ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД КИЇВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
вул. Симона Петлюри, 16/108, м. Київ, 01032,тел.(044)235-95-51,е-mail:inbox@ko.arbitr.gov.ua
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"31" травня 2022 р. м. Київ Справа № 911/838/21
Суддя Господарського суду Київської області Подоляк Ю.В., за участю секретаря судового засідання Руденко Н.В. розглянувши у відкритому судовому засіданні в порядку загального позовного провадження матеріали справи
за позовомКерівника Вишгородської окружної прокуратури Київської обласної прокуратури в інтересах держави в особі Поліської селищної радидо1.Товариства з обмеженою відповідальністю «Світанок Полісся» 2. Виконавчого комітету Березанської міської ради проскасування рішень державного реєстратора Березанської міської радиза участю представників:
прокурора:Козачук В.Б. посвідчення від 01.06.2021позивача:Пеньков О.Ю. адвокат, ордер від 03.06.2021 серія ВО № 1017103відповідача 1:Лукашевич С.М. ордер від 23.04.2021 серія КВ № 805343відповідача 2:не з`явилисьсуть спору:
До Господарського суду Київської області надійшла позовна заява Керівника Вишгородської окружної прокуратури Київської обласної прокуратури (далі прокурор) в інтересах держави в особі Поліської селищної ради (далі позивач) до Товариства з обмеженою відповідальністю «Світанок Полісся» (далі перший відповідач), Виконавчого комітету Березанської міської ради (далі другий відповідач) про скасування рішень державного реєстратора Березанської міської ради, а саме: рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень за № 52363496 від 25.05.2020 на земельну ділянку з кадастровим номером 3223588000:05:005:0003, площею 3,27 га, для ведення товарного сільськогосподарського виробництва на території Радинської сільської ради Поліського району Київської області; рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень за № 52363261 від 25.05.2020 на земельну ділянку з кадастровим номером 3223588000:10:001:0007, площею 11,9785 га, для ведення товарного сільськогосподарського виробництва на території Радинської сільської ради Поліського району Київської області; рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень за № 52362939 від 25.05.2020 на земельну ділянку з кадастровим номером 3223588000:08:002:0003, площею 9,4211 га, для ведення товарного сільськогосподарського виробництва на території Радинської сільської ради Поліського району Київської області; рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень за № 52362646 від 25.05.2020 на земельну ділянку з кадастровим номером 3223588000:08:003:0001, площею 17,6654 га, для ведення товарного сільськогосподарського виробництва на території Радинської сільської ради Поліського району Київської області; рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень за № 52362301 від 25.05.2020 на земельну ділянку з кадастровим номером 3223588000:12:001:0007, площею 1,1663 га, для ведення товарного сільськогосподарського виробництва на території Радинської сільської ради Поліського району Київської області; рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень за № 52362951 від 25.05.2020 на земельну ділянку з кадастровим номером 3223588000:07:005:0012, площею 23,0735 га, для ведення товарного сільськогосподарського виробництва на території Радинської сільської ради Поліського району Київської області; рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень за № 52361586 від 25.05.2020 на земельну ділянку з кадастровим номером 3223588000:06:002:0001, площею 2,0073 га, для ведення товарного сільськогосподарського виробництва на території Радинської сільської ради Поліського району Київської області; рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень за № 52360844 від 25.05.2020 на земельну ділянку з кадастровим номером 3223588000:10:001:0006, площею 9,0433 га, для ведення товарного сільськогосподарського виробництва на території Радинської сільської ради Поліського району Київської області; рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень за № 52360680 від 25.05.2020 на земельну ділянку з кадастровим номером 3223588000:10:001:0005, площею 10,8818 га, для ведення товарного сільськогосподарського виробництва на території Радинської сільської ради Поліського району Київської області; рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень за № 52360499 від 25.05.2020 на земельну ділянку з кадастровим номером 3223588000:10:001:0004, площею 3,0846 га, для ведення товарного сільськогосподарського виробництва на території Радинської сільської ради Поліського району Київської області; рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень за № 52358115 від 25.05.2020 на земельну ділянку з кадастровим номером 3223588400:05:005:0002, площею 4,7904 га, для ведення товарного сільськогосподарського виробництва на території Радинської сільської ради Поліського району Київської області; рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень за № 52744933 від 19.06.2020 на земельну ділянку з кадастровим номером 3223588400:06:008:0006, площею 9,983 га, для ведення товарного сільськогосподарського виробництва на території Радинської сільської ради Поліського району Київської області; рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень за № 52744516 від 19.06.2020 на земельну ділянку з кадастровим номером 3223588000:12:001:0008, площею 15,0752 га, для ведення товарного сільськогосподарського виробництва на території Радинської сільської ради Поліського району Київської області; рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень за № 52744147 від 19.06.2020 на земельну ділянку з кадастровим номером 3223588000:08:002:0004, площею 1,025 га, для ведення товарного сільськогосподарського виробництва на території Радинської сільської ради Поліського району Київської області; рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень за № 52767002 від 22.06.2020 на земельну ділянку з кадастровим номером 3223588400:06:008:0004, площею 7,8695 га, для ведення товарного сільськогосподарського виробництва на території Радинської сільської ради Поліського району Київської області; рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень за № 52763973 від 22.06.2020 на земельну ділянку з кадастровим номером 3223588400:06:002:0002, площею 12,2647 га, для ведення товарного сільськогосподарського виробництва на території Радинської сільської ради Поліського району Київської області; рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень за № 52763387 від 22.06.2020 на земельну ділянку з кадастровим номером 3223588400:06:003:0001, площею 33,3539 га, для ведення товарного сільськогосподарського виробництва на території Радинської сільської ради Поліського району Київської області; рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень за № 52763020 від 22.06.2020 на земельну ділянку з кадастровим номером 3223588400:03:001:0019, площею 24,5683 га, для ведення товарного сільськогосподарського виробництва на території Радинської сільської ради Поліського району Київської області; рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень за № 52762595 від 22.06.2020 на земельну ділянку з кадастровим номером 3223588400:07:007:0003, площею 16,9807 га, для ведення товарного сільськогосподарського виробництва на території Радинської сільської ради Поліського району Київської області; рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень за № 52759022 від 22.06.2020 на земельну ділянку з кадастровим номером 3223588400:07:007:0002, площею 7,4188 га, для ведення товарного сільськогосподарського виробництва на території Радинської сільської ради Поліського району Київської області; рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень за № 52758766 від 22.06.2020 на земельну ділянку з кадастровим номером 3223588400:03:001:0017, площею 5,4256 га, для ведення товарного сільськогосподарського виробництва на території Радинської сільської ради Поліського району Київської області; рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень за № 52758416 від 22.06.2020 на земельну ділянку з кадастровим номером 3223588400:03:001:0018, площею 6,9129 га, для ведення товарного сільськогосподарського виробництва на території Радинської сільської ради Поліського району Київської області; рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень за № 52758200 від 22.06.2020 на земельну ділянку з кадастровим номером 3223588400:03:001:0020, площею 2,3279 га, для ведення товарного сільськогосподарського виробництва на території Радинської сільської ради Поліського району Київської області; рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень за № 52818154 від 24.06.2020 на земельну ділянку з кадастровим номером 3223588000:06:001:0001, площею 6,7381 га, для ведення товарного сільськогосподарського виробництва на території Радинської сільської ради Поліського району Київської області; рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень за № 52817868 від 24.06.2020 на земельну ділянку з кадастровим номером 3223588000:05:001:0001, площею 4,3793 га, для ведення товарного сільськогосподарського виробництва на території Радинської сільської ради Поліського району Київської області; рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень за № 52817567 від 24.06.2020 на земельну ділянку з кадастровим номером 3223588000:06:001:0002, площею 2,6809 га, для ведення товарного сільськогосподарського виробництва на території Радинської сільської ради Поліського району Київської області; рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень за № 52817286 від 24.06.2020 на земельну ділянку з кадастровим номером 3223588400:08:002:0001, площею 14,5603 га, для ведення товарного сільськогосподарського виробництва на території Радинської сільської ради Поліського району Київської області; рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень за № 52816641 від 24.06.2020 на земельну ділянку з кадастровим номером 3223588002:02:003:0006, площею 6,7139 га, для ведення товарного сільськогосподарського виробництва на території Радинської сільської ради Поліського району Київської області; рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень за № 52815926 від 24.06.2020 на земельну ділянку з кадастровим номером 3223588400:08:001:0001, площею 5,0519 га, для ведення товарного сільськогосподарського виробництва на території Радинської сільської ради Поліського району Київської області; рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень за № 52815580 від 24.06.2020 на земельну ділянку з кадастровим номером 3223588001:01:007:0022, площею 1,7243 га, для ведення товарного сільськогосподарського виробництва на території Радинської сільської ради Поліського району Київської області; рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень за № 52815189 від 24.06.2020 на земельну ділянку з кадастровим номером 3223588400:03:001:0015, площею 14,3492 га, для ведення товарного сільськогосподарського виробництва на території Радинської сільської ради Поліського району Київської області; рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень за № 52814450 від 24.06.2020 на земельну ділянку з кадастровим номером 3223588402:02:003:0001, площею 1,9909 га, для ведення товарного сільськогосподарського виробництва на території Радинської сільської ради Поліського району Київської області; рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень за № 52813962 від 24.06.2020 на земельну ділянку з кадастровим номером 3223587400:04:004:0001, площею 9,6055 га, для ведення товарного сільськогосподарського виробництва на території Радинської сільської ради Поліського району Київської області; рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень за № 52813369 від 24.06.2020 на земельну ділянку з кадастровим номером 3223587400:05:003:0005, площею 2,4406 га, для ведення товарного сільськогосподарського виробництва на території Радинської сільської ради Поліського району Київської області; рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень за № 52813040 від 24.06.2020 на земельну ділянку з кадастровим номером 3223588400:07:004:0004, площею 1,9637 га, для ведення товарного сільськогосподарського виробництва на території Радинської сільської ради Поліського району Київської області; рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень за № 52812381 від 24.06.2020 на земельну ділянку з кадастровим номером 3223588400:08:001:0002, площею 3,0384 га, для ведення товарного сільськогосподарського виробництва на території Радинської сільської ради Поліського району Київської області; рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень за № 52812015 від 24.06.2020 на земельну ділянку з кадастровим номером 3223587400:05:002:0012, площею 7,3352 га, для ведення товарного сільськогосподарського виробництва на території Радинської сільської ради Поліського району Київської області; рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень за № 52811423 від 24.06.2020 на земельну ділянку з кадастровим номером 3223588400:03:001:0021, площею 1,7778 га, для ведення товарного сільськогосподарського виробництва на території Радинської сільської ради Поліського району Київської області; рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень за № 52811132 від 24.06.2020 на земельну ділянку з кадастровим номером 3223588400:03:001:0016, площею 0,8366 га, для ведення товарного сільськогосподарського виробництва на території Радинської сільської ради Поліського району Київської області.
В обґрунтування позовних вимог прокурор посилається на те, що державним реєстратором виконавчого комітету Березанської міської ради в травні червні 2020 року за першим відповідачем Товариством з обмеженою відповідальністю «Світанок Полісся» зареєстровано право приватної власності на ряд земельних ділянок загальною площею 328,7743 га в межах Романівської та Радинської сільських рад Поліської селищної ради, право колективної власності на які згідно державних актів про право колективної власності на землю від 22.05.2000 серії КВ № 000004, серії КВ № 000005, серії КВ № 000006, належало КСП «Світанок», яке 24.02.2000 припинено шляхом реорганізації в СТОВ «Світанок», яке в свою чергу в 2013 році припинено за рішення суду.
Прокурор зазначає, що ТОВ «Світанок Полісся» зареєстроване як юридична особа в квітні 2020 року та в своїх установчих документах, зокрема, статуту, товариство визначає себе правонаступником СТОВ «Світанок». Підставою набуття приватної власності на вказані земельні ділянки за першим відповідачем реєстратором зазначено вказані державні акти про право колективної власності на землю, видані КСП «Світанок». Доказів, які б підтверджувати правонаступництво, перший відповідач при зверненні до державного реєстратора з приводу реєстрації права приватної власності на перелічені земельні ділянки не надав.
За вказаних обставин, на переконання прокурора, перший відповідач не підтвердивши того, що він є правонаступником СТОВ «Світанок», безпідставно звернувся до реєстратора щодо реєстрації за ним права приватної власності на вказані земельні ділянки, які перебували в колективній власності КСП «Світанок», яке було реорганізовано в СТОВ «Світанок» та після припинення останнього, в силу вимог закону є власністю територіальної громади на території якої вони (земельні ділянки) розташовані, а реєстратор в свою чергу безпідставно зареєстрував за першим відповідачем право приватної власності на вказані земельні ділянки за відсутності правовстановлюючих документів, які підтверджували право приватної власності.
Таким чином, на переконання прокурора оскаржувані рішення щодо державної реєстрації права приватної власності на перелічені вище земельні ділянки за Товариством з обмеженою відповідальністю «Світанок Полісся» прийняті з порушенням вимог ст.ст. 28, 82, 116, п. 21 Перехідних положень Земельного кодексу України, ст. 104 Цивільного кодексу України, ст.ст. 7, 10 Закону України «Про колективне сільськогосподарське підприємство» ст.ст. 10, 23, 24, 27 «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень», п.п. 40, 57 Порядку державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, затвердженого постановою Кабінету міністрів України від 25.12.2015 № 1127, а відтак, на думку прокурора, підлягають скасуванню в судовому порядку відповідно до ст.ст. 16, 21, 393 Цивільного кодексу України, ст.ст. 152, 155, Земельного кодексу України, ст.ст. 26, 37 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень».
Ухвалою Господарського суду Київської області від 29.03.2021 у даній справі прийнято вказану позовну заяву до розгляду, відкрито провадження у справі, вирішено розгляд справи здійснювати у порядку загального позовного провадження та призначено у даній справі підготовче судове засідання. Встановлено позивачу Поліській селищній раді строк для подання суду письмових пояснень чи заперечень проти позову до 22.04.2021. Встановлено відповідачам строк для подачі відзиву на позовну заяву та інших документів, що підтверджують заперечення проти позову до 22.04.2021.
Учасники справи повідомлені про відкриття провадження у даній справі у порядку встановленому ч. 5 ст. 242 Господарського процесуального кодексу України з додержанням вимог частин 3, 4 ст. 120 Господарського процесуального кодексу України, шляхом направлення на адреси їх місцезнаходження, належним чином завіреної копії ухвали, рекомендованим листом з повідомленням про вручення.
У встановлений судом строк від Товариства з обмеженою відповідальністю «Світанок Полісся» надійшов відзив на позовну заяву від 21.04.2021, в якому перший відповідач заперечує проти позовних вимог прокурора та просить суд відмовити в їх задоволенні. У відзиві перший відповідач зазначає, що прокурором залишено поза увагою те, що зазначені земельні ділянки перебували у колективній власності СТОВ «Світанок» на підставі державних актів на право колективної власності на землю від 22.05.2000, виданих на підставі чинного законодавства, а саме ст. 21 ЗУ «Про колективні сільськогосподарські підприємства». Щодо посилань прокурора про те, що ТОВ «Світанок Полісся» не є та не може бути правонаступником майнових прав КСП «Світанок», то перший відповідач вказує, що виходячи з записів у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців та наявної документації процедура ліквідації за рішенням суду не була проведена відповідно до закону. Запис про припинення юридичної особи не є беззастережним доказом того, що юридична особа дійсно припинилася та більше не існує. Стосовно посилань прокурора про неподання реєстратору передавального акту чи розподільчого балансу при здійсненні державної реєстрації юридичної особи ТОВ «Світанок Полісся», то передавальний акт наявний та буде наданий на вимогу суду для огляду.
У встановлений судом строк другий відповідач своїм правом на подачу відзиву на позовну заяву не скористався, відзиву на позовну заяву та інших документів до суду не надав.
Відповідно до ч. 9 ст. 165 Господарського процесуального кодексу України у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин, суд вирішує справу за наявними матеріалами.
Згідно з ч. 2 ст. 178 Господарського процесуального кодексу України у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин суд має право вирішити спір за наявними матеріалами справи.
На адресу Господарського суду Київської області від Поліської селищної ради надійшла заява від 22.04.2021 № 388 про відмову від позову в порядку ст. 191 ГПК України, в якій позивач відмовляється від позовних вимог. У вказаній заяві позивач зазначає, що згідно з даними Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань юридична особа - СТОВ «Світанок» за ідентифікаційним кодом 30163758 не є припиненою, а відтак на переконання позивача спірні земельні ділянки перебувають у колективній власності СТОВ «Світанок».
Тому за наявності не припиненого СТОВ «Світанок», у колективній власності якого перебувають спірні земельні ділянки, підстави для автоматичного переходу землі колективної власності у комунальну власність відсутні. Позивач також вказує на передчасність висновків прокурора щодо відсутності правонаступництва. Крім того, позивач вказує про відсутність підстав, передбачених ст. 23 Закону України «Про прокуратуру» для представництва прокурором інтересів держави в суді.
На адресу Господарського суду Київської області від Поліської селищної ради після підготовчого судового засідання, яке відбулось 27.04.2021 надійшло клопотання від 26.04.2021 (вх. № суду 9939/21 від 27.04.2021) про об`єднання в одне провадження справ за позовами прокурора, в якому позивач просить суд об`єднати в одне провадження дану справу зі справою № 911/839/21.
В судовому засіданні призначеному на 08.06.2021 дослідивши клопотання Поліської селищної ради від 26.04.2021 про об`єднання в одне провадження справ за позовами прокурора, суд постановив протокольну ухвалу, якою відмовив в його задоволенні, про що відображено в протоколі судового засідання від 08.06.2021, з огляду на таке.
Відповідно до частин 2, 3 ст. 173 Господарського процесуального кодексу України суд з урахуванням положень частини першої цієї статті може за клопотанням учасника справи або з власної ініціативи об`єднати в одне провадження декілька справ за позовами: 1) одного й того самого позивача до одного й того самого відповідача; 2) одного й того самого позивача до різних відповідачів; 3) різних позивачів до одного й того самого відповідача.
Об`єднання справ в одне провадження допускається до початку підготовчого засідання, а у спрощеному позовному провадженні - до початку розгляду справи по суті у кожній із справ.
Відтак, вирішення судом питання про об`єднання справ може бути вирішено відносно двох пов`язаних справ до початку підготовчого судового засідання у кожній з них, за умови, якщо таке об`єднання сприятиме вирішенню завдань господарського судочинства, а саме - ефективному вирішенню спору.
Частиною 2 ст. 177 ГПК України встановлено, що підготовче провадження починається відкриттям провадження у справі і закінчується закриттям підготовчого засідання.
Згідно з ч. 7 ст. 183 ГПК України у разі відкладення підготовчого судового засідання або оголошення перерви підготовче засідання продовжується зі стадії, на якій засідання було відкладене або у ньому була оголошена перерва.
Провадження у даній справі було відкрито ухвалою Господарського суду Київської області від 29.03.2021 та призначено підготовче засідання на 27.04.2021.
Клопотання Поліської селищної ради від 26.04.2021 (вх. № суду 9939/21 від 27.04.2021) про об`єднання в одне провадження справ за позовами прокурора подано суду після початку підготовчого засідання, у зв`язку з чим відсутні підстави для об`єднання справ в одне провадження після початку підготовчого засідання, оскільки таке питання вирішується до початку підготовчого судового засідання. Крім того, об`єднання справ в одне провадження не сприятиме вирішенню завдань господарського судочинства, а саме - ефективному вирішенню спору.
На адресу Господарського суду Київської області від керівника Вишгородської окружної прокуратури надійшов лист від 04.06.2021 № 838вих21, в якому прокурор посилаючись на ч. 1, 5 ст. 55 ГПК України зазначає, що відмова Поліської селищної ради від позову немає бути прийнята, оскільки така відмова не позбавляє прокурора права підтримувати позов і вимагати розгляду справи по суті.
На адресу Господарського суду Київської області від керівника Вишгородської окружної прокуратури Київської обласної прокуратури надійшла відповідь на відзив від 07.06.2021 № 838/1вих21, в якій прокурор наголошує на тому, що в порушення п. 9 Порядку державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень затвердженого постановою КМУ від 25.12.2015 № 1127, ч. 1 ст. 29 ЗУ «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» реєстратору не були надані документи, які могли б бути підставою для реєстрації відповідного речового права. Також прокурор зазначає, що КСП «Світанок» припинило своє існування та право постійного користування на земельні ділянки ще 01.01.2002. Відповідно до статуту ТОВ «Світанок Полісся», затвердженого протоколом № 1 від 08.04.2020, ТОВ «Світанок Полісся» є юридичним правонаступником сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю «Світанок». Для державної реєстрації юридичної особи внаслідок реорганізації надаються реєстраційна картка, примірник статуту, передавальний акт або розподільчий баланс, у яких мають бути зазначені положення щодо правонаступництва конкретних прав та обов`язків. Водночас, згідно опису документів реєстраційної справи, що надаються юридичною особою державному реєстратору у справі примірники передавального акту або розподільчого балансу при створенні юридичної особи не подавались.
Згідно витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань дані про юридичних осіб правонаступників СТОВ «Світанок» відсутні. Згідно витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань відомості щодо юридичних осіб, правонаступником яких є ТОВ «Світанок Полісся» у відповідній графі відсутні. Крім цього, у цьому ж витягу міститься інформація, що 15.04.2020 проводилась саме реєстрація створення нової юридичної особи ТОВ «Світанок Полісся», а не перетворення СТОВ «Світанок» або КСП «Світанок». ТОВ «Світанок Полісся» не є та не може бути правонаступником майнових прав КСП «Світанок» на спірні земельні ділянки.
У поданій відповіді на відзив прокурор просить суд поновити на підставі ч. ст. 119 ГПК України пропущений строк для подання відповіді на відзив, з підстав великого обсягу опрацьованих документів.
В судовому засіданні призначеному на 06.07.2021 дослідивши клопотання прокурора, яке міститься у відповіді на відзив від 07.06.2021 № 838/1вих21 про поновлення пропущеного строку для подання відповіді на відзив, суд постановив протокольну ухвалу, якою задовольнив подане клопотання та поновив прокурору пропущений строк для подання відповіді на відзив, про що відображено в протоколі судового засідання від 06.07.2021.
На електронну адресу Господарського суду Київської області від Поліської селищної ради надійшло клопотання від 06.07.2021 про прийняття відмови від позову та закриття провадження у справі, яке скріплене ЕЦП представника позивача.
На адресу Господарського суду Київської області від Поліської селищної ради надійшли додаткові пояснення від 02.08.2021 № 821 щодо відповіді на відзив прокурора, в яких позивач вказує, що у разі задоволення позовних вимог, Поліська територіальна громада в особі Поліської селищної ради не набуде у комунальну власність відповідні земельні ділянки, позаяк у разі скасування рішення про державну реєстрацію прав, повинна відбутися реституція повернення земельних ділянок у колективну власність попереднього власника СТОВ «Світанок», яке остаточно не припинено. Також позивач зазначає, що відсутність у ЄДР відомостей про правонаступництво юридичної особи не позбавляє заінтересовану сторону права доводити наявність правонаступництва.
На електронну адресу Господарського суду Київської області від Поліської селищної ради надійшли додаткові пояснення від 14.09.2021, скріплені ЕЦП представника позивача.
В судовому засіданні призначеному на 14.09.2021 дослідивши заяву Поліської селищної ради від 22.04.2021 № 388 про відмову від позову та клопотання від 06.07.2021 про прийняття відмови від позову та закриття провадження у справі, суд постановив протокольну ухвалу, якою прийняв заяву позивача про відмову від позову та частково задовольнив клопотання в частині прийняття відмови позивача від позову. В частині вимог клопотання щодо закриття провадження у справі суд відмовив в його задоволенні, з огляду на те, що прокурор у справі відповідно до ч. 5 ст. 55 ГПК України підтримував подану ним позовну заяву і вимагав розгляду справи по суті.
Відповідно до ч. 5 ст. 55 ГПК України відмова органу, уповноваженого здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах, від поданого прокурором в інтересах держави позову (заяви), подання ним заяви про залишення позову без розгляду не позбавляє прокурора права підтримувати позов (заяву) і вимагати розгляду справи по суті.
На адресу Господарського суду Київської області від Київської обласної прокуратури надійшов лист (вх. № суду 24160/21 від 19.10.2021), в якому прокурор зазначає про те, що спірні земельні ділянки до моменту прийняття оспорюваних рішень про державну реєстрацію прав та їх обтяжень перебували у комунальній власності.
На адресу Господарського суду Київської області від Товариства з обмеженою відповідальністю «Світанок Полісся» надійшло клопотання від 19.10.2021 про доручення доказу у справі та лист від 16.12.2021.
Ухвалою Господарського суду Київської області від 21.12.2021 закрито підготовче провадження у даній справі та призначено справу до судового розгляду по суті на 01.02.2022 об 14:30. Ухвалою Господарського суду Київської області від 01.02.2022 оголошено перерву у судовому засіданні та повідомлено учасників справи, що розгляд справи по суті буде продовжено 15.03.2022 о 10:50.
У зв`язку з загрозою життю, здоров`ю та безпеці представників учасників справи, відвідувачів суду, працівників суду в умовах воєнної агресії Російської Федерації проти України, судове засідання у даній справі призначене на 15.03.2022 не відбулось.
Ухвалою Господарського суду Київської області від 20.04.2022 призначено у даній справі судове засідання з розгляду даної справи по суті на 31.05.2022 о 10:50.
Товариство з обмеженою відповідальністю «Світанок Полісся» подало суду пояснення від 30.05.2022.
Присутній в судовому засіданні прокурор підтримав позовні вимоги та просив суд їх задовольнити з мотивів викладених в позовній заяві.
Присутній в судому засіданні представник позивача проти позовних вимог заперечував, з підстав наведених в поданих ним до суду документах.
Присутній в судому засіданні представник першого відповідача проти позовних вимог заперечував, з підстав наведених у відзиві на позовну заяву.
Представник другого відповідача в судове засідання не з`явився, про причини неявки суд не повідомив.
Частино 1 ст. 202 Господарського процесуального кодексу України визначено, що неявка у судове засідання будь-якого учасника справи за умови, що його належним чином повідомлено про дату, час і місце цього засідання, не перешкоджає розгляду справи по суті, крім випадків, визначених цією статтею.
Враховуючи, що неявка другого відповідача в судове засідання не перешкоджає розгляду справи по суті, суд відповідно до вимог ч. 1 ст. 202 Господарського процесуального кодексу України вважає за можливе здійснити розгляд справи за відсутності представника другого відповідача за наявними в ній матеріалами.
Розглянувши матеріали справи, заслухавши пояснення прокурора та представників позивача та першого відповідача, присутніх в судовому засіданні, дослідивши докази та оцінивши їх в сукупності, суд
встановив:
Згідно державного акта на право колективної власності на землю від 22.05.2000 серії КВ № 000004, виданого Поліською районною радою народних депутатів, земельну ділянку площею 1169,6 га надано Колективному сільськогосподарському підприємству «Світанок» для товарного сільськогосподарського виробництва.
Згідно державного акта на право колективної власності на землю від 22.05.2000 серії КВ № 000005, виданого Поліською районною радою народних депутатів, земельну ділянку площею 1189,7 га надано Колективному сільськогосподарському підприємству «Світанок» для товарного сільськогосподарського виробництва.
Згідно державного акта на право колективної власності на землю від 22.05.2000 серії КВ № 000006, виданого Поліською районною радою народних депутатів, земельну ділянку площею 561,6 га надано Колективному сільськогосподарському підприємству «Світанок» для товарного сільськогосподарського виробництва.
Згідно інформаційної довідки з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо суб`єкта від 08.09.2020 № 223041688, яка залучена до матеріалів справи, право приватної власності на земельні ділянки: з кадастровим номером 3223588000:05:005:0003, площею 3,27 га, з кадастровим номером 3223588000:10:001:0007, площею 11,9785 га, з кадастровим номером 3223588000:08:002:0003, площею 9,4211 га, з кадастровим номером 3223588000:08:003:0001, площею 17,6654 га, з кадастровим номером 3223588000:12:001:0007, площею 1,1663 га, з кадастровим номером 3223588000:07:005:0012, площею 23,0735 га, з кадастровим номером 3223588000:06:002:0001, площею 2,0073 га, з кадастровим номером 3223588000:10:001:0006, площею 9,0433 га, з кадастровим номером 3223588000:10:001:0005, площею 10,8818 га, з кадастровим номером 3223588000:10:001:0004, площею 3,0846 га, з кадастровим номером 3223588400:05:005:0002, площею 4,7904 га, з кадастровим номером 3223588400:06:008:0006, площею 9,983 га, з кадастровим номером 3223588000:12:001:0008, площею 15,0752 га, з кадастровим номером 3223588000:08:002:0004, площею 1,025 га, з кадастровим номером 3223588400:06:008:0004, площею 7,8695 га, з кадастровим номером 3223588400:06:002:0002, площею 12,2647 га, з кадастровим номером 3223588400:06:003:0001, площею 33,3539 га, з кадастровим номером 3223588400:03:001:0019, площею 24,5683 га, з кадастровим номером 3223588400:07:007:0003, площею 16,9807 га, з кадастровим номером 3223588400:07:007:0002, площею 7,4188 га, з кадастровим номером 3223588400:03:001:0017, площею 5,4256 га, з кадастровим номером 3223588400:03:001:0018, площею 6,9129 га, з кадастровим номером 3223588400:03:001:0020, площею 2,3279 га, з кадастровим номером 3223588000:06:001:0001, площею 6,7381 га, з кадастровим номером 3223588000:05:001:0001, площею 4,3793 га, з кадастровим номером 3223588000:06:001:0002, площею 2,6809 га, з кадастровим номером 3223588400:08:002:0001, площею 14,5603 га, з кадастровим номером 3223588002:02:003:0006, площею 6,7139 га, з кадастровим номером 3223588400:08:001:0001, площею 5,0519 га, з кадастровим номером 3223588001:01:007:0022, площею 1,7243 га, з кадастровим номером 3223588400:03:001:0015, площею 14,3492га, з кадастровим номером 3223588402:02:003:0001, площею 1,9909 га, з кадастровим номером 3223587400:04:004:0001, площею 9,6055 га, з кадастровим номером 3223587400:05:003:0005, площею 2,4406 га, з кадастровим номером 3223588400:07:004:0004, площею 1,9637 га, з кадастровим номером 3223588400:08:001:0002, площею 3,0384 га, з кадастровим номером 3223587400:05:002:0012, площею 7,3352 га, з кадастровим номером 3223588400:03:001:0021, площею 1,7778 га, з кадастровим номером 3223588400:03:001:0016, площею 0,8366 га, для ведення товарного сільськогосподарського виробництва на території Радинської сільської ради Поліського району Київської області належить Товариству з обмеженою відповідальністю «Світанок Полісся».
Згідно вказаної довідки підставою набуття приватної власності на вказані земельні ділянки за першим відповідачем реєстратором зазначено вказані вище державні акти про право колективної власності на землю, видані КСП «Світанок».
Згідно вказаної довідки підставою внесення відомостей про право приватної власності Товариства з обмеженою відповідальністю «Світанок Полісся» на вказані земельні ділянки є оскаржувані прокурором рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень Виконавчого комітету Березанської міської ради.
Звертаючись з даним позовом прокурор зазначає, що право колективної власності на перелічені земельні ділянки згідно державних актів про право колективної власності на землю від 22.05.2000 серії КВ № 000004, серії КВ № 000005, серії КВ № 000006, належало КСП «Світанок», яке 24.02.2000 припинено шляхом реорганізації в СТОВ «Світанок», яке в свою чергу в 2013 році припинено за рішення суду.
Перетворення СТОВ «Світанок» або КСП «Світанок» в ТОВ «Світанок Полісся» згідно даних Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань не відбулось, навпаки ТОВ «Світанок Полісся» зареєстровано як нова юридична особа, а тому ТОВ «Світанок Полісся» не є та не може бути правонаступником майнових прав КСП «Світанок», яке 24.02.2000 припинено шляхом реорганізації в СТОВ «Світанок», яке в свою чергу в 2013 році припинено за рішення суду, на спірні земельні ділянки.
ТОВ «Світанок Полісся» не підтвердивши того, що він є правонаступником СТОВ «Світанок», безпідставно звернувся до реєстратора щодо реєстрації за ним права приватної власності на вказані земельні ділянки, які перебували в колективній власності КСП «Світанок», яке було реорганізовано в СТОВ «Світанок» та на переконання прокурора, після припинення останнього, в силу вимог закону є власністю територіальної громади на території якої вони (земельні ділянки) розташовані, а реєстратор в свою чергу безпідставно зареєстрував за першим відповідачем право приватної власності на вказані земельні ділянки за відсутності правовстановлюючих документів, які підтверджували право приватної власності.
З огляду на вказане, прокурор зазначає про порушення інтересів держави в особі Поліської селищної ради, у зв`язку з тим, що в силу вимог закону спірні земельні ділянки, право приватної власності на які за відсутності правовстановлюючих документів, які підтверджували право приватної власності зареєстровані за ТОВ «Світанок Поліссся» на підставі оскаржуваних рішень Виконавчого комітету Березанської міської ради про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, є власністю територіальної громади на території якої вони (земельні ділянки) розташовані, у зв`язку з чим прокурор звернувся з даним позовом про скасування спірних рішень державного реєстратора Березанської міської ради.
В свою чергу, Поліська селищна рада заперечує щодо вимог прокурора з тих підстав, що СТОВ «Світанок» згідно з даними Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань не припинено як юридичну особу, а тому за наявності не припиненого СТОВ «Світанок», у колективній власності якого перебувають спірні земельні ділянки, підстави для автоматичного переходу землі колективної власності у комунальну власність відсутні.
Перший відповідач ТОВ «Світанок Полісся» заперечує проти позовних вимог прокурора, з підстав які зводяться до того, що прокурором залишено поза увагою те, що зазначені земельні ділянки перебували у колективній власності СТОВ «Світанок» на підставі державних актів на право колективної власності на землю від 22.05.2000, виданих на підставі чинного законодавства, а саме ст. 21 ЗУ «Про колективні сільськогосподарські підприємства». Перший відповідач наполягає на тому, що ТОВ «Світанок Полісся» є правонасткпником СТОВ «Світнок».
З огляду на зазначені підстави вимог і заперечень суд зазначає таке.
Відповідно до ст. 13 Конституції України земля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України, природні ресурси її континентального шельфу, виключної (морської) економічної зони є об`єктами права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією.
Згідно з ст. 14 Конституції України, яка кореспондується з положеннями ст. 1 Земельного кодексу України земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави. Право власності на землю гарантується. Це право набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону.
Відповідно до ст. 327 Цивільного кодексу України у комунальній власності є майно, у тому числі грошові кошти, яке належить територіальній громаді. Управління майном, що є у комунальній власності, здійснюють безпосередньо територіальна громада та утворені нею органи місцевого самоврядування.
За змістом ч. 1 3 ст. 79 Земельного кодексу України право власності на землю - це право володіти, користуватися і розпоряджатися земельними ділянками. Право власності на землю набувається та реалізується на підставі Конституції України, цього Кодексу, а також інших законів, що видаються відповідно до них. Земля в Україні може перебувати у приватній, комунальній та державній власності.
Суб`єктами права власності на землю є: а) громадяни та юридичні особи - на землі приватної власності; б) територіальні громади, які реалізують це право безпосередньо або через органи місцевого самоврядування, - на землі комунальної власності; в) держава, яка реалізує це право через відповідні органи державної влади, - на землі державної власності (ст. 80 Земельного кодексу України).
Згідно з ч. 1, ст. 83 Земельного кодексу України землі, які належать на праві власності територіальним громадам, є комунальною власністю. У комунальній власності перебувають: а) усі землі в межах населених пунктів, крім земельних ділянок приватної та державної власності; б) земельні ділянки, на яких розташовані будівлі, споруди, інші об`єкти нерухомого майна комунальної власності незалежно від місця їх розташування; в) землі та земельні ділянки за межами населених пунктів, що передані або перейшли у комунальну власність із земель державної власності відповідно до закону.
У відповідності до ч. 1 ст. 116 Земельного кодексу України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом, або за результатами аукціону.
Сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб (ч. 1 ст 122 Земельного кодексу України).
Як вбачається з Установчого договору про створення та діяльність сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю «Світанок», зареєстрованого 24.02.2000 Поліською районною державною адміністрацією, ТОВ створюється в процесі реорганізації та є юридичним правонаступником Колективного сільськогосподарського підприємства «Світанок», с. Радинка, Поліського району (п. 1.3 Установчого договору).
Поліською районною державною адміністрацією також 24.02.2000 було зареєстровано статут сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю «Світанок», затвердженого установчими Зборами від 25.02.2000 згідно протоколу № 1, згідно з яким (статутом) ТОВ створюється в процесі реорганізації та є юридичним правонаступником Колективного сільськогосподарського підприємства «Світанок» в обсягах частини майна, що перейшло до ТОВ внаслідок реорганізації даного КСП.
Таким чином, Колективне сільськогосподарське підприємство «Світанок» було реорганізовано у сільськогосподарське товариство з обмеженою відповідальністю «Світанок».
Постановою Київського окружного адміністративного суду від 31.07.2013 у справі № 810/3563/13-а припинено юридичну особу Сільськогосподарське товариство з обмеженою відповідальністю «Світанок» (ідентифікаційний код 30163758). Зобов`язано державного реєстратора Іванківської районної державної адміністрації Київської області не пізніше наступного робочого дня з дати надходження судового рішення щодо припинення юридичної особи Сільськогосподарське товариство з обмеженою відповідальністю «Світанок» внести до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців запис щодо цього судового рішення та здійснити заходи з припинення юридичної особи у встановленому порядку.
Згідно повідомлення державного реєстратора Іванківського міжрайонного управління юстиції Київської області від 16.08.2013 № 160 на підставі постанови Київського окружного адміністративного суду від 31.07.2013 у справі № 810/3563/13-а до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних-осіб підприємців внесено запис № 13371130010000910 щодо припинення юридичної особи, що не пов`язано з банкрутством юридичної особи Сільськогосподарське товариство з обмеженою відповідальністю «Світанок» (ідентифікаційний код 30163758).
Ухвалою Шостого апеляційного адміністративного суду від 13.02.2020 у справі № 810/3563/13-а відмовлено у відкритті провадження за апеляційною скаргою Сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю «Світанок» на постанову Київського окружного адміністративного суду від 31.07.2013.
Згідно з ч. 1, 2 ст. 104 Цивільного кодексу України (в редакцій чинній станом на час прийняття постанови Київського окружного адміністративного суду від 31.07.2013 у справі № 810/3563/13-а) юридична особа припиняється в результаті передання всього свого майна, прав та обов`язків іншим юридичним особам - правонаступникам (злиття, приєднання, поділу, перетворення) або в результаті ліквідації. Юридична особа є такою, що припинилася, з дня внесення до єдиного державного реєстру запису про її припинення.
Відповідно до ст. 33 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб підприємців» (в редакцій чинній станом на час прийняття постанови Київського окружного адміністративного суду від 31.07.2013 у справі № 810/3563/13-а) юридична особа припиняється в результаті передання всього свого майна, прав та обов`язків іншим юридичним особам - правонаступникам у результаті злиття, приєднання, поділу, перетворення (реорганізації) або в результаті ліквідації за рішенням, прийнятим засновниками (учасниками) юридичної особи або уповноваженим ними органом, за судовим рішенням або за рішенням державного органу, прийнятим у випадках, передбачених законом. Юридична особа є такою, що припинилася, з дати внесення до Єдиного державного реєстру запису про державну реєстрацію припинення юридичної особи.
Під час розгляду даної справи суд сформував витяг з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань від 14.09.2021 № 451628564478 щодо юридичної особи Сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю «Світанок» (ідентифікаційний код 30163758). Згідно даних державного реєстру Сільськогосподарське товариство з обмеженою відповідальністю «Світанок» перебуває в стані припинення.
Згідно з ч. 1, 4 ст. 91 Цивільного кодексу України юридична особа здатна мати такі ж цивільні права та обов`язки (цивільну правоздатність), як і фізична особа, крім тих, які за своєю природою можуть належати лише людині. Цивільна правоздатність юридичної особи виникає з моменту її створення і припиняється з дня внесення до єдиного державного реєстру запису про її припинення.
Судом на час розгляду даної справи не встановлено факту припинення юридичної особи Сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю «Світанок» (ідентифікаційний код 30163758).
Згідно даних державного реєстру СТОВ «Світанок» наразі перебуває в процесі припинення, процедура припинення юридичної особи не завершена. Доказів протилежного учасниками справи, зокрема, прокурором суду не надано.
Наявними в матеріалах справи доказами підтверджується факт навності у Колективного сільськогосподарського підприємства «Світанок», яке реорганізовано в Сільськогосподарське товариство з обмеженою відповідальністю «Світанок» права колективної власності на землю для товарного сільськогосподарського виробництва згідно перелічених вище державних актів на право колективної власності на землю від 22.05.2000.
Відповідно до п. 7 Розділ X Перехідних положень Земельного кодексу України громадяни та юридичні особи, що одержали у власність, у тимчасове користування, в тому числі на умовах оренди, земельні ділянки у розмірах, що були передбачені раніше діючим законодавством, зберігають права на ці ділянки.
Отже, право власності на землю, яке виникло у суб`єкта господарювання до набрання чинності ЗК України - 01.01.2002, збереглося у нього після цієї дати.
На час набуття права колективної власності, така форма власності була передбачена законом, а тому подальша зміна законодавства не може мати наслідком позбавлення права власності набутого у спосіб передбачений законом.
Набуте КСП «Світанок», яке реорганізовано в СТОВ «Світанок», яке в свою чергу, як встановлено судом вище не припинено як юридичну особу, право колективної власності на землю на підставі вказаних вище Державних актів, не припинено, жодна з підстав припинення права, передбачених статтею 140 ЗК України, стосовно земельних ділянок колективної власності, виділених на підставі Державних актів на право колективної власності на землю від 22.05.2000 серії КВ № 000004, від 22.05.2000 серії КВ № 000006, від 22.05.2000серії КВ № 000005, не настала. Доказів протилежного прокурором та сторонами у справі суду не надано.
01.01.2019 набрав чинності Закон України № 2498-VIII від 10.07.2018 «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вирішення питання колективної власності на землю, удосконалення правил землекористування у масивах земель сільськогосподарського призначення, запобігання рейдерству та стимулювання зрошення в Україні», яким Розділ X «Перехідні положення» Земельного кодексу України доповнено пунктом 21, яким встановлено, що з дня набрання чинності Законом України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вирішення питання колективної власності на землю, удосконалення правил землекористування у масивах земель сільськогосподарського призначення, запобігання рейдерству та стимулювання зрошення в Україні» землі колективних сільськогосподарських підприємств, що припинені (крім земельних ділянок, які на день набрання чинності зазначеним Законом перебували у приватній власності), вважаються власністю територіальних громад, на території яких вони розташовані. Зазначений Закон є підставою для державної реєстрації права комунальної власності на земельні ділянки, сформовані за рахунок земель, які в силу зазначеного Закону переходять до комунальної власності.
З наведених положень вбачається, що вони врегульовують питання щодо права власності на землі колективних сільськогосподарських підприємств, що припинені.
Водночас, звертаючись до суду з даним позовом, прокурор не надав суду належних та допустимих доказів того, що СТОВ «Світанок», яке є правонаступником КСП «Світанок» припинено як юридичну особу.
Згідно з ч. 2 ст. 8 Закону України «Про колективне сільськогосподарське підприємство» право колективної власності здійснюють загальні збори членів підприємства, збори уповноважених або створений ними орган управління підприємства, якому передано окремі функції по господарському управлінню колективним майном.
Відповідно до ч. 1, 3 Закону України «Про колективне сільськогосподарське підприємство» земля може належати підприємству на праві колективної власності, а також може бути надана у тимчасове користування, у тому числі на умовах оренди. Право підприємства на земельну ділянку або її частину може бути припинено в порядку і на підставах, встановлених Земельним кодексом України, Законом України «Про порядок виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв)».
Автоматичного переходу об`єктів права колективної власності у приватну власність у зв`язку зі змінами законодавства, якими визначено інші форми власності, ніж ті, що існували раніше, відповідне законодавство не передбачало. У контексті зазначеного необхідно враховувати правовий режим права колективної власності та права приватної власності, які є різними з огляду, зокрема на те, що майно у колективному підприємстві належить на праві спільної часткової власності його членам і право колективної власності здійснюють загальні збори членів підприємства (ст.ст. 7, 8 Закону України "Про колективне сільськогосподарське підприємство"), натомість право приватної власності, в цьому випадку юридичної особи здійснюється такою особою за своєю волею, незалежно від волі інших осіб та на власний розсуд (ст.ст. 316-319 ЦК України).
Здійснення права колективної власності у спосіб, відмінний від передбаченого ст. 8 Закону України «Про колективне сільськогосподарське підприємство», законодавство не містить. Необхідність дотримання передбачених ст. 8 Закону України «Про колективне сільськогосподарське підприємство" умов слідує також і з положень Закону України «Про порядок виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв)», який визначає організаційні та правові засади виділення власникам земельних часток (паїв) земельних ділянок у натурі (на місцевості) із земель, що належали колективним сільськогосподарським підприємствам, сільськогосподарським кооперативам, сільськогосподарським акціонерним товариствам на праві колективної власності, а також порядок обміну цими земельними ділянками, особливості розпорядження землями та використання земель, що залишилися у колективній власності після розподілу земельних ділянок між власниками земельних часток (паїв).
Так, стаття 14-1 Закону України «Про порядок виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв)» визначає особливості використання та розпорядження землями, що залишилися у колективній власності колективного сільськогосподарського підприємства, сільськогосподарського кооперативу, сільськогосподарського акціонерного товариства.
Згідно ст. 14-1 названого Закону у разі якщо власники земельних часток (паїв) після розподілу земельних ділянок, що підлягали паюванню, до 1 січня 2019 року не прийняли рішення про розподіл інших земель, що залишилися у колективній власності колективного сільськогосподарського підприємства, сільськогосподарського кооперативу, сільськогосподарського акціонерного товариства, що не було припинено як юридична особа, та якщо такі землі не передані у власність у порядку, визначеному законом, розподіл таких земель проводиться згідно з вимогами цієї статті за згодою більшості осіб, визначених абзацами другим - четвертим частини першої статті 1 цього Закону, яким були виділені земельні ділянки в розмірі земельної частки (паю).
Організація розподілу земель, що залишилися у колективній власності, здійснюється сільською, селищною, міською радою, на території якої такі землі розташовані.
З метою інформування осіб, зазначених у частині першій цієї статті, про проведення розподілу земель, що залишилися у колективній власності, сільська, селищна, міська рада розміщує у загальнодоступних місцях відповідних населених пунктів, публікує у друкованих засобах масової інформації районної державної адміністрації або районної ради та оприлюднює на власному офіційному веб-сайті (за наявності) оголошення про проведення зборів осіб, визначених абзацами другим - четвертим частини першої статті 1 цього Закону, яким були виділені земельні ділянки в розмірі земельної частки (паю).
В оголошенні повідомляються: мета, дата, місце і час проведення зборів; прізвище, номер службового телефону особи, в якої можна отримати інформацію щодо проведення зборів.
Розподіл земельних ділянок проводиться за умови реєстрації більшості осіб, визначених в абзацах другому - четвертому частини першої статті 1 цього Закону, яким були виділені земельні ділянки в розмірі земельної частки (паю).
Збори веде сільський, селищний, міський голова або уповноважена відповідною радою особа.
Землі, зазначені у частині четвертій статті 7 цього Закону, які залишилися у колективній власності колективного сільськогосподарського підприємства, сільськогосподарського кооперативу, сільськогосподарського акціонерного товариства, підлягають безоплатній передачі до комунальної власності територіальної громади, на території якої вони розташовані.
Сільськогосподарські угіддя, які підлягали паюванню, однак не були передані до приватної, державної або комунальної власності у порядку, визначеному законом, за рішенням зборів осіб, визначених абзацами другим - четвертим частини першої статті 1 цього Закону, яким були виділені земельні ділянки в розмірі земельної частки (паю), можуть бути розпайовані у порядку, встановленому цим Законом.
У разі якщо земельні ділянки, зазначені у частинах сьомій - восьмій цієї статті, не були сформовані як об`єкти цивільних прав, їх формування може здійснюватися за проектом землеустрою щодо відведення земельних ділянок або технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земель. Визначення меж земельних ділянок, зазначених у абзаці дев`ятому частини четвертої статті 7 цього Закону, здійснюється з урахуванням будівельних норм, державних стандартів і норм.
За результатами розподілу оформляється протокол, що підписується особами, які брали участь у зборах, головуючим та секретарем зборів.
До протоколу додається список реєстрації учасників зборів, засвідчений їхніми підписами. Кожен аркуш зазначеного списку підписується головуючим та секретарем зборів і скріплюється печаткою сільської, селищної, міської ради.
Секретар зборів у дводенний строк після закінчення зборів подає протокол сільській, селищній, міській раді.
Після отримання протоколу зборів сільська, селищна, міська рада протягом місяця приймає рішення про затвердження протоколу розподілу земельних ділянок та прийняття у комунальну власність відповідних земель. Це рішення та протокол зборів є підставою для державної реєстрації права власності територіальної громади та/або громадян на відповідні земельні ділянки.
До державної реєстрації права власності на земельні ділянки, що залишилися у колективній власності, сільська, селищна, міська рада може надати такі земельні ділянки в оренду на строк до державної реєстрації права власності на такі земельні ділянки. З моменту державної реєстрації права власності на таку земельну ділянку договір оренди припиняється, а державна реєстрація припинення права оренди проводиться одночасно з державною реєстрацією права власності. У разі якщо договір оренди землі колективної власності, переданої в оренду в порядку, визначеному цією статтею, закінчився у зв`язку з набуттям права власності на неї до збирання врожаю, посіяного орендарем на земельній ділянці, орендар має право на збирання такого врожаю. Власник земельної ділянки має право на відшкодування збитків, пов`язаних із тимчасовим зайняттям земельної ділянки колишнім орендарем, у розмірі пропорційно до орендної плати з дня припинення договору оренди до дня збирання врожаю.
Передача в оренду земельних ділянок під польовими дорогами, запроектованими для доступу до земельних ділянок у масиві земель сільськогосподарського призначення, що залишилися у колективній власності, здійснюється з урахуванням вимог, визначених частиною п`ятою статті 371 Земельного кодексу України.
Розподіл між власниками земельних часток (паїв) та їх спадкоємцями земель, що залишилися у колективній власності після розподілу земельних ділянок, має бути здійснений до 1 січня 2025 року.
У разі якщо до 1 січня 2025 року протокол про розподіл земель, що залишилися у колективній власності після розподілу земельних ділянок між особами, визначеними абзацами другим - четвертим частини першої статті 1 цього Закону, яким були виділені земельні ділянки в розмірі земельної частки (паю), не оформлений у порядку, визначеному цією статтею, та не поданий на затвердження органу місцевого самоврядування, вважається, що суб`єкти права колективної власності відмовилися від права колективної власності на землю, а зазначені землі (крім невитребуваних часток (паїв) і сформованих за їх рахунок земельних ділянок, а також нерозподілених земельних ділянок) передаються у комунальну власність в порядку визнання майна безхазяйним.
Таким чином, вирішення питань про використання та розпорядження нерозподіленими землями, що після 01.01.2019 року залишилися у колективній власності колективного сільськогосподарського підприємства, сільськогосподарського кооперативу, сільськогосподарського акціонерного товариства (що не припинені) врегульовано відповідною ст. 14-1 Закону України «Про порядок виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв)», якою встановлено строк для вирішення питання про розподіл земель колективної власності до 01.01.2025 року.
Прокурором не надано доказів, що Поліською селищною радою на час розгляду даної справи вирішено питання про розподіл земель колективної власності у відповідності до зазначеного вище законодавства. Прокурором також не надано доказів, що Поліська селищна рада має правомочності власника щодо вказаних земельних ділянок, що такі земельні ділянки належать до комунальної власності територіальної громади, тобто, є комунальною власністю. Факт належності зазначених земельних ділянок територіальній громаді в особі Поліської селищної ради заперечується самою Поліською селищною радою.
За таких обставин, прокурор не довів належними та допустимими доказами порушення інтересів держави в особі Поліської селищної ради, за захистом яких він звернувся з даним позовом, а відтак суд дійшов висновку, що позовні вимоги прокурора є недоведеними та безпідставними.
Крім того, суд звертає увагу на таке.
Державна реєстрація речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень (далі - державна реєстрація прав) - офіційне визнання і підтвердження державою фактів набуття, зміни або припинення речових прав на нерухоме майно, обтяжень таких прав шляхом внесення відповідних відомостей до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно (ст. 1 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень»).
Відповідно до статті 26 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» за результатом розгляду документів, поданих для державної реєстрації прав, державний реєстратор на підставі прийнятого ним рішення про державну реєстрацію прав вносить відомості про речові права, обтяження речових прав до Державного реєстру прав.
Таким чином, рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень є підставою для внесення відомостей про речові права, обтяження речових прав до Державного реєстру. З відображенням таких відомостей у Державному реєстрі прав рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень вичерпує свою дію. Отже, вимога про скасування такого рішення після внесення на його підставі відповідних відомостей до Державного реєстру прав не відповідає належному способу захисту (аналогічний висновок викладеного в постанові Великої Палати Верховного Суду від 23.11.2021 у справі № 359/3373/16-ц).
Застосування конкретного способу захисту цивільного права залежить як від змісту права чи інтересу, за захистом якого звернулася особа, так і від характеру його порушення, невизнання або оспорення. Такі право чи інтерес мають бути захищені судом у спосіб, який є ефективним, тобто таким, що відповідає змісту відповідного права чи інтересу, характеру його порушення, невизнання або оспорення та спричиненим цими діяннями наслідкам. Подібні висновки сформульовані, зокрема, у постановах Великої Палати Верховного Суду від 05.06.2018 у справі № 338/180/17, від 11.09.2018 у справі № 905/1926/16, від 30.01.2019 у справі № 569/17272/15-ц, від 04.06.2019 у справі № 916/3156/17.
Під способами захисту суб`єктивних земельних прав розуміють закріплені законом матеріально-правові заходи охоронного характеру, за допомогою яких проводиться поновлення (визнання) порушених (оспорюваних) прав і вплив на правопорушника (постанови Великої Палати Верховного Суду від 22.08.2018 у справі №925/1265/16 (пункт 5.5), від 11.09.2019 у справі № 487/10132/14-ц (пункт 90).
Обрання позивачем (прокурором) неналежного способу захисту своїх прав є самостійною підставою для відмови у позові. Такий висновок сформульований, зокрема, у постановах Великої Палати Верховного Суду від 19 січня 2021 року у справі № 916/1415/19 (провадження № 12-80гс20, пункт 6.21), від 02 лютого 2021 року у справі № 925/642/19 (провадження № 12-52гс20, пункт 52), від 22 червня 2021 року у справі № 200/606/18 (провадження № 14-125цс20, пункт 76).
Оскільки рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень вичерпує свою дію внесенням на його підставі відповідних відомостей до Державного реєстру прав, то позовна вимога про скасування рішень про державну реєстрацію прав та їх обтяжень не відповідає належному способу захисту.
Таким чином, звертаючись до суду з позовною вимогою про скасування оскаржуваних рішень про державну реєстрацію прав та їх обтяжень прокурор обрав неналежний спосіб захисту прав, що є самостійною підставою для відмови у позові.
Враховуючи вищевикладене, суд відмовляє прокурору в задоволенні позову, з огляду на недоведеність та безпідставність заявлених вимог та у звязку з тим, що прокурор обрав неналежний спосіб захисту прав.
Відшкодування витрат по сплаті судового збору відповідно до ст. 129 Господарського процесуального кодексу України покладається судом на прокуратуру.
Керуючись ст. 1291 Конституції України, ст. 13, 74, 123, 129, 202, 232, 233, 236-238, 240 Господарського процесуального кодексу України, суд
вирішив:
В позові Керівника Вишгородської окружної прокуратури Київської обласної прокуратури в інтересах держави в особі Поліської селищної ради до Товариства з обмеженою відповідальністю Світанок Полісся, Виконавчого комітету Березанської міської ради про скасування рішень державного реєстратора Березанської міської ради, а саме:
-рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень за № 52363496 від 25.05.2020 на земельну ділянку з кадастровим номером 3223588000:05:005:0003, площею 3,27 га, для ведення товарного сільськогосподарського виробництва на території Радинської сільської ради Поліського району Київської області;
-рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень за № 52363261 від 25.05.2020 на земельну ділянку з кадастровим номером 3223588000:10:001:0007, площею 11,9785 га, для ведення товарного сільськогосподарського виробництва на території Радинської сільської ради Поліського району Київської області;
-рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень за № 52362939 від 25.05.2020 на земельну ділянку з кадастровим номером 3223588000:08:002:0003, площею 9,4211 га, для ведення товарного сільськогосподарського виробництва на території Радинської сільської ради Поліського району Київської області;
-рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень за № 52362646 від 25.05.2020 на земельну ділянку з кадастровим номером 3223588000:08:003:0001, площею 17,6654 га, для ведення товарного сільськогосподарського виробництва на території Радинської сільської ради Поліського району Київської області;
-рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень за № 52362301 від 25.05.2020 на земельну ділянку з кадастровим номером 3223588000:12:001:0007, площею 1,1663 га, для ведення товарного сільськогосподарського виробництва на території Радинської сільської ради Поліського району Київської області;
-рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень за № 52362951 від 25.05.2020 на земельну ділянку з кадастровим номером 3223588000:07:005:0012, площею 23,0735 га, для ведення товарного сільськогосподарського виробництва на території Радинської сільської ради Поліського району Київської області;
-рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень за № 52361586 від 25.05.2020 на земельну ділянку з кадастровим номером 3223588000:06:002:0001, площею 2,0073 га, для ведення товарного сільськогосподарського виробництва на території Радинської сільської ради Поліського району Київської області;
-рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень за № 52360844 від 25.05.2020 на земельну ділянку з кадастровим номером 3223588000:10:001:0006, площею 9,0433 га, для ведення товарного сільськогосподарського виробництва на території Радинської сільської ради Поліського району Київської області;
-рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень за № 52360680 від 25.05.2020 на земельну ділянку з кадастровим номером 3223588000:10:001:0005, площею 10,8818 га, для ведення товарного сільськогосподарського виробництва на території Радинської сільської ради Поліського району Київської області;
-рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень за № 52360499 від 25.05.2020 на земельну ділянку з кадастровим номером 3223588000:10:001:0004, площею 3,0846 га, для ведення товарного сільськогосподарського виробництва на території Радинської сільської ради Поліського району Київської області;
-рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень за № 52358115 від 25.05.2020 на земельну ділянку з кадастровим номером 3223588400:05:005:0002, площею 4,7904 га, для ведення товарного сільськогосподарського виробництва на території Радинської сільської ради Поліського району Київської області;
-рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень за № 52744933 від 19.06.2020 на земельну ділянку з кадастровим номером 3223588400:06:008:0006, площею 9,983 га, для ведення товарного сільськогосподарського виробництва на території Радинської сільської ради Поліського району Київської області;
-рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень за № 52744516 від 19.06.2020 на земельну ділянку з кадастровим номером 3223588000:12:001:0008, площею 15,0752 га, для ведення товарного сільськогосподарського виробництва на території Радинської сільської ради Поліського району Київської області;
-рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень за № 52744147 від 19.06.2020 на земельну ділянку з кадастровим номером 3223588000:08:002:0004, площею 1,025 га, для ведення товарного сільськогосподарського виробництва на території Радинської сільської ради Поліського району Київської області;
-рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень за № 52767002 від 22.06.2020 на земельну ділянку з кадастровим номером 3223588400:06:008:0004, площею 7,8695 га, для ведення товарного сільськогосподарського виробництва на території Радинської сільської ради Поліського району Київської області;
-рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень за № 52763973 від 22.06.2020 на земельну ділянку з кадастровим номером 3223588400:06:002:0002, площею 12,2647 га, для ведення товарного сільськогосподарського виробництва на території Радинської сільської ради Поліського району Київської області;
-рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень за № 52763387 від 22.06.2020 на земельну ділянку з кадастровим номером 3223588400:06:003:0001, площею 33,3539 га, для ведення товарного сільськогосподарського виробництва на території Радинської сільської ради Поліського району Київської області;
-рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень за № 52763020 від 22.06.2020 на земельну ділянку з кадастровим номером 3223588400:03:001:0019, площею 24,5683 га, для ведення товарного сільськогосподарського виробництва на території Радинської сільської ради Поліського району Київської області;
-рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень за № 52762595 від 22.06.2020 на земельну ділянку з кадастровим номером 3223588400:07:007:0003, площею 16,9807 га, для ведення товарного сільськогосподарського виробництва на території Радинської сільської ради Поліського району Київської області;
-рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень за № 52759022 від 22.06.2020 на земельну ділянку з кадастровим номером 3223588400:07:007:0002, площею 7,4188 га, для ведення товарного сільськогосподарського виробництва на території Радинської сільської ради Поліського району Київської області;
-рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень за № 52758766 від 22.06.2020 на земельну ділянку з кадастровим номером 3223588400:03:001:0017, площею 5,4256 га, для ведення товарного сільськогосподарського виробництва на території Радинської сільської ради Поліського району Київської області;
-рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень за № 52758416 від 22.06.2020 на земельну ділянку з кадастровим номером 3223588400:03:001:0018, площею 6,9129 га, для ведення товарного сільськогосподарського виробництва на території Радинської сільської ради Поліського району Київської області;
-рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень за № 52758200 від 22.06.2020 на земельну ділянку з кадастровим номером 3223588400:03:001:0020, площею 2,3279 га, для ведення товарного сільськогосподарського виробництва на території Радинської сільської ради Поліського району Київської області;
-рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень за № 52818154 від 24.06.2020 на земельну ділянку з кадастровим номером 3223588000:06:001:0001, площею 6,7381 га, для ведення товарного сільськогосподарського виробництва на території Радинської сільської ради Поліського району Київської області;
-рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень за № 52817868 від 24.06.2020 на земельну ділянку з кадастровим номером 3223588000:05:001:0001, площею 4,3793 га, для ведення товарного сільськогосподарського виробництва на території Радинської сільської ради Поліського району Київської області;
-рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень за № 52817567 від 24.06.2020 на земельну ділянку з кадастровим номером 3223588000:06:001:0002, площею 2,6809 га, для ведення товарного сільськогосподарського виробництва на території Радинської сільської ради Поліського району Київської області;
-рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень за № 52817286 від 24.06.2020 на земельну ділянку з кадастровим номером 3223588400:08:002:0001, площею 14,5603 га, для ведення товарного сільськогосподарського виробництва на території Радинської сільської ради Поліського району Київської області;
-рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень за № 52816641 від 24.06.2020 на земельну ділянку з кадастровим номером 3223588002:02:003:0006, площею 6,7139 га, для ведення товарного сільськогосподарського виробництва на території Радинської сільської ради Поліського району Київської області;
-рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень за № 52815926 від 24.06.2020 на земельну ділянку з кадастровим номером 3223588400:08:001:0001, площею 5,0519 га, для ведення товарного сільськогосподарського виробництва на території Радинської сільської ради Поліського району Київської області;
-рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень за № 52815580 від 24.06.2020 на земельну ділянку з кадастровим номером 3223588001:01:007:0022, площею 1,7243 га, для ведення товарного сільськогосподарського виробництва на території Радинської сільської ради Поліського району Київської області;
-рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень за № 52815189 від 24.06.2020 на земельну ділянку з кадастровим номером 3223588400:03:001:0015, площею 14,3492 га, для ведення товарного сільськогосподарського виробництва на території Радинської сільської ради Поліського району Київської області;
-рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень за № 52814450 від 24.06.2020 на земельну ділянку з кадастровим номером 3223588402:02:003:0001, площею 1,9909 га, для ведення товарного сільськогосподарського виробництва на території Радинської сільської ради Поліського району Київської області;
-рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень за № 52813962 від 24.06.2020 на земельну ділянку з кадастровим номером 3223587400:04:004:0001, площею 9,6055 га, для ведення товарного сільськогосподарського виробництва на території Радинської сільської ради Поліського району Київської області;
-рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень за № 52813369 від 24.06.2020 на земельну ділянку з кадастровим номером 3223587400:05:003:0005, площею 2,4406 га, для ведення товарного сільськогосподарського виробництва на території Радинської сільської ради Поліського району Київської області;
-рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень за № 52813040 від 24.06.2020 на земельну ділянку з кадастровим номером 3223588400:07:004:0004, площею 1,9637 га, для ведення товарного сільськогосподарського виробництва на території Радинської сільської ради Поліського району Київської області;
-рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень за № 52812381 від 24.06.2020 на земельну ділянку з кадастровим номером 3223588400:08:001:0002, площею 3,0384 га, для ведення товарного сільськогосподарського виробництва на території Радинської сільської ради Поліського району Київської області;
-рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень за № 52812015 від 24.06.2020 на земельну ділянку з кадастровим номером 3223587400:05:002:0012, площею 7,3352 га, для ведення товарного сільськогосподарського виробництва на території Радинської сільської ради Поліського району Київської області;
-рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень за № 52811423 від 24.06.2020 на земельну ділянку з кадастровим номером 3223588400:03:001:0021, площею 1,7778 га, для ведення товарного сільськогосподарського виробництва на території Радинської сільської ради Поліського району Київської області;
-рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень за № 52811132 від 24.06.2020 на земельну ділянку з кадастровим номером 3223588400:03:001:0016, площею 0,8366 га, для ведення товарного сільськогосподарського виробництва на території Радинської сільської ради Поліського району Київської області відмовити повністю.
Дане рішення Господарського суду Київської області набирає законної сили у строк та порядку передбаченому ст. 241 ГПК України та може бути оскаржено у строк визначений ст. 256 ГПК України, в порядку передбаченому ст. 257 ГПК України з врахуванням пп. 17.5 п. 17 ч. 1 розділу ХІ «Перехідні положення» ГПК України.
Дата складання та підписання повного тексту рішення 16.06.2022.
Суддя Ю.В. Подоляк
Суд | Господарський суд Київської області |
Дата ухвалення рішення | 30.05.2022 |
Оприлюднено | 25.06.2022 |
Номер документу | 104787677 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин про припинення права власності на земельну ділянку |
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні