ТЕРНОПІЛЬСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
Справа № 500/1827/22
08 червня 2022 рокум.ТернопільТернопільський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого - судді Чепенюк О.В.,
за участю секретаря судового засідання Кухар О.Л.,
представника позивача Cольського В.В.,
представника відповідача Стрижак О.В.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Соломон Глобал» до Державної служби України з безпеки на транспорті про визнання протиправними та скасування постанов,
ВСТАНОВИВ:
Товариство з обмеженою відповідальністю «Соломон Глобал» (далі - ТОВ «Соломон Глобал», Товариство, позивач) звернулося до суду з позовом до Державної служби України з безпеки на транспорті (далі Укртрансбезпека, відповідач), у якому просить визнати протиправними та скасувати:
постанову в.о. начальника Відділу державного нагляду (контролю) у Тернопільській області Державної служби України з безпеки на транспорті від 02.02.2022 № 324238 про застосування адміністративно-господарського штрафу, якою на ТОВ «Соломон Глобал» накладено штраф в розмірі 17000 грн на підставі абзацу п`ятнадцятого частини першої статті 60 Закону України «Про автомобільний транспорт» від 05.04.2001 № 2344-III (далі - Закон № 2344-III);
постанову в.о. начальника Відділу державного нагляду (контролю) у Тернопільській області Державної служби України з безпеки на транспорті від 02.02.2022 № 324239 про застосування адміністративно-господарського штрафу, якою на ТОВ «Соломон Глобал» накладено штраф в розмірі 8500 грн на підставі абзацу чотирнадцятого частини першої статті 60 Закону № 2344-III.
Позов обґрунтовано тим, що оскаржуваними рішеннями на ТОВ «Соломон Глобал» накладено штрафи за перевищення встановлених законодавством габаритно-вагових норм при перевезенні неподільного вантажу без відповідного дозволу або подільного вантажу, в одному випадку таке перевищення становило від 5 відсотків до 10 відсотків, в іншому- понад 10 відсотків, але не більше 20 відсотків.
Відповідальність за ці порушення застосовується відповідно до абзаців чотирнадцятого і п`ятнадцятого частини першої статті 60 Закону № 2344-III до автомобільних перевізників, якими у розумінні статті 1 цього ж Закону є фізична або юридична особа, яка здійснює на комерційній основі чи за власний кошт перевезення пасажирів чи (та) вантажів транспортними засобами.
ТОВ «Соломон Глобал» вказує, що не являється автомобільним перевізником в розумінні Закону № 2344-III, не володіє власним чи найманим вантажним транспортом, тому не здійснює перевезення вантажів, а надає на договірних умовах з замовником комплекс допоміжних операцій, пов`язаних з організацією перевезень, тобто надає транспортно-експедиційні послуги.
Позивач звертає увагу на визначення, наведені у Законі України «Про транспортно-експедиторську діяльність», таких термінів як транспортно-експедиторська діяльність, учасники транспортно-експедиторської діяльності, експедитор (транспортний експедитор), перевізник та вказує, що цей Закон серед учасників транспортно-експедиторської діяльності окремо виділяє транспортного експедитора як суб`єкта господарювання, який надає послуги з організації перевезення вантажів, та безпосередньо перевізника, який здійснює діяльність з перевезення вантажу.
Відповідно до договору №3 від 19.11.2021 про надання послуг, укладеного між ТОВ «Тас Агро Південь» (Замовником) та ТОВ «Соломон Глобал» (Виконавець), позивач взяв на себе зобов`язання надавати послуги перевезення вантажів власним або залученим транспортом. На виконання зобов`язань за цим договором, у зв`язку з тим, що у Товариства відсутній власний чи орендований вантажний транспорт, 24.11.2021 ним укладено договір про надання послуг з перевезення вантажів з фізичною особою підприємцем (далі ФОП) ОСОБА_1 , його транспортом здійснювалося перевезення вантажу ТОВ «Тас Агро Південь».
Також зауважує, що автомобіль MAN НОМЕР_1 , який вказаний в оскаржуваній постанові від 02.02.2022 за №324238, ні Товариству, ні ФОП ОСОБА_1 не належить.
За таких обставин позивач вважає, що суб`єктом правопорушення, визначеного абзацами чотирнадцятим - п`ятнадцятим частини першої статті 60 Закону № 2344-III є транспортний перевізник, яким ТОВ «Соломон Глобал» не являється, а отже не є тим суб`єктом, на якого могли бути накладені відповідні санкції. Під час розгляду відповідачем питання про накладення штрафу надавалися підтверджуючі документи, які свідчили, що вказане правопорушення було вчинено іншою особою, а саме ФОП ОСОБА_1 , однак, були проігноровані.
Вказані обставини стали підставою для звернення позивача до суду з цим позовом.
Ухвалою судді від 18.04.2022 вказану позовну заяву залишено без руху та надано позивачу строк для усунення її недоліків у спосіб, визначений в ухвалі.
Ухвалою Тернопільського окружного адміністративного суду від 25.04.2022 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі, постановлено справу розглядати суддею одноособово за правилами спрощеного позовного провадження з повідомленням (викликом) учасників справи, призначено судове засідання на 17.05.2022.
13.05.2022 до суду надійшов відзив на позов (а.с.36-68), у якому відповідач проти позову заперечив, навівши такі спростування.
Інспекторами Укртрансбезпеки в рамках проведення заходів державного контролю шляхом проведення рейдової перевірки, 03.12.2021 на а/д М-05, Київ-Одеса 452км+811м (Одеська область), при перевезенні вантажу перевірено два транспортні засоби: 1) марки MAN TGX 18.440-сідловий тягач, реєстраційний номер НОМЕР_2 (свідоцтво про реєстрацію транспортного засобу НОМЕР_3 ) з напівпричепом марки KRONE SD27B, реєстраційний номер НОМЕР_4 (свідоцтво про реєстрацію транспортного засобу НОМЕР_5 ), 2) марки MAN TGX 18.360-сідловий тягач, реєстраційний номер НОМЕР_6 (свідоцтво про реєстрацію транспортного засобу НОМЕР_7 ) з напівпричепом марки KRONE SD27B, реєстраційний номер НОМЕР_8 (свідоцтво про реєстрацію транспортного засобу НОМЕР_9 ).
Обидва автомобілі належали ОСОБА_1 . Перевезення вантажу здійснювалось на підставі товарно-транспортних накладних від 03.12.2021 №25 та №26 відповідно, в яких у графі «Автомобільний перевізник» зазначено ТОВ «Соломон Глобал».
Під час здійснення габаритно-вагового контролю транспортного засобу в першому випадку встановлено навантаження на одиночну вісь 12,31 т, при нормативно визначених 11 т, що на 11,91% перевищує нормативно визначені 11 т, відповідальність за перевищення габаритів у цьому випадку передбачена абзацом п`ятнадцятим частини першої статті 60 Закону № 2344-III; а у другому - навантаження на одиночну вісь становило 11,88 т, при нормативно визначених 11 т, що на 8% перевищує нормативно визначені 11 т, відповідальність за це порушення передбачена абзацом чотирнадцятим частини першої статті 60 Закону № 2344-III.
За результатами проведення габаритно-вагового контролю складено відповідні довідки та акти про перевищення транспортними засобами нормативних вагових параметрів, у яких зафіксовані зазначені порушення.
На спростування позовних вимог, відповідач звертає увагу, що згідно виписки з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, основним видом діяльності ТОВ «Соломон Глобал» є за кодом КВЕД 49.41 Вантажний автомобільний транспорт. За договором №3 від 19.11.2021 про надання послуг, укладеному між ТОВ «Тас Агро Південь» (Замовником) та ТОВ «Соломон Глобал» (Виконавець), останнє взяло на себе зобов`язання надавати послуги перевезення вантажів власним або залученим транспортом. Для замовника транспортних послуг - ТОВ «Тас Агро Південь» перевізником виступає саме ТОВ «Соломон Глобал». Підтвердженням цьому є саме вказані товарно-транспортні накладні, які є основним документом при перевезенні вантажів і наявність яких підлягає перевірці органом контролю - Укртрансбезпекою відповідно до приписів статті 48 Закону № 2344-III.
У долучених до позовної заяви заявках на перевезення вантажу №02/12/2021 до договору про надання послуг №24/11/2021СГ/ХАБ від 24.11.2021 та №24/11/2021 до договору про надання послуг №24/11/2021СГ/ХАБ від 24.11.2021 в графі «додаткові відомості» передбачено наступне: «В ТТН автомобільним перевізником вказувати потрібно ТОВ «Соломон Глобал».
Відповідач вказує, що незважаючи на можливе залучення позивачем для забезпечення виконання своїх зобов`язань із перевезення вантажів перед ТОВ «Тас Агро Південь» іншої особи - ФОП ОСОБА_1 , відповідальність за порушення законодавства про автомобільний транспорт, зважаючи на пред`явлені товарно-транспортні накладні і зазначену в них особу перевізника, повинно нести саме ТОВ «Соломон Глобал». При цьому позивач, не позбавлений можливості вимагати від ФОП ОСОБА_1 відшкодування за сплату накладених штрафних санкцій, виходячи з умов договору, укладеного з підприємцем.
З огляду на вказане, на переконання представника відповідача, ТОВ «Соломон Глобал» не обґрунтовано належними та допустимими доказами неправомірності винесення оскаржуваних постанов в.о.начальника Відділу державного нагляду (контролю) у Тернопільській області від 02.02.2022 №324238 та №324239 про застосування адміністративно-господарських штрафів.
18.05.2022 надійшла заява представника відповідача про зменшення витрат на правничу допомогу через їх необґрунтованість (а.с.70-72).
24.05.2022 надійшли додаткові пояснення представника позивача та витребувані судом докази (а.с.76). У поясненнях звернута увага на те, що не може бути підставою для притягнення до відповідальності Товариства те, що в товарно-транспортній накладній саме воно вказано перевізником. Застосування штрафу за перевищення перевізником габаритно-вагових параметрів має на меті зменшення випадків руйнування доріг за рахунок зниження навантаження, проте відповідач не вказує, які дії ТОВ «Соломон Глобал» призвели до руйнування доріг. Сам факт невірного заповнення вантажовідправником товарно-транспортної накладної, а також наявність у господарському договорі з ФОП ОСОБА_1 умови про можливість відшкодування накладених на позивача санкцій не є тими законодавчими підставами, які давали можливість державному органу притягувати його до відповідальності. Вважає, що в діях ТОВ «Соломон Глобал» склад відповідного правопорушення відсутній.
У судовому засіданні представник позивача позовні вимоги підтримав з підстав, наведених у позовній заяві. Зауважив, що Товариство здійснює лише організацію перевезення вантажів, надає експедиційні послуги, займається логістикою для великих аграрних підприємств. У ТОВ «Соломон Глобал» відсутні для перевезень транспорті засоби, водії, позивач лише підшуковує необхідних перевізників для конкретних вантажовідправників як у спірному випадку. Недотримання (перевищення) габаритно-вагових параметрів безпосередньо перевізником може бути підставою для вирішення питання його відповідальності, але ніяк не позивача, який будь-якої шкоди дорогам загального користування не завдає. Відтак застосування адміністративно-господарського штрафу до Товариства вважає безпідставним. Зазначення ж Товариства у товарно-транспортній накладній як перевізника робиться саме за додатковою умовою позивача для спрощення обліку перед вантажовідправником, оскільки зобов`язання виникають саме між ним та ТОВ «Соломон Глобал».
У судовому засіданні представник відповідача проти позову заперечила з підстав, наведених у відзиві. Зазначила, що до відповідальності притягнутий суб`єкт господарювання, який зазначений безпосередньо у товарно-транспортні накладній і який взяв на себе зобов`язання та відповідальність за перевезення вантажу перед вантажовідправником. Вважає, що позивач в подальшому не позбавлений права стягнути такий штраф безпосередньо з перевізника, що передбачено умовами договору, укладеного з ФОП ОСОБА_1 . Також представник відповідача пояснила, що при розгляді справи були надані усні пояснення керівника ТОВ «Соломон Глобал» стосовно того, що перевезення здійснювалося підприємцем ОСОБА_1 , у розгляді справи зроблена перерва для надання підтверджуючих документів, тому оскаржувані постанови винесені не у день, на який призначено розгляд справ.
Суд, заслухавши пояснення учасників справи, дослідивши письмові докази та письмові пояснення, викладені у заявах по суті справи, встановив наступні обставини та відповідні до них правовідносини.
ТОВ «Соломон Глобал» зареєстроване з 06.06.2019 як юридична особа, що підтверджується випискою з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, у якому основним видом діяльності суб`єкта господарювання зазначено КВЕД 49.41 Вантажний автомобільний транспорт, серед інших видів діяльності вказано також КВЕД 52.29 Інша допоміжна діяльність у сфері транспорту (а.с.20, 84-87).
Відповідно до Класифікації видів економічної діяльності ДК 009:2010, прийнятих наказом Держаного комітету України з питань технічного регулювання та споживчої політики України 11.10.2010 N 457, клас 49.41 Вантажний автомобільний транспорт включає: усі види перевезень вантажним автомобільним транспортом: перевезення лісоматеріалів, перевезення великогабаритних вантажів, рефрижераторні перевезення, перевезення великовагових вантажів, перевезення непакованих вантажів (навалом або наливом), включаючи перевезення автоцистернами, у т.ч. збирання молока на фермах, перевезення автомобілів, перевезення відходів і брухту без діяльності щодо їх збирання або утилізації. Цей клас також включає: оренду вантажних автомобілів з водієм, вантажні перевезення транспортними засобами з використанням людської або тваринної сили, надання послуг водія без власного вантажного автотранспортного засобу.
Клас 52.59 Інша допоміжна діяльність у сфері транспорту включає: експедицію вантажів, організацію перевезень залізничним, автомобільним, водним або авіаційним транспортом, організацію групових або індивідуальних відправлень вантажів (у т.ч. вивіз і доставку вантажів, а також компонування партій), видачу й одержування транспортної документації та накладних, діяльність митних брокерів діяльність суднових брокерів і агентів з фрахтування місць для авіаційних вантажних перевезень, посередництво з фрахту вантажного місця на судні або в літаку, вантажно-розвантажувальні роботи, наприклад, тимчасове пакування задля збереження вантажу під час транзитних перевезень, перепакування, вибірковий контроль та зважування вантажу тощо.
Позивач визначив основним видом своєї діяльності: вантажний автомобільний транспорт, тоді як надання експедиційних послуг така діяльність не передбачає згідно з наведеною Класифікацією видів економічної діяльності ДК 009:2010. Надання таких послуг охоплюється додатковими видами діяльності Товариства, зокрема, інша допоміжна діяльність у сфері транспорту.
Інспекторами Укртрансбезпеки 03.12.2021 проводилися заходи державного контролю шляхом проведення рейдової перевірки на а/д М-05, Київ-Одеса 452км+811м (Одеська область) на підставі направлення на рейдову перевірку № 026527 від 29.11.2021 та графіка проведення рейдових перевірок Південного міжрегіонального управління Укртрансбезпеки в період з 01.12.2021 по 07.12.2021 (а.с.47-48).
Так, здійснювався габаритно-ваговий контроль таких двох транспортних засобів:
1) марки MAN TGX 18.440-сідловий тягач, реєстраційний номер НОМЕР_2 (свідоцтво про реєстрацію транспортного засобу НОМЕР_3 ) з напівпричепом марки KRONE SD27B, реєстраційний номер НОМЕР_4 (свідоцтво про реєстрацію транспортного засобу НОМЕР_5 ), що належить ОСОБА_1 . Перевезення вантажу здійснювалось на підставі товарно-транспортної накладної №25 від 03.12.2021, в якій у графі «Автомобільний перевізник» зазначено ТОВ «Соломон Глобал»;
2) марки MAN TGX 18.360-сідловий тягач, реєстраційний номер НОМЕР_6 (свідоцтво про реєстрацію транспортного засобу НОМЕР_7 ) з напівпричепом марки KRONE SD27B, реєстраційний номер НОМЕР_8 (свідоцтво про реєстрацію транспортного засобу НОМЕР_9 ), що належить ОСОБА_1 . Перевезення вантажу здійснювалось на підставі товарно-транспортної накладної №26 від 03.12.2021 в якій у графі «Автомобільний перевізник» зазначено ТОВ «Соломон Глобал».
Під час здійснення габаритно-вагового контролю першого транспортного засобу зафіксовано перевищення нормативно визначених вагових параметрів транспортного засобу із вантажем, навантаження на одиночну вісь склало 12,31 т, при нормативно визначених 11 т, про що 03.12.2021 складено довідку №0070012 про результати здійснення габаритно-вагового контролю, акт №0069582 про перевищення транспортним засобом нормативних вагових параметрів та акт проведення перевірки додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час виконання перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом №317751 (а.с.49-52). В останньому акті зафіксовано, що автомобілем марки MAN TGX 18.440-сідловий тягач, реєстраційний номер НОМЕР_2 з напівпричепом марки KRONE SD27B, реєстраційний номер НОМЕР_4 , здійснювалось перевезення вантажу, на підставі товарно-транспортної накладної №25 від 03.12.2021, з перевищенням вагових обмежень, а саме: навантаження на одиночну вісь склало 12,31 т, що на 11,91% перевищує нормативно визначені 11 т, відповідальність за таке правопорушення передбачене абзацом п`ятнадцятим частини першої статті 60 Закону № 2344-III.
Стосовно другого транспортного засобу, то також встановлено перевищення нормативно визначених вагових параметрів, навантаження на одиночну вісь склало 11,88 т, при нормативно визначених 11 т, про що 03.12.2021 складено довідку №0070013 про результати здійснення габаритно-вагового контролю, акт №0069583 про перевищення транспортним засобом нормативних вагових параметрів та акт проведення перевірки додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час виконання перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом №317752. Зокрема, у цьому акті зафіксовано, що автомобілем марки MAN TGX 18.360-сідловий тягач, реєстраційний номер НОМЕР_6 з напівпричепом марки KRONE SD27B, реєстраційний номер НОМЕР_8 , здійснювалось перевезення вантажу, на підставі товарно-транспортної накладної №26 від 03.12.2021, з перевищенням вагових обмежень, а саме: навантаження на одиночну вісь склало 11,88 т, що на 8% перевищує нормативно визначені 11 т, відповідальність за це правопорушення передбачене абзацом чотирнадцятим частини першої статті 60 Закону № 2344-III (а.с.58-61).
В подальшому Відділом державного нагляду (контролю) у Тернопільській області Укртрансбезпеки інформовано Товариство про розгляд актів від 03.12.2021 за №317751 та №317752 листами-повідомленнями від 18.01.2022 №3440/4.3/24-22 та №3441/4.3/24-22 (а.с.55, 64).
За результатами розгляду цих актів в.о. начальника Відділу державного нагляду (контролю) у Тернопільській області було винесено 02.02.2022 дві постанови:
№ 324238 про застосування адміністративно-господарського штрафу, якою на ТОВ «Соломон Глобал» накладено штраф в розмірі 17000 грн на підставі абзацу п`ятнадцятого частини першої статті 60 Закону № 2344-III за перевищення встановлених законодавством габаритно-вагових норм понад 10 відсотків, але не більше 20 відсотків при перевезенні неподільного вантажу без відповідного дозволу або подільного вантажу (а.с.56);
№ 324239 про застосування адміністративно-господарського штрафу, якою на ТОВ «Соломон Глобал» накладено штраф в розмірі 8500 грн на підставі абзацу чотирнадцятого частини першої статті 60 Закону № 2344-III за перевищення встановлених законодавством габаритно-вагових норм від 5 відсотків до 10 відсотків включно при перевезенні неподільного вантажу без відповідного дозволу або подільного вантажу (а.с.65).
Не погодившись із постановами про застосування адміністративно-господарського штрафу, Товариство звернулося до суду з цим позовом.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд враховує частину другу статті 19 Конституції України, відповідно до якої органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Наведена норма означає, що суб`єкт владних повноважень зобов`язаний діяти лише на виконання закону, за умов і обставин, визначених ним, вчиняти дії, не виходячи за межі прав та обов`язків, дотримуватися встановленої законом процедури, обирати лише встановлені законодавством України способи правомірної поведінки під час реалізації своїх владних повноважень.
Рішення відповідача (дії, вчиненні при його прийнятті) як суб`єкта владних повноважень, що є предметом цього позову, підлягають оцінці судом на відповідність критеріям правомірності, визначеним частиною другою статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України.)
Відповідно до абзацу 4 пункту 1 постанови Кабінету Міністрів України № 442 від 10.09.2014 Про оптимізацію системи центральних органів виконавчої влади утворено Державну службу України з безпеки на транспорті, реорганізувавши шляхом злиття Державну інспекцію з безпеки на морському та річковому транспорті, Державну інспекцію з безпеки на наземному транспорті.
Постановою Кабінету Міністрів України № 103 від 11.02.2015 затверджено Положення про Державну службу України з безпеки на транспорті, відповідно до пункту 1 якого Державна служба України з безпеки на транспорті (Укртрансбезпека) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра інфраструктури і який реалізує державну політику з питань безпеки на наземному транспорті та у сфері безпеки на морському та річковому транспорті (крім сфери безпеки мореплавства суден флоту рибного господарства).
Підпунктами 2, 15, 27, 54, 58, 62 пункту 5 цього Положення передбачено, що Укртрансбезпека відповідно до покладених на неї завдань: здійснює державний нагляд (контроль) за додержанням вимог законодавства на автомобільному, міському електричному, залізничному, морському та річковому транспорті; здійснює габаритно-ваговий контроль транспортних засобів на автомобільних дорогах загального користування; здійснює нарахування плати за проїзд автомобільними дорогами транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів, вагові або габаритні параметри яких перевищують нормативні, під час здійснення габаритно-вагового контролю; проводить перевірки за додержанням суб`єктами господарювання, фізичними особами та юридичними особами вимог законодавства про транспорт; здійснює контроль наявності, видачу дозвільних документів на здійснення перевезень та контроль відповідності виду перевезення, що фактично здійснюється; здійснює інші повноваження, визначені законом.
Згідно з пунктом 8 вказаного Положення Укртрансбезпека здійснює свої повноваження безпосередньо, через утворені в установленому порядку територіальні органи.
Процедура здійснення державного контролю за додержанням суб`єктами господарювання, які провадять діяльність у сфері автомобільного транспорту (далі - суб`єкти господарювання), вимог законодавства про автомобільний транспорт, норм та стандартів щодо організації перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом, норм міжнародних договорів про міжнародне автомобільне сполучення, виконанням умов перевезень, визначених дозволом на перевезення на міжобласних автобусних маршрутах, вимог Європейської угоди щодо роботи екіпажів транспортних засобів, які виконують міжнародні автомобільні перевезення, дотриманням габаритно-вагових параметрів, наявністю дозвільних документів на виконання перевезень та відповідністю виду перевезень, відповідних ліцензій, внесенням перевізниками-нерезидентами платежів за проїзд автомобільними дорогами, на час виникнення спірних правовідносин визначалась Порядком здійснення державного контролю на автомобільному транспорті, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України № 1567 від 08.11.2006 (далі Порядок №1567, у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин).
Відповідно до пункту 3 Порядку № 1567 органами державного контролю на автомобільному транспорті (далі - органи державного контролю) є Укртрансбезпека, її територіальні органи.
Отже, з огляду на викладене, Управління під час здійснення своїх повноважень діє як суб`єкт владних повноважень, якому надано повноваження щодо здійснення державного нагляду та контролю за дотриманням перевізниками законодавства про автомобільний транспорт.
Згідно з пунктом 14 Порядку №1567 рейдова перевірка транспортних засобів проводиться в будь-який час на окремо визначених ділянках дороги, маршрутах руху, автовокзалах, автостанціях, автобусних зупинках, місцях посадки та висадки пасажирів, стоянках таксі і транспортних засобів, місцях навантаження та розвантаження вантажних автомобілів, місцях здійснення габаритно-вагового контролю, під час виїзду з підприємств та місць стоянки, на інших об`єктах, що використовуються суб`єктами господарювання для забезпечення діяльності автомобільного транспорту.
Пунктом 15 Порядку №1567 визначено, що під час проведення рейдової перевірки перевіряється, серед іншого, наявність визначених статтями 39 і 48 Закону документів, на підставі яких здійснюються перевезення автомобільним транспортом.
Габаритно-ваговий контроль проводиться двома посадовими особами Укртрансбезпеки або однією посадовою особою Укртрансбезпеки із залученням посадових осіб відповідного підрозділу Національної поліції, Укравтодору, власника (балансоутримувача) пункту габаритно-вагового контролю (абзац другий пункту 16 Порядку №1567).
Виявлені під час перевірки порушення вимог законодавства та норм і стандартів щодо організації перевезень автомобільним транспортом зазначаються в акті з посиланням на порушену норму (пункт 20 Порядку №1567).
Відповідно до пункту 21 Порядку №1567 у разі виявлення в ході перевірки транспортного засобу порушення законодавства про автомобільний транспорт посадовою особою (особами), що провела перевірку, складається акт за формою згідно з додатком 3.
Засади організації та діяльності автомобільного транспорту визначає Закон України «Про автомобільний транспорт» від 05.04.2001 № 2344-III.
Відповідно до частини дванадцятої статті 6 Закону № 2344-III державному контролю підлягають усі транспортні засоби українських та іноземних перевізників, що здійснюють автомобільні перевезення пасажирів і вантажів на території України.
Згідно з частиною першою статті 48 Закону № 2344-III автомобільні перевізники, водії повинні мати і пред`являти особам, які уповноважені здійснювати контроль на автомобільному транспорті та у сфері безпеки дорожнього руху, документи, на підставі яких виконують вантажні перевезення.
Документами для здійснення внутрішніх перевезень вантажів є: для автомобільного перевізника - документ, що засвідчує використання транспортного засобу на законних підставах, інші документи, передбачені законодавством; для водія - посвідчення водія відповідної категорії, реєстраційні документи на транспортний засіб, товарно-транспортна накладна або інший визначений законодавством документ на вантаж, інші документи, передбачені законодавством (частина друга статті 48 Закону № 2344-III).
Частиною четвертою статті 48 Закону № 2344-III визначено, що у разі перевезення вантажів з перевищенням габаритних або вагових обмежень обов`язковим документом також є дозвіл, який дає право на рух автомобільними дорогами України, виданий компетентними уповноваженими органами, або документ про внесення плати за проїзд великовагових (великогабаритних) транспортних засобів, якщо перевищення вагових або габаритних обмежень над визначеними законодавством становить менше п`яти відсотків.
Абзацами чотирнадцятим-шістнадцятим частини першої статті 60 Закону №2344-ІІІ (в редакції, яка діяла станом на дату виникнення спірних правовідносин, з урахуванням змін, внесених Законом України від 03.06.2021 № 1534-IX «Про внесення змін до деяких законів України щодо окремих питань здійснення габаритно-вагового контролю», чинних з 01.10.2021) визначено, що за порушення законодавства про автомобільний транспорт до автомобільних перевізників застосовуються адміністративно-господарські штрафи за:
перевищення встановлених законодавством габаритно-вагових норм від 5 відсотків до 10 відсотків включно при перевезенні неподільного вантажу без відповідного дозволу або подільного вантажу - штраф у розмірі п`ятисот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян;
перевищення встановлених законодавством габаритно-вагових норм понад 10 відсотків, але не більше 20 відсотків при перевезенні неподільного вантажу без відповідного дозволу або подільного вантажу - штраф у розмірі однієї тисячі неоподатковуваних мінімумів доходів громадян;
перевищення встановлених законодавством габаритно-вагових норм понад 20 відсотків, але не більше 30 відсотків при перевезенні неподільного вантажу без відповідного дозволу або подільного вантажу - штраф у розмірі двох тисяч неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.
Відповідно до частини другої статті 29 Закону України «Про дорожній рух» від 30.06.1993 № 3353-XII з метою збереження автомобільних доріг, вулиць та залізничних переїздів участь у дорожньому русі транспортних засобів, вагові або габаритні параметри яких перевищують нормативні, допускається за наявності дозволу на участь у дорожньому русі таких транспортних засобів. Порядок видачі дозволу на участь у дорожньому русі транспортних засобів, вагові або габаритні параметри яких перевищують нормативні, та розмір плати за його отримання встановлюються Кабінетом Міністрів України.
Пунктом 2 Правил проїзду великогабаритних та великовагових транспортних засобів автомобільними дорогами, вулицями та залізничними переїздами, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 18.01.2001 № 30 (далі - Правила № 30) передбачено, що транспортний засіб чи автопоїзд з вантажем або без вантажу вважається великогабаритним, якщо його габарити перевищують хоча б один з параметрів, зазначених у пункті 22.5 Правил дорожнього руху, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 10 жовтня 2001 р. № 1306.
Відповідно до пункту 22.5 Правил дорожнього руху, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 10.10.2001 №1306 (у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин), за спеціальними правилами здійснюється дорожнє перевезення небезпечних вантажів, рух транспортних засобів та їх составів у разі, коли хоч один з їх габаритів перевищує за шириною 2,6 м (для сільськогосподарської техніки, яка рухається за межами населених пунктів, дорогами сіл, селищ, міст районного значення, - 3,75 м), за висотою від поверхні дороги - 4 м (для контейнеровозів на встановлених Укравтодором і Національною поліцією маршрутах - 4,35 м), за довжиною - 22 м (для маршрутних транспортних засобів - 25 м), фактичну масу понад 40 т (для контейнеровозів - понад 44 т, на встановлених Укравтодором і Національною поліцією для них маршрутах - до 46 т), навантаження на одиночну вісь - 11 т (для автобусів, тролейбусів - 11,5 т), здвоєні осі - 16 т, строєні - 22 т (для контейнеровозів навантаження на одиночну вісь - 11 т, здвоєні осі - 18 т, строєні - 24 т) або якщо вантаж виступає за задній габарит транспортного засобу більш як на 2 м.
Механізм здійснення габаритно-вагового контролю великовагових та/або великогабаритних транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів, що використовуються на автомобільних дорогах загального користування визначає Порядок здійснення габаритно-вагового контролю та справляння плати за проїзд автомобільними дорогами загального користування транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів, вагові та/або габаритні параметри яких перевищують нормативні, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 27.06.2007 № 879 (далі - Порядок №879).
Відповідно до підпунктів 2, 4, 5, 6 пункту 2 Порядку № 879:
вимірювання (зважування) - процес визначення за допомогою вимірювального (зважувального) обладнання габаритно-вагових параметрів фактичної маси та навантаження на вісь (осі) транспортного засобу, що проводяться згідно з методикою, затвердженою спеціально уповноваженим центральним органом виконавчої влади у сфері метрології;
габаритно-ваговий контроль - це контроль за проїздом великовагових та/або великогабаритних транспортних засобів автомобільними дорогами загального користування, який включає перевірку відповідності габаритно-вагових параметрів таких транспортних засобів установленим законодавством параметрам і нормам, наявності дозволу на рух за визначеними маршрутами, а також дотримання визначених у дозволі умов та режиму руху транспортних засобів;
дозвіл на рух - єдиний уніфікований документ, що видається уповноваженим органом відповідно до Правил проїзду великогабаритних та великовагових транспортних засобів автомобільними дорогами, вулицями та залізничними переїздами, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 18 січня 2001 р. № 30 "Про проїзд великогабаритних та великовагових транспортних засобів автомобільними дорогами, вулицями та залізничними переїздами", після внесення в установлених порядку і розмірі плати за проїзд таких транспортних засобів автомобільними дорогами загального користування, в якому визначаються умови експлуатації транспортних засобів протягом певного часу за встановленим маршрутом і який дає право на проїзд за таких умов;
вимірювальне і зважувальне обладнання - технічні засоби, які застосовуються під час визначення габаритно-вагових параметрів транспортних засобів і мають нормовані метрологічні характеристики.
Згідно з пунктом 3 Порядку № 879 габаритно-ваговий контроль транспортних засобів на автомобільних дорогах загального користування здійснюється Укртрансбезпекою, її територіальними органами та уповноваженими підрозділами Національної поліції.
Контроль за наявністю у водіїв великовагових та великогабаритних транспортних засобів дозволу на рух здійснюють уповноважені підрозділи Національної поліції та територіальні органи Укртрансбезпеки, які здійснюють габаритно-ваговий контроль (пункт 15 Порядку №879).
За результатами габаритно-вагового контролю на стаціонарному або пересувному пункті водієві транспортного засобу видається довідка про здійснення габаритно-вагового контролю із зазначенням часу і місця його здійснення (пункт 18 Порядку №879).
За результатами габаритно-вагового контролю посадові особи та/або працівники Укртрансбезпеки або її територіальних органів визначають належність транспортного засобу до великовагових та/або великогабаритних (пункт 20 Порядку №879).
У разі виявлення факту перевищення хоча б одного вагового та/або габаритного нормативного параметра більш як на 2 відсотки подальший рух транспортного засобу забороняється до внесення плати за його проїзд автомобільними дорогами загального користування (далі - плата за проїзд). Плата за проїзд великовагового та/або великогабаритного транспортного засобу, що рухався без відповідного дозволу, здійснюється у подвійному розмірі за пройдену частину маршруту по території України (пункт 21 Порядку №879).
Відповідно до пункту 23 Порядку № 879 власник великовагового та/або великогабаритного транспортного засобу або уповноважена ним особа має право привести габаритно-вагові параметри транспортного засобу у відповідність з установленими нормативами шляхом часткового розвантаження, перевантаження на інший транспортний засіб або у будь-який інший спосіб.
З аналізу вказаних положень Порядку №879 вбачається, що при здійсненні габаритно-вагового контролю здійснюється перевірка відповідності габаритно-вагових параметрів транспортних засобів установленим законодавством параметрам і нормам, наявності дозволу на рух за визначеними маршрутами, а також дотримання визначених у дозволі умов та режиму руху транспортних засобів.
Судом встановлено, що проведення рейдової перевірки 03.12.2021 відповідає наведеним вище положенням чинного законодавства, відповідачем правомірно при здійсненні габаритно-вагового контролю у спірному випадку визначалася належність транспортних засобів до великовагових та/або великогабаритних, перевірялась наявність документів (дозволів) на участь у дорожньому русі транспортних засобів, вагові або габаритні параметри яких перевищують нормативні, оформлених та виданих в установленому законодавством порядку.
Суть порушення, встановленого рейдовою перевіркою у спірному випадку, полягає у перевищенні нормативно визначених габаритних параметрів двох транспортних засобів із подільним вантажем, тобто рух автомобільними дорогами України з перевищенням габаритних обмежень.
У цій справі позивачем не заперечуються такі обставини (перевищенням габаритних обмежень), його мотивація зводиться до того, що він не є перевізником у спірних правовідносинах та не повинен нести відповідальність.
З цього приводу суд встановив таке.
19.11.2021 було укладено договір №3 між ТОВ «Тас Агро Південь» (Замовник) та ТОВ «Соломон Глобал» (Виконавець) про надання послуг (далі Договір). Відповідно до пунктів 1.1, 1.2. цього Договору у порядку та на умовах, визначених цим Договором, Виконавець зобов`язується за заявками Замовника, що є невід`ємною частиною Договору, протягом визначеного в Договорі строку надавати за плату послуги з перевезення вантажу (надалі - «послуги»), а Замовник зобов`язується прийняти та оплатити належним чином надані послуги. Виконавець зобов`язаний надати послуги, визначені цим Договором, із використанням власних або залучених автотранспортних засобів та матеріалів, крім тих, що за умовами цього Договору надає Замовник.
Розділом 2 Договору визначено порядок надання послуг. Так, перевезення вантажу здійснюється на умовах, визначених у затвердженій Сторонами заявці Замовника, у якій визначається: найменування та кількість вантажу, що перевозиться, вартість вантажу, маршрут перевезення, адреса пункту (-ів) завантаження та розвантаження вантажу, дані про одержувача, дата завантаження та строки доставки, вартість перевезення, тип та кількість транспортних засобів (пункт 2.1). Виконавець зобов`язаний підтвердити прийняття до виконання заявки Замовника протягом 3 годин після її надходження. Сторони домовилися, що підтвердженою вважається заявка Замовника, завірена печатками і підписана уповноваженими представниками обох Сторін. Підтверджена заявка обов`язкова для виконання Сторонами і є невід`ємною частиною даного Договору. До моменту отримання сторонами оригіналів належним чином оформлених заявок мають силу заявки, підписані сторонами і отримані одна від одної за допомогою факсимільного зв`язку. У випадку не отримання Замовником підтвердження прийняття заявки від Виконавця, Замовник має право відмовитись від прийняття послуг (пункт 2.2). Виконавець самостійно власними силами забезпечує заправку транспортних засобів паливно-мастильними матеріалами. Вартість паливно-мастильних матеріалів включена до вартості послуг (пункт 2.3). Факт належного виконання послуг Виконавцем та приймання їх Замовником засвідчується Актом приймання-передачі наданих послуг (пункт 2.4). Будь-які зміни до заявки повинні бути оформлені в письмовій формі і підписані обома Сторонами. При односторонній зміні умов заявки Виконавцем, без погодження з Замовником, надані послуги не підлягають компенсації (пункт 2.5).
До обов`язків ТОВ «Соломон Глобал» як Виконавця за договором про надання послуг №3 від 19.11.2021 входило своєчасно інформувати Замовника про зміну реквізитів транспортних засобів (тип та номера автомобілів, прізвища водіїв - експедиторів), якими буде здійснюватися перевезення ніж визначені у заявці (пункт 3.1.1). Забезпечити своєчасне подання транспортних засобів до пункту навантаження в години, зазначені в години, зазначені Замовником у заявці (пункт 3.1.2). Подати під навантаження справний транспортний, засіб, вантажопідйомністю не менше, ніж зазначено у затвердженій заявці, придатний для перевезення вантажу. Кожен наданий Виконавцем транспортний засіб має бути забезпеченим тентом, герметичним кузовом і запірним механізмом для попередження втрат та пошкодження вантажу під час транспортування. Транспорт, що не відповідає зазначеним вимогам, вважається непридатним для надання послуг за Договором і таким, що ненаданий Виконавцем. Контроль-допуск кожного автомобіля до початку надання послуг здійснюється службами Замовника (пункт 3.1.3).
Також Виконавець (позивач) за умовами договору зобов`язувався, серед іншого:
забезпечити збереження вантажу з моменту його прийняття для перевезення до моменту передачі уповноваженій на одержання вантажу особі в пункт призначення. У випадку втрати або пошкодження вантажу протягом перевезення Виконавець зобов`язаний відшкодувати Замовнику всю суму збитків (пункт 3.1.5);
під час перевезення вантажу не відхилятися від узгодженого сторонами маршруту, дотримуватися безпечних умов руху та постійно контролювати стан транспортного засобу та вантажу (пункт 3.1.6);
нести повну відповідальність перед третіми особами та Замовником за порушення водіями/експедиторами умов перевезення, правил безпеки, правил дорожнього руху та інших встановлених ним Договором та чинним законодавством норм та правил (пункт 3.1.7).
здійснювати перевезення при максимально можливому навантаженні транспортних засобів (пункт 3.1.9).
Відповідно до пункту 5.2 Договору Виконавець (позивач) несе повну матеріальну відповідальність перед Замовником за збереження вантажу від повної чи часткової втрати, ушкодження чи псування при перевезенні у розмірі 100% вартості вантажу (що підтверджується заявками, видатковими накладними та ТТН на відповідну партію вантажу), по якому виявлено пошкодження, нестачу чи втрату. У цьому випадку Виконавець має компенсувати вищевказані збитки протягом 5 (п`яти) банківських днів з моменту отримання Виконавцем письмової вимоги Замовника. У випадку порушення строків оплати вищезазначених збитків, Виконавець сплачує Замовнику пеню у розмірі подвійної облікової ставки Національного банку України (що діяла у період, за який сплачується пеня) від несплаченої суми за кожний день прострочки (за весь період прострочення).
Також умовами договору відповідальність передбачена за порушення строку подання або неподання транспортних засобів до пункту навантаження у визначений строк, за порушення строку доставку вантажу, за простой по вині Замовника, за самовільне відхилення Виконавцем від маршруту, порушення строку і надання документів тощо (а.с.78-80).
Відповідно до статті 909 Цивільного кодексу України за договором перевезення вантажу, одна сторона (перевізник) зобов`язується доставити довірений їй другою стороною (відправником) вантаж до пункту призначення та видати його особі, яка має право на одержання вантажу (одержувачеві), а відправник зобов`язується сплатити за перевезення вантажу встановлену плату.
Частиною першою статті 307 Господарського кодексу України визначено, що за договором перевезення вантажу одна сторона (перевізник) зобов`язується доставити ввірений їй другою стороною (вантажовідправником) вантаж до пункту призначення в установлений законодавством чи договором строк та видати його уповноваженій на одержання вантажу особі (вантажоодержувачу), а вантажовідправник зобов`язується сплатити за перевезення вантажу встановлену плату.
Виходячи з істотних умов договору №3, укладеного 19.11.2021 між ТОВ «Тас Агро Південь» та ТОВ «Соломон Глобал», а також положень статті 909 Цивільного кодексу України та статті 307 Господарського кодексу України, слід прийти до висновку, що мова йде саме про договір перевезення вантажів і саме ТОВ «Соломон Глобал» у взаємовідносинах з ТОВ «Тас Агро Південь» виступає перевізником вантажу. Жодна з умов договору не вказує на організацію позивачем транспортно-експедиторських послуг з метою забезпечення перевезень вантажу, про що вказує представник Товариства у цій справі. За своїм змістом цей Договір є договором перевезення, а не договором про надання транспортно-експедиторських послуг. Сторони уклали договір, умови якого вказують на те, що це договір про перевезення вантажу, а не договір на експедирування, ці договори мають суттєві відмінності.
Умовами договору № 3 від 19.11.2021 дозволялося надання послуг ТОВ «Соломон Глобал» із перевезення з використанням власних та залучених автотранспортних засобів. У спірному випадку Товариство залучило транспортні засоби іншого перевізника ФОП ОСОБА_1 , уклавши з ним відповідний договір.
Так, позивачем 24.11.2021 укладено договір з фізичною особою підприємцем ОСОБА_1 про надання послуг з перевезення вантажів (а.с.10-12).
ТОВ «Соломон Глобал» подавалися ФОП ОСОБА_1 заявки №02/11/21 на перевезення 03.12.2021 за маршрутом: с. Могильне Кіровоградська обл. - м. Чорноморськ ТБТ автомобілем MAN НОМЕР_6 сухої кукурудзи насипом та №24/11/21 на перевезення 03.12.2021 за маршрутом: с. Могильне Кіровоградська обл. - с. Візирка Одеська обл. порт «Карго» автомобілем MAN НОМЕР_2 сухої кукурудзи насипом (а.с.13-14). У цих заявках у графі додаткові відомості зазначено: «В ТТН автомобільний перевізник вказувати ТОВ «Соломон Глобал»».
У свою чергу такі ж заяви надавалися позивачу як перевізнику за умовами договору № 3, укладеного 19.11.2021 з ТОВ «Тас Агро Південь».
У спірному випадку вантаж перевозився транспортними засобами, власником яких є ФОП ОСОБА_1 (що підтверджується копіями свідоцтва про реєстрацію транспортних засобів, а.с.53, 62), його водіями на виконання умов договору від 24.11.2021 про надання послуг з перевезення вантажів, укладеного з ТОВ «Соломон Глобал».
Проте, з огляду на умови договору №3, укладеного 19.11.2021 між ТОВ «Тас Агро Південь» та ТОВ «Соломон Глобал», та зважаючи на те, що саме ТОВ «Соломон Глобал» вказаний як автомобільний перевізник у товарно-транспортних накладних №25 від 03.12.2021 та №26 від 03.12.2021, на чому додатково наполягав позивач у відповідних заявках, суд вважає, що відповідач правомірно у спірному випадку визначив саме позивача перевізником, відповідальним за порушення законодавства про автомобільний транспорт.
Суд критично оцінює пояснення представника позивача про те, що ТОВ «Соломон Глобал» надавало транспортно-експедиційні послуги, виходячи з такого.
Статтею 47 Закону №2344-ІІІ визначено, що до внутрішніх перевезень вантажів відносяться перевезення вантажів між пунктами відправлення та призначення, розташованими в Україні, та комплекс допоміжних операцій, пов`язаних з цими перевезеннями, а також технологічні перевезення вантажів, що здійснюються в межах одного виробничого об`єкта без виїзду на автомобільні дороги загального користування.
До комплексу допоміжних операцій, пов`язаних із внутрішніми перевезеннями вантажів автомобільним транспортом, належать: завантаження та розвантаження автомобільних транспортних засобів; перевантаження вантажів на інший вид транспорту чи транспортний засіб; сортування, пакування, обмірювання та маркування вантажу; накопичення, формування або дроблення партій вантажу; зберігання вантажу; транспортно-експедиційні послуги.
Відповідно до Закону України «Про транспортно-експедиторську діяльність» від 01.07.2004 № 1955-IV:
транспортно-експедиторська діяльність - підприємницька діяльність із надання транспортно-експедиторських послуг з організації та забезпечення перевезень експортних, імпортних, транзитних або інших вантажі;
учасники транспортно-експедиторської діяльності - клієнти, перевізники, експедитори, транспортні агенти, порти, залізничні станції, об`єднання та спеціалізовані підприємства залізничного, авіаційного, автомобільного, внутрішнього водного та морського транспорту, митні брокери та ІНШІ особи, що виконують роботи (надають послуги) при перевезенні вантажів;
експедитор (транспортний експедитор) - суб`єкт господарювання, який за дорученням клієнта та за його рахунок виконує або організовує виконання транспортно-експедиторських послуг, визначених договором транспортного експедирування;
перевізник - юридична або фізична особа, яка взяла на себе зобов`язання і відповідальність за договором перевезення вантажу за доставку до місця призначення довіреного їй вантажу, перевезення вантажів та їх видачу (передачу) вантажоодержувачу або іншій особі, зазначеній у документі, що регулює відносини між експедитором та перевізником.
Згідно зі статтею 9 цього Закону за договором транспортного експедирування одна сторона (експедитор) зобов`язується за плату і за рахунок другої сторони (клієнта) виконати або організувати виконання визначених договором послуг, пов`язаних з перевезенням вантажу.
Визначення автомобільного перевізника наведене і в статті 1 Закону №2344-ІІІ, ним є фізична або юридична особа, яка здійснює на комерційній основі чи за власний кошт перевезення пасажирів чи (та) вантажів транспортними засобами.
Відповідно до статті 60 цього ж Закону відповідальність за порушення його норм передбачена до автомобільних перевізників.
Перевезення - це фактична доставка вантажу з однієї точки в іншу з передачею доставленого вантажу одержувачу. У спірному випадку саме ТОВ «Соломон Глобал» взяло на себе зобов`язання і відповідальність за договором №3 від 19.11.2021 за доставку до місця призначення довіреного йому ТОВ «Тас Агро Південь» вантажу, перевезення вантажу та його видачу (передачу) вантажоодержувачу. Такі послуги перевезення вантажу позивач здійснював із залученням транспортних засобів і водіїв іншого перевізника, проте це не звільняє його від відповідальності, визначеної статтею 60 Закону України «Про автомобільний транспорт», бо за встановлених обставин справи саме він взяв на себе зобов`язання перевізника у взаємовідносинах з вантажовідправником ТОВ «Тас Агро Південь».
Суд звертає увагу, що позивач за умовами пункту 3.1.7 договору №3 від 19.11.2021 взяв зобов`язання нести повну відповідальність перед третіми особами та Замовником за порушення водіями/експедиторами умов перевезення, правил безпеки, правил дорожнього руху та інших встановлених ним Договором та чинним законодавством норм та правил. А відповідно до умов 3.1.9 цього Договору зобов`язувався здійснювати перевезення при максимально можливому навантаженні транспортних засобів, тобто в межах допустимої маси навантаження на осі транспортних засобів.
Також суд зазначає, що ТОВ «Соломон Глобал» вказане перевізником у товарно-транспортних накладних від 03.12.2021 №25 та №26, а не експедитором, замовником та вантажовідправником виступає ТОВ «Тас Агро Південь», вантажоодержувачем СП ООО «Трансбалктерминал». Такий доказ ще раз вказує, що у відносинах з вантажовідправником позивач визначив себе саме перевізником.
Визначення товарно-транспортної накладної наведене у статті 1 Закону №2344-ІІІ, це єдиний для всіх учасників транспортного процесу (крім фізичних осіб, які здійснюють перевезення вантажу за рахунок власних коштів та для власних потреб) документ, призначений для обліку товарно-матеріальних цінностей на шляху їх переміщення, розрахунків за перевезення вантажу та обліку виконаної роботи, що може використовуватися для списання товарно-матеріальних цінностей, оприбуткування, складського, оперативного та бухгалтерського обліку, який складається у паперовій та/або електронній формі та містить обов`язкові реквізити, передбачені цим Законом та правилами перевезень вантажів автомобільним транспортом.
Аналогічне визначення товарно-транспортна накладної приведене у Правилах перевезень вантажів автомобільним транспортом в Україні, затверджених наказом Міністерства транспорту України № 363 від 14.10.1997. У пункті 11.1 цих Правил зазначено, що основним документом на перевезення вантажів є товарно-транспортна накладна, форму якої наведено в додатку 7 до цих Правил.
Товарно-транспортну накладну суб`єкт господарювання може оформлювати без дотримання форми, наведеної в додатку 7 до цих Правил, за умови наявності в ній інформації про назву документа, дату і місце його складання, найменування (прізвище, ім`я, по батькові) Перевізника та/або експедитора, замовника, вантажовідправника, вантажоодержувача, найменування та кількість вантажу, його основні характеристики та ознаки, які дають можливість однозначно ідентифікувати цей вантаж, автомобіль (марка, модель, тип, реєстраційний номер), причіп/напівпричіп (марка, модель, тип, реєстраційний номер), пункти навантаження та розвантаження із зазначенням повної адреси, посади, прізвища та підписів відповідальних осіб вантажовідправника, вантажоодержувача, водія та/або експедитора.
Сторони можуть внести до товарно-транспортної накладної будь-яку іншу інформацію, яку вони вважають необхідною.
З огляду на такі правила заповнення товарно-транспортної накладної слід прийти до висновку, що у разі залучення до організації перевезення вантажу експедитора, такі відомості дозволяється вказувати у товарно-транспортній накладній. Проте у спірному випадку ТзОВ «Соломон Глобал» лише після притягнення до відповідальності намагається перевести себе у статус експедитора з організації перевезень. Надаючи послуги ТОВ «Тас Агро Південь» з перевезення вантажу позивач визначив себе перевізником, а тому можу бути суб`єктом відповідальності, передбаченої статтею 60 Закону № 2344-III.
При цьому позивач, не позбавлений можливості вимагати від ФОП ОСОБА_1 відшкодування накладених штрафних санкцій, що передбачено умовами договору, укладеного 24.11.2021 між ним та фізичною особою підприємцем ОСОБА_1 про надання послуг з перевезення вантажів. Так, відповідно до пункту 3.4.6 цього договору визначено, що у випадку систематичного невиконання або неналежного виконання перевізником умов договору, замовник має право на відшкодування завданих збитків, сплати накладених штрафних санкцій (а.с.10-12). При цьому згідно з пунктом 3.1.4. умов цього договору перевізник зобов`язується здійснювати контроль за завантаженням, розвантаженням, зважуванням, вантажу на повірених вагах вантажовідправника, вантажоодержувача; забезпечити правильне використання вантажопідйомності і навантаження на осі автотранспортну з урахуванням вагових і габаритних обмежень.
Отже, виходячи з проаналізованих норм та встановлених обставин, суд робить висновок, що позивач у спірних правовідносинах визначив себе перевізником та міг бути суб`єктом відповідальності, передбаченої статтею 60 Закону України №2344-ІІІ, адже сам, укладаючи договір з власником вантажу, вантажовідправником, вказав себе перевізником та взяв на себе зобов`язання і повну відповідальність саме за перевезення вантажу, яку несе перевізник (у тому числі за знищення, втрату, пошкодження вантажу, простій, недотримання графіку тощо). Натомість укладення договору транспортного експедирування (за яким одна сторона (експедитор) зобов`язується за плату і за рахунок другої сторони (клієнта) виконати або організувати виконання визначених договором послуг, пов`язаних з перевезенням вантажу), враховуючи положенням статті 14 Закону України «Про транспортно-експедиторську діяльність» передбачає, що експедитор відповідає перед клієнтом за кількість місць, вагу, якщо проводилося контрольне зважування у присутності представника перевізника, що зафіксовано його підписом, а також за відповідність упаковки даними товарно-транспортних документів, які завірені підписом представника перевізника, якщо інше не встановлено договором транспортного експедирування.
Відтак суд приходить до висновку, що у спірному випадку до ТОВ «Соломон Глобал» правомірно застосовано відповідальність за порушення законодавства про автомобільний транспорт.
Стосовно мотивації позивача, що автомобіль MAN НОМЕР_1 , який вказаний в оскаржуваній постанові від 02.02.2022 за №324238 ні Товариству, ні ФОП ОСОБА_1 не належить, то судом з`ясовано, що відповідачем допущена описка в постанові від 02.02.2022 за №324238, мова йде про транспортний засіб MAN номерний знак НОМЕР_2 , який в інших документах, складених за результатами габаритно-вагового контролю, вказаний вірно.
З урахуванням викладеного, оцінюючи правомірність оскаржуваних рішень, перевіряючи дотримання відповідачем критеріїв, визначених частиною другою статті 2 КАС України, суд вважає, що такі дотримані, відповідач діяв на підставі, у спосіб, що визначені законами України, ним правомірно винесено постанови від 02.02.2022 № 324238 та № 324239 про застосування адміністративно-господарського штрафу, якою на ТОВ «Соломон Глобал» накладено штраф у розмірі 17000 грн та 8500 грн відповідно на підставі абзаців п`ятнадцятого та чотирнадцятого частини першої статті 60 Закону № 2344-III відповідно.
Згідно з частинами першою та другою статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Згідно з частиною першою статті 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.
Перевіривши юридичну та фактичну обґрунтованість доводів сторін, оцінивши докази суб`єкта владних повноважень на підтвердження правомірності свого рішення та докази, надані позивачем, суд не вбачає підстав для задоволення позову.
Підстави для вирішення судом питання про розподіл між сторонами судових витрат відповідно до статті 139 КАС України відсутні.
Керуючись статтями 2, 72-77, 90, 242-246, 255, 262, 295, 297 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ВИРІШИВ:
У задоволенні позову Товариства з обмеженою відповідальністю «Соломон Глобал» до Державної служби України з безпеки на транспорті про визнання протиправними та скасування постанов відмовити повністю.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку повністю або частково шляхом подання апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення. Апеляційна скарга подається учасниками справи до Восьмого апеляційного адміністративного суду.
Позивач: Товариство з обмеженою відповідальністю «Соломон Глобал» (вулиця Макаренка, 6/185, місто Тернопіль, Тернопільська область, 46027, ідентифікаційний код юридичної особи в Єдиному державному реєстрі підприємств і організацій України 43045453).
Відповідач: Державна служба України з безпеки на транспорті (проспект Перемоги, 14, місто Київ, 01135, ідентифікаційний код юридичної особи в Єдиному державному реєстрі підприємств і організацій України 39816845).
Повний текст рішення складено та підписано 13 червня 2022 року.
Головуючий суддяЧепенюк О.В.
Суд | Тернопільський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 07.06.2022 |
Оприлюднено | 22.06.2022 |
Номер документу | 104756498 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи щодо забезпечення громадського порядку та безпеки, національної безпеки та оборони України, зокрема щодо дорожнього руху, транспорту та перевезення пасажирів, з них |
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Шавель Руслан Миронович
Адміністративне
Тернопільський окружний адміністративний суд
Чепенюк Ольга Володимирівна
Адміністративне
Тернопільський окружний адміністративний суд
Чепенюк Ольга Володимирівна
Адміністративне
Тернопільський окружний адміністративний суд
Чепенюк Ольга Володимирівна
Адміністративне
Тернопільський окружний адміністративний суд
Чепенюк Ольга Володимирівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні