КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
13 червня 2022 року № 320/14568/21
Київський окружний адміністративний суд у складі головуючої судді Василенко Г.Ю., розглянувши в порядку спрощеного провадження адміністративну справу за позовом заступника керівника Києво-Святошинської окружної прокуратури Київської області до Макарівської селищної ради Бучанського району Київської області, треті особи: Королівський заклад дошкільної освіти (ясла-садок) "Сонечко" Макарівської селищної ради, Відділ освіти, молоді, фізичної культури і спорту Макарівської селищної ради Бучанського району Київської області про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії,
в с т а н о в и в:
Заступник керівника Києво-Святошинської окружної прокуратури Київської області звернувся до Київського окружного адміністративного суду в інтересах держави з позовом до Макарівської селищної ради Бучанського району Київської області, треті особи: Королівський заклад дошкільної освіти (ясла-садок) "Сонечко" Макарівської селищної ради, Відділ освіти, молоді, фізичної культури і спорту Макарівської селищної ради Бучанського району Київської області, в якому просить суд:
- визнати протиправною бездіяльність Макарівської селищної ради Бучанського району Київської області (засновника) в частині невиконання вимог ст. 122-123 Земельного кодексу України та розпорядження Кабінету Міністрів України від 17.10.2012 №802-р "Про здійснення протягом 2012-2013 років заходів, пов`язаних з проведенням землевпорядних робіт, оформленням правовстановлюючих документів на земельні ділянки, на яких розміщені дошкільні та загальноосвітні навчальні заклади" щодо офорлмення правовстановлюючих документів на земельну ділянку, що знаходиться за адресою: вул. О. Кравченка, 107-а, с. Королівка, Київська область;
- зобов`язати Макарівську селищну раду Бучанського району Київської області (засновника) вжити заходів до оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку під будівлями та спорудами Королівського закладу дошкільної освіти (ясла-садок) "Сонечко" Макарівської селищної ради в межах населеного пункту с. Королівка, вул. О. Кравченка, 107-а.
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що відсутність правовстановлюючих документів на земельну ділянку під навчальним закладом створює передумови для зловживань щодо розпорядження зазначеною земельною ділянкою, ризики для нормального функціонування загальноосвітнього закладу та учбового процесу, що може призвести до негативних наслідків та порушення прав дітей.
Ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 12.11.2021 відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні).
Відповідач позов не визнав, подав до суду відзив на позовну заяву, в якому просив суд відмовити у задоволенні позову з тих підстав, що Королівський заклад дошкільної освіти (ясла-садок) "Сонечко" Макарівської селищної ради звернувся до Макарівської селищної ради із заявою про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність орінєнтовною площею 1,0 га за адресою: вул. О. Кравченка, 107-а, с. Королівка, Київська область. Питання надання дозволу на виговлення проекту землеустрою щодо відведення змелеьної ділянки у власність буде винесено на розгляд сесії селищної ради, яка відбудеться 07.12.2021.
Позивачем подано до суду відповідь на відзив, в якому останній заперечує проти наведених у відзиві аргументів та просить суд позов задовольнити.
Відповідачем подано до суду заперечення на відповідь на відзив до яких додано витяг з рішення "Про надання дозволу на розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок в постійне користування" від 07.12.2021 №329-13-VIII.
Від третьої особи до суду надійшли письмові пояснення.
Розглянувши подані документи і матеріали, оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, судом встановлено наступне.
Королівський заклад дошкільної освіти (ясла-садок) "Сонечко" Макарівської селищної ради (ідентифікаційний код 20619807) зареєстрований в якості юридичної особи 14.02.1995 за адресою: вул. О. Кравченка, 107-а, с. Королівка, Київська область, що підтверджується відомостями з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань.
Судом встановлено, що у користуванні Королівського закладу дошкільної освіти (ясла-садок) "Сонечко" Макарівської селищної ради перебуває земельна ділянка площею 0,1000 га, яка розташована за адресою: Київська область, с. Королівка, вул. О. Кравченка, 107-а.
При цьому, згідно листа від 24.09.2021 №2868-21 Королівський заклад дошкільної освіти (ясла-садок) "Сонечко" Макарівської селищної ради не звертався до органів місцевого самоврядування із клопотанням про надання земельної ділянки у постійне користування та правовстановлюючи документи на земельну ділянку площею 0,1000 га, яка перебуває у його користуванні, не оформлялись.
Згідно листа Макарівської селищної ради Київської області від 23.07.2021 №1422, правоустановчі документи на земельну ділянку Королівського закладу дошкільної освіти (ясла-садок) "Сонечко" не оформлені та кадастровий номер не присвоювався.
Вважаючи, що відповідачами допущено протиправну бездіяльність, яка полягає у невчиненні дій з приводу оформлення правовстановлюючих документів на вказану земельну ділянку, прокурор звернувся до суду з даним позовом.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд виходить з наступного.
Статтею 38 Закону України "Про загальну середню освіту" від 13.05.1999 №651-XIV (далі - Закон №651-XIV) передбачено, що заклад загальної середньої освіти, зокрема, створює науково-методичну і матеріально-технічну бази для організації та здійснення освітнього процесу.
Відповідно до частини першої статті 44 Закону №651-XIV, матеріально-технічна база закладів загальної середньої освіти включає будівлі, споруди, землю, комунікації, обладнання, транспортні засоби, службове житло та інші цінності. Майно закладів загальної середньої освіти належить їм на правах, визначених законодавством України.
Відповідно до статті 38 Закону України "Про дошкільну освіту" від 11.07.2001 №2628-III, матеріально-технічна база закладу дошкільної освіти включає будівлі, споруди, земельні ділянки, комунікації, інвентар, обладнання, транспортні засоби, службове житло та інше. Майно закладу дошкільної освіти належить йому на правах, визначених цим Законом та іншими нормативно-правовими актами.
Частиною першою статті 80 Закону України "Про освіту" від 05.09.2017 №2145-VIII (далі - Закон №2145-VIII) визначено, що до майна закладів освіти та установ, організацій, підприємств системи освіти належать: нерухоме та рухоме майно, включаючи будівлі, споруди, земельні ділянки, комунікації, обладнання, транспортні засоби, службове житло тощо; майнові права, включаючи майнові права інтелектуальної власності на об`єкти права інтелектуальної власності, зокрема інформаційні системи, об`єкти авторського права та/або суміжних прав; інші активи, передбачені законодавством.
Майно закладів освіти та установ, організацій, підприємств системи освіти належить їм на правах, визначених законодавством.
Порядок, умови та форми набуття закладами освіти прав на землю визначаються Земельним кодексом України (ч. 2 ст. 80 Закону №2145-VIII).
Відповідно до ст. 92 Земельного кодексу України (далі - ЗК України) право постійного користування земельною ділянкою - це право володіння і користування земельною ділянкою, яка перебуває у державній або комунальній власності, без встановлення строку. Права постійного користування земельною ділянкою із земель державної та комунальної власності набувають, зокрема, підприємства, установи та організації, що належать до державної та комунальної власності.
Частиною першої статті 116 ЗК України передбачено, що громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом, або за результатами аукціону. Набуття права власності громадянами та юридичними особами на земельні ділянки, на яких розташовані об`єкти, які підлягають приватизації, відбувається в порядку, визначеному частиною першою статті 128 цього Кодексу.
Відповідно до ч. 2 ст. 116 ЗК України набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування.
У відповідності до ч. 1 ст. 122 ЗК України сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб.
Згідно з ч. 1 ст. 123 ЗК України надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування здійснюється Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування. Рішення зазначених органів приймається на підставі проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок, у тому числі, у разі формування нової земельної ділянки.
Відповідно до ч. 2 ст. 123 ЗК України особа, зацікавлена в одержанні у користування земельної ділянки із земель державної або комунальної власності за проектом землеустрою щодо її відведення, звертається з клопотанням про надання дозволу на його розробку до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, які відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, передають у власність або користування такі земельні ділянки.
У клопотанні зазначаються орієнтовний розмір земельної ділянки та її цільове призначення. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування та розмір земельної ділянки, письмова згода землекористувача, засвідчена нотаріально (у разі вилучення земельної ділянки). Верховній Раді Автономної Республіки Крим, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, органам виконавчої влади або органам місцевого самоврядування, які передають земельні ділянки державної чи комунальної власності у користування відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, забороняється вимагати додаткові матеріали та документи, не передбачені цією статтею.
Відповідно до ч. 3 ст. 123 ЗК України відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування в межах їх повноважень у місячний строк розглядає клопотання і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні.
Відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування у двотижневий строк з дня отримання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, а в разі необхідності здійснення обов`язкової державної експертизи землевпорядної документації згідно із законом - після отримання позитивного висновку такої експертизи приймає рішення про надання земельної ділянки у користування (ч. 6 ст. 123 ЗК України).
Згідно з ст. 125 ЗК України право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.
Статтею 126 ЗК України передбачено, що право власності, користування земельною ділянкою оформлюється відповідно до Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень".
Відповідно до ч. 1 ст. 3 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" від 01.07.2004 №1952-VI (далі - Закон №1952-VI), загальними засадами державної реєстрації прав є: 1) гарантування державою об`єктивності, достовірності та повноти відомостей про зареєстровані права на нерухоме майно та їх обтяження; 2) обов`язковість державної реєстрації прав у Державному реєстрі прав; 3) публічність державної реєстрації прав; 4) внесення відомостей до Державного реєстру прав виключно на підставах та в порядку, визначених цим Законом; 5) відкритість та доступність відомостей Державного реєстру прав.
Речові права на нерухоме майно та їх обтяження, що підлягають державній реєстрації відповідно до цього Закону, виникають з моменту такої реєстрації (ч. 2 ст. 3 Закону №1952-VI).
Матеріали справи свідчать про відсутність правовстановлюючих документів на земельну ділянку.
17 жовтня 2012 року Кабінетом Міністрів України прийнято розпорядження №802-р "Про здійснення протягом 2012 і 2013 років заходів, пов`язаних з проведенням землевпорядних робіт, оформленням правовстановлюючих документів на земельні ділянки, на яких розміщені дошкільні та загальноосвітні навчальні заклади", яким зобов`язано центральні органи виконавчої влади, у підпорядкуванні яких перебувають дошкільні, загальноосвітні навчальні заклади, здійснити протягом 2012 і 2013 років заходи, пов`язані з проведенням землевпорядних робіт, оформленням правовстановлюючих документів на земельні ділянки, на яких розміщені дошкільні та загальноосвітні навчальні заклади. Державне агентство земельних ресурсів та його територіальні органи повинні забезпечити проведення землевпорядних робіт і оформлення правовстановлюючих документів на земельні ділянки, на яких розміщені дошкільні та загальноосвітні навчальні заклади, в установленому законодавством порядку.
Таким чином, необхідність оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку під Королівським закладом дошкільної освіти (ясла-садок) "Сонечко" Макарівської селищної ради прямо передбачена розпорядженням Кабінету Міністрів України від 17.10.2012 №802-р.
Враховуючи те, що відповідачами по справі не надано суду доказів вжиття ними заходів, спрямованих на належне оформлення правовстановлюючих документів на вказану земельну ділянку, позовні вимоги в частині визнання протиправною бездіяльності Макарівської селищної ради Бучанського району Київської області (засновника) в частині невиконання вимог ст. 122-123 Земельного кодексу України та розпорядження Кабінету Міністрів України від 17.10.2012 №802-р "Про здійснення протягом 2012-2013 років заходів, пов`язаних з проведенням землевпорядних робіт, оформленням правовстановлюючих документів на земельні ділянки, на яких розміщені дошкільні та загальноосвітні навчальні заклади" щодо офорлмення правовстановлюючих документів на земельну ділянку, що знаходиться за адресою: вул. О. Кравченка, 107-а, с. Королівка, Київська область підлягають задоволенню.
Щодо позовних вимог в частині зобов`язання Макарівську селищну раду Бучанського району Київської області (засновника) вжити заходів до оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку під будівлями та спорудами Королівського закладу дошкільної освіти (ясла-садок) "Сонечко" Макарівської селищної ради в межах населеного пункту с. Королівка, вул. О. Кравченка, 107-а, суд зазначає наступне.
Враховуючи, що права на нерухоме майно та їх обтяження мають бути обов`язково зареєстровані відповідно до чинного законодавства, оскільки стан невизначеності у зв`язку із відсутністю правовстановлюючих документів на земельну ділянку під навчально-виховним комплексом створює передумови для зловживань щодо розпорядження зазначеною земельною ділянкою, ризики для нормального функціонування школи та учбового процесу, що може призвести до негативних наслідків та порушення прав дітей, суд дійшов висновку про необхідність зобов`язати відповідачів вчинити дії щодо оформлення правовстановлюючих документів на вказану земельну ділянку для обслуговування навчального закладу.
Згідно з ч. 1 ст. 9 Кодексу адміністративного судочинства України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
Частиною першою статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України встановлено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Відповідно до ч. 2 ст. 77 Кодексу адміністративного судочинства України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.
Відповідачі належних і достатніх доказів, які б спростували доводи позивача, суду не надали.
Таким чином, виходячи з меж заявлених позовних вимог, системного аналізу положень законодавства України та доказів, наявних в матеріалах справи, суд дійшов висновку про обґрунтованість позовних вимог та вважає їх такими, що підлягають задоволенню.
Згідно з частиною другою статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України під час задоволення позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.
Суд зазначає, що прокурор у даному випадку, звертаючись до суду з позовом, діяв як посадова особа органу державної влади, виступаючи в інтересах держави Україна.
У зв`язку з цим, суд дійшов висновку, що оскільки позивачем не надано доказів понесених витрат, пов`язаних із залученням свідків та проведенням експертиз, то судові витрати стягненню з відповідача не підлягають.
На підставі викладеного, керуючись статтями 242-246, 250 КАС України, суд
в и р і ш и в:
Адміністративний позов задовольнити.
Визнати протиправною бездіяльність Макарівської селищної ради Бучанського району Київської області (засновника) в частині невиконання вимог ст. 122-123 Земельного кодексу України та розпорядження Кабінету Міністрів України від 17.10.2012 №802-р "Про здійснення протягом 2012-2013 років заходів, пов`язаних з проведенням землевпорядних робіт, оформленням правовстановлюючих документів на земельні ділянки, на яких розміщені дошкільні та загальноосвітні навчальні заклади" щодо офорлмення правовстановлюючих документів на земельну ділянку, що знаходиться за адресою: вул. О. Кравченка, 107-а, с. Королівка, Київська область.
Зобов`язати Макарівську селищну раду Бучанського району Київської області (засновника) вжити заходів до оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку під будівлями та спорудами Королівського закладу дошкільної освіти (ясла-садок) "Сонечко" Макарівської селищної ради в межах населеного пункту с. Королівка, вул. О. Кравченка, 107-а.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.
У разі оголошення судом лише вступної та резолютивної частини рішення, або розгляду справи в порядку письмового провадження, апеляційна скарга подається протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту рішення.
Суддя Василенко Г.Ю.
Суд | Київський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 12.06.2022 |
Оприлюднено | 24.06.2022 |
Номер документу | 104754506 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері землеустрою; державної експертизи землевпорядної документації; регулювання земельних відносин, з них |
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Степанюк Анатолій Германович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Степанюк Анатолій Германович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Степанюк Анатолій Германович
Адміністративне
Київський окружний адміністративний суд
Василенко Г.Ю.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні