Рішення
від 07.06.2022 по справі 500/1983/22
ТЕРНОПІЛЬСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ТЕРНОПІЛЬСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

Справа № 500/1983/22

08 червня 2022 рокум.ТернопільТернопільський окружний адміністративний суд у складі судді Чепенюк О.В., розглянувши у письмовому провадженні за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Тернопільській області до Державного підприємства «Бучацький мальтозний завод» про стягнення капіталізованих платежів,

ВСТАНОВИВ:

Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Тернопільській області (далі - Управління) звернулося до суду з адміністративним позовом до Державного підприємства «Бучацький мальтозний завод» (далі - ДП «Бучацький мальтозний завод») про стягнення капіталізованих платежів у сумі 287609,01 грн.

В обґрунтування позову вказано, що ДП «Бучацький мальтозний завод» перебуває у стані припинення. Водночас на обліку у Бучацькому відділенні Управління знаходяться дві особових справи потерпілих на виробництві у ДП «Бучацький мальтозний завод», яким Фонд соціального страхування України здійснює страхові виплати та надає медичні та соціальні послуги. Згідно з наданим позивачем розрахунком потреба в капіталізації коштів у відповідача становить 287609,01 грн, які ДП «Бучацький мальтозний завод» добровільно не сплачено, а тому позивач просить стягнути їх в судовому порядку.

Ухвалою Тернопільського окружного адміністративного суду від 05.05.2022 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі, постановлено справу розглядати суддею одноособово за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) учасників справи (у письмовому провадженні) за наявними у справі матеріалами у строк, встановлений статтею 258 Кодексу адміністративного судочинства України (далі КАС України).

Копію ухвали про відкриття провадження у справі від 05.05.2022 надіслано відповідачу рекомендованим листом з повідомленням про вручення за адресою місцезнаходження, що зазначена у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань (а.с.10-11). Поштове відправлення вручене 09.05.2022 (а.с.45).

Суд здійснив всі, передбачені КАС України, заходи щодо належного повідомлення відповідача про розгляд даної справи.

Відповідач правом на подання відзиву на позовну заяву у строк, встановлений судом, не скористався, про причини неподання суд не повідомив, з клопотанням про продовження процесуального строку для подання відзиву не звертався.

У зв`язку з вищенаведеним та враховуючи положення частини шостої статті 162 КАС України, суд вирішує справу за наявними матеріалами.

Дослідивши письмові докази та письмові пояснення, викладені у позовній заяві, суд дійшов висновку, що позовні вимоги слід задовольнити повністю з таких мотивів та підстав.

Судом встановлено, що ДП «Бучацький мальтозний завод» (код ЄДРПОУ 00375148) знаходиться у стані припинення, що підтверджується відомостями з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань (а.с.10-11).

Згідно з інформацією з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Тернопільській області (код ЄДРПОУ 41312751) зареєстроване 03.05.2017, номер запису: 16461020000010799. До складу Управління входить Бучацьке відділення Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Тернопільській області як відокремлений підрозділ (а.с.5-9).

ДП «Бучацький мальтозний завод» перебуває на обліку в Бучацькому відділенні Управління як страхувальник.

На обліку в Бучацькому відділенні Управління знаходяться дві особових справи потерпілих на виробництві у ДП «Бучацький мальтозний завод», яким Фонд соціального страхування України здійснює страхові виплати та надає медичні та соціальні послуги, а саме: ОСОБА_1 , 1961 року народження та ОСОБА_2 , 1944 року народження.

Відповідно до акту №4 про нещасний випадок на виробництві форми Н-1 17.12.2003 при виконанні службових обов`язків виробничу травму одержав ОСОБА_2 , головний механік ДП «Бучацький мальтозний завод» (а.с.12-13).

За змістом виписки з акта огляду МСЕК про результати визначення ступеня втрати професійної працездатності у відсотках, потреби у додаткових видах допомоги від 30.03.2007 ОСОБА_2 встановлено ступінь втрати працездатності у розмірі 10 (десяти) відсотків у зв`язку з трудовим каліцтвом довічно (а.с.19).

Постановою Відділення виконавчої дирекції Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України у Бучацькому районі від 02.04.2007 №97 «Про призначення страхової виплати» ОСОБА_2 призначено щомісячну страхову виплату в розмірі 161,52 грн з 30.03.2007 безстроково (а.с.14-15).

Згідно з постановою Бучацького відділення Управління від 31.03.2022 №61008/485453/97/18 "Про призначення потерпілому перерахованої щомісячної страхової виплати відповідно до частини другої статті 37 Закону", потерпілому ОСОБА_2 призначено перераховану щомісячну страхову виплату в розмірі 905,72 грн, з 01.03.2022 безстроково (а.с.16).

Відповідно до акту №1 про нещасний випадок на виробництві форми Н-1 28.02.2005 при виконанні службових обов`язків виробничу травму одержав ОСОБА_3 , газоелектрозварювальник ДП «Бучацький мальтозний завод» (а.с.21-23).

За змістом виписки з акта огляду МСЕК про результати визначення ступеня втрати професійної працездатності у відсотках, потреби у додаткових видах допомоги від 25.05.2007 ОСОБА_3 встановлено ступінь втрати працездатності у розмірі 20 (двадцяти) відсотків у зв`язку з травмою довічно (а.с.32).

Постановою Відділення виконавчої дирекції Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України у Бучацькому районі від 04.07.2006 №104 «Про призначення страхової виплати» ОСОБА_3 призначено щомісячну страхову виплату в розмірі 159,51 грн з 19.05.2006 до 19.07.2007 (а.с.24-25).

У подальшому потерпілий ОСОБА_3 змінив ім`я « ОСОБА_4 » на « ОСОБА_5 », що підтверджується свідоцтвом про зміну імені серії НОМЕР_1 від 24.03.2017 (а.с.27).

Згідно з постановою Бучацького відділення Управління від 31.03.2022 №61008/734196/104/26 "Про призначення потерпілому перерахованої щомісячної страхової виплати відповідно до частини другої статті 37 Закону", потерпілому ОСОБА_1 призначено перераховану щомісячну страхову виплату в розмірі 1153,73 грн, з 01.03.2022 безстроково (а.с.30).

Згідно з розрахунком потреби в капіталізації коштів ДП «Бучацький мальтозний завод» для розрахунку з потерпілими на виробництві станом на 30.04.2022, зробленим з урахуванням Таблиці смертності та середньої очікуваної тривалості життя в Україні, за 2021 рік (Державна служба статистики України), потреба в капіталізації коштів для проведення виплат ОСОБА_6 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , складає 75645,73 грн, для проведення виплат ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , складає 211963,28 грн. Відтак потреба в капіталізації коштів ДП «Бучацький мальтозний завод» становить 287609,01 грн (а.с.20).

Управлінням надіслано на адресу ДП «Бучацький мальтозний завод» претензію від 13.04.2022 №01-04-829/10 щодо розгляду, задоволення та перерахування у десятиденний строк капіталізованих платежів у сумі 287609,01 грн для задоволення вимог, які виникли із зобов`язань ДП «Бучацький мальтозний завод» перед потерпілими ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , внаслідок заподіяння шкоди їх здоров`ю (а.с.34-35).

Розглянувши згадану претензію, ДП «Бучацький мальтозний завод» у листі від 29.04.2022 №367 повідомило, що за результатами електронного аукціону №UA-PS2021-09-24-000007-1, який відбувся 18.10.2021 об`єкт малої приватизації - єдиний (цілісний) майновий комплекс ДП «Бучацький мальтозний завод» згідно договору купівлі-продажу, зареєстрованого в реєстрі 08.12.2021 за №6334 перейшов до покупця ТОВ «Бучачтрансагробізнес» (код ЄДРПОУ 43763428). З огляду на вказане на даний час у ДП «Бучацький мальтозний завод» відсутні грошові копни та майно для погашення заявлених вимог у сумі 287609,01 грн (а.с.36).

З метою стягнення з відповідача капіталізованих платежів у сумі 287609,01 грн позивач звернувся до суду з цим позовом.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд враховує таке.

Статтею 46 Конституції України визначено, що громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом. Це право гарантується загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням за рахунок страхових внесків громадян, підприємств, установ і організацій, а також бюджетних та інших джерел соціального забезпечення; створенням мережі державних, комунальних, приватних закладів для догляду за непрацездатними.

Спірні правовідносини регулюються положеннями Закону України від 23.09.1999 №1105-ХІV "Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування" (далі - Закон № 1105-XIV) та Порядку капіталізації платежів до Фонду соціального страхування України у випадках ліквідації страхувальників, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №986 від 04.12.2019 (далі - Порядок №986).

Згідно зі статтею 3 Закону №1105-ХІV соціальне страхування здійснюється за принципами: 1) законодавчого визначення умов і порядку здійснення соціального страхування; 2) обов`язковості страхування осіб відповідно до видів соціального страхування та можливості добровільності страхування у випадках, передбачених законом; 3) державних гарантій реалізації застрахованими особами своїх прав; 4) обов`язковості фінансування Фондом витрат, пов`язаних із наданням матеріального забезпечення, страхових виплат та соціальних послуг, в обсягах, передбачених цим Законом; 5) формування та використання страхових коштів на засадах солідарності та субсидування; 6) диференціації розміру виплати допомоги залежно від страхового стажу; 7) диференціювання страхового тарифу з урахуванням умов і стану безпеки праці, виробничого травматизму та професійної захворюваності на кожному підприємстві; 8) економічної заінтересованості суб`єктів страхування в поліпшенні умов і безпеки праці; 9) цільового використання коштів соціального страхування; 10) відповідальності роботодавців та Фонду за реалізацію права застрахованої особи на матеріальне забезпечення та соціальні послуги за цим Законом.

Відповідно до частин першої, другої статті 4 Закону №1105-ХІV Фонд соціального страхування України є органом, який здійснює керівництво та управління загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням від нещасного випадку, у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності та медичним страхуванням, провадить акумуляцію страхових внесків, контроль за використанням коштів, забезпечує фінансування виплат за цими видами загальнообов`язкового державного соціального страхування та здійснює інші функції згідно із затвердженим статутом.

Фонд є некомерційною самоврядною організацією, що діє на підставі статуту, який затверджується його правлінням.

Відповідно до пункту 5 частини 1 статті 11 Закону №1105-XIV джерелами формування коштів Фонду, крім іншого, є капіталізовані платежі, що надійшли у випадках ліквідації страхувальників у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.

Згідно з частиною другою статті15 Закону №1105-XIV роботодавець зобов`язаний, зокрема: надавати та оплачувати застрахованим особам у разі настання страхового випадку відповідний вид матеріального забезпечення, страхових виплат та соціальних послуг згідно із цим Законом; повернути Фонду суму виплаченого матеріального забезпечення та вартість наданих соціальних послуг потерпілому на виробництві у разі невиконання своїх зобов`язань щодо сплати страхових внесків.

Частиною першою статті 35 Закону №1105-XIV визначено коло осіб, які підлягають страхуванню від нещасного випадку, з-поміж яких, зокрема: особи, які працюють на умовах трудового договору (контракту), цивільно-правового договору, на інших підставах, передбачених законом, на підприємствах, в установах, організаціях незалежно від форми власності та господарювання, у тому числі в іноземних дипломатичних та консульських установах, інших представництвах нерезидентів, або у фізичних осіб, а також обрані на виборні посади в органах державної влади, органах місцевого самоврядування та в інших органах, фізичні особи - підприємці, особи, які провадять незалежну професійну діяльність, члени фермерського господарства, якщо вони не належать до осіб, які підлягають страхуванню від нещасного випадку на інших підставах.

Відповідно до частини другої статті 35 Закону №1105-XIV усі особи, перелічені у частині першій цієї статті, вважаються застрахованими з моменту набрання чинності цим Законом незалежно від фактичного виконання страхувальниками своїх зобов`язань щодо сплати страхових внесків.

За змістом пункту 3 Порядку №986, капіталізація платежів проводиться щодо кожної застрахованої особи з урахуванням заборгованості за попередні роки та необхідних подальших платежів для забезпечення страхових виплат і витрат за загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності.

Згідно пункту 4 Порядку №986 капіталізація платежів розраховується за період, що визначається як різниця між середньою тривалістю життя для чоловіків і жінок у країні та віком особи на момент її проведення.

Відповідно до пункту 8 Порядку №986 у кредиторських вимогах Фонду соціального страхування України до страхувальника, щодо якого розпочато ліквідацію, зазначається сума грошових зобов`язань, обчислена з урахуванням кожного платежу, що підлягає капіталізації.

Суми капіталізованих платежів відповідно до зазначених кредиторських вимог у випадках ліквідації страхувальника перераховуються робочому органу виконавчої дирекції фонду соціального страхування України, у якому страхувальник перебуває на обліку.

Таким чином, наведеними нормами передбачений обов`язок страхувальника проводити капіталізацію платежів для продовження страхових виплат потерпілим особам.

Згідно з наявних у матеріалах справи розрахунку платежів, загальна сума капіталізованих платежів складає 287609,01 грн.

Оскільки капіталізовані платежі сплачені не були, тому вони підлягають стягненню з відповідача в судовому порядку.

При цьому суд зауважує, що на момент розгляду справи ДП «Бучацький мальтозний завод» не ліквідоване, а знаходиться у стані припинення.

Відповідно до вимог частин третьої та четвертої статі 105 Цивільного кодексу України учасники юридичної особи, суд або орган, що прийняв рішення про припинення юридичної особи, призначають комісію з припинення юридичної особи (комісію з реорганізації, ліквідаційну комісію), голову комісії або ліквідатора та встановлюють порядок і строк заявленім кредиторами своїх вимог до юридичної особи, що припиняється. До комісії з припинення юридичної особи (комісії з реорганізації, ліквідаційної комісії) або ліквідатора з моменту призначення переходять повноваження щодо управління справами юридичної особи. Голова комісії, її члени або ліквідатор юридичної особи представляють її у відносинах з третіми особами та виступають у суді від імені юридичної особи, яка припиняється.

Виплата грошових сум кредиторам юридичної особи, що ліквідується, у тому числі за податками, зборами, єдиним внеском на загальнообов`язкове державне соціальне страхування та іншими коштами, що належить сплатити до державного або місцевого бюджету, Пенсійного фонду України, фондів соціального страхування, провадиться у порядку черговості, встановленому статтею 112 цього Кодексу (частина 9 статті 111 Цивільного кодексу України).

Відповідно до статті 112 Цивільного кодексу України у разі ліквідації платоспроможної юридичної особи вимоги її кредиторів задовольняються у першу чергу - щодо відшкодування шкоди, завданої каліцтвом, іншим ушкодженням здоров`я або смертю, та вимоги кредиторів, забезпечені заставою чи іншим способом.

Згідно з частиною третьою статті 110 Цивільного кодексу України якщо вартість майна юридичної особи є недостатньою для задоволення вимог кредиторів, юридична особа здійснює всі необхідні дії, встановлені законом про відновлення платоспроможності або визнання банкрутом.

Частиною другою статті 1205 Цивільного кодексу України передбачено, що у разі ліквідації юридичної особи платежі, належні потерпілому або особам, визначеним у статті 1200 цього Кодексу, мають бути капіталізовані для виплати їх потерпілому або цим особам у порядку, встановленому законом або іншим нормативно-правовим актом.

Аналіз наведених норм дає підстави вважати, що капіталізація платежів здійснюється у всіх випадках ліквідації юридичної особи, а не лише у випадку ліквідації підприємства-банкрута. Водночас перебування юридичної особи в стані припинення не звільняє таку особу від відповідальності за своїми зобов`язаннями перед Фондом соціального страхування України.

Враховуючи вищенаведене суд вважає, що вимоги позивача про стягнення з відповідача заявленої суми капіталізованих платежів у розмірі 287609,01 грн є обґрунтованими та підлягають задоволенню.

Згідно із частиною другою статті 139 КАС України при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз. З урахуванням цих положень витрати позивача - суб`єкта владних повноважень зі сплати судового збору за звернення до суду із даним позовом із відповідача не стягуються.

Керуючись статтями 72-77, 90, 242-246, 255, 262, 295, 297 КАС України, суд

ВИРІШИВ:

Позов Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Тернопільській області до Державного підприємства «Бучацький мальтозний завод» про стягнення капіталізованих платежів задовольнити повністю.

Стягнути з Державного підприємства «Бучацький мальтозний завод» на користь Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Тернопільській області капіталізовані платежі в сумі 287609,01 грн (двісті вісімдесят сім тисяч шістсот дев`ять грн 01 коп) для задоволення вимог, які виникли із зобов`язань Державного підприємства «Бучацький мальтозний завод» перед потерпілими ОСОБА_1 та ОСОБА_2 , внаслідок заподіяння шкоди їх здоров`ю, на рахунок UA 518999980000355419000119076, Казначейство України (АП), МФО 899998, код ЄДРПОУ ВП 41449668 Бучацьке відділення управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Тернопільській області.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку повністю або частково шляхом подання апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення. Апеляційна скарга подається учасниками справи до Восьмого апеляційного адміністративного суду.

Позивач: Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Тернопільській області (вулиця Микулинецька, 3А, місто Тернопіль, Тернопільська область, 46006, ідентифікаційний код юридичної особи в ЄДРПОУ 41312751).

Відповідач: Державне підприємство «Бучацький мальтозний завод» (вулиця Степана Бандери, 2, місто Бучач, Тернопільська область, 48400, ідентифікаційний код юридичної особи в ЄДРПОУ 00375148).

Повний текст рішення складено та підписано 08 червня 2022 року.

СуддяЧепенюк О.В.

СудТернопільський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення07.06.2022
Оприлюднено28.06.2022
Номер документу104673695
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо управління, нагляду, контролю та інших владних управлінських функцій (призначення, перерахунку та здійснення страхових виплат) у сфері відповідних видів загальнообов’язкового державного соціального страхування, з них загальнообов’язкового державного соціального страхування, у тому числі від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності

Судовий реєстр по справі —500/1983/22

Ухвала від 25.10.2023

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Чепенюк Ольга Володимирівна

Ухвала від 25.10.2023

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Чепенюк Ольга Володимирівна

Ухвала від 03.10.2023

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Чепенюк Ольга Володимирівна

Ухвала від 26.05.2023

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Чепенюк Ольга Володимирівна

Ухвала від 22.05.2023

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Чепенюк Ольга Володимирівна

Рішення від 07.06.2022

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Чепенюк Ольга Володимирівна

Ухвала від 04.05.2022

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Чепенюк Ольга Володимирівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні