 скасовано та залишено в силі рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 11.03.2021.
Рішенням Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 29.04.2021 у справі № 160/1936/21 за позовом Акціонерного товариства "Дніпроазот" до Кам`янської міської ради про визнання нечинними рішення Кам`янської міської ради №1975-44/VII від 09.07.2020 "Про затвердження нормативної грошової оцінки земель міста Кам`янське станом на 01.01.2020" та рішення № 41-03/VIII "Про впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Кам`янське станом на 01.01.2020", про впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Кам`янське із застосуванням базової вартості 1 кв.м. в розмірі 461,69 грн та введено в дію з 01.01.2021 відмовлено. Постановою Третього апеляційного адміністративного суду від 21.10.2021 апеляційну скаргу Акціонерного товариства "ДніпроАзот" залишено без задоволення. Рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 29 квітня 2021 року у справі №160/1936/21 залишено без змін.
Таким чином, рішення судів по справах №160/17179/20 та №160/1936/21 набрали законної сили.
Враховуючи викладене, суд дійшов висновку, що оскільки рішення Кам`янської міської ради від 09.07.2020 № 1975-44/VII "Про затвердження Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Кам`янське станом на 01.01.2020", яке було підставою для прийняття рішення Кам`янською міською радою № 41-03/VIII від 18.12.2020, не визнано протиправним та нечинним, тому суд вбачає підстави для внесення змін до спірного договору.
Статтею 129 Конституції України визначено принципи рівності усіх учасників процесу перед законом і судом, змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості, як одні з основних засад судочинства.
Відповідно до статті 76 Господарського процесуального кодексу України належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування. Предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.
Згідно із частиною 1 статті 77 Господарського процесуального кодексу України обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування.
Статтею 78 Господарського процесуального кодексу України передбачено, що достовірними є докази, створені (отримані) за відсутності впливу, спрямованого на формування хибного уявлення про обставини справи, які мають значення для справи.
Відповідно до статті 79 Господарського процесуального кодексу України наявність обставини, на яку сторона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, вважається доведеною, якщо докази, надані на підтвердження такої обставини, є більш вірогідними, ніж докази, надані на її спростування. Питання про вірогідність доказів для встановлення обставин, що мають значення для справи, суд вирішує відповідно до свого внутрішнього переконання.
Отже, за результатами аналізу всіх наявних у справі доказів суд приходить до висновку, що докази на підтвердження правомірності позовних вимог є більш вірогідними, ніж докази надані на їх спростування.
Враховуючи викладені обставини та надаючи оцінку наявним у справі доказам господарський суд вважає, що позовні вимоги підлягають задоволенню у повному обсязі.
Згідно зі ст. 129 Господарського процесуального кодексу України судовий збір підлягає стягненню з відповідача на користь позивача в розмірі 2 270,00 грн.
Керуючись ст. ст. 2, 73, 74, 76-79, 86, 91, 129, 233, 238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд,
ВИРІШИВ:
Позов Кам`янської міської ради до Акціонерного товариства "Дніпроазот" про внесення змін до пунктів 2.2 та 4.1 договору №12994 від 15.12.2014 оренди земельної ділянки 13,7660 га задовольнити в повному обсязі.
Внести зміни до пунктів 2.2. та 4.1. договору оренди земельної ділянки №12994 від 15.12.2014 (державна реєстрація права оренди земельної ділянки від 23.04.2015 №9530813), яка розташована за адресою: вул. С.Х. Горобця, 1 Г, м. Кам`янське, загальна площа 13,7660 га, кадастровий номер 1210400000:03:036:0256, для розміщення виробничого комплексу, укладеного між Кам`янською міською радою та Акціонерним товариством "Дніпроазот", виклавши їх у наступній редакції:
- "2.2. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки на 14.01.2021 становить 107 537 238,80 грн.";
- "4.1. Орендна плата вноситься "Орендарем" виключно у грошовій формі на рахунок місцевого бюджету у розмірі 4 301 489,55 грн./рік без ПДВ, яка визначається відповідно до рішень міської ради від 29.09.2017 №816-19/VII "Про затвердження Положення про порядок обчислення та сплати орендної плати за земельні ділянки у межах міста", від 22.06.2018 №1105-25/VII "Про ставки земельного податку, розмір орендної плати за землю, пільги зі сплати земельного податку на території міста", від 09.07.2020 №1975-44/VII "Про затвердження Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Кам`янське станом на 01.01.2020", від 18.12.2020 №41-03/VIIІ "Про впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Кам`янське станом на 01.01.2020".".
Стягнути з Акціонерного товариства "Дніпроазот" (51909, Дніпропетровська область, м. Кам`янське, вул. С.Х. Горобця, ідентифікаційний код 05761620) на користь Кам`янської міської ради (51931, Дніпропетровська область, м. Кам`янське, майдан Петра Калнишевського, буд. 2, ідентифікаційний код 24604168) витрати по сплаті судового збору у розмірі 2 270,00 грн.
Наказ видати після набрання судовим рішенням законної сили.
Рішення суду може бути оскаржене протягом двадцяти днів з дня підписання рішення, шляхом подання апеляційної скарги до Центрального апеляційного господарського суду.
Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Дата складення повного судового рішення - 06.06.2022.
Суддя Е.М. Бондарєв
Суд | Господарський суд Дніпропетровської області |
Дата ухвалення рішення | 29.05.2022 |
Оприлюднено | 22.06.2022 |
Номер документу | 104633705 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин про невиконання або неналежне виконання зобов’язань що виникають з договорів оренди |
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Бондарєв Едуард Миколайович
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Бондарєв Едуард Миколайович
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Бондарєв Едуард Миколайович
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Бондарєв Едуард Миколайович
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Бондарєв Едуард Миколайович
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Бондарєв Едуард Миколайович
Господарське
Центральний апеляційний господарський суд
Чус Оксана Володимирівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні