Постанова
від 07.06.2022 по справі 420/11015/21
П'ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

08 червня 2022 р.м.ОдесаСправа № 420/11015/21Головуючий в 1 інстанції: Тарасишина О.М.

П`ятий апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:

судді-доповідача: Димерлія О.О.

суддів: Крусяна А.В. , Танасогло Т.М.

за участю секретаря: Пономарьової Н.С.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Управління державного архітектурно-будівельного контролю Одеської міської ради на рішення Одеського окружного адміністративного суду від 13.12.2021 року у справі № 420/11015/21 за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Терра-Инвест» до Управління державного архітектурно-будівельного контролю Одеської міської ради, за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні позивача - Товариства з обмеженою відповідальністю «Агротех Монтаж» про визнання протиправними та скасування постанови № 008/21/139 від 11.06.2021 року, припису № 078/21

У С Т А Н О В И В:

29.06.2021 року Товариство з обмеженою відповідальністю «Терра-Инвест» звернулось до Одеського окружного адміністративного суду із позовною заявою, у якій просило суд визнати протиправними та скасувати постанову Управління державного архітектурно-будівельного контролю Одеської міської ради № 008/21/139вих від 11.06.2021 року, припис Управління державного архітектурно-будівельного контролю Одеської міської ради № 078/21.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначав, що оскаржувану постанову про накладення штрафу за правопорушення у сфері містобудівної діяльності № 008/21/139вих від 11.06.2021 року Управлінням державного архітектурно-будівельного контролю Одеської міської ради складено за наслідками позапланової перевірки, що проведена без участі позивача, з численними порушеннями вимог законодавства та порядку проведення перевірок. До того ж, позивачу не надано можливості надати свої зауваження, заперечення або пояснення в ході проведення перевірки. Як наголошувало ТОВ «Терра-Инвест» законодавчо передбачених підстав для проведення позапланової перевірки у контролюючого органу не було. Також, позивач стверджував, що у період з 20.04.2021р. по 30.04.2021р. на об`єкті, розташованому за адресою: м.Одеса, вул.Приморська,40, проводились протиаварійні роботи, які не потребують отримання дозвільних документів. Позивач акцентував увагу суду першої інстанції, що будь-яких будівельних та/або підготовчих робіт ним не здійснювалось. Крім того, ТОВ «Терра-Инвест» наголошувало, що документи, на підставі яких Управлінням державного архітектурно-будівельного контролю Одеської міської ради складено спірну постанову № 008/21/139вих від 11.06.2021 року, позивачем отримано лише 15.06.2021р., тобто після винесення спірної постанови. Означене позбавило ТОВ «Терра-Инвест» можливості надати до контролюючого органу свої пояснення з приводу спірного питання.

Відповідач з позовними вимогами не погоджувався з підстав викладених у письмовому відзиві на позовну заяву зазначаючи, що фахівцем контролюючого органу було виявлено факт самочинного будівництва за адресою: м.Одеса, вул.Приморська,40, що є достатньою законодавчо передбаченою підставою для проведення позапланової перевірки. Також, на думку суб`єкта владних повноважень, в Управління державного архітектурно-будівельного контролю Одеської міської ради немає обов`язку з повідомлення забудовника про здійснення позапланової перевірки. За наслідками проведення позапланової перевірки фахівцями контролюючого органу установлено виконання ТОВ «Терра-Инвест» підготовчих робіт шляхом часткового знесення та вивозу фрагментів існуючої будівлі колишнього чавуноливарного цеху за адресою: м.Одеса, вул.Приморська,40. Натомість, ТОВ «Терра-Инвест» до Управління державного архітектурно-будівельного контролю Одеської міської ради не подано повідомлення про початок виконання підготовчих робіт, повідомлення про початок виконання будівельних робіт, як і не отримано дозвіл на виконання будівельних робіт. Крім того, відповідач наголошував, що справу про порушення у сфері містобудівної діяльності розглянуто у повній відповідності із законодавчими приписами із належним повідомленням ТОВ «Терра-Инвест» про дату, час та місце розгляду вказаної справи.

Згідно із поданою позивачем до окружного адміністративного суду відповіддю на відзив, у контролюючого органу не було законодавчо передбачених підстав для проведення позапланової перевірки, оскільки жодного будівництва за адресою: м.Одеса, вул.Приморська,40 ТОВ «Терра-Инвест» не велося. Також, на думку позивача, службова записка від 27.04.2021р. №01-18/104-и/в, у які зазначено про самочинне будівництво, як і наявна у матеріалах справи фото фіксація, не є допустимими та належними доказами. Крім того, як зазначало ТОВ «Терра-Инвест», про проведення позапланової перевірки належним чином його не повідомлено. Як стверджує позивач, ним не проводилися підготовчі роботи до будівництва. У межах спірних правовідносин ТОВ «Терра-Инвест» здійснювало демонтаж аварійних конструкцій будівлі без наступного будівництва, що не вимагає подання до контролюючого органу повідомлення про початок виконання підготовчих робіт, повідомлення про початок виконання будівельних робіт або отримання дозволу на виконання будівельних робіт.

Відповідно до пояснень третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні позивача, у продовж періоду часу з 20.04.2021р. по 30.04.2021р. ТОВ «Агротех Монтаж» виконано роботи із зняття аварійних елементів покрівлі та стін будівлі колишнього чавуноливарного цеху, сталеливарної дільниці за адресою: м.Одеса, вул.Приморська,40. На думку учасника справи, виконання вказаних робіт не потребує подання до контролюючого органу повідомлення про початок виконання підготовчих робіт, повідомлення про початок виконання будівельних робіт або отримання дозволу на виконання будівельних робіт.

Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 13.12.2021 року у справі №420/11015/21 позовну заяву Товариства з обмеженою відповідальністю «Терра-Инвест» задоволено повністю.

Визнано протиправною та скасовано постанову Управління державного архітектурно-будівельного контролю Одеської міської ради № 008/21/139 вих від 11.06.2021 року про накладення штрафу за правопорушення у сфері містобудівної діяльності на товариство з обмеженою відповідальністю «Терра-Инвест».

Визнано протиправним та скасовано припис Управління державного архітектурно-будівельного контролю Одеської міської ради №078/21 про усунення порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил з вимогою одержати право на виконання підготовчих робіт до 28.06.2021 року.

Задовольняючи позовну заяву ТОВ «Терра-Инвест» суд першої інстанції вказав на те, що в ТОВ «Терра-Инвест» не існувало обов`язку подавати повідомлення про початок виконання будівельних робіт.

Не погоджуючись із рішенням суду першої інстанції Управлінням державного архітектурно-будівельного контролю Одеської міської ради подано апеляційну скаргу у якій зазначено про: неповне з`ясування судом обставин, що мають значення для справи; неправильне застосування норм матеріального права та порушення норм процесуального права, у зв`язку з чим, на думку скаржника, спірне рішення окружного адміністративного суду підлягає скасуванню із прийняттям нового судового рішення про відмову в задоволенні позовних вимог.

В обґрунтування апеляційної скарги Управління державного архітектурно-будівельного контролю Одеської міської ради зазначає, що ТОВ «Терра-Инвест» виконано підготовчі роботи шляхом часткового знесення та вивозу фрагментів існуючої будівлі колишнього чавуноливарного цеху за адресою: м.Одеса, вул.Приморська,40. Однак, ТОВ «Терра-Инвест» до Управління державного архітектурно-будівельного контролю Одеської міської ради не подано повідомлення про початок виконання підготовчих робіт, повідомлення про початок виконання будівельних робіт, як і не отримано дозвіл на виконання будівельних робіт. Вказане є порушенням приписів ч.1 ст.35 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності», п.13 Порядку виконання підготовчих та будівельних робіт, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 13.04.2011р. №466.

Скориставшись наданим приписами чинного процесуального законодавства правом ТОВ «Терра-Инвест» до суду апеляційної інстанції подано відзив на апеляційну скаргу, у якому зазначено, що оскаржуване Управлінням державного архітектурно-будівельного контролю Одеської міської ради рішення Одеського окружного адміністративного суду від 13.12.2021 року у справі №420/11015/21 є законним та ухваленим відповідно до приписів чинного законодавства України, а апеляційна скарга відповідача безпідставною, у зв`язку з чим задоволенню не підлягає. Також, позивач акцентує увагу апеляційного суду на тому, що відповідно до п.8 Переліку будівельних робіт, які не потребують документів, що дають право на їх виконання, та після закінчення яких об`єкт не підлягає прийняттю в експлуатацію, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 07.06.2017р. №406, знесення і демонтаж будівель та споруд без подальшого будівництва, які не є підготовчими роботами, та без порушення експлуатаційної придатності інших будівель і споруд, не потребують документів, що дають право на їх виконання. Крім того, позивач вказував, що наявна у матеріалах справи фото фіксація та висновок №411/08 від 16.10.2008р. є неналежними доказами у справі.

Згідно із поданим третьою особою, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні позивача ТОВ «Агротех Монтаж» відзивом, апеляційна скарга Управління державного архітектурно-будівельного контролю Одеської міської ради не містить підстав для скасування рішення суду першої інстанції. Також, учасник справи вказує, що на об`єкті, розташованому за адресою: м.Одеса, вул.Приморська,40, виконувались роботи, які не потребували будь-яких дозвільних документів.

Розглянувши доводи апеляційної скарги, перевіривши матеріали справи, у системному зв`язку з положеннями чинного законодавства, колегія суддів дійшла висновку, що апеляційна скарга відповідача підлягає задоволенню, а оскаржуване рішення суду першої інстанції скасуванню, з урахуванням такого.

Зокрема, апеляційним судом установлено, що згідно із свідоцтвом про право власності від 04.08.2011р. ТОВ «Терра-Инвест» на праві приватної власності належить будівля колишнього чавуноливарного цеху, сталеливарної дільниці, що розташована за адресою: м.Одеса, вул.Приморська,40.

З матеріалів справи убачається, що 15.12.2017р. між Одеською міською радою (Орендодавець) та ТОВ «Терра-Инвест» (Орендар) укладено договір оренди землі, за істотними умовами якого, Орендодавець надає, а Орендар приймає у строкове платне користування земельну ділянку, площею 1,1727га, що знаходиться за адресою: м.Одеса, вул.Приморська,40, кадастровий номер: 5110137500:06:008:0140, для експлуатації та обслуговування виробничої ділянки (будівлі чавуноливарного та сталеливарного цеху).

07.04.2009р. КП «Одеське міське бюро технічної інвентаризації та реєстрації об`єктів нерухомості» виготовлено технічний паспорт на виробничий будинок «Будівлі колишнього чавуноливарного цеху, сталеливарної дільниці», що розташовані за адресою: м.Одеса, вул.Приморська,40.

Згідно із наявним у матеріалах справи Витягом з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права від 15.12.2017р. №107836244, ТОВ «Терра-Инвест» є орендарем земельної ділянки, кадастровий номер: 5110137500:06:008:0140, що розташовано за адресою: м.Одеса, вул.Приморська,40.

Колегією суддів з`ясовано, що ТОВ «Терра-Инвест» було замовлено проект бізнес-центру по вулиці Приморській,40.

У зв`язку із чим, ТОВ «ТАМ «МРІЯ» було розроблено ескізний проект бізнес-центру по вулиці Приморській,40.

Відповідно до наявного у матеріалах справи висновку №411/08, ескізний проект погоджено для подальшого проектування. У вказаному висновку зазначено, що ескізним проектом передбачається: демонтаж усіх об`єктів, розташованих на території; розміщення 6-8-14-поверхової будівлі бізнес-центру із вбудованим 5-рівневим надземним паркінгом; благоустрій прилеглої території.

Апеляційним судом установлено, що під час моніторингу Приморського району м.Одеси головним спеціалістом інспекційного відділу №1 Управління державного архітектурно-будівельного контролю Одеської міської ради Найко В.Г. виявлено факт самочинного будівництва на колишньому чавуноливарному цеху за адресою: м.Одеса, віл.Приморська,40.

У зв`язку з чим, 27.04.2021р. Управлінням державного архітектурно-будівельного контролю Одеської міської ради прийнято наказ №01-13/39ДА щодо проведення позапланової перевірки на об`єкті будівництва за адресою: м.Одеса, вул.Приморська,40,суб`єкт містобудування ТОВ «Терра-Инвест».

17.05.2021р. Управлінням державного архітектурно-будівельного контролю Одеської міської ради на ім`я директора ТОВ «Терра-Инвест» Міхова Б.І. надіслано лист №01-18/104 и/в із вимогою надати: правовстановлюючі документи на об`єкт; технічний паспорт інвентаризації нерухомого майна; дозвільні документи на проведення підготовчих робіт; розроблену та затверджену належним чином проектну документацію.

У вказаному зверненні також було зазначено про необхідність бути присутнім на перевірці 28.05.2021р. о 10:00год. за адресою: м.Одеса, вул.Приморська,40 (біля паркану поруч з авто мийкою, розташованою за адресою: м.Одеса, вул.Приморська,36).

Як убачається з позовної заяви, вищеозначений лист Управління державного архітектурно-будівельного контролю Одеської міської ради від 17.05.2021р. №01-18/104 и/в було отримано ТОВ «Терра-Инвест».

18.05.2021р. ТОВ «Терра-Инвест» на адресу Управління державного архітектурно-будівельного контролю Одеської міської ради надіслано лист №180/05, у якому зазначено, що на об`єкті, розташованому за адресою: м.Одеса, вул.Приморська,40 будівництво не ведеться, а також повідомлено, що в період з 20.04.2021р. по 30.04.2021р. на даному об`єкті були проведені контраварійні роботи по усуненню наслідків руйнування частини покрівлі колишнього сталеливарного цеху судноремонтного заводу.

Колегією суддів установлено, що у період з 18.05.2021р. по 28.05.2021р. головним спеціалістом інспекційного відділу №1 Управління державного архітектурно-будівельного контролю Одеської міської ради Найко В.Г., із залученням головного спеціаліста Департаменту архітектури та містобудування Одеської міської ради Луки І.П., начальника відділу контролю та моніторингу за станом території району Приморської районної адміністрації Одеської міської ради Стонева Ю.Л., проведено позапланову перевірку з питань дотримання ТОВ «Терра-Инвест» вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил на об`єкті: «Підготовчі роботи за адресою: м.Одеса, вул.Приморська,40».

За наслідками означеної перевірки фахівцем контролюючого органу складено акт №000139, у якому зазначено про виконання ТОВ «Терра-Инвест» підготовчих робіт шляхом часткового знесення та вивозу фрагментів існуючої будівлі колишнього чавуноливарного цеху за адресою: м.Одеса, вул.Приморська,40. При цьому, згідно із даними реєстру будівельної діяльності, інформації щодо одержання права на виконання підготовчих робіт за адресою: м.Одеса, вул.Приморська,40, немає. Отже, ТОВ «Терра-Инвест» виконано підготовчі роботи шляхом часткового знесення та вивозу фрагментів існуючої будівлі колишнього чавуноливарного цеху за адресою: м.Одеса, вул.Приморська,40, без отримання права на виконання таких робіт.

28.05.2021р. з урахуванням приписів статті 41 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності», та Закону України «Про відповідальність за правопорушення у сфері містобудівної діяльності» головним інспектором інспекційного відділу №1 Управління державного архітектурно-будівельного контролю Одеської міської ради Найко В.Г. складено протокол про правопорушення у сфері містобудівної діяльності.

Також, відповідно до ст.41 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності», Порядку здійснення державного архітектурно-будівельного контролю, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 23.05.2011р. №553, фахівцем контролюючого органу ТОВ «Терра-Инвест» видано припис про усунення порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил від 28.05.2021р. №078/21, яким від суб`єкта містобудування вимагалось одержати право на виконання підготовчих робіт до 28.06.2021р.

У подальшому, за результатами розгляду матеріалів справи про правопорушення у сфері містобудівної діяльності, заступником начальника Управління начальником інспекційного відділу №1 Управління державного архітектурно-будівельного контролю Одеської міської ради Єфремовим В.Ю. винесено постанову про накладення штрафу за правопорушення у сфері містобудівної діяльності від 11.06.2021р. №008/21/139вих.

Вказаним актом індивідуальної дії суб`єкта владних повноважень визнано винним ТОВ «Терра-Инвест» у вчиненні правопорушення, передбаченого п.1 ч.2 ст.2 Закону України «Про відповідальність за правопорушення у сфері містобудівної діяльності» та накладено штраф в сумі 22700грн.

Не погодившись із винесеними Управлінням державного архітектурно-будівельного контролю Одеської міської ради приписом про усунення порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності від 28.05.2021р. №078/21 та постановою про накладення штрафу за правопорушення у сфері містобудівної діяльності від 11.06.2021р. №008/21/139вих ТОВ «Терра-Инвест» за захистом прав, свобод та охоронюваних законом інтересів звернулося до суду із даною позовною заявою.

Здійснюючи апеляційний перегляд даної справи, у межах доводів апеляційної скарги та зроблених судом першої інстанції висновків, колегія суддів зазначає наступне.

Відповідно до ст.19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно із статтею 1 Закону України «Про основи містобудування» містобудування (містобудівна діяльність) - це цілеспрямована діяльність державних органів, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ, організацій, громадян, об`єднань громадян по створенню та підтриманню повноцінного життєвого середовища, яка включає прогнозування розвитку населених пунктів і територій, планування, забудову та інше використання територій, проектування, будівництво об`єктів містобудування, спорудження інших об`єктів, реконструкцію історичних населених пунктів при збереженні традиційного характеру середовища, реставрацію та реабілітацію об`єктів культурної спадщини, створення інженерної та транспортної інфраструктури.

Статтею 6 Закону України «Про основи містобудування» визначено, що законодавство України про містобудування складається з Конституції України, цього Закону, законів України "Про регулювання містобудівної діяльності", "Про архітектурну діяльність" та інших нормативно-правових актів, що видаються на їх виконання.

Статтею 7 Закону України «Про основи містобудування» передбачено, що державне регулювання у сфері містобудування здійснюється Верховною Радою України, Кабінетом Міністрів України, Верховною Радою та Радою міністрів Автономної Республіки Крим, місцевими державними адміністраціями, органами місцевого самоврядування, а також центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері містобудування, центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері містобудування, центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику з питань державного архітектурно-будівельного контролю, іншими органами в порядку, встановленому законодавством.

Правові та організаційні основи містобудівної діяльності визначено Законом України «Про регулювання містобудівної діяльності», який спрямований на забезпечення сталого розвитку територій з урахуванням державних, громадських та приватних інтересів.

Згідно із частинами 1, 2 статті 35 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» після набуття права на земельну ділянку та відповідно до її цільового призначення замовник може виконувати підготовчі роботи, визначені будівельними нормами і правилами, з повідомленням органу державного архітектурно-будівельного контролю. Форма повідомлення про початок виконання підготовчих робіт, порядок його подання, форма повідомлення про зміну даних у поданому повідомленні визначаються Кабінетом Міністрів України.

Виконання підготовчих робіт може здійснюватися на підставі повідомлення про початок виконання будівельних робіт чи дозволу на виконання будівельних робіт.

Виконання підготовчих робіт без подання повідомлення про початок виконання підготовчих робіт, повідомлення про початок виконання будівельних робіт або отримання дозволу на виконання будівельних робіт забороняється.

Механізм набуття права на виконання підготовчих робіт визначено Порядком виконання підготовчих та будівельних робіт, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 13.04.2011р. №466, відповідно до пункту 2 якого підготовчі роботи - роботи з підготовки земельної ділянки, влаштування огородження будівельного майданчика та знесення будівель і споруд, порушення елементів благоустрою в межах відведеної земельної ділянки, вишукувальні роботи, роботи із спорудження тимчасових виробничих та побутових споруд, необхідних для організації і обслуговування будівництва, улаштування під`їзних шляхів, складування будівельних матеріалів, підведення тимчасових інженерних мереж, а також з винесення інженерних мереж та видалення зелених насаджень.

Згідно із п.п.4, 15-1 Порядку виконання підготовчих та будівельних робіт, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 13.04.2011р. №466, підготовчі роботи, визначені будівельними нормами, стандартами і правилами, можуть виконуватися замовником після набуття права на земельну ділянку відповідного цільового призначення та подання повідомлення про початок виконання підготовчих робіт до відповідного органу державного архітектурно-будівельного контролю.

Виконання підготовчих робіт може здійснюватися на підставі повідомлення про початок виконання будівельних робіт або дозволу на виконання будівельних робіт.

Отже, положеннями чинного законодавства передбачено можливість виконання підготовчих робіт лише після повідомлення відповідного органу державного архітектурно-будівельного контролю про початок виконання таких робіт або отримання дозволу на виконання будівельних робіт.

Як убачається із матеріалів справи, 12.04.2021р. між ТОВ «ТЕРРА-ИНВЕСТ» (Замовник) та ТОВ «Агротех Монтаж» (Підрядник) укладено договір №166 на виконання підрядних робіт.

На виконання умов означеного правочину, ТОВ «Агротех Монтаж» (Підрядник) виконано, а ТОВ «ТЕРРА-ИНВЕСТ» (Замовник) прийнято протиаварійні роботи (зняття аварійних елементів покрівлі та стін) на будівлі колишнього чавуноливарного цеху сталиварної дільниці за адресою: м.Одеса, вул.Приморська,40.

З урахуванням пункту 2 Порядку виконання підготовчих та будівельних робіт, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 13.04.2011р. №466, виконані ТОВ «Агротех Монтаж» (Підрядник) на користь ТОВ «ТЕРРА-ИНВЕСТ» (Замовник) роботи є підготовчими.

Вказане спростовує твердження позивача про те, що виконані ТОВ «Агротех Монтаж» (Підрядник) на користь ТОВ «ТЕРРА-ИНВЕСТ» (Замовник) роботи не є підготовчими.

У межах спірних правовідносин, повідомлення про початок виконання будівельних робіт ТОВ «Терра-Инвест» до відповідного органу державного архітектурно-будівельного контролю не подавалось.

Також, суб`єктом містобудування не отримувався дозвіл на виконання будівельних робіт.

Вказані обставини позивачем не заперечуються.

Відповідальність юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців (суб`єктів містобудування) за правопорушення у сфері містобудівної діяльності встановлено Законом України «Про відповідальність за правопорушення у сфері містобудівної діяльності», згідно із п.1 ч.2 ст.2 якого суб`єкти містобудування, які є замовниками будівництва об`єктів (у разі провадження містобудівної діяльності), або ті, що виконують функції замовника і підрядника одночасно, несуть відповідальність у вигляді штрафу за виконання підготовчих робіт без повідомлення про початок їх виконання, а також наведення недостовірних даних у такому повідомленні - у розмірі десяти прожиткових мінімумів для працездатних осіб.

Відтак, оскільки суб`єктом містобудування виконувались підготовчі роботи на об`єкті будівництва, розташованому за адресою: м.Одеса, вул.Приморська,40, без повідомлення відповідного органу державного архітектурно-будівельного контролю про початок їх виконання, колегія суддів уважає цілком обґрунтованим визнання ТОВ «Терра-Инвест» винним у вчиненні правопорушення, передбаченого п.1 ч.2 ст.2 Закону України «Про відповідальність за правопорушення у сфері містобудівної діяльності», та винесення спірних припису від 28.05.2021р. №078/21, постанови № 008/21/139вих від 11.06.2021р.

При цьому, апеляційний суд вважає необґрунтованими доводи позивача та висновки суду першої інстанції, що з урахуванням Переліку будівельних робіт, які не потребують документів, що дають право на їх виконання, та після закінчення яких об`єкт не підлягає прийняттю в експлуатацію, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 07.06.2017р. № 406, у ТОВ «Терра-Инвест» не існувало обов`язку подавати повідомлення про початок будівельних робіт, з огляду на таке.

Так, судом апеляційної інстанції установлено, що постановою Кабінету Міністрів України від 07.06.2017р. № 406 затверджено Перелік будівельних робіт, які не потребують документів, що дають право на їх виконання, та після закінчення яких об`єкт не підлягає прийняттю в експлуатацію.

У контексті означеного, колегія суддів зазначає, що вищевказаний нормативно-правовий акт містить перелік, зокрема, будівельних робіт.

До того ж, апеляційний суд зазначає, що до пункту 8 Переліку будівельних робіт, які не потребують документів, що дають право на їх виконання, та після закінчення яких об`єкт не підлягає прийняттю в експлуатацію, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 07.06.2017р. № 406, включено роботи із знесення і демонтажу будівель та споруд без подальшого будівництва, які не є підготовчими роботами, та без порушення експлуатаційної придатності інших будівель і споруд.

Вказаний нормативно-правовий акт не включає підготовчі роботи до переліку будівельних робіт, які не потребують документів, що дають право на їх виконання.

При цьому, як установлено колегією суддів та зазначено вище, у межах спірних правовідносин ТОВ «Терра-Инвест» виконувало саме підготовчі роботи без відповідного дозвільного документа, за що власне й цілком правомірно було притягнуто до відповідальності.

Крім того, суд апеляційної інстанції уважає за доцільне відмітити, що мотивуючи рішення окружний адміністративний суд без жодних обґрунтувань щодо необхідності ефективного захисту прав, свобод, інтересів послався на законодавчі приписи, зокрема, ч.ч.1, 2 ст.34 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності», про які позивач не вказував, тим самим вийшовши за межі доводів позовної заяви.

До того ж, вказані судом першої інстанції норми не регулюють спірні правовідносини, оскільки визначають момент із якого у забудовника виникає право на виконання будівельних робіт, тоді як, у даному випадку, досліджується питання щодо правомірність виконання ТОВ «Терра-Инвест» підготовчих робіт.

Стосовно тверджень позивача про проведення позапланової перевірки без його участі, апеляційний суд зазначає.

17.05.2021р. Управлінням державного архітектурно-будівельного контролю Одеської міської ради на ім`я директора ТОВ «Терра-Инвест» Міхова Б.І. надіслано лист №01-18/104 и/в із вимогою надати: правовстановлюючі документи на об`єкт; технічний паспорт інвентаризації нерухомого майна; дозвільні документи на проведення підготовчих робіт; розроблену та затверджену належним чином проектну документацію.

У вказаному зверненні також було зазначено про необхідність бути присутнім на перевірці 28.05.2021р. о 10:00год. за адресою: м.Одеса, вул.Приморська,40 (біля паркану поруч з авто мийкою, розташованою за адресою: м.Одеса, вул.Приморська,36).

Як убачається з позовної заяви, вищеозначений лист Управління державного архітектурно-будівельного контролю Одеської міської ради від 17.05.2021р. №01-18/104 и/в було отримано ТОВ «Терра-Инвест».

18.05.2021р. ТОВ «Терра-Инвест» на адресу Управління державного архітектурно-будівельного контролю Одеської міської ради надіслано лист №180/05, у якому зазначено, що на об`єкті, розташованому за адресою: м.Одеса, вул.Приморська,40 будівництво не ведеться, а також повідомлено, що в період з 20.04.2021р. по 30.04.2021р. на даному об`єкті були проведені контраварійні роботи по усуненню наслідків руйнування частини покрівлі колишнього сталеливарного цеху судноремонтного заводу.

Отже, про проведення 28.05.2021р. позапланової перевірки ТОВ «Терра-Инвест» було повідомлено своєчасно, однак, в силу проявленої бездіяльності участь свого представника під час заходу державного нагляду забезпечено не було.

Відповідно до п. 41 висновку № 11 (2008) Консультативної ради європейських суддів до уваги Комітету Міністрів Ради Європи щодо якості судових рішень, обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент захисту на підтримку кожної підстави захисту. Обсяг цього обов`язку може змінюватися залежно від характеру рішення.

Згідно із практикою Європейського суду з прав людини, очікуваний обсяг обґрунтування залежить від різних доводів, що їх може наводити кожна зі сторін, а також від різних правових положень, звичаїв та доктринальних принципів, а крім того, ще й від різних практик підготовки та представлення рішень у різних країнах.

Щоб дотриматися принципу справедливого суду, обґрунтування рішення повинно засвідчити, що суддя справді дослідив усі основні питання, винесені на його розгляд, що і вчинено апеляційним судом у даній справі.

Межі перегляду судом апеляційної інстанції справи визначено статтею 308 КАС України, відповідно до частини 2 якої суд апеляційної інстанції не обмежений доводами та вимогами апеляційної скарги, якщо під час розгляду справи буде встановлено порушення норм процесуального права, які є обов`язковою підставою для скасування рішення, або неправильне застосування норм матеріального права.

Згідно із п.2 ч.1 ст.315 КАС України за наслідками розгляду апеляційної скарги на судове рішення суду першої інстанції суд апеляційної інстанції має право скасувати судове рішення повністю або частково і ухвалити нове судове рішення у відповідній частині або змінити судове рішення.

Статтею 317 КАС України передбачено, що підставами для скасування судового рішення суду першої інстанції повністю або частково та ухвалення нового рішення у відповідній частині або зміни рішення є: 1) неповне з`ясування судом обставин, що мають значення для справи; 2) недоведеність обставин, що мають значення для справи, які суд першої інстанції визнав встановленими; 3) невідповідність висновків, викладених у рішенні суду першої інстанції, обставинам справи; 4) неправильне застосування норм матеріального права або порушення норм процесуального права.

Неправильним застосуванням норм матеріального права вважається: неправильне тлумачення закону або застосування закону, який не підлягає застосуванню, або незастосування закону, який підлягав застосуванню.

Порушення норм процесуального права може бути підставою для скасування або зміни рішення, якщо це порушення призвело до неправильного вирішення справи.

Відтак, у зв`язку із тим, що висновки суду першої інстанції не відповідають обставинам справи, рішення Одеського окружного адміністративного суду від 13.12.2021 року у справі № 420/11015/21 підлягає скасуванню.

Керуючись ст.ст. 308, 315, 317, 321, 322, 325, 328, 329 КАС України, апеляційний суд

П О С Т А Н О В И В:

Апеляційну скаргу Управління державного архітектурно-будівельного контролю Одеської міської ради задовольнити.

Рішення Одеського окружного адміністративного суду від 13.12.2021 року у справі № 420/11015/21 скасувати.

Прийняти у справі нове судове рішення.

У задоволенні позовної заяви Товариства з обмеженою відповідальністю «Терра-Инвест» до Управління державного архітектурно-будівельного контролю Одеської міської ради, за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні позивача - Товариства з обмеженою відповідальністю «Агротех Монтаж» про визнання протиправними та скасування постанови № 008/21/139 від 11.06.2021 року, припису № 078/21 відмовити повністю.

Постанова суду набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня отримання сторонами копії судового рішення.

Повний текст судового рішення виготовлено та підписано колегією суддів 14.06.2022р.

Суддя-доповідач Димерлій О.О.Судді Крусян А.В. Танасогло Т.М.

СудП'ятий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення07.06.2022
Оприлюднено22.06.2022
Номер документу104757684
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері містобудування; архітектурної діяльності

Судовий реєстр по справі —420/11015/21

Ухвала від 03.08.2022

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Димерлій О.О.

Ухвала від 31.07.2022

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Димерлій О.О.

Ухвала від 20.07.2022

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Димерлій О.О.

Постанова від 07.06.2022

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Димерлій О.О.

Постанова від 07.06.2022

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Димерлій О.О.

Ухвала від 05.06.2022

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Димерлій О.О.

Ухвала від 18.02.2022

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Димерлій О.О.

Ухвала від 18.02.2022

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Димерлій О.О.

Ухвала від 07.02.2022

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Димерлій О.О.

Ухвала від 17.01.2022

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Димерлій О.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні