Рішення
від 07.06.2022 по справі 440/17881/21
ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

08 червня 2022 року м. ПолтаваСправа № 440/17881/21

Полтавський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді - Гіглави О.В.,

за участю:

секретаря судового засідання - Рябухи Ю.В.,

представника позивача - Михайлюк-Філімонової Є.В.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні справу за адміністративним позовом Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у м. Києві до Акціонерного товариства "Полтава-банк" про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю),

В С Т А Н О В И В:

Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у м. Києві звернулось до Полтавського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Акціонерного товариства "Полтава-банк" про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю) у вигляді повного зупинення експлуатації приміщень першого та цокольного поверхів шляхом зобов`язання Акціонерного товариства "Полтава-банк" (місце знаходження юридичної особи: вул. Пилипа орлика, буд. 40А, м. Полтава, Полтавська область,36000), код ЄДРПОУ 09807595, відключити джерела електроживлення першого та цокольного поверхів приміщень, розташованих за адресою: вул. Тарасівська, 30 у Голосіївському районі м. Києва - до повного усунення порушень, зазначених в акті перевірки.

В обґрунтування позовних вимог позивачем зазначено, що за результатами перевірки щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки Акціонерним товариством "Полтава-банк" встановлено та зафіксовано у акті перевірки порушення останнім вимог законодавства у сфері пожежної безпеки, які мали місце при експлуатації першого та цокольного поверхів приміщень, розташованих за адресою: вул. Тарасівська, 30 у Голосіївському районі м. Києва. Вказує, що подальша експлуатація вказаних приміщень створює загрозу життю та здоров`ю людей, а відтак, слід застосувати заходи реагування у сфері державного нагляду (контролю) у вигляді повного зупинення експлуатації вказаних приміщень.

Ухвалою суду від 28.12.2021 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження в адміністративній справі 440/17881/21 за позовом Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у м. Києві до Акціонерного товариства "Полтава-банк" про застосування заходів реагування. Розгляд справи вирішено проводити за правилами спрощеного позовного провадження з викликом учасників справи. Надано відповідачу строк - п`ять днів з дня вручення ухвали, для подання заперечень проти розгляду справи за правилами спрощеного позовного провадження. Призначено судове засідання для розгляду справи по суті.

21.01.2022 від Акціонерного товариства "Полтава-банк" до суду надійшов відзив на позовну заяву (а.с. 53-67), у якому товариство просить суд відмовити у задоволенні позовних вимог ГУ ДСНСУ у м. Києві, посилаючись на те, що акт перевірки не оформлений належним чином, а саме, його підписано не всіма особами органу державного нагляду (контролю), які проводили перевірку, а лише однією особою - провідним інспектором Іваніком І.С. При цьому, підполковник служби цивільного захисту Горбатюк С.В. акт не підписав. Поряд з цим, вказує на усунення товариством ряду порушень, зафіксованих у акті перевірки. Так, АТ "Полтава-банк" надало достатньо належних доказів щодо усунення порушень вимог законодавства у сферах пожежної і техногенної безпеки, цивільного захисту, які були раніше зафіксовані в актах, а відтак, відповідачем спростовані доводи позивача щодо порушення товариством вимог законодавства, які є підставами для задоволення позовних вимог та зупинення роботи. На полягає на тому, що саме на ДСНС покладено обов`язок роз`яснити, в чому полягає загроза для життя та здоров`я людей в кожному конкретному порушенні, яка стало підставою для звернення до суду. Також ДСНС має обґрунтувати, чому вони вважають необхідним саме повне зупинення роботи підприємства, а не, наприклад, його часткове зупинення або заборону експлуатації певного приміщення. Незначні недоліки, на які посилається позивач, не створюють реальну загрозу життю та здоров`ю людей, а усунення таких недоліків не вимагає вжиття заходів реагування у вигляді повного зупинення роботи банку.

В судовому засіданні 08.06.2022 представник позивача позовні вимоги підтримала.

Представник відповідача звернувся до суду із заявою про розгляд справи за його відсутності.

Заслухавши доводи представника позивача та дослідивши матеріали справи, суд встановив наступне.

Акціонерне товариства "Полтава-банк" (код ЄДРПОУ 09807595) зареєстроване як юридична особа 16.10.1991, номер та дата включення відомостей про юридичну особу в ЄДР 15881200000001702 від 08.04.2005, що підтверджується випискою з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань (а.с. 68-83).

Відповідно до наказу АТ "Полтава-банк" від 10.08.2018 №2303 ОСОБА_1 , тимчасово виконуючого обов`язки керуючого відділення "Київське регіональне управління АТ "Полтава-банк", призначено на посаду керуючого відділення "Київське регіональне управління АТ "Полтава-банк" (а.с. 22).

Учасниками справи визнається та обставина, що відділення "Київське регіональне управління АТ "Полтава-банк" розташоване на першому та цокольному поверхах приміщень за адресою: вул. Тарасівська, 30 у Голосіївському районі м. Києва.

Частиною другою статті 64 Кодексу цивільного захисту України визначено, що центральний орган виконавчої влади, який здійснює нагляд (контроль) у сфері техногенної та пожежної безпеки, реалізує повноваження безпосередньо і через свої територіальні органи в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, районах, районах у містах, містах обласного, республіканського (Автономної Республіки Крим) значення.

Відповідно до приписів статті 66 Кодексу цивільного захисту України центральний орган виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, здійснює державний нагляд (контроль) шляхом проведення планових та позапланових перевірок відповідно до закону.

Пунктом 1 Положення про Державну службу України з надзвичайних ситуацій, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 16.12.2015 №1052 /надалі - Положення №1052/, встановлено, що Державна служба України з надзвичайних ситуацій (ДСНС) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра внутрішніх справ і який реалізує державну політику у сфері цивільного захисту, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій та запобігання їх виникненню, ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій, рятувальної справи, гасіння пожеж, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб, а також гідрометеорологічної діяльності.

Згідно з пунктом 3 Положення №1052 основними завданнями ДСНС є: 1) реалізація державної політики у сфері цивільного захисту, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій, запобігання їх виникненню, ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій, рятувальної справи, гасіння пожеж, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб, а також гідрометеорологічної діяльності; 2) здійснення державного нагляду (контролю) за додержанням і виконанням вимог законодавства у сфері цивільного захисту, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб; 3) внесення на розгляд Міністра внутрішніх справ пропозицій щодо забезпечення формування державної політики у зазначених сферах; 4) реалізація в межах повноважень, передбачених законом, державної політики у сфері волонтерської діяльності.

Пунктом 7 Положення №1052 передбачено, що ДСНС здійснює свої повноваження безпосередньо і через утворені в установленому порядку територіальні органи.

Відповідно до частин першої, другої статті 7 Закону України від 05.04.2007 № 877-V "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" /надалі - Закон №877-V/ для здійснення планового або позапланового заходу орган державного нагляду (контролю) видає наказ (рішення, розпорядження), який має містити найменування суб`єкта господарювання, щодо якого буде здійснюватися захід, та предмет перевірки.

На підставі наказу (рішення, розпорядження) оформляється посвідчення (направлення) на проведення заходу державного нагляду (контролю), яке підписується керівником органу державного нагляду (контролю) (головою державного колегіального органу) або його заступником (членом державного колегіального органу) із зазначенням прізвища, ім`я та по батькові і засвідчується печаткою.

Частиною сьомою статті 7 Закону №877-V передбачено, що на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п`яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу.

На підставі наказу від 13.09.2021 №890 "Про проведення планових перевірок" (а.с. 11) та посвідчення на проведення заходу державного нагляду (контролю) від 01.10.2021 №7190 (а.с. 15) у період з 19.10.2021 по 25.10.2021 проведено плановий захід державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки у діяльності Київського РУ АТ "Полтава-банк", розташованого на першому та цокольному поверхах приміщень за адресою: вул. Тарасівська, 30 у Голосіївському районі м. Києва, за результатами якого складено акт від 25.10.2021 №1073 (а.с. 16-21).

Порушення, встановлені в ході планового заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, зафіксовані у пунктах №№1-25 розділу "Опис виявлених порушень вимог законодавства" акту від 25.10.2021 №1073 (а.с. 16-21).

Фактичне встановлення в ході планового заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки порушень, зафіксованих у пунктах №№1-25 розділу "Опис виявлених порушень вимог законодавства" акту від 25.10.2021 №1073, слугувало підставою для звернення позивача до адміністративного суду з цим позовом.

Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд виходить з наступного.

Відповідно до частини другої статті 68 Кодексу цивільного захисту України у разі встановлення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров`ю людей, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, звертаються до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту у порядку, встановленому законом.

Згідно з пунктом 1 частини першої статті 70 Кодексу цивільного захисту України підставою для звернення центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів є: недотримання вимог пожежної безпеки, визначених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами, стандартами, нормами і правилами.

За приписами частини другої статті 70 Кодексу цивільного захисту України повне або часткове зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, виконання робіт, надання послуг здійснюється виключно за рішенням адміністративного суду.

Враховуючи вищезазначені положення нормативно-правових актів, орган, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, у разі виявлення факту недотримання вимог пожежної безпеки, визначених Кодексом цивільного захисту України, іншими нормативно-правовими актами, стандартами, нормами і правилами має право звернутися до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів.

Як встановлено судом та підтверджується матеріалами справи, в результаті проведення у період з 19.10.2021 по 25.10.2021 планового заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки у діяльності Київського РУ АТ "Полтава-банк", розташованого на першому та цокольному поверхах приміщень за адресою: вул. Тарасівська, 30 у Голосіївському районі м. Києва, за результатами якого складено акт від 25.10.2021 №1073 (а.с. 16-21), було встановлено допущення суб`єктом господарювання ряду порушень у сфері техногенної та пожежної безпеки, які зафіксовані у пунктах №№1-25 розділу "Опис виявлених порушень вимог законодавства" вказаного акту.

Наявними у матеріалах справи документами підтверджується, що суб`єктом господарювання вживалися заходи по усуненню встановлених порушень.

Згідно з приписами статті 6 Закону №877-V перевірка виконання суб`єктом господарювання приписів, розпоряджень або інших розпорядчих документів щодо усунення порушень вимог законодавства, виданих за результатами проведення попереднього заходу органом державного нагляду (контролю) є підставами для здійснення позапланових заходів.

З огляду на приписи вказаної норми, з метою перевірки реального усунення суб`єктом господарювання раніше встановлених порушень вимог законодавства, у період з 07.02.2022 по 16.02.2022 Голосіївським районним управління ГУДСНС України у м. Києві проведено позаплановий захід державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки у діяльності Київського РУ АТ "Полтава-банк", розташованого на першому та цокольному поверхах приміщень за адресою: вул. Тарасівська, 30 у Голосіївському районі м. Києва, результати якого оформлені актом від 16.02.2022 №73 (а.с. 205-215).

Зі змісту акту від 16.02.2022 №73 слідує, що з порушень у сфері техногенної та пожежної безпеки, які зафіксовані у пунктах №№1-25 акту від 25.10.2021 №1073, суб`єктом господарювання залишилися не усунутими 14 порушень.

У подальшому, 17.02.2022 АТ "Полтава-банк", в результаті вжиття додаткових заходів по усуненню встановлених порушень, звернулося до ГУ ДСНС України у м. Києві із заявою про здійснення чергового позапланового заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання АТ "Полтава-банк" вимог законодавства в сфері техногенної та пожежної безпеки в приміщеннях відділення "КРУ АТ "Полтава-банк" за адресою: буд. 30 по вул. Тарасівська, у м. Києві (а.с. 216-217).

З огляду на надходження вказаної заяви, ГУ ДСНС України у м. Києві винесло наказ від 21.02.2022 №184 "Про проведення позапланової перевірки" (а.с. 218).

На виконання вказаного наказу, з метою перевірка реального усунення суб`єктом господарювання порушень вимог законодавства, встановлених у акті від 16.02.2022 №73, у період з 06.06.2022 по 07.06.2022 Голосіївським районним управління ГУДСНС України у м. Києві проведено позаплановий захід державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки у діяльності Київського РУ АТ "Полтава-банк", розташованого на першому та цокольному поверхах приміщень за адресою: вул. Тарасівська, 30 у Голосіївському районі м. Києва, результати якого оформлені актом від 07.06.2022 №186 (а.с. 239-248).

Як слідує зі змісту акту від 07.06.2022 №186, у розділі "Опис виявлених порушень вимог законодавства" відсутні будь-які записи про встановлення перевіряючими допущення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки у діяльності Київського РУ АТ "Полтава-банк".

Тобто, вказаним актом підтверджується фактичне усунення відповідачем усіх порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки у діяльності Київського РУ АТ "Полтава-банк", які раніше фіксувалися у актах перевірок від 25.10.2021 №1073 та від 16.02.2022 №73.

В ході судового розгляду справи представник позивача також не заперечувала проти фактичного усунення відповідачем усіх порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки у діяльності Київського РУ АТ "Полтава-банк", які раніше фіксувалися у актах перевірок від 25.10.2021 №1073 та від 16.02.2022 №73.

За викладених обставин, суд доходить висновку про відсутність підстав для застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю) у вигляді повного зупинення експлуатації приміщень першого та цокольного поверхів шляхом зобов`язання АТ "Полтава-банк" (місце знаходження юридичної особи: вул. Пилипа орлика, буд. 40А, м. Полтава, Полтавська область,36000), код ЄДРПОУ 09807595, відключити джерела електроживлення першого та цокольного поверхів приміщень, розташованих за адресою: вул. Тарасівська, 30 у Голосіївському районі м. Києва - до повного усунення порушень, зазначених в акті перевірки, оскільки на цей час усі порушення товариством усунуті.

Таким чином, позов ГУ ДСНС України у м. Києві слід залишити без задоволення.

Підстави для розподілу судових витрат відсутні.

Керуючись статтями 241-245 Кодексу адміністративного судочинства України,

В И Р І Ш И В:

Адміністративний позов Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у м. Києві (вул. Володимирська, 13, м. Київ, 01601, ідентифікаційний код 38620155) до Акціонерного товариства "Полтава-банк" (вул. Пилипа Орлика, 40-А, м. Полтава, Полтавська область, 36000, ідентифікаційний код 09807595) про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю) залишити без задоволення.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене до Другого апеляційного адміністративного суду в порядку, визначеному частиною 8 статті 18, частинами 7-8 статті 44 та статтею 297 Кодексу адміністративного судочинства України, а також з урахуванням особливостей подання апеляційних скарг, встановлених підпунктом 15.5 підпункту 15 пункту 1 розділу VII "Перехідні положення" Кодексу адміністративного судочинства України.

Апеляційна скарга на дане рішення може бути подана протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Повне рішення складено 10 червня 2022 року.

Суддя О.В. Гіглава

Дата ухвалення рішення07.06.2022
Оприлюднено23.06.2022
Номер документу104717398
СудочинствоАдміністративне
Сутьзастосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю

Судовий реєстр по справі —440/17881/21

Рішення від 07.06.2022

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

О.В. Гіглава

Рішення від 07.06.2022

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

О.В. Гіглава

Ухвала від 28.04.2022

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

О.В. Гіглава

Ухвала від 24.01.2022

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

О.В. Гіглава

Ухвала від 28.12.2021

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

О.В. Гіглава

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні