Рішення
від 30.05.2022 по справі 914/3644/21
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЛЬВІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЛЬВІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

79014, м. Львів, вул. Личаківська, 128

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

31.05.2022 Справа № 914/3644/21

Господарський суд Львівської області у складі головуючого судді Трускавецького В. П., секретаря судового засідання Шевчук О. О., розглянувши у відкритому судовому засіданні по суті справу

за позивач:Товариства з обмеженою відповідальністю «Львівенергозбут», м. Львів,до відповідача:Товариства з обмеженою відповідальністю «ТР-Транс», с. Черлянське передмістя Львівський р-н Львівська обл.,про: стягнення 32'124,13 грн штрафу.За участю представників сторін: позивача:Козич В. Л. - адвокат,відповідача:не з`явився.Вступ.

Позовні вимоги мотивовані тим, що оскільки відповідачем без дотримання вимог абз. 3 п. 6.1.3. Правил роздрібного ринку електричної енергії від 01.12.2022 достроково розірвано/припинено Договір про постачання електричної енергії споживачу від 28.12.2018, то настали підстави для стягнення з нього штрафу, передбаченого пунктом 13.3 зазначеного договору. Розмір штрафу нараховано позивачем у розмірі повної вартості спожитої електричної енергії в розрахунковому періоді, що передував періоду, в якому було розірвано договір.

Основними завдання суду у даному спорі є з`ясувати чи є дострокове розірвання договору з ініціативи споживача у зв`язку із зміною електропостачальника підставою для нарахування штрафних санкцій згідно з пунктом 13.3 Договору.

Розглянувши заявлені вимоги, встановивши дійсні обставини справи та перевіривши їх доказами, суд встановив відсутність правових підстав для задоволення заявленого позову.

Аргументи сторін.

Обґрунтування позивача.

Позивач вказує про те, що між сторонами було укладено договір із фіксованим строком дії до 31.12.2022. Листом № 145-07-209 від 13.01.2021 Оператор системи розподілу ПРАТ «Львівобленерго» повідомило позивача про зміну споживачем постачальника з 01.02.2021.

Відповідно до абз. 4 п. 6.1.3. Правил роздрібного ринку електричної енергії якщо споживач має чинний договір про постачання електричної енергії споживачу з фіксованим терміном (строком) дії, з метою уникнення штрафних санкцій за дострокове розірвання договору з боку попереднього електропостачальника споживач повинен повідомити нового електропостачальника про намір укласти з ним договір про постачання електричної енергії споживачу за 21 календарний день до дати закінчення терміну (строку) дії чинного договору.

Згідно змін до публічної Комерційної пропозиції, які набули чинності з 01.07.2019, а саме графи Розмір штрафу за дострокове розірвання/припинення п. 2 умов Комерційної пропозиції вказано: «У разі дострокового розірвання/припинення Договору з ініціативи Споживача, Постачальник нараховує штрафні санкції у розмірі повної вартості спожитої електричної енергії в розрахунковому періоді, що передував розрахунковому періоду, в якому здійснено дострокове розірвання/припинення договору. З метою уникнення Споживачем штрафних санкцій за дострокове розірвання/припинення договору з боку попереднього електропостачальника Споживач повинен повідомити діючого та нового електропостачальника про намір укласти з новим електропостачальником Договір про постачання електричної енергії Споживачу за 21 календарний день до дати закінчення терміну (строку) дії чинного договору (абзац 3 п. 6.1.3. ПРРЕЕ)».

Так, у зв`язку з зміною споживачем електропостачальника до закінчення строку дії Договору, позивачем заявлено вимоги про стягнення штрафу за достроково розірваний/припинений відповідачем Договору з 01.02.2021.

Крім того, у додаткових поясненнях (вх. № 7729/22 від 12.04.2022) позивач зазначив, що:

-законодавство містить вичерпний перелік випадків в яких заборонено стягнення штрафу за розірвання/припинення договору споживачем договору без сплати штрафних санкцій, а обставини за яких відповідач розірвав Договір під жоден з цих випадків не підпадають;

-законом не заборонено включати до публічного договору електропостачальника умови про стягнення штрафу за дострокове розірвання договору.

Заперечення відповідача.

Відповідач у відзиві на позовну заяву просить суд відмовити у задоволенні позовних вимог в повному обсязі виходячи з наступного:

Відповідно до абз. 3 п 6.3.1. ПРРЕЕ днем повідомлення споживачем про намір змінити електропостачальника вважається дата зафіксованого звернення споживача до нового електропостачальника щодо наміру укласти з ним договір про постачання електричної енергії споживачу. Якщо споживач має чинний договір про постачання електричної енергії споживачу з фіксованим терміном (строком) дії, з метою уникнення штрафних санкцій за дострокове розірвання договору з боку попереднього електропостачальника споживач повинен повідомити нового електропостачальника про намір укласти з ним договір про постачання електричної енергії споживачу за 21 календарний день до дати закінчення терміну (строку) дії чинного договору.

На виконання вказаної вимоги ТзОВ «ТР-Транс» було направлено ПП «Окко контракт» Лист б/н від 24.12.2020, як новому електропостачальнику, про намір укласти з ним договір.

Порядок зміни електропостачальника визначений розділом IV Правил роздрібного ринку електричної енергії, затвердженими постановою НКРЕКП від 14.03.2018 № 312 (із змінами). Відповідно до такого порядку жодне положення договору постачання електричної енергії споживачу не має створювати обмежень права споживача на зміну електропостачальника. Крім того, договір не може містити положення, що накладають додаткові фінансові зобов`язання на споживача, який здійснює зазначене право. В іншому разі таке положення вважається недійсним з моменту укладення договору.

Згідно з п. 3.1. Типового договору про постачання електричної енергії постачальником універсальних послуг зазначено, що споживач має право змінювати Постачальника без сплати будь-яких штрафних санкцій на користь такого Постачальника у разі дострокового розірвання цього Договору.

Однак, всупереч даного припису Типового договору, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 14.03.2018 «Про затвердження Правил роздрібного ринку електричної енергії» позивач у справі як на підставу стягнення штрафу посилається на комерційну пропозицію, яка містить положення, щодо штрафних санкцій в розмірі повної вартості спожитої енергії в розрахунковому періоді, що передував розрахунковому періоду в якому здійснено дострокове розірвання Договору.

Відтак, оскільки умови Типового договору не передбачають можливості сторонам відступати від його змісту в силу приписів ст. 179 ГК України, а п. 3.1. Типового договору про постачання електричної енергії постачальником універсальних послуг однозначно вказує, що споживач має право змінювати Постачальника без сплати будь-яких штрафних санкцій на користь такого Постачальника у разі дострокового розірвання цього Договору, то посилання позивача на те, що така штрафна санкція за дострокове розірвання Договору міститься в комерційній пропозиції є безпідставною, та такою що не відповідає вимогам ч. 4 ст. 179 ГК України та Типовому договору про постачання електричної енергії постачальником універсальних послуг.

Обставини справи.

Згідно з п. п. 3.1.5., 3.1.7., 3.2.5. «Правил роздрібного ринку електричної енергії», затверджених постановою НКРЕКП № 312 від 14.03.2018 (далі - Правила), договір між електропостачальником та споживачем укладається, як правило, шляхом приєднання споживача до розробленого електропостачальником договору про постачання електричної енергії споживачу на умовах комерційної пропозиції, опублікованих електропостачальником на офіційному веб-сайті.

28 грудня 2018 року шляхом підписання Заяви-приєднання ТзОВ «ТРТранс» (далі Споживач) приєдналося до публічного Договору про постачання електричної енергії споживачу (далі Договір), на умовах Комерційної пропозиції № 6, яка є Додатком 2 до цього Договору, що розміщені на офіційному веб-сайті ТзОВ «Львівенергозбут» (далі Постачальник) - www.lez.com.ua.

У грудні 2019 року Споживач перейшов на умови Комерційної пропозиції № 5 від 01.07.2019 тарифний план «Базовий з тарифом ОСР» шляхом її підписання та скріплення печаткою, яка є Додатком 2 до цього Договору.

Відповідно до п. 2.1. Договору Постачальник продає електричну енергію Споживачу для забезпечення потреб електроустановок Споживача, а Споживач оплачує Постачальнику вартість використаної (купованої) електричної енергії та здійснює інші платежі згідно з умовами цього Договору.

Обов`язковою умовою для постачання електричної енергії Споживачу є наявність у нього укладеного в установленому порядку з оператором системи розподілу договору про падання послуг з розподілу, на підставі якого Споживач набуває право отримувати послугу з розподілу електричної енергії (п. 2.2. Договору).

Пунктом 3.2. Договору закріплено, що Споживач має право вільно змінювати Постачальника відповідно до процедури, визначеної ПРРЕЕ, та умов цього Договору.

Споживач має право обирати на розрахунковий період іншого Постачальника в установленому ПРРЕЕ порядку, за умов, що в нього є укладений договір про розподіл (передачу) електричної енергії з оператором системи та відсутнє припинення постачання електричної енергії внаслідок наявної заборгованості за постачання електричної енергії перед діючим Постачальником (п. 5.10. Договору).

Відповідно до пункту 6.1. Договору, Споживач має право: 10) вільно обирати іншого електропостачальника та розірвати цей Договір у встановленому цим Договором та чинним законодавством порядку; перейти на постачання електричної енергії до іншого електропостачальника, у разі наявності договору споживача про надання послуг з розподілу електричної енергії та відсутності припинення постачання електричної енергії внаслідок наявності заборгованості за постачання електричної енергії перед діючим Постачальником.

Розділом 10 Договору закріплено порядок зміни електропостачальника. Так, Споживач має право в будь-який час змінити електропостачальника шляхом укладення нового договору про постачання електричної енергії з новим електропостачальником, принаймні за 21 календарний день до такої зміни, вказавши дату або строк, в які буде відбуватись така заміна (початок дії нового договору про постачання електричної енергії). Зміна постачальника електричної енергії здійснюється згідно з порядком, встановленим ПРРЕЕ (п. 10.1. та 10.2. Договору).

Цей Договір укладається на строк, зазначений в комерційній пропозиції, яку обрав Споживач та набирає чинності з моменту погодження (акцептування) Споживачем заяви приєднання, яка є додатком 1 до цього Договору… (п. 13.1. Договору).

Договором у п. 13.3. закріплено, що за умови дострокового розірвання Договору за ініціативою Споживача, Споживач зобов`язаний сплатити Постачальнику передбачені обраною Споживачем комерційною пропозицією штрафні санкції чи іншу фінансову компенсацію за дострокове припинення Договору.

Пунктом 13.5. Договору передбачено, що дія цього Договору також припиняється у наступних випадках: зокрема, у разі зміни електропостачальника.

У абзаці 2 графи «Строк дії договору та умови пролонгації» Комерційної пропозиції № 5 закріплено, що Договір діє з моменту набрання чинності до 31.12.2022.

24 грудня 2020 року ТзОВ «ТРТранс» звернулося до ПП «ОККО Контракт» з Повідомленням про намір укласти договір постачання електричної енергії з новим електропостачальником на строк з 01.02.2021 до 31.01.2022.

Листом № 145-07-209 від 13.01.2021 ПрАТ «Львівобленерго» повідомило позивача про отримання запиту на зміну електропостачальника для споживача ТзОВ «ТРТранс» з 01.02.2021 та за відсутності обставин, що обмежують зміну електропостачальника на вчинення таких дій, підтвердило можливість такої зміни з 01.02.2021.

ПП «ОККО Контракт» Листом № 10/21 від 14.01.2021 проінформувало ТзОВ «ТРТранс» про підтвердження ПрАТ «Львівобленрго» можливості зміни ним електропостачальника з 01.02.2021.

26 жовтня 2021 року позивач звернувся до відповідача з Листом № 904-2021-5647 щодо сплати штрафу у розмірі 32'124,13 грн за дострокове розірвання/припинення Договору.

Оскільки, у добровільному порядку відповідачем не сплачено зазначеного штрафу, відповідач звернувся до суду за захистом своїх прав та законних інтересів.

Ухвалою суду від 06.12.2021 позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито провадження у справі, розгляд справи постановлено здійснювати за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи.

Ухвалою суду від 31.01.2022 розгляд справи постановлено здійснювати за правилами загального позовного провадження за ініціативою суду зі стадії відкриття провадження у справі. Підготовче засідання призначено на 01.03.2022. Витребувано у позивача письмові нормативно обґрунтовані пояснення щодо обставин, зокрема, з наданням обґрунтувань на який об`єкт відповідача здійснювалось постачання електричної енергії за спірним договором з 01.01.2019; який EIC-код присвоєно такому об`єкту; чи наявні між сторонами інші договори про постачання електричної енергії; на якій правовій підставі присвоєні ТзОВ «ТР-Транс» EIC-код 62Z5077748717253 та EIC-код 62Z6803911756732. Встановлено строк для подання витребуваних доказів до 25.02.2022.

У підготовче засідання 01.03.2022 сторони не забезпечили явку повноважних представників, відтак за наслідками такого засідання судом постановлено ухвалу, якою продовжено строк підготовчого провадження на тридцять днів з власної ініціативи, відкладено підготовче засідання на 29.03.2022 та повторно зобов`язано позивача виконати вимоги ухвали суду від 31.01.2022.

На електронну адресу суду 09.03.2022, на виконання вимог вищезазначеної ухвали, позивачем подано письмові пояснення (вх. 5701/22).

Підготовче засідання 29.03.2022 відкладено на 12.04.2022 та визнано явку представників сторін у призначене засідання обов`язковою.

У підготовчому засіданні 12.04.2022 позивач подав суду додаткові пояснення (вх. № 7729/22), не заперечив проти проведення повноцінного підготовчого засідання без участі представника відповідача та призначення справи до розгляду по суті. Відповідач у зазначене засідання не з`явився, хоч належним чином був повідомлений про дату, час та місце підготовчого засідання, причин повторної неявки суду не повідомив.

За наслідками даного засідання судом закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду по суті на 12.05.2022.

02 травня 2022 року до суду від відповідача надійшов відзив на позовну заяву (вх. № 8887/22) разом із заявою про поновлення строку на його подання (вх. № 8885/22).

На електронну адресу суду 09.05.2022 позивачем надіслано відповідь на відзив (вх. № 9436/22).

За наслідками засідання з розгляду справи по суті 12.05.2022 судом поновлено відповідачу строк на подання відзив, прийнято такий відзив до матеріалів справи та відкладено розгляд справи по суті на 31.05.2022.

У судове засідання з розгляду справи по суті 31.05.2022 з`явився представник позивача, який надав пояснення по суті спору та не заперечив проти розгляду справи без участі представника відповідача.

Враховуючи належне повідомлення сторін про судовий розгляд справи, подання відповідачем відзиву на позовну заяву та достатність доказів наявних у матеріалах справи для вирішення спору по суті, з урахуванням закінчення строків розгляду справи, суд постановив здійснювати розгляд справи у даному судовому засіданні.

Позиція суду.

Правова позиція Верховного Суду у постановах від 17.02.2020 у справі №914/543/19, від 10.02.2022 у справі № 914/558/21.

"Позовні вимоги обґрунтовано тим, що відповідач не має права на дострокове розірвання договору, окрім випадку, передбаченого у пункті 13.2 Договору. Проте змінивши електропостачальника з 01.03.2019, відповідач достроково розірвав договір з підстав не передбачених договором, що відповідно до вимог пункту 13.3 договору та комерційної пропозиції № 5 (додаток № 2 до договору) є підставою для нарахування штрафу. Отже, для вирішення спору суди мали встановити чи є обставини, за яких відповідач розірвав договір, такими, що не передбачені договором.

Аргументуючи рішення про задоволення позовних вимог, суди попередніх інстанцій установили, що відповідач порушив строк повідомлення про зміну електропостачальника за строковим договором, порушивши вимоги пункту 10.2 договору та абзацу 3 пункту 6.1.3 Правил. За таких обставин суди дійшли висновку про наявність підстав для застосування положень пункту 13.3 договору та штрафних санкцій, у розмірі встановленому в комерційній пропозиції № 5. Тобто суди ототожнили порядок розірвання договору із "випадком" розірвання договору, про що йдеться у комерційній пропозиції, та дійшли висновку, що "договір був розірваний за ініціативою відповідача, який скористався визначеним у договорі та Правилах правом на зміну електропостачальника, внаслідок чого укладений між сторонами договір припинив свою дію".

Суди попередніх інстанцій не надали відповіді на основне питання, яке мало бути вирішено під час розгляду цієї справи - чи є дострокове розірвання договору з ініціативи споживача у зв`язку із заміною електропостачальника за обставин, встановлених судами "випадком, не передбаченим умовами договору" та, відповідно, підставою для нарахування штрафних санкцій згідно з пунктом 13.3 договору. Дійшовши висновку про те, що договір припинено шляхом його розірвання, суди також не спростували доводів відповідача про те, що як Правилами, так і договором передбачено його право на дострокове припинення договору у зв`язку зі зміною електропостачальника, а тому немає підстав для застосування відповідальності, передбаченої у пункті 13.3 договору (пункт 64 постанови).

За таких обставин Верховний Суд вважає, що суди попередніх інстанцій, встановлюючи наявність підстав для задоволення позовних вимог, не здійснили сукупного аналізу випадків, передбачених умовами договору, за яких він може бути розірваний, у тому числі внаслідок реалізації права на зміну електропостачальника із виникненням у позивача права на стягнення штрафних санкцій.".

Між сторонами у справі виникли зобов`язання на підставі Договору в силу пункту 1 частини 2 статті 11 Цивільного кодексу України. Згідно зі статтею 174 Господарського кодексу України, однією з підстав виникнення господарського зобов`язання є господарський договір та інші угоди, передбачені законом, а також угоди не передбачені законом, але такі, які йому не суперечать.

Відповідно до статті 526 Цивільного кодексу України зобов`язання має виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог - відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться. Аналогічне положення передбачено частиною 1 пункту 1 статті 193 Господарського кодексу України: суб`єкти господарювання та інші учасники господарських відносин повинні виконувати господарські зобов`язання належним чином відповідно до закону, інших правових актів, договору, а за відсутності конкретних вимог щодо виконання зобов`язання відповідно до вимог, що у певних умовах звичайно ставляться.

Зміст господарського договору становлять умови договору, визначені угодою його сторін, спрямованою на встановлення, зміну або припинення господарських зобов`язань, як погоджені сторонами, так і ті, що приймаються ними як обов`язкові умови договору у відповідності до законодавства (ч. 1 ст. 180 ГК України).

Відповідно до статті 275 Господарського кодексу України за договором енергопостачання енергопостачальне підприємство (енергопостачальник) відпускає електричну енергію, пару, гарячу і перегріту воду споживачеві (абоненту), який зобов`язаний оплатити прийняту енергію та дотримуватися передбаченого договором режиму її використання, а також забезпечити безпечну експлуатацію енергетичного обладнання, що ним використовується. Відпуск енергії без оформлення договору енергопостачання не допускається.

Як вбачається з матеріалів справи, правовідносини між сторонами виникли на підставі Договору про постачання електричної енергії споживачу, який є публічним договором приєднання, розробленим з урахуванням вимог Правил і положень Закону України «Про ринок електричної енергії».

За змістом ст. 56 Закону України «Про ринок електричної енергії» постачання електричної енергії споживачам здійснюється електропостачальниками, які отримали відповідну ліцензію, за договором постачання електричної енергії споживачу. Договір постачання електричної енергії споживачу укладається між електропостачальником та споживачем та передбачає постачання всього обсягу фактичного споживання електричної енергії споживачем у певний період часу одним електропостачальником. Постачання електричної енергії споживачам здійснюється за вільними цінами. Умови постачання електричної енергії, права та обов`язки електропостачальника і споживача визначаються договором постачання електричної енергії споживачу. У договорі постачання електричної енергії споживачу визначаються, зокрема, строк дії договору, умови припинення, пролонгації та розірвання договору, зокрема в односторонньому порядку споживачем у разі зміни електропостачальника, а також умови дострокового розірвання договору із зазначенням наявності чи відсутності санкції (штрафу) за дострокове розірвання договору. Жодне положення договору постачання електричної енергії споживачу не має створювати обмежень права споживача на зміну електропостачальника. Крім того, договір не може містити положення, що накладають додаткові фінансові зобов`язання на споживача, який здійснює зазначене право. В іншому разі таке положення вважається недійсним з моменту укладення договору.

Згідно з п. 2 ч. 1 ст. 58 Закону України «Про ринок електричної енергії» споживач має право змінювати електропостачальника на умовах, визначених цим Законом та правилами роздрібного ринку.

Відповідно до ч. 1 та ч. 2 ст. 59 Закону України «Про ринок електричної енергії» зміна електропостачальника споживачем здійснюється на безоплатній основі у порядку, визначеному правилами роздрібного ринку. Порядок зміни електропостачальника має, зокрема, визначати: 1) умови та процедури зміни електропостачальника; 2) положення щодо забезпечення належного та достовірного комерційного обліку споживача при зміні електропостачальника; 3) положення щодо обміну інформацією при зміні електропостачальника; 4) права та обов`язки електропостачальників, оператора системи передачі та/або оператора системи розподілу, споживача при зміні електропостачальника. Зміна електропостачальника за ініціативою споживача має бути завершена у строк не більше трьох тижнів з дня повідомлення таким споживачем про намір змінити електропостачальника.

Згідно з пунктом 1.1.1. Правил роздрібного ринку електричної енергії, затверджених постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг від 14.03.2018 № 312 (надалі - ПРРЕЕ), ці Правила регулюють взаємовідносини, які виникають під час купівлі-продажу електричної енергії між електропостачальником (електропостачальниками) та споживачем (для власного споживання), а також їх взаємовідносини з іншими учасниками роздрібного ринку електричної енергії, визначеними цими Правилами. Учасниками роздрібного ринку є: електропостачальники, оператор системи передачі, оператори систем розподілу, у тому числі оператори малих систем розподілу, споживачі, основні споживачі, субспоживачі, виробники електричної енергії, які підпадають під визначення розподіленої генерації, та інші учасники ринку, які надають послуги, пов`язані з постачанням електричної енергії споживачу з метою використання ним електричної енергії на власні потреби. Ці Правила є обов`язковими для виконання усіма учасниками роздрібного ринку.

Відповідно до пункту 3.1.8. ПРРЕЕ договір постачання електричної енергії споживачу укладається між електропостачальником та споживачем та передбачає постачання споживачу всього обсягу фактичного споживання електричної енергії за певним об`єктом у певний період часу одним електропостачальником відповідно до обраної споживачем комерційної пропозиції.

Споживач має право в установленому цими Правилами порядку на зміну електропостачальника шляхом укладення нового договору про постачання електричної енергії споживачу (постачання електричної енергії постачальником універсальних послуг) з новим електропостачальником (пункт 6.1.1. ПРРЕЕ).

Згідно з пунктом 6.1.3. ПРРЕЕ зміна електропостачальника за ініціативою споживача має бути завершена протягом періоду, що починається з дня повідомлення споживачем нового електропостачальника про наміри змінити попереднього електропостачальника, але у строк, що не перевищує 21 календарний день з дня вказаного повідомлення.

Днем повідомлення споживачем про намір змінити електропостачальника вважається дата зафіксованого звернення споживача до нового електропостачальника щодо наміру укласти з ним договір про постачання електричної енергії споживачу.

Якщо споживач має чинний договір про постачання електричної енергії споживачу з фіксованим терміном (строком) дії, з метою уникнення штрафних санкцій за дострокове розірвання договору з боку попереднього електропостачальника споживач повинен повідомити нового електропостачальника про намір укласти з ним договір про постачання електричної енергії споживачу за 21 календарний день до дати закінчення терміну (строку) дії чинного договору.

В постанові від 05.07.2019 у справі № 916/1684/18 Об`єднана палата Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду зазначила, що зміна та розірвання господарських договорів (припинення зобов`язання) саме в односторонньому порядку допускаються виключно з підстав, прямо передбачених відповідним законом або договором.

Необхідно зазначити, що законом або умовами договору може бути встановлено як право на односторонню відмову (розірвання) від договору, так і порядок реалізації стороною цього права (встановлення умов котрих вона повинна дотриматися при такому розірванні), а також момент з якого договір вважається розірваним в односторонньому порядку. В такому випадку дотримання стороною умов реалізації свого права на дострокове розірвання договору є її обов`язком за неналежне виконання якого може бути встановлена в договорі відповідальність.

Споживач має право обирати на розрахунковий період іншого Постачальника в установленому ПРРЕЕ порядку, за умов, що в нього є укладений договір про розподіл (передачу) електричної енергії з оператором системи та відсутнє припинення постачання електричної енергії внаслідок наявної заборгованості за постачання електричної енергії перед діючим Постачальником (п. 5.10. Договору).

Відповідно до пункту 6.1. Договору, Споживач має право: 10) вільно обирати іншого електропостачальника та розірвати цей Договір у встановленому цим Договором та чинним законодавством порядку; 13) перейти на постачання електричної енергії до іншого електропостачальника, у разі наявності договору споживача про надання послуг з розподілу електричної енергії та відсутності припинення постачання електричної енергії внаслідок наявності заборгованості за постачання електричної енергії перед діючим Постачальником.

В вищезазначених положеннях Договору сторони погодили, що споживач має право вільно обирати іншого електропостачальника та розірвати цей Договір у встановленому ним та чинним законодавством порядку.

Відтак, виходячи з наведених вище загальних засад, сторони можуть встановити в договорі штрафні санкції за його дострокове розірвання не за сам факт такого розірвання, оскільки це є правом сторони, а за недотримання умов (порядку) цього розірвання.

Відтак, зміна електропостачальника, як підстава дострокового розірвання Договору є правом відповідача, яке він може реалізувати вільно. Накладення на нього штрафних санкцій тільки за сам факт реалізації цього права суперечить загальним засадам цивільно-правової відповідальності. Крім того, встановлення цих санкцій тільки за сам факт зміни електропостачальника накладає на споживача додаткове фінансове зобов`язання, який здійснює зазначене право, що прямо заборонено ч. 10 ст. 56 Закону України «Про ринок електричної енергії».

Однак, суд не залишає без уваги положення, закріплені законодавцем у Законі України «Про ринок електричної енергії» про те, що при зміні Споживачем Постачальника повинна бути дотримана процедура визначена ПРРЕЕ та умовами Договору. Такий порядок зміни електропостачальника передбачено в пунктах 10.1 та 10.2 Договору, а також пунктом 6.1 ПРРЕЕ.

Так, Споживач має право в будь-який час змінити електропостачальника шляхом укладення нового договору про постачання електричної енергії з новим електропостачальником, принаймні за 21 календарний день до такої зміни, вказавши дату або строк, в які буде відбуватись така заміна (початок дії нового договору про постачання електричної енергії). Зміна постачальника електричної енергії здійснюється згідно з порядком, встановленим ПРРЕЕ (п. 10.1. та 10.2. Договору).

Згідно з ч. 2 ст. 69 Закону України «Про ринок електричної енергії» зміна електропостачальника за ініціативою споживача має бути завершена у строк не більше трьох тижнів з дня повідомлення таким споживачем про намір змінити електропостачальника.

Абзацами 1 та 2 підпункту 6.1.3 ПРРЕЕ передбачено, що зміна електропостачальника за ініціативою споживача має бути завершена протягом періоду, що починається з дня повідомлення споживачем нового електропостачальника про наміри змінити попереднього електропостачальника, але у строк, що не перевищує 21 календарний день з дня вказаного повідомлення. Днем повідомлення споживачем про намір змінити електропостачальника вважається дата зафіксованого звернення споживача до нового електропостачальника щодо наміру укласти з ним договір про постачання електричної енергії споживачу.

Попередній електропостачальник після отримання від адміністратора комерційного обліку повідомлення про зміну електропостачальника повинен здійснити всі необхідні заходи у зв`язку з припиненням дії договору про постачання електричної енергії споживачу зі споживачем на заплановану дату зміни електропостачальника (абзац 1 підпункту 6.1.16 ПРРЕЕ).

До припинення дії договору про постачання електричної енергії споживачу попередній електропостачальник зобов`язаний забезпечувати постачання електричної енергії на умовах чинного договору (абзац 2 підпункту 6.1.16 ПРРЕ; частина 4 статті 69 Закону Закону України «Про ринок електричної енергії»).

Таким чином, з наведеного вбачається, що процедура зміни електропостачальника починається з дня повідомлення споживачем нового постачальника, повинна тривати не більше 21 календарний день (три тижні) та завершується укладенням договору про постачання електричної енергії з новим електропостачальником. До моменту завершення процедури зміни електропостачальника умови договору з попереднім електропостачальником є чинними і він зобов`язаний забезпечувати постачання електричної енергії.

А тому, враховуючи законодавчо встановлений строк процедури зміни електропостачальника (21 календарний день), повідомлення попереднього електропостачальника про початок такої процедури за 21 календарний день до дати закінчення терміну (строку) дії чинного договору має наслідком припинення договору з попереднім енергопостачальником не достроково, а в строк закінчення дії цього договору.

Відтак, суд доходить висновку, що не зважаючи на те, що в абзаці 3 підпункту 6.1.3 ПРРЕЕ та Комерційній пропозиції № 5 вжито словосполучення «дострокове розірвання договору», положення цього абзацу та пропозиції не встановлюють умов, які споживач повинен дотриматися при достроковому розірванні договору у зв`язку із зміною енергопостачальника. За своїм правовим характером та наслідками відповідні положення регулюють умови зміни енергопостачальника в момент закінчення терміну (строку) дії договору з попереднім енергопостачальником.

Умовами Договору, складовою якого є ПРРЕ та комерційна пропозиція, передбачено право споживача на вільний вибір електропостачальника. Як відомо, штрафні санкції можуть бути застосовані лише у випадку порушення обов`язку, який є складовою цивільного правовідношення (в цьому випадку правовідношення з поставки товару). Враховуючи ту обставину, що відповідач діяв у межах, визначених як ПРРЕЕ, так і Закону України "Про ринок електричної енергії", відсутні правові підстави для застосування штрафних санкцій. При цьому суд акцентує увагу на тому, що висновок про відсутність підстав для стягнення штрафних санкцій ґрунтується на відсутності протиправності дій споживача власне в контексті факту зміни електропостачальника (дострокового припинення договору), а не дотримання правил (процедури) такої зміни. Комерційна пропозиція № 5 містить правила про відповідальність власне за факт розірвання Договору, а не порушення процедури зміни електропостачальника, що має результатом припинення дії договору.

З урахуванням наведеного суд відмовляє в задоволенні позовних вимог.

Судові витрати.

Пунктом 2 частини першої статті 129 ГПК України встановлено, судовий збір покладається у спорах, що виникають при виконанні договорів та з інших підстав, - на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог. Враховуючи відмову у задоволенні позовних вимог, сплачений судовий збір залишається за позивачем.

Керуючись ст.ст. 2, 10, 12, 13, 20, 73, 74, 76, 79, 129, 165, 178, 232, 233, 236, 237, 238, 240, 241, 242 Господарського процесуального кодексу України, суд

У Х В А Л И В:

1.У задоволенні позовних вимог відмовити повністю.

2.Судові витрати залишити за позивачем.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після розгляду справи апеляційним господарським судом.

Рішення господарського суду може бути оскаржено в порядку, визначеному розділом IV Господарського процесуального кодексу України.

Повний текст рішення складено 10.06.2022.

Суддя Трускавецький В.П.

СудГосподарський суд Львівської області
Дата ухвалення рішення30.05.2022
Оприлюднено24.06.2022
Номер документу104813093
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема, договорів Невиконання або неналежне виконання зобов’язань купівлі-продажу поставки товарів, робіт, послуг енергоносіїв

Судовий реєстр по справі —914/3644/21

Постанова від 07.11.2022

Господарське

Західний апеляційний господарський суд

Скрипчук Оксана Степанівна

Рішення від 30.05.2022

Господарське

Господарський суд Львівської області

Трускавецький В.П.

Ухвала від 11.05.2022

Господарське

Господарський суд Львівської області

Трускавецький В.П.

Ухвала від 11.04.2022

Господарське

Господарський суд Львівської області

Трускавецький В.П.

Ухвала від 28.03.2022

Господарське

Господарський суд Львівської області

Трускавецький В.П.

Ухвала від 28.02.2022

Господарське

Господарський суд Львівської області

Трускавецький В.П.

Ухвала від 31.01.2022

Господарське

Господарський суд Львівської області

Трускавецький В.П.

Ухвала від 06.12.2021

Господарське

Господарський суд Львівської області

Трускавецький В.П.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні